ده تالار منحصر به فرد در اروپا برای لذت بردن از موسیقی

سالن‌های مدرن در اروپا برای برگزاری کنسرت نه تنها از لحاظ صدا و صوت‌شناسی فوق‌العاده هستند، بلکه از معماری و طرح‌های چشمگیری نیز برخوردارند. با ده سالن منحصر به فرد در آلمان و اروپا برای لذت بردن از موسیقی آشنا شوید.

مرکز هنرهای نمایشی کیلدن (نروژ)

سالن Kilden Performing Arts Center در بندر کریستیان‌ساند در نروژ قرار دارد. نمای شیشه‌ای این سالن به پوششی چوبی به شکل موج ختم می‌شود که به پرده‌ی تئاتر شباهت دارد. مساحت این مرکز فرهنگی بیش از ۱۶ هزار متر مربع است. این مرکز از سال ۲۰۱۲ چند سالن را در دل خود جای داده و از جمله شرایط مطلوبی را برای اجرای تئاتر، اپرا و کنسرت‌ سمفونی فراهم آورده است.

سالن فیلارمونی پاریس (فرانسه)

ایده‌ی ساخت سالن فیلارمونی پاریس از پیر بولز، رهبر ارکستر صاحب‌نام و ژان نوول، معمار برجسته فرانسوی است. این سالن در سال ۲۰۱۵ میلادی افتتاح شد. مهم‌ترین بخش این فیلارمونی پاریس تالار مرکزی آن است که گنجایش ۲۴۰۰ نفر را دارد. پوشش آلومینیومی این سالن از ۳۴۰ هزار طرح کوچک پرندگان ساخته شده که از دور مانند پولک‌های ماهی می‌درخشند. از سقف ۳۷ متری این سالن می‌توان چشم‌انداز زیبای پاریس را نظاره کرد.

سالن سیج گیتس‌هد (انگلیس)

هفت پل بر رود تاین نیوکاسل را با گیتس‌هد پیوند می‌دهد. این سالن محل برگزاری کنسرت‌های موسیقی است و در نزدیکی پل گیتس‌هد میلنیوم (معروف به پل چشمک) قرار دارد. سالن سیج گیتس‌هد در سال ۲۰۰۴ توسط معمار آن، سر نورمن فورستر، گشایش یافت. درهای این سالن ۳۶۴ روز در سال و ۱۶ ساعت در روز به روی علاقمندان باز است.

خانه‌ موسیقی پورتو (پرتغال)

سالن ۱۳۰۰ نفری خانه موسیقی در شهر پورتو به جعبه‌ای تاشده می‌ماند. معماران این سالن رم کولهاس و الن فان لون بوده‌اند. بتون و شیشه مصالح اصلی در ساخت این سالن هستند. در طراحی داخلی این سالن اما رنگ‌های گوناگون، شکل‌های ملایم و همچنین کاشی‌های معروف پرتغال به کار رفته‌اند. سقف شیشه‌ای خانه موسیقی پورتو قابلیت باز شدن دارد و از روی آن می‌توان از منظره شهر و آب‌ اقیانوس اطلس لذت برد.

کاخ هنرهای ملکه سوفیا (اسپانیا)

سانتیاگو کالاتراوا، معمار صاحب‌نام اسپانیایی، زادگاه خود والنسیا را به شهر دانش و هنر بدل کرده است. یکی از جذابیت‌های این شهر کاخ هنرهای ملکه سوفیا است که در سال ۲۰۰۵ میلادی افتتاح شد و محل برگزاری کنسرت‌ها و اپراها است. سقف این سالن از دو پوشش فولادی قوسی‌شکل تشکیل شده که روی هم بیش از ۳ هزار تن وزن دارند. برخی‌ با دیدن این بنا به یاد نهنگ می‌افتند و برخی‌ به یاد قو.

سالن هنرهای اپرا و باله در اسلو (نروژ)

سقف این سالن که به روی عموم نیز باز است از ۳۶ هزار تخته سنگ مرمر ساخته شده است. دیوارهای شیشه‌ای ظریف از قسمت تالار حفاظت می‌کنند. قایق‌سازان باتجربه نروژی در طراحی و ساخت ردیف‌های صندلی در این سالن سهیم بوده‌اند. بازدیدکنندگان می‌توانند در آنتراکت، زمان استراحت بین دو بخش کنسرت‌، از چشم‌انداز زیبای کوه و دریا لذت ببرند.

سالن فیلارمونی برلین (آلمان)

طرح سالن فیلارمونی برلین در زمان ساخت آن در سال ۱۹۶۳ بحث‌های فراوانی را درباره معماری مدرن برانگیخت. اما این سالن به مرور زمان به الگویی برای ساخت سالن‌های کنسرت بدل شد. هربرت فون کارایان، رهبر ارکستر معروف، کنسرت افتتاحیه در این سالن را رهبری کرد. این سالن در حال حاضر “خانه” ارکستر فیلارمونیک برلین محسوب می‌شود.

سالن تئاتر آلتو در اسن (آلمان)

این سالن از سال ۱۹۸۸ میلادی به این سو سالن اپرای شهر اسن محسوب می‌شود. طراح و سازنده‌ی آن آولار آلتو، معمار معروف فنلاندی است که با الهام از تئاترهای یونان باستان از ردیف‌ها و فضاهای پرقوس و منحنی استفاده کرده است. او در اواخر دهه ۱۹۵۰ طرح این سالن را ارائه کرد، اما کار احداث آن در سال ۱۹۸۳ آغاز شد. این سالن یکی از نمونه‌های برجسته معماری کلاسیک معاصر به شمار می‌رود.

سالن کنسرت هارپا ریکیاویک (ایسلند)

اولافور الیاسون، هنرمند ایسلندی، به نور در همه‌ی اشکال آن عشق می‌ورزد. سالن کنسرت هارپا که او آن را طراحی کرده از معماری فوق‌العاده‌ای برخوردار است و به خاطر پنل‌های شیشه‌ای رنگارنگش شهرت یافته است. هارپا به معنای ساز چنگ است. همچنین اولین ماه تابستان در زبان ایسلندی هارپا نامیده می‌شود.

سالن فیلارمونی الب در هامبورگ (آلمان)

در معماری سالن فیلارمونی الب در هامبورگ ساختمان‌‌های انباری تاریخی با بنایی مدرن و شیشه‌ای پیوند خورده است. قسمت شیشه‌ای این سالن در نگاه اول “معلق” به نظر می‌رسد. طرح این بنا در عین حال تداعی‌گر آب و موج‌های دریا است. کنسرت افتتاحیه سالن فیلارمونی الب در ژانویه سال ۲۰۱۷ برگزار شد. تالار کنسرت فیلارمونی به‌گونه‌ای در این بنا جا داده شده که هیچ صدایی از منطقه بندری هامبورگ به آن نفوذ نمی‌کند.

منبع:دیوچه وله

چشم​‌اندازهای زیبای “سوئيس زاکسن” در شرق آلمان

صخره‌​هایی عجیب و غریب، دره​‌هایی عمیق و پرشیب و چشم​‌اندازی بی‌​نظیر. کوهستان ‌الب‌زانداشتاین، که کوهستانی است از ماسه‌​سنگ، به “سوئیس زاکسن” شهرت دارد.

خواهر کوچک کشور سوئیس

ماجرا چنین آغاز شد: حدود ۲۰۰ سال پیش دو نقاش سوئیسی که در آکادمی هنر شهر درسدن تدریس می​‌کردند، روزی تصمیم گرفتند از دروازه شهر بیرون بروند و در طبیعت اطراف آن گشتی بزنند. در این گشت و گذار با صخره​‌های باعظمتی روبرو شدند که برای آنان تداعی‌​کننده سرزمین​‌شان بود. از این‌رو آن را “سوئیس زاکسن” خواندند.

عزیمت!

حتی امروز هم درسدن بهترین نقطه آغاز سیر و سیاحت سوئيس زاکسن است. کشتی​‌های بخار در برابر بناهای بزرگ و سنگی دوران باروک از بندر حرکت می‌کنند تا در مسیر رود البه، به سوی جهان صخره‌​ها برانند.

چشم​‌اندازی از کوه

با یک سفر کوتاه دوساعته با کشتی و با عبور از رود البه به سوی مرز آلمان و جمهوری چک، می​‌توان به راحتی به مقصد رسید. اینکه مسافران راهی کدامیک از شهرهای وِلِن، رآتن، کونیگشتاین یا باد شاندآو هستند، چندان اهمیتی ندارد. جهان صخره​‌ها همه‌​جا در یک‌قدمی‌​شان است.

مجسمه​‌هایی از دل طبیعت

باد و باران برای دگرگون کردن ماسه​‌های نرم به شکل این مجسمه​‌های حیرت​‌آور میلیون‌​ها سال وقت صرف کرده‌​اند؛ مجسمه​‌هایی که مردم اهالی این منطقه نام​‌هایی تخیلی به آنها داده‌​اند. مانند: سگ اهریمنی، لوکوموتیو یا نگهبان دره. و نیز در اینجا: ستون هرکول در دره بیلا.

مسیری آسان برای کوه‌پیمایان

راه‌های خوب و مناسب مسیر را به کوه‌پیمایان نشان می‌دهند. کوه‌پیمایان تازه‌کار یا حرفه‌ای به راحتی می‌توانند حتی در فضایی تنگ و محصور از میان راه‌های گوناگون مسیر مناسب خود را انتخاب کنند: در صخره‌ها، تخت‌تپه‌ها، زمین‌های هموار و دره‌های عمیق. وانگهی کسی که برای صعود از کوه دست از تلاش برنمی‌دارد، در ازای تلاشش در پایان پاداش خود را می‌گیرد: دیدن دورنمایی یکتا.

بنای یادبود سنگی​

اکثر مسیرهای کوه‌پیمایی به صخره‌های باستای می‌انجامند که به‌راستی از برجسته‌ترین صخره‌های سنگی سوئيس زاکسن است. در گذشته‌های دور اینجا مأمن سواران راهزن بود، بعدها پای رومانتیک‌ها به اینجا باز شد و امروزه نیز محل تردد گردشگران است. در این ارتفاع ۲۰۰ متری بر فراز رودخانه البه، به ندرت آدم خلوت خودش را دارد، اما به جای آن چشم‌اندازی در برابر اوست که تنها در یک کلام می‌توان گفت: زیباست!

مهد ورزش صخره‌نوردی

سوئيس زاکسن با داشتن ۱۱۰۰ قله یکی از بزرگترین مناطق صخره‌نوردی آلمان محسوب می‌شود. در سال ۱۸۷۴ سرانجام برای نخستین بار صعود به یکی از قله‌های آن، بدون هیچ کمک فنی، ممکن گشت. استفاده از قلاب و میخ برای صعود از دیواره‌های کوه تا به امروز نیز مجاز نیست و صخره‌نوردان برای ایمنی خود می‌توانند از حلقه‌های فلزی با گره‌های طناب و یا اسلینگ استفاده کنند.

قلعه تسخیرنشدنی کونیگ‌اشتاین

این قلعه یکی از بزرگترین قلعه‌های اروپایی است که در طول تاریخ ۸۰۰ ساله خود، به یُمن دیوارهای قطور و توپ‌ها و خمپاره‌اندازهایش، هر تهاجمی را تاب آورده بود. آگوست نیرومند، پادشاه زاکسن، از این قلعه هم به‌عنوان زندان دولتی زاکسن استفاده می‌کرد، و هم برای ضیافت‌ها و مجالس با شکوهش. از انبار شراب او در این قلعه هنوز هم می‌توان دیدن کرد.

از کوهی به کوهی دیگر

برای دیدن کوه لیلین‌اشتاین، که یکی از برجسته‌ترین تخت‌تپه‌های سوئيس زاکسن است، کافی است از کونیگ‌اشتاین نگاهی به روبه‌رو انداخت. سوژه آماده دیگری برای عکس یک کارت پستال.

وداع با کوه‌ها روی رکاب دوچرخه

کسی که هنوز پس از راهپیمایی و کوهنوردی سرحال و قبراق است، در مسیر دوچرخه سواری کرانه رود البه دوباره به سوی درسدن رکاب می‌زند. البته کسی اشتیاقی به رکاب زدن در مسیر سربالایی ندارد، اما برای واپسین نگاه به جهان صخره‌ها!

منبع:دویچه وله

ماجرای ۴ شهر خلاق در یونسکو

شبکه شهرهای خلاق یونسکو در سال ۲۰۰۴ و برای ترویج همکاری میان شهرهایی به راه افتاد که از خلاقیت به عنوان عاملی راهبردی برای پیشرفت پایدار شهری استفاده کرده بودند؛ شهرهایی که این شبکه را تشکیل داده‌اند.

برای رسیدن به هدف مشترکی با هم کار می‌کنند: قرار دادن خلاقیت و صنایع فرهنگی در قلب برنامه‌های توسعه‌شان در سطح محلی و همکاری فعال در سطح بین‌المللی. از بین ۲۴۶ شهری که در دنیا عضو شهرهای خلاق یونسکو هستند، ۲ شهر رشت و اصفهان در سال ۹۴ و ۲ شهر سنندج و بندرعباس به‌تازگی به جمع شهرهای خلاق پیوسته اند.

رشت در زمینه خوراک شناسی، سنندج در زمینه موسیقی و شهرهای اصفهان و بندرعباس در زمینه صنایع دستی توانسته‌اند با داشته‌های موجود خود به عضویت شهرهای خلاق درآیند. این عضویت این امکان را به این شهرها می‌دهد تا در فرصتی ۴ ساله به غنای اقدامات زیرساختی خود بپردازند و از آن محل برای ارتقا اقتصادی، اشتغال و گردشگری خود بهره بگیرند؛ امکانی که برخی از این شهرها هنوز نتوانسته‌اند برنامه‌ریزی دقیقی برای استفاده از این عنوان جهانی داشته باشند. تا جایی که اخیرا زمزمه‌هایی در زمینه پس گرفتن این عنوان از رشت شنیده می‌شود.

  • رشت، شهر خلاق خوراک شناسی

«شهر خلاق خوراک شناسی» عنوانی بود که در سال ۹۴ به رشت تعلق گرفت؛ عنوانی که بیش از پیش تنوع غذایی گیلان را مورد توجه قرارداد. چندی پیش اما «شهرود امیرانتخابی» مدیرکل میراث فرهنگی گیلان موضوع پس گرفتن عنوان شهرخلاق از رشت را مطرح کرد. وی گفته بود: «شهرداری رشت برای از دست ندادن این امتیاز باید به سرعت یک‌سری مستندات به یونسکو ارائه دهد.

این مستندسازی‌ها باید در راستای برنامه‌ها و رویدادهایی باشد که شهرداری تاکنون برای معرفی رشت به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی انجام داده است. » با وجود ثبت رشت دریونسکو به‌عنوان شهرخلاق خوراک شناسی با ۲۹۰ نوع غذای گیلانی، تا انتهای آذرماه فرصتی برای این شهر شمالی کشور باقی نمانده است و مسئولان این شهر باید گزارش عملکرد ۴ ساله خود را به یونسکو ارائه کنند. رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت دراین باره به همشهری می‌گوید: عنوان «رشت، شهرخلاق خوراک» یک برند جهانی برای رشت محسوب می‌شود و باید حفظ شود.

«فاطمه شیرزاد» با اشاره به نزدیک شدن به روزهای پایانی مدت ۴ ساله فعالیت رشت شهر خلاق خوراک یونسکو اظهار می‌کند: رشت ۲۰ آذرسال۹۴ به جمع شهرهای خلاق خوراک یونسکو پیوست و این بازده زمانی در بیستم آذر سال جاری به پایان می‌رسد. براساس تفاهم‌نامه همکاری میان شهرداری رشت و یونسکو، باید دراین‌ مدت اقداماتی برای بهره‌مندی از این برند در رشت انجام می‌شد که بخش‌هایی از آن تاکنون اجرا شده است.

h, ادامه می‌دهد: نبود اطلاع رسانی مناسب و شفاف سازی پیرامون چگونگی حفظ عنوان شهر خلاق خوراک موجب بروز نگرانی‌هایی شده بود که درحال رفع شدن است. شیرزاد با بیان اینکه برند شهرخلاق خوراک رشت می‌تواند نقش مهمی در اشتغال‌زایی ایفا کند، می‌افزاید: در بسیاری از کشورهای دنیا با بهره‌مندی از این برند و گسترش فعالیت در حوزه‌هایی ازجمله «خوراک حلال» دستاوردهای خوبی در زمینه رونق اقتصادی محقق شده است.

  • نقش محوری شهروندان

یک پژوهشگر حوزه شهری نیز دراین زمینه می‌گوید: هدف از برنامه شهرخلاق یونسکو که درسال ۲۰۰۴ و در ۷ مورد صنایع دستی، موسیقی، خوراک، رسانه، ادبیات، هنر و طراحی ارائه شد، توجه به خلاقیت‌های بومی بوده است. امین مسعودی می‌افزاید: اخیرا موضوعی مطرح شده‌است که شاید به دلیل رعایت نشدن برخی از الزامات، عنوان شهرخلاق خوراک ازسوی یونسکو از رشت گرفته شود، اما این‌طور نیست، چون ثبت این برند به این دلیل است که آن شهر درزمینه ظرفیتی که به‌خاطرش انتخاب شده، بیشتر کار کند و شهرداری نقش مهمی در این مورد دارد.

h, ادامه می‌دهد: البته چند سال از این موضوع می‌گذرد و باید به دنبال برنامه‌هایی باشیم که این برند شهری را حفظ کنیم و کار صرفا در یک پوستر خلاصه نشود. مسعودی عنوان می‌کند: اصلی‌ترین مشکلی که درزمینه جذب و پرورش استعدادهای خلاق در شهرهای ما وجود دارد، نبود تضمین مناسب برای بازگشت سرمایه است. رفع این مشکل با افزایش آگاهی عمومی و حمایت گسترده از استعدادهای نو امکان‌پذیر است.

  • ارزیابی عملکرد شهرداری رشت

مدیر برنامه‌های یونسکو در شهرخلاق رشت نیز با اشاره به اقدام‌های انجام شده پس از ثبت رشت به عنوان شهرخلاق خوراک، اظهار می‌کند: گروهی دوسال و نیم برای این عنوان شبانه روز تلاش کردند. ایده شهرخلاق، مدلی بود که توسعه پایدارشهری را فارغ از جغرافیای سیاسی پیش ببرد.

فاطمه قدیمی با بیان این که شهرخلاق در مسیر تحقق توسعه پایدار، به کارآفرینی و جلب مشارکت آحاد جامعه می‌پردازد، ادامه می‌دهد: ۱۸۰شهر از ۷۲کشور عضو شبکه شهرهای خلاق هستند و نام شهر رشت به‌عنوان تنها شهر ایران، در حوزه خوراک، در شبکه شهرهای خلاق ثبت شده است. وی با بیان اینکه باید در ماه جاری گزارشی از اقدام‌های انجام شده را به یونسکو ارائه کنیم، عنوان می‌کند: تاکنون بیشترین میزان مراجعه‌کننده به شهرداری برای سرمایه‌گذاری در زمینه شهرخلاق خوراک شناسی بوده است. مثلا پیشنهاد سرمایه‌گذاری هزار گاری شهری با مدل و شکل یکپارچه ۲ سال است که در شهرداری خاک می‌خورد. شاید بهتر باشد اعضای شورا پاسخ دهند نتیجه آکادمی خوراک چه شد؟ نتیجه دایره‌المعارف خوراک چه شد؟ یا نتیجه اقدام برای ارائه گواهینامه شهرخلاق خوراک شناسی به‌طورمشترک براساس سرفصل‌های میراث فرهنگی چه شد؟

قدیمی ادامه می‌دهد: نبود ثبات مدیریتی در حوزه شهری از مشکلاتی است که در مسیر تحقق برنامه‌های درنظرگرفته شده درزمینه شهرخلاق خوراک وجود دارد. با وجود همه کمبودها، عملکرد شهرداری را قابل قبول ارزیابی می‌کنم.

blank

  • اجرای طرح‌های توسعه‌ای در اصفهان

اصفهان نیز مانند رشت ۴ سال قبل به شبکه شهرهای خلاق یوسنکو پیوسته است. این شهر به عنوان مهد هنرهای دستی ایران شناخته می‌شود. استان اصفهان به لحاظ حجم، ۶۰درصد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده است و بیش از ۷۰هزارهنرمند صنایع دستی دراین استان فعالیت می‌کنند که تاکنون حدود ۴۰هزارنفر از میان آنها شناسنامه‌دار و ۴۰۰هزارنفر شاغل دراین بخش ساماندهی شدند. میزان ارزآوری صنعتگران و هنرمندان حوزه صنایع ‌دستی کشور حدود ۵۰۰میلیون دلار در سال اعلام شده است.

به گفته مسئولان، سهم صنایع دستی کشور از تولید ناخالص ملی بیش از ۲/۹ درصد است و قابلیت افزایش صادرات آن تا ۲میلیارد دلار هم وجود دارد. رئیس اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان، درباره عضویت این شهر در شبکه شهرهای خلاق یونسکو، در گفت‌وگویی بیان کرده بود که ابتدا مرکز خلاقیت و نوآوری در حوزه شهرداری اصفهان به وجود آمد تا علاوه بر تشکیل دبیرخانه شهرخلاق، ارتباط اصفهان با شهرهای خلاق را توسعه دهد و مکانی برای پژوهش کاربردی درباره ظرفیت‌های صنایع خلاق در توسعه پایدار شهریباشد.

«علیرضا رفیعی» می‌افزاید: این ساختار اکنون با عنوان مدیریت پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شناخته می‌شود. شهرداری اصفهان دراین ۴ سال فعالیت‌های گوناگونی را برای افزایش رونق صنایع خلاق و استفاده کاربردی از خلاقیت در تدوین طرح‌های توسعه محلی انجام داده است که از این میان می‌توان به فعالیت‌های گوناگون رویدادی، پژوهشی، حمایتی، ترویجی اشاره کرد. رفیعی ادامه می‌دهد: اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان یک برنامه عملیاتی برای ۴ سال آینده تدوین کرد که تا پایان سال ۲۰۱۹ به شبکه شهرهای خلاق یونسکو تحویل می‌شود.

blank

  • سنندج، شهر خلاق موسیقی و آواز

چندی پیش بود که شهرسنندج به همراه بندرعباس به عنوان ۲ شهر دیگر ایران در فهرست شهرهای خلاق یونسکو ثبت شدند تا مسیری ۴ ساله را برای یک تجربه جهانی بپیمایند و با تبادل اطلاعات با دیگر شهرهای خلاق بتوانند به گردشگری جهانی در این حوزه کمک کنند. برخلاف شهر رشت که همه بار ثبت و تداوم روند شهرخلاق برعهده شهرداری رشت بوده است، در شهرسنندج مسئولان دولتی و شهری درکنار یکدیگر به تلاش دراین زمینه می‌پردازند.

دراین زمینه استاندار کردستان از اجرای موسیقی خیابانی تا ایجاد بوستان موسیقی با مجوز اداره فرهنگ و ارشاد خبر می‌دهد. ایجاد میدان دف هم از دیگر برنامه‌های این استان است. معاون فرهنگی شهردار سنندج نیز به‌عنوان متولی ثبت شهرخلاق، به همشهری می‌گوید: یونسکو شهرداری هر شهر را به‌عنوان متولی اصلی می‌شناسد. بنابراین شهرداری سنندج برای اغاز کار، انجام مراحل ثبت و تحقیقات در این زمینه، از استانداری در فاز اول مبلغی را به‌ عنوان بودجه درخواست کرد و همچنین فاز مطالعاتی و امکان‌سنجی آن هم با همکاری موسسه توسعه دانش انجام شد.

«سرکوت نجفی» با بیان این‌که ازنظر یونسکو زیرساخت فاکتور اصلی نیست، بلکه ماهیت موسیقی است که اهمیت بسیاری دارد، می‌افزاید: در سنندج هم موسیقی با خوی و فرهنگ مردم عجین شده است و به‌ندرت می‌توان خانواده‌ای را یافت که با موسیقی ناآشنا باشد.

او همچنین با اشاره به اقدام‌های انجام‌شده برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز این بخش می‌گوید: راه‌اندازی بوستان موسیقی در پارک سپیدار سنندج یکی از برنامه‌های شهرداری است که نظیر آن را در سایر شهرها کمتر می‌توان یافت.

blank

  • درخشش جهانی صنایع دستی بندرعباس

بندرعباس در استان هرمزگان به‌عنوان شهرخلاق صنایع‌دستی به شبکه شهرهای خلاق یونسکو پیوسته است. در این استان صنایع دستی بومی از جایگاهی ویژه برخوردار است. به‌عنوان مثال رودوزی‌های سنتی که از مهم‌ترین صنایع دستی این منطقه به‌شمار می‌رود، جزولاینفک پوشش بومی زنان و دختران منطقه است یا نوعی حصیر به نام «تک» در نواحی روستایی هم به‌عنوان زیرانداز و هم به‌عنوان بخشی از پوشش سقف خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از حصیربافی باید به عنوان رایج ترین و معمول ترین صنعت دستی استان هرمزگان نام برد.

مدیرکل میراث فرهنگی هرمزگان دراین زمینه می‌گوید: از همه ظرفیت‌ها برای ثبت بندرعباس به عنوان شهرخلاق صنایع دستی و آیین‌های سنتی استفاده کردیم. رضا برومند با بیان اینکه فضایی به وجود آوردیم که ثبت بندرعباس به سمت وسوی صنایع‌دستی و آیین‌های سنتی سوق داده شود، می‌افزاید: شبکه شهرهای خلاق یونسکو، ۷ حوزه را پوشش می‌دهد که با توجه به ظرفیت‌های صنایع دستی و آیین‌های سنتی که در بندرعباس وجود داشت، دراین حوزه پذیرفته شد.

او ادامه می‌دهد: دراین زمینه اقدام‌های خوبی برای پروژه ثبت شهر بندرعباس انجام دادیم که می‌توان به برگزاری و ایجاد نمایشگاه‌های و بازارچه‌های صنایع دستی، حضور صنعتگران در نمایشگاه‌های مختلف، برگزاری پنجشنبه‌های صنایع دستی و حتی فروش صنایع دستی با هماهنگی شهرداری در خیابان‌های بندرعباس را نام برد که همه اینها زمینه را برای ثبت بندرعباس فراهم کرد.

منبع:همشهری

گورستان ماشین ها، منطقه گردشگری می شود

دامنه کوه تاریخی رشکان که طی ۳۰سال گذشته به گورستان خودروهای سنگین تبدیل شده بود، از فعالیت های مخرب زیست محیطی پاکسازی شد.

همشهری آنلاین/ مهین قاسمخانی: دیگر نشانی از آن همه ماشین آلات سنگین و غول پیکر نیست. گرد و غباری که سال ها بر سر  کوه رشکان سایه افکنده بود، فرونشسته، اما زخم هایی که بر تن آن وارد شده، همچنان بر پیکره این یادگار کهن خودنمایی می کند. آخرین بار همراه یکی از شورایاران محله صفائیه-چشمه علی به این محدوده آمدیم. آن زمان همسایگان کوه تاریخی رشکان از حضور مهمانان ناخوانده ای که بی رحمانه در حال بلعیدن همسایه قدیمی شان بودند گلایه داشتند. آن روز از پله های داربستی که اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای راحتی تردد گردشگران نصب کرده بود بالا رفتیم تا بتوانیم از بلندترین نقطه کوه، سمت دیگر آن را ببینیم. همان زمان بود که حجم زیادی از  ماشین آلات سنگین را درست در دامنه شمالی کوه رشکان دیدیم که پارک شده بودند. وجود ده ها کامیون، باب کت، کمپرسور، بیل مکانیکی و… که همسایه ها به آن گورستان کمپرسورها می گفتند، آنهم درست در کنار یک کوه تاریخی به اندازه کافی عجیب و ناراحت کننده بود، اما وقتی متوجه شدیم مدعیان این گورستان، برای ایجاد فضایی مسطح بخشی از کوه تاریخی رشکان را هم تراشیده اند تأسف ما صدچندان شد. آن روز همسایه های رشکان دست به دامن همشهری محله شده بودند تا کوه تاریخی محله شان را از زوال نجات دهند و امروز «معصومه پورنظری» شهردار ناحیه یک منطقه۲۰ ما را به این محل آورده تا بگوید دیگر چیزی به اسم گورستان کمپرسورها وجود ندارد.

تیشه به ریشه آثار تاریخی

محله صفائیه-چشمه علی به دلیل وجود چند اثر تاریخی و طبیعی، در واقع یک محدوده گردشگری است اما این ظرفیت های بالقوه هیچگاه بالفعل نشد و حتی برخی افراد سودجو با بی توجهی تیشه به ریشه این داشته ها زدند. یکی از این ظرفیت ها کوه تاریخی «رشکان» است که به دلیل وجود استحکامات دفاعی گفته می شود بخشی از دژ دفاعی شهرری در روزگار گذشته بوده است. به همین دلیل به آن دژ رشکان هم می گویند. به فاصله کمی از دژ رشکان، باقی مانده نخستین کارخانه سیمان ایران یعنی کارخانه سیمان ری واقع شده که سال ها از تعطیلی آن می گذرد.

شهردار ناحیه یک منطقه۲۰ می گوید: «بعد از تعطیلی و بدهکار شدن این کارخانه، حدود ۷هکتار از زمین های آن که در واقع جزء اراضی دولتی بود واگذار شد. افرادی که این زمین ها را تصاحب کردند، در نهایت آن را اجاره دادند و اینگونه بود که این محدوده به پارکینگ و تعمیرگاه ماشین آلات سنگین تبدیل شد که گذشته از ایجاد انواع آلودگی های زیست محیطی، میراث تاریخی این محدوده را هم تحت تأثیر قرار داد.»

پورنظری می گوید: «علاوه بر تعمیرگاه های ماشین آلات سنگین، یک کارگاه تولید بتن هم در این زمین ها وجود داشت که فعالیت آن متوقف شده است.»

ورود و خروج ها کنترل می شود

شهردار ناحیه یک منطقه۲۰ اضافه می کند: «تخلیه این زمین ها که با دستور بازپرس شعبه۴ محقق شده است، خالی از چالش نبود، اما خوشبختانه مقام قضایی و مدیریت شهری سفت و سخت روی این موضوع تأکید داشتند و امروز شاهد پاکسازی اطراف کوه رشکان از فعالیت های مخرب محیط زیست هستیم.»

استقرار یک کانکس نگهبانی و مسدود کردن ورودی ها و خروجی های گورستان کمپرسورها سبب شده تا ورود و خروج به این محدوده کاملاً کنترل شده باشد. شهردار ناحیه یک می گوید: «در مدت یک ماه حدود ۲۰۰کامیون نخاله و زباله از محدوده گورستان کمپرسورها تخلیه شده است.»

آنگونه که پورنظری می گوید نشست های مشترکی بین شهرداری منطقه۲۰، بازپرس شعبه۴ و رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شده و قرار است محدوده دژ رشکان بعد از پاکسازی کامل به یک منطقه گردشگری تبدیل شود. وجود چشمه علی، باروی ری، دژ رشکان و حتی ساختمان نخستین کارخانه سیمان ایران که گفته می شود نخستین کارخانه صنعتی ایران هم به شمار می رود؛ در یک محدوده کوچک، همه و همه سبب شده تا این محدوده به یک ظرفیت بالقوه گردشگری تبدیل شود.

منبع:همشهری

علاقه گردشگران روس به ایران افزایش یافته است

مدیر انجمن تورگردانان روسیه اعلام کرد که علاقه و تمایل گردشگران روس برای سفر به ایران افزایش یافته است.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، «مایا لومیدزه»  افزود: نزدیکی عراق و برخی کشورهای بی‌ثبات خاورمیانه به ایران، بر علاقه گردشگران روس برای سفر به این کشور تاثیر منفی نگذاشته است.
وی با بیان اینکه صنعت گردشگری در این کشور درحال توسعه است، اظهار داشت: ایران همان پارس باستانی است.

این مقام گردشگری روسیه معتقد است که نظام روادید، مانع افزایش جریان گردشگران از روسیه به ایران می شود چرا که روادید در مرز این کشور تنظیم نمی‌شود.
وی افزود: علاوه بر ان وجود روادید سفر ایران در گذرنامه ممکن است مانع سفر به شماری از کشورها شود و این مانع از سفر گردشگران روس می‌شود.
والریا کورووینا مسئول یک شرکت گردشگری روسیه که گردشگران روس را به ایران اعزام می‌کند معتقد است که ظرفیت‌های بزرگی برای افزایش سفر گردشگران روس به ایران وجود دارد.
وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ایران موزه پهناور زیر آسمان باز است، افزود: صدها جاذبه بی‌نظیر گردشگری در ایران این کشور را به یکی بهترین مکان‌های دنیا با امکانات گسترده برای گردشگری تبدیل کرده است.
کورووینا گفت: بسیاری از گردشگران روس که به ایران سفر می‌کنند به این کشور دل می‌بندند و تمام تبلیغات منفی در رسانه‌ها را ازیاد می‌برند و از سفر به این کشور رضایت دارند و حتی برخی برای بار دوم می‌خواهند به ایران سفر کنند.

«کریستینا بوشچه» فعال روس در حوزه گردشگری نیز که به ایران سفر کرده است، می‌گوید که شیفته مردم ایران شده و تلاش می‌کند با ارائه چهره واقعی این کشور به گردشگران روس زبان، به سهم خود به رونق صنعت بکر و رو به رشد گردشگری در ایران کمک کند.
شاید علاقه این زن ۲۵ ساله روس به مردم ایران بوده که باعث شده او با مردی ایرانی ازدواج کند و این کشور را برای زندگی برگزیند. او حالا مدتی است در ایران اقامت دارد و در حوزه ارائه خدمات گردشگری به گردشگران خارجی فعال است،
حدود ۳۰۰ هزار نفر او را در صفحه اینستاگرامش دنبال می‌کنند؛ جایی که او موفق شده با ارائه مطالب و تصاویری جذاب از ایران، تصویرهای غلط ترسیم شده از این کشور زیبا در ذهن برخی مردم کشورهای دیگر را اصلاح کند و آنان را به سفر به ایران زیبا ترغیب و تشویق کند.
فعال گردشگری روس معتقد است: تجربه زندگی و اقامت در ژاپن را هم داشته اما جذابیت‌ها و نقاط مثبتی را که در ایران مشاهده کرده و روی خوش و مهمان نوازی که در ایرانی‌ها دیده، باعث شده ایران را برای یک زندگی جذاب و به عنوان یک مقصد بکر و مناسب برای انجام فعالیت های گردشگری برگزیند.

منبع:ایرنا

زیارتگاه خالد نبی

مجموعه گورستان و زیارتگاه خالد نبی در یک منطقه کوهستانی و در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان گنبد کاووس و ۵۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان کلاله و ۶ کیلومتری روستای گچی سو نزدیک آی تمر از توابع بخش مراوه تپه و بر فراز قله کوه گوگجه داغ واقع شده‌است. این مجموعه که در ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان گلستان قرار دارد، محل دفن خالد نبی و هم چنین میزبان تندیس‌های سنگی متعدد و کوچک و بزرگی است که گردشگران را به خود جذب می کند.

موقعیت جغرافیایی زیارتگاه خالد نبی

مجموعه گورستان و زیارتگاه خالد نبی در یک منطقه کوهستانی و در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان گنبد کاووس و ۵۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان کلاله و ۶ کیلومتری روستای گچی سو نزدیک آی تمر از توابع بخش مراوه تپه و بر فراز قله کوه گوگجه داغ واقع شده‌است. این مجموعه که در ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان گلستان قرار دارد، محل دفن خالد نبی و هم چنین میزبان تندیس‌های سنگی متعدد و کوچک و بزرگی است که گردشگران را به خود جذب می کند. همه‌ این عوامل در کنار چشم‌اندازهای بی‌نظیر مناظر اطراف، این منطقه را به‌عنوان یک جاذبه‌ گردشگری مهم در شمال کشور مطرح کرده است.

سیر تاریخی و فرهنگی

زیارتگاه خالد نبی براساس اعتقادات مردم ترکمن، محل دفن خالد نبی (خالد بن سنان) یکی از چهار پیامبری است که در فاصله پیامبری حضرت عیسی و حضرت محمد، مردم زمان خود را به شریعت خدا دعوت می‌کرده است. در نزدیکی و پایین‌ تر از بقعه خالد نبی بقعه‌های عالم بابا و چوپان آتا و دره‌ای به نام پنج شیر و همچنین چشمه‌ای به نام خضر قرار دارد. طبق روایات عالم بابا؛ پدر همسر خالد نبی و چوپان آتا یکی از اولیای گمنام است که مورد توجه و احترام هم‌ وطنان ترکمن است.

کمی دورتر از زیارتگاه خالد نبی، بر روی یکی دیگر از تپه‌های این منطقه، تندیس‌های سنگی متعددی در کنار یکدیگر و به طور پراکنده، مانند یک گورستان، از زمین قد برافراشته‌اند. بر اساس مستندات و شواهد، قدمت این گورستان تاریخی به هزاران سال پیش برمی گردد. همچنین به نظر می‌رسد که تعداد این سنگ‌ها در ابتدا در حدود ۶۰۰ عدد بوده است. گورستان باستانی و اسرار آمیز این منطقه را نمی توان در کنار مقبره خالد نبی(ع) نادیده گرفت. گورستانی که خودش حکایت عجیبی دارد.

چسبیده به این زیارتگاه دره ایی وجود دارد که در آن سنگ قبرهایی است که آدم را متعجب می کند. سنگ قبرهای آن به شکل استوانه‌ هایی به ارتفاع متوسط ۲ متر و با قطری بیش از ۵۰ سانتی متر و وزنی بالغ بر ۲ تن به صورت ایستاده است که از سنگ یک پارچه حجاری شده و تراشیده شده ساخته شده اند. عموم سنگ مزارهای خالد نبی بدون کتیبه و نوشتار هستند و تمامی آن ها به شکل های مختلف انسانی و تجریدی تراش خورده اند و اگر سنگ مزاری دارای کتیبه باشد غیر ماهرانه و تقلیدی ناشیانه از سنگ مزار های قدیمی و کتیبه آن بسیار مختصر و در حد معرفی فرد متوفی است. سنگ قبر ها به کل استوانه ای بلند، مستقیم و عمود به شکلو مشابه آلت مردان ساخته شده اند. بدنه و مقطع آن ها مدور که گاهی با شکلی شبیه شمع کوچک حجاری شده است. برخی از آن ها در انتها به شکل شبکلاه یا کلاه خود تراشیده اند. ارتفاع آن ها از حداقل یک متر تا حداکثر پنج متر و ارتفاع آن ها از سطح زمین در این گروه از سنگ مزارها از حداقل ۶۰ سانتی متر تا حداکثر ۴ متر است. این نوع سنگ مزارها اغلب یک خط عمودی را نمایش می دهند ، که احتمالا مخصوص گور مردان بوده است.

سنگ مزارهایی صلیبی شکل و یا به صورت نیم کره و شبیه دو پستان بزرگ نیز ساخته شده اند که احتمالا مخصوص گور زنان بوده است. اندازه آن ها کوتاهتر از سنگ مزارهای گروه اول و مقطع آن ها مستطیل شکل است که در قسمت پهن و گرد از بالا به پایین آویخته شده است. نمونه هایی از آن ها انسان هایی را در ذهن تداعی می کنند که ایستاده و دست به کمر زده اند. سنگ مزار هایی نیز به شکل شاخ قوچ ساخته هم در این بین پیدا می شود، زیرا در فرهنگ قدیمی ترکمن ها قوچ مظهر قدرت و فرمانروایی است و نقش شاخ قوچ متداول ترین نماد ترکمن است که این نقش را در سنگ مزارها، سر ستون خانه ها، بافته ها و گلیم و مخصوصا در نقش نمدها، به اشکال مختلف و بسیار زیبا به وفور می بینیم. از حیث تعداد، سنگ مزارهای دسته سوم کمتر از دو دسته دیگر اند. قبرستان خالد نبی بی‌ شک یکی از اسرار آمیزترین نقاط ایران است. به این دلیل که هنوز در مورد زمان و چگونگی پیدایش آن ابهامات فراوانی وجود دارد.

معماری زیارتگاه خالد نبی

زیارتگاه خالد نبی به صورت بنایی مسقف با پلان چهار ضلعی و تعدادی پنجره و در ورودی است، که در ورودی بقعه دارای طاق هلالی است. پنجره‌ها و در ورودی فلزی (آهنی) بسیارساده‌است و بر هیچ کدام از آن ها کتیبه تزیین دیده نمی‌شود. سقف آرامگاه خالد نبی از بیرون گنبدی مدور سبز رنگ و شلجمی شکل است که کمربند و گنبد داخل هم رفته‌است. در داخل بقعه خالد نبی فقط صورت قبری ساده به شکل قبرهای پشته‌ای به ارتفاع حدود ۵٫۱ متر دیده می‌شود که هیچ کتیبه تاریخی ای ندارد. سقف بقعه بر روی دو ستون فلزی استوار شده‌است. بر روی یکی از تاقچه‌های پنجره تعدادی سنگ‌های کوچک طبیعی از جنس سنگ‌های رودخانه‌ای گذاشته شده‌است. این سنگ‌ها توسط هیات امنای زیارتگاه و زایرین از محوطه بیرونی زیارتگاه و نیز از فضاهای گورستان قدیمی خالد نبی جمع آوری شده‌است، که نسبت به آنها باورها و اعتقاداتی وجود دارد.

ارزش های خاص زیارتگاه خالد نبی

این مجموعه با قدمتی بیش از هزار سال که به دوران پارینه‌سنگی باز می‌گردد زیارتگاه خالد نبی بر اساس اعتقادات مردم ترکمن، محل دفن خالد نبی (خالد بن سنان) یکی از چهار پیامبری است که در فاصله پیامبری حضرت عیسی و حضرت محمد، مردم زمان خود را به شریعت خدا دعوت می‌کرده است. قدمت این گورستان تاریخی به هزاران سال پیش بر میگردد. همچنین وجود گورستان اسرار آمیز باستانی در کنار این بقعه و همچنین رشته تپه ماهورهای خاکی آن که در بهار تا بستان یکپارچه سبز پوش می شوند این مکان را بیش از پیش دیدنی کرده است.

روایت ها و داستان هایی هم در مورد این گورستان در بین مردم محلی رواج دارد که بیان می کند که این مکان همان جایی است که خالد نبی(ع) در آن دعا کرد که قومش به سنگ تبدیل شود و دست کفار به آن ها نرسد حتی بعضی از اهالی معتقدند قسمتی از دیوار معروف اسکندر هم از این منطقه عبور کرده است.

منبع:ایران نگری

سد خاکی رودک

سد رودک که از نوع خاکی است با ارتفاع ۱۴/۵ متر و طول ۳۶۵ متر در محل ورودی روستای رودک قرار دارد. ذخیره‌ی مفید آب در این سد ۱/۵ میلیون متر مکعب است. این سد در دامنه‌ی کوه‌های جنوبی شهرستان احداث شده و با توجه به توپوگرافی منطقه که شیب از جنوب به شمال کم می شود، باعث تغذیه‌ی چاه‌های پایین‌دست در روستاهای همجوار از جمله سگزآباد شده است.

موقعیت جغرافیایی سد خاکی رودک

در ۲۵ کیلومتری جنوب‌غربی بویین زهرا در استان قزوین و در دامنه کوه‌های جارو، دهی قرار دارد به نام رودک. این روستا از شمال به سگزآباد از جنوب به کوه‌های جارو و از شرق به روستای تفک و از شمال غربی به چسکین و از غرب به رستم آباد متصل است. رودک در ۱۰ کیلومتری جنوب شهر سگزآباد واقع شده است که دارای باغات سر سبز در اطراف رودخانه‌ی حاجی عرب و درختان گردوی چند صد ساله می‌باشد و درختان آن در منطقه‌ی دشت قزوین معروف است.

سیر تاریخی و فرهنگی سد خاکی رودک

ده رودک در زلزله‌ی سال ۱۳۴۱ که در بویین زهرا رخ داد کاملا ویران شد. روستای رودک بعداز زلزله به دو محله‌ی بالا و محله‌ی پایین تقسیم شد که ساختمان‌های محله‌ی پایین توسط استادان و دانشجویان دانشگاه تهران به صورت تقریبا ضد زلزله احداث گردید. شغل اکثر ساکنان این روستا کشاورز و تعدای نیز در کنار آن به دامداری مشغولند. در محل ورودی این روستا سد خاکی بزرگی احداث شده که یکی از منابع تامین آب کشاورزی منطقه‌ی زراعتی خرم‌آباد این روستاست.

معماری سد خاکی رودک

سد رودک که از نوع خاکی است با ارتفاع ۱۴/۵ متر و طول ۳۶۵ متر در محل ورودی روستای رودک قرار دارد. ذخیره‌ی مفید آب در این سد ۱/۵ میلیون متر مکعب است. این سد در دامنه‌ی کوه‌های جنوبی شهرستان احداث شده و با توجه به توپوگرافی منطقه که شیب از جنوب به شمال کم می شود، باعث تغذیه‌ی چاه‌های پایین‌دست در روستاهای همجوار از جمله سگزآباد شده است. تغذیه‌ی قنوات یکی از مهم‌ترین مزایای این سد است. چرا که در نزدیکی این سد چندین مادر چاه مربوط به قنوات روستاهای هم‌جوار از جمله سگزآباد، امیر آباد نو قرار دارد که نسبت به قنوات دشت قزوین از آب‌دهی نسبتا خوبی برخوردار هستند. همچنین این سد باعث جلوگیری از فرسایش خاک بر اثر سیلاب های شدید می‌شود. رودک دارای سه قنات می‌باشد که هر کدام قسمتی از مزارع و باغات را سیراب می‌کند و در گویش محلی به «کمرک» در غرب «یوخاری کهریز» در مرکز و «آشاقی کهریز» در جنوب شرقی نام گرفته‌اند. کشتزارها و باغ‌ها به نام‌های محلی عبارتند از «قنشر»، «قصبه»، «قاراگونه»، «ارخاستو»، «مزرعه شاوه»، «گاوچک» و «خرم آباد». آب قنوات معمولا به صورت سهم آبی بین کشاورزان تقسیم می‌شود و هر کس به‌ اندازه‌ی سهمی که دارد می‌تواند از آب قنوات استفاده کند.

پیشنهاد برای دیدن سد خاکی رودک

باغات ییلاقی این روستا محل تفریح و استراحت مسافرین شهرهای بویین زهرا و سگزآباد می‌باشد. این روستا دارای دو امامزاده به نام‌های محمدباقر و فضل‌علی می‌باشد. استفاده از دریاچه‌ی سد برای پرورش ماهی که این مورد در سال‌های اخیر مورد استفاده قرار گرفته است نیز می‌تواند برای بازدید مناسب باشد. این سد در نزدیکی روستای رودک احداث گردیده که یکی از قطب‌های گردشگری طبیعی شهرستان بوئین زهرا می باشد، عمدتا در فصل بهار. با ما بمانید.

منبع:ایران نگری

گشت و گذاری در وین، کلان‌شهر طلایی‌رنگ جهان

گردشگرانی که در سال ۲۰۱۸ راهی وین، پایتخت اتریش، می‌شوند با گنبدها و بناهایی درخشان و طلایی‌رنگ روبرو خواهند شد. طلایی رنگ کلیدی سبک “هنر نو” است که اتریش از آن در سال ۲۰۱۸ به‌شکلی ویژه تقدیر می‌کند.

بخش تاریخی

بخش تاریخی و توریستی وین در ناحیه‌ی ۱ قرار دارد. دومین بنا از سمت چپ در این تصویر “کاخ اکویتابل” (Palais Equitable) است. در شیشه‌های ساختمان روبروی آن می‌توان بازتاب نمایی از کلیسای جامع اشتفان را دید. این ساختمان نیمه‌شیشه‌ای را هانس هولاین، معمار اتریشی، طراحی کرده است. این بنا در سال ۱۹۹۰ گشایش یافت و طرح مدرن آن بحث‌های فراوانی را در مورد “خدشه‌دار” شدن تصویر شهر برانگیخت.

“جدایی وین”

ساختمان “جدایی وین” (Wiener Secession) که احداث آن به سال ۹۸ / ۱۸۹۷ میلادی برمی‌گردد، برای نمایش آثار گروهی از نقاشان و مجسمه‌سازان اتریشی ساخته شد که در آن زمان از انجمن هنرمندان اتریش کناره گرفته و انجمنی ویژه تشکیل داده بودند. نخستین رئیس این انجمن گوستاو کلیمت (۱۸۶۲ − ۱۹۱۸)، نقاش و مجسمه‌ساز معروف اتریشی بود. اعضای این انجمن در پی زبانی تازه برای آثار خود در سبک “هنر نو” (Jugendstil) بودند.

“حاشیه زینتی بتهوون”

گوستاو کلیمت در طبقه تحتانی این ساختمان برای نمایشگاهی در سال ۱۹۰۲ با الهام از سمفونی نهم بتهوون مجموعه نگاره‌هایی را خلق کرد. در این نگاره‌های دیواری ۳۴ متری داستان شوق انسان برای رسیدن به خوشبختی به تصویر کشیده شده است. این اثر هنری گوستاو کلیمت که به “حاشیه‌ی زینتی بتهوون” مشهور است، از ۲۶ فوریه تا ۹ مارس ۲۰۱۸ به علت مرمت قابل بازدید نیست.

دوره‌ی طلایی

“حاشیه زینتی بتهوون” اثر اصلی و نقطه‌ی اوج سبک “هنر نو” در وین محسوب می‌شود. با این اثر بود که گوستاو کلیمت یکی از دوره‌های آثار خود را آغاز کرد که به “دوره‌ی طلایی” معروف است. “گروه هم‌سرایان فرشتگان بهشت و آغوش”، “بوسه”، “یودیت” و “آدله بلوخ‌باوئر” از آثار مشهور کلیمت هستند که در این دوره آفریده شدند. “آدله بلوخ‌باوئر” سوژه فیلم “زن طلایی‌پوش” (محصول ۲۰۱۵) با بازیگری هلن میرن بوده است.

کلیسای سنت لئوپولد

یکی از زیباترین کلیساهایی را که به سبک هنر نو ساخته شده، اتو واگنر (۱۸۱۴ − ۱۹۱۸)، معمار اتریشی، طراحی کرده است. کلیسای سنت لئوپولد که بین سال‌های ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۷ میلادی بنا شد نخستین کلیسای مدرن اروپا محسوب می‌شود. کولومان موزر، یکی دیگر از اعضای “انجمن جدایی وین” طراحی پنجره‌های رنگین این کلیسا را برعهده داشت. برای مرمت گنبد طلایی این کلیسا در سال ۲۰۰۶ میلادی دو کیلوگرم ورقه‌ی طلا مصرف شد.

زیبایی سادگی

محراب‌ها، محفظه‌های اشیای مقدس، حوضچه‌ی آب مقدس، چراغ‌ها و حتی لباس‌های کشیشان این کلیسا نیز طبق طرح‌های اتو واگنر ساخته‌ و تولید شده‌اند. فرانتس فردیناند، آرشیدوک اتریش که برای زرق و برق و جلای سلطنتی ارزش بیشتری قائل بود، هنگام گشایش این کلیسا سادگی معماری و تزئین آن را به باد انتقاد گرفته بود. درهای این کلیسا در روزهای آخر هفته به روی بازدیدکنندگان باز است و برای دیدن آن باید ورودی پرداخت.

ایستگاه میدان کارل

پیوند میان زیبایی و کاربرد را می‌توان در دو بنایی که در میدان کارل واقع هستند، مشاهده کرد. این دو بنا قرار بود نخست به خاطر ساخت مترو تخریب شوند، اما پس از اعتراضات گسترده مرمت و بازسازی شدند. البته از طریق این دو بنا نمی‌توان به ایستگاه مترو وارد شد. بنای غربی شعبه‌ای از موزه وین در میدان کارل است و بنای شرقی نیز امروزه یک کافه است.

“پل بلند”

در این نقطه از شهر وین همواره یک پل وجود داشته است. این پل نخست چوبی بود و سپس با مصالح دیگر ساخته شد. این پل خیابانی که به “پل بلند” معروف و از میراث تاریخی وین است در سال ۱۹۰۴ میلادی در سبک “هنر نو” ساخته و افتتاح شد. روی بدنه‌های مرمری این پل نماهایی از نسخه‌های قدیمی این پل حکاکی شده است. از این پل خیابان “ویپلینگر” می‌گذرد و پله‌هایی از دو سو آن را به خیابان زیرین وصل می‌کند.

تقدیر از هنرمندان

از آنجایی که وین بسیاری از زیبایی‌های خود را مدیون سبک “هنر نو” است، سال ۲۰۱۸ را به این سبک اختصاص داده و با برگزاری برنامه‌ها و نمایشگاه‌های گوناگون از هنرمندان آن تقدیر می‌کند. معروف‌ترین این هنرمندان چون گوستاو کلیمت (تصویر)، اگون شیله، اتو واگنر و کولومان موزر همگی در سال ۱۹۱۸، یعنی یکصد سال پیش درگذشتند.

شهر پل‌ها

وین شهر پل‌ها هم محسوب می‌شود، گفته می‌شود که در پایتخت اتریش بیش از ۱۷۰۰ پل کوچک و بزرگ وجود دارد. تصویر: چشم‌اندازی از زیبایی پل‌های وین از روی بلندی معروف لئوپولد.

منبع:دویچه وله

کوهنوردی و طبیعت گردی با نوزادان و کودکان

اولین لحظه‌ی هر کودکی زیبا و به یاد ماندنی است. از روزی که شما پدر و مادر می شوید، اولین بغل، اولین کلمه، اولین قدم و خیلی از اولین های دیگر برای همیشه در ذهن شما می ماند. اما اگر شما اهل کوهنوردی و طبیعت‌گردی باشید، اولینی که انتظارش را می کشید، اولین باری است که با فرزند خود به طبیعت می روید.

ولی به نظر شما اولین باری که می توانید با فرزندتان به طبیعت بروید چه زمانی است؟

برای این سوال، پاسخ مناسب و دقیقی وجود ندارد. ولی اگر از ما بپرسید این مورد هر چه زودتر اتفاق بیافتد بهتر است.

اصول اولیه کوهنوردی و طبیعت‌گردی با کودکان

کودکان را خشک، گرم و سیر نگه دارید: کودکان اگر شکمشان پر باشد و بدنشان هم خشک و گرم باشد معمولا در طبیعت مشکلی ندارند. اما این سه، شرط های اصلی و اولیه‌ی همراه بردن کودک در طبیعت است و به هیج عنوان نباید آن را از یاد برد. کودکان مقاومت بزرگسالان را ندارند و ممکن است با کوچکترین فشار، شکسته شوند و تجربه ناخوشایندی را برای شما رقم بزنند. اما در صورتی که این سه شرط رعایت شود می توانند با تمام قوا به ماجراجویی در کنار شما بپردازند و کاری کنند که تجربه بسیار خوش آیندی از کوهنوری و طبیعت‌گردی با کودک خود داشته باشید.

کودکان را خنک نگه دارید و مطمئن شوید تشنه نیستند: شاید فکر کنید که این دقیقا برعکس گزینه بالا باشد! اما در تابستان و فصل های گرم چیزی که بیشتر از غذا برای کودک مهم است، رسیدن آب کافی به او و جلوگیری از گرما زده شدن او است.

تجهیزات را دو باره و سه باره چک کنید: باید برای هر رفتاری از سمت کودک در طبیعت آمادگی داشته باشید و مطمئن باشید می توانید او را آرام و سرگرم کنید. خوردنی مورد علاقه، اسباب بازی مورد علاقه، لباس مورد علاقه و موارد دیگری که می تواند در طبیعت به کودک شما آرامش ببخشد را باید همراه داشته باشید. تا زمانی که کودک شما آن قدر بزرگ شود که بدانید چه می‌خواهد، باید گزینه های احتمالی را همراه خود داشته باشید.

آب و هوا را فراموش نکنید: آب و هوا می‌تواند برای کودکان بسیار غیر قابل تحمل باشد. کودکی که از گرما می نالد و یا سردش شده و نمی خواهد حرکت کند، کودکی که از رعد و برق ترسیده، تمام این‌ها هشدارهایی هستند برای شما تا از مواجه شدن کودکتان با آن پیشگیری کنید.

blank

کودک درون خود را بیدار کنید: سعی کنید خود را به جای کودکتان قرار دهید. اگر جای او بودید در طبیعت چه می کردید؟ کارهایی که کودک در طبیعت می کند اکتشاف و تجربه است. با او همراه شوید و تلاش کنید تجربه ای امن را برای او رغم بزنید.

کوهنوردی و طبیعت‌گردی با کودکان زیر ۱ سال

داشتن کودک زیر یک سال (نوزاد) در طبیعت به این معنا است که باید او را در طبیعت حمل کنید. همین موضوع بر روی تجهیزاتی که می توانید به همراه ببرید، مسیر طبیعت‌گردی و کوهنوردی و هم چنین مقصد شما تاثیر می‌گذارد.

اولین نکته در این شرایط، انتخاب وسیله‌ی مناسب حمل نوزاد است. می خواهید او را در سبد به دست بگیرید، بر روی دوش و پشت خود حمل کنید و یا او را در جلوی بدنتان آویزان کنید؟ پیشنهاد ما این است که اگر نوزاد زیر ۶ ماه دارید حتما او را در جلوی بدنتان حمل کنید تا حرکاتش را ببینید. البته او معمولا باید کل مسیر را خواب باشد.

  • قبل از شروع حتما مطمئن شوید نوزاد شما به کوله‌ی حمل نوزاد عادت کرده و در آن راحت است.
  • کوله های حمل نوزاد باید طوری باشد که او بتواند راحت در آن بخوابد و چرت بزند.
  • زمان های خواب نوزاد را در نظر بگیرید و به هیچ عنوان آن را بر هم نزنید.
  • او را از تابش مستقیم نور خورشید دور نگه دارید.
  • مراقب گردن نوزاد باشید تا در حین حرکت شما و تکان های مسیر فشاری به آن وارد نشود.
  • برای نوزاد شیشه آب جدا داشته باشید و حتما در طول سفر به او آب بدهید.
  • از تمام لوازم نوزاد، چند عدد اضافه هم داشته باشید.
  • به هیچ عنوان کهنه، دستمال و سایر وسایل دور ریختنی را در طبیعت رها نکنید.

کوهنوردی و طبیعت‌گردی با کودکان ۱ تا ۴ سال

در این سن کودک در مرحله‌ی نصف حمل و نصف راه رفتن قرار دارد. کودک در این سنین معمولا می‌تواند به راحتی راه برود ولی خب مشکلات مربوط به خود را هم دارد. با این که راه رفتن را بسیار دوست دارد ولی از حمل شدن در کوله مجهز هم بدش نمی آید. هر چه باشد منظره از آن بالا خیلی جذاب‌تر و قشنگ‌تر است.

کوهنوردی و طبیعت گردی با کودکان

  • قمقمه‌ی آب مخصوص برای کودک تهیه کنید تا او را تشویق کنید آب بیشتری مصرف کند.
  • برای کودک در این سن نیاز نیست پوتین تهیه کنید. یک کفش کتانی نرم و خوب کفایت می کند.
  • جوراب و لباس اضافه برای کودک همراه داشته باشید و همواره لباس او را خشک نگه دارید.
  • کودکان در این سن دوست دارند لوازم خودشان را داشته باشند. می توانید برای آن ها کوله پشتی های سبک ولی جذاب بخرید تا حس ماجراجویی آن ها را تقویت کنید.
  • همیشه حواستان باشد که چه قدر مسیر رفته اید و چه قدر مسیرِ برگشت دارید. کودکان در این سن در هر زمانی می توانند خسته شوند و نیاز به حمل پیدا کنند. پس قوای بدنی خودتان را هم در نظر بگیرید.
  • اگر جایی دشت و مرتع بود و حس کردید کودکتان می تواند در آن آزادانه قدم بزند و تفریح کند، او را رها کنید تا برای خودش خوش بگذراند. اما چشم از او بر ندارید و تک تک حرکاتش را نظارت و پیش‌بینی کنید.
  • نگران کثیف شدن لباس کودک نباشید. بگذارید کودک در کمال آرامش در طبیعت بازی کند و لباسش را کثیف کند. اما نگذارید زیاد با لباس خیس بچرخد. هر زمان که تشخیص دادید می‌توانید لباس کودک خود را عوض کنید.

کوهنوردی و طبیعت‌گردی با کودکان ۵ تا ۱۲ سال

کودکان در این سن به راحتی راه می رود و شما از حمل آن ها آسوده هستید. این جا زمانیست که می توانید کوهنوردی و طبیعت‌گردی را به کودک خود بیاموزید و با او به طبیعت بروید.

  • کودکان در ابتدا باید با دقیقا تحت نظر والدین در طبیعت گام بردارند. حتی ممکن است شما مجبور باشید تمام مدت دست آن ها را بگیرید.
  • پس از آن که مطمئن شدید کودکتان می‌تواند در طبیعت، خودش حرکت کند و از خطرات محیط آگاه است، اصل این است که در جلوی والدین حرکت کند و والدین حرکات او را ببینند و او را راهنمایی کنند.
  • کودک نباید از دید والدین دور شود. زمانی که در مسیر به جایی رسیدید که احتمال می‌دادید کودک می تواند از دید شما خارج شود باید به او آموزش و دستور دهید که توقف کند تا شما به او برسید و بتوانید مسیر پیش روی او را ببینید و او را راهنمایی کنید.
  • حتما برای کودکتان سوت خطر تهیه کنید و به او آموزش دهید در هنگام خطر بتواند با سوت محل خود را به شما اعلام کند.
  • به کودک آموزش دهید که اگر در طبیعت گم شد چه کار کند: توقف کند، سر جای خود بماند و با ضرب های ۳ تایی سوت بزند و منتظر جواب سوت بماند.
  • برای انتخاب مقصد کوهنوردی و طبیعت‌گردی به فکر تفریح کودک نیز باشید. مثلا حتما در نظر بگیرید کودک کجا می تواند آب‌بازی کند و یا با دست از صخره‌ها بالا برود!
  • به کودکان آموزش دهید تا وسایل خودشان را جمع و جور کنند و او را از دور مدیریت کنید.
  • کودکان به سرعت بی‌حوصله می‌شوند. پس در مسیر به فکر یافتن راه هایی برای سرگرم کردن او باشید.
  • در مسیر مکان‌های استراحت را نشان کنید و در هر مکان به کودک جایزه و خوراکی بدهید تا او را تشویق کنید به ادامه مسیر. مثلا بگویید وقتی به آن درخت رسیدیم نوشیدنی بخوریم و به فلان سنگ که رسیدیم خوراکی دیگری بخوریم.
  • از کودکی به آن‌ها بیاموزید که در طبیعت هیچ ردی از خود بر جای نگذارند و در قبال زباله های خود مسئول باشند.
  • استفاده از ابزارهای کوهنوردی و طبیعت‌گردی، مثل نقشه‌خوانی و جهت‌یابی را به او یاد دهید.

کوهنوردی و طبیعت‌گردی با کودکان می تواند بسیار لذت بخش باشد و خاطراتی را برای شما رقم بزند که هیچ‌گاه آن را فراموش نکنید. به یاد داشته باشید که کودکان در طبیعت از شما الگو می‌گیرند و اگر شما رفتارهای پرخطر و اشتباه داشته باشید مطمئن باشید که کودکان متوجه آن ها می شوند و آن ها را تکرار می کنند. اگر شما هم نکته ای را می‌دانید که می تواند به والدین برای سپری کردن اوقات خوش با کودکان خود در طبیعت کمک کند، آن را در بخش دیدگاه‌ها با سایر بازدیدکنندگانبه اشتراک بگذارید.

منبع:ایران نگری

معرفی شهر بندرعباس ‌به عنوان پایتخت گردشگری دریایی ایران

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان از برگزاری جشنواره ملی غذاهای دریایی در بندرعباس خبر داد و گفت: ‌قصد داریم از همین رهگذر شهر بندرعباس را به عنوان پایتخت گردشگری دریایی کشور معرفی کنیم.‌

رضا برومند در جلسه شورای اسلامی شهر بندرعباس که به منظور تعامل و هم‌اندیشی میان شورا و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد اظهار داشت: در یک سال گذشته توجه خاصی به صنایع دستی داشتیم چرا که بیشترین تناسب را با اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبری دارد و از طرف دیگر این صنایع به عنوان بنگاه های زودبازده معروف هستند.

وی افزود: در ثبت آثار ملی از سال گذشته تا کنون  ۶ اثر طبیعی استان از جمله گنبدهای نمکی بستک ثبت کرده ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان گفت: در باقی حوزه‌ها نیز رشد قابل قبولی داشته‌ایم از جمله ثبت ملی ۱۰ اثر ناملموس، ثبت ملی ۷ اثر منقول و ۱۹ مورد نیز تعمیر و مرمت آثار تاریخی را در یک سال گذشته شاهد بوده ایم.

وی با اشاره به مرمت اشیا تاریخی و رشد چشمگیر این مسئله در یکسال گذشته گفت: مرمت اشیا تاریخی تا پیش از مهرماه ۹۷ تنها ۵۰ مورد بوده که این رقم در یکسال گذشته به ۲۰۰ مورد رسیده است.

برومند با اشاره به تسهیل امور مربوط به جذب سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری استان گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری و گردشگری در یکسال گذشته ۱۳ صدور مجوز ایجاد داشته‌ایم و صدور موافقت اصولی نیز به حدود ۸۲ مورد رسیده است، در این حوزه با کاهش استعلام‌ها امور مربوط به سرمایه‌گذاری تسهیل شده است.

وی برگزاری جشنواره استانی هرمزگان من را یکی از کارهای خوب در حوزه شناسایی اماکن دارای ظرفیت گردشگری در استان برشمرد و افزود: در یکسال گذشته علی‌رغم هجمه‌های فراوان توانستیم جشنواره انبه و یاسمین گل میناب را برگزار کنیم، در سال جاری ۷ رویداد ملی در کشور برگزار می‌شود که جشنواره ملی غذاهای دریایی نیز به میزبانی هرمزگان و شهر بندرعباس برگزار می‌شود و قصد داریم از همین رهگذر شهر بندرعباس را به عنوان پایتخت گردشگری دریایی کشور معرفی کنیم.

وی ادامه داد: بندرعباس از مبدا گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل شده و رشد ۲۸ درصدی جذب گردشگر در سال جاری این ادعا را اثبات می کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان با اشاره به افتتاح ۲ هتل و ۱۶ اقامتگاه بوم گردی در سال جاری اظهار داشت: امسال یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان جذب اعتبار برای مرمت اثار تاریخی داشتیم و امسال نیز می خواهیم ۶ میلیارد دیگر جذب کنیم.

برومند تصریح کرد: از شورای شهر و شهرداری می خواهیم با توجه به جابه جایی محل فروش ماهی، بازار ماهی فروشان فعلی را به بازارچه صنایع دستی و هنرهای بومی اختصاص دهند.

وی افزود: بندرعباس در لیست شهرهای خلاق قرار دارد و این بازارچه می تواند به عنوان برند حوزه صنایع دستی استان باشد.

برومند گفت: جهت ایجاد کیوسک های اطلاع رسانی گردشگری و صنایع دستی به اختصاص ۵ نقطه در شهر بندرعباس و برای نصب بیلبوردهای تبلیغاتی نیز به اختصاص ۵ نقطه در مبادی ورودی شهر بندرعباس (در مسیرهای حاجی آباد، میناب، بندر خمیر، فرودگاه و اسکله) نیاز داریم و امیدواریم شهرداری و شورای شهر با ما همکاری کنند.

وی در ادامه افزود: ساختمان کلاه فرنگی نیاز به مرمت و تعمیرات اساسی دارد ما در مجموعه میراث فرهنگی به دنبال تملک و تصاحب این ساختمان نیستیم تنها می خواهیم با مشارکت شهرداری و حوزه علمیه این ساختمان قدیمی و اثر تاریخی حفظ شود.

منبع:تسنیم