تهدیدها و فرصت‌های صنعت گردشگری

باوجود پیشرفت‌ها و دستاوردهای چشمگیر در عرصه فعالیت‌های گردشگری، درعین‌حال، این صنعت در برخی از دیگر نقاط جهان  با  مشکلاتی روبه‌رو شده‌است و تعدادی از مراکز گردشگری مثل کاستا دل سول، بالیرس و کانکن به دلیل تغییر سلیقه مردم، اهمیت و شهرتشان را از دست داده‌اند و یا به دلیل کیفیت نازل خدماتشان، دیگر جاذبه زیادی برای گردشگران ندارند.

ساخت و سازهای بی‌رویه و ناهماهنگ با طبیعت و درعین‌حال، تخریب طبیعت نیز در برخی از دیگر   نقاط جهان، موجب تغییر در جلوه‌های زیبایی طبیعی این مناطق‌شده و کاهش گردشگر در آنها را در پی داشته‌است. این کاهش در کاستا براوای اسپانیا طی دو دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ کاملا آشکار بوده‌است. به‌نحوی که امروزه تنها ۱۱ درصد از منطقه و فضای سبز آن دست‌نخورده باقی‌مانده‌ و این امر باعث ایجاد بحران در جذب گردشگر در این منطقه و حتی مشکلات زیست‌محیطی شده‌است.

صنعت گردشگری امروزه، در بسیاری از کشورهای درحال توسعه، به چنان رشدی دست یافته‌است که از عناصر اصلی درآمد ناخالص ملی آنها محسوب می‌شود. در سالیان اخیر، با حضور و گرایش قشرهای مختلف این کشورها، تعطیلات رسمی، بیشترین درآمدزایی را برای مراکز و  مکان‌های گردشگری و تفرجگاهی به‌همراه داشته‌است. استقبال این اقشار از مراکز عرضه خدمات گردشگری و تفرجی مانند پیست‌های اسکی یا پارک‌های شهری و فراشهری از جمله موارد بارز این درآمدزایی بوده‌است.

البته، بروز برخی از سوانح طبیعی و غیرطبیعی نیز خسارت‌ و صدمه‌های جبران ناپذیری را در بستر رشد صنعت گردشگری بجای نهاده‌است که از آن جمله می‌توان از سانحه سونامی اقیانوس هند در ۲۶ دسامبر سال ۲۰۰۴ یاد کرد که به علت زمین‌لرزه شدید در اقیانوس هند، مرز کشورهای آسیایی این اقیانوس از جمله مالدیورا درنوردید و  موجب جان باختن هزاران نفر از ساکنان محلی و بسیاری از گردشگران خارجی شد. این واقعه و عملیات پاکسازی آن در این مناطق سبب شد که  به صنعت گردشگری این مناطق و کشورها در منطقه آسیب چشمگیر و حتی جبران‌ناپذیر وارد شود.

باوجود این، سازمان گردشگری جهانی (UNWTO) پیش‌بینی کرده‌است که گردشگری بین‌المللی با نرخ رشد ۴ درصد همچنان به توسعه خود ادامه خواهدداد و در این زمینه، اروپا تا سال ۲۰۲۰ همچنان جزو پرجاذبه‌ترین مناطق گردشگری جهان باقی خواهدماند. هرچند، سهم این قاره از ۶۰ درصد سال ۱۹۹۵ به ۴۶ درصد کاهش خواهدیافت، اما کماکان،  قاره سبز پرجاذبه‌ترین مقصد گردشگران خواهدبود و این تحولات درحالی است که روند مسافرت‌های دور، اندکی بیش از مسافرت‌های داخلی خواهد شد و از ۱۸ درصد سال ۱۹۹۵ به ۲۴ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش خواهدیافت.

دستاوردهای دیگری نیز به‌زودی در صنعت گردشگری رونق خواهدگرفت؛ ساخت و بهره‌برداری از هتل‌های زیر آبی مثل هتل‌های زیرآبی دبی، فیجی، مالدیو و … روزبه‌روز به امکانات و جاذبه‌های این صنعت خواهد افزود و در اقیانوس‌ها نیز گردشگران مورداستقبال کشتی‌های گشتی بسیار بزرگ و بی‌نظیر و شاید هم شهرهای شناور قرار خواهندگرفت. حتی برخی از آینده‌گراها بر این باورند که هتل‌های سیار و پایه‌داری ساخته خواهندشد که امکان نصب موقت در هر جایی از کره‌ زمین و در هر جایی که از نظر سیاسی یا اقتصادی و یا بنا به ملاحظات زیست‌محیطی ضروری باشد، را پیدا خواهدکرد.

همچنین انتظار می‌رود که در زمینه‌ سفرهای فضایی، طی دهه‌های نخستِ قرن بیست‌ویکم،  پیشرفت‌های چشمگیری حاصل شود.

منبع:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *