ایران زیباست؛ بر فراز ابرها

اینجا؛ رویای راه رفتن و قدم زدن بر فراز ابرها به واقعیت تبدیل می شود، جنگل رودبارک شهمیرزاد یکی از مناطق ملی گردشگری شهرستان مهدیشهر در استان سمنان است که به طبیعت بکر و کم نظیر منطقه حفاظت شده پرور شهرت دارد. این جنگل بکر در ۶۸ کیلومتری شمال شرق استان سمنان در مسیر جاده شهمیرزاد به فولاد محله در دامنه جنوبی سلسله جبال البرز و در منطقه حفاظت شده پرور واقع شده است. وجود چشم انداز رودخانه در مسیر جنگلی از دلایل نامگذاری این منطقه به “رودبارک” است، وجود درختان پهن برگ و سر به فلک کشیده و اقیانوسی از ابر زیر پا، که رویای راه رفتن روی ابرها را به واقعیت تبدیل می کند، از جمله جاذبه های کم نظیر این منطقه است. رودباک منطقه کوهستانی، که در بهار هوای خنک همراه با بارندگی و در تابستان نیز هوا خنک و در پائیز سرما و در زمستان شاهد بارش برف است که ارتفاع برف به حدود یک و نیم متر می‌رسد، رودبارک از دو بخش رودبارک بالا و رودبارک پایین تشکیل شده و تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری مانند خرس قهوه ای، دمای مناسب به ویژه در فصل تابستان و چشم اندازهای طبیعی از علت های جاذب گردشگری این منطقه است.

منبع خبر:ایسنا

روابط گردشگری ایران و مالزی کمتر از حد انتظار است

معاون گردشگری در دیدار با سر وزیر گردشگری یکی از ایالت‌های مالزی گفت: میزان شناخت مردم دو کشور ایران و مالزی از یکدیگر و نیز آمار تبادلات گردشگر کمتر از حد انتظار است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، ولی تیموری در دیدار با «عدلی ظهاری» ـ سروزیر گردشگری ایالت “ملاکا”(Melaka) در کشور مالزی ـ گفت: ارتباط دو کشور ایران و مالزی که همواره بر اساس دوستی و برادری بوده است می تواند بر بستر گردشگری و آشنایی هر چه بیشتر دو کشور از یکدیگردر زمینه‌های مختلف توسعه یابد.او با اشاره به ظرفیت‌های متنوع و بالای گردشگری در کشور و توان رقابت‌پذیری بسیار بالای خدمات قابل ارائه نسبت به سایر کشورها، گفت: در حال حاضر میزان شناخت مردم دو کشور از یکدیگر و نیز آمار تبادلات گردشگر کمتر از حد انتظار است.وی تاکید کرد: ما آمادگی داریم با برگزاری تور آشناسازی ویژه فعالان گردشگری کشور مالزی، زمینه آشنایی با زوایای مختلف گردشگری ایران از جمله گردشگری تاریخی، فرهنگی، طبیعی، زیارتی، سلامت و غیره را فراهم آوریم و متقابلاً زمینه حضور متخصصان عرصه گردشگری کشور در تورهای آشناسازی کشور مالزی را ایجاد کنیم.

تیموری با بیان اینکه هیچ گونه محدودیتی برای توسعه همکاری‌های گردشگری با کشور مالزی قائل نیستیم و از هرگونه ابتکار عمل در این زمینه استقبال می‌کنیم، افزود: ایران، تنها کشوری است که گزینه دیگری غیر از خدمات گردشگری حلال ندارد و این موضوع بی‌شک می‌تواند مقبول خانواده‌های مسلمان مالزی قرار گیرد.

معاون گردشگری بیان کرد: امیدوارم نتایج برپایی این نشست و ورود عملیاتی به ایجاد شناخت بیشتر ایران و مالزی، ارتباطات حوزه گردشگری دو کشور را به جایگاه واقعی خود برساند و زمینه‌ساز سایر ارتباطات در زمینه‌های مختلف شود.

عدلی ظهاری ـ سروزیر گردشگری ایالت “ملاکا” Melaka در کشور مالزی نیز با ابراز علاقه نسبت به شناخت بیشتر مردمان ایالت مربوطه نسبت به ایران، بر اشتیاق استفاده گردشگران مالزی از خدمات گردشگری سلامت در ایران تاکید کرد  و آمادگی خود را برای حمایت از برپایی تورهای آشناسازی با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری دو کشور اعلام کرد.گردشگری فرهنگی، درمانی و امکان‌سنجی در توقف بدون نیاز به روادید با اعتبار ۹۶ تا ۷۲ ساعت زائران حج عمره مالزیایی در ایران، از سایرمحورهای اصلی مذاکرات دو طرف بود.

منبع خبر:ایسنا

blank

blank

مهارت تولید “اوجاق قراقی” در استان اردبیل احیا می‌شود

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: باتوجه به اینکه “اوجاق قراقی” اهمیت بسیاری در میان عشایر استان اردبیل دارد مهارت تولید “اوجاق قراقی” در استان اردبیل احیا می‌شود.

blank

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، ملکه گلمغانی‌زاده ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در اردبیل از احیای “اوجاق قراقی” در استان اردبیل خبر داد و اظهار داشت: باتوجه به اینکه “اوجاق قراقی” اهمیت بسیاری در میان عشایر استان اردبیل دارد مهارت تولید “اوجاق قراقی” در استان اردبیل احیا می‌شود.

وی با اشاره به جزئیات این بافته سنتی عشایر استان اردبیل افزود: “اوجاق قراقی” در اندازه‌ای به طول ۱۰ متر و عرض حدود ۲۵ سانتی‌متر با استفاده از نخ‌های رنگی و پشمی بافته می‌شود که باید نخ‌های بکار رفته در این بافته‌های سنتی از مقاومت بسیار بالایی بهره‌مند شود.

گلمغانی‌زاده با بیان اینکه “اوجاق قراقی”  کاملا شبیه جاجیم است تصریح کرد: عموما “اوجاق قراقی” در رنگ‌های قرمز، زرد، نارنجی، سیاه، سفید و آبی و اغلب در رنگ‌های شاد و روشنی بافته می‌شود و هم از نظر نحوه بافت و هم از لحاظ شکل ظاهری همانند جاجیم است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با تاکید بر هنر دستان بانوان عشایر استان اردبیل بیان کرد: “اوجاق قراقی” نیز همچون سایر بافته‌های سنتی زنان عشایر استان اردبیل به صورت ذهنی و بدون هیچگونه نقشه‌ مکتوبی تولید می‌شود که در زندگی این قشر زحمتکش جامعه بسیار با اهمیت است.

وی با بیان اینکه این هنر دست عشایر استان اردبیل ظرفیت ثبت ملی نیز دارد اظهار کرد: بافته سنتی “اوجاق قراقی” تاکنون به ثبت ملی نرسیده است اما ظرفیت ثبت ملی دارد و که با ثبت آن می‌توانیم این بافته سنتی را در سطح کشوری مطرح کنیم.

منبع خبر:خبرگزاری تسنیم

blank

گُل غَلتان

آیین سنتی گُل غَلتان، با قدمتی بیش از ۴۰۰ سال، یکی از رسوم سنتی زیبا و با طراوتِ به یادگار مانده از قرون قبل است که امروزه در مناطق مختلفی از شهرستان دامغان نظیر شهر امیریه روستای حسن آباد، جزن و غیره برگزار می شود. این آیین هر سال در اولین بهار از زندگی نوزادان، به طور معمول در اردیبهشت ماه توسط یکی از بانوان نزدیک نوزاد همچون مادر، عمه، خاله و یا مادربزرگ با همراهی اهالی منطقه انجام می ‌شود. این مراسم جزء میراث معنوی ثبت شده در شهر امیریه، شهرستان دامغان، قرار دارد که مقدمات ثبت جهانی آن نیز صورت گرفته است.

blank
طبق اعتقادات مردم محلی، غلتاندن نوزاد در بین برگ ‌های گل محمدی موجب سرزندگی و شادابی نوزاد می ‌شود و علاوه بر این، طراوت برگ ‌های این گل خوشرنگ و معطر از پوست نوزاد محافظت کرده و مصون ماندن از انواع بیماری ‌ها و خوش‌ رویی نوزاد را به دنبال دارد. مراسم گل غلتان از هنگام تولد تا زمان یک سالگی نوزاد انجام می ‌شود. بر اساس این آیین سنتی، برای نوزادانی که در فصل بهار متولد می ‌شوند، در دهمین روز از تولد آنان، پس از حمام و غسلِ روز دهم نوزاد مراسم گل غلتان را انجام می‌ دهند و برای نوزادانی که در فصول دیگر سال متولد می‌ شوند نیز این رسم را در اولین فصل بهار پس از تولد آنان برگزار می ‌کنند. در فصل بهار هم زمان با رویش گل‌ های محمدی تعدادی از بانوانِ خانواده ی نوزاد تازه متولد شده در ساعات آغازین صبح برای چیدن گل به مزارع و باغ ‌های گل محمدی رفته و با همراهی صلوات و خواندن اشعاری چون:
«همه کوه و کمر بوی تو داره یا محمد                       کدوم گل قامت و روی تو داره یا محمد
همون ماهی که از کوه می‌زنه سر                              نشان طاق ابروی تو داره یا محمد»
به جمع ‌آوری گل برای اجرای این مراسم می‌ پردازند. (خانواد‌ه هایی که زمان تولد فرزندشان به غیر از فصل بهار باشد نیز در طول سال اقدام به نگهداری برگ گل محمدی (در یخچال) نموده و به هنگام تولد نوزاد به انجام این مراسم جالب و زیبا می‌ پردازند). پس از اتمام جمع ‌آوری گل‌ های چیده شده آن‌ ها را پرپر می‌ کنند. چهار تَن از بانوان هر یک چهار گوشة پارچه‌ ای سفید رنگ را گرفته و در میان آن گل ‌های پرپر شده را می ‌ریزند. پس از حمام و خشک کردن بدن نوزاد، او را در میان این پارچه ی پر گل  نهاده و همراه با ذکر نام پنج تن، ختم صلوات، با خواندن اشعار و ابیاتی نظیر:
«ای سرو شنا از کجا آمده‌ ای ای خرمن گل ز باغ جان آمده ‌ای       خون شد جگرم برای دیر آمدنت ای خرمن گل ز باغ جان آمده ‌ای»

blank

و توصیفِ زیبایی‌های کودک خود شروع به انجام این آیین و غلتاندن و تطهیر بدن نوزاد در بین برگ گل ‌ها می ‌نمایند. پس از اتمام مراسم از مهمانان با نوشیدنی و شیرینی پذیرائی می ‌شود.
شستو و حمام نوزاد، قرار دادن و پيچاندن او در پارچه ی سفيدِ پر از برگ گل محمدی غسل تعميدِ رایج در ميان ديگر اديان را در ذهن تداعی می ‌کند. اين آيين به يكی از افسانه‌ های قديمي ايران با نام «گل خندان» برمی ‌گردد كه در آن انسان‌ هايی مقدس و پاك نوید و بشارتِ تولد نوزادي مبارك را می‌ دهند كه با هر بار خندیدن او از دهانش گل می‌ شکفد و با هر بار گريه‌ اش، اشك‌های او تبديل به مرواريد شده و خشت‌ های زير پايش با هر قدمی که بر می‌دارد به طلا و نقره تبديل مي‌ شوند. گمان می‌ رود که مراسم سنتی «گل غلتان» نیز آيينِ «گل خندان» باشد تا با تولد نوزادان، خوشبختي و بركت را برای خانواده هايشان به ارمغان آورند.
همه ساله اجرای این مراسم زیبا گاه در قالب جشنواره ی سنتی اجرا شده و سبب حضور گردشگران و بازدیدکنندگان فراوانی به این منطقه می ‌شود. در کنار اجرای آیین سنتی غلتاندن نوزادان در میان گل ‌های محمدی، موسیقی محلی، رقص چوب محلی، بازی ‌های محلی، بازارچه‌ های فراورده ‌های سنتی و محلی، امکان بازدید از جاذبه ‌های تاریخی، طبیعی و تفریحی شهر، پخت همزمان سمنو، نان و فتیر محلی، بازدید از کارگاه ‌های کَرباسبافی و همچنین کالسکه و شترسواری از برنامه ‌های این جشنواره ی جالب و دیدنی است.

منبع خبر:ایران ویزیت

blank

blank

«گنبد نمکی» میراثی ۶ میلیون ساله در دل کویر قم

گنبد نمکی میراثی شش میلیون ساله در نزدیکی قم است که حالا جذب رو به افزایش گردشگران به آن نیازمند توجه به کدهای اخلاقی گردشگری است.

blank

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، از شهر قم به سمت جعفریه که برویم، حدود ۲۵ کیلومتر دورتر از شهر سمت راست جاده از دور تپه‌ای را می‌توان دید که رنگش به قرمزی می‌زند، تپه‌ای که نیم دایره‌ای شکل بودن آن توجه افراد و رهگذران را به خود جلب می‌کند. مسیر خاکی کنار جاده ما را به مرکز این گنبد می‌رساند، مسیری که از بین کوه باز شده و دو طرفش را خاک‌های لایه‌لایه و رنگی گنبد نمکی پوشانده است، از زیبایی‌هایی بوده که هر چشمی را به خود خیره می‌کند.

این گنبد نمکی تنها گنبد نمکی متقارن جهان است که در همین نزدیکی یعنی در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال غربی قم واقع‌ شده است که با دریاچه‌ای که در میان آن قرار دارد به یک اثر طبیعی گردشگری منحصر به‌فرد تبدیل‌ شده است که گردشگرانی را از قاره‌های دیگر به ایران می‌کشاند.

انتهای مسیر و بالای این تپه به پست شرکت گاز می‌رسد که دو گردشگر آلمانی که با مترجم خود در حال عکاسی از اطراف بوده توجهم را جلب می‌کنند، گنبدی که اگرچه در قم هنوز خیلی‌ها از آن بی‌خبرند ولی گردشگرانی را از دورترین نقاط جهان به خود جلب می‌کند.

مترجمشان می‌گوید در کتابی تاریخی از وجود گنبد نمکی در شهری در ایران به نام قم مطلع شده بودند و همه این راه را برای دیدن این میراث شش میلیون ساله طی کرده بودند و حالا بعد از دیدن تهران و قم قرار است برای دیدن جاذبه‌های گردشگری ایران به اصفهان و یزد و شیراز هم‌ سفر کنند اما انگیزه اصلیشان از آمدن به ایران همین گنبد نمکی بوده است.

مترجم این دو گردشگر آلمانی می‌گوید: خود او هم از وجود این جاذبه گردشگری در قم بی‌اطلاع بوده است و به‌واسطه سفر همین این افراد به قم برای نخستین بار با این میراث شش میلیون ساله روبه‌رو شده است.

blank

جاذبه‌ای گردشگری با خاصیت‌های درمانی

زیبایی‌های طبیعی این گنبد نمکی به حدی است که هر بیننده‌ای را به حیرت می‌آورد، ترکیب رنگین لایه‌های تشکیل‌دهنده کوه با رنگ‌های زرد، سفید، صورتی، خاکستری تیره و قرمز ارغوانی چشم هر ببینده‌ای را می‌نوازد، جنس سنگ‌های تشکیل‌ دهنده کوه نیز مارنی- ماسه‌ای است.

بلورهای نمکی تشکیل‌شده در سال‌ها از نمک به‌صورت تیغه‌های مشخص و کنگره منظره خاصی ایجاد کرده است که آرامش خاصی را به همراه دارد، بعد از نخستین پیچ کوه تالاب یا حوضچه‌ای نمکی شکل‌گرفته است که یکی از زیبایی‌های منحصر به‌فرد این منطقه است، این تالاب در فصولی از سال از آب‌شور پر می‌شود و در فصول خشک که آبی در آن نیست کف پوشیده شده از نمک آن منظره‌ای منحصر به‌فرد را ایجاد می‌کند.

 

طبقه‌ای بودن لایه‌های کوه به جهت شرقی- غربی یکی دیگر از جاذبه‌های زیست‌محیطی است که طبقات نمک هم از آن پیروی کرده‌اند، خاصیت درمانی و آرامش بخشی نمک از دیگر ویژگی‌هایی است که این منطقه را به یک کانون بالقوه  گردشگری تبدیل کرده است که می‌توان از آن برای جذب گردشگر خارجی استفاده کرد.

همه این‌ها بخشی از زیبایی‌های منحصر به‌فرد این میراث تاریخی است که سبب شده است  این جاذبه محیط‌زیستی در بین گردشگران و طبیعت‌گردها بیشتر از گذشته مطرح شود و حالا به نسبت گذشته گنبد نمکی بیشتر بر سر زبان‌ها افتاده و کم‌کم تورهای گردشگری گنبد نمکی مقصد خود را اینجا انتخاب می‌کنند و در مناسبت‌هایی همچون چهارشنبه‌سوری و شهاب باران‌ها این منطقه مکانی برای حضور دسته‌هایی چند ده‌ نفری از گردشگران شد.

blank

گردشگریِ تجهیز شده به کدهای اخلاقی

حالا این موضوع عده‌ای از علاقه‌مندان به محیط‌زیست را نگران کرده است و معتقدند حضور بدون توجه کنترل گردشگر می‌تواند زمینه‌های نابودی این میراث گران‌بها را به همراه داشته باشد. همان‌طور که امروز بخشی از این آسیب‌ها قابل‌ مشاهده است، پاکوب‌های متعدد در بخش دریاچه گنبد نمکی، خردکردن و آسیب رساندن به تیغه‌های نمک تشکیل‌ شده، ریختن زباله و عبور با موتورسیکلت و ماشین از کوه نمکی آسیب‌هایی است که اخیر این جاذبه گردشگری گران‌بها را تحت می‌کند.

 

رضا علی اصل که از نخستین کسانی بود که در برنامه‌های تلویزیونی به معرفی گنبد نمکی پرداخته حالا معتقد است که این انتقادها اگر چه به جاست اما یک‌طرفه انگاشتن ماجراست. وی به‌عنوان کسی که از پیش از معرفی این منطقه به‌عنوان یک جاذبه گردشگری تا امروز بارها در آن  حضور داشته است می‌گوید که اگر چه وضعیت گنبد نمکی در حال حاضر خوب نیست ولی اگر این اثر را معرفی هم  نمی‌کردیم این وضعیت اتفاق می‌افتاد، اساساً اینکه امروز می‌فهمیم و اطلاع داریم که وضعیت گنبد نمکی چندان خوبی نیست به همین خاطر است که معرفی‌ شده و مردم در این منطقه حضور پیدا می‌کنند و از آن خبر دارند و اگر این اتفاق نمی‌افتاد از آسیب‌هایی که آن را تهدید می‌کرد مطلع نمی‌شدیم.

به گفته عضو هیئت‌مدیره انجمن راهنمایان گردشگری استان قم، امروز اگر تخریبی انجام می‌شود و موتورسواری در منطقه حضور پیدا می‌کنند مردم مطلع می‌شوند و با وجود اینکه عده زیادی هستند که به این منطقه آسیب برسانند اما عده‌ای از مردم هم هستند که پیگیر و نگران  وضعیت گنبد نمکی هستند.

 

علی اصل با بیان اینکه علی‌رغم همه اعتراض‌هایی که به معرفی این اثر شده است اما برداشت کلی من از معرفی این اثر به مردم مثبت است، این را علی اصل گفته و ادامه داد: نکته مهم این است که قبل از اینکه این اثر به‌طور عمومی معرفی شود هم گروه‌های گردشگری در این منطقه حضور پیدا می‌کردند و چندین سال در این منطقه حتی از استان‌های دیگر تور برده می‌شد.

به گفته این راهنمای گردشگری یک جاده‌ای از ابتدا تا انتهای گنبد نمکی احداث شد و بالای این اثر گران‌بها هم شرکت گازی ایجاد شد که خطوط انتقال  گاز را حراست می‌کند و این خود یک اقدام بسیار عجیب بود که بسیار به این میراث تاریخی آسیب رساند، این نیز جاده در گنبد نمکی یک تخریب بسیار بزرگ بود، علاوه بر این اثر گردشگری به‌عنوان معدن استفاده‌ شده و از نمک آن بهره‌برداری می‌شد که این موضوع اصلاً درشان این اثر گران‌بها نبود و باد تنها کاربری گردشگری داشته باشد نه معدنی.

blank

میراثی در انتظار مدیریت صحیح

علی اصل معتقد است یکی از فواید معرفی این اثر طبیعی همین بود که بعد از معرفی همه دیدند که این اثر ارزش گردشگری دارد و باید نگاه معدنی از آن برداشته شود، منتهی طبیعی است که وقتی فشار زیادی به محیط گردشگری ایجاد می‌کنیم تخریب‌هایی هم ایجاد می‌شود چون مردم کدهای اخلاقی گردشگری را نمی‌دانند.

آن‌طور که وی گفته است مثلاً تورهایی وارد منطقه می‌شود که با ظرفیت‌های ۶۰ نفری وارد دریاچه گنبد نمکی می‌شوند درحالی‌که ظرفیت تالاب گنبد نمکی شاید۲۰  نفر باشد، این افراد با حضور در منطقه چادر می‌زنند و آتش روشن می‌کنند و با این اقدامات طبیعت بکر منطقه وارد را تخریب می‌کنند و این‌ها مواردی است که باید مدیریت شود.

 

به گفته علی اصل در وهله اول کار ثبت ملی این اثر باید تمام شود و بعد به‌عنوان اثر طبیعی ملی معرفی‌ شده و حفاظت و فنس‌کشی شود و از عبور و مرور هر کسی جلوگیری شود. تابلوهای هشدار دهنده نصب شود و چگونگی گردشگری توضیح داده شود و در روزهای شلوغ راهنما در منطقه حضور پیدا کند.

 وی که ارائه پرونده ثبت ملی این اثر را هم بر عهده دارد معتقد است که در مدیریت گردشگری در گنبد نمکی بهترین حالت این است که کل مجموعه به دست یک نفر از بخش خصوصی که آگاه و دلسوز باشد به‌عنوان بهره‌بردار داده شود که اقدامات گردشگری را انجام بدهد، مسیر گردشگری تعریف کند و یا ظرفیت برد مشخص کند و به این طریق از این اثر مراقبت شود.

صحبت از احداث سایت گردشگری در این منطقه از زمان مدیرکل سابق میراث فرهنگی مطرح بود اما تا به امروز که جایی نرسیده است، به اعتقاد عضو هیئت‌ مدیره انجمن راهنمایان گردشگری استان قم زمانی که صحبت از زمین‌گردشگری را ژئوتوریسم می‌کنیم باید خیلی موارد را در نظر بگیریم، برای نمونه باید مسیر گردشگری، ظرفیت برد و حضور گردشگران مشخص بشود، نظارت بر روی طرح باشد و آورده و آسیب و پایداری محیط به‌صورت مرتب ارزیابی شود، صحبت‌هایی که برای ایجاد سایت گردشگری در این منطقه می‌شد اصولی نبود و این دست از مسائل در آن در نظر گرفته نشده بود.

وی معتقد است به‌طورکلی اوضاع خیلی هم بحرانی نیست و اگر این منطقه یک سال به حال خود رها شود تخریب‌هایی که انجام‌شده است دوباره به شکل خود برمی‌گردد، گردشگران هم بیشتر در محدوده دریاچه رفت‌ و آمد می‌کنند که نمک‌های  این منطقه در فصل آبگیری و زمانی که بارش داریم، انحلال پیدا می‌کنند و در فصل گرما دوباره تشکیل می‌شوند اما لازم است که گردشگری در این منطقه مدیریت‌شده و کدهای اخلاقی گردشگری دائماً به مردم گوشزد شود.

گردشگری اخلاق مدار از جمله ضرورت‌هایی است که حالا با توجه به اهمیت توسعه گردشگری در اقتصاد استان‌ها باید به آن توجه شود موضوعی که راهنمایان گردشگری می‌توانند در تحقق آن نقش مهمی ایفا کنند.

منبع خبر:خبرگزاری تسنیم

سرنوشت قلعه پرتغالی‌ها پس از ۲۰ سال…

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان از آغاز مرمت قلعه پرتغالی‌ها پس از ۲۰ سال خبر داد.

blank

به گزارش ایسنا، عباس نوروزی اظهار کرد: پس از ۲۰ سال پیگیری و توافق به‌عمل‌آمده با شرکت معدن سرخ، سوله‌ای که در حریم قلعه پرتغالی‌ها قرار داشت، برداشته شد.

وی با بیان اینکه با برداشت این سوله هزار مترمربع از نمای ضلع شرقی این قلعه آزاد شد، افزود: در این مرحله از مرمت، دوخت و دوز ترک‌ها، جایگزینی سنگ‌های فرسوده و آواربرداری انجام می‌شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان خاطرنشان کرد: در این مرحله یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، در بندر قشم، کنگ، عمان، رأس الخیمه، جزیره هرمز و مناطق دیگری در حاشیه‌ی خلیج همیشه فارس، دیوارهایی قطور دیده می‌شود. این دیوارها در واقع مهم‌ترین اثر باقی مانده از روزگار تسلط پرتغالی‌ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس است.

استعمارگران پرتغالی پس از به اشغال درآوردن بخش‌هایی از جزایر خلیج فارس، قلعه‌هایی ساختند که امروز بخشی از آنها پا برجا است. در میان این مجموعه قلعه در جنوب ایران، قلعه های پرتغالی در هرمز، قشم و چابهار از بقیه معروف‌تر هستند.

یادگارهای پرتغالی ها که امروزه تنها عنوان پرتغالی‌ها را با خود یدک می‌کشد به جذابیت‌های توریستی تاریخی شهرهایی چون چابهار و جزایری مانند هرمز، قشم و کیش تبدیل شده که هر ساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به سوی خود جذب می‌کند.

قلعه پرتغالی‌های قشم در سال ۱۵۰۷ میلادی به فرمان «آلفونسو آلبرکرک» دریانورد پرتغالی در جزیره قشم احداث شد. این قلعه در سال ۸۷ توسط احسان یغمایی از زیر خاک بیرون آورده شد.

blank

در پی  وقوع زلزله‌ی ۵/۹ ریشتری بهار ۱۳۷۹، کاوش در بخش درونی دیوار شرقی قلعه به دلیل تخریب فراوان، ناکام ماند. در کاوش‌های قلعه‌ی پرتغالی‌ها تعدادی ظروف چینی متعلق به چین، شیشه‌های ساخت ونیز و توپ‌های جنگی یافت شده بود.

در واقع کاربرد اصلی قلعه مکانی چون یک انبار بزرگ یا جای نگهداری مهمات و سلاح بوده که در مواقع اضطراری پشتیبان دژهایی چون دژهای هرمز، قشم و لارک را به عهده داشته است.

آب مصرفی قلعه را  آب باران و آب چاه تأمین می‌کردند که توسط کانالی زیرزمینی در برکه‌ها و حوض‌های قلعه نگهداری می‌شد.

قلعه‌ی مذکور شامل انبارهای اسلحه، آب انبار بزرگ، اتاق‌های سرباز خانه، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی و تالار است.

در زمان حکومت صفویان – توسط «امام‌قلی خان» از سرداران شاه عباس – قلعه‌ی پرتغالی‌ها و و دیگر پایگاه‌ها در دهانه خلیج فارس به تصرف ایران در آمد. قلعه قشم با مساحتی بیش از ۲ هزار متر مربع از سنگ‌های آهکی و گچی با ملاط ساروج محلی ساخته شده است.

منبع خبر:ایسنا

blank

آب زلال به قنات جهانی زارچ بازمی‌گردد

قنات زارچ با طول ۱۰۰ کیلومتر طولانی‌ترین قنات جهان است که بخش عمده‌ای از بافت تاریخی یزد را می‌پیماید؛ آب این قنات در مسیرش دستخوش تعرضاتی است که آب آن را هر روز آلوده‌تر می‌کند.

blank

مبدأ قنات زارچ که عمر آن ۳ هزار سال تخمین زده شده است، حوالی روستای فهرج شهرستان یزد است و با عبور از روستاهای خویدک، دهنو و اکرمیه وارد شهر یزد می‌شود و از محلات مختلف شهر به‌ویژه محله‌های واقع در بافت تاریخی عبور می‌کند.  این قنات در گذشته تامین‌کننده آب مورد نیاز بافت مرکزی و سنتی شهر بوده است و دسترسی شهروندان نیز با استفاده از پایاب‌ها و سرداب‌هایی که در اماکن عمومی ‌از جمله مساجد، آب‌انبارها، بازار و میادین مهم شهر قرار داشته، میسر بوده است. این سازه‌ها امروز به جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده‌اند اما دیگر از آب زلالی که در مسیر قنات جهانی زارچ عبور می‌کرده خبری نیست.  

  • ویژگی‌های قنات زارچ

مسیر این قنات پس از گذر از مسجدجامع از شهر خارج می‌شود و به سمت زارچ حرکت می‌کند. یکی از قدم‌های مهم برای حفاظت از این سازه ارزشمند، جهانی شدن آن همراه با ۱۱ قنات ایرانی است که در پرونده قنات‌های ایرانی در یونسکو ارائه و تأیید شد.  البته حال و روز کنونی این قنات چندان زیبنده یک سازه سنتی زیبا و منحصر به فرد در بعد جهانی نیست و مسئولان در تلاش هستند که این وضعیت را بهبود ببخشند.  یکی از موضوعات اصلی آلودگی قنات زارچ بر اثر وارد شدن فاضلاب‌های خانگی، پزشکی و حتی انسانی است که اوضاع نابسامانی را در زیر بافت تاریخی یزد ایجاد کرده است. این که امروز از پوکه قنات‌های قدیمی ‌به عنوان یکی از معضل‌های بهداشتی و زیست‌محیطی بافت تاریخی از آن یاد می‌کنند، متوجه قنات زارچ هم است.  

  • مشکلات قنات رهاشده در زیر بافت تاریخی

شیوع حشرات موذی، انتشار بوی نامطبوع و خسارتی که این سازه‌های آبی به زیر بافت تاریخی وارد کرده و آینده برخی بناهای ارزشمند را در معرض خطر قرار داده است، از جمله نگرانی‌های ناشی از رها شدن قنات‌های قدیمی ‌به حال خود است.  هر چند بر اساس اقداماتی که انجام شده است، ۷۰۰‌ متر از طول این قنات از پایاب مسجدجامع تا آسیاب وزیر به عنوان طول مناسب گردشگری قنات زارچ انتخاب و ساماندهی شده است، عبور این قنات از بناهای مختلف از جمله خانه‌های قدیمی ‌ارزشمند و مساجد و میدان‌های شهر ساماندهی این سازه را ضروری کرده است.  در حال حاضر مسیر عبور قنات با پایاب‌ها و سرداب‌ها برای گردشگران قابل بازدید نیست؛ این در حالی است که دیدن این سازه به عنوان بخشی از فرهنگ و هویت یزدی‌ها برای بسیاری از گردشگران هیجان‌انگیز است اما آلودگی قنات امکان بازدید از گردشگران را گرفته است.  

  • نگرانی درباره قنات‌های رهاشده در زیر بافت تاریخی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد می‌گوید: در حال حاضر فاضلاب برخی خانه‌های قدیمی و بیمارستان گودرز در قنات زارچ رهاسازی می‌شود و با توجه به این‌که این قنات در مجموعه قنات‌های ثبت‌شده در فهرست آثار جهانی است، باید بیشتر مورد رسیدگی قرار گیرد.   «سیدمصطفی فاطمی» از بازدید از شرایط رهاسازی فاضلاب برخی اماکن عمومی ‌از جمله هتل‌ها در مسیر قنات زارچ خبر می‌دهد و می‌افزاید: در این بازدیدها شرایط به نحوی بهتر شده است اما هنوز این سازه سنتی و ارزشمند، دست‌خوش تعرضاتی است که مشکلات بسیاری ایجاد کرده است.  

وی با تاکید بر این‌که شناخت درباره بافت بسیار اندک است و باید کارهای مطالعاتی بیشتری انجام شود، اضافه می‌کند: با توجه به این‌که حجم مداخلات در بافت تاریخی در حال افزایش است، باید ضوابط و شرایط مشخصی برای اجزای مختلف آن از جمله آلودگی‌های بصری بر روی زمین و مشکلاتی در زیر زمین از جمله فاضلاب‌ها، تعیین شود. این مسئول می‌گوید: با توجه به تعدد بناها برخی آب‌انبارها و قنوات به حال خود رها شده و حتی به فاضلاب وصل شده است که نگرانی‌هایی درباره زیر بافت تاریخی که یک‌سوم از اهمیت بافت تاریخی را شامل می‌شود، ایجاد کرده است.  

  • ورود دادستانی برای برخورد با رهاسازی فاضلاب در قنات

فرماندار یزد با اشاره به اولویت‌هایی که برای مرکز استان شناسایی شده و در دستور رسیدگی ویژه قرار دارد، می‌گوید: یکی از مباحث مبتلا به بافت تاریخی، رها شدن فاضلاب برخی بناها در مسیر قنات زارچ است که در خور این بنای ثبت‌شده در آثار جهانی نیست.    «سیدمحمد رستگاری» می‌افزاید: در سرچشمه این قنات آب به صورت شفاف و زلال در جریان است اما در مسیر با عبور از بافت تاریخی و رها شدن فاضلاب‌ها به داخل بافت، دچار آلودگی‌های بسیاری می‌شود که امکان بازدید گردشگران از عبور این قنات را با مشکل مواجه می‌کند.  وی ادامه می‌دهد: تلاش می‌کنیم آب زلال از سرچشمه قنات در زارچ، جریان پیدا کند. این در حالی است که آب قنات در مسیر خود تا مخزن خیابان آیت‌الله کاشانی، با آب‌دهی ۳۰ تا ۴۰ لیتر در ثانیه، زلال است اما در ادامه مسیر و به‌ویژه با عبور از بافت تاریخی، آلودگی‌های بسیاری به آن وارد می‌شود که زلالیت آب را از بین می‌برد.

فرماندار یزد می‌گوید: رها کردن فاضلاب‌های خانگی، بیمارستانی و هتل‌ها یکی از منابع اصلی آلودگی قنات زارچ هستند. ماحصل این وضعیت بوی نامطبوع و آلودگی‌هایی است که در کنار مشکلات بهداشتی، مانع از بهره‌برداری گردشگران از این سازه سنتی در زمان عبور از بناهای تاریخی در قالب سرداب‌ها و پایاب‌ها به‌ویژه در مسجدجامع یزد شده است.

وی از پیگیری جریان یافتن آب زلال در مسیر قنات زارچ تا پایان سال خبر می‌دهد و می‌افزاید: جای تاسف است که در برخی نقاط بافت تاریخی حتی فاضلاب انسانی نیز وارد مسیر قنات می‌شود و مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی بسیاری به دنبال دارد.  رستگاری می‌گوید: البته بر رد این ادعا پافشاری می‌شد اما با استفاده از رنگ و نشان دادن جریان یافتن رنگ در مسیر قنات، این ادعا ثابت شد و در حال حاضر با حفر چاه از سوی شهرداری، مشکل در حال برطرف شدن است.  فرماندار یزد اظهار می‌کند: حتی بیمارستان گودرز نیز مدعی بود که فاضلاب وارد جریان قنات نمی‌شود اما در بررسی‌ها حتی سرنگ‌های بیمارستانی در مسیر قنات مشاهده شد و با ورود دادستانی موضوع با جدیت در حال پیگیری است.  

  • گریزی به گذشته

پیش از ثبت جهانی قنات زارچ به عنوان طولانی‌ترین قنات، اقدامات بازسازی مسیرها و تخلیه پایه‌های قنات که به مرور زمان پر شده بود، انجام شد تا قنات برای ثبت جهانی تایید شوند و قرار بود بعد از ثبت جهانی، برنامه‌ریزی‌های ملی و استانی جهت بهبود شرایط برای بازدید گردشگران انجام شود که بخش جالب توجهی از آن محقق نشده است.  پس از ثبت قنات زارچ در فهرست جهانی، بودجه خاص ملی هم برای حفاظت و نگهداری به آن اختصاص یافت و برای برخی اقدامات هزینه شد. اما قطعا این سازه باارزش تاریخی بیش از این نیازمند رسیدگی است و می‌تواند با جذب محققان و پژوهشگران بسیار به یزد، فرصت‌های تقویت صنعت گردشگری را فراهم کند.

منبع خبر:همشهری

blank

ایاصوفیه،کلیسایی که پس از چهاربار ویرانی تبدیل به مسجد شد

ایاصوفیه سمبلی از وحدت ادیان الهی است، جایی که نمادهای دین مسیحیت و اسلام و مذاهب شیعه و سنی همه در کنار هم دیده می‌شود.

blank

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بزرگترین اثر باستانی برجامانده از امپراتوری بیزانس، مسجد «ایاصوفیه» در استانبول ترکیه روزگاری کلیسای مسیحیت شرق (ارتودکس) بوده است.
البته ایاصوفیه در حد فاصل سالهای ۱۲۰۴ تا ۱۲۶۱ میلادی، تحت نفوذ امپراتوری روم تجربه‌ کلیسای «کاتولیک» را هم از سر گذرانده است و بعد از تشکیل حکومت عثمانی و روی کار‌ آمدن «سلطان محمد دوم» کلیسا به مسجد تبدیل شد.
عمارت اولیه کلیسا در سال ۳۶۰ میلادی به دستور «کنستانتین اول» ساخته شد اما در پی اختلافات عمیق که بین کشیش «کنستانتینابولیس» و ملکه «آلیا اوراکسیا» شکل گرفت، کشیش در ژوئن سال ۴۰۴ تبعید شد و در پی آن شورش‌های گسترده و خونین به حمایت از کشیش فضای شهر را ملتهب کرد که در نتیجه عمارت کلیسا به آتش کشیده و به خاکستر تبدیل شد.
کلیسا بار دیگر به دستور «تنئودوسیوس دوم» و توسط معمار« روفینوس» با سقف چوبی ساخته و در سال ۴۱۵ میلادی به طور مجدد افتتاح شد.
blank
اما شورش‌های خونین دست از سر این شهر بر نمی‌داشت و دگر بار در ۵۳۳ میلادی این بار بین ساکنان شهر درگیری‌های وحشتناکی در گرفت. دو گروه بزرگ که به نام‌های «سبز» و «آبی» مشهور بودند، دچار اختلاف شدند و سطح شهر را به کارزاری تمام عیار تبدیل کردند، ولی پس از چندی تصمیم به متحد شدن گرفتند و قدرت بزرگی را علیه حکومت شکل دادند.
در نتیجه‌ این شورش کل شهر با خاک یکسان شد که کلیسای بازسازی شده‌ بزرگ هم از این امر در امان نماند و بار دیگر به مخروبه‌ای بزرگ تبدیل شد. حجم ویرانی‌ها به گونه‌ای بود که انگار شهری که مهاجمان آن را مورد تاخت و تاز خود قرار داده بودند، مرکز اصلی دشمن بوده و نه شهر محل زندگی خود و خانواده شان!
blank
اما در این هنگام امید پادشاه به سردار ارشد خود «ساروس» بود که به تازگی از جنگی موفق با سپاه ایران بازگشته بود. او این بار مسئولیت مقابله با شورشیان را به عهده گرفت و پس از کشتن ۳۰ هزار نفر از مخالفان و به دریا انداختن جسد سرکردگان آنها، بار دیگر حکومت پادشاه وقت را تثبیت کرد.
تنها چند روز پس از نابودی کلیسای دوم که فقط چند سنگ مرمر از آن باقی مانده بود، «جاستینیان اول» به فیزیکدان برجسته، «ایسیدور» و ریاضی دان بزرگ «میوس» دستور نقشه کشی و بازسازی کلیسای «ایاصوفیه» را به بهترین شکل و بزرگترین و با عظمت‌تر از آنچه در گذشته بود، صادر کرد.
امپراتور برای هرچه با شکوه‌تر شدن بنای سوم کلیسا دستور به جمع آوری بهترین و مرغوب‌ترین مواد از سرتاسر امپراتوری و حتی کشورهای دیگر را داد، ستونهایی از معبد«‌آرتمیس»، سنگ‌های زرد از شام و سنگ‌های آذرین مصری از جمله آنها است.
سرانجام فرمانروا به همراه کشیش «اوتی چیوس» در ۲۷ دسامبر سال ۵۳۷ کلیسا را که بیش از ۱۰ هزار نفر در ساخت آن مشارکت داشتند، افتتاح کردند. اما این بار زلزله ویرانی را برای کلیسا به ارمغان آورد، زلزله‌ای به قدرت هفت ریشتر در سال ۵۵۸ میلادی باعث تخریب گنبد مجلل کلیسا و ریزش سقف آن شد.
blank
اما امپراتور بلافاصله دستور بازسازی کلیسا را صادر کرد که این بار از مواد سبک‌تری در ساخت آن استفاده شد در این مرمت ارتفاع گنبد پنج متر بالاتر رفت و به ارتفاع ۲۵ متر رسید. بازسازی در سال ۵۶۲ به پایان رسید و در نتیجه‌ی آن یتیم خانه‌ بزرگی در قلب کلیسا ایجاد شد و از آن پس بود که «ایاصوفیه» به یکی از اصلی‌ترین مکان‌ها برای اعتراف گناهکاران تبدیل شد.
در سال ۷۲۶ میلادی حکم غیر قانونی بودن مقدس شماردن تصاویر و مجسمه‌های کلیسای «ایاصوفیه» توسط «لئو ایساریون» صادر شد و در نتیجه آن ارتش تمامی مسجمه‌ها و نقاشی‌ها را نابود کرد. ولی در سال ۸۰۲ پس از میلاد مسیح بار دیگر این نمادها با دستور امپراتور «آبرین» باز گردانده شد.
در سال‌های حکمفرمایی امپراتور «تئور فیلیلوس» یعنی از سال ۸۲۹ تا ۸۴۲ میلادی به دلیل علاقه‌ زیادی وی به هنر و معماری اسلامی، در نقره‌ای رنگی با نقش و نگار معماری اسلامی و مزین به تصویر خود امپراتور در ورودی جنوبی کلیسا نصب گردید.
اما ویرانی که قصد نداشت گریبان کلیسا را رها کند این بار هم به شکل زمین لرزه‌ای بزرگ در سال ۹۸۹ میلادی خود را نمایان ساخت. این بار نوبت به «ترادات» معمار برجسته‌ ارمنی و طراح کلیساهای مجلل «آنی» و «آجاین» رسید تا در طی شش سال مرمت و بازسازی کلیسا را دوباره آماده‌ از سرگیری فعالیت کند.
در سال‌های ۱۲۰۴ تا ۱۲۶۱ کلیسای ارتودکس ایاصوفیه بر اثر جنگ‌های صلیبی چهارم به کلیسای کاتولیک تغییر کاربری داد، این دگرگونی سرقت‌های بزرگی را به همراه داشت از جمله نقاشی شیردهی مریم مقدس، استخوان‌های برخی از بزرگان مسیحیت و بسیاری از مقدسات دیگر به عنوان غنیمت به کلیساهای غرب منتقل شد که امروزه نیز در برخی از موزه‌های غرب به نمایش درآمده‌اند.
پس از تشکیل حکومت عثمانی در سال ۱۴۵۳ میلادی «سلطان محمد فاتح» در نخستین روز فتح استانبول، دستور تغییر کاربری «ایاصوفیه» را از کلیسا به مسجد صادر کرد که سه روز بعد از این ماجرا خطبه‌های اولین نماز جمعه به نام پادشاه عثمانی خوانده شد و نماز به امامت «آقا شمس الدین» برپا گردید.
سلطان محمد یک گلدسته چوبی و یک محراب در همان روزهای نخست فتح استانبول به «مسجد ایاصوفیه» اضافه کرد. سلطان با یزید دوم گلدسته‌های سنگی را جایگزین گلدسته‌های چوبی کرد. سلطان سلیمان هم دو شمعدان نفیس را از فتح مجارستان برای« ایاصوفیه» به ارمغان آورد که در اطراف محراب مسجد نصب گردید.
بین سال‌های ۱۵۶۶ تا ۱۵۷۷ میلادی مسجد به دستور «سلطان سلیم دوم» توسط «سنان» معمار بزرگ عثمانی در برابر زلزله مقاوم سازی شد. این اولین مقاوم سازی مهندسی در برابر زلزله برای یک عمارت در طول تاریخ به شمار می‌رود.
سلیم همچنین علاوه بر ساختن مقبره «سلطان سلیم» پدرش، در جنوب شرقی مسجد دو مناره نیز در سمت غرب مسجد ایجاد کرد. مزین کردن منبر به سنگ مرمر و ساخت ایوان سرپوشیده مجلل برای موذن دیگر اقدامات صورت گرفته این دوره بود. سلطان مراد سوم که از سال ۱۵۷۴ به مدت ۲۱ سال حکومت کرد، دو گلدان از مرمر سفید، متعلق به یونان و رم را در اطراف سالن ورودی مسجد بر جای گذاشت.
سلطان محمود اول نیز در سال ۱۷۳۹ با بر پایی یک کتابخانه‌ بزرگ، مدرسه‌ی قرآن، آشپزخانه‌ای مخصوص بینوایان و حوضی جهت غسل و یک محراب جدید، نقش بسزایی را در تبدیل مسجد به مرکز اجتماعات آن دوره در استانبول ایفا نمود.
در میان موزائیک‌های بیزانسی ستون‌هایی مرمرین که از معبد آرتمیس آورده شده‌اند به ارتقاع نوزده یا بیست متر قد برافراشته‌اند و در لابه لایشان تابلوهایی از طلا، نقره و سفال لعاب دار رنگارنگ چشم‌های نظاره گر را می‌نوازند.
در سطح داخلی گنبد تصویر موزائیکی از حضرت مسیح وجود داشته که در زمان سلطان عبدالمجید یعنی میانه سده هفدهم با نوشته شدن آیاتی از سوره نور توسط «غازی عسکر عزت افندی» پوشانده می‌شود.
در سال ۱۹۳۵ میلادی، نخستین رئیس جمهور ترکیه« آتاتورک» حکم موزه شدن «ایاصوفیه» را صادر می‌کند، تمامی فرش‌ها از سطح مسجد جمع آوری می‌شود و برخی اصلاحات در گچ‌بری‌های آن روی می‌دهد.

افسانه‌ای جالب در ارتباط با ساخت مسجد ایاصوفیه وجود دارد؛ شبی «امپراتور ژوستینین» در خوابش پیرمردی را به همراه یک سینی در محل کنونی مسجد می بیند، بر روی سینی یک نقشه رسم شده بود که پیرمرد از امپراتور می‌خواست تا طبق نقشه شروع به ساخت کلیسا کند. امپراتور هنگامی که خواب خود را برای معمار کاخ شرح داد متوجه شد که او هم همین خواب را دیده است، بنابراین در اندیشه ساخت کلیسا فرو رفت و سپس دستور ساخت ایاصوفیه را صادر کرد.

منبع خبر:باشگاه خبرنگاران جوان

blank