فراخوان جشنواره ملی عکس لباس اقوام منتشر شد

فراخوان جشنواره ملی عکس لباس اقوام با هدف ثبت، نمایش و معرفی فرهنگ پوشش بومی و محلی در اقوام اصیل ایرانی منتشر شد.

 به نقل از روابط عمومی جشنواره، مشروح فراخوان جشنواره ملی عکس لباس اقوام به شرح زیر است: پوشاک یا تن‌پوش، یک رسانه است؛ رسانه‌ای قدرتمند در انعکاس باورها، ارزش‌ها، نمادها و جغرافیا. اما در این میان، ایرانیان ید طولایی در توجه به ابعاد نمادین لباس داشته‌اند و فارغ از موارد استفاده، همواره تلاش کرده‌اند از ظرفیت‌های بصری لباس به‌منظور نمایش هویت خود بهره جویند.

لباس ایرانیان در ادوار تاریخی گوناگون، نه‌تنها به ‌مثابه یک کالای ضروری و کاربردی بلکه ابزاری برای ایجاد تمایز میان اقوام و نواحی مختلف سرزمینمان بوده است؛ حال‌آنکه منطق فرهنگ نوگرایی سبب شده بسیاری از انواع پوشش، دستخوش تغییر شده و کثرت موجود در عرصه لباس اقوام به وحدتی جهانی مبدل شود.

هدف از انتخاب این موضوع، ثبت، نمایش و معرفی فرهنگ پوشش بومی و محلی در اقوام اصیل ایرانی بوده تا نمایشی منحصربه‌فرد از تنوع رنگ و طرح، شیوه‌های تولید، انواع کاربری‌ها به‌تناسب آداب و سنن محلی، خصوصیات اقلیمی مرتبط با پوشش‌های محلی، جایگاه اجتماعی و… به نمایش گذاشته شود.

 

بر این اساس، “خانه نگرش آگاهانه ویرا” با مجوز “اداره کل هنرهای تجسمی” بر آن است تا نخستین جشنواره ملی عکس ویرا را با موضوع پوشاک سنتی اقوام ایرانی در رسته‌های کودکان، بانوان و آقایان برگزار کند.

اهداف جشنواره ملی عکس لباس

  • معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری
  • تعمق در جاذبه‌های فرهنگی
  • معرفی هنرمندان فعال در حوزه عکاسی مرتبط با گردشگری
  • تشویق و ایجاد فرصت‌های آموزشی به‌منظور افزایش کمی و کیفی آثار عکاسی در حوزه گردشگری
  • راه‌اندازی آرشیو قابل دسترس برای علاقه‌مندان گردشگری و عکاسان حوزه گردشگری
  • کمک به اقتصاد عکاسی حوزه گردشگری

شرایط حضور در جشنواره ملی عکس لباس

  • کلیه عکاسان آماتور و حرفه‌ای ایرانی و غیرایرانی می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.
  • مسئولیت مالکیت حقوقی عکس‌های ارسالی بر عهده شرکت‌کنندگان است.
  • شرکت‌کنندگان برای ارائه نهایی باید فایل اصلی عکس را در اختیار داشته باشند.
  • رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای، خصوصاً رعایت حریم خصوصی در تهیه و ارائه عکس‌ها و…، پیش‌فرض تعهدات شرکت‌کنندگان محسوب می‌شود.
  • جشنواره از پذیرش آثاری که از مهمانان جشنواره‌ها و گردشگرانی که به‌عنوان عکس یادگاری لباس محلی به تن کرده‌اند و غیره معذور است.
  • عکس‌های چیدمان، استیج (صحنه‌آرایی شده) و آتلیه‌ای و غیره مشروط به داشتن ایده‌های خلاقانه قابل‌پذیرش خواهد بود.
  • نحوه و جزئیات ارسال اثر به جشنواره:
  • عرض عکس‌های نهایی نباید کمتر از سه هزار پیکسل باشد.
  • ویرایش عکس‌ها در حد اصلاحات اولیه رنگ و نور و… تا جایی که به باورپذیری و سندیت عکس لطمه‌ای وارد ننماید، قابل‌پذیرش است.
  • هر عکاس می‌تواند تا حداکثر چهار قطعه عکس را به دبیرخانه جشنواره ارسال کند.
  • عکس‌های ارسالی باید بدون پاسپارتو، واترمارک و یا هر نوع علامت مشخصه باشند.
  • درج زمان و مکان عکاسی و همچنین توضیحات تکمیلی الزامی است.
  • عکس‌های ارسالی نباید در هیچ جشنواره دیگری، عنوان و یا جایزه‌ای کسب کرده باشند.
  • کلیه عکس‌ها باید در داخل مرز جغرافیای ایران تهیه‌شده باشند.

شرایط اختصاصی شرکت در جشنواره ملی عکس لباس اقوام

  • رعایت قوانین و ضوابط فعالیت، تولید و نمایش آثار هنری
  • ثبت‌نام در سایت جشنواره
  • ارسال عکس‌ها با مشخصات اعلامی
  • شرکت در جشنواره محدودیت سنی ندارد.
  • شرکت در این جشنواره در هیچ مرحله‌ای از تعهدات مندرج در فراخوان، هزینه‌ای برای شرکت‌کنندگان ندارد.
  • هزینه‌های مرتبط با برگزاری نمایشگاه (به‌غیراز هزینه‌های چاپ و قاب ) بر عهده برگزارکننده است.
  • برپایی نمایشگاه منوط به اخذ مجوزهای رسمی برپایی نمایشگاه در شرایط کرونا است.

ویژگی آثار

  • عکس‌ها باید در فرمت JPG به نشانی سایت خانه گردشگری ویرا virathouse.com ارسال شوند.
  • هر هنرمند می‌تواند، حداکثر ۴ قطعه عکس برای شرکت در مسابقه ارسال کند.
  • در مرحله نخست ارسال آثار، ضلع بزرگ‌تر عکس‌ها نباید بیش از ۲۵۰۰ پیکسل و یا کوچک‌تر از ۲۰۰۰ پیکسل باشد.
  • حجم هر عکس نباید بزرگ‌تر از دو مگابایت باشد.
  • درج زمان و مکان عکاسی و توضیحات تکمیلی الزامی است.
  • برگزارکننده حق استفاده از عکس‌های پذیرفته‌شده برای چاپ در  کتاب، بورشور، نمایشگاه، بولتن، سایت و فضاهای مجازی و… با ذکر نام صاحب اثر را دارد.
  • در صورت بهره‌برداری‌های مالی از عکس‌ها، حق‌التصویر صاحبان اثر پرداخت خواهد شد.
  • برگزارکننده مجاز است در صورت رفع و یا ابهام در احراز هرکدام از شرایط موجود در فراخوان، از ورود شرکت‌کننده به جشنواره خودداری کند.
  • تصمیم‌گیری در موارد پیش‌بینی‌نشده در فراخوان بر عهده مدیر جشنواره خواهد بود.
  • برگزارکننده به‌منظور اثبات مالکیت اثر، مجاز به استعلامات و یا بررسی‌های فنی مرسوم خواهد بود.
  • دبیرخانه مسابقه مجاز است از آثار منتخب در امور نمایشگاهی و تبلیغاتی خود استفاده کند.
  • ثبت‌نام در جشنواره به معنای پذیرفتن کلیه شرایط شرکت در جشنواره است.

متولیان برگزاری جشنواره ملی عکس لباس اقوام

  • مدیر جشنواره: مدیحه جمالی
  • دبیر هنری جشنواره: مژگان منصوری
  • شورای سیاست‌گذاری: ریحانه جمالی، مژگان منصوری، سعید فلاح فر، مدیحه جمالی
  • هیئت‌داوران: پروانه امیریان ( کارشناس پوشاک اقوام ایرانی)، افشین بختیار، حسن غفاری، سعید فلاح فر، مهدی مهدوی

 جوایز

به نفر اول تا پنجم تندیس مسابقه، لوح افتخار، کتاب جشنواره و جایزه‌ای معادل ۳۰ میلیون ریال اعطا خواهد شد.

تقویم برگزاری جشنواره ملی عکس لباس اقوام

  • اعلان فراخوان و ثبت‌نام: یکم تا ۳۰ آذر ۱۳۹۹
  • اعلام پذیرفته‌شدگان اولیه: ۱۰ دی‌ ۱۳۹۹
  • اختتامیه و اعلام نتایج: ۲ بهمن‌ ۱۳۹۹
  • نمایشگاه: منوط به دریافت مجوز برپایی نمایشگاه در شرایط کرونا
  • انتشار کتاب نمایشگاه: هم‌زمان با برگزاری آئین اختتامیه

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره خانه گردشگری ویرا مراجعه کنند.

تعطیلی تخت‌جمشید، پاسارگاد، چغازنبیل و سایر پایگاه‌های میراث فرهنگی

با تشدید شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های جدید بسیاری از بخش‌های کشور تعطیل شدند، در ادامه این روند پایگاه‌های میراث فرهنگی نیز امکان بازدید ندارند و آن‌ها در این بخش فعالیتی ندارند.

این روزها به واسطه شیوع ویروس کرونا و افزایش تعداد فوتی‌ها شاهد اعمال محدودیت‌های جدید در شهرهای کشور هستیم چنان‌که بیشتر بخش‌هایی که فعالیت آن‌ها ضروری نیست و در دسته مشاغل ۲،۳ و ۴ جا می‌گیرند؛ در شهرهای قرمز و نارنجی تعطیل شده‌اند. در این میان موزه‌ها و حتی پایگاه‌های میراث فرهنگی نیز کارشان به تعطیلی کشیده است.

فرهاد عزیزی، مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های کشور درخصوص وضعیت فعالیت پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور، گفت: فعالیت پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور منوط به تصمیمات ستاد ملی و ستاد استانی کروناست و در مناطقی که در سطح شهرها و استان‌های قرمز قرار می‌گیرند، فعالیت این پایگاه‌ها تعطیل شده است. البته باتوجه به آن که بیشتر شهرهای کشور در زمره شهرهای قرمز و نارنجی قرار می‌گیرند، می‌توان گفت بیشتر پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور تعطیل شده‌اند به عنوان مثال در حال حاضر بخش‌های موزه‌ای و خدماتی کاخ گلستان که در شهر تهران به عنوان یکی از شهرهای قرمز قرار دارد، تعطیل است، اما کادر اداری بنا بر شرایط کارمندان در شهرهای قرمز به صورت یک سوم مشغول کار هستند.

او یادآور شد: هرچند پایگاه‌های میراث فرهنگی، در سراسر کشور خدمات بازدید ندارند و امکان بازدید از این اماکن وجود ندارد اما کادر اداری و اجرایی بر اساس مصوبات ستاد کرونا فعال هستند.

عزیزی خاطرنشان کرد: از آن‌جا که بیشتر پایگاه‌های میراث فرهنگی، کشور از جمله چغازنبیل، تخت جمشید و پاسارگاد در مناطق قرمز رنگ قرار دارند، از این رو امکان بازدید از این اماکن وجود ندارد. اما کادر اداری و پژوهشی در این مراکز فعال هستند و کارهای مرمتی و پژوهشی خود را پیش می‌برند.

ایلنا نوشت، مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های میراث فرهنگی، کشور با اشاره به این‌که با توجه به تعطیلی‌هایی که شیوع ویروس کرونا برای پایگاه‌های میراث فرهنگی به همراه آورده است، این مراکز برنامه‌های خاصی در حوزه پژوهش و مطالعات تعریف کرده‌اند، اذعان کرد: از ابتدا سالجاری تاکنون برنامه‌های خاصی برای پایگاه در نظر گرفته شده و هر پایگاه بسته به برنامه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده، کارها و امور خود را پیش می‌برد. تقریبا می‌توان گفت تاکنون تمام این فعالیت‌ها انجام شده است. تولید محتوا و معرفی محوطه تاریخی و اشیا آن‌ها از جمله اولویت‌های پایگاه میراث فرهنگی در سال‌جاری است. معتقد هستیم در این بخش با نواقصی روبرو بودیم. راه‌اندازی سایت‌های اینترنتی نیز در اولویت فعالیت پایگاه‌ها گنجانده شده است.

منبع:اسکان

مرتبط:

چرا داریوش تخت جمشید را ساخت؟

نقش رستم نام مجموعه‌ ای باستانی در استان فارس

چغازنبیل _بزرگ‌ترین نیایشگاه ایران باستان

رونق گردشگری و بوم‌گردی با توسعه ارتباطات روستایی

اتصال اکثر روستاهای کشور به شبکه ارتباطی امکان ارتباط گردشگران با اقامت‌های بوم‌گردی در اقصی نقاط کشور شده است که همین امر به رونق گردشگری به ویژه گردشگری روستایی شده است.

از زمان شیوع ویروس کرونا، یکی از مهم‌ترین صنایعی که تحت تاثیر قرار گرفت، گردشگری بود و با توجه به کاهش جدی مسافرت‌ها در ماه‌های گذشته، از حمل و نقل تا خدمات هتل‌داری در جهان، بیشترین آسیب را از این موضوع دیده‌اند.

بیماری همه‌گیر کرونا برای صنعت گردشگری ویرانگر بوده است و به نظر نمی‌رسد به این زودی، سفرها دوباره از سر گرفته شوند و به میزان قبل از همه‌گیری بازگردد. حتی با بهبود این بخش، اعضای صنعت در جذب مشتری با رقابت سختی روبرو خواهند شد.

با وجود این به نظر می‌رسد فناوری اطلاعات می‌تواند در این زمینه موثر باشد. برای مثال به دلیل دسترسی راحت به برخی فناوری‌ها، شرکت‌های هواپیمایی، آژانس‌های مسافرتی و گروه‌های گردشگری علاقه فزاینده‌ای به استفاده از فناوری واقعیت مجازی (VR) برای جذب مشتریان احتمالی نشان داده‌اند. این فناوری می‌تواند از طریق عکاسی ۳۶۰ درجه واقعیتی ساخته و طعم گردشگری مجازی را ارائه دهد و افراد را به این واقعیت مجازی وارد کند.

در این راستا همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با انتشار ویدئویی از «ایران هوشمند»، رونق گردشگری و گسترش بوم‌گردی‌ها در روستاها به‌واسطه توسعه ارتباطات روستایی را مورد بررسی قرار داده است.

تحقق وعده «عدالت ارتباطی» با توسعه ارتباطات روستایی، علاوه بر اینکه کسب‌وکار بسیاری از روستاییان کشور را رونق بخشیده است منجر به رونق صنعت گردشگری به ویژه گردشگری روستایی با گسترش بوم‌گردی‌ها شده است.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، برای تحقق «عدالت ارتباطی» که از مصادیق «عدالت اجتماعی» است، تاکنون توانسته است نزدیک به ۹۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور را به شبکه ارتباطی متصل کند که این عدد تا پایان سال به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

رونق گردشگری در قبرس به روش هوشمند

بسته‌های حمایتی سوئد برای رونق گردشگری

نقش کارآفرینان گردشگری در توسعه نواحی جاذب گردشگر

آغاز شانزدهمین دوره طرح ملی ایران مرز پرگهر

رییس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران گفت: طرح ملی ایران مرز پرگهر هر ساله ویژه دانشگاهیان و نخبگان دانشگاهی سراسر کشور به منظور آشنایی آن ها با مواریث فرهنگی، تمدنی و طبیعی، پروژه های ملی و توانمندی‌های صنعتی، اقتصادی، علمی- آموزشی و زیربنایی کشور انجام می‌شود.

رحیم یعقوب زاده رییس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران و رییس طرح ملی «ایران، مرز پر گهر»گفت: طرح ملی ایران مرز پرگهر با هدف تقویت روحیه خودباوری و تحقق شعار «ما می‌توانیم» هر ساله ویژه دانشگاهیان و نخبگان دانشگاهی سراسر کشور به منظور آشنایی آن ها با مواریث فرهنگی، تمدنی و طبیعی، پروژه های ملی و توانمندی‌های صنعتی، اقتصادی، علمی- آموزشی و زیربنایی کشور انجام می شود.

یعقوب زاده ادامه داد: این طرح از سال ۱۳۸۴ تا پایان سال تحصیلی ۱۳۹۸ طی پانزده دوره در سراسر کشور برگزار شده است و اردوهای شانزدهمین دوره به علت شرایط ناشی از شیوع کرونا و مصوبات کمیتة‌ گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی کرونا مبنی بر محدودیت اجرای اردوهای دانشجویی، برگزار نخواهد شد و نظر به اهمیت تداوم طرح از سویی و حفظ سلامتی دانشجویان و رعایت مقررات جاری کشور از سویی دیگر، مقرر شد تا «تولید محتوا» محور اصلی اجرای این دوره از طرح در اَشکال فیلم، تصویر و مکتوب باشد که طی آن دانشگاهیان با مقاصدی که اردوهای ایران مرز پرگهر در آن برگزار می‌شد، اعم از مواریث تاریخی و طبیعی و دستاوردهای فناورانه کشور آشنا شوند.

وی تولید محتوای فاخر برای آشنایی دانشگاهیان با آثار و مواریث فرهنگی و طبیعی و نیز پروژه های صنعتی و فناورانه سراسرکشور در راستای افزایش خودآگاهی، خودباوری ملی و شناخت و صیانت از میراث طبیعی را از اهداف اصلی طرح برشمرد.

رییس طرح افزود: اردوهای “ایران مرز پرگهر” که به همت همکاران جهادگر در جهاددانشگاهی و مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران پانزدهمین دوره خود را پشت سر گذاشته است، از طرح‌های فرهنگی برجسته ای است که مورداستقبال خوب دانشجویان قرار گرفته است و در این دوره از طرح نیز ۳۰ واحد جهاددانشگاهی مشارکت خواهند داشت.

در ادامه زینب یوسفی دبیر طرح با اشاره به جزییات آن گفت: تاکنون در طراحی و اجرای “اردوهای ایران مرز پرگهر” تلاش می شده است تا با ارائه مدلی مناسب از بازدید علمی و متناسب با رشته های تحصیلی، دانشجویان از مقاصد طبیعی، بناهای فرهنگی و تاریخی و پروژه های صنعتی بازدید نمایند تا شناختی به صورت رودررو و بی واسطه با ابعاد مختلف سرزمینی ایران شکل گیرد اما با توجه به شرایط حاکم در این دوره و شیوع بیماری کرونا و محدودیت در اجرای اردوهای دانشجویی مقرر شد طرح مذکور با سه رویکرد معرفی اماکن و مجموعه‌های علمی، صنعتی و فناورانه، مقاصد گردشگری فرهنگی و مقاصد طبیعت‌گردی برگزار خواهد شد.

وی در ادامه توضیحات اجمالی گفت: تلاش بر این خواهد بود تا با فهرست برداری، تصویربرداری و مستندکردن بر مبنای نظامی مشخص که برای‏ تولید محتوای موضوعات فرهنگی و صنعتی کاربرد دارد، تصاویر و داده هایی از مقاصد موردبازدید طرح “ایران مرز پرگهر” فراهم آید تا نهایتاً به صورت کتاب نفیس ایران مرز پرگهر چاپ شود و در اختیار علاقه‌مندان و فعالان قرار گیرد.

یوسفی افزود در تولید محتوای طرح سعی شده است مقاصدی که در سطح ملی و استانی ویژگی های متمایزی همچون کارآفرینی، اشتغالزایی بالا، کیفیت تولید و نیز صادرکنندگان نمونه ملی در سطح خاورمیانه و فراملی انتخاب و معرفی شوند.

وی در پایان با ابراز امیدواری از طرح گفت: امیدواریم تداوم در اجرای با کیفیت طرح زمینه‌ساز اتفاقات خوب آینده باشد که ضمن آشنایی دانشجویان با هویت های اصیل در برابر هویت های کاذب و گاه مخرب، اعتماد به نفس آنها را برای ساختن ایران امروز بر پایۀ دستاوردهای ایران دیروز ایجاد می کند.

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA)، دبیر طرح در پایان گفت: زمان اجرای طرح نیمه دوم سال ۱۳۹۹ می باشد و به صورت معمول اختتامیه آن در اسفندماه برگزار خواهد شد که طی آن از واحدهای برگزیده، دستگاه‌های برتر همکار و دانشجویان نمونه شرکت‌کننده تقدیر می‌گردد. علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به کانال تلگرامی مرکز به آدرس @ISTTA و اینستاگرام به آدرس ISTTA.IR مراجعه نمایند.

منبع:ایسنا

مذاکره کیش با قطر برای پذیرش مسافران جام جهانی

دبیرکل انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش از مذاکره با قطر برای پذیرش مسافران و تماشگران بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ در جزیره کیش خبر داد.

محسن قریب در جلسه کمیسیون گردشگری اتاق ایران که با حضور جمعی از فعالان اقتصادی و انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان جزیره کیش برگزار شد، گفت: در حال رایزنی با مسؤولان کشور قطر و افراد مرتبط با بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ هستیم تا بتوانیم بخشی از مسافران و بازدیدکنندگان این رویداد را در جزیره کیش پذیرا باشیم و از ظرفیت بسیار مناسب این رویداد بین‌المللی بهترین بهره را ببریم.

او با انتقاد از دستورالعمل‌های خلق‌الساعه، اظهار کرد: دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مختلفی که مرتباً تغییر می‌کند کار را برای فعالیت و حضور سرمایه‌گذاران سخت کرده است.

بنابر گزارش روابط عمومی کمیسیون گردشگری اتاق ایران، علی‌اکبر عبدالملکی ـ رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران ـ در این نشست که رییس هیأت امنای انجمن سرمایه‌گذاران، رییس جامعه مراکز پذیرایی، رییس جامعه هتلداران، رییس جامعه بازاریان و بازرگانان و رییس سندیکای صاحبان صنایع کیش حضور داشتند،  با اشاره به قابلیت‌های جزیره کیش در جذب گردشگر، این جزیره را نمونه بسیار موفقی برای الگو گرفتن کل کشور دانست و بیان کرد: امیدوارم دیگر شهرها و استان‌های کشور از تجربه موفق گردشگری کیش در رونق صنعت گردشگری بهره ببرند.

او در ادامه به تشکیل فدراسیون گردشگری اشاره کرد و افزود: از طریق فعالیت این فدراسیون می‌توانیم توزیع عادلانه گردشگر را در تمام نقاط گردشگری کشور شاهد باشیم و با تبادل تجربیات موفق باعث پیشرفت و رونق در برخی نقاط کم‌برخوردار کشور شویم.

 

در این نشست، پیشنهادهایی درباره ایجاد کمیته مناطق آزاد کشور در کمیسیون گردشگری اتاق ایران و تاسیس شعبه‌ای از اتاق بازرگانی ایران در کیش مطرح شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

حرکت کشتی بوشهر-قطر در پیچ‌ وعده‌ها!

جایروکوپتر _جدید ترین تفریح در کیش

باغ گردشگری خلاق؛‌ تجربه زندگی محلی کیش

منطقه گردشگری بکر و زیبای هوراند

هوراند یا منطقه حفاظت شده هوراند یکی از مناطق بکر و زیبا ی ارسباران در استان آذربایجان شرقی است. در یک کلام هوراند عبارت از کوههای بلند و درختان گوناگون است که منظره زیبای آن نگاه هر بیننده‌ ای را بخود جذب می کند. شهرستان هوراند که یکی از بخش‌ های تابعه شهرستان اهر بود در مرداد ماه سال ۱۳۹۲ بر اساس ابلاغیه معاون اول رییس جمهور تشکیل شد.

وجه تسمیه هوراند:
درمورد ریشه واژه هوراند عقاید مختلفی وجود دارد. گروهی آن را فارسی و گروهی نیز واژه‌ای ترکی می دانند. بسیاری از محققان نام های زیر را از یک ریشه می دانند: اهر – هوری بره – هووای – هوراند – هریس – هومای – هورمان – و …

برخی نام هوراند را برگرفته از نام قوم هوری می دانند، هوری‌ها یا خوری‌ها مردم باستانی آسیای صغیر و شرق و غرب میانرودان شمالی و سوریه بودند، که (تقریباً ۲۵۰۰ ق.م.) از کوه‌های جنوب دریای خزر به سرزمین بین هیتیان و آشور، شرق دجله و منطقه کوهسار زاگرس و از آنجا آن ها در مناطق بین‌النهرین شمالی و سوریه و حتی ساحل مدیترانه پخش شدند. برخی نیز معتقدند واژه هوراند، از واژه فارسی اهوراوند ساخته شده که در طول سالیان دراز به هوراند تبدیل شده‌است. گفته می‌شود که معنی واژهٔ اهوراوند، خدای زیبایی‌ها است که شاید به‌ دلیل زیبایی کم‌نظیر این شهر، به این نام خوانده شده‌است.

هوراند

زبان و فرهنگ:

زبان رایج اهالی این منطقه ترکی آذربایجانی بوده و در بعضی از نقاط لهجه‌های تاتی و هرزندی نیز وجود دارد. مذهب اهالی این شهرستان شیعه می‌باشد. بر خلاف آنچه به نظر می‌رسد مردم این شهر دارای سطح نسبی سواد بالایی هستند که نمونه آن دیپلمه بودن اکثریت قریب به اتفاق دختران شهر است، این شهر با دارا بودن دانشگاه رو به سوی توسعه علمی و فرهنگی نیز می‌ رود.

آب و هوا:
آب و هوای منطقه هوراند معتدل کوهستانی است که در زمستان با یخبندان‌های کوتاه مدت و هوایی خنک و مطلوب و تابستانهایی نسبتا گرم و نسیم های خنک و روح نواز همراه است.

مشخصات جغرافیایی

شهرستان هوراند در ۱۷۰ کیلومتری تبریز واقع شده و از سمت شمال و غرب با شهرستان کلیبر، از سمت شرق با استان اردبیل و از سمت جنوب با شهرستان اهر هم‌ مرز است.

موقعیت جغرافیایی هوراند E4737 طول شرقی و N3808 عرض شمالی قرار گرفته‌است و ارتفاع آن از ۱۰۲۴ متر است.

دارای وسعت ۴۵۰ هزار کیلومتر مربع است که از این میزان ۱۸۸ هزار هکتار آن پوشیده از جنگل است. از ۱۸۸ هزار هکتار جنگل، ۱۶۴ هزار هکتار آن جنگل‌های بکر قره داغ یا ارسباران شامل مناطق اهر ، هوراند، کلیبر و خدآفرین است. همچنین ۱۳ هکتار از جنگل‌های منطقه قره داغ یا ارسباران در بخش مرکزی اهر و بخش هوراند واقع شده‌است.

هوراند

تقسیمات کشوری

طبق آخرین تقسیمات کشوری شهرستان هوراند دارای دو بخش به نامهای مرکزی و چهاردانگه و یک نقطه شهری به نام هوراند می‌ باشد.

پوشش گیاهی هوراند:

منطقه هوراند از لحظ پوشش گیاهی دارای گونه‌های مختلف گیاهی و درختی منحصر به فرد سرخدار، ممرز، بلوط ، فندق، گردو و سماق و … می باشد. سماق طبیعی و ناب روستاهای هوراند یکی از تولیدات مهم منطقه است. وجود ۱۳ هزار هکتار از جنگل های بکر ارسباران در این بخش و وجود مراتع و منابع طبیعی بالقوه و شناسایی بیش از یکهزار و ۳۰۰ گونه گیاهی نشان از اهمیت ویژه این منطقه دارد.

حیات وحش هوراند:

هوراند زیستگاه جانورانی است که گاهی از نظر تنوع در جهان بی نظیر می‌باشند . از جمله آن ها می توان به خرس قهوه‌ای، خوک وحشی، روباه، شغال، گرگ، سیاه گوش و…. ،و پرندگانی از قبیل کبک، کبک چیل، جی جاق، کلاغ نوک قرمز و پرندگان شکاری چون عقاب طلایی، شاهین و … اشاره کرد.

این منطقه به دلیل قرار گرفتن در موقعیت خاص جغرافیایی یکی از نقاط بکر و خوشایند برای شکارچیان و صیادان در فصل شکار است که باید این نکته را گفت که از عزیزان خواهش می کنیم با شکار این حیوانات، زیبایی ها را از طبیعت این منطقه و از چشم انداز نسل های آینده حذف نکنید.

هوراند

اقتصاد هوراند، محصولات و صنایع دستی:

به علت تنوع آب و هوا، حاصلخیزی خاک و وجود سنن کشاورزی در هوراند کشت غلات به صورت آبی و دیمی در کوهپایه‌های آن متداول است. محصول عمده ی این بخش، غلات، حبوبات، سیب زمینی، صیفی جات و تولید اقسام میوه‌است. از میوه‌های درختان جنگلی زغال، سماق، پیاز، گردو، گیلاس، انار، توت نیز در سطح نسبتاً وسیعی بهره برداری می‌شود. کار ۸۰ درصد مردم هوراند کشاورزی، باغداری و دامپروری است. و ۲۰ درصد بقیه، به خصوص جوانان و کودکان، به قالیبافی در کارگاه ها می‌پردازند. از صنایع دستی این بخش می‌توان از اقسام بافتنی نظیر: گلیم، جاجیم، قالیچه و قالی نام برد. متأسفانه در سال های اخیر به دلیل عدم توجه و سرمایه گذاری به مسائل کشاورزی صنعتی و دامپروری مدرن و صنایع تبدیلی کشاورزی در منطقه، کشاورزی و دامپروری هوراند همچنان به شیوه سنتی اداره می‌شود و باعث کاهش بهره وری و عدم توان رقابت با صنایع بزرگتر شده و کشاورزان و دامپروران هوراند رو به سوی شهرهای بزرگتر نهاده و یا به مشاغل کاذب روی آورده‌اند.پ

مرتبط:

از جنگل های ارسباران تا قره داغ

روستای کرینگان _زیبایی بی نظیر ورزقان

آبشار و روستای گل آخور

عمارت خورشید کلات _یادگار نادرشاه

هنگامی كه نادرشاه افشار در خراسان به حكومت رسید، ایران با آسیب جدی ضعف حكومت مركزی روبه‌ رو بود، اما نادر نه‌ تنها این اتحاد را برای ایرانیان به ارمغان آورد بلكه مهاجمان ایران را نیز به عقب راند و كشورگشایی‌ اش را تا هندوستان ادامه داد. او دستور ساخت كاخی را در كلات نادری داد كه هم‌اكنون به عمارت خورشید یا كاخ خورشید مشهور است.

مهم‌ترین یادگار نادر شاه افشار دركلات، كاخی است به نام عمارت خورشید. این قصر در میان باغی بزرگ به شیوه باغ‌های ایرانی بنا شده، اما ساختمانش تلفیقی است از معماری ایران و هندوستان ؛ چرا كه نادر علاوه بر سیم و زر و جواهر، هنرمندان زیادی را از هند به ایران آورد و زبده‌ترینشان را به آرایش قصر خورشید واداشت. پس اگر حالا بر سنگ‌های نمای بیرونی قصر، نقش میوه‌هایی چون موز و آناناس را می‌بینیم، نباید گمان كنیم كه ۳۰۰ سال پیش اجدادمان چنین میوه‌هایی را می‌شناخته اند و می‌خورده اند. اینها هنر دست هندوانی است كه به اقلیم و سرزمینی دیگر تعلق داشتند.

مجموعه باغ و عمارت خورشید برای آرامگاه نادر شاه افشار به سال ۱۱۶۰ هـ . ق به دستور وی ساخته شده است. این بنا بعدها در دورانی که آل جلایر (سده سیزدهم هـ . ق ) در این منطقه حکمرانی داشته با تغییرهای اندکی به صورت کاخ مورد استفاده قرار گرفت. قصر خورشید با معماری ویژه ایرانی، با بخشی استوانه‎ای شکل ساخته شد.

عمارت خورشید

عمارت خورشید ساختمانی است سه طبقه ؛ طبقه زیرین كه همان زیرزمین باشد جایی است مخوف و تاریك كه گفته‌اند یا جای نگاهداری بخشی از خزاین نادر بوده یا زندانی برای مغضوبین درگاه.

طبقه دوم یا هم كف، تالاری بزرگ در میان دارد و اتاق‌هایی در پیرامون. تالار با تزییناتی به شیوه بناهای صفوی آراسته و طلا كاری شده است و چون دورادور دیوار آن كتیبه‌ای حاوی سوره نبأ با تاریخ مرگ نادر ( ۱۱۶۰ ه.ق ) به چشم می‌آید،  برخی چنین نتیجه گرفته‌اند كه نادر قصر خورشید را به ‌عنوان آرامگاه خویش بنا كرده بود. (آرامگاه نادردر شهر مشهد (باغ نادری) به همراه تندیسی از نادر که سوار بر اسب است قرار دارد.)

طبقه سوم نیز گنبد استوانه‌ای بزرگی است كه از ۶۶ نیم ستون سنگی تشكیل یافته بدین سبب در تمام بناهای تاریخی ایران یكتا و بی‌همتا ست. از كنار این گنبد مدور می‌توان باغ زیبای پیرامون قصر و نمای عمومی شهر كلات را تماشا كرد.

عمارت خورشید

ارتفاع کاخ در گذشته، حدود ۲۵ متر بوده‌است اما در حال حاضر به علت خرابی طبقه سوم، ارتفاع آن بیش از ۲۰ متر نیست. طبقه اول آن ۸ ضلعی است که آن را روی چهار ردیف پلکان به شکل هرم بر پا کرده‌اند. ورودی‌های کاخ، در اضلاع هشتگانه قرار دارد که به سالن اصلی کاخ منتهی می شود.

این کاخ مجموعاً دارای ۱۲ اتاق است که داخل هراتاق نیز تزئیناتی از نقاشی و گچ بری دیده می شود. تا چند دهه پیش در میان این تزئینات، تصاویری از شاهزادگان نادری نیز وجود داشت. زیبایی این کاخ بیشتر در آرایش نمای خارجی کنگره دار ساختمان است که در آن معماری مغولی – هندی به چشم می خورد. داخل اتاق‌ها با نقاشی و گچبری تزئین شده‌اند. در وسط این بنا از سطح پشت بام برجی مدور با ترک‌های شبیه نیم ستون معروف به خیاری احداث شده‌است.

از نظام کاشت باغ بجز یک ردیف چنار کهنسال در باغچه غربی باغ و در کوچة غربی باغ که جزو عرصه باغ بوده، چیز دیگری بر جای نمانده است و همین ردیف درختان چنار کهن بعدها مبنای درختکاری‎های بقیه قسمت‎های باغ قرار گرفت و ۲۲۰ عدد درخت چنار کاشته شد که اکنون باغ با این درختان شکل گرفته است.

در حال حاضر منبع آبرسانی اولیه باغ از بین رفته است و آب باغ بوسیله موتور پمپ از آب ذخیره شده در آب انباری که در زیر پیاده‎رو انتهای شرقی باغ ایجاد شده تامین می‎شود.

مرتبط:

کلات _دژ نفوذ ناپذیر ایران

خسرویه _گردشگاه خراسان شمالی

حقایقی ناگفته از عمیق‌ترین غارهای خراسان جنوبی

مسجد جامع میبد

مسجد جامع میبد مجموعه ای از بناهای مذهبی است که در میدان مرکزی شارستان قدیم میبد ساخته شده است و شریان های اصلی شهر که در واقع چهار راسته منشعب از چهار دروازه قدیم شهربوده است در محل مسجد جامع با هم تلاقی داشتند. کاوشهای اخیر باستان شناسی نشانه هایی از معماری ویژه مساجد اولیه اسلامی را در این مجموعه نشان می دهد.

مسجد جامع شهرستان میبد، مجموعه‌ عماراتی است از تعدادی مسجد که با معماری صورت گرفته در هر بخش ویژگیها و فضاهای متنوعی دارد. با توجه به مستندات تاریخی این بنا یکی از قدیمی ‌ترین مساجد تمدن اسلام بشمار میرود که سازندگان این اثر تاریخی، پیکره و پایه ‌های نخستین آن را در قرن دوم هجری بنا نهاده اند. به مرور زمان، معماران و طراحان دوران گذشته، اقدام به ترمیم یا اضافه کردن بخش‌ های مختلف آن کردند تا مسجدی با معماری، ساختار و ترکیب کنونی برای آیندگان به یادگار بماند. از مهم ‌ترین ویژگی ‌های این عمارت می ‌توان به دوران اوج استفاده از آن اشاره نمود که طبق کاوش ‌های انجام شده‌ توسط باستان‌ شناسان، به قرون هفتم تا نهم هجری قمری باز می ‌گردد. در این دوران گرم‌ خانه‌ مسجد توسط معماران و هنرمندان حکومت آل بویه و ایوان و گنبد اصلی آن به وسیله‌ استادکاران فرمانروایی آل مظفر (مورخان معتقدند که آغاز حکومت آل مظفر در شهرستان میبد صورت گرفته است) احداث شده است.

مسجد جامع میبد

از اقداماتی که در ساخت و ساز این عمارت ارزشمند صورت گرفته می ‌توان به تغییر طرح فضا و نقشه‌ اولیه‌ مسجد جامع اشاره کرد که در طی قرون مختلف شکل گرفته است. پرواضح است که با سیر تحولات اجتماعی و فرهنگی، بسیاری از علوم نیز دچار تغییر و تحول اساسی شد که معماری ایرانی را نیز شامل می ‌شود. مسجد جامع میبد یزد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بارها مورد مرمت یا تغییر بخشی از بنا قرار گرفته است به گونه ‌ای که نقشه‌ اولیه‌ی مسجد از صورت شبستان به مسجدی گنبدی شکل همراه با ایوان، تغییر یافت و پس از آن به سمت غرب وسعت داده شد. این اقدام باعث شد تا صحن این بنای ارزشمند از فضای بیشتری نسبت به قبل برخوردار شود. همچنین سازندگان و طراحان این مجموعه، مناره‌ های رفیع و قطور را در قسمت پایانی شمال مسجد به آن اضافه نمودند. این در حالی است که بسیاری از مورخان، دوران پس از قرن هفتم هجری را، زمان اوج تغییرات ایجاد شده توسط هنرمندان ایران معرفی کرده اند. از دید آنها، بیشترین و در عین حال اساسی ‌ترین ساخت و ساز که منجر به گسترش و وسعت کنونی مسجد شده است، در دوران پس از قرن هفتم هجری انجام شده است.

از جمله بخش‌ های الحاقی مسجد جامع میبد، شبستان امام حسن (ع) است که پیرامون گنبد خانه‌ خشتی مسجد و در قسمت شمال غربی مجموعه بنا شده است.  به این ترتیب محدوده‌ پشت مناره به عنوان قسمتی از بخش‌ های سرپوشیده‌ مسجد در نظر گرفته شد. همچنین در قسمت غربی مسجد قدیم، مسجد دیگری که از ایوان برخوردار بوده است، به این عمارت اضافه شده که بیشترین اقدامات جهت گسترش و وسیع  کردن مسجد میباشد. متاسفانه امروزه از این بخش اثری به جای نمانده و تنها تا چند سال گذشته، قسمت ‌هایی از آثار آن در زمینی که اکنون به صورت مسطح و فاقد عمارت است، مشاهده می گردد. در قرن نهم هجری نیز، بازسازی ‌های دیگری در قسمت هایی از مسجد که به دلیل گذشت زمان، دچار آسیب و تخریب شده بود، صورت گرفت که محراب، یکی از بخش ‌های ترمیم شده محسوب می ‌شود. در شبستان، قسمت‌ های قدیمی‌، بخشی از مناره ‌ها و صحن مسجد نیز به مرور زمان تغییرات اساسی انجام گرفته است. اما می‌ توان دوران حکومت پادشاهان قاجار را به عنوان آخرین اقدامات ساخت و ساز و تعمیرات مسجد جامع میبد به شمار آورد که شبستان زمستانی حاجی رجبعلی در قسمت غربی صحن مسجد و احداث مسجد حاجی حسنعلی در بخش شمال شرقی عمارت، از جمله‌ این تغییرات است.

مسجد جامع میبد

ویژگیهای مسجد جامع میبد

قدیمی ترین ساختارهای به دست آمده در مسجد جامع آثار مسجدی است که با طرحی شبستانی در شمالی ترین بخش مسجد معرف تاریخی در حدود سده دوم هجری می باشد.
این مجموعه‌ عظیم و باشکوه تاریخی، از مساحتی حدود سه هزار متر مربع و بخش‌ هایی همچون گنبد خانه، چند شبستان از جمله شبستان زمستانه (گرمخانه) و شبستان تابستانه، ایوان، چندین ورودی، هشتی، مسجد حسنعلی، مسجد امام حسن (ع) و بخش‌ های دیگر تشکیل شده است. در سطح میانی که درواقع حیاط بنا به شمار می ‌آید، می ‌توان طرح طاق ‌نما را که به دفعات تکرار شده است، مشاهده کرد.

معماران و طراحان هنرمند این اثر کهن، گنبد خانه‌ مسجد، شبستان ‌های کناری و نیز ایوان عظیم و رفیع آن را به عنوان مکانی برای استفاده در فصل گرما و مشهور به بخش تابستانه احداث کرده اند که در جهت قبله قرار دارد. در قسمت ‌های دیگر مسجد، شبستان ‌های زمستانی است که به گرم‌ خانه معروف هستند و از ویژگی ‌های آن می ‌توان به در ورودی اصلی این بخش که از سردر نسبتا رفیعی برخوردار است، اشاره کرد. این بخش از سمت کوچه‌ شرقی و با عبور از محوطه‌‌ هشتی، به صحن مسجد منتهی می ‌شود. با گذشت زمان و اضافه کردن بخش ‌هایی به این مجموعه، وسعت آن افزایش یافته و جمعیت بیشتری از مردم را در خود جای می‌ دهد. مسجد حاجی حسنعلی که از لحاظ وسعت، بسیار کوچک ‌تر از مسجد اصلی ساخته شده است، در بخش شمال شرقی مجموعه مشاهده می‌ شود.

مسجد جامع میبد

این مسجد از شبستانی که به سمت شمال تعبیه شده و به مکانی که امروزه به صورت مخروبه و در قسمت پشت مجموعه قرار دارد، متصل می گردد. سازندگان و هنرمندان مسجد جامع میبد، صحنی متشکل از طاق‌ نما را نیز برای این مسجد کوچک در نظر گرفته‌ اند. مسجد دیگری که از آن به مسجد امام حسن (ع) یاد می ‌کنند، در بخش شمال غربی مجموعه قرار دارد که از گنبد خانه و تعدادی شبستان برخوردار است. طراح این عمارت، در قسمت غرب و شرق دو ردیف شبستان و در بخش شمال، یک ردیف شبستان را تعبیه کرده است. ورودی این مسجد که به مسجد حسنی نیز شهرت دارد، در قسمت شمال شبستان احداث شده است.

احتمالا در دوران گذشته، در قسمت غربی مجموعه، مسجدی وجود داشته که متاسفانه امروزه از آن، هیچ گونه آثری برجای نمانده است. سازندگان این مجموعه‌ عظیم ساختمان و بنای اولیه‌ مسجد را با خشت و گل بنا نهاده اند؛ با توجه به کاوش ‌ها و آثار برجای ‌مانده از بخش‌ های مختلف بنا، مصالح دیگری را نمی ‌توان در آن مشاهده کرد. قسمت ‌هایی همچون پوسته‌ درونی ایوان، پوسته‌ بیرونی گنبد و پیشانی سرپایه‌ های نمای صحن، با طرح‌ های ساده و در عین حال زیبای هندسی، آجرکاری شده اند. کتیبه‌ درب ورودی که از جنس چوب ساخته شده است در محدوده‌ معماری اصیل مسجد مشاهده می ‌شود. در این کتیبه آیه ‌ای از قرآن کریم و تاریخ ۹۱۳ هجری قمری حک شده است. در پیکره‌ درونی محراب نیز بر کتیبه ‌ای از کاشی معرق که در بخش انتهایی گنبد خانه نصب شده است، می ‌توان نام دوازده امام و همچنین تاریخ ۸۶۷ هجری قمری را مشاهده نمود. با توجه به تغییرات و تعمیراتی که در بخش ‌های مختلف ساختمان اولیه‌ مسجد جامع میبد صورت گرفته است، جهت قبله نسبت به جهت قبله‌ مسجد اولیه دچار انحراف شده است.

برخی از کارشناسان معماری و باستان‌ شناسان معتقدند که این مجموعه‌ تاریخی باشکوه و ارزشمند از بخش‌ های دیگری همچون کاروانسرا و آب‌انبار نیز برخوردار بوده که متاسفانه این فضاها امروزه از بین رفته و هیچ اثری از آنها باقی نمانده است.

مرتبط:

یخچال میبد _یادگارهای یزد

میبد ،شهری به قدمت تاریخ

گنجینه ای تاریخی در کوچه پس کوچه های میبد

تالاب برم الوان نگین گردشگری شهرستان بهمئی

این تالاب که ارتفاع آن از سطح دریا حدود یک هزار و صد متر است دارای پوششی گیاهی و انواع پلانکتونهای گیاهی، نی، گز و خارشتر و سایر گونه های نادر گیاهی می باشد.

این دریاچه با مساحتی حدود ۱۵ هکتار و دارای عمقی حدود ۳۰ متر است. در سالهای اخیر برای رفاه حال گردشگران آلاچیق، سکوی نشیمن و سرویس بهداشتی توسط اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان در این مکان ایجاد شده است.

تالاب برم الوان

این تالاب هر ساله خصوصا در افصل بهار و تابستان گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور را به خود جذب می‌ کند.

این تالاب طبیعتی زیبا چشمه های دیدنی و دشتهایی مملو از گلهای رنگارنگ منظره ای بدیع پدید می آورند که دیدار آن را به خاطره ای فراموش ناشدنی برای گردشگران تبدیل می کند.»

آسمان آبی و آفتاب شفاف، سبزی جنگل های گرمسیری، سفره قشنگی از طبیعت در مکان گردشگری جلوه گر شده است.

برم الوان از دو واژه “بَرم” و ” اَلوان” تشکیل شده است که در زبان محلی، برم را معادل دریاچه و الوان را به دو معنای رنگ ها و فراوانی(وَلمون) تعبیر شده با چنین دیدگاهی، این تالاب زیبا را به دریاچه رنگها و یا دریاچه سرشار از آب معنا می کنند.

در طول تاريخ زندگي انسان ها، تالاب ها به عنوان اراضي نامناسب، بي فايده، مضر و بستري براي زندگي وحوش و مأمني براي حشرات ناقل بيماري ها شناخته مي شدند.

تالاب برم الوان

اين تالاب ها باتلاقي تصور مي شدند كه هر كسي در آن پاي بگذارد در كام مرگ فرو مي رود كه مجموعه اين صفات، انگيزه اي براي ستيز دائمي انسان با آن را بوجود مي آورد.

به همين سبب رابطه انسان با تالاب ها هميشه خصمانه و در جهت تخريب آن بوده است.

مهار تالاب ها و تبديل آنها به گستره هاي قابل كشت و كار يا حتي تبديل آن به اراضي باير و رها شده از جمله موفقيت هاي جامعه انساني تلقي مي شد.

با توجه به ظرفيت ها و پتانسيل هاي گردشگری استان اين اداره كل با همکاری اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان در اقدامات كارشناسي و قانوني طي مكاتبه هايي درياچه مورزرد زيلايي شهرستان بويراحمد و برم الوان بهمئي را به منظور ثبت در زمره تالاب هاي ملي و بين المللي به سازمان مركزي معرفي كرده است.

تالاب برم الوان

محيط زيست استان تمام تلاش خود را براي ثبت ملي اين موهب الهي بكار خواهد بست و بارايزني هاي صورت گرفته اميدواريم كه در آينده اي نزديك برم الوان بهمئي به عنوان نخستين تالاب استان ثبت ملي شود.

شهرستان بهمئي با ۴۵ هزار نفر جمعيت در ۳۰۰ كيلومتري ياسوج مركز كهگيلويه و بويراحمد واقع شده است.

منبع:میراث آریا

مرتبط:

تنگ تامرادی _ یکی از جاذبه‌های کهگیلویه و بویراحمد

راهنمای سفر به کهگیلویه و بویراحمد/اماکن دیدنی / هتل‌ها

پرنده نگری ظرفیت مغفول گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد

روستای علم كندی و منطقه قارقالان زنجان

علم كندی به دليل دارا بودن كوه‌های زيبا و سرسبز و منطقه ييلاقی مناسب و سرچشمه گرفتن آب از كوه‌های برفی قارقالان دارای مناظر بسيار زيبا به ‌خصوص در فصل بهار و تابستان است. به‌ دلیل ارتفاع زیاد که تقریبا به حدود ۳۰ هزار متر می‌رسد، بیش از نصف سال سرما و مملو از برف است.

روستای علم كندی

در اینجا بهار با آب شدن برف‌ها در خردادماه آغاز می‌شود و در اوایل تابستان منطقه را زیبا می‌کند. این ییلاقات مرتع فوق‌العاده‌ای برای دام‌ها در فصل تابستان هستند از این‌رو مناطق ییلاقی هر ساله با شروع فصل تابستان مورد استفاده اهالی چندین روستا و عشایر استان‌های آذربایجان ‌شرقی و غربی و منطقه زنجان‌رود قرار می‌گیرد. آن‌ها برای چرای دام‌هایشان به اینجا می‌آیند و چند ماه را تا شروع دوباره فصل سرما در اینجا می‌مانند. در واقع اهالی این روستاها، زندگی نیمه کوچ‌نشینی دارند و برخی از آن‌ها ۲۰ روز در راه هستند تا به ییلاقات برسند.

روستای علم كندی

مسیر روستای علم کندی تا پای کوه قارقالان جزو زیباترین و بکرترین مناطق استان زنجان است.جویبارها و سرسبزی خاص این مسیر، بسیار آرامشبخش و مناسب برای پیاده‌روی است.غارهایی با ارتفاع نامعلوم، چشمه‌هایی با آب سرد و شیرین از مناظر زیبای این مسیر است. ییلاقات علم کندی از آثار ثبت شده است.قارقالان سرزمين ريواس نيز به شمار می‌رود. در اين منطقه ريواس‌های آب‌دار و بزرگی میرويد.

روستای علم كندی

 درختان ميوه مختلف و گياهان معطر و دارويی مانند چای كوهی، كاكوتی، توكلوجه يا همان مرزنجوش، گل‌پر و پونه در اين منطقه كوهستانی سرسبز به وفور يافت میشود. گیاهی به نام ترکی سُوی شبیه شاخه درخت که پوستش را می‌کنند و می‌خورند و به همین دلیل نام سُوی (پوستش را بکن) به آن داده‌اند .

روستای علم کندی در شهرستان ماهنشان در هفته گردشگری با کسب بالاترین امتیاز به‌عنوان برترین روستای گردشگرپذیر انتخاب شد.

منبع:میراث آریا

مرتبط:

سفر به دودکش جن ماهنشان

زرین غار یکی از زیباترین کشف های زنجان

شیرین سو _سفری به کریدور استان همدان و زنجان