تخریب بزرگترین بنای خشتی ایران بعد از ارگ بم در دامغان!

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان از توقف عملیات تخریب دیوار تاریخی باروی دامغان خبر داد.

مهدی قاسمی۲۹ تیر ماه با اعلام این خبر افزود: به دنبال گزارش مردمی درخصوص تخریب قسمتی از دیوار بارو در شمال شرقی دامغان، نیروهای یگان حفاظت دامغان، همراه با ماموران کلانتری ۱۱ دامغان در محل حاضر شدند و با پیگیری فوری و دستور دادستان مبنی بر توقف عملیات، از تخریب بیشتر دیوار جلوگیری شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، رئیس اداره میراث‌فرهنگی دامغان با اشاره به اینکه باروی دامغان یکی از بزرگ‌ترین معماری‌های خشتی ایران است که در اوایل دوران اسلامی بنا شده، اظهار کرد:در این پرونده علاوه بر طرح شکایت از طریق اداره میراث‌فرهنگی شهرستان دامغان، پرونده متخلفان برای پیگیری و انجام مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل شد.

قاسمی با بیان اینکه متجاوزان دو برج باروی قدیمی دامغان را به صورت ۱۰۰ درصد و قسمت اندکی از دیوار بارو را تخریب کردند، افزود: برای دیوار بارو ۱۲ متر حریم در نظر گرفته شده است از این رو برابر ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی برای لطمه به آثار تاریخی ثبت شده علاوه بر جبران خسارت، یک تا ۱۰ سال حبس در نظر گرفته شده و طبق ماده ۵۶۲ اگر شخص یا اشخاص به جهت یافتن اشیای تاریخی اقدام به کاوش و یا تخریب آثار کنند به سه ماه تا سه سال حبس محکوم می‌شوند.

او اضافه کرد: ایجاد معبر بزرگ‌تر برای خیابان منتهی به منازل شخصی، انگیزه تخریب‌کنندگان بود که بدون شک با این افراد برخورد قاطع خواهد شد.

باروی دامغان، ۱۶ هزار متر طول ، ۱۰۶ برج و چهار دروازه داشته است که به مرور زمان به علت فرسایش و نزولات آسمانی فقط هشت هزار متر آن باقی مانده است.

این اثر تاریخی در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۷۹۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

از باروی تاریخی دامغان به عنوان بزرگترین بنای خشتی ایران بعد از ارگ بم نام برده می شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

ارگ راین _ارگ تاریخی در کرمان

دره ستارگان _کهکشانی کویری

مرزهای اروپا باز است اما از گردشگر خبری نیست

با وجود آغاز گردشگری و بازگشایی مرزهای اروپا در برخی از کشورهای جنوب اروپا، شمار گردشگران در اسپانیا، ایتالیا و یونان بسیار کمتر از پیش‌بینی‌ها است.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیویورک‌تایمز، با باز شدن مرزهای اروپا و  بسیاری از کشورهای جنوبی اروپا، آمار رزرو هتل در ایتالیا به رغم اقدامات تشویقی دولت بسیار کم است، خبری از انبوه گردشگران در جزایر قناری اسپانیا نیست و جزایر یونان شاهد نیمی از ظرفیت همیشگی گردشگران هستند.

با وجود بازگشت گردشگران به کشورهای جنوب اروپا از جمله پرتغال و یونان، به دلیل شروع موج جدید ابتلا به ویروس کرونا در برخی از کشورها، روند آغاز دوباره صنعت گردشگری بسیار کم‌سرعت‌تر از حد انتظار بوده است.

آمار و ارقام منتشرشده نشان می‌دهد با توجه به شرایط کنونی، اروپایی‌ها به خصوص بریتانیایی‌ها، آلمانی‌ها و شهروندان سایر کشورهای اروپایی که سالانه به جنوب اروپا سفر و میلیاردها یورو هزینه می‌کنند، سفر در کشور خود را به سفرهای خارجی ترجیح می‎دهند.

همچنین با محدود شدن فهرست کشورهای غیراروپایی که اجازه سفر به کشورهای اتحادیه اروپا را دارند، آمار گردشگران غیراروپایی نیز کاهش یافته است.

چندی پیش، اتحادیه اروپا فهرستی از ۱۳ کشور خارج از قاره اروپا منتشر کرد که با توجه به آمار کم مبتلایان به ویروس کرونا در کشورشان اجازه ورود به کشورهای اروپایی را دارند. ایالات‌متحده نیز از جمله کشورهایی است که هنوز به این فهرست اضافه نشده است.

این کاهش آمار به ویژه در مقاصدی که به سفرهای هوایی متکی هستند دیده می‎شود که از جمله این مقاصد به جزایر قناری در اسپانیا می‌توان اشاره کرد. سال گذشته در مجموع ۱۵ میلیون گردشگر از طریق خطوط هوایی به این جزیره سفر کردند، اما ظرفیت پرواز در ماه جاری فقط ۳۰ درصد سال گذشته است.

در ایتالیا نیز به رغم برنامه‌های تشویقی دولت برای احیای گردشگری داخلی، آمار رزرو در هتل‌ها بسیار کم است و با ۸۰ درصد کاهش مواجه شده است.

در یونان که آمار مبتلایان به ویروس کرونا شرایط بهتری نسبت به اسپانیا و ایتالیا دارد نیز گردشگری رونق چندانی نداشته است.

در ۱۲ روز نخست جولای، ترافیک مسافران در فرودگاه آتن به نسبت همین بازه زمانی در سال گذشته با ۷۵ درصد کاهش روبه رو بوده است.

با این که قرنطنیه در تمامی کشورهای جنوب اروپا لغو شده، آغاز موج جدید ابتلا به ویروس کرونا و قوانین قرنطینه در سایر کشورها موانع جدیدی را ایجاد کرده است.

اوایل همین ماه، بریتانیا اعلام کرد افرادی که از پرتغال به این کشور سفر می‌کنند باید مدتی را در قرنطینه سپری کنند. از آن جایی که بریتانیایی‌ها یکی از طرفداران سرسخت «الگاوره» منطقه‌ای در جنوب پرتغال هستند این موضوع واکنش وزارت خارجه پرتغال را به دنبال داشت.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آغاز شرایط عادی و بازگشایی مرزها در اسپانیا

کاروانسرای میاندشت میامی

به دلیل قرارکیری سمنان در کنار یکی از شاهراه های اصلی ایران (مسیر ری – مشهد) کاروانسراهای متعددی در این استان به چشم می خورد. مجموعه کاروانسرای میاندشت در شهرستان میامی نیز یکی از این آثار تاریخی است که اکنون کاربری گذشته ی خود را باز پس گرفته و به مرکزی اقامتی تبدیل شده است.

کاروانسرای میاندشت با قدمتی ۴۰۰ ساله بعنوان بزرگ ترین مجموعه کاروانسرای ایران، در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهرستان شاهرود قرار دارد.

مجموعه کاروانسراهای میاندشت از سه کاروانسرای متصل به هم تشکیل شده است. یکی از این سه کاروانسرا در دوران شاه عباس اول ساخته شده و دو کاروانسرای دیگر در دوران قاجار احداث شده است که در آن زمان پذیرای ۲ هزار مسافر بوده است.

کاروانسرای میاندشت میامی

این مجموعه دارای ۳ آب انبار، حمام، چاپارخانه و تلگراف خانه بوده که در مجاورت قلعه قدیمی میاندشت شکل گرفته و هم اکنون بقایایی از برج و بارو و دیوارهای داخلی آن بر جای مانده است.

کاروانسرای میاندشت در گذشته رونق بسیاری را به چشم دیده است و عبور جاده ابریشم از کنار آن، این رونق را در گذشته تضمین می‌کرده است اما با این که در دوران قاجار، جاده ابریشم اهمیت سابق را نداشت،  افزایش تعداد مسافران و زائران مشهد باعث شد که دولت قاجار کاروانسرای میاندشت را گسترش دهد. در ابتدا کاروانسرای دوران قاجار در سمت شرق کاروانسرای صفوی ساخته شد. اما پس از مدت کوتاهی فضای بین این دو کاروانسرا نیز خود به یک کاروانسرای بزرگ دیگری تبدیل شد.

کاروانسرای میاندشت در طول تاریخ میزبان افراد مشهور و سرشناس بزرگی بوده است بوده است که در سفرنامه هایشان به این موضوع اشاره کرده اند. هنری رنه دالمانی، تاریخ‌ نگار و هنرشناس فرانسوی، نیز در این کاروانسرا اقامت داشته و آن را بزرگ ‌ترین کاروانسرای مسیر تهران به مشهد معرفی کرده و نوشته است : در این کاروانسرا، مانند شهر، دکان های قصابی، نانوایی و سراجی وجود دارد. مؤلف کتاب مطلع الشمس در توصیف این سه کاروانسرا چنین می نویسد: در این مجموعه و بیرون آن، بیست هزار نفر می توانند اقامت کنند که البته به نظر اغراق‌آمیز می ‌آید.

کاروانسرای میاندشت میامی

کاروانسرای قاجاری در شرق مجموعه واقع شده و چهار ایوانی و  دارای شاه نشین و سردر ورودی است و  در وسط این کاروانسرا بارانداز قرار دارد که برای نمایش، فروش کالا و تخلیه بار مورد استفاده قرار می گرفته است.

کاروانسرای میانی رابط بین کاروانسرای صفوی و قاجاری ست که در پیرامون آن، رواق ها، حجره ها و ایوان قرار گرفته  از آجرکاری متنوع برای پوشش طاق ها استفاده شده است.

امروزه با فراهم کردن تمامی امکانات رفاهی برای مسافران و دارا بودن ۱۵ اتاق ۲ تخته، حداکثر ظرفیت پذیرش ۲۰۰ گردشگر را دارد. لازم به ذکر است در اتاق ها علاوه بر تخت، سرویس کف خواب نیز برای ۳ نفر وجود دارد. سرویس بهداشتی در اتاق های این کاروانسرا به منظور حفظ معماری سنتی تعبیه نشده و توالت و حمام بصورت عمومی و در زیر زمین مجموعه قرار دارد.

کاروانسرای میاندشت در میانه‌ی راه تهران به مشهد واقع شده است و می‌تواند گزینه خوبی برای استراحت مسافران در این مسیر طولانی باشد. فاصله این مجموعه تاریخی از شهر مشهد نیز حدود چهارصد کیلومتر است. علاوه بر لذت بردن از  بازدید قسمت های مختلف کاروانسرا  در طول روز ، در شب نیز می‌ توانید تجربه ی بی نظیری را تجربه کنید، لذت دیدن آسمانی پرستاره در میان کویر.

مرتبط:

آشنایی با دروازه ارگ سمنان

عمارت باغ امیر سمنان

جادوی زمین و آسمان در اوپرت سمنان

کلیسای سرکیس مقدس، بزرگترین کلیسای ارامنه تهران

در میان جاذبه های متعدد و فراوانی که در تهران، پایتخت ایران وجود دارد می توان به کلیساهای تهران اشاره کرد. امروز در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از بزرگترین کلیسای ارامنه تهران به نام کلیسای سرکیس مقدس آشنا کنیم.

 کلیسای سرکیس مقدس کجاست؟

کلیسای سرکیس، مقدس نام یک کلیسای ارمنی در تهران واقع در خیابان کریمخان زند، ابتدای خیابان نجات الهی است. کلیسای سرکیس مقدس، بزرگ ترين کلیسای ارامنه تهران است و به محل خلیفه گری ارامنه تهران شهرت دارد.

کلیسای سرکیس

کلیسای سرکیس مقدس امروزه هم مورد استفاده ارمنیان مسیحی و مرکزیت امور ارمنیان را در تهران دارد. ساختمان این کلیسا جذابیت خاصی برای بازدیدکنندگان و علاقه مندان به معماری کلیساها و طرفداران دین مسیحیت دارد و فضای معنوی درون آن بسیار تسکین دهنده و متفکرانه طراحی شده است.

تاریخچه ساخت کلیسای سرکیس مقدس:

کلیسای سرکیس، مقدس به دستور مارکا سرکیسیان از ارامنه قدیمی ایران و با طراحی مهندس معمار اوژن آفتاندلیانس ساخته شده است. ساختمان کلیسای سرکیس مقدس تلفیقی از سبک معماری قرون وسطی و بناهای ارمنستان است.

علت نامگذاری کلیسای سرکیس مقدس:

نام این کلیسا از یکی از قدیسان کلیسای ارمنی، یعنی سرکیس مقدس گرفته شده است.

کلیسای سرکیس

    سبک معماری کلیسای سرکیس مقدس:

    کلیسای سرکیس، مقدس تهران دارای ساختمانی زیبا با معماری بی‌نظیر قرون وسطی و عصر جدید  است.کلیسای سرکیس، مقدس ابعادی به طول ۳۶/۵ متر و عرض ۱۷/۸ متر دارد و از آن به عنوان بزرگترین کلیسای تهران یاد می کنند.

    کلیسای سرکیس، مقدس بر پایه ی نقشه بازیلیکا (به کلیسا های بزرگ و مهم که به شکل صلیب هستند بازیلیکا می گویند) ساخته شده است و این نقشه چه در معماری خارجی و چه در معماری داخلی اجرا شده است و از بیرون کلا ساختمان به شکل یک مستطیل از شرق به غرب است.

    ورودی‌های کلیسای سرکیس، مقدس تهران در دیوار غربی بنا واقع شده و از یک ورودی اصلی و بزرگتر در وسط بنا و دو ورودی کوچکتر که در دو طرف شمال و جنوب دیده می‌شوند تشکیل شده‌است. در ورودی ضلع غربی کلیسای سرکیس مقدس دو ناقوس‌خانه در دو طرف راهروی ضلع غربی به  صورت گنبدهایی شبیه به گنبد اصلی کلیسا با ناقوس‌خانه‌های کلیسای سرکیس، مقدس شهر ایروان طراحی شده که زیبایی بی‌نظیری را به هر بیننده‌ای به ارمغان می‌دهد.

    کلیسای سرکیس

    دیوارهای بالای محراب و دو سمت آن با نقاشی‌های دیواری مزین است. موضوع های این نقاشی ها از کتاب مقدس، اثر ادمان آیوازیان، بر گرفته شده اند.

    بلندی سقف کلیسا متاثر ازکلیسای مریم مقدس در شهرِ آنی است. این بنا، نمای سفیدش را مدیون سنگ مرمر سفیدی است که در دیوار خارجی آن به کار رفته است. دیوارهای داخلی و سقف نیز با گچ پوشانده شده اند و به همین دلیل، فضای درونی بنا همخوانی جالبی با نمای بیرونی دارد.

    مرتبط:

    کلیسای وانک زیباترین کلیسای جلفای اصفهان

    جاذبه ی گردشگری جالبی به نام کلیسای صد در

    کلیسای جامع فلورانس

    گلونی _نمادی از قوم لر

    “گلونی” سربند زیبای زنان لر به ‌جامانده از هنر دست قومی است که خود تار و پودش را به‌ هم‌ بافته، نقش زده و رنگارنگ کرده‌اند.

    به گزارش ایرنا، گُلوَنی به گونه‌ای سربند و روسریِ زنان منطقه زاگرس با قدمت سه هزار ساله می گویند که ریشه‌ی آن به زنان کاسیت (اجداد قوم لر) می‌رسد و در زبان فارسی به صورت گُلبَندی تلفظ می‌شود که برگرفته از واژه گُل‌بَدن، نوعی پارچه هندی ابریشمی و لطیف است.

    این پوشش، پارچه‌ای ابریشمی است که روی آن بته جقه و نقوش اسلیمی چاپ شده و در شناخته شده‌ترین شکل آن این نقوش با رنگ‌های سفید، قرمز و سبز بر زمینه مشکی نقش بسته‌ است و به عنوان سربند استفاده‌ می‌شود.

    گلونی را بیشتر زنان لر و لک در هنگام مراسم شادی استفاده می‌کنند اما از دوره قاجار به بعد مردان نیز شروع به استفاده از آن کردند.

    مردان گلونی را دور “شو کلاو”» یا همان کلاه لری مرسوم در منطقه لرستان می‌بستند و به گاه مهمانی یا جنگ، به منظور تزیین یا نگهدارنده کلاه از آن استفاده می‌کرده‌اند.

    زنان لر نیز در زمان گذشته کت و گُلوَنی را با هم می‌پوشیدند به‌طوری‌که ” کَت ” را جدا زیر گلونی می‌بستند تا موهای سر به‌خوبی پوشیده و مهار شوند.

    گلونی

    این سربند در گذشته در لباس مردان هم به کار می‌رفت و به‌طور کلی گفته می‌شود که سربند و دستار “پوششی با سه هزار سال قدمت” است و از زمان مادها و هخامنشیان در لباس مردان و زنان ایران‌زمین استفاده می‌شد.

    گلونی، سرپوش لری با ویژگی‌های خاص در مراسم شادی با رنگ های شاد و از پشت سر بلندتر اما در مراسم عزاداری کوتاه، جمع‌تر و رنگ آن تیره‌تر بود.

    در نوع شهری گلونی جمع‌تر و کوتاه‌تر از زنان روستایی پوشیده می‌شد که بستن همین گلونی در بین طوایف مختلف لرستان فرق می‌کند مثل سربند زنان شهرستان دلفان که نسبت به بقیه بزرگ‌تر بسته می‌شود.

    گلونی این دست‌بافت لری در واقع نوع زندگی را تعریف می‌کرد و از طرفی هیچ ‌وقت در نقوش گلونی لری از نقش‌های لچک، ترنج، اسلیمی و مینیاتوری استفاده ‌نشده و سادگی خاص خود را داشته است.

    این سربند در گذشته در لباس مردان هم به کار می‌رفت و به‌طور کلی گفته می‌شود که سربند و دستار «پوششی با سه هزار سال قدمت» است و از زمان مادها و هخامنشیان در لباس مردان و زنان ایران‌زمین استفاده می‌شد.

    گلونی

    گلونی یکی از قدیمی‌ترین نمادها در لرستان به‌شمار می‌آید

    عطا حسن پور، باستان‌شناس لرستانی گفت: بر اساس بیان مورخانی چون “هرودت” ریشه سربند آن هم سربند لُری به دوره هخامنشیان و دوره ماد برمی‌گردد و براساس شواهد و نوشته‌های تاریخی، سربند از اجزای لباس‌های همه ایرانیان، وابسته به آن و جدایی ناپذیر است.

    وی افزود: کتاب تاریخ ماد، پوشش ایرانی را توصیف می‌کند و سربند را در مورد زن و مرد ایرانی، هر دو به کار می‌برد، وجود دستاری به دور سر در نقش برجسته‌های تاریخی تأیید می‌شود، در دوران میلادی و حتی پیش از مادها هم زنان و هم مردان دستار یا همان سربند بر سر دارند.

    وی اظهار داشت: در سالنامه‌های آشوریان نیز  این دستار هم بر سر زنان و هم بر سر مردان وجود دارد و در توصیف اقوام زاگرس، آشوریان، عیلامی‌ها و مادها از این سربند یاد می‌شود و در میان نقش برجسته‌های به جامانده این سربند به وضوح دیده می‌شود.

    حسن پور ادامه داد: در حفاری گورستان سه هزار ساله عصر آهن بابا جیلان (باباجان) در غرب شهرستان دلفان انگشتری پیدا شده که روی انگشتر مفرغی، انسانی با دوبال از دل خورشیدی بیرون آمده که کفش مادی و شلوار مادی و باشلوق مادی که شبیه مقنعه‌های امروزی بر سر دارد که کلاهی روی آن قرار گرفته و دور کلاه دستاری شبیه به گلونی امروزی قرار دارد.

    وی افزود: این سربند همچون مقنعه‌های امروزی گوش، گردن و سینه را می‌پوشاند و روی این باشلوق مادی، کلاهی قرار دارد و دور کلاه دستاری شبیه گلونی‌های امروزی قرار گرفته‌است.

    حسن پور عنوان کرد: همچنین چندین نمونه مفرغ‌های دیگر در لرستان به دست آمده‌ که تصاویر مرد و همچنین زن را با سربند و دستار نشان می‌دهد و بیشتر مورخان در توصیف‌هایشان از پوشش اقوام ایرانی به این دستار یا همان سربند اشاره واضح و مشخص داشته‌اند.

    به گفته وی  در دوره‌های متاخر نیز کاربرد گلونی شکل رایج‌تری پیدا می‌کند و به عنوان مثال در دوره قاجار در عکس‌های گرفته شده مردان با پوشش گلونی دیده می‌شوند.

    وی اظهار داشت: در نقش آناهیتا بر روی یک پلاک گچبری در محوطه برزقباله لرستان، آناهیتا درست مانند زنان لر، سربندی به دور سر بسته‌است و گیسوان بافته و طناب پیچش از زیر آن هویداست، همچنین در دوران ساسانی نمونه‌ای از سربند دیده می‌شود که بسیار شبیه گلونی امروزی لرستان است.

    حسن پور تصریح کرد: در گزارش مردم نگاری خرم‌آباد نیز به پوشیدن گلونی توسط مردان هم اشاره شده‌است و از آن به صورت سرپوشی از جنس ابریشم یاد شده که مردان در مراسم شادی و سرور روی کلاه نمدی به دور سر می‌پیچیدند.

    گلونی

    نقش و اندازه گلونی در مناطق مختلف عشایر نشین متفاوت است

    کارشناس صنایع دستی لرستان نیز گفت: شواهد تاریخی بیانگر این است که سربند از دوران قبل از اسلام نه تنها در لرستان که در ایران مرسوم بوده است.

    عباس حمزه ای با بیان اینکه تاریخچه دقیقی از زمان رواج یافتن سربند در لرستان وجود ندارد ادامه داد: یکی از دلایل استفاده از سربند رعایت ادب اجتماعی و حتی بستن انواع خاص آن نشانه شان اجتماعی زنان بوده است.

    وی اظهار داشت: بستن سربند پس از اسلام جنبه مذهبی داشته است اما اینکه دقیقا گلونی استفاده می شده یا نوعی سربند مشخص نیست اما در عکس های دوره قاجار سربندها بصورت مشکی بوده است.

    وی عنوان کرد: گل بندی از دیدگاه صنایع دستی یک نوع چاپ  از جنسی با نخ ابریشمی محسوب می شود که نقش روی آن به شیوه چاپ کلاقه ای بوده که نقوش را روی اشیای فلزی در موم داغ و روی پارچه می گذاشتند و بعد از شستشو نقوش بر روی پارچه باقی می ماند.

    حمزه ای گفت: چاپ کلاقه ای را نخستین بار استاد حسین کلاقیچی وارد ایران کرد و به نقل از مستند نگاری محلی لری از خانم لیلا پهلوانی نیز در یکی از روستاهای لرستان چاپ کلاقه ای انجام می شده است.

    وی با بیان اینکه اغلب صنایع دستی لرستان عشایری است افزود: این چاپ نوعی هنر وارداتی به شمار می رود و چاپی دستی است.

    حمزه ای ادامه داد: چاپ گلونی در ۲ نوع قرمز و مشکی بیشتر کاربرد دارد و رنگ های متنوع آن بیشتر در مراسمات خاص جوانان استفاده می شود و بستن گلونی در مناطق مختلف  عشایر نشین لرستان گره های مخصوص و امدازه های متفاوت دارد.

    منبع:ایرنا

    مرتبط:

    معرفی دریاچه دیدنی گهر لرستان

    چالدران _شهر بی کولر ایران

    تنگه شیرز کوهدشت بهشت پنهان و گمشده لرستان

    سفر به استانبول _شهر همنشینی تاریخ و مدرنیسم

    استانبول شهر مسحورکننده ترکیه، سرزمینی عجیب و شگفت‌آور است. به سبب تاریخ دور و درازش از یک سو و موقعیت اقتصادی‌اش از سوی دیگر، آن را تبدیل به نقطه‌ای مهم در میانه آسیا و اروپا کرده و تبدیل به مکانی محبوب برای خرید بلیط استانبول شده است.استانبول در همان حال که توانست بافت تاریخی و سنت اجتماعی‌اش را حفظ کند، توانست به‌سرعت به‌سوی پیشرفت و مدرنیزم هم حرکت کند.

    همین موضوع موجب شده، استانبول تبدیل به شهری شود که بسیار برای گردشگران جذاب است؛ زیرا از یک سو جایی کهن و تاریخی را می‌بینند و از سوی دیگر، از امکانات و خدمات یک شهر مدرن و اروپایی بهره‌مند می‌شوند.

    از بازار بزرگ استانبول تا مراکز خرید مدرن

    یکی از نمودهای پیوند گذشته و آینده در استانبول، پدیده گردشگری خرید و بازارها و مراکز خرید آن است. بازار بزرگ استانبول، شاید یکی از کهن‌ترین و بزرگترین بازارهای سنتی جهان است. نه‌تنها معماری مجموعه بزرگ بازار استانبول، بلکه کالاها، روابط و فضای حاکم بر این بازار هم همچنان تداعی کننده سده‌های قبل است.

    در مقابل مراکز خرید و اوت لت های استانبول، تصویری متفاوت از اقتصاد ترکیه را به شما نمایش می‌دهند. اقتصادی باز با بازرگانی گسترده با جهان که این را با تنوع برندهایی که در این مراکز خرید وجود دارند می‌توانید ببینید.

    از سوی دیگر، صنعت نساجی و مد و پوشاک ترکیه، توانسته رشد چشمگیری داشته باشد و بخشی از خرید پوشاک این کشور توسط گردشگران، از برندهای ترکیه‌ای است. همین موجب شده گروهی از کسانی که بلیط لحظه آخری استانبول را خریداری می‌کنند، هدف اصلیشان از سفر، خرید کردن باشد.

    بازار استانبول

    استانبول آسیایی استانبول اروپایی

    تنگه بسفور شهر استانبول، را از میان به دو نیم تقسیم کرده است و پل گالاتا، این دو نیمه را به هم پیوند داده است. تفاوت‌های نهفته در استانبول، در این دو نیمه شهر هم قابل مشاهده است.

    نیمه آسیایی بیشتر به سنت های شرقی و عثمانی پایبند بوده و فضای سنتی‌تری را به شما نمایش می‌دهد؛ اما نیمه غربی، حتی از دوران آخرین امپراتوران عثمانی هم تلاش می‌کرد تا خود را شبیه به اروپا و غرب کند. گویی هر یک از این دو نیمه، به دو جهان متفاوت تعلق دارند و می‌خواهند به‌سوی دیگری بروند.

    گردشگران استانبول

    جاذبه‌های گردشگری استانبول

    استانبول، به واسطه جذابیت‌های گردشگری خود و همچنین امکانات رفاهی و اقامتی‌اش، توانسته تبدیل به یکی از ده مقصد گردشگری جهان شود. مساجد تاریخی و باشکوه، بازمانده از دوران امپراتوری عثمانی، نمادی از نمایش قدرت مذهبی این امپراتوری است.

    کاخ های باشکوه فرمانروایی مانند دلمه باغچه، تلاش فرمانروایان عثمانی را برای قدرت‌نمایی به سفیران و فرستادگان اروپایی است. کاخی که برخلاف توپکاپی کهن، به شکلی مدرن و اروپایی معماری و ساخته شد.

    فضاهای طبیعی و سرسبز درون شهر و پیرامون استانبول، هم‌جایی برای تفرج اهالی و گردشگران در طبیعت نسبتا پرباران استانبول است. زندگی شبانه و تفریحاتی که در شهر همیشه بیدار استانبول، در جریان است را هم نمی‌توان از قلم انداخت. از خیابان گردی در خیابان استقلال و میدان تکسیم تا امتحان غذاهای خیابانی ترکیه‌ای روی پل گالاتا.

    استانبول

    انواع بلیط هواپیما به مقصد استانبول

    سفر هوایی به استانبول با هواپیما، در دسترس‌ترین گزینه مسافرت به این شهر ترکیه است. خوشبختانه به دلیل همسایگی ایران و ترکیه و روابط پیوسته بین دو کشور، پروازهای متعددی بین ایران و ترکیه در جریان است.

    استانبول، هم که بزرگترین شهر ترکیه است، یکی از پر رفت و آمدترین نقاط برای سفرهای ایرانیان است. فرودگاه استانبول که به‌تازگی راه‌اندازی شده و جایگزین فرودگاه آتاترک شد، اکنون میزبان ایرانیانی هست که با هدف تجارت، مهاجرت یا گردشگری به استانبول می‌روند.

    در بین انواع بلیط هواپیما استانبول، شاید محبوب ترین و جذاب‌ترین آنها، بلیط لحظه آخری استانبول باشد؛ زیرا این نوع از پروازها، قیمت کمتری دارند و در بودجه سفر شما صرفه‌جویی بزرگی می‌کنند.

    این نکته که ترکیه از شهروندان ایران، ویزا نمی‌خواهد، نکته دیگری است که موجب می‌شود استفاده از بلیط لحظه آخری استانبول، ممکن و محتمل شود؛ زیرا دیگر لازم نیست نگران فرایند دریافت ویزا باشید.

    blank

    چگونه بلیط هواپیما ارزان استانبول را پیدا کنیم؟

    برای آن که بلیط هواپیما ارزان استانبول را پیدا کنیم چه لحظه آخری باشد یا نباشد، اولین گزینه ممکن است جستجو در گوگل باشد؛ اما وقتی جستجوی خود را آغاز می‌کنید تازه متوجه می‌شوید که صدها سایت مختلف فروش اینترنتی بلیط هواپیما و آژانس مسافرتی وجود دارد.

    ولی کدام یک ارزان ترین بلیط هواپیما استانبول را عرضه می‌کنند؟ این امکان برای هیچ‌کس وجود ندارد که در بین همه این سایت ها بگردد تا بهترین گزینه را انتخاب کند؛ اما سفرمارکت که یک موتور جستجو تخصصی بلیط هواپیما است، این مشکل را حل کرده است؛ زیرا شما با یک جستجو در سفرمارکت، می‌توانید همه بلیط هواپیما تهران استانبول و بالعکس بلیط ارزان استانبول تهران را که در بازار وجود دارد را یکجا ببینید، باهم مقایسه کنید و ارزان ترین و بهترین بلیط را انتخاب کنید.

    هتل‌ها و اقامتگاه‌های استانبول

    استانبول شهری است که خود را برای میزبانی از گردشگران آماده کرده است. اگر به استانبول بروید انواع هتل‌ها و اقامتگاه‌های ارزان تا بسیار لوکس و مجهز، آماده هستند تا هر نوع سلیقه‌ای را پاسخگو باشند. چه بخواهید سفری اقتصادی و مقرون به صرفه داشته باشید و چه لوکس و راحت، هتل‌های متنوع استانبول آماده میزبانی از شما هستند.

    مرتبط:

    تور استانبول، یک سفر به دو قاره

    تور ترکیه مجاز است؟

    چگونه از فرودگاه آتاتورک استانبول به هتل خود برسید؟

    تاریخ از تار و پود فرش ایرانی چه می‌گوید؟

    در باب قالی و قالی‌بافی که بی‌شک می‌توان آن را اوج خلاقیت و هنر در میان اقوام یک سرزمین دانست، نقل قول‌های بسیاری موجود است که همگی گواهی بر تعلق دیرینه‌ترین‌ داستان‌های تاریخ فرش ‌دست‌باف به ایران دارد.

    عبدالله احراری، عضو انجمن علمی فرش ایران در خصوص تاریخچه و اسناد موجود در چگونگی شکل‌گیری هنر قالی‌بافی اظهار کرد: بخشی از آنچه در خصوص تاریخ فرش‌بافی ایران روایت شده ‌اسنادی بوده و در شعر شعرا و نقل ‌قول‌هایی از افراد به‌نام و مشهور بیان شده ‌و بخش دیگر آن مربوط به آثاری است که به جا مانده ‌است، به عنوان مثال با توجه به اشعار فردوسی، متوجه می‌شویم که او فرش‌بافی را به ایران باستان منتسب دانسته ‌است؛‌ هم‌چنین در نقل‌قول‌های فلاسفه یونان نقل شده که دربار پادشاهان قدیم ایران با فرش تزئین بوده ‌است.

    وی ادامه داد: اما در واقع آنچه از فرش به جا مانده‌، تکه فرش سالمی است که در سال ۱۹۴۸ توسط پروفسور «سرگی رودنکو» در دره «پازیریک» کشف شده که تمامی نقوش این فرش به دوره هخامنشیان برمی‌گردد. این فرش در گور یکی از فرمانروایان سکایی که طلاهای موجود در آن توسط دزدان به سرقت رفته و این فرش در آن باقی مانده‌، کشف شده‌ است.

    این پژوهشگر فرش افزود: در حقیقت این فرش به دلیل سرازیر شدن و یخ زدن آب در گور فرمانروای سکایی و به تبع آن یخ زدن فرش، از سده سوم قبل از میلاد تا سال ۱۹۴۸ باقی مانده ‌است. تست کربن ۱۴، تاریخ دقیق این فرش را مربوط به دهه سوم تا پنجم قبل از میلاد مشخص کرده ‌است. ۱۰۰ درصد نقوش این فرش ایرانی است و نقل‌قول‎‌های متفاوتی در خصوص آن وجود دارد؛ اما گفته‌شده‌ این فرش احتمالاً توسط دربار هخامنشی به سردار سکایی داده ‌شده و طبق رسم آن زمان که دارایی نفیس شخص را با جسم آن دفن می‌کردند، این فرش نیز که جزء دارایی سردار سکایی محسوب می‌شده‌، پس از مرگ با جسم او دفن شده ‌است.

    فرش ایرانی

    چند نقل قول در باب تاریخ فرش

    عضو انجمن علمی فرش ایران خاطرنشان کرد: نقل ‌قول‌های دیگری در این خصوص وجود دارد؛ مانند نقل‌ قول‌های «گزنفون» که شاگرد سقراط و هم‌کلاسی افلاطون بوده‌ و می‌گوید «در دربارهای هخامنشیان فرش‌هایی پهن می‌کردند و هرچند وقت یک‌بار به علت پوسیدگی آن‌ها را تعویض می‌کردند». در ادامه ذکر می‌کند که کارگاه‌های سلطنتی بافت این فرش‌ها در شهر «سارد» قرار داشتند و استادان این کارگاه‌ها «ماد» بودند و هخامنش‌ها بافت را از مادها یاد گرفته‌اند که نشان می‌دهد بافت در ایران دارای ریشه‌های بسیار قدیمی‌تری است.

    احراری اضافه کرد: «ابن خلدون» در این زمینه معتقد است که فرش‌بافی در ایران توسط قشر متوسط جامعه انجام می‌شده‌ و هم‌چنین زمانی که اسکندر وارد پاسارگاد می‌شود، قبر کوروش را پوشیده با فرشی بسیار زیبا و ظریف می‌بیند.

    وی عنوان کرد: «بطلمیوس» نیز که منجم، ریاضی‌دان و فیلسوف یونانی است، از جشن‌های بسیار بزرگ «اسکندریه» سخن می‌گوید که با قالی‌های پارسی و هخامنشی تزئین می‌شده است. «کنت کورشا»، محقق و باستان‌شناس اروپایی نیز در تاریخ عهد باستان می‌نویسد وقتی اسکندریون تخت جمشید را به آتش کشیدند، فرش‌های زیبا و مجلل هخامنشی در آتش می‌سوختند و از بین می‌رفتند و «پروفسور رودنکو» می‌گوید اسکندر در پای تخت‌گاهش فرش‌هایی ظریف و پرگوشت پهن می‌کرده ‌است. به علاوه بزرگ‌ترین سند مکشوف فرش‌بافی در این دوره پازیریک و باشادار است.

    این پژوهشگر فرش تصریح کرد: فرش دیگری که از آن نقل ‌قول می‌شود، فرشی به نام فرش «بهارستان» است. نقل‌های متفاوتی در مورد ابعاد این فرش وجود دارد؛ به طوری که ابعاد آن بین ۴، ۱۶، ۴۰۰ و ۱۶۰۰ متر متغیر است. گفته شده‌ که این فرش توسط سپاهیان عرب در صدر اسلام و زمانی که ایرانیان اسلام را پذیرفته‌اند، از ایران به مدینه منتقل و در آن‌جا قطعه‌قطعه شده و در بین افراد به عنوان غنیمت توزیع شده ‌است.

    عضو انجمن علمی فرش ایران تشریح کرد: برخی افراد بیان کرده‌اند که الیاف این فرش طبیعی نبوده؛ بلکه از طلا و نقره بافته ‌شده ‌است و نقل ‌قول‌های گوناگون دیگری نیز در این خصوص وجود دارد. به هر حال فرشی با نام بهارستان در دربار خسروپرویز بوده‌ که چهار فصل سال را به تصویر کشیده ‌است.

    فرش ایرانی

    حکومت صفویان، دوران اوج هنر قالی‌بافی

    احراری بیان کرد: پس از آن که ایرانیان اسلام را می‌پذیرند، هنرهایی مانند سفال و… رشد پیدا می‌کند و فرش و هنر فرش‌بافی، تا زمان حکومت و دوره صفویان کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. دوره صفوی دوره‌ای است که هنر فرش‌بافی اوج گرفته و در واقع هنر قالی‌بافی و فرش دست‌باف، جامع همه هنرها می‌شود. به طوری که در شهرهایی مانند مشهد، اصفهان، کاشان و کرمان، کارگاه‌های وابسته به دربار تأسیس می‌شود که در این کارگاه‌ها اغلب هنرمندان، نقاشان و طراحان گرد هم آمده و در این زمان قالی‌بافی، به عنوان شغلی محبوب در جامعه شناخته می‌شود.

    وی اظهار کرد: پادشاهان صفوی نیز در ابتدا با ارسال هدایا، قالی ایرانی را به کشورهای دیگر مانند پرتغال و عثمانی آن دوران که به عنوان بلوک قدرت شناخته شده‌ بودند و رقیب پادشاهان صفوی نیز محسوب می‌شدند، معرفی کرده‌اند و پس از آن سلاطین این کشورها به مشتری بالقوه این فرش‌ها تبدیل شدند. در این دوره در هر منطقه کشور، طرح، نقش و در واقع سبک خاصی در فرش به وجود آمد؛ به شکلی که در کاشان سبکی متفاوت از مشهد رایج می‌شود؛ به عبارتی در این دوره سبک‌های طرح، نقش و بافت فرش در مناطق مختلف قالی‌بافی ایران، از یکدیگر متمایز می‌شود.

    این پژوهشگر فرش ادامه داد: به عنوان مثال در کاشان قالی‌های زربافت رواج پیدا کرده‌ و مدت زیادی به دلیل این که این فرش‌ها به سفارش سلاطین وقت پرتغال بافته می‌شدند، تصور بر این بود این قالی‌ها در پرتغال بافته می‌شوند. در اصفهان نیز که مرکز حکوت پادشاهان صفوی و به ویژه سه پادشاه اول این حکومت بوده ‌است، قالی‌بافی بسیار رشد یافته و هم‌چنین در تبریز، مشهد و برخی دیگر از شهرهای کشور نیز گونه خاصی از قالی‌بافی رایج می‌شود.

    عضو انجمن علمی فرش ایران گفت: با توجه و استناد به نظر اغلب محققان، فرش‌شناسان و کسانی که روی فرش تحقیق کرده‌اند و اسناد مکتوب و آنچه از تاریخ به جا مانده و هم‌چنین داستان‌ها و افسانه‌هایی که درباره فرش وجود دارد، به علاوه آنچه به طور واقعی به جا مانده‌، این مطالب بیانگر آن است که هنر قالی‌بافی از ایران آغاز شده ‌است. به طوری که نقوش مهم‌ترین سند واقعی یعنی سند «فرش پازیریک»، همان نقوشی است که در حجاری‌های تخت جمشید وجود دارد. به صورتی که سواره‌نظام و پیاده‌نظام دوره هخامنشی در آن مشاهده می‌شود.

    احراری اضافه کرد: البته مناطقی که به مرور زمان از ایران جداشده‌اند، ممکن است منطقه تاریخی فرش‌بافی باشند. از جمله این مناطق می‌توان «قفقاز» را نام برد که در گذشته جزئی از ایران بوده و برخی از محققان این منطقه را یکی از مهدهای هنر فرش‌بافی می‌دانند.

    فرش ایرانی

    فرش‌بافی و قالی‌بافی در عشایر متولد شده‌ است

    وی عنوان کرد: در واقع این که فرش‌بافی و قالی‌بافی از بین مردم عشایر برخاسته‌، مسلم است. به دلیل سرمای زیادی که در کوهستان‌ها در مقایسه با دشت وجود دارد، فرش‌بافی بیشتر در کوهستان متولد شده‌ است. فرش‌بافی با دامداری ارتباط زیادی دارد به طوری که عشایر الیاف فرش‌ها را با استفاده از پشم دام‌های خود تولید می‌کردند و در منطقه‌ای که هوای سردتری داشته، فرش‌های درشت‌تری بافته می‌شده ‌است.

    این پژوهشگر فرش خاطرنشان کرد: فنون قالی‌بافی در عشایر متولد شده و به روستاها آمده و مقداری تکامل می‎‌یابد، پس از آن به کارگاه‌های شهری آمده و در نهایت زمانی که به دربار می‌رسد، اوج هنری خود را پیدا می‌کند. برخی افراد «گبه» قشقایی و یا دست‌بافته قالیچه ترکمن را شاهکار می‌دانند و برخی نیز فرش‌های مشهوری که از دوره صفوی باقی‌مانده ‌است مانند «قالی شیخ صفی» را شاهکار می‌دانند. بنابراین هریک از سبک‌های مناطق مختلف ایران، زیبایی خاص خود را داشته و بستگی به زاویه دید افراد دارد.

    عضو انجمن علمی فرش ایران تشریح کرد: به عنوان نمونه، زیباترین دست‌بافته‌ها از نظر سادگی و انتقال مستقیم طرح به بافت، مربوط به دست‌بافته‌های عشایری مانند ترکمن، بلوچ، کرد، بختیاری و… است. اما تنوع رنگی و ریزنقشی را بیشتر در کارگاه قالی‌بافی وابسته به دربار صفوی، قاجار و پهلوی مشاهده می‌کنیم.

    احراری با بیان این که نگاه به فرش از دوره قاجاریه به بعد، نگاهی تجاری بوده ‌است، ادامه داد: برخی از فرش‌ها تکراری بوده و از طرحی تعداد ۱۰۰، ۲۰۰ و یا بیشتر از این ارقام بافته می‌شود و همه آن‌ها قیمت مشخصی نیز دارند؛ اما بعضی از فرش‌ها جنبه و بار هنری بیشتری داشته و ممکن است پس از دو یا سه سال کار و تلاش طراح بر روی طرح فرش، تنها یک نمونه از آن بافته شود. به این ترتیب قیمت‌گذاری برروی این فرش متفاوت خواهد بود.

    آنچه امروز فرش ایرانی را تهدید می‌کند

    وی افزود: طرح‌ها و نقوش فرش‌های ایرانی در بسیاری از فرش‌های جهان تقلید شده‌ است؛ در واقع برخی کشورها مانند ترکیه، پاکستان، هندوستان و… از فرش‌های ایرانی کپی‌برداری و از برند ایران سوء‌استفاده می‌کنند. هم‌چنین بعضی افراد ایرانی با توجه به اینکه هزینه‌های تولید در این کشورها کمتر است، در این کشورها فرش تولید کرده و به عنوان فرش ایرانی به بازارهای جهانی عرضه می‌کنند. امروزه یکی از تهدیداتی که برای کارهای ایرانی وجود دارد، قیمت تمام‌شده بالا به دلایل مختلف است.

    این پژوهشگر فرش اضافه کرد: به این ترتیب از طرفی تورم افسارگسیخته و از طرف دیگر عدم نگرش ملی به فرش توسط برخی از تولیدکنندگان و هم‌چنین سوء ‌استفاده فعالان اقتصادی کشورها از طرح‌ها و نقوش ایرانی به علاوه سوء ‌استفاده مدیران فرش ماشینی از نقوش ایرانی، باعث آسیب رسیدن به فرش دست‌باف ایرانی می‌شوند.

    فرش ایرانی

    نقش خراسان در صنعت فرش ایران

    عضو انجمن علمی فرش ایران گفت: خراسان، منطقه‌ای با اقوام مختلفی است که از قسمت‌های مختلف کشور مهاجرت کرده و به خراسان آمده‌ و در طول تاریخ تعدادی از طرح‌ها، نقش‌ها و تکنیک‌های خاصی را با خود به همراه آورده‌اند؛ به همین دلیل طبیعتاً خراسان یکی از مهدهای فرش است. به طوری که سبک‌های مختلفی مانند بلوچ در نوار مرزی خراسان، قالی ترکمن در قسمتی دیگر از خراسان و مشهد، قالی سبک کاشمر، سبزوار، نیشابور و سبک مشهد را در خراسان مشاهده می‌کنیم.

    احراری تصریح کرد: از اواخر دوره قاجار تعدادی از هنرمندان از شهرهای مختلف مانند تبریز و… به مشهد مهاجرت کرده‌ و بر سبک فرش‌های مشهد تأثیرگذار بوده‌اند و قالی‌های زیبای «مرحوم خامنه‌ای» و «عمواوغلی» که امروزه در موزه‌های داخل و خارج کشور می‌درخشند را تولید کرده‌اند. بیشترین تولید فرش در خراسان صورت می‌گیرد به طوری که خراسان حدود ۲۰ درصد کمیت تولید فرش را در اختیار دارد.

    گردشگری برای معرفی هنر قالی‌ ایرانی چه می‌کند؟

    وی با اشاره به این که یکی از بخش‌هایی که می‌تواند به توسعه فرش کمک کند، گردشگری است، اظهار کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی که در اغلب مناطق خراسان وجود دارد؛ می‌توانند مهم‌ترین مراکز برای معرفی دست‌بافته‌های ایرانی باشند. مشهد به دلیل پتانسیل و ظرفیت‌های زیارتی و سیاحتی که دارد، می‌تواند با ایجاد و بازسازی بازار فرش، برای فروش فرش به عنوان سوغات، به صنعت گردشگری کمک کند و هم‌چنین بسیاری از مناطق سیاحتی و تفریحی مانند طرقبه، شاندیز، فردوسی و…  و روستاهایی مانند کلات نادری و دررود نیشابور که جنبه گردشگری دارند، می‌توانند برای معرفی فرش دست‌باف و توسعه گردشگری تأثیرگذار باشند.

    این پژوهشگر فرش خاطرنشان کرد: اما متأسفانه تورلیدرهایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، اطلاعات زیادی در خصوص دست‌بافته‌های ایرانی و خراسانی نداشته و نیز مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی اشراف چندانی در این زمینه ندارند. در حالی که می‌توان با ایجاد کارگاه‌های نمادین این آثار، گردشگران را با روش تولید آن‌ها آشنا کرد که در نهایت ممکن است منجر به خرید این آثار شود. به هر حال فعالیت در زمینه گردشگری فرش پتانسیل زیادی دارد که متأسفانه تاکنون خیلی کم از آن استفاده کرده‌ایم.

    منبع:ایسنا

    مرتبط:

    تاریخچه فرش ازدوران ناصرالدین‌شاه تا امروز

    لیسبون گنجینه فرش های ایرانی

    صدور ویزای توریستی امارات برای ایرانی‌ها از سر گرفته شد

    امارات مرزهای خود را به شهروندان و توریست های ایرانی باز کرد. این کشور صدور ویزای توریستی امارات را برای گردشگران و حتی افراد مقیم را مشروط به انجام تست ویروس کرونا کرده است.

    مرتضی قربانی ـ دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ  گفت: سفارت امارات متحده عربی از روز پنجشنبه (۲۶ تیرماه) در تهران باز شده است و امکان ارائه درخواست برای ویزای توریستی وجود دارد. البته سفر به این کشور به انجام تست کرونا در مراکزی که خودش تعیین کرده، مشروط شده است. شهروندان ایرانی چهار روز پیش از سفر به امارات باید این تست را بدهند و گواهی آن را همراه داشته باشند. مسافران همچنین تعهد می دهند در صورت داشتن علائم ویروس کرونا، در امارات قرنطینه شوند که هزینه آن به عهده مسافر است.

    امارات به دنبال شیوع ویروس کرونا از هشتم اسفند ماه ۹۸ مرزهایش را به روی اتباع همه کشورها بست. اقتصاد امارات بیشتر بر پایه توریست است، دبی به تنهایی در سال ۲۰۱۹ میزبان ۱۶.۷ میلیون توریست با بیش از ۱۵۰ میلیارد درهم درآمد بود. اینک امارات پس از ماه ها وقفه، به دنبال بازگشایی تدریجی مرزهایش، پروازها را از سر گرفته است تا بخشی از ضررهای گردشگری را جبران کند. بخش ویزای سفارت این کشور در تهران نیز از روز پنجشنبه (۲۶ تیرماه) به درخواست ویزاهای توریستی رسیدگی می کند. پرواز دبی ـ تهران هم به شکل محدود برقرار شده است.

    امارات همچنین محدودیت ها و پیش شرط هایی را برای سفر به این کشور تعیین کرده که انجام تست کرونا از آن جمله است. در اطلاعیه هایی که شرکت های هواپیمایی امارات منتشر کرده اند تاکید شده است: انجام تست PCR برای همه مسافران که دارای ویزای توریستی، بیزنس و اقامت معتبر از این کشور هستند، الزامی است و گواهی مربوط به آن باید از مراکزی که سفارت امارات در ایران مشخص کرده، دریافت شود.

    به مسافران توصیه شده است: در زمان ورود به کشور امارات، نباید از زمان صدور گواهی تست منفی PCR بیش از ۹۶ ساعت گذشته باشد و داشتن اصل گواهی تست منفی کرونا و ارایه کپی آن به مسؤول پذیرش در فرودگاه و همچنین تکمیل فرم خوداظهاری و دارا بودن بیمه نامه مسافرتی معتبر نیز الزامی است.

    پذیرش مسافران تنها با ویزای توریستی و یا اقامت انجام می شود و پذیرش مسافران به صورت ترانزیت امکان پذیر نیست.

    در فرودگاه دبی به صورت موردی (Random) از مسافران تست PCR گرفته می شود و مبلغ ۳۶۰ درهم از مسافر دریافت می شود.

    مسافران مقیم در امارات باید از طریق سایت معرفی شده کشور امارات، تائیدیه کد اقامت ICA را دریافت و در زمان پذیرش در فرودگاه به همراه داشته باشند و به مسؤول کانتر ارائه دهند.

    به دلیل اینکه قبل از پرواز، فهرست مسافران (اعم از اقامتی و دارای ویزای توریستی) به امارات ارسال می شود، احتمال این که حتی با داشتن تائیدیه کد اقامت ICA برای مسافران اقامتی از سوار شدن مسافر ممانعت شود، وجود دارد که تمام خسارات پذیرفته نشدن مسافر توسط کشور مقصد به عهده مسافران است.

    مسافران زیر دو سال به انجام تست PCR نیاز ندارند.

    به همراه داشتن هرگونه بار دستی برای حمل به داخل کابین پرواز امکان پذیر نیست و مسافران در زمان پذیرش و دریافت کارت پرواز باید تمام بار همراه خود را تحویل دهند.

    ایرلاین های داخلی و اماراتی که در این مسیر پرواز دارند، تاکید کرده اند این پروتکل برای همه مسافران رعایت می شود و تفاوتی بین مسافرانی که از خدمات CIP و یا سالن تشریفات فرودگاه استفاده می کنند، وجود ندارد.

    منبع:ایسنا

    مرتبط:

    هواپیمایی امارات پروازهای خود را از سر می‌گیرد

    جایگاه مجازی گردشگری مازندران کجاست؟

    با وجود آنکه، کرونا تقریبا صنعت نیمه‌جان گردشگری مازندران را به ورطه سقوط کشاند، اما فعالان حوزه گردشگری معتقد هستند که، توسعه گردشگری مجازی می‌تواند در درازمدت به سود این صنعت در این استان، عمل کند.

    محمدرضا اورمزدی در گفت‌وگو با ایسنا  با بیان اینکه گردشگری مجازی در سراسر جهان یکی از شاخه های اصلی صنعت توریسم به شمار می رود، اظهار کرد: در سال‌های اخیر با توجه به توسعه شبکه های ارتباط جمعی رسانه‌ها به ویژه رسانه هایی مانند اینستاگرام که مشغول فعالیت هستند دست به دست هم دادند تا باعث ایجاد صنعت گردشگری مجازی شدند.

    وی تصریح کرد: به نگاه تخصصی تر اگر بخواهیم به مقوله گردشگری مجازی بپردازیم در می‌یابیم که گردشگری مجازی به آن بخش از دیتا هایی گفته می شود که از رسانه و فضای مجازی به صنعت توریسم کمک کند.

    این فعال گردشگری تاکید کرد: به عنوان مثال اگر شما بخواهید از طبیعت استان مازندران و یا هر مکان دیگری از کشور یا جهان عکس بگیرید اگر در شبکه های اجتماعی آن را منتشر نکنید در عمل برای جذب گردشگر کارکردی نخواهد داشت.

    اورمزدی با اشاره به اینکه گردشگری مجازی به دوران کرونا زدگی‌مان کمک می کند، گفت: بیماری کووید ۱۹ باعث شده صنعت گردشگری دنیا مختل شود و امروز شاهد آن هستیم که در عمل آن اتفاقی که در گذشته می افتاد امروز مردم آن را در فضای مجازی پیگیری می کنند، یعنی عمل دیدن به صورت حضوری کمتر اتفاق می‌افتد و آن هم به ضرورت باشد، بنابراین خدمات حمل و نقل هوایی ریلی و غیره هم  مروزه به صورت اینترنتی به مشتریان خدمات ارائه می دهند.

    تاثیر روحی و روانی گردشگری مجازی بر افراد

    وی افزود: امروزه مردم می توانند از طریق موبایل، لپ تاپ، تبلت و کامپیوتر وارد وب‌سایت ها و شبکه های اجتماعی مختص گردشگری شوند و آن عکس های گردشگری که به صورت اسلاید و پارانوما وجود دارد را مشاهده و براساس کامنت های کاربران تبادل اطلاعات کنند و آن را برای همه افراد به اشتراک بگذارند که از این دست کارها نیز می تواند در ایام کرونا در بعد روحی و روانی افراد اثرگذار باشند.

    این فعال گردشگری با اشاره به اینکه در روزهای کرونایی، صداوسیما در زمینه گردشگری یک حرکت مهمی انجام داده است، گفت: هر ساله در فصل تابستان شاهد جشنواره جنوب کشور بودیم که معروفترین آن جشنواره کیش بوده است و این جشنواره در یکی از شبکه های صداوسیما پخش شد که این اقدام چه در رسانه ملی و چه در فضای مجازی برای مخاطبان بسیار ارزشمند خواهد بود.

    آب بندان مازندران

    صنعت گردشگری در فضای مجازی باید بروز شود

    اورمزدی با اشاره به اینکه واقعیت امر، جهان در شرایط کرونا و پساکرونا است، تاکید کرد: بعضی از کشورها همچنان در بحران کرونا هستند و برخی از کشورهایی که در زمینه مهار کرونا موفق‌تر عمل کردند پساکرونا را تجربه می‌کنند و همه کارهای آن به صورت دورکاری از طریق فضای مجازی صورت می گیرد به تبع صنعت گردشگری ما هم باید در این شرایط، خود را به سمت فضای مجازی بروز کند.

     

    وی اظهار کرد: به عنوان مثال قبل از شیوع بیماری کرونا کسی که قصد سفر به ترکیه یا مالزی را داشت در وهله اول از طریق فضای مجازی با امکانات تفریحی و اقامتی آن کشور مطلع می شد و نظرات کاربران در این زمینه کمک کننده بود تا فرد به این یقین برسد که رزرو اقامتی خود را انجام دهد.

    این فعال گردشگری با تاکید بر اینکه گردشگری مجازی مثل سایر بخش های گردشگری متاسفانه دچار ضرر و زیان هایی شده است، تصریح کرد: زمانی که یک وبسایت از دسترس خارج می شود خسارت های سنگین مادی و معنوی  در پی دارد به دلیل اینکه امروزه متاسفانه زیرساخت های فضای مجازی به صورت ۱۰۰ ملی در کشور ما وجود ندارد؛ بنابراین این امر می تواند خطر بسیار جدی به صنعت گردشگری وارد کند.

    یک عکس زیبا از جاذبه های گردشگری کارکرد یک فیلم دو ساعته را دارد

    وی با اشاره به اینکه امروزه یک عکس زیبا از جاذبه های گردشگری کارکرد یک فیلم ۲ ساعته را دارد، تاکید کرد:  اگر شما بتوانید یک عکس زیبا از یک نقطه ای برداشت کنید و آن را با ادیت حرفه ای یک عکاس آن را در فضای مجازی به اشتراک بگذارید کمک شایانی به توسعه صنعت گردشگری آن منطقه خواهید کرد و وقتی که یک جاذبه گردشگری در رسانه ها و فضای مجازی پخش می شود تاثیر زیادی در توسعه گردشگری آن منطقه دارد.

    گردشگری مجازی و بهترین فرصت برای حفظ مشتری در دوران پساکرونا

    این کارشناس گردشگری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا گردشگری مجازی برای فعالانی که در این زمینه به واسطه شیوع بیماری کرونا آسیب دیدند می تواند موثر واقع شود یا خیر، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما در دوران بحران کرونا به سر می‌بریم و بسیاری از فعالان گردشگری هم در این زمینه بیکار شدند گردشگری مجازی می تواند به آنها کمک کند تا مخاطبان و مشتریان خود را برای پسا کرونا حفظ کنند.

    blank

     

    لزوم تقویت سیستم های مخابراتی در دورترین نقاط روستایی

    اورمزدی با بیان اینکه استان مازندران جزئی از ایران است و ما باید زیرساخت های بخش توسعه مجازی را در هر نقطه ای از این کشور در بخش های مخابراتی، نرم افزاری، سخت افزاری تقویت شوند گفت: بنابراین دستگاه های ذیربط این امکان را حتی برای دورترین نقاط روستایی نیز باید فراهم کنند.

    وی با اشاره به اینکه بخش های ارتباطی کشور بسیار ضعیف است، گفت: در ایام غیرکرونا وقتی مسافری به استان مازندران سفر می کرد شبکه موبایلش دچار اختلال می شد و این مشکل در غرب مازندران بیشتر حس می شود.

    توجه به صنعت گردشگری جای شعارزدگی نیست

    اورمزدی با اشاره به اینکه ما در کشور متاسفانه دچار شعارزدگی هستیم، عنوان کرد: مسئولین ذیربط در دستگاه ها مطرح می کنند که از فعالان صنعت گردشگری در ایام بیماری کرونا حمایت می شود در صورتی که خودم در این حوزه فعالیت دارم و خروجی این حمایت ها را ندیدم و عملا هیچ اقدامی صورت نگرفت.

    صنعت گردشگری غرب مازندران به یک نگاه ملی نیاز دارد؛ نه صرفا استانی!

    وی با بیان اینکه در غرب مازندران بیش از ۱۰ آژانس مسافرتی تعطیل و در آستانه تعطیلی هستند، یادآور شد: از مسئولان ذیربط انتظار می رود که صنعت گردشگری غرب مازندران را با یک نگاه ملی حمایت کنند تا صنعت گردشگری استان به بالاترین سطح خود قرار بگیرد.

    منبع:ایسنا

    مرتبط:

    زمزمه تعطیلی گردشگری مازندران در پی اوج‌گیری کرونا

    قلعه پولاد صعودی به قدمت تاریخ مازندران

    الیمستان جنگلی از طایفه هیرکانی؛ قدم در بهشت مازندران

    رونق گردشگری اردبیل در سایه برنامه‌ گردشگری

    مدیر مرکز مطالعات شهری جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل به رونق صنعت گردشگری استان اردبیل در سایه برنامه‌های جامع گردشگری تاکید کرد.

    فرشید پاسدار در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر صنعت گردشگری یکی از بزرگترین و سریع ترین صنایع در حال رشد در سطح جهانی به حساب می آید، چراکه با توسعه فعالیتهای گردشگری زمینه برای ایجاد اشتغال فراهم می‌شود.

    وی افزود: این امر برای کشورهایی که با جمعیت جوان و متقاضی کار رو به رو هستند بسیار مفید است، چرا که از هر ۱۰ نفر گردشگر که وارد کشور میزبان می شود یک فرصت شغلی ایجاد میگردد. از سویی باید به این نکته اشاره کرد که اگر بخواهیم در حوزه صنعت شغل ایجاد کنیم باید بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان در ایران هزینه صرف کرد، این در حالی است که در حوزه گردشگری با صرف میانگین ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان می توان شغل ایجاد کرد.

    پاسدار تصریح کرد: از سوی دیگر پیشرفت تکنولوژی و استفاده از هوش مصنوعی در صنعت و کشاورزی باعث شده است تا در افق دور دست انسان بدون نیاز به حمل و نقل و صرف انرژی بالا محصولات و خدمات مورد نیاز خود را تامین کند که این امر باعث به خطر افتادن بسیاری از مشاغل در آینده می‌شود.

    مدیر مرکز مطالعات شهری جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل با بیان اینکه با تسهیل امور و افزایش زمان فراغت، انسان‌ها زمان بیشتری را صرف مسافرت و تفریحات خواهند کرد، خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل بالای ایجاد اشتغال در حوزه گردشگری و نیز ترسیم تبدیل صنعت گردشگری به صنعت نخست جهان در آینده لازم است در این خصوص برنامه ریزی‌های لازم به عمل آید.

    وی با تاکید بر اینکه برنامه ریزی‌های حوزه گردشگری در ایران در سایه تدوین برنامه های جامع گردشگری در سطح ملی، استانی و منطقهای انجام می شود، گفت: در استان اردبیل نیز که به عنوان یکی از ۵ استان برتر کشور در قابلیتهای گردشگری مطرح است، در سال ۱۳۷۸ طرح جامع گردشگری جهت برنامه ریزی توسعه این صنعت تدوین گردید. از این رو استان اردبیل را می توان یکی از استانهای پیشرو در نظام مند کردن صنعت گردشگری در سطح کشور به حساب آورد.

    پاسدار ادامه داد: با گذشت بیش از ۲۰ سال از تدوین این طرح جامع، با توجه به تغییرات به وجود آمده اعم از ایجاد زمینه های جدید در صنعت گردشگری در کنار تغییر شرایط و نیز انتظارات گردشگران و سرمایه گذاران نیاز به بازنگری و نوآوری در این طرح جامع را به وجود آورده است.

    مدیر مرکز مطالعات شهری جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل ادامه داد: باید این را در نظر داشت که جهت توسعه و رونق صنعت گردشگری استان در کنار ایجاد ظرفیت و شرایط حضور سرمایه گذاران، نیاز به توسعه زیر ساخت ها از جمله خطوط مواصلاتی و روزآمدسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای، هوایی و ریلی می‌باشد.

    وی با بیان اینکه توجه به بحث آموزش عمومی و تخصصی در حوزه گردشگری با افزایش ورود گردشگران بیش از پیش لازم به نظر می رسد، اضافه کرد: لزوم توجه به حفظ فرهنگ بومی در کنار حفاظت از محیط زیست مناطق نیز امری لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

    پاسدار گفت: توجه به این موارد درکنار ضرورت ایجاد زنجیره تامین و زنجیره ارزش افزوده در صنعت گردشگری توجه همه جانبه به تمامی بخشهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی و غیره را در برنامه ریزیها و تدوین برنامهه ا ضروری میسازد.

    مدیر مرکز مطالعات شهری جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل تاکید کرد: می توان از دل بازنگری در طرح جامع موجود مسیری برای شاخص سازی گردشگری استان یا همان برندینگ جهت خلق ارزش مطلوب ما در ذهن گردشگران به وجود آورد.

    وی با بیان اینکه اجرای بازنگری طرح جامع گردشگری استان از ابتدای تیر ماه سالجاری به کارفرمایی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل آغاز گردیده است، گفت: در اجرای این طرح تلاش می شود با توج به ویژگی های جغرافیایی استان در حوزه گردشگری علی الخصوص در مناطق شمالی و جنوبی استان به نگرشی بر مبنای توسعه متوازن دست یابیم.

    پاسدار تصریح کرد: اگرچه داشتن نگاهی عملیاتی در این طرح جهت ارائه طرحی اجرایی جزو اولویت های اصلی پژوهشگران طرح می‌باشد، لیکن باید توجه داشت که جهت پیاده سازی طرح‌هایی از این دست نیاز به هماهنگی و همکاری دستگاه‌های اجرایی و سازمان های متولی و مرتبط با موضوع گردشگری در سطح استان می‌باشد.

    منبع: ایسنا

    مرتبط:

    پل معلق پیرتقی در اردبیل

    خانقاه و مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین در اردبیل