تعطیلی تمامی تاسیسات گردشگری چابهار

رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی چابهار گفت: تمامی تاسیسات گردشگری این شهرستان به منظور جلوگیری از شیوع کرونا تا اطلاع بعدی تعطیل هستند.

عبدالحمید بلوچ زاده رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی چابهار گفت: با توجه به گسترش شیوع کرونا تمامی تاسیسات گردشگری شامل هتل، بومگردی و آژانس‌های گردشگری تعطیل و سفر گردشگران به شهر چابهار تا اطلاع بعدی ممنوع است.

او بهترین راه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را قطع زنجیره آن عنوان کرد و گفت: در خانه ماندن، نرفتن به سفر، جلوگیری از تجمعات غیرضروری راه‌های قطع زنجیره ویروس کرونا هستند.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چابهار نیز گفت: با توجه به وضعیت قرمز کرونا و به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس و کمک به رفع این معضل بهداشتی این اداره ضمن تاکید بر جلوگیری از سفر از پذیرش مهمان در مهمانسرا‌های زیر پوشش خودداری می‌کند.

علی بامری افزود: در همین راستا از شهروندان و همکاران گرامی درخواست می‌شود به منظور حفظ سلامت خود و سایر آحاد جامعه مسافرت خود را در این شرایط لغو و به زمان دیگری موکول کنند.

او بیان کرد: مبارزه با ویروس کرونا مساله‌ای مهم و جدی است و همه باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم مانند دیگر برهه‌ها این بیماری را شکست دهیم.

مرتبط:

کوه‌های مینیاتوری چابهار؛ ردی از مریخی‌ها اینجاست

روستای رمین چابهار ، جایی که یکبار در عمر باید رفت

گل ‌افشان جوشان در چابهار

آیا مجوز حرکت خانه‌های چرخ‌دار در جاده‌ها صادر می‌شود؟

عضو کلوپ کمپرداران ایران از پیگیری مجوز حرکت خانه‌های چرخ‌دار در جاده‌های ایران خبر داد و گفت: با تشکیل این کلوپ و داشتن مجوز راحت‌تر می‌توانیم در جاده‌ها حضور داشته باشیم.

رضا قزوینی، عضو کلوپ کمپرداران ایران از کمپرداران با سابقه و از تجهیز کنندگان فضا داخلی خودروها برای تبدیل آن‌ها به کمپر است که درباره نوع جدید سفر در ایران، گفت: کمپر به هر خودرویی می‌گویند که امکانات اولیه برای تسهیل یک سفر را داشته باشد مانند خانه‌های چرخ‌دار جایی برای خواب و استراحت و یا امکانات پخت‌وپز برای یک روز کامل یا حتی بیشتر.
خانه‌های چرخ‌دار می‌تواند از سواری کوچک باشند تا تریلی‌ها و اتوبوس‌های بزرگ آن هم در کلاس‌های مختلف شاید این خودروها تعاریف پیچیده‌ای داشته باشند اما در اصل موضوع هیچ فرقی نمی‌کنند. اما آن چیزی که در ایران جا افتاده استفاده از ون و یا خودروهای مشابه آن است که امکانات پخت و پز و شست و شو و خواب را به ما می‌دهد. بنابراین به هر خودرویی که دارای چنین خصوصیات و امکانات اولیه باشد کمپر می‌گویند و اگر اتاقکی هم به آن وصل باشد، نام کاروان را به خود می‌گیرد. ایرانی‌ها شاید خیلی با موضوع خانه چرخ دار یا متحرک آشنا نباشند اما از گذشته کاروان و کجاوه داشته‌اند. در ایران معمولا افراد خودروهای مختلفی را به کمپر تبدیل می‌کنند مانند سواری، سواری شخصی، ون با ظرفیت ۷ نفر و یا بیشتر و ….
وی در ادامه گفت: حتی مینی‌بوس هم داریم دولت می‌گوید من به مینی‌بوس سوبسید می‌دهم اما مینی بوس‌هایی که اکنون به کمپر تبدیل می‌شوند ده سال از کارکردشان گذشته و دیگر قابلیت جابه‌جایی مسافر را ندارند پس می‌توان کاربری آن‌ها را تغییر داد. سال ۹۲ شرکتی روی مینی‌بوس‌های کایا توانست مجوز کمپر و کاروان بگیرد بعد از آن دیگر به کسی مجوز ندادند یک خودروی دیگر نیز وارد ایران شد که این مجوز را داشت. با این مجوز دیگر پلیس نمی‌توانست ایرادی به کمپر بگیرد چون به عنوان مثال دیگر لزومی نداشت که آن مینی بوس ۱۷ سرنشین داشته باشد بنابراین تردد آن آسان می‌شد اما تعداد این مجوزها زیاد نبود.

قزوینی بیان کرد: اکنون از ماشین‌هایی برای کمپر استفاده می‌شود که از رده خارج شده‌اند مانند غزال‌های روسی که برای ناوگان عمومی استفاده می‌شدند اما بعدا دپو شدند. زمانی که بحث کمپرها پیش آمد، افراد علاقه‌مند مشکلات این خودروها را حل کردند چون خیلی زود داغ می‌کرد اما الان گروه غزال سواران را داریم. پس از آن اویکوها هستند که در میان کمپرسواران مقبول افتاده‌اند چون پلیس با آن‌ها مشکلی ندارد این خودروها می‌توانند ۳ و نیم تن وزن داشته باشند و نیازی به بارنامه برای آن‌ها نیست. دارندگان کامیونت‌های مسقف فلزی نیز که دارای ۶ چرخ هستند معمولا مشکلی با پلیس راهور ندارند. این خودروها برای افرادی که به سفر می‌روند محبوب‌تر هستند هر کسی بنا به سلیقه و بودجه‌ای که دارد داخل آن را تجهیز می‌کند اما الان حداقل هزینه‌ای که برای تجهیز آن‌ها می‌شود حدود صد میلیون تومان است. که البته این هزینه به خودرو و امکانات داخلش بستگی زیادی دارد.

وی با این‌که خانه‌های چرخ‌دار وقتی کمپر می‌شوند بیشتر از زمانی که باربری می‌کردند، بار و تجهیزات با خود همراه نمی‌کنند، گفت: به عنوان مثال خودروی من تا سه‌ونیم تن می‌تواند باشد خودش دوونیم تن است و یک تن هم می‌تواند بار داشته باشد ولی تجهیزات داخلش به یک تن نمی‌رسد. از طرفی سفر با این خودروها ایمن‌ترین سفرهاست چون راننده‌های مسافر در مسیر هیچ وقت بیشتر از ۸۰ یا ۹۰ سرعت نمی‌رود چون حضور در جاده را جز سفر می‌داند و اصلا عجله‌ای برای رسیدن به مقصد ندارد. همچنین هر زمان که از رانندگی خسته شد می‌تواند کنار جاده‌ای توقف کند و در رختخوابی که برای خود تدارک دیده استراحت کند. برخی از کمپر داران موتور سیکلت هم دارند و مناطقی که با خودرو نتوانند طی کنند از این وسیله بهره می‌برند.
این کمپرسوار تصریح کرد: داشتن کمپر می‌تواند این امکان را بدهد که مسافران لوکیشن‌های بهتری را به دنیا و مردم نشان دهند امید داریم بتوان تعداد کمپر سواران را بیشتر کنیم چون این هم نوعی از سفر است و گردشگران خودش را دارد. اتفاقاً برای گردشگران خارجی که نگران طی شدن مسیر در ایران هستند، بسیار جذاب و شناخته شده خواهد بود. حتی می‌توان این خودروها را اجاره داد ولی ماشین به تعداد کافی نداریم.
وی در ادامه بیان کرد: اکنون می‌خواهیم زیر نظر یک نهاد باشیم از آن‌جا که وزارت میراث فرهنگی، در زیرمجموعه خود کانون اتومبیلرانی و جهانگردی را دارد؛ قرار شده کلوپ، کانون و یا انجمنی زیرمجموعه آن شکل گیرد تا اگر مشکلی بر سر فعالیت‌های کمپرداران بود بگوییم این فعالیت‌ها توسط وزارت تائید شده است.
مهر نوشت، قزوینی همچنین به مشکل رانندگان با پلیس راهور اشاره کرد و گفت: مشکل از هر دو طرف است. خیلی از افراد از جاده و پلیس راهور ترس دارند و تصور می‌کنند که جلوی حرکت شان گرفته می‌شود به این دلیل که آشنا به قوانین و حقوق خود نیستند. از آن طرف نیروهای راهور در جاده‌ها نیز با این خودروها آشنا نیستند. این کانون تلاش می‌کند بتواند چنین موانعی را از سر راه بردارد. با این وجود در همین مدت نیز بازخوردهای خوبی از سوی پلیس راهور دیده شده است. پلیس به حق می‌گوید که این ماشین چیست و صندلی‌هایش کجاست. ولی ما دیگر نمی‌خواهیم از آن با کاربری قبلی استفاده کنیم به همین دلیل باید قوانین را در این حوزه تغییر داد این کار هم انجام نمی‌شود مگر با ایجاد یک کلوپ و نشان دادن تقاضای بسیار برای حرکت این خانه‌های متحرک.
منبع:اسکان
مرتبط:

ورود مسافران به روستاهای مازندران ممنوع است

سرپرست اداره‌کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران با اشاره به اجرای طرح سراسری محدودیت ورودی به استان‌ها ، گفت : ورود مسافر و افراد غیربومی به روستاهای مازندران ممنوع است و مسئولان شهرستان و دهیاران باید این مصوبه را به صورت جدی اجرا کنند.

به گزارش ایرنا ، محمدرضا غلامی روز یکشنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونای شهرستان رامسر افزود : دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی با همکاری پایگاه های مقاومت بسیج در روستاها از حضور افراد غیر بومی به صورت مهمان و بستگان  با احترام و بدون تنش و درگیری جلوگیری کنند.

وی اظهار امیدواری کرد که با همکاری و هم افزایی مردم و مسئولان هر چه زودتر با قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا ، وضعیت عادی به مناطق مختلف استان بازگردد و گردشگری که مهم ترین محور اقتصادی استان است رونق بگیرد.

سرپرست اداره کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران همچنین در این نشست در پاسخ به مشکلات مطرح شده از سوی مسئولان رامسر در خصوص کمبود برخی از کالاهای اساسی ، گفت که این موضوع در سطح استان پیگیری خواهد شد.

رییس اداره صنعت ، معدن و تجارت رامسر هم در این نشست گفت : رامسر در این ایام کرونایی به دلیل قرار گرفتن در دورترین نقطه از استان در تامین کالاهای اساسی نظیر روغن و مرغ و برخی مواد غذایی دیگر با مشکلاتی رو به رو است.

سعید فیلی افزود : به دلیل برخی ضعف های زیر ساختی و کمبود ها سبب شده تا مرغ در این شهرستان با قیمت هرکیلوگرم ۳۲ هزار تومان عرضه شود که این امر مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.

وی گفت : مصرف روزانه مرغ در شهرستان رامسر بدون احتساب مسافر ۶ تا هفت تن است و عدم تامین این میزان مرغ باعث افزایش قیمت می شود.

فیلی با بیان این که در حال حاضر روغن هم در سطح شهرستان موجود نیست، از مسئولان استانی خواست نسبت به رفع این مشکلات چاره اندیشی کنند.

استقبال ۸۵ درصدی از محدودیت‌های جدید

رییس اداره صنعت رامسر همچنین با بیان اینکه ۸۰ تا ۸۵ درصد اصناف رامسر به محدودیت های اعمال شده از سوی ستاد کرونا تمکین کرده اند ، گفت : ۱۵ تا ۲۰ درصد از اصناف رامسر  مصوبات ستاد کرونا مبنی بر تعطیلی کامل و همچنین اعمال محدودیت ها سرپیچی می کنند.

وی از فعالیت ۴۲ اکیپ برای بازرسی از اصناف شهرستان خبر داد و افزود : در حال حاضر ۲۲ واحد متخلف کرونایی در شهرستان جریمه شدند و ۳۰ واحد صنفی دیگر نیز با حکم قضایی پلمب شدند.

بر اساس آمار مرکز بهداشت و درمان رامسر در حال حاضر ۲۴ نفر مبتلا به بیماری کووید- ۱۹ در بیمارستان امام سجاد (ع) این شهرستان بستری هستند. علاوه بر این ۱۴۳ بیمار مشکوک هم در قرنطینه خانگی و ۲۹۳ نفر نیز در مرحله ردیابی قرار دارند.

طرح جامع اعمال محدودیت ها برای کنترل کرونا با سطح بندی شهرها به مناطق قرمز، نارنجی و زرد از شنبه اول آذر ماه در سراسر کشور اجرایی شد.

این طرح قرار است فعلا به مدت دو هفته اجرایی شود و پس از آن با بررسی نتایج کسب شده در صورت نیاز تمدید یا لغو خواهد شد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

آبشار اسپه او _آب سفید مازندران

قلعه پولاد صعودی به قدمت تاریخ مازندران

آلاشت از جاذبه های طبیعی مازندران

ماجرای عجیبِ خانه تاریخی «صمدیه لباف»

خانۀ ثبت ملی شدۀ چهار ضلعی، بدون رضایت مالک آن، سه ضلع شده، چون یک خیریه در پلاک مجاور آن ساخت و ساز کرده و وقتی مالک از خارج از کشور برگشته و به معاون میراث فرهنگی اصفهان در خصوص نقض عرصه و حریم خانه صمدیه لباف اظهار گلایه کرده، پاسخ شنیده: «برو هر کاری می‌خواهی بکن!»

خانۀ قاجاری صمدیه لباف در اصفهان، خیابان ابن‌سینا، محلۀ دردشت و کوچه میرعلاءالدین قرار دارد و سال ۱۳۸۴ با شمارۀ ۱۳۰۰۳ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است اما مالکان پلاک مجاور در ضلع شرقی این خانه با اخذ پروانه ساختمانی برای احداث ساختمان خیریه هیئت فاطمیه شمس، دیوار شرقی این خانه را تخریب و صد درصد در طول این ضلع ساخت‌وساز و به حریم آن تجاوز کرده‌اند؛ این در حالی است که علی‌رغم ثبت این خانه در فهرست میراث ملی، پروانۀ ساختمانیِ صادره از سوی شهرداری منطقه سه اصفهان به تأیید معاونت میراث فرهنگی استان اصفهان هم رسیده است!

بعد از شکایت «رامین اسعدی» و «مسعود رشیدی» (مالکانِ خانه تاریخی صمدیه لباف) نسبت به این تعرض و تصرف عدوانی، دادگاه دستور توقف در ساخت‌وساز این خیریه را صادر کرد. در ادامه و با پیگیری‌های مالکان این خانه تاریخی، اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان که تا آن زمان هیچ‌گونه واکنشی نسبت به تخریب دیوار خانۀ صمدیه لباف از خود نشان نداده بود شکایتی را در خصوص این تخریب تنظیم کرد اما به دلیل عدم توانایی این اداره در ارائۀ مدارک و مستندات و به دلیل استفادۀ دادگستری از کارشناس غیرمتخصص در حوزه میراث فرهنگی یعنی استفاده از کارشناس راه و ساختمان و هم‌چنین به دلیل عدم اعتراض اداره ‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان به این اظهارنظر(علی‌رغم اذعان آن‌ها به تاریخی بودن خانه صمدیه لباف و ثبت آن در فهرست میراث ملی)، رأی بدوی دادگاه به برائت پلاک مجاور مبنی بر عدم تخریب دیوار شرقی صادرشده است که جای بسی تعجب دارد.

در بخشی از رأی بدوی شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو اصفهان به تاریخ سوم آبان ماه ۱۳۹۹ آمده است که «با توجه به اینکه دلیلی که وقوع بزه از سوی متهم را اثبات کند وجود ندارد و با عنایت به اینکه حسب نظریه کارشناس که مصون از اعتراض باقی‌مانده است هیچ‌گونه تخریبی از سوی متهم به بنای تاریخی وارد نشده است و با عنایت به انکار مصرانۀ متهم در کلیۀ مراحل تحقیق لهذا دادگاه رأی بر برائت متهم صادر می‌کند و اعلام می‌کند که رأی صادره ظرف مدت بیست روز قابل تجدیدنظر است.»

 

خانه چهار ضلع داشت نه سه ضلع!

«رامین اسعدی» یکی از مالکان خانۀ تاریخی صمدیه لباف، می‌گوید: پنج سال است که این خانه را خریده‌ام، می‌دانستم که خانه مربوط به دوره قاجار و در فهرست آثار ملی ثبت است و به دلیل علاقه‌ام آن را خریدم. این خانه دو پلاک دارد، پلاک ورودی که ۲۹۹۰ است و متراژ آن ۲۸۵ مترمربع است و پلاک ۲۹۹۱ که چسبیده به این پلاک است و ۹۲۸ مترمربع مساحت دارد و دو سند تک‌برگ برای هر کدام به نام من است و دو سند تک‌برگ مشابه نیز به نام شریکم مسعود رشیدی است. یعنی درمجموع من و شریکم مالک حدود سه دانگ و نیم خانه تاریخی صمدیه لباف هستیم و یک حب آن متعلق به آقای عباس صمدیه لباف است و بقیۀ خانه هم مالکین دیگری دارد. دو سال طول کشید تا سند تک‌برگ این خانه را گرفتم و وقتی که به ایران آمدم دیدم ضلع شرقی این خانه را تخریب و صد درصد در آن ساخت‌وساز داشته‌اند! به عبارتی ساختمان موسسه خیریه هیئت فاطمیه اصفهان ضلع شرقی خانه تاریخی صمدیه لباف که دیوار اشتراکی بین دو خانه بوده را از بین برده است! این خانه چهار ضلع داشت، خانه که سه ضلع نبوده است! دقیقاً مشابه دیوار ضلع غربی و با اندک تفاوت، در ضلع شرقی هم وجود داشت ولی الان با خراب کردن صد درصد دیوار ضلع شرقی، این خانه سه ضلع شده است! کارشناسان تائید کرده‌اند که آن‌ها نزدیک به ۲۰ متر به این خانه تجاوز داشته‌اند. میراث فرهنگی چطور به آن‌ها پروانه داده است؟

وی ادامه می‌دهد: این تخلف و تعرض به خانۀ صمدیه لباف حدود یک سال و نیم قبل اتفاق افتاد و من شکایتم را با عنوان تصرف عدوانی ارائه کردم که در نتیجۀ آن پروژۀ ساخت‌وساز این موسسه خیریه فعلاً متوقف‌شده است. زمانی که این تخریب صورت گرفت من ایران نبودم اما آقای صمدیه لباف که شریک مشاعی ما هستند و یک حب از این پلاک را دارند و حتی خانه به نام صمدیه لباف ثبت ملی است، به آن‌ها گفته که چرا دارید دیوار را خراب می‌کنید؟ ولی کوچک‌ترین اهمیتی ندادند و تراکتور آوردند و دیوار را خراب کردند و ستون‌هایشان را احداث کردند. سپس با فشار و پیگیری‌هایی که من انجام دادم اداره میراث فرهنگی اصفهان هم شکایتی را تنظیم کرد و در واقع میراث فرهنگی مجبور شد تا شکایتی تنظیم کند چراکه تا پیش از آن هیچ اقدامی در خصوص این تخریب انجام نداده بود؛ علی‌رغم اینکه این خانه در فهرست میراث ملی ثبت‌شده و کارشناسان رسمی دادگستری در حوزه‌های مرتبط یعنی حوزه ثبت و نقشه‌برداری به ‌صورت مکتوب اعلام کرده‌اند که به خانه صمدیه لباف تجاوز شده است اما دادگاه با استناد به نظر کارشناس غیر مرتبط حوزۀ راه و ساختمان و با توجه به اعتراض نکردن اداره میراث فرهنگی استان اصفهان نسبت به اظهارنظر این کارشناس، رأی بر برائت مالک این ساختمان خیریه صادر کرده است!

 

اظهارنظر کارشناس غیرمتخصص در مورد تاریخی بودن خانه!

در نظریه مهدی حافظ فرقان، کارشناس رسمی دادگستری در حوزۀ راه و ساختمان آمده است که «قبل از اجرای حسینیه، بین خانه تاریخی لباف و حسینیه دیوار مشترک گلی و فاقد هرگونه آثار تاریخی به عرض۸۰ سانتی‌متر و طول موردبحث حدود ۲۱ متر به‌صورت نیمه مخروبه وجود داشته است و در حال حاضر نیز این دیوار با همین مشخصات وجود دارد.»

در  بخش دیگر این نظریه آمده که «خانه تاریخی لباف دارای ساختمان تاریخی در ضلع شمال، ضلع غربی و ضلع شمالی است.» این در حالی است که دیوار ضلع شرقی خانه تاریخی صمدیه لباف تقریباً به ضلع غربی آن مشابه بوده و هر چهار ضلع متعلق به دوران قاجار است و برخلاف نظریۀ این کارشناس، دیوار موجود بعد از تخریب دیوار اشتراکی قدیمی ساخته‌شده است.

هم‌چنین عباس صمدیه لباف زمانی که از شرکای مشاعی این خانه تاریخی است و با پیگیری‌های وی خانه به ثبت ملی رسید، می‌گوید: یک سال و نیم قبل آن‌ها آمدند و تراکتور گذاشتند پشت دیوار، به آن‌ها گفتم چرا تراکتور گذاشتید و خراب می‌کنید؟ به چه مجوزی؟ اما گفتند این‌ها مال حسینیه و امام حسین(ع) است و من هم گفتم امام حسین(ع) این‌طور دستور داده که خانه مردم را خراب کنید؟ دیوار اشتراکی را خراب کنید؟ اصرار من بی‌فایده بود چون مجوز داشتند.

 

تأیید کارشناسان نقشه‌برداری و ثبت، مبنی بر تخریب و تعرض

سید عبدالحسین موسوی الکاظمی کارشناس رسمی دادگستری استان اصفهان در رشتۀ نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی در تاریخ بیست و هشتم اسفندماه ۱۳۹۸ در بخشی از اظهارنظر مکتوب خود در خصوص میزان پیشروی پلاک در حال ساختِ ۲۹۹۲ در پلاک مالکان خانه صمدیه لباف، تصریح کرده که «طبق نقشۀ پیوستی در سند تک‌برگ پلاک۲۹۹۰ به علت مسدود شدن راهروی ورودی قدیمی این پلاک، قطعه‌ای به مساحت ۶ و نیم مترمربع از این پلاک از دسترس مالکین آن خارج‌شده است.» وی هم‌چنین در بخشی دیگر آورده است که «طبق نقشه مندرج در سند تک‌برگ۲۹۹۰ در ضلع جنوب شرقی ستون احداث‌شده به میزان ۸/۰ متر به داخل پلاک ۲۹۹۰ پیشروی داشته و در مجموع با تخریب دیوار مشترک قدیمی و احداث ستون‌های قدیمی، حدود ۸ مترمربع از این پلاک به‌صورت یک قطعه مثلثی تصرف‌شده است.

همچنین حسین نوروز از دیگر کارشناسان رسمی دادگستری استان در امور ثبتی نیز در اظهارنظر مکتوب خود در تاریخ سیزدهم آبان ماه ۱۳۹۸ آورده است که «ساختمان موسسه خیریه هیئت فاطمیه اصفهان، مسجد شمس بخشی از عرصه خانه مجاور غربی که به‌عنوان حیاط‌خلوت خانه مذکور بوده بدون اذن و هماهنگی مالکین مجاور غربی با دیوار بلوکی متصرف‌شده است و اظهار شاکیان در بخش ورودی ساختمان آنان دالانی تاریخی وجود داشته که ورودی خانه بوده که بخش اعظم آن در هنگام ساخت ساختمان فاطمیه تخریب و اکنون جزو تصرفات ساختمان فاطمیه گردیده و به‌عنوان قسمتی از راهروی ورودی ساختمان هیئت فاطمیه تلقی می‌شود و از ید تصرف مالکین اصلی پلاک ۲۹۹۰و۲۹۹۱ خارج‌شده است و همچنین دیوار حد شرقی شاکین پلاک‌های فوق که دیوار اشتراکی بوده بدون اذن و هماهنگی تخریب گردیده است.»

 

چرا میراث فرهنگی پروانه را تأیید کرد؟ چرا شکایت نکرد؟

مالک خانه صمدیه لباف با بیان اینکه هم‌اکنون این پروژه با طرح شکایت وی با عنوان تصرف عدوانی، در شعبه سه بازپرسی و شعبه پنج حقوقی توقیف است، تصریح می‌کند: سؤال من اینجاست که اولاً چطور میراث فرهنگی به آن‌ها پروانه داده است درحالی‌که می‌داند این خانه ثبت ملی است!؟ شخص آقای طاهری معاون میراث فرهنگی نقشه‌هایی که شهرداری داده را چطور تائید کرده که در صد درصد طول این خانه ساخت انجام داده‌اند!؟ وقتی من با آقای طاهری صحبت کردم من را از دفترش بیرون کرد و گفت برو هر کاری می‌خواهی بکن و به هر ارگانی هم می‌خواهی شکایت کن که من هم رفتم بازرسی شکایت کردم.

اسعدی به‌ عنوان دومین سؤال می‌پرسد: چرا تا آن زمان که من شکایت نکرده بودم میراث فرهنگی هیچ‌گونه اقدام و شکایتی علیه چنین تخلفی در مورد خانۀ ثبت ملی انجام نداده بود!؟ اگر من یک سال و نیم پیش در شعبه سه بازپرسی پروژه را متوقف نکرده بودم آن‌ها ساخته بودند و ارتفاع گرفته و حتی از کتیبه این خانه هم بالاتر رفته بودند. چطور این اتفاق افتاده است!؟ چطور ما یک میخ به دیوار میراثی بزنیم میراث فرهنگی قیل کشان می‌آید اما حالا چنین دیواری زده‌اند و ستون‌های ساختمانشان را در خانۀ تاریخی احداث کرده‌اند اما میراث فرهنگی تا زمانی که من شکایت نکرده بودم هیچ شکایتی نکرد!؟ من به‌عنوان مالک شکایت تصرف عدوانی را انجام دادم و محکوم هم می‌شوند چون کارشناس سه‌نفره هم گفته نزدیک به ۲۰ متر به این خانه تجاوز شده است اما سؤال بعدی من این است که چطور تا آن زمانی که من شکایت نکرده بودم میراث فرهنگی هیچ اقدامی نکرده بود!؟

وی می‌افزاید: سؤال بعدی من این است که چرا زمانی که میراث فرهنگی با پیگیری‌های من مجبور به شکایت از این ساخت‌وساز شد و شعبه پنج بازپرسی هم آن‌ها را محکوم کرده و برایشان قرار مجرمیت صادر کرده و بعد شعبه ۱۰۱ کیفری دو استان اعلام کرد که کارشناس بیاید چرا کارشناس ساختمانی گذاشته‌اند!؟ مگر خانۀ میراثی کارشناس ساختمان می‌خواهد؟ خانه میراثی کارشناس نقشه‌بردار و کارشناس ثبت و کارشناس میراث فرهنگی می‌خواهد. روی چه حسابی کارشناس ساختمانی گذاشتند!؟ کارشناس ساختمانی زده زیر تاریخ و ارزش این خانه و گفته اصلاً این خانه ارزش تاریخی ندارد! این خانه ثبت میراث ملی است. اگر ارزش تاریخی دارد پس چرا میراث فرهنگی روی نظریه کارشناس که نوشته این خانه ارزش تاریخی ندارد و این دیوار اصلاً مهم نیست چرا اعتراضی نکرد و آن‌ها توانسته‌اند در دادگاه ۱۰۱کیفری دو برائت بگیرند!

 

چرا میراث فرهنگی به اظهارنظر کارشناس راه و ساختمان اعتراض نکرد!

اسعدی می‌گوید: من به‌عنوان مالک، شکایت تصرف عدوانی کردم و به نتیجه می‌رسم، ولی می‌خواستم ببینم شکایت میراث فرهنگی که با پیگیری‌های خودم شکایت کرد به چه نتیجه‌ای رسیده که متوجه شدم کارشناس راه و ساختمان آمده و ارزش این خانه را زیر سؤال برده و میراث فرهنگی و شخص آقای طاهری معاون میراث هیچ اعتراضی نکرده است! دادگاه هم گفته چون میراث فرهنگی به نظر کارشناسی اعتراضی نکرد و مصون از اعتراض ماند، لذا رأی برائت داده. خواست خدا بود که من نتیجۀ این رأی را بفهمم و خودم اقدام کنم و همراه با شریکم آقای مسعود شیرانی به دادستانی نامه نوشتم و قرار است دادگاه به‌عنوان مدعی‌العموم وارد میدان بشود. چون میراث اعتراضی نکرده و اگر می‌خواستند اعتراضی بکند روی نظریه کارشناس تابه‌حال این کار را انجام داده بودند. من چند جهت را می‌توانم ساپورت کنم که اگر من متوجه نشده بودم مصون از اعتراض می‌ماند.

مالک خانۀ ثبتی صمدیه لباف ادامه می‌دهد: من رفتم اداره بازرسی استان شکایت کردم که اولاً به چه حقی میراث فرهنگی آمده نقشه‌ای که این خانه دارد را تائید کرده است؟ حتی برای خانه‌های معمولی هم سرتاسر دیوار را اجازۀ ساخت نمی‌دهند این‌که خانۀ میراثی است. دوم اینکه به چه حقی میراث فرهنگی به آن‌ها مجوز ساخت با ارتفاع بلند کنار خانه میراثی ثبت ملی را داده است؟ شخص آقای طاهری نقشه‌های آن‌ها را تائید کرده است که به آن‌ها پروانه داده است، به چه مجوزی!؟ مورد دیگر اینکه چطور میراث فرهنگی تا زمانی که من به‌عنوان مالک تصرف عدوانی را شکایت و پیگیری نکردم برای چنین تخلف اظهر من الشمسی اعتراض و شکایت نکرده است!؟ چهارمین سؤال من این است که چطور به نظریۀ کارشناسی اعتراض نشده و اگر دوباره من پیگیری نکرده بودم رأی برائت آن‌ها قطعی می‌شد!؟

 

معاون میراث فرهنگی می‌گوید صلاح دانستم پروانه‌شان را تأیید کنم!

اسعدی با تأکید بر اینکه خانه صمدیه لباف در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است، می‌گوید: آقای طاهری معاون میراث فرهنگی، اگر این خانه تاریخی نیست به من اعلام کن من بولدوزر بگذارم بروم بالا. ولی اگر ثبت تاریخی و ملی است این طریق پیگیری کردن است!؟ به چه مجوزی چنین ارتفاعی را دادید!؟ به چه مجوزی به نظر کارشناسی اعتراضی نکرده‌اید!؟

اسعدی با اشاره به صحبت‌های معاون میراث فرهنگی، تصریح می‌کند: وقتی به آقای طاهری اعتراض کردم که چطور چنین نقشه‌هایی را تائید کردید، چطور در کنار خانه‌ای که ثبت ملی است ساخت‌وساز با این ارتفاع را تائید کردید، چطور دیوار خانه را خراب کرده‌اند و صد درصد ساخت در خانه تاریخی انجام دادند، چطور به نظریه کارشناس ساختمان که گفته این خانه ارزش تاریخی ندارد اعتراض نکردید، او گفت به تو مربوط نیست حتماً یک صلاحی می‌دانستم و من را از دفتر بیرون کردند. من بعد از شکایت با شما که خبرنگار هستید تماس گرفتم و می‌خواهم جوابم را از مسئولان کشور بگیرم. من این موضوع را جهانی می‌کنم.

مالک خانه صمدیه لباف می‌افزاید: اگر هر فردی در اینترنت جستجو کند نوشته‌شده که خانه صمدیه لباف از جاذبه‌های گردشگری اصفهان است. اما چه خوب شد ما جاذبۀ گردشگری اصفهان را دیدیم! حمایت میراث فرهنگی را دیدیم! شکایت نکردنش را دیدیم! اعتراض نکردنش را دیدیم! اگر کسی یک میخ در دیوار میراثی بزند میراث فرهنگی قیل کشان نیروی یگان می‌فرستد اما این آقای صمدیه توی سرش زد و گفت این دیوار را خراب نکنید اما هیچ‌کس محلش نگذاشت تا من آمدم و شکایت کردم! چرا باید این‌طور باشد؟

وی تأکید می‌کند: ازنظر مادی به نفع من است که بگویند اینجا میراثی نیست، به خدا متری سه میلیون می‌شود متری ده میلیون تومان و اینجا را می‌سازم و شش طبقه هم بالا می‌روم اما من دارم توی سرم می‌زنم به خاطر میراث این شهر، به خاطر میراث این مملکت، به خاطر حفظ جاذبۀ گردشگری اصفهان. یک توریست بیاید اصفهان و این صحنه را ببیند که دیوار خانه تاریخی را خراب کرده و بالا رفته‌اند چه می‌گوید!؟

 

این خانه، تاریخی نیست!؟

اسعدی با ذکر نقل‌قولی از معاونت اداره میراث فرهنگی استان اصفهان، می‌افزاید: پیش‌ازاین ماجرا و در خصوص موضوع دیگری آقای طاهری معاون میراث فرهنگی یک‌بار گفته بود که «یک‌زمان یک دیوار نصفه یکجا ریخته است و ما آن را تاریخی حساب می‌کنیم.» این دقیقاً جمله آقای طاهری است. حالا این خانه، تاریخی نیست!؟ خانه‌ای که ثبت ملی است! من کارم ساخت‌وساز است اما چه موقع دیده‌اید که چنین پروانه‌ای با صد درصد ساخت در طول خانه و با این ارتفاع تائید شود؟ آیا در مورد این خانه با کتیبه و ستون که تمام قسمت‌هایش در یک دوره ساخته‌شده است می‌توانیم بگوییم یکجایش تاریخی است و یکجایش نه؟!

وی همچنین به تخلف استفاده از کارشناس راه و ساختمان به‌جای کارشناس متخصص در امور میراث فرهنگی برای تشخیص تاریخی بودن خانۀ صمدیه لباف اشاره‌کرده و می‌گوید: این کارشناس تخلف کرده است، چون در چیزی که در حیطۀ تخصصش نیست نظر داده است. آقای کارشناس چطور نظر داده که این دیوار ارزش تاریخی دارد یا ندارد وقتی آقای طاهریِ معاون در جای دیگری گفته اگر یک دیوار نصفه هم باشد و ریخته هم که باشد ارزش تاریخی دارد!؟ کدام این حرف‌ها درست است!؟ آقای طاهری اگر این حرف درست است چرا به نظر این کارشناس اعتراضی نکردی!؟ اصلاً چرا باید کارشناس ساختمان در مورد تاریخی بودن خانه نظر بدهد درحالی‌که به کارشناس نقشه‌بردار و ثبت نیاز است، به کارشناس میراث فرهنگی نیاز است.

 

میراث فرهنگی به نظر کارشناس خود نیز اهمیت نمی‌دهد!

نکتۀ دیگر این است که کارشناس اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز در تاریخ هفدهم مردادماه ۱۳۹۸ از خانه صمدیه لباف بازدید داشته و این گزارش به ناصر طاهری معاونت میراث فرهنگی ارسال‌شده است؛ ضمن اینکه این گزارش در تاریخ نوزدهم مردادماه ۱۳۹۸ با تأیید و امضای فریدون الهیاری رئیس اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان ضمیمۀ شکایت مالکان شده است. در این گزارش آمده است که «در ساخت‌وساز انجام‌شده علاوه بر تصرف دالان ورودی خانه تاریخی صمدیه لباف، بخشی از عرصۀ آن به‌منظور ستون گذاری و ساخت دیوار به تصرف ساخت‌وساز هیئت فاطمیه درآمده است. همچنین حیاط‌خلوت این خانه تاریخی نیز بدون هماهنگی با مالک به‌منظور استقرار کارگران با دیوارکشی بلوکی جدا و به تصرف مجریان درآمده است. در بخش ورودی دالانی تاریخی وجود داشته که توسط ساخت‌وساز هیئت فاطمیه بخش‌هایی از آن تخریب و برخلاف وضعیت اصیل، راه ورودی آن به خانه صمدیه مسدود شده است.»

در بخشی دیگر از این گزارش آورده شده است که «به‌طورکلی کل دیوار شرقی حیاط کاملاً تخریب‌شده است. ادامۀ این روند آسیب‌های سازه‌ای جدی‌تری را متوجه این خانه تاریخی خواهد کرد. شایان‌ذکر است ساخت جدید در حریم درجه‌یک بلافصل خانه به‌صورت صد درصد ساخت در حال اجرا بوده و ارتفاع ستون‌ها و سازۀ اجرا شده در حدود ۸ سانتی‌متر است. دیوار شرقی یکی از اتاق‌های این خانه با ستون گذاری هیئت فاطمیه در عرصه این بنا تخریب‌شده و عملاً ستون و دیوار این بخش در عرصه خانه تاریخی اجرا شده است.»

بر اساس این گزارش نیز ریاست و معاون میراث فرهنگی استان اصفهان به‌طور کامل در جریان تخریب و تعرض به خانه صمدیه لباف قرار داشته‌اند. بااین‌وجود علاوه بر اینکه این اداره کل در زمان تخریب و تعرض به خانه تاریخی صمدیه لباف هیچ اعتراض و شکایتی را تنظیم نکرده بوده، حتی بعدازاینکه با پیگیری و ارائۀ مستندات مالکان در این خصوص مجبور به شکایت شدند  باز هم علی‌رغم اظهارنظر مکتوب کارشناس خود که به رؤیت و امضای معاون و ریاست این اداره نیز رسیده بود، نسبت به نظری که کارشناس غیر مرتبط دادگستری با تخصص راه و ساختمان دربارۀ خانه صمدیه لباف داده بوده  هیچ‌گونه اعتراضی نداشته‌اند و این مسئله جای بسی تعجب دارد.

منبع:ایسنا

مخفی‌کاری و فرار تورهای غیرمجاز از بازرسان

بازرس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تهران از ادامه پایش و رصد تورهای غیرمجاز خبر داد و گفت: اگرچه محدودیت تردد جاده‌ای برقرار شده اما تبلیغات اینستاگرامی و مجازی برخی تورهای غیرمجاز همچنان ادامه دارد و بازرسی ما متوقف نشده است. برخی از این تورها از دست بازرسان متواری شده‌اند.

مسعود سلمان‌زاده درباره روند بازرسی تورها در استان تهران به ایسنا گفت: با توجه به محدودیت ترددهای بین شهری و تعطیلی بیشتر اقامتگاه‌های کشور از جمله اقامتگاه‌های کویری از اول تا پانزدهم آذرماه، تورهای کویر اجرا نمی‌شوند، اما رصد و بازرسی‌ها متوقف نخواهد شد و مطابق هفته‌های گذشته نظارت‌ها برقرار خواهد بود.

او با اشاره به کاهش تعداد تورهای داخلی، اظهار کرد: بررسی‌ها از زمان آغاز بازرسی‌ها نشان می‌دهد مردم کمتر به سفر با تور یا گروه تمایل نشان می‌دهند و ترجیح‌شان بیشتر سفر با وسیله نقلیه شخصی است. آن‌هایی هم که با تور سفر می‌کنند میانگین سنی‌شان زیر ۵۰ سال است.

مدیر امور صنفی انجمن راهنمایان گردشگری تهران با تاکید بر ضرورت ادامه بازرسی تورها، افزود: ابلاغیه‌ای که از سوی معاونت گردشگری استان تهران در ارتباط با بازرسی تورها برای این انجمن صادر شده است اعتبار یک روز و دو روز ندارد. این بازرسی‌ها با حکم همین معاونت و با حضور نماینده آن از نهم آبان‌ماه آغاز شده و کماکان ادامه دارد. روند کار بازرسی به این ترتیب است که بنا بر اطلاعات دریافتی مبادی مختلف که معمولا محل تجمع و قرار تورها است، در زمان اجرا که بیشتر در پایان هفته اتفاق می‌افتد، رصد می‌شود.

او ادامه داد: اولویت و اصل این بازرسی‌ها بر حفظ امنیت شغلی راهنمایان گردشگری است. به این معنی که با بازرسی‌های این‌چنینی از فعالیت غیر راهنمایان به عنوان راهنمایان رسمی و دارای مجوز جلوگیری خواهد شد. همچنین اگر اتفاقی در جریان این سفرها برای راهنما رخ دهد و یا حقوق راهنمای رسمی و دارای کارت معتبر ضایع شود، از این طریق مورد حمایت واقع خواهد شد. در حقیقت، هدف و اولویت اصلی این بازرسی‌ها، پایش تورهای غیرمجاز و شناسایی افراد راهنمانما و بدون کارت و جلوگیری از فعالیت آن‌ها است.

سلمانزاده درباره نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی در جریان این بازرسی‌ها، توضیح داد: موضوع حکم بازرسان انجمن، نظارت و پایش تورهای غیرمجاز است. ما ناظر وزارت بهداشت نیستیم و کنترل پروتکل‌های بهداشتی نیز در وظیفه ما تعریف نشده است. اصولی‌تر این است که ناظر وزارت بهداشت نیز در این بازرسی‌ها حضور داشته باشد. ما نمی‌توانیم از سفر تورها به علت نداشتن ماسک و یا رعایت نکردن فاصله اجتماعی جلوگیری کنیم، چنین وظیفه‌ای برای ما تعریف نشده است، هرچند تذکر لازم را می‌دهیم و گزارش این تخلف را به اطلاع معاونت گردشگری می‌رسانیم و رسیدگی به این تخلف نیز از همان مرجع صورت می‌گیرد.

او اضافه کرد: به هر حال مسافری که با گروه سفر می‌کند و قرار است چند ساعت در محیط بسته اتوبوس حضور داشته باشد قطعا در معرض ویروس کرونا خواهد بود، مخصوصا این‌که در تمام توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت تاکید شده است حضور همزمان چند نفر در محیط بدون تهویه و بسته احتمال انتقال ویروس کرونا را بیشتر می‌کند و پرهیز از مسافرت را نیز توصیه کرده است.

بازرس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تهران با اشاره به فعالیت گسترده تورهای غیرقانونی، گفت: متاسفانه تورهای اینستاگرامی زیادی وجود دارند که به شکل توافقی از آژانس‌ها مجوز تهیه می‌کنند. تورهایی که مربوط به آژانس‌های معتبر و دارای مجوز قانونی هستند، معمولا مبدأ حرکت مشخصی دارند و مشکلی از نظر مدارکی که باید همراه داشته باشند، ندارند. بیشترین مشکل به تورهای غیرمجازی برمی‌گردد که در دو سه هفته اخیر و از زمان آغاز بازرسی‌ها، مکرر مبدأ حرکت مسافران را تغییر داده‌ و به عبارتی از دست ناظران متواری شده‌اند.

او با بیان این‌که رصد صفحه‌های مجازی تورها توسط کمیته نظارت و بازرسی انجمن صنفی راهنمایان گردشگری انجام می‌شود، افزود: در دو هفته گذشته حدود ۴۰ صفحه در اینستاگرام شناسایی شده که تبلیغ تور می‌کنند اما فقط سه چهار تور از بین آن‌ها اجرا شد، بقیه تورها یا برگزار نشدند یا مبدأ حرکت را به خاطر بازرسی‌ها جابه‌جا و پنهان کردند. به هر حال رصد و شناسایی این گروه‌ها همچنان ادامه دارد.

سلمان‌زاده در ادامه بیان کرد:  قانونا توری مجوز حرکت دارد که راهنمای دارای کارت معتبر از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مدارک لازم شاملِ فهرست مسافران، حکم ماموریت راهنما، فهرست بیمه و الحاقیه بیمه مسؤولیت مدنی و قرارداد مسافر را همراه داشته باشد. تمام این مدارک باید با سربرگ دفتر خدمات مسافرتی همراه راهنمای گروه باشد.

او در تایید این‌که بسیاری از مسافران بدون قرارداد در تور شرکت می‌کنند و اغلب به حقوق خود آگاه نیستند، در پاسخ به این سوال که آیا نداشتن قرارداد مسافر مانع از حرکت تور می‌شود، اظهار کرد: اگرچه نداشتن قرارداد، ضعف است ولی  قانون فقط به خاطر نداشتن قرارداد مسافر درحالی که سایر مدارک تور کامل است، مانع حرکت مسافران نمی‌شود. البته که نداشتن قرارداد جزء تخلفات است و حتما به معاونت گردشگری گزارش می‌شود تا برخورد قانونی متناسب با آن انجام شود.

او درباره بیمه مسافر و ترجیح برخی از آژانس‌های مسافرتی و مجریان تورها به استفاده از بیمه حوادث که پوشش ضعیف و محدودتری دارد و ارزان است، گفت: تورهای داخلی حتما باید الحاقیه بیمه مسوؤلیت مدنی داشته باشد، وگرنه تخلف محسوب می‌شود و گزارش خواهد شد.

بازرس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تهران درباره نتیجه بازرسی‌های چهار هفته اخیر، اظهار کرد: در این مدت توری متوقف نشده است اما معاونت گردشگری گزارش‌ها و تخلفات را پیگیری می‌کند و در کمیسیون فنی پرونده‌ها را بررسی می‌کنند. آژانس و راهنما در صورت تخلف باید پاسخگو باشند. در مرحله نخست تذکر داده و تعهد گرفته می‌شود و در صورت تکرار، مجوز تعلیق می‌شود و در نهایت ابطال خواهد شد  که این مدت برای بعضی از دفاتر خدمات مسافرتی به دلیل احراز تخلفات، چنین اتفاقی افتاده است.

او در پاسخ به برخی انتقادها نسبت به شکل بازرسی انجمن صنفی راهنمایان گردشگری که در تقابل با راهنمایان تور برداشت شده است درحالی که انتظار می‌رود تشکل مربوطه حامی راهنما باشد، گفت: قطعا این بازرسی‌ها در راستای حفظ حقوق راهنمایان دارای مجوز و رسمی به انجام رسیده و نتیجه آن، باز شدن فضای شغلی برای این راهنمایان خواهد بود.

او  در ادامه با اشاره به فیلم بازرسی یکی از تورها که اخیرا منتشر شده است افزود: کارت راهنمایی که در آن تور حضور داشت برخلاف آن‌چه در فیلم اعلام شد، ضبط نشده است. انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران قطعا در حمایت از راهنمایان، تورهای غیرمجاز را پایش و بازرسی می‌کند و حمایت از راهنما را وظیفه ذاتی خود می‌داند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

منع فعالیت تورهای مختلط

برخورد با «تورهای سرپایی» شدید باشد

سقوط ۶۱ درصدی تورهای اروپایی در سال ۲۰۲۰

شکست حریم منظری پل تاریخی خواجو اصفهان

مرتبط:

برج خلعت‌پوشان یادگاری از آیین کهن خلعت‌پوشی

به گفته تاورنیه در این دوره چاپار خان یا حاکم، به محض آگاهی از ارسال خلعت، تا یکی دو فرسخ آن‌سوتر از خلعت‌پوشان (محل پوشیدن خلعت) می‌رفتند و وضع و محل حاملان خلعت را لحظه به لحظه گزارش می‌کردند تا حاکم و همراهان در لحظه ورود حاملان خلعت، در محل حاضر باشند. همراهان حاکم با ساز و نقاره از حاملان خلعت شاه استقبال می‌کردند و حاکم به محض دیدن خلعت از اسب پایین می‌آمد و کرنش می‌کرد و پس از دعا برای سلامت شاه، خلعت می‌پوشید. آنگاه در میان استقبال جماعت وارد شهر می‌شد، به عمارت سلطنتی می‌رفت و در آستان درِ عمارت نیز شاه را دعا می‌کرد. سپس به خانه‌اش بازمی‌گشت و مردم دسته دسته به او تبریک می‌گفتند، همین آداب و تشریفات، با شاخ و برگ بیشتر، در دوره قاجار هم تداوم یافت.

سرجان مالكُلم نیز در كتاب خود به نام تاریخ ایران درباره مراسم خلعت پوشان می‌نویسد: «چون وضع حكومت چیره بر ایران چنان است كه می‌بایست در هر امری ملاحظه شئونات سلطنت بشود بسیاری از آیین‌ها در ایران از این سبب رواج یافته است.

برج خلعت‌پوشان

هر چیز كه نام پادشاهی بر آنست یا از آن شاه است باید با احترام و آزرم با آن عمل نمایند و به گونه ویژه‌ای ادای لوازم آداب كنند، برای نمونه اگر خلعتی از سوی پادشاه به حكام بلد یا كسی دیگر حتی شاهزادگان خانواده پادشاهی فرستاده شود، باید به مسافت چند میل به پیشواز آن رفته با سپاسگزاری بسیار خلعت را بپوشد آن گونه كه هر استان حاكم نشینی جای ویژه‌ای در بیرون شهر دارد كه آن را خلعت پوشان گویند. خلعت پوشان حدوداً ۴ مایل بیرون شهر قرار دارد.»

دارالسلطنه تبریز در دوره قاجاریه در میان شهرهای ایران موقعیتی ممتاز داشت. این موقعیت تابع رابطه سیاسی-اقتصادی ایران با جهان پیرامون بود که به تبریز موقعیت سیاسی و اقتصادی ویژه ای می بخشید.

یکی از معروف ترین باغ های دارالسلطنه تبریز در دوره قاجاریان باغ خلعت پوشان است. این باغ در آن دوره که تبریز شهر ولیعهد نشین بود، اهمیت بسیار داشت.

عمارت آجری زیبای برج خلعت‌پوشان واقع در این باغ به عنوان یكی از جاذبه‌های گردشگری تبریز در جنوب منطقه كركج در ۵ كیلومتری مركز این شهر و در جوار رودخانه میدان چایی واقع شده است.

برج خلعت‌پوشان

علت نام‌گذاری این برج به برج خلعت‌پوشان برگزاری مراسم اهدای خلعت توسط ولیعهدان مقیم در تبریز به مردم و یا حکام و سایر شاهزادگان بود. این مراسم اغلب در طبقه آخر برج برگزار می شد و ولیعهدی که در تبریز اقامت داشت در این مراسم خلعت یا انعام شاهی و یا حتی برخی نشان ها و مقامات دولتی را به افراد اهدا می کرد. البته این مراسم با تشریفات بسیاری برگزار می شد و افراد دریافت کننده انعام و یا خلعت و یا حتی نشان های دولتی در روبروی درب برج به انتظار می ایستادند. این افراد با هدایای گران قیمتی همچون عبایی ترمه به تن و شمشیرهایی جواهر نشان به کمر که از دست ولیعهد دریافت می کردند در حرکتی نمادین و به پاس قدردانی از الطاف ملوکانه به سمت عالی قاپو حرکت کرده و بر درگاه آن بوسه می زدند.

آخرین مراسم اهدای خلعت در سال ۱۳۳۰ ه.ق در این برج صورت گرفته است. در این دوران صمدخان مراغه ای حکمران تبریز بوده است. این برج در سه طبقه و شبیه یک منشور ساخته شده که قاعده کثیر الاضلاع این برج دارای ۱۶ ضلع است.

برج در نمای بیرونی خود با طاق نماهایی آجری در هر یک از اضلاع آراسته شده است و در طبقه دوم دو پنجره وسیع با شیشه های رنگی زیبا به چشم می خورد. برج با قطر ۹,۵ متری در میان محوطه سرسبز و درختکاری شده قرار داشته و آنطور که به نظر می رسد در دوران آبادانی خود یکی از زیباترین چشم اندازهای اطراف تبریز را داشته است.

برج خلعت‌پوشان

بر اساس سفر نامه هایی که در دوره حکومت قاجاریه نوشته شده، پیرامون برج خلعت پوشان استخری قرار داشته که با گذر از پل، ورود به داخل ساختمان میسر می‌شد. در طبقه سوم برج کنگره ای به شکل دندانه بنا شده است که در قدیم محل برگزاری مراسم خعلت پوشی بود.

حفظ بنای عمارت خلعت پوشان تبریز به عنوان شاهدی از یک سنت قدیمی و منحصر به فرد به عنوان باز مانده ای از نسل کهن آیین های ایرانی به حق ضروری است. بنای خلعت پوشان در تاریخ ۱۲/۰۲/۷۷ و به شماره ۲۰۱۰ توسط وزارت میراث فرهنگی به عنوان اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی به عنوان متولی اصلی صیانت و حفاظت از مواریث تاریخی، مرمت و سامان‌دهی برج تاریخی خلعت پوشان تبریز را که از جمله مهم‌ترین پروژه‌های مرمتی این اداره‌کل محسوب می‌شود در سال‌های اخیر به‌صورت مداوم در کاری خود قرار داده است.

طی سال‌های مذکور اقداماتی نظیر استحکام‌بخشی بنا، دوخت و دوز ترک‌های ایجادشده در طاق‌های طبقه همکف، مرمت مقرنس‌های گچی و تزئینات گچی وابسته به معماری، بازسازی درب‌های ورودی و ارسی‌های طبقه همکف، احیا و بازسازی طاقچه‌های دارای قطاربندی و مقرنس‌کاری و نیز شومینه‌های آجری، بازسازی و اجرای کف اصلی بنا در داخل طبقه همکف، کاوش در راستای به دست آوردن خطوط معماری استخر دور تا دور بنا، ارائه طرح مرمت و بازسازی گنبد طبقه اول و استخر محوطه و همچنین اجرای مکان صحیح پل دسترسی برج تاریخی انجام شده است.

طی سال جاری اقدامات پایانی حفاظت و مرمت برج تاریخی برج خلعت‌پوشان تبریز در حال اجرا است که در این راستا بازسازی استخر محوطه، مرمت و بازسازی طبقه اول، مرمت و نصب در ب و پنجره‌های طبقات انجام خواهد شد.

منبع:میراث آریا

مرتبط:

قاری کورپوسو _پل چراغ تبریز

باغ گلستان _باغ گل تبریز

همه چیز درباره ی ارگ علیشاه تبریز

روایتگری تاریخ در موزه باستان‌شناسی گرگان

نقش حیاتی موزه‌ها در جوامع بشری نقشی بدیع، ماندگار و مروج ناب‌ترین پدیده‌های فرهنگی است.موزه‌ها از معدود مراکز حفظ یادگاران نسل گذشته هستند. هر یک از این اشیا در عین بی‌زبانی به هزار زبان سخن می‌گویند.
موزه باستان‌شناسی گرگان در سال ۱۳۵۵ خورشیدی با عنوان «موزه سنگ مزار» آغاز  به کار کرد و در بهمن‌ماه سال ۱۳۶۷ با افزوده شدن مجموعه ارزشمندی از اشیای باستانی، با نام موزه باستان‌شناسی به کار خود ادامه داد.

موزه باستان‌شناسی گرگان
این موزه از سال ۱۳۹۱ تحت مرمت و بهسازی قرار گرفت و درنهایت مورخ ۱۷ خردادماه ۱۳۹۶ خورشیدی با فرم و محتوای جدید فعالیت خود را از سر گرفت.
با ورود به حیاط موزه به‌عنوان بخش نخست بازدید و ورودی آن، سنگ مزارها و خمره‌های سفالی و صندوقچه‌های چوبی را می‌توان مشاهده کرد.بازدیدکنندگان می‌توانند در این بخش با انواع سنگ مزارهای دوره اسلامی (از سده ۹ ه.ق تا عصر حاضر) از جمله ریشه‌ای، صندوقچه‌ای و گهواره‌ای و به‌علاوه با اهمیت جایگاه مذهبی، اعتقادی و هنری آن‌ها نزد مردم منطقه آشنا شوند.
سالن اصلی موزه از لحاظ محتوایی شامل بخش‌ها و موضوعات مختلفی است که با ۱۹ ویترین، ۲۵ تابلو و بخش اتاق پژوهش پذیرای بازدیدکنندگان است.
در موزه باستان‌شناسی گرگان درمجموع ۲۳۲ شی‌ء باستانی ارزشمند متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی از حدود ۷۵۰۰ تا ۱۰۰ سال قبل (دوره‌های پیش‌ازتاریخ و تاریخی اسلامی) در ویترین‌ها در معرض نمایش قرار گرفته‌اند که شامل ظروف و اشیای سفالی، فلزی، سنگی، شیشه‌ای، گلی، سکه‌ها و نسخه خطی است.

موزه باستان‌شناسی گرگان
ویترین‌ها در مجموعه موزه باستان‌شناسی گرگان متناسب با موضوعات و دوره‌های گوناگون ارائه‌ شده‌اند که به ترتیب به‌صورت دوره نوسنگی و مس، دوره برنز و اشیای منتخب مجموعه تپه بازگیر مینودشت، دوره آهن، دوره هخامنشی‌ـ‌اشکانی، دوره ساسانی و به‌ویژه دیوار بزرگ گرگان، سکه‌های دوره‌های پیش از اسلام و دوره اسلامی، نسخه خطی (دوره قاجار)، دوران اسلامی شامل شش بخش سده‌های اولیه، سده‌های میانی، سده‌های متأخر اسلامی، ظروف شیشه‌ای، ظروف فلزی و کاشی‌های تزئینی نمایش داده‌ شده‌اند.
یکی از بخش‌های نوین و کاملاً به‌روز موزه باستان‌شناسی گرگان، اتاق پژوهش است که در راستای اهداف بزرگ آموزشی و پژوهشی موزه به‌صورت یک بانک اطلاعاتی عمل کرده و اطلاعات کامل‌تر و تخصصی‌تر در مورد موضوعات تاریخی‌ـ‌باستان‌شناسی، اشیای موجود در ویترین‌ها و محتویات تابلوهای موزه را در اختیار بازدیدکنندگان به‌ویژه دانشجویان و دانش‌آموزان و متخصصان رشته‌های مختلف قرار می‌دهد.

موزه باستان‌شناسی گرگان
پژوهشگران علاقه‌مند به این حوزه، می‌توانند با مراجعه به این سامانه پژوهشی و مطالعه مقالات و داده‌های علمی به‌روز هم بر دامنه دانش عمومی خود افزوده و هم با صلاحدید شورای پژوهشی موزه، در قالب ارائه و بارگذاری مقالات و پژوهش‌های علمی‌ـ‌تخصصی، بر محتویات بانک اطلاعات موزه بیفزایند.
یکی از مهم‌ترین و آموزشی‌ترین امکانات موزه باستان‌شناسی گرگان که باعث می‌شود مراجعه‌کنندگان بیش ‌از پیش با تاریخ استان گلستان و محوطه‌های باستان‌شناسی آن آشنا شوند، بخش مانیتور سالن اصلی موزه است که با وجود یک صفحه ‌نمایش بزرگ همه‌روزه و در تمامی ساعات بازدید، مستندهای تاریخی و آموزشی به‌ ویژه مستند دیوار بزرگ گرگان، برای بازدیدکنندگان پخش می‌شود و بر ارزش‌ها و جنبه‌های آموزشی و سمعی و بصری موزه می‌افزاید.
موزه باستان‌شناسی گرگان واقع در خیابان شهدا، چهارراه امام‌زاده واقع‌ شده است.

منبع:میراث آریا

مرتبط:

روستای جهان نما _قطب گردشگری گرگان

آشنایی با جنگل النگدره | بهشت پاییزی گرگان

دیوار گرگان ،دیواری به قدمت دیوار چین

حمام شیخ _قدیمی ترین حمام در نخستین شهر شطرنجی ایران

شهر سلماس در ۹۰ کیلومتری شمال ارومیه واقع شده و از شهرهای تاریخی و کهن آذربایجان غربی به شمار می رود. قدمت شهر کنونی سلماس به سال ۱۳۰۹ بر می گردد و قبل از آن در زمان قاجار به دیلمان معروف بود.

بعلت فرار گرفتن این منطقه بر روی خط زلزله در سال ۱۳۰۹ زلزله شدیدی دیلمانی را که دارای بناهای ازرشمندی چون بازار سرپوشیده ، حمام و مساجد قدیمی با معماری اسلامی بوده با خاک یکسان می کند. بعد از زلزله شهر جدید در ضلع شمال غربی دیلمان شهر جدید با طرحی جدید احداث می شود.

حمام شیخ، این مجموعه فرهنگی بی نظیر پس از زلزله سال ۱۳۰۹ در زمان حکومت رضاخان در بخش جدید شهر با معماری سنتی ایرانی به همت مرحوم محمد تسوجی بنا شده و در سال ۱۳۱۲ مورد بهره برداری قرار گرفته است.

حمام شیخ

حمام شیخ به لحاظ معماری اثری ارزشمند و منحصر به فرد است که در مرکز شهر سلماس واقع شده و در جوار آن بازار شهر، مساجد و منازل مسکونی قرار گرفته است.

با توجه به اینکه حمام توسط شخصی به نام «حاج شیخ مجتبی انتظاری» معروف به شیخ اداره می شده است، بعدها به نام حمام شیخ شهرت یافت و تا سال ۱۳۶۴ مورد استفاده بوده است.

حمام شیخ

حمام شیخ دارای پلان مستطیل شکل بوده و مساحتی بالغ بر ۸۶۰ متر مربع دارد. پی بنا با سنگ های معدنی و دیوارها با آجر و سنگ کار شده و طاق و گنبد پوششی آن از آجرهای چهار گوش است. حمام شیخ دارای هفت گنبد پوششی بوده و بزرگترین گنبد آن گنبد سربینه (رختکن) نیز هست.

در سال ۱۳۷۹ به کوشش سازمان میراث فرهنگی به  شماره «۳۴۷۵» در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و پس از پنج دوره مرمت و بازسازی در حال حاضر به عنوان مجموعه فرهنگی -هنری مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آشنایی با موزه ارومیه

کلیسای هفتوان _نمادی باقی مانده از دوره صفوی

پیست اسکی خوشاکو آذربایجان غربی

آشنایی با موزه ارومیه

موزه ارومیه در سال ۱۳۴۶ شمسی با زیر بنای ۷۵۰ متر مربع در محوطه‌ ای به وسعت ۲۰۰۰ متر مربع احداث شد.

موزه ارومیه از دو بخش باستان شناسی و مردم شناسی تشکیل شده است که در آن آثاری از دوران‌ مختلف تاریخ این سرزمین به خصوص اشیاء بسیار قدیمی مربوط به دوره‌ های ماقبل تاریخ نگهداری میشود. همچنین در این موزه لباسهای محلی زری دوزی و مخملهای قلاب دوزی و کتابهای خطی و کارهای ظریف مینیاتوری و غیره به نمایش گذاشته شده است.

تالار بزرگ موزه ارومیه به نمایش اشیای باستانی و تاریخی دوران مختلف تاریخی و تالار کوچک آن به موزه مودم شناسی اختصاص یافته است.

در طول سال ها بخش های مختلفی به آن افزوده شده است. هم اکنون موزه دارای یک گنجینه نگهداری آثار و اموال، آزمایشگاه و کارگاه مرمت اشیاء کتابخانه، دو سالن باستان شناسی و مردم شناسی، بخش فروش نشریات و آمفی تئاتر است. عرصه موزه ۳۰۰ متر مربع و اعیانی آن حدود ۳۲۰۰ متر مربع است.

موزه ارومیه

باستان شناسی:

سالن باستان شناسی از سه بخش پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی تشکیل شده است که در آن آثار بسیار نفیس مکشوفه از تپه های باستانی استان، از آغاز دوره نوسنگی تا پایان دوره قاجاریه قرار دارد.

در بخش پیش از تاریخ و تاریخی موزه ارومیه آثار سنگی، سفالی و فلزی متنوعی از دوره نوسنگی تا صدر اسلام نگهداری می شوند. ابزار و ادوات سنگی متعلق به هزاره های هفتم و ششم پیش از میلاد مکشوفه از تپه اهرنجان سلماس و تپه جلبر ارومیه، سفالینه های زیبای منقوش و ساده از هزاره پنجم پیش از میلاد تا هزاره اول پیش از میلاد به دست آمده از تپه های دالما، حسنلو نقده، سنگر ماکو، هم چنین آثار فلزی تزیینی و شیرهای برنزی تپه حسنلو که در نوع خود بی نظیر هشتند، سنگ نوشته های کله شین، موانا و محمود آباد به خط میخی متعلق به دوره اورارتو (هزاره اول پ.م.) ، آجرهای لعابدار مکشوفه از تپه قالایچی بوکان و تپه ربط سردشت متعلق به سال های ۸۰۰ تا ۷۰۰ پ.م، قبر مکشوفه از حومه سلماس متعلق به دوره اشکانی، گل مهرهای مکشوفه از تخت سلیمان، سکه های نقره و ظروف شیشه ای دوره ساسانی و زیور آلاتی که در موزه ارومیه نگهداری می شود بسیار متنوع و متعلق به ادوار مختلف است.

موزه ارومیه

انواع جعبه های جواهر مرصع و نقره های فیروزه کوب از دوره قاجار، گوشواره ها و گردنبندهای طلا از دوره اورارتو (هزاره اول پ.م )، هخامنشیان و اشکانیان که بسیار زیبا و هنرمندانه ساخته شده اند، زیور آلات برنزی از اواخر عصر برنز که بیشتر آن ها متعلق به تپه حسنلو بوده و در انواع دستبند، رشته های گردنبند، سنجاق سر و . . . هستند.

ویترین های دوره اسلامی نمایش دهنده آثار نفیسی از قرون اولیه اسلامی تا دوره قاجار است. برخی از این آثار عبارتند از سفالینه های نیشابور و ظروف لعابدار و ظروف برنجی از دوره سلجوقی، کاشی و سفالینه های زرین فام منحصر بفرد از دوره ایلخانی، ظروف سفالین با تکنیک های نقوش کنده و استامپی و انواع لعاب کاری ( لعاب پاشیده و نقاشی زیرلعابی ) از قرون ۵ و ۶ هجری قمری، آثار سفالین و فلزکاری دوره تیموری، نسخ و کتب خطی و سکه های صدر اسلام تا دوره قاجار.

موزه ارومیه

مردم شناسی:

در سالن مردم شناسی فرهنگ بومی و سنتی منطقه از اواخر دوران صفویه تا به امروز در معرض نمایش است.

در سالن مردم شناسی موزه ارومیه انواع ابزار و ادوات کشاورزی و دامداری، لوازم شکار، آثار فلزی با مناسبات مذهبی و اعتقادات بومی، پوشش اقوام آذری و کرد، آشوری و ارمنی استان، قفل و یراق بقاع و امامزاده، لوازم طب سنتی، آلات موسیقی، وسایل زندگی روزمره از قبیل اتو و سماور ذغالی، آفتابه و لگن، وسایل روشنایی سنتی نفتی و روغنی فلزی و سفالی در معرض نماش قرار دارد.

زمان بازدید:
همه روزه غیر از روزهای دوشنبه صبح ها ۹ الی ۳۰/۱۳ بعد از ظهرها ۱۵ الی ۱۸

مرتبط:

دهستان مرگور _ طبیعت کوهستانی ارومیه

ارومیه صدا _خاستگاه توانایی و استعداد ایرانیان

تخت سلیمان _آتشکده ای که نماد وحدت بود