طبیعت بهاری اورامانات تخت

«اورامانات تخت» از دهکده‌های تاریخی کشور ایران است که در ناحیه‌ی جنوب‌شرقی شهرستان مریوان، از توابع استان کردستان واقع شده است و پیشینه‌ای نزدیک به ۱۰۰۰ سال دارد.

نام روستای اورامانات تخت از دو بخش «اورا» و «مان» تشکیل شده، که در لغت به معنی «سرزمین اهورا» است. البته در بعضی موارد این نام را «جایگاه خورشید» نیز معنی کرده‌اند.

 لقب هزار ماسوله را به این دهکده داده شده است. به دلیل این که طراحی و نوع ساخت و ساز خانه‌ها در آنجا به سبک روستای ماسوله است.

روستای اوامانات تخت جزو یکی دیگر از زیبا‌ترین مناطق کوهستانی ایران  به‌حساب می‌آید و رودخانه‌های سیروان و لیله که از میان این دهکده می‌گذرند، طراوت و شادابی را به این ناحیه هدیه می‌دهند. این ۲ رودخانه در منطقه‌ای از مرز مشترک کشور ایران و عراق، که به «دروله» معروف است به یکدیگر متصل می‌شوند. همچنین می‌توان از چشمه‌ی «بل» سخن گفت که در نوع خودش بی‌نظیر است.

این دهکده‌ی زیبا علاوه بر کوهستانی بودنش، جنگل‌های بزرگ و سرسبزی دارد و درختانی نظیر بلوط، زالزالک و گلابی وحشی در این جنگل‌ها قد علم کرده و زیبایی این منطقه را ۲ چندان کرده‌اند. به نظر می‌رسد مردم اهالی این منطقه از قدیم تابه‌حال، برای گرم کردن خانه‌ها و طبخ غذا از چوب درخت‌های این جنگل‌ها استفاده می‌کنند.

روستای اورامانات تخت از ۲ قسمت کوچک و بزرگ تشکیل شده است. قسمت کوچک‌ مربوط به شهر حلبچه از توابع کشور عراق است و قسمت بزرگ جزو استان‌های کرمانشاه و کردستان ایران محسوب می‌شود. برخی از مردم روستای اورامانات تخت شهرهایی چون تهران، مریوان، سنندج، حلبچه، جوانرود، کامیاران، روانسر و کرمانشاه را محل سکونت خود قرار داده‌اند. این دهکده‌ی تاریخی در اصل از ۳ قسمت به نام‌های هورامان تخت، ژاورو و لهون تشکیل شده است.

موقعیت جغرافیایی روستای اورامانت تخت

همانطور که پیش‌تر توضیح داده شد، روستای اورامانات تخت در ناحیه‌ی جنوب‌شرقی شهرستان مریوان، از توابع استان کردستان واقع شده است.

اورامانات تخت

تارخچه روستای اورامانات تخت

بر اساس مدارک برجای‌مانده، در نزدیکی دهکده‌های ناو، هجیج و اسپریز، (این دهکده‌ها  جزو اورامانات هستند) مردمانی زندگی کرده‌اند که پیشینه‌ی آن‌ها حدود ۴۰ هزار سال تخمین زده شده است که  در زمان پارینه‌سنگی بوده‌اند و از آن زمان وسایل انسان‌های غارنشین، باقی‌مانده‌ی اجاق و تعدادی استخوان که شبیه به اسکلت بز کوهی است، در غارهای مرو و گیلان پیدا شده است. همچنین استخوان‌های انسان‌های نئاندرتال (گفته می‌شود انسان‌های نئاندرتال درواقع  انسان‌های اولیه بوده‌اند که سرهای بزرگ، قد و هیکل کوتاه  و بینی‌ کوچکی داشته‌اند، ولی به‌شدت نیرومند بوده‌اند)  در غارهای شانیدر  و بیستون کشف شده است که گفته می‌شود قدمت‌شان  به بیش از ۴۰ هزار سال است. به‌مرور زمان به این دهکده انسان‌هایی مهاجرت می‌کنند که بازمانده‌‌ی آن‌ها در غاری به نام کناچه یافت شده است.

جالب است بدانید که محققان در حوالی دهکده‌ی روآر مدارکی از جمله یک گور وسیع از جنس سنگ با سقفی به‌صورت گنبد و تعدادی خانه را پیداکرده‌اند که نشان می‌دهد انسان‌هایی از دوران عصر آهن در این ناحیه زندگی کرده‌اند و پیشینه‌ی آن‌ها را بیش از ۳۰۰۰  هزار سال تخمین زده‌اند. به نظر می‌رسد که از تاریخی‌ترین آثار این منطقه به‌حساب می‌آید و معماری آن به ناحیه‌ی غرب زاگرس مربوط می‌شود. چراکه طراحی و ساخت آن به شکل خشکه چین است و نیز نزدیک روستای تنگی ور کتیبه‌ای یافت شده که گویا  از دوران آشوری‌ها به یادگار مانده است. تصاویری از فرمانروای آشوری‌ها به اسم «سارگون دوم» بر روی این کتیبه حکاکی شده و همچنین سنگ‌نوشته‌ای به خط میخی یافت شده که بعد از ترجمه‌ی آن به‌وسیله‌ی کارشناسان، بر موضوع حمله‌های فرمانروای آشوری‌ها به مناطق اورامان و زاگرس اشاره شده است.

باستان‌شناسان تعدادی پوست حیوانات را در این روستا پیدا کرده‌اند که معتقد هستند قدمت آن‌ها مربوط به دوران اشکانیان و سلوکیان است و به زبان پهلوی و یونانی بر روی آن‌ها حکاکی شده است. تمام این آمار تاریخی در داخل ظرفی بوده‌اند که گفته می‌شود شخصی به نام دکتر سعید کردستانی آن‌ها را به انگلیسی‌ها هدیه می‌دهد و آن‌ها این اشیای با ارزش را در موزه کشورشان نگهداری می‌کنند. به نظر می‌رسد در آن زمان،  مردم اسناد خرید و فروش خود را بر روی پوست حیوانات می‌نوشتند و این پوست‌های کشف‌شده در اصل معامله‌ی خرید و فروش زمین بین دو نفر بوده و اسامی افرادی که در معامله حضور داشته‌اند، به نام شاهد روی آن‌ها نوشته‌شده است. محققان قدمت این پوست را حدود ۱۲۰ سال قبل از تولد حضرت مسیح تخمین زده‌اند.

 معماری روستای اورامانات تخت

نوع طراحی و احداث خانه‌ها در روستای اورامانات تخت به‌گونه‌ای است که از سنگ ساخته شده و به سبک خشکه‌چین است که روی هم به‌صورت پلکانی بناشده‌اند.

باستان‌شناسان بر این باور هستند که روستای اورامانات تخت در گذشته‌های بسیار دور، دهکده‌ای وسیع و معروفی بوده و عواملی چون چشمه‌های خروشان، آب و هوای مناسب، خانه شخصی به اسم پیرشالیار و آرامگاه او و منحصربه‌فرد بودن از نظر طراحی و ساخت و ساز بناها باعث شده است که این دهکده موردتوجه حاکمان قرار بگیرد و مرکز فرمانروایی اورامان انتخاب شود

پوشش مردم روستای اورامانات تخت

مردم این دهکده پوشش زیبایی بر تن می‌کنند. مردها پیراهن می‌پوشند و پارچه‌ای به‌صورت عمامه دور سرخود می‌پیچند و کفش‌هایی به اسم کلاش (کلاش  همان گیوه است) که با  دست ساخته می‌شود، به پا می‌کنند. زن‌ها هم لباس‌هایی بلند می‌پوشند و بر روی دوش خود قبا انداخته و طاس کلاه (طاس کلاه نوعی کلاه است)  بر سر گذاشته و روسری را دور آن می‌پیچند.

مرتبط:

«اورامان»؛ هزارماسوله ایران در دل کوهستان

جنگل دالخانی رامسر

هنوز وجود دارد مکان لا زمانی که بتوانی در هوایش شنا کنی، با درخت هایش به رقص درآیی و آسمانش را نفس بکشی. جنگل دالخانی رامسر، یکی از زیباترین جنگل های ایران است که هنوز نتوانسته اند، تمامی بکر بودنش را تصاحب کنند و عشاقش را در حسرتش بگذارند. اقامت در جنگل دالخانی رامسر، بی شک جزو خاطرات شیرین عده ای و جزو آرزوهای در سر عده ای دیگر است.

جنگل دالخانی کجاست؟

اگر بخواهیم دقیق بگوییم، در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق شهرستان رامسر، به سمت هریس تنکابن، روستایی وجود دارد به نام روستای چهل شهید. به این روستا که رسیدید، عزمتان را جزم کنید، زیرا پا در راهی گذاشته اید که شما را به بهشت می رساند. مسیری که هرچه طی می کنید، تمام نمی شود و انگار هزارتویی بی بازگشت است که شما را با چشمان خیره اما سردرگم بیشتر و بیشتر به سمت خودش می کشاند. از این طناب نامریی گریزی نیست و شما در ادامه مسیر از جنگل هایی ۶۰۰۰۰۰ متر مربعی رد می شوید که شما را به ییلاقاتی مانند جنت رودبار، اکراسر و گرسماسر می رساند. در مسیرش هرچه می بینید حقیقتی محض از دنیایی رویایی است. درختان انبوه، حیوانات زیبا و رها و رودخانه جاری و نفس گیر دالخانی، همه تنها گوشه ای از منظره سفر پیش روی شماست.

لذت نم نم باران در مه

عاشق باشی و عاصی، کوه را به جای پا با دلت در بنوردی و هوا را با تمام ریه هایت به درون وجود بکشی و پا به این سرزمین شگفتی ها نگذاشته باشی ؟؟ روز که عزم آغاز می کند، اجازه اش را از جنگل می گیرد، مه غلیظش را می پراکند و چهره ها را خیس از شبنمش می کند و تو قدم در مسیری نیمه کوهستانی می گذاری که نمی دانی نامش را جنگل بگذاری، کوه یا دره. فقط می دانی که باید بروی، تا آخرش.

مرتبط:

معروف ترین جاذبه های گردشگری رامسر

سفر هیجان‌انگیز به روستای «درک» در چابهار

رمل‌های شنی پشت به پشت تا آغوش دریای عمان کشیده شده‌اند. صف نخل‌ها زینت‌بخش این تصویر است و آبی دریا امتداد تصویر را تا افق جلا می‌دهد. منظره‌ بکری از شگفتی طبیعت که کمتر کسی فکر می‌کرد جزئی از ایران باشد، اما این روزها با عکس‌ها و نام متفاوتش در توئیتر، حسابی معروف و شناخته شده است. «درک» در ۱۷۰ کیلومتری شهر چابهار، جاذبه دیدنی و تازه معروف‌شده کشور است.

اهالی چابهار در جواب آدرس روستای درک، کمی تأمل می‌کنند. بسیاری از آنها تاکنون نام این روستای دیدنی را نشنیده‌اند. روی نقشه‌ها باید به دقت دنبال این روستا گشت و شهرهای ساحلی دریای عمان در غرب چابهار را یک به یک دید تا نام «درک» پیدا شود؛ جایی بعد از کنارک و در نزدیکی روستای زرآباد. زرآباد را محلی‌ها با باغ‌های میوه به‌ویژه موزه‌های بلوچی‌اش می‌شناسند. راننده‌های محلی آدرس دقیقی از «درک» ندارند و تنها به جاده زدن، راه رسیدن و پیداکردن درک افسانه‌ای است.

در نزدیکی زرآباد نقطه‌ کوچکی در ساحل دریای عمان روی نقشه‌های ماهواره به اسم «درک» ثبت شده است. فاصله‌اش تا شهر چابهار بیشتر از ۱۷۰کیلومتر و جاده‌ رسیدن به آن خود جاذبه‌ دیگری است. بعد از شهر کنارک در غرب چابهار جاده تک باند قدیمی تا روستای زرآباد وجود دارد. جاده‌ای که باران‌های موسمی بخشی‌هایی از آن را زیر دریاچه‌های موقت فرو برده و برای ادامه دادن جاده گاهی باید کیلومترها در خاکی‌های اطراف رانندگی کرد. پستی و بلندی‌های جاده به حدی است که گاهی رانندگان محلی چابهار هم از شدت چاله‌ها تعجب می‌کنند و بی‌احتیاطی در رانندگی می‌تواند مانع رسیدن به درک باشد.

مشهور شدن با توئیتر 

چند عکس با کیفیت پایین در شبکه اجتماعی توئیتر که توسط بلوچ شناخته شده این شبکه به اشتراک گذاشته شده و توضیح ساده‌ای دارد، بیش از ۲ هزار بار پسندیده و ۵۰۰ بار به اشتراک گذاشته شده است. توئیتر جایی بود که این جاذبه پنهان سیستان و بلوچستان را معروف کرد وتوئیت نوید برهان زهی هوای سفر به «درک» را به سر خیلی‌ها انداخت. هر چند در خبرگزاری‌ها و شبکه‌های رسمی تصاویر و اطلاعات کاملی از روستای درک وجود ندارد و بسیاری از محلی‌ها هم این منطقه را نمی‌شناسند، اما نوروز ۹۶ مسافران زیادی آدرس این روستا را می‌پرسیدند. روستایی که چهار عکس از ساحل بی‌نظیرش به اندازه یک کمپین تبلیغاتی پرخرج، سر و صدا ایجاد کرده بود تا میزبان مسافرانی باشد که شور تجربه‌کردن و دیدن شگفتی‌های استان ناشناخته‌های سیستان و بلوچستان را داشتند.

به تماشای بهشت

درک یا درگ گویا در زبان محلی به معنی سکونت در کنار دره است. رفتن به درک برای عاشقان طبیعت می‌تواند آرزوی یک سفر هیجان‌انگیز باشد. در نزدیکی روستای زرآباد، پلاکاردهای موقت، مسافران کنجکاو را به سمت درک هدایت می‌کند. جاده رسیدن به درک را باید جاذبه‌ دیگری دانست. جاده پرتلاطمی که از میان کوه‌های فرسایش یافته زیبا با نماهای بکر می‌گذرد و در مقصد، گردشگران را هیجان‌زده می‌کند. از سربالایی فرعی ساحل درک تنها رمل‌های شنی، نخل دریا پیداست. منظره‌ای بکر که می‌توان ساعت‌ها در آن توقف کرد یا حتی کمپ زد. در حاشیه ساحل دکه موقتی اسباب راحتی گردشگران را فراهم کرده و حضور ماشین‌ها و آدم‌ها نشان می‌دهد که سفر به درک افسانه‌ای خواهان زیادی داشته است.

پیشروها زودتر رسیده بودند

هیچ‌هایکرها و آفرودبازها، پیشروی کشف مناطق بکر طبیعی برای سفر و تجربه‌های هیجان‌انگیز هستند. درک امسال از چشم این دو قشر دور نمانده بود و هیچ‌هایکرها و آفرودبازها خودشان را به رمل‌های شنی این ساحل رسانده بودند. عمومی شدن مناطق بکر برای حضور گردشگران بدون ‌آسیب نیست و بسیاری هراسان از آن‌اند که با تبلیغ مناطق بکری مثل درک، سرنوشت چشمه‌های باداب سورت در انتظار آنها باشد، اما اهالی درک از همان ابتدای کار روی مسائل محیط‌زیستی حساس هستند. روی تنها دکه ساحلی درک پلاکاردی نصب شده بود تا به گردشگران اطلاع دهد اهالی حاضرند بابت هر کسیه زباله‌ای که تحویل می‌گیرند، دو هزار تومان پرداخت کنند تا ساحل بکر درک از آسیب زباله‌ها مصون بماند.

غروب سرخ در تلاقی دریا و کویر

میان رمل‌های شنی درک که بایستید و تصویری از دریای عمان نداشته باشید انگار میان یکی از کویرهای معروف کشور هستید، اما کافی است پای در شن‌ها بگذارید و از رمل‌ها بالا بروید. تصویر کویر و دریا به هم می‌پیوندند و منظره زیبا و نابی را می‌سازند که ساعت‌ها می‌توان به تماشایش نشست. غروب سرخ این منطقه پشت نخل‌هایش شبیه هیچ جای دیگر نیست. آفتاب در غرب دریای عمان به غروب می‌نشیند و باریک‌های نورش میان رمل‌ها و دریا قاب‌هایی را می‌سازد که کم کیفیت‌ترین عکس‌ها از آن می‌تواند بیننده را جذب کند.

اهالی میهمان‌نواز

روی رمل‌ها رد لاستیک‌های موتور پیداست. اهالی روستای درک به طور مداوم روی رمل‌ها موتورسواری می‌کنند و به گردشگران سر می‌زنند. بلوچ‌های خونگرم تا به میهمان تازه‌ای می‌رسند از موتورها پیاده می‌شوند تا دقایقی را پیش آنها باشند. یکی از اهالی درباره حجم سفر به درک، می‌گوید: ‌«پارسال آنقدر مسافر نداشتیم. امسال خیلی‌ها به درک آمده بودند و برخی شب در روستا یا کنار ساحل ماندند. قرار است در نزدیکی درک کمپ گردشگری راه‌اندازی شود و بعد از آنها اینجا خیلی شلوغ‌تر خواهد شد.»

اهالی درک بیشتر ماهیگیرند، اما امسال درِ خانه‌هایشان به روی گردشگران نیز باز است و از آنها پذیرایی می‌کنند. درک که شبیه افسانه‌های دنیای مجازی بود برای گردشگرانی که رنگ واقعیت گرفته، هرگز فراموش نمی‌شود. ساحلی که کویر و دریا را به هم پیوند می‌زند تا قاب بکر بسازد برای مسافرانی که هزاران کیلومتر را برای رسیدن به درک سفر کرده‌اند.

مرتبط:

جاذبه‌های گردشگری چابهار

خانه تیزنو یکی از دیدنی ترین خانه های تاریخی دزفول

شاید درباره خانه های تاریخی دزفول کمتر شنیده باشید اما در بافت سنتی این شهر خانه ای وجود دارد که تمام ویژگی های معماری بومی دزفول را در دل خود جمع کرده: خانه تیزنو دزفول.

خانه تیزنو دزفول یکی از قدیمی ترین خانه‌های شهر دزفول است که البته امروز به عنوان اداره میراث فرهنگی دزفول از آن استفاده می شود اما هنوز می توانید با قدم زدن در گوشه گوشه این خانه تاریخی  ، از زیبایی معماری آن لذت ببرید.

خانه تیزنو در دزفول که به شماره ۲۵۷۳ در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسیده، یکی از بزرگترین و زیباترین خانه‌های محله قلعه‌ هم به حساب می آید که شاید بتوان گفت همه ویژگی‌های خانه‌های دزفول را در خود جمع کرده.

تیزنو یکی از دیدنی ترین خانه های تاریخی دزفول است که  در ضلع شرقی میدان اصلی محله قلعه دزفول قرار دارد و بنیان آن در زمان صفویه گذاشته شده اما در طول زمان، به ویژه در زمان قاجار و آغازه پهلوی تغییرات زیادی کرده است.

خانه تیزنوی دزفول هشت دری است یعنی هشت در ورودی دارد و با عبور از این درها، ایوان مرکزی را خواهید دید. ایوان دارای چندین اتاق‌است و غلام گردش، شبستان و شوادون از دیگر بخش های این خانه به حساب می آیند.

خانه تیزنو

فضای اصلی خانه تیزنو، اصطلاحا درونگرا است. یعنی در مرکز فضای خانه قرار گرفته و حیاط های بیرونی آن را احاطه کرده اند. کف حیاط آجر پوش است و طبقه همکف آن به وسیله ۴ پله از حیاط بالاتر قرار دارد.

خانه تیزنو دزفول ، مثل بیشتر خانه های قدیمی ایرانی هشتی دارد. هشتی فضایی چند ضلعی است که کل خانه را از دید غریبه‌ها مخفی نگه می دارد به طوری که اگر در خانه باز بماند داخل خانه از خیابان قابل دیدن نیست. هشتی یک مزیت دیگر هم داشته و در واقع حکم لابی خانه های امروزی را دارد که وقتی غریبه ای به آن وارد می شود، می تواند تا زمان رسیدن میزبان و آماده شدن او، (درباره خانه های قدیمی، مشخصا حجاب کردن خانم ها) توقف کوتاهی داشته باشد.

بعد از هشتی نوبت به حیاط مرکزی خانه تیزنو می رسد که در آن حوض و باغچه و درخت وجود دارد. این حیاط، ایوان هایی در اطراف خود دارد که با بالا رفتن از پله ها باید به آنها برسید.  این ایوان ها در واقع جلوی اتاق هایی هستند که درهای شیشه رنگی و ارسی های زیبایشان به ایوان باز می شود. در کنار این ایوانها هم غلام گردش قرار داشته. یعنی مسیری برای تردد خدمتکاران خانه.

طاق های خانه تیزنو یکی از دیدنی ترین بخش های آن هستند. چون در قسمت بالای طاق‌ها آجرچینی ها طرح‌های متنوعی ایجاد شده و شیشه‌های رنگی ارسی آن نمای زیبایی به وجود آورده اند.

مرتبط:

سفر به «پامنار» : بهشت پنهان دزفولی‌ها

بادگیرهای چپقی در سیرجان

سیرجان کرمان در کنار تمام جذابیت هایش، یک ویژگی منحصر به فرد دارد که در هیچ جای دیگر ایران مشابهش را نمی بینید؛ بادگیرهای چپقی رو به آسمان!

این چپق ها البته با چپق هایی که قدیمی ها دود می کردند تفاوت زیادی دارد. آنها بادگیرهایی هستند که با آجر و ملات ساخته شده اند و وظیفه شان خنک کردن خانه سید علی اصغر رضوی بوده است.

او یکی از پزشکان شهرستان سیرجان در دوره پهلوی اول بوده که حالا بادگیرهای خانه اش در بلوار دکترصادقی، کوچه حاج رشید به عنوان یک میراث ملی شناخته شده و در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ۶۴۶۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ماجرای ساخت این بادگیرهای چپقی، به کشف معمار آنها، سید مهدی شجاعی برمی گردد. او که در یک سفر دریایی متوجه تهویه خوب استراحتگاه کشتی شده بود، با کمی دقت متوجه فرم خاص دودکش های کشتی شد و نتیجه گرفت اگر آنها را در بادگیرهای خانگی استفاده کند، می تواند هوای خنک تری را به داخل خانه بکشاند.

بادگیر چپقی مانند برجک هایی هستند که روی بام خانه های کویری ساخته می شوند و در قسمتی از آن یک حوضچه قرار دارد. بادگیرها باد را به داخل هدایت می کنند و با برخورد باد به آب حوضچه، فضا خنک می شود.

بادگیرهای چپقی اما به جای فضای مکعبی شکل خارجی، چند لوله‌ خم زانویی دارند که با شبکه های هندسی منظمی به هم مرتبطند و باد را از جهت های مختلف به خانه هدایت می کنند. البته زیبایی این بادگیرهای چپقی فقط به خاطر فرم خاص آنها نیست. بدنه خارجی لوله های بادگیر با قطعات کوچک آجرهای هندسی شش ضلعی تزئین شده و جلوه زیبایی به بنا داده است.

اگر دوست دارید نمونه های دیگری از بادگیرها چپوقی را ببینید، باید راهی شهرهای کویری دیگری مثل یزد، گناباد، طبس، کرمان، بم و زاهدان شوید.

بادگیرهای چپقی این شهرها از معروف ترین نمونه های معماری سنتی کویر ایران هستند و البته شکل ظاهری شان تقریبا به هم شباهت دارد. یعنی مکعب های چهارگوشی که در دیوارهای چهارگانه آنها چند سوراخ و شکاف تعبیه شده است.

مرتبط:

باغ اسرار آمیز سیرجان

عمارت و باغ اکبریه _بنای تاریخی بیرجند

عمارت و باغ اکبریه یکی از بناهای تاریخی شهر بیرجند است.باغ اکبریه در دوره قاجاریه و توسط شوکت الملک در دو طبقه ساخته شده‌است. این باغ در انتهای خیابان معلم در روستای اکبریه که از توابع استان خراسان جنوبی می باشد، واقع شده است. باغ اکبریه با گسترش شهری بیرجند اکنون در داخل شهر قرار گرفته است این باغ در نشست سی و پنجم یونسکو در سال ۲۰۱۱ میلادی به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.  باغ اکبریه در ۲۰ خردادماه سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

باغ اکبریه شامل چند قسمت است که قدیمی‎ترین آن عمارت دو طبقه ی حشمت الملک در منتهی الیه شرقی این باغ می باشد. دو بخش دیگر عبارتند از طبقه همکف که دارای دو دالان و راهرو نسبتا طویل است و ارتباط میان سه بخش مهم مجموعه، یعنی باغ اصلی، باغ جنوبی و اصطبل را برقرار می‎کند و عمارت مرکزی با عملکرد تشریفات و پذیرایی از مهمانان که تقریبا به عنوان هستهٔ مرکزی باغ به حساب می‎ آید و از تزیینات و چشم‎انداز بسیار عالی برخوردار است.

این کوشک در دو طبقه ساخته شده است و دارای تزیینات منبت، مشبک و نیز ارسی با شیشه‎های رنگی، تزیینات گچی با طرحهای اسلیمی و هندسی می‎باشد. وجود درختان بلند قامت کاج در دو طرف خیابان و نیز خیابان های منتهی به خیابان اصلی عمارت مرکزی بر زیبایی و طراوات باغ و نمای آن افزوده است. باغ جنوبی واقع در جبهه جنوبی و کوچکتر از باغ شمالی است. این باغ بوسیله فضاهایی چون فضاهای خدماتی، عمارت مرکزی و دیواره غربی اصطبل احاطه شده است. یکی از عناصر مهم، استخر نسبتا بزرگ با طرح مربع است که بخش عمده فضای باغ را به خود اختصاص داده است. استخر در وسط دارای سکویی مربع شکل است. باغ اکبریه که در خیابان معلم بیرجند واقع شده است، هم اکنون در اختیار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.

کاربری کنونی عمارت و باغ اکبریه

هم اکنون بخش‌های مختلف باغ و عمارت اکبریه مورد استفادة ادارة کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان جنوبی است. بخش احداث شده در اوایل دوره قاجار، به عنوان کتابخانه فعال است. از بخش مرکزی که در دوره قاجار احداث شده به عنوان موزة باستان‌شناسی و مردم‌شناسی استفاده می‌شود. بخش ساخته شده در دوره پهلوی کاربری اداری دارد و بالاخره دیگر بخش‌ها به سفره‌خانه و چایخانه سنتی اختصاص یافته‌است.  در موزه حیات وحش این مجموعه، نمونه‌های شاخص، کمیاب و نادری از پوشش جانوری منطقه جنوب خراسان به ویژه شهرستان بیرجند به معرض نمایش گذاشته شده است و کمیاب ترین گونه‌های پرندگان جنوب خراسان در این مجموعه قرار گرفته اند همچنین در موزه باستان‌شناسی و مردم شناسی باغ اکبریه که در طبقه همکف واقع شده است، بخشی از معیشت، آداب و رسوم، مشاغل و حرفه منطقه جنوب خراسانبه نمایش گذاشته شده است.

مرتبط:

معرفی قلعه تاریخی فورگ

معرفی شهر یئری مشگین

شهر یئری مشگین منطقه باستانی معروف به شهر یئری، در ۶۵ کیلومتری اردبیل و ۳۱ کیلومتری شرق مشگین شهر در کنار رود قره سو قرار دارد. وسعت منطقه تاریخی شهر یئری مشگین ۴۰۰ هکتار است و از سه قسمت دژ نظامی، معبد و قوشا تپه تشکیل می شود. قدمت قلعه و معبد به۱۴۵۰ سال پیش از میلاد و قوشا تپه به ۷ هزار سال پیش از میلاد می رسد. اولین بار در حدود ده سال پیش از انقلاب اسلامی چارلز برنی باستان شناس آلمانی در شهر یئری مشگین ، عملیات کاوش را شروع نمود.

قدمت شهر یئری مشگین

در اولین فصل حفاری شهر یئری مشگین که در آبان ۸۳ آغاز شد قبرهای عصر آهن بررسی شدند. در این دوره سفالهایی مربوط به دوره کالکو لتیک کشف شد و قدمت منطقه را به ۳۵۰۰ سال از عصر آهن به عقب برد. این سفالها شبیه سفالهای مناطق باستانی دالما و حاجی فیروز هستند. به این ترتیب برای اولین بار قدمت سکونت بشر در استان اردبیل به دوره مس- سنگ رسید.

مکانهای تاریخی یئری مشگین

در منطقه شهر یئری مشگین تعداد زیادی سنگ شیشه برنده(ابسیدین) کشف شد که می تواند گواهی بر ارتباط این منطقه باقفقاز و آناتولی باشد زیرا سابقه استخراج این نوع سنگ در این مناطق شناخته شده است. از ابسیدین برای برش سنگهای سخت در دوره کالکولتیک استفاده می شده است. در منطقه شهر یئری مشگین چند دوره تاریخی از مس- سنگی ، عصر آهن ۱ و عصر آهن ۲ مشخص شد و بقایایی از قلعه ای متعلق به دوره آهن کشف گردیده است.

آشنایی با شهر 

در فصول بعدی حفاری، بقایایی از سفال، مفرغ و نقوش انسانی دیده شد که باستان شناسان آنها را نذوراتی متعلق به معبد می دانستند. یکی از این دو معبد در زیر دیوار دفاعی قلعه قرار داشت . باستان شناسان نتیجه گرفتند در دوره اورارتویی که ساکنان شهر یئری مشگین بر روی معبد خود قلعه ساخته بودند از دین خود روی گردانده اند و خدای اورارتویی( خالدی) را پذیرفته اند. البته این امر می تواند اختیاری یا به اجبار صورت گرفته باشد. در این فصل حفاری یک لایه نیز در زیر محوطه داخلی قلعه کشف شد که به شهری متروک و قدیمی تر تعلق داشت. برخی سفالهای قهوه ای مایل به بنفش و سفالهای داغدار و سیاه نیز در این محل کشف شدند که به پیش از عصر آهن تعلق دارند.

شهر یئری مشگین که وسیع ترین منطقه تاریخی استان اردبیل و یکی از با اهمیت ترین مناطق پیش از تاریخ شمال غرب ایران است به شماره ۶۱۶۲ به ثبت آثار ملی رسید ولی به دلیل عدم حفاظت از منطقه سرمای بی سابقه زمستان سال ۸۶ سنگ افراشتها را مورد حمله قرار داد و در اول بهمن ۸۶ با یک زیر نویسی تلویزیونی در شبکه خبر اعلام شد که ۸۰% از آثار تاریخی شهر یئری مشگین بر اثر سرما از میان رفته است. در واقع یکی از با ارزش ترین و بی نظیر ترین آثار باستانی ایران و جهان در اثر بی مسئولیتی سازمان میراث فرهنگی از دست رفت و به هیچ وجهه قابل مرمت نیست.

افراشت های کشف شده

نیایشگاه اصلی منطقه شهر یئری مشگین ، از زیر خاک بیرون آمد که شامل بیش از ۳۰۰ سنگ افراشت با ارتفاعهای مختلف از ۳۵ تا ۲۵۰ سانتیمتر با شکلهای انسانی هستند که حاوی صورت آدمی( بدون دهان) ، دست و شمشیر هستند.

تاریخچه

چارلز برنی دوره آنرا همزمان با هخامنشیان ولی خارج از محدوده دولت آنها می داند. اینگراهام و سامرز آنرا به پیش از هزاره اول تعلق دانسته اند. با توجه به نبود سفال در کنار سنگ افراشت نمی توان نظر دقیقی در مورد زمان سنگ افراشت داد ولی آنها میانه هزاره دوم تا میانه هزاره اول را بهترین دوره برای سنگ افراشت دانسته اند. معماری قبور مربوط به عصر آهن۲ است. در غرب محل تجمع سنگها غاری قرار دارد که ساکنان محلی آنرا قاراکوهبل نام نهاده اند. روبروی آن چند تخته سنگ بر روی هم گذاشته شده اند.

منطقه تاریخی شهر یئری مشگین که وسیع ترین منطقه تاریخی استان اردبیل و یکی از با اهمیت ترین مناطق پیش از تاریخ شمال غرب ایران است به شماره ۶۱۶۲ به ثبت آثار ملی رسید.

مرتبط:

روستای “کرملو” مشگین‌شهر

آشنایی با زندان اسکندر در یزد

زندان اسکندر یا همان مدرسه ضیائیه در حقیقت مدرسه‌ای است با حدود ۸ قرن قدمت که در محله فهادان شهر یزد در مجاورت بقعه دوازده امام واقع گردیده‌است.

زندان اسکندر در یزد در سال ۶۳۱ هجری قمری توسط عارف معروف ضیاءالدین حسین رضی بنا گردید و در سال ۷۰۵ ه.ق توسط پسرانش مجدالدین حسن و شرف‌الدین علی تکمیل شد.

از بخش‌های زندان اسکندر، می‌توان به وجود چاهی با قطری حدود ۲ متر در وسط حیاط این مدرسه ضیائیه اشاره نمود که به سردابی به عمق حدود ۵ متر منتهی می‌گردد، ارتفاع گنبد این بقعه به ۱۸ متر می‌رسد و دارای گچبری‌های و تزئینات زیبائی با آبرنگ طلائی و لاجوردی بوده که بخش اعظم آن از بین رفته‌است.

در مورد بنای زندان اسکندر  روایت‌هایی مطرح می‌باشد که قدمت ساخت آن را به زمان حمله اسکندر مقدونی به ایران نسبت می‌دهد که از این بنا به عنوان زندان استفاده می‌گردیده که بعدها تغییر کاربری داده و به عنوان مدرسه ضیائیه مورد استفاده قرار گرفته‌است.

بنای راز آمیز زندان اسکندر در محله‌ فهادان یزد از کهن‌ترین محله‌های این شهر است که در قدیم به شهرستان شهرت داشته قرار دارد.

بنای  مدرسه ضیائیه یزد دارای حیاطی است که سه ایوان در پیرامون و اطراف آن قرار دارد. گنبد خانه ای قدیمی و کهن در گوشه‌ی حیاط با ارتفاع زیاد قرار دارد که متعلق به سده‌ای هفتم هجری قمری است.

بنای  مدرسه ضیائیه یزد دارای حیاط سه ایوانی است

مکانهای تفریحی یزد

کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند هویت واقعی این بنا مشخص نیست اما به زندان اسکندر و مدرسه ضیاییه، اثر مولانا حسین رضی هم معروف است. این بنا حدود ۸ قرن قدمت دارد و در یزد در مجاورت بقعه دوازده امام قرار گرفته است.

مرتبط:

آشنایی با حمام خان یزد

آبشار زیبای ویسادار

آبشار ويسادار رضوانشهر در موقعیت جغرافیایی E485442 N373526 در استان گیلان واقع است. آبشار ویسادار در ۱۶ کیلومتری شهر پره سر در شهرستان رضوانشهر قرار دارد. ویسادار به معنی سایه درخت بید است و ابهت این پدیده طبیعی زمانی بیشتر می شود که از پایین به آن نگاه کنند، صدای ریزش آب از ارتفاع ۱۵ متری و نیم دایره ای که آب در دل سنگ و صخره برای رسیدن به رودخانه ایجاد می کند ،منظره ی فوق العاده دیدنی است.

راه رسيدن به اين آبشار وقتي از رشت به طرف آستارا حركت مي كنيد بايد بعد از رد شدن از انزلي و شهر رضوانشهر به شهر پره سر برسيد. سپس از سه راه احمد بايد به طرف روستاي سِكَرَه سرا كه نام رسمي اش صيقلسرا است،حركت كنيد. بعد از عبور از اين روستا به آوَوييار مي رسيد. بعد از عبور از آن روستا به محل آبشار مي رسيد. ارتفاع اين آبشار ۱۵ متر است. از پره سر تا آبشار ۱۵ كيلومتر فاصله هست. پره سر در حد فاصل میان شهرهای رضوانشهر و هشتپر تالش واقع شده است که با رضوانشهر حدود ۱۷ کیلومتر و با هشتپر تالش حدود ۳۰ کیلومتر فاصله دارد و در ۱۰۰ کیلومتری رشت قرار دارد. بهترین زمان برای سفر به این منطقه ماه های فروردین، اردیبهشت، خرداد، شهریور و مهر است که رطوبت هوا به نسبت کاهش می یابد.

اين آبشار بر روي رودخانه لمير و در کنار جاده جنگلي منتهي به روستاي لمير واقع شده و از معدود آبشارهاي ايران است که مي توان از روي يک پل فلزي، به خوبي عظمت و زيبايي آن را تماشا نمود. اين پل فلزي به جهت ارتباط دو طرف رودخانه نسب گرديده است ولي با توجه به موقعيت آن، مکان مناسبي جهت بازديد گردشگران شده است. شدت جريان آب و زيبايي صخره هاي دهانه آبشار، از نکات ديدني آن است.همچنين آبشار آبويار نيز در طول اين مسير و در نزديکي روستاي آبويار گزارش شده است. از ديگر آبشارهاي گزارش شده از اطراف رضوانشهر مي توان به آبشار آسيابگا در ارده اشاره کرد که مسير دسترسي به آن از کنار رودخانه زيباي شفارود مي گذرد.

مرتبط:

آبشار کرودی کن (دودی)

مردم با تعویق رزرو هتل ها به صنعت گردشگری کمک کنند

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه همه باید کمک کنیم تا از شرایطی که به وجود آمده عبور کنیم، گفت: پیشنهاد و درخواست من از مردم این است که تا جایی که امکان دارد نسبت به لغو رزرو هتل و تورهای داخلی خود اقدام نکنند و با هدف کمک به صنعت گردشگری و جلوگیری از ورشکستگی این صنعت، رزروهای خود را به زمان بعد از کنترل ویروس کرونا منتقل کنند.

به گزارش ایلنا، علی‌اصغر مونسان (وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) در گفتگو با برنامه رادیویی «پارک شهر» رادیو تهران، گفت: بعد از اعلام شیوع ویروس کرونا در ایران ما جزو اولین دستگاه‌هایی بودیم که با وزارت بهداشت در این زمینه همکاری خود را آغاز کردیم و در اولین قدم تورهای ورودی به کشور و سفرهای داخلی را محدود کردیم چرا که سلامت مردم برای ما در اولویت قرار دارد.

او افزود: در همین خصوص برخی از مردم که برای نوروز بلیت، هتل و یا تور رزرو کرده‌اند، با توجه به شیوع بیماری کرونا درخواست لغو رزرو و استرداد وجوه پرداختی را دارند که این موضوع باعث فشار به فعالان صنعت گردشگری کشور شده است. برخی از آن‌ها در خارج از کشور نسبت به رزرو هتل برای مسافران خود اقدام کرده‌اند اما در حال حاضر هتل‌های خارجی حاضر به استرداد وجه پرداختی به دفاتر گردشگری نیستند و این موضوع باعث شده تا در کنار افت سفرها و گردشگری داخلی شاهد فشار بر روی فعالان صنعت گردشگری از جمله دفاتر خدمات مسافرتی و نیز هتل‌ها باشیم.

مونسان تصریح کرد: از آنجایی که مردم عزیز ایران همواره با ما همکاری داشته‌اند و به صنعت گردشگری کشور نیز علاقه‌مند هستند، درخواست من از مردم این است برای لغو رزروهای خود عجله نکنند و این رزروها را با همان نرخ و بدون تغییر به زمان دیگری موکول کنند و بعد از کنترل و مهار بیماری کرونا از آن استفاده کنند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: البته در همین خصوص دستورالعملی را به ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها ارسال کرده‌ایم و مردم عزیز در صورتی که تمایل به لغو رزرو و دریافت وجوه پرداختی را دارند می‌توانند نسبت به این موضوع اقدام کنند و اگر به مشکلی برخورد کردند می‌توانند به ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در استان‌ها مراجعه کنند.

تاثیر کرونا بر اقتصاد گردشگری کشورهای دنیا

او در ادامه با تشریح تاثیرات کرونا بر صنعت گردشگری در ایران و سایر کشورهای دنیا، اضافه کرد: شیوع بیماری کرونا باعث وارد شدن خسارت به حوزه اقتصادی در بسیاری از کشورها شد که در این میان با توجه به اهمیت صنعت گردشگری در حوزه اقتصاد، بیشترین خسارت را صنعت گردشگری دید و بر اساس برآوردها ۳۰ تا ۴۰ درصد شاهد کاهش حجم سفر و گردشگری در دنیا بعد از شیوع بیماری کرونا هستیم.

مونسان سپس به شیوع کرونا در چین اشاره کرد و افزود: چین یک بازار بسیار خوب برای گردشگری حساب می‌آید و در این زمینه با توجه به عدد ۱۵۰‌میلیون گردشگر خروجی چین و رتبه اول آن‌ها در هزینه کردن در طول سفر، به دنبال ایجاد بازار جدید از چین و دریافت سهم مناسب از بازار گردشگری چین بودیم که با شیوع کرونا این برنامه‌ریزی‌ها تحت تاثیر قرار گرفت که البته در این رابطه اولین دستگاهی بودیم که با وزارت بهداشت همکاری کردیم و پروازها را محدود کریم.

این مقام مسئول ادامه داد: ما در کنار مردم هستیم و از آن‌ها حمایت می‌کنیم اما درخواست ما از مردم عزیز نیز این است در صورتی که برای‌شان امکان دارد، در شرایط فعلی و با توجه به فشار اقتصادی که بر روی فعالان صنعت گردشگری است، رزروهای خود را باطل نکنند و آن را به زمان دیگری یعنی بعد از کنترل و مهار کرونا موکول کنند و در یک فرصت زمانی دیگر از این رزرو بدون تغییر نرخ استفاده کنند.

ورود معاونت میراث‌فرهنگی کشور به پروژه ژئوپارک قشم

مونسان همچنین درباره پروژه در حال اجرا در قشم و تاثیر آن بر روی ژئوپارک قشم نیز گفت: در این خصوص مدیرعامل منطقه آزاد قشم در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری درخواست توقف پروژه را داشت که ریاست جمهوری نیز به سرپرست وزارت جهاد کشاورزی دستور داد تا این پروژه متوقف شود؛ البته ژئوپارک قشم مربوط به حوزه محیط زیست اما با توجه به ارزش‌های فرهنگی تاریخی که وجود دارد، معاونت میراث‌فرهنگی این وزارت خانه نیز به این موضوع ورود پیدا کرده و با توجه به دستور اکید رئیس جمهوری، به طور حتم این پروژه متوقف خواهد شد.

منبع:ایلنا

مرتبط:

کرونا عاملی بر دیده نشدن تاثیر مشکلات اقتصادی بر گردشگری