چرا قدیمی‌ترین شرکت مسافرتی ورشکسته شد؟

«توماس کوک» که به‌عنوان قدیمی‌ترین شرکت مسافرتی جهان شناخته می‌شود امروز اعلام ورشکستگی کرد. پس از گمانه‌زنی‌هایی که این ورشکستگی را به برگزیت نسبت داده، این سوال مطرح شده که چطور کار این شرکت بزرگ مسافربری در آستانه رشد جهانی سفرهای گردشگران به ورشکستگی رسید؟

شرکت «توماس کوک» از سال ۱۸۴۱ فعالیت خود را در بریتانیا آغاز کرد و هماهنگی هتل و خطوط هواپیمایی را برای  ۱۹ میلیون مسافر از ۱۶ کشور مختلف به عهده داشت.

رسانه‌های خارجی ورشکستگی این شرکت مسافرتی را در پی بدهی ۱.۷ میلیارد پوند اعلام کرده‌اند.

مشکلات مالی «توماس کوک» از یک سال پیش آغاز شد و سال گذشته با کاهش سهام این شرکت بیش از پیش تشدید شد. ناآرامی‌های ناشی از کودتای سال ۲۰۱۶ ترکیه نیز عاملی بود که یکی از بزرگ‌ترین مقاصد گردشگری این شرکت را با مشکل مواجه کرد. موج گرمای شدید اروپا از دیگر عواملی بود که به کاهش بیشتر سفرهای گردشگران اروپایی منجر شد.

قرار بود با اهدای کمک مالی ۹۰۰ میلیون پوندی از سوی شرکت بین‌المللی «فوسون»، بحران اقتصادی «توماس کوک» پایان یابد اما با گذشت زمان، بدهی این شرکت مسافربری به ۲.۱ میلیون دلار رسید؛ این یعنی توماس کوک به ۲۰۰ میلیون پوند دیگر برای نجات از بحران ورشکستگی نیاز داشت.

در این بین برخی از کارشناسان «برگزیت» ‌ را عامل اصلی ورشکستگی «توماس کوک» دانستند، اما «مت هنکاک» ‌ـ وزیر بهداشت بریتانیا ـ در اظهارنظری رسمی در این‌باره، هرگونه ارتباط ورشکستگی این شرکت با خارج شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا را رد کرد.

با اعلام ورشکستگی و متوقف شدن فعالیت شرکت «توماس کوک»، حدود ۶۰۰ هزار مسافر این شرکت که شامل ۱۵۰ هزار مسافر بریتانیایی می‌شوند، برای بازگشت از سفر با مشکل مواجه شده‌اند، هرچند دولت بریتانیا مسئولیت بازگرداندن مسافران بریتانیایی این شرکت را در دو هفته آینده به عهده گرفته است.

منبع خبر:ایسنا

شهر آسیایی که توریست هایش از لندن و پاریس بیشترند

هرچند بانکوک مدت طولانی است که در بالای لیست قرار دارد؛ اما بخش گردشگری تایلند همیشه با نوسان روبه رو بوده است، به طوری که تعداد توریست‌ها براساس آمار سالانه، در ماه می ۱.۰۳ کاهش و در ماه ژوئن ۰.۸۹ درصد افزایش داشته است؛ بنابراین،…

بنا به آخرین آمارگیری‌هایی که انجام شده، شهر بانکوک پایتخت تایلند، از پایتخت فرانسه پاریس و پایتخت انگلستان لندن، از لحاظ تعداد توریست و جذب گردشگر پیشی گرفته است.

این آمار و ارقام برای تایلندی‌ها که مدتی بود درباره کاهش توریست‌های خارجی دچار نگرانی شده بودند، مایه امیدواری و خوشحال کننده است.

بر اساس رده بندی سالانه شرکت «مستر کارد»، بانکوک برای چهارمین سال متوالی عنوان پربازدید‌ترین مقصد توریستی جهان را با ۲۲.۵ میلیون توریست در هر سال به دست آورده است.

پاریس و لندن رتبه‌های دوم و سوم را با ۱۹.۱ میلیون توریست و دبی رتبه چهارم را با تعداد ۱۵.۹ میلیون توریست و گردشگر در هر سال به دست آورده است.

سنگاپور و کوالالامپور در جنوب شرق آسیا در رتبه‌های پنجم و ششم جای گرفته اند. این آمار بر اساس تحقیقات و تحلیل از سوی طرف سوم، اطلاعات ثبت شده و داده‌های عمومی در دویست شهر گردشگری به دست آمده است.

شهر‌های نیویورک، استانبول، توکیو و آنتالیا در ترکیه بقیه رتبه‌ها را کسب کرده اند. تعداد بازدیدکنندگان خارجی در دویست شهر در ده سال گذشته ۷۶ درصد افزایش یافته است.

هرچند بانکوک مدت طولانی است که در بالای لیست قرار دارد؛ اما بخش گردشگری تایلند همیشه با نوسان روبه رو بوده است، به طوری که تعداد توریست‌ها براساس آمار سالانه، در ماه می ۱.۰۳ کاهش و در ماه ژوئن ۰.۸۹ درصد افزایش داشته است؛ بنابراین، ترتیب پر توریست‌ترین شهر‌های جهان عبارت است از: بانکوک، پاریس، لندن، دبی، سنگاپور، کوآلالامپور، نیویورک، استانبول، توکیو و آنتالیا است.

منبع خبر:تابناک باتو

فرم های بی قاعده در بناهایی ساختار شکن

مناطق و مناظر عجیب بسیار در دنیا وجود دارد که سالانه عده زیادی را از سراسر دنیا به سمت خود جذب می‌کند؛ در این میان نمی‌توان نقش خانه‌ها و یا ساختمان‌هایی با معماری‌های عجیب و جالب را نادیده گرفت.

در دنیای امروز که بیشتر ساختمان‌ها شکل یکنواخت به خود گرفته‌اند، وجود بناهایی با معماری منحصر به فرد و جالب به مرور زمان تبدیل به جاذبه‌های گردشگری هر منطقه می‌شود و می‌تواند با جذب گردشگران داخلی و خارجی، نقش بسزایی در افزایش درآمد هر شهر یا کشور ایفا نماید. در ادامه به معرفی تعدادی از این بناها می‌پردازیم.

خانه فشرده در لهستان
شاید بتوان گفت که این خانه عجیب و جذاب یکی از بهترین بناهای ساخته شده است که در دنیای خشک و جدی امروز، با شکلی افسانه‌ای و داستان‌گونه در مرکز شهر “سوپوت” لهستان واقع شده است. ایده ساخت این بنا که تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه شده است، توسط یک نقاش لهستانی ارائه شد و در آن چندین مغازه، تعدادی رستوران و حتی یک ایستگاه رادیویی قرار دارد.

blank

البته برخی از گردشگران بر این باور هستند که با توجه به غیرمطمئن بودن استحکام و ساختار بنا، ورود به آن خطرناک است ولی به طور کلی خانه فشرده شده یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین ساختمان‌های لهستان است.

blank

خانه سنگی، پرتغال
در ابتدا افراد بسیاری وجود این خانه را انکار می‌کردند و آن را تنها یک جلوه فوتوشاپی می‌دانستند. عده‌ای نیز نسبت به گرفته شدن عکس‌هایی فقط از دو زاویه و نادیده گرفته شدن سایر زوایای خانه در عکس‌ها احساس بدگمانی می‌کردند.

blank

ولی علی‌رغم بحث‌های فراوانی که در این زمینه شکل گرفت، پس از پخش تصاویر و فیلم‌های موجود از این خانه در شبکه تلوزیونی پرتغال و البته پس از انتشار مطلبی راجع به آن در  Daily Mail، در نهایت شبهه‌ها برطرف شد و همگی وجود خانه سنگی را پذیرفتند. قرار گرفتن در میان دو تخته سنگ بزرگ به این خانه شکوهی ساده و بسیار اعجاب‌انگیز داده است. علاوه بر این ساختمان داخلی این بنای قابل توجه، با الهام از عصر حجر کم‌رنگ و ساده است و نشان می‌دهد تمامی پدیده‌های معماری توسط فعالیت‌های ویرایشگران فتو شاپ شکل نمی‌گیرد!

blank

لاپدررا در اسپانیا
“کاسا میلا” یا La Pedrera که به معنی “معدن سنگ” است در فاصله سال‌های ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۲ و به سبک هنری آرنوو (هنر نوین فرانسوی که در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ به وجود آمد) در بارسلونا ساخته شد. این سبک هنری شامل اشکال تزئینی درهم پیچیده است و در آن استفاده از خطوط منحنی نسبت به خطوط معمولی ارجحیت دارد.

blank

کل این بنا از سنگ طبیعی ساخته شده است و برای تزئین حاشیه قسمت‌های بالایی آن کاشی‌های سرامیکی به کار رفته است. متخصصان و هنرمندان، طراحی و ساختار معماری جالب و جذاب این بنا را به رسمیت شناخته‌اند و ارزش جهانی استثنایی آن در سال ۱۹۸۴ به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید.

blank

موزه نیتروی، برزیل
موزه هنرهای معاصر شهر نیتروی، یکی از بارزترین و اصلی‌ترین شاخصه‌های شهر ریودوژانیرو در برزیل است که طراحی علمی تخیلی نمادین آن با هدف ایجاد یک ساختار ظریف و منحنی انجام گرفته است.

blank

در این طراحی بازدیدکنندگان با صعود از مسیر یک حوضچه آب، با حس طراوت و شادابی به ساختمان اصلی وارد می‌شوند. البته بنا به گفته برخی منابع، طرح این موزه در ابتدا قرار بود به صورت یک گل در حال شکفتن از میان یک تخته سنگ‌ باشد اما در نهایت این طرح موفق به اجرا شد.

منبع خبر:ایمنا

blank

چند متر مکعب عشق به نام «سقاخانه»

کاسه‌ی نقره‌ای زنجیر شده به میله‌ی فلزی را پرآب می‌کند، چند جرعه می‌نوشد و «یاحسین» می‌گوید، به لبه‌ی سقاخانه تکیه می‌دهد و زیر لب خدا بیامرزی برای بانی این مکعب سبز می‌فرستد و قدم‌زنان دور می‌شود …

به گزارش ایسنا، این داستانِ هر روز و هر شب محله‌های قدیمی و مردم آن‌هاست؛ طلب مغفرت برای بانی‌های پرعیارترین نقاط شهر، یعنی سقاخانه‌هایی که بی‌هیچ چشمداشتی لب‌های تشنه را سیرآب می‌کنند. شاید به همین منظور بوده که دست‌کم از دوره‌ی آل‌بویه، با پا گرفتن مراسم‌های عزدارای حسینی، سقاخانه‌ها هم در کوی و برزن‌ها و بعضا در کنار مساجد پا گرفتند تا این چند متر مکعب عشق گوش شنوای حاجات و نذر همان مردم باشد.

و حالا بعد از گذشت بیش از هزار سال، امروز عملکرد این مکان‌ها یعنی روش سیراب کردن مردم تغییر کرده. به جز آن‌هایی که امروز یا کاملا از بین رفته‌اند یا فقط یک کتیبه و پنجره‌ی فولادی بر پیکرشان جا خوش کرده است، هنوز هستند سقاخانه‌هایی که با وجود قدمت زیادشان وظیفه‌ی اصلی خود را فراموش نکرده‌اند، آن‌هایی که مأمن شمع و اشکِ عزاداران حسین (ع) در شام غریبانند.

جنبه‌ی مذهبی سقاخانه‌ها در شمایل و نوع معماری سنتی این مکعب سبز به وضوح دیدنی است. سقف محراب گونه، کاشی‌های فیروزه‌ای و شمایل‌هایی که معمولا با نام «عباس (ع)» روی دیواره‌ی داخلی بنا نصب شده‌اند، مأمن رازِ نیازمندانی هستند که حتی هر شب جمعه در درگاهِ سقاخانه شمع روشن می‌کنند.

هر چند امروز تعداد آن‌ها کمتر از گذشته است، آن‌قدر که باید نشانی‌شان را از محلی‌ها گرفت، ‌اما باز هم هستند در کوی و برزنِ‌ِ محله‌های قدیمی‌ترِ همین تهران هم، از سقاخانه «نوروزخان» و «آئینه‌ طهران» گرفته تا «شیخ‌هادی» و «خدابنده‌لو»، آن‌ها مأمن‌اند برای کسانی‌که که دنبال یک متر جا می‌گردند تا نذر دل برآورده کنند.

در میانه‌های خیابان ظهیرالاسلام سقاخانه «آئینه طهران» بر خلاف کاشی سر درش که آن را به ۱۲۸۵ شمسی نسبت می‌دهد، سرپاست و انگار همین یکی دو سال پیش آن را ساخته‌اند، هر چند برخی منابع مکتوب این سقاخانه را در گذشته یکی از پر زرق‌وبرق‌ترین سقاخانه‌های تهران قدیم می‌نامیدند، چون آئینه‌کاری زیادی در بدنه آن به کار رفته بود.

blank
سقاخانه آئینه طهران در خیابان ظهیرالاسلام تهران، این سقاخانه در زمان ساخت حدود سه متر جلوتر از
موقعیت امروزی خود در ابتدای کوچه زورخانه قرار داشت

عباس نهمار که از سال ۶۰ در چند قدمی سقاخانه کاسبی می‌کند به ایسنا می‌گوید: «از سال ۶۰ که به این منطقه آمده‌ام این این سقاخانه با دستگاه آب سردکن کار می‌کرد. اما مردم منطقه در مورد گذشته‌ی این سقاخانه حرف‌هایی دارند. گویا این خیابان _ظهیرالاسلام_ قبلا کوچه بوده تا اواخر پهلوی دوم که دستور تعریض کوچه را می‌دهند و مجبور می‌شوند جای سقاخانه را که قدری جلوترا زم وقعیت فعلی خود بوده، عقب‌تر ببرند.

با وجود همه این حرف‌ها زیاد شنیده‌ام مردمی که به آن اعتقاد دارند حاجت گرفته‌اند. حتی “یک روز که سقاخانه کثیف بود با خودم فکر کردم آن را تمیز کنم، زمانی‌که خواستم این‌کار را انجام دهم، به خودم نهیب زدم که اول کار دیگری را انجام دهم، کارم تمام شد، ناگهان دیدم آقایی صاجب یک بنز گرانقیمت، با لباس کاملا سفید، صابون و آب برداشته و در حال شستن سقاخانه است، به خودم گفتم ای نسقاخانه صاحب دارد تو نشستی این کار را افراد دیگری انجام می‌دهند”».

احمد شریفان، دبیر شورا یاری محله بهارستان و متولی این سقاخانه ۱۱۲ ساله نیز در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: «محلی‌ها معتقدند قدمت این سقاخانه بیش از ۲۵۰ سال است، آن تا ۱۳۴۴ شمسی در ورودی کوچه و قدری جلوتر از موقعیت امروزی‌اش به شکل یک سقاخانه چوبی در «گذر سقاخونه» بود، اما با صدور دستور برای تعریض خیابان در آن زمان، یکی از خیرین منطقه آن را قدری عقب‌تر برد، تا سال ۱۳۸۶ که بعد از یک دوره بازسازی تقریبا به قالب فعلی خود درآمد، در طول چند سال گذشته نیز چندین بار بازسازی شده است.

در گذشته در کنار سقاخانه و در ابتدای کوچه‌ای با نام “کوچه زورخانه” یک شیر فشاری آب بود که مردم لباس‌های خود را آن‌جا می‌شستند، اما به مرور همه این اتفاقات کمرنگ شدند.»

blank
سقاخانه خدابنده‌لو، تنها سقاخانه مصور ایران که در طول یکی دو سال گذشته نیز بخش زیادی
از کاشی‌های آن به سرقت رفته است

سقاخانه «خدابنده‌لو» – باغچه علیخان – در خیابان ناصرخسرو، کوچه خدابنده‌لو روبه‌روی امامزاده اسحاق که در زمان ساخت خود در محوطه حیاط شاهی بنا شده بود، امروز به عنوان تنها سقاخانه مصور تهران – از نظر داشتن تصاویر مذهبی – و باقی مانده از دوره قاجار را یکی از بی‌نظیرترین آثار تاریخی تهران برمی‌شمارند، آن بنا به لحاظ معماری و گستردگی مردمی که برای حاجات خود به آن سقاخانه می‌رفتند، اهمیت زیادی داشته است.

سقاخانه «نوروزخان» در خیابان پانزده خرداد شرقی، کنار بازار آهنگران از معروف‌ترین سقاخانه‌های تهران قدیم به حساب می‌آمد، در سراسر گذر این سقاخانه طاق‌بندی شده بود و شمایل بزرگان دینی و مذهبی، علم، بیرق و علامت سیاه را به آن‌ها آویزان کرده بودند، حتی زورخانه‌ای به همین نام در کنار این سقاخانه وجود داشت که از زورخانه‌های معروف و نامی شهر به شمار می‌رفت و دالان ورودی آن از زیر سقاخانه نوروزخان می‌گذشت.

blank
سقاخانه کربلایی عباس در خیابان البرز

سقاخانه «کربلایی عباس» را یکی از بزرگترین سقاخانه‌های قدیمی تهران در خیابان وحدت اسلامی، خیابان البرز می‌نامند، با وجود کتیبه‌ای که سال ساخت آن را ۱۲۵۵ تا ۱۲۶۰ معرفی می‌کند، آن هنوز پابرجاست و آن علاوه بر داشتن دستگاه آب سردکن برقی مانند دیگر سقاخانه‌های فعال در کشور، صفحه‌ای فلزی نیز برای شمع روشن کردن در کنار آن تعبیه کرده‌اند، این اثر به شماره ۱۲۲۱۵ در ۳۰ تیر ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

سقاخانه «گذر قلی»، در محله سنگلج، سه راه بازارچه معیر، کوچه شهید غلامرضا فصیح، کوچه شهید کارکن اساسی، در دوره قاجار و در مرکز محله‌ای در امتداد گذر معیرالممالک ساخته شد که آن منطقه به مرور به گذر قلی معروف شد. این سقاخانه در ۱۷ خرداد ۱۳۷۹ به شماره ۲۶۹۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

blank
سقاخانه گذر امامزاده یحیی در بازارچه امامزاده یحیی، قدیمی‌ترین سقاخانه تهران

سقاخانه گذر امامزاده یحیی در چهارراه سیروس کوچه صاحب دیوان، کوچه امامزاده یحیی،نبش کوچه متین‌نژاد – که امروز آن را سقاخانه صاحب‌الامر می‌نامند – را از قدیمی‌ترین سقاخانه‌های تهران می‌دانند، سقاخانه‌ای که آب آن را از قنات «حاج میرزا علیرضا» تامین می‌کرده‌اند و میراث فرهنگی بعد از نصب جداره‌ی شیشه‌ای مقابل سقاخانه‌ی چوبی اصلی برای جلوگیری از هر گونه آسیب وارد شدن به آن یا سرقت، آن را به شماره ۱۴۶۶۹ در ۱۶ اسفند ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ثبت کرد.

محسن محمدی سمیعی کاسب قدیمی بازارچه امامزاده یحیی است که قدمت حضورش در این بازارچه را مساوی با زمان سفید شدن تک تک موهایش می‌داند و می‌گوید: «وقتی فیلم قیصر را در بازارچه بازی کردند من جوانکی بودم، همه خاطرات بازارچه را به خاطر دارم، مانند شجره‌نامه‌ای که برای مسجد و سقاخانه قدیمی بازارچه امامزاده یحیی وجود دارد. این منطقه را تکیه زرگرها می‌نامیدند و کوچه‌ی متین‌نژاد که ورودی مسجد داخل آن است، به کوچه چاپخانه معروف بود.

درِ سقاخانه «صاحب‌الامر» ارسی بود، آن را بالا می‌دادند و داخل‌اش برای استفاده مردم آب می‌ریختند. تا قبل از انقلاب این سقاخانه به همان شکل بود تا آن را بازسازی کردند، چند سال قبل نیز میراث فرهنگی جلوی بخش چوبی آن را که قدیمی‌تر بود شیشه کشید. مردم زیادی در سال‌های گذشته از این سقاخانه حاجت گرفتند.»

از مغازه‌ی جوان قدیمی اودلاجان بیرون می‌آیم، پیرمرد، کاسه‌ی نقره‌ای زنجیر شده به میله‌ی فلزی را پرآب می‌کند، چند جرعه آب می‌خورد و با سیراب شدن اش «یاحسین» می‌گوید، به دیواره‌ی سقاخانه در کنار کوچه تکیه می‌دهد  و زیر لب خدا بیامرزی به بانی سقاخانه گذر امامزاده یحیی نثار می‌کند و قدم‌زنان راهش را می‌گیرد و می‌رود. انگار همین یک کلمه برای همه‌ی آن‌هایی که سقاخانه‌ها را در دل تهران قدیم و حتی ایران قدیم ساختند، کافی است …

blank
سقاخانه کوچه آل‌آقا در ابتدای خیابان ری

«سقاخونه» بی‌نام؛ مردم کوچه آل‌آقا به سمت خیابان ری هم با این فرهنگ آشنایند. می‌توان سقاخانه‌ی این منطقه را یکی از سقاخانه‌های گمنامی دانست که محلی‌ها فقط از وجودش مطلع‌اند، سقاخانه‌ای که هنوز بخشی از گذشته‌اش را با خود همراه دارد، اما به دلیل بی‌توجهی‌ها هر روز آسیب‌های بیشتری به بدنه‌ی سنگی‌اش وارد می‌شود.

حسین باقری، کاسب ۵۰ ساله‌ی این کوچه، به ایسنا می‌گوید: محلی‌ها این منطقه را به واسطه‌ی وجود این سقاخانه «سقاخونه» می‌شناسند، تا همین چند سال پیش نیز به روش قدیمی یعنی ریختن آب در سنگ «سیر» و استفاده مردم از شیری که روی بدنه‌ی سنگ تاریخی سیر قرار داشت، از آب ان استفاده می‌کردند، اما چند سالی است که با نصب یک آب سردکن در طبقه دوم سقاخانه، از آن استفاده می‌کنند.»

blank
سقاخانه حمام خانوم در محله اودلاجان

هنوز هستند مکعب‌های سبزی که این روزها دل‌های زیادی در کنارشان آرام می‌گیرند، سقاخانه «حمام خانم»، سقاخانه «قمر بنی‌هاشم»، سقاخانه ابتدای کوچه «شهید رضایی مجد»، سقاخانه «تکیه رضاقلی‌خان»، سقاخانه ت«کیه تجریش»، سقاخانه «شیخ هادی نجم‌آبادی» یا حتی کیلومترها دورتر سقاخانه «بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی» در اردبیل از قرن ۱۶ میلادی، سقاخانه «کوچه دباغ خانه» در یزد از سال ۱۵۱۷ میلادی، سقاخانه «عزیزالله» در کنار مسجد جمعه اصفهان که در دوران شاه سلیمان صفوی و در سال‌های ۱۶۶۶ تا ۱۶۹۴ ساخته شده یا سقاخانه «اسماعیل طلا» که توسط نادر شاه افشار در حرم امام رضا در مشهد و در بین سال‌های ۱۷۳۶ تا ۱۷۴۷ میلادی ساخته‌شدند.

هر چند در طول چند سال گذشته طرح مرمت و احیای سقاخانه‌های تاریخی تهران به داد بخش زیادی از این بناها رسید، اما امروز به نظر می‌رسد به واسطه‌ی بی‌توجهی به این بناها و ساماندهی‌شان، حتی فرهنگ استفاده از آن‌ها در حال از بین رفتن است، چون در مناسبت‌هایی مانند شام غریبان و حتی در کنار امامزاده‌ها، در هر گوشه که بتوانند شمعی روشن می‌کنند و … .

منبع خبر:ایسنا

blank
سقاخانه قمر بنی‌هاشم

blank

blank
سقاخانه دو طبقه بی نام در کوچه آل‌آقا در ابتدای خیابان ری

راز کهن تاریخ

تاریخ صندوقچه سر به مهری است که گشودن هر یک از قفل‌های آن برای بشر جذاب و دلفریب بوده، همین موضوع سبب شده بازدید از آثار تاریخی همواره یکی از بهترین سرگرمی‌های آدمی باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایران یکی از سه تمدن کهن تاریخ است که همپای چین و مصر از بنیانگذاران فرهنگ و مدنیت به شمار می‌آید. شاید بسیاری از ممالک جهان دارای سابقه کهن باشند، اما در هیچ یک از آنها مانند این سه تمدن زندگی مدنی سازمان یافته در دشت شکل نگرفته است.

تاریخ پر فراز و نشیب ایران یادآور حضور و گذر اقوام بسیاری است که یا با کوچ از موطن نخستین خود این سرزمین را برای زیستن برگزیدند یا آنکه به طمع دست‌یافتن بر ثروت و مکنت مردمان و سلاطین آن به این خاک لشکر کشیده‌اند. در هر یک از شهرهای ایران یادمان‌هایی از ایام کهن برجا مانده که در نوع خود کم‌نظیر و گاه بی‌نظیر است. کانون فلات ایران به سبب موقعیت خاص جغرافیایی بخش زیادی از این یادمان‌ها را در خود جای داده است و شهرهای مختلف این بخش از خاک ایران به مثابه موزه‌ شهرهایی زیبا، آثار تاریخی را چونان درّ در صدف حفظ کرده‌اند. نطنز از شهرهای تاریخی فلات مرکزی ایران است که بناهای تاریخی زیادی از ازمنه کهن در آن وجود دارد. یکی از این آثار “مجموعه افوشته” دارای ۹ یادمان تاریخی است.

سر درِ خانقاه

این بنا در اصل خانه “سید واقف” بوده که در سال ۸۴۹ هجری قمری برای سکونت شخصی ساخته شده و به ضمیمه سایر اموال و دارایی‌های وی در سال ۸۵۷ هجری قمری به عنوان خانقاه حسینی وقف شده است که از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده که جلوخان آن با دهنه ۴.۷ متر با دو سکو به عرض ۶۸ و بلندی ۷۰ سانتیمتر در طرفین راهروی ورودی به سر در خانقاه مشهور است.

آرامگاه میرسید واقف 

این آرامگاه بر فراز تپه‌ای کم‌ارتفاع بین محله‌های میرسید و دیزآب قرار دارد. بنا هشت ضلعی و طول هر یک از اضلاع خارجی آن ۴.۹ متر و محیط آن بالغ بر ۲۰ متر است.

حسینیه

این حسینیه از بناهای عهد قاجار و در سال ۱۲۶۸ مقارن با چهارمین سال حکمرانی ناصرالدین‌شاه بنا شده است. مساحت این بنا ۸۳۵ مترمربع  و دارای ابعاد مساوی است و همچنان مورد استفاده اهالی قرار دارد.

خانه سورگاه

بنایی متعلق به عهد تیموری است که بر روی تپه‌ای مشرف بر حسینیه افوشته نطنز خودنمایی می‌کند.

مقبره سیدحسن واقف

نسب سید واقف با یازده واسطه به امام سجاد(ع) می‌رسد. این آرامگاه دارای برجی مرتفع و هشت ضلعی با گنبد دوپوش و فیروزه رنگ و زیباست که بر روی تپه‌ای مشرف بر محله افوشته قرار گرفته است.

حمام 

این بنای تاریخی متعلق به قرن ۹ هجری‌قمری است. صفه‌های جنوب‌غربی حدود ۵۰ سانتی‌متر از کف رواق بالاتر قرار دارد و در وسط هر سه رواق، حوض آب کم‌عمقی با دیواره و فواره سنگی ایجاد شده است.

شربتخانه

شربتخانه افوشته بنایی است کم‌نظیر متعلق یه دوره تیموری که به صورت ساختمانی با فضای مرکزی چهارگوش با دو گوشوار هشت‌بر و دو گوشواره شش‌بر در چهار گوش آن و چهار ایوان در چهار جبهه آن به چشم می‌خورد

آب انبار 

سردر آب انبار با تاق رومی به بلندی ۸.۴ متر و عرض دهانه پنج متر است و در دو طرف آن دو سکو به ابعاد ۲.۷۵ متر در ۶۷ سانتی‌متر و بلندی ۹۵ سانتی‌متر از جنس سنگ مرمر قرار دارد که حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد.

مسجد جامع

از محتوای کتیبه‌های موجود در محل می‌توان دریافت که ساختمان مسجد، پس از ساختن گنبد یعنی سال ۸۲۸ آغاز و به سال ۸۳۱ پایان گرفته است.

منبع خبر:ایمنا

سیاهکل کجاست؟

سیاهکل به عنوان یکی از مناطق دست نخورد استنا گیلان از جاذبه‌های دیدنی بسیاری برخوردار است که جنگل‌ها و جاده‌های بکر و دست‌نخورده آن ار جمله جاده سیاهکل دیلمان جز بهترین انتخاب‌ها برای گردشگری بشمار  می‌رود. محلی‌ها به این منطقه سی‌کل می‌گویند. سی یعنی کوهی که شیب تند دارد، کل هم یعنی آبادی. منطقه سیاهکل از شمال و شرق به لاهیجان می‌رسد؛ از غرب به رشت و از جنوب به رودبار راه دارد.

منبع خبر:اسکان نیوز

blank

blank

blank

blank

blank

blank

blank

لیلان باستان در حصار قلعه‌ی بختک

قعله‌ باستانی بختک مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است که شهر لیلان را مانند حصاری در برگرفته است.

قلعه‌شهر بختک با ۱۱۰ هکتار وسعت در شهر لیلان کنونی واقع شده و قدمت آن مربوط به دوره‌ی ساسانیان و اشکانیان است، ده‌ها تپه در این محوطه بررسی شده که بیشترین آن‌ها در جبهه شرقی محوطه قرار گرفته‌اند، تاکنون ۵۶ تپه‌ی اقماری در حصار این قلعه شهر،کشف شده است.

بررسی آثار سطحی قلعه حاکی از قدمت پیش از تاریخ تا دوره اسلامی این قلعه بوده و آثار دوره ساسانی و اشکانی نیز  در آن به چشم می‌خورد.

باستان شناسان معتقدند آثار یافت شده از قلعه بختک لیلان با سه هزار سال قدمت، در شهرستان ملکان، به احتمال وجود شهر تاریخی شیز در این منطقه اعتبار بیشتری می‌بخشد.

قلعه بختک مربوط به هزاره‌های اول، دوم، سوم و چهارم پیش از میلاد مسیح است، این قلعه در ۱۹ مرداد ۱۳۷۹ با شماره ۲۷۸۰ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، از این قلعه در دوران ساسانی به عنوان پایتخت زمستانی نیز استفاده می شد و آتشکده آذرگشسب در آن قرار دارد.

اقدامات اکتشاف و مرمت قلعه شهر بختک براساس طرح ارائه شده از سوی محققان دانشگاه تهران  انجام می‌شود

فرماندار شهرستان ملکان در خصوص قلعه‌شهر تاریخی بختک لیلان، اظهار کرد: قدمت این قلعه شهر، مربوط به دوره‌ اشکانیان و ساسانیان بوده و در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است.

محمدباقر خانی افزود: امسال نیز پایگاه ملی قلعه‌شهر بختک مصوب و مدیر پایگاه آن نیز منصوب شده است و اقدامات مربوط به اکتشاف، بازسازی و مرمت آن نیز انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر کل قلعه‌ شهر بختک زیر خاک باقی مانده است، گفت: قسمتی از برج‌های قلعه‌ شهر بختک کشف شده و مرمت آن نیز انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به این‌که کل قلعه شهر بختک زیر خاک مدفون شده، بنای آن نیز سالم باقی مانده است، سالانه اقداماتی در راستا اکتشاف آن توسط پایگاه ملی قلعه انجام خواهد شد تا محلی برای بازدید گردشگران شود.

خانی با بیان این‌که قلعه‌ شهر بختک لیلان به مساحت ۱۰۰ هکتار است، گفت: کل قلعه با تپه‌های اقماری کشف شده و اکنون نیز حفاظت می‌شود.

وی در خصوص تصویر منتشره شده مبنی بر تخریب قلعه‌شهر باستانی بختک لیلان واقع در ملکان توسط پیمانکار سازمان میراث فرهنگی استان، اظهار کرد: هیچ گونه تخریبی در این قلعه شهر انجام نشده است، بلکه اقدامات مربوط به اکتشاف و مرمت این قلعه شهر براساس طرح ارائه شده از سوی محققین دانشگاه تهران و شورای راهبردی،  انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که آثار تاریخی بسیار حساس بوده، اکتشاف و مرمت این اثر تاریخی نیز توسط افراد باتجربه و زیر نظر پایگاه ملی قلعه شهر و با نظارت شورای راهبردی انجام می‌شود، طی آخرین بازدید از این قلعه، تمامی مراحل بازسازی و مرمت این قلعه به طور کارشناسی براساس مصوبات شورای راهبردی و زیر نظر پایگاه‌های ملی میراث فرهنگی انجام می‌شود.

وی یادآور شد: با توجه به گستردگی عرصه‌ی قلعه شهر بختک لیلان، مراحل مرمت و بازسازی آن به مرور زمان انجام می‌شود، برای این‌که بتوانیم از این مکان تاریخی محافظت کنیم، پیش‌بینی می‌شود با استقرار وسیع پایگاه ملی در قلعه شهر، کل عرصه تا ۱۰ سال آینده کشف شده و برای بازدید گردشگران فراهم شود.

blank

دیوار خشتی حفاظتی قلعه بختک در حال ساخت استمدیر پایگاه میراث فرهنگی قلعه شهر بختک لیلان نیز با بیان این‌که قلعه شهر بختک یکی از وسیع‌ترین قلعه‌هایی شمال غرب کشور است، اظهار کرد: این قلعه شهر با ۱۱۰ هکتار وسعت در شهر لیلان کنونی واقع شده و قدمت آن مربوط به دوره‌ی ساسانیان و اشکانیان است، تاکنون ۵۶ تپه‌ی اقماری در حصار این قلعه شهر،کشف شده است.

وحید خادمی ادامه داد: براساس تحقیقات و مطالعات باستان شناسی در قلعه شهر، بسیاری از باستان شناسان احتمال می‌دهند قلعه شهر بختک لیلان همان شهر شیز باستانی است که در دوره‌ی ساسانی در این مجموعه مستقر بود.

وی افزود: خوشبختانه قلعه شهر بختک لیلان در سال ۹۷ به عنوان پایگاه ملی میراث فرهنگی کشور ثبت شد و زیر نظر سازمان مرکزی نیز فعالیت می‌کند.

وی با بیان این‌که قلعه شهر بختک در وادی ورودی لیلان کنونی قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ باب ساختمان از بخش لیلان در محوطه‌ی قلعه شهر بختک قرار گرفته که برخی افراد آن‌ها را قبل از انقلاب در این مکان ساخت‌وساز کردند، تلاش می‌کنیم مسکن جدید این افراد تعیین تکلیف شود.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی قلعه شهر بختک لیلان یادآور شد: در حال حاضر فعالیت‌های کشاورزی نیز در داخل عرصه‌ی قلعه شهر بختک لیلان انجام می‌شود.

وی افزود: طبق کاوش‌های باستان شناسی، اداوات و تجهیزات نظامی مربوط به دوران ساسانی در این منطقه کشف شده است.

وی خاطرنشان کرد: به اذعان ریش سفیدان بختک، از این قلعه در دوران ساسانی به عنوان پایتخت زمستانی استفاده می‌شد و حکم رانان انوشیروان در این منطقه اتراق می‌کردند.

وی بیان کرد: ۱۱۰هکتار مجموعه‌ی بسیار بزرگی است، به طوری‌که می‌توان بخش لیلان کنونی را در داخل قلع شهر باستان جا داد.

blank

وی از تداوم اقدامات حفاظتی و ساماندهی قلعه تاریخی در شهرستان ملکان خبر داد.خادمی با بیان این‌که مراحل حفاظت و ساماندهی آثار معماری «قلعه شهر بختک» در حال اجرا است، ادامه داد: در سال‌های گذشته، عملیات کاوش در این محوطه تاریخی انجام شده و اکنون اقدامات حفاظتی و ساماندهی آثار معماری این قلعه تاریخی در حال اجراست.

وی با بیان این‌که طی سال‌های گذشته در اطراف قلعه شهر بختک دیوار کاهگلی حفاظتی ساخته شده بود، گفت: پس از اتمام کاوش‌ها و آغاز اقدامات ساماندهی، دیواره کاهگلی پیرامون آثار معماری این قلعه جهت حفاظت از تغییرات آب و هوایی ساخته شد، تا در مراحل بعدی دیواره حفاظتی خشتی جایگزین آن شود.

خادمی با بیان این‌که دیوار خشتی حفاظتی قلعه بختک در حال ساخت است، اظهار کرد: با توجه به شرایط جوی شهرستان و لزوم حفاظت بیشتر آثار معماری از تغییرات اقلیمی دیوار کاهگلی که پیش از این طی سال های گذشته ساخته شده بود تخریب و دیوار خشتی حفاظتی پیرامون دیوار و برج اصلی این قلعه در حال ساخت است.

گفتنی است؛ لِیلان جنوبی‌ترین شهر استان آذربایجان شرقی و مرکز اداری بخش لیلان، شهرستان ملکان است. این شهر در ۲۰ کیلومتری جنوب‌شرق ملکان، ۱۶۳ کیلومتری جنوب‌غرب تبریز و ۶۷۸ کیلومتری شمال‌غرب تهران واقع ‌است.

منبع خبر:اسکان نیوز

دره‌های سرسبز و بهاری آبشار استهبان و چشمه بدره

شهرستان استهبان به دلیل وجود بیش از ۲۳ هزار از باغ‌های دیم انجیر بزرگترین انجیرستان جهان محسوب شده و دارای طبیعتی بکر و زیبا است.

 شهرستان استهبان که با توجه به فعالیت موسسه قرآنی-فرهنگی بیت الاحزان و تربیت سالانه تعداد زیادی از حافظان کل قرآن به شهرستان قرآنی مشهور است در ۱۷۵ کیلومتری شرق شیراز قرار دارد.

نام این شهرستان از لغت(سته) به معنای انگورستان گرفته شده است. آبادانی این شهر از سال۷۴۶ هجری قمری (پس از ویرانی آن در دوره مغول) بدست امیرمبارز الدین آل مظفر انجام شد.

این شهر در قدیم چهار محله داشت که هرمحله دارای مساجد و آب انبارهای متعددی بود. حمداله مستوفی از آن به عنوان شهرکی پر درخت که آب و هوای معتدل و میوه فراوان دارد یاد کرده است.

جغرافی نویسان اسلامی نام آن را اصطهبان و گاهی هم اصطهبانات ثبت کرده‌اند ولی باگذشت زمان فارسی زبانان آن را استهبان نامیده‌اند. این شهرستان با مرکزیت شهر استهبان دارای ۱۹۸۶ کیلومترمربع وسعت دارد. علاوه بر تنوع پرورش میوه‌های گوناگون در این شهرستان انجیر و زعفران آن از شهرت به سزایی برخوردار و بزرگترین باغ انجیر دیم جهان در این شهرستان است.

blank

آب وهوای معتدل و کوهستانی شهرستان استهبان سبب سرسبزی و خرمی آن شده است. وجود باغ های فراوان پوشش جنگلی و آبشارهای روان و همجواری با دریاچه بختگان بر جاذبه‌های گردشگری این شهرستان می‌افزاید. این شهرستان با دارا بودن یک واحداقامتی پذیرای میهمانان و گردشگران است. در ادامه به بخشی از جاذبه‌ها این شهر اشاره می‌شود.

بقعه امامزاده پیرمراد(ع)

پیرمراد مقبره امام زاده محمدبن علی بن ابراهیم بن موسی بن جعفر(ع) است که در شمال شهر استهبان و در کنار جاده خروجی به طرف شهر شیراز قراردارد. ضریح این امامزاده در وسط صحن آن و باقلم کاریهای بسیار زیبا واقع شده است.

blank

چهارطاقی ماه فرخان

از آثار منطقه خیر چهارطاقی ماهفرخان است.این بنا که متعلق به دوره ساسانیان است که درمیان بناهای سرسبز و بسیار زیبای منطقه قرارگرفته است. این چهارطاقی که از سنگ و ساروج ساخته شده است تقریبا سالم مانده است.

blank

ایوان سنگی

از آثار بخش ایج ایوان یا مسجد سنگی است. این ایوان که از آثار قبل از اسلام بوده از دل کوه تراشیده شده و در کنار سرچشمه بدره قراردارد. ایوان با احداث محرابی در قرن هفتم تبدیل به مسجد سنگی شده است.

blank

blank

آسیاب‌های آبی استهبان

در گذشته، مردم استهبان با استفاده از شیب تند زمین و آب فراوانی که از چشمه‌های «قهری»، «پازهری»، «مرخنه» و «بک بکو» سرازیر می‌شده و آنها را به یک جدول اصلی هدایت می‌کردند. یازده آسیاب آبی در مسیر این آبها تعبیه کرده‌اند که در قدیم سنگش می‌چرخید و گندم، جو، ذرت، الم و حنا، را پودر می‌کرد.

blank

آبشار استهبان

آبشار استهبان یکی از زیباترین آبشارهای منطقه است. این آبشار در سمت جنوبی استهبان در حاشیه بلوار قرار دارد. مسافرانی که راهی طولانی در پیش دارند و عازم سیرجان، بندرعباس، کرمان و زاهدان هستند ساعاتی ایستاده و خستگی راه را از تن بیرون می‌کنند.

blank

در چندماه گذشته آبشار مصنوعی با ارتفاع بلند نیز در این شهر ایجاد شده که این نیز جاذبه گردشگری بالایی دارند.

blank

چشمه بدره

چشمه بدره در دره سرسبز و بسیار خوش آب وهوایی در منطقه ایج در مسیر استهبان به نی‌ریز قرار دارد. در کنار سرچشمه آن یک چهار طاقی از دوره ساسانی باقی است. آب این چشمه بسیارگوارا است.

تنگ استهبان

این تنگ در شهرستان استهبان واقع شده است و از قابلیت گردشگری همراه با پوشش جنگلی چشم اندازهای بسیار زیبا برخوردار است.

تنگ لای تاریک

درجنوب غربی شهرستان استهبان واقع شده است.که با برخورداری از پوشش جنگلی و چشمه سارهای متعدد جزء مناطق گردشگاهی استان محسوب می‌شود. این مکان در طول سال پذیرای علاقه‌مندان به ورزشهای کوهستانی و دوستداران جلوه‌های طبیعی است.

blank

تنگ ایج

در دو کیلومتری روستای ایج در پایین دست آثار باستانی تنگ مصفای ایج (قلعه ایج) قرار دارد که مسجد سنگی جالبی دارد. ترکیب جاذبه‌های طبیعی از قبیل چشمه هوای لطیف کوهستانی و درخت‌زار مکان یاد شده را به چشم اندازی خیره کننده بدل کرده است. تنگ ایج گردشگاهی ممتاز به شمار می‌رود.

گردشگاه پارک جنگلی استهبان

بر دامنه کوه تودج در جنوب شهرستان استهبان منطقه‌ای باپوشش جنگلی مرکب از درختان ا نگور بادام پسته و انجیر وجود دارد که از جاذبه‌های زیبای طبیعی این شهرستان به شمار می آید. دراین مکان چشمه‌ای وجود دارد که با سرازیر شدن از دامنه آبشاری زیبا می آفریند.

گردشگاه بک بک

در جنوب شرقی شهرستان استهبان گردشگاهی زیبا به نام (بک بک)وجود دارد که زیستگاه گونه هایی از پرندگان مهاجر است.

منبع خبر:تسنیم نیوز

هتل جهان؛ یادگار تاریخ، یادمان فرهنگ

هتل جهان، پاتوق بسیاری از چهره‌های فرهنگی مثل آرتور اپهام پوپ بود و محل نشست و تصمیم‌گیری روشنفکران و ایران‌شناسان شهیر همچون آندره گدار و ماکسیم سیرو، کلاوس شیپمان و نیز مهندس کارخانه‌های شهر ماکس شونمان آلمانی بود.

به گزارش ایمنا، هتل جهان که پس از سپری شدن دوران شکوهش تا سال‌های دهه ۶۰ خورشیدی فعال بود، در حال حاضر مالک خصوصی دارد ولی می‌تواند با حمایت مسئولان دلسوز، حفظ شود و با توجه به موقعیت گردشگری ممتازش (بدنه غربی چهارباغ عباسی)، با تغییر کاربری به‌عنوان «قدیمی‌ترین هتل اصفهان»، بازسازی شود؛ اما در صورت ادامه بی‌توجهی‌ها ویران خواهد شد. در جستاری با عنوان «هتل جهان؛ یادگار تاریخ، یادمان فرهنگ» مروری بر تاریخ این هتل کهن در اصفهان داشته‌ایم. این جستار را که در ادامه می‌خوانید؛ پیش‌تر در چهارمین شماره نشریه الکترونیک«شهرگاه»  منتشر شده است. شهرگاه مجله تخصصی در حوزه مدیریت شهری‌ست.

عصر پهلوی اول، درپی استفاده بهتر از شهرهای مهم مثل اصفهان بودند. مساجد تاریخی اصفهان به روی جهانگردان و بازدیدکنندگان داخلی و خارجی، باهدف جذب جهانگرد و توریست بیشتر به ایران و به‌ویژه شهر تاریخی اصفهان، باز شد. عمارت چهلستون به موزه تبدیل شد. بانک ملی واقع در خیابان سپه، بانک سپه، بانک رهنی، بانک کشاورزی و پیشه و هنر و صرافی‌هایی مانند صرافی افشار واقع در دروازه دولت، صرافی عبدالرسول و حاجی سیدرضا در بازار به مردم خدمات می‌دادند.

blank
هتل جهان، پاتوق بسیاری از چهره‌های فرهنگی مثل آرتور اپهام پوپ بود. این هتل همچنین محل نشست و تصمیم‌گیری روشنفکران و
ایران‌شناسان شهیر  همچون آندره گدار و ماکسیم سیرو، کلاوس شیپمان و نیز مهندس کارخانه‌های شهر ماکس شونمان آلمانی بود.

تعدادی از باغ‌های زمان صفویه که تا اواخر دوره قاجار نیز باقی‌مانده بودند، تبدیل به اراضی شخصی و ملک مردم شده و گرداگرد چهارباغ را مغازه‌ها و مهمانخانه‌ها و سینماها و… مانند زنجیر به‌هم‌پیوسته فراگرفته و «باغات عهد صفویه که حالیه بکلی تغییر صورت یافته و در هر یک‌خانه‌ها و کوچه‌ها افتاده است،» آن‌گونه که میرزا حسن خان جابری انصاری در کتاب تاریخ اصفهانش به آن اشاره‌کرده، برای حفظ یاد آن باغ‌ها، نام آن‌ها را بر هر خیابان و کوچه گذارده‌اند و «امروزه نیز نامی از باغ‌های نو، گلدسته، کاج، زرشک بر خیابان‌های شهر دیده می‌شود.»

در چنین برهه‌ای از زمان، شهر اصفهان، یک‌چیز کم داشت و آن مهمانسرایی درخور و شایسته جهت اقامت گردشگران و پژوهندگان هنر و معماری بود. مهمانخانه «آمریک» که بعدها به «هتل فردوس» و سپس به «هتل جهان» تغییر نام داد، در سال ۱۳۰۷ خورشیدی ساخته شد. این بنا با معماری نئوکلاسیک، سقف سنتوری شکل به همراه نقوش گیاهی و ایوان‌های گشوده با ستون‌های مزیّن، در میانه بدنه غربی چهارباغ خودنمایی می‌کرد.

بنای اصلی هتل جهان ساختمانی سه‌طبقه در ضلع شرقی با حدود ۳۲ اتاق و مشرف‌به چهارباغ است و ساختمان دوطبقه دیگری با حدود ۱۲ اتاق در ضلع غربی آن موجود است. این بنا، دارای راهروهای تنگ، طاق‌های بلند و اتاق‌هایی با قاب‌پوش‌ها و سقف‌پوش‌های تخته‌ای است. این سبک معماری در مدرسه ستاره صبح در خیابان سیدعلیخان و مدرسه فرانسوی‌ها در جلفا نیز دیده‌شده است. هتل جهان تنها بنای ارزشمند تاریخی در بدنه غربی خیابان چهارباغ اصفهان است. این هتل درست رو به روی بازارچه بلند (بازار هنر) و مدرسه چهارباغ بناشده و از ایوان‌های دل‌گشایش، زیبایی و شکوه چهارباغ را بر میهمانان اصفهان نمایان می‌ساخته است.

تونی هوانسیان، از ارامنه روستای هزارجریب بود که در زمان خشکسالی شدید همراه مادربزرگش به اصفهان میآید. به‌این‌ترتیب امکان تحصیل کلاسیک نداشت و در آن زمان نزد بازرگان آلمانی به نام «گایر» کار می‌کرد تا این‌که با فن عکاسی آشنا می‌شود. گایر، هنگام رفتن از ایران، دوربین عکاسی خود را به تونی می‌دهد و به‌این‌ترتیب پای او را به دنیای عکاسی باز می‌کند و تونی در چهارباغ مغازه‌اش را دایر کرد. در آنجا از زین اسب گرفته تا رنگ روغن به فروش می‌رسید و بعدها نخستین هتل اصفهان را به نام آمریک در همان مکان تأسیس کرد.

در همین هتل نیز نخستین سینمای اصفهان در طبقه دوم آن راه‌اندازی میشود. با آغاز جنگ جهانی دوم و ورود متفقین به اصفهان تونی هوانسیان دستگیر و زندانی میشود، اما چون مدرکی دال بر همکاری او با قوای آلمان به دست نیامد وی پس از مدتی آزاد شد و درنهایت در اثر بیماری سرطان درگذشت. بعد از تونی پسرش جهانس (هوانس) ماردیروسیان اداره هتل و سینما را برعهده می‌گیرد و از این زمان نام این هتل به هتل جهان تغییر می‌کند.

با مرگ جهانس بر اساس وصیت، هتل فروخته می‌شود و به تمام بازماندگان که ۲۴ نفر پراکنده در دنیا بودند، سهم داده می‌شود و به‌این‌ترتیب این دفتر بسته می‌شود. تالار بزرگ هتل، محل برگزاری بسیاری از نمایش‌ها بود. مهم‌ترینشان که بیش از همه مورد توجه قرار گرفت، نمایش معروف «رستم و سهراب» بود که برای نخستین بار در تاریخ تئاتر ایران به‌صورت یک نمایش‌نامه مفصل حماسی و ملی، سرتاسر برای آواز تنظیم‌شده بود و اجرای آن در اصفهان از شب چهارم به زنان اختصاص داشت و همه عوامل از بازیگران تا مأموران و گردانندگان و راهنمایان همه از خانم‌ها بودند و گروه‌های زنان به تماشای این نمایش می‌آمدند.

نمایش‌نامه «رستم و سهراب» نوشته حسین کاظم‌زاده ایرانشهر از شاهنامه فردوسی در پنج پرده اقتباس و تدوین شد. قابل‌ذکر است که نمایشنامه «رستم و سهراب» قبل از هتل جهان، برای نخستین بار در سال ۱۲۹۳ خورشیدی توسط چند نفر از دانشجویان ایرانی، به همراه مادام اوهانیان ایرانی، در تالار تئاتر «لون پوواریه» پاریس به روی صحنه رفته بود.

blank

هتل جهان در آن سال‌ها به یک پایگاه فرهنگی تبدیل‌شده بود.
اپرای رستاخیز شهریاران ایران سروده سیدمحمدرضا کردستانی ملقب به میرزاده عشقی در سالن نمایش هتل جهان شهر اصفهان
به روی صحنه رفت و با استقبال کم‌نظیر مردم اصفهان روبرو شد.

چون حسین کاظم‌زاده ایرانشهر در پاریس به کمک شخصیت‌هایی چون علامه محمد قزوینی و استاد ابراهیم پورداود اقدام به تأسیس «انجمن علمی و ادبی ایرانیان» کرده بود و نمایش‌نامه رستم و سهراب که در سال ۱۲۹۳ در پاریس اجرا شد و در ۱۳۰۲ در برلین به چاپ رسید، یکی از برنامه‌های این انجمن بود. هتل جهان در آن سال‌ها به یک پایگاه فرهنگی تبدیل‌شده بود. اپرای رستاخیز شهریاران ایران سروده سید محمدرضا کردستانی ملقب به میرزاده عشقی در سالن نمایش هتل جهان شهر اصفهان به روی صحنه رفت و با استقبال کم‌نظیر مردم اصفهان روبرو شد.

blank

اجرای تصنیف معروف آواز بهاری (از خون جوانان وطن لاله دمیده)
سروده عارف قزوینی در سالن نمایش هتل جهان اجرا شد.

عشقی که برای اجرای اپرا متحمل خرج و دشواری فراوانی شده بود، نه‌تنها هیچ سودی از آن نبرد بلکه ضرر هم کرد و آخرین آگهی نمایش خود را در روزنامه، تحت عنوان «آخرین گدایی» منتشر ساخت. او در شماره دوم روزنامه قرن بیستم، ‌نوشت: «قریب هشت‌صد تومان در اصفهان برای اجرای این نمایش صرف کردم و قریب پانصد تومان هم در طهران این نمایش مخارج پیدا کرد. چنانچه قیمت بلیط‌هایی را که بعضی از آقایان قبول کرده‌اند بپردازند، شاید در طهران ضرر نکرده باشد ولی باید دانست منفعتی هم نخواهد داشت. این نمایش تاکنون پنج مرتبه در اصفهان، سه مرتبه در حضور و دومرتبه در غیاب من و یک‌مرتبه در طهران تکرار شده است. چون غالب دوستان اصرار در طبع آن دارند عجالتاً اجازه‌ طبع صورت این نمایش را نمی‌توانم بدهم تا وقتی‌که اقلاً ضررهای اقتصادی من جبران گردد.»

blank
تالار بزرگ هتل، محل برگزاری بسیاری از نمایش‌ها بود. مهم‌ترینشان که بیش از همه مورد توجه قرار گرفت، نمایش معروف «رستم و سهراب» بود
که برای نخستین بار در تاریخ تئاتر ایران به‌صورت یک نمایش‌نامه مفصل حماسی و ملی، سرتاسر برای آواز تنظیم‌شده بود و اجرای آن در اصفهان از شب چهارم
به زنان اختصاص داشت و همه عوامل از بازیگران تا مأموران و گردانندگان و راهنمایان از خانم‌ها بودند.

اجرای تصنیف معروف آواز بهاری (از خون جوانان وطن لاله دمیده) سروده عارف قزوینی نیز در سالن نمایش هتل جهان اجرا شد. صادق هدایت یکی از مهمان‌های هتل جهان بود که هنگام سفرش در اردیبهشت‌ماه ۱۳۱۱ خورشیدی به اصفهان مدتی در هتل جهان اقامت داشت و برگ‌هایی از کتاب اصفهان نصف جهان را در همین هتل نوشت: «من یکسر وارد مهمانخانه امریک شدم و تلافی بی‌خوابی شب گذشته را درآوردم. طرف عصر بود که به تماشای شهر رفتم …»

هتل جهان، پاتوق بسیاری از چهره‌های فرهنگی مثل آرتور اپهام پوپ بود و محل نشست و تصمیم‌گیری روشنفکران و ایران‌شناسان شهیر همچون آندره گدار و ماکسیم سیرو، کلاوس شیپمان و نیز مهندس کارخانه‌های شهر ماکس شونمان آلمانی بود. سال‌های دهه چهل، مسافربری‌های اصفهان در خیابان چهارباغ بود و در کنار هتل آمریک دفتر مسافربری «میهن تور» بود و جهانس ماردیروسیان، صاحب مهمانخانه نیز اتوبوسی داشته که آن را جلوی عمارت پارک می‌کرده است.

شهرداری اصفهان در سال‌های دهه ۱۳۴۰ برای مسافرین نوروزی دفترچه‌ای تهیه‌کرده بود که شامل اطلاعات زیادی از مراکز و مؤسسات خدماتی شهر می‌شد. در این دفترچه دو صفحه به فهرست هتل‌های شهر، درجه‌بندی آنها و نیز به این امر اختصاص داشت که هزینه اقامت در بیست‌وچهارساعته در آن هتل چه مقدار است. ازآنجاکه هنوز در آن زمان هتل عباسی افتتاح نشده بود بنابراین جزو فهرست نبود.
دهه چهل، تنها هتل چهار ستاره اصفهان هتل ایران تور بود که در چهارباغ عباسی قرار داشت و هتل جهان به‌عنوان قدیمی‌ترین هتل اصفهان، در دهه چهل در لیست هتل‌های سه ستاره قرار گرفت.

هتل جهان، پس از سپری شدن دوران شکوهش تا سال‌های دهه ۶۰ خورشیدی فعال بود، سپس به‌عنوان خوابگاه دانشجویی پسران دانشکده پردیس مورداستفاده قرار گرفت و پس‌ازآن متروک شد. در حال حاضر هتل جهان مالک خصوصی دارد ولی می‌تواند با حمایت مسئولان دلسوز، حفظ شود و با توجه به موقعیت گردشگری ممتازش (بدنه غربی چهارباغ عباسی)، با تغییر کاربری به‌عنوان «قدیمی‌ترین هتل اصفهان»، باززنده‌سازی شود؛ اما در صورت ادامه بی‌توجهی‌ها ویران خواهد شد.

منبع خبر:ایمنا

برگزاری موزه‌های مشترک ایران و سایر کشورها سرعت می گیرد

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از دستور کار قرار گرفتن برگزاری موزه‌های مشترک جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها خبر داد و گفت: موزه‌ها نقش مهمی در تصویر کشیدن فرهنگ دوستی ملت‌ها ایفا می کنند.

علی اصغر مونسان یک شنبه شب در آئین افتتاحیه «نمایشگاه میراث باستان شناسی اسپانیا گزیده‌ای از موزه باستان شناسی آلیکانته» با اشاره به نقش تاثیرگذار موزه‌ها در نشان دادن فرهنگ صلح و دوستی ملت‌ها، گفت: بسیار زیباست در دنیای پر آشوب کنونی موزه ها بتوانند نقش صلح و دوستی میان ملت‌ها و دولت‌ها را ایفا کنند.
وی با بیان اینکه موزه ها و برگزاری موزه های مشترک میانه ملتها می تواند سبب شناخت واقعی ملت ها از یکدیگر شود، ابراز امیدواری کرد که در جهانی که فروش اسلحه و سلاح‌های کشتار جمعی وجود دارد این گونه برنامه ها پیام صلح دوستی افزایش یابد.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، افزود: موزه ها نشان می دهند چگونه ملتی هایی چون ملت ایران از دیرباز در صلح و دوستی زندگی می کردند.
مونسان با چه ایران هدفگذاری کرده است گردشگری بخش مهمی از اقتصاد کشورش باشد، گفت: البته هدف از گردشگری برای ما اقتصادی نیست و موضوعات فرهنگی و اجتماعی را نیز در نظر داریم.

مونسان از وجود ۶۰۰ موزه فعال در ایران خبر داد و گفت: بازدید گردشگران خارجی از این موزه ها می تواند به شناخت بیشتر آنها از ایران کمک شایانی کند.

نمایشگاه میراث باستان‌شناسی اسپانیا گزیده‌ای از موزه باستان شناسی در موزه ملی ایران از تاریخ ۳۱ شهریور سال جاری تا ۲۶ فروردین سال آینده در سالن نمایشگاه‌های موقت موزه باستان شناسی و هنر دوره اسلامی برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه ۲۰ اثر فرهنگی تاریخی از موزه باستان شناسی بنده در والنسیای اسپانیا از دوره پایین سنگی سر گذاشته شده است که به نوعی تأثیرات همجواری با دریای مدیترانه را می توان در آن مشاهده کرد این بحث گالریه مختلف دوران پارینه سنگی تا دوره مفرغ دوره آهن عصر مدرن و معاصر روابط سیاسی ایران و اسپانیا در سده هفدهم میلادی است.
نمایشگاهی با عنوان ایران مهد تمدن با بیش از ۱۹۰ باستان شناسی ایران در الیکانته اسپانیا برگزار شد که مورد استقبال بیش از ۱۰۰ هزار بازدید کننده قرار گرفته است.
نمایشگاه میراث باستان شناسی اسپانیا باستان شناسی الیکانته ششمین نمایشگاه مشترک ایران با دیگر کشورهاست.

پیش از برپایی این نمایشگاه ادواردو لوپز بوسکتس سفیر اسپانیا در تهران و مدیران موزه الیکانته، توضیحاتی درباره نقش برپایی چنین نمایشگاه در روابط فرهنگی دو کشور ارائه کرد.

blank

سفیر اسپانیا در تهران، اظهار داشت: روابط دو جانبه بین ایران و اسپانیا در سطح خوبی است، در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و حتی اقتصادی روابط مناسبی داریم، هرچند سطح روابط اقتصادی دو کشور کاهشی شده است.

به گفته‌ وی، برای همکاری‌های فرهنگی یک عنصر اصلی یعنی میراث فرهنگی نیاز است که بتواند به سایر ملل و کشورها نشان دهد توریسم فرهنگی اصلی‌ترین حوزه است.

سفیر اسپانیا در تهران، دو بازوی این همکاری مشترک را موزه ملی ایران و موزه ملی «الیکانته» در اسپانیا معرفی کرد و افزود: در موزه ملی ایران باید بر اهمیت جهانی موزه الیکانته اشاره کنیم، اهمیت این موزه باستان شناسی (الیکانته) در این حد است که انعطاف بالا، ظرفیت و توانایی‌هایش با انطباقِ شرایط قابل تحقق است. معمولاً گرایش کلی موجود در حوزه تبادلات فرهنگی، برگزاری نمایشگاه عکس است، چون بسیاری از جابه‌جایی‌ها در این شرایط عبور از مرزها را نمی‌طلبد، اما کار ارزشمند و سخت در این موقعیت، جابجایی قطعات و اشیای ارزشمند مانند دو نمایشگاه ایران و الیکانته است که باید نسبت به این کار با حجم بالا، تاکید کرد.

لوپز بوسکتس با تأکید بر این‌ که یک دانش ویژه و خاص در منطقه الیکانته و حوزه گردشگری و توریسم وجود دارد که آمادگی زیادی در آن هست، اظهار داشت: از این منطقه برای تبادلات ارتباطات با کشورهای دیگر و همچنین در کنار دریا می‌توان استفاده کرد، مانند تبادلات با تهران که ظرفیتی را ایجاد می‌کند.

علی‌اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ نیز با حضور در موزه ملی، روبان این نمایشگاه را قیچی کرد و نمایشگاه «میراث باستان‌شناسی اسپانیا» رسما در تهران افتتاح شد.

۳۰۰ اثر اسپانیایی در چهار گالری «دوران پارینه سنگی تا دوره مفرغ»، «گالری دوره‌های آهن، فینیقی، رومی، اسلامی، قرون وسطی»، «عصر مدرن و معاصر» و « اسناد روابط سیاسی ایران و اسپانیا در سده هفدهم میلادی» در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده‌اند.

قدیمی‌ترین اثر به نمایش درآمده در این نمایشگاه «تبر دستی سنگین» متعلق به دوره پارینه سنگی قدیم است که در نزدیکی مادرید کشف شده و قدمت آن متعلق به ۳۵۰ هزار سال قبل است. از جمله آثار قابل توجه نیز می‌توان به قطعه سنگ حکاکی شده از فرهنگ «مگدلنی» با نقش سر یک اسب مربوط به اواخر دوره پارینه سنگی جدید اشاره کرد که حدود ۱۷ هزار سال قدمت دارد، این نمونه قدیمی‌ترین اثر هنر تجسمی است که تاکنون در ایران به نمایش در آمده است.

blank

ادواردو لوپز بوسکتس سفیر اسپانیا در ایران، مدیرعامل بنیاد مارک و رئیس موزه باستان شناسی آلیکانته اسپانیا، رئیس موزه ملی ایران و جمعی از مسئولان میراث فرهنگی دو کشور نیز حضور داشتند.

منبع خبر:ایرنا