تورهای مسافرتی به کیش لغو شدند

به جهت کنترل ویروس کرونا در کشور و شیوع روز افزونش، لغو تورهای مسافرتی به کیش صورت گرفت.

شرکت هواپیمایی کیش اعلام کرد که ستاد اقدامات پیشگیرانه ویروس کرونا سازمان منطقه آزاد کیش طی ابلاغیه ای تصمیماتی مبنی بر محدود سازی جزیره کیش در راستای حفظ سلامت کیشوندان و همچنین مدیریت و کنترل شیوع ویروس کرونا اتخاذ کرده که این تصمیمات به شرح زیر است:

الف) مقرر گردیده است از تاریخ ۹۸/۱۲/۱۹ پروازهای ورودی به جزیره با محدودیت در تعداد پرواز در روز از مبدا فرودگاه های تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، بندرعباس و در صورت لزوم با نظر کارگروه مربوطه از سایر شهرها صرفا جهت امور ضروری برقرار باشد.

ب) این پروازها با محوریت شرکت هواپیمایی کیش – کیش ایر انجام خواهد شد.

ج) از روز دوشنبه ۹۸/۱۲/۱۹ هرگونه فروش گروهی و تورهای مسافرتی به مقصد جزیره کیش ممنوع بوده و فروش بلیط ها صرفا برای کیشوندان، کارکنان و خانواده های دستگاه های ارائه دهنده خدمات دولتی در کیش محدود می گردد.

د) آمار پروازها به تفکیک هر پرواز و بصورت روزانه برای سازمان هواپیمایی کشوری جهت کنترل ارسال خواهد شد.

شرکت هواپیمایی کیش همزمان با نخستین روزهای شیوع بیماری کرونا، ضمن استریل و پاکسازی کلیه هواپیماها پس از هر پرواز، اقدامات فرهنگی، ضد عفونی خودروهای پیکاپ، کترینگ و دفاتر را در دستور کار خود قرار داده است.

مرتبط:

هتل‌ها نقاهتگاه بیماران کرونایی می‌شوند

تعطیلی بقاع متبرکه تا اردیبهشت

براساس سخنان دبیر ستاد رئیس بقاع متبرکه، تعطیلی بقاع متبرکه تا اردیبهشت بدلیل شیوع کرونا صورت پذیرفت.

خرالدین صابری، دبیر ستاد رئیس بقاع متبرکه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی به تشریح تمهیدات اندیشیده شده برای تعطیلی بقاع متبرکه پرداخت و گفت: ما در ارتباط با موضوع مقابله با بیماری کرونا و مدیریت و وضعیت شرایط پیش آمده تابع نظرات و تصمیم گیری مراکز بهداشتی کشور هستیم و به لحاظ تجربی و تخصصی تعیین تکلیف وضعیت مردم و وضعیت همه ادارات هم بر عهده همین نهاد های مربوطه است.

وی با بیان اینکه کمک به انتشار و گسرش این بیماری یک گناه محسوب می شود، تصریح کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب بر این مساله تاکید داشتند، همه باید برای پیشگیری از این بیماری همه اقدامات لازمه را انجام دهیم تا این بیماری ریشه کن شود. صابری در ادامه تاکید کرد: توصیه اول ما به مردم این است که به هیچ وجه به اماکن مذهبی و زیارتگاه ها مراجعه نکنند و عرض ادب و ارادت و اخلاصشان را از راه دور داشته باشند و واقعا مراعات مسائل بهداشتی را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که با تعطیلی نماز های جمعه، برگزاری مراسم ختم و اعتکاف بنا به مصلحت کشور روبه رو شده ایم، طبیعی است که مراجعات به بقاع متبرکه هم باید طبق همین رویه و شیوه عمومی در ارتباط با اجتماعات مذهبی باشد.

دبیر ستاد رئیس بقاع متبرک خاطرنشان کرد: ضدعفونی کردن و کنترل بقاع متبرکه هم امکانپذیر نیست و در شرایط کنونی بهترین راه این است که مردم ملاحظه کنند و با مراکز بهداشتی و درمانی همکاری داشته باشند تا شیوع این بیماری واگیردار با همکاری مردم کمتر شده و این رویه حتما باید تا اردیبهشت ماه ادامه پیدا کند. وی ادامه داد: بقاع متبرکه در کشور به لحاظ امکانات در یک سطح نیستند و طبیعی است که امکانات حرم امام رضا (ع) و حرم حضرت معصومه در مقایسه با دیگر بقاع متبرکه کشور قابل قیاس نباشد و اقدامات ضدعفونی کننده هم در این اماکن به طور محدود انجام شده است.

صابری در پایان با اشاره به غیرعلمی بودن برخی اظهارنظر ها درباره اینکه بقاع حرم آنتی باکتریال هستند، خاطرنشان کرد: برخی به شفابخشی اماکن متبرکه استناد می کنند که ما هم شکی در آن نداریم، اما این موضوع نباید وسیله ای برای بی احتیاطی ما در مقابله تجمعات صورت بگیرد و این مباحث توجیه علمی ندارد و بیشتر این اظهارات بر اساس تعصبات مذهبی گفته می شود.

مرتبط:

اقدام فوری برای تغییر تصویر ایران پس از کرونا

فعالیت موزه ها در نوروز با وجود کرونا

براساس نامه معاون میراث فرهنگی کشور به رئیس چهار موزه بزرگ تهران، فعالیت موزه ها در نوروز با وجود کرونا باید ادامه داشته باشد.

در نامه ای که محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث، گردشگری و صنایع دستی پیرامون فعالیت موزه ها در نوروز با وجود کرونا بخشنامه کرده و به عنوان تقویم کاری ایام نوروزی موزه ها و اماکن فرهنگی – تاریخی تحت پوشش وزارتخانه در سطح کشور ابلاغ کرد، فعالیت موزه های “ملی ایران”، ” نیاوران”، “سعدآباد”، “موزه ملی قرآن کریم” از ۲۷ اسفند امسال تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ را درخواست کرده و بدون هیچ اشاره ای به وضعیت فوق العاده کشور و در شرایطی که مسئولان وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا درخواست ماندن مردم در خانه های خود را دارند و حتی مردم برخی استان ها درخواست قرنطینه کردن خود را دارند، خواهش کرده تا “ترتیبی اتخاذ شود تا نسبت به اجرای برنامه های اعلامی اقدام لازم صورت گیرد.

در برخی از ۲۴ بند این بخشنامه آنقدر امیدواری نسبت به حضور زیاد گردشگران و مردم وجود دارد که علاوه بر اعلام برگزاری مسابقات مختلف برای مخاطبان موزه ای تاکید شده تا “روز پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ کلیه موزه ها و اماکن وابسته فعال و روز جمعه اول فروردین ۹۹ کلیه موزه ها و اماکن تحت پوشش از ساعت ۹ صبح آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان باشند.

ساعت کار موزه ها و اماکن وابسته در ایام نوروز از ساعت ۹ صبح تا حداقل ۲۰ اعلام می شود، ولیکن افزایش ساعت کاری کاخ موزه ها و اماکن فرهنگی – تاریخی که تقاضای بازدید بیشتری را دارا هستند براساس صلاح دید مدیران کل محترم استان ها، مدیران محترم کاخ موزه های تهران و موزه ملی ایران بلامانع است.

نرخ ووردی موزه ها و اماکن فرهنگی – تاریخی تحت پوشش در ایام نوروز تغییر نخواهد داشت.

کلیه موزه ها و اماکن فرهنگی تاریخی موظفند نسبت به نصب تابلو نرخ ورود در محل مناسب در معرض دید بازدید کنندگان اقدام کنند”، “کلیه موزه ها و اماکن فرهنگی – تاریخی تحت پوشش روز ۱۴ فروردین باز و ضروریست مدیران محترم مجموعه های دارای باغ تاریخی و محوطه سبز تصمیمی بگیرند تا از برگزاری مراسم سنتی روز سیزدهم در این محوطه ها جلوگیری به عمل آید”، “نسبت به انجام امور نظافت موزه اعم از فضاهای نمایشی، ویترین ها، بخش اداری، بخش های خدماتی، سرویس های بهداشتی و رفع نواقص فنی در تمامی قسمت های موزه اقدام شود”، “نسبت به برپایی نمایشگاه های مرتبط با موزه ها و میراث فرهنگی ( متناسب با امکانات و آثار موجود در حوزه ها و همایش و سمینارهای مختلف برای معرفی موزه و میراث فرهنگی) اقدام شود”، “جشن های نوروزی در محوطه و مکان های مناسب در موزه ها و اماکن فرهنگی – تاریخی متناسب با موضوع دوره ۱۰ سال چیدن سفره هفت سین، اجرای موسیقی و سنتی در صورت امکان برگزار شود”، “راه اندازی باجه های بلیت فروشی در نقاط مختلف شهرهای پربازدید کننده به منظور تسهیل و تسریع در صدور بلیت توسط بازدید کنندگان در دستور کار قرار گیرد”، “برگزاری مسابقات فرهنگی هنری از جمله مسابقه نقاشی، طراحی، عکاسی، و خاطره نویسی در زمینه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در موزه های سطح استان صورت پذیرد”، “با توجه به تجربه خوب و مناسب برخی از موزه ها و مجموعه ها در سال های گذشته مبنی بر برگزاری شبی با موزه برنامه ریزی به منظور اجرای برنامه های فرهنگی در هنگام شب، در صورت امکان و داشتن شرایط مناسب موزه ها می تواند نسبتا به برنامه ریزی لازم به منظور اعلام و اختصاص شی برای این موضوع اقدام کنند.

سرانجام بعد از اعلام این دستورات، هشت بند جداگانه نیز در زمینه شیوع ویروس کرونا اعلام و تاکید کرده تا “به منظور پیشگیری و مقابله با شیوع بیماری کرونا، توجه به این نکات الزامی است: پیگیری، توجه و در اولویت قرار دادن دقیق بخشنامه ها، دستورالعمل ها و تصمیمات ستاد کرونا، اطلاع رسانی در خصوص مقابله، پیشگیری و کنترل بیماری از طریق نصب بنر در مبادی ورودی موزه ها، استفاده از سطل های زباله در دار به جای استفاده از سطل های بدون در، تهیه و تجهیز پرسنل شاغل در موزه ها به اقلام بهداشتی نظیر ماسک، دستکش و مایع ضد عفونی کننده و در اختیار قرار دادن این اقلام به بازدید کنندگان فاقد این وسایل، ضدعفونی کردن فضاها نظیر : سرویس بهداشتی، آبدارخانه ها، دستگیره های در، سطوح راه پله ها و کف وبه صورت مستمر با محلول الکل ۷۰ درصد یا محلول وایتکس ۱ درصد، تهیه مایع ضد عفونی کننده دست و نصب آن در محل ورودی موزه ها جهت بازدید کنندگان، ممانعت از تماس فیزیکی بازدید کنندگان با ویترینها و اشیاء بیرون از ویترین به طرق مختلف نظیر استفادهاز جدا کننده ها، افزایش نیروهای حفاظتی و تذکر پی در پی توسط کادر مستقر در سالن های نمایش و حتی الامکان مدیریت بازدید در موزه ها اعمال شودبه شکلی که تعداد نفرات معینی در ساعت های مشخصی به سالن های نمایشی موزه هدایت شوند تا از ازدحام بیش از حد در یک مکان جلوگیری شده، تذکرات لازم در بدو ورود به گروه ها ارائه شود تادر هنگام بازدید نیز کنترل بهتری بر روی بازدیدکنندگان صورت گیرد.

مرتبط:

راهکار مقابله با کرونا در موزه‌ها

آشنایی با انواع اتاق های هتل

یکی از انواع اتاق های هتل اتاق های سه تخت یا تریپل  است . این نوع اتاق ها دارای سه تخت تک نفره یا یک تخت یک نفره همراه با یک تخت دو نفره هستند. این اتاق به طور اختصار با علامت ‏TPL‏ نامیده می‌شود.

اتاق‌های هتل چه تفاوتی با هم دارند؟

امروزه، تکنولوژی به حدی پیشرفت کرده که به راحتی می‌توان با استفاده از گوشی همراه، اقدام به رزرو یک هتل، اتاق یا سوئیت کنید. با کمتر از پنج دقیقه می توان به اینکار را انجام داد. اما آیا می دانید اتاق تویین یا تریپل چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟

ماجرا می‌تواند خیلی ساده‌تر باشد؛ برای این کار، تنها کافیست با انواع اتاق‌های هتل آشنا شویم و سپس، بر اساس تعداد مسافر یا بودجه، سلیقه و نیاز خود امکانات هر اتاق را تعیین کنیم. با اینکه هر هتل، نام گذاری مخصوص به خود دارد، اما همیشه استانداردهایی برای دسته‌بندی یا ارزش‌گذاری اتاق‌ها وجود دارد. این ارزش‌ها می‌توانند شامل: اندازه، ظرفیت، چشم‌انداز، لوکس بودن و امکانات یا هر چیز دیگری باشند. البته امکانات اتاق را نمی‌توان به ظرفیت آن ربط داد. نوع هتل، معیار تعیین کننده‌ای برای امکانات اتاق است. مدیریت هر هتل می‌تواند تصمیم بگیرد که اتاق هایش چه امکاناتی داشته باشند؛ از جمله: سرویس بهداشتی، حمام، مینی بار، چای‌ساز، مبل من، میز تحریر و بسیاری از امکانات دیگر. در ادامه به معرفی اتاق های استاندارد که در هر هتلی یکسان هستند می پردازیم با ما همراه باشید:

اتاق یک نفره

اتاق یک نفره به نام اتاق سینگل نیز شناخته می‌شود. نماد اختصاری این اتاق SGL بوده و دارای یک تخت است.

اتاق دو نفره

به اتاق های دو نفره دبل یا توئین نیز می گویند. دبل اتاقی ست که یک تخت دو نفره یا دو تخت یک نفره دارد که در کنار هم قرار گرفته اند. توئین اصطلاحاً به اتاقی گفته می‌شود که دو تخت مجزا از هم دارد و به طور اختصار با علامت ‏DBL‏ شناخته می‌شود.

آشنایی با انواع اتاق های هتل

اتاق سه نفره
این دسته از اتاق های هتل تریپل نامیده می‌شوند. آن‌ها دارای سه تخت تک نفره یا یک تخت یک نفره همراه با یک تخت دو نفره هستند. این اتاق به طور اختصار با علامت ‏TPL‏ نامیده می‌شود.

آشنایی با انواع اتاق های هتل

سوئیت
سوئیت به اتاقی گفته می‌شود که قسمت جلویی آن را پذیرایی و قسمت پشتی آن دارای اتاق خواب است. البته در بعضی از هتل‌ها، این دکوراسیون متفاوت است و اتاق خواب یا حمام در چند پله پایین‌تر یا بالاتر قرار گرفته است. به این نوع از اتاق، اصطلاحاً دوبلکس هم گفته می‌شود. البته در سوئیت می‌توان یک آشپزخانه‌ کوچک نیز باز کرد.

آپارتمان
آپارتمان شامل یک حال و پذیرایی است که یک، دو یا سه اتاق خواب دارد. هر یک از این اتاق خواب‌ها، دو تخت دارند. در صورتی که آپارتمان دو اتاق داشته باشد، یکی از اتاق‌ها دارای تخت دو نفره و اتاق دیگری دارای دو تخت یک نفره خواهد بود. هر آپارتمان یک حمام مشترک و یک آشپزخانه‌ کوچک دارد. در این آپارتمان‌ها، قسمتی برای حال و پذیرایی وجود داشته که دارای صندلی کافی و مبل راحتی است.

ویلا
در بعضی از هتل‌ها، اتاق‌هایی با نام ویلا ساخته شده‌اند که نسبت به سایر اتاق‌ها، فضا بسیار بیشتری دارند و مجزا از یکدیگر هستند. ویلاهای لاکچری و زیبا علاوه بر فضا نشیمن، بالکن و استخر، مجهز به جکوزی نیز هستند. گفتنی است اگر به همراه همسرتان برای ماه عسل یا به صورت گروهی اقدام به سفر می‌کنید، این ویلاها برای شما بسیار مناسب هستند.

در برخی مواقع، اتاق‌های دیگری نیز در هتل هستند که بر اساس ویژگی‌هایشان  نام گذاری می شوند مانند: اتاق‌هایی که ویژه معلولان است. اتاق های مجاور که دیوار به دیوار هم قرار دارند. معمولاً اتاق‌های رو به ‌رو یا همسایه، دور تا دور یک سالن در کنار هم قرار می‌گیرند. مثال: دیگری که برای این اتاق‌ها وجود دارد، اتاق مخصوص سیگاری‌هاست.

گفتنی است در بعضی هتل‌ها امکان پذیرش یک یا چند نفر بیشتر هم وجود دارد. ظرفیت‌های این اتاق‌ها می‌تواند به وسیله کف خواب، کاناپه تخت خواب‌شو یا تخت تاشو تأمین گردد. اتاق‌های تویین می‌توانند تخت‌های بزرگ‌تر از معمول داشته باشند که آن‌ها را کینگ یا کویین می‌نامیم.

البته این را هم بگوییم، اگر قصد دارید به مدت طولانی در این هتل‌ها زندگی کنید، بهترین کار، رزرو آپارتمان است. اتاق خواب، نشیمن و مبلمان کامل و حمام، از جمله ویژگی‌های معدود این آپارتمان‌ها به شمار می‌روند. اندازه‌ آپارتمان‌ها بسیار وسیع بوده و از ۹۶ متر شروع و تا ۲۵۰ متر نیز می‌رسد. آپارتمان‌ها ویژگی‌های بهتر و بارزتری نسبت به سایر اتاق‌های هتل دارند.

blank

کانکت روم
دو اتاق تو در تو را تصور کنید که هر کدام از این دو اتاق با یک راهرو اصلی بهم متصل شده باشند. در این صورت، هر کدام از این اتاق‌ها، خود یک اتاق کامل و حمام جداگانه را شامل شده و با یک در به هم وصل می‌شوند. در صورتی که یک خانواده‌ چهار نفره چنین اتاقی را درخواست نمایند، والدین در یک اتاق و بچه‌ها در اتاق دیگر اقامت می‌کنند. آن‌ها می‌توانند بدون باز کردن درب راهرو اصلی، از طریق درب وسط در دو اتاق با هم ارتباط داشته باشند.

کابانا
این اتاق که جزء اتاق همکف به شمار می‌رود، و دارای پنجره‌ای است که هنگام باز شدن به استخر شنا متصل می شود. اگر روزی شما این اتاق را رزرو کردید، می‌توانید برای تعویض لباس هنگام شنا، از طریق اتاق مخصوص خود اقدام کنید.

فیستا سوئیت
معمولاً این سوئیت‌ها در اتاق‌هایی قرار می‌گیرند که دارای سالن عروسی باشند و پس از پایان یافتن مراسم عروسی، برای استراحت و خواب عروس و داماد در اختیارشان قرار می‌گیرد. گفتنی است این مخارج جزء مخارج عروسی به شمار رفته و به صورت جداگانه حساب نمی‌شود. البته بعضی هتل‌ها برای جذب مشتری و محبوبیت بیشتر، اقدام به تعبیه اتاق‌های متنوع و متناسب با خلق و خوی جمع می‌کنند که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند. مسافر می‌تواند هر یک از این اتاق‌ها را متناسب با سلیقه خود برگزیند. جالب اینجاست که نام این اتاق‌ها نیز توسط خود مدیران هتل انتخاب شده که خود، یک سیاست به شمار می‌رود؛ چراکه می‌توانند از نام‌های زیبا استفاده کنند تا همان ابتدا مشتری را در مجذوب خود کنند.

blank

اکسترا بد- تخت خواب تاشو یا تخت اضافه
تمام خانواده‌ها دارای جمعیت یکسانی نیستد. بعضی از آن‌ها پرجمعیت و بعضی کم جمعیت اند؛ به همین دلیل، در موارد معدودی هتل‌ها مجبورند برای جمعیت زیاد خانواده‌ها از تخت‌های اضافی استفاده کنند. نام این تخت‌های اضافی را اکسترا بد می‌گویند. این تخت‌ها در اتاق‌ها قرار نمی‌گیرند؛ بلکه در طبقات هتل هستند و بر اساس فرمی که به سرپرست‌ها داده می‌شود، جایگزین می‌گردند. تمام این تخت‌ها، تاشو بوده و برای هر تخت از مشتری هزینه‌ اضافه گرفته می‌شود. تخت تاشو هر هتل بنابر کیفیت و نوع هتل متفاوت است و قیمت مختص به خود دارد. برای سفارش این تخت فرمی به حسابداری هتل منتقل شده تا هزینه‌ اضافی در فاکتور مشتری ثبت و در فرصت مقرر پرداخت گردد.

تخت خواب بچه
مسافرانی که دارای فرزند کوچک یا نوزاد هستند. نیاز به تخت مخصوص دارند. چرا که تخت‌های بزرگسالان (تخت های  معمولی) برای نوزاد یا خردسالان مناسب نیست و ممکن است کودک از روی این تخت به زمین بیفتد. سفارش این تخت ها نیز فرآیندی همچون تخت‌های تاشو را طی می‌کنند و هزینه تمامی این سفارشات خاص از مشتری گرفته می شود. شایان ذکر است تخت خواب بچه دارای تشک مشمایی بوده که مانع از رسیدن رطوبت به تشک می‌شود و این‌گونه، شما را از بو بد خلاص می‌کند.

مرتبط:

فصل «لو سیزن» و «های سیزن» چیست؟

آشنایی با جیسلمیر _شهر طلایی هند

جیسلمیر «شهر طلایی هند» نیز نامیده می‌شود، زیرا شن و سنگ‌های شنی زرد در طراحی و معماری شهر باعث پدید آمدن سایه زردرنگ طلایی در شهر و اطراف آن شده است.

هند کشوری در جنوب آسیا است که بعنوان هفتمین کشور بزرگ دنیا شناخته می شود. هند دومین کشور پرجمعیت دنیا است.کشور هند بیش از ۵۰۰۰ سال قدمت دارد و در زمان های مختلف شاهان و حکومت های مختلفی بر آن فرمانروایی نموده اند. هر سلسله ای ترکیبی از سبک معماری بی همتای خویش را برجای گذاشته و امروز میتوان میراث باشکوه گذشتگان را تماشا کرد. یکی از مکانهای تاریخی و دیدنی هند شهر جیسلمیر می باشد.

شهر جیسلمیر (‏Jaisalmer‎‏) یک شهر در ایالت راجاستان هند است که به آن” شهر طلایی هند” هم می گویند، چون شن و ‏سنگ های شنی زرد در طراحی و معماری شهر سبب پدید آمدن سایه زردرنگ طلایی در شهر و اطراف آن شده است. جیسلمیر ۵٫۱ کیلومتر مربع مساحت و حدوداً  ۶۵٬۴۷۱ نفر جمعیت دارد و ۲۲۵ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
جیسلمیر ‏در ۵۷۵ کیلومتری غرب شهر جیپور قرار گرفته است. این شهر علاوه بر سازه های قدیمی، قلعه های زیبا و معبدهای دیدنی دارد و ‏به دلیل قرار گرفتن در صحرای ‏Thar‏، یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری در هند به شمار می رود.‏

شهر جیسلمیر به وسیله خانواده باهتی راجپوت ها ساخته شده است. هدف از ساخت این شهر ، نشان دادن شکوه و جلال و زیبایی معماری کشور هند به دیگر مردم دنیا بوده است. میتوانید منحنی های زیبا و معماری استراتژیکی را هم درون قلعه جیسلمیر ببینید.

جیسلمیر

قلعه جیسلمیر

شاید نخستین جاذبه ای که در شهر جیسلمیر مشهور است، قلعه جیسلمیر باشد. اسم ديگر این قلعه، قلعه طلایی است که در سونار کویلا (Sonar Quilla) قرار گرفته و نماد شهر جیسلمیر هند است. این قلعه توسط حاکم راجپوت به نام رائو جیسال ساخته شده و در داخل خود دنیای بسیار بزرگی را جای داده است. درصورتی که بخواهیم دقیق تر مکان این قلعه را بگوییم باید به سوی صحرای تار( Thar desert) در تپه تریکوتا( Trikuta Hill) بروید تا بتوانید نماهای طلایی آنرا ببینید. این قلعه شاهد جنگ های زیای بوده است.

درون قلعه میتوانند به دیدن کتابخانه گیان بهاندار( Gyan Bhandar library) راج محل( the Raj Mahal) بنای لاکسمینات (Laxminath temple)، بنای جین( Jain temples)، چهار دروازه قلعه و سرای بازار آن بروند. مجسمه های نقاشی و اشکال عجیب و غریب، به سبک کلاسیک دیلوار، زیبایی این قلعه را در شهر جیسلمیر هند نفس گیر نموده است.

امروزه داخل قلعه جیسلمیر که یکی از پربازدیدترین جاذبه های این منطقه است انواع رستوران ها و کافه ها وجود دارد. هرچند با ‏توجه به جمعیت زيادي که برای بازدید به این قلعه می آیند خطرات زيادي این قلعه تاریخی را تهدید می کند به دلیل آن که مقاومت ‏ساختاری آن نسبت به دیگر قلعه های هند پائین تر است.‏ ‏ ‏‏‏‏

مرتبط:

شهرها، غرق در ترس و سکوتی آزار دهنده!

 

باغ های بوبولی در ایتالیا، نگین شهر فلورانس

مساحت باغ های بوبولی تقریباً به ۴۵،۰۰۰ کیلومتر مربع می‌رسد و سالانه حدود یک میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند.

باغ های بوبولی در فلورانس از گزینه های عالی برای گردشگری در شهر فلورانس می باشند. فلورانس یک شهر تاریخی و بسیار هنری در شمال کشور ایتالیا می باشد. بسیاری بر این عقیده هستند که شهر فلورانس را هنرمندان بی مانند جهان طراحی و رنگ آمیزی نموده اند.

در سفر به فلورانس شما پای بر زادگاه هنرمندان بزرگی مانند میکل آنژ و پیکاسو می گذارید. باغ های بوبولی در فلورانس را بهشت نامیده اند. در این باغ، مجسمه ها، غارهای مصنوعی و فواره های زيادي موجود است که سبب شده اند گردشگران ساعت ها به پرسه زدن در این باغها مشغول باشند. باغ های بوبولی، یکی از مشهورترین باغ های شهر فلورانس محسوب می شود و گذاشتن لقب بهشت بر روی آن به هیچ وجه گزافه نیست.

این باغ در پشت کاخ پیتی (Pitti Palace) واقع شده است و برای مدت زمان ۴ قرن محل زندگی خاندان توسکانی محسوب می شده است. پادشاهان کشور ایتالیا برای مدت نسبتا کوتاهی از آن بعنوان باغ خصوصی خودشان استفاده می کردند.

باغ های بوبولی

به جز اینکه باغ بوبولی سکونت گاه خاندان توسکانی بوده و از این بابت بسیار دارای اهمیت است. معماری محسور کننده ای هم دارا میباشد و جز یکی از بهترین نمونه باغ های ایتالیایی به شمار میرود و باغ های اروپایی بسياري هستند که از آن برای ساخت الهام گرفته که یکی از این موارد به عنوان نمونه باغ های کاخ ورسای می باشد.

باغ بوبولی، مثل موزه ای از سرباز میباشد که مجسمه های جالبی از سبک ها و دوره های گوناگون( باستان تا رنسانس) در آن وجود دارند که در سرتاسر فضای بزرگ آن پراکنده شده اند و معماری آنرا افرادی مانند« برناردو بوان تالنتی» و« بارتولومئو آماناتی»( Bartolomeo Ammannati) برعهده داشته اند.

مساحت آن به ۴۵۰۰۰ کیلومترمربع می رسد. هرسال حدود یک میلیون نفر از این باغها دیدن می کنند و این گواهی است بر زیبایی و جذاب بودن این باغ، که شما هم باید در سفرهای خود حتماً از این باغها دیدن کنید. باغ های بوبولی از بزرگ ترين، زیباترین و پربازدیدترین جاذبه های گردشگری فلورانس به حساب می آید.

این باغ، ۴ درب ورودی دارد و درصورتی که از سمت کاخ پیتی به این قسمت بیایید، پس از عبور از حیاط کاخ راه پله هایی را خواهید دید که شما را به «فواره ی کنگر فرنگی» ( Artichoke Fountain) می رسانند. اما اسم اصلی آن فواره ی سوسن بوده، ولی مردم محلی این نام مستعار را برایش انتخاب کردند؛ چون از نظر آنها ، طراحی این فواره بیشتر به گل کنگر فرنگی شباهت دارد تا گل ظریفی مانند سوسن! مسیرتان را که ادامه بدهید، به آمفی تئاتری می‎رسید که با مجسمه های اسطوره های رومی و یک ابلیسک مصری احاطه شده که آنرا در ۱۷۸۹ از شهر« اقصر»( Luxor) در مصر به این مکان منتقل کرده اند.

 

 

غار چشم خدا در بلغارستان

غار چشم خدا در بلغارستان، به سبب وجود دو حفره بزرگ بر سقف آن به این نام معروف است. این دو حفره که به طور طبیعی بر سقف این غار شگفت انگیز ایجاد شده است، کاملا شبیه به چشم انسان است.

در اصل اسم این غار “پروهودنا” می باشد. غار پروهودنا جزء قطب های برتر گردشگری کشور بلغارستان می باشد.

نکته جالب توجه در مورد حفره های این غار علاوه بر ضاهر بادامی و یکسان بودن شکل آنها با یکدیگر، این است که طی ماه هایی از سال کره ماه دقیقا شبها از درون این حفره ها دیده میشود و ترکیب آن ها به طور کامل شبیه به چشم می شود.
غار پروهودنا در میان غار های متعددی که در کشور بلغارستان وجود دارند به سبب داشتن این دو حفره جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. این غار که در فاصله ۱۱۲ کیلومتری از صوفیه، و در شمال مرکزی بلغارستان واقع شده است، برای طبیعت جالب توجهی که دارد، با وجود اینکه قابل مقایسه با غار های بزرگ جهان نیست، به شهرتی جهانی رسیده است.

تاریخ غار چشم خدا پروهوندا به دوران پارینه سنگی می رسد. این غار در زمان انسان های اولیه محل زندگی آن ها بوه است. اولین اثر بدست آمده از تاریخ حضور انسان در غار پروهوندا به عصر حجر بر میگردد.

امروزه نیز علاوه بر مکانی برای جذب توریست های محلی و خارجی، خانه هزاران خفاش و مجودات زنده دیگر می باشد. این غار در سال ۱۹۲۱ به وسیله یک باستانشناس بلغاری کشف شد. طی کاوش های انجام شده توسط باستانشناسان در این غار، ابزاری مانند چاقوی ساخته شده از دندان گراز وحشی و استخوان پرندگان، انواع سرامیک، مجسمه های برنزی از دوره های تاریخی گوناگون و گندم سوخته و … یافته اند که اکنون هر یک ازین آثار در موزه های کشور بلغارستان به نمایش گذاشته شده است.

آشنایی با کلیسای روسی در بلغارستان

کلیسای سنت نیکلاس توسط معمار روسی میخائیل پروبراژنسکی طراحی و در شهر صوفیه پایتخت بلغارستان ساخته شده است و بعدها به کلیسای روسی معروف شد.

اطلاعاتی درباره کشور بلغارستان

بلغارستان با نام رسمی جمهوری بلغارستان کشوری در جنوب شرقی اروپاست، پایتخت این کشور شهر صوفیه است. جمعیت بلغارستان بالغ بر ۷٬۳۶۴٬۵۷۰ نفر ( در سال ۲۰۱۱ میلادی) است که هر ساله ۱٪ از آن کاهش می یابد.

۷۶٪ جمعیت بلغارستان پیرو آئین مسیحیت، نوع ارتدوکس هستند و ۱۰٪ جمعیت را مسلمانان تشکیل می‌دهند و ۱۱٫۸ درصد بی دین هستند. در بلغارستان هشتاد هزار مسلمان علوی وجود دارد. گسترش دین اسلام در بلغارستان را میتوان در تصرف این کشور توسط امپراتوری عثمانی ریشه یابی کرد.

بلغارستان بعنوان کشوری که تاریخ مذهبی غنی داشته و مذهب مسیحی ارتدوکس در این کشور رواج دارد دارای بعضی از زیباترین کلیساها بوده که نمادی از معماری مذهبیاین کشور می باشد.

کلیسای سنت نیکلاس، صوفیه

کلیسای سنت نیکلاس که به صورت رسمی به عنوان کلیسای سنت نیکلاس معجزه ساز شناخته می شود.

یک کلیسای ارتدکس روسیه در مرکز شهر صوفیه  پایتخت کشور بلغارستان قرار دارد، این کلیسا در محل مسجد سارای که در سال ۱۸۸۲ پس از آزادسازی بلغارستان توسط روسیه از امپراتوری عثمانی ویران شد، ساخته شد.

کلیسای سنت نیکلاس به عنوان کلیسای رسمی سفارت روسیه، که در مجاورت آن قرار داشت و جامعه روسی در شهر صوفیه ساخته شد. کلیسای سنت نیکلاس توسط معمار روسی میخائیل پروبراژنسکی طراحی شده است و تزئینات آن برگرفته از کلیساهای روسی موسکووی قرن هفدهم است.

کلیسای سنت نیکلاس در صوفیه بخاطر سبک معماری مذهبی روسی به نام کلیسای روسی شناخته می شود. گذشته از دکور داخلی چشم نواز کلیسا، افسانه ای در خصوص این کلیسا شایع است که چنانچه هرکس آرزویش را روی یک تکه کاغذ بنویسید و در سرداب کلیسا بیاندازد، آرزویش برآورده می شود. می توانید شایعه یا واقعیت بودن آنرا در تور بلغارستان امتحان کنید.

مرتبط:

آشنایی با موزه باستان شناسی وارنا در بلغارستان

کلیسای الکساندر نوسکی در بلغارستان

برج طغرل یکی از آثار به جا ماندهٔ دورهٔ سلجوقیان

برج طغرل در شرق آرامگاه ابن بابویه در خیابان ابن بابویه شهر ری واقع شده‌است و از آثار به جا مانده از دورهٔ سلجوقیان می‌باشد. در برخی متون این محل، برج خلیفه یزید نامیده شده است. ارتفاع برج حدود ۲۰ متر می‌باشد (بدون احتساب گنبد مخروطی شکلی که امروزه اثری از آن نمانده) به عقیدهٔ برخی از کارشناسان این برج شبیه عقربه‌های ساعت بوده و می‌توان از روی تابش آفتاب بر روی کنگره‌های آن زمان را تشخیص داد.

برج طغرل با مساحتی بالغ بر ۴۸ متر مربع و ارتفاعی در حدود ۲۰ متر و با اسکلتی خشتی و آجری به صورت استوانه‌ای افراشته، خودنمايی می‌کند که نمای داخلی آن به صورت استوانه است.

چالش‌ها دربارهٔ شخصیت مدفون در بنا

چالش و اختلافات فراوانی میان کارشناسان و مورخان دربارهٔ شخصیت مدفون در این بنا وجود دارد. عده‌ای آن را آرامگاه طغرل بیک سلجوقی می‌دانند و در مجمل‌التواریخ صفحهٔ ۴۶۵ اینگونه آمده‌است که «سلطان طغرل‌بیک شهر ری وفات رسید و تربتش آنجا برجاست». مورخ نامی ترکیه، فارق سومر نیز محل دفن طغرل را همین مکان می‌داند.

عده‌ای دیگر از نویسندگان این مکان را محل دفن خلیل سلطان از فرزندان تیمور لنگ و همسر او شادالملک در قرن پانزدهم می‌دانند. در کتاب جامع ری باستان تالیف حسن کریمیان نیز آمده‌است که گروهی این بنا را منتسب به فخرالدوله دیلمی می‌دانند.

محمد محیط طباطبایی این بنا را متعلق به ابراهیم خواص می‌دانست و خودش هم پس از مرگ در جوار این برج در سال ۱۳۷۱ به خاک سپرده‌شد.

این برج شبیه عقربه‌های ساعت بوده و می‌توان از روی تابش آفتاب روی کنگره‌های آن زمان را تشخیص داد. در ضلع شمالی و جنوبی برج دو سردر با معماری طرح رازی ساخته شده است و تقریباً تا ارتفاع ۴ متری برج دیوارها به صورت توپ تا قطر دیوارهای حدود ۱٫۵ متر تشکیل شده و دیوارهای بالای ارتفاع ۴ متر به صورت تو خالی طراحی شده و وسط آن پلیکانی وجود دارد که درب آن در همان ارتفاع در ضلع شمالی بنا خودنمايی می‌کند که رابطی بین قسمت‌های تحتانی و فوقانی برج می‌باشد.

 

قدمت برج و پا برجا بودن آن در طی ۷۰۰ سال كه از ساخت آن می‌گذرد با توجه به وقوع زلزله‌های سهمگین در ناحیه نشان از پی مستحكم و عمیق این بنا دارد. پی سازنده این برج در كف آن در كناره‌های دیوارها كانالهای گذر هوا را تعبیه كرده‌ كه این كانالها مانع از رطوبت دیوارها و از بین بردن خرابیهای ناشی از آن می‌شود و دیاوراهای برج طوری طراحی شده كه موجب طنین صدا در درون بنا می‌شود. و اگر واعظی یا خواننده‌ای در وسط برج خطبه‌ای ایراد كند و یا تصنیفی را بسراید صدای آن در همة برج طنین انداز می‌شودو به صورت اكو وار به سمع همه می‌رسد. كه البته وجود سقفی مخروطی كه بر فراز دیوارهای برج قرار داشته كه هم اكنون اثری از آن بر جای نیست شاید به این فناوری اكستیكی جلوه‌ای دیگر می‌داده است.

blank

کاربردهای برج طغرل

این برج علاوه بر آنكه با داور فرزانگان و دلاوران عصر خود می‌باشد استاد سازنده آن كاربردهای دیگری را در جاودانه ساختن آن بكار برده و معماری پنهانی را برای پی بردن به اسراری با آن عجین كرده است. از جمله كاربرد این برج استفاده در شبهای تار با استفاده از روشن كردن آتش بر باروی بلند آن برای راهنمای مسافران جاده ابریشم كه از جانب خراسان به جانب ری می‌آمدند بوده و در روز احتیاجات گاهشماری مردم را مرتفع نموده است. بنا به گفته فرزانه اندیشمند استاد منوچهر آرین پژوهشگر خراسانی عرصه تاریخ علم كشور در مقاله نگاه دیگری به برجها اطلاق واژه برج به این بنا و بناهای مشابه از آنجا كه برج به منازل عبور حركت سالانه خورشید در دائره‌البروج گفته می‌شود حكایت از این مطلب دارد كه گذشتگان از این روی سایه‌های این ابنیه و دریچه‌های گذر نور خورشید كه در روی آنها تعبیه شده پی به برجی كه خورشید در آن غوطه ور می‌باشد می‌بردند زیرا كه در هر برجی خورشید ارتفاع خاصی در آسمان نسبت به افق و میل خاصی نسبت به جهات جغرافیایی مناطق داردلاجرم سایه‌ها و طرز تابش آن متفاوت خواهد بود كه از این تغییرات می‌توان در تعیین روزها و برج‌ها بهره‌ برد و این فناوری به كار رفته در این ساختمانهاست كه كلمة برج را زیبنده نام آن كرده است.

برج طغرل علاوه بر این ویژگی فوق‌العاده، ویژگی منحصر به فرد دیگری در خود نهفته دارد كه سرود زیبای اندیشه استاد سازنده خود را جلوه‌گر می‌كند. و آن ساعت آفتابی منحصر به فردی است كه در دل كنگره‌های آن پنهان دارد. كه شاید مورد مشابه آن در تاریخ علم كمتر یافت می‌شود. همان طور كه ذكر شد حول این برحج از نمای بیرونی ۲۴ كنگره با زاویة حاده جلوه‌گر شده كه اگر در روبروی درگاه آن بایستید گویی شیری با دهانی باز به شما می‌نگرد.

در دقت در این بنا از آنجا كه این كنگره‌ها درو تا دور این اثر را فرا گرفته به گونه‌ای خاص طراحی شده كه اگر چنانچه طلوع آفتاب اتفاق بیافتد در جانب شرق بنا كم‌كم یكی از كنگره‌ها روشن می‌شود و آفتاب درون آن می‌تابد، اگر نیم ساعت از طلوع آفتاب بگذرد, نصف كنگره روشن می‌شود اگر یك ساعت از طلوع خورشید بگذرد یك كنگره به طور كامل روشن می‌شود و اگر چنانچه دو ساعت بگذرد و كنگره روشن می‌شود، همین طور اگر سه ساعت بگذرد سه كنگره تا هنگامی كه به لحظه‌ای می‌رسیم كه خورشید روی نصف النهار منطقه قرار می‌گیرد. یعنی بیشترین ارتفاع خود را از افق دارد، در این هنگام خورشید درست در بالای سر در جنوبی برج قرار می‌گیرد چرا كه دربهای برج كاملاً شمالی جنوبی بوده و روی نصف النهار واقع است در این هنگام سایه تیغه‌ای كه بالای سر سردرب ورودی است درست در بالای تبری ضربی گونه سر در قرار گرفته و حكایت از لحظه اذان ظهر می‌كند و در زمستان كه ارتفاع خورشید پایین‌تر است در لحظه ظهر خورشید از درب جنوبی درست وسط برج می‌تابد.

برج طغرل

اگر چنانچه خورشید از لحظه ظهر زوال پذیر و به جانب غرب گرایش یابد حال كنگره‌های جانب غرب شروع به روشن شدن می‌كند. اگر نیم‌ ساعت از لحظه ظهر بگذرد نیمی از كنگره از جانب غرب روشن می‌شود اگر یك ساعت بگذرد یكی از كنگره‌ها و اگر دو ساعت از ظهر بگذرد نیمی از كنگره‌ها روشن می‌شود و همین گونه تا خورشید غروب كند. پس از روی كنگره‌های این برج و روشن شدن آن توسط خورشید می‌توان مقدار گذشت زمان را از لحظه طلوع آفتاب، لحظه ظهر ، و مقدار گذشت زمان از لحظه ظهر را محاسبه و تعیین نمود.

مرمت و بازسازی

برج طغرل برای نخستین بار در سال ۱۳۰۱ هجری قمری و در پایان ۳۵امین سال پادشاهی ناصرالدین شاه مرمت و بازسازی شد. این مرمت به دستور شاه و به دست وزیرش امین السلطان و توسط ابوالحسن خان معمارباشی انجام گرفت و لوحه‌ای مرمر بر سردر بنا نصب گردید. این بازسازی بنا را از خطر نابودی نجات داد ولی ظرافت کاری‌های قدیمی و بقعهٔ کتیبهٔ کوفی آن را از بین برد.

مرتبط:

راز ساعتی که در دل طغرل نهفته است

فلک‌الافلاک _چشم‌گیرترین اثر تاریخی خرم آباد

فلک‌الافلاک یا دژٍ شاپورخواست در مرکز شهر خرم‌آباد قرار دارد. فلک‌الافلاک با نام قلعه دوازده برجی هم شناخته می‌شود. این بنا بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر خرم‌آباد و در نزدیکی رودخانه، در مرکز شهر قرار گرفته و چشم‌گیرترین اثر تاریخی و گردشگری درون این شهر است.تاریخ ساخت این قلعه به دورهٔ ساسانیان باز می‌گردد و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

نام‌شناسی

فلک‌الافلاک در لغت به معنای «سپهر سپهران» است. قلعه فلک‌الافلاک با نام‌های گوناگونی در طول زمان شناخته شده‌است. دژ شاپورخواست، سابر خواست، قلعه خرم‌آباد، دوازده برجی و کاخ اتابکان از آن جمله‌اند. قلعه خرم‌آباد از دوره قاجار به بعد با نام فلک‌الافلاک ضبط شده‌است. با توجه به اینکه ممکن است دوازده برجی، اشاره‌ای به دوازده برج فلکی باشد، ممکن است نام فلک‌الافلاک نیز از همین جا ریشه گرفته باشد.

کاربری قلعه

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیکی خود در قرن چهارم هجری قمری به عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل بویه در آمد همچنین خزانه حکومتی خاندان بدر در قرن چهارم هجری و مقر حکومتی اتابکان لر کوچک و والیان لرستان در دوره صفویه تا قاجار و سرانجام پادگان نظامی و زندان سیاسی در دوران پهلوی اول و دوم از مهمترین کاربردهای قلعه در گذشته محسوب می‌شود.

حریم قلعه

حریم قلعه از شرق و جنوب غربی به رودخانه خرم آباد و از غرب به خیابان و محله دوازده برجی و از سمت شمال به خیابان فلک الافلاک محدود می شود. این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیکی خود در قرن چهارم هجری قمری به عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل بویه در آمد همچنین خزانه حکومتی خاندان بدر در قرن چهارم هجری و مقر حکومتی اتابکان لر کوچک و والیان لرستان در دوره صفویه تا قاجار و سرانجام پادگان نظامی و زندان سیاسی در دوران پهلوی اول و دوم از مهمترین کاربردهای قلعه در گذشته محسوب می‌شود.

blank

معماری قلعه

معماری کنونی بنا، بیانگر الحاقات فراوانی است که در دوران‌های گوناگون بدان افزوده شده، بیشترین این تحولات مربوط به دوره صفویه تا قاجار می‌باشد. بر اساس مدارک تصویری تا حدود یکصد سال پیش بارویی دوازده برجی در پیرامون بنای فعلی وجود داشته، که اکنون آثار این برج از آن در محوطه شمال غربی قلعه، قابل مشاهده‌است. وسعت تقریبی بنا ۵۳۰۰ متر مربع، شامل ۸ برج دو صحن و ۳۰۰ جان پناه می‌باشد. ارتفاع بلندترین دیوار تا سطح تپه ۲۳ متر و مصالح آن از سنگ آجر، خشت و ملات گچ و آهک است. ورودی بنا به سمت شمال و در بدنه برج جنوب غربی تعبیه شده که پس از گذر از راهرو ورودی به حیاط اول وصل می‌گردد. ورودی قلعه فلک‌الافلاک در جبهه شمالی و در برج جنوب غربی به عرض ۱۰ متر و ۲۰ سانتیمتر و ارتفاع سه متر ساخته شده و در ساخت این بنا از مصالحی چون خشت، آجر (قرمز و بزرگ)، سنگ و ملات استفاده شده‌است. پلان بنای این قلعه تاریخی به صورت هشت ضلعی نامنظم است.

حیاط اول

ابعاد این حیاط که جهت شمالی، جنوبی طراحی شده ۲۲/۵×۳۱ متر است. پیرامون آن از چهار برج تشکیل شده که دو برج آن در شمال و شمال غربی و دو برج دیگر در جنوب و جنوب غربی قرار دارد.

حمام قدیمی

حمام قلعه در ضلع شمالی حیاط اول و در نزدیکی چاه قلعه قرار داشته‌است. این حمام تا اواخر دوره قاجار قابل استفاده بوده و اکنون آثاری از آن مانند تنبوشه‌های سفالی، نقش‌های آهک بری و کانال‌های زیر زمینی قابل مشاهده‌است.

فلک‌الافلاک

چاه قلعه

در شمال شرقی حیاط اول و در پشت یک طاق نمای بلند، چاه آب قلعه قرار دارد. عمق این چاه که بیشتر آن با برش صخره به سرچشمه آب گلستان راه یافته نزدیک به ۴۰ متر است. در گذشته آب مورد نیاز ساکنین دژ از همین چاه تامین می‌شده‌است و اکنون نیز قابل بهره‌برداری است.

حیاط دوم

ابعاد این حیاط در جهت شرقی، غربی طراحی شده ۲۱×۲۹ متر است و همانند حیاط اول از چهار برج تشکیل می‌گردد. در چهار جهت این حیاط تالارهای بزرگی قرار دارد که به یکدیگر راه دارند و اکنون به موزه تغییر کاربری یافته‌اند. از نکات قابل تامل در معماری بنا، وجود گریزگاه مخفی در ضلع جنوبی و فضاهای زیر زمینی در ضلع شمال و شرق آن می‌باشد.

موزه فلک‌الافلاک

موزه فلک‌الافلاک درون ساختمان قرار دارد و در دوره پهلوی با قرار دادن برخی مدارک فرهنگی فعالیت خود را آغاز کرد اما پس از انقلاب فعالیت آن متوقف شد. موزه پس از جنگ ایران و عراق و در سال ۱۳۶۷ فعالیت خود را از سر گرفت. موزه قلعه بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ به علت نبود امکانات نگهداری استاندارد تعطیل بود. هم اکنون موزه مردم‌شناسی آن در بخش جنوبی حیاط دوم راه‌اندازی شده‌است. این موزه ۱۲ ویترین دارد که هر ویترین ۵۰ اثر تاریخی را به نمایش می‌گذارد.