مدیریت مقصد گردشگری در دوران پسابحران

عضو هیات علمی و مدیر گروه پژوهشی مدیریت و برنامه‌ریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در یادداشتی با عنوان «مدیریت مقصد گردشگری در دوران پسا بحران»، به چگونگی مدیریت بحران در گردشگری پرداخته است.

در یادداشت دکتر معصومه توانگر؛ این عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی پیرامون موضوع بحران، مدیریت و اهمیت آن در صنعت گردشگری و پسابحران می‌خوانیم: گردشگری صنعتی است که بسیار مستعد ابتلا به رویدادهای منفی و غیر قابل پیش‌بینی است. همچنین، مطرح کردن بحران در گردشگری پدیده جدیدی نیست. شاید تنها درک ما در زمینه تهدیدات تغییر کرده است. به احتمال زیاد، این را می‌توان به احساس ما از افزایش در تعداد و شدت بحران توصیف کرد. گردشگری مزایای تجاری قابل توجهی را برای شرکت‌ها به ارمغان می‌آورد و همچنین فعالیت‌های اقتصادی گسترده‌ای را تولید می‌کند. گردشگری در حال حاضر یک اتحادیه تجاری بزرگ با بیش از یک میلیارد گردشگر بین‌المللی است. در نتیجه، بحران به احتمال زیاد تأثیر منفی بسیار قوی‌تری را در مقایسه با گذشته دارد و بخش بسیار بزرگ‌تری از جمعیت را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

با توجه به ارزش‌های اقتصادی هنگفت گردشگری، جای تعجب نیست که حساسیت و نگرانی زیادی برای مدیریت بحران در این بخش پدید آمده است. بنابراین، نیاز و تقاضای آشکار برای راهنمایی و استراتژی‌های گوناگونی برای اینکه چگونه برای مقابله با بحران در صنعت گردشگری اقدام کنیم، وجود دارد.

آنچه در این‌جا باید مورد توجه قرار گیرد، تفاوت در دو مفهوم «ریسک» و «بحران» است. یک سازمان گردشگری ممکن است خطر بالقوه را براساس تجربه تشخیص دهد و برای مقابله با آن آماده شود. زمانی که ریسک گردشگری شناخته شده باشد، شانس اتفاق هر رویداد نامطلوب کاهش می‌یابد و تأثیر منفی آن نیز حداقل می‌شود. لذا، ریسک یا خطر، مورد انتظار و قابل پیشگویی است، اما یک ریسک ممکن است برخلاف بهترین تلاش‌ها برای بازداشتن از وقوع آن صورت خارجی به خود بگیرد و اتفاق افتد. در این شرایط ریسک یا خطر به بحران تبدیل می‌شود و ورودی‌ها و اعتماد گردشگران به صورت منفی می‌تواند تحت تأثیر قرار گیرد.

مدیریت بحران در این حال باید برای شناسایی بحران‌های خاص فعال شود. چهار نوع بحران مهم مرتبط با گردشگری وجود دارد که عبارت‌اند از: بلایای طبیعی، جنگ‌ها و تضادهای داخلی، اپیدمی‌ها و شکست‌های تکنولوژیک که الگوی مدیریت این بحران‌ها با توجه به زمان وقوع و مکان رخداد آن توسط مدیران و سیاستگذاران، در مناطق مختلف جهان، طراحی و مدیریت می‌شود.

بنابراین در شرایطی که اساس کار نظام‌های اقتصادی، خلق مزیت نسبی بر اثر تقسیم‌ کار تخصصی و خلق ارزش اقتصادی از طریق مبادلات تجاری و خدمات تخصصی بر اساس همان مزیت‌های نسبی است، بحران‌های اپیدمیک همچون بیماری کرونا، که این روزها بر پیکر اقتصاد آسیب‌پذیر ایران نیز چنگ انداخته است، با ایجاد هراس از تماس مستقیم و غیرمستقیم میان افراد، شبکه روابط اقتصادی را قطع یا مختل نموده و این ظرفیت را دارد که اساس گردش کار نظام اقتصادی را با تهدید مواجه کند.

طبیعتاً در میان کسب‌وکارها، آن دسته از مشاغلی که دارای تراکنش‌های کوچک و متعدد با طیف وسیعی از افراد جامعه هستند، بیش از همه از بحران‌های اپیدمیک آسیب می‌بینند. بحران کرونا در ایران، بر اساس شواهد موجود، بیشترین تأثیر مستقیم را بر روی مشاغل خدماتی خرد و متوسط، مانند خرده‌فروشی‌ها و خدمات گردشگری داشته است. دو عامل «زمان وقوع» و  «مکان- فضای جغرافیایی و اجتماعی وقوع بحران»، پیامدها و تبعات متفاوتی را بروز می‌دهند. مانند آنچه که این روزها، در ایام نوروز و در مقاصد متفاوت گردشگری مذهبی، طبیعی و تاریخی ایران رخ داد و نتایج متفاوتی از اثرگذاری بحران بر شهرها و مقاصد گردشگری را به تصویر کشید.

مشهد یکی از مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی و مقاصد گردشگری ایران است که سالانه بیش از ۳۰ میلیون گردشگر خارجی و داخلی را به خود جذب می‌کند. تنها در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۸ تعداد ۳۱۷۴۷۵۶۸ مسافر وارد استان خراسان رضوی و از این رقم حدود ۲۴۶۵۵۵۶۹ وارد شهر مشهد شده‌اند. این شهر ۳٫۵ میلیون نفری، دومین کلان‌شهر پرجمعیت کشور ایران است که برخورداری بیش از ۵۰ درصد از تاسیسات گردشگری و سایر امکانات و خدمات پشتیبان صنعت گردشگری توانسته این حجم عظیم از گردشگر را پذیرا باشد. بیش از ۷۰ درصد درآمد ناخالص داخلی شهر مشهد از بخش خدمات تامین می‌شود.

بر اساس آمار رسمی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان، با صدور ۴۶۵ مجوز بهره‌برداری در سه حوزه تاسیسات گردشگری، موسسات آموزشی گردشگری و بازاریابی و تبلیغات گردشگری، ۱۳۴۸ شغل مستقیم در بخش گردشگری استان خراسان رضوی در سال ۱۳۹۸ ایجاد شده و یا مشاغل قبلی ابقاء شده است.

ایجاد این تعداد شغل در شهری که مکان زیست بیش از یک میلیون جمعیت حاشیه‌نشین است، موضوع قابل توجه و شایسته تقدیر است. در شرایط کنونی که این شهر دچار بحران اپیدمیک ناشی از شیوع ویروس کرونا است، اتخاذ تدابیر و استراتژی مناسب برای مقابله با بحران و مدیریت بازار گردشگری در دوران پسابحران، امری حیاتی است که مسئولان امر به جد، بر آن همت گماشته‌اند و امید است وزارت متبوع از توان تخصصی و تجارب ارزشمند فعالان این صنعت در بخش‌های دولتی، خصوصی و عمومی، در مناطق و استان‌ها، بهره‌برداری لازم را به عمل آورد. چرا که فضاهای گردشگری به عنوان زیرمجموعه‌ای از سکونتگاه‌های انسانی، جمعیت وابسته‌ای را به دنبال خود دارند که در برابر بحران‌های انسانی و طبیعی بسیار آسیب‌پذیر هستند.

پاسخ و آمادگی صنعت گردشگری به بحران، یک موضوع و دغدغه قدیمی برای دانشمندان و فعالان حوزه گردشگری است و امنیت به عنوان مهم‌ترین و زیربنایی‌ترین اصل در تدوین استراتژی توسعه گردشگری در جهان به شمار می‌آید.

پژوهشگران بسیاری درباره احتمال تأثیر جدی حوادث طبیعی یا عامل انسانی به صنعت گردشگری هشدار داده‌اند. بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل و همچنین مخاطرات انسانی مانند آشوب سیاسی، شورش، تروریسم، قیام، بیماری‌ها، جرم و جنگ بر رفتار مشتریان تأثیر منفی می‌گذارد؛ به ویژه هنگامی که در رسانه‌های جمعی انعکاس یابد.

بنابراین زمانی که نام ایران در راس نمودار مبتلایان به ویروس کرونا در رسانه‌های بین‌المللی معرفی می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت در دوران پس از بحران، امنیت از دست رفته این مقصد گردشگری به آسانی به آن باز گردد. تنها در صورت اتخاذ دیپلماسی عمومی و دیپلماسی شهری مناسب می‌توان بر پیامدهای ناگوار و ضربات سنگین این بحران بر پیکر گردشگری کشور پیروز شد. در این میان، شهرداری‌ها، شوراهای شهر، نمایندگان بخش دولتی و خصوصی، متخصصان و خبرگان گردشگری در داخل کشور، موسسات پژوهشی تخصصی گردشگری و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی غیر دولتی، نقش اساسی و اصلی را ایفا خواهند کرد.

برنامه‌های مدیریت بحران در گردشگری باید با به رسمیت شناختن بحران‌ها در مقصد و بازیابی و بازسازی پس از بحران تنظیم شوند، در حالی که هدف، بازگرداندن یک تصویر مثبت و جلوگیری از کاهش ورودی گردشگران به این مقصد است. در یک سازمان یا مقصد گردشگری بحران‌های بالقوه و یا حوادث می‌توانند با استفاده از طرح‌های مدیریت بحران فعال بازداشته شوند. بنابراین مدیریت بحران در ابتدایی‌ترین شکل می‌تواند حاکی از آمادگی قبل از وقوع بحران، اجرای طرح مدیریت بحران به طور مؤثر در زمان بحران و نهایتا دوره بازیابی به حالت عادی پس از بحران و به سرعت باشد.

در ۲۰ سال گذشته مدیریت بحران به عنوان یک موضوع قابل تمرکز اساسی پدید آمده است و شماری از روش‌های استراتژیک و مدل‌ها در این زمینه مطرح شده است. اغلب این مدل‌ها بر مبنای ایجاد رضایت‌مندی در مشتریان بعد از مدیریت و پایان یافتن بحران در مقصد گردشگری تاکید دارند. این رضایت‌مندی در نتیجه تامین امنیت گردشگران در ابعاد مختلف زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و روانی به دست می‌آید و لازمه آن اتخاذ دیپلماسی مناسب از سوی مسئولان و ذی‌نفعان این عرصه است.

با این وصف مطلوب آن است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی علاوه بر مدیریت مسائل و مشکلات بحران کنونی، با برنامه‌ریزی لازم، در کنار آگاهی‌بخشی و بیان واقعیت‌ها، با حمایت از کسب و کارهای گردشگری، امید و تاب آوری در صنعت گردشگری کشور را تقویت کند و با اتخاذ سیاست‌های مناسب، جامعه میزبان را برای دوران پسا بحران آماده سازد. استفاده از ظرفیت سازمان‌ها و نهادهای دولتی مانند شهرداری، بخش خصوصی و نهادهای عمومی مانند جهاددانشگاهی که از زیرساخت‌های سازمانی غیر بروکراتیک و نیروی انسانی متخصص و بانک‌های داده‌ای غنی در زمینه گردشگری برخوردارند، نقش موثری در گذار از این بحران ایفا خواهند نمود.

همچنین، فعال‌سازی ستادهای بحران و پدافند غیر عامل در سازمان‌های شهری، به ویژه شهرداری و بهره‌گیری از دانش مبتنی بر تکنولوژی‌های نوین اطلاعاتی مانند سیستم اطلاعات جغرافیایی و سنجش از دور، علوم آماری، علوم رفتاری و گردشگری، با به کارگیری متخصصین حوزه‌های مزبور در مراکز علمی و پژوهشی، به ارائه مدلی عملی برای مدیریت این بحران خواهد انجامید.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کرونا فعلاً مچ گردشگری را خوابانده است

قزوین را از دریچه فضای مجازی متفاوت ببینیم

یکی از راهنمایان گردشگری استان قزوین در فضای مجازی اقدام به برگزاری تور «قزوین‌گردی مجازی» کرده تا بدین‌وسیله علاقه‌مندان را در ایام نوروز با خود همراه کند.

راضیه رحمانی، راهنمای گردشگری استان قزوین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: وقتی میراث فرهنگی و مسئولین استانی اعلام کردند که امسال قزوین پذیرای گردشگران نخواهد بود برای من که بیشترین حجم کاری را در نوروز و با گردشگران دارم حس عجیبی بود؛ در عین حال می‌دانم که در شرایط کنونی تعطیل کردن اماکن گردشگری درست‌ترین تصمیم است.

وی ادامه داد: من و همکارانم همیشه از چند هفته قبل از نوروز در پیک کاری قرار داریم و سال‌‎هاست که نوروز به جای اینکه در کنار خانواده باشیم در کنار مردم و گردشگران بودیم حالا نوروز امسال مطمئنا برای ما بسیار سخت‌تر خواهد بود اما سلامتی بسیار مهم‌تر از آن است؛ در حال حاضر راهنمایان و فعالین گردشگری برای حفظ سلامت جامعه خودشان را موظف به خانه‌نشینی کردند که این عمل بالاترین توصیه به مردم است که در خانه‌های خود بمانند.

این راهنمای گردشگری ادامه داد: با توجه به تعطیلی اماکن گردشگری تصمیم گرفتم به واسطه فضای مجازی و با راه‌اندازی «تور قزوین گردی مجازی» با عنوان «قزوین را متفاوت ببینیم» وظیفه هر ساله خود را که معرفی قزوین است انجام دهم تا علاوه بر آن مردم را برای ماندن در خانه تشویق کنم.

وی خاطرنشان کرد: شاید با تور مجازی نتوان تمام مطالب را به مخاطب منتقل کرد اما این روش شروعی برای ایجاد علاقه، مطالعه بیشتر و سفر حقیقی در آینده‌ای نزدیک است امیدوارم بعد از شکست کرونا به واسطه تور مجازی علاقه‌ای برای سفر و دیدن قزوین در مخاطبان ایجاد شود.

رحمانی بیان کرد: سعی می‌کنم برای جذاب‌تر شدن، مطالب را به همراه تصاویر، با زبانی ساده و همراه با روایت و داستان‌های تاریخی بیان کنم؛ همچنین تا جایی که امکان دارد با برگزاری مسابقه و پرسش و پاسخ تلاش می‌کنم یک ارتباط دوطرفه شکل بگیرد.

 

وی اشاره کرد: در حال حاضر در نظر دارم آثاری همچون دروازه تهران قدیم و درب کوشک، آب انبار سردار بزرگ، مسجد جامع، دولتخانه صفوی، کلیسای کانتور، حمام قجر، سعدالسلطنه و حسینیه امینی‌ها که در برنامه معمول تورهای یک‌روزه است را معرفی کنم و اگر استقبال شود پس ازآن به معرفی آثار کمتر شناخته شده در قزوین خواهم پرداخت.

این راهنمای گردشگری یادآور شد: این تور مجازی ساعت مشخصی ندارد و حدود ساعت ۱۹ شروع به معرفی آثار تاریخی می‌کنم و تا اینجا مخاطب‌ها استقبال کرده و تشکر داشتند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

الموت یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری قزوین

کرونا فعلاً مچ گردشگری را خوابانده است

سرپرست معاونت گردشگری میراث فرهنگی البرز با اشاره به شیوع کرونا در کشور، گفت: نوروز امسال البرز مشکل برخی استان‌ها از لحاظ مسافرپذیر بودن را نداشت و به علاوه میزان تردد از محورهای مواصلاتی آن نیز در مقایسه با سال‌های قبل به میزان قابل توجهی کاهش داشته است.

علی عبادی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه شیوع کرونا در اولین روزهای سال جدید باعث آسیب جدی به دو حوزه صنایع دستی و گردشگری میراث فرهنگی شده، اظهار کرد: با شیوع کرونا برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی در مناطق مختلف استان منتفی شده و علاوه براین مراکز گردشگری استان نیز فعالیت خود را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده اند.

وی ادامه داد: شیوع کرونا باعث لغو تمامی تورهای گردشگری و تعطیلی مراکز خدماتی شده که این خسارت جدی به صنعت گردشگری کشور وارد کرده است.

وی با بیان اینکه در استان البرز به جز ۱۰ مرکز اقامتی در کرج، تمام مراکز اقامتی در سایر شهرستان‌ها تعطیل شده است، گفت: این ۱۰ مرکز هم از قبل از شیوع  کرونا تعدادی مسافر را پذیرفته  بودند و امکان تعطیلی نداشتند.

این مسئول توضیح داد: این مراکز از حدود یک ماه و نیم پیش مسافر جدیدی پذیرش نداشته و حالا با کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت خود مشغول به کار هستند.

عبادی در ادامه با اشاره به عدم برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی نوروزی نیز گفت: هنوز مشخص نیست دامنه این ویروس تا چه زمانی ادامه داشته باشد ولی اگر تا پایان اردیبهشت ماه شرایط به وضعیت عادی برگشت، برنامه ریزی لازم برای برگزاری نمایشگاه‌های موقت صنایع دستی در استان انجام می‌شود.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی البرز ادامه داد: سال گذشته به دنبال تملک مکانی برای برپایی نمایشگاه دائمی صنایع دستی بودیم و این روند هم به خوبی در حال انجام بود ولی متاسفانه شیوع کرونا باعث کندی ادامه مذاکرات و برگزاری جلسه با ادارات مختلف شده است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت حضور مسافران در البرز توضیح داد: البرز همیشه به عنوان استانی گذری و نه به عنوان مقصد گردشگری مطرح بوده که این امر در سال‌های قبل به نوعی ضعف محسوب می‌شده ولی این ضعف در نوروز امسال به کمک ما آمده تا بتوانیم شیوع ویروس کرونا را تا حدی کنترل کنیم.

عبادی اضافه کرد: نوروز امسال البرز مشکل برخی استان‌ها از لحاظ مسافرپذیر بودن را نداشت و به علاوه میزان تردد از محورهای مواصلاتی آن نیز در مقایسه با سال‌های قبل به میزان قابل توجهی کاهش داشته است.

این مسئول گفت: خوشبختانه مردم تا این لحظه همکاری مناسبی در خصوص قرنطینه خانگی و پرهیز از سفرهای غیر ضروری داشته اند.

وی در پایان با اشاره به اینکه امکان بازدید مجازی از برخی از موزه‌ها و مراکز تاریخی برخی از استان‌ها در نوروز امسال ایجاد شده، افزود: متاسفانه این شرایط در استان البرز مهیا نیست و امکان بازدید مجازی از مراکز گردشگری و تاریخی استان مهیا نیست.

منبع:ایسنا

مرتبط:

مشاهده پارادوکس سفر در نوروز کرونایی

۲۸۰ بازدید نظارتی از اماکن گردشگری همدان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: از ابتدای آغاز فعالیت ستاد مقابله با کرونا و کمیته رسیدگی به شکایات تاکنون بیش از ۲۸۰ مورد بازدید نظارتی توسط کارشناسان این اداره کل از هتل ها، هتل آپارتمان‌ها، مهمان‌پذیرها، اقامتگاه‌های بومگردی، سفره خانه‌ها، خانه مسافرهای دارای مجوز و غیرمجاز و دیگر مراکز اقامتی صورت گرفته است.

علی خاکسار با تاکید بر اینکه در مدت مذکور تمامی اماکن و تاسیسات اقامتی استان چند بار مورد بازدید قرار گرفتند، افزود: کلیه تاسیسات اقامتی قبل از نوروز دوباره مورد بازدید قرار گرفته و اجرای دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در ایام نوروز نیز یک بار تمام مراکز اقامتی مورد بازدید قرار گرفتند و نظر به تصمیم دادستان همدان مبنی بر عدم پذیرش مسافر توسط مراکز اقامتی استان کلیه مراکز اقامتی ضمن همکاری و هماهنگی لازم و به منظور کمک به حفظ سلامتی شهروندان و هموطنان و جلوگیری از انتقال و انتشار کروناویروس و رفع ابهامات و چالش‌های ایجاد شده تا اطلاع ثانوی از پذیرش مهمان و مسافر خودداری کرده و فعالیتی نخواهند داشت.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری استان همدان، خاکسار بیان کرد: تعدادی از هتل‌ها و مراکز اقامتی همدان به علت مشکلات پیش آمده قبل از نوروز نسبت به تعطیلی و یا تقلیل نیروهای خود اقدام کرده بودند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

دره مرادبیگ یکی از زیباترین دیدنی های همدان

تور مجازی به ۴ مقصد گردشگری در خراسان رضوی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: با توجه به شرایط موجود، از طریق سایت امکان تور مجازی به این استان فراهم‌ شده است.

ابوالفضل مکرمی‌فر با اعلام این خبر اظهار کرد: مردم در سایت اداره کل استان می‌توانند تور مجازی آرامگاه فردوسی، باغ نادری، آرامگاه خیام و آرامگاه عطار را تجربه کنند.

وی درباره مجموعه فرهنگی تاریخی آرامگاه فردوسی اضافه کرد: این مجموعه فرهنگی در ۲۵ کیلومتری شمال غربی مشهد و در شهر تاریخی توس قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی با بیان این‌که طراحی و ساخت این بنا توسط هوشنگ سیحون انجام‌ شده است، افزود: مساحت کنونی مجموعه آرامگاه حدود ۶ هکتار و شامل بخش‌های باغ آرامگاه، استخر، بنای یادبود، ساختمان‌های اداری، کتاب‌خانه، موزه و آرامگاه مهدی اخوان ثالث است.

وی با اشاره به مجموعه باغ‌موزه نادری اظهار کرد: آرامگاه نادرشاه بنایی است در مجموعه باغ‌موزه نادری در شهر مشهد به که یادبود نادرشاه افشار توسط هوشنگ سیحون طراحی و ساخته‌ شده است.

مکرمی‌فر افزود: آرامگاه کنونی نادرشاه واقع در ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (نادری سابق)، پس از حرم مطهر امام رضا(ع)، مهم‌ترین مکان گردشگری و تاریخی داخل شهر مشهد تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: این بنا در باغی به مساحت ۱۴۴۰۰ متر مربع ساخته‌شده است، آرامگاه شامل سکویی ۱۲ پله‌ای، محل گور، پوششی خیمه مانند بر روی قبر، سکویی مرتفع در مجاور قبر با مجسمه نادرشاه سوار بر اسب و سه تن دیگر در پی او، یک غرفه فروش کتاب و دو تالار برای موزه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی با اشاره به تور مجازی آرامگاه خیام نیشابوری گفت: آرامگاه عمر خیام که در شهر نیشابور قرار دارد، از مکان‌های شاخص گردشگری در این شهر است که توسط هوشنگ سیحون طراحی‌ شده است.

وی افزود: این آرامگاه در یک باغ کهن قرار دارد و مجموعه‌ای از کتاب‌خانه، موزه و مهمان‌خانه بوده، همچنین تندیسی از خیام در درآمد باغ نصب‌ شده است.

مکرمی‌فر افزود: مساحت باغ خیام ۲۰ هزار متر مربع و طول گوربنا ۱۸ متر است که پیرامون آن درختان کاج قرار دارد.

بر اساس اعلام روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، وی آرامگاه عطار را دیگر مجموعه تاریخی فرهنگی استان که امکان تور مجازی دارد، عنوان کرد و گفت: آرامگاه عطار نیشابوری یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهر نیشابور بوده که توسط امیر علی‌ شیر نوایی بر روی قبر عطار نیشابوری ساخته‌ شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اظهار کرد: همچنین در این مکان پرویز مشکاتیان آهنگساز، موسیقی‌دان، استاد دانشگاه، پژوهشگر و نوازنده سنتور اهل ایران، در زادگاه خود نیشابور در محوطه بیرونی باغ عطار و در جوار مقبره عطار نیشابوری به خاک سپرده‌ شده است.

برای بازید مجازی از این مکان‌ها می‌توانید به این لینک وارد شوید: http://www.razavichto.ir/virtual%20tuors.aspx

تمامی پروازهای مسافری را لغو می‌کنیم!

به نظر می‌رسد که ایرلاین‌های آمریکایی قصد دارند تمامی پروازهای مسافری خود را تحت تاثیر شیوع گسترده ویروس کرونا و افت شدید تقاضا برای سفرهای هوایی لغو کنند.

به گزارش ایسنا، همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی به منظور حفظ سلامت و بهداشت جامعه و همچنین جلوگیری از انتقال و انتشار بیشتر این ویروس خطرناک و مرگبار، تمامی پروازهای داخلی و خارجی خود را لغو کرده و به حالت تعلیق در آورده اند.

بر اساس تازه ترین اخبار و گزارش های منتشر شده در وال استریت ژورنال، حالا به نظر می رسد که شرکت هواپیمایی فعال و مستقر در ایالات متحده آمریکا قبل از دستور دولت فدرال برای توقف فعالیت آنها، خود تصمیم گرفته اند تمامی پروازهای مسافری خود را لغو کرده و تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق دربیاورند.

بر اساس گزارش سازمان هوانوردی فدرال ایالات متحده (Federal Aviation Administration) ، با اینکه هنوز کاخ سفید ، کنگره و سایر مقاماتو مسئولان مربوطه در این خصوص به یک تصمیم نهایی نرسیده اند اما به نظر می رسد که ایرلاین های آمریکایی قصد دارند به منظور حفاظت از بهداشت و سلامت خلبانان، خدمه پروازی  خود و همچنین تمامی تکنسین های فعال در ایرلاین ها و فرودگاهها و جلوگیری از انتقال و انتشار بیشتر این ویروس خطرناک و مرگبار ، خود به لغو و تعلیق پروازهای مسافری اقدام کنند.

به گفته کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه هوانوردی، یکی دیگر از دلایل این تصمیم احتمالی نیز بدون شک افت شدید تقاضا برای سفرهای هوایی و تلاش ایرلاین ها برای جلوگیری از زیان دهی بیشتر ناشی از پروازهای خالی از مسافر بوده است.

همزمان با شروع گسترده و شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان بسیاری از ایرلاین ها به منظور جلوگیری از انتشار بیشترین ویروس و همچنین حفظ سلامت و بهداشت جامعه، پروازهای خود به مناطق گسترده‌ای از جهان که هم اکنون با کرونا به شدت درگیرند، را تا اطلاع ثانوی لغو کرده و به حالت تعلیق درآورده اند. همین لغو پروازها موجب شده که شرکت‌های هواپیمایی ضرر و زیان های مالی گسترده‌ای را متحمل شوند و بسیاری از خطوط هوایی پرتردد و درآمدزایی آنها به حالت غیرفعال تغییر حالت دهد. بسیاری از هواپیماها نیز هم اکنون در فرودگاه های بزرگ و پر تردد جهان زمین گیر شده اند.

همه این مسائل موجب شده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه هوانوردی، صدمات وارده از سوی شیوع ویروس کرونا بر صنعت هوانوردی و گردشگری را به حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر به برج‌های دوقلوی ایالات متحده آمریکا تشبیه کنند که البته به عقیده آنها آسیب های این ویروس خطرناک به مراتب بسیار بیشتر و گسترده تر خواهد بود به گونه‌ای که انتظار می‌رود شیوع کرونا در جهان عنوان بزرگترین کابوس برای ایرلاین‌ها را به خود اختصاص دهد.

پیش‌تر کارشناسان سازمان هوانوردی بین المللی غیرنظامی ایکائو (ICAO) با انتشار گزارشی مفصل در خصوص ضرر و زیان های مالی گسترده شرکت های هواپیمایی در سراسر جهان تحت تاثیر شروع ویروس کرونا به شدت ابراز نگرانی کرده بودند.

سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی یاتا نیز در برآوردهای قبلی خود اعلام کرده بود که کاهش تردد، تعلیق و لغو پروازها موجب خواهد شد که حجم ترافیک هوایی جهان در سال جاری میلادی با یک کاهش ۴.۷ درصدی روبرو شود که این بیشترین میزان از بحران های مالی در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی به شمار می رود. این در حالیست که هنوز تبعات منفی این کاهش حجم ترافیک هوایی در جهان روی میزان سوددهی و درآمدزایی ایرلاین ها هنوز معلوم و مشخص نشده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

اهمیت بیمه گردشگری پس از بحران کرونا

پلمب ۱۸۸ خانه مسافر در استان بوشهر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر از پلمب و تعطیلی ۱۸۸ خانه مسافر و سوئیت مبله خبر داد.

محمدحسین ارسطو زاده با اعلام این خبر عنوان کرد: برای حفظ سلامت مردم، در مورد اسکان غیر قانونی مسافر توسط مالکان خانه های مسافر برابر ضوابط با آنها برخورد می شود.

وی افزود: فعالیت چنین مراکز اقامتی در شرایط کنونی به صورت مستقیم سلامت مردم را تهدید می کند و ما برای حفظ سلامت و بهداشت مردم، با اسکان غیر قانونی مسافر توسط مالکان خانه های مسافر و سوئیت های مبله برابر ضوابط برخورد می کنیم.

این مسئول با اشاره به تشکیل تیم های نظارتی در اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر اظهار کرد: از ۱۷ اسفند سال گذشته تیم های نظارت و بازرسی ما از اماکن اقامتی شکل گرفت و تیم های مذکور تا سوم فروردین ماه سال جاری بیش از ۴۳۴ ماموریت نظارتی را از تاسیسات و اماکن گردشگری داشته اند که ۳۹۵ مورد از این ماموریت ها به دنبال گزارشات مردمی بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی بوشهر اضافه کرد: در این مدت ۱۰۰ مورد از اماکن گردشگری و اقامتی با بررسی تیم های نظارتی تعطیل و تخلیه شده و بیش از ۸۸ مورد خانه مسافر متخلف به دلیل عدم رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی توسط تیم های گشتی این اداره کل پلمب شده اند.

ارسطو زاده تصریح کرد: ستاد تسهیلات سفر امسال در قالب ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا در این اداره کل تشکیل شده و به صورت شبانه روزی با شماره تلفن ثابت ۳۳۳۲۳۱۷۷ به شکایات و گزارشات مردمی در خصوص فعالیت مراکز غیر مجاز اقامتی رسیدگی می کند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

مشاهده پارادوکس سفر در نوروز کرونایی

ایرلاین‌ها سفارش خرید ایرباس را لغو می‌کنند

ایرباس به تازگی اعلام کرده که بسیاری از ایرلاین‌های فعال در سراسر جهان تحت تاثیر بحران‌های مالی ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا، سفارش هواپیماهای خود را لغو کرده و یا به تعویق انداخته‌اند.

همزمان با شروع گسترده و شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان بسیاری از ایرلاین ها به منظور جلوگیری از انتشار بیشترین ویروس و همچنین حفظ سلامت و بهداشت جامعه، پروازهای خود به مناطق گسترده‌ای از جهان که هم اکنون با کرونا به شدت درگیرند، را تا اطلاع ثانوی لغو کرده و به حالت تعلیق درآورده اند. همین لغو پروازها موجب شده که شرکت‌های هواپیمایی ضرر و زیان های مالی گسترده‌ای را متحمل شوند و بسیاری از خطوط هوایی پرتردد و درآمدزایی آنها به حالت غیرفعال تغییر حالت دهد. بسیاری از هواپیماها نیز هم اکنون در فرودگاه های بزرگ و پر تردد جهان زمین گیر شده اند.

حالا بر اساس گزارش رویترز، شرکت هواپیماسازی ایرباس مستقر در فرانسه به تازگی اعلام کرده است که ایرلاین های بی شماری در سراسر جهان تحت تاثیر بحران های مالی ناشی از شیوع  گسترده ویروس کرونا و افت شدید تقاضا برای سفرهای هوایی ، که پیشتر با امضا و انعقاد قراردادی تعدادی از انواع مختلف هواپیماهای ایرباس را سفارش داده بودند، زمان سفارش خود را به تعویق انداخته و برخی دیگر از آنها نیز به کلی از تحویل و خریداری هواپیماهای جدید منصرف شده اند.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه هوانوردی، صدمات وارده از سوی شیوع ویروس کرونا بر صنعت هوانوردی و گردشگری را به حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر به برج‌های دوقلوی ایالات متحده آمریکا تشبیه کنند که البته به عقیده آنها آسیب های این ویروس خطرناک به مراتب بسیار بیشتر و گسترده تر خواهد بود؛ به گونه‌ای که انتظار می‌رود شیوع کرونا در جهان عنوان بزرگترین کابوس برای ایرلاین‌ها را به خود اختصاص دهد.

پیشتر کارشناسان سازمان هوانوردی بین المللی غیرنظامی ایکائو (ICAO) با انتشار گزارشی مفصل در خصوص ضرر و زیان های مالی گسترده شرکت های هواپیمایی در سراسر جهان تحت تاثیر شروع ویروس کرونا به شدت ابراز نگرانی کرده بودند.

یاتا در برآوردهای قبلی خود اعلام کرده بود که کاهش تردد، تعلیق و لغو پروازها موجب خواهد شد که حجم ترافیک هوایی جهان در سال جاری میلادی با یک کاهش ۴.۷ درصدی روبرو شود که این بیشترین میزان از بحران های مالی در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی به شمار می رود. این در حالی‌ست که هنوز تبعات منفی این کاهش حجم ترافیک هوایی در جهان بر روی میزان سوددهی و درآمدزایی ایرلاین ها هنوز معلوم و مشخص نشده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:ادامه تخلفات شرکت های هواپیمایی

مشاهده پارادوکس سفر در نوروز کرونایی

در مقطع حساس کنونی و علیرغم گزارشات برخی مسئولان مربوطه، پارادوکس سفر در نوروز کرونایی مشاهده می شود.

هشدارهای مکرر وزارت بهداشت نتوانست عده ای را از سفر غیرضروری باز دارد؛ جمعیت هلال احمر پیرامون پارادوکس سفر در نوروز کرونایی گزارش کرده که در فاصله ۲۷ اسفند تا اول فرودین حدود ۹۷۰ هزار خودرو با جمعیتی بالغ بر ۳ میلیون نفر از ۱۳ استان درگیر ویروس کرونا خارج شده که حدود ۲۴۰۰ نفر از این مسافران دارای علائم بیماری کرونا مثل تب بوده اند.

از طرفی وزیر ارتباطات در توئیتی با استناد به میزان مصرف اینترنت، تحلیل کرد که «در نوروز (اول فرودین ماه) حدود یک میلیون نفر از تهران خارج شده اند، درحالیکه این آمار در نوروز سال گذشته ۴ میلیون نفر بوده است. خروجی قم هم حدود ۴۰ هزار نفر بوده، هرمزگان، یزد و بوشهر نیز خروجی داشته اند.

همدان هم بیشترین جذب مسافر را داشته؛ ۱۰ درصد این جمعیت. بعد از آن، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه بیشترین مسافر را داشته اند. شمال و مشهد هم جذب مسافر کمتری داشته اند.» هرچند بلافاصه برخی استان ها نسبت به این پیام توئیتری وزیر واکنش نشان دادند، مثلا معاون گردشگری استان همدان، این اظهارات را که استان مربوطه بیشترین جذب مسافر را داشت، تکذیب کرده و در مصاحبه ای به تاریخ دوم فروردین ماه گفته که «در پنج روز گذشته کمتر از ۲۰ مسافر وارد همدان شده اند و آن ها هم در مراکز اقامتی تحت نظر مراکز بهداشتی همدان و میراث فرهنگی استان ساکن شده اند.»

او در پاسخ به انتقادهایی هم که به این استان درباره باز بودن خانه های شخصی اجاره ای و پذیرش مسافر در آن ها وارد شده، گفته که «بعد از بازرسی های کمیته رسیدگی به شکایات اداره میراث فرهنگی و اماکن نیروی انتظامی، تمام خانه مسافرها، خالی بوده و خانه های متخلف هم پلمب شده اند.» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم بعنوان متولی سفر، بعد از انتقادهایی که به سفرهای تفریحی و خانوادگی با وجود آن همه هشدار وارد شده، آمار داده که پارادوکس سفر «سفرها در فاصله ۲۵ اسفند تا اول فروردین ماه ۵۱ درصد کاهش داشته است.» او بدون اشاره به جزئیات بیشتری از پارادوکس سفر در نوروز کرونایی اضافه کرده که «روز اول فروردین ماه، سفرها در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، ۶۹ درصد کاهش داشته است.»

هرچند که گزارش های پلیس راهور ناجا در بازه ۲۸ اسفند تا اول فرودین ماه هم حدود ۴۰ درصد کاهش در تردد خودروهای شخصی و ۶۰ درصد کاهش در جابه جایی اتوبوس ها را نشان می دهد، اما فرمانده پلیس راه کشور که گزارش کرده در ۲۸ اسفندماه یک میلیون و ۱۱۲ هزار تردد در جاده های کشور ثبت شده، همین آمار را با وجود کاهش ۵۰ درصدی که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته داشته، زیاد دانسته و تاکید کرده است: باید سفرها به حداقل ممکن برسد. فرمانده پلیس راه کشور همچنین گفته که در خروجی های ۱۳ استان تست تب سنجی در حال انجام است.

اما مساله مهمتر وضعیت این مسافران بعد از ورود به شهر دیگر است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با این ادله که مسافر باید در مکانی مجاز و قابل نظارت اقامت داشته باشد، با تعطیلی مراکز اقامتی از جمله هتل ها مخالفت کرد اما برخی استانداران برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا و کنترل سفرها تا عادی شدن وضعیت، دستور تعطیلی مراکز اقامتی همچون هتل ها را صادر کردند. از طرفی با آنکه مصوب شده بود خانه های شخصی اجاره ای، مثل مدارس و کمپ ها و زائرسراها و مهمانسراهای دولتی تعطیل باشند، اما همچنان گزارش می شود مسافران، این خانه ها را برای اقامت نوروزی انتخاب کرده اند. در وضع موجود نیز رئیس جمهور تاکید کرده که «ستاد ملی مبارز با کرونا تنها مرجع تصمیم گیر درباره حمل و نقل، لجستیک و مساله سفر با اتوبوس، هواپیما، قطار و کشتی است و می تواند بگوید مسیر پروازی قطع و یا مسیر قطاری قطع باشد و مسیر اتوبوسی نباشد.

هیچ استاندار و مقام محلی و فردی در منطقه آزاد و هیچکس دیگری حق تصمیم گیری در این مورد را ندارد.»

ستاد هماهنگی خدمات سفر نیز موظف است دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا را اجرا کند، اما این پرسش مطرح است که این ستاد چه تدابیر بعدی را برای مسافرانی که به هر انگیزه راهی جاده شده اند، سنجید. معاون گردشگری گفت که نظارت های این ستاد با توجه به دستورالعمل شماره ۱ و ۲ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تشدید می شود. این دستورالعمل ها درباره تعطیلی مراکز اقامتی بدون مجوز، مثل همان خانه های شخصی و رعایت پروتکل های بهداشتی است. اما مساله اینجاست که با توجه به تعداد اندک ناظران در این ستادها، تاسیسات گردشگری به ویژه هتل هایی که هنوز باز هستند و مسافر می پذیرند، چگونه کنترل خواهند شد؛ همان هتل هایی که قبلا با ارسال نامه ای به وزیر، اعلام کمبود در تامین مواد ضدعفونی کننده کرده اند.

آیا ستادهای استانی، گزارش های روزانه از نیروی انتظامی درباره رسیدگی به خانه ها و اقامتگاه های فاقد مجوز که همچنان پذیرش مسافر دارند، دریافت می کنند؟ آیا اقدامی شده که مکان های امن و پاک برای اسکان این مسافران؛ شناسایی و تعیین شود. ستادهای سفر که هر سال یکسری بروشور و نقشه هایی با اطلاعات بروز نشده، بین مسافران توزیع می کردند آیا امسال برای آگاهی بخشی مسافران اقدامی کرده اند، مثلا نقشه یا نرم افزارهایی تهیه شده که مکان های پاک و آلوده را برای اسکان معین و مسافر را به محیط امن هدایت کند؟ سازمان جهانی جهانگردی در نامه ای به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواسته که با توجه به همه گیری کووید ۱۹ در کشورهای بیشتر، هماهنگی و همکاری بین المللی داشته باشد و ضمن یادآوری مسئولیت هایی درباره وضع حساس صنعت گردشگری تاکید کرده که «آگاهی بخشی از زمان تحول اوضاع به ویژه هنگام مسافرت، ضروری است.

مسافران باید جدیدترین اطلاعات و اعلامیه های صادر شده توسط متخصصان بهداشت و سفر را به طور مرتب با سازمان بهداشت جهانی و سایر منابع معتبر بررسی کنند. مسافران نه تنها برای رفاه خودشان بلکه برای بهزیستی اطرافیان نیز مسئول هستند. آنها باید از علائم آگاه باشند و تمام اقدامات توصیه شده برای بهداشت شخصی را انجام دهند.» وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز با طرح پیشنهاد ایجاد فرصت تعطیلی یا مرخصی برای سفر و راه اندازی کمپین هایی با عنوان «سفرت را لغو نکن» از سوی برخی مدیران گردشگری، سعی کرده مشوق ها و انگیزه هایی را برای خانه ماندن و مسافرت در آینده، ایجاد کند اما حجم و برد اطلاع رسانی و تبلیغ این حرکت ها به قدری اندک بوده که به نظر می رسد فراگیری و اثرگذاری آنچنان نداشته و هنوز شنیده می شود برخی با توجیه اینکه هرگز زمانی برای مرخصی طولانی و مسافرت پیدا نمی کنند، به سفر رفته اند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

پیگیری شکایت های سفر چگونه است؟

پیگیری شکایت های سفر چگونه است؟

تعدادی از مراکز وجوه کنسلی سفرها را یا برنگردانده یا از مردم بابت کنسلی سفر در دوران کرونا جریمه گرفته اند، به همین خاطر طرح چگونگی پیگیری شکایت های سفر ضرورت دارد.

طبق گزارش های کمیته های رسیدگی به شکایت های گردشگری، بیشترین موارد شکایتی مربوط به ایرلاین ها بوده که یا تا کنون هزینه ای را عودت نداده یا بازپرداخت کنسلی ها را به بعد از تعطیلات نوروز موکول کرده اند.

همچنین برخی دفاتر خدمات مسافرتی و هتل ها با وجود بخشنامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اقدام به کسر جریمه از مسافر کرده اند. در بخش فروش آنلاین و پاسخگو نبودن این شرکت ها در مقابل استرداد بلیت و خدمات سفر نیز شکایت های زیادی ثبت شده است.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که پیشتر بخشنامه ای در خصوص لغو سفرها صادر کرده و از تاسیسات گردشگری (دفاتر خدمات مسافرتی، هتل ها و…) خواسته که بدون کسر جریمه، این هزینه ها را به مردم بازگردانند، از طریق شماره تماس ۰۹۶۲۹ برای پیگیری شکایت های مربوط به بدتعهدی تاسیسات گردشگری در دسترس است.

برای پیگیر تخلفات شرکت های هواپیمایی و آژانس های هوایی هم می توان به سامانه حقوق مسافر سازمان هواپیمایی به آدرس https://www.cao.ir/web/suggestions/passenger-rights مراجعه کرد. شرکت قطارهای مسافری رجا هم در اطلاعیه ای اعلام کرده که مسافران از طریق شماره تلفن های ۱۵۳۹ و ۵۱۴۹- ۰۲۱ می توانند نسبت به استرداد اقدام کرده و وجه بلیت خود را حداکثر ظرف ۴۸ ساعت دریافت کنند. متقاضیان استرداد بلیت قطار باید «شماره سریال بلیت صادره»، «شماره تلفن همراه» (موبایلی) که هنگام خرید بلیت ثبت کرده اند، همچنین «شماره کارت بانکی» یکی از افرادی را که بلیت به نام ایشان صادر شده است، برای تطبیق و استرداد وجه اعلام کنند.

شکایت های مربوط به اتوبوس های بین شهری و تخلفات راننده ها هم از طریق سامانه راهداری و حمل و نقل جاده ای http://rmto.ir/Pages/inspection.aspx، قابل ثبت و پیگیری است. همچنین شماره تماس تعزیرات حکومتی برای رسیدگی به تخلفات اقتصادی افراد و واحدهای غیرصنفی اعم از شرکت های تولیدی و خدماتی (دولتی و غیردولتی)، ۱۳۸ است. سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز از طریق شماره تلفن ۱۲۴ به موضوع تخلفات این تاسیسات رسیدگی می کند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

چقدر از پول مسافران بابت لغو سفرها پرداخت شده است؟