اهمیت بیمه گردشگری پس از بحران کرونا

«محمد مهدی شرافت» پیرامون بیمه گردشگری پس از بحران کرونا اظهار کرد: معتقدم در مرحله ای هستیم که هنوز متاسفانه نشانه ای از توقف رشد و کاهش اثرات این اپیدمی جهانی در کشور مشاهده نمی شود، لذا طرح هر مسئله ای که مدیریت بحران را دچار اضطراب، تردید و حتی اتلاف ناچیز کند، خطاست، چرا که مدیریت کشور در تلاش برای پایان دادن به این بحران و کاهش ابعاد فاجعه به لحاظ تلفات انسانی و سایر بخش هاست.

وی افزود: قطعاً مدیریت کشور هم در این شرایط، شنوای پیام های این چنینی نیست و از سوی دیگر مردم نیز گرفتاری های خود را دارند و همدردی و همراهی مناسبی را نخواهند داشت.

این مسئول که تجربه شهرداری و مدیریت میراث فرهنگی استان یزد را نیز در کارنامه خود دارد، با بیان اینکه وضعیت در حوزه گردشگری متفاوت تر است، گفت: در حالی زمان بروز این بحران با ایام نوروز و تعطیلی باستانی و گسترده ایرانیان منطبق شده که در این فصل همواره اوج سفر و گردشگر را شاهد بودیم، اما در این بازه زمانی توصیه اصلی «در خانه ماندن است»، لذا همه مردم و مسئولان اثر آن را بر صنعت و خدمت گردشگری با تمام وجود لمس می کنند.

وی از اقدام بسیار شایسته هتل ها و مراکز گردشگری یزد یاد کرد و گفت: این بخش بدون ابلاغ دستور و به صورت خودجوش در ابتدای بحران مراکز خود را تعطیل کردند و آمادگی خود را برای همکاری با ستاد بحران برای هر گونه کمک و وظیفه ای توسط ستاد اعلام کردند که این اقدامات باید در خاطره ها ثبت شود.

شرافت گردشگری در یزد را بسیار نوپا دانست و گفت: این صنعت در یزد در حالی به تازگی در حال مطرح شدن در کنار سایر بخش های اقتصادی استان مانند صنایع مختلف، معادن و کشاورزی بود که با بحران کرونا مواجه شد، لذا می توان ضربه اقتصادی بحران کرونا را از این زاویه بسیار سنگین ارزیابی کرد. وی ادامه داد: البته از زاویه دیگر و از آنجایی که هنوز استراتژی، هدف گذاری و برنامه ی مدون و جامع مورد تایید تمام ذی نفعان و ذی مدخلان حوزه گردشگری در یزد وجود ندارد، این تجربه تلخ می تواند در تنظیم چارچوب های ضروری برای این صنعت، بسیار مهم و مفید باشد.

این فعال گردشگری ابعاد ضررهای جانی و مالی بحران کرونا را در حال افزایش خواند و تصریح کرد: بنابر این بدون ارائه تحلیلی از ضررهای اقتصادی به عموم مردم، باید ابعاد مختلف مؤثر بر جنبه های مختلف را رصد و تدوین کرد تا با ورود به منحنی منفی گسترش کرونا با هماهنگی کامل، برنامه جانشینی این فرصت بزرگ آماده شود.

ضرورت ایجاد بانک گردشگری با مدیریت منابع مالی در تنگناها

مدیر کل اسبق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد پیشنهاد کرد: وزارت میراث و گردشگری باید از حالت انفعال خارج شود و چند مورد را با توجه به درک عینی فاجعه کنونی پیگیری کند که این موارد شامل طرح سازمان دهی تعطیلات کشور، تعطیلات تابستانه و زمستانه و کم کردن تعطیلی نوروز است، چرا که هجوم مردم در این تعطیلات، هم کیفیت تعطیلات و هم کیفیت خدمات را کاهش داده و همچنین با ترافیک کاذب، جان مردم را به خطر انداخته و محیط زیست را با مشکل جدی روبرو کرده است. عامل خوشه گردشگری در استان یزد ایجاد بیمه گردشگری را از دیگر موارد ضروری عنوان کرد و گفت: ضرورت این مهم از آنجایی است که فعالان این صنعت با همراهی خود و حمایت دولت و صنعت بیمه در اوقات بحرانی، حداقل درآمدی داشته و بتوانند برای روزهای پررونق آماده شوند. وی با اشاره به لزوم ایجاد بانک گردشگری، خاطرنشان کرد: ایجاد این بانک نه فقط در نام بلکه در عمل بانکی که با مدیریت منابع مالی در وقت تنگناها به فکر صنعت گردشگری باشد و در دوران رونق از منافع گردشگری بهره مند شود، ضروری است. شرافت ایجاد رسانه مستقل برای مخاطب شناسی، آگاهی عمومی و تخصصی و انسجام فعالان مختلف در حوزه گردشگری را نیز یادآور شد و گفت: در شرایط حاضر باید ضمن اعلام آمادگی به ستاد مربوطه برای هر گونه کمک به حل بحران، دستورالعمل و توصیه ها انجام شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

بیکاری ۱۲۰۸۱ راهنمای گردشگری/ دنبال وام کم بهره هستیم

فرو ریختن بخشی از خانه تاریخی نادری

براساس آخرین خبرهای واصله، فرو ریختن بخشی از خانه تاریخی نادری بر اثر بارش باران بهاری شامگاه دوشنبه چهارم فروردین صورت گرفت.

این منزل تاریخی که به سبک منازل اواخر دوران قاجار و در همسایگی مسجد مقدس زاده و آب انبار تخریب شده آن ساخته شد، به این دلیل که از آخرین خانه های قدیمی، ارزشمند و زیبای ساوه به شمار می رود، مورد توجه حامیان میراث فرهنگی ساوه و استان مرکزی بود.

به گفته “مهدی کتابدار” از فعالان فرهنگی ساوه، بسیاری از فرهنگ دوستان ساوجی در سال های اخیر در مورد این خانه به مسئولان فرهنگی و مدیران شهری مراجعه کردند تا با تملک و مرمت آن، این بنای اصیل برای شهر تاریخی ساوه حفظ شود، اما با بی مهری برخی مدیران، صحنه تلخ تخریب بخشی از این بنا با اولین باران بهاری را شاهد هستیم.

وی با انتقاد از تخریب انبوهی از خانه های محلات تاریخی ساوه در ۱۰ سال گذشته گفت: متاسفانه، تصمیمات اشتباه برخی برنامه ریزان شهری باعث شده که خانه های تاریخی و بافت با هویت ساوه بعضا برای ساخت پارکینگ فضاهای تجاری، مورد هجمه لودرهای شهرداری قرار بگیرند و بسیاری معتقدند که میراث فرهنگی، در صیانت از این منازل، منفعلانه عمل کرده است. کتابدار گفت: در مورد خانه نادری، شخصیت های فرهنگی و دغدغه مند شهر، بارها پیشنهاد تملک این منزل توسط شهرداری یا سایر ادارات را مطرح کردند، حتی گروهی از حامیان میراث فرهنگی پیگیر بودند که مرمت این بنا را با وجود مالک خصوصی، بر عهده بگیرند که به سرانجام نرسید و بخشی از این خانه بر دل های دوستداران معماری سنتی، آوار شد. این فعال فرهنگی گفت: توقع زیادی نیست که نهادهای مسئول به فوریت اقدامات لازم را برای جلوگیری از تخریب بیشتر این خانه انجام دهند و اجازه ندهند که به بهانه کمبود منابع مالی، یک اثر دارای هویت به تلی از خاک تبدیل شود. وی افزود: بادگیر خانه نادری یکی از آخرین بادگیرهای مرتفع ساوه است که روزگاری لک لک ها بر آن لانه می ساختند، اگر این بادگیر به سرنوشت سایر بادگیرهای ساوه دچار شود، با دنیایی از خاطرات یک محله باید خداحافظی کنیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

ریزش بخشی از خانه تاریخی آرامش دزفول

از مخالفت تا انکار؛ هتل ها چرا باز مانده اند؟

پیش از آنکه تعطیلات نوروز آغاز شود، بحث هایی در مازندران و اصفهان داغ شده که هتل های شهر مسافرانی از استان های درگیر با کرونا از جمله تهران و قم را پذیرفته اند، هرچند مسئولان این استان ها نخست تکذیب کردند اما بعد اعلام کردند آن هتل ها را می بندند.

حالا در مازندران که هتل ها تعطیل شده اند، مدیرکل میراث فرهنگی، گله دارد که مسافران سراغ ویلاها و خانه های شخصی رفته اند. از آن طرف در همدان جنجال به پا شده که چند هتل، به مسافرانی از شهرهایی که وضعیت قرمز کرونا دارند، اتاق داده اند.

همزمان با این جریانات وزیر ارتباطات در یک پیام توئیتری اسامی استان ها پر مسافر را فاش کرد. همدان در صدر این فهرست بود، این بار هم مقامات استانی داده های وزیر ارتباطات را که مستند به میزان مصرف اینترنت بود، تکذیب کردند و بعد هم اعلام کردند فقط ۲۰ مسافر وارد شهر همدان شده اند، هرچند تصاویری که از گنجنامه و خیابان های اطراف آن منتشر شد، عددی بیش از ۲۰ نفر را نشان می داد.

پلیس راهور ناجا در همدان برای صاحبان این خودروهای غیربومی ضرب العجل تعیین کرد که سریعتر همدان را ترک کنند. بعد هم دادستان وارد ماجرا شد و گفت که هیچ یک از هتل های استان مسافر پذیرش نمی کنند و درصورت تخلف با آن ها برخورد می شود و بعد هم به همه هتل های همدان مهلت داد که مسافران شان را تخلیه و محل را تعطیل کنند.

اما رئیس جامعه هتلداران استان همدان گفته که چنین دستوری به آن ها نرسیده و به مخالفت وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تعطیلی هتل ها اشاره کرده است. این وزارتخانه یکی از اعضای ستاد ملی مدیریت کرونا است که مسئولیت کمیته پیشگیری و مقابله با کرونا در فضاهای ورزشی و گردشگری هم به عهده دارد.

رئیس جامعه هتلداران استان همدان گفته که وزارت گردشگری و ستاد ملی مدیریت کرونا فقط درباره تعطیلی خانه مسافرها و مدارس و بومگردی ها و مهانسراها را دستورالعمل صادر کرده و ما هم تابع بخشنامه این ستاد هستیم.

توجیه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای مخالفت با تعطیلی هتل ها آن چنان که ولی تیموری، معاون گردشگری گفت، این است هتل ها در مقایسه با خانه های اجاره ای و سایر مراکز اقامتی محیط مطمئنتری برای مسافران هستند و بهتر می توان آن ها را کنترل کرد. با این حال، بیشتر استانداران به فراخور وضعیت، فراتر از این دستور عمل کرده و هتل ها را تعطیل کرده اند، اما تعطیلات نوروز و مسافرانی که هشدارها را جدی نگرفته اند، بعضی هتل ها را به این صرافت انداخت که به آن مسافران، اتاق کرایه دهند، هتل هایی که چندی پیش در نامه ای به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از کمبود مواد ضدعفونی کننده گفتند و درخواست کمک کردند اما تا کنون پاسخی نگرفته اند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کرونا نفس هتل‌ها را برید

چند نکته برای مسافران هواپیما و قطار

سفر با خودروی شخصی برای خیلی ها بهترین گزینه سفر است. اما اگر به هر دلیلی مجبور به سفر با هواپیما یا قطار شدید، باید چند نکته اساسی را به ذهن بسپارید. خصوصا اگر معمولا عادت به سفر با این دو وسیله ندارید و این سفر یکی از معدود سفرهای هوایی و ریلی شما به شمار می رود.

۵ نکته درباره سفر با هواپیما

۱) اگر بیماری خاصی دارید و قصد سفر با هواپیما را دارید، حتما میهمان دار هواپیما را از این موضوع با خبر کنید و ترجیحا دو برابر مقدار معمول، دارو به همراه داشته باشید.

۲) اگر مبتلا به بیماری قند هستید، وسیله آزمایش قند خون و باتری اضافی به همراه خود ببرید. نان خشک یا بیسکوییت بدون شکر، بادام زمینی و آب میوه را فراموش نکنید.

۳) اگر باید ساک تان را به قسمت تحویل بار بدهید، حتما نیمی از این مواد را در کیف دستی یا کوله پشتی به همراه داشته باشید.

۴) اگر قرار است نوزادی را با خود به سفر ببرید، حتما پیش از سفر با هواپیما، با پزشک نوزاد خود صحبت کنید، چون تغییر فشار هوا ممکن است برای او ضرر داشته باشد.

۵) اگر با نوزادتان سفر می کنید، بهتر است در ردیف صندلی های مجاور درب های خروج اضطراری بنشینید. صندلی های مجاور دیوار حایل درون هواپیما بهتر است.

۶ نکته درباره مسافرت با قطار

۱) سعی کنید یک ماه پیش از سفر، بلیت خود را از مراکز معتبر تهیه کنید.

۲) اگر در اتوبوس و قطار، دچار سرگیجه و حالت تهوع می شوید، هنگام حرکت کتاب نخوانید و در صندلی هایی که خلاف جهت حرکت اتوبوس یا قطار هستند، ننشینید.

۳) هر جا که قطار یا اتوبوس توقف کرد، پیاده شوید، کمی آب بخورید و نفس عمیق بکشید و کمی هم پیاده روی کنید. این کار موجب می شود خون در پاهایتان که مدت طولانی بی حرکت بوده است، جریان یابد.

۴) از خوردن بیش از حد تنقلات و مواد غذایی در اتوبوس و قطار پرهیز کنید.

۵) اگر علاقه‌مند به رانندگی در جاده نیستید ولی مایلید خودروی خود را در مقصد به همراه داشته باشید، ‌می‌توانید هنگام مراجعه به مراكز فروش بلیت برای تهیه بلیت حمل خودرو با قطار نیز اقدام كنید. بهای بلیط حمل خودرو با واگن ویژه تقریبا ۳ تا ۱۰ برابر قیمت بلیط خودتان تمام می شود.

۶) در سفر با قطار هر مسافر می‌تواند به تناسب فضای در اختیارش هر وسیله ای را که نیاز دارد با خود ببرد. البته به شرطی که حجم آن از ابعادهفتاد وپنج سانتی متر و وزن از سی كیلوگرم تجاوز نكند. همراه داشتن موادمحترقه، آتش‌زا، بیماری‌زا، بدبو، مایعات روغنی و لبنی، قاچاق، سمی، شكستنی و… ممنوع است.

 

مرتبط:

در سفر به ترکیه لیر ببریم یا دلار؟

تاریخچه پارک فانوم رانگ

پارک تاریخی فانوم رانگ یکی از مشهورترین جاذبه‌های تایلند برای بازدید می‌باشد. پارک فانوم رانگ در استان بوریرام پوکت قرار دارد هز ساله گردشگران زیادی از سراسر جهان به برای دیدن پارک تاریخی فانوم رانگ به پوکت سفر میکنند.

پارک تاریخی فانوم رانگ کجاست؟
پارک فانوم رانگ، پوکت با قدمتی از قرن ۱۰ – ۱۳ در شمال شرقی پوکت و در نزدیکی یک آتشقشان خاموش واقع شده است. این پارک به عنوان یادبودی است که به لرد شیوا اهدا شده تا یاد این خدای مقدس تایلند، برای همیشه زنده بماند. طراحی این مکان از محلی به نام مونت کایلاسا در هند نشات گرفته شده است. در سال ۱۹۸۸ میلادی این پارک به طور رسمی توسط شاهزاده ماها چاکری افتتاح شد و معابد موجود در این پارک در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. این معابد بالای یک تپه در ایالت بوریام ساخته شده اند.
علت نامگذاری به فانوم رانگ:

به خاطر صورتی بودن رنگ سنگ برج اصلی، این بنا به نام قلعه سنگی فانوم  شناخته می شود.

پارک فانوم رانگ

ویژگی های پارک فانوم:

این جاذبه طبیعی بسیار زیبا و شگفت انگیز است و مثل یک مجموعه اسرار آمیز هر گردشگری را مجذوب خود می کند.

این معبد بالای یک تپه ساخته شده تا نمادی از کوه کایلاش، یک کوهستان مقدس در آیین هندو که شیوا در آنجا می زیست، باشد. فانوم رانگ در مسیر تاریخی انکور به سمت فیمای در ناخون راچاسیما قرار گرفته است.

این پارک به خاطر داشتن مجموعه باستانی فانوم رانگ از پر بازدیدترین جاذبه های گردشگری در پوکت می باشد.

زمانی که به این پارک برسید، یک مسیر ۱۶۰ متری به سمت معبد خواهید داشت. در راه معبد نیز برج اصلی و پله های اخرین آن را خواهید دید. در سمت راست را اگر ببینید، خیمه ساخته شده برای پادشاه را خواهید دید که برای انجام مناسبت های مذهبی معبد مورد استفاده قرار میگرفت.

پارک فانوم رانگ، از بهترین جاذبه‌ های تاریخی و همچنین تفریحات کشور تایلند به شمار می آید و جالب است بدانید که هر ساله در تاریخ سیزده آپریل جشنواره به نام فانوم رانگ در این پارک برپا می گردد.

مرتبط:

بان تیلانکا _خانه وارونه در جزیره پوکت

 

دریاچه‌های پلیتویک _غوغای زیبایی طبیعت

در نزدیکی زاگرب پایتخت کرواسی بهشتی آرمیده است که چشم و دل هر بیننده و گردشگری را تسخیر می کند. دریاچه های پلیتویک (The Plitvice Lakes) در کرواسی یکی از شگفت انگیز ترین نقاط دنیا در کرواسی به حساب میاد. پارک ملی پلیتویک یکی از زیبا ترین پارک های ملی اروپا و ثبت یونسکو است. پارکی با دریاچه های فوق العاده دیدنی و آب هایی کریستالی و مجموعه ای از آبشار های حیرت انگیز که بازدید از آن می‌توانید اوج زیبایی و شگفتی را از نزدیک لمس کنید.
پارک ملی دریاچه‌های پلیتویک

پارک ملی دریاچه‌های پلیتویک از شانزده دریاچه تشکیل شده‌است و یکی از مشهورترین و زیباترین مکان‌های توریستی در کرواسی است. این دریاچه‌ها که در شرق منطقه لیکا قرار گرفته است، توسط سه کوهستان بزرگ مال کاپلا و لیچا پلجیویچیکا محاصره شده‌اند و آب آن‌ها نیز از همین کوهستان‌ها تأمین می‌شود.

این منطقه حفاظت شده تقریبا ۳۰۰ کیلومتر مربع را پوشش می دهد و دارای آب و هوای “متغیر” بین آب و هوای قاره ای زاگرب و آب و هوای ساحلی اسپلیت است.

تاریخچه پارک ملی دریاچه‌های پلیتویک

این قسمت از کرواسی از قرن نوزدهم به جاذبه توریستی مورد استفاده قرار می‌گرفت و بعدها به دلایل سیاسی به عنوان مرز بوسنی هرزگوین در اختیار ارتش و سربازان بود. ولی بعدها توسط یونسکو این محل از ارتش پس گرفته و در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

در گذشته های دور، این ناحیه ناشناخته، افسانه هایی داشت از پری‌ های های دریایی، زمستان های سخت، ساکنین تنومند و قوی هیکل و هیولاهای جنگلی که یکی از معروف ترین آن ها افسانه ملکه سیاه است که دریاچه های پلیتویک را خلق کرد.

blank

 

غوغای رنگ در دریاچه‌‌های پلیتویک

در این منطقه می‌توانید شاهد دریاچه‌های متفاوت از لحاظ رنگ و مواد معدنی باشید دریاچه‌هایی به رنگ سبز، آبی، خاکستری که با تغییر فصل نیز رنگ آن‌ها عوض می‌شود. مهم ترین مواد تشکیل دهنده که باعث تغییر رنگ به آبی یا سبز می شود کربنات کلسیم سنگ آهک است. دریاچه در سطح بالاتر و چهار دریاچه در سطح پائین قرار گرفته‌اند که به وسیلهٔ آبشارها و رودخانه‌های زیبا به هم متصل می‌شوند و چشم‌اندازی رویایی را به تصویر کشیده‌اند.

اختلاف ارتفاع نقاط و خلق آبشارهای چشم‌نواز

اختلاف ارتفاع نیز در این منطقه وجود دارد که بلندترین نقطه آن در ارتفاع ۱۲۸۰ متری و پایین ترین سطح آن در ارتفاع ۳۸۰ متر قرار دارد. در مجموع، اختلاف ارتفاع بین دریاچه ها ۱۳۵ متر است.آب های جاری بر روی سنگ آهک و گچ، در طی هزاران سال، سد های طبیعی ایجاد کرده اند که آن ها هم به نوبه خود یک سری دریاچه های زیبا، غار ها و آبشار ها ایجاد کرده اند. Veliki Slap، بزرگ ترین آبشار این منطقه ۷۰ متر ارتفاع دارد.

زیستگاه حیوانات

پارک ملی دریاچه‌های پلیتویک زیستگاه بسیاری از گونه های پرنده نادر است. این دریاچه‌ها زیستگاه طبیعی گرگ‌ها و گوزن‌هایی است که برای رفع تشنگی به این دریاچه روی می‌آورند و خرس قهوه ای همچنان از جنگل های نزدیک و کوه ها در این منطقه زندگی می کنند.

دریاچه‌های پلیتویک

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه های پلیتویک

دریاچه های پلیتویس تنها مخصوص تابستان نیستند. این دریاچه ها یک مکان شگفت انگیز برای بازدید از هر زمانی از سال هستند، در حالی که در فصل های مختلف، پارک دارای رنگ های متفاوتی است، چه سبز شاداب در بهار/ تابستان، رنگ های غنی در پاییز، و یا مناظر جادویی در برف و یخ در زمستان. حتی اگر شرایط بارانی باشد، پارک هنوز هم می تواند شگفت انگیز باشد.

اقامت در پارک ملی دریاچه‌های پلیتویک

به نظر می‌رسد یک روز زمان کمی برای بازدید از این طبیعت زیبا می‌باشد و شما برای گردش در تمام قسمت‌های پارک ملی دریاچه‌های پلیتویک به حداقل دو روز زمان نیاز دارید. در نزدیکی این منطقه کمپ و هتل‌هایی وجود دارد که برای اقامت می‌توانید در آن‌ها بمانید. همچنین تعداد زیادی از مسکن های خصوصی ( اتاق ها، آپارتمان ها در مسافرخانه ها و مشابه آن ها) در منطقه وجود دارد.

 

اهرام مصر

بیشتر فراعنۀ سلسله های سوم و چهارم مصر در کنار لشکرکشی های پرکشتار و رعب انگیزشان، به عمران و آبادانی مصر نیز پرداخته اند.هنر معماری پررمز و راز مصریان مربوط و متعلق به همین دوره است. در زمرۀ کارهای مهم ساختمانی  فراعنۀ این دو سلسله ساختن اهرام مصر است.با مطالعات گسترده ای که بعدها روی بناهای شگفت انگیز اهرام مصر صورت گرفت، یونانیان این اهرام مصر  را در فهرست عجایب هفتگانۀ جهان قرار داده اند.اهرام مصر مقابر عظیم و قول آسای پادشاهان (فراعنه) است که از تخته سنگ های عظیم ساخته شده است. بزرگترین هرم از این مجموعه اهرام سه گانه در نزدیکی روستای غزه در ناحیۀ ممفیس ساخته شد. این هرم متعلق و به نام هرم خئوپس معروف شده است. هرم  خئوپس دارای ۲۳۰ متر عرض و ۵/۱۴۶ متر ارتفاع است و از دو میلیون  قطعه عظیم ساخته شده که وزن هر قطعه سنگ ۲۵۰۰ کیلوگرم (۵/۲تن) است. در اندرون این هرم  راهروها  و اطاق های بی شمار و تأسیسات جالب دیگری نیز وجود دارد.این مجموعه مکانی جهت دعا ونیایش به خدایان بوده است.هرمی که جسد مومیایی شدۀ فرعون در آن قرار داده شده بود،ویژۀ این امر یعنی نیایش به خدایان بود.قبطیان عقیده داشته اند که این نیایش به معنای رستاخیز فرعون و رسیدن وی به مرتبه اعلا یعنی به مقر لاهوتی خدایان بوده است.

در جوار همین هرم معابد متعددی ساخته شده بود که کاهنان مصری در آن جا به اجرای مراسم جادویی و ایراد اوراد و افسون اقدام می نمودند.در اطراف هرم با رعایت فواصل پیرامونی مقابر بزرگان و صاحب منصبان مصری ساخته شده است.عرب ها امروز به این ناحیه «مصطبه» می گویند. در دورۀ زمام داری فراعنه سلسله های اول و دوم، مساحت و به اصطلاح وسعت مقابر بزرگان به اندازۀ وسعت مقابر فراعنۀ این سلسله ها بود و حتی مقبرۀ هماکی از قبر فرعون نیز بزرگتر بود، ولی مصطبه های امپراطوری عهد باستان مصر که با بناهای سنگی  برپا داشته شده بود، در برابر اهرام عظیم بسیار ناچیز جلوه گر بود. این تفاوت و تمایز قابل توجه نشان می دهد که قدرت روزافزون فراعنه تا چه حد اندازه بوده است.

اهرام مصر

اگر بخواهیم نکاتی دربارۀ چگونگی ساخته و پرداخته شدن اهرام مصر به میان آوردیم،باید بگوئیم که برای بنای اهرام مصر گروه هایی از کارگران را گرد می آورند و متناسب با توان و تخصص شان آنان را دسته بندی کرده و به کار ساختن بنای شگفت آور اهرام مصر می گماشته اند. طرح عظیمی که طراحان و معماران ویژه و صاحبنظر دربار فرعون فراهم کرده  و تدارک دیده بودند، مورد  به مورد در کمال دقت به اجرا گذاشته می شده است. این کارگران مادامی که برای ساختن اهرام مصر کار می کرده اند، خوراک و پوشاک خود را از انبارهای آذوقۀ فرعون دریافت می کرده اند. نشانه های رمزگونه ای که بر روی اهرام مصر به جای مانده و با حدس و گمان گشوده شده است،به باستان شناسان و کارشناسان تاریخ  مصر و تاریخ هنر معماری جهان باستان، امکان می دهد که شمار گروه های کارگری با تفکیک تخصص و توانایی شان مشخص گردد و بتوان تعداد نیروی کار روزانه را در هرموردی تعیین نمود.

دریافت این باستان شناسان بدین گونه است که برای ساختن هرم خئوپس، چهارگروه کارگر به کار اشتغال داشته اند.این گروه ها متشکل از سنگ تراشان و طراحان روی سنگ بود که زیرنظر یک معمار شاهی که مورد تأیید فرعون بود همراه با چند سرکارگر کار می کردند.در زیرمجموعۀ معماران شاهی بنّاهای کارورزیده و متخصص مشغول به کار بودند. مسئولیت کلی کار برعهدۀ معمار شاهی بود که بی وقفه برکار ساختمان به طور کامل نظارت داشت. بنّاها که شمارشان برحسب نیاز متغیر بوده است،شمار زیادی از کارگران را به عنوان دستی

ار در اختیار داشته اند.شماری از همین کارگران متخصص و گروهی نیز غیرمتخصص گزارش شده اند.گروه دوم کسانی بوده اند که پیشتر احتمالاً مشاغل دیگری داشته و هم اکنون به این کار گماشته شده اند.انبوهی از اسیران جنگی و بردگان نیز به کارهای مختلف وجانبی در امر حمل ونقل و جابجایی ابزار، ادوات و مصالح ساختمانی در ساخت اهرام مصر مشغول شده بودند.

عده ای از این کارگران غیر متخصص احتمالاً قبلاً به کشت و زرع می پرداخته اند و از کارشان منتزع و به غزه برای ساختن اهرام مصر اعزام شده بودند.از این گروه تعدادی به تراشیدن سنگ مشغول بوده و سنگ های تراشیده را تا محل کار برپشت خود حمل می کرده اند. کارگران به طور دسته جمعی این سنگ ها را به کمک ابزار و ادوات چوبی و طناب های محکم که از جنس آنها بی خبریم به ارتفاعات بالا منتقل می کرده اند.به این ترتیب کارهای مقدماتی این بنای عظیم انجام می گرفت، بنای اهرام مصر به کوشش و تلاش زیاد نیاز داشت.

اهرام مصر

یونانیان طی گزارش های خود به مواردی اشاره کرده اند که حکایت از نارضایتی عمومی مردم مصر دربارۀ ساختن اهرام مصر به میان آورده است.دیودور سیسیلی آورده است که شورشیان در فرصتی مناسب از فرط ناخورسندی و عصبانیت شان اجساد مومیایی فراعنه را از مقابر باشکوهشان بیرون می انداخته اند.مواردی نیز گزارش شده است که به موازات همین عکس العمل ها در پایان کار سلسلۀ چهارم مصر در منابع تاریخی یونانیان و رومیان به چشم می خورد سرانجام فراعنۀ سلسلۀ پنجم مصر کارساختن اهرام بزرگ مصر را متوقف گذاشتند و به سخن دیگر برای خود از ساختن اهرام خودداری کردند، زیرا مقابری که فراعنۀ سلسله های بعدی برای خود از جمله در ساکارا ساخته اند،  از مقابر غزه به مراتب ساده تر و محقرتر بوده است.

مورخان، دین شناسان و کارشناسان تاریخ و هنر مصر باستان نیز دربارۀ اهرام مصر دیدگاه هایی ابراز کرده اند که اشاره به آن در این مبحث بی مناسبت به نظر نمی رسد.اهرام مصر از نظر تاریخ هنر و در چهارچوب تاریخ مصر باستان،همان مصطبه هایی است که مصریان باستان به عنوان مقابر فراعنه و بزرگان  می ساخته اند و هم اکنون آن را به صورت پلکانی درآورده اند. اهرام مصر بناهای عظیمی هستند که تنها مقابر را به گونه ای خاص و شگفت انگیز در خود جای داده اند. اروپائیان ، سده های ششم تا چهارم ق.م. را زمان ساختن اهرام مصر دانسته اند.

اجساد فراعنه در مقابر اهرام مصر باید قابل دسترسی نباشندو اطاق های ویژۀ این امر نفوذناپذیر است. فراعنه ای  که بانیان این بناهای عظیم به شمار آمده اند، در نظر داشته اند که اجساد آنان جاودانه بماند و در هیچ شرایطی کسی به آنها دسترسی پیدا نکند. افزون بر این جهت اجرای مراسم آئینی و ارائۀ خوراکی و آشامیدنی آنگونه که در میان شرقیان و به ویژه مصریان برای مردگان معمول و متداول بوده است، به دستور فراعنه معابدی را تحت عنوان «معابد مردگان» در جوار اهرام مصر  ساخته اند،تا این گونه مراسم به آسانی برگزار شود.بزرگی بی نظیر اهرام مصر نشان می دهد که سرمایه گذاری بی سابقه ای از مصالح ساختمانی و به کارگیری نیروی انسانی و سایر نیازمندی ها اعم از ابزار و آلات و ادوات و تکنیک تا به امروز ناشناخته در پرداختن آن به کار گرفته شده است.

اهرام مصر

خئوپس در سال ۲۹۰۰ پیش از میلاد مسیح (تقریباً) با صرف بیست سال وقت و به کارگیری یکصد هزار نیروی انسانی و دو میلیون قطعه سنگ در ابعاد گوناگون،یکی از این اهرام مصر را بنا کرد. هرم خئوپس ۱۳۷ متر ارتفاع دارد و در مجموع این بنا معرف قدرت فوق العادۀ فراعنه و به ویژه خئوپس  بوده است.از سویی هرم خئوپس به عنوان یادمان ومیراث ابدی وی در نظر گرفته شده است که تا جهان باقی است،پایدار بماند.

.هیچ بنایی تاکنون نتوانسته است،عظمتی همانند این اهرام را به جهانیان نشان دهد.در زمان های  بسیار قدیم در امریکای مرکزی نیز تمدن هایی بوده و معابد ی را ساخته اند، ولی هرگز این ابهت را نداشته اند.معابد وبناهای سنگین و بزرگ امریکای مرکز نه چنین کاربردی داشته اند که فراعنۀ مصر در نظر گرفته اند و نه این گونه موجب شگفتی جهانیان در طول تاریخ شده اند و نه از نظر شکل این گونه شکیل و پرجاذبه بوده اند.قالب هندسی اهرام مصر بی مانند، شگفت انگیز و واقعاً قابل مطالعه  و بررسی است. نتایجی که در مطالعات پیرامون اهرام مصر به دست آمده است، هنوز نمی تواند اسرار آن را برای مردم جهان آشکار سازد.به سخن دیگرصاحبنظران از همان آغاز دریافته بودند که اهرام مصر یکی از عجایب تاریخ هنر معماری بوده، هست و خواهد ماند.

آنگونه که زمین شناسان و اقلیم شناسان اظهارنظر کرده اند، اهرام مصر از همان آغاز با طراحی و محاسبات دقیق علمی که در ان دانش ریاضی مانند هندسه و دیگر علوم خویشاوند و دقیق نقش داشته اند، طراحی و ساخته شده است.اهرام مصر در برابر زلزله های بسیار قوی و شدید که تاکنون صدها بار در مصر روی داده است، کاملاً مقاوم مانده، در حالی که زلزله هایی  با شدت و قدرت متوسط بسیاراز بناهای مصر را تخریب کرده اند. این امر می رساند که مصریان تا چه اندازه درعرصۀ دانش های گوناگون پیشرفته بوده و در قلمرو معماری از جمله در ساختن و پرداختن چنین عظمتی آن را به کار برده اند.

نکتۀ دیگری که در مورد اهرام مصر مورخان را به اعجاب واداشته است، به کار بردن مصالح ساختمانی مقاوم و به سخن دیگر فناناپذیر است،که به نظر کارشناسان همۀ آنها مصری نبوده و بخش عظیمی از این مصالح را فراعنۀ مصر از سرزمین های دیگر به آنجا آورده اند.دریک جمله می توان این واقعیت را یک بار دیگر تکرار کرد که یونانیان به حق در روزگاران باستان اهرام مصر را در شمار شگفتی های هفتگانۀ جهان به حساب آورده اند.

مرتبط:

۱۷ منطقه حیرت انگیز در جهان

بنای طاق گرا کرمانشاه

بنای طاق گرا یا طاق شیرین در گردنه پاتاق بر سر راه کرمانشاه به سرپل ذهاب و در ۱۵ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در کنار راه باستانی سنگفرشی بنا شده که فلات ایران را به بین النهرین ارتباط می داده است . به علت تغییر مسیر ، این راه و بنای تاق گرا اکنون در شیب های پائین جاده آسفالته قرار گرفته است . از نظر معماری ، بنای تاقگرا ، فضای ایوان مانندی است که تماماً از سنگ ساخته شده است.

این بنای مستطیل شکل به ابعاد ۸۶/۴*۷۰/۷ متر است که ورودی آن به طرف جنوب و مشرف بر جاده سنگفرش باستانی است . از لحاظ ساختاری ، این بنا به وسیله بلوک های سنگی ساخته شده است که به صورت مکعب مستطیل تراشیده شده اند . مصالح داخلی دیوار ها نیز از لاشه سنگ و ملاط گچ است.

دیوار های جناحین این بنا تا حدودی بلندتر ساخته شده اند تا بتوانند سقف تاق را کاملاً مسطح نمایند . ارتفاع کف بنا از سطح زمین ۲۰/۱ متر و ارتفاع از کف تا لبه قوس ۹۲/۵ متر و از لبه قوس تا زیر گیلویی اول ۲۰/۱ متر است . همچنین بلندی افریز اول ۶۰ سانتی متر است که بر روی آن یک ردیف بلوک سنگی ساده به بلندی ۴۵ سانتی متر قرار گرفته است .

بنای طاق گرا

بر روی این بخش ، سنگ های تزئینی افریز دوم قرار دارد . همچنین در بالا ترین بخش بر روی لبه بام بنا ، یک ردیف کنگره به ارتفاع ۹۲ سانتی متر قرار گرفته است. بنابراین ارتفاع بنا از سطح زمین تا بالاترین نقطه ۷/۱۱ متر است . همچنین عرض دهانه طاق ۱۰/۴ متر و عمق آن ۱۰/۳ متر می باشد . دیوار های داخلی این بنا به وسیله نقوش هندسی حجاری شده است .

در مورد زمان ساخت این بنا اختلاف نظر هایی وجود دارد برخی آن را به دوره اشکانی و برخی دیگر آن را به دوره ساسانی نسبت می دهند . اما آنطور که از مدارک باستانشناسی به دست آمده ظاهرا این بنا در اواخر دوره ساسانی و احتمالا زمان حکومت خسرو دوم (۶۲۸-۵۹۰م) ساخته شده است . اگر چه تاکنون کارکرد واقعی این بنا مشخص نشده ، اما برای آن کارکرد های متفاوتی از جمله ” یادگار احداث راه کاروانرو ” ، ” توقف گاه موکب شاهی ” ، ” اریکه سلطنتی ” ، ” پاسگاه مرزی ” و ” بنای یادبودی از پیروزی ” ذکر کرده اند .

برای دیدن این اثر ، حدود ۲۰۰ متر بعد از ایست بازرسی معروف پاطاق وارد جاده فرعی در سمت چپ جاده اصلی شده و پس از طی مسافتی حدود ۵۰۰ متر می توان به محل مورد نظر رسید . در صورتی که ماشین نداشتید ، کمی بعد از ایست بازرسی ، نزدیک جاده ریجاب پیاده شوید و با احتیاط از سمت چپ جاده پایین بروید .

قلعه شوش _شباهتی بی نظیر با قلعه اکروپل

ظاهرش بسیار شبیه زندان باستیل فرانسه است. شاید به این دلیل که در سال ۱۸۹۷ هیئت باستان شناسی فرانسوی که به ایران آمده بودند، آن را روی بلندترین نقطه شهر شوش بنا کردند تا قلعه شوش یکی از آثار زیبا و دیدنی دوره قاجار در این شهر باشد.

قلعه شوش به قلعه اکروپل یا قلعه فرانسوی‌ها نیز شهرت دارد و اگرچه سن و سالش به دوره قاجار می رسد اما از آجرهای به دست آمده از کاخ داریوش و تعدادی از آجرهای منقوش به خط میخی چغازنبیل به دست معماران دزفولی بنا شده است. درست جایی در کنار کاخ آکروپل که برای دیدن آن باید تا استان خوزستان و شهر تاریخی شوش بروید.

پلان این قلعه ذوزنقه شکل است که قاعده کوچک آن در سمت شمال قرار دارد و دور تا دور آن را راهرویی احاطه کرده و ردیف اتاق‌هایی به سمت حیاط، برگرد آن قرار گرفته‌اند.

قلعه دو حیاط دارد و سه ورودی که یکی از آنها در حال حاضر مسدود است. دیوارهای این بنا از خشت ساخته شده و در آن می‌توانید یک اتاقک شیشه‌ای را ببینید که به کلاه فرنگی معروف است و البته یک برج استوانه‌ای شکل را خواهید دید که در ضلع غربی قرار دارد و به عنوان کبوترخانه مورد استفاده قرار می‌گرفت. یک برج دیگر هم در وسط حیاط اول قرار دارد.

قلعه شوش

تزئینات این قلعه شامل نعل درگاه‌های قوسی و نماهای تزئینی با آجر و نقاشی‌هایی به سبک تلفیقی اروپایی و شرقی و آجرهای کتیبه‌دار است.

اما ارتباط این قلعه با فرانسوی ها چیست؟ اولین حرکت‌های باستان‌شناسی در محوطه تاریخی شوش در سال ۱۸۵۱ به وسیله کنت لفتوس انگلیسی آغاز شد. مدتی بعد، ژان و مارسل دیولافوای فرانسوی فعالیت های او را ادامه دادند و آنقدر کارشان توسعه پیدا کرد که هیات فرانسوی تصمیم به ساخت مکانی در این محوطه تاریخی گرفت.

در سال ۱۸۹۷ ژان ژاک دومورگان قلعه شوش را با باقیمانده های خشتی بناهای معروف تاریخی ایران ساخت. یعنی مصالحی که در حفاری‌های قبلی کشف شده بود. قلعه شوش مثل همه قلعه های قرون وسطی اروپا از ۲ حیاط تشکیل شده که حیاط دوم مرتفع‌تر از حیاط اول است. در زیر زمین حیاط دوم ۲ تالار ساخته شده و روی آن دو طبقه
از سال ۱۳۷۱ از این محل به عنوان پایگاه باستان‌شناسی و انبار نگهداری اشیای تاریخی استفاده می‌شود اما در سال ۱۳۸۰ قلعه شوش توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این قلعه در سال های جنگ تحمیلی بارها مورد حمله دشمن قرار گرفت و آسیب‌های جدی به آن وارد شد. از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۳ هم قلعه شوش چند بار مرمت اصولی شد ولی در سال ۱۳۷۵ میراث فرهنگی در اقدامی نا به جا قسمتی از راهرو‌ها و اتاق‌ها را رنگ آمیزی کرد تا بنا از بکر بودن و اصالت خود فاصله بگیرد.

آشنایی با بازار بزرگ شهر رشت

بازار بزرگ شهر رشت در بافت قدیمی و مرکزی این شهر قرار دارد و مرکز کلیه فعالیت‌های بازرگانی استان گیلان به حساب می‌آید

بازار بزرگ شهر رشت شامل میدان بزرگ، میدان کوچک، چهارسوق‌‌ها و کاروانسراها است. معماری کاروانسراها و طاقی‌های موجود در بازار رشت یکی از جاذبه‌های توریستی این بازار است.

در گوشه و کنار بازار رشت میتوان جلوه های گوناگونی از زیبایی‌های فرهنگ فولکلور این استان را یافت که به نوبه خود بسیار زیبا و جذاب است. این بازار از بخش‌های گوناگونی شامل کاروانسراها و طاقی‌ها و… تشکیل شده است.

در بافت ۲۴ هکتاری بازار رشت، ۱۴ کاروانسرا وجود دارد که توسط راسته‌های مختلف به هم مرتبط هستند. این کاروانسراها در دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی به عنوان کانون‌های بازرگانی ساخته شدند.

تعدادی از آنها عبارتند از: طاقی‌های بزرگ و کوچک، سعادت و کاروانسراهای محتشم، چینی چیان، ملک و … .

طاقی بزرگ این کاروانسرا در سال ۱۳۲۱ هجری قمری در ضلع جنوبی کاروانسرای طاقی کوچک و راسته دوم زرگرها و ضلع غربی سرای قیصریه فخر، در ضلع جنوبی راسته میدان کوچک و ضلع شرقی راسته پلاستیک فروش‌ها ساخته شده است.

 

طاقی کوچک و ۱۳ کاروانسرای دیگر نیز در بافت ۲۴ هکتاری بازار رشت، توسط راسته‌های مختلف به هم مرتبط هستند و در دوره قاجاریه و اوایل پهلوی ساخته شده است.

بازار بزرگ شهر رشت

این کاروانسرا در ضلع شمالی بازار رشت جنب مسجد حاج مجتهد قرار دارد و از طریق دالان جنوبی و شرقی به کاروانسرای طاقی بزرگ و راسته گونی‌فروشان و کاروانسرای ملک مرتبط است و همچنین از طریق دالان شمالی به مسجد حاج مجتهد خیابان شریعتی راه دارد.

طاقی سعادت در محدوده میدان بزرگ واقع شده و در بافت بازار درون شهری نقش مهمی دارد. قدمت آن به دوره قاجاریه می‌رسد که در گذشته یکی از قطب‌های تجاری مهم محسوب می‌شده است.

کاروانسرای محتشم همانند دیگر کاروانسراها در بافت ۲۴ هکتاری بازار رشت در سال ۱۳۰۰ ساخته شده و در ضلع شمال غربی آن کاروانسرای گلشن و ضلع غربی آن بازارچه عطاران قرار دارد.

 

کاروانسرای چینی چیان نیز در قسمت شمال غرب بازار رشت نزدیک چهار سوق قرار دارد و در قسمت شرق با سرای حاجی حسن خان و از غرب بعد از راسته حلبی سازها با سرای سعادت همجوار است. این بنا در سال ۱۳۰۸ توسط برادران چینی‌چیان ساخته شده است.

کاروانسرای ملک دارای بافت بازار درون شهری است که در دوران قاجاریه ساخته شده و برای صادرات برنج به روسیه و ابریشم به کاشان و یزد مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

خرید از بازار رشت اگرچه با مشکلات عبوری روبروست اما در نوع خود از دیدنی های استان گیلان به شمار می‌رود. گردشگران وقتی به بازار رشت وارد می شوند به دنبال خرید سوغات یا کالای مورد نظر در میان تنوعی از رنگ‌های زیبای محصولات کشاورزی، انواع ماهی و… ساعت‌ها به جست وجو می‌پردازند و در کنار آن از کاروانسراهای قدیمی رشت و طاقی های بزرگ و کوچک آن دیدن می‌کنند.

مرتبط:

باغ محتشم _قدیمی ترین پارک رشت