۱۰۰ میراث ایران

جاذبه های گردشگری شوش با قدمت چند هزار ساله

شهرستان شوش به دلیل آب و هوای خاص در پائیر و زمستان بهار و دارا بودن دواثر ثبت جهانی قطب مهم گردشگری استان خوزستان به حساب می آید و همه ساله در ایام نوروز گردشگران زیادی از این شهر بازدید می کنند. شوش دانیال، شهرستان شوش یکی از سکونت گاه‌های شناخته شده جهان اسلام است و احتمالا به سال چهار هزار پیش از میلاد پایه گذاری شده است. شوش طبق اسناد باستانی از مهم ترین و با شکوه ترین شهرهای باستان ایران و جهان بوده و فعالیت‌های باستان شناسی در آن ادامه دارد.

شهر باستانی شوش روزگاری مرکز برخورد دو تمدن مهم بوده که هر یک به سهم خود در دیگری تاثیر داشته است، یکی از تمدن بین النهرین و دیگری عیلام بود. قرار گرفتن این منطقه در شمال خلیج فارس و  همسایگی با بین النهرین در پیدایش این وضع ویژه تاثیر بسیاری داشته است‌.

در این بین شهرهایی که از جاذبه‌های گردشگری فراوان به ویژه آثار تاریخی بیشتر برخوردار هستند در اولویت‌های اصلی سفر هموطنان قرار می‌گیرند تا بدین ترتیب علاوه برگذراندن اوقات، یک آشنایی مختصر اما مفید نیز باجاذبه‌های مهم مقصد مورد نظر و تاریخ کشور خود به دست آورد.

شهرستان شوش با اختصاص لقب‌ای همچون کهن شهر ایران، پایتخت تمدن ایران، شهر شهیدان گمنام ظرفیت خود را در زمینه جذب توریست و گردشگر ثابت کرده است.

سفر به شوش

اگر قصد بازدید از شوش را دارید می‌توانید از راه زمینی یا راه آهن به کهن شهر ایران سفر کنید، فراموش نکنید بهترین موقع برای بازدید از این شهر باستانی و تاریخی زمستان و بهار است زیرا در اسفند و فروردین ماه هوای منطقه بسیار مطبوع و دلپذیر دارد.

اماکن دیدنی شوش

امکانی که می‌توان دیدن آنها برای هر گردشگری در شهرستان شوش  جالب و جذاب باشد زیاد هستند که از جمله آنها می‌توان به زیگورات(چغازنبیل)، قلعه شوش، موزه شوش و هفت تپه، حرم حضرت دانیال نبی(ع)، مقبره دعبل خزاعی، کاخ آپادانا، شهر شاهی،کاخ شاوور، ایوان کرخه شوش، زیستگاه گوزن زرد ایرانی(پارک ملی کرخه)، یادمان شهدای فتح‌المبین، یادمان شهدا فکه، رودخانه شاوور، رئدخانه کرخه و تالاب بامدژ اشاره کرد.

در این گزارش چند اثر تاریخی ، مذهبی ، فرهنگی، طبیعی و گردشگری شهرستان شوش به صورت مختصر معرفی می‌شوند.

زیگورات (چغازنبیل)

زیگورات نخستین اثر باستانی ایران است که به ثبت جهانی رسید. زیگورات چغازنبیل در سال ١٩٧٩ میلا‌دی از طرف یونسکو در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

اهمیت این محوطه‌ی تاریخی به عنوان مهم‌ترین اثر به‌جای‌مانده از دوران حکومت ایلامی، و قدمت آن است.

منبع:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *