سازمان بینالمللی «اس.او.اس» که هرسال گزارشهایی را در رابطه با ریسکسنجی مقاصد گردشگری در جهان منتشر میکند، فهرستی را برای سال ۲۰۲۰ منتشر و خطرناکترین کشورها را برای گردشگران در سال آینده میلادی معرفی کرده است.
به گزارش گروه اقتصاد بینالملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، کارشناسان در این گزارش برای بررسی میزان ریسک هر کشور، عواملی نظیر خشونت سیاسی، ناآرامی اجتماعی، نرخ جرائم و میزان در معرض بودن بلایای طبیعی را مدنظر قرار دادهاند و کشورها را از حیث میزان ریسک برای گردشگران در پنج رده: بدون ریسک، ریسک پایین، متوسط، بالا و شدید طبقهبندی کردهاند. متیو بردلی، رئیس بخش امنیت منطقهای اس.او.اس بینالمللی در گفتوگو با نشریه فوربس هشدار داد که اصلیترین ریسک گردشگری در سالهای آتی از محل تحولات ژئوپلیتیک ناشی خواهد شد. بردلی میگوید: «ناآرامیهای اجتماعی میتواند در نتیجه نابرابری بین افراد و خواست مردم برای تغییر وضعیت موجود در کشور خود ایجاد شود. این همان وضعیتی است که میتوان اکنون حتی در مناطق با ریسک پایین نظیر شیلی و هنگکنگ و کشورهای دارای ریسک بالاتر نظیر اکوادور و لبنان مشاهده کرد.» براساس این گزارش، پرخطرترین مقاصد برای گردشگران، کشورهای سوریه، عراق، پاکستان، بخش شرقی اوکراین و تقریبا تمامی نواحی یمن و لیبی را شامل میشود.
همچنین بخشهایی از کشورهای سودان جنوبی، سومالی و جمهوری دموکراتیک کنگو هم در فهرست کشورهای با ریسک شدید جای دارند. کشورهای دارای میزان ریسک بالا برای گردشگران هم در این گزارش، مکزیک، ونزوئلا، السالوادور، هندوراس، کلمبیا و هائیتی لقب گرفتهاند. در این گزارش همچنین کشورهایی هم از نظر ریسک سلامت و احتمال ابتلا به بیماریهای واگیردار مشخص شدهاند که مهمترین آنها، آرژانتین، افغانستان، عراق، سوریه، گینه، نیجر، کره شمالی و ونزوئلا هستند. اما کشورهای نروژ، فنلاند، دانمارک، موناکو و بخشهایی از فرانسه و سوئیس در این گزارش بهعنوان کمخطرترین مقاصد گردشگری در سال ۲۰۲۰ معرفی شدهاند. از سوی دیگر کشورهای اروپایی محبوب گردشگران نظیر ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، یونان و بریتانیا همگی در دسته مقاصد با ریسک پایین قرار دارند. چین، ژاپن، استرالیا و نیوزیلند هم دیگر کشورهای غیراروپایی هستند که در همین دسته قرار میگیرند. این گزارش ایالاتمتحده آمریکا را هم در دسته کشورهای با ریسک پایین معرفی کرده است؛ اگرچه هشدار داده که امکان دارد انتخابات ریاستجمهوری این کشور در سال ۲۰۲۰، در این زمینه تاثیرگذار باشد.
جمهوری آذربایجان از حجم نابرابر مبادلات گردشگری دو کشور ناراضی است. در یک سال گذشته حدود یک و نیم میلیون شهروند آذربایجانی به ایران سفر کردند درحالیکه از ایران ۲۴۱ هزار نفر به این کشور رفتهاند. طرف ایرانی در واکنش به این اعتراض از جمهوری آذربایجان خواست ویزای خود را لغو کند.
به گزارش ایسنا، ایران از سه سال پیش روادیدش را برای اتباع جمهوری آذربایجان لغو و رایگان کرده، درحالیکه شهروندان ایرانی برای سفر به این کشور همچنان باید ویزا تهیه کنند. نرخ ویزای آذربایجان که در فرودگاه صادر میشود ۲۶ دلار و به صورت الکترونیکی ۲۴ دلار است. قیمت ویزای فوری این کشور نیز ۵۱ دلار تعیین شده.
لغو ویزا و تعدیل هزینههای مالیات سفر مهمترین مطالبات انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در دیدار با هیات گردشگری جمهوری آذربایجان بود، درحالیکه طرف مقابل چندان یقین نداشت با این اقدام، به افزایش سفر ایرانیها به جمهوری آذربایجان کمکی شود.
آذربایجان از سفر کم ایرانیها ناراضی است
فواد نقیاف ـ رییس انجمن دولتی گردشگری جمهوری آذربایجان ـ در نشستی که امروز (چهارشنبه ۱۳ آذرماه) در دفتر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه و جامعه تورگردانان ایران برگزار شد، با اشاره به حجم نابرابر مبادلات گردشگری دو کشور اظهار کرد: یک میلیون و ۵۲۳ شهروند آذربایجانی در یک سال گذشته به ایران سفر کردند و در مقابل ۲۴۱ هزار ایرانی به جمهوری آذربایجان سفر داشتند.
وی افزود: جمهوری آذربایجان مایل است شمار سفر ایرانیها را به جمهوری آذربایجان افزایش دهد؛ چرا که ایران کشور دوست و برادر است و گسترش ارتباطات در بخش گردشگری و تجارت با آن برای کشور ما اهمیت زیادی دارد.
نقیاف در ادامه این دیدار درباره منبع آماری که از حجم مبادلات گردشگری دو کشور داده است، گفت: از یک و نیم میلیون نفری که به ایران سفر میکنند ۴۰ درصد ترانزیت هستند و یک میلیون دیگر انگیزه گردشگری دارند. این آمارها تفکیک شده در جمهوری آذربایجان موجود است و محل تهیه آن گذرگاههای مرزی هستند.
او سپس به بخشی از مشکلات موجود بر سر راه گردشگری ایران و جمهوری آذربایجان اشاره کرد و اظهار کرد: در گذرگاه مرزی آستارا و بیله سوار وجود پارهای از مشکلات عبور مسافران را زمانبر کرده است. جمهوری آذربایجان دستورالعملی داده تا زیرساختهایی در این گذرگاهها احداث شود که مطمئنیم به رفع برخی مشکلات کمک خواهد کرد. همچنین دستورالعملهایی درباره تعویض ارز و کمکهای پزشکی در گذرگاههای مرزی داده شده که بهزودی اجرا میشود.
رییس آژانس دولتی گردشگری جمهوری آذربایجان به شکایتهایی که از شرکتهای حمل و نقل به دست این آژانس رسیده اشاره کرد و گفت: البته این شکایتها فقط از جانب ایران نبوده، بلکه سایر کشورها را هم در بر میگیرد. عمده اعتراضها و شکایتها به قیمت خدمات بر میگردد. به عنوان تشکیلات دولتی در جمهوری آذربایجان حاضریم جلسه مشترکی با بخشهای مرتبط داشته باشیم تا نظارت روی قیمتها بیشتر شود.
او همچنین به پیشنهاد وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان درباره برگزاری B۲B بین نهادهای گردشگری دو کشور اشاره کرد و با استقابل از آن در ادامه از طرف ایرانی درخواست کرد مشکلات مناطق اشغالی قره باغ را که برای جمهوری آذربایجان مهم و اساسی است در نظر داشته باشد و حمایتهای خود را نشان دهد.
یک سوم آذربایجانیها توریست نیستند
حرمت الله رفیعی ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ـ در واکنش به انتقادی این مقام گردشگری جمهوری آذربایجان نسبت به کاهش سفر ایرانیها به این کشور اظهار کرد: توجه داشته باشید آن ۲۴۰ هزار ایرانی که به این کشور رفتهاند انگیزه توریستی داشتهاند، در حالیکه حدود یک سوم مسافران آذربایجان از خاک ایران برای ترانزیت استفاده میکنند و انگیزه توریستی ندارند. بنابراین عدد مبادله گردشگری دو کشور تا حدودی برابر است.
او به مشکلات دیگری که در کاهش مبادلات گردشگری ایران و جمهوری آذربایجان اثر گذاشته اشاره کرد و گفت: فرودگاههای این کشور ۵۰ یورو به عنوان عوارض دریافت میکنند که این مبلغ روی نرخ بلیت پرواز محاسبه شده و قیمت آن را گران کرده است. از طرفی هر شهروند ایرانی برای گرفتن ویزا از کشور جمهوری آذربایجان باید ۲۶ دلار پرداخت کند. این مبالغ هزینه سفر به این کشور را افزایش داده است. بنابراین درخواست میشود درباره این هزینهها دولت جمهوری آذربایجان تجدید نظر و برای لغو روادید اقدام کند.
اگر ویزا را لغو کنیم ایران عوارض خروجی را برمیدارد؟
نقیاف ـ رییس آژانس گردشگری دولتی جمهوری آذربایجان ـ در پاسخ به خواسته بخش خصوصی ایران برای لغو روادید، گفت: از جایگاه یک آژانس گردشگری اختیار لازم برای لغو ویزا را نداریم اما علاقهمندیم و نظرات ایران را منعکس میکنیم تا شاید این اتفاق رخ دهد. همانطور که نخجوان ۱۵ روز است ویزای خود را برای ایرانیها لغو کرده است.
رفیعی در پاسخ این اظهارات گفت: مطلعیم آقای فواد نقیاف با یکسری اختیارات از جانب رییسجمهور این کشور چنین مسئولیتی را به عهده گرفته است. طبیعتا لغو ویزا در ایران نیز از عهده تشکیلات خصوصی خارج است اما وقتی ادله کافی به وزارت خارجه و میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان انتقال داده میشود، لغو ویزا با کشورهایی همچون جمهوری آذربایجان و چین در دستور کار قرار میگیرد.
رئوف عبدالعلیاف ـ دبیر اول سفارت جمهوری آذربایجان در ایران ـ که در این نشست حضور داشت، توضیح داد: اقدامات زیادی برای تسهیل ویزای این کشور انجام شده و در حال حاضر ویزاهای الکترونیکی سه ساعته صادر میشود. درست است طرف آذربایجانی ویزا صادر میکند و ایران ویزا را لغو کرده اما هزینههایی که بابت ورود به خاک ایران و بیمههای اجباری از مسافران گرفته میشود با مبلغی که ما برای ویزا دریافت میکنیم برابر است. مشکلاتی در مرزها داریم که گاهی باعث سرگردانی مسافران میشود. بهتر است آنها را برطرف کنیم.
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران اما تاکید کرد: درخواست ما این است آن موانعی که با سایر همسایههای جمهوری آذربایجان وجود ندارد برای ایران نیز رفع شود.
نقیاف در پاسخ به خواسته بخش خصوصی ایران برای لغو ویزا این پرسش را مطرح کرد که اگر جمهوری آذربایجان ویزا را لغو کند، آیا از طرف دولت ایران عوارض خروج را حذف خواهد کرد تا شهروندان ایرانی بیشتری به جمهوری آذربایجان سفر کنند که رفیعی در پاسخ به او گفت: لغو روادید سفر به این کشور را ارزان نمیکند، چون پول ویزا یا عوارض خروج به آژانس مسافرتی ربطی ندارد که آن را کم و یا حذف کند. ضمن آنکه اختلاف قیمتی بین۷۰ یورویی که هر مسافر بابت ورود به خاک جمهوری آذربایجان پرداخت میکند با ۲۲۰ هزار تومان عوارض خروج خیلی زیاد است.
هیات گردشگری آذربایجان به همراه دبیر اول سفارت این کشور در ایران
رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایان در ادامه با اشاره به ۱۱ پرواز مستقیمی که بین دو کشور و به مقصد تهران و مشهد انجام میشود، به طرف آذربایجاین پیشنهاد کرد: شهرهای دیگر ایران همچون شیراز، اصفهان، ارومیه، اهواز و کیش را به عنوان مقصد پرواز در نظر گرفته بگیرند تا گسترش گردشگری بین دو کشور اتفاق افتد.
او با اشاره به مشکلاتی که برای شهروندان آذربایجانی هنگام سفرهای درمانی در ایران پیش میآید، به طرف آذربایجانی گفت: متوجه شدیم تعداد زیادی از شهروندان این کشور خارج از آژانس مسافرتی و شخصا به ایران با هدف درمان سفر میکنند که به لحاظ درمانی و هزینهای معمولا متضرر میشوند. شرایطی را فراهم کنید تا آژانسهای فعال در ایران به آذربایجانیها معرفی کنید تا گردشگران از این طریق به ایران سفر کنند.
آن ۵۰ یورو را حذف کنید
در ادامه محمد میررضایی ـ رییس کنسرسیوم گردشگری جمهوری آذربایجان در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران ـ به برخی مشکلات موجود در تعاملات گردشگری دو کشور اشاره کرد و گفت: شاید از نظر شما حذف ۵۰ یورو مالیات فرودگاه به زیانده باشد ولی در نظر بگیرید هر مسافر دستکم ۲۰۰۰ دلار در این کشور خرج میکند و آن مبلغ جبران خواهد شد.
او همچنین یادآور شد: هزینههایی برای سفر بین دو کشور وجود دارد که باید درباره آنها تصمیم جدیتری گرفته شود. مثلا هر اتوبوس هنگام ورود به خاک دو کشور باید ۴۰۰ دلار پرداخت کند که این مبلغ سفر را گران میکند. از طرفی بعضا مشاهده شده افرادی ۱۲ ساعت در مرز معطل میمانند تا اجازه خروج صادر شود. برای گسترش همکاریهای گردشگری این مشکلات باید شناسایی و برطرف شود.
وی با اشاره به خدمات ضیعفی که به زائران جمهوری آذربایجان هنگام سفر به مشهد داده میشود، اظهار کرد: ۷۰ درصد جمعیت جمهوری آذربایجان شیعه است، تعداد زیادی از آنها که هر سال به مشهد سفر میکنند جزو قشر ضعیف هستند و بابت هر سفر با اتوبوس حدود ۲۰۰ منات پرداخت میکنند، درحالیکه فقط دو شب از سفرشان را در مشهد سپری میکنند و در مسافرخانه میخوابند. اگر آن ۵۰ یورو از بلیت پرواز برداشته شود میتوان هتلهای مناسبی را در مشهد در اختیار این زائران قرار داد که آنها سفر بهتری را تجربه کنند. مخصوصا آنکه در وصیتنامه رییس جمهور فقید جمهوری آذربایجان آمده زیارت مشهد را برای آذربایجانیها باید آسان کرد.
پتانسیل ۱۸ هزار بیمار آذربایجانی
صدیقی، عضو هیات مدیره جامعه تورگردانان که در این نشست حاضر بود به دیداری که با جامعه پزشکان جمهوری آذربایجان داشت، اشاره کرد و افزود: متوجه شدیم ۱۸ هزار بیمار در این کشور حضور دارند که تصمیمی برای آمدن به ایران برای درمان ندارند. شاید بخشی از این بیانگیزگی به نبود ارتباطهای فرهنگی و رسانهای بین دو کشور برمیگردد. پیشنهاد میشود کمیته کارشناسی بین دو کشور تشکیل شود.
رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در جریان این نشست از اعلام آمادگی این تشکل خصوصی برای برگزاری تورآشناسازی آژانسهای جمهوری آذربایجان در حاشیه نمایشگاه بهمن ماه خبر داد که طرف آذربایجانی نیز با استقبال از این پیشنهاد، گفت: برنامه متقابلی را میتوان برای شرکتهای ایرانی اجرا کرد.
او سپس امضای تفاهمنامه مشترک گردشگری بین این دو تشکل را پیشنهاد کرد که فواد نقیاف ـ رییس آژانس دولتی گردشگری جمهوری آذربایجان ـ گفت: به عنوان بخش دولت علاقمند است با ایران قرارداد مشترک امضا کند اما ترجیح میدهد در زمان نمایشگاه بینالمللی گردشگری ایران که بخش خصوصی جمهوری آذربایجان حضور دارد این تفاهمنامه در تهران امضا شود. متقابلا از بخش خصوصی گردشگری ایران دعوت میشود در نمایشگاه گردشگری جمهوری آذربایجان که ماه آوریل برپا خواهد شد شرکت کند.
رفیعی همچنین پیشنهاد برگزاری تور مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان را مطرح و از این کشور درخواست کرد برای راه اندازی خط کشتی کروز و توسعه گردشگری دریایی در خزر همکاری داشته باشد.
نقیاف نیز گفت: یک کشتی روس به این منظور آماده شده است. منتظریم بین پنج کشور عضو خزر قراردادی بسته شود. جمهوری آذربایجان و روسیه برای اجرای این طرح آمادهاند. با طرف ایرانی نیز مذاکره شده و آنها اعلام آمادگی کردهاند.
منبع:ایسنا
https://anahitatours.ir/wp-content/uploads/2019/12/5XPFH7n0JNAZGHEpuKbkL489N6MdotXcEZftZEDP.jpeg8001200shahrzad dehghanihttps://anahitatours.ir/wp-content/uploads/2018/10/top-logo01-300x138.pngshahrzad dehghani2019-12-08 12:26:192020-01-25 13:44:26ویزای آذربایجان لغو می شود؟
شهر گلمکان از توابع بخش گلبهار شهرستان شهرستان چناران می باشد .
شهر گلمکان منطقه ای کوهستانی و سرد سیر واقع در دامنه شمالی رشته کوه بینالودکه شامل چندین روستا و به مرکزیت شهر گلمکان می باشد .
این منطقه وسیع از جنوب به شهرستان نیشابور و رشته کوه بینالود ، از شمال به دشت مشهد و محور مشهد_ چناران و از غرب به کوه تخته رستم و تخته اخلمد و از شرق به مناطق زشک و شاندیز محدود می باشد .
در این منطقه چند شاخه رودخانه دائمی که از رشته کوه بینالود سرچشمه می گیرند وجود دارد که از مهمترین آنان می توان به رودخانه گلمکان با طول تقریبی ۳۰ کیلومتر اشاره کرد که در سرچشمه آن و در میان بلندترین ارتفاعات خراسان دریاچه طبیعی چشمه سبز با وسعت تقریبی ۱۵ هکتار وجود دارد .که آب سبک و گوارای آن به منظور آبیاری باغات و مزارع شهر گلمکان استفاده می شود .
به واسطه شرایط اقلیمی مناسب محصولات سرد سیری مرغوبی از جمله گیلاس آلبالو ، سیب، و گردو در این منطقه به وفور تولید می شود . همچنین بدلیل وجود باغات ، رودخانه های دائمی و ارتفاعات ، این منطقه ا زمناسب ترین ییلاقات اطراف مشهد بشمار می آید.
دریاچه طبیعی چشمه سبز با وسعت تقریبی ۱۵ هکتار و ارتفاع ۲۵۰۰ متر از سطح دریا یکی دیگر از زیبایی های شهر گلمکان است که تماشای آن بسیار توصیه میشود .
آب سبک و گوارای این دریاچه برای آبیاری باغات و مزارع شهر گلمکان بسیار مورد استفاده قرار میگیرد و خوش طعمترین محصولات صادراتی را نصیب باغداران منطقه میکند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: یازدهمین نمایشگاه گردشگری پارس، هفته آخر آذر ماه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی فارس در شیراز برگزار میشود.
مصیب امیری، روز یکشنبه ۱۷ آذر در جمع خبرنگاران گفت: نمایشگاه گردشگری پارس، فرصتی برای شناساندن و توسعه ظرفیتهای متعدد و متنوع گردشگری است که باید آن را مغتنم شمرد.
او خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه تلاش شده تا توانمندی سرمایه گذاران در ابعاد ایجاد تاسیسات گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی، فعالین حوزه گردشگری مذهبی و گردشگری سلامت، بیمارستانها، اتاق بازرگانی و تعدادی از شهرداری های استان، به نمایش گذاشته شود.
امیری ادامه داد: استان فارس با دارا بودن شرایط متنوع آب و هوایی، قابلیت گردشگرپذیری در هر فصل از سال را دارد، لذا یکی دیگر از اهداف نمایشگاه، معرفی توانمندی های تاسیسات اقامتی به خصوص اقامتگاه های بوم گردی متنوع استان است.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس اضافه کرد: همزمان با نمایشگاه گردشگری پارس، دوازدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی نیز برپا خواهد شد و نمایندگان استانهای مختلف و شهرستانهای استان فارس به شکل تخصصی به معرفی و عرضه تولیدات و محصولات شاخص خود بپردازند.
امیری خاطرنشان کرد که یازدهمین نمایشگاه گردشگری پارس و دوازدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی و هنرهای سنتی، قرار است از روز ۱۶ آذرماه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی شیراز، آغاز به کار کند؛ این نمایشگاه تا روز ۲۹ آذر برپا خواهد بود و عصرها از ساعت ۱۶ تا ۲۱ پذیرای علاقهمندان است.
منبع:ایسنا
https://anahitatours.ir/wp-content/uploads/2019/12/N3661269-6771655.jpg8091280shahrzad dehghanihttps://anahitatours.ir/wp-content/uploads/2018/10/top-logo01-300x138.pngshahrzad dehghani2019-12-08 11:25:342019-12-08 11:25:34نمایشگاه گردشگری پارس هفته آخر آذرماه در شیراز برگزار میشود
استانبول همیشه یکی از پر طرفدارترین مقصدهای گردشگری برای مردم دنیا به خصوص گردشگران ایرانی بوده است و نیمی از این شهر در قاره آسیا و نیمه ی دیگر آن در اروپا قرار دارد.
استانبول بزرگ ترین شهر در کشور زیبای ترکیه و همچنین یکی از کلانشهرهای بزرگ جهان است. استانبول توسط امپراطوری هایی که بر آن حکومت می کردند، در طول قرون متمادی، اروپا و آسیا را به هم پیوسته است. این شهر که مستعمره بیزانس بود و در حدود ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد تاسیس شد، به پایتخت بزرگ امپراتوری بیزانس، قسطنطنیه تبدیل شد و پس از فتح عثمانی جایگاه باشکوه خود را به عنوان قلب امپراتوری حفظ کرد.
قسطنطنیه (که پس از تأسیس جمهوری ترکیه به استانبول تغییر نام داده است) به طور پراکنده با بقایای باشکوه تاریخ طولانی و برجسته ای همراه می باشد و گشت و گذار در اینجا حتی خبره ترین بازدید کننده آثار تاریخی را تحت تأثیر قرار می دهد. زبان رسمی ترکیه، ترکی (استانبولی) است که در گذشته با خط عربی (عثمانی) نوشته می شد و پس از جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری عثمانی و تشکیل جمهوری ترکیه در سال ۱۹۲۳ توسط آتاتورک، با خط لاتین نوشته می شود. جمعیت کشور ترکیه حدود ۸۲ میلیون نفر (طبق سرشماری سال ۲۰۱۸) میباشد، که حدودا ۷۵ تا ۸۵ درصد مردم آن سنی و ۱۵ تا ۲۵ درصد هم علوی هستند. حکومت ترکیه لائیک است ولی بسیاری از مردم ترکیه به دین اسلام پایبند می باشند.
بهترین جاذبه های استانبول
استانبول همیشه یکی از پر طرفدارترین مقصدهای گردشگری برای مردم دنیا به خصوص گردشگران ایرانی بوده است و نیمی از این شهر در قاره آسیا و نیمه ی دیگر آن در اروپا قرار دارد. جاذبه های استانبول افراد زیادی را با تور استانبول به خود جذب می کنند. استانبول به خاطر تاریخ غنی که دارد، جاذبه های بسیار زیادی را در خود جای داده است. برای داشتن سفری منحصر به فرد، جاذبه های گردشگری استانبول را بشناسید و سفری عالی را با خانواده در این شهر تجربه کنید.
میدان هیپودروم استانبول
ساخت بنای باستانی هیپودروم توسط سپتیمیوس در سال ۲۰۳ میلادی آغاز و توسط کنستانتین بزرگ در سال ۳۳۰ میلادی به پایان رسید. هیپودروم مرکز زندگی عمومی بیزانس و صحنه بازی های شگفت انگیز و مسابقات بود. امروز به جز بخش کوچکی از دیوارهای ضلع جنوبی، قسمت زیادی از هیپودروم باقی مانده است. برای بازدید از این جاذبه بی نظیر گردشگری توصیه می شود سفر خود را از همین حالا برای نوروز برنامه ریزی کنید و با تور استانبول نوروز ۹۹، به این شهر زیبا سفر نمائید.
مسجد سلیمانیه استانبول
مسجد جامع سلیمانیه استانبول یکی از دیدنی ترین جاذبه های استانبول می باشد که در روی تپه و بالای ناحیه سلطان نامه قرار دارد. این بنا برای سلیمان بزرگ و توسط معمار مشهور عثمانی سنان، بین سالهای ۱۵۴۹ تا ۱۵۷۵ ساخته شده است. فضای داخلی مسجد، تحت سلطه گنبد ۵۳ متری بلند و به دلیل تناسب هماهنگ و وحدت، دارای طراحی برجسته و شگفت انگیزی می باشد. در خارج از محوطه مسجد یک قبرستان جالب عثمانی واقع شده است که در آن مقبره سلطان سلیمان و همسرش هاسکی هورم سلطان (که در غرب به عنوان روکسلانا مشهور است) نیز وجود دارد.
پارک امیرگان استانبول
این مجموعه که یک پارک تاریخی می باشد در کنار تنگه بسفر واقع شده است. علت شهرت این پارک به خاطر داشتن گل های لاله ی فراوانی است که در جشنواره گل لاله ماه آوریل در پارک امیرگان برپا میشود، به نمایش گذاشته می شوند. دوستداران گل و گیاه با خرید بلیط هواپیما استانبول می توانند به این شهر رفته و از این جشنواره لذت ببرید.در اواسط قرن شانزدهم این پارک به صدر اعظم نیسانجی فریدون بی هدیه داده شد و بعدها نام او را بر این پارک نهادند. در قرن هفدهم سلطان مراد چهارم تمام املاک را به فرمانده صفوی اهدا کرد. در حدود سال ۱۸۶۰ خدیوا اسماعیل پاشا فرمانروای عثمانی سه عمارت به رنگ های زرد، صورتی و سفید در این پارک احداث کرد. عمارت زرد رنگ، عمارت چوبی بزرگی است که در مرکز پارک و به سمت بسفر واقع شده و همچنین دارای ویژگی های معماری عثمانی و دکوراسیون داخلی بسیار زیبایی می باشد. در گذشته این عمارت به عنوان مهمانخانه استفاده می شده است. تزئینات سقف و دیوارها کار معمار دربار، «سارکیس بایلان» است. سقف ها با رنگ روغن، به شکل گل نقاشی شده اند و کنده کاری های برجسته ای دارند. درب ها و پنجره ها مانند تزئینات داخلی به رنگ روشن هستند و شکوه آن را به نمایش می گذارد. در شمال شرقی این عمارت یک تالاب واقع شده است.
کاخ دولما باغچه استانبول
کاخ دولما باغچه در قرن هجدهم به دستور سلطان عبدالمجید یکم در سال های ۱۸۸۹ تا ۱۹۰۹ میلادی ساخته شده و به عنوان مرکز اداری اصلی امپراطوری عثمانی بوده است. ملکه بریتانیا – ویکتوریا اول، بزرگترین چلچراغ بوهمی را به سلطان عثمانی هدیه داد که اکنون این هدیه در کاخ دولماباغچه قرار دارد. کاخ دولما باغچه در قسمت اروپایی تنگه بسفر واقع شده است.
منبع:خبرگزاری مهر
https://anahitatours.ir/wp-content/uploads/2019/12/CggYHFXNifaAU2F8AAZ6jBrLQJ4927.jpg11181678shahrzad dehghanihttps://anahitatours.ir/wp-content/uploads/2018/10/top-logo01-300x138.pngshahrzad dehghani2019-12-08 11:18:242019-12-08 11:39:35تور استانبول، یک سفر به دو قاره
فَرَت بافی یکی از صنایع دستی سنتی خراسان شمالی، بخشی از فرهنگ، هنر و تجلی ذوق مردمان این دیار است که قدمتی چندصد ساله دارد و بافندگان، این شیوه بافت را بیشتر به صورت سینه به سینه به دیگران انتقال دادند و به عنوان میراثی ناملموس به ثبت ملی نیز رسیده است.
فَرَت بافی نوعی نساجی سنتی به منظور بافت پارچه های محلی زیبا و رنگارنگ است که برای حوله، شال، روسری، بقچه، چادر شب، پیژامه، زیر پیراهنی، چادر و… استفاده می شود.
بیشتر صنعتگران این حرفه، زنانی هستند که هنر فَرَت بافی را از مادران خود آموخته اند؛ هنری که بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد و همچنان جای خود را در بین انواع پارچه های سنتی و صنعتی حفظ کرده است و حتی می تواند با بسیاری از آن ها رقابت کند.
زنان روئینی در شهرستان اسفراین، فَرَت را درکارگاه های خانگی تولید می کنند و معمولأ این هنر در یک خانواده از مادر به دختر ارث می رسد و دختران در کنار مادران پارچه بافی می کنند. عرض این دستبافته ۵۰ الی ۷۰ سانتیمتر است و طول آن تا ۷۰ متر نیز می رسد.
این هنر، دست بافته دستگاهی بوده و الیاف به کار رفته در پارچه ها معمولاً از ابریشم های الوان و در رنگهای زنده و شاد است که البته در حال حاضر، نخ های پشمی و پنبه ای نیز جهت بافت مورد استفاده قرار می گیرد، دارای نقوش هندسی و بیشتر به صورت چهارخانه و اکثراً به رنگ زمینه قرمز بافته می شود.
نقوش، انعکاسی از زندگی بی پیرایه هنرمند روستایی است که با الهام گرفتن از طبیعت و فضای پیرامون خود، بسیار ساده و به دور از پیچیدگی بر روی پارچه نقش می بندد وگل و گیاه و پرنده در آن به وفور به چشم می خورد. گل نماد معنویت و لطافت، پروانه نشانه پیوند زمین با آسمان و احترام به طبیعت و درک جهان پیرامون است.
در حال حاضر حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر به روش سنتی کار می کنند و بقیه با دستگاه استقلال (نیمه اتوماتیک) و بیشتر مردان با دستگاه ماشینی کار می کنند؛ دستگاه سنتی رایج ترین دستگاه که در بیشتر کارگاههای خانگی مرسوم است و از اجزای ورد، شانه، پاشور، ماکو، ماسوره تشکیل شده در حالی که دستگاه استقلال همانند دستگاه سنتی است و کلیه مراحل بافت به روش سنتی بوده، فقط در دستگاه استقلال بعضی از اجزا مثل شانه از جنس فلز است که هنرمند در دستگاه استقلال می تواند پارچه را با ابعاد بزرگتر و متراژ بیشتر تولید کند.
فرت بافی در دهکده نساجی سنتی کشور
علی عابدی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، در این باره گفت: روستای رویین اسفراین به دلیل وجود صنعتگرانی که از روزگاران گذشته در کار تولید پارچه های سنتی از جمله چادر شب فعالیت می کردند، سال ۹۰ به عنوان نخستین دهکده نساجی سنتی کشور نام گرفت.
عابدی افزود: این روستا با دارا بودن بیشترین بافنده و بالاترین میزان تولیدات منسوجات سنتی، سالانه ۱۵۰ هزار مترمربع حوله، دستمال و… تولید می کند.
وی عنوان کرد: این دست بافته ها به دلیل مواد اولیه و ابزار کار مختصر و ارزش افزوده بالا، توجیه اقتصادی خوبی برای بافندگانی دارد که اغلب به صورت خانوادگی به این کار مشغول هستند.
وی تصریح کرد: تشکیل کلاسهای آموزشی و انتقال روش های تولید جوراب بافی از اهداف در حال انجام این اداره کل است که خود بسترهای مناسبی را برای اشتغال جوانان فراهم می کند و این میراث ناملموس را زنده نگاه می دارد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی با اشاره به شناسایی صنعتگران فعال در این رشته و برخوردار نمودن آنان از حمایت ها و تسهیلات بانکی، گفت: کاربردی کردن این تولیدات، نقش مهمی در وارد کردن آنها به سبد مصرفی خانواده و همچنین رونق اقتصادی خواهد داشت.
عابدی بر تبلیغات کافی در جهت شناساندن هر چه بیشتر اهمیت صنایع دستی و محصولات چادرشب برای تشویق پیشه وران در بالا بردن کیفیت و کمیت و به روز رسانی این محصول تاکید کرد و حضور در نمایشگاه های صنایع دستی را در این زمینه تاثیرگذار دانست.
وی اظهار کرد: همچنین تشکیل کارگروهی متشکل از فعالان بخش پوشاک و رودوزیهای سنتی به منظور تلفیق نقوش و نگارههای البسه محلی سنتی در پوشاک مورد استفاده امروزی نظیر مانتو، شال، روسری و… از دیگر اقدامات در این زمینه محسوب میشود.
قداست فَرَت بافی در بین اهالی خراسان شمالی
علی حسین پناه، کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی نیز در این باره گفت: فَرَت بافی دارای مصارف کاملا کاربردی است و در بین اهالی استان قداست ویژه ای داشته و در حال حاضر نیز به عنوان تزئین استفاده می شود.
حسین پناه افزود: این هنر در زمان های بیکاری به ویژه فصول سرد که کشاورزان از اوقات فراغت بیشتری برخوردارند بیشتر رونق دارد.
وی با بیان اینکه فَرَت بافی منطبق با فرهنگ منطقه ای بوده و در زندگی گذشته تعریف شده بود، عنوان کرد: در تمام مراحل ساخت این بافتنی از مواد طبیعی استفاده می شود و به طور کاملا طبیعی است.
کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی تصریح کرد: از مزایای مهم تهیه این بافتنی می توان به وفور مواد اولیه در استان و در دسترس بودن آن اشاره کرد.
منبع:ایسنا
https://anahitatours.ir/wp-content/uploads/2019/12/8740535_389.jpg7201280shahrzad dehghanihttps://anahitatours.ir/wp-content/uploads/2018/10/top-logo01-300x138.pngshahrzad dehghani2019-12-08 11:08:592019-12-08 11:08:59فَرَت بافی؛ هنری با قدمت چند صدساله در خراسان شمالی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان از برگزاری جشنواره ملی «گردشگری کودک و خانواده» در دی ماه امسال در همدان خبر داد و گفت: با توجه به ظرفیتهای موجود همدان در زمینه گردشگری کودک به دنبال معرفی شایسته این استان به عنوان پایلوت شهر کودک هستیم.
علی خاکسار در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه همدان یکی از ۹ استان منتخب برای برگزاری رویداد ملی در نیمه دوم سال بوده است، بیان کرد: همدان با عنوان برند گردشگری کودک و خانواده در کشور شناخته شده و رویدادهایی مانند جشنوارههای تئاتر و فیلم کودک و نوجوان و نمایشگاه گردشگری که طی دو سال اخیر برگزار شده، در این روند مؤثر بوده است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کودکان در انتخاب مقصد گردشگری خانوادهها نقش مؤثری دارند، اظهار کرد: برنامههای متنوعی برای این جشنواره تنظیم و به معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی ارسال شده است و در روزهای آینده جلسه هماهنگی با دستگاههای مختلف با حضور رسانهها انجام خواهد شد.
خاکسار تاریخ پیشنهادی برگزاری جشنواره گردشگری کودک و خانواده را ۱۸ تا ۲۳ دیماه عنوان کرد و گفت: این تاریخ به احتمال زیاد تصویب خواهد شد و برای تمامی روزهای جشنواره یک برنامه خاص تعریف شده است.
وی در پایان معرفی همدان به عنوان پایلوت شهر کودک را مستلزم همکاری دستگاههای مرتبط دانست و بیان کرد: مشارک و همراهی ارگانهایی از جمله آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دانشگاههای استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری همدان در جهت هم افزایی، میتواند در دستیابی همدان به این عنوان تأثیرگذار باشد.
منبع:ایسنا
https://anahitatours.ir/wp-content/uploads/2019/12/Travel-Mom-Kids_f.jpg9601280shahrzad dehghanihttps://anahitatours.ir/wp-content/uploads/2018/10/top-logo01-300x138.pngshahrzad dehghani2019-12-08 10:59:252019-12-08 10:59:25جشنواره «گردشگری کودک و خانواده» در همدان برگزار میشود
Mark Wiens یکی از ۲۰ چهره شناخته شده در یوتیوب است، ویدئوهای او از غذاهای خیابانی گاهی اثری شبیه بمب در شبکههای اجتماعی دارد. او حالا در ایران است.
به گزارش ایسنا، مارک درحالی به ایران سفر کرده که تحت تاثیر اقدام رسانههای جهانی، ایران کشوری ناامن معرفی شده و سفر به آن درحال حاضر اقدامی خطرناک قلمداد شده است. وزارتخانههای امور خارجه برخی کشورها از جمله فرانسه نیز در ماههای گذشته نقشه ایران را در وبسایت خود به رنگ زرد (ناامن) درآورده و از علائم هشداردهنده برای سفر به این کشور استفاده کرده و حتی شهروندانشان را نیز از این سفر برحذر داشتهاند. این توصیهها سبب تجدید نظر بعضی از توریستها برای سفر به ایران شده است.
با این حال برخی شخصیتهای اثرگذار در شبکههای اجتماعی بدون توجه به اخبار رسانهها و توصیههای دولتها راهی ایران شدهاند؛ کشوری که این روزها ناآرام و آشفته نمایش داده میشود.
پیش از مارک وینز، جهانگردان اثرگذار دیگری به ایران سفر کرده تا به گفته خودشان چهره واقعی این کشور را نشان دهند. ویدئوهای آنها نه تنها مخاطبانشان را، بلکه دیگر شخصیتهای اثرگذار در یوتیوب را برای سفر به ایران به صف درآورده است.
«ترِوُر جیمز» و «مارک وینز» که جزو ۲۰ چهره مطرح یوتیوب در سال ۲۰۱۹ بودهاند. جیمز حدود یک ماه پیش به ایران سفر و از غذاهای محلی ایران ویدئوهایی تهیه کرد.
مارک از دو سال پیش قصد داشته به ایران سفر کند. او گفته بود: «ایران یکی از کشورهای مهم در لیست من است، از آنهایی که حتما باید سر بزنم و غذاهای خوشمزهاش را امتحان کنم اما متاسفانه تا امروز این شانس را نداشتهام و بیشتر هم به دلیل بودجه و اقامت بوده است. امیدوارم این اتفاق زودتر بیفتد و بتوانم به ایران سفر کنم.»
او حالا با انتشار تصاویری از برج آزادی و کباب ایرانی از حضورش در ایران خبر داده است.
«مارک وینز» اصالتا آمریکایی است اما با همسرش در بانکوک زندگی میکند. سفرهای او رسما از سال ۲۰۰۹ آغاز شده و در کشورهای زیادی از چهار قاره ماجراجویی کرده و از غذاها و فرهنگ آنها ویدئوها ساخته است.
او خود را یک مسافر تماموقت معرفی میکند که گاهی به همراه همسر و فرزندش به انگیزه تجربه غذاهای خوشمزه به دل فرهنگهای مختلف میزند. این ویدئوبلاگر بیشتر به تهیه فیلم از غذاهای خیابانی و محلی علاقهمند است که طرفداران زیادی هم دارد. درحال حاضر حدود هشت میلیون کاربر در یوتیوب، فیسبوک و اینستاگرام ماجراها و ویدئوهای مارک وینز را دنبال میکنند. ویدئوهای او روزانه میانگین ۱.۳ میلیون بازدید دارد.
این جهانگرد در مصاحبههای متعددی گفته که در کنار خوردن غذاهای خوشمزه، دوست دارد وبلاگنویسی کند و تجربههای بینظیرش را با مردم به اشتراک بگذارد. درآمدش هم از تبلیغ در این فیلمها، فروش کتابهای الکترونیکی، تیشرت و لیوان تامین میشود. آخرین بار یک نشریه که از درآمد سلبریتیها در شبکههای اجتماعی گزارش تهیه میکند، تخمین زد او از محل تبلیغات در ویدئوهایش روزانه حدود ۵ هزار دلار میتواند درآمد کسب کند.
مارک، غذا را مهمترین و بهترین راه ارتباطی با مردم جهان میداند و در وبلاگش نوشته است: «معتقدم وقتی مسافرت میکنید، بهتر از غذا راه دیگری برای ارتباط با مردم ندارید.
مهم نیست از کدام فرهنگ و یا کشور هستید و یا تصمیم گرفتهاید به کجا سفر کنید، مهم این است که غذا تنها موضوع مشترک بین ما است که بخش بزرگی از زندگیمان را نیز تشکیل میدهد.
هدف من این است که در کنار توصیههای غذایی و معرفی غذاهای خوشمزه و رستورانهای معتبر، به شما الهام دهم تا از منطقه راحت خود خارج شوید، اهدافتان را تعیین کنید و آنچه را که بیشتر علاقهمندید، دنبال کنید.»
در وبلاگ «مارک وینز» نوشته شده که ویدئوهای او معمولا یکشنبهها و چهارشنبهها به اشتراک گذاشته میشود؛ ویدیوهایی که در برخی شبکههای بینالمللی تلویزیونی هم پخش میشود و به نظر مخاطبانش محتوایی هدفمند و محبوب دارد.
منبع:ایسنا
https://anahitatours.ir/wp-content/uploads/2019/12/wedding-malaysia-1-X3.jpg10671600shahrzad dehghanihttps://anahitatours.ir/wp-content/uploads/2018/10/top-logo01-300x138.pngshahrzad dehghani2019-12-08 10:55:022019-12-08 10:55:29یکی از ۲۰ جهانگرد معروف یوتیوب به ایران آمد
جزیره هرمز، جزیرهایست پر از شگفتی. سرزمین خاکهای رنگی. جایی که قرمزی خاک و آبی دریا با هم یکی میشوند.راههای رسیدن به جزیره خیلی آسان است، چون از شهرهای مختلف به بندرعباس هم قطار هست و هم هواپیما. به بندرعباس که رسیدید لنجها و قایقهای اسکله که هر ۱۵ دقیقه یک بار از صبح تا ساعت ۴ عصر به سمت قشم و از آنجا به هرمز میروند شما را به مقصد میرسانند.قبلاها جزیره هرمز بکرتر بود، بکرتر از این نظر که وقتی هوا مساعد و وقت سفر به جنوب میشد کمتر کسی به مقصدی مثل هرمز فکر میکرد. انتخاب یا قشم بود یا کیش. اما وقتی اولین گروههای طبیعتگردی به هرمز رفتند و آلبومها پر شد از عکس جایی که تا چشم کار میکرد خاک رنگی داشت، آدمهایی که سرخوش کنار دریا لمیده بودند و عکسهایشان پر از رنگ بود، کم کم هرمز هم بر سر زبانها افتاد و مثل جزیرهای ناشناخته کشف شد. هرمز جزیرهایست سن و سالدار. در منابع آمده که این جزیره ۶۰۰ میلیون سال قدمت دارد. هرمز تا پیش از اینکه مورد حمله مغولان قرار بگیرد تجارت پورونقی داشته ولی مغولها که آمدند آبادی و زندگی را هم با خودشان بردند. کمپ زدن در جزیره هرمز طرفدار زیاد دارد و یکی از انگیزههای کمپرها از سفر به هرمز هم همین است. برای خیلیها که درگیر زندگی شهری هستند، کمپ کردن و چند روز را کنار دریا بودن و مثل بدویها زندگی کردن حتماً حال و هوای دیگری دارد.
منبع:ایسنا
https://anahitatours.ir/wp-content/uploads/2019/12/جزیره-هرمز-1.jpg7761200shahrzad dehghanihttps://anahitatours.ir/wp-content/uploads/2018/10/top-logo01-300x138.pngshahrzad dehghani2019-12-08 10:37:272019-12-08 11:39:48ایران زیباست؛ جزیره هرمز
رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با تاکید بر احیای آموزش و تلاش برای ثبت جهانی هنر لعاب زرین فام به عنوان یک لعاب ایرانی در یونسکو خاطرنشان کرد: آثار ساختهشده در کشور بسیار قویتر از نمونههای مشابه این لعاب است که توسط پژوهشگران ژآپنی ساخته شدهاند.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف زاده ـ رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ـ روز شنبه (۱۶ آذر ماه) با اعلام این خبر، درباره تاریخچه سفال زرینفام نیز توضیح داد: در آثاری که از دوران پیش از اسلام بهخصوص در دوره ساسانی به دست آمده، استفاده از طلا و نقره در ساخت ظروف مشاهده شده و این مواد یکی از مهمترین موادی است که هنرمندان از آن بهره میبردند. به همین علت در دورههای یادشده شاهد ساخت ظروف طلایی و نقرهای و گسترش هنرهای مرتبط با آن مانند قلمزنی و دواتگری هستیم.
او افزود: با ورود اسلام به ایران و تغییر مباحث تفکری و اعتقادی مبنی بر اینکه در فرهنگ اسلامی نباید از طلا و نقره برای ظروف استفاده شود و مکروه دانستن این امر میان مردم، استفاده از ظروف سفالی به جای استفاده از ظروف ساخته شده با چنین فلزات و مواد گرانبهایی گسترش یافت.
رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی با بیان اینکه «در اوایل دوره اسلامی مراکز سفالگری در ایران گسترش بسیاری پیدا کرده بود»، اظهار کرد: در این دوره شاهد آن هستیم که در شهرهایی مانند نیشابور، ری، اراک، کاشان و … سفالگری و ساخت ظروف اهمیت بسیاری پیدا میکند؛ با این حال همچنان هنرمندان و صنعتگران این دوره در تلاش بودند تا بتوانند لعابهایی را تولید کنند که ویژگیهای زیباشناسانه بهتری داشته و شفافتر باشند.
او ادامه داد: در اوایل دوره اسلامی تحولات عمدهتری در بحث لعاب بهوجود میآید و شیوههای مختلف لعابگذاری از تنوع لعابها گرفته تا شیوه ساخت لعابهای زیررنگی، رو رنگی و … گسترش پیدا میکند.
شریفزاده با بیان اینکه «منع بهکارگیری طلا و نقره در دوره اسلامی باعث گشایش در بخش دیگری از هنر و بهکارگیری مواد در ایران شده است»، گفت: صنعتگران دوره اسلامی با تولید لعابهای گوناگون با شیوههای مختلف توانستند ظرفهای سفالی بسازند که با اینکه تلالو طلا را دارند در آنها از طلا استفاده نشده است.
این پژوهشگر حوزه هنرهای سنتی افزود: موارد مطرحشده دارای وجه مهمی است؛ چه به دلیل هنری که در کیمیاگری اتفاق افتاده و چه به لحاظ ساخت و اختراع انواع لعابهای زیبا و بهکارگیری آنها در ساخت ظروف. اوج بهره گیری از این دستاورد و استفاده از لعاب زرین فام از اواخر دوره سامانی و اوایل دوره سلجوقی شروع شده و تا سالهای متمادی یکی از مهمترین خصوصیات ظروف، ساخت ظرفهای زرین فام بوده است.
شریفزاده با بیان اینکه «از دوره سلجوقی ظروفی در دسترس است که در موزههای دنیا و ایران نگهداری میشود»، یادآور شد: این ظروف تلالو طلایی دارند که باعث افزایش زیبایی خاص برای ظروف سفالی شدهاند. ساخت لعاب زرین فام در دورههای ابتدایی بسیار سخت، خاص و با مواد منحصر به فردی صورت میگرفت و در دورههای مختلف با فراز و فرودهایی همیشه تکرار شده تا اینکه در دوره قاجار این هنر رو به افول رفته و با وجود آنکه کما بیش ظروف زرینفام تولید میشدند، ولی استفاده از آنها به دلیل کاهش منع استفاده از ظروف طلایی کمتر شده است.
شریفزاده در ادامه به هنر دوره معاصر غرب و اروپا در ساخت لعابهای جدید به وسیله فناوریهای نو اشاره کرد و گفت: غربیها توانستند با استفاده از فناوریهای نو، لعابهای لاستری را تولید کنند که وجه تلالو رنگ طلایی را در لعابها ایجاد کرده و باعث درخشان شدن رنگهای متنوع در ظروف میشود.
او همچنین به بیان توضیحاتی درباره تفاوت لعاب لاستری و لعاب زرین فام پرداخت و تصریح کرد: در ساخت لعاب لاستری از خود طلا برای تلالو و بهدست آوردن رنگ طلایی استفاده میشد، در حالی که اساس ساخت لعاب زرین فام بدون استفاده از طلا است و به همین دلیل قیمت لعاب لاستری بسیار گران است.
رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی ادامه داد: در عصر حاضر یک دوره فراموشی نسبت به ساخت لعاب زرین فام صورت گرفت و به همین خاطر تعداد اندکی از اساتید قدیم این حوزه گاهی از نمونههای لعابهای زرین فام و لعاب خاصی که اصطلاحا به آن لعاب غازمغازی یا لعاب پر طاووسی میگویند، برای تولید ظروف استفاده کردهاند.
شریفزاده تصریح کرد: در واقع تفاوت لعاب زرین فام با غازمغازی این است که در لعاب زرین فام ظرف رنگ طلایی به خودش میگیرد، اما لعاب غازمغازی یک حالت رنگین کمانی مانند پر طاووس به ظروف میدهد؛ با این حال برخی افراد ناآگاه به اشتباه این دو لعاب را با یکدیگر برابر میدانند، در حالی که لعابهای یاد شده با هم متفاوتند، ولی سرچشمه یکسانی دارند.
او افزود: برخی در دوره معاصر با مراجعه به منابع قدیمی تلاش کردند تا هنر لعابسازی زرین فام را احیا کنند؛ به همین علت به یکی از منابع قدیم مربوط به اواخر دوره سلجوقی و اوایل دوره ایلخانی به نام عرایس الجواهر که شیوه ساخت لعاب زرین فام را به صورت مختصر توضیح داده، مراجعه کردند با این حال چون متن با استفاده از اصطلاحات و کلمات متدوال آن روزگار به نگارش درآمده نتوانستند به صورت دقیق از شیوه ساخت این لعاب پی ببرند.
رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی با بیان اینکه «پژوهشهای بسیاری در سال های اخیر به منظور ساخت و به دست آمدن فرمول لعاب زرین فام توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفته است»، اظهار کرد: لعاب غازمغازی به صورت محدود توسط هنرمند اصفهانی مرحوم کوشش مورد استفاده قرار می گرفته است. محمد مهدی انوشفر، پژوهشگر و از سفالگران باسابقه و منحصربهفرد در ایران طی سالهای اخیر به موضوع لعاب زرین فام ورود کرده و با بهرهگیری از دانش تجربی اساتید گذشته و مطالعات بسیار گسترده شیوههای کاری لعابکاران را مورد مطالعه قرار داده و با آزمایشهای فراوان توانسته نمونههایی از لعاب زرین فام را ساخته و به کار گیرد.
او خاطرنشان کرد: همچنین عباس اکبری، عضو هیات علمی دانشگاه کاشان نیز توانسته به وسیله مطالعه و استفاده از تجربیات گردآوری شده، نمونههای دیگری از لعاب زرین فام را به دست آورند. جالب است که در حوزه لعاب زرین فام پژوهشگران فرانسوی کارهای مطالعاتی خوبی انجام دادهاند. همچنین کاتو، پژوهشگر ژاپنی و پسرش تلاش کردند تا با جمعآوری ظروف زرین فام قبل و پس از انقلاب به چگونگی ساخت این لعاب دست یابند و با وجود اینکه توانستند نمونههای مشابهی از این لعاب را به صورت محدود تولید کنند، اما نمونههای ایرانی ساخته شده در کشور بسیار قویتر و شبیهتر به لعاب اصلی هستند.
او در ادامه به اهمیت پژوهشها در حوزه لعاب زرین فام پرداخت و تصریح کرد: باید تلاش شود تا با شناخت و تولید لعاب زرین فام این لعاب به عنوان یک لعاب ایرانی در یونسکو به ثبت جهانی برسد و این هنر مغفول مانده احیا و آموزش مجدد آن در کشور آغاز شود.
شریفزاده همچنین در رابطه با مدعیان تولید انبوه لعاب زرین فام در ایران گفت: در کشور تنها دو الی سه نفر هستند که توانستهاند نمونههای مشابهی از لعاب زرین فام را تولید کنند و دیگر افراد مدعی در حقیقت از همان رنگهای لعابهای لاستری استفاده می کنند و همان گونه که توضیح داده شد این لعاب با لعاب زرین فام که بدون استفاده از خود طلاست بسیار متفاوت است.
رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی در ادامه از مسوولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خواست تا با تعریف پروژه و تامین اعتبار، این هنر رو به فراموشی را دوباره احیا و شرایط را برای ثبت، انتقال و آموزش آن را فراهم کنند.
منبع:ایسنا
https://anahitatours.ir/wp-content/uploads/2019/12/61504912.jpg8351000shahrzad dehghanihttps://anahitatours.ir/wp-content/uploads/2018/10/top-logo01-300x138.pngshahrzad dehghani2019-12-08 10:22:402019-12-08 11:39:59تلاش برای ثبت جهانی لعاب ایرانی زرینفام