ناژوان و استقرار تیم گردشگری برای نخستین بار

مدیر طرح ساماندهی ناژوان گفت: برای نخستین بار در ایام نوروز تیم راهنمای گردشگر در مجموعه ناژوان مستقر می‌شود.

سیدرسول هاشمیان در گفت و گو با خبرنگار اظهار کرد: در ایام نوروز روزانه حدود ۱۰ هزار نفر از مراکز گردشگری ناژوان بازدید می‌کنند که لازمه ادای حق میزبانی، ارتقای سطح کیفی خدمات به گردشگران است.

وی با اشاره به آمار بازدید سال گذشته از مراکز ناژوان، تصریح کرد: سعی بر آن داریم تا با اصلاح سیستم فروش بلیت و کم کردن زمان انتظار شهروندان و میهمانان در صف خرید بلیط مراکز گردشگری و تفریحی، خدمات بهتری را به شهروندان و میهمانان نوروزی ارائه دهیم.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان، با اشاره به نقش خوب و مؤثر صدا و سیمای مرکز اصفهان در توسعه گردشگری گفت: پخش برنامه‌های نوروزی مجموعه ناژوان از شبکه رادیو اصفهان نیز از نمونه‌های مثبت تعامل بین مراکز اصفهان است.

وی ادامه داد: همچنین برای نخستین بار قبل از ایام نوروز و با هدف ارتقای سطح کیفی خدمات به مسافران نوروزی، طرح برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه نیروهای انتظامات و متصدیان فروش بلیط مراکز گردشگری ناژوان اجرا می‌شود.

هاشمیان افزود: در ایام نوروز مراکز گردشگری مجموعه ناژوان از ساعت ۸:۳۰ صبح پذیرای میهمانان خواهد بود.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان گفت: امسال همچنین نخستین اتاق مادر و کودک جهت استراحت مادران و نوزادان آنها به صورت موقت در مسیر مراکز گردشگری به کار گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی های انجام شده جهت رفاه بیشتر مسافران نوروزی، گفت: امیدواریم عید امسال با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، نوروز خاطره انگیزی برای شهروندان و مسافران رقم بخورد.

مرتبط:

اجرای ۲۰۰ عنوان برنامه نوروزی در سطح شهر

رکوردی تازه به اسم فرودگاه مهرآباد ثبت شد

براساس آمارهای بدست آمده، در بین پروازهای فرودگاه مهرآباد، پروازهای به موقع مهرآباد از پروازهای تاخیردارش بیشتر گزارش شده اند.
جریان از چه قرار هست؟

فرودگاه مهرآباد
در دی ماه امسال ۱۶ شرکت هواپیمایی در فرودگاه مهرآباد پرواز انجام دادند که در این بین پروازهای فرودگاه مهرآباد شرکت هواپیمایی زاگرس با انجام ۲۸۹ پرواز تأخیردار از ۵۰۵ پرواز پرتأخیرترین شرکت هواپیمایی و شرکت هواپیمایی پویا با انجام ۶ پرواز تأخیردار از ۴۳ پرواز کم تأخیرترین شرکت هواپیمایی در ماه مذکور شد. در کل دی ماه امسال در مهرآباد ۲۸۱۱ پرواز به موقع انجام شد. البته ضرورت دارد به این موضوع توجه شود که اگر شرکت هواپیمایی پویاایر در ۱۴ درصد از پروازهای خود تاخیر داشته، در دی ماه فقط ۴۳ پرواز انجام داده است در حالیکه در همین دی ماه، شرکت های هواپیمایی نظیر ایران ایر ۹۰۷ پرواز، آسمان ۶۵۸ پرواز، ماهان ۶۴۸ پرواز و زاگرس ۵۰۵ پرواز انجام داده اند. بنابر این گزارش شرکت هواپیمایی آتا دی ماه امسال ۴۲۴ پرواز در مهرآباد انجام داد که ۲۱۴ پرواز به موقع و ۲۱۰ پرواز معادل ۵۰ درصد با تأخیر انجام شد. شرکت هواپیمایی آسمان دی ماه امسال ۶۵۸ پرواز در مهرآباد انجام داد که ۳۱۴ پرواز به موقع و ۳۴۴ پرواز معادل ۵۲ درصد با تأخیر انجام شد. شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران دی ماه امسال بیشترین تعداد پرواز را بین شرکت های هواپیمایی انجام داد که ۹۰۷ پرواز بود که از این تعداد ۴۱۱ پرواز به موقع و ۴۹۶ پرواز با تأخیر انجام شد. از ۲۶۸ پرواز ایرتور در ماه مذکور ۱۵۵ پرواز به موقع و ۱۱۳ پرواز معادل ۴۲ درصد با تأخیر انجام شد. پویاایر دی ماه امسال ۴۳ پرواز در مهرآباد انجام داد که ۳۷ پرواز به موقع و ۶ پرواز معادل ۱۴ درصد با تأخیر انجام شد. از ۱۷۰ پرواز تابان در مهرآباد ۸۴ پرواز به موقع و ۸۶ پرواز معادل ۵۱ درصد با تأخیر انجام شد. شرکت هواپیمایی زاگرس دی ماه امسال ۵۰۵ پرواز در مهرآباد انجام داد که ۲۱۶ پرواز به موقع و ۲۸۹ پرواز معادل ۵۷ درصد با تأخیر انجام شد. از ۶۶ پرواز ساها در ماه مذکور ۴۹ پرواز به موقع و ۱۷ پرواز معادل ۲۶ درصد با تأخیر انجام شد. سپهران نیز در ماه مذکور ۸۹ پرواز در مهرآباد انجام داد که ۶۴ پرواز به موقع و ۲۵ پرواز معادل ۲۸ درصد با تأخیر انجام شد. از ۳۳۳ پرواز قشم ایر در مهرآباد ۱۹۲ پرواز به موقع و ۱۴۱ پرواز معادل ۴۲ درصد با تأخیر انجام شد. شرکت کارون نیز دی ماه امسال ۱۴۹ پرواز انجام داد که ۹۶ پرواز به موقع و ۵۳ پرواز معادل ۳۶ درصد با تأخیر انجام شد. از ۳۴۷ پرواز کاسپین در مهرآباد نیز ۱۹۵ پرواز به موقع و ۱۵۲ پرواز معادل ۴۴ درصد با تأخیر انجام شد. کیش ایر نیز دی ماه امسال ۲۳۱ پرواز در مهرآباد انجام داد که ۱۳۳ پرواز به موقع و ۹۸ پرواز معادل ۴۲ درصد با تأخیر انجام شد. از ۶۴۸ پرواز دی ماه ماهان در مهرآباد ۴۰۱ پرواز به موقع و ۲۴۷ پرواز معادل ۳۸ درصد با تأخیر انجام شد. معراج نیز دی ماه امسال ۱۴۵ پرواز در مهرآباد انجام داد که ۱۰۴ پرواز به موقع و ۴۱ پرواز معادل ۲۸ درصد با تأخیر بود. از ۲۳۷ پرواز شرکت هواپیمایی وارش در مهرآباد ۱۴۶ پرواز به موقع و ۹۱ پرواز معادل ۳۸ درصد با تأخیر انجام شد. بنا براین، گزارش بررسی آمار نشان می دهد در دی ماه امسال، میزان پروازهای به موقع مهرآباد از پروازهای تأخیردار پیشی گرفت. این آمار شامل همه عوامل منشأ تاخیر نظیر تغییرات جوی، عملیاتی، فنی، تسهیلاتی است.

مرتبط : با لوکس ترین فرودگاه های جهان آشنا شوید

چگونه شهری چشم نواز داشته باشیم؟

امروزه یکی از موضوعات مهم در آرامش بصری و چشم نوازی محیط، توجه به منظر و سیمای شهری بوده و خوشایند مردم هر جامعه حضور در فضایی زیبا و عاری از هر گونه اغتشاش محیطی است، حال باید دید چگونه با وجود محدودیت منابع مالی می‌توان به این مهم دست یافت چراکه حوزه زیباسازی اهمیت بسیاری برخوردار است.

منظر به داده‌هایی محسوس جهان اطراف ما خلاصه نمی‌شود، بلکه پیوسته در ارتباط با ذهنیت ناظر تشخص می‌یابد؛ ذهنیتی که بیش از یک نگاه بصری معمولی است، بدین ترتیب منظر شهری در آغاز امری عینی است که به واسطه کیفیت ظهور عوامل فیزیکی محیط موجودیت می‌یابد، اما به تدریج و به واسطه حضور در شرایط تاریخی و تکرار شدن در مقابل گروه انسان‌های درک کننده آن، برخوردار از وجود ذهنی در مخاطب خود گشته و به عنصر مشترک پیونددهنده افراد جامعه بدل می‌شود.

از این رو بررسی موضوع منظر شهری اقدامی دو بعدی به شمار می‌رود، از یک سو به مؤلفه‌های محسوس (و عمدتاً بصری) سازنده فضا می‌پردازد و از سوی دیگر به شرایط ذهنی شامل ابعاد تاریخی، خاطره‌ای هویتی و امثال آنها نظر می‌کند که این اقدامات منظر شهری را مشتمل بر سه هدف مستقل و جداگانه زیبایی‌شناسی، هویتی و عملکردی می‌کند.

زیبایی شناسی در افراد واکنشی مطبوع و لذت‌بخش ایجاد می‌کند، توجه به جنبه کالبدی فضا، نوع احجام و نحوه ترکیب‌بندی آن‌ها، رنگ، مصالح، هم‌جواری، تضادها، نقاط عطف و شاخص، پوشش گیاهی، حضور عناصر طبیعی و سایر مشخصه‌هایی که ابعاد ملموس را شکل می‌دهد، در این رده قرار می‌گیرد.

روشن است که زیباشناسی مورد نظر، تابعی از مؤلفه‌های اقلیمی، تاریخی، هنری، دینی، سنتی، فرهنگی و… است. از طرف دیگر اهداف عملکردی منظر شهری همانند خوانا کردن محیط و آرام سازی آن، اهداف هویتی که ایجاد احساس خوشبختی، آسایش، آرامش و امنیت است و یا توجه به مسائل زیست محیطی، از جمله کارکردهایی است که در بهبود سیما و منظر شهری باید موردتوجه قرار گیرد.

اکنون این سوال مطرح می‌شود که برای رسیدن به فضایی مطلوب و تحقق این اهداف، باید سرمایه گذاری ابتدایی در محلات صورت پذیرد یا در شهر؟ و آیا شهر هویت دهنده به محلات محسوب می‌شود یا هویت‌های محلی شکل‌دهنده یک هویت جامع شهری است؟

در این راستا توجه به پایداری محلات می‌تواند یاری‌دهنده مدیران شهری باشد، مهم‌ترین ویژگی محله پایدار آن است که در آن چهار عنصر «کالبد»، «فعالیت»، «تصورات» و «اکوسیستم» به طور هماهنگ در مستقر ساختن و شکل بخشیدن به منظر شهری سهیم است، اینکه فکر کنیم هویت شهر مسئله جدای از هویت و تاریخ تک‌تک افراد آن است، موضوعی نادرست به نظر می‌آید. چراکه این تک‌تک افراد جامعه است که با تعاملات، رفتارها و فضای شکل‌گیری این ارتباط، هویت جمعی یک جامعه را شکل می‌دهد.

تنوع و آداب و رسوم محلی خود می‌تواند به عنوان شاخصه‌ای برای پویایی و تعاملات بین فردی در شهرها محسوب شود که نه تنها موجبات رشد و سرزندگی ساکنان شهر را فراهم می‌آورد بلکه می‌تواند به عنوان شاخصه‌ای ملی و یا فراملی مطرح شود البته مکمل بودن مجموعه سیاست‌های مدیریت شهری در ارتباط با منظر شهری و طراحی فضاهای شهری یکی از مسائل اصلی در این زمینه است که به آن اشاره خواهد شد.

در ادامه برخی از سیاست‌های رسیدن به پایداری در بعد زیباشناسی و در سطح طراحی فضاهای شهری را می‌توان اینگونه برشمرد:

 اول سازگاری سبک‌های ساختمانی در ساختمان‌های متفاوت می‌تواند با ایجاد روابطی معنادار و مشخصه‌های مشترک در آنها محله را به سمت ارزش‌های پایدار بصری و کارکردی سوق دهد تا بتواند به سیمای یک محله تشخص خاص بخشد.

 دوم خواص رنگ‌ها و تأثیرات روانی آن‌ها و نقششان در ادراک و دستیابی به مراتبی از مطلوبیت‌های فضایی بسیار قابل تأمل است، اغتشاش بصری ناشی از بهم ریختگی انتظام رنگ‌ها و تأثیر منفی شأن بر وحدت فضایی محیط، در مواردی کمتر از تأثیر مشابه عناصر کالبدی نیست.

 سوم وحدت فضایی، به صورتی که عناصر تشکیل‌دهنده فضای محله باید به کلیت یگانه‌ای منتهی شود و معماری محله باید ویژگی‌های متفاوت ناشی از ترکیب متنوع و موارد زیبایی شناسی برآمده از هماهنگی و تضادها را در کلیتی معنادار به وحدت برساند.

 چهارم پیوستگی جداره بیرونی که به ایجاد وحدت فضایی کمک می‌کند. اتصال بدنه‌ها در قالب ضوابط شناخته‌شده شهری نقش مهمی در بهبود منظر محیط و مطلوبیت‌های بصری آن دارد و می‌تواند به غنای فضایی منجر شود.

 پنجم توجه به عناصر هویتی و فرهنگی در محلات و متناسب سازی فضای کالبدی محله با محوریت و در شعاع آن موجب هویت‌بخشی به محلات در شهر خواهد شد.

به طور مثال در محله‌ی آزادان اصفهان وجود مسجد گنبد می‌تواند به عنوان یک پتانسیل محلی محسوب شود که می‌توان با محور قراردادن و تشخص بنای آن، همچنین با انتخاب طیف رنگی مناسب (اعم از رنگ آمیزی، نورپردازی و …) در گذرهای منتهی به آن و یا ایجاد مکان‌های دیدار و پاتوق محلی در همسایگی این فضا، ایجاد بازارچه‌های محلی و… باعث به وجود آمدن جذابیت بصری، هویت مستقل محلی و قابلیت گردشگری برای محله شده و فضاهای کالبدی را حول آن مهندسی کرد.

در نهایت لازم به ذکر است، در مقابل آنچه تاکنون بیان شد، انتخاب سیاست تمرکز بر معابر اصلی شهر و انجام اقدامات بزرگ مقیاس در سطح شهر نیز دارای فوایدی از جمله توسعه و زیبایی فضاهای اصلی شهر، در دسترس‌تر بودن فضاهای زیباسازی شده در محورهای اصلی، مخاطب بیشتر و فراگیرتر، قابل رؤیت بودن تغییرات و مناظر چشم‌نواز توسط گردشگران بیرونی و در نتیجه افزایش قدرت بازاریابی شهر است که خود مزایای مهمی به حساب می‌آید.

همچنین تعامل‌پذیر نبودن المان‌های بزرگ شهری، نگاه گذرا و انفعالی بدون هیچ احساس تعلقی به آن و ازدحام و تزاحم محیطی را می‌توان از نتایج سوء این سیاست برشمرد، از طرف دیگر توجه به زیباسازی بافت درونی محلات نتایجی همچون ایجاد فضای مکث، افزایش تعاملات محلی و اجتماعی، آرامش و دوام تعاملات، خاطره سازی و القای حس تعلق، افزایش قابلیت پیاده روی، حذف نقاط بی دفاع و آسیب‌زا و تعامل‌پذیر شدن فضا و المان‌ها را در بر خواهد داشت.

در واقع بر اساس نگاهی جدید، توجه به محلات را می‌توان شکل‌دهنده خرده هویت‌های تأثیرگذار در هویت، کالبد و منظر شهر دانست. در این تفکر محلات شهر، نقاط گلوگاهی در بهینه سازی منظر شهری به شمار می‌آید که در پویایی و سرزندگی شهر تأثیر بسزایی داشته و از طرفی موجبات شکل‌گیری و رونق گردشگری در محله‌های شهر را نیز فراهم خواهد آورد.

بدین ترتیب لازم است موقعیت خود را در انتخاب هر کدام از این سیاست‌ها مشخص کرده و بدانیم به چه میزان باید در نگاه مدیریتی و اختصاص بودجه ارگان‌های ذی‌ربط به محلات، بازنگری حاصل کرده و استفاده از آموزه‌های نوین منظر شهری و پایداری محلات را در دستورکار شهرداری‌ها مخصوصاً معاونت شهرسازی و سازمان زیباسازی قرار دهیم تا تصمیم‌گیری‌های مرتبط با معماری و شهرسازی محلات، رنگ و بویی تازه به خود گرفته و مکانی چشم‌نواز همراه با آرامش و آسایش برای شهروندان فراهم شود.

یادداشت از: مجید خاشعی، کارشناس مدیریت امور هماهنگی و نظارت شهرداری اصفهان

مرتبط:

وضعیت نابسامان تنها تپه باستانی شهر اصفهان

دندان ۴۰ هزار ساله رو نمایی شد

جبرئیل نوکنده (رئیس موزه ملی ایران) در این همایش گفت: مهم‌ترین شی این نمایشگاه، یک دندان انسان است که بیش از چهل هزار سال قدمت دارد و در اواخر دهه ۱۳۷۰ در غار وزمه در نزدیکی شهر اسلام آباد غرب در استان کرمانشاه کشف شد. بررسی میکرو سی تی اسکن این دندان توسط پژوهشگران دانشگاه فرانسوی و موزه ملی نشان داد که مربوط به انسان نئاندرتال است. این کشف برای اولین بار به‌طور قاطعی ثابت کرد که انسان نئاندرتال در ایران هم می‌زیسته است. از دیگر اشیاء شاخص این نمایشگاه استل‌های سنگی چگاسفلی که کهن‌ترین استل‌های منقوش پیش‌ از تاریخ ایران است. پیکره‌های شیشه‌ای دوره اشکانی محوطه لیارسنگ‌بن به شکل لاک‌پشت و مشت گره کرده و پارچه‌ها و دست‌کش چرمی معدن چهرآباد زنجان و گچبری‌های ساسانی بازه‌هور خراسان که یادآور آثار بندیان دره‌گز هستند.

او ادامه داد: در اینجا از پژوهشگاه و پژوهشکده باستان‌شناسی که چنین امکانی را برای موزه ملی ایران فراهم می‌کنند سپاسگزاری می‌کنم. معاونت میراث فرهنگی و اداره کل موزه‌ها همکاری تنگاتنگی با موزه ملی در صدور مجوزهای انتقال داشتند که از آنها بسیار سپاسگزاریم. همچنین از مدیران کل و کارکنان استان‌های گیلان، خوزستان، خراسان رضوی، زنجان و قزوین برای همکاری‌هایشان در مسئلة انتقال اشیاء سپاسگزاری می‌کنم. با توجه به اینکه برخی از این آثار شاخصه ملی دارند و باید در جایگاه ملی هم قرار بگیرند، امیدوارم بخشی از این آثار به صورت دائم در موزه ملی ایران باقی بماند تا نماینده فرهنگ‌های مناطق مختلف کشور در موزه ملی ایران باشند. نکته قابل ذکر این است که بیش از ۹۵ درصد آثار موزه ملی ایران مربوط به کاوش‌های قبل از انقلاب است و ضروری است که یافته‌های کاوش‌های جدید هم به مجموعه‌های موزه ملی ایران افزوده شود.

نوکنده تصریح کرد: نکته آخر اینکه هفدهمین همایش را در حالی برگزار می‌کنیم که یکی از شرکت‌کنندگان در همایش نخست این سلسله نشست‌ها، پروفسور رابرت دایسون، کاوشگر حسنلو و تپه حضار، دو روز پیش دار فانی را وداع گفت. بی‌شک نام او در باستان‌شناسی ایران زنده است، ضمن تسلیت به خانواده ایشان و همکاران باستان‌شناس، برای همه شما آروزی سلامتی و شادی دارم.

سخنران بعدی این مراسم بهروز عمرانی (رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری) بود که در سخنانی گفت: در وهله نخست بر خود وظیفه می‌دانم که به پاس زحمات همکارانم در پژوهشکده باستان‌شناسی طی سالی که گذشت در راستای انجام فعالیت‌های میدانی، نظارتی و علمی ایشان، سپاسگذاری خود را اعلام کنم. تلاش پژوهشکده باستان‌شناسی در تدوین ضوابط و دستورالعمل‌ها ستودنی است و البته تا رسیدن به جایگاه مطلوب می‌بایست جدیت بیشتری اعمال شود.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به پیگیری پیوست تخصصی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، موضوع بند الف مادۀ ۱۰۰ قانون برنامه ششم، گفت: این امر با مشارکت پژوهشگاه هم اینک در دست انجام است، و در آن تمامی طرح‌های بزرگ و مهم کشور در سطوح ملی، منطقه‌ای و شهری ملزم به تهیه پیوست تخصصی مذکور گردیده‌­اند. فرصتی مغتنم است که باید از آن در جهت حفاظت و شناسایی میراث فرهنگی و بررسی روند تطور فرهنگی مناطق در حوزه‌های باستان‌شناسی، هنرهای سنتی، زبان‌شناسی و مردم‌شناختی بهره‌ جست.

عمرانی تصریح کرد: مبحث بهره‌مندی از ظرفیت پروژه‌های نجات‌بخشی، با عنایت به موضوع قانون برشمرده، می‌بایست در فاز مطالعه و امکان‌سنجی طرح­ها مطالعات میراث فرهنگی انجام شده، و این مطالعات در شناسایی و پاسخ‌گویی به زوایای پنهان روند فرهنگی مناطق باستان‌شناسی کشور موثر واقع شوند.

او خاطرنشان کرد: تداوم منظم و هدفمند پژوهش‌های باستان‌شناسی پرسش‌محور، در کنار بهره‌مندی از علوم میان‌رشته‌ای همچون دیرین‌اقلیم‌شناسی، گیاه‌شناسی، ژئوفیزیک و… بی‌تردید در درک بهتر وضعیت فرهنگی مناطق باستان‌شناسی از دیگر انتظارات آتی پژوهشگاه از پژوهشکدۀ باستان‌شناسی و جامعۀ باستان‌شناسی کشور اعم از دانشگاهیان و پژوهشگران آزاد است.

او خاطرنشان کرد: اقدام پژوهشکده باستان‌شناسی در انتشار منظم مجله باستانشناسی درسالی که گذشت، و انتشار مجدد گزارش‌های باستان‌شناسی دوره‌ای، برنامه‌ریزی در برپایی نشست‌های منظم گزارش به همکار از سوی گروه‌های اعزامی، بی‌تردید قدم‌های مثبتی در جهت جلوگیری از انباشت داده‌های خام حاصل از کاوش‌­ها در بایگانی باستان‌شناسی بوده است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نظارت دقیق پژوهشکده بر فعالیت‌های باستان‌شناسی را مسئله دیگری خواند که موجب ارتقای فعالیت‌های باستان‌شناسی کشور شده است و در این خصوص، واگذاری طرح‌های پژوهشی، و توجه به ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی موکداً توصیه می‌شود.

عمرانی با بیان اینکه حفاظت‌های پس از کاوش از الزامات فعالیت‌های باستان‌شناسی میدانی در محوطه‌های تاریخی است، گفت: بهره‌مندی از ظرفیت‌های پژوهشکده‌های حفاظت و مرمت، و ابنیه و بافت موجب هم‌افزایی در دست‌یابی به تحقق حفاظت از میراث فرهنگی و مقدمات ایجاد محوطه موزه در محوطه‌های شاخص خواهد شد و امکان بازدید پس از فعالیت‌های پیش‌گفته، موجب آگاهی جامعه از گذشته و هویت فرهنگی، دینی و ملی خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه محوطه‌های باستانی زمانی حفظ شده و زنده خواهند بود که به بخشی از زندگی مردم روزگار تبدیل شوند، گفت: برای زنده ماندن هر محوطه، باستان‌شناسان باید بتوانند اهمیت و جایگاه آن را به صورت روایتی ساده و قابل فهم برای مردم توضیح دهند، چرا که عدم معرفی نتایج پژوهش‌های علمی در محوطه‌های تاریخی سبب تضییع حقوق شهروندان و عدم اثربخشی اینگونه فعالیت‌ها خواهد بود.

مرتبط:موزه هیل پالاس _بزرگ ترین موزه باستان شناسی

جهت یابی به کمک پوشش گیاهی

گاهی به درون طبیعت پر عمق و سرسبز جنگل قدم می گذارید. طبیعتی که هر چند بسیار زیباست اما هر چه به درون آن بیشتر پیش می روید، بیشتر آن را مشابه می یابید. تمام قسمت های جنگل ممکن است به نظرتان شبیه هم بیاید و گاهی در طی مسیر به سمت محل اتراقتان ممکن است که راه را گم کنید. شاید از مسیری دوبار عبور کنید و اصلا متوجه آن نشوید. گاهی حتی بعضی از مناطق جنگلی آنقدر درختان متراکم و نور کمی دارند که دیدن خورشید و تشخصیص جهت حرکت خورشید را برای شما سخت می کنند. در این مواقع اگر راه خود را گم کنید، چگونه باید به مسیرتان ادامه دهید؟ چگونه راه برگشت را پیدا کنید.جهت یابی اولین قدم برای پیدا کردن مسیر برگشت به خانه است و طبعا درون طبیعت هایی همانند جنگل و یا مناطقی که پوشش گیاهی فراوان دارند، دانستن جهت یابی به کمک پوشش گیاهی می تواند بسیار حیاتی و کارساز برایتان باشد. در این مطلب برای شما از جهت یابی به کمک پوشش گیاهی صحبت خواهیم کرد.

برای جهت یابی به چه عناصر طبیعی نیاز است؟

فکر کنید که درون طبیعت گیر افتاده اید و هیچ گونه وسیله ای برای تعیین جهات چهارگانه ندارید. در کوله پشتی تان خبری از جی پی اس و قطب نما نیست. همچنین گوشی تان به اینترنت وصل نمی شود و یا حتی شارژ باتری تمام کرده است. در نتیجه شما در طول روز در میان جنگلی سرگردان شده اید و به دلیل تشابه مناظر جنگل نمی دانید راه  خانه و محل کمپ کدام سمت است؟ در این مواقع خونسردی خود را حفظ کنید. یادتان باشد “جمله طبیعت خودش، راه برگشت را به شما نشان می دهد” کاملا درست است. وقت آن رسیده است که کمی دقیق تر به طبیعت اطرافتان نگاه کنید.

جهت یابی به کمک خزه وگل سنگ

شاید بتوان ساده ترین جهت یابی به کمک پوشش گیاهی را جهت یابی با خزه و گلسنگ دانست. خزه ها و گلسنگ ها بر روی درختان و سنگ ها می رویند. بنابراین حتی اگر پوشش گیاهی در اطرافتان نبود، به سنگ ها دقت کنید. خزه ها و گلسنگ ها در مناطق مرطوب درخت ها و سنگ ها رشد می کنند. مناطقی که خنک هستند، اکثر مواقع در سایه قرار دارند و در نتیجه خورشید به آن ها نمی تابد. هر چند این روش خیلی دقیق و قابل استناد نیست اما اگر تمام عوامل را در نظر بگیرید، می توانید محدوده جهت های چهارگانه را بیابید. جهت یابی به کمک پوشش گیاهی و این روش نیازمند مهارت و تمرین خاصی نیز هست که با نکته سنجی و موشکافی طبیعت اطرافتان به دست می آورید.

به دلیل اینکه ما در نیم کره شمالی قرار گرفته ایم، خورشید کمی متمایل به جنوب در آسمان حرکت می کند. در فصل های سرد بیشتر به سمت افق جنوبی منحرف می شود و شما طول سایه بیشتری دارید. در فصل های گرم نیز خورشید بیشتر عمود بر ما می تابد. در نتیجه سایه کمتری ایجاد می کند. در نتیجه در جهتی که در مقابل تابش خورشید قرار دارد، خزه و گلسنگ نمی روید.

جهت یابی به کمک پوشش گیاهی بسیار تحت تاثیر عواملی همچون فصلی که در آن قرار دارید و زاویه تابش خورشید، بادهای موسمی و فصلی، بادهای غالب، تراکم درختان و حتی حیوانات گیاه خوار منطقه است. قبل از اینکه جهت مورد نظر خود را پیدا کنید باید به تمام این موارد در منطقه ای که به آن وارد شده اید، اطلاع داشته باشید. عموما مردم محلی اطلاعات جامعی از بادهای غالب و طبیعت اطراف خود دارند.

به شما توصیه می کنیم که اگر طبیعت گرد ماهری هستید یا می خواهید (چه به تنهایی و چه با گروه) وارد طبیعتی شوید که پوشش گیاهی (طبیعت هایی به جز بیابان ها و صحراها) دارد، حتما اطلاعات خود را راجع به آن منطقه بالا ببرید.

جهت وزش بادهای غالب را نه تنها از سایت ها و کتاب های گوناگون می توانید پیدا کنید، بلکه تنها با صحبت با اهالی آن منطقه می توانید به این موضوع پی ببرید.

از مردمی که در آنجا زندگی می کنند بپرسید که بادها از کدام جهت می وزند؟ مردم محلی حتی زمان وزش بادها را نیز می دانند. اما بادها چه ربطی به خزه و گلسنگ دارد؟ یادتان باشد که باد نیز همانند یک سشوار عمل می کند. به هر جایی که می وزد آن منطقه را خشک می کند و رطوبت را از آن می گیرد. در نتیجه بر روی سنگ ها و درختان جهتی که در مقابل وزش باد است، خزه و گلسنگی نمی بینید.

blank

اما خورشید و باد که بر روی خزه و گلسنگ تاثیر دارند، چگونه می توانند جهت های چهارگانه را برای ما مشخص کنند؟ جهت یابی به کمک پوشش گیاهی در این روش چه معنایی دارد؟

بگذارید برایتان مثالی بزنیم. شما در نیمکره شمالی قرار دارید و فصل زمستان است. در نتیجه خورشید زاویه تابش خورشید دیگر عمود بر شما نیست و زاویه دار می تابد. در منطقه ای همانند گیلان که منطقه ای پر درخت است و در نزدیکی سواحل دریای خزر قرار گرفته اید. از قبل راجع به جهت وزش بادها در این منطقه از اهالی پرسیده اید. بیشتر بادهای مرطوب و خنک گیلان در فصل سرد بادهایی هستند که از جهت شمال غربی به منطقه می بارند. بادی که از جهت شمال شرقی می وزد را باد مطلوب و خشک می دانند. همچنین بادهای زمستانی در این ناحیه از جهت شمال، شرق و غرب می وزند. اکثر این بادها اگر چه سرد هستند، اما مرطوب نیز می باشند و احتمال وجود گلسنگ در این جهت ها وجود دارد.

بنابراین جهت یابی دقیقی به شما نمی دهد. اما برای جهت یابی به کمک پوشش گیاهی به دنبال مناطق باز جنگلی بگردید که آفتاب به تنه درختان و سنگ ها می تابد. در این صورت شما در نقاطی که آفتاب به درختان می رسد، در تنها نقطه ای که خزه و گلسنگ نخواهید دید، جنوب است. با پیدا کردن جنوب می توانید باقی جهات چهارگانه را پیدا کرده و به کمپ و روستای نزدیک خود برگردید.

این روش ها چندان دقیق نیست و شما باید هر چند تا علامت طبیعی که می توانید پیدا کنید. همچنین یادتان باشد جهتی که رو به جنوب قرار دارد، آفتاب بیشتری دریافت می کند. در نتیجه درختان و شاخ و برگ بیشتری دارد. در کل می توان گفت که سمت شمال درخت ها و سنگ ها، گلسنگ و خزه بیشتری دارد. تنه درخت ها در سمت شمال رطوبت و سایه بیشتری دارند.

جهت‌یابی با تنه درخت‌های بریده شده

یکی از روش های جهت یابی به کمک پوشش گیاهی توجه به تنه درختان بریده شده است. اگر در منطقه ای قرار گرفته اید که چنین موردی را مشاهده کردید، می توانید از آن برای جهت یابی استفاده کنید. روش کار در این روش به این صورت است که تنه درخت بریده شده ای که ریشه هایش هنوز در زمین است را انتخاب کنید. به دایره های عمر درخت بر روی تنه بریده شده نگاه کنید. این دایره های عمر هر چند که هم مرکز هستند اما به یک سمت کشیده و فشرده شده اند. آن سمت از این دایره های هم مرکز که بیشتر به هم نزدیک بوده و فشرده هستند، نشان دهنده سمت شمال و سمتی که حلقه های سن درخت از یکدیگر فاصله بیشتری دارند، سمت جنوب را نشان می دهد.

 

نکات:
– پوسیده بودن یک سمت از درخت ها، نشان دهنده جهت شمال است.
– در مناطق خشک هم که اصلا خزه‌ای وجود نداره!
– یادتون باشه که معمولا خزه‌ها در جهت نور آفتاب (جنوب)، خرمایی رنگِ و تو جاهای سایه و مرطوب، سبز یا طوسی رنگ هستند.

جهت‌یابی به کمک گل‌ها و گیاه‌ها

گیاه‌ها و گل‌های درختان نیز می توانند در جهت یابی راهنمای شما باشند. جهت یابی به کمک پوشش گیاهی هر چند مسیر دقیق را همانند قطب نما و جی پی اس به شما نشان نمی دهند اما می توانند محدوده جهات چهارگانه را برایتان مشخص نمایند. در این میان گل ها و گیاهان تمایل بسیار دارند که به سمت آفتاب بچرخند. یعنی یا رو به سمت جنوب هستند یا در اوایل صبح رو به سمت شرق و جایی که خورشید طلوع می کند.

در این میان بسیاری از گیاهان در طبیعت خود به عنوان یک قطب نمای طبیعی شناسایی شده اند. به عنوان مثال گیاه قطب نما یا رُزینوید (Rosinweed)  همیشه جهت گیری شمالی جنوبی دارد. یعنی برگ بعضی برگ هایش به سمت شمال و برگ های دیگری به سمت جنوب چرخیده اند. هر چند این گیاه در قاره آمریکا وجود دارد اما در دیگر مناطق نیز می توان گیاهان بومی با چنین خاصیتی را شناسایی نمود. از دیگر درختانی که برای جهت یابی به کمک پوشش گیاهی می توانید به آن ها به عنوان قطب نما اشاره کنید، گیاهانی همانند اکالیپتوس استرالیایی با برگ هایی شمالی-جنوبی و نخل رهنوردان با شاخه هایی شرقی-غربی هستند. در نتیجه هر چه آگاهی شما از یک گونه گیاهی بالاتر باشد، بهتر می توانید برای جهت یابی به کمک پوشش گیاهی راه خود را پیدا نمایید.
جدای از موارد بالا، اگر روش های ساخت قطب نما در طبیعت را بدانید هم، می توانید به راحتی جهت شمال را پیدا نموده و به مقصد خود برسید.

blank

جهت‌یابی با درخت‌ها

بعضی از درختان برای رشد نیاز به آفتاب بیشتری دارند و چون آفتاب بیشتر از سمت جنوب می‌تابد تراکم چنین درختانی را در جنوب بیشتر می بینید. درخت‌هایی همانند صنوبر سیاه و سفید، راش، بلوط، درخت‌های آزاد، شاه بلوط هندی، افرا نروژی و درخت اقاقیا از جمله این درخت ها هستند.

نکته‌ها
– پوست درخت‌های قدیمی در سمت رو به آفتاب (جنوب) معمولا نازک‌تر است.
– به خاطر نوع تابش خورشید، شاخه‌های جنوبی اکثر درخت‌ها افقی‌تر و شاخه‌های شمالی عمودی‌تر رشد می کنند.
– اگر در مناطقی همانند کوه‌های سنگی قرار دارید، کاج‌های انحناپذیر در شیب جنوبی و صنوبرهای انگلمان در شیب شمالی رشد می‌کنند.

 

موزه دکتر بهاو داجی لاد _گذری بر تاریخ هند

خانه فرهنگ ایران در بمبئی با ارائه گزارشی از «موزه دکتر بهاو داجی لاد»، ضمن مرور تاریخچه این موزه معروف و قدیمی در هندوستان، وضعیت آن را پس از بازسازی، مرور کرده است.

سالیان متمادی است که شهر بمبئی به مرکزی هنری تبدیل شده است و از آن جمله می‌توان از موزه چاتراپاتی شیواجی ماهاراج (موزه پرنس آف والز سابق) به عنوان یکی از بهترین موزه‌های هند یاد کرد.

در آخرین تغییرات موزه دکتر بهاو داجی لادو بمبئی، سنت‌ها و آداب و رسوم محلی کاملاً مشهود است. هر دو موزه در ساختمان‌هایی خیره کننده به صورت نمایشگاه برای بازدید عموم واقع شده‌اند. در خلال آن چشم‌انداز هنرهای معاصر هند در سال‌های اخیر، گسترش چشمگیری یافته است که بمبئی و دهلی نو در راس آن هستند.

موزه دکتر بهاو داجی لاد در قلب منطقه بایکلا در بمبئی و در کنار باغ گیاه‌شناسی و باغ وحش واقع شده است؛ بنایی سراسر غرق در تاریخ و فرهنگ هندوستان. یک ساختمان پالادیویی با فضای داخلی عالی و ستون‌های ویکتوریا، که طرح اصلی آن توسط جورج برد وود، اولین متصدی موزه در قرن ۱۹ شکل گرفت.

این موزه در سال ۱۸۷۲ با نام ویکتوریا و البرت با حمایت مالی جمعی از ثروتمندان هندی از جمله جمشید جی جی بویو جاگانات شانکارشت گشایش یافت و به سرعت به خزانه‌ای برای ذخیره اطلاعات باستان شناسی صنعتی بمبئی و انجمن‌های گوناگون مبدل شد.

پس از آن در سال ۱۹۷۵ نام موزه به افتخار مرد بزرگی که در جمع‌آوری اعانه پیشگام بود به موزه دکتر بهاو داجی لاد تغییر یافت. امروز ساختمان این موزه دستخوش تغییرات و تعمیرات گسترده‌ای شده است که روایتگر سرگذشت شهر بمبئی است.
موزه دکتر بهاو داجی لاد

«تسنیم مهتا» که نماینده میراث فرهنگی و هنری انجمن ملی هند در شهر بمبئی INTACH و مسئول بازسازی این موزه است، می‌گوید: «زمانی جمعیت این شهر بیش از ۱۰۰ هزار نفر نبود، حال آنکه در حال حاضر بازدید روزانه از موزه ۳۰۰۰ نفر است. در گذشته هیچ سرگرمی وجود نداشت، حتی سینما هم نبود. امروز ما حدود ۲۵۰۰ بازدیدکننده در آخر هفته‌ها داریم که علت آن واقع شدن مکان موزه درست در کنار باغ وحش است. همچنین موزه مکانی برای مطالعات علمی، گیاه شناسی و جانور شناسی شهر است که خصوصاً برای شناخت تاریخچه شهر بسیار حائز اهمیت است.»

در سال ۲۰۰۴ شرکت «بمبئی بزرگتر» وابسته به شهرداری، INTACH و سازمان «بجاج» گرد هم آمدند تا اولین مشارکت خصوصی – دولتی خود را با مدیریت یک انستیو فرهنگی مهم آغاز کنند. رنگ دیوارها و جزئیات ساختمان موزه از بین رفته بود. رنگ درهای چوب ساچ برمه رفته بود، ستون‌های آهنی از دیوارها جدا شده و ویترین اشیاء قیمتی شکسته شده بود.

بازسازی این بناء ۴ سال به طول انجامید. در سال ۲۰۰۵ این موزه توانست جایزه میراث فرهنگی آسیا و اقیانوسیه یونسکو را برای مرمت و حفظ ابنیه تاریخی به خود اختصاص داده و از قصر «بیجینگ» پیشی بگیرد. امروزه این موزه با پوشش تازه‌ای از رنگ سبز مایل به خاکستری که در قرن نوزدهم بسیار چشم‌نواز بوده است، پرابهت و باشکوه جلوه می‌کند.

کفپوش‌هایی با کاشی میلتون که در قسمت عبوری بازدیدکنندگان مفروش شده است، استینلیس و گچ‌کاری‌ها سقف و دیوارها را مزین کرده و ۲۳.۵ قیراط آب طلا جلوه و درخشش بی‌همتایی به ظاهر موزه داده است.

اثر تحسین برانگیز هنرمند نامی نیکیل چوپرا به نام «یاگ راج چیتراکار»، ترسیم حافظه‌ای است که شامل طراحی‌ها، ویدیو و عکس‌های مربوط به سیاحت دو روزه وی از شمال تا جنوب این شهر است که در حال حاضر در موزه به نمایش گذاشته شده است.

مرتبط:موزه هیل پالاس _بزرگ ترین موزه باستان شناسی

فلافل یک غذای سالم برای گیاه خواران

فلافل از غذاهای محبوب خاورمیانه است که به ویژه در بین گیاهخواران طرفداران زیادی دارد.به گزارش هلث‌لاین؛ فلافل دارای انواع مختلفی از مواد مغذی مهم از جمله فیبر، ویتامین ب ۶، منگنز، مس، فولات، منیزیم، آهن، فسفر، روی، ریبوفلاوین، پتاسیم و تیامین است.

فلافل همچنین حاوی مقادیر کمی از نیاسین، ویتامین ب ۵، کلسیم و بسیاری از ریزمغذی‌های دیگر است.فیبر و پروتئین گیاهی موجود در فلافل به شما کمک می‌کنند تا در طول روز احساس سیری طولانی‌مدت داشته باشید. هم فیبر و هم پروتئین باعث کاهش تولید هورمون‌های گرسنگی مانند گرلین می‌شوند. همچنین، مطالعات نشان داده‌اند که فیبر نخود ممکن است به مدیریت قند خون کمک کند.علاوه بر این، فیبر نخود به بهبود سلامت روده، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان روده بزرگ کمک می‌کند.

فلافل به دلیل داشتن کلسیم، برای ساخت استخوان‌های قوی و محافظت از آن‌ها عالی است. این خبر خوبی برای وگان‌هاست. جالب است بدانید که مصرف فلافل راه خوبی برای کاهش استرس است چرا که منیزیم دارد. محققان دریافتند که منیزیم می‌تواند سفتی ماهیچه‌ها را کاهش دهد.بسته به نوع تهیه فلافل، این غذا می‌تواند دارای نقاط ضعفی باشد. این غذا به طور سنتی در روغن سرخ می‌شود. بنابراین نوع خریداری شده آن از رستوران‌ها سرشار از چربی و کالری است. از این گذشته، برخی از افراد ممکن است نسبت به مواد تشکیل دهنده فلافل مانند دانه کنجد آلرژی داشته باشند. به هر حال طبخ این غذا در خانه و با استفاده از روغن‌های سالم می‌تواند این نقاط ضعف را به حداقل رسانده و آن را به یک غذای سالم تبدیل کند.

مواد لازم فلافل
سیر ۴ حبه
نخود ۳۰۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
جعفری ۱۰۰ گرم
پیاز متوسط ۱ عدد
زیره ۱ قاشق چایخوری
تخم گشنیز ۱ قاشق چایخوری
آرد نخودچی ۲ قاشق غذاخوری
روغن سرخ کردنی به اندازه کافی
نمک ، زردچوبه و فلفل سیاه به اندازه لازم

توجه داشته باشید که اگر می خواهید خوراگ شما مانند بیرون باشد حتما باید نخود را مدت زیادی در آب بخیسانید تا کاملا نرم شده و نفخش برطرف شود. برای این منظور نخود را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در یک ظرف آب بخیسانید.

در صورتی که امکانش هست چند بار آب نخودها را تعویض کنید. پس از اینکه نخودها به خوبی خیس خوردند آنها را به همراه سیر و پیاز دو مرتبه چرخ کنید. پس از اینکه نخود را به همراه سیر و پیاز چرخ کردید ، مواد را داخل یک کاسه مناسب بریزید.

در ادامه جعفری را به صورت ساطوری ریز خرد کنید و به همراه تخم مرغ به کاسه حاوی نخود چرخ شده اضافه کنید. در مرحله بعدی آرد نخودچی را کم کم به مواد اضافه کنید تا مایه فلافل خودش را بگیرد. در آخرین مرحله باید طعم دهنده ها را اضافه کنید.

برای این منظور تخم گشنیز را به همراه زیره آسیاب کنید تا کاملا پودر شوند سپس به همراه مقداری نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به مایه فلافل اضافه کنید. اگر می خواهید فلافل شما به سبک جنوبی ها تند باشد می توانید مقداری فلفل قرمز تند هم اضافه کنید.

مواد را خوب زیر و رو کنید تا کاملا مخلوط شوند و ادویه ها به تمام نقاط مایه فلافل برسند. پس از اینکه مایه فلافل آماده شد یک ظرف گود مانند شیر داغ کن روی حرارت قرار دهید و به مقدار مناسب روغن مایع داخل آن بریزید.

توجه داشته باشید که باید به قدری روغن مایع داخل ظرف شیر داغ کن بریزید که فلافل ها پس از افتادن در آن به صورت شناور در روغن سرخ شوند. پس از اینکه روغن داغ شد از مایه فلافل قالب بزنید و داخل روغن بیندازید.

اگر قالب مخصوص فلافل ندارید می توانید با دست این کار را انجام دهید. باید مقداری از مایه فلافل ببردارید و مانند یک کوفته کوچک به آن شکل دهید. در پایان آنرا مانند کوکو سیب زمینی کمی تخت کنید و داخل روغن بیندازید.

توجه داشته باشید که نباید بیش از حد ظرفیت ظرف فلافل داخل آن بیندازید زیرا اینکار باعث می شود فلافل ها به هم بچسبند. نکته مهم دیگر این است که حرارت زیر ظرف باید خیلی ملایم باشد تا فلافل ها به طور کامل مغز پخت شوند.

مرتبط:معروف ترین غذاهای ایرانی از دید گردشگران

مراکش دارای بدبوترین جاذبه گردشگری جهان

 

بدبوترین جاذبه ی دیدنی جهان در کشور مراکش قرار دارد.

حوضچه‌های رنگرزی چرم در مراکش به قدری بد بود است که هر کس قادر به تحمل آن نیست، اما زمانی که این عکس‌ها را مشاهده می‌کنید محو رنگ‌های مختلف آن می‌شوید و به ذهنتان هم خطور نمی‌کند که این حوضچه‌ها چه بوی بدی می‌دهند.

تاریخچه مختصری از مراکش

مَراکِش یا مغرب، کشوری است در شمال غربی آفریقا. مراکش ساحلی طولانی با اقیانوس اطلس دارد که از شمال به جبل‌الطارق و دریای مدیترانه می‌رسد. کشور مراکش از سوی خاور با کشور الجزایر، از غرب با اقیانوس اطلس، از جنوب با کشور موریتانی و از شمال با دریای مدیترانه همسایه‌ است. پایتخت مراکش شهر رباط است.

سایر جاذبه های دیدنی مراکش

شهر مراکش به عنوان شهر سرخ شناخته می شود و یکی از شهرهای بزرگ کشور مراکش می باشد و هر چیزی که انتظارش را داشته باشید دارد. این شهر واقع در آفریقای شمالی، منزلگاه جالب ترین و زیباترین مکان های دیدنی در دنیاست. اگر به دنبال آن هستید که جاذبه های گردشگری مراکش را کشف کنید و دنبال جاهایی برای عکاسی می گردید، در اینجا به چند مکان شگفت انگیز در شهر مراکش اشاره نموده ایم:

قصر باهیه

این قصر به شما نشان می دهد که در قرن نوزدهم زندگی مردم مراکش چه سبکی داشته است.

جاذبه های دیدنی مراکش
مسجد کتبیه

این مسجد بزرگتری مسجد در مراکش است که حدود سال ۱۱۵۰ ساخته شده است.

جاذبه های دیدنی مراکش

بیابان و تپه های شنی

تعطیلات در مراکش می تواند سفر به صحرا را نیز در بر بگیرد. شترسواری یا گشت های بیابانی انتخاب های محبوب گردشگران هستند و در واقع می تواند ظرف دو روز به دومین صحرای بزرگ دنیا رسید. مشاهده تپه های شنی، بازدید از چادرهای بادیه نشینان و خوابیدن زیر نور ستاره ها از تجربیات این سفر هستند.

باغ ماژورِل

این باغ های گیاهشناسی غیرعادی در دهه بیست توسط یک هنرمند فرانسوی به نام ژاک ماژورل طراحی شدند. قطعاً یکی از زیباترین مکان ها در مراکش برای بازدید، باغ ماژورل است که آرامش دلپذیری به دور از شلوغی و همهمه شهر فراهم می کند

جاذبه های دیدنی مراکش
مدرسه علی بن یوسف

این مدرسه قرآنی قرن شانزدهمی به خوبی حفظ شده است و بزرگترین مؤسسه اینچنینی در شمال آفریقاست. می توان عنوان یکی از زیباترین مدارس دنیا را نیز به آن داد.

قصر البدیع

این بنای تاریخی که در واقع فقط بقایای یک قصر است. ساختمان اصلی آن توسط احمد المنصور، پادشاه سعدیان، در سال ۱۵۷۸ ساخته شد و تکمیل آن ۲۵ سال طول کشید.

 

باغ های مناره

این باغ ها که در سمت غرب مراکش و در کوهپایه های اطلس واقع شده اند باغ های مناره نام دارند. این باغ ها که در اصل در قرن دوازدهم برای پرورش زیتون، نخل و میوه تشکیل شدند اکنون یکی از جاذبه های گردشگری آرامش بخش و زیبای مراکش هستند. یک حوض بزرگ نیز کنار عمارت آن هست و این عمارت محل اقامت تابستانی سلطان و خانواده اش بوده است.

مقبره های سعدیان

این مقبره های مراکشی به تازگی کشف شده اند ولی در واقع به قرن شانزدهم برمی گردند. این قبرها به زیبایی با چوب سرو، کاشیکاری پلی کرومیک و گچبری تزئین شده اند. این مکان کوچک شامل سه اتاق می شود، ولی اجساد حدود ۶۰ عضو سلسله سعدیان در این مکان مدفون هستند. خارج از ساختمان باغی وجود دارد که قبرهای سربازان و خدمتکاران در آن باغ است. از آنجائیکه این مکان یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگران است، سعی کنید صبح زود به آنجا بروید یا اواخر روز بروید تا در شلوغی گیر نیفتید.

گذرگاه کوهستانی تیزی نتیشکه
این مرتفع ترین گذرگاه از کوهستان های اطلس است. یک جاده طولانی و بادگیر که مراکش را به واحه های قبل از صحرا وصل می کند. این گذرگاه در دهه سی توسط فرانسوی ها ساخته شد و مناظر و چشم اندازهای زیبایی از این جاده خوش ساخت معلوم است. اگر جسارت کافی داشته باشید می توانید جاده را به سمت دهکده ها بروید و درست روی لبه شکاف های بزرگ بنشینید.

 

مرتبط: مراکش بدبوترین جاذبه دیدنی جهان

 

آشنایی با قصر بزرگ تایلند

کشور‌های شرق و جنوب شرق آسیا به داشتن قصر‌های امپراتوری بزرگ با نما‌های منحصربه‌فرد مشهور هستند و معمولاً پس از فروپاشی امپراتورها، این قصر‌ها به بازدید گردشگران اختصاص می‌یابند. قصر بزرگ تایلند نیز یکی از این قصر‌های امپراتوری است که بیانگر قسمت عظیمی از تاریخ کشور تایلند می‌باشد.

تنها در حدود ۱۵۰ سال پیش، قصر بزرگ بانکوک (Bangkok’s Grand Palace) نه تنها به‌عنوان اقامتگاه پادشاه و دادگاه عالی کشور شناخته می‌شد، بلکه کلیه امورات اداری کشور در آن انجام می‌گرفت. در داخل دیوار‌های این قصر بزرگ، وزارت جنگ، ادارات دولتی و محل ضرب سکه نیز قرار دارد. اگرچه پادشاهان تایلندی در دوران قرون‌وسطی در کاخ بزرگ بانکوک زندگی می‌کردند، اما همچنان این مجموعه به‌عنوان محل قدرت کشور تایلند شناخته می‌شود.

مجتمع کلی قصر بزرگ بانکوک؛ همانند بقیه سطح جزیره راتاناکوزین (Ratanakosin)، زیر طرح کلی مجموعه قصر‌های آیتوهایا (Ayutthaya) قرار گرفته است. دادگاه بیرونی در نزدیکی محل ورودی کاخ قرار گرفته است و مجموعه‌ای از ادارات دولتی را شامل می‌شود که پادشاه به‌طور مستقیم با آن‌ها کار می‌کرد. نماد عمودی بودا نیز در گوشه بالایی دادگاه قرار گرفته است.

در وسط دادگاه مرکزی یک محل مخصوص قرار دارد که محل اقامت پادشاه بوده و سالن آن برای انجام کار‌های دولتی توسط پادشاه در نظر گرفته شده است. اگرچه به‌عنوان بازدیدکننده می‌توانید به قسمت‌های جلویی دادگاه نگاه کنید و از فضای آن دیدن کنید، اما فقط دیدن دو اتاق خواب در برخی روز‌های خاص مجاز است.

در پشت دادگاه مرکزی یک واحد مجزا قرار گرفته است که محل اقامت شاه سلطنتی و دختران وی بوده است. این قسمت در واقع همانند یک شهر کوچک است که فرزندان پادشاه مانند دختران و پسران وی زیر سن بلوغ در آن زندگی می‌کردند.

 

برای بازدید می‌توانید از معبد بودا شروع کنید و از آن به سایر قسمت‌های کاخ بروید. هزینه پذیرش در قسمت معبد بودا حدود ۱۳ دلار است که ممکن است کمی تغییر کرده باشد. اگر قصد بازدید از قصر بزرگ بانکوک را دارید، می‌توانید هر روز از ساعت ۸ و نیم صبح تا ۳ و نیم عصر به آنجا بروید. لازم به ذکر است که برای خرید سوغاتی نیز نگران نباشید و چندین مغازه در اطراف آن تعبیه شده است.
اگر بخواهید به صورت رایگان از کاخ بزرگ بانکوک دیدن کنید، می‌توانید اول هر ماه ساعت ۱۰ تا ۱۰ و نیم و ۱ و نیم تا ۲ به دیدن آن بروید.

مرتبط:

تایلند

تایلند و معرفی بهترین و معروف ترین جزایر آن

الذهب ۲۷ _رستوران لاکچری طلاکوب

همانطور که می دانید پولدارهای شیخ نشین دبی به خوشگذرانی، اسراف، ریخت و پاش و تفریحات گرانقیمت با هزینه های نجومی معروف هستند. در این مطلب تصمیم داریم به یکی از مکان‌هایی که این افراد معمولا به آن رفت و آمد دارند بپردازیم.در طبقه بیست و هفتم برج العرب جمیرای دبی، رستورانی با عنوان “الذهب ۲۷” وجود دارد که ساخت آن چیزی نزدیک به ۱۸ ماه طول کشیده است، اگر وارد این رستوران شوید به هر طرف که می نگرید زرق و برق طلاهای تعبیه شده در نقاط و وسایل مختلف این رستوران چشم را می زند.

محیطی طلاکوب شده که تجمل از در و دیوار آن سرازیر است، برگها و نوشته هایی از جنس زر نیز از دیگر تزئیناتی است که در” الذهب ۲۷ ” به چشم می خورد، همچنین در دکوراسیون آن از طرح طوفان های شنی با جنس طلای ۲۴ عیار الهام گرفته شده و بنای آن ۲۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

در دبی جمله ای معروف برای این محیط وجود دارد، گفته شده که این رستوران مشتری های خود را انتخاب می کند، زیرا برای ورود به آن باید رزرو الکترونیکی از قبل انجام شود که معلوم نیست با پذیرش آن از سوی مدیریت رستوران موافقت خواهد شد یا نه، که این موضوع نیز خود رازها دارد، آنها برای این گزینش دلایل خاص خود را دارند که به وضوح از آن پرده برداری نشده است.

قوانین خاص!

درست است که این رستوران از ساعت ۱۸ تا ۲ بامداد باز بوده اما سر ساعت ۲۳:۳۰ و ۰۱:۳۰ اخرین مهلتی است که به ترتیب برای سفارش غذا و نوشیدنی از مشتری پذیرفته می شود.

نوشیدنی‌های اعیانی

یکی از عواملی که در تصمیم گیری پولدارهای خوشگذران در انتخاب این رستوران تاثیر فراوان دارد، نوشیدنی هایی گران قیمتی و متفاوت آن است است، نوشیدنی هایی که در ترکیبات برخی از آنها شیر بز و شتر نیز به کار رفته است.

الذهب 27 _رستوران لاکچری طلاکوب