سفر

در سفر ۶ روزه کجا برویم؟

امروزه گردشگری یکی از پر درآمد ترین منابع برای تولید و ثروت سازی میان کشور ها است. جالب است بدانید سالانه سه برابر هزینه ای که برای خرید تسلیحات نظامی میان کشور ها رد و بدل میشود؛ صنعت گردشگری یا توریسم گردش اقتصادی دارد. امروزه در دنیا به گردشگران به عنوان یک نوع پول متحرک نگاه میشود. شما نیز اگر بخواهید به یک مسافرت کوتاه ۶ روزه بروید، گردشگر محسوب میشوید، حتی اگر این سفر بسیار کوتاه و داخلی باشد. با ما همراه باشید تا در مورد سفر ۶ روزه کجا بریم؟ بیشتر توضیح دهیم.

سازمان ملل متحد گردشگران را به دو دسته تقسیم کرده است: گردشگران داخلی و گردشگران خارجی.در تعریفی که سازمان ملل ارائه کرده است؛ گردشگر داخلی نوعی گردشگر است که از کشور خود خارج نمیشود و در کشوری که در آن زندگی میکند به گشت و گذار میپردازد. گردشگر خارجی اما نقطه مقابل این تعریف است. در این سبک از گردشگری مردم از کشوری به کشور دیگر سفر میکنند. اگر شما نیز یک مرخصی شش روزه از کارفرما خود طلب دارید، اگر یک تعطیلات شش روزه در پیش دارید؛ اگر خودتان کارفرما هستید و قصد دارید برای استراحت به یک تعطیلات کوتاه مدت ۶ روزه بروید؛ به شما پیشنهاد میکنیم با ما همراه باشید.سفر ۶ روزه کجا بریم؟

نکات مهمی که قبل از آغاز سفر شش روزه باید بدانید
هزینه سفر و پرداخت مخارج آن

اولین چیزی که باید در مسافرت به آن توجه کنید؛ پولی است که برای مسافرت دارید، اگر چه تنها با یک فلاسک و دو لیوان و حدود ۳۰۰ هزار تومان میتوان به یک سفر چند روزه رفت؛ اما قطعا این همان سفری نیست که میخواستید. بنابراین تلاش کنید هزینه بیشتری برای خود و خانوادتان خرج کنید. اگر تمکن مالی سفرهای چند میلیونی را دارید میتوانید به کشور های اروپایی سری بزنید. البته سفر به کشور های اروپایی علاوه بر پول نیاز به زمان بیشتری نیز دارد. اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید به شما پیشنهاد میکنیم به کشور های اطراف سری بزنید. با توجه به اینکه بسیاری از کشور های منطقه درگیر جنگ های داخلی و یا جنگ با تروریست هستند، بسیاری از منابع درآمدی و جاذبه های توریستی خود را از دست داده اند اما امروزه نیز کشورهایی مثل تایلند، مالزی، ترکیه، آذربایجان و روسیه هستند که میتوانید به آنها سفر کنید.

اخذ ویزا برای سفر به کشورهای خارجی

یکی از مشکلاتی که افرادی که میخواهند به خارج از کشور سفر کنند با آن روبه رو هستند ویزا است. ویزا به عنوان اجازه ورود به کشور شناخته میشود. در این میان کشور هایی هستند که میان خود توافق نامه هایی امضا میکنند تا با برداشتن این مانع به گردشگری و صنعت توریسم هر دو کشور کمک کنند. ایرانیان نیز برای سفر به بسیاری از کشور ها نیاز به ویزا ندارند. برخی از این کشور ها عبارتند از: ارمنستان، دومینیکا، اکوادور، گرجستان، ترکیه، هاییتی، مالزی، ونزوئلا، قطر، لبنان، عمان و عراق (اربعین حسینی). این کشور ها یا بدون ویزا شما را میپذیرند و یا به محض ورود به شما ویزا اعطا میکنند. کشور هایی که به محض ورود به شما ویزا میدهند عبارتند از: قطر، لبنان و عمان.

سفر به شهرها و کشورهای همسایه ایران

اگر قصد یک سفر خارجی کوتاه مدت را دارید بهتر است به کشور های نزدیک سفر کنید. این کشور ها به دلیل کاهش مسافت میتوانند مقصد بسیار خوبی باشند. خاورمیانه مرکز دین های بزرگ جهان است. شما میتوانید با سفر به کشور های اطراف اگر مسلمان باشید به عربستان، عراق سفر کنید و یا به قصد بازدید از جاذبه های گردشگری و تاریخی کشورهای دیگر را انتخاب کنید. بستگی دارد هدف شما از سفر چه باشد. اگر میخواهید به قصد زیارت سفر کنید این کشور ها ایده خوبی هستند. اگر هدف شما دیدن بنا های تاریخی باشد، ایران مقصد بسیار خوبی است. اگر به قصد دیدن مناظر طبیعی سفر میکنید مالزی و لبنان کشور های زیبایی هستند. اگر به قصد استراحت سفر میکنید هم میتوانید به مالزی و تایلند سر بزنید.

سفر شش روزه در ایران

اگر شما هم به رشد اقتصادی کشورتان فکر میکنید میتوانید در ایران به گشت و گذار بپردازید. ایران کشوری است که جاذبه های توریستی بسیاری دارد که متاسفانه به آنها کمتر توجه شده است. در ایران زیبای ما فرهنگ گردشگر بودن و گردشگر پذیری هنوز هم در بسیاری از شهر ها پیشرفت نکرده است و مردم به گردشگر به عنوان یک عضو خارجی نگاه میکنند که این نگاه کاملا غلط است. البته در مهمان دوستی ایرانیان جای هیچ بحثی نیست!سفر ۶ روزه کجا بریم؟

شهر های گردشگری ایران بسیار زیاد هستند. شهر گردشگری به شهری میگویند که تعداد گردشگران زیادی از آنجا بازدید میکنند. اگر هدف شما از گردشگری زیارت باشد، میتوانید به قم و مشهد سری بزنید. البته شیراز نیز بسیار خوب است. اگر هدف شما دیدن بنا های تاریخی است، اصفهان با داشتن بنا هایی مثل سی و سه پل، پل خاجو، منارجنبان و میدان امام از شهر هایی است که باید ببینید. اگر به قصد دیدن منابع طبیعی به ایران سفر میکنید، تنها شمال مناسب شما نیست. شما میتوانید به شهر های جنوبی ایران نیز سری بزنید. البته این شهر ها بهتر برای زمستان و پاییز هستند. اگر در بهار و تابستان قصد سفر کوتاهی دارید میتوانید به کردستان و غرب کشور سری بزنید. این شهر ها دارای طبیعتی فوق العاده هستند. اگر قصد مسافرت پزشکی دارید میتوانید به تهران یا شیراز سری بزنید. شیراز شهری است که پزشکان مجرب بسیاری در آن فعالیت دارند. تهران هم که پایتخت ایران و یکی از شهر های مهم در صنعت پزشکی است.

خرید سوغاتی های مختلف در سفر شش روزه

سوغاتی خریدن یکی از ادوات سفر است که نمیتوان بانوان را به دوری از آن مجبور کرد. شهر های مختلف ایران سوغاتی های متفاوتی دارند. شما نیز مانند بسیاری از افراد میتوانید برای اقوام و خانواده خود در طی این سفر کوچک شش روزه سوغاتی های زیبایی بخرید. در زیر به تعدادی از مهم ترین و برجسته ترین سوغاتی های شهر های گردشگری ایران میپردازیم.

سوغاتی های اصفهان

این شهر با داشتن سابقه تاریخی، هنری بسیار زیاد دارای سوغات بسیاری میباشد. مینا و مس اصفهان بسیار معروف است. در این شهر مساجد بسیاری دیده میشود که طراحی بسیار خلاقانه و هنرمندانه ای دارد. در این مساجد از مینا و خاتم که از سوغات این شهر است بسیار استفاده شده است. از سوغات خوردنی این شهر گز و پشمک را به عنوان بهترین ها میشناسند.سفر ۶ روزه کجا بریم؟

سوغاتی های شیراز

از سوغاتی های خوشمزه شیرازی ها میتوان به مسقطی و یوخه که نوعی شیرینی محلی خوش طعم و عطر است اشاره کرد. همچنین در این شهر عرقیات بسیاری تولید میشود که میتوان به عرق نعنا، عرق بیدمشک و عرق بهارنارنج اشاره کرد. در این شهر عرقیجات کیفیت بسیاری دارند.

سوغاتی های کردستان

این استان زیبا متاسفانه مورد بی مهری مسئولین قرار گرفته است. استان کردستان نیز مانند بسیاری از استان ها دارای صنایع دستی بسیاری است که میتواند باعث ارز آوری شود. از مهم ترین سوغات این شهر میتوان به گلیم سنه که نوعی گلیم سنتی است اشاره کرد. مصنوعات چوبی و نازک کاری های روی آنها از زیبایی بسیار بالایی برخوردار است. گیوه های کردها بسیار معروف و زیبا است. سوغات خوشمزه این شهر هم شیرینی کنجدی، گزانگبین، شکری و بادام سوخته است.

سوغاتی های مشهد

فکر نمیکنم در ایران کسی باشد که به مشهد مقدس سفر نکرده باشد. سوغات مهم این شهر عطر مشهدی است که میان تمام ایرانیان معروف و مشهور است. زعفران مشهدی میان ایرانیان و تمام جهانیان به کیفیت بالا مشهور است. در آشپزی سنتی ایران زرشک از جایگاه خاصی برخوردار است. یکی دیگر از سوغاتی های این شهر زرشک است. زمانی که در بازار های این شهر قدم میزنید ادویه فروشی های بسیاری را میبینید. این شهر به شهر ادویه ایران شهرت دارد. جیلی بیلی نوعی پاستیل است که امروزه در این شهر عرضه گسترده ای دارد.

سوغاتی های جزیره هرمز

جزیره هرمز یکی از جزایری است که میتوان درآمد بسیاری از آن کسب کرد. این جزیره به بهشت خاک شناسان و زمین شناسان دنیا معروف است. از سوغاتی های آن میتوان به سرامیک و لوازم آرایشی آن اشاره کرد. البته امروزه به دلیل بی مهری هایی که به این جزیره شده است، خاک گرانبهای آن که جزو مواد اولیه برای تولید سوغاتی به حساب می آید به تاراج کشور های خارجی رفته است.

در ایران به صنعت گردشگری توجه بسیاری نشده است و به نوعی میتوان گفت به حاشیه رانده شده است. این صنعت با به کار انداختن چرخ تولید میتوانست بسیاری را سر کار ببرد و اشتغال زایی کند. به یاد دارم چندی پیش به کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری رفته بودیم. این شهرستان دارای چندین جاذبه گردشگری زیبا بود. جاذبه هایی همچون سد کوهرنگ، آبشار کوهرنگ، آبشار شیخ علی خوان، قبور شیر نشان، غار یخی چما، دشت لاله های واژگون و…. دارد. بسیاری از این مردم حتی از مهم ترین امکانات نیز بی بهره بودند. در راه های این شهرستان اصول راه سازی رعایت نشده بود و بسیاری از مردم به دلیل برف شدیدی که در زمستان می آید نمیتوانستند از خانه های خود خارج شوند. به نظر شما آیا خود این برف را نمیتوان سازماندهی کرد و در پیست ها از آن استفاده اقتصادی نمود؟ همچنین فروشندگان این شهرستان نیز از ساعت ۹ شب به بعد برق نداشتند و نمیتوانستند فروش داشته باشند. از سوغات این مکان میتوان به ترشک، لواشک، کشک و عسل طبیعی اشاره کرد.

سخن آخر

سفر هرچقدر هم که کوتاه باشد لذت بخش است. امروزه که بیشتر مردم در شهر های شلوغ گیر افتاده اند، یک سفر شش روزه کوتاه میتواند انرژی شما را تجدید کند. مقاصد سفر میتواند متفاوت باشد و بستگی به سلیقه شما دارد اما اگر شما هم به ایران علاقه دارید، میتوانید با سفر های داخلی به ایران به اقتصاد مردم کمک کنید. امیدوارم از سفر لذت ببرید.

منبع:تاریخ ما

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *