زیبایی پاییزی زاینده رود/ حرکت نگین‌های نارنجی رنگ در رودخانه

شهرکرد- رودخانه خروشان زاینده رود در حال حاضر در کنار درختان چنار با رنگ های زرد و قرمز به یکی از زیباترین مناطق گردشگری کشور تبدیل شده است.

رودخانه زاینده رود یکی از پر آب ترین و زیباترین رودخانه های کشور است که هر ساله مقصد سفر مسافران بسیاری در سطح کشور به شمار می رود.

این رودخانه که در استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان جاری است در فصل های مختلف سال زیبایی هایی گوناگون و وصف ناپذیری را دارد.

 زیبایی پاییزی رودخانه زاینده رود در شهرستان سامان

فصل پاییز یکی از زیباترین فصل های سال در شهرستان سامان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود و رودخانه زاینده رود به عنوان نگینی در این منطقه می درخشد.

برگ درختان چنار و گردو حاشیه رودخانه رنگ های سبز، زرد، نارنجی و قرمز به خود گرفته اند و عبور رودخانه خروشان زاینده رود و ترکیب آن با این رنگ ها زبیایی خیره کننده در این منطقه ایجاد کرده است.

ریزش برگ های درختان چنار در رودخانه و مخلوط شدن آب خروشان زاینده رود با هزاران برگ چنار این رودخانه را نگین دار کرده است و این امر از دیگر زیبایی های این روزهای رودخانه است که مسافران علاقه مند را به این منطقه کشانده است.

این منطقه از نظر زیبایی توصیف ناپذیر است و مناظر طبیعی این منطقه مشابهی در دیگر نقاط کشور نداردیکی از مسافرانی که اهل استان تهران است و برای عکاسی به این منطقه سفر کرده است به خبرنگار مهر می گوید: من در فصل های مختلف سال برای عکاسی به مناطق مختلف کشور سفر می کنم و  برای اولین بار در فصل پاییز به شهرستان سامان برای مشاهده رودخانه زاینده رود سفر کرده ام.

سید علی حسینی عنوان کرد: این منطقه از نظر زیبایی توصیف ناپذیر است و مناظر طبیعی این منطقه مشابهی در دیگر نقاط کشور ندارد.

وی بیان کرد: عبور مارپیچ رودخانه زاینده رود در میان باغات که به رنگ های مختلف پاییزی مشاهده می شوند واقعا حیرت انگیز است.

این عکاس بیان کرد: ریزش برگ درختان چنار و مخلوط شدن برگ های نارنجی و زرد رنگ با آب رودخانه  به زیبایی رودخانه افزده است.

blank

وی بیان کرد:  عکاسی در این منطقه بسیار لذت بخش است و می توان عکس هایی را ثبت کرد که در کمتر نقطه ای از کشور و حتی جهان بتوان این مناظر را پیدا کرد و عکاسی کرد.

رودخانه زاینده رود از کوه های کوهرنگ سرچشمه می گیرد و پس از گذر پیچ و خم های بسیار پشت سد زاینده رود جمع می شود و پس از آن در شهرستان بن و شهرستان سامان جریان می یابد و پس از آن نیز راهی استان اصفهان و سی و سه پل و تالاب گاوخونی می شود.

هم اکنون منطقه سامان و گذر این رودخانه از پل های تاریخی زمانخان، هوره و باغات گسترده میوه زیباترین مناطق گردشگری این رودخانه در مسیر جریان خودش است.

خروشان بودن این رودخانه تنها در شهرستان سامان قابل مشاهده است چرا که حجم آب عبوری از آن بیش از سایر مناطق است که رودخانه در آنها عبور می کند.

هم اکنون زیر ساخت های گردشگری در این منطقه وجود دارد و بیش از ۱۰۰ خانه مسافر برای اقامت مسافران در این منطقه وجود داردفرماندار شهرستان کوهرنگ در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: فصل پاییز یکی از زیباترین فصل های سال در شهرستان سامان است.

اکبر اکبریان با بیان اینکه در فصل های مختلف سال پذیرای بیشترین مسافران چهارمحال و بختیاری است، بیان کرد:  تمهیدات لازم برای خدمات رسانی و اقامت مسافران در این منطقه اندیشیده شده است.

وی تاکید کرد: هم اکنون زیر ساخت های گردشگری در این منطقه وجود دارد و بیش از ۱۰۰ خانه مسافر برای اقامت مسافران در این منطقه وجود دارد.

وی بیان کرد: وجود هتل های مختلف نیز برای اسکان مسافران در این منطقه  از دیگر ظرفیت های منطقه به شمار می رود.

blank

زمان زیادی از فصل برداشت میوه از جمله گردو و بادام در این منطقه نگذشته است و مسافران که وارد این منطقه می شوند در کنار لذت بردن از مناطق زیبایی این منطقه می توانند گردو و بادام با کیفیت بالا و قیمت مناسب تهیه و به عنوان سوغات با خود به ارمغان ببرند.

مسافرانی که قصد سفر به شهرستان سامان را دارند می توانند ابتدا به شهرکرد سفر کنند و با طی ۲۰ کیلومتر خود را به شهرستان سامان برسانند. همچنین  مسافران می توانند از مسیر نجف آباد – تیران – سامان به منطقه وارد شوند و از زیبایی های گردشگری منطقه لذت ببرند.

منبع:خبرگزاری مهر

ایجاد مزرعه میگو در ژئوسایت های قشم/ آزادسازی یک قلعه تاریخی

تامین اعتبار برای آزادسازی قلعه فلک الافلاک، امضای تفاهمنامه با سوئیس، خطر کارت قرمز به ژئوپارک قشم به دلیل ایجاد مزرعه میگو از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

در این هفته موضوع اختصاص بودجه به نیرویهای نظامی برای آزادسازی قلعه فلک الافلاک خبر ساز شد چرا که خبر رسید سازمان برنامه و بودجه  به تدریج مکلف شده که مبلغی بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان در سالهای متوالی با نظر کارشناسان برای آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک در نظر بگیرد.

در این باره محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور به خبرنگار مهر گفت: قلعه فلک الافلاک مدتی در دست نیروهای نظامی بوده است که در این مدت سرمایه گذاری هایی انجام داده بودند  و باید آن را برای در اختیار قرار دادن عرصه این تاریخی به میراث فرهنگی واگذار می کردند.

معاون میراث فرهنگی کشور بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه  به تدریج مکلف شد که مبلغی بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان در سالهای متوالی با نظر کارشناسان در نظر بگیرد. بخشی هم از طریق زمین معوض جبران شود که خوشبختانه در سنوات گذشته و در قالب موافقت نامه مبادله شده با سازمان برنامه و بودجه، در بازه زمانی معین تامین اعتبار و تخصیص داده شد. اکنون مرحله نهایی در قالب اسناد خزانه اسلامی در حال تبادل است که همزمان با تحویل گرفتن فضاهای مذکور و برنامه ریزی برای ساماندهی در سال ۹۸ انجام می شود.

پس از آنکه در برخی از استانها زلزله برخی از هموطنان را بی خانمان کرد، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مدیران کل استان‌های مبتلابه زلزله دستور داد به یاری هم‌وطنان زلزله‌زده بشتابند. در دستور  علی‌اصغر مونسان، آمده است: «واحدهای تابعه موظف‌اند همه امکانات موجود را برای امدادرسانی موثر در مناطق آسیب‌دیده از زلزله بامداد امروز و رفع نیازهای فوری و ضروری و ارائه خدمات به زلزله‌زدگان و مصدومان به‌کار گیرند.»

همچنین در دستور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مدیران‌کل این استان‌ها بر پایش و بررسی مستمر وضعیت آثار باستانی مناطق زلزله‌زده و آمادگی برای مقابله با خسارات احتمالی تاکید شده است.

در این حوزه نیز مدیران کل استان آذربایجان شرقی اعلام کرد که هیچ خسارتی به بناهای تاریخی استان نرسیده است.

تفاهم‌نامه همکاری گردشگری بین ایران و سوئیس به امضا رسید

در این هفته همچنین تفاهم‌نامه همکاری گردشگری بین دو کشور ایران و سوئیس به امضای ولی تیموری معاون گردشگری و سوماروگا رئیس بخش بازارهای نوظهور گردشگری سوئیس رسید.

تفاهم‌نامه همکاری گردشگری بین ایران و سوئیس در حاشیه اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور، که با مسئولیت وزارت بهداشت ایران در سوئیس برگزار شد، به امضای مسئولان گردشگری دو کشور رسید. براساس این تفاهم‌نامه، طرف‌ها در چارچوب توانمندی و تسهیلات خود، همکاری‌های مشترک در زمینه گردشگری را براساس اصل برابری و منافع متقابل و طبق قوانین کشورهای عضو و معاهدات بین‌المللی کنونی، تقویت و توسعه خواهند داد. همچنین دو طرف متعهد شدند نهادهای دولتی خود را به همکاری در حوزه گردشگری تشویق کنند.

براساس بند ۳ این تفاهم‌نامه مسئولان گردشگری ایران و سوئیس متعهد شدند اطلاعات مربوط به حضور در نمایشگاه‌ها، کنگره‌ها، روزهای گردشگری و سمینارهای کشور خود را به طرف دیگر اطلاع‌رسانی کند.

خطر کارت قرمز یونسکو به ژئوپارک قشم!

این هفته از جزیره قشم نیز خبرهای ناخوشایندی شنیده شد. خبر رسیده که جهاد کشاورزی هرمزگان با ایجاد مزرعه پرورش میگو در ژئوپارک جهانی قشم موافقت کرده که این اتفاق موجب می‌شود ژئوپارک قشم از سوی یونسکو اخطار بگیرد.

در این باره علیرضا امری کاظمی مدیر ژئوپارک جهانی قشم به خبرنگار مهر گفت: چندی پیش سازمان منطقه آزاد قشم با سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان توافق نامه ای را امضا کرد که موضوع آن استعلام هر گونه مجوز از منطقه آزاد قشم بود ولی بعد از آن توافق نامه مشاهده کردیم مجوزهایی که داده می شد بدون اطلاع و استعلام از این سازمان انجام گرفته است. حتی تعداد این مجوزها نسبت به قبل از توافق نامه بیشتر هم شد!  اکنون مجوزها بدون اطلاع ما در حریم ژئوسایت ها داده شده است برخی از این واگذاری ها فعال شده و برخی دیگر هنوز فعال نیستند.

امری کاظمی گفت: در غرب جزیره در نزدیکی ژئوسایت غارنمکدان، نزدیکی ژئوسایت دیواره قاضی و بصیرا و باسعیدو اقداماتی در جهت تغییر منظر انجام می دهند. مانند ایجاد حوضچه و … . ولی هنوز وارد حریم یا عرصه اصلی ژئوسایت ها نشده اند. نگرانی ما این است که واگذاری های انجام شده توسعه یافته و به ژئوسایت ها سرایت کند. به عنوان مثال اکنون محدوده ای برای پرورش میگو در نظر گرفته اند که در ژئولینک، ساحل کارگه و حریم غار نمکدان است و هر گونه تغییر کاربری در محدوده آن ژئوسایت ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

تصویب دو پیشنهاد در کمیسیون شورای عالی میراث فرهنگی

نشست کمیسیون تخصصی شورای عالی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای طرح پیشنهادهای معاونت گردشگری با حضور رضا معصومی‌راد رئیس دبیرخانه شورای عالی میراث‌فرهنگی و اعضای این شورا و نمایندگانی از وزارتخانه‌های‌کشور، امور خارجه، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی و سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

در این نشست چهار پیشنهاد معاونت گردشگری مطرح و دو پیشنهاد به تصویب رسید، در پیشنهاد نخست وزاررتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی موظف هستند در تهیه یا بازنگری طرح‌های جامع، تفضیلی شهرها و هادی روستاها، متناسب با ظرفیت و مزیت‌های شهر و روستا، تعیین شده توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نسبت به پیش‌بینی زمین با کاربری ایجاد فضاهای گردشگری اقدام کند.

در پیشنهاد دوم، سازمان ملی زمین و مسکن و امور اراضی کشور موظفند به منظور کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری، قیمت‌گذاری اراضی را براساس شرایط، قبل از اجرای طرح محاسبه کرده و با تقسیط مناسب از مجریان طرح‌ها وصول کنند.

پایان فصل دوم فعالیت مرمت گران بدون مرز

فصل دوم فعالیت مرمتگران بدون مرز ایتالیا در تخت جمشید پایان یافت و پس از آن مرمتگران به انجام مطالعات مستندنگاری خود ادامه می‌دهند.  در فعالیت‌های فصل اول و دوم، پلکان جنوبی کاخ تچر و دروازه شرقی کاخ شورا در مجموعه جهانی تخت‌جمشید مرمت می‌شوند. پر کردن درزها و ترک‌ها با ملاط آهکی «لدان» برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از رطوبت، مهم‌ترین اقدام مرمتگران ایتالیایی و گروه ایرانی در فصل دوم بود.

منبع:خبرگزاری مهر

شهر جهانی سفال ایران را بیشتر بشناسید

یکی از شهر‌های استان همدان که روایت‌های مختلفی درباره نحوه نامگذاری آن وجود دارد، شهر جهانی سفال ایران است.

گروهی از مردم محلی بر این باور هستند که لشکر چنگیزخان مغول به هنگام گذر از همدان وارد یکی از شهر‌های این استان شد و گروهی از اهالی این شهر را به چین فرستاد تا از هنرمندان آن سرزمین سفالگری را بیاموزند. این افراد پس از آموختن سفالگری به لالجین برگشتند.

شهر جهانی سفال ایران به چند روایت

لالجین که امروزه لقب شهر جهانی سفال ایران را به خودش اختصاص داده، قطب‌های گردشگری استان همدان و مرکز سفال و سرامیک در خاورمیانه است. این شهر در گذشته با نام‌های لَلین و لالون شناخته می‌شد. برخی از محققان معتقدند نام فعلی شهر لالجین تغییریافته واژه لاچین است.

شهر جهانی سفال ایران به چند روایت

لاچین پرنده‌ای شکاری از رده شاهین در گروه سیاه‌چشمان است که در آفریقا، غرب آسیا و جنوب شرقی اروپا زندگی می‌کند. البته گویا یکی از قبیله‌های ترک نیز با این نام شناخته می‌شد. هم‌اکنون شهری که به صورت رسمی و قانونی جزئی از جمهوری آذربایجان است، اما در واقع جزئی از جمهوری قره‌باغ کوهستانی است با نام لاچین شناخته می‌شود و گروهی باور دارند که به احتمال زیاد در گذشته منطقه‌ای که امروز لالجین در آن قرار گرفته، سرزمین ترکان لاچین بوده است.

شهر جهانی سفال ایران به چند روایت

برخی از افراد نیز کلمه لالجین را ترکیبی از دو کلمه لاله و جین به معنای آبادی لاله می‌دانند. در اینجا باید گفت لالجین در طول تاریخ دو بار به دست مغول‌ها و افغان‌ها به شدت ویران شد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

موزه تاب‌دار کجاست؟

یکی از موزه‌های جهان با لقب موزه مارپیچ یا تاب‌دار شناخته می‌شود.

در ۱۸ سپتامبر سال ۲۰۱۹ موزه‌ای در پارک هنری نروژ افتتاح شد که بخشی از موزه کیستفوس به حساب می‌آید. پارک تندیس کیستفوس در دهه ۱۹۹۰ بنا شده است. این پارک تندیس خانه آثاری از هرمندانی چون آنیش کاپور، اولافور الیاسون، فرناندو بوترو و الم گرین و درگ ست است.

موزه

موزه

 

مسیر پیاده روی اطراف پارک تندیس کیستفوس توسط رودخانه راندسلوا قطع شده است و پلی که برای وصل کردن این مسیر زده شده، همان توئیست است. این موزه با مساحتی بالغ بر ۱۴۰۰ مترمربع و تابی ۹۰ درجه در مرکز حجم ساختمانش شکل مارپیچ‌گونه‌ای به خود گرفته است.

موزه

موزه

توئیست دارای سه گالری هنری مجزا با مناظر پانوراما از پارک و رودخانه است. این سازه به دلیل آنکه با استفاده از پنل‌های آلومینیومی چهل سانتیمتری تشکیل شده، تصویری همچون تصویر توده‌ای از کتاب مرتب شده را به بازدیدکنندگان‌ خود نشان می‌دهد. عبور از بخش میانی سازه موزه توئیست حس عبور از دیافراگم دوربین را به بازدیدکنندگان القا می‌کند.

موزه

موزه

توئیست با هدف افزایش همکاری پارک تندیس کیستفوس با هنرمندان تأسیس شده و به زیبایی‌های پارک تندیس کیستفوس افزوده است.

در اینجا باید گفت شاید موزه توئیست یکی از هنری‌ترین و کاربردی‌ترین موزه‌های جهان است. البته طبیعت اطرافش نیز در خودنمایی هر چه بیشتر این اثر هنری بی‌تأثیر نبوده است.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

موزه

موزه

 

افتتاح سی و یکمین اقامتگاه بوم‌گردی در شیراز

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس از افتتاح سی ویکمین اقامتگاه بوم‌گردی شیراز خبرداد.

 به گزارش ایلنا، سیدموید محسن نژاد گفت: اقامتگاه بوم‌گردی افتتاح شده در بافت تاریخی- فرهنگی شیراز با سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد ریالی در زمینی به مساحت۲۰۵ متر مربع و اشتغالزایی ۸ نفر انجام شده است.

محسن نژاد افزود: فضای این واحد بوم‌گردی به سبک معماری سنتی است و با ۶ اتاق، ظرفیت پذیرش ۱۸ نفر میهمان را دارد.

وی تصریح کرد: از تعداد ۳۱ واحد اقامتگاه بوم‌گردی فعال در شیراز، تعداد ۲۲ اقامتگاه در بافت تاریخی و با هدف رونق بیشتر این مسیر ارزشمند گردشگری  به بهره‌برداری رسیده است.

مراسم افتتاح این اقامتگاه روز پنجشنبه ۲۳ آبان ماه با حضور معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری فارس و جمعی از مسئولان برگزار شد.

در حال حاضر یکصد و ده اقامتگاه بوم‌گردی دارای مجوز در استان فارس  فعال است.

منبع:ایلنا

ادامه دیپورت ایرانی‌ها از مرز گرجستان/ دولت گرجستان در حق ایرانی‌ها جفا می‌کند

بیش از یک سال است که خبرها از دیپورت ایرانی‌ها از مرز‌های گرجستان حکایت دارند. سفری که به رقم هزینه‌کرد خرید بلیط رفت و برگشت و رزرو هتل، ممکن است بدون رسیدن به مقصد به پایان برسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پاییز سال گذشته بود که خبرها از ممانعت‌های پیاپی گرجستان از ورود ایرانی‌ها حکایت کردند. این خبرها تا جایی پیش رفت که وزارت خارجه ایران اعلام کرد: تا اطلاع ثانوی به گرجستان سفر نکنید.

هرچند اکنون یک سال از آن ماجرا می‌گذرد و بازهم شاهد از سر گیری سفر ایرانی‌ها به گرجستان هستیم، اما همچنان گزارش‌هایی از دیپورت مسافران ایرانی از مرزهای گرجستان به گوش می‌رسد. چه انفرادی، چه هوایی و چه با تور به گرجستان سفر کنید، هیچ تضمینی برای رسیدن شما به مقصد بخصوص تفلیس وجود ندارد و با مشکلات متعدد روبه‌رو خواهید شد و ممکن است بدون دلیل دیپورت شوید.

برخی از مسافران با وجود تکمیل بودن تمام مدارک مورد نیاز برای سفر به گرجستان اعم از بلیط رفت و برگشت، ووچر رزرو هتل، بیمه مسافرتی و همراه داشتن به ازای هر روز ۱۰۰ دلار، بازهم در مرز گرجستان دیپورت و ناچار به بازگشت به ایران شدند.

حتا در تماس تلفنی خبرنگار ایلنا با پایانه‌های اتوبوس‌های مسافرتی به این مهم اشاره شد که هیچ تضمینی برای ورود گردشگران ایرانی به گرجستان وجود ندارد و تمام این موارد سلیقه‌ای از سوی ماموران مرزی انجام می‌شود. اینگونه که مشخص است، داشتن مدارک لازم بهانه‌ای برای مشکل‌تراشی سر راه سفر ایرانی‌ها به گرجستان است.

البته گفته می‌شود علاوه بر مقرراتی که گرجستان در مرز خود اعمال می‌کند، ایران نیز مقررات جدیدی در مرز اعمال کرده است چنانکه اتوبوس‌ها حتما باید حداقل بیست مسافر داشته باشند تا اجازه خروج از مرز دریافت کنند. بعد از گذشتن از این شرایط نوبت به شرایط پلیس تفلیس می‌رسد. حال آنکه ممکن است شانس با مسافران یار باشد و اجازه ورود پیدا کنند اما در بیشتر مواقع، مجردها، افرادی که قرص‌های کدئین‌دار و مواد مخدردار به همراه دارند، افرادی که ریش دارند، اشخاصی که در پاسخ به سئوالات ماموران گیج می‌شوند و پاسخ درستی نمی‌دهند و… از ورود به گرجستان منع می‌شوند.

با وجود تمام این مسائل همچنان شاهد علاقه ایرانی‌ها برای سفر به گرجستان هستیم. سفری که ممکن است با وجود هزینه‌کرد برای خرید بلیط رفت و برگشت و رزرو هتل، هیچگاه به پایان نرسد. البته بیان این نکته اهمیت دارد که اگر در مرز اجازه ورود به گرجستان را پیدا نکنید، باید هزینه‌ای مازاد برای بازگشت مجدد به کشور را پرداخت کنید و با اتوبوس‌هایی که بازمی‌گردند به کشور بازگردید.

یکی از مسافران درباره تجربه سفر به گرجستان نوشته است: در شهریور ۹۸ برای تور مسافرتی شهر تفلیس با تمام مدارک واچر هتل و بلیط رفت و برگشت و بیمه مسافرتی از آژانس مسافرتی گرفته بودم. حدود ۵۵۰ دلار و مقداری لیر ترکیه به همراه داشتم. بعد از ۱۵ ساعت از تهران به مرز بازرگان رسیدیم و بعد از ۷ ساعت معطل شدن در مرز، اتوبوس از ترکیه به سمت تفلیس حرکت کرد. حدود ۹ ساعت بعد به مرز گرجستان رسیدیم و پلیس گرجستان رفتار بدی با مسافران ایرانی داشت و تمام مسافران را سوال جواب کرد. سوال‌ها از قبیل هتل محل اقامت گرفته تا بیمه و روزهای ماندگاری در گرجستان و دلیل سفر و… را شامل می‌شد. تمام مدارک چک و در نهایت دیپورت شدم. بخصوص بر روی پسرهای مجرد بیشتر حساس هستند و دائم نسبت‌ها را سئوال می‌پرسند.

تمام این صحبت‌ها درحالی مطرح می‌شود که حرمت‌الله رفیعی (رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت و جهانگردی) با تکذیب آمار بالای دیپورت ایرانی‌ها از مرزهای گرجستان به ایلنا گفت: تعدادی از مسافران به گرجستان می‌روند اما مدارک لازم را همراه ندارند که همین شهروندان دچار مشکل شده‌‌اند. دفاتر خدمات مسافرتی باید مسافران را توجیه کنند که چه مدارکی باید خود همراه و چه چیزهایی را همراه نداشته باشند. اساس آنکه دولت گرجستان در حق ملت ایران جفا می‌کند، بر کسی پوشیده نیست. از سال گذشته تاکنون این شرایط در خصوص سفر ایرانی‌ها به گرجستان حکمفرماست اما اگر تمام مدارک مورد نیاز همراه مسافران باشد، گرجی‌ها اجازه دیپورت ایرانی‌ها را نخواهند داشت.

او ادامه داد: وقتی مردم به صورت انفرادی سفر می‌کنند و با آژانس‌های معتبر سفر نمی‌کنند، چنین مشکلاتی پیش می‌آید.

منبع:ایلنا

کشف بقایای جادوگران، آینه، عودسوز، سفال و تیرک‌های چوبی ۳ هزار ساله در اسرارآمیزترین محوطه‌ باستانی ایران

تازه‌ترین کاوش در شهر سوخته با یافته‌های متعدد از بقایای شمن‌ها گرفته تا تیرک‌های چوبی ۳ هزار ساله همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با وجود آنکه طی سال‌های گذشته شاهد انجام کاوش‌های مختلف باستان‌شناسی در نقاط مختلف ایران بودیم اما پژوهش‌های باستان‌شناسی درباره تمدن‌های واقع در بخش شرقی فلات ایران، به‌ویژه استان سیستان‌وبلوچستان، نسبت به دیگر بخش‌ها مغفول مانده و پژوهشی جدی و برنامه‌ریزی‌شده درباره مطالعات باستان‌شناسی این استان انجام نشده است. این درحالی است که در این مناطق، محوطه‌های باستانی متعددی وجود دارند که رازهای سر به مهری از هزاران سال پیش برایمان به یادگار گذاشته‌اند.

در این میان شهر سوخته یکی از مهم‌ترین و اسرارآمیزترین محوطه‌های باستانی بخش شرقی فلات ایران است. اهمیت شهر سوخته در وجود داده‌ها و اطلاعاتی مانند باستان‌شناسی، هنرهای باستانی، معماری باستانی و باورهای باستانی است که می‌تواند به جامعه پژوهشگران در زمینه‌های مختلف ارائه شود. هرچند اولین کاوش‌های شهر سوخته از سال ۱۳۴۷ آغاز شد اما تا امروز فقط کمتر از ۵ درصد این شهر حفاری شده است.

با توجه به برگزاری همایش «هنر و تمدن حوزه جنوب‌شرق ایران، با محوریت شهر سوخته» که به همت معاونت پژوهشی فرهنگستان هنر با همکاری و همراهی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط ازجمله استانداری سیستان‌وبلوچستان و پژوهشگاه میراث فرهنگی، در روزهای آینده در تهران و زاهدان برگزار می‌شود با حسین مرادی‌ (سرپرست کاوش در بخش مسکونی شهر سوخته و معاون سرپرست تیم کاوش در شهرسوخته) به گفتگو نشستیم تا از ناگفته‌های کاوش‌های بخش مسکونی شهر سوخته سخن گوید.

طی سال‌های گذشته شاهد کاوش‌های متعدد در شهر سوخته بودیم و این کاوش‌ها همچنان ادامه دارد. آخرین فصل‌های کاوش درخصوص کدام لایه‌های باستانی در شهر سوخته انجام می‌شود؟

از آنجا که تعداد کاوش‌ها در شهر سوخته زیاد بود و تاکنون حدود ۳۰ فصل کاوش انجام شده، تصور بر آن است که دیگر نیاز نیست کاوش‌ها ادامه یابد و چیز خاصی کشف نخواهد شد. این درحالی است که شهر سوخته یکی از بزرگ‌ترین محوطه‌های باستانی ایران است که مساحت آن بیش از ۲۵۰ هکتار است. ضمن آنکه این محوطه از چندین لایه باستانی تشکیل شده و ما هنوز نمی‌دانیم زیر زمین و در پس این خاک‌ها چه چیزهایی نهفته و با چه پدیده باستان‌شناسی روبه رو هستیم!

تا سال ۱۳۸۸، کاوش‌ها در ساختمان شماره ۱ و بناهای یادمانی متمرکز بود. کاوش‌ها از سال ۱۳۹۳ در بخش مسکونی مرکزی متمرکز شد و بر خلاف تصورات موجود که فکر می‌کردند دوره ۴ شهر سوخته، محدود به کاخ سوخته و جنوب شرقی شهر است، اما در بخش مسکونی مرکزی شواهد زیادی از دوره ۴ پیدا کردیم. این امر در برخی از نظرات که توسط ایتالیایی‌ها درخصوص پایان استقرار در شهر سوخته مطرح شده بود، چالش ایجاد کرد. از سال ۱۳۹۷ کاوش‌ها به دلیل مسائل مالی پراکنده‌تر شد چراکه بودجه کاوش با چالش روبه رو شد از این رو کاوش به صورت محدودتر در بخش مسکونی شرقی برای دسترسی به اطلاعات بیشتر در مورد ۱ شهر سوخته متمرکز شد؛ چراکه اطلاعات ما درخصوص دوره ۱ شهر سوخته بسیار اندک است. چراکه تمام اطلاعات ما درباره دوره آغاز استقرار در شهر سوخته از محوطه ۲۵ متر مربعی کاوش ایتالیایی‌ها حاصل شده و نیاز است هرچند به صورت محدود در خصوص این دوره اطلاعات کسب کنیم.

پاییز آغاز فصل کاوش در شهر سوخته است و از ۱۵ آبان ماه سال جاری نیز نوزدهمین فصل کاوش آغاز خواهد شد و به ادامه کاوش در لایه‌های دوره ۱ شهر سوخته در بخش مسکونی شرقی خواهیم پرداخت.

آخرین فصل‌های کاوش در شهر سوخته و تحقیق درخصوص لایه‌های باستانی دوره ۱ شهر سوخته که اطلاعاتی از دوره آغازین استقرار در شهر سوخته در اختیار ما می‌گذارد، چه یافته‌هایی داشت و این یافته‌های باستانی چه نتایجی در اختیار ما گذاشت؟

کاوش و تحقیق درخصوص دوره ۱ شهر سوخته که برابر با آغاز استقرار است باچالش روبه‌روست چراکه دوره‌های بعد در قالب لایه‌های باستانی بر روی هم قرار گرفته‌اند و هر اندازه تحقیق درخصوص دوره ۴ که آخرین لایه باستانی است ساده است، تحقیق درباره دوره ۱ دشوار است. نیاز است تا خاکبرداری انجام دهیم و مواد باستانی لایه‌های رویی را برداریم تا بتوانیم به لایه‌های باستانی دوره ۱ برسیم.

اما نتایج کاوش‌های سال گذشته نشان داد که می‌توان حدود ۳ فصل کاوش در این بخش داشت تا به قدیمی‌ترین یافته‌های استقرار در شهر سوخته دسترسی یابیم. در سال گذشته بخش‌های زیادی از فاز ۹ (میانه دوره ۱) را کاوش کردیم که به ۳۰۰۰ پیش از میلاد می‌رسد و به مواد و آثار آن دوره دسترسی پیدا کردیم. معماری، و سفال‌های مرتبط با دوره ۱، فاز ۹ از جمله یافته‌ای فصل گذشته کاوش در شهر سوخته هستند. چند سنت عمده سفالی را پیدا کردیم،‌ سنت سفالی که مرتبط با سنت سفالی شهر سوخته است و سنت سفالی که نشان دهنده تاثیراتی است که از نواحی جنوبی‌تر مانند بلوچستان دارد. همچنین گونه دیگری که شکل شهر سوخته‌ای شده سفال‌های خوزستان است. سفال‌های آغاز ایلامی خوزستان،‌ یهیی و کرمان در دوره ۳۰۰۰ پیش از میلاد شکل و شمایل شهر سوخته‌ای به خود گرفته‌اند و در لایه‌های ۱ شهر سوخته پیدا شده‌اند.

این یافته‌ها بسیار اهمیت دارد و تصورمان بر آن است که در ۳ هزار سال پیش از میلاد،‌۳ سنت سفالی که احتمالا مرتبط با سنت‌های فرهنگی است، در شهر سوخته وجود داشت. سفال‌های سنتی شهر سوخته، سفال‌هایی که نشان از تاثیرات مناطق جنوبی دارد و سفال‌هایی که نشان از تاثیراتی دارند که از نواحی غربی مانند کرمان و میان رودان (خوزستان) گرفتند.

شهر سوخته زابل

شهر سوخته زابل

سفال‌هایی که از دوره نخست استقرار در شهر سوخته کشف کردید، شکل خاصی دارند؟ چه اشکالی بر روی این سفال‌ها نقش شده و چه مفاهیمی در پس این تصاویر نهفته است؟

هرکدام از سفال‌ها بر اساس فرم و شکل‌هایی روی آنهاست، طبقه‌بندی شده است. سفال‌های سنت شهر سوخته، نخودی رنگ هستند و نقوش هندی دارند. سفال‌هایی که شهر سوخته‌ای شده سفال‌های ایلامی است، سفال‌هایی است که روی بدنه، دسته‌های گوشی شکل دارد و فرم‌‌های خمره‌ای و گرد دارند. سفال‌هایی که از سنت‌های بلوچ الهام گرفته شده‌اند نیز روی لبه‌ها نوارهای مواج دارند.

هرچند تمام این طرح‌ها و نقوش نشان از مفاهیم و تفکرات مردمان آن زمان دارد اما هنوز نمی‌توانیم به طور قطع درباره تفکر خاصی صحبت کنیم چراکه هنوز بقایای بدست آمده به اندازه‌ای نیست که بتوانیم به نتیجه قطعی دست یابیم. فقط می‌توانیم درباره منشا‌های فرهنگی و ارتباطات فرامنطقه‌ای صحبت کنیم.

تخصص شما در حوزه معماری شهر سوخته است و آخرین کاوش‌هایتان نیز در حوزه منطقه مسکونی شرقی شهر سوخته انجام شده‌است، از آخرین کشفیات در حوزه معماری این منطقه برایمان بگویید.

در این بخش منطقه مسکونی با معماری خانه‌های مردمان عادی شهر سوخته روبه‌رو هستیم. در این پلان‌ها شاهد همان استانداردهای معماری خانه‌های مسکونی ساده هستیم که در دوره‌های مختلف استقرار در شهر سوخته شاهد بودیم. از اجاق‌ها و دیوارها گرفته تا اتاق‌ها و…

نکته جالب درخصوص یافته‌های اخیر آن است که در فضایی که کاوش می‌کردیم، توانستیم تیرک‌های چوبی مربوط به ۳ هزار سال پیش که زیر خاک سالم مانده بودند را پیدا کنیم. حدود ۴ تیرک چوبی سقف را پیدا کردیم. البته تا حدودی به دلیل حجم خاکی که روی آنها بود آسیب دیده‌اند.

در این منطقه نیز مانند سایر بخش‌های شهر سوخته، پیکرک‌های جانوری گلی کشف کردیم که در ارتباط با بخشی از آیین‌ها و سنت‌های فکری مردم بود اما از نقش آنها و چگونگی استفاده و آیین‌های مرتبط با آن اطلاع دقیق نداریم.

با توجه به اطلاعات اندکی که درخصوص دوره ۱ شهر سوخته داریم، چه اطلاعاتی از سایر دوره‌های استقرار در شهر سوخته در دست هست؟

از آنجا که دوره‌های ۳ و ۴ در لایه‌های بالاتر قرار دارند، کاوش‌های بیشتری نیز در این خصوص انجام شده. بخصوص دوره ۲ و۳ که بیشتر حجم معماری و سفال‌های پیدا شده در کاوش‌های باستان‌شناسی بر این دوره‌ها متمرکز بوده چراکه بیشترین آثار را دارند و دوره توسعه و گسترش فرهنگ شهر سوخته است.

به احتمال بسیار زیاد، دو نوع اجاق در شهر سوخته داشتیم. یکی از انواع اجاق‌ها در فضای مسقف و البته کوچکتر از سایر اجاق‌ها و برای پخت و پز بود و اجاق‌های دیگری هم پیدا کردیم که احتمال می‌دهیم نقش آیینی داشتند؛ این اجاق‌ها در فضاهای باز یا اتاق‌های بدون سقف قرار دارند و دو برابر اجاق‌های معمولی هستند و معمولا ۱۰۰ تا ۱۱۰ سانتی‌متر هستند. هیچگونه شواهد انجام کارهای روزمره مانند پخت و پز درباره این اجاق‌ها پیدا نشده و اتفاقا این اجاق‌ها که در ساختمان ۲۰ و ۲۶ پیدا شده‌اند، بسیار تمیز و کاملا خاص بودند. مشخص است که وقتی قصد نداشتند از این اجاق‌ها استفاده کنند با انجام مراسم خاصی آنرا تمیز و حفظ و منطقه را ترک کرده‌اند، درحالی که اجاق‌های عادی، همانطور به حال خود رها شده بودند و حتا آوار روی آنها ریخته بود.

درعین حال دو اجاق که در ساختمان ۲۰ پیدا شدند در اتاقی بودند که ویژگی استنثنایی داشت؛ چنانکه دیوارهای این اتاق به رنگ قرمز اخرایی رنگ‌آمیزی شده بود. در شهر سوخته فقط همین یک نمونه خانه رنگ‌آمیزی و نقاشی شده تاکنون پیدا شده است. درعین حال از این مجموعه فقط یک دوره استفاده شده و بعد از آنکه ترک شده، در دوره‌های دیگر مورد استفاده قرار نگرفته و کاملا متروک شده. درعین حال این ترک کردن با تمیزکاری کامل انجام شده.

با توجه به رنگ قرمز اتاق و وجود دو اجاق در این معماری و آنچه از تاریخ شهر سوخته می‌دانیم،‌ آیا می‌توان گفت در آن زمان این مکان متعلق به پزشکان یا به قولی جادوگران آن دوران بود؟

در این معماری نمی‌دانیم که آیا اینچنین بود یا خیر اما بر اساس شواهد پزشکی که از شهر سوخته بدست آمده می‌توان گفت، در گورستان شواهد باستان‌شناختی از شمن‌ها یا جادوگرانی که وظیفه درمان را نیز برعهده داشتند، بدست آمده. وجود شمن‌ها همیشه در جوامع باستانی و بخصوص جنوب شرق ایران و دره سند بیشتر دیده شده. حتا می‌توان برخی از سنگ نگاره‌های بلوچستان را نیز به موضوعات شمنیسم مرتبط کرد. اما تاکنون نتوانسته‌ایم در بخش مسکونی شهر سوخته، شواهد قطعی درخصوص وجود شمن‌ها پیدا کنیم.

پیدا شدن چشم مصنوعی و عمل جمجمه از جمله شواهدی هستند که می‌توان گفت، با انجام اعمال خاصی محقق شده‌اند. در جوامع باستانی، درمانگری برعهده کسانی بود که برای آنها قدرت‌های ماورایی قائل بودند.

به غیر از کشف یافته‌های باستان‌شناختی که مرتبط با انجام عمل‌های جراحی خاص در شهر سوخته است، آیا اشیاء یا یافته‌های دیگری پیدا کرده‌اید که مرتبط با شمن‌ها باشد؟

تاکنون اشیایی که به طور حتم بتوانیم آنرا به شمن‌ها مرتبط کنیم در بخش مسکونی پیدا نکرده‌ایم. البته تعدادی شی در گورستان پیدا کردیم که آینه مفرغی روی پایه گلی بود. هنوز کاربرد آنها را نمی‌دانیم اما این اشیاء در گورهایی پیدا شده‌اند که مملو از سفال و اشیای دیگر بودند.

آینه‌ در داستان‌های اساطیر نقش خاصی دارد. در بندهشن که از مهم‌ترین متون دینی زرتشتیان و تفاسیر پهلوی اوستاست؛ از آینه به عنوان یکی از اجزای پنجگانه بدن آدمی نام برده شده است. آینه، بخشی از وجود انسان است که بعد از مرگ به خورشید بازمی‌گردد و در رستاخیز، خورشید آنها را دوباره به آدمیان می‌دهد تا یکدیگر را باز‌شناسند. درعین حال در برخی دیگر از متون آینه وسیله‌ای برای جهان‌بینی و سیر در گیتی است. آیا شواهدی از وجود چنین تفکراتی در میان مردم شهر سوخته پیدا شده است؟

نمی‌توانم در این مقطع چنین اسامی روی اشیاء بدست آ‌مده بگذارم اما قطعا استفاده‌های آیینی از این اشیاء می‌شد. بخصوص آنکه حتا روی این گل‌ها اثر خاکستر پیدا شده که احتمالا گیاهی را می‌سوزاندند و آن را در گور قرار می‌دادند و مراسم تدفین را اجرایی می‌کردند.

در بخش مسکونی شهر سوخته با چه معماری‌های خاصی روبه‌رو شدید و چه نتایجی از یافته‌ها بدست آمده است؟

معماری شهر سوخته به صورت عمومی به سه دسته تقسیم می‌شود. معماری عادی خانه‌های مسکونی متعلق به مردم عادی، خانه‌‌های ویژه که متعلق به اعیان و اشراف بود و خانه‌هایی که کاربرد همگانی داشتند. برخی از این ساختمان‌ها برای انجام مراسم آیینی و برخی دیگر ممکن است بازار و محلی برای انجام داد و ستد بودند.

ساختمان‌های مسکونی مردم عادی از نظر مساحت و ساختارهای معماری کوچک‌تر و محدودتر از خانه‌‌های ویژه هستند. درعین حال تعداد اجاق‌ها نیز متفاوت است.

با توجه به وسعت شهر سوخته چه در بخش مسکونی و چه در بخش گورستان، آیا تخمینی در این خصوص انجام شده که تاکنون چند درصد این محوطه باستانی، کاوش شده و نیاز است چند فصل دیگر در این محوطه کاوش انجام شود؟

محوطه شهر سوخته بسیار وسیع است. می‌توان گفت تاکنون حدود ۳ تا ۵ درصد آن کاوش شده. درعین حال گفته می‌شود که در بخش گورستان ۲۰ هزار تدفین وجود دارد که تاکنون حدود هزار تدفین کاوش شده‌است. تاکنون ۴ خانه بزرگ، ۲ خانه همگانی و حدود ۱۰ خانه مسکنونی عادی کاوش شده است. درعین حال در سراسر محوطه شهر سوخته با انواع خرده سفال‌ها روبه‌رو هستیم.

بیش از دو دهه است که در شهر سوخته کاوش انجام می‌دهید، قطعا هر روز از فصول کاوش، مملو از خاطرات فراموش نشده است. از خاطرات کاوش‌هایتان برایمان بگویید.

یکی از خاطرات خوب من آن است که اولین بار در سال ۱۳۷۷ برای کاوش به شهر سوخته رفته بودم و همان روز اول که کلنگ در دست گرفتم و به عنوان دانشجو درصدد انجام کاوش برآمدم، دیوار پیدا کردم. این کشف در نخستین روز حضورم به عنوان دانشجوی باستان‌شناسی، سبب شد که این حس در من تداعی شود که کار باستان‌شناسی انجام می‌دهم. هنوز این خاطره برای من زنده و جذاب است. چراکه نخستین بار است که پا در محوطه باستانی می‌گذاشتم و می‌خواستم کار باستان‌شناسی انجام دهم. حدود یک روز کار کردم و در نهایت با یکی از دیوارهای بخش مسکونی شهر سوخته روبه‌رو شدم.

منبع:ایلنا

گرمسار؛ نزدیک‌ترین جاذبه کویری به پایتخت

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از کویر گرمسار به عنوان نزدیک‌ترین جاذبه کویری کشور به پایتخت نام برد و گفت: مناطق کویری پرجاذبه گرمسار فرصت خوبی برای کویرنوردی و بازدید شهروندان تهرانی است.

ولی تیموری در افتتاحیه جشنواره اقوام ایران در گرمسار ضمن دعوت از عموم مردم برای بازدید از جاذبه‌های شهرستان گرمسار اظهار کرد: این شهرستان جدا از کویر و جاذبه‌های طبیعی، از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی خوبی برخوردار است.

وی از نزدیکی به تهران به عنوان یکی از ویژگی‌های ممتاز این شهرستان نام برد و خاطرنشان کرد: کویر زیبای گرمسار در نزدیک‌ترین نقطه از پایتخت می‌تواند مقصد گردشگری پرجاذبه و خوبی برای مردم این کلان‌شهر باشد.

تیموری با بیان اینکه استان سمنان و شهرستان گرمسار از مناطق محوری برای توسعه گردشگری هستند ادامه داد: استان سمنان از پتانسیل بالایی برای جذب گردشگری و توسعه این صنعت برخوردار است.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تقدیر از برپایی جشنواره اقوام در گرمسار از آن به عنوان پازلی رنگارنگ از اقوام ایرانی نام برد و گفت: استان سمنان یکی از استان‌های فعال در حوزه برگزاری جشنواره هاست؛ هفته گذشته جشنواره عشایری ایل سنگسر در مهدیشهر و امروز جشنواره اقوام ایران به میزبانی شهرستان گرمسار برگزار می‌شود.

وی گردهمایی اقوام ایرانی را نمادی از وحدت و همدلی اقوام ایرانی دانست و اظهار کرد: کنار هم قرار گرفتن این پازل رنگارنگ در هفته وحدت گویای همبستگی و انسجام در ایران اسلامی بوده و به افزایش نشاط در جامعه کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه این جشنواره شور و نشاط زیادی در شهر گرمسار ایجاد کرده گفت: برگزاری اینگونه جشنواره جدا از نشاط اجتماعی می‌تواند به معرفی و شناساندن جاذبه های گردشگری کمک کند.

جشنواره اقوام ایران امروز با حضور گروه‌هایی از اقوام مختلف ایرانی در گرمسار با حضور معاونان وزارتخانه‌های .ورزش و جوانان و میراث فرهنگی و گردشگری در گرمسار آغاز شد.

منبع:ایسنا

سعدآباد، نیاوران و گلستان گران شدند، موزه ملی ارزان!

سه سال بعد از تغییر قیمت ورودی موزه‌ها و بناهای تاریخی زیر نظر میراث فرهنگی و به دنبال مصوبه‌ای که هیات دولت براساس اعلام مسؤولان این سازمان، در اوایل دهه ۹۰ تصویب کرده، قیمت ورودی موزه‌ها و بناهای تاریخی زیر نظر این وزارتخانه تا چند درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، براساس آن اعلام، ۲۴ روز پیش، بهای ورودی موزه‌ها، کاخ‌ها و آثار تاریخی برای بازدیدکنندگان ایرانی حداکثر پنج‌هزار تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی حداکثر ۵۰ هزار تومان اعلام شد؛ افزایش بهایی که هیات وزیران در ۲۳ تیرماه تصویب کرد: «ورودیه موزه‌های ملی، منطقه‌ای، کاخ‌موزه‌ها و آثار تاریخی (غیرمنقول) ثبت جهانی و شاخص برای بازدیدکنندگان داخلی حداکثر به مبلغ ۵۰ هزار ریال (۵.۰۰۰ تومان) و برای بازدیدکنندگان خارجی حداکثر به مبلغ یک میلیون ریال (۱۰۰.۰۰۰ تومان) و ورودیه موزه‌های محلی، استانی و سایر آثار تاریخی – فرهنگی (غیرمنقول) برای بازدیدکنندگان داخلی حداکثر به ۴۰ هزار ریال (۴.۰۰۰ تومان) و برای بازدیدکنندگان خارجی حداکثر به ۵۰۰ هزار ریال (۵۰.۰۰۰تومان) افزایش می‌یابد.»

این افزایش قیمت بعد از گذشت حدود ۲۰ روز ، به جز برای چهار موزه و مجموعه‌ی فرهنگی تاریخی، برای دیگر آثار و محوطه‌های تاریخی زیر نظر وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنان ثابت است.

اما براساس آن‌چه به چهار مجموعه‌ی ارزشمند و نفیس تهران اعلام شده، اصلاحیه‌ای با نام «نرخ ورودیه موزه‌ های مجموعه فرهنگی تاریخی … اصلاح شد» برای موزه ملی ایران و سه مجموعه‌ی فرهنگی تاریخی گلستان، سعدآباد و نیاوران فرستاده شده است.

تغییر  بلیت ورودی برای چهار مجموعه‌ی موزه‌ای تهران

محمد رضا کارگر – مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اعلام این اصلاحیه برای چهار موزه‌ و مجموعه‌ی تاریخی تهران را درجه‌بندی این موزه‌ها می‌داند.

وی توضیح می‌دهد: سه مجموعه‌ی فرهنگی تاریخی تهران رااز نظر فروش بلیت موزه درجه دو حساب کرده بودیم، برای این سه مجموعه برای رعایت حال مخاطبان و مهمانان‌مان؛ از نظر فروش بلیت و نه جایگاه (که موزه‌های در سطح ملی و درجه یک هستند) این سه مجموعه را از نظر قیمت جزو موزه‌های درجه دو حساب کرده بودیم که در نهایت به ما اعتراض شد که طبق آن‌چه که هستند باید آن‌ها را جزو موزه‌های تراز اول از نظر فروش بلیت در نظر بگیریم که ما نیز آن‌ها را اصلاح کردیم.

او ادامه داد: فقط این سه مجموعه با افزایش بلیت ورودی و موزه‌ملی ایران به دلیل اشتباهی که رخ داده بود نیاز به کاهش بلیت ورودی داشتن، که این اتفاق رخ داد، اما دیگر موزه ها و مجموعه‌های فرهنگی تاریخی زیر نظر این وزارتخانه در سراسر کشور طبق مصوبه‌ی ۲۳ تیر ماه، از یکم آبان با نرخی مصوب ورودیه‌ی موزه‌ها را از گردشگران دریافت می‌کنند.

چهار مجموعه‌ی موزه‌ای چقدر از گردشگران دریافت می‌کنند؟

براساس اعلام جدید نرخ ورودی موزه ملی ایران، تنها ورودیه‌ای است که کاهش داشته است.

گردشگران داخلی در اصلاحیه‌ی جدید باید ۱۰ هزار تومان برای این دیدن این موزه پرداخت کنند و گردشگران خارجی ۱۰۰ هزار تومان، اما در اعلام یکم آبان هزینه‌ی ورودی گردشگران داخلی ۱۳ هزار تومان و گردشگران داخلی ۱۱۰ هزار تومان بود، یعنی یک درصد بیشتر از اعلامی که برای هزینه‌ی ورودی موزه‌های درجه یک شده بود.

مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به دلیل تعداد بیشتر فضاهای موزه‌ای و تاریخی‌اش بیشترین درصد افزایش ورودی گردشگران را به خود اختصاص داده است.

بر اساس اعلام نرخ جدید ورودیِ مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد که در سایت این مجموعه نیز اعلام شده؛ گردشگران داخلی برای دیدن هر ۱۷ فضای موزه باید ۷۱ هزار تومان پرداخت کنند، در حالی که در نرخِ ۲۰ روز گذشته ۵۴ هزار تومان اعلام شده بود.

همچنین گردشگران داخلی برای دیدنِ هر ۱۷ فضای موزه‌ای باید ۵۷۰ هزار تومان هزینه پرداخت کنند، در حالی که براساس مصوبه‌ی قدیمی باید مبلغ ۴۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کردند.

اما مجموعه جهانی کاخ گلستان، دومین درصد افزایش ورودی موزه را برای گردشگران به خود اختصاص داده است.

بر اساس آن‌چه در سایت این مجموعه نیز تاکید شده؛ گردشگران داخلی برای دیدن فضاهای مختلف این سایت جهانی باید ۴۶ هزار تومان و گردشگران خارجی باید ۳۷۰ هزار تومان پرداخت کنند، در حالی که در نخستین مصوبه‌ی امسال برای افزایش ورودی موزه‌ها گردشگران داخلی ۳۵ هزار تومان و گردشگران خارجی ۲۴۰ هزار تومان باید پرداخت می‌کردند.

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران  اما کمترین درصد افزایش ورودی برای گردشگران داخلی و خارجی را بعد از اصلاحیه دارد.

براساس اعلام اداره کل موزه‌ها، گردشگران داخلی برای دیدنِ همه‌ی فضاهای تاریخی و موزه‌ای این مجموعه به جز صاحبقرانیه  و موزه حوض‌حانه که تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند، باید ۲۶ هزار تومان پرداخت کنند و گردشگران خارجی باید ۲۲۰ هزار تومان برای ورود به همه‌ی فضاهای موزه‌ای نیاوران بدهند.

این در حالی است که نخستین مصوبه از گردشگران داخلی ۲۰ هزار تومان و از گردشگران خارجی ۱۴۰ هزار تومان ورودی می‌گرفت.

منبع:ایسنا

بوراکای، بهشت ورزش های ساحلی

فیلیپین، مجمع الجزایری متشکل از ۷۱۰۱ جزیره است و“بوراکای” مشهورترین جزیره آن است. سالهاست که این جزیره کوچک به یکی از مراکز مهم ورزش و تفریح در دنیا تبدیل شده است.

در برنامه امروز “زندگی در فیلیپین“، با این مرکز بازی های ساحلی آشنا می شویم و نگاهی خواهیم داشت به جشنواره سالانه قایق های اژدها.

جزیره بوراکای با ده کیلومتر مربع مساحت، در سیصد کیلومتری جنوب مانیل قرار دارد. تا دهه ۱۹۷۰ میلادی این جزیره تنها محل سکونت تعدادی ماهیگیر روستایی بوده است. سپس زیبایی های این جزیره کوچک گرمسیری کشف شد و بتدریج به یکی از مقاصد گردشگری جهان تبدیل گردید.

امسال نهصد قایقران از سراسر جهان به بوراکای آمدند تا در جشنواره قایق های اژدها شرکت کنند. این هفتمین بار است که جزیره بوراکای میزبان این جشنواره است.

لباس ورزشکاران ترکیبی از رنگهای متنوع است و تیم هایی از کشورهای فیلیپین، سوئد، فرانسه، روسیه، سوییس و آلمان در این مسابقه شرکت می کنند.

یکی دیگر از سواحل بوراکای، “ساحل بولاباک” نام دارد که چیزی بیش از یک بهشت تعطیلاتی است. این ساحل یکی از بهترین مکانها برای ورزش های بادی از جمله کایت سواری و بادسواری است.

برای ماجراجویان ورزشی که در ساحل بولاباک هستند بادهای ماههای نوامبر تا آوریل برای تفریح بسیار مناسب است.

“زیمونه بتمن” یک ورزشکار آلمانی است که دوازده سال پیش به بوراکای نقل مکان کرده است. در آن زمان این جزیره بسیار آرام تر از امروز بود.

زیمونه عاشق بادهای این جزیره است. او در این جزیره یک آموزشگاه ورزش های بادی تاسیس کرده است. او می گوید برخلاف دلهره آور بودن این تفریحات در نگاه اول، واقعیت آن است که ورزش هایی مثل کایت سواری و بادسواری به آن سختی که به نظر می رسند نیستند.

ساحل “بولاباک” میزبان برنامه های مختلفی است. از جمله مسابقات بین المللی کایت سواری آسیا.

“سنتی بوراس” مربی کایت سواری می گوید: “کایت سواری در این ساحل بسیار هیجان انگیز است. زیرا ترکیبی از آب و هوا به ما کمک می کند که بتوانیم حرکت کنیم و بر روی آب سر بخوریم. من این را نوعی مراقبه می نامم زیرا رابطه بی نظیری بین ما و باد وجود دارد و این بسیار زیبا و عالیست.”

علاوه بر جزایر زیبا و ورزشهای متنوع این جزیره، فیلیپین بهشتی نیز در زیر آب دارد که یکی از زیباترین نمونه ها در سراسر دنیاست. در برنامه بعدی “زندگی در فیلیپین” برای پیدا کردن یکی از بزرگترین ماهی های دنیا، به جزیره لوزون خواهیم رفت.

منبع:یورو نیوز