آتشفشان موتنوفسکی

آتشفشان موتنوفسکی _عجایب روسیه

۷۰ کیلومتری جنوب پتروپاولوفسک-کامچاتسکی در کمربند آتشفشانی کامچاتکای جنوبی کوه ها به نحوی قرار گرفته که محلی ها و گردشگران با تجربه می توانند به وضوح آتشفشان موتنوفسکی را ببینند. برای مردم عادی و کسانی که با جفرافیای روسیه آشنایی ندارند تشخیص دقیق آتشفشان در میان سایر کوه های رشته کوه گیج کننده است. سوپکا (Sopka) شکل یک مخروط کامل نیست و از چندین مخروط تشکیل شده که یک رشته کوه واحد را تشکلیا می دهند.

در ناحیه کامچاتکا (Kamchatka)  فعال ترین، آتشفشان موتنوفسکی است. اگر وقتی هوا صاف است به سمت آن نگاه کنید دودی را می بینید که همواره به صورت ستونی از دود وارد هوا می شود. بیشتر مواقع دهانه آتشفشان نشان دهنده میزان فعالیت آن است و در این مورد اغلب ارتفاع ستون دودی به یک کیلومتر می رسد.

کوه آتشفشانی موتنوفسکی در پارک حفاظت شده جنوب کامچاتکا قرار دارد که سال ۱۹۹۶ نام آن در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.در همسایگی آن آتشفشان های جالبی به نام های Gorely، Vilyuchinsky و Zhirovsky قرار دارند.

فاصله کم آتشفشان موتنوفسکی تا مرکز شهر و امکان دیدن فعالیت های آتشفشانی به سادگی این مکان را به یکی از محبوب ترین نقاط توریستی برای گردشگرانی از سراسر جهان تبدیل کرده است. چشم انداز منطقه نیز به حدی زیبا است که نگاه بیننده را از  دهانه آتشفشان موتنوفسکی به خود معطوف می کند و برای همیشه در ذهنش حک می شود.

آتشفشان موتنوفسکی

موتنوفسکی آتشفشانی با ساختار پیچیده و تاریخی جالب است. در حال حاظر این آتشفشان مختلط از چهار آتشفشان چینه ‌ای درهم ‌آمیخته با ساختاری عمدتا بازالتی تشکیل شده و چندین دهانه آتشفشانی بر فراز آن قرار دارند. این سختار در طی چند مرحله و انفجار شکل یافته اند و بیش از ۲ کیلومتر طول و ۴۰۰ متر عمق دارند. دهانه جنوبی با یخچال طبیعی اشغال شده است. دامنه های آتشفشان با جریان های یخ زده گدازه پوشیده شده است. در غرب دهانه اصلی، یک دهانه فعال قرار دارد که جوان ترین و فعال ترین آن ها است. آخرین فوران آن در سال ۱۹۶۰-۱۹۶۱ رخ داد.

در شمال شرقی دهانه می توانید فعالیت های آتشفشانی را به وضوح ببینید. امروزه چشمه های آب گرم، بخارات شدید و مواد جوشان از همه جا بیرون می آیند و از کیلومترها دورتر قابل رویت هستند. دی اکسید کربن، متان، دی اکسید گوگرد وبخارهای آب که از دهانه بیرون خارج می شوند می تواند به دمای بسیار زیاد برسند. در سال ۱۹۸۳ رکورد دمای آن ۵۴۰ درجه سانتی گراد بود. در لبه دهانه ها می توانید تکه های گوگرد خارج شده به رنگ زرد را مشاهده کنید که از متراکم شدن گاز سولفور شکل گرفته اند. هنگامی که آن ها را در دست می گیرید بسیار شکننده هستند.

فوران آتشفشان موتنوفسکی

این آشتفشان ها هنوز فعال هستند. فوران های اخیر عمدتا از قیف فعال رخ داده اند. در صد سال گذشته ۱۰ فوران مختلف به شدت های گوناگون روی داده است. که آخرین آن ها در ماه مارس سال ۲۰۰۰ بود. این فوران در نتیجه انفجارات زیر زمینی گازهای بسیار داغ رخ داد و باعث تشکیل دهانه ای آتشفشانی با قطر ۲۰۰ متر شد.

ارتفاع پرتاب گازها و خاکسترهای خارج  شده به وسیله انفجار از دهانه آتشفشان تا ۲٫۵ کیلومتر بالا رفت. گل داغ از دهانه آن تا ۶۰۰ متری به سمت شمال جاری شد. کمی بعد از آن دهانه با آب حاصل از ذوب شدن یخچال های طبیعی پر شد. تا به امروز، دریاچه مسدود شده است و تقریبا ذوب نمی شود، که نشان دهنده پایان فعالیت حرارتی در این محل است.

یکی از حقایق جالب آن است که مشابه این اتفاق در دهه ۱۹۶۰ میلادی نیز روی دارد. دریاچه ای با آب گرم شکل گرفت که کم کم سرد شد و تمام دهانه آتشفشان را با یخ پوشاند. این مساله می تواند روند فوران های انفجاری منطقه را تشریح کند و آن را چیزی عادی نشان دهد و حتی می توان منتظر تشکیل دریاچه ای مشابه در آینده بود. دانشمندان سرزمین های خطرناک راحوضه های رودخانه های فالشیواویا و موتانیه معرفی کرده اند. در نقشه زیر محل قرار گرفتن آن را ببینید.

آتشفشان موتنوفسکی

آبشار کوه های آتشفشانی موتنوفسکی

رود Vulcannaya با از روند آب شدن تدریجی و مداوم یخچال های طبیعی و سرزمین های برفی سرچشمه می گیرد. در حال عبور از مسیر خود مقدار زیادی از مواد معدنی، اسید سولفوریک، آرسنیک و سایر عناصر را در خود حل می کند و سرانجام به رود Mutnaya  می ریزد.

پس از عبور از دهانه، رود آتشفشانی به بستر رودخانه که از مواد مذاب سرد شده شکل گرفته هجوم می برد و از ارتفاع ۸۰ متری سرریز می شود. این دره عمیق را Dangerous Ravine می نامند. لبه های دره بسیار تیز است به گونه ای که در برخی نقاط بلافاصله به پایین سقوط می کنند.

غارهای یخی موتنوفسکی

فعالیت های آتشفشانی موجب بالا رفتن دما می شوند، آب های یخ چال های طبیعی و زمین های برفی از قله های آتشفشان موتنوفسکی جاری می شود و گاهی اوقات تشکیل دخمه های عجیب و غریب و پر پیچ و خم را شکل می دهند. اگر به یکی از این غارها بروید محصور زیبایی نوری که هنگام غروب بر سقف های یخی تابیده می شود خواهید شد. این معجزه طبیعت همیشه قابل مشاهده نیست. روی دادن آن بستگی به دمای هوا در آن زمان از سال و میزان برف موجود دارد.

صعود به کوه های آتشفشان موتنوفسکی

صعود به موتنوفسکی در میان گردشگران  و مردم محلی کامچاتکا  بسیار محبوب و رایج است. برای کوهنوردی صعود دشواری به حساب نمی آید و تنها چند ساعت برای رسیدن به آن زمان لازم است. هدف اصلی فتح قله نیست بلکه رسیدن به دهانه خاموش است. با آمدن به فلات موتنوفسکی گردشگران می توانند به یک کوه آتشفشان دیگر به نام Gorely که در همسایگی آن قرار گرفته بروند و از زیبایی های آن شگفت زده شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *