هسته مرکزی همدان «ونیز» ایران می شود؟

داستان تأسیس شهرداری منطقه مرکزی یا منطقه ۵ شهر همدان سال ۱۳۹۲ در دوره چهارم شورای شهر به بهانه مدیریت مرکز شهر همدان، ساماندهی کسبه و بازار و بافت فرسوده مطرح و در مردادماه ۱۳۹۸ با تأسیس آن موافقت شد.

پس از اما و اگرهای فراوان درباره طرح راه‌اندازی شهرداری منطقه مرکزی و تعیین محدوده آن سرانجام حدود قانونی این شهرداری در روز ۲۲ تیرماه ۱۳۹۹ به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر همدان رسید.

به گفته نایب رئیس شورای شهر همدان، مشاور طرح پس از مطالعه و بررسی شش گزینه را برای محدوده این شهرداری پیشنهاد داد که گزینه اول شامل شش خیابان اصلی و رینگ مرکزی شهر همدان، گزینه دوم رینگ مرکزی و تپه مصلی، گزینه سوم رینگ مرکزی، تپه مصلی، محله‌های جولان و کلپا، گزینه چهارم نقشه سال ۱۳۳۵ شهر همدان که اداره میراث فرهنگی تهیه کرده بود، گزینه پنجم فراتر از نقشه فوق به اضافه محلات قدیمی مثل کمال آباد و گزینه ششم حد بین گزینه سوم و چهارم بود.

حمید بادامی نجات درباره محدوده شهرداری منطقه مرکزی که توسط شورای شهر مصوب شد هم توضیح داد: نظر مشاور گزینه اول یا سوم بود و پس از بحث و بررسی‌های شورای شهر در نهایت اولویت اول با رینگ مرکزی شهر همدان و اولویت دوم شامل گزینه سه یعنی رینگ مرکزی، تپه مصلی، محله‌های جولان و کلپا مصوب شد.

عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان و مشاور این طرح در رابطه با تأسیس شهرداری منطقه مرکزی همدان به خبرنگار ایسنا گفت: تأسیس این شهرداری یکی از ضروری‌ترین اقداماتی بود که با توجه به ویژگی‌های فرهنگی و تاریخی در شهر همدان باید توسط شورای شهر و شهرداری صورت می‌گرفت.

دکتر محمد رحمانی ادامه داد: در تأسیس شهرداری منطقه مرکزی مولفه‌های متعددی باید مورد بررسی قرار بگیرد؛ نخست باید حدودش تعیین شود همچنین از عمده‌ترین مولفه‌های موثر در تعیین محدوده شهرداری این منطقه به هم پیوستگی عناصر تاریخی، فرهنگی و انسجام و یکپارچگی عملکرد است که کمترین آسیب به محلات وارد شود و در چند دهه گذشته کمترین شکل تصرف، مداخله و تغییر بافت در آن صورت گرفته باشد.

وی اضافه کرد: زمانی که همه مولفه‌ها را بررسی می‌کنیم سه شاخه اصلی با نگاه شهرسازی ایرانی و اسلامی که سه عنصر میدان، بازار و مسجد جامع در آن است، به عنوان عناصر مهم پیوند دهنده فعالیت‌های دیگر محسوب می‌شود و رینگ اولیه شهر بهترین حدود برای تعیین شهرداری در منطقه مرکزی است.

رحمانی در پاسخ به این سوال که چه پیشنهاداتی در تعیین شکل محدوده قانونی برای شهرداری منطقه مرکزی وجود داشت؟ گفت: اولویت‌های مختلفی برای تعیین محدوده منطقه مرکزی در شهر همدان بود که یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها محدوده‌ای است که به عنوان محدوده بافت تاریخی توسط سازمان میراث فرهنگی تعیین شده بود که حدود شهر همدان در سال ۱۳۳۵ است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد همدان افزود: متأسفانه از دیدگاه کارشناسی، شهرسازی و گردشگری این محدوده دستخوش تغییر و ‌تحولات زیادی شده است؛ به عنوان مثال داخل آن برج ساخته شده، دارای تقاطع غیرهمسطح و ساختمان‌های بلندمرتبه است.

وی توضیح داد: از طرف دیگر شکل تعیین این محدوده به عنوان بافت تاریخی شهر همدان معترض و شاکیان فراوانی در دستگاه‌های امنیتی، قضایی و قانون‌گذاری دارد چراکه در چند سال گذشته مجوزهای بلندمرتبه سازی در این محدوده داده شده و چیزی به عنوان محدوده سال ۱۳۳۵ به معنای واقعی وجود ندارد که شهرداری بتواند در محدوده این حدود تشکیلات خود را تأسیس کند.

رحمانی بیان کرد: اگر شهرداری منطقه مرکزی را در محدوده سال ۱۳۳۵ تأسیس می‌کردیم همدان دچار محدودیت‌هایی در توسعه می‌شد، از یک طرف محدوده قانونی شهر روز به روز بسته می‌شود که عبت آن مواجه شدن با عوارض طبیعی یا غیرطبیعی است و قوانین و ضوابط پهنه‌ای را حاکم بر حدود بزرگی از شهر همدان می‌کنیم که دیگر واجد ارزش‌های گذشته نیست و عملا باعث گرانی بخش مسکن و تأثیر منفی خواهیم شد همچنین شهر با موانع دیگری علاوه بر موانع و ‌محدودیت‌های توسعه در حریم قرار می‌گرفت یعنی هم توسعه برون زا و هم درون زا را از دست می‌داد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه حدود شهرداری منطقه مرکزی در رینگ اول شهر به عنوان اولویت اول به تصویب اعضای شورای شهر رسیده است، اظهار کرد: شورای شهر باید طی چند دهه گذشته این اقدام را به عنوان یکی از پر افتخارترین اقدامات فرهنگی برای هویت بخشی به شهر همدان قلمداد کند که بسیار تحسین برانگیز است.

وی ادامه داد: تمام فعالیت‌های عمرانی در هسته مرکزی شهر و با تأسیس این شهرداری نگاه فرهنگی، تاریخی و هنری خواهد داشت که تا به حال به چنین شکلی نگاه عمرانی متمرکز با رویکرد فرهنگی نداشته‌ایم و این رخداد عظیم فرهنگی نه تنها برای همدان بلکه برای کشور حائز اهمیت است.

رحمانی تصریح کرد: این اقدام در صورتی که بتواند عملیات اجرایی در شکل راهبردی با نگاه موضعی و موضوعی در این محدوده داشته باشد هسته مرکزی شهر همدان را بدون اغراق می‌توان ونیز ایران دانست که البته ادامه کار به تامین منابع، همراهی و هماهنگی ساختار اجرایی در مدیریت شهری بستگی دارد و امیدواریم این حرکت دستخوش خودشیفتگی‌های دستگاههای دیگر نشود که کار را متوقف کنند.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه تأسیس شهرداری منطقه مرکزی آرزوی همه اندیشمندان حوزه گردشگری و ‌مدیریت شهری همدان بوده است، گفت: امیدواریم این طرح در اجرا نیز متوقف شود و آرزوهای بزرگ در سایه همدلی و همکاری برای شهر همدان محقق شود.

وی یادآور شد: این اتفاق تحسین برانگیر زاییده تفکر شورای اسلامی شهر همدان است و هر چند ضوابط و دستورالعمل‌هایی در وزارت کشور و شورای عالی شهرسازی و معماری در این مورد وجود دارد اما تلاش اعضای شورا ستودنی است.

رحمانی شرح داد: شهرداری در این منطقه مأموریتی که سازمان میراث فرهنگی در حوزه صیانت از بافت تاریخی، هویت شهر، میراث ملموس و غیرملموس، ترمیم، بهسازی، بازسازی در شهر دارد، انجام خواهد داد یعنی شهرداری نگهبانی مأموریت ذاتی دستگاه میراث فرهنگی را بر عهده می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به منابع اداره کل میراث فرهنگی و محدودیت‌های مالی که با آن روبروست، بسیاری از ابنیه‌های تاریخی به علت تأمین نشدن منابع و اعتبارات رو به تخریب رفته است و شهرداری خواسته یا ناخواسته این وظیفه و رسالت را در محدوده‌ای از شهر در قالب نام یک شهرداری به عهده خواهد گرفت.

مشاور طرح تشکیل شهرداری منطقه مرکزی همدان مطرح کرد: گاهی به حدود تعیین شده منطقه انتقاد می‌شود و می‌گویند محدوده کوچک است اما نباید به کوچک بودن محدوده فکر کنیم چون این محدوده کوچک عملکردی بسیار بزرگ دارد و شاکله بازار، اماکن تفریحی، حوزه بازرگانی در آن قرار گرفته و از همه مهمتر بهترین و جذابترین منطقه برای ایجاد حیات شبانه شهر است.

رحمانی در پایان خاطرنشان کرد: شکل تعیین محدوده شهرداری بسیار خردمندانه بوده و این رویکرد فرهنگی می‌تواند در توسعه گردشگری، ایجاد اشتغال و بالا بردن کیفیت خدمات گردشگری در منطقه مرکزی شهر بسیار موثر باشد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

بازار سنتی همدان یادگاری از دوره قاجار

دره مرادبیگ یکی از زیباترین دیدنی های همدان

راه‌اندازی ۶ اقامتگاه بوم گردی در استان سمنان

سرپرست معاونت گردشگری، سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: مجور فعالیت ۶ اقامتگاه بوم گردی و سفره خانه سنتی در این استان صادر شد.

محمد طاهریان ۲۸ تیر ماه با اعلام این خبر اظهار کرد: مجوز فعالیت سه اقامتگاه بوم گردی ، یک اقامتگاه سنتی  و ۲ سفره خانه سنتی از ابتدای سالجاری تا کنون در این استان صادر شده است.

وی با اشاره به صدور مجوز اقامتگاه سنتی “سرای بانو” در درجزین گفت: اقامتگاه‌های بوم‌گردی شامل اقامتگاه “خانه شیرین” در روستای ابراهیم آباد سفلی میامی، “سلطان میدان” در روستای میغان شاهرود و “عمارت دژگلی” در روستای بیابانک سرخه مجوز فعالیت دریافت کردند.

طاهریان افزود: دو سفره خانه سنتی نیز شامل سفره خانه سنتی “آقاجان بزرگ” در روستای قاطول گرمسار و “آب انبار پاچنار” در سمنان مجوز فعالیت دریافت کردند.

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: از ابتدای سالجاری تا کنون مجوز ۱۰ واحد از تاسیسات گردشگری استان تمدید شد.

او افزود: بر اساس آمار موجود، مجوز فعالیت چهار رستوران بین راهی، سه واحد سفره خانه سنتی و سه واحد بوم گردی تمدید شد.

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: در استان سمنان ۱۶ هتل، یک هتل آپارتمان، یک متل، پنج مهمانپذیر، ۸۹ اقامتگاه بوم‌گردی و ۱۳ اقامتگاه سنتی، ۵۷ خانه مسافر، پنج مجتمع گردشگری، سه اردوگاه و مرکز تفریحی سرگرمی گردشگری با ظرفیت پذیرش سه هزار و ۴۸۰ نفر شب، پذیرای گردشگران هستند.

وی یادآوری کرد: در حال حاضر۳۱ دفتر خدمات مسافرتی، ۴۲ رستوران بین راهی و ۱۹ سفره خانه سنتی در استان سمنان فعال هستند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

جادوی زمین و آسمان در اوپرت سمنان

آشنایی با دروازه ارگ سمنان

عمارت باغ امیر سمنان

دریاچه تار _مقصدی رویایی برای آرامش

چند کیلومتر دور از شهر پرهیاهوی تهرانی، می‌توان سکوت و آرامشی یافت که مثال زدنی است. دریاچه افسانه‌ای تار که گفته می‌شود گنجینه‌ای ارزشمند در دل خود دارد، کجاست؟

نام دماوند؛ گوشواره تهران، با سرسبزی و زیبایی عجین است. طبیعت با این منطقه بسیار سخاوتمند بوده و از نعمت کم نگذاشته است. یکی از همین نعمت‌ها، تار است؛ دریاچه‌ای که  میان دو کوه دوبرار و زرین کوه بساط خود را پهن کرده است.

دریاچه‌ای طبیعی از آب شیرین

می‌گویند دریاچه آب شیرین تار، در اثر لغزش زرین‌کوه ایجاد شده‌است. دریاچه بیش از یک کیلومتر طول، ۴۰۰ متر پهنا و حدود ۵۰ متر عمق دارد و چند سالی است که به لطف اداره محیط زیست به زیستگاه قزل‌آلای خال قرمز و ماهی زردک تبدیل شده است.

بارش‌های فصلی تنها بخش کوچکی از آب دریاچه را تامین می‌کند. سرشاخه‌های اصلی آب این دریاچه از رودهای تار و هویر گرفته شده است و بخش دیگر آن از چشمه‌های آب شیرین کوه‌های قره‌داغ، سیاه‌چال و شاه‌نشین در شمال و آبراهه‌های فصلی از جنوب تامین می‌شود.

دریاچه تار

هویر؛ دریاچه‌ای چسبیده به تار

با نیم ساعت پیاده‌روی از شرق دریاچه تار، دریاچه هویر رخ نمایی می‌کند. تار و هویر مانند دو فرزند طبیعت هستند که در فاصله ۵۰۰ متری از هم قرار دارند و کوه‌های البرز از آنها میزبانی می‌کنند. کوه دوبرار این دو دریاچه را از هم جدا کرده است. دریاچه هوبر به طور میانگین ۹۰۰ متر طول و ۱۵۰ عرض دارد و عمق آن به ۱۵ متر می‌رسد.

مقصد عاشقان هیجان و آرامش

دقیقا درست فکر کردید شاید به نظر ممکن نباشد که در جایی هم هیجان وجود داشته باشد و هم آرامش اما در با سفر به دریاچه تار هر دو ممکن می‌شود. بعد از عبور از دماوند و مسیر چنار شرق، جاده‌ای باریک، خاکی و کوستانی با سربالایی و سراشیبی‌های تند و پیچ‌های خطرناک و پرتگاه‌های بسیار در مقابل روی شماست. حتما در این مسیر ۲۰ کیلومتری، هیجانی را لمس خواهید کرد که می‌توانید به عنوان تجربه‌ای خاص از آن یاد کنید.

بعد از این همه هیجان، نوبت به آرامش و سکوت دریاچه می‌رسد. به دریاچه که می‌رسید تا چشم کار می‌کند، کوه است و آب. هیچ آبادی در اطراف نیست و شما تنها مهمانان دریاچه هستید. اگر از سر و صدای گاه به گاه گروه‌های آفرودی قسر در رفتید، اقامتی آرام در تار خواهید داشت.

اگر قصد سفر به دریاچه تار را دارید، رعایت چند نکته ضروری است. کیسه زباله مهم‌ترین وسیله لازم برای سفر به دریاچه تار و البته هر مکان گردشگری دیگری است. اطراف دریاچه زیبا و عاری از زباله است، لطفا شما هم این زیبایی را حفظ کنید.

دریاچه تار

وضعیت سلامت خودروی خود را بررسی کنید و ابزار و آچار همراه داشته باشید. با توجه به اینکه دریاچه در منطقه‌ای کوهستانی و به دور از سکونت قرار دارد، باید وسایل مورد نیاز خود برای مدت زمان اقامت را همراه داشته باشید. از مهم‌ترین وسایل خوراک، مواد غذایی و آب است. لباس نیز مورد بعدی است که حتما باید به آن توجه کرد. دریاچه روزهای گرم ولی شب‌های سرد دارد حتما لباس گرم همراه داشته باشید. کفش مناسب کوهنوردی بپوشید مخصوصا اگر قصد گشت‌وگذار اطراف دریاچه را دارید. با توجه به روزهای گرم و آفتابی اطراف دریاچه، همراه داشتن کلاه آفتابگیر، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب ضرری است.

بسیاری از گردشگران تمایل به شب ماندن در کنار دریاچه را دارند، اگر شما هم قصد اقامت شبانه دارید حتما زیرانداز، چادر، کیسه‌خواب، پتوی مسافرتی و چراغ قوه یا هد لامپ با خود ببرید. بسیاری از کسانی که شب را در کنار دریاچه تار به صبح می‌رسانند، تمایل به برپا کردن آتش دارند. دو نکته را باید در نظر داشته باشید. هیچ هیزمی اطراف دریاچه نیست پس باید همراه خود هیزم داشته باشید و مهم‌تر اینکه اگر آتشی برافروختید حتما قبل از رفتن از خاموش شدن آن مطمئن شوید.

برای اینکه سفر راحتی داشته باشید، مسیر دقیق را از بومی‌ها پرس و جو کنید. به توصیه‌های محیط بان توجه کنید و در صورت بروز حادثه‌ای که از کنترل‌تان خارج است با اورژانس تماس بگیرید.

مرتبط:

لفور _پهنه بی‌کران زیبایی در نزدیکی تهران

جاذبه گردشگری بی نظیر دریاچه الندان

غار رودافشان _غاری پر از پرتگاه در دماوند

شهرستانک _ییلاق ناصرالدین شاه قاجار

مسیر کرج به چالوس یکی از زیباترین جاده‌های ایران و حتی خاورمیانه است. در گوشه و کنار این جاده ی سرسبزمی ‌توان جاذبه‌ های گردشگری بی نظیری را یافت. یکی از این جاذبه های بی نطیر روستای زیبا و ییلاقی شهرستانک است که در فاصله‌ ی حدودا ۷۰ کیلومتری از کرج واقع شده است.

شهرستانک که در منطقه ای کوهستانی در شمال کوه توچال واقع شده است، از نظر آب و هوا و جاذبه‌ های طبیعی و تاریخی اهمیت زیادی دارد. چرا که یکی از مکان های ییلاقی ناصرالدین ‌شاه قاجار در کاخ زیبایی در این روستا بوده است.

این فاصله ‌ی کم شهرستانک از تهران و استان های همجوار باعث شده است که سفر دوستان آن را به مقصدی جذاب برای سفرهای یک‌ روزه‌ تبدیل کنند.

وجود چشمه ای پر آب در این محل باعث شده است تا در گذشته مردمانی در این ناحیه گرد هم آیند و روستایی خوش آب و هوا تشکیل دهند. بر اساس اطلاعات دهیاری شهرستانک، این روستا ۸۰۰۰ نفر جمعیت و ۵۰۰ هکتار مساحت دارد و قدمت آن به ۳۰۰۰ سال پیش می رسد.

شهرستانک

این روستا از شمال به روستای کسیل و از جنوب به کن، سولقان و امامزاده داوود محدود می شود و از شرق به شکرآب و آهار و از غرب به سرک، لانیز و شلینک می رسد.

مهم ترین ویژگی شهرستانک ادغام تاریخ و طبیعت در کنار هم است که این ترکیب تصویری  روح نواز از روستا را برای همگان به جای می گذارد به طوری که لذت طبیعت احاطه شده و تمدن تاریخی منطقه را هرگز نمی تونید فراموش کنید.

یکی از جاذبه‌ های گردشگری تاریخی روستای شهرستانک، کاخ ناصری است. این کاخ باز مانده ی اقامتگاه ییلاقی ناصرالدین شاه قاجار است. پس از پایان حکومت قاجاریه این بنا به فراموشی سپرده شد و اکنون بخش ‌های زیادی از این بنا تخریب شده است و تقریبا تنها ویرانه ‌ای از آن باقی مانده است. در نزدیکی کاخ ناصری کتیبه ‌ای سنگی نیز وجود دارد که قدمت آن به همان دوران ناصرالدین شاه بازمی ‌گردد.

این کتیبه نوشته خوانایی ندارد؛ اما روایتی محلی در مورد آن بر سر زبان هاست. اهالی روستا بر این باورند که این سنگ در زمان ناصرالدین شاه از صخره مشرف به کاخ ناصری جدا شده و به اینجا آمده اما صدمه ای به بنا وارد نکرده است. وقوع این اتفاق موجب شده تا ناصرالدین شاه دستور دهد که شرح این واقعه را بر روی همان سنگ بنویسند اما امروز نوشته های روی این کتیبه خوانا نیست.

اگر علاقمند به دیدن آثار تاریخی هستید پس از کاخ ناصری از قلعه ‌ی تاریخی روستای شهرستانک نیز بازدید کنید. البته این قلعه هم در گذر زمان تا حد زیادی تخریب شده و تنها دیواره ‌هایی از آن باقی مانده است اما بازدید از آن برای تاریخ دوستان خالی از لطف نیست. برای رسیدن به این قلعه باید مسیری را با پای پیاده طی کنید و به بلندای کوه بروید.

شهرستانک

در کنار کاخ ناصری رودخانه ای جاری است که از چشمه ای به نام گله گیله سرچشمه می گیرد. این چشمه که بالاتر از کاخ ناصری قرار دارد، دارای آبی بسیار گواراست و در میان مردم از نظر خالص بودن، شهرت خاصی دارد. آب چشمه گله گیله، از قلب زمین می جوشد و در کالبد یک رودخانه راهیِ دل روستا می شود. این رودخانه با گذر از میان روستا و طی مسیر ۱۵ کیلومتری طراوت خاصی را به آن هدیه می کند و فضایی روح افزا را ایجاد کرده است. ترکیب درختان سر به فلک کشیده، نغمه پرندگان و صدای دلنواز آبِ رودخانه ای که از میان روستا می گذرد، همچون گذرگاهی می ماند که انسان را از دغدغه ها به آرامش دعوت می کند.

اگر در امتداد کاخ ناصری پیش بروید قبل از رسیدن به چشمه، آبشار کم ارتفاع و عریضی را خواهید دید که نمایشی از سقوط آب را به شما نشان می دهد و می تواند با موسیقی دل انگیز خود، روح تان را نوازش دهد.

با پیشروی در جنوب دره گله گیله (محل کاخ ناصری) به تپه ای می رسید که هیچ گونه درخت میوه ای در آن دیده نمی شود و تعداد بسیاری سفال قرمز رنگ بر روی آن به چشم می خورد که احتمالا مربوط به چادرنشینان دوران تاریخی هستند. این محل، تپه شنستون نامیده می شود و از زمین هایش برای کشت دیم استفاده می کنند. مردم، قلوه سنگ هایی که در زمین پراکنده شده را جمع کرده و بر روی هم انباشته می کنند تا بتوانند زمین را برای کشت و کار آماده سازند.

باغ ها و مراتع بسیار سرسبزی در شهرستانک وجود دارد که درختان میوه ی آن ها نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. این باغ ها یا دیوار ندارند و یا دارای حصارهای کوتاه هستند؛ همین باعث شده تا مسافران از دیدن جلوه زیبای شان و لذت بردن از سرسبزی این باغ ها بی نصیب نمانند.

اگر اواخر بهار و تابستان راهی شهرستانک شوید، در کوچه پس کوچه های روستا مردم را می بینید که برای برداشت زردآلو  و توت راهی باغ های شان می شوند و در پاییز باغداران به سراغ سیب های شان می آیند. البته باید به یاد داشته باشید که باغ های شهرستانک جزو حریم خصوصی ساکنان این روستا هستند و هرگز نباید بدون هماهنگی با صاحبان باغ، وارد آنها شوید.

درختان افسانه ای در باغ های شهرستانک وجود دارد که معروف ترینشان ارس است.

شهرستانک

اُرس نام درختانی با قدمت بسیار است که  طبیعت بی نظیر شهرستانک را تکمیل می کنند. قدمت یکی از این درختان که محلی ها آن را اُرس یا هورست می نامند به ۲۸۰۰ سال پیش باز می گردد و از دیدنی های روستا به شمار می رود. ارتفاع این درخت به ۱۷ متر می رسد و عرض آن تقریبا ۱۴ متر است.

برای رسیدن به این درخت زیبا باید راهی سمت جنوب شرقی روستا شوید و قدم به یک مسیر خاکی بگذارید که بعد از حدودا ۲۰ دقیقه به این درخت زیبا می رسد.

توصیه می شود حتما برای رسیدن به این درخت از ساکنان روستا نشانی را بپرسید کنید تا دچار اشتباه و سردرگرمی نشوید چرا که تابلوهای راهنمایی برای دسترسی وجود ندارند.

کوه ها و پستی و بلندی های متعددی منند توچال در شهرستانک وجود دارد که باعث حضور موتور کراس سواران حرفه ای در آن شده است و اگر خوش شانس باشید می توانید آنها را  بینید.

برای رسیدن به شهرستانک یک مسیر جذاب پیاده ‌روی نیز وجود دارد. پیمایش این مسیر از قله توچال آغاز و به روستای شهرستانک ختم می ‌شود که می ‌تواند گزینه ‌ی مناسبی برای علاقه‌ مندان به کوهنوردی باشد.

در فصل بهار سرسبزی و طراوت شهرستانک به اوج خود می رسد و باعث می شود این فصل از سال را به زمان مناسبی برای سفر به این منطقه تبدیل ‌کند هر چند در فصل تابستان نیز ‌هوای خنکی را می ‌توان در کنار رودخانه و سایه درختان تجربه کرد. اما زیبایی این روستا در فصل پاییز هم مثال زدنی است و طبیعت هزاررنگ پاییز جلوه ‌‌ی خاصی به این روستا می‌ دهد.

مرتبط:

دشت لاله های استان البرز

آسارا _نگین کوه های البرز

آبگرم لاریجان توریستی ترین روستای البرز

تاریخچه سی و سه پل اصفهان

سی و سه پل یکی از پل های زیبا و تاریخی در اصفهان است که دارای ۳۳ دهانه می باشد و بر روی زاینده رود با معماری سنتی و زیبا ساخته شده است.

سی وسه پل پلی است بر روی زاینده رود اصفهان که ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض دارد . این پل شاهکاری بی‏نظیر از آثار دوره سلطنت شاه‏ عباس اول است، به هزینه و نظارت سردار معروف او الله ‏وردی‏خان بنا شده است بنابراین به آن پل الله ‏وردی‏خان نیز می گویند .

سی و سه پل

این پل شاهکار معماری و پل سازی ایران و جهان محسوب می شودو برای اتصال خیابان چهار باغ کهنه عباسی به خیابان چهارباغ بالا و باغ هزار جریب و عباس آباد ساخته شده است.

نام های سی و سه پل

این پل را به نامهای :پل شاه عباسی – پل الله وردی خان – پل جلفا – پل چهل چشمه – پل سی و سه چشمه می نامند . به این جهت به این پل شاه عباسی می گویند که شاه عباس دستور بنای آن را داده است اما چون این پل زیر نظر الله وردی خان ساخته شده به پل الله وردی خان معروف است.

این پل در ابتدا دارای چهل چشمه بوده که از هر چشمه آب خارج می‏گردید اما هفت دهانه این پل گرفته شده و اکنون ۳۳ دهانه دارد و از این رو به پل ۳۳ چشمه شهرت دارد. این پل محل عبور مردم به جلفا بوده پس به همین دلیل آن را پل جلف می نامند.

هتل‌های اصفهان

تاریخچه سی و سه پل

این پل که توسط الله وردیخان اوندیلادزه گرجی، سردار مشهور شاه عباس ساخته شده بنایی مستحکم دارد و برخی معتقدند که چون الله وردیخان از تبار گرجی ها بوده و الفبای گرجی سی و سه حرف دارد با این پل سی و سه پل می گویند اما این ادعا کاملا رد شده زیرا در ابتدا این پل ۴۰ دهانه داشته است.

مثل برخی کارشناسان اعتقاد دارند بیشتر سازه های آبی و پل ها نمادی از آناهیتا می باشد و عدد صد و سی و سه را مربوط به آناهیتا (الهه آب) می دانند . این پل در ابتدا دارای ۴۰ دهانه بود که به تدریج با کشت درختان و انحراف آب بعضی از آنها متروک شدند و اکنون سی و سه دهانه دارد.

پلان اصلی شهر اصفهان در زمان شاه عباس چهار باغ بود که از دو محور عمود بر هم تشکیل می شد. سی و سه پل در امتداد یکی از این محورهای اصلی برای وصل کردن چهارباغ عباسی به چهارباغ بالا، باغ هزارجریب، عباس آباد و محله جلفا قرار دارد.

تاریخ تاسیس سی و سه پل و ابهاماتی در تاریخ

برای بنای سی و سه پل در کتب مختلف سال های متفاوتی را نوشته اند . در زمان برگزاری جشن گلریزان در حضور شاه عباس در سال ۱۰۱۸ این پل وجود داشته است اما در منابع مختلف سال اتمام کار پل متفاوت است.

مثلا در کتاب عالم آرای عباسی در تاریخ صفویان درباره این پل در وقایع سال ۱۰۱۱ هجری قمری و از زمان تاسیس این سلسله تا مرگ شاه عباس یکم نوشته شده پس این پل در آن زمان وجود داشته است. می توان نتیجه گرفت بر اساس کتاب عالم آرا پل در سال ۱۰۱۱ هجری قمری ساخته شده است .

میرزا حسن خان جابری انصاری در تاریخ اصفهان و رِی در قسمتی از وقایع مربوط به سال ۱۰۰۵ هجری قمری، در توصیفی که از اصفهان آورده به این پل نیز اشاره نموده است و او در وقایع سال ۱۰۰۸ هجری قمری نیز می نویسد:

شاه از هرات به اصفهان آمده و تکمیل طرح عمارات و باغات که هر یک از امراء باغی به نما خود ساخته در حواشی چهار باغ کهنه در چهار باغ بالا.

و در ادامه می گوید:شاه عباس به اصفهان برگشت، اللهوردیخان را فرمود پل زاینده رود را با عمارات دیوانی بساخت.

وی در وقایع سال ۱۰۱۲ چنین می نویسد:

بنای سر درب عالی عیصریه و کاشی کاری ممتاز آن …

جابر انصاری نیز در نوشته های خود در جایی به احداث پل در سال ۱۰۱۱ هجری قمری اشاره نموده اما در برخی از نوشته های او این تاریخ را زمان صدور دستور ساخت می داند و در کل در نوشته های او تناقض وجود دارد.

بر اساس سروده ی نقی کمره ‏ای ساخت پل امیرکه اگر همان سی و سه پل باشد ، در سال ۱۰۰۵ هجری قمری انجام شده که باید در سال ۱۰۰۳ هجری قمری ساخت شروع شده باشد تا در ۱۰۰۵ هجری قمری به پایان برسد. میرزا علینقی کمره ‏ای از شعرای دوره شاه عباس درباره این پل ابیاتی سروده است :

فلک قدر الله و یردی که قدر ز عباس شاه اندر ایام یافت

بامداد بیگ ویردی دادگر پلی کدر آغاز و انجام یافت

بسعی ملک سیرت آقا حسین بخیر العمل حسن اتمام یافت

به دست زبر دست صعب امیر چو بند امیر این بنا نام یافت

پی سال تاریخ این پل نیافت کسی خوبتر از پل اتمام یافت

اصفهان

نکته ی مهم در مورد ساخت سی و سه پل:

چون بنای ساختمان عباس آباد در یک سوی زاینده رود وجود داشته بنابراین باید یک پل برای ایجاد ارتباط در آن زمان و در سال ۱۰۰۵ هجری قمری وجود داشته باشد پس وجود پل در سال ۱۰۰۵ ثابت می شود .

از طرف دیگر الله وردیخان که مامور ساخت پل بود، در سال ۱۰۰۴ هجری قمری از طرف شاه عباس اول به ایالت فارس منسوب و به اداره امور آن دیار مشغول شد بنابراین باید عمران و آبادانی این شهر و ساخت سی و سه پل بعد از تاریخ اعزام الله وردیخان پس از سال ۱۰۰۴ هجری قمری صورت گرفته باشد.

در یکی از اسناد تاریخی، نیز نوشته شده درسال ۱۰۰۵ هجری قمری ساختمان پل الله وردیخان و آبادانی خیابان چهار باغ به پایان رسیده و تکایای چهارباغ در ۱۰۱۱ هجری قمری ساخته شده اند و ساخت تمام ساختمان ها در سال ۱۰۲۵ هجری قمری به پایان رسیدند.

برای پاسخ به ابهامات تاریخ تاسیس پل باید گفت الله وردیخان ابتدا طبقه ی زیرین پل را در سال ۱۰۰۵ به پایان رسانده و در سال ۱۰۱۱مامور تکمیل پل و ساخت طبقه ی بالا شده است تا در صورت طغیان زاینده رود ، در رفت و آمد اختلالی ایجاد نشود.

جشن نوروز درسی و سه پل

جشن نوروز که سه تا هفت شبانه روز ادامه داشت گاهی به فرمان شاه عباس بر سر پل برگزار می شد و مراسم گلریزان صورت می‏گرفت، و گلهای فراوان در راه شاه و همراهان او ریخته می‏شد.

در سال ۱۰۱۸ که جشن فروردین مصادف با ماه محرم بود، هفت شبانه روز به فرمان شاه جشن نوروزی گرفتند و بر سر پل گلریزان کردند و مردم اصفهان به خاطر هنرنمایی در چراغان و آئین بندی مبلغ پانصد تومان از مالیات آن سال به دستور شاه بخشیده شد.

جشن آبریزان یا آبپاشان در سی و سه پل

در دوره صفویه مراسم جشن آبریزان یا آبپاشان ارامنه که در ۱۳ تیرماه هر سال برگزار می شد ، در کنار این پل صورت می گرفت و مردم در این مراسم روی هم آب و گلاب می پاشیدند. در جشن آبریزگان و آب پاشان این پل محل اجتماع شاه و بزرگان و شعراء و مردم بوده است.

اصفهان

مراسم خاج شویان در سی و سه پل

مراسم “خاج شویان” ارامنه جلفا نیز روی همین پل برگزار می شد. خاج شویان به مناسبت غسل تعمید حضرت مسیح برگزار می شود. پیروان دین مسیح با اعتقاد بر اینکه که آب در این روز مقدس شده به درون آب های جاری می روند و در آن ها شنا می کنند.

ارمنیان ایران در زمان صفویان، در روز سیزدهم ماه ژانویه (۲۴ دی) در کنار سی وسه پل اصفهان این مراسم را برگزار می کردند. در آن دوره ارامنه حق داشتند تا به میدانی که در ابتدای پل بود، بیایند و به تبادل کالا با اصفهانی ها بپردازند؛ اما اجازه عبور از پل را نداشتند.

کشیدن دیواری سنگی در سی و سه پل

پل سی و سه پل، در ابتدا چهل چشمه داشته و به تدریج سی و سه چشمه شده در سنوات اخیر قسمت زیادی از بستر رودخانه را تصرف کرده و اشجاری غرس نموده بودند به طوری که چند چشمه پل از عبور آب محروم گشته ممکن بود بکلی متروک شود اما در سال ۱۳۳۰ مصطفی خان مستوفی، شهردار اصفهان، اراضی اطراف پل را آزاد می کند و پس از باز کردن مجرای عبور آب، دیواری سنگی را در سمت شمال آن می سازد که هنوز آثار آن دیده می شود.

معمار سی و سه پل

معمار سی و سه پل، استاد حسین بناء اصفهانی است که پسرشان محمدرضا اصفهانی نیز مسجد شیخ لطف الله را بنا کرده است. معمولا پل ها در قسمت های کم عرض ساخته می شوند، اما برای ساخت این پل، استاد حسین بناء اصفهانی عریض ترین قسمت رودخانه زاینده رود را انتخاب زیرا این قسمت رودخانه در بستری کم عمق، وسیع و آرام ایجاد شده بود.

سه نوع مصالح برای ساخت سی و سه پل استفاده شده است :برای قسمت های زیرین از سنگ و برای قسمت های فوقانی آجر و ملات ساروج و گچ بکار رفته است . این پل به صورتی ساخته شده که رطوبت، دوام و استحکام آن را افزایش می دهد و آب در طولانی مدت نمی تواند آسیبی به آن بزند.

معماری سی و سه پل

طاق نماهای سرپوشیده ای در دو طرف پل وجود دارد که از یک طرف به رودخانه و طرف دیگر مشرف به میان پل است و سبب ایجاد معبر باریکِ مسقفی در دوسوی پل شده است

پیاده روی پل نیز ۹۹ طاقچه دارد که در آنها تابلوهای نقاشی بوده اما امروزه اثری از آنها نیست . مجسمه رضا شاه نیز در جلوی این پل بر روی ستونی به ارتفاع ۵ متر وجود دارد که امروزه این مجسمه در میدان ۱۴ اسفند قرار دارد.

طاق های پل ستون هایی به ارتفاع ۷ تا ۹ متر دارند که بسیار مستحکمند. در قرن ۱۳ورود به مدخل پل از یک شاهراه سنگ فرش شده ممکن بوده و در پل نیز سه معبر در سه سطح مختلف وجود داشته است.در ابتدا این پل، ۳۶۰ متر طول و ۴۰ چشمه (طاق بزرگ) داشته اما امروزه ۳۳ دهانه و ۱۴ متر عرض دارد و با ۲۹۵ متر طول دارد.

در شمال شرقی پل ساختمان آجری قرار دارد که به یاد مقبره کمال الدین اسماعیل ساخته شده و خیابان مزبور به نام آن بزرگوار نامیده می‏شود که به طرف پل جوئی و خواجو امتداد دارد.

در گذشته این پل دارای ۶ معبر بود اما امروزه تنها دو معبر پیاده رو دارد که یکی در بالا که سقف آن آسمان است و دیگری در پایین که مسقف است و در میان پایه های مرکزی پل و به فاصله کمی از بستر رودخانه ایجاد شده است.

سی و سه پل

نظر جهانگردان درباره سی و سه پل :

جهانگردان زیادی مانند سایکس سی و سه پل را شاهکاری در معماری ایران می دانند و آن را یکی از پل های درجه اول جهان نامیده اند.

همچنین پیترو دلاواله سی و سه پل را چنین توصیف می کند:

روی این رودخانه پلی وجود دارد که تماما از آجر ساخته شده و عرض آن از تمام پل های رم بیشتر است و طول آن حداقل سه الی چهار برابر آن پل ها است. معماری این پل به طرز عجیبی انجام گرفته و دو طرف آن طاق نماهایی وجود دارد که مردم از زیر و بالای آن عبور می کنند. آنچه بیشتر نظر ایشان را جلب می کند، راهروهای پل است که تقریبا هم سطح قرار گرفته و زمزمه ی آب در طبقه ی زیرین پل به خصوص در تابستان های گرم بسیار خوش آیند است.

مشکلات سی و سه پل :

سی وسه پل در تاریخ ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۱۰ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. حفرتونل مترو و خشک شدن های پی درپی زاینده رود، سبب ترک خوردن این پل زیبای دوره صفوی شد البته خشکسالی ها و فرونشست های اصفهان نیز سبب شده سی و سه پل و تمام پل های صفوی که روی زاینده رود زده شده اند، در معرض نشست باشند.

حفر مترو زمین را سست کرد تا نشست زمین خیلی زودتر از آنچه خشکسالی می تواند به پل آسیب بزند،سبب ترک پل شود.مترو اصفهان تا پیش ازرسیدن به سی و سه پل، بخشی از چهارباغ را خشک کرد.

سی و سه پل، تنها پلی است که روی بستر سنگی بنا نمی شود و روی بستر شنی و ماسه ای ساخته شده است برای همین صفوی ها زیر پایه های پل را به عمق ۳۰ متر شمع کوبی کردند به همین دلیل حیات این پل به آب بستگی دارد و زمانی که آب به این ملات نمی رسد، پایه ها ترک خورده و پل نشست پیدا می کند.

یکی از علل ترک های امروز سی و سه پل، حرکت ماشین های سنگین روی آن است که عبور و مرور ماشین ها روی سی و سه پل بعد از انقلاب متوقف شد .

مرتبط:

همه چیز در مورد هتل عباسی اصفهان

کلیسای وانک _زیباترین کلیسای جلفای اصفهان

غار پریان یکی از غارهای زیبای اصفهان

باکو _شهری که همیشه بوی تخم مرغ می دهد

بسیاری از گردشگرانی که به شهر باکو سفر می کنند، در تمام طول سفر بوی تخم مرغ به مشامشان می رسد، اما علت وجود این بو در شهر باکو چیست.

باکو، شهری که همیشه بوی تخم مرغ می دهد، بسیاری از گردشگرانی که به شهر باکو سفر می کنند، در تمام طول سفر بوی تخم مرغ به مشامشان می رسد، اما علت وجود این بو در شهر باکو چیست، در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ بدهیم، بنابراین اگر از علاقمندان به کسب اطلاعات در این زمینه هستید و یا قصد سفر به باکو را دارید در ادامه با ما همراه باشید.

کشور هایی نظیر آذربایجان، ارمنستان و گرجستان در سال های اخیر تا حد زیادی مورد توجه گردشگران ایرانی قرار گرفته است و در این میان بسیاری از افراد شهر باکو را در آذربایجان برای سفر انتخاب می کنند،

جالب است بدانید که گردشگران پس از رفتن به باکو، ادعا می کنند که در اغلب نقاط این شهر بوی تخم مرغ به مشامشان می رسد، علت این امر وجود دخایر غنی گاز در کشور آذربایجان می باشد،

همچنین باید بدانید که در این کشور بیش از ۴۰۰ دهانه آتشفشانی وجود دارد که گاز های سمی و مضر را منتشر می کنند، تعدادی از این دهانه های آتشفشانی در اطراف شهر باکو، وجود دارد و خروج گاز های گوگردی از آن ها سبب تولید بویی شبیه به بوی تخم مرغ می باشد.

البته توجه داشته باشید که این بو به هیچ وجه برای گردشگران تور باکو آزار دهنده نیست و بسیاری از گردشگران حتی متوجه وجود این بو نمی شوند، همچنین وجود این گاز ها با وجود سمی بودن برای سلامتی افراد خطری ندارد، چراکه غلظت بسیار کمی دارند.

گردشگران تور باکو، باید بدانند که بوی تخم مرغ بیشتر در مناطق اطراف شهر به مشام می رسد و همانطور که پیشتر اشاره کردیم ممکن است در داخل شهر اصلاً متوجه این بو نشوید با این وجود اگر این بو برایتان آزار دهنده است می توانید برای سفرتان کشور های دیگر نظیر ارمنستان و یا گرجستان را انتخاب کنید.

مرتبط:

نگاهی کلی بر شهر باکو و سفر به آن

قلعه دختر _قلعه ای منحصر بفرد در شهر باکو

چگونه با خودرو شخصی به باکو سفر کنیم؟

روستای دره بید _مامن لاله های واژگون

روستای دره بید اصفهان یکی از روستا های جالب و دیدنی در اصفهان است که به دلیل داشتن لاله های واژگون مشهور است.

استان اصفهان به علت وجود رودخانه زاینده رود ،خاستگاه روستاهای بی نظیری بوده است که یکی از این روستاها دره بید نام دارد. این روستا در شهرستان فریدن اصفهان واقع است که در اولین روزهای اردیبهشت نمایی بسیار شگفت انگیز از گل های لاله واژگون به خود می گیرد.

روستای دره بید اصفهان
علت نام گذاری روستای دره بید اصفهان

این روستا که در شهرستان فریدن باغ است و نام آن از درخت های وحشی بید برگرفته شده که این روستا را احاطه کرده است.

روستای دره بید

تاریخچه روستای دره بید در اصفهان

پس از اینکه اسلام وارد سرزمین ایران می شود ساکنین این روستا به دین اسلام روی می آورند و تا تا زمان ولایت عهدی امام رضا ساکن هم آنجا بودند چرا که تعداد زیادی از سکه های ضرب شده در محل قدیمی آنجا که به چند سال پیش برمیگردد کشف شده و همچنین قبرهای قدیمی وجود دارد که مسلمان بودن آنها را نشان می دهد.

ساکنین محل در ۸ کیلومتری شمال منطقه فعلی روستا ها زندگی می کردند که برای رهایی از شر دشمنان توسط برج و بارو محافظت می شده است. محل قرار گیری و ساخت این قلعه روی یک تپه بود جالب است بدانید به دلیل این که در دره سبز پر از چشمه های معدنی گوارا در بالای این روستا وجود داشت.

کمی از آب چشمه ها به وسیله لوله های سفالی به نام گنگ لوله کشی شده بود و از فاصله های بسیار زیاد به داخل روستا آورده شده تا مردم از سیستم آب لوله کشی سالم و بهداشتی بهره مند شوند تا چند سال پیش بازار این لوله های سفالی موجود بود.

به دلیل حمله دشمنان و بر اثر شرایط اقلیمی روستا نابود شده است و مردم آن از آنجا خارج شده و به محل فعلی روستا منتقل شدند آنها بعد از اینکه آمدند قناتی حفر کردند که سرچشمه آن در کنار محله قدیمی روستا بود آنها موفق شده بودند در همان جای جدیدی که ساکن شدند و در فاصله ۸ کیلومتر پایین تر آب آن را بیرون بیاورند و هم در کشاورزی و هم برای آب شرب از آن استفاده کنند.

تعدادی از خوانین خراسان در زمان شاه عباس که اصالتا عرب بودند به این روستا تبعید شدند و بر اساس این که تمکن مالی بالایی را دارا بودند اقدام به بنا کردن عمارتی بسیار بزرگ با هفت طبقه کردند. سبک معماری دوران صفویه با مصالح ساروج و آجر در این ساختمان بسیار زیبا و مجلل احساس می شود.

در حوالی این ساختمان زیبا دیوارهای بلندی با برج و بارو به خاطر حفاظت است شر دشمنان ساخته شده که تمام اهالی روستا داخل این قلعه برده شده اند و ماه ها می توانستند بدون احساس کردن هیچ خطری و بدون اینکه از آن خارج شوند بی هیچ مشکلی زندگی خود را ادامه دهند.

رونق و توسعه این روستا و پیشرفت قابل توجه کشاورزی آن به واسطه همین مهاجرت رقم خورد و به قدری پیش رفت که روستاهای اطراف نیز تحت حاکمیت آن درآمدند به شکلی که حکومت محلی آن تصمیم بر این گرفت توابع اصفهان را تصرف کند و زمانی که ظل سلطان قاجار حکومت می کرد به اصفهان حمله و داعی حکومت کردند. ولی به علت مجهز بودن قشون حکومت اصفهان به ارابه و توپ آنها را وادار کرد از نزدیکی نجف آباد عقب نشینی کنند که تا نزدیکی روستا عقب رانده شدند به وسیله توپ به روستاها حمله کردند ساختمان بزرگی که در وسط قلعه قرار داشت در این حمله تخریب شد چنانچه تا چند سال پیش آثار به جا مانده از تخریب گلوله های سربی این توپ ها در تعدادی از خانواده ها موجود بود.

قدرت آنها پس از این شکست بسیار کاهش پیدا کرد چرا که رضاخان حکومت های محلی را از بین برد و این اتفاق باعث کاهش قدرت آنها شد. بسیاری است ساکنان این روستا اقدام به مهاجرت به مناطقی از جمله شیراز خوزستان کردند و تنها تعداد کمی از خاندان داخل روستا باقی ماندند ساختمان باقی مانده محل زندگی یکی از نوادگان آن خوانین می باشد.

blank

دشت لاله های واژگون روستای دره بید اصفهان

ین منطقه در روزهای اول اردیبهشت غرق در گل های لاله واژگون می شود. باید بدانید این گونه از گل ها آسیب پذیر ترین گونه های طبیعت هستند چرا که حتی کندن یک شاخه از آنها آسیب زیادی به محیط زیست می رساند. این گل ها همین که چیده شدند از بین می روند و زمان ماندگاری آنها بسیار کم است.

گیاهان دارویی روستای دره بید اصفهان

در منطقه زیبای دره بید که با لاله های واژگون زبان زد عام و خاص است گیاهان دیگری نیز همچون موسیر ، تره ، کنگر ، شوید ، کما و کرفس می رویند. اکثریت مردم از این منطقه زیبا امرار معاش وکسب روزی حلال می کردند علف هایی به نام کما وکنگر را می چیدند و گیاهان دارویی و تره , کرفس ,موسیر و شوید را جمع کرده و خشک می کردند و این گیاهان و داروها را در شهر ها وروستا های اطراف می فروختند و مایحتاج زندگی خود را اینگونه تامین می کردند.

چشمه های روان روستای دره بید اصفهان

از چشمه های روان این منطقه می توان به چشمه آقاخان ، چشمه سفید و چشمه روغنی اشاره کرد که آب زلال آن ها هر رهگذری را به وجد می آورد و او را خنک و خستگی را از وی می رهاند.

روستای دره بید

زمان مناسب برای بازدید از روستای دره بید اصفهان

پیشنهاد می کنیم زمان بازدید از این بهشت کوچک را به اواخر فروردین تا اوایل تابستان موکول کنید البته ناگفته نماند اوایل بهار هم نیز همین لاله های واژگون در آنجا روییده و فضای سر سبزی در آنجا حاکم است.

 دسترسی به دره بید

از سه راهی دامنه که به سمت خوانسار حرکت کنید قبل از منطقه معروف گلستان کوه جاده فرعی این روستا است. از روستا تا آلاچیق های تعبیه شد یک راه خاکی و سنگلاخی پر شیب است. این منطقه به امکاناتی همچون سکوهای کباب پزی و سرویس های بهداشتی هم مجهز است.

مرتبط:

کلیسای وانک زیباترین کلیسای جلفای اصفهان

دشت لاله های استان البرز

خوانسار ،دشت لاله‌های واژگون

کشف ۱۱۰ رشته قنات متعلق به دوران پیش از اسلام

براساس سخنان سرپرست هیئت باستان شناسی قنات های شهرستان بویین زهرا، کشف ۱۱۰ رشته قنات متعلق به دوران پیش از اسلام صورت گرفت.

مصطفی ده پهلوان پیرامون کشف ۱۱۰ رشته قنات متعلق به دوران پیش از اسلام گفت: دشت قزوین در شمال مرکزی فلات ایران قرار دارد و از شمال به دامنه های جنوبی کوه های البرز، از غرب به ارتفاعات موازی چرگر و مناطق طارم، منجیل و زنجان و از جنوب به ارتفاعات رامند محدود می شود.
او با بیان اینکه این دشت از سمت شرق باز است و به دشت ساوجبلاغ منتهی می شود، افزود: وسعت دشت قزوین ۴۴۳هزار هکتار و رودخانه شور که از به هم پیوستن رودخانه های کوچک خررود، حاجی عرب، کردان و مسیلهای مختلف به وجود می آید، بزرگترین رودخانه این منطقه است و به دریاچه حوض سلطان می ریزد.

به گفته این باستان شناس، دشت قزوین یکی از دشت های طبیعی بوده که به موازات فرهنگ های پیش از تاریخ دیگر نقاط فلات ایران تحولات باستان شناسی خاص خود را پشت سر گذاشته و در جریان تعاملات فرهنگی با مناطق پیرامونی، شواهدی از روابط فرهنگی درون و برون منطقه ای را در خود بر جای نهاده است.
ده پهلوان با بیان اینکه دو عامل اصلی و مهم در دنیای باستان و حتی امروز دشت قزوین را برای جوامع مستقر در فلات ایران مساعد ساخته، تصریح کرد: نخست آن که این دشت از نظر حاصلخیزی دارای ظرفیت فوق العاده ای است و این ویژگی برای استقرار جوامع اولیه در دوران آغاز کشاورزی و همزمان با شکل گیری تمدنهای دنیای باستان بسیار مناسب بود.

گفتنی است، بدنبال زلزله مهیب دهم شهریور سال ۱۳۴۱ اکثر قنات های بوئین زهرا تخریب و کشاورزی از رونق می افتد. شرکت های خارجی برای کمک به رونق دوباره کشاورزی منطقه اقدام به حفر چاه های عمیق می کنند و این اقدام شوم در منطقه آغاز و به مرور بدلیل عدم درک درست روستاییان از عواقب این امر بی رویه رواج می یابد؛ بگونه ای که امروز بدلیل برداشت زیاد آب شاهد فرونشست زمین و ایجاد فروچاله های متعدد در منطقه بوئین زهرا هستیم. میراث ارزشمند قنات و شبکه های آبرسانی در شهرستان بوئین زهرا خود گواه زیست مسالمت آمیز انسان و طبیعت است؛ میراث و تجربه بشری که متأسفانه به باد بی توجهی قرار گرفت.

او عامل مهم دیگر را وضعیت خاص جغرافیایی این دشت عنوان کرد و افزود: دشت قزوین در دامنه های جنوبی البرز و حاشیه شمال کویر مرکزی ایران واقع شده و داد و ستد و ارتباط در دنیای باستان بین تمدن های شرق و غرب به ناچار از این تنها رهگذر مساعد و قابل زندگی انجام می گرفته و بی شک محوطه های پیش از تاریخی، تاریخی و اسلامی بسیاری در این دشت شکل گرفته اند.
سرپرست هیات باستان شناسی گفت: در کنار بهره گرفتن از تمامی زحمات و نتایج باستان شناسان در دهه های گذشته که در دشت قزوین فعالیت داشته اند، نیاز است که برخی از این یافته و محوطه های متعلق به دوره های مورد نظر با توجه به اهداف ارائه شده و در افق ها و بافت های مجزایی، مورد بازنگری و بررسی مجدد قرار گیرند.
وی تصریح کرد: از آنجایی که رشته قناتهای منطقه مورد نظر تاکنون مورد شناسایی و ثبت دقیق قرار نگرفته اند، بنابراین شناسایی دقیق آنها می تواند تأثیر شگرفی در درک ما از عوامل تأثیرگذار در شکل گیری محوطه های منطقه مورد نظر داشته باشد.
او با بیان اینکه ایرانیان در طول تاریخ همواره نقش اساسی در دانش مهندسی آب شامل مهار، کنترل، ذخیره و توزیع آب داشته اند گفت: آثار باقی مانده از ساخت سدها، شبکه های آبرسانی، پل ـ بندها و سازه های مشابه دیگر که بسیاری از آنها پس از گذشت بیش از هزاران سال از تاریخ ساختشان همچنان درحال استفاده هستند، از آن جمله اند.
وی با اشاره به این نکته که حدود دو سوم از جغرافیای ایران را نواحی خشک و بیابانی فرا گرفته، افزود: مردمان این سرزمین از دیرباز با هوشمندی خود به مقابله با آن پرداخته و با مهار آب این مشکل را برطرف کرده اند که یکی از اقدامات مهندسی ایرانی، ساخت و ابداع کاریز یا قنات است.

ده پهلوان وجود بیش از چهل هزار رشته قنات در ایران با قدمتی چندهزار ساله که همچنان نزدیک به سی هزار رشته از آن در حال بهره برداری است را نشان از هوشمندی ایرانیان در استحصال آب در مناطقی دانست که نزولات جوی به کمترین میزان بوده و روانآب قابل اعتمادی وجود ندارد.
او در ادامه استان قزوین را یکی از استانهای فعلی ایران دانست که شواهد بسیاری از سازه های سنتی آب در آن در زمینه مهندسی مهار آب شامل حفر قنات، کانال های سنتی انتقال آب، ساخت بند، آب انبار و سایر سازه های آبی سنتی برجای مانده است.
این باستان شناس با بیان اینکه طبق آمار وزارت وقت کشاورزی در سال ۱۳۷۸، ۲۸۵ رشته قنات با تخلیه سالیانه ۱۳۰ میلیون متر مکعب بصورت فعال در این استان وجود داشته، افزود: این درحالی است که سوابق بیش از ۷۰۰ رشته قنات با عمری حداقل ۳۷ ساله تا هزاران سال در این استان وجود داشته است.
ده پهلوان تأکید کرد: حفظ سوابق ارزشمند مهندسی آب و قنات در این استان و برنامه ریزی برای احیای آن با اهداف گردشگری، اقتصادی و فرهنگی به جهت قدمت دیرپای آثار تاریخی در استان قزوین امری ضروری است که در اثر عدم توجه به آن، بیم آن می رود تا سوابق بسیاری از این دستاوردهای مهندسی آب از بین برود.
او گفت: در فاز نخست پروژه پژوهشی بررسی و شناسایی قنات های شهرستان بوئین زهرا به بررسی و شناسایی قنات های بخش های مرکزی و رامند و دهستان های رامند جنوبی، ابراهیم آباد، سگزآباد و رحیم آباد و در فاز دوم به بررسی و شناسایی قنات های مناطق دیگری از قبیل بخش های مرکزی و شال و دشتابی و دهستان های زهرای بالا، زهرای پایین، زین آباد، قلعه هاشم، دشتابی شرقی و غربی از شهرستان بوئین زهرا پرداخته شد.
به گفته وی، در جریان این پروژه و با پیمایش های دقیق ۱۱۰ رشته قنات، بقایای ۱۲ آسیاب، ۴ کوره تولید کول سفالی در شهرستان بوئین زهرا مورد شناسایی قرار گرفت.
سرپرست هیئت باستان شناسی گفت: متأسفانه، در اثر توسعه بی رویه زمین های کشاورزی و اقدامات تخریبی و تجاوز به حرایم قنات ها بخشی زیادی از رشته قنات ها برای همیشه تخریب شدند و در مواردی درک موقعیت اصلی مادر چاه و سایر چاه های برخی از قنات ها میسر نشد.
او تأکید کرد: بخشی از این خلا با کمک عکسهای هوایی تاریخی پوشش داده شد و به راحتی می توان روند تخریب هر قنات را به صورت مستند مشخص ساخت.

مرتبط:

آسیب سیلاب به طولانی‌ترین قنات زارچ

قنات قصبه گناباد نگینی بر سینه ستبر کویر

پذیرش در مهمان‌سراها و زائرسراهای دولتی همچنان ممنوع است

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: ممنوعیت پذیرش در مهمان‌سراها و زائرسراهای دولتی همچنان ادامه و با توجه به شرایط کرونا در استان، همچنان این ممنوعیت وجود دارد؛ لذا مردم فعلا از این زائرسراها و مهمانسراها استفاده نکنند.

محمدصادق براتی در جلسه ستاد خدمات سفر خراسان رضوی، با بیان این مطلب اظهار کرد: عملکرد ستاد اجرایی خدمات سفر بسیار خوب بوده و مدیریت بحران کرونا در استان خراسان رضوی به نحو شایسته‌ای پیش رفته است و امیداورم این اقدامات تداوم پیدا کند.

وی یادآور شد: تا پایان خردادماه در دستورالعمل نحوه استفاده کسب و کارهای حوزه گردشگری برای تسهیلات مشکل داشتیم و این کسب و کارها نمی‌توانستند در سامانه برای دریافت تسهیلات ثبت نام کنند که با پیگیری‌ها مشکلات اساسی به خصوص در حوزه بنگاه‌های گردشگری برطرف شد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: ثبت نام از متقاضیان دریافت تسهیلات تا پایان تیرماه انجام خواهد شد و بانک‌ها نیز تا پایان مرداد پرداخت خواهند داشت. لذا دستگاه‌های اجرایی باید فرآیند تاییدات لازم در این خصوص را تسریع کنند.

براتی عنوان کرد: براساس اعلام اداره‌کل میراث فرهنگی استان، میزان خسارت در حوزه گردشگری برای ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ حدود ۱۰ هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال بوده است.

وی با اشاره به بازگشت وضعیت قرمز به استان گفت: در بحران کرونا مدیریت خوبی در استان و کشور صورت گرفت و خسارت‌ها به حداقل ممکن رسید؛ اما با تداوم شرایط، رعایت نکردن پروتکل‌ها باعث شد تا دوباره وضعیت استان قرمز شود.

براتی گفت: امید داشتیم خسارت‌های نوروز را در تابستان جبران کنیم و برنامه‌ریزی هم در حال انجام بود و طرح‌هایی هم ارائه شد. همچنین با توجه به اعزام نشدن کاروان‌ها به حج، برنامه سفرهای کاروان به مشهد را در دستور کار داشتیم و اگر شرایط فراهم شود، برای حضور کاروانیِ زائران خارجی و داخلی به منظور جبران خسارت آمادگی داریم که همه این برنامه‌ها منوط به تائید ستاد ملی و ستاد استانی پیشگیری و مبارزه با کروناست.

وی تصریح کرد: ممنوعیت ورود زائران جزء اختیارات این ستاد نیست؛ در حال حاضر ممنوعیت نداریم و محدودیت‌هایی داریم که اعمال می‌شود.

براتی درباره شیوع کرونا از طریق واحدهای اقامتی گفت: اشغال تخت‌ها قابل توجه نیست و از ۱۱۸ هزار تخت، حدود ۶ هزار تخت اشغال است و مراکز اقامتی مختلف از ۱۰ تا ۱۲ درصد اشغال تخت دارند.

جانشین رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی یادآور شد: برابر گزارش‌های کمیته‌های نظارتی، رعایت پروتکل‌ها در اماکن مذهبی به ویژه آستان قدس و بقاع متبرکه و اماکن اقامتی استان به نحو بسیار مطلوبی انجام می‌شود.

براتی با بیان این که نظارت‌ها تشدید و برخورد جدی و قانونی با واحدهای متخلف انجام خواهد شد، اظهار کرد: در این مورد با توجه به حساسیت سلامت مردم هیچ‌گونه اغماض و گذشت صورت نخواهد گرفت.

ثبت نام ۳۱۷ کسب و کار حوزه گردشگری و صنایع دستی برای دریافت تسهیلات

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: تاکنون ۳۱۷ کسب و کار حوزه گردشگری و صنایع دستی در سامانه دریافت تسهیلات ثبت نام کرده‌اند و همچنان ثبت نام ادامه دارد. تعدادی از این پرونده‌ها به بانک رفته است و بانک نیز با توجه به رعایت پروتکل‌ها پرداخت را انجام می‌دهد.

وی با بیان این که در بیش از ۲۳۰۰ تاسیسات گردشگری استان، بالغ بر ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال داشته‌اند، تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود گروه کاری زیرمجموعه ستاد اجرایی خدمات سفر استان ایجاد و برای برون‌رفت از این وضعیت گفت‌وگو، تبادل نظر و چاره‌اندیشی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به نظارت‌های شدید بر تاسیسات گردشگری و واحدهای بین راهی و بین شهری به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تصریح کرد: تعداد ۲هزار و ۳۷ مورد نظارت و بازرسی از تاسیسات گردشگری از ابتدای سال جاری با همکاری پلیس اماکن و تشکل‌های گردشگری در زمینه پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های ستاد استانی و ملی کرونا انجام شده است.

مکرمی‌فر گفت: همچنین تعداد ۱۸۳۶ مورد بازدید و بازرسی توسط کارشناسان و بازرسان این اداره کل و ۲۰۶ بازدید نظارتی توسط کمیته اجرایی با اداره اماکن پلیس از ابتدای سال تاکنون انجام شده است. طی این بازدیدها ۱۸۹ مورد تذکر، ۱۳۰ اخطار، ۳۱۸ مورد جلوگیری از فعالیت، ۳۸۳ مورد رسیدگی به شکایت و ۹۹ مورد تمدید پروانه، ۱۱ مورد صدور پروانه صورت گرفته و ۱۹ مورد نیز منجر به پلمب و تعلیق شده است.

دوسوم هتل‌های استان تعطیل‌اند

در ادامه این جلسه یوسف بیدخوری؛ رئیس کمیته اسکان و رفاه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی گزارشی از وضعیت اسکان زائران و مسافران در استان ارائه کرد و گفت: از ۲۴۱ هتل دارای پروانه بهره‌برداری در استان، ۷۱ هتل فعالیت می‌کنند و متوسط اشغال نیز ۱۲٫۷ درصد است و تقریبا دوسوم هتل‎ها تعطیل هستند.

وی ادامه داد: همچنین از ۳۰۸ هتل‌آپارتمان دارای پروانه بهره‌برداری در استان، تعداد ۶۵ واحد فعالیت می‌کنند که متوسط اشغال آن‌ها نیز ۱۱ درصد است.

بیدخوری با بیان این که از ۳۸۱ مهمانپذیر استان تعداد ۸۲ واحد فعال و متوسط ضریب اشغال آن‌ها ۱۰ درصد است، افزود: از ۶۰۸ خانه مسافر دارای مجوز از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، تعداد ۱۶۲ خانه مسافر با ضریب اشغال ۱۰ درصد را داریم. همچنین از ۴۱۱ دفتر و شرکت خدمات مسافرتی استان تعداد ۲۰۶ دفتر و شرکت به صورت محدود فعالیت می‌کنند.

بر اساس اعلام روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، بیدخوری با ارائه آمار دیگر تاسیسات گردشگری تعطیل و فعال استان تصریح کرد: از مجموع ۲۲۵۵ واحد تاسیسات گردشگری، تعداد ۷۸۴ واحد فعال و بقیه تعطیل هستند. علاوه بر این آمار، از ۱۱۸ هزار و ۸۳۰ تخت استان، به طور متوسط در هر شبانه‌روز فقط ۶هزار و ۶۷۸ نفر تخت اشغال است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

پیش‌بینی رواج اسکان غیر رسمی در مشهد

افتتاح نخستین مجتمع آموزشی گردشگری ورسک

در آئینی، مجتمع آموزشی گردشگری و بومگردی دانش‌آموزی ورسک سوادکوه با حضور استاندار مازندران و سایر مسئولان استانی، افتتاح شد.

احمد حسین زادگان، استاندار مازندران در این مراسم انجام پروژه مجتمع آموزشی گردشگری ورسک را نمونه‌ مطالبه‌گری دانست که نشان داد می‌توان از ظرفیت‌های خالی، ظرفیت فعال ساخت و در راستای توسعه بخش های مختلف بهره گیری کرد.

وی اهمیت این پروژه را در توجه به سازمان‌های مردم‌نهاد و غیردولتی و توسعه اجتماع‌محور برشمرد و گفت: باید به این نتیجه برسیم که دولت‌ موضوعات مختلف آموزشی، فرهنگ، اقتصاد و آسیب‌ها و غیره را با کمک مردم حل کند.

حسین زادگان وظیفه دولت را تمهید زیرساخت ها دانست و یادآور شد: پس از فراهم شدن مقدمات، باید این نوع فعالیت ها به بخش خصوصی و تشکل‌های مردم‌نهاد واگذار شود تا آن‌ها بر اساس اهداف حوزه‌های فعالیت خود، باری از روی دوش دولت بردارند.

استاندار مازندران با تاکید بر اولویت‌بخشی به افزایش کمی و کیفی تشکل‌های مردم‌نهاد، سازمان دانش‌آموزی را یکی از سازمان‌های غیردولتی برشمرد که ظرفیت قانونی دارد و می‌توان در سیاست‌گذاری آن نقش‌آفرینی کرد و ادامه داد: باید تمام ۵۰۰ هزار دانش‌آموز مازندران عضو این تشکل شوند، اگر می‌خواهیم که جامعه به محیط زیست و گردشگری اهمیت دهد، مصرف انرژی بهینه شود، جوانان آموزش‌های مهارتی ببینند و فرهنگ‌سازی شود از طریق آموزش و پرورش ممکن است.

وی با بیان اینکه یک بخش آموزش‌وپرورش، آموزش است، بخش مهم‌تر آن را تربیت نسل آینده برشمرد که آموزش مهارت‌ها و مشارکت‌های اجتماعی از اولویت‌های آن است و کار اصلی سازمان دانش‌آموزی هم همین عنصر تربیت است.

استاندار مازندران به اهمیت گردشگری در توسعه استان اشاره کرد و از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواست که برای ظرفیت‌های آموزش و پرورش برنامه‌ریزی کند.

حسین‌زادگان انجام پروژه مجتمع آموزشی گردشگری ورسک را نمونه‌ی مطالبه‌گری و رسیدن به هدف دانست و گفت: متاسفانه بروکراسی غیرضرور باعث می‌شود کارها با تاخیر انجام شود. این پروژه اما نشان داد که می‌توان از ظرفیت‌های خالی، ظرفیت پر ساخت و در تنگناها کار بزرگ انجام داد.

استاندار مازندران، با تاکید بر اینکه این مرکز می‌تواند برای تمام کشور الگو باشد، تصریح کرد: از این دست پروژه‌ها باید دست‌کم یکی در هر شهرستانی داشته باشیم و سازمان دانش‌آموزی به عنوان متولی در هر شهرستان مشغول به این کار شود.

بر اساس گزارش روابط عمومی استانداری مازندران، مجتمع آموزشی و گردشگری ورسک واقع در شهرستان سوادکوه، مجموعه‌ای متشکل از سه ساختمان اقامتگاه، رستوران و موزه- مدرسه است که پیش از این مدرسه راهنمایی شبانه‌روزی حضرت زینب بوده و سال‌هاست که خالی از دانش‌آموز بوده است.

سازمان دانش‌آموزی مازندران کار تعمیر و بازسازی این مکان را از آبان ماه ۹۸آغاز کرد.

این مرکز ۷سوئیت و ظرفیت پذیرش ۸۰مهمان را دارد و نزدیکی آن از نظر جغرافیایی به آبشار و خط راه‌آهن و رودخانه بر جاذبه‌های گردشگری آن می‌افزاید.

منبع:ایرنا

مرتبط:

پل ورسک و سه خط طلا

لاجیم _نگین انگشتری سوادکوه

جاذبه‌های گردشگری سوادکوه