زمان «مرخصی سفر» پیشنهاد شد

کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی در ستاد مدیریت کرونا، برای تشویق مردم به سفر بعد از تعطیلات نوروز، اعیاد «فطر» و «قربان» را با عنوان «فرصت سفر همگانی» یا «مرخصی سفر» با لحاظ سهمیه بنزین سفر، به دولت پیشنهاد کرد.

وزیر بهداشت برای تشویق مردم به سفر پس از تعطیلات نوروز  قبلا گفته بود: بعد از تمام شدن بحران کرونا، کوپن تسهیلاتی به مردم داده شود تا سفر بروند. معاون گردشگری هم توضیح داده بود که منظور از کوپن سفر، ایجاد مرخصی و یا فرصت تعطیلات همگانی برای سفر  است. اینک کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی در ستاد مدیریت کرونا، درباره ایجاد زمان مرخصی سفر و «فرصت سفر همگانی» و «تخفیف هتل‌ها و تاسیسات گردشگری» به توافق رسیده و این پیشنهاد را برای تصویب به همراه دیگر مصوبات کمیته، توسط وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس ستاد ملی مدیریت کرونا فرستاده است.

دومین نشست این کمیته که به میزبانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ورزش و جوانان، راه و شهرسازی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (سازمان حج و زیارت) و پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا و معاونت‌های این وزارتخانه برگزار شد، موضوعات مختلف مرتبط با حوزه گردشگری در شرایط شیوع بیماری کرونا را بررسی کرد.

اعضای این کمیته مصوب کردند: به‌دنبال ابلاغ پروتکل‌های مربوط به پیشگیری و کنترل ویروس کرونا نظارت‌های لازم برای اجرایی شدن در واحدهای تابعه و تحت پوشش دستگاه‌های عضو کمیته انجام شود، همچنین ایجاد فرصت سفر همگانی بعد از دوره بحران کرونا و تشویق مردم به سفر در «اعیاد فطر» و «قربان» با لحاظ کردن بنزین سفر و تخفیف در هزینه‌های سفر مانند تور، اقامت، پذیرایی و… به‌عنوان پیشنهاد این کمیته به هیأت دولت ارائه شود.

با توجه به اعلام آمادگی پلیس اماکن عمومی ناجا برای انجام امور مربوط به ضدعفونی تاسیسات گردشگری، مقرر شد جزئیات کار سریعاً بررسی و برای اجرا به دبیرخانه کمیته اعلام شود.

در این جلسه مصوب شد: تاسیسات گردشگری به دلیل کمبود اقلام بهداشتی و ضدعفونی، امکان رعایت پروتکل‌های پیشگیری و کنترل کرونا را ندارند که تا عادی شدن شرایط، اقدامات لازم برای جبران آسیب‌های مربوط به شیوع ویروس کرونا، در تاسیسات گردشگری و ورزشی و حمل‌ونقل و اماکن زیارتی تا حصول نتیجه، متوقف می‌شوند. لغو مراسم نوروزگاه‌ها با توجه به ضرورت اتخاذ تدابیر احتیاطی لازم برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا نیز از دیگر مصوبات این کمیته بود.

همچنین دستگاه‌های عضو موظف شدند برنامه‌هایی را برای پر کردن اوقات فراغت مردم، برنامه‌ریزی و به اجرا درآورند که از آن جمله می‌توان به  گردشگری مجازی و ورزش‌های خانگی در محیط منازل و همچنین لیگ بازی‌های رایانه‌ای و ادعیه و زیارت‌های مجازی و… اشاره کرد.

اعضای این کمیته تصویب کردند که دستگاه‌های عضو، با اتخاذ تدابیر لازم مراجعات حضوری مردم را به حداقل ممکن کاهش دهند. در این راستا مقرر شد تمدید مجوزها و پروانه‌های فعالیت ذی‌نفعان به پایان اردیبهشت ماه موکول شود و تا آن تاریخ مجوزهای موجود، معتبر قلمداد شود.

در این نشست، اقدامات سایر دستگاه‌ها در زمینه پیشگیری و کنترل شیوع بیماری کرونا، همکاری پژوهشکده‌های وزارتخانه‌های علوم و بهداشت برای سرعت‌بخشی به تولید مواد، اقلام و ملزومات ضدعفونی کننده محیط‌های عمومی و اهتمام به آموزش از طریق فضاهای مجازی و نیز همکاری صدا و سیما در برگزاری گردشگری مجازی در موزه‌ها و جاذبه‌های تاریخی با همکاری معاونت میراث‌فرهنگی کشور مورد بررسی قرار گرفت.

تشدید ایران‌هراسی به بهانه ویروس‌کرونا

بنا بر این گزارش که روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منتشر کرده، ولی تیموری ـ معاون گردشگری و دبیر کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی مدیریت کرونا ـ با اشاره به ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای کنترل و کاهش آسیب‌های ویروس کرونا با همکاری دستگاه‌های مسؤول، بر ضرورت هوشیاری دستگاه‌ها برای جلوگیری از سوءاستفاده برخی کشورها به منظور تشدید ایران‌هراسی به بهانه ویروس‌کرونا و خدشه‌دار کردن خصلت مهمان‌نوازی ایرانی‌ها تاکید کرد و رعایت اصول اخلاقی و اخلاق حرفه‌ای را در مواجهه با هموطنان و حتی مبتلایان احتمالی به بیماری کرونا لازم و ضروری دانست.

او اظهار کرد: پیشنهادهای اقتصادی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای جبران خسارات واحدها و اماکن عمومی که به معاونت اقتصادی ریاست جمهوری ارسال شده، در آن نهاد در دست بررسی قرار گرفته که امیدواریم منتج به تصمیم‌های خوبی شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

پاسخ به ابهام‌های «لغو سفر» بدون کسر جریمه

اگر در سفر تلفن همراه گم کردیم، چه کار کنیم؟

تا به حال به این فکر کرده اید که اگر تلفن همراه را در سفر گم شد چه باید بکنید؟ حقیقتا حتی فکر کردن به گم شدن موبایل در سفر تن آدم را واقعا می لرزاند. تصور کنید که؛ در سفر هستید و هر چقدر که جیب و کیفتان را می‌ گردید در نهایت تلفن همراهتان را پیدا نمی‌ کنید!

باور کنید که آدم حتی از تصورش هم وحشت می کند، حال چه برسد به این که این اتفاق واقعا رخ دهد. با این حال، اصلا وقوع این حادثه دور نیست و بنابراین سعی بر آن داریم تا در این مطلب، راهنمایی ‌و رهنمودهای لازم برای روبرو شدن با این شرایط را در اختیار شما قرار دهیم. توجه داشته باشید که در راهنمای گم شدن موبایل در سفر برای شما فرقی نخواهد کرد که سیستم عامل موبایلتان اندروید، آی او اس و یا ویندوز فون باشد پس، با ما همراه باشید.

گم شدن موبایل در سفر با این که واقعا موضوعی ترسناک و دلهره آور است اما به هر حال موردی است که اتفاق افتادن آن همان گونه که گفتیم، اجتناب نا پذیر است اما باید خودتان را برای چنین اتفاقی آماده کنید. در شهرهای شلوغ و مکان های توریستی که مملو از آدم های بومی و گردشگر هستند، افراد سودجویی وجود دارند که بدون آن که شما متوجه شوید؛ شما را زیر نظر دارند تا وقتی که حواستان نیست، موبایل و یا کیفتان را بدزدند.

الان باید به نظر شما چه کار کرد؟ خودتان را در آن موقعیت تصور کنید. برای مثال شما در یکی از متروهای شهر استانبول هستید و متوجه می شوید که موبایلتان در جیبتان نیست، اولین کاری که به شما پیشنهاد می کنیم که انجام دهید این است که خونسردی خود را حفظ کنید و تا می توانید سعی کنید تا تمرکز کنید.

سعی کنید تا مسیرهایی که تا آن لحظه پیموده اید را در ذهن خود دوباره مرور کنید. این احتمال وجود دارد که حین خرید، موبایل خود را بر روی پیشخوان فروشنده جا گذاشته باشید و یا حین صرف غذا، بر روی میز رستوران موبایل خود را رها کرده باشید.

اگر در سفر تلفن همراه گم کردیم، چه کار کنیم؟

در زمان گم شدن موبایل در سفر می توانید تا از یک فرد بومی در مقصدتان برای تماس گرفتن با موبایلتان کمک بگیرید. اگر تلفن خود را در جایی جا گذاشته باشید و فردی با زبان مقصد شما تلفن را پاسخ دهد، آن وقت کسی که به شما کمک کرده می تواند تا با آن طرف خط صحبت کند و از آن فرد بخواهد تا موبایل شما را پس دهد.

البته فراموش نکنید که گم شدن موبایل در سفر آن هم به این صورت، البته باید بگوییم تا قبل از هر چیزی وسایلتان را کامل بگردید زیرا احتمالش هست تا وقتی حواستان نبوده موبایلتان را در کیسه و یا بگ خریدتان، انداخته باشید. البته این ها احتمالات زیاد و خوشبینانه ترین حالت های ممکن هستند. بدترین اتفاق رخ داده این است که، فرد سودجویی تلفن همراه شما را از شما دزدیده باشد. پس از متوجه شدن این که موبایلتان دزدیده شده هر چه سریع تر به اولین ایستگاه پلیس که در نزدیکی شماست مراجعه کنید و ماجرا را کامل توضیح دهید.

از هم اگر زبان مقصدتان را نمی دانید از یک فرد بومی کمک بگیرید تا بتوانید پروسه ی دزدیده شدن را به طور کامل برای پلیس توضیح دهد. در بعضی از کشور ها برخی از مردم مثل ترکیه تسلط کافی بر انگلیسی نداشته باشند و پس ممکن است اگر ترکی بلد نباشید برای رساندن منظورتان با مشکل مواجه شوید. پروسه ی ثبت شکایت در موارد این چنینی در سفر می تواند برای شما خسته کننده و طولانی باشد.

بنابراین، تعداد روزهایی که قرار است آن جا بمانید را برای پلیس توضیح دهید تا بتوانند زودتر به نتیجه برسید. البته ما شدیدا توصیه می کنیم که بر روی موبایلتان از اپلیکیشن های دزدیاب استفاده نمایید و به روی موبایلتان، رمز پیچیده و مناسبی بگذارید تا دزدها به راحتی نتواند به اطلاعات شخصی شما دست پیدا کند.

با نصب چنین اپلیکیشن هایی به محض این که متوجه شدشد تا فردی موبایل شما را دزدیده است ما می توانید جایی که موبایلتان وجود دارد را پیدا کنید. که البته ما پیشنهاد می کنیم که زمانی که این اتفاق افتاد به همراه پلیس به آن محل بروید. به خاطر داشته باشید که دزدها مخصوصا در سفرهای خارجی می توانند بسیار خطرناک عمل کنند بنابراین، هرگز تنها برای پیدا کردن گوشی خود اقدام نکنید.

راهنمای انتخاب لباس برای مسافران/آژانس

باید بپذیرید که گاهی پروسه ی شکایت و پیدا کردن تلفن همراه به قدری طولانی خواهد بود که شاید مجبور باشید تا روزها و حتی ماه ها صبر کنید و این در زمانی که برای سفرتان در نظر گرفته اید در تناقض خواهد بود و پیشنهاد ما این است که موضوع را به ایستگاه پلیس اطلاع دهید و از آن ها اطلاعات تماس و ایمیلی برای ارتباط خود با آن ها بگیرید و به آن ها نشان دهید که پیدا کردن موبایلتان برای شما بسیار مهم است و پس از بازگشت از آن کشور در زمینه ی موبایلتان با آن ها مکالمه کنید.

باید واقع بین باشید که گاهی آن موبایل هرگز پیدا نخواهد شد و بنابراین به محض ورود به کشور سیم کارت خود را بسوزانید و به دوستان و نزدیکانتان اطلاع دهید و این را هم باید بگوییم که به محض این که که متوجه شدید که موبایلتان گم شده، پسورد ایمیل، اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی خود را تغییر دهید چرا که اگر، دزد بتواند به آن ها دسترسی پیدا کند می تواند مشکلات دیگری را برای شما ایجاد کند.

تا جایی که می توانید اطلاعات شخصی و مالی خود را در موبایل خود مخصوصا در سفر، در موبایلتان نگه ندارید. یکی از راه های خوب حفظ موبایل، استفاده از کیف های گردنی است. موبایلتان را در این کیف ها قرار داده و در زیر پیراهنتان از آن مراقبت کنید.

کیف های کمری، گزینه ی نه چندان مناسبی برای نگهداری از موبایل هستند و همچنین جیب پشتت شلوار و یا پیراهنتان. چرا که در اماکن شلوغ؛ شما هرگز متوجه نخواهید شد که یک دزد با چه مهارتی می تواند موبایلتان را از شما بدزدند.

یک راه دیگر مراقبت موبایلتان در سفر این است که یک شماره موبایل دیگر ار بر روی برچسب ریزی زده و بر پشت موبایلتان بچسبایند تا اگر کسی آن را پیدا کرد، بتواند آن را به دست شما برساند. می توانید برای پیدا کردن موبایلتان در چنین شرایطی از پرسنل هتل و یا راهنمای تورتان کمک بگیرید چرا که، آن ها برای بارها و بارها با چنین مسئله ای مواجه شده اند و راه حل مناسب را بهتر از شما می دانند. پیشنهاد می کنیم که در چنین شرایطی عصبانیت و خشم خود را کنترل کنید و از درگیر شدن با افراد بومی و پلیس به شدت بپرهیزید و به مامورین پلیس اعتماد کنید.

مطمئن باشید که با خشم و عصبانیت شرایط را علیه خود بدتر می کنید و اگر کسی هم بتواند به شما کمک کند بی شک از این کار پرهیز می کند. یادتان باشد، زبان نرم می تواند در بسیاری از جاها به کمکتان بشتابد.

توصیه می کنیم که اطلاعاتی همانند شماره ی تماس همراه دیگرتان را به همراه اطلاعات شخصی و آدرس محل اقامتتان را در چند برگه ی یادداشت بنویسید و به جاهایی که در آن روز رفته اید بدهید تا اگر کسی موبایل شما را پیدا کرد بتواند به شما دسترسی داشته باشد.

اقداماتی که باید در هنگام گم شدن تلفن همراه در سفر انجام داد:

روشن کردن GPS

اگر مکای یاب یا همان گزینه ی لوکیشن تلفن همراه شما روشن است می توانید تا به راحتی با وارد کردن سریال گوشی و یا رمز آن گوشی خود را حتی در صورت خاموش بودن ردیابی نمایید.

اگر در سفر تلفن همراهمان گم شد، چه کار کنیم؟

استفاده از برنامه ی گوشی من رو پیدا کن!
برنامه هایی همچون Find My iPhone می توانند تا به شما کمک کنند تا یک برنامه ی پشتیبان بر روی گوشی خود نصب کنید تا در صورت گم شدن موبال در سفر و یا هر شرایط دیگری که باعث می شود تا شما به گوشی خود دسترسی نداشته باشید را به راحتی پیدا نمایید.

از قفل خودکار و کد عبور استفاده کنید
هر دستگاه تلفن همراهی دارای نوعی مکانیزم قفل یا رمز عبور است که این امکان را ایجاد می کند که هیچ کس به جز صاحب گوشی نتواند آن را بازیابی نماید. به هر حال این امکان را خیلی از مردم نمی شناسند و نسبت به وجود آن بی اطلاع هستند. اگر این برنامه را فعال نکنید، به راحتی پیام، عکس، ایمیل و حساب کاربری شما در اختیار دیگرانی که به موبیال شما دسترسی دارند، قرار می گیرد.

رمز عبور خود را ذخیر نکنید
اصولا ما نسبت به استفاده از گوشی های خود برای سرعت و سهولت کارمان، رمزهای مختلف را در گوشی های خود ثبت می کنیم. قبل از این که گم شدن موبایل در سفر برای ما اتفاق بیافتد باید هنگام استفاده از حساب‌ های کاربری خود، گزینه ی ذخیره ی رمز عبور را فعال ننماییم. درست است که راحتی ما تحت الشعاع قرار می گیرد اما اگر گوشی شما سرقت شده باشد، هر شخصی با باز کردن تلفن همراه شما به تمامی حساب‌ های کاربری شما دسترسی پیدا خواهد کرد.

مرتبط:

راهنمای انتخاب لباس برای سفر

ستون مارکوس اورلیوس از بناهای تاریخی روم

مارکوس اورلیوس کومودوس که بود؟

مارکوس اورلیوس کومودوس آنتونیوس امپراتور روم میان سال های ۱۸۰ تا ۱۹۲ميلادي بود.کومودوس در لانوویوم در نزدیکی رم متولد شد. پدرش مارکوس اورلیوس امپراتور روم بود. با این که کومودوس پسر بزرگ پدرش نبود ولی با توجه به اینکه برادر بزرگترش در زمان زندگی پدر مرد پدرش وی را براي جانشینیش برگزید. وی در ۱ ژانویه۱۷۷( ميلادي) در ۱۵ سالگی به کنسولی رسید و اینچنین جوان ترین کنسول تاریخ روم شد. وی بعد با بروتیا کریسپینا پیمان زناشویی بست. در ۱۷ مارس۱۸۰ مارکوس اورلیوس مرد و پسرش امپراتور یگانه روم گشت.

به نظر میرسد که ستون مارکوس اورلیوس و فاستینا (Faustina) که در پیازا کولونا در شهر رم واقع شده است به وسیله کومودوس و به یاد پدر و مادر خود در حدود سال ۱۸۰ ميلادي ساخته شده است.

ستون مارکوس اورلیوس

ستون مارکوس اورلیوس از ستون مشهور قدیمی تراجان که در سال ۱۱۳ ميلادي در رم ساخته شده بود الهام گرفته شده است. این ستون نمایش نامه هایی از مبارزات موفق نظامي امپراتوری رم را در برابر کوییدی ها در سراسر دانوب که در سال های ۱۷۲ تا ۱۷۵ ميلادي روی داده بود به شکلی حکاکی شده به نمایش می گذارد.

ستون مارکوس اورلیوس

ساختار ستون مارکوس اورلیوس

ستون مارکوس اورلیوس در حال حاضر ۳۹ متر بلندي داشته ولی بیش از ۷ متر از ساختار پایه آن در زیر زمین باقی مانده است. در بالای این ستون یک مجسمه که احتمالا امپراتور بوده است قرار گرفته و ارتفاع کلی این ساختار را بیش تر افزایش می داده است. بر مبنای فهرست های مرجعی که در قرن چهارم ميلادي نوشته شده است ارتفاع این ستون شگفت انگیز ۵۱٫۹۵ متر یا ۱۷۵ فوت رومی میباشد . داخل ستون پوچ بوده و یک پله مارپیچی داخل آن قرار گرفته است که قابلیت دسترسی به بخش بالایی ستون را ممکن می ساخته است. براي دسترسی به داخل ستون می بایست از طريق پایه سمت ویا دل کورسو( Via del Corso) وارد شوید که اما اکنون به روی همه بسته میباشد . تصور ميشود که یک پرستشگاه براي امپراتور در نزدیکی این ستون واقع شده است.

این ستون که در سبک دوریک ساخته شده در ۲۱ حلقه برجسته حکاکی شده طبقه بندی شده است که هر کدامیک از آنها دارای ۱۳۰ سانتیمتر ارتفاع بوده و نشانگر مبارزات مارکوس اورلیوس در سرزمین های شمال دانوب است. این مبارزات در سال های ۱۷۲ و ۱۷۳ ميلادي علیه مارکومان و در سال های ۱۷۴ تا ۱۷۵ ميلادي علیه سارمات ها بوده است. روایت هایی که از این دو مبارزه حکاکی شده است به شخصیت های پیروز و نخستین پایگاه نیروی دریایی که از رود دانوب عبور نموده است اشاره دارد.

بیشترین ها حکاکی های موجود بر روی ستون مارکوس اورلیوس مربوط به اتفاق های میدان جنگ میباشد ، ولی پس زمينه های جالبی مثل امپراتور و سربازانش، لجستیک و شاهکارهای مهندسی جنگ های رومی و همچنين تصویری از سربازان در موقع عبور از پل پونتونهم دیده ميشود. حکاکی ها در طراحی های مجسمه سازی زمان باستانی میباشد . در ساخت حکاکی ها تأکید بر این بوده است که بتوان پرسپکتیو را در قسمت های بالایی ایجاد نماید. سرها بیش از بزرگ بوده و بدن ها خيلي کوتاه یا بلند ميباشند و خصوصیات صورت به ميزان حداقل خود میرسد .

مرتبط:

معبد پانتئون در رم ایتالیا

 

 

گلدن هورن _دلیل جدایی قاره آسیا از قاره اروپا

قاره های اروپا و آسیا دو قاره مجزا از هم هستند که دارای مرز مشترک با یکدیگر می باشد و جالب است بدانید که مرز مشترک این دو قاره در شهر استانبول واقع شده است و نام آن شاخ طلایی یا گلدن هورن می باشد، در واقع شهر استانبول، در کشور ترکیه تنها شهر موجود در جهان می باشد که نیمی از آن در قاره آسیا و نیم دیگرش در قاره اروپا قرار دارد و این موضوع یکی از شگفتی های این شهر به شمار می آید در ادامه قصد داریم به معرفی محل جدایی دو قاره آسیا و اروپا از یکدیگر یعنی همان بندر شاخ طلایی، واقع در کشور ترکیه و شهر استانبول بپردازیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

گلدن هورن

شاخ طایی (هالیج به ترکی) در واقع نام بندری به شکل شاخ می باشد که در محله فاتح (یکی از معروف ترین و توریستی ترین محله های استانبول) واقع شده است و دو رود کوچک در آن جاری اند، همانطور که پیش تر اشاره کردیم این دره جدا کننده قسمت اروپایی و آسیایی شهر استانبول می باشد و از این نظر حائز اهمیت است، البته در نظر داشته باشید که بندر طبیعی شاخ طلایی در حال حاضر یکی از پر طرفدار ترین جاهای دیدنی استانبول به شمار می آید و می توان گفت که تمامی گردشگران تور استانبول از آن بازدید می کنند و این منطقه از نظر گردشگری نیز بسیار مهم است.

گلدن هورن علاوه بر قرار گیری در مرز مشترک قاره آسیا و قاره اروپا محل تلاقی دریای سیاه و دریای اژه می باشد و در محل لنگر انداختن کشتی های تجاری رومی و عثمانی بوده است.از دیگر نکاتی که باید در رابطه با گلدن هورن بدانید وجه تسمیه آن می باشد، مردم ترک نام شاخ طلایی را با توجه به شکل هندسی بندر و همچنین رنگ انعکاس نور بر روی آب به هنگام غروب خورشید، انتخاب کرده اند.

پل های موجود در گلدن هورن

همانطور که پیش تر اشاره کردیم گلدن هورن محل جداسازی دو قاره اروپا و آسیا بوده و یکی از مهم ترین بنادر موجود در کشور ترکیه به شمار می آید، جالب است بدانید که در گذشته هیچ پلی بر روی این بندر وجود نداشت و مردم برای تردد و عبور و مرور از این منطقه از کشتی استفاده می کردند، اما با گذشت زمان پل های متعددی بر روی این منطقه ساخته شد که پل گالاتا مهم ترین آن ها می باشد، این پل زیبا در سال ۱۸۳۶ ساخته شده و در سال های ۱۸۴۵، ۱۹۱۲ و ۱۹۹۳ مجداً بازسازی شده است. از دیگر پل ها موجود در گلدن هرن می توان به پل اونکاپانی، پل هالیچ و مترو پل اشاره کرد، لازم به ذکر است که پل اونکاپانی با نام پل آتاتورک نیز شناخته می شود، همچنین گردشگران تور استانبول باید بدانند که برخلاف تصور عموم مترو پل مخصوص عبور عابرین پیاده می باشد.

جاذبه های اطراف گلدن هورن

گردشگرانی که در سفر با تور ترکیه به استانبول رفته و از گلدن هورن بازدید می کنند باید بدانند اطراف این بندر زیبا مملوء از جاذبه های گردشگری می باشد که برخی از آن ها عبارتند از مسجد فاتح، بازار بزرگ استانبول و غیره همچنین بد نیست بدانید که تفریحات بسیاری برای گردشگران در این منطقه در نظر گرفته شده است، تفریحاتی نظیر خرید کتاب، انواع رستوران های سنتی و مدرن و غیره که استفاده از آن ها می تواند در ثبت خاطرات شاد از سفر به شما کمک کند.

پاچوکا _شهر رنگین کمانی مکزیک!

شهر پاچوکا یکی از شهرهای قدیمی و تاریخی مکزیک است که در ایالت ایدالگو قرار گرفته است. پاچوکا با مکزیکوسیتی حدود ۹۰ کیلومتر فاصله دارد و به راحتی می توان از پایتخت مکزیک به این شهر سفر کرد. شهر پاچوکا جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوانی دارد که از دوره های مختلف به جای مانده اند. اما شاید چیزی که نام این شهر را اخیرا بر سر زبان ها انداخته است تپه رنگین کمانی این شهر باشد! چند سال پیش گروهی از هنرمندان تصمیم گرفتند دستی به سر و روی شهر بکشند و به همین دلیل یک از مناطق مسکونی شهر که روی تپه ای قرار گرفته را مثل یک رنگین کمان زیبا رنگ کردند.

موزه گردی
همان طور که گفتیم پاچوکا شهری تاریخی است و به همین دلیل موزه های بسیار خوب و جالبی در این شهر وجود دارد. در سفر به هر شهر به یاد داشته باشید که موزه گردی می تواند به بهترین شکل شما را با فرهنگ و تاریخ آن منطقه آشنا کند؛ پس از موزه گردی غافل نشوید! در این موزه ها می توانید از اشیاء و آثار تاریخی بی نظیری بازدید کنید که از محوطه های باستانی اطراف کشف شده اند. پیشنهاد اولمان بازدید از مجموعه کارتل د آرت (Cuartel de Arte) است. این مجموعه هنری و فرهنگی در واقع شامل سه موزه، یک گالری هنری، یک کتابخانه و چند اثر معماری و هنری بی نظیر است. این مجموعه یکی از بهترین جاذبه های گردشگری پاچوکا است و مطمئنا حسابی شما را سرگرم خواهد کرد. بعد از این مجموعه، می توانید سری به موزه معدن شهر هم بزنید و سفری کوتاه به تاریخ پرفراز و نشیب شهر داشته باشید.
blank
سفری به تمدن های باستان
شهر پاچوکا شهری تاریخی است و اطراف این شهر محوطه های تاریخی فراوانی وجود دارند. از جمله جاذبه های گردشگری پاچوکا می توان به چند سایت و محوطه باستانی اشاره کرد که در اطراف شهر قرار دارند. این محوطه های باستانی در فاصله نزدیکی از شهر قرار دارند و در یک روز می توانید از آن ها بازدید کنید. Xihuingo یکی از جذاب ترین ترین ویرانه های باستانی است که برخی از مهم ترین آثار تیوتیهوکان در آن قرار دارند. این محوطه باستانی در فاصله یک ساعت رانندگی با شهر فاصله دارد و به راحتی می توانید به آنجا بروید. منطقه دیگر Huapalcalco است که در باور آزتک ها جایگاه مرد فانی است که بعدها به خدای آزتک ها تبدیل می شود. علاوه بر این، محوطه باستانی تولا، پایتخت باستانی امپراتوری تولتک نیز با شهر پاچوکا فقط ۲ ساعت فاصله دارد.
تماشای مسابقه فوتبال!
بله، تعجب نکنید! حضور در استادیوم و تماشای یک مسابقه فوتبال هیجان انگیز هم می تواند یکی از جاذبه های گردشگری پاچوکا باشد. فوتبال دوستان حتما نام باشگاه پاچوکا را شنیده اند. این باشگاه یکی از حرفه ای ترین تیم های فوتبال در مکزیک است و هواداران بسیاری هم دارد. در اوایل تابستان و اوایل زمستان مسابقات لیگ فوتبال مکزیک برگزار می شود و اگر در این بازه زمانی در مکزیک به سر می برید می توانید یکی از این مسابقات را در استادیوم تماشا کنید. تماشای یک مسابقه فوتبال در لیگ حرفه ای مکزیک مطمئنا تجربه ای لذتبخش و جالب خواهد بود.
پاچوکا
طبیعت گردی
شهر پاچوکا توسط کوهستان های نفس گیر و طبیعت فوق العاده زیبایی احاطه شده است. به همین دلیل طبیعت گردی را به جرات می توان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری پاچوکا دانست. در شهر پاچوکا و همین طور سرتاسر ایالت ایدالگو پارک های بسیار زیبایی وجود دارند و اوقات خوشی را برای شما فراهم می کنند. اگر به ماهیگیری علاقمندید می توانید به El Cedral Dam بروید که داخل پارک ملی ال شیکو قرار گرفته و مکانی ایده آل برای ماهیگیری، کمپینگ و کوهنوردی است. Llano Grande و Valle de los Enamorados هم دو دره شگفت انگیز هستند که کنار پارک ال شیکو قرار گرفته اند و طبیعتی بکر و نفس گیری دارند. در این منطقه می توانید کوهنوردی کنید، قایق سواری کنید و یک شب را در دل طبیعت زیبای منطقه سپری کنید. اگر اهل طبیعت گردی هستید طبیعت زیبای پاچوکا مطمئنا شما را غافلگیر خواهد کرد.
پاچوکا
رنگین کمانی به وسعت یک شهر
چند سال پیش مسئولین شهر تصمیم گرفتند ظاهر شهر را زیباتر کنند. به همین دلیل گروهی از هنرمندان گرافیتی دور هم جمع شدند و یکی از محله های کارگر نشین شهر به نام پالمیتاس را به رنگین کمان تبدیل کردند! این منطقه مسکونی بر فراز تپه ای قرار گرفته است و به همین دلیل خانه های زیبا و رنگارنگ آن از فاصله دور هم مشخص است. این کار هنری باعث شد نام شهر پاچوکا بر سر زبان ها بیفتد و گردشگران زیادی برای بازدید از این شهر رنگین کمانی به پاچوکا بیایند. بنابراین مسلما این محله زیبا و رنگارنگ را می توان یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری پاچوکا به حساب آورد که حتما باید از آن بازدید کنید.

بیش از ۲۰۹ خانه در این منطقه مسکونی با رنگ های شاد و زنده رنگ آمیزی شدند تا درکنار هم یک رنگین کمان بزرگ را تشکیل بدهند. این اثر هنری یکی از بزرگ ترین آثار هنری خیابانی است که در یک شهر اجرا می شود و تا این حد وسعت دارد. تکمیل این رنگین کمان بزرگ حدود دو ماه و نیم طول کشید و بیش از ۲۰۰۰۰ لیتر رنگ برای ایجاد این رنگین کمان زیبا مصرف شده است. نکته بسیار جالب اینکه تبدیل شدن این محله کارگرنشین و فقیر به یک رنگین کمان مشهور و زیبا باعث شده آمار جرم و جنایت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند!

مرتبط:

جنگل چاقوها (جنگل سینجی) از عجایب جهان

ورود به این جنگل سینجی فقط به افراد خبره توصیه می‌شود چون گم شدن در میان این پدیده طبیعی و حیات وحشی که در آن است، هزینه‌ی گزافی در پی خواهد داشت.
جنگل سینجی در ماداگاسکار

جنگلها از نظر گردشگری کم تر  بعنوان یک جاذبه مورد توجه قرار میگیرند و معمولاً یک رودخانه، آبشار، اثر تاریخی و… در بین جنگل است که سبب ميشود جمعیت زيادي وارد جنگل شوند. بهرحال جنگل ها براي برخی افراد، مظهر زيبايي هستند و براي بعضی برعکس مکانی وحشتناک.

بعضی از جنگل ها منحصر به فرد هستند و در فهرست عجایب طبیعت قرار می گیرند، یکی از این جنگل ها جنگل سینجی در ماداگاسکار است که در این مطلب با آن اشنا خواهید شد.

جنگل سینجی در ماداگاسکار که به جنگل چاقوها (Forset Of Knives) هم مشهور شده است، یکی از منحصر به فردترین مظاهر طبيعي دنیا است که بدون دخالت بشر و از زمان ژئوپارک و دایناسورها ایجاد شده است . این جنگل زیبا که شکل خاصی هم دارد، بعنوان چهارمین جزیره ی بزرگ جهان هم شناخته ميشود .

سینجی یعنی« جایی که کسی نمی تواند پابرهنه راه برود.» و به خوبی این جنگل سنگی را توصیف ميکند . جنگل سینجی پر از صخره های عمودی و نوک تیز آهکی است که در طول سالها بر اثر فرسایش طبيعي ایجاد شده و بصورت پراکنده درختانی روی آنها رشد نموده اند.

جنگل سینجی

اما ناگفته نماند که جزیره ی ماداگاسکار  خود بعنوان یکی از مشهور ترین و بزرگترین جزایر دنیا شناخته ميشود که پر است از زيبايي ها و شگفتی ها طبيعي. جنگل سینجی در ماداگاسکار که به آن پارک هم ميگويند از همین زيبايي های شگفت انگیز این جزیره است. بهرحال ، طبیعت حافظت شده ی جنگل سینجی در ماداگاسکار( Tsingy) از نظر جغرافیایی در نزدیکی ساحل غربی ماداگاسکار قرار گرفته است.

جنگل سینجی به مساحت ۶۶۶ کیلومتر مربع در سال ۱۹۹۰ بخاطر شرایط جغرافیایی خاص و بی همتایش ، جنگل های حفاظت شده حرا، پرنده های وحشی و میمون لیمور، بعنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

ماداگاسکار

ماداگاسکار با نام رسمی جمهوری ماداگاسکار کشوری جزیره ای بنا شده در اقیانوس هند، در کنار سواحل جنوب شرقی آفریقا است. پایتخت آن شهر آنتاناناریوو است. ماداگاسکار چهارمین جزیره بزرگ دنیا است. جمعیت ماداگاسکار ۲۲ ميليون نفر و زبان های رسمی این کشور مالاگاسی و فرانسوی است.

ماداگاسکار ۸۸ ميليون سال قبل از هند جدا شد و بعد از آن هیچگاه به خشکی های ديگر جهان در اتصال نبوده است. این جدایی طولانی مدت سبب شده تا اکثر گیاهان و جانورانش بی همتا باشند و در جای دیگری از جهان پیدا نشوند. در حدود ۹۰ درصد از تمامی گونه های گیاهی و جانوری ماداگاسکار بوم زاد این جزیره هستند معروفترین آنها لمورها هستند.

مرتبط:

از ماداگاسکار چه می‌دانید؟معرفی فرهنگ غذایی در ماداگاسکار

قدمگاه _مکانی زیارتی و تفریحی در نیشابور

مهم ترین جاذبه مذهبی نیشابور براي گردشگران، قدمگاه است که در ۲۴ کیلومتری شرق نیشابور و در مسیر جاده نیشابور به مشهد قرار گرفته است. اما جذابیت قدمگاه انحصار به تقدس مذهبی اش نیست، بلکه اساسا در جایی سرسبز و خرم و خوش آب و هوا و در میان باغی بزرگ با درختان کهنسال قرار گرفته و از این گذشته بقعه قدمگاه خود یک مکان تاریخی دارای اهمیت است.
قدمگاه به چه معنی است؟

احترام بجاي پای بزرگان پیوسته در زمان تاریخ مورد توجه مذاهب گوناگون بوده است. قدمگاه، به معنای جای قدم و جای نهادن قدم است و در دین اسلام قدمگاه های مختلفی موجود است که منتسب به پیامبران بنی اسرائیل، پیامبر اکرم، امام علی( ع) و امام رضا( ع) میباشد. قدمگاه نیشابور یکی از این مکان ها می باشد و جزء مکان های دینی شهر نیشابور به حساب می آید.

تاریخچه قدمگاه:

بنای کنونی قدمگاه، منتسب به سده یازدهم هجری قمری است که به فرمان شاه عباس صفوی با گنبد فیروزه ای رنگ در دو طبقه و به صورت هشت گوش ساخته شده است. ۶۰ سال پس از ساخت بنا، زمین لرزه ای آن را خراب ميکند و شاه سلیمان صفوی به مرمتش همت می گمارد. در زمان ناصرالدین شاه قاجار هم رسيدگي هایی به باغ قدمگاه شد و از سال ۱۳۵۰ تا کنون این باغ ارزشمند تحت حفاطت های خاص میراث فرهنگی قرار گرفت و به شماره ۲۳۶ در فهرست آثار ملي ایران به ثبت رسیده است.

در قدمگاه اثرهای تاریخی دیگری غیر از باغ و بقعه آن وجود دارد که منتسب به دوره صفوی هستند. اینجا بعنوان مکانی مقدس از سابقه طولانی مدت بهره مند است، به طوریکه آن را زمانی به شاپور کسری و زمانی به حضرت علی (ع) و بعد به حضرت رضا (ع) نسبت داده‎اند. همچنين روایت است که در سال ۲۰۰ هجری قمری امام رضا (ع) در اینجا توقف کرده و موقع تیمم ایشان با خاک آب از زمین جوشیده و چشمه ای را جاری کرده است که امروزه به آن چشمه حضرتی ميگويند. وجه تسمیه باغ از وجود سنگ سیاهی که جای دو پا بر آن نقش بسته گرفته شده است.

وقایع مهمی که در اینجا رخ داد آن را به پناهگاهی امن و مقدس براي زائران تبدیل کرد که در دوره‎های گوناگون مجموعه‎ای میان راهی شامل:کاروان سرا، آب انبار، چاپارخانه، گرمابه و مکان‎هایی جهت توقف زائران و مسافران در حاشیه خیابان شکل گرفت. ولی کاروانسرای دوره شاه عباس و چاپارخانه از بین رفته اند و آنچه اینک باقی است یک کاروان سرا و یک گرمابه است این باغ بعنوان بخش اول این مجموعه با مساحتی برابر ۱ هکتار، بصورت مربعی با ابعاد ۱۰۰* ۱۰۰ متر و با دو ساختمان قدیمی در موقعیت مرکزي آن، مهم ترين عنصر این مجموعه است. این باغ مطابق با شیب کوهپایه بینالود در سه سطح، با تفاوت ارتفاع ۵/ ۱ متر از یکدیگر شکل گرفته است. در هر سطح، دو کرت بزرگ با درختان کاج وجود داشته که در دوره‎های بعد درختان چنار، گردو، و توت جایگزین بسياري از درختان کاج شده است.

روزانه خانواده های زيادي به این مکان زیبا آمده تا در کنار زیارت از هوای مطبوع و دل پذیر آن لذت برده و روز خوشی را سپری کنند. شما هم درصورتی که قصد سفر به شهر نیشابور را دارید حتماً از این مکان تاریخی بازديد کنید.

بقعه قدمگاه:

بقعه قدمگاه، در مرکز باغ قرار دارد. در ضلع شرقی بقعه هم چهار طاقی کوچکی قرار دارد که از چشمه‎ حضرتی حفاظت می‎کند. دور تا دور بقعه با كاشیكاری معرق و قسمت های جدید تر با كاشی كاری هفت رنگ مزین است.

در داخل بقعه هم آیه هایی از سوره ی مبارک فتح و احادیثی از پیامبر در خصوص زیارت امام رضا ( ع) و نهایتا حدیث سلسلة الذهب كه از مفاخر نیشابور است آورده شده است. سقف و دیواره های داخلی بنا هم كه با نقاشی ها و زركوب های زیبا تزیین شده و به تازگی بر روی قسمتی از دیوار كه سنگ بنای قدمگاه در آن جا نصب شده ضریحی قرار داده اند و مردم از پشت ضریح به زیارت جای پای امام رضا( ع) میپردازند.

در داخل بقعه کتیبه زيبايي به خط ثلث جلی با آب طلا حاوی سوره مبارکه جمعه و هم احادیثی از پیامبر( ص) و امام جواد( ع) در فضیلت زیارت امام رضا (ع) نقش بسته است.

آداب زیارت قدمگاه:

براي قدمگاهها، چشم پوشی از جنبه های عمومی، آیینهای زیارتی و اداب و رسوم خاص درخور ملاحظه ای گزارش نشده است. باورمندان، جای پای موجود در قدمگاهها را می بوسند و به آن تبرک می جویند؛ در قدمگاه نماز و قرآن و دعا می خوانند؛ از جاي‌پا یا از اجزای طبيعي یا مصنوعي متصل به قدمگاه، چون آب چشمه و چاه یا درختان، حاجت و شفا می طلبند؛ گاه مردگان خود را در محوطه قدمگاه دفن می کنند؛ بر قدمگاه، درخت و کاروانسرا و زائرسرا و جز اینها نثار می کنند و خوراک های نذری بین زائران توزیع ميکنند.

مرتبط:

در سفر به نیشابور از چه جاهایی دیدن کنیم؟

مقبره کمبوجیه یکی از بناهای زیبای مجموعه پاسارگاد

مقبره کمبوجیه دوم، فاتح مصر، یکی از بناهای بسیار زیبای مجموعه پاسارگاد است که ساخت آن مربوط به آغاز دوره هخامنشیان می باشد.

بنایی چهار گوش و برج مانند که اکنون تنها یک دیواره از آن باقی‌مانده‌ است و در مسیر کاخ‌های اختصاصی و بارعام با تُل تخت واقع شده است. ارتفاع برج نزدیک به ۱۴ متر و قاعده آن ۲۳/۷ * ۲۷/۷ متر است که بر سکویی سه پله‌ای قرار گرفته‌ است.

ورودی بنا به سوی شمال غربی تعبیه شده و نزدیک به ۵۰/۷ متر از سطح زمین ارتفاع دارد که با یک پلکان ۲۹ پله¬ای به اتاق بالای برج دسترسی داشته اند. این بنا از نگاه معماری و هنری یکی از شاهکارهای مهندسان و هنرمندان هخامنشی به شمار می آید. بلوکهای سنگی به گونه ای روی هم قرار گرفته اند که در برخی از رجها به سختی می توان دو بلوک را از هم تشخیص داد. سنگهای به کار رفته در ساخت بنا از گونه سنگهای سفید مرمر نما است که از معدن کوه سیوند آورده شده اند.

مقداری هم سنگ سیاه آهکی در پنجره‌های کور استفاده شده‌است. نمای دیواره دارای تعداد زیادی تو رفتگی مستطیل شکل است که احتمالاً جهت زیباسازی یا در ارتباط با کارکرد بنا بوده‌است. ۱۰ عدد گودی پنجره مانند که (پنجره کور) نامیده می‌شده، در دیوارهای آن در آورده‌اند و این پنجره‌ها را با سنگ‌های سیاه قاب گرفته‌اند.

هم اکنون تنها دیوار به جای مانده از مقبره کمبوجیه توسط داربست هایی که گروه ایزمئو در سال ۱۳۴۹ و ۵۰ ساخته اند، ایستا باقی مانده است و مشکل خاصی که آن را فرو ریزد وجود ندارد.به اعتقاد محققین شکل و کاربری این بنا در زمان کوروش به اندازه‌ای مهم بوده که داریوش نمونه مشابه آن را در نقش رستم می‌سازد که امروز به آن کعبه زرتشت گفته می‌شود.

شواهد موجود در کعبه زرتشت و ساختار آن نشان می دهد این بنا از روی مقبره کمبوجیه بازسازی شده است اما الگو برداران بسیار ضعیف عمل کرده اند و نتوانسته اند بنایی چون مقبره کمبوجیه را در نقش رستم بسازند. مقبره کمبوجیه از نظر قدمت، قدیمی‌تر و از نظر استحکام و فن ساخت نمایانگر اجرایی قوی‌تر از بنای کعبه زرتشت است.

مقبره کمبوجیه که امروز آن را به عنوان آتشکده‌ای از دوره کوروش کبیر معرفی می‌کنند، اثری منحصر به فرد محسوب می‌شود که با نام بنای زندان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است. این بنا در دوره اسلامی به نام زندان سلیمان .معروف بوده‌است

مقبره کمبوجیه دوم و کعبه زرتشت دو بنای استثنایی هستند که هیچ نظیری در معماری اورارتویی یا مادی ندارند- یعنی یک اتاق بلند و تنها در بخش زیرین بنایی سنگی و یک پلکان شکوهمند بلند که،چنان که اشمیت می گوید، آشکارا «برای بالا و پایین رفتن موقرانه و رسمی شخصیتی که به نحوی جنبه تقدس داشته» طراحی شده است.

در زمینه ساختمان سازی معاصر هخامنشیان، مقبره کمبوجیه دوم با معماری مقبره ی کوروش بزرگ پیوند دارد.از جمله جنبه های دیگری که می توان به این فهرست افزود، یک قرنیز محدب باریک در زیر سقف اتاق است که به جنبه مشابهی در داخل مقبره کوروش بزرگ مشابهت و قرابت دارد، و مدخل ورودی دارای همان چارچوب و تاج مدخل مقبره کوروش بزرگ است و هرم سه پله ای در پایه بنا را می توان هم با دو مجموعه سه پله ای مقبره کوروش بزرگ – و هم با پله های سه گانه ای که در بالا و معکوس هرم ها در آتشکده های هخامنشی وجود دارد. ولی با این وجود این بنا هم با مقبره کوروش بزرگ و هم با آرامگاه صخره ای نقش رستم و تخت جمشید فرق دارد، درست همان طور که با طرح معابدی نظیر«آیدنه» در نزدیکی شوش و « بنای فرتدره» در نزدیکی تخت جمشید متفاوت است.

مرتبط:

نمایی از تکه‌های عظیم‌الجثه پاسارگارد در بزرگ‌ترین موزه جهان

عمارت كوتی _قدیمی ترین کنسولگری بوشهر

جنوب ایران که به تصرف انگلیسی ها درآمد، فقط یک اتفاق سیاسی یا نظامی نیفتاد. زبان و معماری منطقه هم از این تسلط بیگانگان تاثیر گرفت و حالا اگر گذارتان به این منطقه بیفتد، می توانید ده ها اثر تاریخی از تسلط انگلیسی ها، پرتقالی ها و آمد و شد هندی ها ببینید.یکی از این بازمانده های خارجی در جنوب ایران، كنسولگری انگلیس معروف به «عمارت كوتی» است. بنایی كه در ضلع جنوب غربی بافت قدیم بوشهر و در محله كوتی قرار دارد و محله هم به دلیل وجود همین بنا، به این نام خوانده می شود. محله کوتی از محله های بزرگ و قدیمی بوشهر به حساب می آید و قسمت زیادی از آن در امتداد ساحل دریا قرار دارد.

معماری این محله دفاعی است تا دزدان دریایی نتوانند به منطقه نفوذ کنند. بنابراین، گشت و گذار در محله کوتی شما را یاد سرزمین قلعه ها خواهد انداخت. اهمیت کوتی در بوشهر قدیم به حدی بود که بیشتر مراکز تجاری، فرهنگی و نمادهای زندگی مدرن آن دوران، در این محله ساخته شده بود.

سه حیاط و یک عمارت

عمارت كوتی از سه حیاط غربی، شرقی و شمال شرقی تشكیل شده و در هر كدام از حیاط ها اتاق هایی در یك و دو طبقه با كاربری های مشخص، ساخته شده است.

پلان معماری اتاق های حیاط غربی كه در دو طبقه (همكف و اول) ساخته شد، «U» شكل است و در سه جهت شمال، جنوب و شرق اتاق ها، طارمه قرار داشته و بین ستون های طارمه ها، آفتابگردان چوبی تخت به كار رفته بود. از اتاق های حیاط غربی به عنوان دفتركار پرسنل كنسولگری انگلیس استفاده می شد.

در حیاط غربی، كف اتاق های طبقه همكف با اندود ساروچ و كف اتاق های طبقه اول با اندود گچ فرش شده و سقف آنها با تیرهای چندل پوشانده شده است.در برخی اتاق ها به علت بلندی طول اتاق از تیرهای چوبی قطور كه به تیرهای باربر (حمال) معروف هستند، برای اتصال تیرهای چوبی بین دو سقف به یكدیگر استفاده شده است.

از تزئینات هنری به كار رفته در اتاق های حیاط غربی به این موارد می توان اشاره كرد: استفاده از شیشه های رنگی در بازشوها ( درها، پنجره ها، گنجه ها)، هنر گچبری در حاشیه اتاق های ضلع شمالی به شكل نقوش گل و بوته و ساقه های گردان، به كاربردن كاشی های نقش دار رنگی در ابعاد ۱۰*۱۰ سانتیمتر در اطراف بخاری های اتاق های طبقه اول، و همچنین از تزئینات گچبری به سبك اروپایی به دور ستون ها طارمه ضلع جنوبی همراه با پخ در جهات مختلف آنها.

در حیاط شرقی كه پشت (سمت شرق) حیاط غربی قرار دارد و از نظر وسعت و مساحت بزرگ تر از حیاط غربی است، اتاق ها در یك طبقه (همكف) طراحی شده و از حیاط برای پاركینگ وسایل نقلیه (كالسكه و ماشین) استفاده می شده است.

کلیسایی در دل خانه

در ضلع جنوب حیاط شرقی، كلیسای مستطیل شكل كوچكی با سقف بلند قرار داشته كه به كلیسای (عیسی، ظهور مسیح) شهرت داشته و توسط رالف نارمن شارب در سال ۱۹۱۱ میلادی ساخته شده است.

در این كلیسای كوچك یك طبقه كه به كارمندان و افسران انگلیسی اختصاص داشته و از معماری زیبایی برخوردار بوده، از بازشوهای ( پنجره ها) ظریف، با شیشه های رنگی، قوس تزئینی شاخ بزی بین دیوارها و بالای پنجره ها و چراغ های چوبی زیبایی در گوشه های دیوارها به عنوان تزئینات داخلی استفاده شده است. بر سر در ورودی ضلع جنوبی كتیبه ای نصب بوده كه نام كلیسا به زبان فارسی و انگلیسی بر روی آن نوشته شده بود.

حیاط شمال شرقی نسبت به دو حیاط دیگر كوچكتر است. اتاق ها در سه جهت حیاط و یك طبقه ساخته شده و از آنها به عنوان انباری، اتاق نگهبانان و رانندگان استفاده می شده است. در ضلع شمال غربی بنا سرویس های بهداشتی (خزینه، چاه و حوضخانه، دستشویی ) قرار داشته و دو اتاق یك طبقه، برای كار پزشكان در نظر گرفته شده بود.

كف هر سه حیاط با اندود سیمان پوشانده شده و ارتباط طبقات به یكدیگر توسط سه نوع راه پله، یك دوم در گردش، یك طرفه و دو طرفه انجام می گرفت. زمین بازی تنیسی در خارج محوطه عمارت و در سمت غرب قرار داشته و آب انبار بزرگی در خارج حیاط كنسولگری بریتانیا و در سمت شرق برای استفاده ساكنین ساخته شده بود.

مسیر مقامات و رجال

ورود و خروج افراد به عمارت كوتی از طریق چهار در كه در چهار جهت شمال، غرب، شرق و جنوب قرار داشته، انجام می گرفت. از در شمالی، كه نسبتاً بزرگ است و امروز نیز وجود دارد، برای رفت و آمد وسایل نقلیه، و از در غربی كه دو ستون دایره شكل سنگی در دو سمت آن قرار دارد برای آمد و شد مقامات عالی رتبه انگلیسی استفاده می شده و در دو طرف در غربی از داخل، دو اتاق یك طبقه برای كنترل ورود و خروج افراد ساخته شده بود. در جنوبی كه كلیسا را به خارج متصل می ساخت، این امكان را به وجود می آورد كه افراد بدون عبور از سایر قسمت های ساختمان، به كلیسا رفت و آمد كنند و در شرق حیاط نیز یك در تخته ای كوچك قرار داشت.

سرنوشت کنسولگری پیر

با ملی شدن صنعت نفت ایران و رفتن انگلیسی ها از بوشهر، ساختمان این عمارت برای مدتی به عنوان اداره امور دارایی و اقتصاد و سپس اداره كشاورزی از آن استفاده شد. در هنگام جنگ تحمیلی، مهاجران جنگی در این ساختمان اسكان داده شدند. با تمام این ها، عمارت کوتی در ۵ تیرماه ۱۳۸۰ ه ش به شماره ۳۹۹۵ در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسید. زمانی که خیلی دیر بود و به همین دلیل بنا تا امروز آسیب های زیادی را متحمل شده است.

مرتبط:

عمارت امیریه _ دیدنی تاریخی بوشهر

عمارت دارايي در بافت تاريخي زنجان

عمارت دارايي در بافت تاريخي شهر زنجان قرار گرفته ، ظاهراً اين بخش از شهر در اواخر دوره فاجار و اوائل حكومت رضا خاني تقريباً مقارن با اواخر جنگ جهاني دوم از سوي دولت وقت بصورت مجموعه اي به اماكن و ساختمانهاي دولتي اختصاص مي يابد كه عبارت بودند از عمارت دارايي در باغي معروف به همين نام ، بناي دخانيات ، اداره غله ، انبار قند و شكر. به هر حال بناي دارايي طبق كتيبه اي كه بر فراز سردرهاي ورودي جبهه شمالي و جنوبي بنا نقش شده تاريخ ساخت آن به سال ۱۳۱۶ هجري شمسي اوائل حكومت رضا خاني باز ميگردد كه از همان ابتدا به امور ماليه اختصاص مي يابد .

عمارت دارايي حاصل فعاليت و نوآوري معماراني چون وارطان هوان سيان ، پل آبكار و گابريل گوركيان است كه در دهه هاي نخست سده قرن بيستم تأثير بسيار مثبت و مهمي را بر روي معماري نوين ايران داشتند ، دوران فعاليت آنها مصادف با تحولات عميق هنري و معماري در اوائل قرن بيستم در اروپا بود در واقع همزمان با اوج فعاليت معماران بزرگ اروپايي كه همگي از  پيشگامان مكتب هنر نو و جنبش معماري مدرن بوده اند . بدين ترتيب اين معماران كه از  ارامنه كشور بودند متأثر از اين جريان و روند با فعاليت در رشته معماري به اشاعه اصول و مباني مكتب هنر نو و جنبش معماري مدرن پرداختند و نهضت جديدي را در گستره معماري ايران بوجود آوردند و آثار زيبايي راخلق نمودند .

بر اساس اسناد و مدارك موجود عمارت زيباي دارايي يكي ار آثار ارزنده اي است كه در اين رهگذر توسط پل آبكار بوجود آمده و ميرزا محمد علي مستوفي پيشكار خمسه نخستين رئيس ماليه آن بود. اين اثر به شماره ۲۳۳۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسيده است . بنای دارایی در مرکز شهر زنجان و در داخل بافت قدیمی شهر ، موسوم به سرچشمه واقع گردیده که با توجه به بافت فعلی حدوداً در ضلع شمالی شهر که با شیب ملایمی منتهی به ارتفاعات می شود قرار گرفته است . بنای دارایی در ضلع شمالی مجموعه تاریخی سبزه میدان و در قسمت غربی خیابان طالقانی قرار گرفته این بنا در ضلع شمالی به کوچه دارایی و در قسمت غربی به کوچه کریم انصاری و دادگستری منتهی می شود . این بنا با پلانی مستطیل شکل به ابعاد ۱۵ × ۲۲ متر در جهت شرقی به غربی در وسط باغی به مساحت ۱۸ هزار متر مربع واقع گردیده بود .

با عنایت به نوشته یادبود در قسمت بالای پنجره طبقه دوم که بیشتر آن از بین رفته در سال ۱۳۱۶ شمسی بعنوان ساختمان اداری ساخته شده و بانی ان  نیز حکومت وقت بوده که بمناسبت دوازدهمین سال جلوس رضا خان تاسیس گردیده ، این بنا با نظارت آقای مستوفی که مسئول حسابرس مالیاتی وقت بوده ساخته شده و سپس تحویل اداره دارایی گردیده است . این بنا در سه طبقه و با خصوصیات معماری دوره پهلوی (رضا خان) از قبیل پنجره های متعدد ، تراس ، قرینه سازی در طبقات ، ساخته شده . با عنایت به نوع معماری و خصوصیات بارز آن به راحتی می توان نفوذ شیوه های معماری اروپا را در معماری این بنا تشخیص داد . از جمله مصالح بکار رفته در بنا می توان سنگ ، آجر ، آهک ، سیمان ، آهن را نام برد .

با توجه به عنوان نام بنا ( موسوم به دارایی ) این بنا در حال حاضر بصورت ساختمان اداری دارایی مورد استفاده می باشد و از خصوصیات بارز بنا می توان به محل قرار گرفتن بنا در وسط باغی مشجر اشاره نمود . که جهت رسیدن به ورودی اصلی می بایست مسیری را در حدود ۲۵۰ متر طی نمود تا به حوض سنگی مدخل که به شکل مدور است برسیم . از عوامل تزئینی نمای بنامی توان به ازاره های سنگی به ارتفاع ۲۵/۱ سانتی متر که دور تا دور بنا رادر برگرفته و سپس با آجر چینی انجام گرفته اشاره نمود نمای پنجره ها از بیرون با اجرای قوس هلالی ، زیبایی خاصی را به بنا بخشیده در جلوی ورودی شمالی و جنوبی بنا دو حوض زیبا قرار گرفته که حوض شمالی به قطر ۱۲ متر ولی حوض جنوبی در حال حاضر موجود نمی باشد این دو حوض بصورت قرینه و از طریق آبراهی که از زیر بنا می گذشته به هم ارتباط داشته اند و آبیاری باغ مربوطه نیز از طریق قناتی که از محل می گذشته انجام می شده . بنای مزبور در حال حاضر در اختیار اداره کل امور اقتصادی دارایی استان زنجان می باشد که مالکیت نیز با اداره مستقر در بنا می باشد .

اين اثر به شماره ۲۳۳۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسيده است .با توجه به اینکه بنای مزبور تحت اختیار اداره کل امور اقتصاد و دارایی استان می باشد اقداماتی نیز در زمینه مرمت اندام بنا در زمینه حفظ ظاهری و نمای بنا انجام داده است . و همین دور تا دور بیرونی بنا ناکش جهت جلوگیری از ورود رطوبت به بنا حفر گردیده است . با عنایت به اینکه بنای دارایی در مرکز شهر زنجان جزیی از مجموعه تاریخی سبزه میدان و بازار تاریخی و همجوار با بنای تاریخی دیگر از جمله خانه ذوالفقاریها ، مسجد جامع ، مسجد خانم ، خانه وزیری و غیره می باشد و با توجه به سر پا بودن و استحکام اندام بنا خفظ و حراست آن و جلوگیری از تخریب های احتمالی ضروری می نماید .همچنین از انجائیکه اداره دارایی در صدد است بزودی بنا مزبور را بمنظور ساختمان جدید الاحداث تخلیه نماید ثبت اثر فوق و پیشنهاد در مورد واگذاری آن به مدیریت میراث فرهنگی با در نظر گرفتن تصمیمات سالهای ۷۴ بمنظور ایجاد ساختمان اداری متبوع قابل توجه بوده و همخوانی دارد  .

توسعه و یا تعمیرات و دخل و تصرف انجام شده تا کنون در زمینه توسعه بنا اقدامی تا بحال نپذیرفته اما در رابطه با تعمیرات می توان به دوخت و دوزهای اندام و یا بند کشی های انجام شده و تعمیر حوض شمالی و تخریب حوض جنوبی اشاره ای داشت.همچنین بناهای نه چندان موزون در حیاط آن احداث گردیده است .

مرتبط:

قلعه بهستان زنجان