آنتالیا استانی در جنوب ترکیه

استان آنتالیا در جنوب ترکیه، یک مرکز توریستی است.

شمال و شرق آنتالیا، بوردور، ایسپارتا قونیه در غرب و استان‌های مرسین و موگلا وجود دارد و جنوب آن با دریای مدیترانه احاطه شده و سالانه مسافران زیادی با تور آنتالیا به آنجا مسافرت می‌کنند. معنی اسم آنتالیا خوابگاه آتالوس است و توسط آتالوس تأسیس‌ شده است. پس از پایان پادشاهی پرگامون (۱۳۳ پیش از میلاد)، این شهر مدتی مستقل ماند و سپس به دست دزدان دریایی درآمد. قبل از میلاد در سال ۷۷، سردار سرویوس ایزوریکوس به قلمرو روم آن را اضافه کرد. قبل از میلاد در سال ۶۷، این پایگاه برای نیروی دریایی پومپئوس شد. هادریانوس در سال ۱۳۰ میلادی از آنتالیا بازدید کرد، که این امر باعث توسعه شهر و رشد گردشگری تور ارزان آنتالیا شد. آنتالیا که در زمان حکومت بیزانس به‌عنوان مرکز اسقفها دیده می‌شد، پس از به دست گرفتن ترک‌ها، پیشرفت بزرگی را نشان داد. از آنجا که شهر مدرن روی شهرک باستانی ساخته‌ شده، خرابه‌های باستانی به‌ندرت در آنتالیا دیده می‌شود. اولین ویرانه‌ای که دیده می‌شود بخشی از آبشار بندرگاه است که به بندر قدیمی و یا کالیچی معروف است و دیوار اطراف بندرگاه هنوز وجود دارد.

Kaleiçi (به معنی «درون دیوارهای شهر») است که شما مسافر تور آنتالیا از طریق دروازه هادریان، بندر، مسیرهای منتهی به برج ساعت، وارد دنیای این دیوارهای باستانی می‌شوید. محله قدیمی بسیار بزرگ نیست اما به‌ اندازه کافی بزرگ است که بتوانید در آن گردش کنید. تازه اخیراً مرمت و بازسازی در کالاییچی اتفاق افتاده و حتی از اوایل دهه ۲۰۰۰ تغییراتی در آن ایجاد شده است. Belediye (شورا) اکنون مناسب دیده است که نام خیابان‌ها و شماره‌ها را در محل وقایع قرار دهد. نقشه‌های منطقه کوچک نشان می‌دهد «شما اینجا هستید». با این‌ وجود، وقتی سرگردان در این خیابان‌های باریک و سنگفرش هستیم، دائماً گم می‌شویم. واقعاً قدم زدن در مسیرهای پیاده‌روی بسیار دلپذیر است. هر طرف توسط مسکن‌های دوره عثمانی محافظت می‌شد. برخی از آن‌ها به زیبایی به شکوه سابق خود بازمی‌گردند، در حالی‌ که برخی دیگر با صبر و شکیبایی در انتظار نوبت خود تا بازسازی شوند. برخی از ساختمان‌ها خانه‌های خصوصی هستند و برخی دیگر به حیاط‌های مرکزی به هتل‌های بوتیک تبدیل‌ شده‌اند. هتل‌های کوچک‌تری مانند Dantel برای افرادی که در جستجوی قیمت تور آنتالیا هستند، مناسب می‌باشند و همان‌طور که انتظار دارید، تعداد زیادی مغازه سوغات و کافه و رستوران وجود دارد که متناسب با همه سلیقه‌ها و بودجه‌ها باشد. بسیاری از مکان‌های مورد علاقه ما برای خوردن و نوشیدن در آنتالیا در منطقه کالاییچی است. پردیس‌های بزرگ دانشگاه آنتالیا دانشجویان از سراسر ترکیه را به خود جلب می‌کند و Kaleiçi منطقه‌ای است که بسیاری از آن‌ها دوست دارند در اوقات فراغت خود فرود بیایند. ترمیم در Kaleiçi در حال انجام است. از چرخاندن یک‌گوشه و دیدن ساختمان‌های نیمه ویران تعجب نکنید. متأسفانه، برخی با قاب‌های چوبی ناامن شدند.

کاوش‌های باستان‌شناسی در منطقه ثابت کرد، ۴۰ هزار سال پیش مردم در آنتالیا زندگی می‌کردند. این منطقه از سال ۲۰۰۰ قبل از میلاد جایگاه هیتیت، پامفیلیا، لیکیا، قلیسیا و ایالت‌های شهر مانند پارس، اسکندر بزرگ و جانشین وی آنتیگونوس، بطلمیس، سلوکوس، پرگاموم تحت مدیریت پادشاهی بودند. بعدها، دولت روم سلطنت کرد. نام باستانی آنتالیا پامفیلیا بود. امروزه آنتالیا دارای موزه‌های فرش‌های ترکی که مهم‌ترین موزه‌های اروپا امروزی را تزئین می‌کنند می‌باشد که سالانه توریست‌های زیادی با تور آنتالیا بخش بزرگی از فرهنگ موسیقی معاصر از این دوران به ارث می‌رسند. بزرگ‌ترین شاعران شعر و موسیقی ترکی ترکیه مانند Karacaoğlan و Dadaloğlu نمایندگان این فرهنگ هستند.

در آنتالیا می‌توان همه غذاهای جهان را در هتل‌ها و رستوران‌های توریستی یافت؛ اما تخصص‌های محلی عبارت‌اند از: کباب، کباب تندوری، کله (گندم، لوبیا، نخود و لوبیای پهن)، گوشت گوجه‌فرنگی، هبیش، آراپاسی است آب‌وهوا مدیترانه در آنتالیا حاکم است، زمستان‌های معتدل و بارانی است، تابستان‌ها گرم و خشک است. حمل‌ونقل جاده‌ای، هوایی و دریایی ارائه‌ شده است. فرودگاه آنتالیا برای ترافیک هوایی بین‌المللی باز است.

منبع:ایسنا

موزه‌های تهران دوشنبه تعطیل است

مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی خبر داد: دوشنبه ۱۶ دی موزه‌های زیر نظر وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و وصنایع دستی در استان تهران تعطیل است.

محمد رضا کارگر در گفت‌وگو با ایسنا خبر داد: همزمان با تشییع پیکر سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی موزه‌های زیر نظر وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در استان تهران تعطیل هستند.

صبح روز جمعه (۱۳ دی ماه سال ۹۸) در پی حمله هوایی نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و چند تن از همراهان وی از جمله فرماندهان و رزمندگان حشد الشعبی، به شهادت رسیدند.

منبع:ایسنا

باغ اسرار آمیز سیرجان

باغ سنگی اسرار آمیز سیرجان از جاذبه‌ های استان کرمان و شهر سیرجان است.

کرمان سرزمینی مملو از زیبایی و تحیر دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است .بناهای تاریخی و گنبد جبلیه که با شیر شتر ساخته شده تا افسانه کرم شب تاب قلعه دختر از گرمترین نقطه زمین تا حکایت خانه های سنگیش که در دل کوههای میمند کنده شد و از دهکده زیبای کوتوله های شهداد تا شهر دقیانوس در کرانه رودخانه هلیلی رود ،همگی باعث جذب گردشگران به این مکان ها می شود.

اما حکایت باغی بزرگ که درختان چوبیش میوه هایی از سنگ داده اند و این روزها به سوژه عکاسان و گردشگران تبدیل شده است .

جالب است بدانید باغ سنگی سیرجان باغی ست اسرار آمیز که شبیه به هیچ یک از باغ های دیگر نیست.

درختان کوتاه و بلند این باغ همگی خشک و بی بار ، به صورت منظم و با فاصله از هم بدون ریشه در خاک قرار گرفته اند.

میوه های باغ سنگی

سنگ ها ی بزرگ و کوچک در نظمی نامعین با سیم های ضخیم و طناب های بلند و محکم از شاخه های این درختان آویزان شده اند و میوه درختان را تداعی می کنند .

درویش خان این باغ را به یاد و به جای باغ واقعی از دست رفته اش ساخته بوده است.

در خصوص پیدایش این باغ گفته می شود که در سال ۱۳۴۰ هجری شمسی ، درویش خان اسفندیار پور از کشاورزان و زمین داران منطقه ، در جریان اصلاحات ارضی ، مقدار زیادی از زمین های خود را از دست می دهد .

او که از نعمت تکلم و شنیدن محروم بوده است ، به نشانه اعتراض ، درخت های خشک شده باغش را با سنگ ها تزیین می کند.

درویش خان تمام سال های عمر خود را برای ساخت این باغ سنگی صرف کرد و از تکنیک های ویژه ای استفاده نمود که اسرارش نا گفته در دل خاک رفتند.

این باغ سنگی با وسعت ۱۰۰۰ متر ۱۸۰و درختی که در آن کاشته شده اند و سنگ هایی که مانند میوه از آن آویزان است حس غریب و گاهی هولناکی را به این باغ داده است.

آویزان کردن هر سنگ و احداث هر یک از درختان که طی سال های متمادی به انجام رسید برای شخص درویش خان از معنای خاصی برخوردار بوده است ، چراکه هرگاه در زندگی اش اتفاقی روی می داد یک سنگ و درخت جدید بنا می کرد.

برای مثال زمانی که نوه اش به سربازی می رود سنگی گرد، همانند سری تراشیده ، را به ردختان آویزان می کند ودر روزهای خاص بنا به تفکرش در ختی دیگر را در خصوص آن روز برپا می کرد.

راز سنگ های سوراخ دار

یکی از عجایب باغ سنگی سیرجان این است که بیشتر سنگ های این باغ، دارای سوراخی هستند که شاخه ها از آن رد شده اند.

شایعات متفاوتی در این مورد نیز وجود دارند. برخی معتقدند که این سنگ ها در یک مکان مشخص بوده اند که درویش خان آن را پیدا کرده بوده و به اینجا می آورده و برخی نیز می گویند که خود او سنگ ها را به این شکل در می آورده است.

باغ سنگی

زندگی درویش خان و با غ سنگی اش دو بار توسط پرویز کیمیاوی به تصویر در آمده است. پیکر درویش خان در ۹۰سالگی در باغ سنگی به خاک سپرده شد.

این باغ در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان ، روستای میاندوآب ، دهستان بلورد قرار دارد.

شهر زیر زمینی نوش آباد

شهر زیر زمینی نوش آباد با قدمت ۷ هزار سال بخشی از تمدن ایران زمین را به نمایش میگذارد. این شهر یکی از حیرت‌انگیزترین شهرهای زیرزمینی جهان است که سالیانه میزبان تعداد کثیری گردشگر از داخل و خارج کشور است.

شهر زیرزمینی اویی واقع در نوش‌آباد به عنوان پایتخت انوشیروان ، یکی از پادشاهان دوره ساسانی ، در فاصله ده کیلومتری از کاشان و زیر بافت قدیمِ شهر آران و بیدگل و روی تپه‌های سیلک که هنر دستکَن معماری را از سلجوقی تا قاجار به رخ بازدید کنندگان می‌کشد، قرار گرفته است.

شهر اعجاب انگیز باستانی بزرگترین اثر دست کن جهان در سه طبقه و عمق ۴ تا ۱۸ متر در سال۱۳۸۳ کشف و در سال ۱۳۸۵ در فهرست میراث ملی کشور ثبت شده است.

جالب است بدانید که شهر زیرزمینی نوش آباد نمونه منحصر به فردی از یک ساختار نظامی دفاعی می باشد که سطح زیرین شهر را فرا گرفته است. سیستم های تهویه ، راههای ورودی و خروجی و پیش بینی کلیه نیاز ها دفاعی در این شهر زیر زمینی ، هوش سازندگان آن در سال های دور را به نمایش میگذارد.

کشف این سازه باور نکردنی به صورت اتفاقی و توسط فردی که قصد حفر چاه در منزل خود را داشته صورت گرفته است.

از ۱۵۰۰ سال پیش ، در دوره ساسانیان ، مردم این منطقه از ایران که ترس از حمله برخی بیگانگان را داشتند ، شروع به فکر کردن کردند که چگونه می توانند از چنین مرگ ناخواسته ای فرار کنند. فرار از کوه و گذر و زندگی عشایری یک گزینه بوده است. اما مردم با هوش این منطقه ایده ایی بسیار اعجاب انگیز را طراحی کردند. این شهر ساختار متراکم و پیچیده‌ای دارد که با دالان هایی باریک و تو در تو و اتاق‌هایی کوچک در زیر بافت قدیم شهر شکل گرفته و تا سطح کنونی شهر پیش رفته است.

در كتابهای تاریخ ، نوشته شده است كه وقتی اعراب به ایران حمله كردند ، مردم كاشان كه نتوانستند در برابر مهاجمان خارجی مقاومت كنند ، شهر را ترك كردند و از زمین ناپدید شدند.در واقع ساخت این شهر در دل زمین در دوره های مختلف تاریخی کاربرد نظامی دفاعی داشته و برای مقابله با یورش مهاجمان و دشمنان خارجی مهم ترین هدف سازندگان این شهر اعجاب انگیز است.

راز بزرگی که در دل  شهر اویی نهفته است سیستم تهویه آن در سطح زمین در طبقه اول است که در آن چاهها علاوه بر عملکرد رفت و آمد در مواقع نا امنی باعث گردش هوا در طبقه طبقات پایین نیز می شده است.

طراحان و سازندگان با هوش ، دیوار های این شهرعجیب و غریب را در کنار جریان های آب قنات احداث کردند تا هوای خنک در آن جریان پیدا کند.

حجره های کوچک در ابعداد ۲*۲ ، سرویس های بهداشتی ابتدایی ، فضاهای پناهگاهی ، تونل های ارتباطی ، چاههای آب و تهویه هوا از فضاهای این شهر دست کند می باشد. راه ورودی از چاههای ساختگی خانه ها بوده که در هنگام ورود فردی که جلوتر بوده چراغ ها را روشن و آخرین نفر چراغ ها را خاموش می کرده تا اگر دشمنی به دنبال آنهاست نتواند راه پیدا کند.

در زمان مغول این شهر پناه گاهی امن برای مردمان این شهر بوده و چاههایی با ارتفاع ۳ الی ۵ متر به صورت عمودی و به سمت پایین  ، راه ارتباطی به طبقات بعدی بوده است .بعد از ورود به چاهک ها  این راهها به صورت افقی ادامه پیدا می کندو به سمت بالا می رود .

طبقه‌ی اول در حقیقت دالان‌هایی بوده است که برای گمراه کردن تعقیب‌کنندگان احتمالی استفاده می ‌شده است.

طبقه‌ی دوم و سوم، محل پناه گرفتن و زندگی در مواقع خطر و ذخیره‌ی آذوقه بوده است.

نوش آباد

با این سبک طراحی برای ورود به فضاهای بالا قدرت دفاعی مهاجم را به صفر می رساند و با این ساختار میتوان تسلط کامل به دشمن پیدا کرد

جالب است بدانید که با قدم زدن در راهروها ، عرض معابر و ارتفاع آنها سیستم قنات زیرزمینی را به یاد خواهید آورد چرا که قنات ها نیز توسط ایرانیان باستان طراحی شده بود. ایرانیان باستان بدون هیچ دانش قبلی چنین شبکه ای از راهروها در زیر زمین و محلی برای اقامت موقت در زمان حمله را ترتیب دادند.

نوش آباد

از دیدگاه نوآوری ، هنگامی که بشر از لحاظ نیاز به زنده ماندن تحت فشار باشد ، راه حل هایی را ارائه میدهد.  و ایرانیان به عنوان یک کشور زحمتکش و با سابقه هزاران سال در مهندسی و معماری ، موفق به زنده ماندن شده اند که چنین تجربیاتی را برای سایر پروژه ها و مناسبت های مشابه به اجرا در می آورند.

ایرانیان همواره نشان داده اند که چقدر در دفاع از خود و ایجاد زندگی در شرایط بسیار سخت ثابت قدم هستند. شهر زیرزمینی باستانی نوش آباد ، اوی ، تنها نمونه چنین مقاومت و جاه طلبی برای زنده ماندن نیست. بلکه شبکه های مشابه دیگری نیز در مناطق دیگر ایران وجود دارد.

هزار چشمه در بهاران

در بهاران فرش چمن زیر طاق نیلگون مزّین به ابر در سرزمین هزار چشمه، تابلوی بی‌مانند خلقت است که در پیشگاه بیننده گسترده شده است. تشت طلایی جهان در هر طلوع و غروب بر سینه چشمه‌ساران می‌تابد و تلالؤ نورش در ریگ کف رود، رودخانه‌ای از زر و سیم را مانند است که از قله کوهساران بر دل دشت جاری است.

به گزارش ایمنا، هر شامگاه ارغوان جام عقیق از باده بهاری در کام چمن می‌ریزد و سبزه و گل در دمن، خرّم از طالع خوش، سرمست از باده‌نوشی شبانه در جلوه شمع جهان‌افروز رقص‌کنان به صبحی نو سلام می‌کند. اینجا دوستی گل و ریحان در جلوه بهاران دوچندان است و کام چشمه از بوسه غنچه سرشار.

بهشت‌گونه‌ای که از آن سخن می‌گوییم در منتی‌الیه استان اصفهان و فارس قرار دارد. دیاری که از میان باغات سیب با شکوفه‌های سفید و هوای مطبوعش، دستی در تاریخ هزاران ساله این سرزمین اهورایی دارد. پس دم را غنیمت شمرید و در نخستین فرصت، همسفر نسیم بهاری پای در رکاب سفر نهید و راهی سرزمین هزارچشمه شوید.

هر صفحه از کتاب طبیعت بهاری سمیرم، آیتی است که مژده حضور احسن‌الخالقین می‌دهد. نخستین فصل از این کتاب هزار توی را به نام چالقفا مزین کرده‌اند، کوهی در جنوب غربی سمیرم که دشتی سرسبز با گل‌های زیبا، چشمه‌سارهای فراوان، دیواره‌های سنگی و صخره‌های بلند و کوهستانی در پیشگاه آن قرار دارد. سیاه‌چادرهای عشایر و وجود پرندگانی همچون کبک، تیهو زیبایی این دشت را دوچندان می‌کند. این دشت نیمه دوم فرودین و اوایل اردیبهشت میزبان لاله‌های واژگون است.

آبشار تقرچه فصلی دیگر از کتاب طبیعت سمیرم است. این آبشار در شمال این شهر و در محوطه تاریخی مدرسه اتابکی راه خود را از میان صخره‌ها گشوده و بر صفحه دشت جاری شده است. آبشار دیگری در مشرق تقرچه قرار دارد که به تنگ سیل مشهور است، آبشاری که به‌صورت پلکانی فرو می‌ریزد و عصرها با درخشش ذراتش زیر انوار طلایی خورشید منظری بس زیبا می‌آفریند.

در روستای ماندگان منطقه پادنای سفلی آبشار تنگه رود قر وجود دارد که با ارتفاع ۲۰ متر در محل ریزش رود قر تشکیل شده است. آبشار بر دل صخره‌ای تنگ به آرامی می‌خرامد. در مسیر صعود به این آبشار به دو قله رشته کوه دنا یعنی کل‌قدویس و قلات‌بزی می‌رسید، البته روستای ماندگان نیز از طبیعت زیبایی برخوردار است.

منطقه‌ای حفاظت‌شده حنا در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق سمیرم و هشت کیلومتری شمال شهر حنا قرار دارد. در این منطقه سد دریاچه حنا واقع شده و رودخانه‌ها و چشمه‌های متعدد وجود دارد که آب همه آن‌ها به دریاچه سد حنا می‌ریزد.

در ارتفاعات کوه‌های بهرز سمیرم، چشمه‌ای به نام قازقازک وجود دارد که در بهاران در میان درختان سرسبز بید احاطه می‌شود و زیبایی خاصی پیدا می‌کند.

روستای قره‌قاچ از دیگر روستاهای اطراف سمیرم است که طبیعت دلنشینی دارد و وجود باغات و مزارع فراوان، این روستا را به بهشتی رؤیایی تبدیل کرده است. این روستا سد قره‌قاچ را در خود جای داده است که فصول بهار و پاییز میزبان پرندگان مهاجر زیادی است.

روستای خینِه از دیگر روستاهای زیبای منطقه پادنا است که از نعمت طبیعت بکر و آب‌ و هوایی مطبوع و دلپذیر برخوردار است. چشمه و آبشار کجو و چشمه کلوخ‌شنی نیز از جاذبه‌های این روستا هستند. روستای نُقُل نیز با طبیعتی جذاب و قله‌هایی که در بیشتر ایام سال پوشیده از برف است در فاصله ۱۱۳ کیلومتری جنوب سمیرم قرار دارد.

دره حنا علیشاه و مزرعه کتی‌گرین در اطراف روستای قلعه قدم از توابع شهرستان ونک، چشمه بابازرنگ در شهرستان کُمه، غار چهل ستون و چشمه خوانسار از دیگر مناظر و مرایای بی‌نظیری است که نقش چیره‌دست طبیعت با قلم صنع بر صفحه خاک این سرزمین اهورایی نقش بسته است.

منبع:ایمنا

کارناوال ماسک‌ها در ونیز

جشنواره‌ها که معمولا بر پایه سنت­‌های یک جامعه به وجود می آید، باعث فراهم شدن اوقات خوش برای ساکنان شهر میزبان و گردشگران می‌شود.

فستیوال‌های متنوعی در سراسر جهان برگزار می‌شود که هر کدام موضوع و ویژگی‌های خاصی را در بر دارد اما نقطه مشترک تمام آن‌ها، مباحث پیرامون جذب گردشگر و معرفی شهر یا کشور میزبان است. در این گزارش به معرفی هشت جشنواره جالب در دنیا می‌پردازیم.

blank جشنواره مجسمه های شنی، پرتغال

جشنواره بین المللی مجسمه های شنی (FIESA)، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویداد سازه­‌های شنی در جهان به شمار می­‌آید که از سال ۲۰۰۳، هر سال در منطقه Algarve پرتغال برگزار می‌شود. در این فستیوال ۵۰ مجسمه با شکوه به نمایش در می‌­آید که به دست ۶۰ هنرمند از کشورهای مختلف خلق شده است. برای ساخت این مجسمه‌ها حدود ۴۰ هزار تن شن مصرف می‌­شود. جالب است بدانید که جشنواره FIESA هر سال موضوعات مشخصی را برای ساخت مجسمه­‌ها تعیین می­‌کند که برگرفته از آداب و رسوم محلی، فرهنگ‌های ملی و اساطیری آن کشور است.

blank

فستیوال فانوس آرزوها، تایوان

فستیوال فانوس آرزوها یکی از مهیج‌ترین جشنواره­‌های تایوان است که در اولین شب سال قمری و با کامل شدن قرص ماه برپا می‌­شود. تزیین این جشن با استفاده از هزاران فانوس هوایی در منطقه  “Pingxi”تایوان انجام می‌گیرد. فانوس بزرگ و اصلی این جشنواره، در بردارنده علامت “زودیاک” سال چینی است که  شبیه حیواناتی مثل اژدها، دایناسور و یا پروانه نمایش داده می‌­شود.  فانوس­‌های کوچک‌تری هم در این جشن وجود دارد که نشان دهنده مهم‌ترین اتفاقات تاریخی است. این فستیوال شامل بخش‌های متفاوتی است که از جمله آن­‌ها می‌توان  ساخت فانوس، اجرای بازی‌­های افسانه‌ه­ای و معمایی با فانوس و نمایش آتش بازی را نام برد.

blank

کارناوال ماسک ونیز، ایتالیا

کارناوال ونیز یکی از مهیج‌ترین جشنواره‌های ایتالیا است؛ این فستیوال در ایتالیا با عنوان “Carnevale di Venezia” شناخته می‌­شود. ویژگی اصلی این کارناوال، سنت پوشیدن ماسک است که از سال ۱۱۶۲ میلادی آغاز شد. امروزه کارناوال ونیز، یکی از بزرگ‌ترین جشن­‌های این کشور به شمار می­‌رود که تا مدت دو هفته ادامه دارد. مردم در طول جشن، انواع ماسک‌های عجیب و غریب را به صورت می‌­گذارند و تخم­ مرغ‌های معطر به سوی یکدیگر پرتاب می‌­کنند. اجرای کنسرت، انواع نمایش­‌های خیابانی و همچنین برنامه‌های مهیج با منظره قایق‌­های پر از شمع نیز در فستیوال ونیز دیده می‌­شود.

blank

جشنواره بالن آلبوکرک، نیومکزیکو

جشنواره بین المللی بالن‌ها که در شهر “آلبوکرکی” ایالت نیومکزیکو در آمریکا برگزار می‌­شود، بزرگ‌ترین فستیوال در نوع خود محسوب می­‌شود. این جشنواره سالانه که برای اولین بار در ماه اکتبر سال ۱۹۷۲ برگزار شد، یک رویداد ۹ روزه است که طی آن ۶۰۰ بالن به پرواز در می‌­آید. جشنواره بالن، رکورد مراسمی با بیشترین عکسبرداری در جهان را به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۱۱، کتاب رکوردهای جهانی گینس، این رویداد را به عنوان “صعود انبوه بالن‌­ها” ثبت کرد. جشنواره نیومکزیکو، فرصت کم نظیری را در اختیار علاقمندان و میهمانان قرار می­‌دهدتا شاهد شعله‌­ور شدن و بالارفتن بالن‌­ها از زمین باشند.

منبع:ایمنا

blank

شب نشینی در آتشونی

بهره‌جستن از حال و هوای کویر در خور و بیابانک بهانه ای می شود تا به روستای گرمه سفر کرده و با گذراندن لختی از زمان در اقامتگاه آتشونی با پدر بومگردی ایران هم‌صحبت شویم و از کویر بشنویم که به قولی هیچستان پُر اسراری است که در آن، دنیا و آخرت روی در روی هم‌اند…

به گزارش خبرنگار ایمنا، به شرقی‌ترین نقطه استان اصفهان یعنی شهرستان خور و بیابانک سفر می کنیم که در حاشیه جنوبی کویر مرکزی ایران واقع شده و علاوه بر ابنیۀ تاریخی بسیار، با داشتن آب و هوایی گرم و خشک و بیابانی از جاذبه های اکوتوریستی خاصی برخوردار است. اندکی آن‌سوتر به روستای تاریخی گرمه وارد می شویم که بر نقطه ای از جاده ابریشم واقع است و قدمت آن به دوران ساسانیان می رسد. گام به گام در این روستای تاریخی پیش می رویم و مگر می شود تخت عباسی، تخت عروس، رمل های ماسه ای، چال سلکنون و دریاچه نمک سلکنون را در کویر و روستای گرمه تجربه نکرد. جاذبه های روستای گرمه یکی‌یکی به وجدمان می آورد و گام هایمان را به اقامتگاهی می رساند که با نام آتشونی و مازیار آل داود مزین شده است، در اقامتگاه بومگردی آتشونی میهمان پدر بومگردی ایران شده و با رسم آتشونی و نوای دف و تنبور و نای همراه می شویم.

بازگشت به روستای گرمه

مازیار آل داود که با نام پدر بومگردی ایران شُهره است پیراهنی بلند، جلیقه ای کوتاه و شلواری گشاد به رنگ مشکی با حاشیه های سبز بر تن دارد و به گفتۀ خودش ۲۰ سالی می شود که از این پوشش استفاده می کند، خودش لباس را طراحی می کند و مادر ان را می دوزد. مازیار آل داود می گوید: من خیاط خانه ای هم در روستای گرمه تاسیس کرده ام تا هم برای جوانان شغل ایجاد شود و هم لباس هایی با طرح خودم طراحی کنم که برای روستاییان راحت باشد.

آل داود متولد تهران و روستای گرمه روستای پدر و مادرش است، پدری که در نیروی هوایی شیراز، همدان، تهران، اصفهان و تبریز مدرس زبان تخصصی بود. وی ادامه می دهد: اقامتگاه آتشونی، خانه خالۀ پدر و مادرم بود و من وقتی هفت ساله بودم برای اولین بار به گرمه آمدم، درواقع آشنایی من با گرمه به دلیل حضور افرادی از خانواده‌مان در این روستا بود البته به دلیل شغل پدرم ما در روستای گرمه زندگی نمی کردیم اما رفت و آمد داشتیم تا اینکه من که از شلوغی و سروصدا خسته شده بودم به دلیل اینکه می خواستم برای این روستا کاری انجام دهم که به مردمش امید دهم و درآمدزایی کنم و عاملی باشد برای ماندن مردم در این روستا، به همین دلیل به گرمه بازگشتم و همسر و پسرم و بعد هم مادر و پدرم، برادرم و همسرش به روستای گرمه آمدند و الان همگی در این روستا زندگی می کنیم.

blank

حضور در کتاب لونلی پلانت

وی می گوید: من در کاخ نیاوران و سعدآباد سفالگری آموزش می دادم و گاهی هم درخصوص معماری داخلی خانه ها کارهای تزئیناتی با گِل و سفال برای ساختمانها انجام می دادم؛ همسرم یکی از شاگردانم در زمینه سفالگری بود که با هم ازدواج کردیم، او متولد ایران است و در رشته حقوق قضایی درس خواند اما بعد از اینکه با من ازدواج کرد کار خودش را رها کرد و با تصمیم من برای آمدن به گرمه موافق بود و با من همراه شد.

آل داود با بیان اینکه در دوسال ابتدای حضورش در روستای گرمه در مزرعه ای که در سه کیلومتری این روستا واقع بود و تعدادی اتاق داشت به سفالگری و چوپانی پرداخته بود، می گوید: کم‌کم برخی از گردشگران داخلی و خارجی که به دلیل جاذبه های کویر به این روستا می آمدند میهمان خانه ما می‌شدند و به این ترتیب بود که من تصمیم گرفتم اقامتگاهی ایجاد کنم تا گردشگران بیشتری برای بهره بردن از جاذبه های کویر، صنایع دستی، معماری و طبیعت آن به روستای گرمه بیایند و به لحاظ اقامتی هم مشکلی نداشته باشند ضمن اینکه تاکید داشتم این اقامتگاه با فرهنگ بومی این روستا پیوند کامل داشته باشد. به این ترتیب با قراداد مرمت در ازای اجاره بها، با اداره اوقاف همراه شدیم و این خانه را بازسازی کردم و اقامتگاه آتشونی با سرمایۀ شخصی ما در سال ۸۰-۱۳۷۹ در روستای گرمه ایجاد شد.

از اقامتگاه آتشونی به عنوان اولین اقامتگاه بومگردی در ایران نام برده شده و به همین دلیل است که مازیار آل داود، پدر بومگردی ایران است. وی که به صورت تجربی معماری کویر را آموخته تصریح می کند: ایجاد اقامتگاه آتشونی در روستای گرمه باعث شد بسیاری از جوان ها در این روستا بمانند و مهاجرت نکنند و به فعالیت هایی مشغول شوند که به نوعی با بومگردی ارتباط دارد، ارزش و شأن روستای گرمه بالا رفته است و حتی خیلی از افرادی که پیش از این از گرمه رفته بودند به این روستا بازگشته اند. حتی نام اقامتگاه آتشونی در کتاب لونلی پلانت که یکی از مهم ترین کتاب ها درخصوص معرفی مکان های گردشگری دنیاست نیز آمده تا در دسترس گردشگران همۀ جهان باشد. در این کتاب مسیر رسیدن به اقامتگاه آتشونی اینطور گفته شده که گردشگران باید از اصفهان به خور و بیابانک آمده و سپس به یزد رسیده و از آنجا مسیر روستای گرمه طی کنند.

رسم شب نشینی دور آتش

پدر بومگردی ایران به انتخاب نام آتشونی برای اقامتگاه بومگردی خود در روستای گرمه اشاره کرده و می گوید: کلمۀ آتشونی در زبان محلی روستای گرمه به معنی شب نشینی دور آتش است چون در بین مردم این ناحیه این موضوع خیلی رایج است که در مهمانی ها می گویند برویم آتشونی یعنی موقع شب برویم دور آتش و به این ترتیب موقع شب آتش روشن می کنند و دور آتش جمع می شوند، من هم نام آتشونی را برای این اقامتگاه انتخاب کردم که هم خودمان در این روستا رسم آتشونی برگزار می کنیم و هم این کلمه به مهمانی مرتبط است.

آل داود که در بسیاری از نقاط ایران مشوقی برای تاسیس اقامتگاه های بومگردی بوده است و به عنوان آغازگر بحث شناخته می شود تحقیقات زیادی در این خصوص دارد و تنها بر روی موضوع توریسم تاکید ندارد بلکه تلاش می کند تا با شناسایی داشته های روستاها مردم مهاجر را به روستای خود بازگرداند و به این ترتیب موجبات آبادی روستاها را فراهم شود. وی می گوید: من اعتقاد دارم که دوران شهرنشینی به پایان رسیده و امروزه روستاها به لحاظ امکانات کمتر از شهرها نیستند و همین موضوع باعث بازگشت روستاییان به روستاها خواهد شد. به همین دلایل است که من افراد زیادی را تشویق کردم تا به موضوع بومگردی وارد شوند و درخصوص طراحی داخلی و معماری اقامتگاه ها به آنها کمک می کنم، ضمن اینکه آنها را به آژانس ها معرفی کرده و با گردشگران خارجی مرتبط می کنم تا اینکه درنهایت خودشان خبره شوند.

blank

عوامل مهم در رتبه بندی

وی ادامه می دهد: ما تلاش بسیاری داشتیم تا موضوع بومگردی تا آنجا رسمیت یافته به طوری که تا کنون حدود ۵۰۰ اقامتگاه بومگردی در کشور ایجاد شده و فعالیت می کنند؛ ضمن اینکه تلاش می کنیم اولین انجمن بومگردی حرفه ای کشور را هم ایجاد کنیم و موضوع رتبه بندی را از طریق انجمن پیگیری کنیم هرچندکه ما همواره برای بحث رتبه های اقامتگاه ها بر روی کیفیت در خدمت رسانی و فضا و مهمان نوازی و اطلاعات فرهنگی درخصوص منطقه و آداب و رسوم آن تاکید کرده ایم.

آل داود می افزاید: فرق اقامتگاه‌های بومگردی با خانه‌های معمولی این است که شما در این خانه‌ها به غیر از اینکه نزد یک خانواده هستید و احساس امنیت می‌کنید و غذای خوبی می‌خورید و ارتباط خوبی می‌گیرید با فعالیت فرهنگی خاصی هم آشنا می‌شوید، بنابراین اولویت بندی اقامتگاه‌ها باید روی این مسائل باشد تا اینکه بیاییم یک اقامتگاه را بر اساس مثلاً لاکچری بودن رتبه بندی کنیم چرا که معتقدیم نباید به بناهای قدیمی و ترکیب اصلی آن‌ها آسیبی زده شده و تغییری ایجاد شود چون هدف این است که آن بنا و آداب و رسوم حفظ شود. نظر ما و انجمن اقامتگاه‌های بومگردی این است که بتوانیم اقامتگاه‌ها را براساس نوع فعالیتی که انجام می‌دهند، کیفیت مرمت، نوع پذیرایی، حتی نوع دکوراسیونشان درجه بندی کنیم و موضوع بسیار مهم برای ما در تعیین این استانداردها این است که افرادی که در این کار مشغول هستند توانسته باشند درکنار این کار فعالیت فرهنگی را هم شروع کنند و در کنار ایجاد یک محیط گرم خانوادگی برای مسافر، فعالیت فرهنگی هم داشته باشند.

یکی از انواع اکوتوریسم

موسس اقامتگاه آتشونی با بیان اینکه بومگردی نوعی از اکوتوریسم است و اکوتوریسم با طبیعت ارتباط پیدا می کند، می گوید: بومگردی یعنی دیدن و گردش کردن در بوم یک منطقه و گردش کنید و بهره مندی از چیزهایی که به فرهنگ اصلی آن منطقه تعلق دارد. بومگردی کمک می کند تا بخش هایی از بوم که ازبین رفته بود دوباره زنده شده و به مردم بازشناسانده شود. بومگردی یک اسم برای اقامتگاه ها در نقاط مختلف جغرافیایی است و فقط به کویر اختصاص ندارد و می تواند همه جا وجود داشته باشد. ما در نقاط مختلف جغرافیای ایران فرهنگ هایی داریم که می توانند در قالب بومگردی معرفی شوند.

وی در معرفی عوامل موفقیت در تاسیس یک اقامتگاه بومگردی تصریح می کند: فردی که قصد دارد اقامتگاه بومگردی ایجاد کند باید حتماً اصول اولیه آن را بداند و نمونه های این اقامتگاه ها را ببیند و از تجربه های آنها استفاده کند. ضمن اینکه صبر و مهمان نوازی اهمیت زیادی دارد و مسافری که به این اقامتگاه ها وارد می شود باید حضور درکنار یک خانواده را حس کند چرا که اقامتگاه بومگردی با یک هتل تفاوت دارد، ازطرف دیگر خوردن غذای خانگی و محلی و بهره مندی از جاذبه های فرهنگی و بومی منطقه نیز باید مورد توجه افراد علاقمند در تاسیس اقامتگاه های بومگردی قرار بگیرد.

آل داود ادامه می دهد: متاسفانه برخی افراد قبل از آموزش فقط با توجه با تبلیغاتی که برای ایجاد اقامتگاه بومگردی می‌شود حرکتی را برای ایجاد چنین اقامتگاه هایی شروع می‌کنند اما موفقیت کمی خواهند داشت چرا که به صورت آگاهانه و با مطالعه استفاده از تجربیات دیگران انجام نشده است، اما ما امیدوار هستیم که با آموزش و برنامه ریزی‌هایی انجام شده آنها را ساماندهی کنیم تا هم خودشان متضرر نشوند و هم اختلالاتی در بازار کسب و کار این حوزه ایجاد نکنند.

به گزارش ایمنا، وقت رفتن می رسد و روستای گرمه را به قصد اصفهان ترک می کنیم، رفتنی که همراه است با ترک افسون کویر، کویری که درختان گز و تاقش، بی باک و صبور و قهرمان و بی نیاز از آب و خاک و بی چشم داشت نوازشی و ستایشی و از سینه خشک و سوخته کویر به آتش سر می کشند و می ایستند و می مانند و هریک گویی سفیران عالم دیگرند که در کویر ظاهر می شوند… و می دانیم که افسون کویر بازهم ما را به خود فرا خواهد خواند…

منبع:ایمنا

همنشینی بافت قدیم و جدید در شهر

کیفیت یک شهر به سادگی و تنها با توجه به عظمت ساختمان‌ها و کارایی سیستم حمل و نقل آن تعریف نمی‌شود؛ از دیدگاه طراحان، شهر فقط از حیث ظاهر دیده نمی‌شود بلکه در رویارویی با برخی مسائل تجربه می‌شود و منجر به ایجاد طرز فکری متفاوت نسبت به زندگی می‌گردد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر روز افراد بیشتری به سمت شهرها روانه می‌شوند و این جمعیت رو به رشد فشارهای بسیاری بر بخش‌های مسکن شهری، سیستم‌های زیربنایی و حمل و نقل وارد می‌کند. به همین دلیل شهروندان، سیاستمداران و برنامه‌ریزان شهری باید با ارائه راهکارهای هوشمندانه و مفید، شهرهایی ایجاد کنند که ساکنان را قادر به داشتن یک زندگی آرام سازد.

با این حال کیفیت یک شهر به سادگی و تنها با توجه به عظمت ساختمان‌ها و کارایی سیستم حمل و نقل آن تعریف نمی‌شود؛ از دیدگاه طراحان، شهر فقط از حیث ظاهر دیده نمی‌شود بلکه در رویارویی با برخی مسائل تجربه می‌شود و منجر به ایجاد طرز فکری متفاوت نسبت به زندگی می‌گردد. بر طبق این دیدگاه، شهرهای ماپوتو در موزامبیک، هاوانا در کوبا، توکیو در ژاپن و روتردام در هلند از نظر طراحان برجسته شهری، به عنوان شهرهای موفقی شناخته می‌شوند که توازن بافت قدیم و جدید را حفظ کرده‌اند. در ادامه به دلایل ارائه شده برای این ادعا می‌پردازیم.

توکیو در ژاپن

“گرگ کیفه” از دانشگاه کوئینز بلفاست معتقد است که با وجود نظم فوق‌العاده و بی‌نقص حاصل از بزرگراه‌های دوطبقه، اتوبوس‌های هیبریدی بدون راننده و ترن‌های هوایی تک سرنشین با دسترسی آسان در هر ساعت از شبانه روز، شهر توکیو در ژاپن شهری رویایی به حساب می‌آید. توکیو در واقع همچون یک ماشین فروش بزرگ است که می‌توان با لمس یک دکمه در آن تمامی لوازم مورد نیاز را تهیه کرد. توکیو شهر تناقض‌هاست؛  برای مثال محله‌های چوبی این شهر با معابد کهنی که در آن‌ها وجود دارد، تداعی‌گر سال ۱۶۰۰ میلادی است. حال نکته اینجاست که برای رسیدن به مناطق کهن باید از مدرن‌ترین نقاط شهری عبور کنید که همگی از خیابان تا وسایل حمل ونقل شما را مبهوت فناوری‌های روز می‌کند. توکیو با فرهنگی وسیع، عمیق و درون‌گرا و درکنار هم قرار دادن پیچیدگی‌های زمانی “جدید و قدیم” و “سریع و آهسته” نه تنها نیازهای جسمانی ساکنانش را برطرف می‌کند بلکه روح و قلب آن‌ها را نیز سیراب می‌نماید.

شهر

هاوانا، کوبا

از نظر “جیمز وارن” همه چیز در شهر هاوانا قدیمی و عالی است و ساختمان‌های بازسازی نشده، این شهر قدیمی را کهن‌تر از آنچه هست نشان می‌دهد. با این حال بخش‌هایی از درآمد گردشگری شهر به حفاظت از بافت تاریخی آن اختصاص دارد. به علاوه طرح اصلی شهر که به طور چشمگیری از همه ظرفیت‌های محدود بهره برده، دربرگیرنده حداکثر استفاده ممکن از فضاهاست و در آن خانه‌ها، مغازه‌ها، ادارات و مؤسسات همگی می‌تواند در یک ساختمان واحد در کنار هم قرار گیرد و محیطی پویا و قابل دسترس به تمامی خدمات مورد نیاز را در اختیار ساکنان  قرار دهد. در هاوانا روح زندگی در جریان است و علی‌رغم جمعیت رو به پیری، نرخ تولد پایین و مهاجرت ساکنان، نقطه آغازی برای علاقمندان به پایتخت‌نشینی به حساب می‌آید. انعطاف‌پذیری شهر امکان تبدیل شدن به مکانی بهتر را در اختیار  ساکنان قرار می‌دهد و ساکنان آن درصدد بهبود شرایط برنامه‌ریزی شهری برای نسل‌های آینده خود هستند.

شهر

ماپوتو، موزامبیک

“ونسا کاستان بورتو” از دانشگاه شفیلد انگلستان معتقد است که ماپوتو بهترین شهر دنیا از حیث توازن است چرا که دیدگاه‌های منحصر به فرد و متفاوتی را در مورد یک شهر معاصر به انسان ارائه می‌دهد. ماپوتو نمونه‌ای از شهرهای معاصر است که مرز میان مرسوم و غیرمرسوم بودن در آن کاملا محو و نامشخص است. زندگی مردم ماپوتو بسیار تحت تأثیر محیط‌های شهری قرار دارد. مدیران شهری ماپوتو از تفکیک بین یک “شهر بتنی” که بخش تاریخی شهر است و توسط پرتغالی ‌ها ساخته شده و “شهری زاغه نشین” سخن می‌گویند که مسکن اکثر ساکنان است و زیرساخت‌های بنیادی همچون آب و برق و بهداشت در آن دیده نمی‌شود ولی ساکنان آن یاد گرفته‌اند که نیازهای خود را بدون استفاده از این امکانات برطرف کنند. از همه مهم‌تر “ماپوتو” نگرشی تازه درباره نحوه زندگی شهری در اختیار می‌گذارد که در دنیای سوار بر موج بحران امروزی که پر از هراس اتمام منابع است، موجب احساس آرامش و آسایش می‌شود.

شهر

روتردام، هلند

از دیدگاه “کایرن ون ویلت” از دانشگاه شفیلد هالام، بهترین شهری که توانسته تناسب رویارویی گذشته و آینده ظاهر شهری را حفظ کند ، شهر روتردام در هلند است که پس از ویرانی در جنگ جهانی دوم، توانست مسیر متفاوتی را برای آغاز دوباره پیدا کند. روتردام شهری پویاست که دیدگاه آینده‌نگرانه به شهر موجودیتی منحصر به فرد بر اساس جنب و جوش، نور، انرژی و پیشرفت داده است. ترامواهای شهر همواره در حال تردد هستند، قایق‌های بارگیری کالاها بدون ایجاد هیچگونه آلودگی عرض رودخانه‌ را طی می‌کنند، تاکسی‌های آبی زردرنگ همیشه مسافر دارند و دوچرخه‌سواران با سرعت در سواحل و در کنار عابران پیاده رکاب می‌زنند.

شهر

جاده‌هایی که دو طرف آن پوشیده از درختان است بهترین گزینه برای قدم زدن در کنار آب‌ را در اختیار ساکنان قرار می‌دهد و در ساخت خانه‌ها فضاهایی برای بازی کودکان و نیمکت‌هایی برای نشستن درفضای باز و گپ زدن در نظر گرفته شده است. به علاوه ساختمان‌ها، میادین و پارک‌های این شهر به خوبی برای مواقع سیلابی مقاوم‌سازی شده‌ است و در ساخت منازل جدید کانال‌هایی برای هدایت جریان طغیانی رودخانه تعبیه شده است. مرکز شهر در طول شب روشن و نورانی است و پلی که بخش‌های جنوبی و مرکز را به یکدیگر متصل می‌کند درخشش خاصی دارد. حتی طبیعت روتردام نیز دارای نظم و ترتیب است؛ ترکیبی از چمنزارهای طبیعی و مزارع انرژی بادی به معنای واقعی تصویر آنچه که از طریق برنامه‌ریزی، چشم انداز و طراحی شهری می توان به دست آورد را به نمایش می‌گذارد. اینگونه است که شهر مدرنی چون روتردام هنوز سنن دیرینه خود را نظیر نشستن درب منازل  و صحبت با همسایه‌ها و یا استفاده از آسیاب‌های آبی راحفظ کرده است و در عین حال گام‌های بلندی به سوی  آینده مدرن شهری برمی‌دارد.

منبع:ایمنا

سن کاترین ،پیاده‌راهی به وسعت تاریخ

بوردو، شهری در جنوب غربی فرانسه است که ۱۷ سال پیش از سوی شهرداری مرکز آن به طور کامل تبدیل به پیاده‌راه شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خیابان تاریخی سن کاترین، طولانی‌ترین پیاده‌راه اروپاست که طول آن بیش از یک کیلومتر است؛ این خیابان یکی از دو مسیر اصلی برای رسیدن به بخش تاریخی شهر بوردو است و در سال ۱۹۷۶ به طور کامل سنگفرش شد و در سال ۲۰۰۳ نیز مرمت شد.

بعد از آنکه مرکز شهر بوردو در راستای هدف حفظ بناهای تاریخی تبدیل به پیاده‌راه شد، سازمان یونسکو نیز این شهر را به عنوان میراث تاریخی جهان ثبت کرد؛ بوردو بیش از ۳۵۰ بنای دسته‌بندی شده تاریخی را در دل خود جای داده است و در جریان تبدیل مرکز شهر به پیاده‌راه، تمامی بناهای تاریخی این شهر نیز مرمت و زیباسازی شد.

در مرکز شهر بناهای تاریخی مربوط به قرن ۱۳ تا ۲۰ میلادی وجود دارد و برخلاف بازسازی خیابان‌ها، هیچ‌گونه تغییری در معماری‌های کلاسیک و نئوکلاسیک سازه‌های این شهر ایجاد نشد؛ بوردو نماد وحدت میان تجربه‌های شهرسازی و معماری است.

تمام چراغ‌هایی که سراسر مسیر پیاده‌راه بوردو وجود دارد به سبک قدیمی هستند و برای القای بهتر حس تاریخی بودن، نیمکت‌های خیابان از جنس چوب است و مجسمه‌های این خیابان به سبک کلاسیک ساخته شده‌اند.

منبع:ایمنا

سیری در شهر کبوترخانه ها

در سال ۹۹۲ خورشیدی گروهی از شتران که راهی نجف اشرف بودند ناگهان در دشتی ایستادند و تکان نخوردند، همین مسئله باعث شکل گیری نجف‌آباد در غرب اصفهان به دستور شیخ بهایی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آثار و میراث صفویه و شیخ بهایی برای اصفهان بسیار پر شمار است، از میدان‌ها و بناهای تاریخی که شناسنامه اصفهان شدند تا مادی‌هایی که توزیع آب را برای این شهر به ارمغان آوردند. اما در شرق اصفهان یک یادگاری مهم و بزرگ به وسعت یک شهر از شیخ بهایی به جا مانده است، شهری که در دشتی وسیع بنا شد تا نمونه جدیدی از توسعه را در زمان خود پیاده کند؛ نجف آباد.

نقل است که در سال ۹۹۲ خورشیدی مقداری نذورات، پول نقد و جواهرات از سمت بار چندین شتر از سوی شاه عباس برای حرم حضرت علی در نجف فرستاده شد. این شتران ناگهان در چند فرسنگی غرب اصفهان از حرکت باز ایستاده‌اند و تلاش شتربانان نیز برای حرکت آنان بی‌هوده بود. این خبر به شیخ بهایی رسید، شیخ فرمود “دیشب در عالم رویا شاه نجف را ملاقات کردم، فرمودند شتران را برهانید و بارشان صرف آبادی این محل بکنید که صلاح کار همین است.”

این گونه شد که شهر نجف‌آباد شکل گرفت و تبدیل به سکونگاهی مهم در غرب اصفهان شد. شکل گیری این شهر دلایل سیاسی و نظامی هم داشت، چرا که به دلیل موقعیت جغرافیایی نجف‌آباد تبدیل به مرکز اسلحه سازی و انبارهای نظامی شاهان صفوی شد. همچنین شاه بسیاری از مخالفان خود را به حاشیه پایتخت راند و در این شهر سکونت داد تا قدرت و سلطه خود را بیشتر کند.

به گفته جهانگردان که در دوره صفوی و قاجار از نجف‌آباد بازدید کردند این شهر بن‌بستی نداشت و در هر کوچه آن آب می‌گذشت. نجف‌آباد با ساختار منحصربه فرد خود جاذبه‌های متعددی دارد که به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

کبوترخانه‌های نجف‌آباد

نجف‌آباد را شهر کبوتران و کبوترخانه‌ ها می‌نامند، هر مسافری که قصد سفر به این شهر را داشت از کبوتران بی‌شماری که بر فراز شهر بودند متوجه آن‌جا می‌شد. نجف‌آباد شاید یکی از بهترین مکان‌های ایران برای تماشا کبوترخانه‌ها باشد، در هر محله و هر خیابانی از این شهر کبوترخانه ای قد علم کرده که هر کدام از آن‌ها با سبک خاصی درست شده‌اند. برج‌های کبوترخانه بخشی از هویت نجف‌آباد هستند، این شهر یکی از باغ‌ شهرهای بزرگ ایران بوده و برای برطرف کردن نیاز کود خود به این کبوترخانه‌ها وابستگی داشته است.

برج‌های کبوتر در اطراف اصفهان به قدری زیاد بودند که باعث شده بسیاری از جهانگردان درباره تعداد زیاد کبوتران قلم زده و نوشته‌اند. ژان دیولافوا و فرد ریچادرز از این جهانگردان هستند که از بزرگی این کبوترخانه و وجود پدیده‌ای که فضولات کبوتران برای کود جمع‌آوری می‌کنند شگفت زده شده‌اند.

مشهورترین برج‌های کبوتر نجف آباد برج‌ های دوقلوی صفا در محله شریعتی هستند. این بنا که به ثبتی ملی نیز رسیده، پلانی مستطیلی شکل دارد که در نوع خود بی نظیر است؛ کمتر برج کبوتری در ایران وجود دارد که پلانی جز دایره‌ای شکل داشته باشد. از فراز این دو مناره تمام آبادی‌ها و کوچه‌باغ‌های شهر نجف‌آباد نمایان است.

ارگ شیخ بهایی

شش برج کبوترخانه در کنارهم، ارگی را تشکیل داده‌اند که روزی تنها پناهگاهی برای کبوتران بود، اما اکنون بزرگترین مرکز تفریحی نجف آباد است. این ارگ در نوع خود یک شگفتی محسوب می‌شود چرا که کمتر پیش می‌آید دورتا دور ارگی به جای برج دیدبانی، برج کبوتر باشد!

این ارگ تا چند سال پیش به بنایی مخروبه تبدیل شد که در نهایت با پیگیری‌های دوست‌داران میراث فرهنگی، باز سازی شد و ازگزند زمانه در امان ماند. این بنا در سال ۱۳۸۲پس از تلاش فراوان بازسازی شد و دو سال بعد به عنوان جدیدترین اثر ثبت ملی ایران شناخته شد.

این مکان به “هفت برج هارون” نیز شهرت دارد که در محله جوی خارون نجف‌آباد قرار گرفته است. این ارگ در حصار یک باغ به مساحت سه هزار متر مربع قرار گرفته و برج‌های اطراف آن ارتفاعی ۱۴ متری و دیواری به ارتفاع چهار متر دارد. داخل این ارگ بناهایی به صورت هشتی و با معماری اصیل باعث تقسیم بندی فضای داخلی شده و جلوه زیبایی به ارگ داده است.

عصارخانه آقا

این عصارخانه یکی از شاخص‌ترین بناهایی است که در دوران صفوی در نجف‌آباد ساخته شد،عصارخانه آقا یا عصارخانه بزرگ به عنوان بزرگترین عصارخانه ایران شناخته می‌شود. دوتیر بزرگ و یک سنگ آسیاب با کتیبه‌ای نفیس از آیه آخر سوره مبارک نون والقلم به تاریخ ۱۰۹۴ قمری و به خط استاد محمد محسن الامامی وجود دارد.

این بنا در بازار سنتی نجف آباد به عنوان شاخص‌ترین اثر شناخته می‌شود، در چند سال اخیر چندین عصارخانه در نجف‌آباد با تغییر کاربری به کار خود ادامه دادند؛ اما عصارخانه آقا در انزوا مانده هرروز بیشتر رو به تخریب پیش می‌رود.

خانه تاریخی نوریان

این خانه تاریخی در محله نصیرشهر واقع شده و قدمت آن به اواخرحکومت قاجار برمی‌گردد. خانه نوریان در زمان پهلوی اول به اوج خود رسید و با معماری بسیار درخشان تبدیل به زیباترین خانه نجف‌آباد شد. در ورودی اصلی خانه هشتی بزرگی قرار دارد که با پیچشی شرقی و متناسب با معماری بومی ایران، دسترسی به حیاط اصلی بخش مرکزی خانه را ممکن می‌سازد.

حوض قلبی شکلی که در میان حیاط مرکزی این خانه قرار گرفته یکی از جالب توجه ترین بخش‌های خانه است. این خانه را شهرداری نجف‌آباد خریداری کرد و پس از بازسازی در اختیار عموم مردم قرار گرفت.

نجف‌آباد شهر کبوتر و کبوترخانه ها جدا از موارد ذکر شده جاذبه‌های دیگری نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان از کاروانسراهای “هسنیجه”، “جلوگیر” و خانه مهرپرور نام برد. نجف‌آباد با تاریخ عجیب خود یکی از جالب توجه‌ترین شهرستان‌های اصفهان است که با آب و هوای خوش، یادگاری از شیخ بهایی برای اصفهان است.

منبع:ایمنا