استان فارس
استان فارس چهارمین استان پهناور ایران می باشد که در جنوب کشور واقع شده است. فارس، از سدهی یازده پیش از میلاد مسیح، محل سکونت یکی از طایفه های منسوب به آریایی، به نام «پارس» بوده است. نام استان نیز برگرفته از نام همین طایفه می باشد.
وسعت استان فارس بالغ بر ۱۲۲ هزاركيلومتر مربع بوده كه معادل ۵/۷ درصد از مساحت كل كشور مي باشد و از اين جهت در بين استان هاي كشور پس از استان هاي سيستان و بلوچستان، كرمان و خراسان جنوبي، در جايگاه چهارم قرار دارد. این استان از شمال به استانهای اصفهان و یزد، از غرب به استان های بوشهر و کهکیلویه و بویراحمد، از جنوب به استان هرمزگان و از شرق به استان کرمان محدود است. بر اساس آخرين تقسيمات كشوري استان فارس داراي ۲۹ شهرستان، ۱۰۲ شهر، ۸۴ بخش، ۲۰۵ دهستان و ۸۳۶۹ آبادي مي باشد. جمعیت و نیروی انسانی استان بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ حدود ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر بوده که از این تعداد ۷۰ درصد ساکن نقاط شهری و ۲۹ درصد ساکن نقاط روستایی و در حدود یک درصد غیرساکن می باشند.
شهرستان لارستان با وسعتي معادل ۱۴۱۴۲ كيلومترمربع وسيع ترين و شهرستان رستم با وسعتي معادل ۱۰۳۰ كيلومترمربع ، كم وسعت ترين شهرستان استان محسوب مي گردند. شهر شیراز مرکز استان فارس نیز با وسعت ۶۰۴۹ کیلومتر مربع بعد از شهرهای لارستان، نیریز، داراب و اقلید قرار دارد.
استان فارس از لحاظ آب و هوایی به سه ناحیه تقسیم می گردد: ناحیه کوهستانی با زمستان های بسیار سرد، ناحیه مرکزی با زمستان های نسبتا معتدل و تابستان های گرم و خشک و ناحیه سوم با زمستان های معتدل و تابستان های بسیار گرم.
شیراز
شهر شیراز با مساحت تقریبی ۲۴۰ مترمربع یکی از بزرگترین شهرهای ایران است که در بخش مرکزی استان فارس قرار گرفته است. جمعیت این شهر معادل ۱۷۱۲۷۴۵ نفر می باشد. در کتاب ها و اسناد مختلف، از شیراز به نام های گوناگونی مانند تیرازیس، شیرازیس، شهراز، شهرراز و … یاد شده است.
به طور کامل مشخص نیست که نام شیراز از چه زمانی بر روی این شهر قرار گرفته است ولی برای نخستین بار ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر روی یکی از لوح های گلی مربوط به تمدن ایلام به نام شیراز اشاره شده است. نام شیراز بر روی سفالهای پیدا شده از ویرانههای دوره ساسانی در سده دوم پس از میلاد نیز رویت شدهاست.
در دوران بنی امیه پس از نابودی اصطخر پایتخت قدیمی فارس، شیراز رونق گرفته و به مرکز استان تبدیل می شود. این شهر در دوران صفاریان، بوییان و زندیان پایتخت ایران نیز بوده است.
شهر شیراز به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی زاگرس، آب و هوایی معتدل دارد و کوه های بلندی چون باباکوهی، دراک، چهل مقام، بمو، سبزپوشان و قره باغ اطراف آن را فراگرفته است.
پس از تبریز و تهران، شیراز سومین شهر ایران است که در سال ۱۲۹۶، نهاد شهرداری در آن تاسیس گردید. امروزه شیراز به سبب جاذبههای تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی فراوان، همواره گردشگران بسیاری را به سوی خود فرا میخواند. همچنین لقب سومین حرم اهل بیت در ایران به این شهر نسبت داده شده است.
شهرهای مهم استان فارس
از شهرهای مهم استان فارس می توان به کازرون، جهرم، لار، داراب، فسا، فیروزآباد اشاره کرد.
کازرون
شهر تاریخی کازرون در شرق استان فارس و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد و از کهنترین شهرهای سرزمین ایران است. بر اساس مستندات تاریخی، کازرون توسط شاپور یکم، پادشاه مقتدر ساسانی، بنا نهاده شد. به دلیل قرار گرفتن این شهر، در منطقهای خوش آب و هوا و در مهم ترین کانون مذهبی و سیاسی دوره ساسانی، کازرون رونق فراوانی گرفت. اما پس از ورود اسلام به ایران، کازرون که یکی از مراکز عمده تجمع و زندگی موبدان زرتشتی بود، از رونق افتاد. مردمی که زمانی در «بیشاپور» ساکن بودند، به تدریج به آبادیهای جدید کوچ کردند. چند قرن بعد، کازرون به مرکز صنعتی بافت پارچه تبدیل شد و این صنعت، در دوره دیلمیان به اوج شکوفایی و رونق رسید. این شهرستان آثار تاریخی و طبیعی زیادی دارد که از جمله آنها میتوان به شهر تاریخی بیشاپور، تنگ چوگان، قلعه دختر، نقش برجسته ها، کاروانسراها، دریاچه پریشان و … اشاره کرد.
فیروزآباد
فیروزآباد هشتمین شهر پرجمعیت استان فارس و یکی از مهمترین مناطق گردشگری این استان به حساب می آید. اهمیت گردشگری این شهر به دلیل وجود آثار ارزشمند تاریخی و جاذبه های بی نظیر طبیعی می باشد. در کتابهای تاریخی مختلف، از این شهر با اسامی مختلفی چون گور، جور، اردشیر خورّه یا اردشیر خرّه نام برده شده است. به عقیده بسیاری از افراد، فیروزآباد محل تاسیس سلسله ساسانیان بوده است به طوری که می توان آن را مظهر و معرف معماری این سلسله دانست. در دوره بعد از اسلام و در زمان حکومت آل بویه، شهر گور یا همان فیروزآباد کنونی بهشدت موردتوجه حاکمان وقت قرار گرفت. بهطوریکه مراکز مختلفی مانند مسجد جامع، کتابخانه، دارالشفا و محلی برای کسب علم و دانش در شهر گور بنا شد.
جاذبه های گردشگری استان فارس
استان فارس از جاذبه های طبیعی، تاریخی و گردشگری فراوانی برخوردار است که از مهمترین آنها می توان به آرامگاه حافظ، آرامگاه سعدی، باغ ارم، مسجد نصیرالملک، مجموعه وکیل، باغ جهان نما، تخت جمشید، نقش رستم، پاسارگاد، غار شاپور،چوگان، بیشاپور و … اشاره کرد.
آرامگاه حافظ
یکی از معروفترین جاذبه های استان فارس و شهر شیراز آرامگاه حافظ می باشد. این آرامگاه در شمال شهر شیراز واقع شده و به مجموعه حافظیه نیز معروف است. از زمان ساخت اولین بنای آرامگاه تاکنون، تغییرات زیادی بر روی آن انجام گرفته است.
برای اولین بار شخصی به نام محمد یغمایی، وزیر میرزا ابوالقاسم گورکانی ( حاکم فارس ) تصمیم گرفت برای یادبود این شاعر بزرگ، عمارتی گنبدی شکل بر فراز مقبره حافظ بسازد. در زمان سلطنت شاه عباس صفوی مرمت هایی بر روی بنا صورت گرفت و در زمان نادر شاه افشار آرامگاه برای بار دوم مورد بازسازی قرار گرفت.
در سال ۱۱۸۷ هجری قمری، به دستور کریم خان زند برای آرامگاه حافظ تالاری به شکل بارگاه با چهار ستون سنگی یکپارچه و بلند بنا گردید و در جلوی این بارگاه باغی نیز ساخته شد. با گذر زمان این آرامگاه به دفعات مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت تا این که در سال ۱۳۱۶ خورشیدی، سرهنگ علی ریاضی با همکاری علی اصغر حکمت، علی سامی و آندره گدار طراح فرانسوی آن را به شکل فعلی درآوردند. امروزه آرامگاه حافظ مامن عاشقان و عارفان بسیاری از ایران و جهان می باشد.
آرامگاه سعدی
آرامگاه سعدی یا سعدیه، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شیراز می باشد. این بنا که در مجاورت باغ دلگشا قرار دارد توسط محسن فروغی طراحی گردیده است.
سعدی شاعر بزرگ پارسی اواخر عمرش را در این مکان گذراند و سپس درهمین جا نیز دفن گردید. برای اولین بار در قرن هفتم توسط شمسالدین محمد صاحبدیوانی وزیر معروف اقاباباخان، مقبرهای بر فراز قبر سعدی ساخته شد. آرامگاه سعدی نیز همانند آرامگاه حافظ بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و حتی چندین بار به طور کامل تخریب گردید.
بخش اعظم این بنا که عمارتی ملوکانه از گچ و آجر بود در سال ۱۱۸۷ هجری قمری به دستور کریم خان زند در دو طبقه و بر فراز آرامگاه سعدی ساخته شد. سنگ کنونی آرامگاه توسط علی اکبر خان قوام الملک شیرازی ساخته و نصب گردید. بر روی این سنگ بخشی از اشعار بوستان سعدی که در مدح و ستایش پیامبر اعظم است، حک گردیده است.
سرانجام در سال ۱۳۳۰، بنای نهایی آرامگاه توسط طراحان ایرانی و معماران و کارگران شیرازی ، با اقتباس از کاخ چهل ستون و تلفیقی از معماری سنتی و مدرن ایرانی ساخته شد.
در این آرامگاه در کنار سعدی، بسیاری از بزرگان دینی و هنری مانند شوریده شیرازی و شیخ مشرف الدین نیز آرمیده اند.
باغ ارم
باغ ارم یکی از معروفترین و زیباترین باغ های شیراز است. در قدیم این باغ خارج از شهر شیراز و در دامنه کوه آسیاب سه تایی قرار داشته است. ولی با گسترش شهرنشینی، این باغ در بافت شهری قرار می گیرد. تاریخ ساخت باغ ارم به دوران سلجوقیان برمی گردد. احتمال می رود که ساخت این باغ به دستور اتابک قراچه حکمران فارس بوده باشد چرا که در آن زمان باغ تخت و چند باغ دیگر نیز ساخته شده است.
در طی دوران ها و سلسله های مختلف مالکیت باغ ارم مرتب تغییر کرده است. از اواخر دوره زندیه تقریباً بیش از هفتاد و پنج سال باغ ارم در تصاحب سران ایل قشقایی بود و از آنجا به عنوان مقر فرمانفرمایی خود در شهر شیراز استفاده میكردند. در دوره سلطنت ناصرالدین شاه، حاج نصیرالملك شیرازی باغ را از خاندان ایلخانی خریداری و ساختمان فعلی موجود در باغ را به جای عمارت ایلخانی بنا نمود. پس از تصرف این باغ توسط دولت، مالکیت آن به دانشگاه شیراز واگذار شد. امروزه این باغ به عنوان باغ گیاهشناسی مورد استفاده قرار گرفته و عموم مردم می توانند آن را بازدید و از زیبایی آن لذت ببرند.
باغ عفیف آباد
باغ عفیف آباد یا باغ گلشن یکی از زیباترین باغ های شیراز است. این باغ با وسعت ۱۲۷۰۰۰ مترمربع در دوران صفویه ساخته شد ولی بعد از صفویه متاسفانه ویران شد. تا این که در سال ۱۲۸۴ هجری شمسی توسط میرزا محمدعلی خان قوام دوباره ساخته شد و عمارتی در وسط آن بنا گردید. پس از مرگ میرزا محمدعلی خان قوام، باغ گلشن به خواهرزاده او عفیفه به ارث رسید. به خاطر رسیدگی های فراوان او به باغ و تلاش او برای آبادانی بیشتر آن، باغ گلشن به باغ عفیف آباد تغییر نام داد. در سال ۱۳۴۰ این باغ به مالکیت ارتش درآمد و پس از انقلاب، بخشی از عمارت به موزه نظامی تبدیل شد.
درختکاری و گل آرایی باغ عفیف آباد بسیار زیبا و دیدنی است. انواع درختان و گل ها در این باغ دیده می شود. در دو طرف حوض ورودی باغ، درختان کاج و چنار به گونه ای کاشته شده اند که راهروهای مجزایی رو به وجود آورده اند.
عمارت باغ، بنایی دوطبقه است. طبقه بالا که موزه عبرت نیز نامیده می شود شامل یک تالار بزرگ و شش اتاق است. نکته قابل توجه در مورد تالار، چشم انداز بی نظیر آن به فضای باغ است. مقرنس کاری و گچبری های دیوارها با نقش های گل و بته، زیبایی خاصی به عمارت بخشیده اند. در سقف عمارت نقاشی های بی نظیری دیده می شود که هیچ کدام تکراری نیستند و بر روی حدود ۲۵۰۰ کاشی کشیده شده اند. در اتاق ها و تالار عمارت مجموعه ای از مبلمان و اشیایی به چشم می خورد که همگی از دوران گذشته و به ویژه از زمان پهلوی به یادگار مانده اند. پیانوی فرح پهلوی که در جشن های ۲۵۰۰ ساله مورد استفاده قرار می گرفته نیز در این عمارت قرار دارد. هارمونی زیبایی که در رنگ های مبلمان، فرش و دیوارهای هر اتاق به چشم می خورد، بر زیبایی این عمارت افزوده است.
یکی از قسمت های جالب این بنا، دریچه کوچکی است که از طریق آن می توان درب وردی باغ را به راحتی و به وضوح دید. با توجه به وسعت عمارت و فاصله بنا تا درب ورودی، این قابلیت حیرت انگیز بوده و نمونه آن در هیچ یک از بناهای ایرانی به کار گرفته نشده است.
طبقه زیرین بنا در واقع همان موزه نظامی باغ عفیف آباد است. در این موزه که در واقع موزه نظامی دوم ایران محسوب می شود، انواع سلاح های سرد، گرم و نیمه سنگین وجود دارد. انواع شمشیرها، سپر، کلاه خود، گرز، تیر و کمان، تفنگ های اولیه، تفنگ های سرپر، تفنگ های دولول و شش لول، تپانچه، مسلسل و بسیاری سلاح های دیگر، مجموعه ای زیبا و شگفت انگیز را به وجود آورده اند. در کنار همه این ها، سلاح هایی نیز وجود دارند که بسیار حائز اهمیت هستند. از بین آنها می توان به تفنگ پادشاهان ایران همچون ناصرالدین شاه، فتحعلی شاه، مظفرالدین شاه، شمشیر شخصی شاه عباس صفوی و همچنین اولین تیربار ضدهوایی ایران که در خود ایران ساخته شده و در جنگ جهانی دوم به کار رفته است، اشاره کرد. در اطراف عمارت نیز توپ های جنگی بزرگی از دوران قاجار به چشم می خورد.
یکی دیگر از بخش های باغ عفیف آباد، قهوه خانه سنتی و حمام خزینه ای است. قهوه خانه از دیوار آجری ساخته شده و دارای ۶ حجره می باشد. درون حجره ها نقاشی های زیبایی برگرفته از شاهنامه فردوسی بر روی کاشی کشیده شده است. حمام باغ نیز همچون حمام های سنتی ایران دارای دو خزینه آب گرم و آب سرد بوده و بر روی پشت بام، مناره و قبه داشته است. بر دیوارهای حمام نیز نقش های برجسته ای از فرهاد در کوه بیستون، دیدار مردم با خسروپرویز و ورود یوسف به جمع زنان مصری دیده می شود.
مسجد نصیرالملک
مسجد نصیرالملک شیراز که به مسجد صورتی شهرت دارد یکی از دیدنی ترین و متفاوت ترین مساجد ایران است. کاشی کاری، مقرنس کاری، شیشه های رنگی باعث شده که این مسجد همچون شاهکار معماری ایرانی – اسلامی نظر هر بیننده ای را به خود جلب کند.
مسجد نصیرالملک در سال ۱۲۹۳ هجری شمسی به دستور میرزا حسن علی خان حاکم وقت فارس ساخته شد. ساخت این مسجد ۱۲ سال به طول انجامید. البته شایان ذکر است که علاوه بر مسجد، یک خانه، یک گرمابه و یک انبار نیز در این مجموعه قرار داشت که امروزه به دلیل گسترش خیابان از بین رفته اند. شیشه های رنگی مسجد در سال ۱۳۴۸ توسط استاد حاج میرزا آیت ساخته شد. مسجد نصیرالملک حدود سال های ۱۳۲۸ و ۱۳۷۰ مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. شیشه های رنگی به کار رفته در بنا باعث می شود که در طول روز با تلالو نور خورشید، در شبستان مسجد رقص زیبایی از نورهای رنگی ایجاد شود. به دلیل وجود همین رقص نورهای زیبا، مسجد نصیرالملک مکان محبوبی برای گردشگران ایرانی و خارجی می باشد و هرروزه عکس های بی نظیری در این مسجد ثبت می شود.
مجموعه وکیل
مجموعه وکیل متشکل از مسجد، بازار و حمام وکیل می باشد که در زمان سلسله زندیه به دستور کریم خان زند ساخته شد.
مسجد وکیل
یکی از زیباترین مساجد ایران مسجد وکیل شیراز می باشد. این مسجد در سال ۱۱۸۷ هجری قمری در ضلع غربی بازار وکیل ساخته شد. مساحت این مسجد بالغ بر یازده هزار مترمربع می باشد و به دلیل معماری بی نظیر و ستون های زیبایش، جذابیت فراوانی برای گردشگران دارد. حجاری های فوق العاده، کتیبه های منقوش به خطوط نستعلیق، نسخ، و ثلث و کاشیکاری های زیبا زبان هر بیننده ای را به تمجید و تحسین باز می کند. در کنار تمام این زیبایی ها، نکته حائز اهمیت در معماری این مسجد، وجود ۴۸ ستون زیبا می باشد که بسیار ماهرانه طراحی و ساخته شده اند. مسجد وکیل تاکنون چندین بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.
بازار وکیل
بازار وکیل یکی از دیدنی های شهر شیراز است. با بازدید از این بازار تاریخی می توان هم به خرید پرداخت و هم از زیبایی های آن لذت برد. همان طور که قبلا گفته شد این بازار به دستور کریم خان زند ساخته شد و به محل اصلی رفت و آمد تاجران و خرید و فروش کالاهایشان تبدیل شد. عده ای بر این باورند که کریم خان پس از دیدن بازار قدیمی شهر لار، دستور به ساخت این بازار را می دهد. معماران نیز با الهام از طرح بازار لار و بازارچه اصفهان اقدام به ساخت بازار وکیل می کنند. به همین دلیل است که می توان در معماری آن برخی ویژگی های معماری صفوی را نیز دید. در آن زمان، تمام کارهای بازرگانی، خرید و فروش کالاهای داخلی و خارجی و مبادلات پایاپای، صدور یا دریافت حوالجات و صرافیها همه و همه در آن انجام می شد. در واقع بازار وکیل به قلب اقتصادی شیراز تبدیل شده بود.
در دوره قاجار، میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک که از وزرای فارس بود، در انتهای بخش جنوبی بازار بنایی ساخت که به سرای مشیر یا گلشن شهرت دارد. ساختمان بنا در دو طبقه و به صورت حجره حجره ساخته شده است. درهای حجره ها از چوب ساج ساخته و منبت کاری شده است. حیاط سرای مشیر به دلیل وجود حوضی هشت ضلعی، درختان نارنج و گل و گیاهان سرسبز، به محیطی آرام و دلنشین تبدیل شده است. بر روی کتیبه ای به خط زیبای نستعلیق توضیحاتی در مورد سازنده سرا نوشته شده است.
به دلیل وجود تنوع کالاها و اجناس، بازار وکیل گزینه مناسبی برای خرید می باشد. در این بازار می توان به خرید سوغاتی های خوشمزه استان فارس همچون عرقیات، مسقطی و نان فسایی، خرید انواع صنایع دستی، پارچه های زیبا، دستباف و … پرداخت.
علاوه بر حجره های بازار وکیل، کاروانسراهایی نیز در این بازار ساخته شد که فقط چهار عدد از آنها باقی مانده است. این کاروانسراها به نام های گمرک، احمدی، روغنی و ضرابخانه امروزه به عنوان انبار اجناس بازاریان مورد استفاده قرار می گیرند.
این بازار در سال ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.
حمام وکیل
حمام وکیل همانند دو سازه دیگر مجموعه وکیل، از یادگاران دوران زندیه محسوب می شود. این بنا با مساحت یازده هزار مترمربع در غرب مسجد وکیل ساخته شده است و یکی از شاهکارهای معماری ایران است. از دلایل شهرت این حمام وجود آهک بری و نقش و نگارهای بی نظیری است که در ساختمان آن به کار رفته است.
از زمان ساخت تا کنون، حمام وکیل دچار تغییرات زیادی شده و چندین بار مورد مرمت قرار گرفته است. تا زمان پهلوی دوم همچنان بخش هایی از حمام مورد استفاده قرار می گرفت. اما با ایجاد شکاف هایی در در و دیوار بنا حمام تعطیل شد. پس از انقلاب اسلامی از حمام وکیل به عنوان رستوران و سفره خانه استفاده می شد اما با افزایش آسیب های این بنا، کاربری آن تغییر و به موزه مردم شناسی تبدیل شد. در این موزه ۳۰ مجسمه مومی از مردم قدیم قرار داده شده است تا سبک زندگی قدیم را به بازدیدکنندگان نشان دهند. حمام وکیل نیز جزء آثار ملی ایران می باشد.
تخت جمشید
تخت جمشید یکی از معروفترین و شناخته شده ترین آثار باستانی ایران است که در استان فارس و در نزدیکی شهر مرودشت قرار دارد. ساخت این اثر که به نام های پارسه و پرسپولیس نیز معروف است، در سال ۵۱۸ قبل از میلاد به دستور داریوش بزرگ ( پادشاه هخامنشی ) در دامنه کوه رحمت آغاز شد و به گفته برخی، ۱۸۰ سال به طول انجامید. این بنای باشکوه به دست معماران، هنرمندان، استادکاران، کارگران، زنان و مردان زیادی ساخته و تکمیل گردید. نکته جالب در مورد ساخت این مجموعه این است که تمام این افراد نه تنها حقوق دریافت می کردند بلکه بیمه کارگری نیز داشته اند.
وسعت کل مجموعه تخت جمشید حدود ۱۲۵۰۰۰ مترمربع است که بر روی سکوئی با ارتفاع ۸ تا ۱۸ متر از سطح جلگه مرودشت قرار دارد.
هدف داریوش از ساخت چنین بنایی، داشتن پایتختی بی نظیر در قلمرو امپراطوری خود بود. در آن زمان اقوام زیادی همچون مصری ها، بابلیان، یونانی ها، مادها و ارمنی ها تحت سلطه هخامنشیان بودند. حتی می توان رگه هایی از فرهنگ این اقوام را در بنای تخت جمشید یافت.
نام این اثر در گذر زمان بارها تغییر کرده است. بر طبق سنگ نوشته ای که از خشایارشا بر درگاه ورودی دروازه ملل باقی مانده، نام اصلی آن شهر پارسه بوده است. در زمان ساسانیان و دوره اسلامی نام هایی مانند صدستون، چهل ستون، چهل منار و تخت حضرت سلیمان بر آن نهادند. بعدها به دلیل نداشتن اطلاعات در مورد سازنده آن، مردم این اثر را به جمشید پادشاه باستانی ایران نسبت دادند و آن را تخت جمشید نامیدند.
مجموعه عظیم تخت جمشید از بخش های مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به معرفی مهمترین آنها می پردازیم.
پلکان ورودی
در قسمت ورودی تخت جمشید و در ضلع غربی این بنا با پلکان دوطرفه ای روبرو می شویم که به صورت قرینه ساخته شده اند. هر پلکان، ۱۱۱ پله دارد که ارتفاع آنها از هم ۱۰ سانتی متر است. جهت پله ها پس از رسیدن به یک پاگرد تغییر می کند. دور تا دور پله ها با کنگره های چهارپله ای تزیین شده است. در مورد کوتاهی پله ها نظرات متفاوتی وجود دارد. عده ای بر این باورند که پله ها برای راحتی بالا رفتن ستوران کوتاه ساخته شده اند و عده ای نیز معتقدند که کوتاهی پله ها برای حفظ شأن و ابهت مهمانان هنگام بالا رفتن بوده است.
دروازه ملل
بر بالای پلکان ورودی، دروازه ملل یا دروازه خشایارشا قرار دارد. این دروازه در واقع تالاری مربعی است که به دلیل ظاهر خاص خود شهرت جهانی دارد. این تالار که ۶۱۲٫۵ مترمربع مساحت دارد، دارای یک دروازه ورودی و دو دروازه خروجی بوده است. همچنین در وسط آن چهار ستون وجود داشته است که امروزه فقط سه ستون باقی مانده است. ارتفاع هر ستون ۱۶٫۵ متر و ارتفاع هر کدام از دروازه ها ۱۰ متر است. بر دروازه غربی دو گاو بزرگ و بر دروازه شرقی دو گاو عظیم الجثه با سر انسان دیده می شود. در واقع این پیکره های بزرگ که برگرفته از افسانه های آشوریان بوده ، عظمت امپراطوری هخامنشیان را نشان می داده است.
بر بالای این دروازه ها کتیبه هایی به سه زبان پارسی باستان، عیلامی و بابلی قرار دارند که در مدح خدای بزرگ اهورا مزدا و خشایارشا نوشته شده اند.
کاخ آپادانا
کاخ آپادانا از زیباترین و قدیمی ترین کاخ های تخت جمشید است. علاوه بر خود کاخ، پلکان آن نیز شگفت انگیز است. به دستور داریوش بزرگ ساخت این کاخ آغاز شد و در زمان پادشاهی خشایارشا به پایان رسید. این بنا متشکل از یک تالار مرکزی به مساحت ۳۶۰۰ مترمربع، سه ایوان در قسمت های شمال، غرب و شرق تالار، چهار برج و چند اتاق نگهبانی بوده است. در کل این اثر ۷۲ ستون وجود داشته که تنها ۱۴ ستون از آنها باقی مانده است. بر دیواره پلکان های کاخ آپادانا نقش هایی از فرماندهان عالی رتبه مادی و پارسی، افراد گارد شاهنشاهی در حال تعظیم به این فرماندهان و افرادی در حال حمل هدایا برای پادشاه هخامنشی حجاری شده است. در قسمت دیگری از پلکان نقش نمایندگانی از ملل مختلف مانند مادها، عیلامی ها، پارت ها، اهالی سیستان، ارمنستان، بابلی ها، مصری ها، باختری ها، ایونی ها، هندی ها، اعراب، آشوری ها، لیبی ها، اهالی حبشه و … در حالی که هدایایی به همراه دارند، دیده می شود. از این نقش ها می توان عظمت پادشاهی هخامنشی را در آن دوران درک کرد.
کاخ تچر
کاخ تچر در جنوب غربی کاخ آپادانا و به دستور داریوش بزرگ ساخته شد. این کاخ که کاخ اختصاصی داریوش نیز نامیده شده ، ۱۲۰۰ مترمربع وسعت داشته و به عقیده عده ای، منزل زمستانی داریوش بوده است. قسمت اصلی کاخ تچر یا تالار مرکزی آن به تالار آیینه شهرت دارد و در زمان خود داریوش به اتمام رسیده است. این تالار دارای ۱۲ ستون بوده که در سه ردیف چهارتایی قرار گرفته بودند. قسمت جنوبی کاخ در زمان خشایارشا تکمیل گردید و بعدها در زمان اردشیر دوم، پلکان و نگاره های غربی آن ساخته شد. بر دروازه های این کاخ می توان تصاویری از سربازان شاه، خدمه و نبردی از شاه و شیر را دید.
کاخ مرکزی ( سه دروازه )
کاخ مرکزی تخت جمشید با مساحت ۲۴۰۰ مترمربع دارای سه دروازه و چند راهرو می باشد که از طریق این راهروها به کاخ های مجاور راه داشته است. ساخت این کاخ در زمان خشایارشا آغاز و در زمان اردشیر سوم کامل گردیده است. در تالار مرکزی سنگ عظیمی وجود دارد که در وسط آن سوراخی حفر شده است. برخی بر این باورند که از این سنگ همچون تقویمی برای محاسبه زمان و روز و ماه استفاده می شده است.
بر دیواره پلکان این کاخ نقش هایی از سربازان کماندار و نیزه دار با لباس های پارسی و مادی، نجیب زادگان ایرانی که در دستشان شاخه ای از گل نیلوفر آبی دارند و در حال بالا رفتن از پله ها می باشند، وجود دارد.
بر دروازه ایوان شمالی نقشی از اردشیر یکم با ریشی بلند و عصای شاهی در حالی که شاخه ای از نیلوفر آبی در دست دارد و خدمه نیز در حال خدمت به او هستند، وجود دارد. بر دروازه شرقی نیز، می توان تصویری از اردشیر یکم و وولیعهدش را دید که بر تخت پادشاهی نشسته اند و توسط ۲۸ نفر از بزرگان کشورهای مختلف حمل می شوند. بر بالای تخت نیز نقشی از انسان بالدار دیده می شود.
کاخ هدیش
یکی دیگر از کاخ های تخت جمشید، کاخ هدیش است که در جنوب شرقی کاخ تچر قرار دارد. از آنجا که این کاخ، کاخ اختصاصی خشایارشا بوده است، نام همسر خود را بر روی آن گذاشته است. برخی نیز بر این باورند که هدیش به معنای جای بلند است و از آنجا که این کاخ در مرتفع ترین قسمت تخت جمشید ساخته شده است، این نام را بر آن نهاده اند. کاخ هدیش ۲۵۵۰ مترمربع وسعت داشته و شامل یک تالار مرکزی، دو ایوان، ۴۸ ستون و تعدادی اتاق می شده است. بر یکی از دروازه های این کاخ تصویری از خشایارشا با تاجی صاف و بدون کنگره دیده می شود. متاسفانه به دلیل آتش سوزی اطلاعات زیادی از این کاخ در دسترس نیست و به همین دلیل به کاخ مرموز نیز شهرت دارد.
تالار تخت یا صد ستون
کاخ صدستون با بیش از ۴۶۰۰ مترمربع مساحت، دومین کاخ بزرگ تخت جمشید است و همان طور که از اسمش پیداست، دارای صد ستون می باشد. ارتفاع ستون های این تالار به ۱۴ متر می رسیده و به همین دلیل لقب بزرگترین تالار سرپوشیده جهان را به خود گرفته است. ساخت این کاخ در زمان خشایارشا آغاز و در دوره اردشیر یکم پایان یافته است.
مجموعه کاخ های تخت جمشید در سال ۳۳۰ پیش از میلاد به دست اسکندر مقدونی به آتش کشیده شد و تمام بناهای آن به ویرانه تبدیل شد. اما بعدها به ویژه در دوران پهلوی دوباره مورد توجه قرار گرفت به طوری که محمدرضا شاه پهلوی
جشن های پادشاهی خویش را در این بنا برگزار می کرد. مجموعه تخت جمشید در سال ۱۹۷۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.
نقش رستم
نقش رستم یکی دیگر از بناهای به جا مانده از دوران هخامنشی است که در فاصله ۶ کیلومتری تخت جمشید قرار دارد.
در دین ایرانیان باستان، آب و آتش و خاک مقدس شمرده می شدند. لذا برای جلوگیری از آلودن آنها، از سوزاندن اجساد، رها کردن آنها در آب و یا دفن آنها در خاک اجتناب می کردند. داریوش بزرگ نیز بر طبق همین باور دستور داد آرامگاهی در کوه دو تیغ یا سه گنبدان ( نقش رستم کنونی ) بسازند. این آرامگاه در ابتدا با یک قبر ساخته شد ولی به تدریج قبرهای دیگری نیز در آن کنده شد به طوری که تعداد آنها به ۹ قبر رسید.
آرامگاه داریوش به شکل صلیبی یا چهارشاخه است. شاخه بالایی و دو شاخه میانی به طور کامل تراشیده شده اند. ولی به دلایل نامعلوم قبل از اتمام شاخه پایینی، کار تراشیدن متوقف شده است. احتمال می رود که با مرگ داریوش بزرگ و دفن او در این آرامگاه، برای ادای احترام به وی، کار تراشیدن را ادامه نداده اند. ارتفاع کلی آرامگاه ۲۲٫۹۳ متر می باشد. بر شاخه بالایی نقشی از پادشاه هخامنشی در جامه پارسی و کمان در دست دیده می شود. بالای سر او نقش انسان بالداری است که حلقه فرمانروایی را برای داریوش می آورد. بر دو شاخه میانی نمایی از یک کاخ دیده می شود که بسیار شبیه به کاخ اختصاصی داریوش در تخت جمشید می باشد. این کاخ یقینا نمادی از خانه ابدی شاه هخامنشی می باشد. به دلیل ناتمام ماندن شاخه پایینی آرامگاه، هیچ نقشی بر آن دیده نمی شود. تمام نقوش موجود، به رنگ های آبی، قرمز، قهوه ای و سبز، رنگ آمیزی شده بودند. همچنین بر روی این آرامگاه دو کتیبه وجود دارد که به گفته باستان شناسان سخنان داریوش بزرگ هستند. در این دو کتیبه، داریوش پس از مدح خداوند اهورا مزدا، به معرفی خود و قلمرو پادشاهی هخامنشی پرداخته است. از روی این نوشته ها می توان به شخصیت، نبوغ، شکوه و صلابت این پادشاه ایرانی پی برد.
در کنار آرامگاه داریوش، سه آرامگاه دیگر نیز وجود دارد که نمی توان با قطعیت در مورد انتساب آنها به شخص خاصی صحبت کرد. اما به احتمال زیاد این آرامگاه ها متعلق به خشایارشا، اردشیر یکم و داریوش دوم بوده است.
روبروی آرامگاه ها بنایی وجود دارد که از سنگ های تکه تکه و یکدست به شکل برجی بلند و چهارگوش ساخته شده است. ارتفاع این برج حدود ۱۴ متر می باشد. به طور دقیق مشخص نیست که این بنا به دستور چه کسی و با چه هدفی ساخته شده و نام آن در آن دوران چه بوده است. اما از حدود قرن چهارده میلادی این بنا را کعبه زرتشت نامیدند. عده ای آن را محلی برای نگهداری نوشته های مقدس زرتشتی و یا محلی مخصوص نگهداری آتش مقدس معرفی کرده اند. به عقیده برخی دیگر، این بنا همچون تقویمی برای محاسبه روز و ماه های سال استفاده می شده است. کعبه زرتشت پس از گذشت حدود ۲۵ قرن هنوز سالم مانده است.
با روی کار آمدن ساسانیان، محوطه نقش رستم همچنان ارج نهاده شد. شاهان ساسانی نقش هایی از صحنه های نبرد، مراسم تاجگذاری و افتخارات خود را در دامنه این کوه تراشیدند. یکی از زیباترین نقش های به جا مانده از ساسانیان، سنگ نگاره اهورامزدا و اردشیر بابکان است. در این نقش، اهورامزدا و اردشیر بابکان سوار بر اسب روبروی هم قرار دارند و اهورامزدا دیهیم یا حلقه ای از گل را به پادشاه اهدا می کند. در ایران باستان، دیهیم نمادی از توفیق ایزدی و آسمانی بوده که توسط خداوند به شاه و خانواده اش داده می شده است.
پاسارگاد
پاسارگاد مجموعه ای تاریخی است که از دوران هخامنشیان به جای مانده است. این مجموعه شامل آثار متعددی همچون آرامگاه کوروش کبیر، باغ پادشاهی پاسارگاد، مسجد پاسارگاد، کاخ بارعام، کاخ دروازه، کاخ اختصاصی،آرامگاه کمبوجیه، کاروانسرای مظفری و … می باشد و از آن به عنوان مجموعه سلطنتی پاسارگاد یاد می شود.
مهمترین و باارزش ترین بنای پاسارگاد، آرامگاه کوروش کبیر می باشد. کوروش کبیر در واقع بنیانگذار سلسله هخامنشیان بود که در سال های ۵۵۹ تا ۵۲۹ قبل از میلاد بر پهنه وسیعی از آسیا فرمانروایی می کرد. عدالت و مردم دوستی این پادشاه به حدی بود که منشور وی مشهور به منشور کوروش، شهرت جهانی پیدا کرده است. آرامگاه کوروش در بخش جنوبی مجموعه و به گونه ای ساخته شده است که از تمام جهات، دیده می شده است. این آرامگاه دارای دو بخش است. بخش اول یا همان پایه آرامگاه، سکویی متشکل از ۶ پله است که ارتفاع پله های اول تا سوم حدود ۱۰۵ سانتیمتر و ارتفاع پله های چهارم تا ششم حدود ۵۷٫۵ سانتیمتر است. بخش دوم همان اتاقک آرامگاه است که بر روی سکوی پله ای قرار دارد و ارتفاع آن به حدود ۲ متر می رسد. جالب است بدانید که در ساخت این آرامگاه هیچ گونه ملاطی استفاده نشده است. سنگ های بنا به رنگ سفید مایل به زرد است که با دقت و ظرافت بر روی هم قرار گرفته اند. سقف بنا متشکل از دو قطعه سنگ عظیم است که به صورت شیب دار روی آن قرار گرفته اند. بر طبق توصیفی که از آرامگاه در منابع یونانی وجود دارد، در داخل اتاقک تابوتی از جنس طلا بوده که پیکر کوروش کبیر را در آن قرار داده بودند. علاوه بر تابوت، یک میز و نیمکت، لباس های بابلی و مادی، تزیینات طلا، شمشیر و گردنبند و … نیز وجود داشته است.
تا اواخر قرن نوزده میلادی، در سه طرف آرامگاه ۳۲ ستون بلند قرار داشته که امروزه اثری از آنها نیست.
زمانی که اسکندر مقدونی به ایران حمله کرد، یکی از یاران او با شکستن در آرامگاه، اشیا درون آن را به یغما برد. اما به دستور اسکندر و به دلیل علاقه شخصی او به کوروش، بنا مرمت شد. در دوره اسلامی به دلیل نداشتن اطلاعات دقیق از این بنا، مردم آن را به حضرت سلیمان ارتباط داده و محل دفن مادر حضرت سلیمان می شمردند. زیرا بر این باور بودند که ساخت چنین بنای عظیمی توسط انسان امکان پذیر نیست و فقط حضرت سلیمان که با دیوان در ارتباط بوده، قدرت چنین کاری را داشته است.
آرامگاه کوروش کبیر در سال های ۱۳۵۰ و ۱۳۸۰ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. البته اقداماتی که در سال ۱۳۵۰ انجام شده، بیشتر به منظور آماده سازی آن برای برگزاری جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی بوده است. سایر بناهای پاسارگاد با فاصله نسبتا زیادی از آرامگاه کوروش قرار دارند به طوری که برای بازدید از آنها ماشین های مخصوصی در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده شده است.
بیشاپور
بیشاپور از آثار تاریخی استان فارس و شهرستان کازرون می باشد که از دوره ساسانیان به جای مانده است. طراحی و ساخت بیشاپور توسط شخصی به نام اپاسای و به دستور شاپور اول انجام شد. در سال ۲۶۶ میلادی، شاپور اول پس از پیروزی بر والرین پادشاه روم دستور داد تا در ناحیه ای خوش آب و هوا شهری بنا کنند. این شهر در کنار جاده ای که تخت جمشید را به شوش وصل می کرد احداث شد و شاپور نام خود را بر آن نهاد. در کتاب های تاریخی از بیشاپور با نام های بیشاپور، بیشابور، به شاپور، بیشاور و به اندیوشاپور یاد شده است.
این شهر تاریخی با حدود ۲۰۰ هکتار مساحت از معماری فوق العاده ای برخوردار بوده است. دو خیابان اصلی شهر در جهت شمال به جنوب و غرب به شرق به چهار دروازه منتهی می شده اند. دروازه غربی ورودی اصلی شهر بوده است.
بیشاپور دارای دو بخش اصلی می باشد. بخش اول یا همان ارگ سلطنتی شامل معبد آناهیتا، تالار تشریفات شاپور، ایوان موزاییک و بخش دیگر یا منطقه عامه نشین شامل خانه های مسکونی، گرمابه، کاروانسرا و بازار است.
مهمترین اثر شهر بیشاپور معبد آناهیتا می باشد. در آیین زرتشت و در باور آریایی ها، آب از قداست و اهمیت خاصی برخوردار بوده است. از این رو آنها همواره معبدهایی برای ستایش آب می ساخته اند. یکی از مهمترین آنها، معبد آناهیتا است. آناهیتا در واقع به معنای الهه آب می باشد. این بنا که به شکل مکعب ساخته شده است حدود ۱۴ متر طول دارد و در عمق ۶ متری سطح زمین قرار گرفته است. همواره آب که مظهر پاکی بوده، در جوی هایی درون معبد روان بوده است. در قسمت شمالی معبد سرستون هایی به شکل گاو دیده می شود که می توان گفت تقلیدی از حجاری های تخت جمشید است. از آنجا که افراد عادی اجازه ورود به معبد را نداشته اند، در کنار دیواره غربی حوضی ساخته شده بود تا آنها نیز بتوانند از آب مقدس استفاده کنند.
روبروی شهر بیشاپور و در دل تنگ چوگان، شش نقش برجسته تراشیده شده است. سه نقش به شاپور اول تعلق دارد و پیروزی او بر پادشاهان رومی را نشان می دهد. بقیه نقش ها متعلق به سایر پادشاهان ساسانی می باشد. یکی از آنها متعلق به بهرام اول است که او را در حال گرفتن تاج از اهورامزدا نشان می دهد و به احتمال زیاد دو نقش دیگر متعلق به بهرام دوم و شاپور دوم می باشد.
یکی دیگر از آثار این منطقه غار شاپور است. این غار که به دخمه شاپور نیز شهرت دارد در نزدیکی بیشاپور و در ارتفاع ۸۰۰ متری از زمین قرار دارد. علت اهمیت این غار به دلیل وجود مجسمه شاپور است. این مجسمه در دهانه غار بر روی ستونی از جنس رسوب استالاکتیت و استالاگمیت قرار گرفته و ارتفاع آن به ۶ متر می رسد. این احتمال وجود دارد که جسد شاپور بر طبق سنت زرتشتیان در این دخمه قرار گرفته باشد.
صنایع دستی استان فارس
در مناطق عشایری، روستاها و شهرهای استان فارس صنایع دستی گوناگونی وجود دارد. بیشترین این صنایع به گروه بافته های داری مانند قالی، گلیم و گبه تعلق دارد. علاوه بر این می توان به صنعت جاجیم، خاتم، قلمزنی، منبت کاری، معرق، شیشه گری، نمدمالی و … اشاره کرد.
قالی
در استان فارس هنر بافندگی بیشتر مختص به عشایر و روستائیان بوده است. از طایفه های عشایر معروف استان فارس که در این هنر زبانزد هستند، عشایر قشقایی و ایل خمسه را می توان نام برد. آنچه که این عشایر و روستائیان در صنعت قالی بافی و سایر دستبافت ها تولید می کنند، جنبه تجاری نداشته و بیشتر برای استفاده خود آنها می باشد. قالی بافی از ابتدا تا پایان توسط زنان انجام می شود. برای بافت قالی معمولا از پشم، ابریشم و پنبه استفاده می شود. طرح های آنها ذهنی بوده و نقشه ای وجود ندارد. دارها اکثرا افقی هستند و زنان برای بافتن بر روی زمین می نشینند. معمولا قالی هایی که توسط ایلات بافته می شونداز کیفیت و مرغوبیت بالاتری نسبت به قالی هایی که روستائیان می بافند برخوردارند. قالی بافی در شهرهای شیراز، فسا و آباده نیز رواج دارد.
گلیم
ایل قشقایی از گذشته های دور تاکنون، حرف اول را در تولید گلیم می زده است. قشقایی ها برای بافت گلیم از طرح هایی استفاده می کنند که نسل به نسل به آنها رسیده و کاملا ذهنی هستند. تغییرات اندکی که در طرح ها دیده می شود معمولا در چارچوب آداب و رسوم آنهاست. مهمترین مناطق استان در بافت گلیم، فیروزآباد، ممسنی و داراب است. گلیم های قشقایی به دلیل اصالت نقش و کیفیت شهرت جهانی نیز دارند.
گبه
استان فارس را می توان از پیشگامان هنر گبه بافی دانست. اگر بخواهیم گبه را با قالی مقایسه کنیم می توانیم بگوییم که معمولا گبه در اندازه های کوچکتری نسبت به قالی بافته می شود، پرزهای بلندتری دارد و در هر ردیف پودهای بیشتری به کار می رود. گبه ها از پشم آمیخته با موی بز تهیه می شوند. در زمان های قدیم به دلیل مصارف شخصی، گبه ها ساده و بدون طرح بافته می شدند. ولی با گذر زمان و با افزایش درخواست عموم برای استفاده از آن ها، طرح های گوناگونی در بافت آن ها به کار رفت. مهمترین طرح های گبه عبارتند از: طرح شیر، طرح خشتی یا قابی شکل، گل گبه، حوض گبه، ایلاتی، درخت، راه راه، خانه در هم و کف ساده.
جاجیم
یکی دیگر از هنرهای عشایر قشقایی جاجیم بافی است. در بافت جاجیم از رنگ های مختلفی استفاده می شود اما رنگ های روشن کاربرد بیشتری دارد. معمولا از جاجیم برای پوشاندن رختخواب و اثاثیه درون چادر استفاده می شود. از جاجیم های کوچک به عنوان روانداز نیز می توان استفاده کرد. در این هنر نیز از طرح های گوناگونی استفاده می شود ولی مهمترین آن گل برجسته یا گل سوزنی می باشد.
خاتم کاری
خاتم یا خاتم کاری هنری است که در آن با استفاده از چوب، استخوان و فلزات، اشکالی هندسی که عمده آن به شکل مثلث است، ساخته و با ظرافت در کنار هم می چسبانند. از هنر خاتم کاری می توان در ساختمان بناها و بر روی ظروف و زیورآلات استفاده کرد. این هنر در دوران زندیه در شیراز رونق فراوانی یافت. در منبر و سقف ایوان مسجد عتیق شیراز می توان یکی از بهترین نمونه های خاتم کاری را دید.
منبت کاری
منبت کاری همان هنر کنده کاری روی چوب به منظور ایجاد نقش های برجسته است. اغلب این نقش ها، گل ها و گیاهان هستند. قدیمی ترین اثر منبت کاری در ایران، یک در چوبی است که در مسجد جامع عتیق شیراز قرار دارد و قدمت آن به قرن سوم هجری بر می گردد. منبت کاری شهر آباده شهرت فراوانی دارد و در ساخت انواع جعبه ها، صفحات شطرنج، مبلمان، میز و … به کار می رود.
معرق کاری
معرق کاری از کنار هم قرار دادن تکه های ریز چوب، فلز، کاشی و غیره به وجود می آید. این تکه های ریز با ظرافت و در طرح های مختلف کنار هم قرار می گیرند. از این هنر برای تزیین بوفه، میز، صندلی و اشیا چوبی استفاده می شود.
قلم زنی
قلم زنی، هنر ایجاد نقش های زیبا بر روی فلز است. صنعتگران با استفاده از یک قلم و چکش به ایجاد نقش بر روی اجسام فلزی می پردازند. از بین فلزات به کار رفته در این هنر، مس به دلیل نرمی و شکل پذیری بهتر، کاربرد بیشتری دارد. از آنجا که فلز نسبت به سایر اشیا دوام بیشتری دارد، هنرمندان به هنر قلم زنی بیشتر توجه می کنند. نقش های به کار رفته در این هنر، تاثیر گرفته از آداب و سنن دوره های مختلف بوده است.
نمدمالی
نمد نوعی بافته سنتی است که از پشم مالیده تولید می شود. در واقع پشم را به کمک رطوبت و فشار به نمد تبدیل می کنند. کاربرد عمده نمد به عنوان زیرانداز بوده اما برخی مواقع از آن به عنوان پتو، پرده، عرقچین جل اسب و … نیز استفاده می شده است. نمد در استان فارس به طور ویژه در شهر استهبان تولید می شود.
شیشه گری
شیشه گری نام صنعتی است که در آن شیشه را به همراه چند ماده دیگر در کوره های مخصوص به حالت خمیر مذاب درآورده و از آن ظرف های شیشه ای می سازند. شیشه گری به روش های مختلفی چون فوتی، فوتی قالبی و پرسی انجام می شود. به منظور زیبایی بیشتر، شیشه گران از اکسیدهای فلزی در ترکیب خمیر شیشه استفاده کرده و به آن رنگ های مختلفی بخشیده اند. آن ها همچنین از روش هایی مانند آب گز کردن، مات کردن، نقاشی و تراش شیشه برای تزیین آثار خود بهره جسته اند.
آداب و رسوم مردم استان فارس
مردم فارس همچون سایر مردم آداب و رسوم مخصوص به خود را دارند که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می کنیم.
عید نوروز
مردم فارس در ماه آخر سال خود را برای شروع سال جدید آماده می کنند. آنها با خرید لباس های نو، تمیز کردن منزل، تهیه شیرینی و آجیل به استقبال نوروز می روند. در گذشته شیرینی که عمدتا نان شیرین بود، در خانه پخته می شد. نان شیرین پس از درآمدن از تنور بسیار نرم و تازه بود و به راحتی تا می خورد. پس از چند دقیقه، این نان سرد و بسیار ترد می شد. امروزه مردم برای تهیه شیرینی به قنادی ها مراجعه می کنند.
مراسم ازدواج
ازدواج در فارس مراحل مختلفی دارد. در ابتدا مادر و خواهر داماد برای خواستگاری به خانه دختر می روند. خانواده دختر در صورتی که با این وصلت موافق باشند با چای و شربت از مهمانان پذیرایی می کنند ولی در صورت عدم موافقت، به پذیرایی با چای بسنده می کنند.
در صورت موافقت هر دو خانواده مراسم بله برون انجام می شود. در این مراسم که جمعی از بزرگان فامیل حضور دارند در مورد مهریه، لباس و سایر مسائل مربوط به عروسی صحبت می شود. البته قبل از مراسم بله برون خانواده داماد و عروس در مورد هم تحقیق می کنند و سپس تصمیم می گیرند. صحبت ها و توافق های انجام شده روی کاغذی به نام رقعه نوشته می شود و عروس و داماد و چند نفر دیگر آن را امضا می کنند. همچنین روزی را برای خرید پارچه و مراسم رخت برون تعیین می کنند.
در مراسم رخت برون عده ای از فامیل داماد به همراه یک خیاط به خانه عروس می روند. مادر داماد به همراه پارچه، نقل و چندین هدیه نیز با خود می آورد. به این هدایا گل نیز گفته می شود. مادر عروس نیز از آنها پذیرایی می کند. خیاط اندازه عروس را می گیرد و پارچه ها را برای دوخت لباس با خود می برد. در این مراسم مهمانان به خواندن واسونک و زدن دایره می پردازند.
مراسم عقدکنان و عروسی
در این مراسم که خطبه عقد جاری می شود، تنها عده ای از نزدیکان و بزرگان عروس و داماد حضور دارند و بعد از آن مراسم عروسی برگزار می شود. روز قبل از عروسی، چند نفر از نزدیکان عروس و داماد حجله را تزیین کرده و برنج پاک می کنند. آنها در حین انجام این کار، واسونک خوانده و به شادی و هلهله می پردازند. پس از پایان مراسم عروسی در حجله، بزرگتر فامیل دست عروس و داماد را در دست هم می گذارد و بر روی دست آنها گلاب می ریزد. این گلاب را معمولا پای یک درخت سبز می ریزند.
پاگشا
معمولا رسم بر این است که یک هفته بعد از عروسی خانواده عروس، خانواده داماد را مهمان می کند. به این مهمانی پاگشا می گویند. مهمانی های پاگشا با دعوت از سوی سایر بستگان ادامه می یابد.
عروسی درخت نارنج
یکی از رسوم مردم شیراز، عروسی درخت نارنج است. اگر درخت نارنجی که در خانه است میوه کمی بده یا اصلا ثمری نداشته باشد، برایش عروسی می گیرند. برای این کار ابتدا صاحبخانه زنان همسایه را دعوت می کند به خانه او بیایند. همگی در روز مشخصی دور درخت جمع می شوند. زن صاحبخانه وانمود می کند که می خواهد با تبر شاخه های درخت را ببرد ولی یکی از مهمانان جلوی این کار را می گیرد و به اصطلاح ضامن درخت می شود. سپس بر روی درخت توری نازکی پهن می کنند و به همراه خواندن واسونک و هلهله، بر روی درخت شکر پنیر می پاشند. آنها باور دارند که با انجام این مراسم درخت سال بعد ثمر خواد داد.
عقیقه
یک دیگر از رسوم مردم استان فارس به ویژه دوانی ها، رسم عقیقه است. بر طبق این رسم، پدر خانواده هفت روز پس از تولد نوزاد، گوسفندی را قربانی می کند و با گوشت آن غذایی تهیه کرده و به مردم می دهد. البته امروزه ممکن است این کار دقیقا هفت روز پس از تولد نوزاد انجام نشود و به روز دیگری موکول شود. در گذشته بر طبق این رسم موی سر کودک را تا قبل از عقیقه نمی تراشیدند.
آب مقدس حوض ماهی ها
در گذشته در شهرهای شیراز( در آرامگاه سعدی )، فسا و زرقان سه حوض ماهی وجود داشت. مردم ماهی های این حوض ها را مقدس می شمردند و کسی اجازه نداشت آنها را صید کند. بر طبق این رسم در چهلمین روز سال، مردم زیادی در نزدیک حوض جمع می شدند و با پختن آش نذری یا همان دیگ جوش به جشن و شادی می پرداختند. همچنین مردم بر این باور بودند که اگر درون حوض سکه بیاندازند، آرزوی آنها برآورده می شود. و اگر دختر و پسر جوانی دست و صورت خود را در آب این حوض بشویند بختشان باز می شود. امروزه متاسفانه حوض فسا خشک شده است و دیگر این مراسم در آنجا برگزار نمی شود.
سوغات استان فارس
هرگاه حرف از استان فارس و شیراز می شود، بلافاصله بهارنارنج در ذهن تداعی می شود. عرق و مربای بهارنارنج و گل های خشک شده بهارنارنج سوغاتی بی نظیر از شهر شیراز خواهند بود. آبلیمو و آبغوره شیراز نیز در ایران حرف اول را می زنند. گلاب میمند، از مرغوبترین گلاب های ایران است و طرفداران زیادی دارد.
نان یوخه، یکی دیگر از سوغاتی های شیراز است که شباهت زیادی به کاک استان کرمانشاه دارد. اما نان یوخه شیراز لایه های خمیر نازکتری دارد. این شیرینی خوشمزه از آرد گندم، شکر، روغن، هل، تخم مرغ و دارچین پخته می شود و به وسیله پودر پسته، پودر قند، پودر نارگیل و خلال بادام تزیین می شود.
از دیگر شیرینی های خوشمزه استان فارس می توان به کلوچه مسقطی، نان فسایی، نان کنجدی و مسقطی لاری اشاره کرد. علاوه بر گلاب میمند و عرق بهارنارنج، سایر عرقیات شیراز و استان فارس بسیار گوارا و برای فصل تابستان بسیار دلچسب می باشند.