گردشگری خارجی

فروپاشی گردشگری خارجی روسیه در جنگ با اوکراین

جنگ در اوکراین که به تحریم پروازهای بین‌المللی روسیه منجر شده، گردشگری خارجی این کشور را از هم فروپاشانده است. با تحریم هوایی، سفرهای خارجی در روسیه بیشتر به قشر مرفه محدود شده که آن‌ها هم ناچار به کشورهای آسیایی و خاورمیانه روی آورده‌اند.

آخرین داده‌های ForwardKeys (کمپانی تحلیل داده‌های سفر و گردشگری) نشان می‌دهد گردشگری خارجی روسیه که قبلاً به دلیل محدودیت‌های کرونا به شدت آسیب دیده بود، اینک تحت تاثیر عملیات نظامی روسیه در اوکراین با کاهش بیشتری مواجه شده است.

در هفته قبل از شروع جنگ (در ۱۸ فوریه)، بلیت پروازهای بین‌المللی خروجی از روسیه ۴۲ درصدِ رزروهای قبل از همه‌گیری کرونا بود، اما بلافاصله پس از آغاز جنگ (در ۲۵ فوریه)، حجم بلیت‌های هوایی صادرشده به ۱۹ درصد سقوط کرد. از آن زمان، رزرو پروازها همچنان کمتر شده و به حدود ۱۵ درصد رسیده است.

به دلیل تحریم‌های هوانوردی غیرنظامی این کشور همزمان با جنگ اوکراین، روس‌ها نمی‌توانند به بسیاری از مقاصد مورد علاقه خود در غرب سفر کنند. بنابراین آن‌ها به جای غرب به سفر به خاورمیانه و آسیا روی آورده‌اند.

تجزیه و تحلیل رزرو پروازهای انجام‌شده بین ۲۴ فوریه (آغاز جنگ) و ۲۷ آوریل (آخرین داده‌ و بررسی این کمپانی) نشان می‌دهد که پنج مقصد برتر روس‌ها برای سفر بین ماه‌های می و آگوست ۲۰۲۲ به ترتیب سریلانکا، مالدیو، قرقیزستان، ترکیه و امارات بوده است.

تجزیه و تحلیل بیشتر از بلیت‌هایی که اخیرا در مسیر ترکیه و امارات رزرو شده است نشان می‌دهد بخش بسیار قابل توجهی از روس‌های مرفه برای تعطیلات به این دو کشور می‌روند. این تحلیل براساس ارزیابیِ تعداد بلیت‌های فروخته‌شدۀ صندلی‌های پریمیوم (Premium) پروازهای خروجی روسیه در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ است که رشدی سه‌برابری را نشان می‌دهد. طبق این آمارها میانگین مدت زمان سفر برای مسافران ممتاز ۱۲ شب در ترکیه و هفت شب در امارات است.

به دنبال جنگ روسیه در اوکراین، حریم هوایی جنوب این کشور از ۲۴ فوریه بسته شد و سپس شرکت هواپیمایی Aeroflot به تدریج از سوی برخی کشورها تحریم شد. سه روز پس از آغاز جنگ نیز اتحادیه اروپا حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روس بست. اول ماه مارس هم ایالت متحده امریکا از ورود پروازهای روسیه به حریم هوایی خود جلوگیری کرد.

اولیویه پونتی، معاون فورواردکیز براساس این داده‌ها می‌گوید: جنگ با اوکراین و تحریم‌های متعاقب آن بر پروازهای روسیه، عملاً باعث خشک شدن بازار گردشگری خارجی روسیه شده است. آن دسته از افرادی که هنوز در حال رزور پروازهای خارجی هستند نیز بخش کوچک و مرفهی از آن کشور را تشکیل می‌دهند که تعطیلات خود را به جای اروپا ناچار در آسیا و خاورمیانه می‌گذرانند.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *