عضویت اصفهان در شبکه شهرهای خلاق، فرصتی برای گردشگریِ صنایع دستی

اصفهان، نخستین و یکی از چهار شهر ایرانی عضو شبکه شهرهای خلاق دنیاست که مسئولان و کارشناسان تاکید دارند این امر، فرصتی گرانبها برای رونق گردشگری مبتنی بر صنایع دستی همراه با خلاقیت و نوآوری است.

اصفهان در سال ۱۳۹۴ به‌عنوان نخستین شهر ایرانی به عضویت شبکه شهرهای خلاق یونسکو ( سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد) در زمینه صنایع دستی و هنرهای مردمی درآمد.

شبکه شهرهای خلاق یونسکو  در سال ۲۰۰۴ میلادی و با هدف تقویت همکاری میان شهرهایی که خلاقیت را به‌ عنوان عامل راهبردی توسعه پایدار در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی به رسمیت شناختند، آغاز به کار کرد.

شهر خلاق، سرشار از فعالیت‌های نوآورانه است و محیط شهری می‌تواند زمینه نمایان شدن استعدادها و خلاقیت‌های شهروندان را فراهم کند.

شهرهای عضو این شبکه متعهد می‌شوند تا تجربه های خود را در راستای ارتقای خلاقیت و صنایع فرهنگی، تقویت مشارکت در زندگی فرهنگی و ادغام فرهنگ در برنامه‌های توسعه شهری با دیگر شهرهای عضو این شبکه به اشتراک بگذارند.

از دیگر اهداف شبکه شهرهای خلاق می‌توان به تقویت ابتکار عمل شهرهای عضو برای ایجاد خلاقیت به‌عنوان یکی از مولفه‌های اصلی توسعه شهری به‌ویژه از طریق مشارکت بخش‌های دولتی و خصوصی و جامعه مدنی، تقویت ایجاد، تولید، توزیع و انتشار فعالیت‌ها، کالاها و خدمات فرهنگی، ایجاد مراکز خلاقیت و نوآوری و گسترش فرصت‌ها برای سازندگان و متخصصان در بخش فرهنگ و  بهبود دسترسی و مشارکت در زندگی فرهنگی و همچنین بهره‌مندی از کالاها و خدمات فرهنگی به‌ ویژه برای گروه‌ها و افراد به حاشیه رانده شده یا آسیب پذیر، اشاره کرد.

شبکه شهرهای خلاق یونسکو هفت زمینه خلاق را زیر پوشش خود قرار می‌دهد که شامل صنایع دستی و هنرهای مردمی، طراحی، فیلم، خوراک شناسی،‌ ادبیات،‌ هنرهای رسانه‌ای و  موسیقی است.

در زمان حاضر حدود ۲۴۶  شهر از بیش از ۸۰ کشور عضو این شبکه هستند و دیگر شهرهای ایرانی عضو این شبکه، رشت (زمینه خوراک شناسی)، سنندج (زمینه موسیقی) و بندرعباس (زمینه صنایع دستی و هنرهای مردمی) است.

اهمیت این موضوع و جایگاه شهرهای خلاق در رقابت جهانی به حدی است که رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با تبریک پیوستن سنندج و بندرعباس به شبکه شهرهای خلاق توسط یونسکو، آن را مجالی برای معرفی شهرهای ایران به دنیا ارزیابی کرد.

سیدعباس موسوی در پیامی که چند روز پیش در حساب خود در توییتر منتشر کرد، نوشت: “شهرهای سنندج (در موسیقی) و بندر عباس (در صنایع دستی و هنرهای مردمی) پس از رشت (در غذا) و اصفهان (در صنایع دستی) به شبکه شهرهای خلاق جهان توسط یونسکو پیوستند. مجالی تازه برای شهرهای ایران تا از تجربه‌های جهانی استفاده کرده و داشته‌های خود را بیشتر و بهتر به جهانیان معرفی کنند”.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با بیان اینکه با عضویت شهرها در شبکه شهرهای خلاق، شاهد ارتقای رفت‌وآمدها و رونق گردشگری و استفاده از تجربه‌های جهانی و انتقال تجربه خود به دیگر کشورها خواهیم بود، گفت: در دورانی هستیم که اهمیت شهرها بیشتر و بیشتر می‌شود و شهرداران گاه از روسای جمهور برخی کشورها معروفتر هستند .
حجت‌الله ایوبی توضیح داد: در دورانی که جهان غرب با مفهوم شهر آشنا نبود و تمدن بر اساس قلعه‌ها بود ما در اینجا شهرهای بزرگ و سازمان یافته داشتیم و امیدواریم در نظام اسلامی ایرانی صدای شهرها و زندگی شهری ما و تجربه موفق آنها از طریق یونسکو به دنیا برسد و ما نیز از تجربه موفق کشورهای دیگر استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه طرح‌هایی که از طرف شهرهای دنیا برای قرار گرفتن در شبکه شهرهای خلاق ارائه می‌شود باید پذیرفتنی، اجرا شدنی و در همان حال، متفاوت و خلاقانه ایده‌پردازی شده باشد، تصریح کرد: شهرهایی که در شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر جای می‌گیرند، مقاصد بین المللی گردشگری خواهند بود و می‌توانند از مزایای این طرح استفاده کنند.

اصفهان، مهد صنایع دستی ایران

اصفهان، از سال‌ها پیش از آن که پایتخت حکومت صفوی باشد به شهر صنعتگران ماهر شهرت داشت اما با روی کار آمدن پادشاهان صفویه و ایجاد زمینه‌های مناسب برای رونق بخش‌های فرهنگی مانند معماری و صنایع دستی به بازار مرکزی کشور تبدیل شد و هنروران بسیاری در چارچوب آن به هنرمندی پرداختند و شکوفا شدند.

در اصفهان ده‌ها صنعت دست‌ساز هنرمندانه به ثبت رسیده که قدمت برخی از آن بیش از چند صد سال است.

از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۹ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است.

استان اصفهان به لحاظ حجم، ۶۰ در صد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشته‌ها زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن، قطعات نگارگری و نقاشی است و در خاتم‌کاری، میناکاری، منبت و قلم‌زنی روی انواع فلز شهرت جهانی دارد.

بیش از ۷۰ هزار هنرمند صنایع دستی در این استان فعالیت می‌کنند که  تا کنون حدود ۴۰ هزار نفر از بین آنها شناسنامه‌دار و  ۴۰۰ هزار نفر شاغل در این بخش ساماندهی شدند .

قلم‌کاری، خاتم‌سازی، منبت‌کاری، نمدمالی، گیوه‌بافی و گیوه‌دوزی، عبابافی، سفال و سرامیک‌سازی، پوست و پوستین‌دوزی، ملیله‌سازی، میناکاری، کاشی‌سازی، سوزن‌دوزی، صحافی، ضریح‌سازی، فیروزه‌کوبی و ده ها هنر دیگر، توانست برنامه‌ای مدونی را در اختیار مدیران شهری اصفهان قرار دهد که بر اساس آن، طرح هایی برای توسعه پایدار شهری ارائه کنند و در میان شهرهای خلاق فرهنگ و هنر دنیا جای بگیرد.

یک سوم صنایع دستی جهان در استان اصفهان وجود دارد و اصفهان به‌عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی پس از جیپور هند در دنیا مطرح است.

اصفهان توسط شورای جهانی صنایع دستی به‌عنوان “شهر جامع صنایع دستی دنیا” معرفی شد و بزرگترین میدان و بازار فروش صنایع دستی کشور را در خود دارد و اداره کل میراث فرهنگی استان خبر از پیشنهاد ثبت میدان امام اصفهان به عنوان بازار جهانی صنایع دستی داده است.

طرح انتخاب شهرهای جهانی صنایع دستی در دنیا از سال ۲۰۱۴ آغاز شد و تا سال ۲۰۱۹ حدود ۳۸ شهر از سراسر دنیا در این طرح انتخاب شدند که ۱۰ شهر از ایران هستند از جمله اصفهان، آباده، مشهد، سیرجان، میبد و تبریز.

جایگاه و ظرفیت اصفهان در بازار و صنعت صنایع دستی کشورمان به گونه ای است که مسئولیت میز کشوری صنایع دستی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت ایران به این استان واگذار شد و هدف از تشکیل این میز، استفاده از اندیشه‌ها و راهکارهای بخش خصوصی در تعامل با دولت برای افزایش کیفیت تولید و صادرات این محصولات است.

میزان ارزآوری صنعتگران و هنرمندان حوزه صنایع ‌دستی کشور حدود ۵۰۰ میلیون دلار در سال اعلام شده است.
به گفته مسوولان، سهم صنایع دستی کشور از تولید ناخالص ملی بیش از ۲.۹ درصد است و قابلیت افزایش صادرات آن تا ۲ میلیارد دلار هم وجود دارد.

برخورداری از تنوع منحصر به فرد صنایع دستی در اصفهان باعث شد تا این خطه به‌عنوان نخستین شهر ایرانی و با تکیه بر ظرفیت‌های عظیم خود در صنایع دستی به شبکه شهرهای خلاق یونسکو بپیوندد و با ثبت شدن به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در شورای جهانی صنایع دستی، میزبان هجدهمین اجلاس شورای جهانی صنایع دستی در سال ۹۵ باشد.

نقش بی‌بدیل صنایع دستی در صنعت گردشگری

هرجا که سخن از گردشگری اصفهان به میان می‌آید، صنایع دستی نیز در کنار آن جلوه می‌کند و به‌عنوان یکی از محورهای جذب گردشگر داخلی و خارجی به شمار می‌آید.

صنایع و هنرهای ظریف و زیبای ساخته و پرداخته دست هنرمندان اصفهان از زمان‌های گذشته تاکنون همچنان زبانزد همه گردشگران و هنردوستان است که نمونه آن هنرهای زری دوزی، قلم کاری، ترمه و نقره کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن، نگارگری و نقاشی شاهدی بر وسعت هنرهای دستی در دیار گنبدهای فیروزه‌ای است.

بدون شک صنایع دستی از سوغات‌های اصلی این خطه محسوب می‌شود و هر گردشگری بنا به میزان قدرت خرید خود حتی اگر قطعه ای کوچک شده، رهاوردی از این هنر اصیل را با خود به همراه می‌برد.

بسیاری از گردشگران خارجی به‌واسطه فرهنگ، تاریخ و آداب و رسومی که در صنایع دستی صادراتی ایران دیده‌اند، با علاقه به کشورمان می‌آیند تا از نزدیک شاهد این فرهنگ غنی و نادر باشند.

بیشتر گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند، میل به خرید دارند و در صورتی که گردشگری توسعه یابد، صنایع دستی سهم بالایی در این خریدها خواهد داشت.

مسئولان و کارشناسان امر نیز تاکید دارند که پیوند گردشگری و صنایع دستی در رونق آنها تأثیر بسیاری دارد و در دنیای امروز صنایع دستی از نظر ایجاد اشتغال پایدار و رونق گردشگری و تبلیغات فرهنگی، مورد توجه بسیاری از کشورهاست.

رونق گردشگری تخصصی صنایع دستی در سایه شبکه شهرهای خلاق

آذر سال ۹۴ بود که مهدی جمالی‌نژاد شهردار وقت اصفهان از پیوستن این کلانشهر به جمع شهرهای خلاق جهان خبر داد و گفت: اصفهان در مدیریت شهری به‌دنبال تغییر نگاه به شهر از رویکردی کالبدی به نگاهی خلاق است.

وی تاکید کرد که مدیریت شهری با پیگیری ثبت اصفهان در شبکه جهانی شهرهای خلاق و همچنین ایجاد مرکز خلاقیت و نوآوری در شهرداری اصفهان، نخستین گام‌های موثر را در این عرصه برداشت.

اصفهان به لحاظ دارا بودن پیشینه تاریخی و صنایع دستی، ساختاری مناسب، سابقه اقتصادی مطلوب، زیرساخت‌های حمل ونقل، ارتباطات فرهنگی و تجاری با دنیا و مطرح شدن به عنوان “پایتخت و فرهنگ و تمدن ایران اسلامی” ظرفیت بسیاری برای تبدیل شدن به شهر خلاق را داشت که این مجال برای آن در شبکه شهرهای خلاق دنیا در عرصه صنایع دستی فراهم شد.

در واقع، شهرهای خلاق مکانی جذاب برای کار کردن و زندگی شهروندان و گردشگران با توانایی‌های فراوان در شکوفایی بخش‌های مختلف اقتصادی نوظهور مانند مراکز نوآوری و تحقیقاتی هستند.

به گفته رییس اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان، به بهانه عضویت این شهر در شبکه شهرهای خلاق یونسکو، ابتدا مرکز خلاقیت و نواوری در حوزه شهرداری اصفهان به وجود آمد تا علاوه بر تشکیل دبیرخانه شهر خلاق، ارتباط اصفهان با شهرهای خلاق را توسعه دهد و مکانی برای پژوهش کاربردی در مورد ظرفیت های صنایع خلاق در توسعه پایدار شهری باشد.

علیرضا رفیعی در گفت و گو با ایرنا افزود: این ساختار در زمان حاضر با عنوان مدیریت پژوهش، خلاقیت و فناوری های نوین شناخته می شود.

وی ادامه داد: شهرداری اصفهان در طول این چهار سال فعالیت‌های گوناگونی را برای افزایش رونق صنایع خلاق و استفاده کاربردی از خلاقیت در تدوین طرح‌های توسعه محلی انجام داده است که از این میان می‌توان به فعالیت‌های گوناگون رویدادی، پژوهشی، حمایتی، ترویجی و همچنین پژوهش درباره زیرساخت های لازم برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های صنایع خلاق و فرهنگی شهر اصفهان اشاره کرد.

رفیعی با اظهار امیدواری از اینکه با همکاری همه ذینفعان حوزه‌های صنایع خلاق و فرهنگی اصفهان از جمله بخش‌های دولتی، خصوصی و جامعه مدنی در سال‌های آینده شاهد رونق هر چه بیشتر فرهنگ و اقتصاد این شهر باشیم، گفت: اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان یک برنامه عملیاتی برای چهار سال آینده تدوین کرد که تا پایان سال ۲۰۱۹ به شبکه شهرهای خلاق یونسکو تحویل می‌شود.

وی اظهار داشت: در گزارشی که درباره فعالیت‌های چهار سال گذشته شهر خلاق اصفهان تهیه شده به همه اقدام‌های قابل توجه فرهنگی، اقتصادی و آموزشی ذینفعان مختلف حوزه صنایع دستی شهر اصفهان مانند تشکیلات صنفی، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای اشاره شده است.

رفیعی با تاکید بر اینکه شهرداری اصفهان برای ایجاد هماهنگی و اتفاق نظر بین نهادهای مختلف و همکاری سایر بخش‌ها مانند سینما و ادبیات در این زمینه تلاش کرد، اظهارداشت: صرف عضو بودن در شبکه شهرهای خلاق امتیازی به همراه ندارد بلکه استفاده از این فرصت در ارتقای وضعیت صنایع فرهنگی که به بهبود توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهر منجر شود، مهم است.

رفیعی یکی از لازمه‌های استفاده از این فرصت را برطرف شدن مشکلات و مسائل صنفی و قانونی عنوان و تاکید کرد: یکی از اقدام‌هایی که در این زمینه انجام شد همکاری در تهیه لایحه حمایت از صنایع خلاق در شورای اسلامی شهر اصفهان بود که اکنون در حال بررسی است و می‌تواند در صورت تصویب شدن با کاهش موازی کاری‌ها، زمینه لازم برای توجه بیشتر به صنایع خلاق را ایجاد کند.

وی، صنایع دستی را از مولفه‌های تاثیرگذار در گردشگری اصفهان خواند و گفت: یکی از اهداف ما این است که زمینه‌هایی را ایجاد کنیم که گردشگران برای بازدید از هنر و صنایع دستی وارد اصفهان شوند که با همکاری وزارت میراث فرهنگی و ذینفعان حوزه گردشگری در حال بسترسازی برای آن هستیم.

رییس اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان، این موضوع را گردشگری تخصصی مرتبط با صنایع دستی، عنوان و اضافه کرد: استفاده از این فرصت و رونق این نوع گردشگری، مستلزم فعالیت‌های ترویجی و پژوهشی زیاد است.

وی با بیان اینکه هنوز بسیاری از مردم و گردشگران با هنر اصفهان به‌صورت مشخص آشنا نیستند، تصریح کرد: برای رفع این مشکل باید برای استفاده از فرصت عضویت در شبکه شهرهای خلاق و ظرفیت‌های آن برای شناساندن هرچه بهتر و بیشتر صنایع دستی و هنر اصفهان برنامه‌ریزی کرد.

رفیعی افزود: فعالیت‌های ترویجی از جمله فعالیت در فضای مجازی در قالب انتشار عکس، فیلم مستند، حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی کوتاه و بلند مدت، تبادل حرفه‌ای دانشگاه‌های داخل و خارج، برگزاری جشنواره‌ها و هفته‌های فرهنگی دو یا چند جانبه و حضور در رویدادهای بین‌المللی مربوط به حوزه صنایع خلاق، نقش قابل توجهی در افزایش آگاهی درباره دارایی‌های خلاقانه شهر اصفهان دارد.

شهرهای خلاق

نوآوری در عرضه صنایع دستی، لازمه فعالیت در شبکه شهرهای خلاق

بسیاری از کارشناسان و مسئولان تاکید دارند که عضویت در شبکه شهرهای خلاق، کار آسانی نیست اما مهمتر از آن، داشتن برنامه برای استفاده از این فرصت و حضور و فعالیت پویای آنها در این شبکه و استفاده از فرهنگ و هنر در توسعه شهری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با بیان اینکه شهرهای خلاق با خرد جمعی اداره می‌شوند، تصریح کرد: لازم است در شهری مانند اصفهان نیز در عرصه صنایع دستی چنین اتفاقی بیفتد.

فریدون الهیاری با اشاره به اینکه توسعه صنایع دستی نیاز به تنوع در تولید، بسته‌بندی محصولات و برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی است، افزود: بازاریابی بحث مهمی در گردشگری و صنایع دستی است و با توجه به اینکه این کار در سال‌های گذشته در اصفهان به‌صورت سنتی انجام می‌شد نیاز به نوآوری در آن احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه میدان نقش جهان (امام) بزرگترین بازار عرضه کننده صنایع دستی در دنیاست، اظهارداشت: روش سنتی فروش صنایع دستی به این شکل بود که فروشندگان در داخل مغازه خود می‌نشستند و محصولات خود را می‌فروختند.

اله یاری در گفت‌وگو با ایرنا با تاکید بر اینکه لازم است این روش‌ها تغییر کند از ایجاد ۴۰ شرکت که از طریق تجارت الکترونیک برای صنایع دستی بازاریابی می‌کنند خبر داد و خاطرنشان کرد: بنگاه‌های بزرگ تجارت صنایع‌دستی کشور را نیز نباید نادیده گرفت.

وی با اشاره به اینکه این بنگاه‌ها در بیش از ۲۰ کشور جهان نیز نمایندگی دارند و در زمینه تجارت دیجیتال صنایع‌دستی فعالیت‌های مهمی انجام می‌دهند، اضافه کرد: امروزه استفاده از تجارت الکترونیک و بازار دیجیتالی در توسعه صادرات نقش بسزایی دارد و لازم است تولیدکنندگان صنایع دستی به این بازار توجه بیشتری داشته باشند.

یادآور شد: تفاهم‌نامه همکاری مشترک در راستای توسعه صنایع دستی و فعالیت‌های شهر خلاق و شهر جهانی صنایع دستی نیز با شهرداری اصفهان امضا شد.

اله‌یاری، گردشگری فرهنگی را معتبرترین نوع گردشگری در عصر حاضر در دنیا خواند و گفت: صنایع دستی یکی از زیرشاخه های آن است که جاذبه های خوبی برای علاقه‌مندان خود در شهرهایی مانند اصفهان دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان افزود: زیرساخت‌ها و محصولات فرهنگی خوب صنایع دستی به‌دلیل جایگاه مهم در فرهنگ و هنر کشورمان، در ایجاد رضایتمندی گردشگران داخلی و خارجی نقش بسزایی دارد.

وی با اشاره به اینکه تنوع در جنس، حجم، رنگ و قیمت صنایع دستی با توجه به سلیقه گردشگران به‌ویژه خارجی و بدون خدشه وارد شدن به ماهیت و اصلیت آن، ضروری است، تصریح کرد: گردشگران فرهنگی الزاما از قشر متمول نیستند به همین دلیل باید بتوان برای هر سطح درآمدی، محصولات صنایع دستی داشت.

اله‌یاری خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان از چند سال گذشته کار تنوع بخشی به محصولات صنایع دستی را با روش‌های مختلف مانند برگزاری دوره‌های آموزشی در دستور کار خود قرار داده است.

شهرهای خلاق

اصفهان، گردشگریِ صنایع دستی خلاق نیاز دارد

در حالیکه مسئولان و کارشناسان بر نقش بسزای عضویت شهرها در شبکه‌های شهرهای خلاق در رونق صنعت گردشگری و قدرت رقابت آنها در دنیا تاکید دارند، مدیرکل حوزه ریاست و امور مجلس سازمان شهرداری های کشور معتقد است که اصفهان باید برای فعال کردن گردشگری صنایع دستی خلاق اقدام‌های بیشتری انجام دهد.

رضا مختاری در گفت‌ و گو با ایرنا با بیان اینکه گردشگر فقط به دنبال صرف دیدن صنایع دستی در اصفهان نیست، افزود: گردشگران به‌ویژه گردشگران فرهنگی می‌خواهند که روند تولید صنایع دستی را از نزدیک بینند و آن را تجربه و لمس کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این موضوع، گردشگری صنایع دستی خلاق، قلمداد می‌شود، گفت: این نوع گردشگری، تجربه محور است و به‌عنوان مثال گردشگر علاقه دارد که روش بافتن فرش را از نزدیک بینند و باید این فرصت برای وی ایجاد شود.

مختاری با اشاره به اینکه در زمان حاضر، صنایع دستی در کشورمان و اصفهان بیشتر حالت نمایشی و تجاری دارد، تصریح کرد: لازم است که به بعد تجربه محور بودن و خلاقیت در آن در جذب گردشگر توجه شود.

وی با تاکید بر اینکه در شبکه شهرهای خلاق به همین خلاقیت ها توجه می‌شود، خاطرنشان کرد: هدف از ایجاد شبکه این است که شهرهای خلاق تجربه های خود را در این زمینه به اشتراک بگذارند تا از خلاقیت به‌عنوان عامل راهبردی در توسعه شهری بهره بگیرند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه صنایع فرهنگی باید محور این خلاقیت‌ها باشد، اضافه کرد: بستر این خلاقیت باید در ابعاد محلی، ملی و بین‌المللی ایجاد شود و هرکدام از شهرهای عضو شبکه با شهر متناظر خود تعاملات مثبت و سازنده داشته باشد.

مختاری به تنوع صنایع دستی در اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: در کشورمان، اصفهان محوری برای شهر خلاق اسلامی قرار گرفت تا بر اساس آن محورهای جدید دیگری جهت توسعه شهری ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه مطالعاتی نیز برای تبدیل کردن اصفهان به محور همگرایی برای شهرها در جهان اسلام صورت گرفت، گفت: پس از اصفهان و رشت نیز سنندج و بندرعباس در شبکه شهرهای خلاق عضو شدند و هدف یونسکو استفاده از ظرفیت‌های این شهرها و شناخته شدن آنها در جهت رونق گردشگری و اقتصاد است.

مدیرکل حوزه ریاست و امور مجلس سازمان شهرداری های کشور به انتظارهایی که از اصفهان وجود دارد اشاره و تصریح کرد: از این شهر انتظار می‌رود که در شبکه شهرهای خلاق در بخش‌های دیگر مانند سینما و غذا نیز خود را مطرح کند زیرا این موضوع تا کنون مغفول مانده است.

مختاری همچنین با تاکید بر اینکه، شهر خلاق، صنایع و خوشه‌های خلاق هم دارد، گفت: خوشه‌های خلاقیت در صنایع دستی در اصفهان زیاد است اما به خوبی شناسایی و به هم متصل نشده است.

وی توضیح داد: در زمان حاضر خوشه‌های صنایع دستی بیشتر در مرکز شهر اصفهان دیده می‌شوند اما در گوشه و کنار آن نیز از این دست خوشه‌ها و کارگاه ها وجود دارد و باید همه آنها در قالب شبکه به هم متصل شوند.

به گفته وی اگر نتوانیم این خوشه‌ها را در سطح محلی به خوبی شناسایی و متصل کنیم در سطح ملی و حتی بین‌المللی نیز چندان موفق نخواهیم بود که لازم است در این زمینه نیز برنامه‌ریزی و اقدام شود.

منبع:ایرنا

فردوس نمادی از فرهنگ تاریخ و معماری در خراسان جنوبی است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فردوس گفت: این شهرستان با راه اندازی شهر تاریخی تون با وجود ۷۲ اثر تاریخی شناسایی شده و ۶۲ اثر ثبت ملی در حوزه گردشگری تاریخی به عنوان نمادی از فرهنگ تاریخ و معماری در خراسان جنوبی زبان زد عام و خاص است.

فردوس نمادی از فرهنگ تاریخ و معماری در خراسان جنوبی است

روح الله صداقت طالبی در حاشیه برگزاری جشن برداشت انار در شهرستان فردوس در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: شهر فردوس دارای جاذبه های متفاوت در حوزه گردشگری اعم از جاذبه های طبیعی، گردشگری جهانی، گردشگری سلامت و گردشگری دشت های عقیق است.

وی افزود: در یک سال گذشته شهرستان فردوس با توجه به احداث ۱۵ اقامتگاه بوم گردی و فاز دو هتل عماد النظام فردوس پذیرای خیل عظیمی از مسافران از خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و تهران بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فردوس بیان کرد: شهرستان فردوس با وجود منطقه نمونه گردشگری باغستان، ۴ اقامتگاه بوم گردی در حال ارائه خدمات و ۱۵ اقامتگاه بوم گردی در حال ساخت در آینده نزدیک به قطب توریست خارجی تبدیل خواهد شد.

صداقت طالبی تصریح کرد: از مزایای ارزشمند منطقه نمونه گردشگری باغستان می توان به وجود اثر ثبت جهانی بلده که پذیرای خیل عظیمی از گردشگران خارجی است اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در کنار این جاذبه جهانی باغات انار و انار منحصر به فرد یکی دیگر از جاذبه های جدید گردشگر شهرستان فردوس است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فردوس یادآور شد: منطقه نمونه گردشگری باغستان نگین سبز کویر با دارا بودن چندین نوع انار درجه یک صادراتی فرصت خوبی را ایجاد می کند تا علاقه مندان به این میوه بهشتی به این شهرستان جذب شوند.

صداقت طالبی اظهار داشت: شهرستان فردوس با دارا بودن گردشگری سلامت با مجموعه آب درمانی هلال و استارت دومین آبگرم شهرستان، با نام آبگرم حسن آباد در آینده نقش به سزایی در جذب توریست درمانی و گردشگری سلامت خواهد داشت.

وی افزود: همچنین گردشگری طبیعت فردوس با پدیده طبیعی دم یوز که نگهبان کویر است و با پدیده طبیعی سنگ سوراخ و غار عشاق و مجموعه تدارک دیده شده در منطقه گردشگری کویری پلوند و همچنین اثرهای ارزشمندی چون سه کوهه، مارکوه، کفترکوه، دریاچه نمک، کویر شاه که معروف به شاه کویرهای منطقه است و همچنین دو اثر تاریخی رباط شور و گردشی رباط خوشاب به زودی به مقصد اول گردشگران و طبیعت گردان حوزه کویر تبدیل خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فردوس بیان کرد: همچنین با راه اندازی شهر تاریخی تون با وجود ۷۲ اثر تاریخی شناسایی شده و ۶۲ اثر ثبت ملی در حوزه گردشگری تاریخی به عنوان نمادی از فرهنگ تاریخ و معماری در خراسان جنوبی زبان زد عام و خاص است.

صداقت طالبی به اهداف برگزاری همایش آیین برداشت انار اشاره کرد و اظهار داشت:  هدف از برگزاری این همایش با توجه به استقبال گسترده مسافران و تورهای ورودی به شهرستان در هفته اخیر بر این برآمدیم با کمک سایر دستگاه ها به پاس استقبال و معرفی این محصول با ارزش به استقبال این مسافران و گردشگران برویم.

وی خاطرنشان کرد: امید است جایگاه فردوس روزی به عنوان جایگاه واقعی خود به عنوان فردوس شهری برای گردشگری برسد.

منبع:تسنیم

خور؛ دریچه‌ای رو به کویر

روستای هدف گردشگری خور در خراسان جنوبی با توجه به موقعیت جغرافیایی و جاذبه‌هایی که پیرامون آن وجود دارد، محلی برای استراحت گردشگران و دریچه‌ای رو به زیبایی‌های کویر است.

خور روستایی از توابع شهرستان خوسف در مسیر بیرجند به طبس – یزد – کرمان است که در بستر دشتی از سنگ‌های قیمتی شکل گرفته و به عنوان استراحتگاه بین راهی قدیمی، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی را با قدمت طولانی در دل خود از گزند روزگار محفوظ نگه داشته است.

هنوز در این روستای کویری می‌توان بوی کاه گل  را از خانه‌های قدیمی استشمام کرد و از تماشای بادگیرهای گلی لذت برد.

تابلوی معرفی روستای هدف گردشگری خور نشان می‌دهد که منطقه پذیرای ورود گردشگر و مسافرانی است که از جاده کویری بین ۶ استان تردد می‌کنند.

از دروازه ورودی روستا که عبور می‌کنیم دیوارهای کاه گلی که رنگ و لعابی تازه گرفته به چشم می‌خورد و این مسیر با امتداد در کوچه پس کوچه‌های باریک روستا ادامه دارد.

لابه لای خانه‌های خشتی و گلی تاریخ نفس می‌کشد و هیاهوی کودکان بازیگوشی که در بلندای گنبدها ایستاده‌اند و مسافران را تماشا می‌کنند، نشان از جاری بودن حیات در رگ‌های خور دارد.

یک طبیعت‌گرد آشنا با روستای خور معتقد است که شرایط سخت زندگی در کویر بهانه‌ای بود که این زیستگاه انسانی در مسیر کاروان‌های قدیمی ایجاد شود تا مسافران کویر بتوانند خستگی راه‌های طولانی را در این نقطه بر زمین نهند و چند روزی استراحت کنند.

سید احمد رونقی که چندین سفر تحقیقاتی به بیابان لوت – اثر ثبت جهانی مشترک بین استان‌های خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان – داشته است، روستای خور را یکی از اجزای این عارضه طبیعی در شرق ایران معرفی کرد و به خبرنگار ایرنا گفت: مردم خور در زمان‌های قدیم راهنمایی برای کاروان‌های شتر بودند و همچنان از گذشته‌های دور با کویر همنشین هستند.

وی با اشاره به قرار گرفتن خور در یکی از راهروهای بین المللی کشور اظهار داشت: وجود خانه‌های تاریخی با بادگیرهای منحصر به فرد، این روستا را به مکانی مستعد برای سرمایه‌گذاری در حوزه جذب گردشگر تبدیل کرده است.

این پژوهشگر حوزه گردشگری ادامه داد: برخی از این خانه‌ها که قدیم شاه نشین بوده، اصول معماری خاصی دارد که تمام ارزش‌های تاریخی در آن به کار رفته و از این نظر ارزشمند است.

وی با تاکید بر اینکه مردم روستای خور همچنان فرهنگ ناب زندگی بیابانی را برای خود حفظ کرده‌اند گفت: وجود واحدهای پرورش شتر در اطراف روستا نشان می‌دهد که غذاهای محلی با گوشت شتر در این روستا جاذبه‌ای دلنشین برای گردشگران خواهد بود.

رونقی با اشاره به جاذبه‌های دیگری که همچون روستای خور حایز اهمیت است اظهار داشت: حدود ۲۰ کیلومتر که از خور عبور کنیم به اکوسیسم بی‌نظیری می‌رسیم از همین منظر خور می‌تواند برای جاذبه‌های طبیعی اطراف خود یک اکوکمپ محسوب شود که گردشگران را به آن جاذبه‌های اطراف هدایت می‌کند.

وی تاکید کرد: جنگل «نخاب» در نزدیکی خور از شگفتی‌های کویر است که مسافران این روستا می‌توانند از جاذبه‌های آن بهره ببرند.

این طبیعت‌گرد با بیان اینکه «گابریل» اتریشی و «سون هدین» سوئدی در خاطرات و کتاب‌های خود از سفر به منطقه خور یاد کرده‌اند گفت: بسیاری از گردشگران خارجی با استناد به کتاب قدیمی گابریل همان مسیرهای قدیم را در پیش می‌گیرند که سفر تحقیقاتی را تجربه کنند لذا قطعا در این مسیر به خور نیز خواهند رسید.

وی اظهار داشت: خور همچنین عارضه‌های طبیعی دیگری دارد که  به عنوان معرف خراسان جنوبی در دنیا می‌تواند برای توریست‌ها جذاب باشد.

خور

ساخت اقامتگاه بوم‌گردی خورشید در خور

معاون گردشگری، سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی نیز با اشاره به ساخت یک واحد اقامتگاه بوم‌گردی در روستای خور گفت: این مکان در حال تجهیز است و با نام اقامتگاه بوم‌گردی خورشید تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

مرتضی عربی از وجود کارگاه خانوادگی تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در این روستای هدف گردشگری خبر داد و افزود: تراش سنگ‌های قیمتی در این روستا اخیرا به ثبت ملی رسیده است.

وی با اشاره به وجود جاذبه‌هایی از جمله آبگرم لوت، دشت عقیق و جنگ نخاب در مجاورت روستای خور گفت: برخی از این جاذبه‌ها همچون جنگل نخاب در آستانه ثبت ملی است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: سالانه گردشگران زیادی از جاذبه‌های این روستا دیدن کرده و خور جزو مقاصد گردشگری در بسته تورهایی است که از مسیر خوسف و طبس سفر می‌کنند.

پهنه‌های فراخ دشت و افق باز کویر، افسونی از عظمت آرامش و یگانگی را در خود دارد. احساس یکی شدن زمین و آسمان در دور دست بی‌انتهای دشت، لذتی وصف ناپذیر و جادویی را در سفر به کویر به انسان هدیه می‌دهد.

آنچه در بسیاری از کشورهای جنگلی و باران‌خیز اروپایی اثری از آن نیست و شاید نکته مهم در استقبال گردشگران خارجی از کویرهای زیبای ایران همین است.

سفر به خور و محو شدن در درخشش سنگ‌هایی که بر دشت عقیق چشم‌نوازی می‌کنند، می‌تواند خاطره‌ای به یاد ماندنی برای علاقه‌مندان به کویر باشد.

روستای هدف گردشگری خور با شهرستان خوسف ۵۰ کیلومتر و با مرکز استان حدود ۸۰ کیلومتر فاصله دارد.

منبع:ایرنا

قلعه آدم‌خوار کجاست؟

هر آنچه که دور از دسترس آدمی بوده و قابل لمس نبوده برای ما عجیب و شگفت‌آور است؛کشور ما نیز عجایب کمی ندارد. یکی از این عجایب با نام قلعه آدم‌خوار شناخته می‌شود.

قلعه آدم‌خوار در کنار دهکده کور عباسلو قرار گرفته است. دهکده کور عباسلو در ۱۱ کیلومتری شهرستان نیر و ۳۵ کیلومتری اردبیل واقع شده است.

قلعه آدم‌خوار کجاست؟

قلعه آدم‌خوار کجاست؟

قلعه آدم‌خوار در واقع با نام قلعه بوینی یوغون شناخته می‌شود. قلعه بوینی یوغون متعلق به ۳۰۰۰ سال پیش یعنی اواخر دوره مانایی و اوایل دوره هخامنشی است. این قلعه روی صخره‌های کوهی به نام بوینی یوغون ساخته شده و صخره‌های جنوبی و غربی آن از استحکام خاصی برخوردار هستند و به همین دلیل قلعه بوینی یوغون نفوذ ناپذیر است.

قلعه آدم‌خوار کجاست؟

قلعه آدم‌خوار کجاست؟

در واقع قلعه بوینی یوغون به اندازه‌ای مستحکم است که افرادی که به این قلعه می‌رفته اند یا از سوی دیگری راهی می‌شده اند و یا در این مکان گم شده و دیگر راهی برای خروج پیدا نمی‌کرده اند. همین امر موجب می‌شد مردم تصور کنند که قلعه بوینی یوغون یک قلعه آدم‌خوار است.

گفتنی است آثاری از عصر مفرغ و آهن تا دوره اسلامی در قلعه بوینی یوغون شناسایی شده‌اند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

جشنواره لیموی قصرشیرین برگزار می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از برگزاری اولین جشنواره لیموشیرین قصرشیرین در اواخر ماه جاری خبر داد.

امید قادری درگفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در نظر داریم در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی اولین جشنواره لیموشیرین قصرشیرین را در طی روزهای ۳۰ آبان و یکم آذر در کنار اثر تاریخی عمارت خسرو این شهرستان برگزار کنیم.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی جاذبه‌های گردشگری و برندسازی لیموی این شهرستان اعلام کرد و گفت: از دیربازی لیموی قصرشیرین از نظر عطر و طعم خاص آن در ایران زبانزد بوده و حتی در ادبیات و داستان‌های مشهور استان هم از آن یاد شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه تصریح کرد: همچنین به اذعان بسیاری از کارشناسان کشاورزی، لیموی تولیدی در شهرستان قصرشیرین یکی از باکیفیت‌ترین و خوش طعم‌ترین لیموهای دنیاست که امیدواریم با برگزاری این جشنواره برای برندسازی آن گام‌هایی برداریم.

وی اعلام کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این جشنواره معرفی آثار تاریخی، برپایی نمایشگاهی از عکس‌های قدیمی شهرستان، اجرای بازی‌های بومی محلی، برپایی غرفه‌های صنایع دستی، سوغات، شیرینی‌های محلی و فروش مرکبات باغات شهرستان را نیز داریم.

قادری بابیان اینکه قصرشیرین این ظرفیت را دارد که به یک قطب گردشگری زمستانی تبدیل شود، تاکید کرد: برای حضور پرشور گردشگران در این رویداد، به تعدادی از آژانس‌های مسافرتی کشور نامه داده‌ایم و از آژانس‌های گردشگری استان هم خواسته‌ایم تا تورهایی را برای این جشنواره ببندند.

وی در ادامه رویدادسازی را حلقه مفقوده گردشگری کرمانشاه دانست و گفت: باتوجه به اهمیت این مسئله از چند ماه پیش برگزاری رویدادهای مختلف در شهرستان‌های استان را مورد توجه قرار داده‌ و تاکنون چند رویداد گردشگری از جمله انجیر ریجاب و… را برگزار کرده‌ایم.

منبع:ایسنا

ناگفته‌هایی از ساعت مسجد جامع کبیر یزد

برج ساعت مسجد جامع یزد که یکی از جاذبه‌های زیبای گردشگری یزد به شمار می‌رود، بلندترین برج ساعت در یزد و پیچیده‌ترین در نوع خود محسوب می‎شود ولی هرچند همیشه در مقابل چشم رهگذران و گردشگران قرار دارد ولی کمتر کسی با آن آشنایی دارد.

به گزارش ایسنا، برج ساعت مسجد جامع یزد یکی از جاذبه‌های شهر تاریخی یزد محسوب می‌شود که دقیقاً در مقابل بنای کهن و تاریخی مسجد جامع این شهر واقع شده و در قاب تصویر اکثر گردشگران شهر جهانی یزد جای دارد.

این ساعت که از اموال شهرداری یزد به شمار می‌آید، حدود نیم قرن پیش توسط یک تاجر یزدی به درخواست حجت‌الاسلام «محمد وزیری» که مسجد جامع کبیر یزد را مرمت کرد، به این شهر آورده شد.

ابتدا قرار بود که ساعت برای مسجد جامع و در میان مناره‌های آن نصب شود اما شهردار وقت پیشنهاد داد که اگر این ساعت در بین مناره‌ها کار شود، دو صفحه از چهار صفحه‌ی آن دیده نمی‌شود لذا بهترین اقدام، ساخت برجی برای ساعت است.

هرچند این ساعت در گذر زمان فرسوده شده ولی همچنان با قدرت می‌چرخد و هر ساعت صدای زنگ ناقوسش در خیابان‌های پیرامون آن طنینانداز می‌شود اما فرسودگی پله‌ها و سختی مسیر بالا رفتن به اندازه‌ای است که بدون داشتن یک کلاه ایمنی و طناب صخره‌نوردی نمی‌توان از آن بالا رفت و همین مسیر خاص رسیدن به بالای ساعت می‌تواند جاذبه‌ای منحصر به فرد برای گردشگران خاص باشد.

با این حال استاد «ناصر جعفری» معروف به «استاد ناصر» که بیش از یک دهه مسئولیت مرمت و رسیدگی به ساعت مسجد جامع را بر عهده دارد، بدون نیاز به تجهیزات آنچنانی هر از چندگاهی مسیر دشوار بالا رفتن از ساعت را طی می‌کند و به گفته خودش گاهی مجبور است این مسیر را چند بار در روز بپیماید و حتی گاهاً وسایل مورد نیاز تعمیر را نیز با خود به بالای این برج حمل کند.

این تعمیرکار یزدی در رابطه با ساعت مسجد جامع به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: این ساعت برخلاف ساعت‌های دیگر بسیار پیچیده و حتی پیچیده‌تر از ساعت مارکار است، به همین منظور هم پس از فوت تعمیرکار قبلی که فردی بسیار سالخورده بود، هیچ فردی مسئولیت آن را نپذیرفت.

وی از ویژگی‌های این ساعت به دقت بالا، داشتن دو آهنگ برای زنگ و ناقوس بزرگ آن اشاره می‌کند و می‌گوید: ساعت مسجد جامع، ناقوس بزرگی دارد که صدایش تا چند خیابان آن طرف‌تر نیز می‌پیچد و با وجود آن که این ساعت متعلق به سال‌های پیش است، دارای دو آهنگ متفاوت برای نواخته شدن زنگ ناقوس است اما در حال حاضر تنها یک آهنگ از سال‌ها پیش نواخته می‌شود.

جعفری نواخته شدن آهنگ دیگر این ساعت در شهر را نیازمند هزینه‌ زیادی برای تعمیر ساعت می‌داند و می‌گوید: این ساعت تاریخی دارای سیستم برق کشی و ساختمانی فرسوده‌ای است اما همچنان به خوبی کار می‌کند، هرچند که اگر اعتباری برای ساماندهی و رسیدگی به داخل آن در نظر گرفته شود، شاید بتواند بیشتر در زمینه گردشگری نقش‌آفرینی کند.

این تعمیرکار قدیمی معتقد است که افراد کمتر نسبت به یاد گرفتن تعمیرات این ساعت تمایل نشان می‌دهند و با دیدن پیچیدگی آن می‌ترسند و از زیر بار این مسئولیت پا پس می‌کشند اما بهتر است این مهارت مهم برای حفظ ساعت در دوران آینده آموزش داده شود.

آیا ساعت مسجد جامع به روی گردشگران گشورده می‌شود؟

البته ساعت مسجد جامع از فضای خالی اتاق مانندی در کف برج برخوردار است که در گذشته کاربری‌های متفاوتی مانند بخش نظارت نیروی انتظامی داشته، اما مدتی است که این فضا نیز خالی افتاده و خاک می‌خورد.

این در حالی است که فضای مذکور در موقعیت مناسبی از بافت جهانی شهر یزد واقع شده و کم و بیش در تیررس نگاه و دسترس اکثر گردشگران این بافت تاریخی و کهن قرار دارد و می‌تواند مورد بهره برداری مناسبی قرار گیرد.

«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این که برج ساعت مسجد جامع بنایی متعلق به شهرداری است، در این باره اظهار می‌کند: این بنا که از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری یزد به شمار می‌رود، در حال حاضر در مرحله بررسی برای استفاده در بخش گردشگری شهر است.

وی اضافه می‌کند: مکاتباتی با شهرداری به منظور بررسی تعریف فعالیت گردشگری در فضای مذکور نیز انجام شده که در این زمینه حوزه فنی اداره کل میراث فرهنگی برای فعالیت یا تعطیل شدن کامل آن در حال برنامه‌ریزی است.

فاطمی به موقعیت جغرافیایی این برج ساعت اشاره و تصریح می‎کند: این بنای تاریخی که در میان خیابان و در راستای مسجد جامع کبیر یزد قرار گرفته، مدت‌ها در معرض تردد مستقیم خودروها قرار داشته است لذا امکان وجود ترک‌های ریز در ساختار این بنا نیز وجود دارد که به منظور اطمینان از سلامت ساختمان ساعت، پس از بررسی‌های بیشتر، کاربری آن در حوزه گردشگری مدنظر قرار خواهد گرفت.

مدیر کل میراث استان در پایان نیز تاکید می‌کند: اگر بنای مذکور نیازمند ترمیم باشد، اعتباری برای آن در نظر گرفته و پس از آن نیز کاملاً تعطیل خواهد شد.

منبع:ایسنا

چه کسانی از پرداخت “عوارض خروج” معاف‌اند؟

دولت طبق قانون از هر مسافری که با گذرنامه جمهوری اسلامی ایران از کشور خارج می‌شود، عوارض خروج دریافت می‌کند اما برخی شهروندان از این قانون معاف شده‌اند.

به گزارش ایسنا، قانون عوارض خروج در سال ۱۳۶۴ در مجلس شورای اسلامی مصوب شد. آن زمان جمعیتی که از پرداخت این عوارض معاف بودند، دامنه گسترده تری داشت ما به تدریج گروه‌هایی از این دایره خارج شدند و طیف معاف‌شده‌ها نیز کوچک‌تر شد.

براساس آخرین قانون تصویب شده در سال ۱۳۹۷، در بخش درآمدی جزء ۱ بند «د» تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۸، افرادی که از پرداخت مالیات عوارض خروج معاف شده‌اند، شامل این گروه‌ها می‌شوند:

۱. خدمه وسایل نقلیه عمومی سفرهای زمینی، دریایی و خطوط پروازی که در حین مأموریت یا انجام وظایف شغلی باید از مرز گذر کنند.

۲. دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور که مجوز تحصیل مرتبط داشته باشند.

با توجه به این‌که بیشتر این دانشجویان در بین تحصیل بارها به کشور بازمی‌گردند قوانین موجود متذکر شده است که فاصله خروج دوم باید بیش از ۳ ماه باشد در غیر این صورت مشمول معافیت نخواهند بود.

در قانون مصوب سال ۱۳۶۴ نیز صراحتا اعلام شده: معافیت از پرداخت عوارض، آن دسته از دانشجویانی که وضعیت تحصیلی آن‌ها منطبق با ضوابط وزارت فرهنگ و آموزش عالی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) نیست، شامل نمی‌شود. در مصوبات اخیر اشاره‌ای به اصلاح این بند و یا تغییر قانون آن نشده است.

۳. بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی برای درمان به خارج از کشور اعزام می‌شوند.

در قانون مصوب سال ۱۳۶۴ عنوان شده بود که به همراه بیمار (‌حداکثر یک نفر) به ترتیب به میزان۶۰% و ۴۰% مبالغ عوارض خروج در ماده واحده و تبصره (۱)‌ آن تخفیف داده می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد در مصوبات تازه در بحث معافیت پرداخت عوارض خروج، هیچ اشاره‌ای به اعمال تخفیف به همراه بیمار نشده و مشخص نیست همراه بیمار همچنان مشمول این معافیت است یا خیر.

۴. جانبازان انقلاب اسلامی که برای معالجه به کشورهای دیگر اعزام می‌شوند.

۵. ایرانی‌های مقیم خارج از کشور که دارای گذرنامه شغلی از وزارت کار و امور اجتماعی هستند.

۶. دارندگان گذرنامه سیاسی و خدمت.

۷. نمایندگان مجلس از سال ۱۳۹۷ زائران اربعین حسینی را که به صورت «زمینی» در تاریخ مشخص شده‌ای به خروج از کشور اقدام کردند نیز از پرداخت عوارض معاف کره‌اند.

مرزنشینان و ایرانیان مقیم سواحل و جزایر خلیج فارس طبق قانون مصوب سال ۱۳۶۴ مجلس می‌توانستند بدون پرداخت عوارض خروج با پروانه گذر به خارج از کشور رفت و آمد کنند اما در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ این قانون اصلاح شد.

بر اساس مصوبه مجلس عوارض خروج از کشور برای زائران عتبات و مرزنشینان برای یک بار در طول سال بر اساس قانون بودجه سال ۹۶ اخذ می‌شود. در جز (۱) بند (د) تبصره (۱۱) آمده است: «در سال ۱۳۹۸، عوارض خروج از کشور برای زائران عتبات و مرزنشینان برای یکبار در طول سال براساس قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور مصوب ۲۴/۱۲/۱۳۹۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن أخذ می‌شود. »

متن این مصوبه در تعریف مرزنشینی آورده است: «افراد مرزنشین به کسانی اطلاق می‌شود که ساکن در روستاها و شهرهای مرزی هستند، بررسی و تأیید این موضوع با فرمانداران شهرستان‌های مرزی است. »

هزینه عوارض خروج از کشور برای سفر زیارتی زمینی در سال ۹۶، ۱۲,۵۰۰ تومان و برای سفر زیارتی هوایی ۳۷,۵۰۰ تومان بود. همچنین عوارض خروج از کشور در سال ۹۶ برای سفرهای هوایی ۷۵ هزار تومان و برای سفرهای زمینی و دریایی ۲۵ هزار تومان بود.

عین الله شریف پور نماینده ماکو، همچنین امام جمعه این شهر نسبت به حذف معافیت مرزنشسنان از عوارض خروج بارها معترض شده و تذکر داده‌اند: بر اساس بند “د” تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۹۸ دستور دهید آیین نامه اجرایی عوارض خروج از کشور برای مرزنشینان تدوین شود. به نظر می‌رسد پس از اصلاح مصوبه مالیات عوارض خروج برای مرزنشینان، اجرای آن با تعلیق همراه شده است.

عوارض خروج از کشور در سال ۹۷ طبق نظر دولت، سه برابر شد و به مبلغ ۲۲۰ هزار تومان برای نخستین سفر خارجی در سال افزایش یافت. این مبلغ برای سفرهای دوم و سوم به میزان ۵۰ و ۱۰۰ درصد افزایش می‌رسد و به عدد ۳۳۰ و ۴۴۰ هزار تومان می‌رسد. پس از آن تا پایان سال هر سفر دیگری انجام شود مسافر باید همچنان مبلغ ۴۴۰ هزار تومان را پرداخت کند.

این افرایش پلکانی در لایحه عوارض خروج از کشور سال ۹۸ فقط شامل سفرهای هوایی خارج از کشور و سفر هوایی به حج و عتبات می‌شود و شامل سفرهای «زمینی زیارتی» نشده است.

درحال حاضر کودکان خردسال نیز دارای معافیت نبوده و پرداخت هزینه عوارض باید برای آن‌ها انجام شود. این درحالی است که در مصوبه سال ۱۳۶۴ اطفال تا سن هفت‌سالگی تمام. از پرداخت عوارض معاف شده بودند.

منبع:ایسنا

دیوار سرپل ذهاب یک کشف جدید باستان شناسی نیست

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: در منابع مختلف تاریخی از دیواره سرپل‌ذهاب یاد شده و مقالات مختلفی نیز در این خصوص چاپ شده است.

 امید قادری با اشاره به اینکه ۱۰ سال پیش این دیوار تاریخی شناسایی و مورد بررسی باستان شناسان قرارگرفته، اظهارداشت: یکی باستان شناس به نام دکترعلی بیگی در سال ۹۴ با مجوز رسمی پژوهشکده باستان شناسی کشور طی یک قرارداد، بر روی ۲۵ هزار هکتار از اراضی سرپل ذهاب و قصرشیرین در قالب طرح گرمسیری، پژوهش‌های باستان شناسانه انجام داده است.

وی با بیان اینکه نتایج اقدامات این باستان شناس در سال ۹۵ در گردهمایی سالانه باستان شناسی مطرح شد، تصریح کرد: در آن گزارش به وجود این دیوار طولانی اشاره شد و حتی تصویر روی مقاله ارائه شده در آن گردهمایی امتداد این دیوار را نشان می‌دهد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان افزود:همچنین در کتاب‌هایی که با موضوع ارتباط ایران و عثمانی به تحریر در آمده‌اند، نقشه‌هایی از وجود این دیوار به چاپ رسیده است.

قادری اضافه کرد: همچنین در سال ۱۸۵۰ مسیو چریکُف در سفرنامه خود به ایران به وجود این دیوار در بین شهرستان‌های سرپل ذهاب و قصرشیرین اشاره کرده و این کشف جدیدی نبوده است.

این مسئول با بیان اینکه در بین باستان شناسان ارائه گزارشات و مقالات به صورت تدریجی یک امر کاملا مرسوم به حساب می‌آید، تصریح کرد: به عنوان مثال حدود ۲۰ پیش باستان شناسان بر روی غار وزمه اسلام آباد پژوهش کرده‌اند ولی امروز نتایج برخی از پژوهش‌ها و تحقیقات علمی خود را در مجلات مرتبط منتشر می‌کنند و این در بین باستان شناسان بسیار رایج است.

او گفت: اینکه نتایج تحقیقات باستانشناسی دکترعلی بیگی بر روی این دیوار تاریخی به تازگی در آخرین شماره مجله تخصصی journal Antiquity منتشرشده دلیلی بر کشف جدید باستان شناسی به حساب نمی‌آید و حتی خود این مجله تخصصی اعلام کرده که نتایج گزارشات علی بیگی در سال ۲۰۱۶ را چاپ کرده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در خاتمه اظهار داشت: دکترعلی بیگی در مقاله خود به موضوعات مختلفی ازجمله اینکه این دیوار با کدام سازه باستانی در ارتباط بوده، وجود این دیوار در این منطقه چه معنایی می‌تواند داشته باشد و تاریخ و کارکرد آن چه بوده، اشاره کرده است.

باستان شناسان مطمئن نیستند که این سازه را چه کسانی ساخته‌اند و از آن برای چه هدفی استفاده می‌شد. به دلیل آسیب‌های فراوانی که در طول تاریخ چند هزارساله این اثر ارزشمند به آن واردشده، پژوهشگران حتی قادر به اعلام دقیق ابعاد عرض و ارتفاع این دیوار نیز نیستند.

مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که این دیوار احتمالاً ۴ متر عرض و حدود ۳ متر ارتفاع داشته است.

دکترعلی بیگی با اشاره به این موضوع که ممکن است دیوار باستانی سر پل ذهاب یک مرز گذاری برای یک امپراتوری باستانی باشد، گفت: مشخص نیست که این دیوار کاربری دفاعی داشته یا تنها یک اثر نمادین به شمار می‌رود. این احتمال نیز وجود دارد که این دیوار در دوره اشکانیان و یا ساسانیان ساخته‌شده باشد، زیرا هردوی این حکومت‌ها در غرب ایران استحکامات و قلعه‌های متعددی ساخته است.

منبع:ایسنا

رب انار بادرود، ثبت ملی می شود

مشاور رییس سازمان میراث فرهنگی کشور در امور بانوان و خانواده گفت: رب انار به نام بادرود ثبت ملی می شود.

فریبا رحمان پور امروز در افتتاحیه سیزدهمین جشنواره انار بادرود اظهار کرد: رب انار به نام بادرود ثبت ملی می شود. با توجه به اینکه بادرود، مهد انار نادری است و محصولات جانبی انار مانند رب، سرکه و …. در این منطقه تولید می شود، رب انار بادرود ثبت ملی می شود.

وی افزود: مردم منطقه کویری بادرود با طبع بلندشان که هم در بین مردان و هم زنان این منطقه رسوخ کرده، توانسته اند علاوه بر بخش کشاورزی، در حوزه صنایع دستی هم فعالیت کنند.

به گزارش ایسنا، مشاور رییس سازمان میراث فرهنگی کشور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: حضور زنان در صنایع دستی و خلق آثار هنری علاوه بر ایجاد اشتغال می تواند از لحاظ اقتصادی هم موثر باشد.

رحمان پور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه به واسطه وجود امامزادگان آقا علی عباس(ع) و شاهزاده محمد(ع) حدود ۴ میلیون زائر سالانه به بادرود سفر می کند، می توان با توسعه صنایع دستی و بومگردی، رواج گردشگری در این منطقه را شاهد بود.

منبع:ایسنا

اردبیل به رنگ خزان

با آمدن فصل پاییز، سراسر ایران رنگ های پاییزی به خود می گیرد و خزانی زیبا را تشکیل می دهد که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.تصاویر این گزارش از

خلخال (منطقه گردشگری ازناو)نمین(بخش ویکلیج)منطقه نمونه گردشگری قندقلو و ارتفاعات سوها در اردبیل میباشد.

منبع:تابناک

اردبیل

اردبیل

اردبیل