نیکشهر

نیکشهر ؛ نگین طبیعت‌گردی سیستان و بلوچستان

نیکشهر یکی از شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان است. این شهر از شمال با ایرانشهر و از جنوب با چابهار همجوار است.

آبشار گرگان

اگر از کرمان وارد سیستان و بلوچستان شوید با گذشتن از بزمان، بمپور و ایرانشهر به نیکشهر می‌رسید. فاصله شهر نیکشهر با ایرانشهر حدود ۱۷۰ کیلومتر است.

نیکشهر قلعه‌های تاریخی بسیاری مانند قلعه نیکشهر، بنت، اسپکه، هریدوک، سرمیچ، هیت و چانف دارد که همگی نشان‌دهنده سابقه تاریخی این شهرستان است. سفالینه‌های به دست آمده در بررسی‌های باستان‌شناسی در گمانه زنی‌ها نشان‌دهنده قدمت بالای ۵ هزار سال این شهرستان است. شهرستان نیکشهر با بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی و آثار دورهٔ اسلامی یکی از کانون‌های آثار باستانی در استان است.

قلعه چانف در نیکشهر مربوط به دوره قاجار و در بخش لاشار و روستای چانف واقع شده است.  این اثر در سال ۱۳۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این قلعه در زمان میر اولیاخان مبارکی هم‌زمان با عهد ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده‌است.   بعد از میراولیاخان فرزندش خیرمحمدخان مبارکی به حکمرانی قلعه چانف رسیده که در دوران حکمرانی وی بنای قلعه تکمیل شده است. کتیبه‌ای  هم روی در ورودی قلعه قرار دارد که بر آن نوشته شده «نوشتم خط ندانم تا کی خواند، یقین من بمیرم خط بماند / هرآن عاقل که خطم را بخواند، بداند که جهان بر کس نماند».

قلعه نیکشهر

قلعه نیکشهر در قسمت غربی شهرستان نیکشهر در حاشیه رودخانه گنگ واقع شده و در دوره صفویان ساخته شده است. بناهای قلعه که در قسمت شمالی آن قرار دارد  ۳۰۵ مترمربع زیربنا دارند و شامل مسجد، حاکم‌نشین، آشپزخانه، حمام و دستشویی هستند.

بلپیر

منطقه گردشگری بلپیر یکی دیگر از دیدنی‌های نیکشهر است و در ۱۶ کیلومتری غرب شهرستان قرار دارد. مساحت این منطقه ۳۵ هکتار و ۲۲ هکتار از این میزان را نیز مزارع کشاورزی و نخلستان‌ها  تشکیل داده است. وجود رودخانه‌ای پرآب،  نخلستان‌ها و باغ‌های کشاورزی در دو طرف رودخانه، بلپیر را به یکی از مقاصد گردشگری زیبا تبدیل کرده‌است. ازسویی دیگر برای رسیدن به این منطقه احتیاجی به پیاده‌روی طولانی هم نیست.

منطقه گردشگری آبند

منطقه گردشگری آبند در ۴۰ کیلومتری نیکشهر قرار گرفته  و این منطقه نیز یکی از مناطق بسیار زیبا و بکر نیکشهر است. چشمه‌های آب طبیعی که در کل روستا جاری هستند، آبشارهای صخره‌ای که به صورت پلکانی در قله کوه قرار گرفته‌اند، نخلستان‌ها و گونه‌های مختلف گیاه گز این منطقه را دیدنی و فرح‌بخش کرده‌اند. اما شاید بیشتر از همه برای گردشگران آبشاری که در پنج طبقه به‌صورت پلکانی سرریز می‌شود و حوضچه‌های طبیعی ایجاد شده در پای هر آبشار، دیدنی باشد.

آبشار فیروزه‌ای «گرگان»

گرگان نام منطقه ای در۷۲ کیلومتری نیکشهر در دهستان مهبان است. منطقه‌ای که مانند گرگان در شمال ایران بسیار خوش آب و هوا و دیدنی است. این منطقه در دل کوه‌های آهوران منطقه بلوچستان قرار دارد.  برای رسیدن به این منطقه باید از شهر نیکشهر با طی مسیری ۴۹ کیلومتری از روستاهای زهک، تهرک، سرگرانی، کشیک، هیتک، احمدآباد، رونگ، راوگ، حاجی آباد، حواران، دشتاندر، مهبان، نوکائیکل و تانان عبور کنید. آبشار گرگان نیز در بالا دست روستای گورگتان و پایین دست روستاهای زهیگ و گریگ واقع شده که یکی از بهترین مناطق برای تفریح و گردش است.

آبشار شالمال

منطقه شالمال(شالمار) در ۱۳ کیلومتری نیکشهر در شرق روستای جلائی کلگ واقع شده که طبیعت آن چشمگیر است. آبشار بسیار زیبایی در این منطقه موجود دارد که آب آن سرتاسر منطقه را فرا گرفته و همین موضوع سبب سرسبزی این منطقه شده است.

غار ملا سلیمان

غار ملا سلیمان معروف به هو سلیمان  یکی از غارهای تاریخی در منطقه لاشار نزدیک روستای کوپچ است. این غار در یکی از دره‌های رود کوچهک از شعبه‌های رودخانه کوپچ در کوه‌های گراوانی به فاصله ۵ کیلومتری جنوب روستای کوپچ واقع شده است.

آبشار گواتامیچ (پیپ)

آبشار پیپ که در زبان محلی به آن گواتامیچ می‌گویند در شرق روستای پیپ از توابع بخش لاشار نیکشهر واقع شده است. این آبشار در فاصله ۲ کیلومتری محور ترانزیتی چابهار- میلک قرار دارد و از کوه‌های مرتفع پیپ سرچشمه می‌گیرد. این آبشار مانند سایر آبشارهای شهرستان نیکشهر به صورت پلکانی و جریان آب آن حوضچه‌های طبیعی را به وجود آورده است که آب آشامیدنی اهالی روستای پیپ را تأمین می‌کند.

محوطه چهل‌دختران

محوطه چهل‌دختران در قسمت غربی شهر نیکشهر در حاشیه رودخانه گنگ و کنار جاده ترانزیتی چابهار به نیکشهر و ایرانشهر واقع شده است. قدمت این محوطه مربوط به دوره اشکانی است. آثار معماری آن شامل بناهای مربع، مستطیل و هشت ضلعی است. مصالح به کار رفته در آن‌ها نیز آجر و سفال قرمزرنگ است.

تنگ سرحه

تنگ سرحه یکی دیگر از دیدنی‌های نیکشهر است که  در ۶۰ کیلومتری شمال‌غربی نیکشهر قرار دارد.  برای دیدن این تنگه باید در مسیر جاده ترانزیتی ایرانشهر به چابهار حرکت کنید. وجود چشمه‌های آبگرم، آب‌های روان، گونه‌های گز روغن، باغ‌های میوه، نخلستان‌ها و شالیزارانی در حاشیه رودخانه به صورت پلکانی، چشم‌انداز این تنگه تاریخی را دوچندان کرده‌اند.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *