دره خزینه

بلندترین پل معلق خاورمیانه کجاست؟

بلندترین پل معلق خاورمیانه که در سال ۸۲ ساخته شد، به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری کشورمان شناخته می‌شود.

لرستان یکی از استان‌های غربی کشورمان است. این استان با مساحتی بالغ بر ۲۸ هزار و ۳۰۸ کیلومتر مربع، دربرگیرنده ۱۱ شهرستان، ۲۹ بخش و ۸۵ دهستان است. شهرستان‌های استان لرستان با نام‌های ازنا، الیگودرز، بروجرد، پلدختر، خرم‌آباد، دورود، دوره، دلفان یا نورآباد، رومشکان، سلسله یا الشتر و کوهدشت شناخته می‌شوند. شهرستان پلدختر در جنوب استان لرستان قرار گرفته است. این شهرستان کوهستانی است و در میان رشته کوه زاگرس قرار گرفته است.

بنا بر این گزارش، از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی شهرستان پلدختر می‌توان به تالاب‌های پلدختر، غار کلماکره، غار کوگان، پل کلهر، مقبره سید نعمت‌الله جزائری، گورستان چشمک، کاروانسرای چشمک، تپه واشیان، آبشار آبتاف، پل گاومیشان، امامزاده سید سهل‌الدین، امامزاده احمد و دره خزینه اشاره کرد.

شایان ذکر است؛ دره خزینه یکی از شگفت‌انگیزترین مناطق طبیعی ایران است. یکی از جاذبه‌های دست‌ساز این دره، بلندترین پل معلق ایران و خاورمیانه است. این پل معلق که در جریان مطالعات و جانمایی اولیه سد کرخه ۲ ، در سال ۱۳۸۲ بر فراز رود کرخه درست شد، ارتفاعی بالغ بر ۸۵ متر دارد. این پل با طولی بالغ بر ۱۱۲ متر استان لرستان را به استان ایلام وصل کرده است و دهانه‌ای با عرض ۸۰ متر دارد.

بلندترین پل معلق ایران کجاست؟

گفتنی است؛ بازدیدکنندگانی که از روی پل معلق دره خزینه عبور می‌کنند تصور می‌کنند که بالای یک ساختمان ۲۹ طبقه هستند. البته گروهی از افراد ناشناس در فروردین ماه سال جاری این پل معلق را از روستای ماژین به پایین انداختند. البته علت این کار هنوز مشخص نشده است. در همین راستا علی عزیزی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پلدختر با بیان اینکه میراث فرهنگی متولی پل معلق دره خزینه نیست، گفت: پل معلق تخریب شده دره خزینه به سرعت درست نمی‌شود بلکه ترمیم آن نیاز به مدت زمان زیادی دارد.

خاطرنشان می‌شود؛ پیچ نعل اسبی یکی دیگر از جاذبه‎‌های گردشگری دره خزینه است. این پیچ به گونه‌ای است که با گذر از آن دره‌ای را می‌بینیم که در اثر فرسایش، شکل خاصی به خود گرفته و در میان آب قرار گرفته است.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *