Kilden Performing Arts Center

ده تالار منحصر به فرد در اروپا برای لذت بردن از موسیقی

سالن‌های مدرن در اروپا برای برگزاری کنسرت نه تنها از لحاظ صدا و صوت‌شناسی فوق‌العاده هستند، بلکه از معماری و طرح‌های چشمگیری نیز برخوردارند. با ده سالن منحصر به فرد در آلمان و اروپا برای لذت بردن از موسیقی آشنا شوید.

مرکز هنرهای نمایشی کیلدن (نروژ)

سالن Kilden Performing Arts Center در بندر کریستیان‌ساند در نروژ قرار دارد. نمای شیشه‌ای این سالن به پوششی چوبی به شکل موج ختم می‌شود که به پرده‌ی تئاتر شباهت دارد. مساحت این مرکز فرهنگی بیش از ۱۶ هزار متر مربع است. این مرکز از سال ۲۰۱۲ چند سالن را در دل خود جای داده و از جمله شرایط مطلوبی را برای اجرای تئاتر، اپرا و کنسرت‌ سمفونی فراهم آورده است.

سالن فیلارمونی پاریس (فرانسه)

ایده‌ی ساخت سالن فیلارمونی پاریس از پیر بولز، رهبر ارکستر صاحب‌نام و ژان نوول، معمار برجسته فرانسوی است. این سالن در سال ۲۰۱۵ میلادی افتتاح شد. مهم‌ترین بخش این فیلارمونی پاریس تالار مرکزی آن است که گنجایش ۲۴۰۰ نفر را دارد. پوشش آلومینیومی این سالن از ۳۴۰ هزار طرح کوچک پرندگان ساخته شده که از دور مانند پولک‌های ماهی می‌درخشند. از سقف ۳۷ متری این سالن می‌توان چشم‌انداز زیبای پاریس را نظاره کرد.

سالن سیج گیتس‌هد (انگلیس)

هفت پل بر رود تاین نیوکاسل را با گیتس‌هد پیوند می‌دهد. این سالن محل برگزاری کنسرت‌های موسیقی است و در نزدیکی پل گیتس‌هد میلنیوم (معروف به پل چشمک) قرار دارد. سالن سیج گیتس‌هد در سال ۲۰۰۴ توسط معمار آن، سر نورمن فورستر، گشایش یافت. درهای این سالن ۳۶۴ روز در سال و ۱۶ ساعت در روز به روی علاقمندان باز است.

خانه‌ موسیقی پورتو (پرتغال)

سالن ۱۳۰۰ نفری خانه موسیقی در شهر پورتو به جعبه‌ای تاشده می‌ماند. معماران این سالن رم کولهاس و الن فان لون بوده‌اند. بتون و شیشه مصالح اصلی در ساخت این سالن هستند. در طراحی داخلی این سالن اما رنگ‌های گوناگون، شکل‌های ملایم و همچنین کاشی‌های معروف پرتغال به کار رفته‌اند. سقف شیشه‌ای خانه موسیقی پورتو قابلیت باز شدن دارد و از روی آن می‌توان از منظره شهر و آب‌ اقیانوس اطلس لذت برد.

کاخ هنرهای ملکه سوفیا (اسپانیا)

سانتیاگو کالاتراوا، معمار صاحب‌نام اسپانیایی، زادگاه خود والنسیا را به شهر دانش و هنر بدل کرده است. یکی از جذابیت‌های این شهر کاخ هنرهای ملکه سوفیا است که در سال ۲۰۰۵ میلادی افتتاح شد و محل برگزاری کنسرت‌ها و اپراها است. سقف این سالن از دو پوشش فولادی قوسی‌شکل تشکیل شده که روی هم بیش از ۳ هزار تن وزن دارند. برخی‌ با دیدن این بنا به یاد نهنگ می‌افتند و برخی‌ به یاد قو.

سالن هنرهای اپرا و باله در اسلو (نروژ)

سقف این سالن که به روی عموم نیز باز است از ۳۶ هزار تخته سنگ مرمر ساخته شده است. دیوارهای شیشه‌ای ظریف از قسمت تالار حفاظت می‌کنند. قایق‌سازان باتجربه نروژی در طراحی و ساخت ردیف‌های صندلی در این سالن سهیم بوده‌اند. بازدیدکنندگان می‌توانند در آنتراکت، زمان استراحت بین دو بخش کنسرت‌، از چشم‌انداز زیبای کوه و دریا لذت ببرند.

سالن فیلارمونی برلین (آلمان)

طرح سالن فیلارمونی برلین در زمان ساخت آن در سال ۱۹۶۳ بحث‌های فراوانی را درباره معماری مدرن برانگیخت. اما این سالن به مرور زمان به الگویی برای ساخت سالن‌های کنسرت بدل شد. هربرت فون کارایان، رهبر ارکستر معروف، کنسرت افتتاحیه در این سالن را رهبری کرد. این سالن در حال حاضر “خانه” ارکستر فیلارمونیک برلین محسوب می‌شود.

سالن تئاتر آلتو در اسن (آلمان)

این سالن از سال ۱۹۸۸ میلادی به این سو سالن اپرای شهر اسن محسوب می‌شود. طراح و سازنده‌ی آن آولار آلتو، معمار معروف فنلاندی است که با الهام از تئاترهای یونان باستان از ردیف‌ها و فضاهای پرقوس و منحنی استفاده کرده است. او در اواخر دهه ۱۹۵۰ طرح این سالن را ارائه کرد، اما کار احداث آن در سال ۱۹۸۳ آغاز شد. این سالن یکی از نمونه‌های برجسته معماری کلاسیک معاصر به شمار می‌رود.

سالن کنسرت هارپا ریکیاویک (ایسلند)

اولافور الیاسون، هنرمند ایسلندی، به نور در همه‌ی اشکال آن عشق می‌ورزد. سالن کنسرت هارپا که او آن را طراحی کرده از معماری فوق‌العاده‌ای برخوردار است و به خاطر پنل‌های شیشه‌ای رنگارنگش شهرت یافته است. هارپا به معنای ساز چنگ است. همچنین اولین ماه تابستان در زبان ایسلندی هارپا نامیده می‌شود.

سالن فیلارمونی الب در هامبورگ (آلمان)

در معماری سالن فیلارمونی الب در هامبورگ ساختمان‌‌های انباری تاریخی با بنایی مدرن و شیشه‌ای پیوند خورده است. قسمت شیشه‌ای این سالن در نگاه اول “معلق” به نظر می‌رسد. طرح این بنا در عین حال تداعی‌گر آب و موج‌های دریا است. کنسرت افتتاحیه سالن فیلارمونی الب در ژانویه سال ۲۰۱۷ برگزار شد. تالار کنسرت فیلارمونی به‌گونه‌ای در این بنا جا داده شده که هیچ صدایی از منطقه بندری هامبورگ به آن نفوذ نمی‌کند.

منبع:دیوچه وله

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *