صنعت گردشگری و کرونا

کرونا عاملی بر دیده نشدن تاثیر مشکلات اقتصادی بر گردشگری

عضو پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان‌ رضوی گفت: بیش از آنکه بیماری کرونا بر کاهش گردشگران در ایام نوروز ۹۹ تاثیر بگذارد، شرایط اقتصادی از جمله افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم بر کاهش گردشگران تاثیر خواهد گذاشت.

آرش قهرمان با بیان این مطلب که بیماری کرونا تاثیر جدی بلندمدت بر حوزه گردشگری ندارد، افزود: کرونا یک بیماری با ملاحظات رفتاری است که این ملاحظات باعث می‌شود موج  سفر از نوروز به فصل تابستان انتقال یابد.

وی اضافه کرد: تاثیر پذیری گردشگری از متغیرهای اقتصادی جدی‌تر است. به عبارت دیگر شرایط اقتصادی از جمله افزایش تورم، کاهش قدرت خرید مردم و افزایش نرخ حامل‌های انرژی، از جمله عوامل تاثیرگذار بر کاهش رونق صنعت گردشگری است.

عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: برآورد ما این است که در افق  کوتاه‌مدت ۱۴۰۰، گردشگری داخلی و خارجی با کاهش در رونق مواجه خواهد شد. صنعت گردشگری در کشور همانند صنعت ساختمان مولد فرصت‌های شغلی است؛ لذا افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم منجر به از دست دادن مشاغل کارکنانی است که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با این صنعت فعالیت می‌کنند. بنابراین در حال حاضر صنعت گردشگری همانند صنعت ساختمان، مولد رونق اشتغال است و حمایت از آن به منزله حمایت از اشتغال به حساب می‌آید.

قهرمان یادآور شد: در شرایط کنونی دولت می‌بایست برای رونق صنعت گردشگری تدابیری از جمله افزایش تسهیلات سفر برای کارکنان سازمان‌ها، کاهش نرخ مالیات صنعت گردشگری و اعطای تسهیلات با نرخ بهره پایین را اتخاذ نماید؛ در غیر این صورت با توجه به شرایط داخلی و تحریم‌های بین‌المللی، آینده روشنی را حداقل در کوتاه‌مدت نمی‌توان برای صنعت گردشگری متصور بود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

خسارت یک میلیارد یورویی کرونا در گردشگری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *