کنارک

جاذبه‌های گردشگری کنارک‌

کنارک‌ یکی از شهرستان‌های سیستان و بلوچستان است. در این مکان درختان کنار زیادی یافت می‌شده که به همین علت این شهر کوچک بندری به کنارک‌ معروف شد.

پزم تیاب

همشهری آنلاین: کنارک از شمال به نیکشهر و از جنوب به دریای عمان، از شرق به  چابهار و از غرب به  هرمزگان منتهی می‌شود. بنابراین اگر از کرمان وارد سیستان وبلوچستان شوید بعد از گذشتن از بزمان، بمپور، ایرانشهر و نیکشهر از دوراهی کنارک-چابهار وارد کنارک می‌شوید. فاصله نیکشهر تا کنارک ۱۲۰ کیلومتر است.

کارگاه‌های قایق‌سازی و اسکله کنارک

شاید برایتان بازدید از دو کارگاه قایق‌سازی کنارک جذاب باشد. همچنین  دیدن اسکله کنارک که در آن لنج‌ها و قایق‌های صید ماهی پهلو گرفته‌اند خالی از لطف نیست. فعالیت صیادان و پرندگان دریایی نیز بر جاذبه‌ این اسکله می‌افزایند.

بازار کنارک

بازار کنارک یکی دیگر از جاذبه‌های بندر کنارک‌ است که بومی‌ها به آن لته بازار می‌گویند. اگر به دنبال لوازم طبیعت‌گردی، کوله‌پشتی و کفش‌های نو و دست‌دوم و پتو و پارچه هستید می‌توانید سری به این بازار بزنید.

خانه قدیمی آریان خان

خانه قدیمی آریان خان در حدود ۱۲۰ سال پیش‌ساخته شده و جزو اولین بناهای خشت و گلی به حساب می‌آید که متعلق به «چهارشنبه آریان» از بزرگان کُنارک بوده‌ است. این اثر با زیر بنای حدود ۲۰۷ متر مربع در بافت قدیمی شهر کُنارک ساخته شده‌ و تنها اثر ثبت ملی شده در شهرستان کُنارک است.

گل‌فشان

در ۲۰ کیلومتری روستای کهیر یک چشمه گلفشان روی تپه‌ای در نزدیکی روستای کهیر واقع است.  گل خروجی از این تپه به رنگ خاکستری و سرد است و هنگام خروج گل از ترکیدن حباب آن صدایی شنیده می‌شود.  افراد محلی از این گل به دلیل وجود مواد معدنی و آلی برای بهبود و درمان بیماری‌های پوستی، انقباض عروق، دردهای مفصلی و درمان کمر درد استفاده می‌کنند. گردشگران داخلی و خارجی معمولا در حین بازدید کمی از این گل را به صورت خود می‌مالند.

چشمه شورعین

چشمه شورعین در ۵ کیلومتری روستای تران در اطراف بندر کُنارک قرار داد. اهالی منطقه معتقدند این چشمه‌ها شفابخش  هستند. چشمه‌های باتلاقی شورعین را باید از دور نگاه کرد، زیرا باتلاقی است. برای رسیدن به این چشمه باید از راهنمایان بومی کمک بگیرید، زیرا راه دسترسی به آنها دقیقا مشخص نیست.

بندر پزم تیاب و دماغه پزم

پُزم تیاب نام روستایی از توابع بخش مرکزی کنارک است. این روستا یک بندر ماهیگیری دارد که قایق‌ها و لنج‌های ماهیگیری بزرگ تا کوچک در آن قرار دارند. ساحل این بندر ماسه‌ای و فعالیت صیادان درآن به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است. دیدن انواع ماهیان در این بندر را از دست ندهید. همچنین دماغه پزم یکی از مکان‌های گردشگری منحصر به‌فرد پزم تیاب محسوب می‌شود که بی‌شک مشابه آن را در هیچ کجای دیگر ایران نخواهید یافت.

ساحل درک

ساحل درک یکی از زیباترین سواحل ایران به‌شمار می‌رود و در نزدیکی روستای زرآباد از توابع شهرستان کنارک قرار دارد. در این ساحل آب‌های عمان و خلیج فارس به‌ یکدیگر می‌پیوندند، اما آنچه که زیبایی این ساحل را دوچندان کرده ساحل کویری آن است. درک جایی است که کویر به دریا می‌رسد. در این ساحل می‌توانید چشم‌انداز زیبایی از تپه‌های شنی و درختان نخل را تماشا کنید.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *