دعوت رسمی عراق از ایران برای مرمت «طاق کسری»

دولت عراق سرانجام از ایران برای نجات و مرمت «طاق کسری» رسما دعوت کرد.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری ‌صنایع دستی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی، سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه در کاخ گلستان برگزار شد، گفت: طاق کسری اثری بزرگ از دوره‌ای تاریخی در  ایران فرهنگی است. متاسف بودیم که نمی‌توانستیم برای نجات و مرمت آن اقدامی انجام دهیم، اما گاهی مناسبات کشورها را ملاحظه نمی‌کنیم. چندبار به عراق نامه نوشتیم و آن‌ها هربار می‌گفتند تشریف بیاورید. ما دولت هستیم و عراق باید رسما از ایران دعوت می‌کرد.

او با اشاره به سرانجام پیگیری‌ها برای مشارکت در مرمت طاق کسری اضافه کرد: مکاتبات زیادی انجام دادیم، حتی به ستاد بازسازی عتبات عالیات هم مراجعه کردیم و از آن‌ها خواستیم با توجه به نزدیکی مزار مسلم بن عقیل به طاق کسری، موضوع یکپارچه پیگیری شود. با این حال، منتظر دعوت رسمی دولت عراق بودیم.

او افزود: به تازگی نامه‌ای از وزارت امور خارجه کشورمان رسیده که حالا می‌توانیم تفاهم‌نامه‌ اولیه مدیریتی با عراق ببندیم، چهارچوب‌ها را تعیین و پیش‌نویس تفاهم‌نامه مرمت طاق کسری را آماده کنیم.

طالبیان درباره هزینه مرمت طاق کسری و این‌که آیا ایران قرار است هزینه‌ای پرداخت کند، اظهار کرد: موضوع هزینه مطرح نیست؛ مهم دانش این کار است.

معاون میراث فرهنگی در پاسخ به این سوال که در صورت حضور «بنیاد الف» در پروژه مرمت طاق کسری نقش ایران چیست؟ گفت: این پروژه جهانی است و همه می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند. حتی ما سه بار با یونسکو تماس گرفتیم که مشارکت داشته باشد. ایکوم هم اعلام آمادگی کرده است. مرمت طاق کسری باید جریانی جهانی باشد.

به گزارش ایسنا، ریزش پی در پی بنای تاریخی طاق کسری از زمستان سال گذشته خبرساز شد و واکنش‌هایی از ایران و عراق را به دنبال داشت. تعدادی از هنرمندان و فعالان فرهنگی در نامه‌ای سرگشاده از دولت‌های ایران و عراق درخواست کرده بودند با مرمت و ایجاد پایگاه حفاظت و پژوهش طاق کسری و ثبت منظر فرهنگی این بنای تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو طاق کسری را نجات دهند.

با وجود همه پیگیری‌ها و درخواست‌ها از سوی ایران، وزارت فرهنگ عراق در اکتبر ۲۰۲۰ از «بنیاد الف» برای نجات طاق کسری درخواست کمک کرد. بنیاد «الف» در ژنو راه را برای مرمت طاق کسری باز کرد و در نخستین قدم اعلام کرد که ۷۰۰ هزار دلار برای مطالعه و نجات این بنای تاریخی هزینه می‌کند.

این بنیاد سال ۲۰۱۷ و در پاسخ به تخریب عظیمی که در سال‌های اخیر به میراث فرهنگی وارد شده، با هدف حمایت از میراث ملموس و ناملموس تاسیس شد.

درحالی که ایران منتظر دعوت رسمی دولت عراق برای ورود به مرمت طاق کسری بود، بنیاد الف در نوامبر ۲۰۲۰ ماموریت ارزیابی حفظِ طاق کسری را با همکاری دانشگاه پنسیلوانیا انجام داد تا اقدامات فوری برای این بنای تاریخی را تعریف کند و در نهایت با کمک مستندنگاریِ سه‌بعدی، اسکن‌های با رزولوشن بالا از بنا انجام و سنسورهایی برای برررسی ترک‌های ایجادشده روی بنا نصب شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

چند درخواست از مونسان برای نجات طاق کسری

حقایق جالب درباره طاق کسری

برترین‌های موزه در ایران معرفی شدند

برترین‌های موزه و موزه‌داری همزمان با روز جهانی موزه معرفی شدند.

مراسم تقدیر از موزه‌داران با حضور علی‌اصغر مونسان – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی – در حیاط کاخ گلستان برگزار شد. بیشتر تقدیرشده‌ها به دلیلی محدودیت‌های کرونا در مراسم حضور نداشتند و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به دلیل آفتاب و گرمای هوا در این مراسم سخنرانی نکرد.
محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی این وزارتخانه، نیز در سخنانی از کارشناسان موزه و مفاخر میراث فرهنگی، باستان‌شناسان و مرمتگران درگذشته یادی کرد و در ادامه با اشاره به شعار روز جهانی موزه، اظهار کرد: کرونا مشخص کرد رویکرد قدیم در موزه‌داری دیگر پاسخگو نیست. تا قبل از کرونا، ٢٣ میلیون بازدیدکننده حضوری از موزه‌ها داشتیم و اکنون وارد دوره جدیدی شده‌ایم که باید منعطف ‌و خلاق برخورد کنیم.

او به مناسبت هفته میراث فرهنگی گزارش عملکردی از سایر فعالیت‌های این حوزه داد و گفت: شش‌هزار بنای تاریخی مرمت و احیا شده که بیشتر با بودجه مردم بوده، ۲۵۰۰ کارگاه مرمتی نیز در کشور فعال شده، بالغ بر ۶۰ هزار اثر موزه‌ای مرمت شده و حدود ۵۰۰ پروژه در صف افتتاح و بهره‌برداری است. ١٨۵٠ استرداد در دوسه سال گذشته نیز انجام شده. همچنین در سال‌های اخیر ۱۴۴۰ اثر در فهرست آثار منقول ثبت شده است.

محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزه‌ها هم گزارشی از وضعیت موزه‌ها در کشور ارائه کرد و افزود: بیش از ۷۴٠ موزه فعال در کشور وجود دارد که ١٧٠ موزه از بین آن‌ها خصوصی است.

او با اشاره به روند رو به رشد احداث موزه در ایران، گفت: قبل از دولت تدبیر و امید ۴۵۵ موزه فعال در کشور وجود داشت و حدود ۳۰۰ موزه در هشت سال به این مجموعه اضافه شد. درحال حاضر هر پنج روز یک موزه راه‌اندازی می‌شود.

 

در ادامه این مراسم این افراد به عنوان برترین‌ها تقدیر شدند: آفرین امامی به عنوان مدیر موزه ستادی، میریم افسری (از موزه گلیم و دست‌بافته‌های عشایری سیرجان) و حجت‌الله کمالی (از موزه شهاب سنگ‌های ایران) به عنوان موزه‌دار خصوصی، محمدرضا پهلوان و پرستو قاسمی از استان‌های خراسان رضوی و زنجان به عنوان نمایندگان موزه‌های استانی، صادق شیخی (از موزه ایذه خوزستان)، مژگان صفامهر (از موزه‌دار میراث استان اصفهان) و زهرا کوهساریان (از موزه مردم‌شناسی آزادشهر) به عنوان موزه‌دار، منصوره آزادواره‌ای (از کاخ گلستان) و نینا رضایی (از موزه ملی ایران) فعال عرصه موزه‌داری، گل بهشت تقوا (از موزه ملی)، جواد محمدی (از زنجان) و ناهیده رضایی (از آذربایجان غربی) به عنوان امین اموال، بنفشه کهلایی (از مجموعه فرهنگی ـ تاریخی سعدآباد) مسؤول اموال برتر موزه‌ها، کبری دهقان‌نژاد (از موزه ملی)، پیمانه برناک (از چهارمحال و بختیاری)، شادی مرادی و آرمان رزم (از بخش خصوصی) به عنوان مرمتگران برتر، بهمن جلیلی (مردم‌شناسی گیلان) و سیدحسن موسوی (مردم‌شناسی خراسان رضوی) به عنوان مجموعه‌دار خصوصی، زهرا وطن‌پرست، آرش میلانی‌نیا، معصومه بیدخوری، فیروز فیروز، تورج رستمی، علی یاوری و ابراهیم ولدی (از تهران) در زمینه طراحی و تجهیز موزه، محمدحسین سیف، علی طهرانچی، سپیده پورمحمدی، مرضیه صفارمحمدآبادی در زمینه حفاظت پیشگیرانه و مدیریت بحران و علیرضا محمودی آشتیانی و امیر عاشوری در حوزه پیشتیبانی و نگهداری موزه‌ها.

 

همچنین پنج جلد از مجموعه کتاب‌های میراث‌فرهنگی و طبیعی که توسط اداره‌کل ثبت و حریم آثار میراث معنوی و طبیعی به چاپ رسیده است به همراه کتاب حراست حقوقی از میراث‌فرهنگی ناملموس در این مراسم با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رونمایی شد. مونسان سپس نمایشگاه اسناد و اقلام پستی را که در کاخ گلستان برپا شده افتتاح کرد. با توجه به تعطیل بودن موزه‌ها، آثار این نمایشگاه مجازی نمایش داده می‌شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

پست‌موزه ، نقبی به تاریخ ارتباطات ایران

تماشای مارپیچ آثار هنری در «موزه گوگنهایم»

موزه‌های سنندج نماد تاریخ و فرهنگ کردستان

مرزهای زمینی مسافری ایران و ترکیه همچنان بسته است

سخنگوی گمرک گفت: با وجود تصمیم ترکیه برای بازگشایی مرزهای زمینی برای مسافران ایرانی، هنوز تصمیمی از سوی ستاد ملی کرونا برای بازگشایی مرزهای ایران با ترکیه برای تردد مسافران گرفته نشده است.

 سید روح اله لطیفی اظهار کرد: ممنوعیت تردد مسافران از مرزهای زمینی ایران با ترکیه ، تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا بوده و هر گونه تصمیم جدید برای رفع ممنوعیت نیز می بایست از طریق این ستاد  ابلاغ شود که تا این لحظه تصمیمی در این خصوص اخذ نشده است.

وی در واکنش به اعلام خبر بازگشایی مرزهای زمینی از سوی مقامات این کشور گفت: ضمن احترام به تصمیمات کشورهای همسایه در حوزه سرزمینی آنها، ما ملزم به رعایت تصمیمات بر اساس ساز و کارهای تعریف شده در حوزه حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران هستیم و ستاد ملی مقابله با کرونا هر تصمیمی در این خصوص  بگیرد، پس از ابلاغ آن را اجرا می کنیم.

لطیفی در ادامه توضیح داد: ممنوعیت فعلی برای مسافران و گردشگران بوده و افرادی که تابعیت ایرانی دارند و در طرف مقابل شاغل هستند یا اقامت دارند مانند ماه‌های قبل می توانند از مرزها تردد کنند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

تشدید محدودیت های کرونایی در ترکیه

تور ترکیه «رسما» ممنوع؛ پرواز و هتل برقرار

سفری هیجان انگیز به آب انبار باسیلیکا در ترکیه

برنامه موکب‌های اربعین ۱۴۰۰ اعلام شد

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات از آغاز ثبت‌نامِ متقاضیان پروانه موکب‌داری برای موکب‌های اربعین ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: تدابیر لازم در خصوص دو احتمال برگزاری عمومی (بدون محدودیت) یا محدودشده و با تعداد کمتر زائران در اربعین اندیشیده شده است.

به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، محمد جلال‌مآب با بیان این‌که هنوز مسؤولان دو کشور ایران و عراق درباره چگونگی برگزاری پیاده‌روی اربعین امسال تصمیم نهایی را نگرفته‌اند، افزود:‌ برپایی پیاده‌روی اربعین به شکل‌ سال‌های قبل از پاندمی کرونا (بدون محدودیت) و برگزاری محدود و بر اساس سهمیه اعلامی از سوی مسؤولان عراقی، دو احتمالی است که درباره اربعین ۱۴۰۰ وجود دارد.

او با بیان این‌که کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین برای هر دو احتمال برنامه‌ریزی کرده است، یادآور شد: هرچند هر دو کشور به برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم تمایل دارند، اما این مساله مشروط به رفع خطر همه‌گیری و اجازه ستاد مقابله با کرونا است.

رییس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی ادامه داد: در صورت اجازه مسؤولان ذی‌ربط برای برگزاری بدون محدودیت مراسم، موکب‌های ایرانی با تمام ظرفیت به مناطق مشخص‌شده در مرز، مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا و شهرهای زیارتی عراق اعزام خواهند شد و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی فعالیت خواهند کرد.

جلال‌مآب به احتمال دوم، یعنی برگزاری محدود مراسم اربعین حسینی و اعلام سهمیه برای زائران غیرعراقی اشاره کرد و افزود: در این صورت از میان بیش از یک‌هزار موکب ایرانی، ۵۰۰ موکب بزرگ و توانمند برای کمک به برادران عراقی در قالب موکب مشارکتی دو ملت اعزام خواهند شد.

او اضافه کرد: سایر موکب‌های ایرانی همچون سال گذشته در قالب پویش «مهر حاج قاسم» در داخل کشور فعال بوده و به تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی در قالب کمک مؤمنانه و خدمات بهداشتی در قالب موکب سلامت اقدام خواهند کرد.

او با تاکید بر لزوم واکسیناسیون تمام خادمان موکب‌ها پیش از اعزام به عراق، اظهار کرد: در حال رایزنی با مسؤولان وزارت بهداشت دو کشور هستیم تا نگرانی از این بابت و انجام تست‌های لازم وجود نداشته باشد.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان این‌که این ستاد تنها مرجع رسمی صدور پروانه موکب‌داری و ساماندهی و سیاست‌گذاری و نظارت بر نحوه فعالیت موکب‌های ایرانی است، تاکید کرد: اظهارنظر و دخالت سایر نهادها در این خصوص پذیرفته نیست.

جلال‌مآب با اعتقاد بر این‌که ستاد بازسازی عتبات عالیات و موکب‌ها نمونه موفقی از تشکل‌های مردم‌نهاد هستند، گفت: خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی و کمک به هموطنان در مواقع بحرانی، مانند زلزله و سیل، دو ماموریتی است که برای موکب‌ها در نظر گرفته شده و هرگونه اظهارنظری از سوی نهادهای دیگر مورد تایید ستاد بازسازی عتبات عالیات نیست.

منبع: ایسنا

تمدن ایرانی؛ از باستان تا اسلام

همایش بین‌المللی «ایران و تمدن‌سازی جهانی – سلسله گفت‌وگوهای جهانی ایران‌شناسی در سده پانزدهم»، با بررسی جایگاه تمدن ایرانی و تأثیر این تمدن بزرگ در قیاس با دیگر تمدن‌های جهانی، در آستانه روز ملی ایران‌شناسی برگزار شد.

 آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای ـ رییس بنیاد ایران‌شناسی ـ در پیامی به این همایش تاکید کرد: شناخت ایران یک ضرورت برای ایرانیان بویژه جوانان و نویسندگان است. روز ایران‌شناسی باید بهانه‌ای باشد برای آن‌که مقامات رسمی و دولتی به محاسبه بپردازند و اگر در این باب کوتاهی کرده‌اند آن را جبران کنند.

متن این پیام که توسط سیدعبدالمجید میردامادی ـ دبیر علمی همایش و مدیرکل همکاری‌های علمی و بین‌المللی بنیاد ایران‌شناسی ـ خوانده شد به این شرح است: «معرفی و شناخت ایران برای ایرانیان، خاصه و عامه مردم، دارای اهمیت بسیاری است. زیرا علاوه‌بر آن‌که به شناخت بهتر هویت فردی و ملی کمک می‌کند و نیز دانش افراد را بالا می‌برد، به روحیه استقلال‌طلبی و حس دشمن‌ستیزی نیز کمک می‌کند و از این رو دارای بعد سیاسی هم است.

با توجه به اهمیت و لزوم شناخت ایران تاریخی و فرهنگی، دستگاه‌های آموزشی، دانشگاه‌ها و حوزه سیاست‌گذاری در کتب درسی، وظیفه اقدام جدی برای ایران‌شناسی در همه سطوح را دارند.

بُعد دیگر کار معرفی ایران تاریخی و فرهنگی و حتی ایران انقلابی، به مردم جهان است و در این‌باره هم دانشگاه‌ها و مراکز علمی بین‌المللی و رسانه‌های ملی و عمومی وظیفه دارند.

دشمنان ایران با شناختی که از عظمت فرهنگی و تاریخی ایران داشتند و خطرات شخصیت‌های علمی و فرهنگی ایران و منش ملی را برای مقابله و ستیز با نقشه‌های استثماری خود می‌دانستند، نهایت سعی خود را کردند تا بخش‌های مهم آن را پنهان کنند، یا با اشکال ناقص و بی‌محتوا معرفی کنند. آن‌ها خوب می‌دانند که ملت ایران در طول تاریخ همیشه با بزرگترین قدرت زمان جنگیده و پیروز شده است.

نکته دیگر، تحقیقات گاهنگاری بنیاد ایران‌شناسی ثابت کرده است که حیات انسانی در دوران پارینه سنگی در قدیمی‌ترین آثار سنگی دست‌ساز بشر در ایران (در کَشَف‌رود مشهد) مشاهده شده که عمر و سابقه آن بیش از یک میلیون سال است. تحقیقات دیگر در دست انجام این بنیاد ثابت می‌کند که ایران خاستگاه اولیه انسان عاقل (بنی‌آدم) بوده است که در سلسله جبال زاگرس زندگی می‌کرده است و از این‌رو مزایا و امتیازات بین‌المللی بزرگی برای ایران است.

مقصود ما از اهمیت و شأن تاریخی ایران تنها این مطالب زمین‌شناسی نیست، بلکه بیشتر اهمیت تاریخی ایران در آن است که قدیمی‌ترین یافته‌های علوم انسانی و طبیعی و ریاضی در هزاره‌های پیش از تمدن‌های دیگرِ قدیم در ایران بوده و آثاری مانند کشفیات جیرفت و سیلک و شهر سوخته و مرکز ایران نشان می‌دهد که ایران پایه‌گذار تمدن شهری و تمدن‌سازی و ترویج دانش (دانش‌های فلسفه، نجوم، ریاضیات، پزشکی و جراحی و مانند آن) بوده است.

ایران اولین امپراتوری در جهان را در دو هزار و پانصد سال پیش در دست داشته و تمدن را به ملل دیگر از جمله آتن در یونان قدیم آموخته است. ملت تاریخی ایران تنها ملتی است که به طور ثابت هزاران سال در این سرزمین حضور داشته و مانند ملل دیگر از مهاجران سرزمین‌های دیگر تشکیل نشده و اصالت دارد.

مورخان قدیم مردم ایران را بزرگ‌منش و دارای عزت ملی و تاریخی و شجاع و دشمن‌شکن و حافظ استقلال و مروج اخلاق و نگهبان خانواده شمرده‌اند، که زن در آن احترام داشته و حریم و حجاب برای او نگه می‌داشته است.

ملت ایران زودتر از ملل دیگر اسلام را با قلب و نه با زور پذیرفته و تمدن اسلامی را نشر داده و مواریث وحیانی اسلام را در قالب تشیع حفظ کرده است. پس از اسلام علم و حکمت و اخلاق – به عنوان دو بال رشد – تکامل یافت و انواع دانش را در سراسر جهان و از جمله در غرب ترویج و پراکنده کرد و غرب امروز مدیون دانشمندان ایرانی گذشته است.

امروز نیز ملت ایران سرافراز از این است که سلطه دشمنان خود را از این کشور به دور انداخته و تنها ملت مقتدری است که با استکبار جهانی می‌جنگد.

ایران‌شناسی مورد بی‌مهری صاحبان قدرت و ثروت است

در ادامه، ابوذر ابراهیمی ترکمان ـ رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ـ ایران‌شناسی را مورد بی‌مهری صاحبان قدرت و ثروت دانست و افزود: پس از انقلاب اسلامی این دریچه گشوده شده است و دفترهای متنوعی را پیش روی ایران‌شناسان گشوده و باید از این ظرفیت ها بهترین استفاده را برد.

او افزود: وجوه فرهنگی و معنوی ایران مهمترین محل ارجاع ایران‌شناسان بوده است و سایر بخش‌ها همچون بخش‌های تمدنی و باستان‌شناسی هم به همین مناسبت، یعنی کشف رموز معنوی و فرهنگی آن‌ها حائز اهمیت هستند. در بین این وجوه فرهنگی زبان فارسی یکی از مهمترین این مسائل بوده است.

ترکمان ادامه داد: زبان و کلام همواره محل بروز استعدادها و ما فی‌الضمیر انسانی بوده است. زبان فارسی محمل بسیار خوبی برای انتقال حکمت بشری به آیندگان است، چرا که این زبان توسط دانشمندان و حکما وضع و مدیریت شده است. روی‌آوری شخصیت‌های برجسته سایر کشورها به زبان فارسی یکی از موارد مهم و حتی نادر است که کمتر به دیگر زبانی بروز و ظهور یافته است. برای نمونه دهلوی می‌گوید: عشق را طی لسانی است که صد ساله سخن/ یار با یار بیک چشم زدن می‌گوید.

انقلاب اسلامی بشارت تمدن نوین اسلامی را می‌دهد

حامد فروزان ـ معاون اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل بنیاد ایران‌شناسی ـ نیز گفت: در عصر انقلاب اسلامی، تمدن اسلامی با استمرار انقلاب اسلامی و برپایی و استقرار نظام جمهوری اسلامی توانست دو بعد اصلی تمدن یعنی نرم‌افزار و سبک زندگی و بعد سخت‌افزاری و مظاهر توسعه و پیشرفت را در کنار یکدیگر تعریف کند و بشارت برپایی تمدن نوین اسلامی را به بشریت دهد.

او افزود: تمدن فعلی جهان برآیندی از کوشش‌های ملل جهان در طول تاریخ است. با وجود آن‌که تمدن معاصر ویژگی‌های کاملاً متفاوتی با تمدن‌های دیگر ملل داشته، اما در حقیقت ترکیبی از تمدن‌های پیشین است که مسلماً سهم تمدن ایرانی در پیدایش و توسعه آن کمتر از سهم دیگر تمدن‌ها نیست. ترجمه آثار دانشمندان مسلمان ایرانی در موضوعات گوناگونی همچون پزشکی، فلسفه، نجوم، اخلاق، سیاست و مانند این‌ها شاهدی بر این مدعاست.

فروزان در ادامه به برخی از ابعاد نقش تمدن ایرانی در تمدن جهانی در سه مرحله ایران باستان، ایران اسلامی و ایران انقلابی پرداخت و گفت: در دوران باستان، علاقه و توجه خاص ایرانیان در دوران باستان به علوم به حدی بود که ایران یکی از تمدن‌های بزرگ آن روزگار محسوب می‌شد. پیشرفت‌های ایرانیان و تمدن عظیم آن پس از ورود اسلام در خدمت آیین اسلام قرار گرفت و در پیشبرد اهداف آن تأثیر عظیم گذاشت.

او اضافه کرد: عظمت تمدن ایرانی پیش از اسلام به قدری است که همه اقوام به برتری ایرانیان اذعان داشتند. قبل از ورود اسلام، دانشگاه جندی شاپور یکی از مراکز مهمی بود که علوم مختلف در آن تدریس می‌شد. حوزه علمی ایران در عهد ساسانی در موسیقی، طب و ریاضی پیشرفت بسیار خوبی داشت، به‌ویژه در مداین و جندی شاپور تمام کتب آن در عصر اسلامی به عربی درآمد. ایرانیان نه تنها در زمینه علوم عقلی و دانش‌های طبیعی، به پیشرفت‌های چشمگیری رسیده بودند، بلکه چنان‌که اشاره شد، در زمینه‌های مختلف دیگر، از جمله شهرسازی، معماری و هنر نیز رشد قابل ملاحظه‌ای کرده بودند. صنایع عهد ساسانی از لحاظ تاریخ هنر ایران مهم است. فن معماری در آن دوره ترقی کرده بود و هنوز از بقایای کاخ‌ها و مساکن و معابد و قلاع و سدها و پل‌ها می‌توان به عظمت آن پی برد.

به عقیده او، تاثیر تمدن ایرانی پس از ظهور اسلام در تمدن غرب در چند حوزه قابل بیان است؛ تاثیر فلسفه اسلامی و علوم عقلی بر تمدن غرب، تاثیر پزشکی اسلامی در تمدن غرب، تاثیر ریاضیات اسلامی در تمدن غرب، تاثیر دانش ستاره‌شناسی اسلامی در تمدن غرب، تاثیر جغرافیای اسلامی در تمدن غرب و هنرهای اسلامی و نفوذ آن در اروپا.

فروزان ادامه داد: تمدن غرب نمی‌تواند تمدن مطلوب و آرمانی جامعه اسلامی باشد، بلکه تمدن نوین اسلامی با بهره‌مندی از شیوه زندگی و نوع نگاه اسلامی و دینی به زندگی است که شکل خود را پیدا کرده است. عبارت تمدن‌سازی نوین که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است در واقع همان احیاء تمدن اسلامی است که با پیروزی انقلاب اسلامی نگاه‌ها به آن معطوف شده است، یعنی احیاء عزت و کرامت انسان مسلمان در کنار برخورداری از دستاوردهای علمی و فناورانه که می‌تواند نویدبخش ایجاد تمدنی نمونه باشد و تأکید مقام معظم رهبری بر عنصر پیشرفت همه جانبه به‌عنوان ماهیت واقعی تمدن نوین اسلامی در واقع به معنای تاکید بر عنصر حرکت و تعالی در همه عرصه‌ها و همه جنبه‌های زندگی مادی و معنوی است.

او بیان کرد: مقام معظم رهبری درباره تمدن نوین اسلامی و ارتباط آن با انقلاب اسلامی می فرمایند: «تمدن اسلامی یعنی آن فضایی که انسان در آن فضا از لحاظ معنوی و از لحاظ مادی می‌تواند رشد کند و به غایات مطلوبی که خدای متعال او را برای آن غایات خلق کرده است برسد، زندگی خوبی داشته باشد. زندگی عزتمندی داشته باشد، انسان عزیز، انسان دارای قدرت، دارای اراده، دارای ابتکار، دارای سازندگی جهان طبیعت، تمدن اسلامی یعنی این، هدف نظام جمهوری اسلامی و آرمان نظام جمهوری اسلامی این است.

معاون اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل بنیاد ایران‌شناسی اظهار کرد: از منظر معظم له مسیر تمدن نوین اسلامی، پنج مرحله‌ای است که نهایتاً به شکل‌گیری تمدن بین‌المللی اسلامی می‌انجامد. در توضیح این امر می‌فرمایند: «ما یک انقلاب اسلامی داشتیم، بعد نظام اسلامی تشکیل دادیم، مرحله بعد تشکیل دولت اسلامی است، مرحله بعد تشکیل کشور اسلامی است، مرحله بعد تشکیل تمدن بین‌الملل اسلامی است.

وی افزود: تمدن نوین اسلامی تمدنی است که ضمن پاسخگویی به نیازهای طبیعی و مادی انسان‌ها بعد معنوی و روحی آنان را به سمت کمال و سعادت راهنمایی می‌کند و این ساختار مطلوب که ریشه در برنامه‌های انسان‌ساز اسلامی دارد، نه تنها بعد مادی و سخت‌افزاری تمدن را نفی نمی‌کند، بلکه به آن جهت داده و آن را از آفاتی که بشر دچار آن شده است مثل پوچ‌گرایی، عدم احساس امنیت، نابرابری و فقدان معنی در زندگی نجات خواهد داد.

فروزان گفت: در مجموع شاهد بودیم که ایرانیان هم در دوره باستان و هم در دوره اسلامی تمدن‌ساز بودند و هم در عصر انقلاب اسلامی با تحقق تمدن نوین اسلامی- ایرانی، تمدن‌ساز خواهند بود.

در این همایش که با سخنرانی استادان ایران‌شناس داخلی و خارجی و مشارکت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی و دانشگاه‌های علامه طباطبایی، تهران و تربیت مدرس و انجمن اساتید زبان فارسی و اندیشکده هویت و پیشرفت ایرانی- اسلامی مرکز مطالعات راهبردی فرهنگی ژرفا همراه بود،   سخنرانان به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود درباره موضوعات همایش پرداختند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

مسجد جامع رشتخوار _بازمانده یک تمدن

کرسف _شهری سرسبز با تمدن کهن

جاجرم _جلوه‌گاه تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی

مدرنیته در کمین ماسوله زاگرس

روستای پلکانی سرآقاسید با قدمت چند صد ساله یکی از روستاهای تاریخی در چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود، بافت تاریخی این روستا آن را به ماسوله زاگرس مشهور کرده است، اما این روستا باوجود قدمت اصیل در بین روستاهای پلکانی کشور شهرت کمتری دارد، هرساله تعداد زیادی از گردشگران از سراسر کشور و حتی جهان برای بازدید از این روستای سنتی و تاریخی به شهرستان کوهرنگ سفر می‌کنند.

به گزارش ایسنا، روستای پلکانی سرآقاسید در یکی از مناطق صعب‌العبور چهارمحال و بختیاری واقع شده است و اهالی این روستا حدود نیمی از سال را در محاصره برف قرار می‌گیرند و به‌علت نامناسب بودن راه دسترسی رفت و آمد اهالی این منطقه به سختی انجام می‌شود.

این روستای تاریخی در سالیان گذشته به ثبت ملی رسیده، بنابراین حفظ بافت تاریخی روستا از اهمیت بالایی برخوردار است، اما متاسفانه برخی از اهالی روستا برای مقاوم‌سازی و مرمت بنای منازل خود دست به تغییر و تحول در بافت تاریخی روستا زده‌اند، این موضوع در صورت گسترش می‌تواند بافت تاریخی و سنتی این روستا را دستخوش مدرنیته کند.

این روستا از بسیاری از امکانات زندگی مدرن محروم است و مردم آن با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، بنابراین دستگاه‌های دولتی مرتبط از جمله اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سایر دستگاه‌های متولی باید بحث مقاوم‌سازی منازل این روستا را بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌ها در اولویت قرار دهند تا بافت تاریخی این روستا حفظ شود.

این روستای پلکانی می‌تواند مقصد گردشگران در فصل بهار و تابستان باشد، اما در این روستا امکانات اقامتی چندانی وجود ندارد، مردم این روستا می‌توانند با توسعه بوم‌گردی منبع درآمدی برای خود و خانواده‌شان فراهم کنند.

روستای پلکانی سرآقاسید

 

مرمت و مقاوم‌سازی منازل روستای سرآقاسید باید بر اساس ضوابط فنی باشد

علیرضا غفاری رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کوهرنگ با اشاره به اینکه روستای پلکانی سرآقاسید یکی از روستاهای تاریخی و دارای قدمت در چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود، اظهار کرد: این روستا همچنین نیز ثبت ملی شده است.

وی با تاکید بر اینکه حفظ بافت تاریخی و سنتی روستای سرآقاسید از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: ساخت و ساز جدید، مقاوم‌سازی، تعمیر، بازسازی و مرمت بناهای موجود در این روستا باید بر اساس ضوابط و اجرائیات ابلاغ شده به بنیادمسکن انقلاب اسلامی، فرمانداری و بخشداری صورت بگیرد.

غفاری افزود: همچنین برای حل مشکل کمبود زمین برای ساخت و ساز جدید در این روستا باید فرمانداری قطعه زمینی را مشخص و آن را به افراد متقاضی واگذار کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کوهرنگ با اشاره به اینکه برخی از ساکنان روستا برای مقاوم‌سازی و مرمت منازل اقدام به استفاده از بلوک و ستون‌های سیمانی در بنای ساختمان خود کرده‌اند که این موضوع به‌هیچ عنوان قابل پذیرش نیست، توضیح داد: طبق ضوابط مردم برای مرمت، مقاوم‌سازی و تعمیر منازل خود اجازه استفاده از این نوع مصالح ساختمانی را ندارد، نباید بافت تاریخی روستا از شیوه خشت و گلی تغییر پیدا کند و مردم باید برای این کار از سنگ‌فرش‌های سنتی، خشت، گل و خاک برای مرمت استفاده کنند.

وی ادامه داد: یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری بر حفظ بافت تاریخی روستای سرآقاسید نظارت دارند، یادآور شد: اگر افرادی اقدام به تخریب بافت تاریخی و سنتی این روستا کنند به‌شدت با این افراد برخورد خواهد شد.

روستای پلکانی سرآقاسید

 

توسعه بوم گردی در سرآقاسید

مرتضی زمانپور فرماندار کوهرنگ در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه روستای پلکانی سرآقاسید دارای بافت سنتی و تاریخی است، اظهار کرد: جمعیت این روستا براساس آخرین سرشماری حدود ۱۷۰۰ نفر تخمین زده شده است، این روستای تاریخی و توریستی همچنین ثبت ملی شده است.

وی ادامه داد: قبل از شیوع ویروس کرونا هر ساله جمعیت زیادی از گردشگران از این روستای تاریخی در شهرستان کوهرنگ بازدید می‌کردند، طبق برآوردهای انجام شده نزدیک به ۶۰ درصد گردشگرانی که به این شهرستان برای بازدید غاریخی چما و سایر جاذبه‌های گردشگری مراجعه می‌کردند، سفری نیز به این روستا داشتند.

زمانپور با تاکید بر اینکه حفظ بافت تاریخی روستای سرآقاسید دارای اهمیت بالایی است، گفت: سال گذشته از محل اعتبارات مسکن محرومان ۲۳ فقره تسهیلات جهت مرمت، مقاوم‌سازی و مرمت به ساکنان این روستا اختصاص یافت، این افراد برای این اقدامات باید دستورالعمل‌های ارائه شده از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری را رعایت کنند تا اقساط بعدی این تسهیلات به آن‌ها پرداخت شود.

فرماندار کوهرنگ افزود: در حال حاضر در روستای سرآقاسید زمینی برای ساخت و ساز وجود ندارد، بنابراین قطعه زمینی برای سرریز جمعیت این روستا و ساخت و ساز جدید پیشنهاد داده شد، اما مردم این روستا تمایل چندانی به جابجایی ندارند و می‌خواهند در خود روستا مستقر باشند.

وی صعب‌العبور بودن و نداشتن راه دسترسی مناسب به روستای سرآقاسید را از مشکلات این روستا عنوان و خاطرنشان کرد: خوشبختانه با اقدامات انجام شده مشکل ارتباطی تلفن همراه در این روستا تا حدودی حل شده اسـت، همچنین ساکنان از نعمت برق نیز برخوردار هستند، یک مدرسه پنج کلاسه نیز در این روستا احداث خواهد شد.

زمانپور با اشاره به اینکه برای جذب توریست در روستای سرآقاسید پس از بهبود شرایط بیماری کرونا، اظهار کرد: مجوز احداث چند بوم‌گردی برای ساکنان این روستا صادر شده است، همچنین احداث راه دسترسی مناسب نیز در دستور کار قرار دارد.

فرماندار کوهرنگ گفت: خوشبختانه گردشگران استقبال خوبی از مراکز اقامتی بوم‌گردی در این روستا دارند، بنابراین آموزش مردم این روستا برای مباحث گردشگری در اولویت قرار دارد.

منبع: ایسنا

میبد میزبان شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی

شهردار میبد با اشاره به برگزاری نشست شهرهای جهانی و روستاهای جهانی صنایع دستی در میبد،‌ از راه‌اندازی موزه شهرهای جهانی صنایع دستی در این شهر خبر داد.

«علیرضا نقوی» از برگزاری نخستین نشست شهرداران شهرهای جهانی با حضور شهرداران این شهرها، فرمانداران روستاهای جهانی صنایع دستی و برخی از مدیران کل میراث فرهنگی چهارشنبه به میزبانی میبد برگزار می‎شود.

وی با بیان این که در سال  ۹۴ شهرهای اصفهان و تبریز شهرهای جهانی صنایع دستی شدند، گفت: پس از آن تاکنون بیش از ۱۴ شهر و روستا از سوی شورای صنایع دستی شناخته شدند، اما استفاده از ظرفیت شهرها و ارتباطات گسترده‌تر آن‌ها فراهم نشده بود.

به گفته‌ی شهردار میبد، این نشست نقطه آغازی برای اعلام موجودیت شهرها و صنایع دستی‌های آن‌هاست که به دنبال تعامل  و ایجاد شبکه‌ای ارتباطی گسترش بازار و توسعه اقتصادی را نیز به همراه خواهد داشت.

وی با تاکید بر این که سوق یافتن به سمت اقتصادی با درآمد پاک در شهرها ضروری است، گفت: پویایی اقتصادی شهرها با درآمد پاکی مبتنی بر توسعه صنایع دستی و گردشگری، محقق خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این نشست با حضور معاونان وزیر کشور و میراث فرهنگی همراه خواهد بود و طی این برنامه اولین موزه شهرهای صنایع دستی نیز راه‌اندازی و همزمان نیز دبیرخانه مجمع، فعال و ارائه خدمات آن آغاز خواهد شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

یخچال میبد _یادگارهای یزد

انتخاب زیلوی میبد به عنوان پایلوت مدیریت نشانه جغرافیایی

گذری به عمارت لطفعلیان در عصر فتحعلی‌شاه قاجار

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر بیان کرد: عمارت لطفعلیان، عمارت به جای مانده از دوران قاجار است که در خیابان شهید مصطفی خمینی ملایر واقع شده و دارای سه قسمت حسینیه، اندرونی و اصطبل بوده و تنها بخش حسینیه، سالم و پابرجا مانده است. زیباترین بخش بنا حوض‌خانه است که با طاق های زیبای آجری به شیوه چهاربخشی پوشیده شده است.

ابراهیم جلیلی، با بیان اینکه عمارت لطفعلیان و مصدقی به یادگار مانده از دوران قاجار، در تاریخ ۱۹ اسفندماه سال ۱۳۸۰ به شماره ۴۸۹۲ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است، اظهار کرد: مالک اولیه این بنا که در مساحتی افزون بر ۴۰۰۰ مترمربع در خیابان مصطفی خمینی شهرستان ملایر واقع شده، مرحوم محسن مصدقی معروف به مصدق الممالک بوده و در عصر فتحعلی شاه قاجار به واسطه رابطه خویشاندی که با دربار داشته، با بهره گیری از معماران زبده آن دوره اقدام به ساخت این مجموعه کرده است.

وی ادامه داد: بخش های سه گانه این مجموعه شامل اندرونی، حسینیه و اصطبل عمارت لطفعلیان بوده است. در دوره ای بخش حسینیه این مجموعه توسط اسدالله خان لطفعلیان خریداری شده و کاربری مسکونی یافته است. این بخش در دو طبقه ساخته شده و در سه ضلع حیاط مرکزی اتاق هایی با کاربری های مختلف و با نماهای بسیار زیبای آجری به صورت دوطبقه دیده می شود. سقف طبقه همکف پوشیده از طاق های آجری زیباست و پوشش طبقه فوقانی آن به صورت مسطح با تیر چوبی است.

جلیلی زیباترین بخش بنا را حوض خانه دانست که با طاق های زیبای آجری به شیوه چهاربخشی پوشیده شده است و تصریح کرد: جریان آب قنات و وجود دو حوض سنگی در کف، هوا و فضای بسیار خنک و فرح بخشی را برای گذر از گرمای تابستان برای ساکنان ایجاد می کرده، از دیگر ویژگی های این بنا تزئینات لمبه کوبی چوبی در سقف طبقه اول و وجود درهای اُرسی با شیشه های الوان است.

عمارت لطفعلیان

وی با اشاره به اینکه خانه مصدقی واقع در جنوب شرقی مجموعه به عنوان اندرونی بنا، در تملک وراث مالک اولیه بوده است، مطرح کرد: این بخش با یک حیاط نسبتاً بزرگ در مرکز و بناهایی در جهت های شمال، شرق و غرب حیاط ساخته شده، تنها معماری جانب شمالی حیاط دو طبقه است که به صورت بسیار جالبی با ایوانی سراسری که شش ستون آجری رفیع سقف آن را نگه داشته، جلوه و شکوه خاصی به بنا بخشیده، در این بخش نیز از پوشش طاق های آجری متنوع برای سقف طبقه همکف و پوشش مسطح تیر چوبی و تزئینات لمبه کوبی زیر سقف برای طبقه اول استفاده شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر خاطرنشان کرد: عمارت لطفعلیان و مصدقی اکنون با کاربری موزه، از نظر محتوا یکی از متنوع ترین موزه های استان بوده و آینه تمام نمایی از آداب و رسوم، تاریخ و فرهنگ غنی مردم شهرستان ملایر است.

وی بخش مردم شناسی و معرفی سوغات و صنایع دستی را یکی از بخش های موزه ملایر برشمرد و گفت: این بخش شامل انواع لوازم و ادوات مردم شناسی است که اغلب در طبقه همکف ایجاد شده است همچنین در این بخش علاوه بر معرفی شیره پزی ملایر و مشتقات انگور با ساخت و نمایش مانکن هایی، وسایل و لوازم مربوط به کشاورزی، درودگری، پزشکی، زینت آلات و … در این بخش قرار دارند.

جلیلی تصریح کرد: بخش باستان شناسی این بخش به نمایش اشیاء و یافته های باستان شناسی متعلق به دوره های اسلامی، تاریخی و پیش از تاریخی اختصاص یافته و بیشتر در اتاق های طبقه اول متمرکز شده است. غالب اشیاء از یافته هایی است که در حوزه جغرافیای ملایر و از محوطه ها و سایت های تاریخی این شهرستان به دست آمده اند.

وی در ادامه مطرح کرد: از جمله شاخص ترین اشیاء موجود در موزه خنجر، پیکان، میله نذری، پایه بت، تبرزین، کاسه، بشقاب، بازوبند و دستبند مفرغی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد، ظروف سفالی دوران های مختلف پیش از تاریخ تا دوره اسلامی مانند آبخوری و تنگ کشف شده در تپه پری، ظرف گلدان شکل، قمقمه، ظرف دو قلو و سفالی کشف شده از تپه گونسپان، همچنین پارچ و گلدان دوره اسلامی، آبخوری و تاس مسی دوره سلجوقی به دست آمده از شهر سامن است.

عمارت لطفعلیان

وی به بخش اسناد تاریخی و نسخ خطی موزه ملایر اشاره و خاطرنشان کرد: این بخش نیز شامل اسناد تاریخی و مجموعه کتاب ها و نسخه هایی است که خطی و به قرون متاخر اسلامی(اواخر قاجاریه و دوره معاصر) تعلق دارند. بخش اعظم این اسناد حاوی اطلاعات ارزشمند تاریخی مرتبط با شهرستان ملایر هستند که مطالعه و بررسی آنها می تواند دانسته های موجود از ملایر را افزایش دهد.

جلیلی تأکید کرد: سنگ بنای بازار قدیمی شهر مربوط به دوره قاجار، سنگ بنای حمام روستای داویجان، سند برج خانقلی سامن، نامه تعیین حدود اراضی روستای حرم آباد مربوط به سال ۱۳۰۴ هجری قمری و عقدنامه اسدالله خان لطفعلیان مربوط به سال ۱۳۱۴-۱۳۱۳ هجری قمری، بخشی از اطلاعات به دست آمده از این اسناد است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر در پایان یادآور شد: در بخش نمایش آثار و معرفی یکی از خیرین بزرگ دوره معاصر ملایر، تعداد نسبتاً زیادی از اشیاء لوکس به همراه کتاب و آثاری از حاج محمد ملایری(یکی از خیرین بزرگ ملایر) نمایش داده شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

باغ سیفیه ملایر یادگاری از دوره قاجار

سفر به ملایر

ملایر؛ شهر باغ‌های آلبالو

حال کاخ مروارید خوب می‌شود؟

مدیرکل میراث فرهنگی البرز با بیان اینکه برای مرمت کاخ مروارید باید از اجناس اصلی و اورجینال استفاده شود، توضیح داد: وقتی خرید پرده یکی از اتاق‌های این کاخ به یک میلیارد تومان نیاز دارد، قطعاً هزینه مرمت کلی آن بسیار بالا تمام می‌شود.

فریدون محمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر حفظ و نگهداری از فضای سبز مجموعه کاخ مروارید به عهده شهرداری است، اظهار کرد: از چند سال پیش، طبق تفاهم نامه مشترکی، نگهداری از فضای ۱۲۰ هکتاری این مجموعه به عهده سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج گذاشته شده است.

وی ادامه داد: با تقسیم کار صورت گرفته، میراث فرهنگی هم طبق وظیفه ذاتی، از بنای این کاخ حفظ و نگهداری می‌کند.

محمدی توضیح داد: اخیراً مذاکره‌ای با شهرداری کرج جهت ایجاد امکان بازدید عمومی از فضای سبز کاخ مروارید صورت گرفته ولی هنوز به نتیجه کامل نرسیده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا برنامه ریزی برای بازدید مردم از بنای این کاخ هم صورت گرفته، گفت: با توجه به آسیبی که بنای این مجموعه دیده و نیاز ضروری به ادامه مرمت‌ها، هنوز امکان بازدید عمومی از ساختمان کاخ وجود ندارد.

این مسئول توضیح داد: در صورت انعقاد تفاهم نامه با شهرداری در خصوص بهره برداری از فضای سبز کاخ مروارید، برنامه‌های مشترکی از جمله برگزاری جشنواره، رویدادهای فرهنگی، ایجاد پیست دوچرخه سواری، نمایشگاه‌های فصلی و … در دستور کار قرار می‌گیرد تا مردم بتوانند اوقات خوشی را در این مجموعه تجربه کنند.

به گفته محمدی شهرداری کرج پیشنهاد مرمت بنای کاخ مروارید را هم مطرح کرده که باید مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت فراهم بودن شرایط و امکانات لازم، عملیاتی شود.

وی توضیح داد: واگذاری کل بنای کاخ مروارید به شهرداری در کنار نیاز به احراز شرایط و امکانات لازم، منوط به موافقت وزارت میراث فرهنگی است.

حال خوب کاخ مروارید از حواشی مهمتر است

مدیرکل میراث فرهنگی گفت: ما به دنبال این هستیم که کاخ مروارید به یک موزه مجهز با امکان بازدید عمومی تبدیل شود و اینکه شهرداری، بخش خصوصی و یا میراث فرهنگی این زمینه را ایجاد کند جزء حواشی این هدف قرار دارد.

وی اضافه کرد: البته در صورت واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی یا شهرداری، نظارت‌ صد درصدی میراث فرهنگی در خصوص نحوه حفظ، نگهداری و مرمت کاخ متوقف نمی‌شود و ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مرمت بنای این کاخ با توجه به آسیب‌هایی که طی چند دهه اخیر دیده بسیار هزینه بر است، افزود: طی سال‌های اخیر حدود شش میلیارد تومان برای مرمت ضروری بخش‌هایی از این کاخ هزینه شده که در مقابل اعتبار مورد نیاز برای مرمت کلی آن بسیار ناچیز است.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز توضیح داد: با برآورد هزینه‌ای که سال گذشته انجام شده بود، مرمت بنای این کاخ به بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت ولی با احتساب تورم امسال، مرمت آن به اعتبار بیشتری نیاز دارد.

مرمت کاخ مروارید چقدر تمام می‌شود؟

وی  با بیان اینکه برای مرمت این کاخ باید از اجناس اصلی و اورجینال استفاده شود، توضیح داد: وقتی خرید پرده یکی از اتاق‌های این کاخ به یک میلیارد تومان نیاز دارد، قطعاً هزینه مرمت کلی آن بسیار بالا تمام می‌شود.

محمدی گفت: با احتساب وضعیت فعلی، امکان بازدید عمومی از بنای کاخ در آینده نزدیک وجود ندارد و باید مرمت آن به شکلی پیش برود که امکان بازگشایی درهای آن به روی مردم فراهم باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی افزود: در کنار شهرداری، بخش خصوصی هم برای مرمت کاخ مروارید اعلام آمادگی کرده و در حال بررسی شرایط متقاضیان هستیم.

وی توضیح داد: در تلاشم تا پایان عمر خدمتی خود در این استان چهار تا پنج موزه بزرگ از جمله کاخ موزه مروارید در البرز به بهره برداری برسد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

درون کاخ مرمر چه خبر است؟

اولین پیش همایش مجازی “سیموست” کلیدمی‌خورد

رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران از برگزاری مجازی اولین پیش همایش چهل و هشتمین کنفرانس سالانه موزه‌ها و مراکز علم دنیا (سیموست) به مناسبت هفته محیط زیست و همزمان با هفته جهانی موزه‌ها و میراث فرهنگی با عنوان «نقش موزه‌ها و مراکز علم در حفاظت از محیط زیست» خبر داد.

دکتر سیف‌الله جلیلی گفت: چهل و هشتمین کنفرانس سالانه موزه‌ها و مراکز علم دنیا (سیموست) که به میزبانی موزه ملی علوم و فناوری ایران در آبان ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود، چند پیش همایش خواهد داشت که پیش همایش اول این کنفرانس از ساعت ۱۸ الی ۲۰ روز شنبه اول خرداد ۱۴۰۰ و همزمان با هفته جهانی محیط زیست در دو محور «موزه‌ها و آموزش محیط زیستی» و «موزه‌ها و شهروندی محیط زیستی» با حضور هفت سخنران داخلی و خارجی از صاحب‌نظران و متخصصان این حوزه به صورت مجازی ارائه می‌شود.

وی افزود: آرش یوسفی، رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان سازمان حفاظت محیط زیست با موضوع «آموزش سواد محیط‌زیست در ایران»، محمد درویش، رئیس کمیته محیط‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو، با موضوع «خدمات متقابل موزه‌ها و محیط‌زیست»، یاسمن اسماعیلی، فعال معماری بومی معمار و مدرس دانشگاه، کارشناس ارشد طراحی کامپیوتری دانشگاه واشنگتن و کارشناس ارشد معماری دانشگاه آریزونا با موضوع «پروژه سرزورزوما، نگاهی نو به روش‌های سنتی برای احیای جنگل‌ حرا گوران – قشم»، بهمن ایزدی، محقق و پژوهشگر کویرشناسی با موضوع « مطالعات بوم شناختی و ثبت آثار طبیعی در فهرست آثار میراث ملی و جهانی، رویکردی در راستای حفاظت از ارزش‌های سرزمینی‌مان»، دکتر محمد مدادی، دکترای دیرینه شناسی و مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست با موضوع «نقش موزه‌های تاریخ طبیعی در آموزش مفاهیم تنوع زیستی»، دکتر جَرَن کارادنیز، استادیار دانشگاه آنکارا و عضو ایکوم ترکیه با موضوع «موزه‌ها و آموزش محیط‌زیست: بینش موزه‌های ترکیه» و دکتر مشکات‌الله، عضو موزه تاریخ طبیعی اسلام آباد و عضو ایکوم پاکستان با موضوع «موزه‌ها و آموزش محیط زیست» سخنرانان داخلی و خارجی این پیش‌همایش خواهند بود.

این پیش‌همایش به تبعیت از کنفرانس اصلی سیموست به زبان انگلیسی و به صورت مجازی بوده و روز شنبه یک خرداد ۱۴۰۰ از ساعت ۱۸ الی ۲۰ از طریق اسکای روم به آدرس https://www.skyroom.online/ch/zagros۲۰۰۲m/cimusettehran ارائه می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند به صورت مهمان در این نشست شرکت کنند.

سیموست(CIMUSET)، کمیته بین‌المللی موزه‏‌های علوم و فناوری است که فعالیتش نه تنها در زمینه موزه‏ های علوم و فناوری سنتی، تاریخی و مجموعه‌های آن است، بلکه بر ساینس سنترهای فعلی که به ترویج و توسعه علم و فناوری میان اقشار جامعه به‌ویژه جوانان در سراسر جهان می‌پردازد، تمرکز دارد.

چهل و هشتمین کنفرانس سالانه سیموست از تاریخ ۱۶‌ لغایت ۲۰ آبان ۱۴۰۰ در موزه ملی علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران بصورت مجازی برگزار می‌شود. موضوع کنفرانس بین‌المللی سیموست در سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۴۰۰ شمسی) «موزه‌ها، ملاحظات محیط‌زیستی و چشم اندازهای نوین» است و محورهای این کنفرانس عبارتند از: “موزه‌ها و بهبود درک عمومی از موضوعات محیط زیستی”، “موزه‌ها و آموزش محیط‌زیستی”، “موزه‌ها و شهروندی محیط‌زیستی”، “موزه‌ها و محیط زیست پایدار”، “موزه‌ها و نمایشگاه ها و رویدادهای محیط‌زیستی”، “موزه‌ها، محیط‌زیست و بحران های نوپدید با تاکید بر کووید -۱۹”.

به نقل از روابط عمومی موزه ملی علوم و فناوری ایران، علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ثبت‌نام، ارسال مقاله، برنامه‌ زمان‌بندی همایش اصلی می‌توانند به آدرس http://cimuset.inmost.ir/ مراجعه کنند.