سفر تفریحی با کشتی ابداع چه کسی است؟

تا چشم کار می‌کند، آبی دریا‌ها و اقیانوس‌ها. هرچند روز یک بار هم کشتی در بندری پهلو می‌گیرد و مسافران به گشت و گذار می‌پردازند و غروب دوباره سوار کشتی می‌شوند و راهی بندری دیگر.

کشتی‌های تفریحی امروزین، قصرهای شناور هستند. کتابخانه، سینما، رستوران، امکانات ورزشی، استخر، حمام سونا و ده‌ها امکانات تفریحی و سرگرمی دیگر در مدت سفر در اختیار مسافران کشتی‌های تفریحی قرار می‌گیرد.

سفرهای دریایی با کشتی‌های بادبانی تا قرن نوزدهم با بیماری، گرسنگی، تشنگی و خطر مرگ به واسطه غرق شدن کشتی‌ها همراه بودند. در سال ۱۸۸۹ اولین کشتی بخار با نام “تویتونیک” ساخته شد و کشتی‌ها “ثبات، قدرت و سرعت” بیشتری یافتند.

کشتی‌های جنگی، صیادی، باربری و مسافربری. این‌ها کاربردهای کشتیرانی تا ۱۲۵ سال پیش بودند. کشتی‌های باربری – مسافربری که بیشتر مهاجران اروپایی را به آمریکا می‌رساندند از کیفیت نازلی برخوردار بودند.

در فصل زمستان اکثر کشتی‌های مسافربری در دوران گذشته به دلیل نداشتن مسافر در لنگرگاه‌ها باقی می‌ماندند. “آلبرت بالین”، (عکس) رئیس بخش مسافربری شرکت کشتیرانی “HAPAG” در هامبورگ ایده‌ای ساده ولی بسیار خلاقانه داشت و آن “استفاده از کشتی مسافربری ۱۴۴ متری آگوستا ویکتوریا برای سفر تفریحی به آب‌های مناطق گرمسیری” بود.

بدین ترتیب آلبرت بالین ایده خود را اجرایی کرد و اولین سفر تفریحی جهان با یک کشتی در روز ۲۱ ژانویه سال ۱۸۹۱ از بندر کوکس‌هافن با ۱۷۴ مسافر عازم آبهای ایتالیا و سپس خاور میانه شد. سفری که ۵۰ روز به طول کشید.با این ایده شرکت “HAPAG” توانست در فصل زمستان و سرما، ثروتمندان زیادی را جلب سفرهای تفریحی به مناطق گرمسیری بکند و در عین حال از رقبا پیشی‌ گیرد

با این ایده شرکت “HAPAG” توانست در فصل زمستان و سرما، ثروتمندان زیادی را جلب سفرهای تفریحی به مناطق گرمسیری بکند و در عین حال از رقبا پیشی‌ گیرد.

برای استفاده تفریحی از کشتی آگوستا ویکتوریا تغییراتی در این کشتی صورت گرفت.

از ایده آلبرت بالین استقبال وسیعی صورت گرفت و به مرور شرکت‌های دیگر نیز پا به عرصه ارائه سفرهای تفریحی گذاشتند. با غرق شدن کشتی تایتانیک که در آن زمان بزرگترین کشتی تفریحی جهان بود و کشته شدن ۱۵۱۴ نفر از ۲۲۰۰ مسافر آن، ضربه سختی به صنعت مسافرت با کشتی تفریحی وارد آمد.

علیرغم ضربه سختی که غرق شدن کشتی تایتانیک به صنعت مسافرت با کشتی تفریحی وارد کرد، با این حال این روند نه تنها متوقف نشد، بلکه توسعه یافت و بر تعداد کشتی‌های تفریحی و مسافران نیز افزوده شد.

در سال ۲۰۱۵ در سراسر دنیا ۲۲ میلیون نفر از امکان کشتی‌های تفریحی برای مسافرت استفاده کرده‌اند. در آلمان همزمان با اوج تعطیلات قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابند و بطور متوسط به ۱۵۰۰ یورو می‌رسند که به نسبت ۵ سال قبل ۳۰ درصد کاهش نشان می‌دهند.

این کشتی‌های عظیم تفریحی حالا از امکانات بسیار لوکسی برخوردارند. بر روی برخی از آن‌ها سوئیت‌های ۳۶۰ متر مربعی بسیار لوکسی نیز ساخته شده است.

در این کشتی‌ها انواع و اقسام امکانات سرگرمی برای مسافران وجود دارد.

برای سال ۲۰۱۶ قرار است یازده کشتی فوق مدرن تفریحی جدید نیز وارد کار شوند.

وقتی کشتی‌های تفریحی در بنادر پهلو می‌گیرند، در آنجا نیز امکانات زیادی در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

در سال‌های اخیر بر تعداد مسافران کشتی‌های تفریحی افزوده شده است. اگر در گذشته افراد ثروتمند و سالمندان از این امکان استفاده می‌کردند حالا طبقات متوسط و جوان نیز به مسافران این کشتی‌ها افزوده شده‌اند. از دلایل مهم افزایش تعداد مسافران در این کشتی‌ها وجود ناامنی، تروریسم و بمب‌گذاری در بسیاری از کشورهای مقصد توریست‌ها نام برده می‌شود.

منبع:دویچه وله

 

پنج ابتکار برای رونق گردشگری در ایران

تعیین مسیرهای گردشگری متنوع، تعیین تقویم جشنواره‌ها، معرفی سفیر، استفاده از ظرفیت مغفول و استفاده از چهره‌ها از جمله ابتکاراتی است که می‌توان از آنها برای رونق گردشگری ایران بهره برد.

غلامحسین ابراهیمی‏ ، کارشناس حوزه بین الملل و گردشگری فارغ التحصیل کارشناسی ارشد روابط بین الملل بیش از بیست سال سابقه کار در بخش های اقتصادی و گردشگری در کشورهای تونس، اردن، لهستان، لیتوانی ، مالزی و ازبکستان در کارنامه خود دارد. وی در حال حاضر، رایزن درجه یک سفارت جمهوری اسلامی ایران  در تاشکند است.  او در یادداشتی مشکلات گردشگری ایران را بررسی و پیشنهادهایی برای حل آنها مطرح کرد.

شاید بتوان مشکلات گردشگری ایران را در دو مقوله بررسی کرد؛ مقوله اول را می توان ذهنیت تصمیم گیرندگان و نخبگان اجرایی کشور دانست که هنوز به معنای واقعی کلمه گردشگری را به عنوان یک صنعت درآمد زا با غلبه ماهیت اقتصادی نپذیرفته اند. مقوله دوم را طبعاً می توان در حوزه های مختلفی مانند این مشکلات بیان کرد. نبود زیرساخت های گردشگری، ضعف خدمات فرودگاهی و اقامتی، عدم وجود سیستم حمل و نقل چند وجهی ارزان (ریلی، هوایی و زمینی)، آموزش مستمر مردم و فعالان حوزه گردشگری، ضعف دانش زبان انگلیسی، مشکل انتقال مالی و بانکی، نبود سیستم تبلیغات و بازاریابی هدفمند و روزآمد، مدیریت ضعیف اجرایی و گردشگری و در نهایت نبود نیروی انسانی آموزش دیده و آشنا به فرهنگ بین المللی و کار در عرصه گردشگری حرفه ای .

به عنوان مثال در بسیاری از کشورهای موفق گردشگری مثل تونس، بیشترین تنوع اقامتگاه در این کشورهاست. به طوری که حق انتخاب از هتل و اقامتگاههای ۱۰ دلاری تا بالای ۱۰۰ دلاری وجود دارد ، یا در زمینه آموزش مستمر، برگزاری کارگاههای آموزشی برای روستائیان فعال حوزه گردشگری جنگل و روستایی امری مستمر و برنامه ریزی شده است. شاید قبول این موضوع سخت باشد ولی در سال ۲۰۱۳ در ایام خدمت در لهستان، از بین حدود دوهزار گردشگر لهستانی و لیتوانیایی که در فاصله زمانی سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به ایران سفر کرده بودند، پرسش نامه ای را در قالب مسابقه سفر به ایران توزیع شد و در آن از مهمترین مشکل شان در سفر به ایران سوال شد که در پاسخ ، بیش از ۵۰ درصد آنها مشکل سرویس بهداشتی در ایران را مطرح کردند.

مطالعه دقیق اخبار روزانه گردشگری کشورها و یا مشاهدات حضوری دنیای بزرگ و متنوع گردشگری، می تواند نگاه دقیق و تجربه خوبی از ابتکارات گردشگری به ما بدهد که به برخی از آنها که محصول تجربه و مشاهده شخصی است، اشاره می شود؛

ابتکار اول: تعیین مسیر گردشگری متنوع و عادلانه. بسیاری از کشورهای فعال در حوزه گردشگری ، همزمان با توجه به مراکز اصلی گردشگری، نقاط کمتر توسعه یافته و دارای ظرفیت را نیز مورد توجه قرار می دهند، بطوری که امکان توزیع عادلانه کالای گردشگری فراهم شود. به عنوان مثال می توان به ابتکار ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی در سی سال گذشته برای معرفی جزیره گمنام لنکاوی و تبدیل آن از یک جزیره نسبتا فقیر و کمتر توسعه یافته به یکی از قطب های گردشگری آن کشور با هویت دادن آن به عنوان مرکز برگزاری نمایشگاهی (نظامی) و همزمان ایجاد جاذبه های تصنعی گردشگری و استفاده از ظرفیت گردشگری طبیعت آن اشاره کرد.

ابتکار دوم: تعیین تقویم جشنواره های گردشگری کشور. کشورهای مهم گردشگری معمولا در سه طرح شهری، استانی و ملی، تقویم های ثابت و سیال جشنواره های گردشکری را تدوین و معرفی می کنند که خود تبدیل به یکی از جاذبه های مهم در گردشگری داخلی و بین المللی می شوند. بعنوان مثال در لهستان تقویم گردشگری ثابت آن کشور در سطح ملی و شهری به طور سالانه با ذکر دقیق روز و ماه و حتی ساعت جشنواره می پرداخت که بالطبع این امر برنامه ریزی را برای گردشگر داخلی و خارجی برای شرکت در آن آسان می نمود.

ابتکار سوم: معرفی سفیر گردشگری. کشورهای در حال رشد  به لحاظ تبلیغاتی معمولا از بین شخصیت های موثر و تاثیر گذار کشورهای هدف که علاقمند به فرهنگ و تاریخ آن کشور هستند، فردی را به عنوان سفیر گردشگری معرفی و از نفوذ وی در بین افکار عمومی و نخبگان کشور هدف برای معرفی و به تعبیری بازاریابی گردشگری خود استفاده می کنند. این تجربه در کشورهایی مثل اردن، مغرب و مصر در گذشته و یا ازبکستان در سالهای اخیر به دفعات استفاده شده است. به طوری که ازبکستان در سال گذشته در کشورهای مختلف اقدام به معرفی سفیر گردشگری کرد که از آن جمله می توان به خانم اکو شری مارگیانتی رئیس دانشگاه گونادارمای اندونزی اشاره کرد که به عنوان سفیر افتخاری گردشگری ازبکستان در آن کشور انتخاب شد.

ابتکار چهارم: استفاده از ظرفیت مغفول و بلا استفاده محلی. هنر مدیریت گردشگری ، بهره برداری از امکانات و داشته های موجود است. نمونه ملموس این ابتکار را می توان در کشورهای مختلف از جمله مالزی در تبدیل سکوی نفتی غیر فعال در جزیره صباح این کشور به یک کالای گردشگری و هتل مشاهده کرد که به دلیل دسترسی خاص به مرجان های دریایی، به یکی از  جذابیت های گردشگری ایالت صباح مالزی تبدیل شده است. نمونه دیگر این ابتکار را می توان در معدن نمک ویلیچکای لهستان در نزدیکی شهر تاریخی کراکوف اشاره کرد که سالانه بازدید کننده میلیونی دارد.

ابتکار پنجم: استفاده از چهره ها. استفاده از چهره ها سالهاست که به عنوان تجربه موفق در حوزه گردشگری استفاده می شود. در این رابطه می توان به الگوی موفق اردن در معرفی جاذبه گردشگری غار پترا در سال ۲۰۰۴ اشاره کرد که هیات گردشگری و ملکه اردن با دعوت از تعدادی از شخصیت های برجسته و بویژه برندگان صلح نوبل ، پترا را در فهرست رقابتی عجایب هفت گانه که توسط یکی از موسسات بین المللی برگزار شده بود قرار داد. در دوره اخیر، کشورهای مغرب، مصر ، قطر و دبی نیز در استفاده از ابزار تبلیغاتی و چهره های تاثیر گذار موفق عمل کرده اند.

منبع:خبرگزاری مهر

هتل شناور روی دریا؛ ایده ‌یک مهندس ایتالیایی برای آیندگان

هتلی که حدودا یک کیلومتر درازا دارد و با سرعتی اندک روی آب‌های آزاد شناور می‌شود. این هتل که فرمی شبیه به ستون فقرات انسان دارد، ایده یک مهندس ایتالیایی است که امید دارد، آینده صنعت گردشگری را تغییر دهد.

جیان‌لوکا سانتوسوسو معتقد است که کشتی‌های تفریحی امروزی بسیار پرسرعت، پر سر و صدا و آلوده‌کننده محیط زیست هستند. این مهندس ایتالیایی متولد شهر تورین به همین دلیل خود وارد عمل شده و ایده ساخت هتلی شناور روی دریا را در سر می‌پروراند. این هتل که ” MORPHotel” نام دارد، با سرعتی اندک روی آب‌های آزاد حرکت می‌کند.

سانتوسوسو می‌گوید: «وقتی که آدم همه‌چیز داشته باشد، آن وقت است که زمان، یک کالای لوکس واقعی است.» کسانی که سوار کشتی این مهندس ایتالیایی می‌شوند، باید وقت به اندازه کافی داشته باشند. قوه محرکه این کشتی موج‌های دریا به شمار می‌رود و برای همین هم جابه‌جایی با این کشتی از یک نقطه به نقطه دیگر می‌تواند چندین ماه به درازا بکشد.

این هتل همانند یک مار میان آب‌ها می‌خزد. صفحه‌‌های خورشیدی وظیفه جذب انرژی را دارند. افزون بر آن در سر و ته این هتل، با استفاده از نیروی آب، برق تولید می‌شود. آب حاصل از بارش باران نیز ذخیره می‌شود. مهمانان نیز از میوه و سبزیجات تازه‌ای تغذیه می‌کنند که از باغ‌های شناور در هتل تهیه شده‌اند.

برای آن دسته از کسانی که سفر چندین ماهه روی آب کاری خسته‌کننده به شمار می‌آید، تدابیر ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. در کنار چندین اسکله‌ای که برای پهلو گرفتن کشتی‌های دیگر در MORPHotel ساخته شده‌‌اند، این هتل دارای یک باند ویژه فرود هلیکوپتر است. به هنگام طوفانی شدن دریا و خیزش امواج سهمگین، این هتل شناور می‌تواند تغییر فرم داده و یک حلقه محافظ پیرامون قایق‌هایی که درون آب هستند، ایجاد کند.

این مهندس ایتالیایی مقیم لندن در طرح‌هایش از طبیعت بسیار الهام می‌گیرد. نمونه آن طرحی است که برای ساخت خانه‌‌ای مسکونی در میان تپه‌های شنی تهیه شده است. جهت وزش و شدت باد در میان شن‌ها دائما در حال تغییر است. جیان‌لوکا سانتوسوسو با تکیه بر همین اصل، مدل این خانه مسکونی را طراحی کرده است.

او برای طراحی این مدل از یک برنامه کامپیوتری ویژه برای تجزیه و تحلیل باد کمک گرفته است. سانتوسوسو می‌گوید: «طبیعت بسیار پیچیده است. ما حالا به کمک دانش کامپیوتر می‌توانیم روند‌های طبیعی پیرامون‌مان را کاملا شبیه‌سازی کنیم و خودمان را با آن تطبیق دهیم.» در این خانه شنی، از باد برای ایجاد تناسب دمای اتاق‌ها استفاده می‌شود.

مبحث انرژی نقش بسیار پررنگی در طرح‌های سانتوسوسو بازی می‌کند. این خانه جلبکی نیز همانند هتل شناور MORPHotel در تأمین نیازهایش به انرژی، به صورت خودکفا عمل می‌کند. در این مدل جلبک‌ها پس از مدتی جمع‌آوری شده و طی فرایندی در رآکتورهای ویژه به سوخت طبیعی تبدیل می‌شوند. ساکنان این خانه از همین سوخت، برق مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند.

برخی از طرح‌های این مهندس ایتالیایی بسیار طبیعی به نظر می‌رسند؛ مثل این تصویر مونتاژی سرویس نقشه گوگل که هتل شناور MORPHotel را در حالی که در ساحل پهلو گرفته‌، نشان می‌دهد. اما هیچ‌کدام از طرح‌های سانتوسوسو تا کنون عملی نشده‌اند. او حالا امیدوار است که با این هتل، صنعت توریسم را تغییر دهد.

چندین سرمایه‌گذار تا این مرحله در مورد این هتل شناور با وی وارد مذاکره شده‌اند، اما پول کافی برای تحقق این ایده هنوز جمع‌آوری نشده است. سانتوسوسو با این حال امیدش را از دست نداده و می‌گوید که شاید به زودی دستکم مدل کوچکی از این هتل شناور ساخته و به آب انداخته شود.

منبع:دویچه وله

چرا گردشگران عاشق اسپانیا هستند؟

اسپانیا محبوب گردشگران است. آلمانی‌ها به‌شوخی جزیره مایورکا را ایالت هفدهم خود می‌دانند. هر سال میلیون‌ها نفر به اسپانیا سفر می‌کنند و امسال نیز بر تعداد گردشگران نیز افزوده خواهد شد. چرا همه عاشق اسپانیا هستند؟

زنده با اسپانیا (Viva España)

در هر موقع از سال که به اسپانیا بروید، اسپانیایی‌ها در حال برگزاری جشن‌های گوناگونی هستند. گرچه اکثر این جشن‌ها ریشه مذهبی دارند، اما ارائه غذاهای لذیذ، شراب، موزیک و حضور با لباس‌های سنتی به این جشن‌ها زیبایی خاصی می‌بخشند.

گردشگران مزه “تاپاس” (Tapas) را که از غذاهای ملی این کشور محسوب می‌شود، فراموش نخواهند کرد. تاپاس جمع لفظ “تاپا” است و به انواع خوراک‌های کوچک حاضری گفته می‌شود که به عنوان مزه در کنار نوشیدنی به ویژه شراب صرف می‌شوند. البته مجموع آن‌ها اغلب ناهار یا شام کامل محسوب می‌شود.

آلمانی‌ها می‌گویند:«اسپانیا، جشنی برای حواس پنج‌گانه است». بدون تردید در کنار غذا‌ها و شراب‌های لذیذ، موسیقی، آواز و رقص فلامنکو بخش فراموش نشدنی دیگری از جذابیت‌های اسپانیا است.

سن سباستین، مرکز استان باسک‌نشین گوئیپوسکوای واقع در شمال اسپانیا است. این شهر در سال ۲۰۱۶ یکی از پایتخت‌های فرهنگی اروپا است. سواحل سن سباستین سال‌هاست که بهشت موج سواران از سراسر دنیا است.

موزه گوگن‌هایم در شهر بیلبائو، همچون هیولایی نقره‌ای رنگ در زیر آفتاب می‌درخشد. این موزه که توسط فرانک او گری، آرشیتیک معروف آمریکایی طراحی شده از سال ۱۹۹۷ به این سو به نماد شهر تبدیل و سالی یک میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند.

عناصر مدرن شهرسازی و معماری از زمان برگزاری بازی‌های المپیک در سال ۱۹۹۲ بر فضای بندر بارسلون که مرکز کاتالان‌ها است، تاثیر گذاشته است. با این حال ساختار این شهر هنوز هم تحت تاثیر آنتونی گاودی، آرشیتکت مشهور اسپانیایی است که بسیار جلوتر از زمان خود می‌اندیشید و عمل می‌کرد. (عکس از Casa Batlló)

مادرید، پایتخت اسپانیا، یکی از مراکز فرهنگ و هنر جهان محسوب می‌شود. در این شهر بیش از ۲۰ موزه وجود دارند که معروف‌ترین آن‌ها “پرادو” است که به تاریخ هنر اروپا بین قرن ۱۲ تا ۱۹ میلادی می‌پردازد. در موزه ملکه سوفیا (عکس) بیشتر به هنر قرن بیستم پرداخته می‌شود. در اینجا تعدادی از آثار پابلو پیکاسو نگهداری می‌شوند.

یکی از معروف‌ترین راه‌های پیاده‌روی – زیارتی دنیا در اسپانیا وجود دارد که پس از ۸۰۰ کیلومتر به “سانتیاگو” ختم می‌شود. این شهر در دروان قرون وسطی بعد از رم و بیت المقدس / اورشلیم یکی از مهمترین شهرهای زیارتی مسیحیان بوده است.

دشت‌های بیکران و آسیاب‌های بادی در مرکز اسپانیا. “دن کیشوت” رمان معروف “سروانتس” نویسنده بزرگ اسپانیایی در این منطقه نوشته شده است و گردشگران می‌توانند در توری به طول ۴۰۰ کیلومتر در حال و هوای آن قرار گیرند.

“تورو د اوسبورن” (Toro de Osborne) که زمانی به عنوان نماد تبلیغی “برندی” (شراب فرآوری شده) در معابر نصب شد، حالا دیگر به نماد ملی اسپانیا و سوغاتی محبوب برای بسیاری از مردم دنیا تبدیل شده است.

نظر یکسانی در مورد گاوبازی وجود ندارد. برخی آن را نماد سنتی مردانگی و نبرد تن به تن انسان و گاو می‌دانند که هنوز هم طرفداران بسیاری دارد. برخی هم گاوبازی را سنتی مبتنی بر “حیوان آزاری” می‌دانند.

مسجد کوردوبا با ۸۶۵ ستون در سال ۷۵۸ میلادی در محله قدیمی یهودیان این شهر ساخته شده است. در قرن شانزدهم کلیسایی به آن افزوده شد.

ردپای حکومت ۸۰۰ ساله اعراب را می‌توان در اندلس مشاهده کرد. بازمانده‌های فراوانی از معماری موروها در اندلس بجا مانده‌است. این منطقه واپسین دژ مقاومت موروها پیش از بازپس‌گیری از سوی پادشاهان کاتولیک بود. گشت و گذار در الحمرا، کاخی که مشرف بر شهر گِرانادا است، بین ۵ تا ۶ ساعت طول می‌کشد.

کوستا بلانکا بعد از پاریس و لندن دارای بیشتر هتل در قاره اروپا است. گردشگردان عاشق آفتاب و دریا اسپانیا را در دهه ۵۰ میلادی کشف کردند.

دریا، ساحل، غذای خوب، طبیعت زیبا، امکانات فرهنگی و آنچه که گردشگران امسال بیش از پیش به آن توجه دارند: “امنیت” است. امسال اسپانیا بخش اعظم گردشگرانی که عازم مصر، تونس، ترکیه و یونان بودند را به خود جلب کرده‌است. بنا برگزارش‌های رسمی ۶۸ میلیون گردشگر در سال ۲۰۱۵ تعطیلات خود را در اسپانیا گذرانده‌اند.

هر سال آلمانی‌های زیادی به اسپانیا سفر می‌کنند. مقصد بسیاری از گردشگران آلمانی جزیره مایورکا است. بسیاری از ثروتمندان آلمانی در دهه‌ها و سال‌های گذشته در این جزیره ویلاهای لوکسی نیز خریداری کرده‌اند. علاقه آلمانی‌ها به این جزیره به حدی است که برخی به شوخی جزیره مایورکا را ایالت هفدهم آلمان می‌دانند.

منبع:دویچه وله

 

جشن و جشنواره‌های عجیب و غریب در اروپا

هر ساله فستیوال‌ها و جشن‌های زیادی در سراسر اروپا برگزار می‌شود که شماری از آنها بسیار منحصر به فرد و به عبارتی عجیب و غریب‌اند؛ از جشن “توماتینا” در اسپانیا گرفته تا پیکارهای “فوتبال تاریخی” در ایتالیا.

شب جادوگران در آلمان

منطقه هارتس در آلمان هر ساله در شامگاه ۳۰ آوریل شاهد جشن جادوگران (Walpurgisnacht) است که با برپا کردن آتش و نیز رقص‌هایی ویژه همراه است. قدمت این جشن که معمولا در بیش از ۲۰ شهر و روستای منطقه هارتس برگزار می‌شود، به اواسط قرن هفدهم میلادی برمی‌گردد. هر ساله هزاران نفر از این جشن دیدن می‌کنند. شرکت‌کنندگان در این جشن لباس‌های شیطانی و ویژه جادوگران بر تن می‌کنند.

توماتینا در اسپانیا

جشنواره توماتینا (گوجه بزنو) جشنواره‌ای است که هر ساله در آخرین چهارشنبه ماه اوت (امسال ۳۱ اوت) در شهر بونیول در جنوب اسپانیا برگزار می‌شود. ده‌ها هزار نفر از نقاط مختلف جهان در این جشنواره دور هم جمع می‌شوند تا در نبردی خیابانی با گوجه فرنگی به جنگ هم بروند. توماتینا از جذابیت‌های توریستی اسپانیا به شمار می‌رود.

فستیوال گیتار هوایی در فنلاند

یکی از فستیوال‌هایی که هر ساله در فنلاند برگزار می‌شود، به گیتار هوایی یا گیتار مجازی اختصاص دارد. شرکت‌کنندگان در این فستیوال در واقع ادای گیتار زدن را در می‌آورند و برای اجرا پرشور و نمایش قابلیت‌های خود تنها یک دقیقه وقت دارند. هیات داوران افزون بر ظاهر و لباس شرکت‌کنندگان به حرکت انگشت‌های آنان توجه می‌کنند.

جشن مرکبات در فرانسه

در شهر مانتون که در سواحل جنوب فرانسه قرار دارد، لیمو و مرکبات نقشی حیاتی بازی می‌کنند. از این رو هر ساله در ماه فوریه جشنی باشکوه در ستایش این میوه برگزار می‌شود. بیش از یکصد تن مرکبات در تزئین مجسمه‌ها و اشیایی عظیم به کار می‌رود که در کاروانی طویل در شهر به نمایش گذاشته می‌شود. شهر مانتون در سال ۱۹۲۹ بزرگترین تولید‌کننده مرکبات در اروپا محسوب می‌شد.

جشن تعقیب پنیر در انگلستان

گلاسترشر در جنوب غرب انگلیس از مناطق تولید‌کننده‌ی پنیر محسوب می‌شود. هر ساله در ماه مه جشنی به مدت چهار روز برگزار می‌شود که در طی آن از بالای تپه‌ها توپ‌های پنیر به پایین قل داده می‌شوند و شرکت‌کنندگان باید آنها را تعقیب و شکار کنند. البته از آنجایی که پنیر‌های قل داده‌شده با سرعتی تا ۱۱۰ کیلومتر در ساعت در حرکت هستند، بندرت کسی موفق به شکار آنها می‌شود.

بازی‌های هایلند در اسکاتلند

مسابقات هایلند که در اسکاتلند شکل گرفته و امروزه در نقاط مختلف جهان برگزار می‌شود، رشته‌های گوناگونی را در بر می‌گیرد؛ از پرتاب تنه درخت گرفته تا نواختن نی‌انبان اسکاتلندی. شهر بریمر در اسکاتلند از معروفترین مکان‌های برگزاری این مسابقات است. ملکه الیزابت نیز معمولا مهمان این بازی‌ها است.

جشن “مرسه” در اسپانیا

جشن مرسه (Mercé) از مهمترین جشن‌های اسپانیا است؛ رویدادی که در فهرست میراث فرهنگی معنوی یونسکو به ثبت رسیده ا‌ست. این جشن در اواخر ماه سپتامبر در شهر بارسلون برگزار می‌شود. این جشن ریشه در آداب و رسوم منطقه کاتالان دارد و قدمت آن به قرن هجدهم میلادی برمی‌گردد. یکی از جذابیت‌های این جشن ساختن برج‌هایی انسانی به شکل‌های گوناگون است.

جام جهانی پرتاب کیف دستی در آلمان

یکی از دیگر مسابقات عجیبی که در آلمان برگزار می‌شود، جام جهانی پرتاب کیف دستی است. این مسابقات در شهر بوتروپ آلمان انجام می‌گیرند و شرکت‌کنندگان باید با به‌کارگیری تکنیک‌های مختلف کیف دستی را به دورترین نقطه ممکن پرتاب کنند. شرکت‌کنندگان در این مسابقه کشورهای مختلف جهان را نمایندگی می‌کنند.

کارناوال پرتقال در ایتالیا

در شهر ایورا در شمال ایتالیا هر ساله به مناسبت کارناوال، جنگ پرتقال برگزار می‌شود که به یادآورنده شورش‌های مردمی در این شهر در قرون وسطی است. تیم‌های مختلفی که در این جشن شرکت می‌کنند، سه روز تمام با پرتقال به جنگ هم می‌روند. البته توریست‌ها هم می‌توانند در این جشن شرکت جویند، اما مسئولیت زخمی شدن با خود آنهاست.

 

فوتبال همراه با کتک‌کاری در ایتالیا

یکی از میدان‌های شهر فلورانس ایتالیا هر ساله شاهد “فوتبال تاریخی” است. در این مسابقات تیم‌های گوناگون شرکت دارند و فینال آن امسال در روز ۲۴ ژوئن برگزار می‌شود. در فوتبال تاریخی باید سعی کرد که توپ را درون دروازه تیم مقابل جای داد، البته با این تفاوت که مشت و لگد زدن هم در جریان مسابقه مجاز است. گفته می‌شود که قدمت این بازی‌ها به قرن شانزدهم میلادی برمی‌گردد.

منبع:دویچه وله

موزه نارنجستان قوام

ساخت بنای موزه نارنجستان قوام در سال ۱۲۵۷ شمسی توسط محمدعلی خان (قوام المک دوم) شروع و اتمام آن در سال ۱۲۶۷ توسط فرزندش محمدرضاخان (قوام الملک سوم) انجام پذیرفت.

ساخت این عمارت زیبا مدت ده سال طول کشید. نارنجستان قوام اولین بنایی است که در شیراز سقف آن با پوشش فلزی مثل شیروانی پوشش داده شده است. نارنجستان قوام به عنوان بیرونی و خانه زینت‌الملک به عنوان اندرونی کاخ قوام مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

این مجموعه (موزه) در ابتدا شامل: کاخ، باغ، حمام، زنجیرخانه، اصطبل و مکتب خانه بوده است که از این قسمت‌ها زنجیرخانه و اصطبل درجریان حوادث تاریخی و گذر زمان از بین رفته و در حال حاضر مابقی سالم و جذاب پا برجاست.

• نارنجستان قوام در زمینی به مساحت ۳۵۰۰ متر مربع و با زیربنایی حدود ۹۴۰ مترمربع احداث شده است.
• این بنا دارای اندرونی و بیرونی به سبک توانگران دوره قاجاریه می‌باشد که بیرونی به عنوان دارالحکومه یا محل رتق و فتق امور سیاسی، نظامی، دیدار با نمایندگان و سفرای دول خارجی و اندرونی به عنوان منزل شخصی مورداستفاده قرار می‌گرفته است.
• این بنا و اندرونی ازطریق یک تونل زیر زمینی به یکدیگر مرتبط می‌باشد .(دربناهای قدیمی به منظور جلوگیری از رفت و آمد بیگانگان در قسمت خصوصی منزل اندرونی ایجاد می‌کرده‌اند)
• طاق نمای ورودی در جبهه جنوبی عمارت واقع شده که اشخاص از طریق این مدخل به یک هشتی و از آن به دو راهروی کناری که به حیاط اصلی مرتبط است وارد می‌شوند.
• ساختمان نارنجستان از دو بخش تشکیل شده: بخش شمالی با ایوان ستون دار جانبی و یک طبقه زیر زمین و دو طبقه فوقانی که محل انجام کارهای اداری و تشریفات بوده است. بخش جنوبی با چهار اتاق در گوشه جنوب شرقی و جنوب غربی که محل استقرار خدمه بوده است.

هنرهای به کار رفته

نقاشی: درقسمت انتهایی تالار شرقی و غربی اتاق‌هایی با نقوشی زیبا دیده می‌شود. در تزیین سقف‌های نقاشی شده چه سقف‌های تخته کوبی شده و یا سقف‌های با تیرهای قلمدانی از موادی چون گل اخری، اکلیل، شنگرف، لاجورد و سایر رنگ‌های معدنی استفاده شده است.

گچبری: انواع طرح‌های آجرکاری سنتی از قبیل شطرنجی، بند سنگ و خفته راسته به چشم می‌خورد. این طرح‌ها با نهایت استادی و مهارت کار شده است و همچنین در تمامی بدنه‌ها و سقف دو بهار خواب (دو طرف ضلع شمالی) با گچ‌بری‌های زیبایی تزیین شده که این تزیینات به طرح‌های سنتی گیاهی معروف می‌باشد.

مقرنس کاری: سقف فضای هشت ضلعی ورودی که به هشتی معروف است ازمقرنس آویخته که به طرز زیبایی کاشی‌کاری و تزیین شده، بهره گرفته است.

حجاری: در قسمت از اره‌های دو ضلع جنوبی و شمالی صحنه‌های مختلفی بر روی سنگ حجاری شده که مقتبس از نقوش تخت جمشید و به فرم حیوانات افسانه‌ای و یا تصویر سربازان قاجاری و نقش اسلیمی مشبک و یا تصویر درختانی به سبک مینیاتوری می‌باشند.

کاشیکاری : در نمای داخلی ضلع جنوبی چندین تصویر برگرفته از داستان های تاریخی از قبیل: سلیمان و بلقیس ملکه سبا، خسرو شیرین، شیرین و فرهاد و صحنه‌هایی از شکار حیوانات و همچنین در قسمت میانی آن نقش سه خدمتگزار در حال حمل ظروف میوه و اشربه کاشیکاری گردیده و در قسمت پیشانی نمای ضلع شمالی سه شمسه ایجاد شده که بر روی هر یک مناظری بر روی کاشی به تصویر کشیده است. بر روی شمسه میانی دو شیر شمشیر به دست در حالیکه بر بالای سرشان دو فرشته تاجی را نگه داشته‌اند و خورشید از پشت شان طلوع مین‌ماید به صورت قرینه بر روی کاشی هفت رنگ به تصویر کشیده شده‌اند و در شمسه‌های دو طرف نیز صحنه نبرد غزال و پلنگ بر روی کاشی هفت رنگ تصویر شده‌اند.

آیینه کاری: در تالار آیینه و تالار شاه نشین از دو نوع آیینه کاری استفاده شده که در نوع اول آیینه‌های ساده به شکل‌های مختلف و با فرم‌های هندسی به‌کار رفته و در نوع دوم از آیینه به عنوان زمینه استفاده شده و قطعات کوچک آیینه به عنوان نقش و طرح و شیشه‌های ساده و رنگی به عنوان روکش بر روی آن قرار گرفته است به این نوع کار “چهار رویه” می‌گویند.

معرق کاری روی چوب: این تزیینات بر روی تمامی درب اتاق‌ها وستون‌های چوبی که از جنس چوب گردو است به وفور دیده می‌شود. در این هنر از نقوش مختلفی از قبیل اسلیمی و ترنج و از موادی همچون صندل استفاده شده است.

خاندان قوام:

خاندان قوام از خانواده‌های مقتدر دوران قاجاریه بوده که چندین قرن سردمدار حکومت فارس و نواحی اطراف بودند. این خانواده از اولاد حاج ابراهیم خان کلانترشیرازی بوده و در محله “بالا کفت” شیرازسکونت داشته و بسیاری از اماکن دیدنی شیراز، ساخته و یا به نوعی توسط آنان تعمیر شده است. از جمله اماکن باقیمانده از این خاندان عبارتند از: حسینیه قوام، باغ عفیف آباد، باغ دلگشا، باغ کلانتر، باغ بیگلر بیگی، خانه زینت الملک (اندرونی) و نارنجستان قوام (بیرونی).

منبع:همشهری

ایران چه مزه‌ای دارد؟

تقریبا ۲۵۰ تا ۳۰۰ روز از کل سال را در سفر است. غذا می‌خورد و درباره فرهنگ آن فیلم و محتوا تولید می‌کند. شیفته چشیدن طعم غذاهای خیابانی و محلی است. به تازگی به ایران آمده و شانس چشیدن طعم غذاهایی را پیدا کرده که نصیب کمتر توریستی شده است. وقتی درباره تجربه‌اش حرف می‌زند نمی‌تواند روی واژه خاصی متمرکز شود؛ رنگ‌ها و طعم‌ها شگفت‌زده‌اش کرده‌اند. به نظرش طعم غذاها در ایران «یونیک» است.

«ترُوِر جیمز» (Trover James) تبعه کانادا است. حدود پنج سال است در چین زندگی می‌کند تا زبان مردم این کشور را یاد بگیرد. ماجراجوی خوراک بوده و نزدیک به شش سال است که درباره آن محتوا تولید می‌کند. حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار دنبال‌کننده در یوتیوب دارد و ۵۸۶ هزار کاربر هم در فضای اینستاگرام پی‌گیر او هستند.

او در شبکه‌های مجازی به عنوان یکی از شخصیت‌های اثرگذار در زمینه فرهنگ غذایی شناخته می‌شود که به تازگی به ایران دعوت شده است، می‌گوید: ایران را واقعا دوست دارم و مطمئنم دوباره به آن برمی‌گردم. می‌دانم مناطق بی‌نظیری در این کشور وجود دارد که باید آن‌ها را ببینم.

صورت شاد و خندان مردم ایران، تصویری است که در ذهن «ترور» حک شده و مطمئن است می‌تواند با آن، چهره واقعی ایران را نشان دهد. «ترور» در یک روز سرد پاییزی درحالی که پایان سفرش در ایران فرارسیده بود با خبرنگار ایسنا به گفت‌وگو نشست و با هیجان درباره کله‌پاچه، آلبالوپلو، ته‌چین، کباب کوبیده، قورمه‌سبزی و طعم‌ها، رایحه‌ها و رنگ‌هایی که او را حیرت‌زده کرده‌اند، صحبت کرد. بیشتر از غذا، برخورد مردم ایران و فرهنگ آن‌ها او را درگیر کرده است؛ می‌گوید: خوش‌رویی و مهمان‌نوازی مردم ایران هرگز از خاطرم نخواهد رفت و مطمئنا نقطه تاکیدی ویدئوهایم از ایران خواهد بود.

به نظرش، طعم ایران مثل زعفران، شیرین است.

ترور اظهار می‌کند: اگر کسی در دنیا ته‌چین، کباب کوبیده، دمنوش، آلبالوپلو و یا زعفران را چشیده باشد متوجه می‌شود ایران چه مزه‌ای است. ایران یعنی بوی خوش غذاهای رنگارنگ و خوشمزه که می‌تواند با این‌ها در دنیا زبانزد باشد. وقتی به ایران فکر می‌کنم غذاهای رنگارنگ، فرهنگ و طبیعتِ شگفت‌انگیز آن در ذهنم موج می‌زند.

ویدئوها و عکس‌های ترور از کله‌پاچه که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده طرفدار زیادی داشته است

این اینفلوئنسر خوراک که با یک شخصیت ایرانی مشابه خودش در این سفر همراه شده است، برای ساخت ویدئو و عکس پولی نگرفته و تولید سفارشی برای رستوران‌ها نداشته است. البته راهنمای او یادآور می‌شود در برخی جاها برای آن‌که غذای مخصوصی آماده کنند تا ترور فیلمش را بسازد، پول داده‌اند. خیلی جاها هم مهمان‌نوازی مردم مانع از پذیرفتن پول شده است.

تمرکز «ترور» بیشتر در آشپزخانه‌های محلی بوده است. او سراغ رستوران‌های شیک و لاکچری نرفته، با خانواده‌ای در شمال ایران زیر کرسی نشسته و آش رشته خورده، در اقامتگاهی بومگردی در چابهار طعم کباب‌های بلوچی را چشیده و پای گاری به لبوی سرخ و باقالی داغ ناخنک زده است.

ترور شیفته طبخ نان در ایران شده و یک ویدئو کامل از یک نانوایی تهیه کرده و معتقد است پختن نان در تنور می‌تواند برای توریست‌ها جذاب باشد.

او در این دو هفته به تهران، مازندارن، ‌ گرگان، مشهد و چابهار رفته است، هم چهار فصل ایران را دیده و هم با تنوع فرهنگی، طبیعت و مردم آن آشنا شده است؛ تعریف می‌کند که در شمال ایران با شیوه طبح بره شکم‌پری آشنا شده که تا به حال نمونه آن را در هیچ کشوری ندیده است.

این اینفلوئنسر که عادت دارد غذاهای خیابانی هر کشوری را به تصویر بکشد در ایران هم به جست‌وجوی آن برآمده اما چیزی را که می‌خواسته نیافته است.

blank

او درباره انگیزه سفرش به ایران می‌گوید: درباره غذای ایران بسیار شنیده بودم، اطلاعاتی را از فیلم‌ها و عکس‌ها داشتم، از توریست‌ها هم چیزهایی شنیده بودم، برای همین علاقه‌مند شدم به ایران سفر کنم تا ویدئوهایی از فرهنگ غذایی این کشور بسازم. معتقدم رسانه‌ها در همه جای دنیا درحال ایجاد تفرقه و جدا کردن مردم از یکدیگر هستند، من می‌خواهم با این ویدئوها خلاف آن اقدام کنم.

ترور درباره آثار منفی اخبار رسانه‌ها اظهار می‌کند: تبلیغات منفی درباره ایران بسیار زیاد است و متاسفانه توریست‌ها از این اخبار تاثیر می‌گیرند. من به رسانه‌ها هرگز اعتماد نداشته‌ام، باور داشتم در ایران خلاف این تبلیغات را می‌بینم، برای این سفر اشتیاق و در عین حال دلهره هم داشتم، وقتی به ایران رسیدم دنیایی بیشتر از انتظارم را پیدا کردم.

او که به قدرت شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در تغییر ذهنیت‌ها ایمان دارد، می‌گوید: باید از همین ظرفیت استفاده کرد، از کسانی که تاثیرگذارند دعوت کنید به ایران سفر کنند تا واقعیت را نشان دهند. چهره‌ای که از ایران در ذهن من حک شده مردمی با صورتی خندان است؛ کاری که به عنوان شخصیت فعال در فضای مجازی می‌توانم انجام دهم این است که روی این بخش از چهره ایران بیشتر تاکید کنم. فیلم و عکس گویاترین زبان دنیا است.

ترور از قوانینی که دولت آمریکا برای محدودیت سفر به ایران گذاشته اطلاعی ندارد. هرچند ممکن است زمانی سفرش به آمریکا با مشکلاتی روبه‌رو شود، اما می‌گوید: معمولا بدون برنامه‌ریزی سفر می‌کنم و به این خبرها عادت دارم، به پاکستان هم همین‌طوری سفر کردم، رفتم مرز و اجازه ورود خواستم. حالا هم که به ایران آمده‌ام حتما و با افتخار پاسپورتم را به همه نشان می‌دهم که به این‌جا آمده‌ام. احساس می‌کنم آمریکا می‌خواهد همه چیز را کنترل کند؛ این با ذائقه من جور نیست.

او ادامه می‌دهد:  فکر می‌کنم ایران یکی از دوستانه‌ترین و مهمان‌نوازترین مردم جهان را دارد. این‌ها را هرگز فراموش نخواهم کرد. هر توریستی می‌تواند بدون دغدغه و نگرانی به ایران سفر کند.

گرفتن ویزا با توجه به تابعیت کانادایی ترور، زمان‌برترین بخش سفر او به ایران بوده است. او درباره‌اش چنین می‌گوید: فرآیند گرفتن ویزا زمان‌بر و پرمشقت بود. البته می‌دانم این موضوع در هر کشوری ممکن است وجود داشته باشد، برای همین سعی کردم بدون نگرانی کارهای مربوط به سفر ایران را پیگیری کنم، ‌ نتیجه خیلی خوبی هم گرفتم. معمولا راجع به هیچ کشوری قبل از سفر، پیش‌داوری نمی‌کنم؛ به نظرم این کار غیرمنصفانه است.

منبع:ایسنا

زنان بومی بولیوی راهنمای کوهنوردان گردشگر

به قله‌های متفاوت رشته کوه آند می‌روند و باز می‌گردند. این کار هرروزه‌ی بسیاری از زنان قوم “آیمارا” در بولیوی شده است. آنها کوهنوردانی قابل ‌شده‌اند که رشته کوه آند را که طولانی‌ترین رشته کوه جهان است می‌پیمایند.

از آشپزی تا کوهنوردی

این زنان تا مدتی پیش در اقامتگاه اصلی کوه به آشپزی مشغول بودند. اما چندی‌ست که قله را فتح می‌کنند. زنان قوم “آیمارا” راهنمای کوهنوردان گردشگر شده‌اند و آنها را به قله‌های متفاوت رشته کوه آند در بولیوی می‌برند. مهم‌ترین قله این منطقه “کوه جوان” است با ارتفاع ۶۰۸۸ متر. این قله در ۲۵ کیلومتری لاپاز، پایتخت بولیوی قرار دارد.

رقیب مردان کوهنورد

سه زن قوم آیمارا، برتا ودیا (چپ) و دورا ماگوئنیو (وسط) و لیدیا هوایلاس (راست) دیگر نمی‌خواستند آشپزی یا باربری را ادامه دهند. آنها متحد شدند و با لباس محلی خود شغلِ راهنمایی کوهنوردان را پذیرفتند. این سه زن اکنون رقیب مردانی شده‌اند که به این شغل مشغول‌اند.

بدون دامنم هرگز

زنان راهنما پیش از صعود، در ایستگاه کوهستانی کلاه‌های سنتی خود را با کلاه‌های کاری کوهستان عوض می‌کنند و قلاب‌های آهنی را به دامن‌های سنتی‌شان گره می‌زنند. دستمال‌های محکمی را نیز دور بدن خود می‌پیچند. دامن‌های سنتی آنها (پولرا) بخشی از هویت آنها است و این زنان نمی‌خواهند برای انجام این کار دامن‌های خود را کنار بگذارند.

دامن‌های سنتی پرطرفدار

مدت‌ها بود که دامن‌های سنتی زنان بولیوی (پولرا) دیگر طرفداران چندانی نداشت. از ورود زنانی که چنین دامن‌هایی بر تن داشتند، به ادارات دولتی جلوگیری می‌شد. این دامن‌ها که محصول وارداتی استعمارگران اسپانیایی بوده‌اند، اکنون به نماد اعتماد به نفس در میان زنان بولیوی بدل شده‌اند.

هزینه رعایت سنت

دیگر دورانی که در بولیوی دامن‌های سنتی زنان بولیوی (پولرا) را افراد کم درآمد بر تن می‌کردند، گذشته است. در حال حاضر این دامن‌ها را زنان در مراسمی ویژه چون کارناوال و جشن‌های محلی برتن می‌کنند. قیمت لباسی با دامن سنتی تا ۲۴۷ یورو است. البته همین لباس با پارچه‌ای با نخ لاما تا ۹۰۰ یورو هزینه دارد.

برابری جنسیتی از راه کوهنوردی

زنان قوم “آیمارا” در بولیوی هم به خاطر تعلقات قومی و هم به عنوان مونث بودن خود زیر فشار اجتماعی هستند. از زمانی که اوو مورالس، رئیس جمهور متعلق به این قوم در بولیوی به قدرت رسیده، اعتماد به نفس زنان این قوم به شدت افزایش یافته است. اما مشکل زنان قوم “آیمارا” مبارزه با تفکر مردسالاری است که مردان قوم خودی نیز به آن گرفتارند.

دوسال فعالیت موفق

شغلی جدید، اعتماد به نفسی تازه. زنان راهنمای کوهنوردان گردشگر با غرور خود را به نمایش می‌گذارند. لیدیا هوایلاس ۴۸ ساله (چپ) و دورا ماگوئنیوی ۵۰ ساله (راست) با وسایل کوهنوردی خود در عکس دیده می‌شوند. آنها دوسال است که با طناب و کمربند و کلاه و چکش‌های ضروری سنگ‌نوردی، گردشگران را به قله‌های متفاوت رشته کوه آند می‌رسانند.

آرایش پیش از کوهنوردی

یکی از مشخصه‌های زنان “آیمارا” گیسوهای بلندشان است. آنها صبح زود موهای‌شان را شانه می‌کنند و سپس با دقت می‌بافند. بعد کوهنوردی آغاز می‌شود مثلا به مقصد قله ایلیمانی در ارتفاع ۶۴۳۹ متری که دومین قله بلند رشته کوه آند در بولیوی است. این قله برای مردمان قوم “آیمارا” مقدس است. قله ایلیمانی جایی است که گفته می‌شود آنجا خورشید زاده شده است.

کاری سخت با درآمدی مناسب

یکی از باربران خود را آماده صعود به قله “ایلیمانی” می‌کند. این کار سبب می‌شود که زنان قوم “آیمارا” به تدریج درآمدی داشته باشند و خود از نظر مادی غیروابسته شوند. آنها با این فعالیت روزانه ۳۵ دلار درآمد دارند. گفتنی است که زنانی که به کار خانه کمک می‌کنند ماهانه ۱۷۵ دلار مزد می‌گیرند.

افزایش قدرت در جمع

زنان راهنمای کوهنوردان گردشگر خود نیز تمرین می‌کنند تا قدرت بدنی و تجربه خود را در کوهنوردی افزایش دهند. یکی از تمرینات آنها پایین آمدن از کوه با حمایت طنابی است که در بالای کوه به سنگ‌ها قلاب کرده‌اند.

منبع:دویچه وله

گزارش تصویری از ۱۰ مکان محبوب گردشگران در جهان

وبسایت راهنمای سفر “تریپ ادوایزر” با نظرخواهی از مسافرانش ده مکان بسیار دیدنی در جهان را برگزیده است. این وب سایت گردشگری ماهانه حدود ۳۴۰ میلیون کاربر دارد. آلبومی از ده مکان دیدنی جهان.

۱۰. کلیسای جامع میلان در ایتالیا

این سومین بزرگترین کلیسای جامع در جهان است که به سبک گوتیک ساخته شده و در مرکز شهر میلان واقع است. درون این کلیسا حدود ۲۰۰۰ تندیس انتظار تماشاگران را می‌کشند.

۹٫ آبده لینکلن و حوض های بازتاب دهنده نور در ایالات متحد امریکا

اگر کسی از “نشنل مال” واشنگتن دی سی، پایتخت ایالات متحد امریکا بازدید کرده باشد، به طور حتم از کنار حوض‌های بزرگ یادبود لینکلن نیز گذشته است. سالانه حدود ۳ میلیون ۶۰۰ هزار نفر از این محل بازدید می‌کنند. این محلی است که زمانی مارتین لوتر کینگ، رهبر جنبش ضدتبعیض‌نژادی آمریکا، در برابر صدها هزار نفر گفته بود: “رؤیایی در سر دارم”.

۸. قصر الحمرا در اسپانیا

قصر الحمرا در گرانادا (غرناطه) در استان اندلس اسپانیا نمونه‌ای درخشان از هنر معماری اسلامی است. این ساختمان به میراث فرهنگی جهانی یونسکو تعلق دارد و یکی از پربیننده‌ترین مناطق دیدنی اروپاست.

۷. کلیسای جامع رستاخیز در سنت پترزبورگ روسیه

این کلیسای رنگین با آرایه‌های متعددی تزئین شده است. کلیسای قیامت یا رستاخیز در سنت پترزبورگ از روی الگوی کلیسای جامع سنت باسیلوس ساخته شده است. این کلیسا در محلی بنا شد که تزار روسیه الکساندر دوم در مارس ۱۸۸۱ ترور شده بود.

۶. مسجد/کلیسای جامع قرطبه در اسپانیا

در معماری این مسجد/کلیسای جامع که یکی از بزرگترین در نوع خود است، هنر اسلامی شمال آفریقا و هنر مسیحی درآمیخته‌اند این مسجد/کلیسا که از سده هشتم میلادی به عنوان مسجد ساخته شد و امروز کلیسای رومن کاتولیک قرطبه یا کوردوبا است.

۵. تاج محل در هند

این ساختمان که توسط شاه جهان یا مغول اعظم به عنوان آرامگاهی برای عشق بزرگ او در شهر آگره هند ساخته شد و بنای آن در سال ۱۶۴۳ به پایان رسید، زیباترین نمونه‌ها بارز معماری به سبک مغول است. ممتاز محل همسر محبوب امپراتور مغول شاه‌ جهان بود. او به هنگام زایمان چهاردهمین فرزند قیصر جان خود را از دست داد.

۴. کلیسای جامع سن پتر در واتیکان

از کلیسای جامع پتر که سنگ بنای آن در سال ۱۵۰۶ گذاشته شده و کار ساختمانی آن ۱۲۰ سال به طول انجامیده است، روزانه ۲۰ هزار زایر دیدن می‌کنند. برای مسیحیان مومن از سرتاسر جهان کلیسای جامع سن پتر بیانگر قداست کلیسای رومن کاتولیک است.

۳. معبد انگکور وات در کامبوجیا

ساختمان بزرگ این معبد نمونه قابل توجهی از فرهنگ خمر است. این معبد احتمالاً در قرن دوازدهم ساخته شده است.

۲. مسجد شیخ زاید در امارات متحد عربی

بنای یادبود مسجد شیخ زاید در ابوظبی برای ۴۰ هزار نمازگزار جا دارد. هزاران کریستال بواروسکی که این ساختمان را تزئین کرده‌اند، به آن شکوه و عظمت ویژه می‌دهند.

۱. ماچو پیچو در پرو

و شهر ابری ماچو پیچو در جایگاه اول این وب سایت مسافرتی قرار گرفته است. این شهر در سده پانزدهم توسط اینکاها در ارتفاع ۲۵۰۰ متری در منطقه آندن ساخته شده است.

منبع:دویچه وله

 

با یکی از ۱۰ سد پرآب ایران آشنا شوید

سد مهاباد یکی از سدهای استان آذربایجان غربی و جزو ده سد پرآب کشور است. دریاچه سد مهاباد از جاذبه‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شود. عکس‌های دانیار پوری از این منطقه را در این مجموعه می‌بینید.

سد مهاباد یکی از سدهای استان آذربایجان غربی است و در شهر مهاباد واقع شده است.

سد مهاباد پیش از انقلاب اسلامی در ایران و توسط مهندسان یوگوسلاویایی ساخته شده است.

این سد جزو ده سد پرآب کشور است.

جاده‌های ارتباطی مهاباد به سردشت و پیرانشهر از کنار این دریاچه زیبا عبور می کند.

از نواحی دیدنی اطراف این دریاچه می‌توان به جزیره قاضی آباد، سر میدان و تاقه دار (تک درخت) اشاره کرد.

این دریاچه محل مناسبی برای شنا و ماهیگیری است.

مهاباد یکی از شهرهای کردنشین استان آذربایجان غربی در ایران است.

مهاباد که به نگین آذربایجان غربی مشهور است، همه ساله بیشترین آمار گردشگران در این استان را به خود اختصاص می‌دهد.

منبع:دویچه وله