مشروطیت و بختیاری با چاشنی فرانسوی

مشروطه ایران از قبایل و قوم‌ها برخواست، در راس آن‌ها نیز ایل بختیاری قرار داشت؛ ایلی که سردار اسعد آن‌ها را متحد و روانه تهران کرد. اکنون قلعه سردار اسعد در جونقان با معماری فرانسوی خود یکی از مهم‌ترین موزه‌های مشروطیت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تاریخ مشروطیت ایران بسیار پیچیده است، مشروطه یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ ایران و مهم‌ترین کنش مردمی-مذهبی بر علیه حکومت پس از انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. این برهه تاریخی در ایران نقطه عطف است چراکه مردم یکپارچه و یک‌صدا از جای جای میهن برخواستند و با نواختن ساز و دهل عدالت خواهی به سوی پایتخت رفتند. این مردم که از قوم‌ و نژادهای مختلف بودند دست در دست هم‌دادند تا جنبش مشروطه ایران شکل بگیرد.

سرانجام تلاش‌های مختلف مشروطه‌خواهان مسلح ایران و لشکرکشی آن‌ها به تهران در مرداد ۱۲۷۵ به ثمر نشست و مظفرالدین شاه دستور مشروطه را امضا کرد؛ بدین ترتیب حکومت ایران دارای مجلس و قانون اساسی شد. هرچند که بعدها و با رسیدن محمدشاه به قدرت مجلس مشروطه نیز قدرت خود را از دست داد و به توپ بسته شد. با این حال مشروطیت یک دوره خاص تاریخی در ایران است که یادگار آن در چهارگوشه مملکت، از تبریز و اردبیل تا چهارمحال و کرمان دیده می‌شود.

پس از به توپ بسته شدن مجلس شورای ملی توسط محمدعلی شاه گروهی از ایرانیان برای اعتراض به این عمل و احیای مشروطه تصمیم به حرکت به سوی پایتخت گرفتند. در راس این گروه، بختیاری‌ها قرار داشتند، این قوم که در مرکز و جنوب غربی ایران سکونت دارند با متحد کردن تعداد زیادی از بختیاری‌ها تصمیم به حمایت از مشروطه با حرکت نظامی گرفتند. در راس تمام امور علیقلی‌خان سردار اسعد بختیاری قرار داشت.

سردار اسعد برادر نجف‌قلی‌خان صمصام‌السلطنه و بی‌بی مریم بختیاری بود، این خانواده که در جونقان زندگی می‌کردند از نفوذ بالایی برخوردار بودند و همچنین رفت و آمد زیادی به اروپا نیز داشتند. سردار اسعد از جونقان که اکنون توابع شهرستان فارسان است برخواست و با متحد کردن سرداران و خان‌های بختیاری پس از فتح اصفهان به سمت تهران رفت. بختیاری‌ها اولین گروهی بودند که به تهران رسیدند و با زیرکی بی‌بی مریم بدون انداختن تیری تهران را فتح کردند.

تاریخ پیچیده و پرتلاطم مشروطه در چهارمحال و بختیاری نقطه عطفی محسوب می‌شود، چراکه مردم این منطقه از کشور در آن زمان بیشترین تاثیرگذاری را داشتند. مشروطه یادگارهای مختلفی و مهم بسیاری در چهارمحال دارد، اما شاید مهم‌ترین آن به مهم‌ترین شخص مربوط می‌شود؛ قلعه سردار اسعد بختیاری. محل زندگی و زیست سردار اسعد که به دستان خودش در جونقان ساخته شد، اکنون تبدیل به موزه‌ای برای بزرگداشت این مرد بزرگ شده است.

جونقان در فاصله ۴۰ کیلومتری تا شهرکرد، شهری که دورتادور آن با کوه‌ و دشت پوشیده شده و به عنوان مرکز سوق الجیشی مهمی قلمداد می‌شده است. سردار اسعد نیز در همین شهر به دنیا می‌آید و خانه‌ای با معماری کاملا فرانسوی برای خود می‌سازد. سردار اسعد به دلیل رفت و آمد به پاریس و فرانسه به خوبی با فرهنگ و معماری فرانسوی آشنایی پیدا می‌کند و خانه‌اش را نیز بر همین پایه می‌سازد.

blank

قلعه جونقان اکنون ساختمان شاه نشین در میان باغی پهناور که روبرو آن نیز مجسمه از سردار اسعد بختیاری به چشم می‌خورد، باقی مانده است. این ساختمان تنها بازمانده‌ای از یک مجموعه بزرگ است که شامل چندین بنا از جمله مجموعه باغ‌ها، سردر باشکوه با تزئیناتی چون آینه کاری و غیره بوده است. این کاخ اولین مکان در اصفهان و چهارمحال بوده که به موتور برق و الکتریسیته مجهز گردیده ‌است.

راه سنگ فرشی که به کاخ نیز منتهی می‌شده، راه باستانی بوده که به شکوه این کاخ می‌افزوده. افراد سرشناس مختلفی در این قلعه رفت و آمد کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به “هانری رنه” آلمانی اشاره کرد که در کتاب “از خراسان تا بختیاری” خود به این کاخ اشاره کرده و تصاویر ارزشمندی از آن به ثبت رسانده است. رنه زیبایی افسون کننده کاخ سردار اسعد را یادآور صحنه‌های داستان‌های شهرزاد قصه‌گو در داستان‌های هزار و یک شب می‌داند.

این توصیفات از کاخ بی‌راه نیست، این کاخ باشکوه با ستون‌های سنگی خود چشمان هر بازدیدکننده‌ای را غرق در زیبایی می‌کند. معماری فرانسوی که رنگ و بویی بختیاری گرفته است و معماری که با گچ‌بری‌ و سنگ‌کاری‌ها و سقف‌های چوبی آمیخته شده تا یادآور دوره‌ای مهم در تاریخ بختیاری و ایران باشد. این بنا پناهگاه بسیاری از چهره‌های سیاسی مهم ایران در زمان جنگ جهانی اول بود، افرادی که هرکدام نقش پررنگی در تاریخ معاصر ایران داشته‌اند.

قلعه جونقان یک محل مهم برای یافتن آنچه است که در یک قرن اخیر ایران اتفاق افتاده است. قلعه‌ای که شکوه و بزرگی بختیاری و سرداری چون اسعد و بی‌بی مریم را نشان می‌دهد. منزل سردار اسعد با اهمیت معماری و تاریخی خود یکی از مهم‌ترین بناهای استان چهارمحال و بختیاری است که به دلیل موقعیت مکانی خوب و قرار گرفتن در منطقه‌ای خوش آب و هوا تجربه شیرین گردش را در اختیار مسافران می‌گذارد.

منبع خبر:ایمنا

پرتوهای زرد و نارنجی در سیچان

“درب مهر گوهر و مهربان” خانه‌ای پر گوهر و پر از مهربانی در قلب اصفهان است و به بخشی از هویت مذهبی شهری تبدیل شده که بی دلیل آن را نصف‌جهان نمی‌نامند؛ این خانه با ستون‌هایی از جنس سنگ و شمایل شیر خود عبادتگاهی برای زرتشتیان شهر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محله سیچان اصفهان بیشتر با حسینیه و عزاداری‌های پرشور در محرم شناخته می‌شود. این محله در قلب یکی از پر رفت و آمد ترین منطقه‌های اصفهان در ضلع جنوبی زاینده‌رود واقع شده است. سیچان درواقع کمی آن‌طرف‌تر از محله مسیحی نشین جلفا اصفهان با کلیساهای معروف و پرزرق برق قرار گرفته است. اما علاوه بر این‌ها در این محله یک مکان مذهبی مهم دیگر برای زرتشتیان اصفهان نیز قرار دارد.

آدُران یا آدریان یا آذران، همان آتشگاه یا آتشکده است، به روزگار ایران باستان این واژه از دو بخشِ آدُر و آن پی می‌گرفت؛ بخش نخست به معنای آذر یعنی آتش است. آدریان اصفهان را همه به نام آتشکده “درب مهر گوهر و مهربان” می‌شناسند، محلی که در دل اصفهان آرامش روحی و روانی را برای پیروان دین زرتشت به ارمغان می‌آورد. در اصفهان نیز همانند دیگر بخش‌های ایران همگی زردشتی و پرستنده خدای یکتا بودند و این رویه تا دوران ساسانی و وارد شدن اسلام به ایران وجود داشته است.

blank

پس از ورود اسلام به ایران و آغاز دوران اسلامی آرام آرام آتشکده‌ها تبدیل به مسجد شدند و به جای حس داغی آتش بر صورت، نوای اذان گوش‌ها را نوازش داد. چه بسا که مسجد جامع اصفهان نیز روزی آتشکده‌ای مهم در مرکز ایران بوده است. در اصفهان نیز رفته رفته آتشکده‌ها جمع شدند و کوه آتشگاه نیز تبدیل به میراثی تاریخی شد، تا آتشکده “در مهر گوهر و مهربان” به تنها عبادتگاه زرتشتیان اصفهان تبدیل شود.

علت نام‌گذاری این بنا به این نام به دلیل بنیان گذاران آن هستند، بر اساس کتیبه نصب شده در سردرد خانه گوهر بهرام گشتاسب‫پور مهربانی و همسرش، مهربان رستم مهربانی زرتشتی بنیان گذاران این منزل هستند. این محل در سال ۱۳۵۲ توسط این زوج خریداری و به انجمن زرتشتیان اصفهان واگذار شد، همچنین این خانه در سال ۱۳۸۳ بازسازی و در سه طبقه تبدیل به عبادتگاه و خانه زرتشتیان اصفهان شد.

 آدریان در محلی که به راستی می‌توان آن را چهارراه ادیان اصفهان نامید قد علم کرد و تاکنون به حیات خود ادامه داده است. برای ورود به این خانه باید کفش‌های خود را در آورد و با لباسی آراسته وارد شد، سپیدی نشانه پاکیزگی در فرهنگ ایران باستان است؛ به همین دلیل است که در هنگام ورود به عبادتگاه زنان روسری و مردان عرقچین‌های سفید بر سر می‌گذارند. سپس به سمت “پادیاب‫سرا” که همان وضوخانه است و معنا جایگاه آب را می‌دهد، می‌روند تا وضو گرفته و به کتابخانه وارد شوند.

blank

در ورودی آتشکده زرتشتیان اصفهان می‌توان عکس “گوهر” و “مهربان” زن و شوهر بنیان گذار خانه را دید. در کنار این عکس نیز تصویری از زرتشت در کنار گشتاسب ‫شاه وجود دارد، همان پادشاهی که به آیین میتراییسم اعتقاد داشت. سپس به بخش “آتشدان” می‌رسیم که در آن آتش عبادتگاه نگهداری می‌شود. آتش، نماد نور و پاکی است و در ایران یکی از چهار آخشیج (خاک، آب، آتش و باد) بوده که بی‌حرمتی به آن‌ها منع می‌شود.

آتشکده “در مهر گوهر و مهربان” زرتشتیان اصفهان با ستون‌هایی از نمادهای ایران باستان در سیچان اصفهان می‌درخشد. اصفهان همواره شهری بوده است که نشان داده در هر محله و گوشه‌ای از جوباره تا سیچان و جلفا می‌تواند مهد تمدن و زیستگاهی برای هر شهروندی با هر دین و عقیده‌ای باشد. جامعه زرتشتی اصفهان هم اگرچه کم‌ تعداد هستند، اما بخشی از این شهر و هویت شهروندی آن محسوب می‌شوند.

blank

براساس گفته‌های موبدان اصفهان، آن‌ها علاقه‌مند هستند که در این محل بر روی عموم مردم باز باشد؛ خصوصا در ایام برخی جشن‌های ملی ایران که فراتر از هرعقیده‌ای متعلق به ایرانی‌ها است. اما برخی حواشی باعث می‌شود تا اقلیت‌های دینی اصفهان همچنان پشت درهای بسته بمانند.

منبع خبر:ایمنا

معشوقی به نام گل سرخ، عاشقی با نوای بلبل

نقاشی گل و مرغ از قدیمی‌ترین و پر تکرارترین نقوش در آثار نگارگری و کاشیکاری است که عصر صفویه، دوران اوج کاربرد این نقوش بوده است. نقوش به کار رفته در این سبک دارای رمز و رازهای نمادینی بودند که با شهود هنرمندان درآمیخته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همایش نمادشناسی عرفانی گل‌ها و پرندگان با حضور جلیل جوکار، پژوهشگر و نگارگر و به همت مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد. در این همایش، نقوش گل و مرغ‌های به کار رفته در آثار هنرمندان، از دیدگاه عزالدین مقدسی، از عرفای قرن هفتم هجری شمسی، بررسی و نماد شناسی شدند. از رویکردهای اصلی این همایش همچنین، بررسی تطبیقی دیدگاه هنرمندان و عارفان در نقاط مختلف دنیا بود که نقطه نظراتشان دارای نقاط اشتراک هنری و فلسفی است.

در ابتدای این همایش، رضوان پور عصار مسئول مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل اظهار کرد: مرکز اصفهان شناسی شهرداری از سال ۱۳۸۴ رسماً فعالیت خود را با هدف شناسایی و شناساندن اصفهان آغاز کرد و تاکنون بیش از صد نشست و همایش تخصصی برگزار کرده است.

پور عصار ادامه داد: سال گذشته مرکز اصفهان شناسی نشستی برگزار کرد تحت عنوان “گردشگری خلاق با تکیه بر جایگاه عرفان اسلامی در هنر و معماری صفوی” که در آن نشست به دلیل تعدد سخنرانان، مطالب مرتبط با نقوش گل و مرغ توسط استاد جوکار به صورت کامل بیان نشد و به همین دلیل، این دغدغه برای مرکز اصفهان‌شناسی به وجود آمد که این نقوش دوران صفوی به صورت تخصصی بررسی و واکاوی شوند.

در ادامه جلیل جوکار، مدرس دانشگاه و نگارگر ضمن معرفی عزالدین مقدسی و رساله او، گفت: این عارف در قرن هفتم در بیت المقدس متولد شد. یکی از آثار رمزشناسی مشهور او کتاب «کشف الأسرار الحکم الطیور و الأزهار» است. یکی از نسخ موجود از این رساله توسط محمد رضا شفیعی کدکنی ترجمه و در مقدمه کتاب منطق الطیر عطار که سال ۱۳۸۳ توسط نشر سخن منتشر شده است آورده شده است. این ترجمه به تنهایی دارای ویژگی تألیف است. به این معنا که مفاهیم کلی از رساله ابن غانم گرفته شده اما به واقع یک تعریف جدید با ویژگی خاص خود ارائه داده شده است.

جوکار ادامه داد: نسخه‌ای دیگر از رساله عزالدین در قاهره مصر گردآوری و تحت عنوان ” کشف الأسرار فی حکم الطیور و الأزهار” منتشر شده است که بر اساس آن، حدیث دارابی و یحیی معروف از اساتید دانشگاه فردوسی مشهد، مقاله‌ای را نوشتند و در آن اثبات کردند این عارف از عطار تأثیر پذیرفته است و همچنین تاثیرات فرهنگ‌هایشان در جامعه اسلامی بر یکدیگر را نیز واکاوی کردند.

این نگارگر با بیان این که تاثیرات نوشته ابن غانم در اشعار قرن هفتم به بعد ایرانی مشهود است، گفت: تاثیرات عطار نیشابوری، شاعر و عارف قرن ششم هجری نیز بر عارفی در قرن هفتم در بیت المقدس مشهود است. این بیانگر درهم تنیدگی فرهنگی در سراسر جهان است.

وی ادامه داد: در این رساله به گل سرخ، مورد، نرگس، نیلوفر، بنفشه، شب بو، خیری دشتی یا همیشه بهار، یاسمن، بابونه و شقایق از میان گیاهان پرداخته شده و از پرندگان به هزاردستان یا بلبل، کبوتر، پرستو، طاووس، طوطی و هدهد پرداخته شده است. باب نخست به گل‌ها اختصاص دارد و به نوعی مقدسی مقام معشوق را بر مقام عاشق رجحان داده است.

ترکیب رز سرخ و بلبل متداول‌ترین ترکیب رسم شده است

در متون ادبی و آثار نقاشی شده کهن فارسی، گل سرخ ما بین دیگر گیاهان که نماد معشوق بوده دارای رتبه نخست است و بلبل نیز به عنوان سمبلی از عاشق پرتکرارترین نقش است؛ ترکیب گل سرخ صد پر و بلبل در آثار نگارگری و کاشیکاری، متداول‌ترین ترکیب رسم شده است.

جوکار در مورد نمادشناسی گل سرخ گفت: گل سرخ، در رساله عزالدین مقدسی، نماد بی چون و چرای معشوقه است. رنگ گل سرخ به رنگ رخسار معشوق و عطر آن به بوی یار تشبیه شده است. تقابل بین خار و گل نیز ریشه در تقابل دیرین خیر و شر دارد. ماءالورد نیز نماد دیگری که در این رساله بدان اشاره شده که همان گلاب و نماد درد و سوز عشق است.

وی ادامه داد: مصرع ” بوی گل را از که جویی؛ از گلاب” در شعر سعدی بیان شده در حالی که در رساله عزالدین مقدسی نیز عیناً همین مصرع ذکر شده است و این بیانگر تطبیق اندیشه‌ها و تعامل تفکرات عارفان است.

جوکار در بررسی ترکیب بندی گل و مرغ ایرانی در زمان صفوی اظهار کرد: آغاز مکتب گل و مرغ ایرانی به رضا عباسی در مکتب اصفهان و در زمان شاه عباس اول منصوب می‌شود. رضا عباسی گل و بوته سازی همراه با پرندگان را به شیوه‌ای تمثیل گونه که مرغ بر گل، ارجحیت دارد نقاشی کرده که در واقع رجحان عاشق بر معشوق است؛ در این مکتب، پرنده از نظر ابعاد از گل بزرگتر کشیده می‌شود. همچنین شفیع عباسی، از شاگردان رضا عباسی، کسی است که به واقع مکتب گل و مرغ اصفهان را پایه گذاری می‌کند و شیوه رضا عباسی در آثار او نیز مشهود است.

این نگارگر ادامه داد: این شیوه نگارگری در زمان قاجاریان به گسترده‌ترین حالت خود می‌رسد چنان که در آن زمان ما شاهد یک امپراطوری گل سرخ هستیم. نقش گل سرخ صد پر همراه بلبل در زمان قاجار، از قاب کاغذی جدا می‌شود و حتی بر روی وسایل زندگی روزمره مردم نیز نقش می‌بندد.

جوکار افزود: عموماً گل سرخ در این مکتب، در یک دوم فوقانی کادر کشیده می‌شده است. در حالی که نگارگران امروز به تأثیر از مکاتب غربی معتقدند که سنگینی کادر باید در قسمت پایین قرار بگیرد، ترکیب بندی مکتب اصفهان، یک ترکیب بندی نمادین داشته است و سبک و سنگینی مطرح نبوده است. جایگاه معشوق که همان گل سرخ است، ایجاب می‌کند که قسمت فوقانی کادر نقش بسته شود.

وی در خصوص نماد شناسی دیگر گیاهان گفت: گیاه مورد، برگ‌های سبز تیره و معطر دارد وعموما برگ‌های آن مورد توجه هستند که خم اندر خم هستند و نماد پیچ و تاب موی معشوق در ادبیات است. گل نرگس دارای قامت کشیده است و سرش خمیده است. مقدسین، نرگس را چون خادمی مؤدب و سر به زیر و آماده خدمت تشبیه می‌کنند؛ نرگس نماد عاقبت اندیشی و نگرانی است و از این روست که خیر خود را به همه می‌رساند.

جوکار ادامه داد: گل نیلوفر نیز نماد عاشق و عارف واصل است. کسی که به مرحله فنا رسیده و به هفتمین مرحله سلوک دست پیدا کرده است. چونان که شب هنگام آب، نیلوفر را در بر می‌گیرد، عاشق نیز از خود جدا شده و به روحانیت می‌رسد. در کاشیکاری ها نیز گل نیلوفر که با عنوان گل شاه عباسی شناخته می‌شود، در بستری لاجوردی رنگ کار می‌شود. گل بنفشه بر خلاف دیگر گل‌ها که عمدتاً نماد معشوق مؤنث هستند، نماد معشوق مذکر است و رنگ مشکی این گل، نمادی از موی تازه روییده بر صورت معشوق دارد. عزالدین معتقد است که واقف بر عمر کوتاه است و رنگ کبود آن اشاره دارد به آنکه بنفشه پیش از مرگ خودش، عزای جامه بر تن کرده است.

این پژوهشگر حوزه نگارگری در پایان با نماد شناسی هزار دستان گفت: بلبل با اسامی چون شباهنگ، هزاردستان و عندلیب شناخته می‌شود. بلبل، نماد عاشقی است که واله، شیدا و مست عشق گل است. در رساله عزالدین، چنان که گل سرخ بر تمامی گیاهان ارجحیت دارد، بلبل نیز بر تمامی پرندگان رحجان دارد.

منبع خبر:ایمنا

۹۸۱ شی عتیقه یک‌ هزار ساله در گرگان کشف شد

فرمانده نیروی انتظامی گلستان گفت که ماموران پلیس آگاهی استان، با اقدام‌های اطلاعاتی و بررسی‌های فنی موفق به شناسایی و کشف ۹۸۱ قلم شی عتیقه یک‌ هزار ساله از جمله پیکره، سکه و دستبند در مخفیگاه دو قاچاقچی در گرگان شدند.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری پلیس، سردار روح الامین قاسمی اظهار داشت: برابر اعلام کارشناسان اداره میراث فرهنگی ارزش این اشیای یک‌هزار ساله بیش از سه میلیارد ریال برآورد شده است.

سردار قاسمی با اشاره به دستگیری دو متهم در این عملیات و معرفی آنان به مراجع قضائی، خاطرنشان کرد: پلیس گلستان با اشراف اطلاعاتی، با قانون شکنان و سودجویان برخورد کرده و اجازه فعالیت به این گونه افراد نمی‌دهد.

منبع خبر:ایرنا

رشد ۲۰۰ درصدی آمار بازدیدکنندگان موزه رضا عباسی

مدیر موزه رضا عباسی گفت: میزان بازدیدکنندگان موزه رضا عباسی نسبت به ۲سال گذشته ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

آفرین امامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال گذشته به علت تعمیرات و به روز رسانی سیستم، حدود هشت ماه موزه تعطیل شد.

وی با بیان اینکه آمار گردشگری در ۶ماهه نخست امسال نسبت به میزان مشابه سال ۹۶ رشد داشته است گفت: بیشترین حجم بازدید کنندگان از موزه را گردشگران و پژوهشگران تشکیل می دهند که در صدد هستیم تا با روش دیگری از جمله رونمایی کتاب، چاپ آثار هنرمندان و برنامه های فرهنگی آمار گردشگران را بهبود ببخشیم.

مدیر موزه رضا عباسی با اشاره به اینکه میزان ماهانه آمار گردشگران حدود ۲ هزار نفر می‌رسد، بیان کرد: هم اینک میزان گردشگر موزه رضا عباسی در برخی روزها به ۵۰ تا ۲۰۰ نفر می رسد.

به گفته امامی بیشترن سهم ورود بازدیدکنندگان و گردشگران خارجی از موزه رضا عباسی در ماه‌ها اردیبهشت تا شهریور ماه رخ می دهد.

براین اساس حدود ۵۰ هزار شی تاریخی با ارزش در موزه رضا عباسی نگهداری می شود که حدود یک هزار مورد آن در معرض دید عموم قرار دارند.
این موزه آثار هنری دوره پیش از تاریخ تا قرن ۱۳ هجری را شامل می شود که در پنج تالار به نمایش گذاشته شده است.
مجموعه‌های به نمایش در آمده در این موزه بسیار متنوع است و آثاری از هزاره ششم پیش از میلاد تا اوایل قرن بیستم یعنی پایان دوره قاجار را در بر می‌گیرد.
آثار موجود در موزه رضا عباسی براساس ترتیب زمانی به نمایش در آمده‌اند؛ بنابراین بازدید کنندگان می‌توانند سیر تکامل هنر، تمدن و فرهنگ را در ایران زمین دنبال کنند. این چینش در میان موزه‌های دیگر ایران منحصر به فرد است.
موزه رضا عباسی کاشانی سال ۱۳۵۶ در خیابان شریعتی – نرسیده به پل سید خندان تهران گشایش یافت و به یاد نقاش مشهور دوره صفوی اهل کاشان، رضا عباسی نامگذاری شد.
منبع خبر:ایرنا

کشف قدیمی‌ترین شواهد حضور انسان در خوزستان

​با پایان نخستین فصل کاوش و شناسایی لایه‌های فرهنگی استقراری انسان در دورۀ پارینه سنگی، باستان شناسان دریافتند که سابقۀ حضور انسان در غار پبده خوزستان حداقل به دورۀ پارینه سنگی جدید و حوالی ۳۰ هزار سال پیش بازمی‌گردد.

به گزارش ایلنا، حامد وحدتی نسب (سرپرست هیأت باستان شناسی و استاد دانشگاه تربیت مدرس) گفت: نخستین فصل از کاوش‌های باستان شناسی در غار پبده واقع در ۲۴ کیلومتری شمال شهرستان لالی در خوزستان پایان یافت.

او تصریح کرد: غار پیده از زمره معروفترین محوطه‌های پیش از تاریخ خوزستان است و عمده معروفیت آن مدیون کاوش‌های رومن گیرشمن در سال ۱۹۴۹ است.

وی افزود: متاسفانه گیرشمن هیچگاه نسبت به انتشار نتایج کار خود در این غار اقدامی شایسته به عمل نیاورد و گزارش مکتوب وی تنها در حد چند تصویر نامفهموم و دو پاراگراف کلی است که در آن سن تخمینی استقرار انسان در این محوطه را حدود ۱۵ هزار سال پیش برآورد کرده، بعدتر، علی اکبر سرفراز در این غار گمانه‌ای را کاوش کرد و خبر از کشف بقایای انسانی داد که آن نیز هرگز چاپ نشد.

این باستان‌شناس اظهار داشت: موقعیت استراتژیک این غار و همچنین خلاء اطلاعاتی دربارۀ دوران پارینه سنگی در خوزستان از زمره مهمترین دلایل شروع فصل نخست کاوش در این محوطه بوده است.

او خاطرنشان کرد: هرچند خوزستان از منظر مطالعات دوران آغاز شهرنشینی و دوران تاریخی از پیشروترین استانهای کشور بوده و هست، اما درخصوص باستان‌شناسی پارینه سنگی جز معدود بررسی‌های میدانی هیچ کاوش روشمندی در آن انجام نپذیرفته است.

سرپرست هیأت باستان شناسی گفت: نخستین هدف از این کاوش رهگیری عمق استقرارهای انسانی با احداث گمانه‌های آزمایشی و نقشه برداری محیط غار بود.

وحدتی نسب گفت: با پایان نخستین فصل و شناسایی لایه‌های فرهنگی استقراری انسان در دورۀ پارینه سنگی، مشخص شد که سابقۀ حضور انسان در این غار حداقل به دورۀ پارینه سنگی جدید و حوالی ۳۰ هزار سال پیش بازمی‌گردد.

او در پایان با بیان اینکه کاوش در این غار با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و  پشتیبانی آزمایشگاهی انستیتو مکس پلانک در آلمان انجام شده، تصریح کرد: قرار است این موسسه در انجام آزمایش‌هایی همچون سن‌یابی مطلق، آنالیزهای ایزوتوپی، جانورباستان‌شناسی، گرده‌شناسی، رسوب شناسی و DNA باستانی خاک، گروه کاوش را یاری رساند.

منبع خبر:ایلنا

Picture2

موزه ملی ایران، شهرت جهانی دارد

تهران- ایرنا- سفیر اسپانیا در ایران گفت: باید به شهرت بین‌المللی موزه ملی ایران اشاره کنم که یکی از موزه‌های مهم جهان است.

ادوارد لوپز بوسکتس، روز یکشنبه در نشست خبری افتتاح موزه میراث باستان‌شناسی اسپانیا به عنوان گزیده ای از موزه باستان شناسی آلیکانته، در سخنانی با اظهار خرسندی از برگزاری این نمایشگاه در محل موزه ملی ایران گفت: ارتقای سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یک اتفاق بسیار مهم است، چراکه ایران با این گستره تنوع فرهنگی و تاریخ و تمدن غنی، نیازمند این بود که دارای یک وزارتخانه باشد تا با اعتباری مشخص به‌طور تخصصی به موضوعات گردشگری و میراث فرهنگی بپردازد، این اتفاق را به دکتر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی تبریک می گویم.
وی افزود: اسپانیا و ایران از لحاظ سیاسی و نیز از لحاظ فرهنگی ارتباط بسیار خوبی دارند، در خصوص همکاری فرهنگی یک عنصر اصلی وجود دارد و آن میراث فرهنگی است که باید این موضوع را به سایر کشورها نیز انتقال دهد.
سفیر اسپانیا در ایران افزود: انعطاف بالا و ظرفیت موزه آلیکانته باعث شد تا امروز شاهد افتتاح نمایشگاهی از آثار اسپانیا در ایران باشیم. گرایش کلی که در حوزه تبادلات فرهنگی وجود دارد، برگزاری نمایشگاه‌های عکس است اما کار ارزشمند و بسیار سخت جابة‌جایی اشیای تاریخی باعث شده تا امروز شاهد برگزاری نمایشگاه باستان‌شناسی اسپانیا در محل موزه ملی ایران باشیم که به معرفی تمدن اسپانیا می‌پردازد.

خبرهای خوش از استرداد اشیای تاریخی در روزهای آینده
محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور نیز در این نشست خبری در سخنانی با تبریک افتتاح این نمایشگاه گفت: برگزاری نمایشگاه آثار اسپانیا در موزه ملی ایران یک کار ارزشمند است و با همکاری بسیار خوب دو موزه ملی ایران و آلیکانته این کشور صورت گرفته است و خوشبختانه امروز شاهد افتتاح این نمایشگاه هستیم.
او افزود: موزه‌ها محلی برای تجلی احساسات و اعتقادات هستند و می‌توانند به صلح و دوستی بین کشورها کمک کند و برگزاری نمایشگاه‌های مشترک می‌تواند نشان دهنده عزم کشورها در خصوص صلح و دوستی باشد.
طالبیان گفت: این نگاه و رویکرد نمایشگاه‌های دو جانبه از پنج سال پیش شروع شد و با کشورهای مختلف ادامه یافت و این ششمین نمایشگاه دوجانبه‌ای است که در موزه ملی ایران برگزار می شود و این گونه فعالیت ها در آینده نیز ادامه دارد.
معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی اضافه کرد: امروز بالغ بر ۶۹۰ موزه در کشور داریم، بخش زیادی از این موزه‌ها، متعلق به بخش خصوصی است و در آینده با کمک موزه ملی ایران باید بتوانیم نمایشگاه‌های مشترک را در موزه‌های دولتی و خصوصی برگزار کنیم و شاهد برگزاری نمایشگاه های مشترک بین چند موزه باشیم.
وی افزود: این دیپلماسی فعال فرهنگی باعث شده در حوزه های دیگر از جمله استرداد اموال فرهنگی‌تاریخی شاهد اتفاقات خوبی باشیم که در روزهای آینده نیز خبرهای خوشی از استرداد اموال تاریخی خواهیم شنید و بسیار خوشحال هستم که از طریق دیپلماسی فرهنگی شاهد اتفاقات بسیار خوب در کشور هستیم.

نخستین سوال این نشست خبری از سوی یکی از خبرنگاران اسپانیا مطرح شد و او در خصوص تداوم همکاری های موزه ملی ایران با سایر موزه ها برای برگزاری نمایشگاه‌های مشابه سوال کرد که محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌های وزارت میراث فرهنگی از آمادگی برای برگزاری و تداوم اینگونه نمایشگاه ها خبر داد و گفت: تنها پنجره ای که به معرفی فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران کمک خواهد کرد، پنجره میراث فرهنگی است، علاقه‌مند هستیم که این موضوع مهم را که ما مردمی اهل گفت‌وگو، صلح و صاحب تجربه هستیم، به تمام مردم دنیا منتقل کنیم.
کارگر افزود: هرکدام از موزه‌های ما با یک محوریت خاص هستند که مخاطبان خود را برای همکاری در موزه های دیگر پیدا می کنند و زمینه های همکاری را ایجاد خواهند کرد.
خبرنگاری نیز در این نشست خبری درباره بیمه اشیای به نمایش درآمده در نمایشگاه های مشترک سوال کرد که جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران در پاسخ به این سوال گفت: نمایشگاه‌های مشترک آثار در برابر تمام خطرات بیمه هستند. البته در کشور ما بیمه آثار هنری وجود ندارد، برای همین در زمان برگزاری نمایشگاه‌های مشترک از شرکت‌های بیمه کشور طرف مقابل استفاده می‌کنیم. بسته‌بندی اشیا با حضور امنای اموال دو کشور انجام می شود، حمل آثار تاریخی نیز توسط شرکت های کشور مقابل انجام می‌شود. اما ترانسفر حرفه ای و انتقال اشیا از فرودگاه امام تا موزه ملی ایران را ایران انجام می دهد. هزینه بیمه و بسته‌بندی اشیا در نمایشگاه اسپانیا توسط کشور اسپانیا پرداخت شده است.

سه گالری در نمایشگاه آثار اسپانیا
یکی دیگر از خبرنگاران اسپانیایی در این نشست خبری در خصوص گالری های این نمایشگاه سوال کرد که نوکنده در این باره گفت: در این نمایشگاه سه گالری داریم که در گالری اول اشیایی از ۳۵۰۰ سال پیش در به نمایش درآمده است، در گالری دوم آثاری از عصر آهن  تا دوره‌های اسلامی و دوره‌های تاریخی اسپانیا را در بر می‌گیرد. در گالری سوم نیز شاهد نمایش آثاری از دوره مدرن و معاصر فرهنگ اسپانیا را می‌توانیم ببینیم. این نمایشگاه سعی می‌کند تاریخ ۳۵۰ هزار سال اسپانیا را معرفی کند.
خبرنگار دیگری نیز در این نشست خبری سوال خود را در این خصوص مطرح کرد که مسائل سیاسی چقدر می تواند در ضبط و بازداشت اشیا و آثار تاریخی تأثیرگذار باشد که سفیر اسپانیا در پاسخ گفت: معمولا این نوع آثار تاریخی در چهارچوب توافق های بین المللی حفظ می‌شوند و تحت حفاظت پیمان‌های بین‌المللی هستند و به شکل موفق به کشور مبدأ بازگردانده می‌شوند. در این میان البته برخی از مشکلات وجود دارد که البته مختص ایران نیست و این مربوط به اشیایی است که در گذشته از یک کشور به کشور دیگری منتقل شده اند و اکنون روند بازگشت آن‌ها کمی با مشکل روبه‌رو است. اما آثار نمایشگاه‌های مشترک و دوطرفه ایران و اسپانیا به سلامتی بازگردانده می شوند و مشکلی در این خصوص نیست.
یکی دیگر از خبرنگاران اسپانیایی نیز در این نشست خبری سوال خود را در این خصوص مطرح کرد که ایران با چه موزه دیگری از اسپانیا همکاری هایی را با موضوع موزه ای و میراث فرهنگی داشته است، که محمدرضا کارگر مدیرکل موزه های وزارت میراث فرهنگی توضیحاتی را در خصوص همکاری‌ها با تعدادی دیگر از موزه های اسپانیا ارائه کرد.
طالبیان نیز در همین خصوص گفت: غیر از همکاری‌های موزه‌ای با کشور اسپانیا همکاری هایی در سطح کارشناسی در حوزه میراث فرهنگی داریم. ضمن این که درباره برخی از پرونده های مشترک در حوزه میراث ناملموس نیز با اسپانیا همکاری هایی داریم و خوشبختانه اسپانیا یکی از کشورهای اروپایی است که همکاری های بسیار خوبی با ایران در حوزه میراث فرهنگی دارد.
خبرنگاری نیز در این نشست خبری درباره تاثیر برگزاری نمایشگاه‌های مشترک ایران و اسپانیا در تغییر نگاه اسپانیایی‌ها به ایران سوال کرد که مدیر موزه باستان شناسی آلیکانته در پاسخ به این سوال گفت: واکنش مردم و بازدیدکنندگان از نمایشگاه ایران که در اسپانیا برگزار شد، بسیار مثبت بوده است. فعالیت های جانبی نیز در این نمایشگاه برگزار شد که مردم را با فرهنگ و تمدن ایران آشنا کرده است. این در حالی است که هفته فیلم ایرانی در اسپانیا برگزار شد که به معرفی هرچه بیشتر ایران کمک کرده است.
وی افزود: این در حالی است که به‌مناسبت فرا رسیدن نوروز، شاهد اجرای گروه موسیقی سنتی از اسپانیا بودیم که در کنار آن تعدادی برنامه فرهنگی با همکاری سفارت ایران در اسپانیا برگزار شد که باعث نزدیکی هرچه بیشتر مردم و بازدید کنندگان با فرهنگ ایران شده است.
سفیر اسپانیا در ایران نیز در همین ارتباط ادامه داد: اسپانیا از نظر تعداد گردشگری که به ایران می‌فرستد در بین کشورهای اروپایی جایگاه چهارم را دارد و تعداد گردشگران اسپانیایی سالانه دوبرابر می شود. گردشگران اسپانیایی در سفر به ایران از شهرهای کاشان، اصفهان، یزد و شیراز بازدید می کنند، بنابراین می توان گفت ایران و اسپانیا در حوزه گردشگری و نیز حوزه میراث فرهنگی با هم ارتباط بسیار خوبی دارند.

منبع خبر:ایرنا

تفریحات دریایی جزیره قشم

جزیره قشم به عنوان یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری کشور، این روزها بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاده است.

به گزارش ایسنا،این جزیره زیبا، پر است از شگفتی‌های طبیعت! زمانی که در کناره دره ستارگان راه می‌روید و یا به تنگه چاهکوه نگاه می‌کنید، جز عظمت آفرینش، هیچ چیز را نمی‌بینید. از پاییز تا بهار که گردشگران به سمت این جزیره سرازیر می‌شوند، بازار تفریحات دریایی قشم هم داغ است. شاید غواصی در آب‌های نیلگون خلیج فارس، دیدن دنیای رنگارنگ ماهی‌ها، لذت هیجان جت اسکی و آرامش قایق سواری، شما را هم درگیر لحظات خوب زندگی کند. شاید بخواهید هیجان را تجربه کنید، ولی قبل از آن نیاز دارید تا قیمت تفریحات دریایی قشم را نیز بدانید.

غواصی در قشم

در قشم جاهای زیادی برای غواصی وجود دارد، بسیاری از مراکز غواصی قشم، آموزش های غواصی را به شما می‌دهند و پس از یک آموزش کوتاه‌مدت حدودا بیست دقیقه‌ای می‌توانید به اعماق آب بروید و مرجان‌های دریایی را از نزدیک ببینید. خلیج فارس پر است از ماهی‌های رنگارنگ که نظیرشان را شاید تنها در آکواریوم‌ها دیده باشید. روستای هنگام یکی از آن جاهایی است که در سفر با تور قشم می‌توانید در آن به غواصی بپردازید، یعنی در باشگاه غواصی پرشیا. مدرسه غواصی نگین ساحل قشم، باشگاه تفریحات دلفین آبی و دلفین مرجان قشم از دیگر مراکز غواصی جزیره به حساب می‌آیند.

قیمت غواصی در قشم در سایت اسپرینگی، به ازای هر نفر ۱۲۰ هزار تومان است. در سایت ساحل زیتون، ۱۱۰ هزار تومان، سایت کشتی سوخته لارک، ۲۰۰ هزار تومان، سایت جزایر ناز، ۱۴۰ هزار تومان و در سایت جزیره هنگام ۱۱۰ هزار تومان است.

اسکوتر دریایی

شنا بلد نیستید اما دوست دارید اعماق دریاها را ببینید؟ از اسکوتر دریایی استفاده کنید! اسکوترها وسیله‌های جالبی شبیه موتور سیکلت هستند که یک کپسول اکسیژن به آنها متصل می‌شود تا بتوانید راحت به ته دریا بروید و از نزدیک موجودات دریایی را ببینید.

کیبل اسکی یا اسکی روی آب در قشم

اسکی روی آب، پر از هیجان است و وقتی آن را امتحان می‌کنید گویی روی دریا می‌دوید! به هرجا که نگاه کنید، چشم‌اندازهای آبی بیکران را می‌بینید و دلتان می‌خواهد فریادی از سر هیجان بزنید. البته شما برای این‌کار، باید دستانی پر قدرت داشته باشید. قیمت کیبل اسکی در حال حاضر حدودا ۴۵ هزار تومان است ولی بسته به زمان سفرتان، ممکن است این نرخ متفاوت شود.

blank

بنانا سواری

بنانا سواری مناسب تک تک اعضای خانواده است و اگر با کودکان به سفر می‌روید می‌توانید از آن لذت ببرید. قیمت بناناسواری در قشم نیز حدودا ۵۰ هزار تومان است اما می‌تواند بر اساس شرایط مختلف، تفاوت داشته باشد.

blank

جت اسکی در قشم

از تفریحات پرهیجان دیگری که جوان‌ها علاقه زیادی به آن نشان می‌دهند، جت اسکی است. قیمت جت اسکی در قشم برای مدت زمان حدود ۱۵ دقیقه، ۵۰ هزار تومان است. همچنین قیمت جت اسکی سواری در قشم اگر ساعتی باشد، ۱۶۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

پاراسل

پاراسل در حقیقت نوعی چتر است، چتری که می‌توانید بر آن سوار شوید! یک قایق چتر شما را می‌کشد تا بتوانید بر فراز دریای آبی، پرواز را تجربه کنید. پاراسل‌ها می‌توانند شما را تا ۲۰۰ متر هم به سمت بالا ببرند. قیمت پاراسل سواری در قشم، حدودا ۱۲۰ هزار تومان است.

blank

قایق سواری در قشم

شما در تمامی سواحل قشم امکان قایق سواری دارید، هر چند قایق سواری در جنگل‌های حرا و گذر از کنار درختانی که ریشه در آب دارند، لذت خاص خود را دارد. در این جنگل‌ها می‌توانید از قایقران بخواهید تا موتورش را برای دقایقی خاموش کند و شما در سکوت دریا و آرامش جنگل، برای دقایقی غرق شوید. قیمت قایق سواری در قشم، بسته به زمان و نوع قایق، متفاوت است.

شاتل سواری در قشم

شاتل سواری هم یکی از فعالیت‌های پرطرفدار دریایی محسوب می‌شود. در این فعالیت، شما سوار قایقی شبیه تیوپ می‌شوید و قایقی تندرو، شما را به روی آب می‌کشد. قیمت شاتل سواری در قشم به گونه‌ای است که با حدود ۵۰ هزار تومان می‌توانید ۱۵ دقیقه از آن استفاده کنید.

فلای بورد در قشم

در فلای بورد سواری، شما به یک جت اسکی وصل می‌شوید. فشاری که جت اسکی بر سطح آب وارد می‌کند، شما را از سطح دریا بلند می‌کند و بالا می‌روید.

پارک آبی قشم

یکی از با کیفیت‌ترین پارک‌های آبی در قشم ساخته شده و امکاناتی بی‌نظیر مانند استخر، سالن بیلیارد، چاله فضایی، شیب مستقیم، سونا و جکوزی و سرسره دارد. این پارک بی‌نظیر می‌تواند کلی آدرنالین خونتان را افزایش دهد و خاطره‌های خوش از تور قشم برایتان به یادگار بگذارد.

منبع خبر:ایسنا

اکوسیستم گردشگری و کارکرد آن

اکوسیستم مجموعه‌ای است از موجودات زنده، محیط فیزیکی و ارتباطات بین آن‌ها در یک واحد خاص از فضا و گردشگری نیز پدیده‌ای است اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی که رفت و شد مردم را به کشورها یا مکان‌هایی غیر از محیط معمول زیست خود برای اهداف شخصی، تجاری و یا حرفه‌ای درپی دارد.

به گزارش ایمنا، اکوسیستم گردشگری چیست و چگونه می‌توان به وسیله آن به توسعه گردشگری کمک کرد؟ «شان مان» در مقاله‌ای با عنوان «اکوسیستم‌های گردشگری: راهی برای فکر کردن در مورد چالش‌ها و راه‌حل‌های توسعه گردشگری» ابتدا به تعریف مفاهیم اکوسیستم و گردشگری می‌پردازد و سپس از تجارب شخصی‌اش در راه‌اندازی و درآمدزایی یک اکوسیستم گردشگری می‌گوید. او در نهایت مدل مجموعه‌ای را ارائه می‌دهد که برای هر اکوسیستم گردشگری در هر نقطه‌ای از جهان ضروری است. این مقاله که پیش‌تر در مجله الکترونیک «شهرگاه» منتشر شده است را در ادامه می‌خوانید:

اکوسیستم:
مجموعه ای است از موجودات زنده، محیط فیزیکی آن‌ها و همه ارتباطاتشان در واحدی خاص از فضا.

گردشگری:
یک پدیده اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که رفت و شد مردم را به کشورها یا مکان هایی غیر از محیط معمول زیست خود برای اهداف شخصی، تجاری و یا حرفه ای درپی دارد.

من زمانی بخشی از یک اکوسیستم گردشگری بودم، زمانی که یک مهمانسرای کوچک ییلاقی در کنار رودخانه نیل در اوگاندا ساختم و آن را اداره کردم، حال آنکه خودم در یک چادر در بوته‌زاری مجاور آن زندگی می‌کردم، زندگی ساده بود.

اکوسیستم کوچک من عبارت بود از زمین اطراف مهمانسرا و مصیبت دفع میمون‌ها و مارها در روز و پلنگ‌ها، اسب‌های آبی، فیل‌ها و پشه‌ها در شب. خورشید و باران سخت نازل می‌شدند، و لوازم و مصالح کارگران به طور مرتب خراب می‌شد. خراب شدن ژنراتور برق که روی شاخش بود.

به غیر از کارگرانی که می‌آمدند، واقعا جدای از دنیای بیرون افتاده بودم. لحظه‌ای رسید که دخل پولم هم آمد و من مجبور شدم به کامپالا بروم و بانک را متقاعد کنم وام بزرگتری به من بدهد. وامی با سود ۲۶ درصد؛ عجب دزدهایی!

پس از اتمام کار، مجبور شدم به اکوسیستم دیگری بپیوندم: دنیای ثبت شرکت، اخذ مجوز، تنظیم قرارداد کاری استخدام‌ها، بازپرداخت برات‌های بیش از حد بانکی و گرفتن شماره شناسایی مالیات. اینها تمام عناصر محیط کسب و کار من شد. پس واجب بود که من به اکوسیستم دیگر وارد شوم. نیاز بود که پاشنه را ورکشم و تولید عجیب و غریبم را به بازار محلی پیوند بزنم.

مجبور شدم مواد تشویقی و بسته‌های تبلیغاتی را توسعه دهم؛ مجبور بودم با اپراتورهای تور و نمایندگان مسافرتی محلی در ارتباطات و قراردادم قرارداد ببندم تا کسب و کارم را تأمین کنم. من به دسترسی بازار نیاز داشتم.

blank
قاهره، گردشگری بر کرانه‌های نیل

کمپ سافاری نیل: خانه برای دو سال

بعد حدس بزن چی شد؟ طرح کسب و کار من در مسیر موفقیت نبود. نرخ پر بودن مهمانسرای کوچکم اصلا آن چیزی نبود که در طرح کسب و کارم از بازار محلی پیش‌بینی کرده بودم. حال مجبور شدم به یک اکوسیستم دیگر بروم: دنیای سفرهای دور و دراز بین المللی. من نیاز به مشتریان بیشتر و ولخرج‌تر داشتم. باید درک می کردم چگونه اپراتورهای تور خارجی بین‌المللی خدمات خود را به فروش می‌رسانند و آنها در عرضه موقعیت‌های نو به دنبال چه هستند و نحوه قرارداد بستنشان چگونه است؟

برای اینکه این اتفاق بیفتد مجبور شدم به یک اکوسیستم دیگر بپیوندم. معلوم ‌شد که مهمانسرای کوچک من به اندازه کافی برای جذب مشتری های بین‌المللی به خودی خود کافی نیست و باز مجبور شدم با مهمانسراهای کوچک دیگر تیم شوم تا بسته کامل‌تری ارائه دهیم؛ و محصولاتمان در قالب یک خوشه به هم بپیوندد. من محکوم بودم به تنوع و نوآوری تا راه‌هایی برای افزودن به ارزش پیشنهاد اقامتگاهیم بیابم.

من پرنده‌نگری، ماهیگیری، پیاده‌روی با راهنما، برگزاری مراسم عروسی و ماه عسل، جلسات و کارگاه‌های آموزشی را هم به پکیجم اضافه کردم. خب، اکوسیستم‌های عمده‌ای در اطراف هر یک از این بخش‌های بازار وجود دارد. قبل از اینکه بتوانید با آنها کار کنید، باید آنها را درک کنید.

۲۰ سال به سرعت سپری شد و من هنوز خود را مدام درگیر همان تجارب اولیه برای فهم چالش‌های عمده یک بخش گردشگری می‌یابم. تجسم آن چالش‌ها به عنوان بخشی از اکوسیستم‌های چندلایه که مربوط است به زندگی، تنفس، تفکر و به طور ثابت بخش‌های در حال تعامل است برای دیدن تصویری کلی ضروری است.

blank
یک اقامتگاه توریستی در ساحل رودخانه نیل – اوگاندا

گردشگران در اطراف حرکت می‌کنند؛ آنها از حمل و نقل و جاده‌ای محلی استفاده می‌کنند؛ از میان فضاهای شهری عبور می‌کنند؛ آن‌ها از مکان‌های تاریخی و فرهنگی و مناطق طبیعی بازدید می‌کنند؛ آن‌ها با مردم صحبت می‌کنند، با کاسبان محلی ارتباط برقرار می‌کنند، کمی متوقف می‌شوند تا به تماشای یک چشم‌انداز بپردازند و حیوانات و پرندگان را تماشا کنند.

آن‌ها پرواز می‌کنند، شنا می‌کنند، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، خوردن، نوشیدن، خواب و خرید، حضور در مراسم، تماشای ورزش، رفتن به نمایشگاه‌ها، بازدید از موزه‌ها؛ را آنها «انجام می‌دهند» و «تجربه می‌کنند» تقریبا مشابه با ساکنان محلی و خیلی بیشتر. تقریبا هر تجربه گردشگری یک تعامل با یک اکوسیستم است.

گردشگران عبور می‌کنند و زندگی ادامه می‌یابد. این نوعی لگد زدن است به پول، در حالی عبور می‌کنند که پولی که به سختی درآورده‌اند را پشت سر رها می‌کنند، حتی خوشبختانه، آن‌ها با خوشحالی چنین می‌کنند، به خاطر خدماتی که یک فرد محلی در اختیارشان قرار می‌دهد. این می‌تواند یک سیستم شگفت‌آور، کارآمد و بدون درد برای انتقال ثروت باشد. این به شکلی متقاعدکننده به سود فقراست.

در نمودار زیر یک مجموعه کامل از بازیگرانی در بخش عرضه را نشان می‌دهد که نیاز است با هم همکاری کنند تا به یک اکوسیستم گردشگری بزرگتر در هر مقصدی از دنیا شکل دهند. اگر یک یا دو تا از این مؤلفه‌ها کار نکنند، کل سیستم با اختلال روبرو می‌شود.

منبع خبر:ایمنا

blank

سرنوشت سفال‌های پستخانه چابهار چه می‌شود؟

در حالی معاون میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان معتقد است «روند مرمت عمارت قاجاری «پستخانه» در چابهار مسیر درست خود را طی می‌کند و هیچ اثر تاریخی از گذشته‌ این عمارت دور ریخته نمی‌شود» که آوار کردن‌ سفال‌های ۱۶۰ ساله سقف این عمارت روی هم و قرار گرفتن‌شان در کنار این ساختمان و بعضا در اطراف بنا و دسترسی هر کس به آن‌ها، از اتفاق دیگری حکایت دارد.

به گزارش ایسنا، ۲۲ شهریور امسال، تصاویری از ساختمان پستخانه چابهار منتشر شدند که هر چند از مرمت این بنای تاریخی خبر می‌دادند، اما آوار کردن پوشش‌های سفالی سقف در حیاط این بنای تاریخی که در واقع مکان گذر مردم نیز هست، این هشدار را از سمت دوستداران میراث فرهنگی مبنی بر تخریب و دورریز شدن این آثار تاریخی مطرح کرد. در واقع پوشش‌های سفالی در کنار این ساختمان ۱۶۰ ساله و در اطراف پراکنده‌ شده و در فضای داخلی ساختمان مصالح ساختمانی جدیدی روی هم دپو شده‌اند.

مهدی ارباب‌نیا ـ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان ـ اما در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا می‌گوید: یکی از کارهایی که در معاونت میراث فرهنگی کشور انجام می‌شود، قطعا حفظ و نگهداری از آثار تاریخی است. زمانی که یک اثر تاریخی مرمت می‌شود، قطعا اطراف آن یک‌سری اتفاقاتی رخ می‌دهد، اگر در نقطه‌ای فرسودگی وجود داشته باشد، بخش‌های فرسوده باید از فضا خارج شوند.

او با اشاره به این‌که اقدامات در حال انجام در عمارت پستخانه اکنون تا مرحله‌ای جلو رفته که کف‌سازی‌ها انجام و دیوارها و جداره‌ها مقاوم‌سازی شده و درهای بنا مرمت شده‌اند، اظهار می‌کند: سفال‌هایی که برای بام استفاده می‌شوند در چند منطقه دیگر نیز استفاده‌ شده‌اند، اما قرار نیست که هیچ‌کدام دور ریخته شوند، همه در مراحل بعدی سوار بر ساختمان شده و در جای خود قرار می‌گیرند. نخست باید به سقف دسترسی داشته باشیم تا سفال‌ها را سرجای خود قرار دهیم.

او اما در بخش دیگری از حرف‌هایش با بیان این که فضای بیرونی در پستخانه وجود ندارد و هر فضایی وجود دارد متعلق به پستخانه است، ادامه می‌دهد: در فضای بیرونی چیزی نداریم به جز دورریزهایی که از قبل بوده‌اند، اما پیمانکار هنوز آن‌ها را جابه‌جا نکرده است.

ارباب‌نیا با این وجود اضافه می‌کند: بخش دیگری از سفال‌های قرار داده‌شده در فضا جدید هستند و برخی از قدیمی‌ترها شکسته شده‌اند که باید جایگزین شوند.

blank

او با تاکید بر این که همه‌ آثار تاریخی طرح‌های مطالعاتی و احیا دارند، اظهار می‌کند: هر سال بر اساس اعتبار موجود شروع به کار می‌کنیم. تا زمانی که اعتبار به پروژه برسد می‌توانیم کار را جلو ببریم و مجبوریم ادامه کار را بعد از اختصاص اعتبار جدید جلو ببریم.

به گفته‌ او، معمولا پروژه‌های عمرانی در هر سال تا یکم تیر – سال مالی دستگاه‌ها – انجام می‌شود و بعد از آن باید منتظر تخصیص اعتبار مجدد بود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان با اشاره به باقی ماندن یک مرحله‌ مرمتی برای عمارت پستخانه در چابهار اظهار می‌کند: تا کنون اعتباری معادل ۳۰۰ میلیون تومان برای مرمت این بنای تاریخی توسط میراث فرهنگی تخصیص پیدا کرده است و براساس پیش‌بینی‌ها با تخصیص اعتبار مورد نیاز قطعا در این مرحله از مرمت کار در این بنای تاریخی به پایان می‌رسد.

او همچنین با اشاره به این‌که کاربری بناهای تاریخی باید توسط معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه تعیین تکلیف شود، ادامه می‌دهد: ما در محله احیا و بعد از تمام شدن کارهای مرمتی، پیشنهادهای خود را به معاونت میراث فرهنگی کشور می فرستیم تا در صورت تائید و ابلاغ نوع کاربری، کار انجام شود.

او اما مالکیت این بنای تاریخی را متعلق به شرکت پست چابهار می‌داند و ادامه می‌دهد: در صورتی که این شرکت خود به فضای پستخانه نیاز داشته باشد با نظارت میراث فرهنگی کاربری این بنای تاریخی توسط شرکت پست اتفاق می‌افتد، چون وظیفه‌ میراث فرهنگی فقط مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی است، اما مالکیت را سلب نمی‌کنیم.

ارباب‌نیا در پاسخ به این پرسش که در صورت مالکیت شرکت پست روی این بنای تاریخی، چرا میراث فرهنگی تامین همه‌ اعتبارات را به عهده گرفته است، اظهار می‌کند: به صورت ذاتی خودمان برای حفاظت وارد می‌شویم، میراث فرهنگی منتظر دستگاه‌های دیگر نمی‌شود که در این بین اثری تاریخی از دست برود. ما موارد زیادی در دستور مرمتی داریم و برخی از آن‌ها نیز در حال کار و با هزینه‌کرد میراث فرهنگی هستند که میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان اقدامات حفاظتی آن‌ها را انجام می‌دهد.

به گفته‌ ارباب‌نیا، در حال حاضر خانه تاریخی “دریانورد” و آرامگاه “غلام رسول” با هزینه میراث فرهنگی و توسط این نهاد در حال مرمت هستند.

منبع خبر:ایسنا