آبشار بیشه، نمایشی از زیبایی‌های طبیعی لرستان

یکی از جاذبه های طبیعی سرزمین آبشارهای خروشان و کوه های سربه فلک کشیده لرستان آبشار بیشه شهرستان خرم‌آباد در بخش پاپی و روستای بیشه است که در همسایگی شهرستان دورود و ایستگاه راه‌آهن بیشه قرار دارد.

به گزارش ایرنا، آبشار بیشه چهل و هشتمین اثر ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.
ارتفاع آبشار ۴۸ متر تا نقطه برخورد با زمین است و در بالای آبشار، روبروی ایستگاه راه آهن چشمه‌های پرآب متعددی دیده می‌شود که پس از گذشتن از ایستگاه قطار آبشار بیشه را تشکیل می‌دهند.
به علت هم جواری این آبشار با چندین مجموعه زیبا همچون جنگل‌های پهناور بلوط، روستای بیشه و چشم‌انداز ایستگاه راه‌آهن بیشه می‌توان آن را یک منطقه گردشگری مناسب دانست.

مدیریت منطقه گردشگری آبشار بیشه خرم آباد به میراث فرهنگی واگذار شد

 استاندار لرستان گفت: مدیریت منطقه گردشگری آبشار بیشه خرم آباد به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان واگذار شد.

 سید موسی خادمی اظهار داشت: با توجه به حجم بسیار بالای گردشگر در این منطقه باید مدیریت مشخص و پاسخگو وجود داشته باشد و از این پس مدیریت این منطقه بر عهده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است.

وی بیان کرد: این اداره کل موظف است در اولین فرصت و طی چند روز آینده لیست مشکلات و نیازهای منطقه را تکمیل و سایر ادارات و دستگاه‌های اجرایی نیز باید در جهت رفع مشکلات همکاری لازم را با مدیریت منطقه به عمل آورند.

وی افزود: متأسفانه از ابتدای سال جاری تا کنون ۶ نفر گردشگر در آب‌های این منطقه جان خود را از دست داده اند در حالیکه سیلاب عظیم فروردین ماه سال جاری، این اندازه تلفات جانی نداشت.

استاندار لرستان این میزان آمار غرق شده‌ها را نگران کننده دانست و اضافه کرد: یک تیم کارشناسی متشکل از دستگاه‌های اجرایی با هماهنگی فرمانداری خرم آباد و اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان باید طی چند روز آینده ضمن حضور در منطقه آبشار بیشه، لیست مشکلات، خسارات و نیازمندی‌های موجود را با ارائه راهکارهای لازم تهیه و به استانداری ارائه دهند تا تصمیمات لازم در راستای بهبود وضعیت این منطقه تفریحی اتخاذ شود.

خادمی تاکید کرد: اصلاح زیر ساخت‌های حادثه دیده از سیل در حوزه روستا و منطقه تفریحی آبشار بیشه نیز بر عهده بنیاد مسکن استان خواهد بود.

راه اندازی سکوی تماشا در آبشار بیشه

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: خدمات رسانی در زمینه پارکینگ، ساماندهی دکه ها و نظافت این منطقه با هماهنگی بخشداری منطقه به بخش خصوصی واگذار شده است.

مهدی بهاروند افزود: طرح هادی روستای آبشار بیشه بر پایه گردشگری تهیه شده است و در این راستا در سال گذشته در جلسه ای در معاونت عمرانی مدیریت آبشار بیشه به بنیاد مسکن واگذار شد.

وی اظهار داشت: بر این اساس اعتبارات این طرح به میزان ۱۵۰ ملیون تومان به آبشار بنیاد مسکن واگذار شد که متاسفانه با ناهماهنگی های ایجاد شده در جلسه خرداد ماه سال جاری مدیریت این آبشار به اداره کل میراث فرهنگیف صنایع دستی و گردشگری واگذار شد.

بهاروند ادامه داد: دراین راستا اقدامات اولیه انجام شده است و خسارات سیل در منطقه و غرق شدگان با هماهنگی فرمانداری برآورد شد و در زمینه گرانفروشی بازدیدها و بررسی های لازم انجام شد.

وی عنوان کرد: به همین منظور اکیپ های نظارتی خدمات فنی نیز انجام شد.

بهاروند با تاکید بر اینکه ساماندهی و ایجاد زیرساخت در این منطقه نیازمند اعتبارات لازم است، یادآور شد: در این راستا با مکاتبات با استانداری جهت دریافت اعتبارات از محل اعتبارات سیل پیگیری شده است.

وی اظهار داشت: همچنین جهت تامین اعتبارات زیرساخت با معاونت سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی  هماهنگی شده است.

بهاروندگفت: محوطه سازی، سکوی تماشا، سکوی نشیمن وایجاد نرده های حفاظتی جهت ممانعت از تردد در نزدیکی رودخانه از طرح های ساماندهی این منطقه تفریحی است.

وی افزود: در راستای جلوگیری از تجمع مردم درکنار  آبشار به دلیل کمبود فضا و ایجاد امنیت با تزریق اعتبارات لازم سکوی تماشا در دامنه کوه روبروی آبشار ایجاد م شود.

آبشار بیشه در روزهای تعطیل حدود ۶ هزار بازدید کننده دارد
معاون گردشگری ادار کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: وجود رودخانه خروشان سزار، سراب های آبشار، گونه های مختلف گیاهی و درختی و جنگلی مسیر و کوهستان های زیبای مسیر باعث ظرفیت چشمگیر طبیعت گردی شده است.
بهاروند ادامه داد: آبشار بیشه در فصول مختلف سال پذیرای گردشگران و مسافران زیادی است که به ویژه در بهار و تابستان در ایام تعطیلات روزانه پذیرای حدود ۲ هزار تا ۶ هزار گردشگر می باشد.
وی افزود: طرح هادی این منطقه نیز انجام شده و بنیاد مسکن طرح مطالعاتی عمرانی را در روستای بیشه انجام داده است.
بهاروند، ایجاد رستوران و اقامتگاه های بوم گردی در این منطقه را از جمله اقدامات تاثیرگذار در جذب گردشگر عنوان کرد و گفت: اکنون ۳ اقامتگاه بوم گردی و مرکز اقامتی در این منطقه فعال است که آمادگی صدور مجوز برای راه اندازی این اقامتگاه ها در منطقه آبشار بیشه وجود دارد.
وی ادامه داد: در راستای حمایت از جوامع محلی و روستایی تسهیلات ارزان قیمت جهت راه اندازی مراکز اقامتی و بوم گردی در نظر گرفته شده است.
 

 نبود یا کمبود امکانات لازم گردشگری، خسارات زیر ساختی حاصل از سیلاب اخیر از مهمترین مسائل این منطقه توریستی است

فرماندار خرم آباد بیان کرد: اصلی ترین مشکل این تفریحگاه مشخص نبودن مدیریت آن است که در حال حاضر دهیاری بیشه به ناچار این مسئولیت را به عهده دارد.

اسد عبدالهی اظهار داشت: آبشار بیشه دومین جاذبه گردشگری پر تردد استان است.

وی ادامه داد: با توجه به حذابیت های بسیار بالای منطقه تفریحی و گردشگری آبشار بیشه، تعداد گردشگران حاضر در این محل طی روزهای تعطیل تا ۱۰ هزار نفر برآورد می‌شود.

فرماندار خرم آباد اضافه کرد:  ایجاد یک پاسگاه دائمی و تعبیه سیستم صوتی هشدار دهنده به مسافران می‌تواند در خصوص تأمین امنیت در منطقه مؤثر واقع شود.

وی افزود: این مجموعه نیازمند یک پارکینگ استاندارد و دائمی است چرا که در برخی از ایام سال، به خصوص در روزهای تعطیل و فصل تابستان حدود ۲ هزار خودرو در آن تردد می‌کنند.

فرماندار خرم آباد  گفت: بیشترین جاذبه های گردشگری، تاریخی و طبیعی استان در شهرستان خرم آباد قرار دارد.
اسد عبدالهی اظهار داشت: چهار آبشار معروف خرم آباد دارای مشکلات زیرساختی فراوانی هستند و برخی از آبشار ها نیز هنوز به خوبی شناخته نشده اند.
وی با بیان اینکه یکی از معروف ترین آبشارهای خرم آباد، آبشار بیشه است، گفت: یکی از راههای جذب گردشگر ایجاد امکانات برای احساس امنیت در بین مسافران است که در این زمینه نیز باید چاره اندیشی شود.

منبع خبر:ایرنا

اجرای نماد جدید آرامگاه دکتر حشمت در رشت

یک سال از وعده ساخت نماد جدید آرامگاه دکتر «ابراهیم حشمت» در رشت می‌گذرد.

blank

تیر سال گذشته کلنگ بازسازی آرامگاه توسط مسئولان مدیریت شهری و میراث فرهنگی به زمین زده شد، اما تاکنون خبری از آغاز عملیات اجرایی نیست. سال‌هاست موضوع ساماندهی آرامگاه دکتر حشمت که از یاران میرزا کوچک خان جنگلی بود، مطرح شده است. سال گذشته پس از تخریب محوطه آرامگاه حرف و حدیث‌های زیادی به وجود آمد و برخی از گودبرداری گلایه کردند، زیرا در محوطه قبور بود. سال ۹۱ برای نماد آرامگاه دکتر حشمت مسابقه برگزار شد، اما نمادی که برگزیده شد، اقبالی برای اجرا پیدا نکرد.

در دهه ۷۰ از سوی دکتر «محمدتقی رزازی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وقت گیلان ارتفاع مزار ۲ متر بیشتر شد. سال ۷۹ با پیشنهاد یکی از اعضای شورای اسلامی شهر رشت، نام میدان انقلاب به میدان دکتر حشمت تغییر کرد، زیرا در حوالی میدان گورستانی قرار داشت که دکتر حشمت بعد از اعدام توسط عوامل تیمورتاش در آنجا به خاک سپرده شد.  

  •  ایرادات اوقاف 

سال گذشته خواسته پیمانکار از شورا این بود که برای پی‌کنی ساختمان با رعایت موازین شرعی و اوقاف اقدام شود، زیرا اگر این کار انجام نشود، اجرای آن منجر به کاهش دید فضای داخلی آرامگاه به‌ویژه در شب می‌شود، اما مانعی بزرگ بر سر راه وجود داشت و آن موافقت نکردن اوقاف با چنین اقدامی بود.

نماینده اداره اوقاف شهرستان رشت در جلسه‌ای با حضور نمایندگان شورا و شهرداری با تاکید بر مخالفت این سازمان با هرگونه تجاوز به حریم مسجد چله‌خانه اظهار کرده بود: با ورود طرح به داخل مسجد مجاور مخالفیم و مغازه‌های اطراف طرح نیز وقف هستند. «علی قاسم‌پور» درباره کندن قبور اطراف آرامگاه دکتر حشمت نیز گفته بود: این موضوع حساسیت‌هایی به همراه دارد و باید همه جوانب بررسی شود. بنابراین قرار شد طرح به شکلی اجرا شود که رضایت اوقاف را جلب کند.

  • طرح پرحاشیه

مشکل بعدی مربوط به نماد بود. بعد از ۵۰ طرح رسیده به مسابقه طراحی نماد، یک طرح انتخاب شد ولی پس از مدتی اعضای شورای شهر مخالفت خود را با اجرای آن اعلام کردند. این طرح توسط اداره میراث فرهنگی استان و افراد صاحب‌نام و زبده در حوزه معماری انتخاب شد، اما مخالفان گفتند سنخیتی با معماری گیلان ندارد. در این زمینه «فاطمه شیرزاد» عضو شورای اسلامی رشت گفت: ما نیاز به نماد بومی برای آرامگاه دکتر حشمت داریم.

وی با بیان این‌که طرح پیشنهادی برای ساماندهی آرامگاه دکتر حشمت با سبک و سیاق بومی رشت مغایرت دارد، اضافه کرد: چله‌خانه که محل دفن دکتر حشمت است، جزو محله‌های قدیمی رشت محسوب می‌شود و تاکید می‌کنم که در این‌باره باید تجدیدنظر شود. در همین زمینه تعداد دیگری از اعضای شورا هم با اجرای آن نماد مخالفت کردند. آنها می‌گفتند که نماد ویژگی‌های بومی ندارد. فارغ از ایرادهای سلیقه‌ای شورا، طرح ایراد دیگری داشت و مجری آن نیز متوجه ایراد شده بود. به گفته «بهزاد نیک‌فهم» مجری پروژه، ابعاد نماد مورد نظر بسیار بزرگ‌تر از محدوده آرامگاه است و در صورت اجرا بخش شمالی آن با مشکل مواجه می‌شود و فضایی برای اجرا ندارد. ضمن این‌که فضای آرامگاه درهم پیچیده و تاریک است.  

  • شایعه تخریب آرامگاه

اخیرا شایعه تخریب آرامگاه دکتر حشمت هم منتشر شده است. معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری گیلان در گفت‌وگو با رسانه‌ها بیان کرد: برای نصب نماد، آرامگاه دکتر حشمت تخریب نشده است. به گفته «ولی جهانی» انتشار خبر تخریب آرامگاه دکتر حشمت در فضای مجازی صحت ندارد و نصب نماد روی آرامگاه وی با حضور ناظر میراث فرهنگی و یک باستان‌ناس انجام می‌شود. وی تصریح کرد: شهرداری رشت قصد ساخت نماد در آرامگاه این مبارز نهضت جنگل واقع در محله چله‌خانه رشت را دارد و برای انجام این کار آرامگاه دچار تخریب یا تغییر نخواهد شد. جهانی در گفت‌وگو با همشهری بیان کرد: طرح از سوی بهترین متخصصان حوزه معماری انتخاب شده و دیگر قابل تغییر نیست.

این‌که برخی از اعضای شورا ادعا می‌کنند که نماد ویژگی‌های بومی را ندارد، چندان ایراد موجهی نیست، چون همه در حوزه معماری تخصص ندارند. اکنون پیمانکار شهرداری منطقه ۲ کار را شروع کرده و ما هم به عنوان ناظر هر روز در آنجا حضور داریم. این مسئول در مورد موافقت اوقاف با اجرای طرح گفت: مشکل اوقاف با رایزنی حل شد. ابعاد نماد هم کوچک‌تر شد و دیگر نیازی به تخریب دیواره یا آسیب به دیگر بافت‌های چله‌خانه و مسجد آن نیست. پیمانکار کار خود را شروع کرده است و امیدواریم به زودی نماد این مبارز بزرگ هر چه سریع‌تر نصب شود. به گفته معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری گیلان، زمان اتمام طرح مشخص نیست و اداره کل میراث فرهنگی بر روند ساخت آن نظارت دارد. اتمام کار بستگی به تلاش پیمانکار و شهرداری دارد.

  • بیوگرافی دکتر حشمت

دکتر «ابراهیم حشمت طالقانی» ملقب به «حشمت‌الاطبا» و «سردار حشمت»، فرزند عباسقلی، اهل روستای شهراسر طالقان بود. وی از موسسان و سران نهضت جنگل بود. دکتر حشمت از آغاز تشکیل نهضت با آن همکاری داشت و بعدها از طرف هیات اتحاد اسلام که شورای رهبری نهضت جنگل محسوب می‌شد، به حکومت لاهیجان منصوب شد. سردار حشمت در ادامه مبارز پس از تسلیم خود به قوای حکومتی در رشت به دار آویخته شد.

منبع خبر:همشهری

blank

برگزاری جشن‌های مردمی در محل آسبادهای نشتیفان خواف

مدیرکل بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها برای معرفی، صیانت و حفاظت هرچه بیشتر از آسبادهای نشتیفان گفت: «آسبادهای نشتیفان در مسیر جهانی شدن قرار دارد و برنامه‌های ویژه‌ای برای این آثار تاریخی ارزشمند داریم.»

سیدهادی احمدی روئینی مدیرکل بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی، در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا با بیان این مطلب افزود: «آسبادهای نشتیفان خواف یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی به‌جای‌مانده از گذشته است که مردم نیز قدر این اثر تاریخی را به‌خوبی می‌دانند.»

او با بیان اینکه برای مشارکت هرچه بهتر از این آثار نیازمند افزایش مشارکت‌های مردمی هستیم، از برگزاری جشن‌های مردمی در محل این آسبادها با هدف آشنایی هرچه بیشتر مردم و افزایش مشارکت آن‌ها در صیانت و حفاظت از آسبادها خبر داد.

احمدی افزود: «جشن‌های مردمی در محل میدانگاه آسبادهای نشتیفان  برگزار می‌شود و این در حالی است که خرابه‌های متروک آسبادها به‌همت سازمان میراث‌فرهنگی در طی دو سال گذشته نه‌تنها مقصد گردشگران بی‌شمار که مرکز گردهمایی و جشن‌های مردم نیز شده است.»

مدیرکل بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی خاطرنشان کرد: «تا کنون جشن‌های مختلف مردمی در محل میدانگاه آسبادهای نشتیفان برگزار شده و مقرر شده است بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته جشن‌های مردمی دیگری نیز در این محل برگزار شود تا زمینه آشنایی هرچه بیشتر مردم و گردشگران با این آثار تاریخی ارزشمند بیش از پیش فراهم شود.»

منبع خبر:میراث آریا

blank

blank

جشن سال نو تبری

در تقویم بومی مازندرانی‌ها امروز(۲ مرداد) آغاز سال ۱۵۳۱ تبری است، به همین خاطر آنها رسوم و آیین‌هایی برای استقبال از سال نو برگزار می‌کنند.

جشن سال نو تبری

تقویم تبری شامل ۱۲ ماه ۳۰ روزه است که به ترتیب فردینه ما، کِرچه‌ما، هره‌ ما، تیرِ ما، مردالِ ما، شروینه ما، میرِ ما، اونهِ ما، ارکه ما، دِ ما، وهمنه ما و نوروز ما نام دارند. ۵ روز باقیمانده سال نیز معمولا ابتدای سال خورشیدی با نام «پیتک» یا «پنجک» جدا از سایر ماه‌ها محاسبه می‌شد و در سال‌های کبیسه که اسفند در تقویم خورشیدی ۳۰ روزه است، پیتک را «شیشک» می‌نامیدند.

به گفته بسیاری از پژوهشگران فرهنگ عامه، تقویم تبری برگرفته از تقویم ساسانی و بر مبنای پادشاهی قباد و حاکمیت کیوس بر تبرستان از ۱۳۳ سال پیش از تقویم هجری شمسی پایه‌گذاری شده و کماکان برقرار است. عده‌ای هم بر این باورند که این تقویم می‌تواند تقویمی خراجی محسوب شود.
«علی حسن‌نژاد» کارشناس فرهنگ عامه مازندران در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که بسیاری از پژوهشگران بر این باورند که تقویم تبری تقویمی بر مبنای حاکمیت کیوس در زمان ساسانی است، گفت: به استناد معادلات مختلف خراجی بودن این تقویم مردود است. یا به عبارت بهتر این تقویم نمی‌تواند تقویمی صرفا خراجی باشد، زیرا ابتدای مرداد به جز گندم و جو محصول دیگری برای خراج دادن در مازندران وجود نداشت.

  • بهره‌گیری از هویت تقویم بومی

وی افزود: این تقویم به هر حال قرن‌هاست که در زندگی بومیان مناطق زیادی از شمال ایران وجود دارد و به کار گرفته می‌شود. این پیشینه باعث می‌شود ارزش و اهمیت حفظ و اشاعه آن به عنوان یکی از اجزای فرهنگی زندگی بومیان این منطقه بیشتر از ریشه‌یابی موجودیت و مبدا آن باشد. این پژوهشگر فرهنگ عامه تصریح کرد: نکته‌ای که امروز بیشتر از بحث بر سر مبدا بودن تقویم باید مورد توجه باشد، بهره‌گیری از این فرصت برای احیای بسیاری از آیین‌های متکی به تقویم تبری است که هر کدام می‌توانند جاذبه‌ای فرهنگی و اجتماعی برای گردشگران داخلی و خارجی باشند و علاوه بر آن به تقویت داشته‌های بومی ما کمک کنند.

سرپرست گروه آیینی زندگی مازندران ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا بر اساس همین داشته‌های فرهنگی و بومی که قدمتی بسیار کمتر هم دارند، جشنواره‌های فرهنگی و اجتماعی متعددی تدارک می‌بینند و با تبلیغات گسترده از همان پایه فرهنگی، در کنار معرفی فرهنگ و پیشینه خود، درآمد زیادی نصیب جامعه میزبان می‌کنند.

حسن‌نژاد اظهار کرد: امروز زمان آن است که از مناسبت‌هایی مانند سال نو تبری و جشن «فردینه‌ما شو» برای تقویت گردشگری فرهنگی استفاده کنیم. خوشبختانه آیین‌هایی مانند سال نو تبری در روستاها و به‌ ویژه ییلاقات سراسر مازندران هنوز شناخته شده هستند. طی سال‌های اخیر برنامه‌های متعددی هم برای معرفی آنها برگزار شده است. استمرار این فعالیت‌ها بر پایه اصالت و نوآوری‌هایی که خدشه‌ای به اصل آیین وارد نمی‌کنند، هم به نشاط اجتماعی کمک می‌کنند، هم گردشگران بیشتری جذب خواهند کرد و هم می‌توانند بخشی از فرهنگ گذشته را تقویت کنند.

  • نوروز دوم

نوروز تبری در مازندران صرفا مراسمی یک روزه نیست بلکه مانند سال نو خورشیدی از چند روز قبل برای آن تدارکاتی دیده می‌شود. ۲۸ تیر که مصادف با ۲۶ نوروز ماه در تقویم تبری است یکی از پیش‌جشن‌های نوروز تبری است که در آن مازندرانی‌ها با این باور که پیروزی فریدون بر ضحاک در این روز رقم خورد، همراه خانواده‌ و سایر اهالی به آرامگاه‌ها می‌روند، غذاها و شیرینی‌هایی که به مناسبت این روز آماده کرده‌اند با خود می‌برند و خیرات می‌کنند. حتی مرسوم است یک وعده غذایی را در کنار آرامگاه‌ها صرف می‌کنند. ۲۶ عید ماه برای مازندرانی‌ها آماده شدن به منظور فرارسیدن سال نو است. پس از برگزاری مراسم ۲۶ عید ماه، ۶ روز فرصت می‌ماند تا سال نو تبری آغاز شود و در این ۶ روز معمولا بسیاری از کارهایی که پیش از سال نو خورشیدی و نوروز ایرانی مرسوم بود را انجام می‌دهند.

تمیز کردن خانه‌ و حیاط، پوشیدن لباس نو، تجدید دیدار و پخت غذاهای محلی و شیرینی‌ها از رسومی است که بین مازندرانی‌ها به‌ویژه در مناطق کوهستانی برای آغاز سال نو مورد توجه قرار داشته است. چند سال است که این کارها باز هم مورد توجه قرار گرفته و سمن‌های فعال در حوزه فرهنگ بومی تلاش می‌کنند این میراث کهن و ارزشمند اجتماعی را با هدف افزایش نشاط جامعه و حفظ داشته‌های فرهنگی دوباره ترویج کنند.

  • نگاه نو به سال نو تبری

امسال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران جدی‌تر از گذشته وارد عمل شده و سعی کرده تا با برگزاری ۲ مراسم که امروز و فردا برگزار می‌شود، نوروز تبری را بیشتر به جامعه شهری معرفی کند. به گفته مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به مناسبت آغاز سال نو تبری برنامه‌های مختلفی در سراسر استان تدارک دیده شده که یکی از آنها برپایی کاروان فرهنگی همراه با اجرای موسیقی و آیین‌های بومی برای گرامیداشت سال نو تبری است.

«عباس زارع» در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که یکی از وظایف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ترویج فرهنگ‌های بومی و نشاط‌آفرینی بر اساس هویت ایرانی اسلامی است، اظهار کرد: آیین‌های بومی ما ریشه در فرهنگ ایرانی ما دارند که طی قرن‌ها با اعتقادات مذهبی ما آمیخته شده‌اند. آنچه امروز از گذشته به عنوان آیین‌های بومی به ما رسیده، اکسیری از بهترین رفتارهای اجتماعی است که به هویت فرهنگی جامعه می‌تواند کمک زیادی کند.

وی حلول سال نو تبری را فرصتی مناسب برای پاسداشت فرهنگ و سنت‌های بومی عنوان کرد و افزود: امسال تصمیم گرفته شد با تشکیل ستاد برپایی جشن سال نو تبری متشکل از تعدادی فعالان فرهنگی و پژوهشگران و افراد دغدغه‌مند در زمینه فرهنگ عامه، سال نو تبری را به صورت برجسته در بخش‌هایی از جامعه و به‌ویژه مرکز استان جشن بگیریم تا اقشار مختلف با بخشی از هویت بومی خود دوباره آشتی کنند. باور ما این است که مازندرانی‌ها در هر جایی که هستند باید زیر سایه تقویم رسمی کشور، سال نو تبری هم در خاطرشان باشد.

  • جشنی برای همه

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اظهار کرد: عصر امروز از ساعت ۱۸ تا ۱۹ کاروان جشن سال نو تبری در ساری از میدان ابن شهرآشوب (دروازه بابل) تا بوستان ولایت ساری بخشی از آیین‌ها و موسیقی شاد محلی را برای مردم اجرا می‌کند. از همه مردم و علاقه‌مندان به فرهنگ بومی دعوت می‌کنیم که در این جشن اجتماعی و فرهنگی حضور یابند تا سال ۱۵۳۱ تبری را با شکوه بیشتری آغاز کنیم. «عباس زارع» گفت: فردا نیز از ساعت ۱۸ در سالن زنده‌یاد سلمان هراتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ویژه‌برنامه‌ای با حضور هنرمندان و چهره‌های فرهنگی استان به مناسبت آغاز سال نو تبری برگزار می‌شود. علاوه بر اجرای موسیقی، شعرخوانی، رونمایی از چند جلد کتاب و آلبوم موسیقی و پذیرایی با خوراکی‌های محلی نیز در این ویژه‌برنامه انجام می‌شود.

منبع خبر:همشهری

blank

فراموشی هنر بهون بافی در کهگیلویه و بویراحمد

سیاه چادر به عنوان مسکن متحرک عشایر کوچ‌رو به نوعی اساس زندگی این جامعه مولد و کم توقع بوده که این روزها دیگر زنگ و بوی خاصی ندارد و دیوارهای سنگ و بلوکی در یورد‌های عشایری جایگزین بهون شده است.

blank

سیاه چادر از موی بز در  دو نوع تابستانی و زمستانی توسط زنان عشایر بافته می‌شود، وزن و اندازه مناسب آن برای حمل و نقل آسان توسط چهار پایان در ایل راه‌های سخت گذر و کوهستانی و سهولت بر پا ساختن و جمع آوری آن از ویژگی‌های این مسکن سیار عشایر است.

سیاه چادر با ویژگی خاصی که دارد سال‌های سال به یک صورت و طرح باقی مانده و به نظر می‌رسد که اوج این هنر در مراحل اولیه اختراع قرار دارد و این محصول برای پوشش سرپناه جامعه عشایری استفاده می‌شود.

سیاه چادر را از موی بز می‌بافند، استفاده از موی بز خاصیت جالبی در در سیاه چادر ایجاد می‌کند و در حالت عادی دارای سوراخ و منفذهای بسیاری بوده که در تابستان عبور هوا از این منافذ سبب می‌شود هوای درون آن خنک و مطبوع بماند ولی با بارش باران با جذب رطوبت اندکی این منافذ خود به خود بسته شده و از ورود باران به درون آن جلوگیری می‌شود و متاسفانه بافت سیاه چادر در حال فراموشی است.

منبع خبر:تسنیم

blank

blank

بندرلنگه به عنوان شهر ملی گلابتون دوزی بررسی می‌شود

سومین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی روز گذشته ۳۱ تیر ماه ۹۸ به‌منظور ثبت ملی بندرلنگه به عنوان شهر ملی گلابتون دوزی از سوی کارشناسان معاونت صنایع‌دستی در عمارت کوشک برگزار شد.

blank

به گزارش ایلنا، پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی با اشاره به جایگاه و اهمیت صنایع دستی و هنر گلابتون دوزی و نقشی که صنایع دستی در ایجاد اشتعال به‌ویژه برای بانوان در استان هرمزگان ایفا می کند، افزود: بعضی از هنرهای صنایع دستی در بسیاری از استان‌ها به صورت شاخص و پر رنگ دارای رونق خاصی هستند که آن شهر یا روستا به عنوان شهر ملی صنایع دستی یا شهر جهانی معرفی می‌شوند.

رضا برومند مدیرکل میراث فرهنگی هرمزگان نیز با اشاره به اهمیتی که صنایع دستی در ایجاد اشتغال و رونق تولید دارد، گفت: همه باید با همدلی و تعامل کمک کنیم تا در سالی که به نام سال رونق تولید نامگذاری شده در شناسایی، تولید و آموزش صنایع دستی بکوشیم.

وی افزود: در شهر بندرلنگه با تعاملی که با شهرداری و شورای شهر وجود دارد، خانه تاریخی فکری به مرکز صنایع دستی تبدیل شده و مکانی جهت تولید و آموزش صنایع دستی به‌ویژه رشته گلابتون دوزی تامین شده است که امیدواریم با تبدیل این شهر به شهر ملی گلابتون دوزی، این رشته رونق بیشتری پیدا کند.

در ادامه سهراب بناوند معاون صنایع دستی گزارشی از وضعیت صنایع دستی و رشته گلابتون دوزی، جایگاه و اهمیت این رشته در ایجاد اشتغال و نقش آن در پوشش بومی و فرهنگ مردم منطقه ارائه کرد.

سپس ناصرشریفی شهردار بندرلنگه، مطالبی در خصوص عملکرد شهرداری و شورای شهر در ایجاد اماکن مناسب برای فعالیت هنرمندان صنایع دستی بیان کرد.

در ادامه ناصر شریفی نماینده مردم غرب استان در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خوشحالی از این رویداد، آن را قدمی مثبت در اشاعه فرهنگ اشتغال و حفظ هنرهای بومی بندرلنگه و استان هرمزگان برشمرد.

وی افزود: شهر بندرلنگه و هنر مردم غرب استان خاستگاه هنر معماری و صنایع دستی بوده به طوری که در کشور امارات محله ای به نام بستکیه با بافتی تاریخی به‌وجود آمده و بخشی از فرهنگ آان کشور را تشکیل می‌دهد.

شریفی ادامه داد: تولیدات البسه محلی گلابتون دوزی هم زیبایی خاصی دارد و هم پوششی اسلامی و حجابی کامل است که زینت بخش زنان و دختران این‌ منطقه بوده و بخشی از هویت فرهنگی آنان است.

نماینده مردم غرب استان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هر همکاری و اقدامی که برای ثبت شهر بندرلنگه به عنوان شهر ملی گلابتون دوزی لازم باشد پیگیری خواهم کرد.

منبع خبر:ایلنا

blank

ساحل درک

روستای درک زرآباد در استان سیستان و بلوچستان و در نزدیکی سواحل مکران قرار دارد. این ساحل از توابع شهرستان کنارک به شمار می‎رود و در فاصله ۱۷۰ کیلومتری غرب چابهار و ۱۲۰ کیلومتری کنارک واقع است. روستای درک نیز در جاده ترانزیتی بندرکنارک به بندرجاسک قرار دارد و نزدیک‎‎ترین نقطه استان سیستان و بلوچستان به تنگه هرمز به شمار می‎رود.

blank

درک نزد مردم بلوچ به معنی سکونت در کنار دره تلقی می‎شود. ساحل بکر درک، چهار شکل از انواع ساحل را در خود جای داده است. ساحل صخرهای، ساحل ماسهای، ساحل شنی و ساحل مرجانی که در فاصله نزدیک به هم قرار گرفتهاند.

یکی از شگفتی‎های این جاذبه گردشگری، وجود چاههایی با آب شیرین و زلال در روستای درک است که قرارگیری آن‎ها در نزدیکی دریا و آب شور آن جالب توجه است. انواع درختان گرمسیری در گوشه و کنار به چشم می‎خورند که از آب همین چاه‎ها آبیاری می‎شوند.

روستای درک مقصدی برای گردشگری سلامت هم به حساب می‎آید. رمل‎های سفید که زیر آفتاب ساحل گرم میشوند، برای بهبود دردهای عضلانی و استخوانی بسیار مفیدند. از همین روست که گردشگران زیادی با طلوع آفتاب به سمت این رمل‎ها رفته و با قرار دادن دست و پای خود زیر شنها، دردهای خود را بهبود می‎بخشند.

مردم درک بلوچ هستند. لباس رایج در میان مردان روستا لباسهای سفید و شلوارهای لیفهدار است. زنان نیز با لباسهای فوقالعاده زیبای سوزندوزی شده رنگارنگ در زیر آفتاب ساحل زندگی می‎کنند.

شغل بیشتر اهالی ماهیگیری است. اما به لطف چاه‎های آب شیرین کشاورزی نیز در روستای درک رواج دارد. مهمان‎نوازی اهالی روستا زبانزد گردشگرانی است که حداقل یک شب در آن‎جا اقامت کرده‎اند و از سفره بلوچی با غذاهای پرادویه آن بهره برده‎اند.

روستای درک ۴۰۵ نفر جمعیت دارد و ۱۰۴ خانوار در این روستا زندگی می کنند.

منبع:ویزیت ایران

blank

چغازنبیل،میراث یونسکو

محوطه تاریخی چغازنبیل شهری باستانی است که در قرن سیزده پیش از میلاد توسط پادشاه عیلامی ها بنا شد. این شهر از قسمت های مختلفی چون زیگورات، حصارها، دروازه ها، معابد، خانه های مسکونی، کاخ ها و سازه ی دفع آب تشکیل شده است و سه حصار بیرونی، میانی و درونی دارد. بخش مقدس شهر، زیگورات (کلمه ای اکدی که در بین النهرین و ایلام برای معابد چند طبقه ای استفاده می شده است)، نیایشگاهی باستانی است که بر روی تپه ای خاکی و در ساحل رودخانه ی دِز واقع شده است.

blank

زیگورات چغازنبیل، نخستین ساختمان مذهبی ایران، در پنج طبقه و ارتفاع ۵۲ متر ساخته شده بود که اکنون تنها دو طبقه و نیم با ارتفاع ۲۵ متر از آن باقی مانده است. طبقه ی پنجم مرتفع ترین طبقه محسوب می شد و تنها کاهن ها و خانواده ی شاهی اجازه ی ورود به آن طبقه را داشتند، این طبقه جایگاه قراردادن خدای شهر شوش نیز به شمار می رفت. این بنا با خشت و آجر ساخته  شد و هدیه ی مردم شهر به دو تن از خدایان بزرگ عیلامی  بود. بر روی دیوارهای معبد آجرهایی به خط میخی دیده می شود که همگی دارای متنی یکسان و بیانگر نام پادشاه و هدف او از ساخت این معبد است. سده های متمادی این بنا در زیر خاک، به شکل زَنبیلی واژگون، مدفون بود که در زمان پهلوی دوم به دست رومن گیرشمن فرانسوی خاکبرداری شد.

منبع:ویزیت ایران

blank

blank

blank

موزه‌های فارس هم ‌گران شد‌‌‌

موزه ها گران شد‌‌‌ه اماهنوز افزایش نرخ بلیط ها اعلام نشد‌‌‌ه ؛ به زود‌‌‌ی ورود‌‌‌ی این اماکن تاریخی و فرهنگی حد‌‌‌ود‌‌‌ ۷۰ د‌‌‌رصد‌‌‌ افزایش می یابد‌‌‌. بنابر مصوبه هیات وزیران قرار است ورود‌‌‌یه موزه‌های ملی، منطقه‌ای، کاخ موزه‌ها و آثار تاریخی (غیر منقول) ثبت جهانی و شاخص برای بازد‌‌‌ید‌‌‌کنند‌‌‌گان د‌‌‌اخلی حد‌‌‌اکثر به مبلغ ۵۰هزار ریال و برای بازد‌‌‌ید‌‌‌کنند‌‌‌گان خارجی حد‌‌‌اکثر به مبلغ یک‌میلیون ریال و ورود‌‌‌یه موزه‌های محلی، استانی و سایر آثار تاریخی‌فرهنگی (غیرمنقول) برای بازد‌‌‌ید‌‌‌کنند‌‌‌گان د‌‌‌اخلی حد‌‌‌اکثر به ۴۰هزار ریال و برای بازد‌‌‌ید‌‌‌کنند‌‌‌گان خارجی حد‌‌‌اکثر به ۵۰۰هزار ریال افزایش یابد‌‌‌ .
به گزارش خبرنگار سرویس گرد‌‌‌شگری «خبر جنوب» نرخ بلیط موزه ها و اماکن گرد‌‌‌شگری هر ۴ یا ۵ سال یک بار و بر اساس نظر کارشناسان حوزه گرد‌‌‌شگری و میراث فرهنگی افزایش می یابد‌‌‌.

blank
شاید‌‌‌ این افزایش بتواند‌‌‌ به تامین هزینه های چنین اماکنی و مرمت و حفاظت ازاشیای موزه ای کمک کند‌‌‌ اما د‌‌‌ر شرایط کنونی که بیشترخانواد‌‌‌ه ها سفر را د‌‌‌ر اولویت آخر خود‌‌‌ قرار د‌‌‌اد‌‌‌ه اند‌‌‌ ممكن است از موزه‌ها و اماکن تاریخی ، فرهنگی و گرد‌‌‌شگری هم د‌‌‌ید‌‌‌ن نکنند‌‌‌ و همچنین این احتمال وجود‌‌‌ د‌‌‌ارد‌‌‌ که موزه ها از بسته سفر گرد‌‌‌شگران هم حذف شود‌‌‌. د‌‌‌ر این باره همت محمد‌‌‌ی رییس اد‌‌‌اره فرهنگی و ارتباطات اد‌‌‌اره کل میراث فرهنگی، صنایع د‌‌‌ستی و گرد‌‌‌شگری فارس به خبرنگار ما گفت: هنوز نرخ مصوب جد‌‌‌ید‌‌‌ ابلاغ نشد‌‌‌ه اما بی‌شک این افزایش نرخ اعمال می شود‌‌‌ و احتمال د‌‌‌ارد‌‌‌ که د‌‌‌ر مد‌‌‌ت زمان کوتاهی شاهد‌‌‌ ریزش آمارها باشیم .
به گفته وی با توجه به بالا رفتن هزینه نگهد‌‌‌اری، مرمت و تجهیز موزه‌ها و بنا‌های تاریخی د‌‌‌ر سال‌های اخیر مبلغ ورود‌‌‌یه موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی افزایش یافته است.
محمد‌‌‌ی با بیان اینکه کاهش آمار بازد‌‌‌ید‌‌‌ موزه‌ها بعد‌‌‌ از اجرای نرخ جد‌‌‌ید‌‌‌ امری طبیعی خواهد‌‌‌ بود‌‌‌، افزود‌‌‌: د‌‌‌ر برخی از موارد‌‌‌ این افزایش نرخ به نفع مجموعه های تاریخی و گرد‌‌‌شگری است چرا که بازد‌‌‌ید‌‌‌ ها هد‌‌‌فمند‌‌‌ و تخصصی تر می شود‌‌‌ .
رییس اد‌‌‌اره فرهنگی و ارتباطات اد‌‌‌اره کل میراث فرهنگی، صنایع د‌‌‌ستی و گرد‌‌‌شگری فارس اضافه کرد‌‌‌: با افزایش نرخ ها بی ترد‌‌‌ید‌‌‌ بخشی از مخاطبان موزه ها و اماکن تاریخی حذف می شوند‌‌‌ اما مقطعی است و بر روی د‌‌‌رآمد‌‌‌ ها تاثیری نمی‌گذارد‌‌‌ زیرا افزایش نرخ ها حد‌‌‌ود‌‌‌ا ۷۰ د‌‌‌رصد‌‌‌ رشد‌‌‌ خواهد‌‌‌ د‌‌‌اشت.

blank
وی اد‌‌‌امه د‌‌‌اد‌‌‌: متاسفانه د‌‌‌ر حال حاضر برخی از اماکن تاریخی د‌‌‌ر فارس به پاتوق جوانان تبد‌‌‌یل شد‌‌‌ه و برخی هم این مجموعه ها را با پارک شهر اشتباه می گیرند‌‌‌ از این رو با گران نشد‌‌‌ن نرخ بلیط ها بازد‌‌‌ید‌‌‌ها هد‌‌‌فمند‌‌‌ می شود‌‌‌ و علاقه مند‌‌‌ان واقعی به این اماکن می آیند‌‌‌ .
به گزار ش خبرنگار ما به زود‌‌‌ی نرخ جد‌‌‌ید‌‌‌ بلیط اماکن تاریخی و موزه های تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی فارس اعلام می شود‌‌‌.
این اماکن شامل مجموعه‌های تاریخی- فرهنگی حافظ و سعد‌‌‌ی، ارگ کریمخانی، موزه سنگ‌های تاریخی هفت تنان، موزه پارس، موزه گرمابه وکیل، میراث‌های جهانی تخت جمشید‌‌‌ و موزه تخت جمشید‌‌‌، پاسارگاد‌‌‌، بیشاپور، تنگ چوگان، غار شاپور، موزه بیشاپور، قلعه د‌‌‌ختر، کاخ ارد‌‌‌شیر فیروزآباد‌‌‌، کاخ ساسان سروستان، مجموعه‌های باستانی نقش رستم و نقش رجب و موزه مرد‌‌‌م شناسی کازرون است.
گفتنی است د‌‌‌ر سه ماه نخست امسال۲ میلیون و ۱۳ هزار و ۳۳۷ گرد‌‌‌شگر د‌‌‌اخلی و ۱۴۷ هزار و ۳۸۹ گرد‌‌‌شگر خارجی از اماکن تاریخی- فرهنگی فارس د‌‌‌ید‌‌‌ن کرد‌‌‌ه اند‌‌‌.
مجموعه فرهنگی حافظ با ۵۸۸ هزار و ۹۷۹ نفر، مجموعه جهانی تخت جمشید‌‌‌ با ۳۸۱ هزار و ۳۴۲ نفر و مجموعه فرهنگی سعد‌‌‌ی با ۳۵۷ هزار و ۹۴ نفر به ترتیب پربازد‌‌‌ید‌‌‌ترین اماکن تاریخی فارس بود‌‌‌ند‌‌‌. همچنین طبق آمارهای ارایه شد‌‌‌ه سالانه بیش از د‌‌‌و میلیون گرد‌‌‌شگر از موزه های استان فارس د‌‌‌ید‌‌‌ن می کنند‌‌‌ .

منبع خبر:خبر جنوب

blank

از بزرگترین معدن بلور اروپا در جنوب اسپانیا بازدید کنید

بزرگترین معدن زیرزمینی بلور اروپا در جنوب اسپانیا درهایش را به روی گردشگران می‌گشاید.

blank

این غار-معدن که در زیر یک معدن مستهلک شدۀ نقره در منطقه آندالوسی اسپانیا واقع است، صدها هزاران سال پنهان شده بود و تنها بیست سال پیش کشف شد.

اولین بار این غار-معدن را زمین شناسان دانشگاه مادرید شناسایی کردند. در آن زمان ساکنان امید داشتند با کشف چنین غار پرارزشی سیل گردشگران روانه این منطقه شوند اما مقامات اسپانیا اجازه استخراج یا بازدیدهای توریستی را تا به امروز نداده بودند.

حالا با بازگشایی این معدن، گردشگران برای بازدید باید ساعت‌ها از پله‌هایی پایین بروند که در سال ۱۹۶۰ میلادی برای استخراج نقره ساخته شده بود.

blank

بلورها عظیم و درخشان این غار، در مکانی به طول ۸ متر و ارتفاع دو متر محصور هستند. به گفته زمین شناسان، این معدن بلور بیشتر از یک میلیون سال پیش تشکیل شده است.

این اولین بار در جهان است که یک غار- معدن با چنین ترکیبات رسوبی و صخره‌های آتش فشانی که در عمق ۲۰۰ متری زمین است، مورد بازدید علاقمندان قرار می‌گیرد.

متصدیان این معدن می‌گویند با افزودن تجهیزات و بالا بردن ضریب‌های ایمنی، معدن در ماه اکتبر بطور کامل برای عموم باز می‌شود و از ماه آینده میلادی با قرارهای قبلی و در غالب گروه‌های مختلف افراد می‌توانند از این غار-معدن استثنائی دیدن کنند.

منبع خبر:یورو نیوز

blank