آنگکور وات-کامبوج

ده مقصد مهم گردشگران جهان

انتشارات راهنمای سفر با نام “سیاره تنها” از کارشناسان گردشگری و همچنین ژورنالیست‌ها خواسته است مقصدهای مهم گردشگران جهان را معرفی کنند. در مجموع ۵۰۰ مکان معرفی شده‌اند. گالری عکسی با ۱۰ مقصد نخست این فهرست.

مقام دهم: ایاصوفیه در ترکیه

ایاصوفیه یا حاجیاسوفیا کلیسایی بود که حدود ۱۵۰۰ سال پیش در دوره امپراتوری بیزانس به فرمان امپراتور کنستانتین اول ساخته شد. سلطان محمد دوم پس از فتح استانبول دستور داد کلیسای ایاصوفیه به مسجد تبدیل شود. امروزه ایاصوفیه کلیسا، مسجد و موزه‌ای در استانبول است.

مقام نهم: الحمرا در اسپانیا

کاخ الحمرا در اسپانیا یکی از جاذبه‌های توریستی بزرگ اروپاست. این کاخ که مشرف به شهر گرانادا (غرناطه) واقع شده، نمونه‌ی برجسته‌ای از هنر قرن سیزدهم در جنوب اسپانیاست. نام کاخ که به معنای سرخگون است، بنا به نظر بسیاری، از رنگ غالب بر این بنای زیبا گرفته شده‌ است.

مقام هشتم: آبشار ایگواسو

آبشار ایگواسو نعلی‌شکل است و در مرز برزیل با آرژانتین قرار دارد. در زبان بومیانِ “گوارانی” نام ایگواسو به معنی “آب بزرگ” است. این آبشار با گستره ۷/ ۲ کیلومتری خود به اعماق ۸۲ متری فرومی‌ریزد و یکی از اعجاب‌انگیزترین صحنه‌های طبیعی سیاره زمین را بوجود می‌آورد. آرژانتین و برزیل در دوسوی آبشار ایگواسو دارای پارک‌های ملی هستند. هر دو پارک ملی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند.

مقام هفتم: کولوسئوم در ایتالیا

این استادیوم بیضی‌‌شکل در مرکز رم پایتخت ایتالیا قرار دارد. کولوسئوم به معنی “جایگاه بزرگ” می‌توانست تا ۵۰ هزار نفر را در خود جای دهد. در کولوسئوم در دوران امپراتوری روم باستان گلادیاتورها تا حد مرگ با هم می‌جنگیدند و حیوانات درنده به جان آن‌ها می‌افتادند.

مقام ششم: گرند کنیون در ایالات متحده آمریکا

درازای گرند کنیون ۴۵۰ متر و ارتفاع آن ۱۸۰۰ متر است. کسی که بر فراز گرند کنیون ایستاده باشد تکامل میلیون‌ها ساله زمین را خواهد دید. گرند کنیون یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌های طبیعی زمین است و در ایالت آریزونای آمریکا واقع شده. در اعماق دره گرند کنیون رود کلرادو جریان دارد.

مقام پنجم: تاج محل در هند

تاج محل از مشهورترین بناهای جهان و آرامگاهی زیبا و باشکوه در نزدیکی شهر آگره در ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی نو ‌است. تاج محل در سال ۱۶۳۱ میلادی به دستور شاه جهان، امپراتور گورکانی، به یاد همسر ایرانی‌تبارش، ارجمند بانو بیگم مشهور به ممتاز محل ساخته شد. بنای تاج محل تلفیقی از معماری سبک ایرانی و هندی را در خود دارد. ساخت تاج محل ۱۷ سال طول کشید.

مقام چهارم: دیوار بزرگ چین

ساخت دیوار بزرگ چین به منظور حفاظت از امپراطوری چین از حملات اقوام عشایر شمال در قرن هفتم میلادی ساخته شد. دیوار بزرگ چین امروز به عنوان طولانی‌ترین و بزرگ‌ترین سازه مهندسی تدافعی نظامی از لحاظ زمان ساخت در جهان است. این دیوار در سال ۱۹۸۷ در فهرست میراث فرهنگ جهانی ثبت شد.

مقام سوم: ماچو پیچو در پرو

ماچو پیچو با دیوارهای سنگی جلا داده‌شده نشانی است از مهارت معماری در امپراتوری اینکاها در کوه‌های آند. ماچو پیچو در ارتفاع ۲۳۶۰ متری زمین ساخته شده و در گذشته فقط یک‌هزار نفر جمعیت داشته است. ماچو پیچو در سال ۱۹۸۳ میلادی در فهرست میراث فرهنگی جهان به ثبت رسید و “شاهکار معماری و نشانه‌ای منحصربه‌ فرد از تمدن اینکاها” نامیده شد.

مقام دوم: صخره‌ بزرگ مرجانی در استرالیا

صخره سواحل شمال شرقی استرالیا در اقیانوس آرام بزرگ‌ترین صخره مرجانی کره زمین است. مساحت آن ۸۰۰/ ۳۴۷ کیلومتر مربع است. صخره سواحل شمال شرقی استرالیا مکان زندگی ۱۵۰۰ گونه از ماهی‌ها و موجودات دریایی دیگر است. بیشتر مساحت این مجموعه در قالب یک پارک ملی دریایی از سوی دولت استرالیا حفاظت شده ‌است. صخره‌ بزرگ مرجانی در سال ۱۹۸۱ از طرف یونسکو به عنوان میراث فرهنگی جهان به ثبت رسید.

مقام اول: آنگکور وات در کامبوج

انگکور وات مجموعه‌ای از معابد است که در آنگکور در کامبوج واقع شده است. این مجموعه‌ در انتشارات راهنمای سفر با نام “سیاره تنها” (Lonely Planet) در راس هدف‌های مهم گردشگران جهان قرار گرفته است. فاصله میان این هدف گردشگری با هدف پس از آن ۳۶ درصد بوده است. گردشگران جهان با علاقه‌ای خاص به این نماد ملی خمر سفر می‌کنند و سیستم‌های آبیاری پیچیده و معماری اصیل خمری آن را می‌ستایند.

منبع:دویچه وله

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *