کدام شهرها بهترین حمل و نقل عمومی را دارند؟

تا ۳۰ سال‌ آینده حدود ۶۸ درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی خواهند کرد.

طبق اعلام سازمان ملل در حال حاضر ۵۵ درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند که این رقم تا سال ۲۰۵۰ به ۶۸ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. هم‌چنین تا سال ۲۰۳۰ در جهان ۴۳ ابرشهر با جمعیت بالای ۱۰ میلیون نفر در جهان وجود خواهند داشت که این مساله باعث پررنگ شدن نقش حمل و نقل عمومی برای کاهش مشکلات احتمالی شده است.

دانشگاه برکلی کالیفرنیا در تحقیقی مشترک با موسسه ” اولیور وایمن” اقدام به رتبه‌بندی برترین شهرهای جهان از نظر زیرساخت‌ها و امکانات حمل و نقل عمومی کرده است که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید:

۱- سنگاپور

متوسط مسافت طی شده در هر روز توسط شهروندان با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی: ۷.۳ کیلومتر

متوسط زمان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در هر روز توسط شهروندان: ۸۴ دقیقه

امتیاز کلی: ۷۰.۸

۲- آمستردام- هلند

بزرگ‌ترین شهر هلند که بیش از هر چیز به خاطر سیستم حمل و نقل عمومی بر پایه دوچرخه و قایق خود در جهان شناخته شده است.

امتیاز کلی: ۶۵.۴

۳- لندن- انگلیس

متوسط مسافت طی شده در هر روز توسط شهروندان با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی: ۸.۹ کیلومتر

متوسط زمان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در هر روز توسط شهروندان: ۸۴ دقیقه

امتیاز کلی: ۶۲.۷

۴- شانگهای- چین

شانگهای قطب مالی اصلی چین و یک از بزرگ‌ترین ساختارهای حمل و نقل در این کشور محسوب می‌شود به گونه ای که ۱۲ خط مترو و حدود ۵۰ هزار تاکسی در این شهر فعالیت دارند.

امتیاز کلی: ۶۲.۴

۵- نیویورک- آمریکا

متوسط مسافت طی شده در هر روز توسط شهروندان با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی: ۹.۵ کیلومتر

متوسط زمان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در هر روز توسط شهروندان: ۸۷ دقیقه

امتیاز کلی: ۶۱.۹

۶- توکیو- ژاپن

متوسط مسافت طی شده در هر روز توسط شهروندان با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی: ۹.۲ کیلومتر

متوسط زمان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در هر روز توسط شهروندان: ۷۰ دقیقه

امتیاز کلی: ۶۱.۶

۷- هلسینکی- فنلاند

استفاده از قطار در این شهر روشی بسیار محبوب برای جابجایی محسوب می‌شود تا جایی که روزانه سه قطر از این شهر به روسیه اعزام می شود.

امتیاز کلی: ۶۱.۱

۸- پکن

پکن در حال حاضر بزرگ‌ترین شبکه ریلی و جاده ای را در بین شهرهای مختلف چین دارد.

امتیاز کلی: ۵۹.۷

۹- سئول- کره جنوبی

متوسط مسافت طی شده در هر روز توسط شهروندان با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی: ۷.۶ کیلومتر

متوسط زمان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در هر روز توسط شهروندان: ۴۴ دقیقه

امتیاز کلی: ۵۸.۹

۱۰- برلین- آلمان

متوسط مسافت طی شده در هر روز توسط شهروندان با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی: ۹.۱ کیلومتر

متوسط زمان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در هر روز توسط شهروندان: ۶۲ دقیقه

منبع:برنا نیوز

پرندگان مهاجر جزیره کیش

در فصل زمستان پرندگان مهاجر از جمله خانواده کاکایی، پرستو‌های دریایی، حواصیل، پرندگان شکاری از جمله دلیجه معمولی، دلیجه کوچک، لیل، بحری به جزیره کیش مهاجرت می‌کنند. با توجه به گردشگری بودن جزیره، حضور گونه‌های مختلف پرندگان مهاجرمی تواند صحنه‌های بی نظیر و جذابی برای گردشگران خلق کند. تاکنون بیش از ۲۱۰ گونه پرنده در جزیره مشاهده و ثبت شده است که بخش اعظم آن را گونه‌های مهاجر تشکیل می‌دهند و تنها بخش کوچکی از آن‌ها بومی کیش می‌باشند.

منبع:تابناک

blank

شناسایی تورهای غیرمجاز از طریق ثبت در سامانه

معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از راه اندازی سامانه ای برای ثبت تورها و شناسایی تورهای غیرمجاز خبر داد.

سید جواد موسوی سرپرست نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت و گو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اقدامات معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای جلوگیری از فعالیت تور‌های غیرمجاز اظهار کرد:ما یک سامانه ثبت تور را به نتیجه رساندیم تا تور‌های مجاز از تور‌های غیرمجاز مشخص شوند.

او با تأکید بر اینکه معمولا تور‌هایی که از طریق آژانس حرکت می‌کنند کد اخلاق دارند، گفت: آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی موظف هستند که حتما تورهایشان را در این سامانه بارگذاری کنند تا سامانه‌ای به پلیس و راهور ارائه شود و مشخص کند کدام تور‌ها مجاز هستند. این سامانه به مراحل پایانی رسیده است و ما پیگیر رونمایی از آن هستیم.

سرپرست نظارت و ارزیابی گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد:هم‌اکنون سامانه تشخیص تور‌های مجاز و تور‌های غیرمجاز به صورت پایلوت اجرا می‌شود البته بخش خصوصی و صنف مرتبط نیز خواستار دیدن سامانه هستند تا بتوانیم نواقص آن  را با کمک آن‌ها رفع کنیم.

گفتنی است در سال‌های اخیر برخی از تور‌های گردشگری حرکات و رفتار‌های نادرستی را نشان می‌دهند که با اعتراض مردم مواجه می‌شود. معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی امور مرتبط به گردشگری کشور تلاش دارد با طرح و اجرای راهکار‌های مختلف از فعالیت چنین تور‌هایی جلوگیری کند و گردشگران را به همراهی با تور‌های مجاز دارای کد اخلاقی سوق دهد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

عملیاتی شدن احداث شهر فرودگاهی قم

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم گفت: بودجه‌ای به شهرداری قم اختصاص پیداکرده تا با برطرف شدن موانع قانونی، احداث شهر فرودگاهی و فرودگاه جنبه عملیاتی پیدا کند، و سرمایه‌گذار نیز بتواند کار را به اتمام برساند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مجید اخوان، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر قم گفت: این طرح به‌واسطه محکومیت قضایی برای زمین‌های واگذارشده به سرمایه‌گذاران، دچار بحران شد. در حال حاضر نیز مسیر اجرای طرح فرودگاه قم طی شده، تا با رفع مشکلات قانونی و حقوقی و سرمایه‌گذاری مربوطه کار آن به فرجام برسد.

اخوان بابیان این‌که مقرر شد شهرداری قم برای حل این بحران به‌نوعی نقش واسط را داشته باشد، افزود: طرح فرودگاه قم برای خرید املاک تجاری، تعداد زیادی سهام‌دار و سرمایه‌گذار دارد که بلاتکلیف هستند که برای تعیین تکلیف آن‌ها بودجه‌ای به شهرداری قم اختصاص پیداکرده تا با برطرف شدن موانع قانونی، احداث شهر فرودگاهی و فرودگاه جنبه عملیاتی پیدا کند، و سرمایه‌گذار نیز بتواند کار را به اتمام برساند.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه ساخت فرودگاه و دهکده گردشگری طرلاب در منطقه سلفچگان قم آذرماه ۸۹ بین شرکت ارم کیش و استانداری قم منعقد و عملیات اجرایی این فرودگاه نیز در بهمن‌ماه همان سال آغاز شد. این فرودگاه که در جاده قم – سلفچگان واقع‌شده، از شهر قم تقریباً ۲۵ کیلومتر و از فرودگاه امام خمینی (ره) تهران ۱۲۵ کیلومتر فاصله دارد.

فرودگاه، هندلینگ خدمات هوایی و فرودگاهی، توقفگاه هواپیما (اپرون)، آشیانه پرواز، برج مراقبت پرواز، ساختمان رادار، آشیانه نگهداری و تعمیر هواپیما، هواشناسی، آتش‌نشانی، هتل‌های سه تا پنج ستاره و همچنین پیش‌بینی ساخت مراکز توریستی درمانی (ساخت مراکز درمانی) ازجمله طرح‌های اصلی ساخت شهرک فرودگاهی در قم است. ساخت این طرح درحال حاضر متوقف است.

رییس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر قم در پایان یادآورشد: هرگونه پیشرفتی در طرح‌های عمرانی شهری باید در چارچوب سرمایه‌گذاری و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی انجام شود، ولی هم‌اکنون در قم بستر و زمینه‌ای که در این خصوص راضی‌کننده باشد، وجود ندارد.

منبع:همشهری