سفر-تفریحی-با-کشتی

سفر تفریحی با کشتی ابداع چه کسی است؟

تا چشم کار می‌کند، آبی دریا‌ها و اقیانوس‌ها. هرچند روز یک بار هم کشتی در بندری پهلو می‌گیرد و مسافران به گشت و گذار می‌پردازند و غروب دوباره سوار کشتی می‌شوند و راهی بندری دیگر.

کشتی‌های تفریحی امروزین، قصرهای شناور هستند. کتابخانه، سینما، رستوران، امکانات ورزشی، استخر، حمام سونا و ده‌ها امکانات تفریحی و سرگرمی دیگر در مدت سفر در اختیار مسافران کشتی‌های تفریحی قرار می‌گیرد.

سفرهای دریایی با کشتی‌های بادبانی تا قرن نوزدهم با بیماری، گرسنگی، تشنگی و خطر مرگ به واسطه غرق شدن کشتی‌ها همراه بودند. در سال ۱۸۸۹ اولین کشتی بخار با نام “تویتونیک” ساخته شد و کشتی‌ها “ثبات، قدرت و سرعت” بیشتری یافتند.

کشتی‌های جنگی، صیادی، باربری و مسافربری. این‌ها کاربردهای کشتیرانی تا ۱۲۵ سال پیش بودند. کشتی‌های باربری – مسافربری که بیشتر مهاجران اروپایی را به آمریکا می‌رساندند از کیفیت نازلی برخوردار بودند.

در فصل زمستان اکثر کشتی‌های مسافربری در دوران گذشته به دلیل نداشتن مسافر در لنگرگاه‌ها باقی می‌ماندند. “آلبرت بالین”، (عکس) رئیس بخش مسافربری شرکت کشتیرانی “HAPAG” در هامبورگ ایده‌ای ساده ولی بسیار خلاقانه داشت و آن “استفاده از کشتی مسافربری ۱۴۴ متری آگوستا ویکتوریا برای سفر تفریحی به آب‌های مناطق گرمسیری” بود.

بدین ترتیب آلبرت بالین ایده خود را اجرایی کرد و اولین سفر تفریحی جهان با یک کشتی در روز ۲۱ ژانویه سال ۱۸۹۱ از بندر کوکس‌هافن با ۱۷۴ مسافر عازم آبهای ایتالیا و سپس خاور میانه شد. سفری که ۵۰ روز به طول کشید.با این ایده شرکت “HAPAG” توانست در فصل زمستان و سرما، ثروتمندان زیادی را جلب سفرهای تفریحی به مناطق گرمسیری بکند و در عین حال از رقبا پیشی‌ گیرد

با این ایده شرکت “HAPAG” توانست در فصل زمستان و سرما، ثروتمندان زیادی را جلب سفرهای تفریحی به مناطق گرمسیری بکند و در عین حال از رقبا پیشی‌ گیرد.

برای استفاده تفریحی از کشتی آگوستا ویکتوریا تغییراتی در این کشتی صورت گرفت.

از ایده آلبرت بالین استقبال وسیعی صورت گرفت و به مرور شرکت‌های دیگر نیز پا به عرصه ارائه سفرهای تفریحی گذاشتند. با غرق شدن کشتی تایتانیک که در آن زمان بزرگترین کشتی تفریحی جهان بود و کشته شدن ۱۵۱۴ نفر از ۲۲۰۰ مسافر آن، ضربه سختی به صنعت مسافرت با کشتی تفریحی وارد آمد.

علیرغم ضربه سختی که غرق شدن کشتی تایتانیک به صنعت مسافرت با کشتی تفریحی وارد کرد، با این حال این روند نه تنها متوقف نشد، بلکه توسعه یافت و بر تعداد کشتی‌های تفریحی و مسافران نیز افزوده شد.

در سال ۲۰۱۵ در سراسر دنیا ۲۲ میلیون نفر از امکان کشتی‌های تفریحی برای مسافرت استفاده کرده‌اند. در آلمان همزمان با اوج تعطیلات قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابند و بطور متوسط به ۱۵۰۰ یورو می‌رسند که به نسبت ۵ سال قبل ۳۰ درصد کاهش نشان می‌دهند.

این کشتی‌های عظیم تفریحی حالا از امکانات بسیار لوکسی برخوردارند. بر روی برخی از آن‌ها سوئیت‌های ۳۶۰ متر مربعی بسیار لوکسی نیز ساخته شده است.

در این کشتی‌ها انواع و اقسام امکانات سرگرمی برای مسافران وجود دارد.

برای سال ۲۰۱۶ قرار است یازده کشتی فوق مدرن تفریحی جدید نیز وارد کار شوند.

وقتی کشتی‌های تفریحی در بنادر پهلو می‌گیرند، در آنجا نیز امکانات زیادی در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

در سال‌های اخیر بر تعداد مسافران کشتی‌های تفریحی افزوده شده است. اگر در گذشته افراد ثروتمند و سالمندان از این امکان استفاده می‌کردند حالا طبقات متوسط و جوان نیز به مسافران این کشتی‌ها افزوده شده‌اند. از دلایل مهم افزایش تعداد مسافران در این کشتی‌ها وجود ناامنی، تروریسم و بمب‌گذاری در بسیاری از کشورهای مقصد توریست‌ها نام برده می‌شود.

منبع:دویچه وله

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *