چمدان گردشگران پزشکی در دست دلالان!

«یکی از نگرانی‌ها و چالش‌های مهم در زمینه گردشگری پزشکی هدایت صحیح و درست بیماران خارجی به مراکز درمانی ایران است این که گردشگران پزشکی از لحظه ورود به کشور گرفتار دلال بازی‌ها نشوند، مداخلات غیر پزشکی از سوی پزشک‌نماها برای متقاضیان جراحی‌های زیبایی صورت نگیرد و در نهایت گردشگر پزشکی با دریافت خدمات درمانی استاندارد در مراکز درمانی معتبر بتواند زمینه تبلیغ خدمات پزشکی ایران را فراهم کند.»

به گزارش ایسنا، روزنامه ایران نوشت: «گردشگر پزشکی را می‌توان پدیده سفر به کشورهای مختلف برای دسترسی به خدمات پزشکی توصیف کرد. بر این مبنا در توصیف گردشگری پزشکی بیماران از کشورهای توسعه‌یافته برای جست‌وجوی معالجات پزشکی به کشورهای توسعه‌نیافته سفر می‌کنند. دلیلش هم روشن است. هزینه درمان در کشورهای توسعه‌نیافته در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته ۳ برابر کمتر است. در منطقه ما گردشگری پزشکی در کشور هند به سرعت در حال رشد است. آمارها نشان می‌دهد در سال ۲۰۰۴، ۱.۲ میلیون بیمار برای مراقبت‌های بهداشتی به هند سفر کرده‌اند و ۱.۱ میلیون گردشگر پزشکی به تایلند سفر کرده‌اند. در حالی که افزایش تولید ناخالص داخلی، توسعه اقتصادی، ایجاد فرصت‌های شغلی از جمله مزیت‌های این صنعت عنوان می‌شود و ایران نیز می‌تواند به‌دلیل ترکیبی از گردشگری پزشکی و تفریحی و وجود آثار تاریخی و  باستانی، مراکز زیارتی و زیبایی‌های طبیعی و درمان‌های طبیعی (طب سنتی) در صدر مراجعه بیماران کشورهای حاشیه خلیج فارس، افغانستان، پاکستان، اروپا، ترکیه، جمهوری آذربایجان و … قرار گیرد اما فقدان تبلیغات و برندینگ برون‌مرزی توریسم پزشکی و همچنین حضور واسطه‌ها و مؤسسات غیر مجاز گردشگری سلامت این صنعت را در معرض آسیب جدی قرار داده است. موضوعی که اخیراً و به‌ دنبال افزایش نرخ ارز به نکته قابل توجهی برای مدیران رده بالای کشور تبدیل شده و حتی مسئولان وزارت بهداشت را به فکر توسعه صنعت مدیکال توریسم انداخته است. آن‌ طور که فعالان این حوزه می‌گویند؛ یکی از نگرانی‌ها و چالش‌های مهم در این زمینه هدایت صحیح و درست بیماران خارجی به مراکز درمانی ایران است این که گردشگران پزشکی از لحظه ورود به کشور گرفتار دلال بازی‌ها نشوند، مداخلات غیر پزشکی از سوی پزشک‌نماها برای متقاضیان جراحی‌های زیبایی صورت نگیرد و در نهایت گردشگر پزشکی با دریافت خدمات درمانی استاندارد در مراکز درمانی معتبر بتواند زمینه تبلیغ خدمات پزشکی ایران را فراهم کند. درباره نقش و سیاست‌های کلی وزارت بهداشت در توسعه مدیکال توریسم، چالش‌ها و فرصت‌های جذب و فالوآپ بیماران از کشور مبدأ تا ایران با دکتر سعید هاشم‌زاده، رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت گفت‌وگو کردیم که در زیر می‌خوانید.

چگونه گردشگران پزشکی (مدیکال توریسم) جذب مراکز درمان ایران می‌شوند؟ منظورم این است به‌دلیل حضور واسطه‌ها بیماران خارجی بدرستی به مراکز درمانی هدایت نمی‌شوند و به‌دست متخصصان نمی‌رسند و گاهی می‌شنویم که دست دلال‌ها و مؤسسات غیر مجاز می‌افتند و آنها هم‌ متقاضیان این نوع جراحی‌ها را به‌ سمت افرادی که واجد شرایط نیستندریال هدایت می‌کنند. آیا الگوی خاصی برای هدایت بیمار به مراکز درمانی وجود دارد این که گردشگر پزشکی خدمات درمانی غیر استاندارد دریافت نکند و به مراکز درمانی نامعتبر هدایت نشود؟

ما در وزارت بهداشت معتقدیم که دلال‌ها علت نیستند بلکه معلولند. بنابراین اگر بخواهیم با پدیده دلالی در حوزه گردشگری سلامت برخورد شود براحتی از نیروهای انتظامی درخواست خواهیم کرد که مانع کار دلال‌ها شوند اما معتقدیم این برخورد باعث از بین رفتن کار دلال‌ها نخواهد شد. برای همین سعی کردیم اشکالاتی را که در زنجیره تأمین در گردشگری سلامت وجود دارد شناسایی کنیم و بعد بر اساس آن دلال‌ها از این صنعت خارج شوند. البته باید بگویم مراکز درمانی کشور قابلیت‌ها و توانمندی‌هایی دارند اما نتوانستند به شیوه درست و صحیح این قابلیت‌ها را در خارج از کشور یعنی جایی که مشتریان ما حضور دارند معرفی و عرضه کنند. در حال حاضر چه کسی به بیمار خارجی این اطلاعات را می‌دهد که در چه مرکز درمانی و چه پزشکی و تحت چه شرایطی و با چه قیمتی کار پزشکی اش انجام می‌شود؟ پاسخ این سؤال روشن است: یک عنصری پیدا شده به اسم دلال. به خاطر همین شکاف یا فقدان اطلاعات لازم بین مراکز درمانی و مریض‌های متقاضی در خارج از کشور عنصری به اسم دلال این نقش را بازی می‌کند. ما برای این که بخواهیم به‌طور اصولی زمینه فعالیت دلال‌ها را کم کنیم کافی است ببینیم در مدل‌های موفق دنیا چه کسی بازیگری می‌کند و چه کسی قرار است این اطلاعات را به بیمار برساند تا زمینه فعالیت دلال ها کم شود. وقتی به مدل‌های موفق در غرب آسیا از جمله هند، ترکیه و اردن نگاه کنیم می‌بینیم بازیگری در اینجا وجود دارد که عنوانش «شرکت تسهیل‌گر» است. عمده وظیفه شرکت‌های تسهیل‌گر دادن اطلاعات لازم پزشکی از مراکز درمانی و پزشکان و اطلاع‌رسانی در خصوص قیمت‌های شفاف به بیماران خارجی است با علم به این مسأله ما آیین‌نامه‌ای را طراحی کردیم تا بر اساس این آیین‌نامه شرکت‌هایی شکل بگیرند که به‌صورت تخصصی در این حوزه کار کنند یعنی این شرکت‌ها در تصمیم‌گیری برای بیمارانی که وارد کشور می‌شوند نقش دارند، بعد از آن ورود بیمار به کشور را تسهیل می‌کنند و بعد از دریافت خدمات پزشکی از سوی بیمار خارجی، پیگیری‌های بعد از درمان را انجام دهند. البته پیگیری‌های بعد از درمان بخش مهمی از کار است که در کشور ما فراموش شده است یعنی ما پیگیری منظم و ساختار یافته‌ای نداشتیم بنابراین همین کار را هم شروع کردیم.

شرکت‌های تسهیل‌گر جذب مدیکال توریسم کانال مشخصی برای جذب بیمار خارجی دارند، این شرکت‌ها چگونه دست دلالان و واسطه‌ها را در این زمینه کوتاه می‌کنند؟

این شرکت‌ها با مجوز وزارت بهداشت به انواع مختلف بیمار خارجی را جذب مراکز درمانی ایران می‌کنند. در فضای مجازی اعم از وبسایت و شبکه‌های اجتماعی شروع به فعالیت می‌کنند و توانمندی‌های مراکز درمانی طرف قراردادشان را در فضای مجازی به اطلاع مردم کشورهای خارجی می‌رسانند. دومین راهکار حضور در نمایشگاه‌ها و رخدادهای ملی و بین‌المللی گردشگری سلامت است. سومین راهکار نیز پیوستن به شرکت‌های مشابه در بازارهای هدف است. یعنی شرکت‌های ایرانی به شرکت‌های مشابه شان در عراق و افغانستان متصل می‌شوند و از طریق آن بیمار را به کشور ما ارجاع می‌کنند. یک راهکار بسیار مهم پیوستن شرکت‌های تسهیل‌گر به شرکت‌های بیمه در آن سوی مرزهاست که البته در کشور ما بدان توجهی نشده است. یعنی اینجا بازیگر کم داریم و آن اتصال شرکت‌های بیمه خارجی به شرکت‌های تسهیل‌گر ایران است تا در بازارهای بین‌المللی نسبت به جذب مریض‌ها به‌صورت سامان یافته اقدام کنند. این مدلی است که در همه کشورها انجام می‌شود.

در کشور ما کدام یک از این کانال‌هایی که اشاره کردید مسیر جذب بیمار خارجی را فراهم می‌کند؟

غیر از نوع دلالی آن نوعی که خیلی رویش تأکید می‌شود جذب بیمار از طریق فضای مجازی است.

با وجود این به‌ نظر می‌رسد همچنان سهم دلالان در جذب بیمار خارجی بیشتر است؟ آماری دارید که چقدر از مدیکال توریسم‌ها از طریق دلال‌ها وارد مراکز درمان ایران می‌شوند؟

از ابلاغ آیین‌نامه شرکت‌های تسهیل گر بیشتر از ۵ ماه نمی‌گذرد باید مدتی زمان بگذرد تا مقایسه درستی انجام دهیم. عمده بیمارانی که وارد مراکز درمان می‌شوند توسط همین دلال‌هاست ولی این تعادل به نفع شرکت‌ها تغییر می‌کند. بین ۸۰ تا ۹۰ درصد بیماران را دلالان می‌آوردند و سهم مراجعه مستقیم بیمار کمتر از ۱۰ درصد است. در حال حاضر وزنه به سمت شرکت‌ها تغییر می‌کند. مراکز درمانی هم همین موضوع را به ما گزارش داده‌اند یعنی مراکزی که قبلاً می‌گفتند ۹۰ درصد بیماران خارجی از طریق دلالان به ایران می‌آیند الان می‌گویند ۷۰درصدشان از طریق دلالان وارد کشور می‌شوند. روند تغییر هر چند کم است ولی شروع شده است یعنی ۱۰ درصد بازار را شرکت‌ها به خود اختصاص داده‌اند این در حالی است که ما فقط به ۱۵ درصد این شرکت‌ها مجوز فعالیت دادیم. اگر بیمه هم به این زنجیره تأمین اضافه شود این اتفاق تسریع پیدا می‌کند.

شما به اتصال شرکت‌های تسهیل‌گر ایران به بیمه‌های کشورهای خارجی برای جذب مدیکال توریسم اشاره کردید. از زمانی که گردشگر پزشکی وارد ایران می‌شود روند دریافت خدمات‌شان به چه صورت است؟ لطفاً بفرمایید آیا ویزای پزشکی براحتی برای بیماران صادر می‌شود؟ خدمات بدون نوبت و وی آی پی به آنها ارائه می‌شود؟

این که بیمار بر اساس چه فرآیندی به مرکز درمانی کشور خارجی وارد می‌شود اجازه دهید ابتدا مدل دنیا را بگویم. معمولاً این جوری هست که بیمار برای دریافت خدمت خاصی که تحت پوشش بیمه‌ای‌اش نیست به کشور دیگر سفر می‌کند. مثلاً در اروپا اگر فردی با تشخیص پزشکش نیاز به عمل تعویض مفصل زانو داشته باشد و این خدمت تحت پوشش بیمه‌ای نباشد اداره بیمه به بیمار پیشنهاد می‌کند که از خدمات شرکت تسهیل گر مشاوره‌ای استفاده کند و برای انجام جراحی زانو به هندوستان یا ترکیه مراجعه کند که در این صورت خدمات تعویض زانو تحت پوشش بیمه‌ای کشور مبدأ صورت می‌گیرد یعنی این فرد پوشش بیمه‌ای برای تعویض مفصل در اروپا ندارد ولی در هند و ترکیه می‌تواند این خدمت را دریافت کند در این حالت بیمه نه‌تنها هزینه‌های بیمار را پرداخت می‌کند بلکه بلیت هواپیما و هزینه‌های اقامتش را هم تأمین می‌کند. مثلاً در آمریکا تعویض زانو ۲۲۰ هزار دلار هزینه دارد ولی اگر این بیمار به هند برود با بهترین هتل و هواپیما و بهترین خدمت ۱۵ هزار دلار هزینه برای شرکت بیمه‌ای اش در پی دارد. در کشور ما نیز تقریباً همین سیکل باید اجرا شود. ما زمانی در گردشگری پزشکی موفق خواهیم شد که بتوانیم همین چرخه کلی را پیاده کنیم فعلاً روند کار این گونه است بیماری که در کشور عراق توصیه شده کار پزشکی انجام دهد وارد ایران می‌شود. اگر در سیکل سالم قرار بگیرد با تبلیغاتی که شرکت‌های تسهیل گر در فضای مجازی دارند بیمار انتخاب می‌کند که وارد کدام شهر و بیمارستان شود پس از آن بیمار با شرکت تسهیل گر قرارداد منعقد می‌کند و شرکت کار اخذ ویزا، بلیت، اقامت و جابه‌جایی مریض را هماهنگ می‌کند و بیمار وارد ایران می‌شود و بعد از گرفتن خدمت به کشور خودش برمی‌گردد، البته درمانش توسط شرکت تسهیل گر پیگیری می‌شود. کاری که باید انجام دهیم این است که بیمار در محل اقامت و زندگی اش تصمیم بگیرد به کدام مرکز درمانی ایرانی مراجعه کند. جالب است بدانید از زمانی که شرکت‌های تسهیل گر نسل جدید که وزارت بهداشت مجوز می‌دهد ایجاد شده‌اند ما با افزایش مراجعه بیمار از اروپا مواجه شدیم. بیماران اروپایی که انجام جراحی‌های زیبایی ایران را انتخاب می‌کنند و تمام اطلاعات‌شان را از فضای مجازی می‌گیرند و از طریق شرکت‌های تسهیل گر وارد ایران می‌شوند مدل ما در مورد جذب بیماران اروپایی به مدل بین‌المللی گردشگری سلامت نزدیک‌تر است. این الگو باید درباره بیماران همسایه نیز بسط پیدا کند تا بیماران از یک کریدور سالم وارد شوند. درباره بیمه باید بگویم تا الان نقش مهم و اساسی در حوزه گردشگری سلامت نداشته‌اند مگر در مورد بیماران خاص اروپایی.

گردشگران پزشکی برای انتخاب مراکز درمانی ایران چه دلایلی دارند آنها بیشتر دنبال انجام چه نوع جراحی‌هایی هستند و متقاضیان اغلب از چه کشورهایی وارد مراکز درمانی ایران می‌شوند؟

بر اساس آماری که درباره بیماران بستری شده در مراکز درمانی ارائه شده عمده گردشگران سلامت ما از کشورهای افغانستان، عراق ،جمهوری آذربایجان، عمان، کویت، بحرین، قطر، هند و ترکمنستان وارد ایران می‌شوند. البته ایرانیان مقیم خارج از کشور هم برای انجام امور درمانی‌شان به ایران می‌آیند که از نظر علمی این گروه هم گردشگر سلامت محسوب می‌شوند. این که اتباع این کشورها به چه شهرهایی از کشور یا دانشگاه‌های علوم پزشکی مراجعه می‌کنند به ترتیب دانشگاه علوم پزشکی ایران، مشهد، قم، دانشگاه شهید بهشتی، شیراز، اهواز، ارومیه، تبریز، تهران و سمنان است. این که برای چه بیماری‌هایی بیشتر به کشور ما مراجعه می‌کنند در صدرش بیماری‌های زنان و زایمان و درمان آی‌وی‌اف و جراحی‌های چشم قرار دارد و بعد جراحی‌های ارتوپدی، بیماری‌های عروق، جراحی‌های زیبایی و بعد جراحی‌های دیگر جنرال مربوط به شکم و احشا داخلی در صدر علت مراجعه بیماران خارجی به ایران قرار دارد. معمولاً همین توالی وجود دارد اما در دو سال اخیریکی از دلایل اصلی مراجعه توریسم پزشکی، بیماری‌های قلبی و عروقی و زیبایی با موارد گفته شده در بالا جابه‌جا شده است.

اخیراً و به‌دنبال موج ورود بیماران عراقی به ایران اخباری منتشر شد که گفته می‌شد به‌ دلیل مراجعه زیاد بیماران عراقی پزشکان دیر به دیر بر بالین بیماران ایرانی حاضر می‌شوند همچنین بیماران ایرانی نسبت به بستری و ویزیت بدون نوبت بیماران خارجی نیز اظهار نارضایتی می‌کنند. بیمارستان‌ها اجازه دارند چند درصد از تخت‌ها را به بیماران خارجی اختصاص دهند؟

من با این گفته مخالفم چون برای این کار فکر شده است؛ چرا که وزارت بهداشت طی دستورالعملی اعلام کرده که هر بیمارستان دولتی ۱۰ درصد مازاد تخت‌هایش را به مریض خارجی اختصاص دهد در صورتی که مریض ایرانی نباشد اگر در مرکزی این موضوع رعایت نمی‌شود قانون‌شکنی است. یعنی اگر یک بیمارستان دولتی ۱۰۰ تخت دارد این گونه نیست ۹۰ تا تخت ایرانی و ۱۰ تخت را به خارجی بدهد بلکه باید ۱۰۰ تخت را به ایرانی بدهد و ۱۰ تخت دیگر را برای مریض خارجی درست کند. در فرآیند شکایت‌ها ما به شکایت مریض خارجی هم رسیدگی می‌کنیم.

شما در صحبت‌های‌تان به مسیر سالم جذب مدیکال توریسم اشاره کردید مسیر ناسالم چگونه شکل می‌گیرد برای مثال مدیکال توریسم‌های متقاضی جراحی‌های زیبایی و پلاستیک اغلب گرفتار پزشک‌نماها می‌شوند. مثلاً این که در زیرزمین خانه‌ها کاشت مو انجام می‌دهند.

مسیر ناسالم این گونه است که مریض بدون آگاهی و تصمیم‌گیری وارد کشور می‌شود از این مرحله به بعد اتفاقات مختلفی می‌افتد. دلال‌ها بیشتر به‌عنوان راننده تاکسی لب مرزها حضور دارند گاهی وقت‌ها هم متقاضی خارجی با راننده تاکسی‌ها قوم و خویش هستند. از این نقطه به بعد راننده‌های لب مرز پیشنهادهای مختلفی به متقاضیان می‌دهند برای مثال بیمار را به مرکزی می‌برند که صلاحیت و مجوزهای لازم را حتی برای بیمار ایرانی هم ندارند، نه آموزش دیده‌اند و نه تخصص لازم را دارند بنابراین خدمتی که می‌گیرند از نظر ما اعتباری ندارد و طبیعتاً دچار عارضه می‌شود ضمن این که خدمت گران‌تر از حد عادی درمی‌آید. برای مثال موارد زیادی از بیماران سرپایی داشتیم که به‌ خاطر کاشت مو یا بقیه خدمات زیبایی به مراکز غیر مجاز برده شده‌اند که ما نشانی از این مراکز نداریم و متأسفانه افراد عادی و غیر پزشک کاشت مو و جراحی‌های زیبایی را انجام می‌دهند. همچنین گزارش‌هایی هم داشته‌ایم که این افراد دچار عارضه در صورت و سر شده‌اند. البته این موارد در مقایسه با حجم گردشگر ما زیاد نیست ولی تعداد اندکش نیز تبلیغات بدی علیه کشوردارد.

یکی از دغدغه‌ها در این زمینه تبلیغات و برندینگ است به‌ نظر شما چه نوع تبلیغاتی برای توسعه صنعت مدیکال توریسم مناسب است و می‌تواند به جذب بیشتر بیمار کمک کند؟ همچنین برای مارکتینگ برون مرزی مدیکال توریسم چه برنامه‌ای دارید؟

اگر منظورتان به‌عنوان وزارت بهداشت است یک کار اساسی حضور در جلسات با هیأت‌های خارجی بویژه کشورهای همسایه است که وارد کشور می‌شوند. به تناسب کاری گروه‌هایی از هیأت‌های مختلف از کشورهای همسایه وارد ایران می‌شوند ما سعی کردیم گردشگری سلامت یکی از محورهای مورد گفت‌وگو در این جلسات باشد. علاوه بر این از این طریق سعی می‌کنیم مسیر امن برای بیماران فراهم کنیم ضمن این که تلاش داریم فهرستی از رخدادهای بین‌المللی کشورهای همسایه را تهیه کنیم که مربوط به حوزه گردشگری سلامت است و به‌ دنبال آن مراکز درمانی را تشویق می‌کنیم در این نمایشگاه‌ها حضور پیدا کنند تا با رقبای منطقه‌ای و کشورهای هدف آشنا شوند. همچنین بیمارستان‌ها را به تولید محتوای مکتوب و دیداری تشویق کردیم تا ضمن تولید این محتواها توانمندی‌های‌شان را به کشورهای همسایه عرضه کنند.

آیا آمار دقیق و قابل اتکایی از مدیکال توریسم در دسترس است و این که درآمد حاصل از گردشگر پزشکی چقدر برای دانشگاه‌های علوم پزشکی و دولت ارزآوری دارد؟

سال ۹۶ حدود ۳۰۰ هزار گردشگر سلامت داشتیم و درآمدی که حاصل شده یک میلیارد و۲۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود. سال ۹۷ هم این تعداد به حدود ۵۵۰ هزار نفر رسید و درآمدش هم حدود یک تا دو میلیارد دلار بوده است فکر می‌کنم براحتی می‌توانیم این درآمد را به ۶ تا ۷ میلیارد دلار در سال افزایش دهیم. البته سیستم درمانی ایران از نظر تعداد می‌تواند تا دو میلیون نفر را در سال پاسخگو باشد؛ بخصوص در بخش سرپایی این ظرفیت را داریم و براحتی می‌توانیم به این عدد و ارقام برسیم. اگر همه دست‌به‌دست هم دهیم و وزارتخانه‌هایی که در این چرخه هستند وظیفه‌شان را بدرستی انجام دهند و بپذیرند که گردشگری سلامت یک صنعت تخصصی است می‌توانیم به اعداد بالاتر از این یعنی ۱۰ میلیارد دلار در سال هم برسیم. معتقدم می‌توانیم گردشگری سلامت را به مهم‌ترین درآمد غیر نفتی ایران تبدیل کنیم.

تحریم‌ها چقدر در بحث ورود گردشگران پزشکی به ایران تأثیر گذاشته است. با توجه به این که تحریم‌ها دسترسی به برخی داروها و تجهیزات پزشکی را تحت تأثیر قرار داده این موضوع موجب ذهنیت منفی در گردشگران سلامت شده است؟

می‌تواند تأثیر بگذارد اما در کوتاه‌مدت خیر. بخصوص در حوزه تجهیزات که بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها در کشور قبلاً انجام شده است. در گردشگری سلامت چون باعث ورود ارز به کشور می‌شود ممکن است دست بخش خصوصی را برای خرید تجهیزات و ملزومات بازتر کند. در مورد کشورهای همسایه این گونه نیست ممکن است گروهی از مردم تحت تأثیر این تبلیغات قرار بگیرند ولی کشورهای همسایه آن قدر با ما مراودات دارند که تحت تأثیر تبلیغات قرار نگیرند. در مورد بیماران اروپایی وظیفه شرکت‌های تسهیل‌گر است که ایران را از کانال صحیحی معرفی کنند.

یکی از مباحث مهم در ارتباط با جذب توریسم پزشکی حضور پرسنل آموزش دیده و خبره در مراکز درمانی است که حداقل بتوانند بحث تکریم ارباب رجوع را بدرستی به جا بیاورند آیا برنامه‌ریزی که در این باره در کشورهای امارات و اردن و ترکیه وجود دارد در ایران نیز اجرا می‌شود؟اصلاً مترجم در بیمارستان‌ها حضور دارد که بیمار بتواند ارتباط برقرار کند؟

شما به موضوع بسیار مهمی اشاره کردید. شاید اصلاً لازم بود به‌عنوان اولین سؤال مطرح شود چون این بزرگ‌ترین چالشی است که در صنعت گردشگری ما وجود دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بزرگ‌ترین ایراد گردشگری سلامت ما حضور دلال‌ها است. من می‌گویم بزرگ‌ترین ایرادش نبود پرسنل آموزش دیده و حرفه‌ای در حوزه گردشگری سلامت است چه در شرکت‌ها و چه در بیمارستان‌ها. در واقع بعد از وجود این خلأ کارگاه‌های آموزشی را طراحی کردیم و در دراز مدت نیز حتی پیشنهاد ایجاد دوره‌های کارشناسی ارشد را به آموزش وزارتخانه دادیم ولی فعلاً کاری که انجام می‌دهیم کارگاه‌های سه روزه‌ای است که وزارت بهداشت با همکاری دانشکده مدیریت دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌کند. در این کارگاه‌ها متقاضیانی که از شرکت‌ها و بیمارستان‌ها حضور پیدا می‌کنند آموزش می‌بینند. ۲۴ دوره مقدماتی و پیشرفته کارگاه‌ها را برگزار کردیم بیش از ۵۰۰ نفر در این کارگاه‌ها آموزش دیده‌اند این افراد در محل کارشان توانسته‌اند منشأ خوبی برای گردشگری سلامت باشند. کادر مدیریتی مراکز درمانی، شرکت‌های تسهیل گر، پرستارها و پزشکان معالج بیماران بین‌الملل در دوره‌های کارگاه‌های آموزشی شرکت داشته‌اند.

وجود پزشکان برجسته و اعضای هیأت علمی برتر در ایران چقدر به جذب توریسم پزشکی کمک می‌کند؟ به‌ هر حال وجود چنین ظرفیتی به ایجاد رقابت با کشورهای همسایه کمک می‌کند. وقتی بیمار خارجی وارد ایران می‌شود برایش مهم است کدام پزشک معالجه‌اش کند یا این که مراکز درمانی حتماً پزشک خاص و برجسته‌ای را برای درمان این بیماران معرفی می‌کند؟

صد درصد مهم است یکی از وظایفی که بر عهده شرکت‌های تسهیل گر گذاشتیم همین مسأله است که فهرست پزشکان برتر را به گردشگر پزشکی معرفی کنند و بیمار از بین پزشکان انتخاب کند و خدمتش را از پزشکان برجسته بگیرد. به‌ صورت کلی وضعیت کادر پزشکی، پرستاری و اداری مراکز درمانی ما در منطقه از نظر کار حرفه‌ای چیزی از استانداردهای بین‌المللی کم ندارند.

آیا گردشگر پزشکی و درمانی بعد از عمل جراحی و معالجه و خروج از کشور همچنان به‌صورت اینترنتی و آنلاین می‌تواند با پزشک معالجش در ارتباط باشد؟

یکی از استانداردهای ما همین مسأله است ما از مراکز درمانی و شرکت‌های تسهیل گر خواسته‌ایم این ارتباط را برقرار کنند و راه‌های تماس با بیمار را در اختیار پزشک معالج و کادر درمان قرار دهند تا گردشگر بعد از مراجعه به کشورش بتواند با پزشک معالجش در ارتباط باشد البته پزشکانی که به پزشکان معالج کمک می‌کنند نیز به‌صورت آنلاین با بیماران در ارتباط اند.

یکی از علت‌های مراجعه گردشگران پزشکی بویژه از کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام عمل تغییر جنسیت در ایران به‌دلیل نبود عمل جراحی در کشورهای همسایه است. شما این موضوع را تأیید می‌کنید؟

بله به کرات داریم. بیماری که متقاضی انجام عمل تغییر جنسیت است بعد از طی مراحل قانونی‌ در کشور خودش و اخذ مجوزهای لازم اسناد مربوط به مسائل حقوقی و کار پزشکی و تقاضای خودش را به مرکز درمانی ما ارائه می‌کند، در مراکز درمانی ما بواسطه وجود جراح‌های پلاستیک که به‌صورت تخصصی روی این مسأله کار می‌کنند مثل لبافی‌نژاد و محب کوثر که جراحی پلاستیک خوبی دارند بیمار را پذیرش می‌کنند. عمده متقاضیان از کشورهای عراق، عمان و حاشیه خلیج فارس بوده و رضایتمندی بالایی هم داشته‌اند.

منبع:ایسنا

جشنی برای سُماموس سرچشمه رودهای گیلان

گیلانیان به نیک فالی ثبت ملی قله سُماموس- سرچشمه رودها- در فهرست میراث طبیعی کشور، روز پنجشنبه با حضور مدیران استانی و کشوری در شهرستان رودسر جشنی بر پا می‌کنند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اظهار داشت: سُماموس یا قله سمام واژه‌ای گیلکی و نام مرتفع‌ترین قله گیلان، مشرف به دریای خزر به ارتفاع سه هزار و ۶۸۹ متر است که شهریور ماه امسال در فهرست منابع طبیعی کشور به ثبت رسید.

ولی جهانی چهارشنبه ششم آذر افزود: تالاب سوستان، ذخیره گاه سفید پلت صفرابسته، درخت نمدار کهنسال درفک معروف به کوف دار، آبشار ویسادار، غار چشمه باد، رویشگاه گل صد تومنی معروف به برزکوه، آبشار ورزان سوباتان، گل سوسن چلچراغ، آبشار خربو، قله شاه معلم ماسوله، گل لاله واژگون، درخت آزاد لفمجان، آبشار لاتون، روگا و تالاب کرد محله انزلی و کوه سماموس ۱۶ اثر طبیعی گیلان است که در فهرست آثار ملی طبیعی ایران به ثبت رسیده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: از یکهزار و ۱۲۹ اثر ثبت شده گیلان در فهرست آثار ملی، ۵۷ اثر مربوط به آثار تاریخی منقول، ۹۹۸ اثر مربوط به آثار غیرمنقول شامل بناها و محوطه‌ها، پل‌ها، ۱۹ اثر مربوط به میراث طبیعی و ۵۵ اثر مربوط به میراث ناملموس(میراث معنوی شامل آئین‌ها، سنت‌ها و…) است.
گیلان، رودسر، کلاچای، نرسیده به چابکسر دوراهی سیاهکلرود مسیرهای دسترسی به قله سماموس است.

شهرستان رودسر با حدود ۱۴۷هزار نفر جمعیت با چهار بخش کلاچای، چابکسر، رحیم آباد و بخش مرکزی رودسر و ۱۰ دهستان در ۷۰کیلومتری شهر رشت مرکز استان گیلان قرار دارد.

استان گیلان پس از استان‌های قزوین، کرمانشاه و لرستان با دارا بودن یکهزار و ۱۲۹ اثر ثبتی در فهرست آثار ملی، چهارمین استان در سطح کشور به لحاظ تراکم بالای آثار تاریخی است.

منبع:همشهری

سند گردشگری عشایر تهیه و تدوین می‌شود

 سند گردشگری عشایر با همکاری سازمان عشایر ایران و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهیه و تدوین می‌شود.

کرمعلی قندالی روز چهارشنبه در دیدار با هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین، افزود: با تهیه این سند از ظرفیت زندگی عشایر برای جذب گردشگر استفاده می‌شود و شاهد رونق اشتغال و بهبود درآمد عشایر خواهیم بود.

وی با بیان اینکه وظیفه و دین بزرگی نسبت به جامعه عشایری داریم، اظهار داشت: ما در سازمان عشایر انگیزه و عزم بالایی برای خدمت به عشایر داریم و این را برای خود افتخار می‌دانیم.

قندالی با بیان اینکه عشایر دارای ریشه و فرهنگ اصیل و غنی چندهزار ساله هستند، اظهار داشت:زمانی به ما در حوزه‌های طبیعی و حتی دیگر حوزه‌ها خسارت وارد شد که سعی کردیم همه این موضوع را به دست فراموشی بسپاریم.

رییس سازمان عشایر گفت: نتیجه اقدامات قهری ما صلح با طبیعت را به جنگ با آن تبدیل کرده و باید در تصمیمات و رویکردهای خود بازنگری کنیم.

وی با بیان اینکه ۱.۸ درصد جمیعت کشور را عشایر تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: با این وجود ۲۵ درصد تولید گوشت قرمز با ۲۸ درصد دام سبک و ۳۵ درصد صنایع دستی کشور از سوی این قشر تولید می‌شود.

قندالی با بیان اینکه حفظ طبیعت و منابع طبیعی در نقاطی که عشایر ساکن هستند و رفت و آمد دارند به بهترین شکل حفظ شده است، اظهار داشت: براساس آمار، حتی یک هکتار آتش سوزی در مراتع عشایری نداشته‌ایم و خود عشایر مراقب و حافظ طبیعت هستند.

رییس سازمان عشایر ایران گفت: هر قدر بتوانیم به جامعه عشایر خدمت کنیم در واقع به خود خدمت کرده و باعث حفظ بخشی از فرهنگ اصیل ایرانی شده‌ایم.

وی با اشاره به تشکیل شورای عالی عشایر در دولت تدبیر و امید پس از ۱۰ سال در سال ۹۲، اظهار داشت: در این شورا طرح ارتقای خدمات بهداشتی عشایر مصوب شد و در کنار دیگر طرح‌ها منشا خدمات زیادی به جامعه عشایر شد.

قندالی با بیان اینکه برای ارایه تسهیلات به عشایر محدودیتی نداریم، گفت: امسال از منابع صندوق ۴۰۰ میلیارد تومان برای کمک به زنجیره تولید به عشایر کشور پرداخت شده است.

رییس سازمان عشایر با بیان اینکه عرصه‌های وسیعی در حوزه گیاهان دارویی داریم که تلاش داریم برای تقویت این حوزه از ظرفیت عشایر استفاده کنیم.

وی با اشاره به ایجاد ساختاری به نام گردشگری و صنایع دستی عشایر، گفت: سند گردشگری عشایر در حال تهیه و تدوین است.

قندالی با اشاره به اینکه اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده منشا خدمات زیادی به عشایر شده است، افزود: امسال از محل صندوق توسعه ملی نیز ۱۸ میلیون یورو به حوزه عشایر اختصاص یافت که آن را برای تامین آب این قشر اختصاص داده ایم.

وی با اشاره به تقویت تشکیلات و ساختار نیروی انسانی سازمان عشایر، گفت: امسال موفق شدیم برای برخی استان‌ها از جمله قزوین نیروی انسانی جذب کنیم.

این مسئول گفت: شورای عشایر استان‌ها مصوب شورای عالی انقلاب است و تقاضا داریم تا این شورا در استان‌ها از جمله قزوین فعال باشد.

۲ هزار و ۳۰۰ خانوار عشایری در استان قزوین شناسایی شده اند.

منبع:ایرنا

قایق های تفریحی هیجان انگیز کیش!

غروب زیبای جزیره کیش و سواحل مرجانی اش برای بسیاری مایه آرامش است و برای بسیاری جایی برای تفریحات هیجان انگیز.

اما با هر هدفی که تور کیش را انتخاب کرده باشید نباید قایق های تفریحی جزیره را از دست بدهید. قایق هایی که شما را به سطح دریا دعوت می کنند و با سوار شدن در آنها می توانید اطمینان حاصل کنید که لحظات خوبی را تجربه خواهید کرد. انتخاب کردن بین این قایق ها هم کار ساده ای نیست و هریک ویژگی های خاص خود را دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا با این قایق ها بیشتر آشنا شویم.

شب در قایق!

قطعا گذراندن شب در این قایق ها زیباست، حدود ۹ شب کم کم قایق های شبانه در جزیره کیش لنگر می اندازند و مسافران و گردشگران را به ضیافتی شبانه دعوت می کنند. معمولا این بزم ۹ شب شروع شده و تا پاسی از شب ادامه دارد. جشن، سرور و موسیقی همیشه برپاست و شام هم یکی دیگر از موارد پذیرایی در این ضیافت دلپذیر است. اما این همه ی ماجرا نیست چرا که قرعه کشی ها و جوایزشان هم برای داشتن لحظاتی هیجان انگیزتر برگزار خواهند شد.

برای مثال یکی از این کشتی های شبانه، آرتیمس است که ورودی آن در سال ۹۸ چیزی حدود ۹۰ هزار تومن می باشد. البته شما می توانید با مراجعه به سایت های مختلف آن را با تخفیف هم پیدا کنید.

قایق های تفریحی با کف شیشه ای

این قایق های متفاوت بجز گشتن در دور جزیره کاربرد دیگری هم دارند. شما می توانید با حضور در این قایق ها دنیای زیر آب را هم مشاهده کنید. دیدن دنیای زیر آب حتی در قالب تلویزیون هم همواره جالب بوده است، حالا خود را در میان این دنیای زیر آب تصور کنید. در این گشت و گذار هیجان انگیز، شما می توانید به تماشای مرجان ها، خزه ها، جلبک ها و آبزیان گوناگون بنشینید.

به نظر می رسد اگر به دنبال سر ذوق آمدن باشید؛ انتخاب قایق های کف شیشه ای می تواند تصمیمی درست باشد. قیمت بلیط کشتی های کف شیشه ای مقرون به صرفه بوده در سال ۹۸ چیزی حدود  ۴۰ هزار تومان می باشد. این گشت و گذار با این قیمت یکی از ارزان ترین تفریحات کیش حساب می شود و قطعا به امتحانش می ارزد.

blank

قایق های اکواریومی

قایق های اکواریومی بیشتر به آن دسته از قایق های تفریحی گفته می شود که پنجره هایی در عمق آب دارد و می توانید دریا را مانند یک اکواریوم ببینید. می توان گفت این قایق ها از بقیه پر بازدیدترند و گردشگران زیادی این قایق ها را برای گشت و گذار انتخاب می کنند. این دسته از قایق های تفریحی هم برای گردشگران ۴۰ هزار تومان هزینه دارند و از صبح تا غروب پذیرای گردشگران هستند.

البته نمی توان رده بندی ای دقیق از این که کدام قایق ها محبوب تر هستند داشت. چرا که سلیقه گردشگران همواره در تغییر است و در برخی فصل های مختلف ممکن است قایق های دیگری محبوب گردند.

تهیه بلیط قایق های تفریحی

اکثر بلیط های این قایق ها با قیمت ۴۰ هزار تومان شروع می شوند و رو به بالا می روند. علاوه بر جزیره، شما این امکان را دارید تا از وبسایت های مختلف هم این بلیط ها را تهیه کنید. اگر قرار است در تعطیلات و روزهای شلوغ جزیره به آن سفر کنید بهتر است قبل از سفر بلیط خود را رزرو کرده باشید تا در طول سفر با خیالی راحت از تفریحات  جزیره لذت ببرید.

منبع:مشرق نیوز

موزه گلاب شهر قمصر ایجاد می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان گفت: با توجه به ارائه پیشنهاد از سوی شورای اسلامی شهر قمصر برای تاسیس موزه گلاب‌گیری در این شهر، ضمن اعلام موافقت با این امر از آمادگی لازم در راستای ارائه صدور مجوز و راه‌اندازی این موزه در شهر تاریخی قمصر برخورداریم.

به گزارش ایلنا، فریدون الله‌یاری (مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان) با حضور عبدالله کیانی (رییس شوراهای اسلامی شهرستان‌های استان اصفهان) و سیدعلی صالح درخشان (معاون سرمایه‌گذاری و گردشگری اداره کل) با سفر به شهرستان کاشان از شهرهای کاشان، کامو و چوگان و قمصر بازدید به‌عمل آورد.

الله‌یاری با اشاره به تاریخ کهن شمال استان اصفهان تصریح کرد: پیشینه حیات متمدنانه انسان در این بخش از فلات مرکزی ایران به بیش از ۷هزار سال می‌رسد، لذا وجود جاذبه‌های ارزشمند تاریخی در کنار جاذبه‌های طبیعی و هنرهای دستی شهرستان، فرصت مناسبی را برای توسعه کاشان از منظر گردشگری فراهم می‌کند.

او در ادامه با اشاره به ثبت آیین گلاب‌گیری در شهرستان کاشان در فهرست میراث ناملموس کشور تصریح کرد: هر ساله بخش قابل توجهی از گلاب مورد نیاز کشور از شهرستان کاشان به ویژه شهر قمصر با کیفیت بالا تولید می‌شود، لذا با توجه به ارائه پیشنهاد از سوی شورای اسلامی شهر قمصر برای تاسیس موزه گلاب‌گیری در این شهر، ضمن اعلام موافقت با این امر از آمادگی لازم در راستای ارائه صدور مجوز و راه‌اندازی این موزه در شهر تاریخی قمصر برخورداریم.

منبع:ایلنا

لغو روادید ورود به نخجوان برای اتباع ایران

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نخجوان روز سه‌شنبه طی گزارشی از لغو روادید ورود به جمهوری خودمختار نخجوان برای اتباع کشورمان خبر داد.

به گزارش ایلنا، از تاریخ دهم آذرماه سال جاری روادید ورود به جمهوری خودمختار نخجوان برای اتباع جمهوری اسلامی ایران لغو می‌شود.

بر این اساس اتباع جمهوری اسلامی ایران می‌توانند از تاریخ دهم آذرماه جاری بدون دریافت روادید وارد خاک جمهوری خود مختار نخجوان شده و به مدت ۱۵ روز اقامت داشته باشند.

اتباع ایرانی که قصد سفر به دیگر اراضی جمهوری آذربایجان (بجز جمهوری خودمختار نخجوان) را دارند، کماکان باید با پرداخت مبلغ ۲۰ دلار روادید ورود دریافت کنند که این روادید در فرودگاه بین المللی شهر نخجوان نیز صادر می‌شود.

منبع:ایلنا

ده مقصد مهم گردشگران جهان

انتشارات راهنمای سفر با نام “سیاره تنها” از کارشناسان گردشگری و همچنین ژورنالیست‌ها خواسته است مقصدهای مهم گردشگران جهان را معرفی کنند. در مجموع ۵۰۰ مکان معرفی شده‌اند. گالری عکسی با ۱۰ مقصد نخست این فهرست.

مقام دهم: ایاصوفیه در ترکیه

ایاصوفیه یا حاجیاسوفیا کلیسایی بود که حدود ۱۵۰۰ سال پیش در دوره امپراتوری بیزانس به فرمان امپراتور کنستانتین اول ساخته شد. سلطان محمد دوم پس از فتح استانبول دستور داد کلیسای ایاصوفیه به مسجد تبدیل شود. امروزه ایاصوفیه کلیسا، مسجد و موزه‌ای در استانبول است.

مقام نهم: الحمرا در اسپانیا

کاخ الحمرا در اسپانیا یکی از جاذبه‌های توریستی بزرگ اروپاست. این کاخ که مشرف به شهر گرانادا (غرناطه) واقع شده، نمونه‌ی برجسته‌ای از هنر قرن سیزدهم در جنوب اسپانیاست. نام کاخ که به معنای سرخگون است، بنا به نظر بسیاری، از رنگ غالب بر این بنای زیبا گرفته شده‌ است.

مقام هشتم: آبشار ایگواسو

آبشار ایگواسو نعلی‌شکل است و در مرز برزیل با آرژانتین قرار دارد. در زبان بومیانِ “گوارانی” نام ایگواسو به معنی “آب بزرگ” است. این آبشار با گستره ۷/ ۲ کیلومتری خود به اعماق ۸۲ متری فرومی‌ریزد و یکی از اعجاب‌انگیزترین صحنه‌های طبیعی سیاره زمین را بوجود می‌آورد. آرژانتین و برزیل در دوسوی آبشار ایگواسو دارای پارک‌های ملی هستند. هر دو پارک ملی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند.

مقام هفتم: کولوسئوم در ایتالیا

این استادیوم بیضی‌‌شکل در مرکز رم پایتخت ایتالیا قرار دارد. کولوسئوم به معنی “جایگاه بزرگ” می‌توانست تا ۵۰ هزار نفر را در خود جای دهد. در کولوسئوم در دوران امپراتوری روم باستان گلادیاتورها تا حد مرگ با هم می‌جنگیدند و حیوانات درنده به جان آن‌ها می‌افتادند.

مقام ششم: گرند کنیون در ایالات متحده آمریکا

درازای گرند کنیون ۴۵۰ متر و ارتفاع آن ۱۸۰۰ متر است. کسی که بر فراز گرند کنیون ایستاده باشد تکامل میلیون‌ها ساله زمین را خواهد دید. گرند کنیون یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌های طبیعی زمین است و در ایالت آریزونای آمریکا واقع شده. در اعماق دره گرند کنیون رود کلرادو جریان دارد.

مقام پنجم: تاج محل در هند

تاج محل از مشهورترین بناهای جهان و آرامگاهی زیبا و باشکوه در نزدیکی شهر آگره در ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی نو ‌است. تاج محل در سال ۱۶۳۱ میلادی به دستور شاه جهان، امپراتور گورکانی، به یاد همسر ایرانی‌تبارش، ارجمند بانو بیگم مشهور به ممتاز محل ساخته شد. بنای تاج محل تلفیقی از معماری سبک ایرانی و هندی را در خود دارد. ساخت تاج محل ۱۷ سال طول کشید.

مقام چهارم: دیوار بزرگ چین

ساخت دیوار بزرگ چین به منظور حفاظت از امپراطوری چین از حملات اقوام عشایر شمال در قرن هفتم میلادی ساخته شد. دیوار بزرگ چین امروز به عنوان طولانی‌ترین و بزرگ‌ترین سازه مهندسی تدافعی نظامی از لحاظ زمان ساخت در جهان است. این دیوار در سال ۱۹۸۷ در فهرست میراث فرهنگ جهانی ثبت شد.

مقام سوم: ماچو پیچو در پرو

ماچو پیچو با دیوارهای سنگی جلا داده‌شده نشانی است از مهارت معماری در امپراتوری اینکاها در کوه‌های آند. ماچو پیچو در ارتفاع ۲۳۶۰ متری زمین ساخته شده و در گذشته فقط یک‌هزار نفر جمعیت داشته است. ماچو پیچو در سال ۱۹۸۳ میلادی در فهرست میراث فرهنگی جهان به ثبت رسید و “شاهکار معماری و نشانه‌ای منحصربه‌ فرد از تمدن اینکاها” نامیده شد.

مقام دوم: صخره‌ بزرگ مرجانی در استرالیا

صخره سواحل شمال شرقی استرالیا در اقیانوس آرام بزرگ‌ترین صخره مرجانی کره زمین است. مساحت آن ۸۰۰/ ۳۴۷ کیلومتر مربع است. صخره سواحل شمال شرقی استرالیا مکان زندگی ۱۵۰۰ گونه از ماهی‌ها و موجودات دریایی دیگر است. بیشتر مساحت این مجموعه در قالب یک پارک ملی دریایی از سوی دولت استرالیا حفاظت شده ‌است. صخره‌ بزرگ مرجانی در سال ۱۹۸۱ از طرف یونسکو به عنوان میراث فرهنگی جهان به ثبت رسید.

مقام اول: آنگکور وات در کامبوج

انگکور وات مجموعه‌ای از معابد است که در آنگکور در کامبوج واقع شده است. این مجموعه‌ در انتشارات راهنمای سفر با نام “سیاره تنها” (Lonely Planet) در راس هدف‌های مهم گردشگران جهان قرار گرفته است. فاصله میان این هدف گردشگری با هدف پس از آن ۳۶ درصد بوده است. گردشگران جهان با علاقه‌ای خاص به این نماد ملی خمر سفر می‌کنند و سیستم‌های آبیاری پیچیده و معماری اصیل خمری آن را می‌ستایند.

منبع:دویچه وله

عجایب شهر “دقیانوس”، حلقه گمشده تاریخ بشریت در ایران

اخیرا ۳۲ قطعه منحصر به فرد مربوط به محوطه باستانی جیرفت با عمر بیش از ۵ هزار سال از قاچاقچیان عتیقه در ایران کشف شده است. این اشیاء عتیقه از جنس مفرغ و سفال هستند. گزارش تصویری از آثار باستانی این منطقه تاریخی را ببینید.

شهر “دقیانوس”، باقیمانده‌ شهری تاریخی در حاشیه رودخانه هلیل رود در جنوب استان کرمان است.این تمدن قدیمی ابتدا به وسیله غارتگران کشف شد و نتیجه‌اش انجام هزاران حفاری غیرمجاز در جیرفت بود و هزاران قطعه تاریخی “تمدن ارت” به تاراج برده شدند.

اصالت این اشیا توسط باستان‌شناسان کاملا تایید شده ولی کارشناسان هنوز نتوانسته‌اند به واسطه قدمت و ساختار این آثار باستانی روی آنان قیمت بگذارند.بنا بر این گزارش آثار باستانی اخیرا کشف شده از قاچاقچیان اشیا عتیقه از جنس مفرغ و سفال هستند. اشیا مفرغی شامل سرپیکان‌ها، سنجاق‌ها و تبرها هستند که قدمت برخی از آن‌ها به حدود ۵ هزار سال قبل از میلاد می‌رسد.آثار باستانی سفالی نیز مربوط به دوره اشکانی هستند.

برخی از اشیا کشف شده از محوطه باستانی جیرفت ظروفی هستند که انتهای آن‌ها به بدن و یا سر یک جانور منتهی می‌شود.با کاوش‌های علمی باستان‌شناسان مشخص شده است که منطقه جیرفت احتمالا سه هزار سال پیش از میلاد مسیح مرکز تجاری جهان در میانه راه بین‌النهرین به دره رود سند بوده است.

از جمله رموز آثار تاریخی منطقه باستانی جیرفت لوح‌های گلی کشف شده از این منطقه است.

در همین زمینه نادر علیدادی سلیمانی به خبرگزاری “مهر” گفته: «این لوح‌ها هم اکنون در ایران وجود دارند و برای بررسی‌های بیشتر در همان روزهای نخست عکس‌هایی از الواح تهیه و به چند کشور اروپایی از جمله ایتالیا ارسال شد اما با وجود کار خط‌شناسان معروف دنیا بر روی این الواح تاکنون کسی موفق به کشف آن‌ها نشده است.»

پیش از این و به گزارش خبرگزاری “میراث فرهنگی” یوسف مجیدزاده رئیس پروژه کاوشگری و حفاری جیرفت درباره اهمیت این آثار تاریخی گفته: «جیرفت حلقه گم شده تاریخ بشریت است».

در کنار کشف آثار منحصر به فرد در محوطه‌های باستانی جیرفت هنوز بسیاری از آثار باستانی این منطقه در جریان غارت حوزه‌های تاریخی از حراجی‌های اشیا عتیقه انگلیس و آمریکا سر در می‌آورند.

منبع:دویچه وله

گشتی در کرمانشاه:از معبد آناهیتا تا غار قوری ‌قلعه

کرمانشاه یکی از شهرهایی است که فهرستی طولانی از جاذبه‌های گردشگری را در خود جای داده است.در مورد نام‌گذاری کرمانشاه باورهای متفاوتی وجود دارد. برخی نام کرمانشاه را به “بهرام چهارم” منسوب می‌دانند که در سده سوم تا چهارم میلادی بر شهر کرمان حکم می‌راند. این عده معتقدند پس از تأسیس کرمانشاه، این شهر با نام او خوانده می‌شد.شهر کرمانشاه بزرگترین شهر کردنشین و مهمترین شهر در منطقه مرکزی غرب ایران است.

معبد آناهیتا، بنایی تاریخی است که در شهر کنگاور واقع شده ‌است. کنگاور در مسیر شهر همدان به کرمانشاه قرار دارد.قدمت معبد آناهیتا به دوره اشکانی و ساسانی بازمی‌گردد.

معبد آناهیتا به عنوان دومین بنای سنگی ایران به واسطه ۲۲۰۰ سال قدمت مورد توجه بسیاری از کارشناسان و محققان است. هر ساله بیش از هزاران گردشگر ایرانی و غیرایرانی از محوطه معبد سنگی آناهیتا بازدید می‌کنند.بلندی برخی از ستون‌ها در این محوطه به ۵۴/۲ متر می‌رسد.

طاق‌بستان مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌نبشته‌های دوره ساسانی است که در شمال غربی شهر کرمانشاه در غرب ایران قرار دارد.این مجموعه در قرن سوم میلادی ساخته شده و یکی از پرارزش‌ترین آثار هنری و تاریخی ایران به شمار می‌رود.وجود کوه و چشمه در طاق‌بستان باعث شده است که هر ساله افراد بسیاری برای دیدن از این مکان تاریخی به کرمانشاه سفر کنند.

در طاق بستان چند صحنه تاریخی از جمله تاج‌گذاری خسرو پرویز، تاج‌گذاری اردشیر دوم، تاج گذاری شاهپور دوم و سوم و هم‌‌چنین چند کتیبه به خط پهلوی کنده‌کاری شده است.

طاق بستان در زبان کرمانشاهی (کردی) تاق وه سان گفته می‌شود. “تاق” همان طاق، “وه” به معنی از و “سان” به معنی سنگ است. به این ترتیب “تاق وه سان” طاق سنگی معنی می‌دهد.

به دلیل حرکت زمین در این منطقه بر دیواره‌های طاق بزرگ و طاق کوچک، ترک‌هایی ایجاد شده که به مرور زمان و با تجمع خزه‌ها بر دیواره‌های آن باعث محو شدن بخشی از نقوش این طاق‌ها شده است.

غار قوری‌قلا یا قوری ‌قلعه، بزرگ ترین غار آبی خاورمیانه نیز در استان کرمانشاه قرار دارد.

در تابستان سال ۱۳۴۷ برای نخستین بار یک گروه از باستان‌شناسان در تپه ناهید کنگاور به کاوش‌های باستان‌شناسی پرداختند. در این کاوش مشخص شد که از مجموع تپه، تقریباً ۵۳ هزار متر مربع به این بنای تاریخی اختصاص دارد اما به جز چند سر ستون شکسته و تعدادی حجاری‌های پراکنده در کنار کوره‌های آهک‌پزی چیز دیگری باقی نمانده است.

منبع:دویچه وله

 

خیابان استقلال در استانبول، خیابان زندگی و موسیقی

استانبول یکی از زنده‌ترین شهرهای دنیا است و خیابان استقلال در این شهر نیز یکی از پر رفت و آمدترین‌ها. این خیابان مرکزی شب و روز نمی‌شناسد و در هر فصل سال از صبح تا پاسی از شب شلوغ است.

خیابان استقلال استانبول یکی از زنده‌ترین و پر رفت و آمدترین خیابان‌های دنیاست که از هرگوشه آن سازی به گوش می رسد. این خیابان مرکزی شهر استانبول شب و روز، زمستان و تابستان نمی‌شناسد و از صبح تا پاسی از شب شلوغ است.

معماری زیبای بناهای تاریخی از جذبه‌های اصلی خیابان استقلال است.کافه‌های خیابان استقلال در استانبول همیشه پر است. کسی مزاحم مردم نمی‌شود و محدودیتی برای پیر و جوان، حداقل تا آنجا که هدف تفریح و خوش‌گذرانی است، ایجاد نمی‌کند.

استقلال نامی است که در سال ۱۹۲۳ میلادی و با اعلام جمهوری ترکیه بر این خیابان گذاشته شد. در این خیابان یک و نیم کیلومتری، گذشته از بوتیک و کافه و مرکز خرید، گروه‌های موسیقی نیز شب و روز مشغول نواختن هستند.گروه‌های موسیقی ایرانی‌ سهم بسزایی در این میان دارند.

اگرچه زندگی درهرحال با پولی که مردم در خیابان می‌دهند زیاد ساده نیست، اما برای بیشتر هنرمندان این مهم است که مردم می‌ایستند، گوش می‌دهند و در بیشتر موارد بدون پرداخت پول از کنار نوازندگان رد نمی‌شوند.

یکی از حرفه‌ای‌ترین گروه‌هایی که در خیابان استقلال می‌نوازد گروه «نوری در بابل» (Light in Babylon) است. بازتاب فرهنگ و موسیقی بسیاری از کشورها را می‌توان در موسیقی این گروه که به زبان عبری می‌خواند شنید.

یکی از دیدنی‌ترین کنسرت‌های خیابانی در این ترامواهای قدیمی برگذار می‌شود. هر از گاهی یک واگن آن را به اجرای کنسرت اختصاص می‌دهند. این ترامواها طول خیابان استقلال را می‌پیمایند و با حرکت آن‌ها صدای موسیقی در سراسر خیابان پخش می شود.

شاید این فضای منحصر به فردشهر استانبول است که به هنرمندان پر و بال می‌دهد؛ فضایی که شرق و غرب، مدرن و تاریخی، بومی و جهانی را بهم آمیخته است. این کتابفروشی در قلب خیابان استقلال یک نمونه از این آمیزش منحصر به فرد است.

منبع خبر:دویچه وله