پاسخ به ابهام‌های «لغو سفر» بدون کسر جریمه

معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعلام این‌که گردشگری و صنایع دستی در رده نخستین گروه‌های دریافت‌کننده بسته حمایتی در بحران ویروس کرونا قرار گرفته‌اند، تاکید کرد: شرایط «فورس ماژور» همچنان برقرار بوده و کنسلی سفرها «بدون کسر جریمه» باید اعمال شود. کارگروه رسیدگی به شکایات و پیگیری تخلفات لغو سفر نیز تشکیل شده است.

بخشنامه «لغو سفر» به دنبال شیوع ویروس کرونا و مسدود شدن برخی مرزهای هوایی و زمینی، تعلیق پروازهای خارجی و تاکید وزارت بهداشت و رییس‌جمهور برای کاهش سفرهای داخلی، حدود یک هفته است به تاسیسات گردشگری ابلاغ شده است، اما با سرپیچی برخی هتل‌ها و آژانس‌های گردشگری مواجه شد.

معترضان، این بخشنامه را به دلیل بی‌توجهی به خسارت‌های وارده به بخش خصوصی در یک سال گذشته، غیرکارشناسی و غیرمسؤولانه دانستند.

با ادامه این روند اعتراضی و تضییح حقوق برخی مسافران، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز در نامه‌ای خطاب به انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران خواست: هزینه کنسلی تورها و پروزاها را بدون دریافت جریمه به مردم برگردانند. هرچند که این تشکل آن را امکان‌پذیر ندانست.

اینک، ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که مسؤولیت دبیرخانه کمیته پیشگیری و کنترل کرونا در حوزه‌های گردشگری و ورزشی را نیز به عهده دارد، به این ابهام‌ها پاسخ داد.

او تاکید کرد: بخشنامه «لغو سفر» ناقص و مبهم نیست، اولین بار نیست که چنین بخشنامه‌ای را تنظیم می‌کنیم، اینطور هم نیست که از جزئیات اطلاعی نداشته باشیم. این بخشنامه کاملا کارشناسی و حقوقی تنظیم شده و منطبق بر قوانین داخلی و استانداردهای بین‌المللی است. با این وجود اگر ابهامی درباره مفاد آن وجود دارد، آمادگی رفع آن را داریم.

در بخشنامه‌ای که معاون گردشگری به آن اشاره دارد و ششم اسفندماه به دنبال شیوع ویروس کرونا در پهنه وسیع‌تری از جغرافیای کشور ابلاغ شد، آمده است: «به منظور رعایت حقوق متقابل مردم، فعالان و تأسیسات گردشگری در چارچوب بند یک ماده ۱۳ تصویب‌نامه حقوق شهروندی، مفاد قرارداد گشت‌های داخلی و خروجی و ماده ۱۲ شیوه‌نامه اجرایی ذخیره اتاق و ابطال آن در واحدهای اقامتی، چنان‌چه از تاریخ اول اسفندماه امسال تا اطلاع ثانوی، گردشگری درخواست انصراف از سفر داشته باشد، کلیه تاسیسات گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری بدون هیچ‌گونه جریمه‌ای نسبت به استرداد وجوه دریافتی از گردشگران اقدام می‌کنند. »

فرآیند کنسلی بلیت‌های سفر نیز تابع قوانین و مقررات ابلاغی از سوی دستگاه‌ ذیربط (وزارت راه و شهرسازی) اعلام  و تاکید شده است: «با توجه به نداشتن امکان پیش‌بینی دامنه تبعات و آثار شرایط موجود، لازم است فعالان و مدیران تاسیسات گردشگری از ایجاد هرگونه تعهد الزام‌آور برای سفرهای نوروزی هموطنان عزیز خودداری کرده، ضمن اطلاع‌رسانی و توجیه دقیق شرایط حاکم در مبدأ و مقصد سفر، تمهیدات لازم را برای اعمال هرگونه کنسلی احتمالی و باز پس‌گرداندن وجوه گردشگران در قراردادهای کاری خود با ارائه‌کنندگان خدمات گردشگری در داخل و خارج از کشور، مدنظر قرار دهند. »

معاون گردشگری ادامه داد: در این وضعیت، سرپیچی از برخی قوانین طبیعی است مثل آنچه درباره بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری شاهدیم، پس این‌ها را به حساب کم و کسر بخشنامه «لغو سفر» نگذاریم. واقعیت این است که بخش خصوصی گردشگری وضعیت خاصی دارد و زنجیره‌ای از اتفاقات منفی در یک سال گذشته آن را به این نقطه رسانده است. ما مثل کشورهای دیگری فقط با مساله ویروس کرونا مواجه نیستیم، در وضعیت بدی بودیم که حالا بدتر هم شده است و این ویروس در بدترین شرایط دامن صنعت گردشگری کشور را گرفته است؛ چرا که در آغاز فصل اوج سفرهای داخلی و بین‌المللی قرار داریم که حتی برای تاسیسات گردشگری در دورافتاده‌ترین نقاط  کشور، زمان درآمدزایی محسوب می‌شد.

وی با بیان این‌که در جریان جزئیات مشکلات تاسیسات گردشگری قرار دارد و مطالبات آن‌ها را در مجلس و دولت پیگیری می‌کند، گفت: آقای مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ مشکلات بخش خصوصی گردشگری و صنایع دستی را در ستاد ملی کرونا و کمیته‌های اقتصادی مطرح کرده‌اند، خوشبختانه این دو بخش جزو اولین گروهی ثبت شده‌اند که قرار است بسته حمایتی دریافت کنند. تا کنون بیش از ۹۰ درصد پیگیری‌ها به نتیجه رسیده و منتظریم در روزهای آینده نهایی شود. بخش خصوصی مطمئن باشد اگر در این مورد به آن‌ها سخت‌گیری شده در جای دیگری خیلی جدی دنبال حمایت از آن‌ها هستیم.

تیموری ادامه داد: از بخش خصوصی این انتظار می‌رود منصفانه با شرایط برخورد کنند، وقتی رییس‌جمهور و وزیر بهداشت از مردم خواسته‌اند سفر نروند، نمی‌توان خلاف آن رفتار کرد. اگر جریمه کنسلی سفر را به مردم تحمیل کنیم خب معلوم است که آن‌ها را به سفر برانگیخته‌ایم، اگر احیانا این مسافران ناقل بیماری باشند کارمندان آژانس و هتل و شهرهای دیگر را هم آلوده می‌کنند، آن‌وقت چه کسی پاسخگو است؟

او با اعتقاد بر این‌که سفر سبب شیوع گسترده‌تر این ویروس می‌شود، افزود: در چنین شرایطی نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم و فقط به منافع صنعت و صنف فکر کنیم و مردم را به سفر رفتن تشویق کنیم. با عینک منصفانه‌ای به اوضاع کنونی نگاه کنیم. وقتی وزیر بهداشت به عنوان مرجع اصلی تصمیم‌گیری مقابله با کرونا از مردم می‌خواهد سفر نروند، مردم باید توجه کنند، اگر آن‌ها سفر بروند، از آژانس تور و یا بلیت بخرند و قصد اقامت در هتل را داشته باشند یقینا تاسیاست گردشگری به آن‌ها پاسخ منفی نمی‌دهند، برای همین از مردم خواهش کردیم مراجعات غیرضروری را کم کنند و در آن بخشنامه از تاسیسات گردشگری درخواست کردیم شرایط را برای مردم تشریح کنند.

دبیر کمیته پیشگیری و کنترل کرونا در حوزه‌های گردشگری و ورزشی درباره این‌که چرا محدودیت و ممنوعیت سفر دست‌کم به مناطق آلوده از سوی این متولی اعمال نمی‌شود؟ توضیح داد: همه سفرها برای گشت و گذار نیست، برای همین نمی‌توانیم هتل‌ها و یا سایر تاسیات گردشگری که مطابق با ضوابط دستگاه‌ها فعالیت می‌کنند را تعطیل کنیم، هرچند این اقدام از سوی برخی استانداران انجام شده است. اما اگر فردی کار ضروری داشته باشد و در آن منطقه، هتل و یا مرکز اقامتی رسمی فعال نباشد یعنی عملا تاسیسات گردشگری که سرویس استاندارد می‌دهند را از چرخه خدمات‌رسانی خارج کرده‌ایم و مردم را به محیط‌های غیراستاندارد که می‌توانند عامل انتشار این ویروس باشند، هدایت کرده‌ایم.

او با تاکید بر این‌که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیگیر استیفای حقوق مردم است و با راه‌اندازی کارگروه رسیدگی به شکایات در ادارات کل استان‌ها به موارد مطروحه از سوی مردم و دفاتر خدمات مسافرتی پیگیری می‌کند، افزود: در این کارگروه که در ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در هر استان راه‌اندازی شده و مردم می‌توانند برای پیگیری شکایت‌های خود به آنجا مراجعه کنند، نماینده بخش خصوصی نیز حضور دارد. از این کارگروه‌ها خواسته شده اگر موارد شکایت زیاد بودن با اضافه کردن شیفت کاری، به این مسائل سریع‌تر رسیدگی شود.

معاون گردشگری درباره مشکلاتی که در بازگرداندن هزینه سفرهای خارجی نوروزی پیش آمده است، اظهار کرد: ایرادی وارد شده که کاربرد این بخشنامه داخلی است، درحالی‌که «فورس‌ماژور» یک قاعده بین‌المللی بوده و فقط در داخل کشورها اجرا نمی‌شود، چنانکه در قراردادها نوشته شده است اگر در مبدا و مقصد یا هر دو، اتفاق غیرطبیعی، جنگ، زلزله و مسائلی خارج از اراده رخ داد، طرفین بدون کسر جریمه می‌توانند توافق را لغو کنند.

او اضافه کرد: موضوع خسارت با جریمه فرق دارد، مثلا اگر فردی از یک آژانس، تور ایتالیا خریده باشد و آن آژانس اقداماتی را مثل ویزا انجام داده باشد، طبیعی است طبق قواعد بین‌المللی نمی‌تواند هزینه‌هایی از این دست را پس از کنسلی، به مردم بازگرداند. در بخشنامه هم تاکید شده است به خاطر کنسلی از مردم جریمه گرفته نشود، اشاره‌ای به خسارت نشده است.

وی ادامه داد: آژانس‌های مسافرتی اگر برای تورهای خارجی هزینه‌ای کرده‌اند و طرف خارجی طبق قرارداد، متعهد به بازگردان آن نیست، می‌توانند با ارائه مستندات به کارگروه رسیدگی به شکایات در ادارات کل استانی، پرونده تشکیل دهند تا ما از طریق وزارت امور خارجه، موضوع را پیگیری کنیم.

تیموری افزود: وقتی ترکیه مرزهای خود را با ایران بسته و اجازه ورود به یک نفر ایرانی را نمی‌دهد، هتل آن چگونه می‌تواند از مسافر و آژانس ایرانی جریمه بگیرد، احتمالا دو مساله وجود دارد یا آژانس ایرانی با طرف خارجی قرارداد محکمی ندارد و در آن قرارداد بند فورس‌ماژور لحاظ نشده است، یا طرف خارجی شرایط خود را به ایرانی تحمیل می‌کند که اگر مستندات ارائه شود می‌توانیم پیگیری و از حقوق طرف ایرانی دفاع کنیم.

معاون گردشگری در پاسخ به درخواست برخی از آژانی‌ها برای اعمال شرط تنفس برای بازپرداخت هزینه لغو سفر، گفت: این‌که آژانس‌ها برای تور هزینه کرده‌اند کاملا قابل درک است و طبیعتا نمی‌توانند به همه درخواست‌ها برای لغو سفر یکباره و در مدت زمان کوتاهی جواب دهند، البته که حدود ۹۰ درصد آژانس‌ها هزینه‌ها را بدون کسر جریمه برمی‌گدانند و آن ۱۰ درصد هم اگر مشکلی دارند می‌توانند با مسافر توافق کنند و تنفس برای بازپرداخت بگیرند. راه‌کار برای مصالحه و مذاکره به اندازه تک تک قراردادها بسیار است، وزارتخانه دیگر نمی‌تواند وارد این تعاملات بین فردی شود.

مرتبط:

شرایط خاص «لغو سفر» اعلام شد

کمبود ضدعفونی‌کننده در اقامتگاه‌های عمومی

رییس جامعه هتلداران ایران در نامه‌ای به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از کمبود مواد ضدعفونی‌کننده در مراکز اقامتی خبر داد و درخواست اختصاص سهمیه ویژه کرد.

جمشید حمزه‌زاده ـ‌ رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران ـ در نامه‌ای به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نوشت: با توجه به شرایط پیش‌آمده و شیوع ویروس کرونا در کشور و لزوم رعایت بیش از پیش بهداشت و ضدعفونی واحدهای اقامتی برای پیشگیری از گسترش این ویروس، متاسفانه در سراسر کشور واحدهای اقامتی در ابتیاع مواد گندزدا و ضدعفونی و نیز ماسک کارکنان و مهمانان با مشکل مواجه شده‌اند، استدعا دارد از طریق وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و وزارت صنعت، معدن و تجارت مقادیر مورد نیاز واحدهای اقامتی از طریق استان‌ها در اختیار واحدهای اقامتی قرار گیرد.

حمزه‌زاده گفت: هتل‌ها در شرایط عادی تجهیزات و اتاق‌ها را ضدعفونی می‌کنند اما در شرایط خاص شیوع ویروس کرونا، گندزادیی و ضدعفونی مراکز اقامتی تشدید شده است، اما با توجه به کمبود این مواد در بسیاری از استان‌ها بویژه قم، گیلان، مازندران و آذربایجان شرقی، اقامتگاه‌ها با مشکلاتی مواجه شده‌اند و این مواد را معمولا از بازار آزاد و با قیمت گران تهیه می‌کنند.

وی ادامه داد: اطلاع دارم در استان هرمزگان به مراکز اقامتی سهمیه موادضوعفونی‌کننده اختصاص داده شده، اما اقامتگاه‌های سایر استان‌ها محروم از این امکانات هستند، یقینا ادامه این وضعیت از نظر بهداشتی برای مراکز اقامتی مشکلاتی را پیش خواهد آورد، بنابراین در نامه‌ای از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست شد با پیگیری از طریق وزارتخانه‌های بهداشت و صمت، هتل‌ها و مراکز اقامتی همانند سایر بخش‌ها از سهمیه مواد ضدعفونی‌کننده و گندزدا برخوردار شوند که البته تا کنون پاسخی به این درخواست داده نشده است.

علی‌اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ اواخر هفته گذشته، دستورالعمل پیشگیری و کنترل ویروس کرونا را به تاسیسات گردشگری و هتل‌های سراسر کشور ابلاغ کرد. این دستورالعمل که به موارد ایمنی در خصوص پیشگری از شیوع ویروس کرونا و رعایت بهداشت فردی و محیطی اشاره دارد، لازم‌الاجرا اعلام شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

تعطیلی ۹۰ درصد از هتل‌های قم

گردشگری استرالیا در آستانه یک بحران

مسوولان گردشگری استرالیا هشدار داده‌اند اگر کم شدن آمار مسافران به دلیل شیوع ویروس کرونا ادامه پیدا کند، هتل‌های این کشور ناچار خواهند شد که تعطیل شوند.

به نقل از گاردین، هتل‌های واقع در شهر «کنز» و «گلد کوئست» که در حالت عادی بیشتر مشتری‌هایشان چینی‌ها، ژاپنی‌ها و شهروندان کره‌جنوبی هستند، این هفته اتاق‌های خود را با هزینه‌ای معادل نصف تعرفه روزهای گذشته به مسافران پیشنهاد می‌کنند.

«مایکل جانسون» مدیر رفاه گردشگری استرالیا بیان کرد:«می‌توانم با قاطعیت اعلام کنم درحال حاضر هتل‌ها و کسب و کارهای وابسته به گردشگری در استرالیا وجود دارد که به شدت از شرایط موجود خسارت دیده‌اند و ممکن است تعطیل شوند؛ چراکه که کمک‌های مالی در دسترس نیست. برخی از این هتل‌ها در جریان آتش‌سوزی جنگل‌های استرالیا به مدت چهار ماه متوالی خسارت مالی دیده‌اند.»

از بین تمام مقاصد گردشگری استرالیا شهر «کنز» و سایر نقاط شمالی ایالت «کوئیزلند» بیش از هر نقطه دیگری با چالش مواجه هستند. گردشگری این مناطق به شدت به شهروندان آسیایی که برای بازدید از جنگل‌های بارانی به این منطقه سفر می‌کنند، وابسته است.

با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته، خسارت صنعت گردشگری «کنز» تا پایان ماه به ۱۰۰ میلیون دلار خواهد رسید. نگرانی بزرگتر این شهر از بین رفتن حدود ۱۸۰۰ شغل محلی است.

به گفته «جانسون»، گردشگری استرالیا این روزها به شدت به سفرهای داخلی نیازمند است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

نخستین موزه زیرآبی نیمکره جنوبی در استرالیا

آشنایی با “جزیره سنتینل” معروف به باغ وحش انسانی

جزیره سنتینل شمالی یکی از جزایر آندامان در خلیج بنگال می باشد. جمعی از مردمان بومی، مشهور به سنتینلی ها در این جزیره زندگی می کنند. سنتینلی ها از هر گونه رابطه با مردمان ديگر دوری کرده و با دنیای مدرن ارتباطی نداشته اند. بدین ترتیب دولت هندوستان کل جزیره را که تقریبا به میزان جزیره لاوان میباشد و آب های اطراف آن تا سه مایل از جزیره را منطقه ممنوعه اعلام نموده است.
جزیره سنتینل کجاست؟

در هندوستان حدود ۱۲۰۰ جزیره وجود دارد. این جزیره ها، به دلیل دارا بودن صخره‌های زیبا، سواحل مرجانی، کوه‌های آتش‌فشانی و و طبیعت دیدنی توریست‌های زیادی را به خود جذب می‌کنند. یکی از بهترین و زیباترین جزیره های هندوستان، جزیره نورث سنتینل شمالی است.

جزیره نورث سنتینل شمالی ( (North Sentinel یک جزیره کوچک است که در قسمت غربی بخش جنوبی جزیره آندامان واقع در خلیج بنگال می‌باشد. اطراف این جزیره از سنگ‌های مرجانی پوشیده شده. وسعت این جزیره حدود ۲۸ مایل مربع و جمعیت آن بین ۵۰ تا ۴۰۰ نفر تخمین زده می‌شود. مردمان این جزیره به شیوه عصر حجر زندگی می کنند و هیچ گونه ارتباط و تماسی با دنیای خارج از جزیره ندارند.

 

زبانی که آنها با هم صحبت می کنند شباهتی به زبان های ساکنین جزایر اطراف ندارد و می توان گفت که آنها جز قدیمی ترین قبایلی هستند که تا به حال مشاهده شده است. گفته می شود اهالی این جزیره، شکارچیانی هستند که ۶۰ هزار سال پیش از آفریقا به این منطقه آمدند. از شیوه زندگی و رسم و رسوم ساکنین آن اطلاعاتی در دسترس نیست. ادعایی مبنی بر آدم خوار بودن اهالی جزیره وجود دارد. افرادی ادعا کرده اند که توانسته اند به این جزیره بروند و بدون اینکه آسیبی به آنها برسد از این جزیره خارج شوند ولی شواهدی برای تایید ادعاهای آنها وجود ندارد.

واکنش دولت هندوستان در رابطه با جزیره سنتینل

کشور هندوستان از سال ۱۹۴۷ این جزیره را جزئی از کشور خود اعلام نموده است. دولت هندوستان  بارها تلاش نمود تا با مردم این جزیره ارتباط برقرار کند ولی با حساسیت و واکنش بیش از حد آنها روبرو شد. بنابراین، دولت هندوستان اعلام کرد هیچ کس به منظور ماهیگیری و گردشگری حق نزدیک شدن بیش از ۳ مایل به این جزیره را ندارد. زیرا ساکنین این جزیره تمایلی به خوشامد گویی به بیگانگان و توریست ها ندارند و اغلب کسانی که به این جزیره پا گذاشته اند، زندانی یا کشته شده اند.

“جزیره سنتینل” معروف به باغ وحش انسانی

طی سال های متمادی، افراد زیادی برای برقراری ارتباط و دوستی با افراد ساکن در این جزیره و دعوت آنها به ادیان مختلف واردجزیره سنتینل شدند ولی با استقبالی نظیر انسان های اولیه روبرو شدند. به همین دلیل، این جزیره به باغ وحش انسانی مشهور گشته است. دلیل دیگر منع دولت هندوستان، این است که بدن افراد این قبیله در برابر انواع بیماری های به خصوص بیماری های عفونی و خطرناک ایمن نیست و ممکن است مردم آن به بیماری های خطرناکی دچار شوند.

تحقیقات جان ریچن در جزیره سنتینل

اولین مشاهداتی که از این جزیره صورت گرفت به سال ۱۷۷۱ بازمی گردد. هنگامی که نقشه‌ بردار بریتانیایی “جان ریچن” به هنگام عبور از کنار این جزیره توسط کشتی، نورهایی را از این جزیره مشاهده نمود. “موریس ویدال پورتمن” درسال ۱۸۸۰ برای شناخت سنت ها و مردم این جزیره، به این منطقه سفر کرد. بدین منظور افراد پورتمن،۶ نفر از افراد این جزیره را ربودند ولی دو نفر از آنها که سالخورده و پیر بودند، بیمار شده و جان باختند و بقیه آنها که خردسال و کم سن بودند، آزاد شدند. تحقیقات او ۷ سال به طول انجامید.

اتفاقات عجیب رخ داده در سنتینل

در آگوست سال ۱۹۸۱، یک کشتی در جزیره سنتینل به گل نشست. چند روز پس از به گل نشستن کشتی، سرنشینان آن مردانی با جثه های کوچک و سیاه‌ چهره ای را مشاهده کردند که با خود نیزه و پیکان حمل کرده و مشغول ساختن قایق در ساحل هستند. کاپیتان پریموس از دیدن آنها شوکه شده و به صورت رادیویی درخواست اضطراری برای رساندن سلاح گرم نمود تا او و خدمه کشتی در مقابل ساکنین جزیره از خود دفاع کنند. با طوفانی شدن دریا، جزیره نشینان از کشتی متوقف شده دور ماندند. پس از گذشت یک هفته یک بالگرد برای نجات  خدمه کشتی به این جزیره نزدیک شد.

در سال ۱۹۸۶ یک زندانی که توانسته بود از زندان فرار کند، اتفاقی به این جزیره رسید. چند روز بعد گروه تجسس جسد این زندانی فراری را در ساحل این جزیره پیدا کرد. در سال ۲۰۰۶، دو ماهیگیر ۴۸ و ۵۲ ساله که به طور تصادفی به این جزیره رسیده بودند توسط مردم جزیره کشته شدند. در نوامبر ۲۰۱۸ ساکنین جزیره یک جهان‌گرد آمریکایی به کمک چند نفر به این جزیره پا نهاد ولی توسط بومیان جزیره با اصابت چند چاقو به گلو کشته شد. پلیس افرادی که به او کمک کرده بودند را دستگیر نمود.

اولین ارتباط صلح‌آمیز با مردم “جزیره سنتینل”

یکی از مدیران مرکز مطالعات انسان شناسی هند به نام پاندیت در سال ۱۹۹۱ توانست اولین ارتباط صلح‌آمیز را با سنتینلی‌ها برقرار کند که ۶ سال بعد این ارتباط قطع شد. در سال ۲۰۰۴ این جزیره دچار زمین لرزه و سونامی شد. سه روز پس از این حادثه، دولت هند تلاش نمود تا به ساکنین آن کمک کند ولی مورد اصابت سنگ و نیزه هایی قرار گرفت که ساکنین به طرف آنها پرتاب نمودند. بنابراین اطلاعات دقیقی از تعداد کشته شدگان در این حوادث وجود ندارد. این سونامی باعث نابودی قایق ها و محل ماهیگیری ساکنین این جزیره شد.

تا قبل از این زمین لرزه، مساحت جزیره سنتینل حدود ۷۲کیلومتر مربع و محیطی تقریباً مربع شکل داشت، ولی بعد از وقوع زمین لرزه، جزیره به اندازه یک تا دو متر بالا آمد.

افراد زیادی با حمایت دولت به این مکان سفر کردند اما گفته شده که  استقبال مناسب و خوبی از آنها صورت نگرفته است.

نزدیک‌شدن هر گونه هواپیما، بالگرد یا چرخ‌بال به این جزیره با پرتاب سنگ، نیزه و تیر و کمان مواجه می‌شود، کشتی‌های که با هدف یا به طور تصادفی به آن نزدیک می گردند، همگی ناپدید می‌شوند. ماهی‌گیرانی که حتی به صورت اتفاقی به این جزیره برخورده اند، ناپدید و یا کشته شده اند. خلاصه اینکه نزدیک شدن به این جزیره، خطرناک و دور از عقل است.

مرتبط:

بان تیلانکا _خانه وارونه در جزیره پوکت

آرامگاه همایون در دهلی نو

آرامگاه همایون که ۶۰ سال پیش از تاج محل ساخته شده، نخستین آرامگاه باشگوه ساخته شده در زمان حکومت مغول ها است.

آرامگاه همایون که مانند لعلی گرانبها در بین باغ های سرسبز و خرم در دهلی نو می درخشد یکی از جاذبه های گردشگری هند به شمار می آید که بازدید از آنرا به شما پیشنهاد می دهیم.

آرامگاه همایون یا « همایون تمب» مقبره همایون است که به نصیر الدین همایون معروف بود، وی دومین پادشاه امپراتوری مغولی هند یا گورکانیان هند بود. این آرامگاه در منطقه نظام الدین و در مرکز شهر دهلی قرار دارد. این بنا مربوط به قرن شانزدهم میلادی است و از جاذبه های گردشگری پایتخت هند به حساب می آید. آرامگاه همایون نخستین باغ ایرانی ساخته شده در شبه قاره هند است. آرامگاه همایون در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

همایون پادشاه گورکانی هند

همایون دومین پادشاه گورکانی هند بعد از پانزده سال که در دربار ایران پناهنده بود به کمک شاه طهماسب اول به کشورش برگشت و بطور غیرمنتظره بعد از چندماه از دنیا رفت. گفته می شود با شنیدن صدای اذان به سرعت از پله های کتابخانه اش پائین آمد که سقوط کرد و جان سپرد. وی به هنر و علوم عشق می ورزید و در کتابخانه اش کتاب شمار زيادي از هنرمندان نقاش، خوش نویس، تذهیب کار و صحاف ایرانی و هندی را گرد آورده بود که به کار تولید و تکثیر آثار علمی و نسخه های باارزش هنری اشتغال داشتند. وی در بازگشت به هند، جمعی از هنرمندان ایرانی را با خود بهمراه برد. بنا بر این شگفت آور نیست که این آرامگاه و بناهایی که بعدها در هندوستان ساخته شد مانند تاج محل از الگوهای ایرانی و میراث معماری هند و ایران بهره گرفته باشد.

همسر او حمیده بانو بیگم که در ایران با معماری ایرانی آشنا شده بود با الهام از مقبره های ایرانی و فضای چهار باغ یا باغ جنت آرامگاه همایون را در سال ۱۵۶۲ یک سال بعد از مرگ همایون شروع و بعد از هشت سال ( نه سال پس از مرگ همایون) به پایان رساند.

بنای آرامگاه همایون

آرامگاه همایون، نخستین آرامگاه با فضای آزاد و باغ گونه در تمام هند است که در منطقه نظام الدین در دهلی قرار گرفته است. همچنين نخستین بنا در هند است که در نمای آن از سنگهای ماسه ای قرمز رنگ استفاده شده است. در محوطه این آرامگاه تاریخی، علاوه بر ساختمان آرامگاه همایون ساختمان های دیگری نیز از جمله آرامگاه عیسی خان نیازی یک نجیب زاده افغانی که در دربار شیرشاه سوری بوده و علیه مغول ها جنگیده بود، وجود دارد. آرامگاه همسر همایون، حمیده بانو بیگم، دارا شیکو و چند تن از دیگر نوادگان همایون هم در این محوطه قرار دارد.

محوطه باغ مانند این آرامگاه از باغ های ایرانی به ویژه« چهار باغ» الهام گرفته است بطوریکه دارای ۴ خیابان اصلی و دو نهر آب اصلی است که به مقبره منتهی می شوند. معماری به کار رفته در احداث این اثر در نوع خود بی بدیل و در تاریخ هند نخستین بوده و به همین علت الهام بخش بسياري از بناهای ديگر شده است.

مرتبط:

موزه دکتر بهاو داجی لاد _گذری بر تاریخ هند

نکته هایی طلایی برای یک سفر دسته جمعی

تصميم گرفتن براي رفتن به يك سفر دسته جمعی يا تفريح جمعي كار سختي نيست كه نياز به زمان و مكان مناسب داشته باشد. سفرهای دسته جمعی به افراد كمك مي كند طعم واقعي يك تفريح شاد و هيجاني را چشيده و تجربه كنند.

 از آنجايي كه انسان موجودي جمع گراست، بيشتر دوست دارد در جمع حضور داشته باشد، حتي هنگام شادي و تفريح. بنابراين اگر شما از آن دسته افرادی هستید که براي مدت طولاني است، به يك سفر دسته جمعي نرفته اید توصیه ما را بپذیرید و این آخر هفته را با يك برنامه ريزي مناسب به اين كار اختصاص دهید. البته اگر به نکات زیر هم توجه داشته باشید می توانید خاطره خوبی را از این گردش در ذهنتان ثبت کنید.

قبل از سفر نكات ایمنی را به همه گوشزد كنید.

اگر همراه خود افرادی با سنین کم دارید. به دلیل آسیب پذیرتر بودن بچه ها، آنها را در طول سفر به حال خود رها نكنید.

برای سفر دسته جمعی یک مدیر انتخاب کنید
مسن ترین یا باتجربه ترین و حتی زرنگترین فرد سفر می تواند مدیر سفر باشد. اما هر که انتخاب شد باید تمامی افراد به نظرات او احترام بگذارند و حرف اول و آخر را او بزند. مدیر سفر نیز باید با در نظر گرفتن علایق و سلایق همه اعضای سفر برنامه های نسبتا دقیق طراحی كند.

پیش از اینكه سفر شروع شود با هماهنگی اعضاء، یک نفر را به عنوان مادر خرج انتخاب کنید
مادر خرج به كسی گفته می شود كه بعد از گرفتن سهم هر فرد در هزینه های كلی سفر آن را در جای خود هزینه می کند و وظیفه دارد که تمامی هزینه ها را نوشته و در پایان سفر به اطلاع افراد برساند.

در سفر كارها به دو قسمت قبل و در هنگام سفر تقسیم کنید
كارهایی مثل خریدكردن، هماهنگی با همسفرها، برنامه ریزی سفر و تماس با مراكز اطلاع رسانی در مورد راه ها و شرایط آب و هوا، هماهنگی با ماشین ها، پیدا کردن هتل، تورمناسب یا تهیه بلیت و… از جمله امور قبلا از سفر هستند. هماهنگی اعضای سفر و پیدا كردن جای مناسب برای كمپ زدن، سرشماری و مواظبت ازاموال درهر توقف واسكان، و احیانا کشیك شبانه و همكاری برای درست كردن غذا و تهیه مایحتاج در زمان سفر و… هم در دسته کارهای حین سفر قرار می گیرند.

حفظ حریم شخصی
وقتی همراه گروه زیادی هستید، اگر چه به شما خوش می گذرد، اما مطمئناً به زمان هایی هم برای تنها بودن نیاز دارید. هر فردی انتظار دارد از تعطیلات نهایت استفاده را برده و به آرامش برسد. بهتر است در مسافرت های دسته جمعی نیز زمان های مشخص شده ای را برای خود در نظر بگیرید تا به علایق خود برسید. به عنوان مثال در آرامش مطالعه کنید، در طبیعت قدم بزنید، ورزش کنید، موسیقی مورد علاقه تان را بشنوید و…

کاهش توقعات
وقتی در جمع هستید، لازم است انعطاف پذیری بیشتری داشته باشید. همان طور که گفته شد اگر از ابتدای سفر برنامه ریزی داشته باشید، همه به کارها و علایق مورد نظر می رسند، اما گاهی همه چیز همان طور که پیش بینی شده پیش نمی رود و بهتر است فردی که در گروه قرار گرفته، برای آسایش خود و دیگران انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد.

بگومگو در سفر ممنوع
یکی از دوستان تعریف می کرد که از کودکی والدینش، استعداد عجیبی داشتند تا تمام دق دلی دوران چندساله زندگی مشترک شان را هنگام سفر بر سر هم خالی کنند. در سفر همه چیز به هم ربط پیدا می کرد، از خودروی آخرین مدل باجناق و دست پخت مادرشوهر تا هتل یک ستاره ماه عسل پدر و مادر و … همه چیز زمینه مرافعه داشت.

براساس توصیه یک مشاور سفر، باید مساله مورد اختلاف را در مدت حداکثر شش ساعت پس از بروز بحران رفع کنید تا ناراحتی در ذهن کسی نماند و احساس انتقام جویی از بین برود، اما توجه داشته باشید که گاهی دخالت های بی جا سبب به وجود آمدن سوءتفاهم و حتی شدت یافتن دعوا می شود. در صورت بروز چنین حادثه ای، باید تلاش کنید به طرفین بفهمانید که مسبب ناراحتی پیش آمده هر دو طرف بوده اند و منشأ آن فقط سوءتفاهم بوده است.

این کار سبب فروکش کردن بحث ها و تنش ها و روآوردن طرفین به گفت وگو می شود. توصیه می شود که در سفر بخصوص سفر با خویشاوندان از پیش کشیدن بحث های سیاسی، مذهبی، پولی و هر چیزی که در خانواده تبدیل به تابو شده است و صحبت درباره آنها سرانجام به دعوا ختم می شود، خودداری کنید.

احترام بزرگ ترها را نگه داریم. فکر می کنم سفر یعنی چند شبانه روز در کنار هم بودن، بی جهت نیست که قدیمی ها می گفتند دوست و دشمن را در سفر باید شناخت. خیلی از نقاط ضعف رفتاری آدم ها در سفر خود را نشان می دهد به همین دلیل رفتار ما به مدیریت جدی تری نیاز دارد.

در طول سفر دسته جمعی تقسیم وظایف مهم ترین بخش کار است
در تقسیم وظایف به توانایی های افراد دقت داشته باشید و یادتان باشد تمام مسئولیت كارها را به یك یا چندنفر محدود نکنید و حتی از كودكان هم كمك بخواهید.

دسته جمعی غذا درست کنید
هرچند توصیه شده كه در سفر غذاهای سبک بپزیم و بخوریم اما درست كردن غذا آن هم به صورت دسته جمعی لذت خاص خودش را دارد. بنابراین خرید مواد اولیه برای غذای همه هم مقرون به صرفه تر است و هم اعضای گروه را به هم نزدیك تر می كند.

مرتبط:

دانستنی های سفر با دوچرخه

دانستنی های مهم در مورد سفر با اتوبوس

در جمع هواپیما و قطار و اتومبیل شخصی اتوبوس خیلی حرفی برای گفتن ندارد و بیشتر آن را وسیله‌ای برای سفرهای مقرون به صرفه می‌دانند که خیلی هم با راحتی همراه نیست. و خیلی از افراد نمیدانند برای دانستن یک سری نکات میتوانند سفری خاطره انگیز و به یادماندنی به وسیله سفر با اتوبوس داشته باشند. با ما همراه باشید تا مواردی را که برای داشتن سفری طولانی با اتوبوس لازم است را با هم مرور کنیم.
اتوبوس ها بر اساس کیفیت خدمات:

قبل از سفر با اتوبوس و یا خرید بلیط اتوبوس بهتر است اصلا بدانید اتوبوس ها با هم چه تفاوت هایی دارند و بعد اقدام به خرید بلیط کنید:

اتوبوس معمولی:
ظرفیت این نوع اتوبوس‌ها معمولا بین ۴۰ تا ۴۴ نفر است. صندلی‌ها در ۲ ردیف چیده شده‌اند و در هر ردیف ۴ صندلی وجود دارد؛۲  صندلی در هر ستون.

اتوبوس VIP:
این نوع اتوبوس عموما در ۲ نوع ۲۵ صندلی و ۳۲ صندلی وجود دارند. صندلی‌های این نوع اتوبوس نسبت به اتوبوس معمولی بزرگتر بوده و امکان خواباندن صندلی‌ها تا زاویه حدود ۱۴۰ درجه (و در برخی موارد بیشتر) برای خواب و استراحت راحت‌تر در اتوبوس وجود دارد. صندلی‌های اتوبوس VIP در ۲ ستون چیده شده اند که در هر ردیف ۳ صندلی وجود دارد؛ ۱ صندلی در یک ستون و ۲ صندلی در ستون دیگر.

دانستنی های مهم در مورد سفر با اتوبوس

موارد پر اهمیت قبل از سفر با اتوبوس:

۱- تهیه بلیط اتوبوس:
دیگر از آن زمانی که باید حتما می‌رفتیم ترمینال و بلیط اتوبوس را از آنجا می‌خریدیم گذشته. دوره، دوره تکنولوژی‌ است و از همانجایی که هستیم هم می‌توانیم بلیط اتوبوس‌ مان را بخریم.

شرکت‌های مسافربری زیادی وجود دارند که در زمینه حمل و نقل و جابجایی مسافران بین شهرهای مختلف شمالی، جنوبی، غربی و شرقی ایران فعالیت می‌کنند.

برخی از شرکت‌ها از سابقه کاری زیادی برخوردار هستند و از بهترین رانندگان و بهترین اتوبوس‌ها برای سفرهای برون شهری استفاده می‌کنند.

راحتی که مسافر هنگام سفر با یک اتوبوس پیشرفته دارد به مراتب بیشتر از راحتی در اتوبوس‌های قدیمی و معمولی خواهد بود. همچنین با توجه به این که رانندگانی مجرب با این شرکت‌های مسافربری همکاری دارند، با آسودگی خاطر می‌توانید سفرهای خود را در هر ساعتی از شبانه روز انجام دهید.

در خرید آنلاین اتوبوس شما می‌توانید شماره صندلی‌تان را روی نقشه‌ای که وب‌سایت به شما نشان می‌دهد، مشخص کنید.

۲- بستن چمدان برای سفر با اتوبوس:
حالا که بلیط اتوبوس خود را خریده اید و مجبورید با این وسیله نقلیه سفر کنید. بهتر است که وسایل سفر خود را متناسب با نوع وسیله نقلیه خود انتخاب کنید. اگر چه برداشتن یک کوله پشتی سبک یا چمدان راحت چرخ دار و سبک که حمل و نقل راحت تری برایتان داشته باشد در همه سفر ها مهم است. اما اگر قصد سفر با اتوبوس را دارید این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

بهتر است به جز یک چمدان که تمام وسایل خود را در آن گذاشته اید یک ساک یا کیف دستی پر از وسایلی که فکر می کنید در طول سفر مورد نیازتان می شود را با خود به درون اتوبوس ببرید. با این پیش بینی دیگر در طول سفر با اتوبوس نیازی به دسترسی به چمدان خود پیدا نخواهید کرد.
نکته: بهتر است تمام وسایل گران قیمت خود را داخل کیف دستی که با خود به داخل اتوبوس می برید بگذارید.

۳- وسایل مورد نیاز برای داخل اتوبوس:
– یک پتوی مسافرتی: از آنجایی که شب ها معمولا سردتر و خنک تر از طول روز است، داشتن یک پتوی مسافرتی نازک می تواندبسیار به کارتان بیاید.

– بالشت های مسافرتی: داشتن یک بالشت کوچک گزینه خوبی برای داشتن خوابی راحت در اتوبوس است. امروزه حتی بالشت هایی بادی با طرح ها و رنگ های مختلف را پیدا می کنید که می تواند به راحتی کوچک و جمع شده و در کیفتان قرار بگیرد.

– داشتن بطری آب معدنی: میتوانید برای احتیاط  یک بطری آب معدنی کوچک با خود همراه داشته باشید. هر چند داخل بسیاری از اتوبوس ها آب معدنی توزیع میشود ولی کار از مهم کاری عیب نمیکند.

– لباس های راحتی: یادتان باشد که برای ساعت های طولانی شاید ۱۰ ساعت مجبور باشید که در صندلی اتوبوس بنشینید. بنابراین پوشیدن لباس راحتی می تواند به راحتی بیشتر شما کمک کند.

– داشتن خوراکی:  طولانی بودن زمان سفر با اتوبوس نیز می تواند شما را خسته کند. میتوانید همراه خود آجیل و یا ساندویچ های سرد به همراه داشته باشید که اگر اتوبوس نتوانست در طول سفر جایی توقف کند این خوراکی را بخورید.

– سرگرمی داشتن: در هر حال در سفرهای طولانی با اتوبوس خسته خواهید شد. زمان برایتان به کندی می گذرد و شما را کلافه می کند. در این جور مواقع بودن بازی یا سرگرمی به شما کمک می کند تا گذر زمان را فراموش کنید. اگر تبلت یا گوشی هوشمند دارید با آن ها بازی کنید.

۴- زمان رسیدن به پایانه مسافربری
حتما در هنگام تهیه بلیط هم از پایانه‌ای که باید به آن بروید مطمئن شوید و هم مسیر و زمان رسیدن به آن را در نظر بگیرید تا به موقع به اتوبوس برسید. طوری برنامه ریزی کنید که حداقل نیم ساعت قبل از زمان حرکت اتوبوس در پایانه مسافربرری حضور داشته باشید تا با خیال راحت سوار اتوبوس شوید و سفرتان را آغاز کنید.

blank

موارد پر اهمیت در حین سفر با اتوبوس:

۱- امنیت در اتوبوس
مراقبت از کیف پول، کارت‌های اعتباری و اشیای مهم در سفر امری اجتناب‌ناپذیر است؛

۲-ابزار آرامش در سفر با اتوبوس
در محیط اتوبوس ممکن است صدای فیلم، موسیقی، صحبت کردن مسافران با یکدیگر و حتی خروپف آن‌ها آسایش شما را سلب کند؛ برای رهایی از این نوع صداها پیشنهاد می‌کنیم هدفون خود را به همراه داشته باشید.

۳- مراقب آرامش دیگران باشید
داخل اتوبوس به هیچ عنوان بلند صحبت نکنید  و یا برای گوش دادن به موسیقی حتما از هدفون استفاده کنید

۴- تنقلات پر سر و صدا، به قیمت اعصاب همسفرانتان:
بهتر است در سفر شبانه با اتوبوس از صرف خوراکی‌هایی مثل چیپس، پفک و تخمه که خوردن آن‌ها همراه با سر و صداست صرف نظر کنید. اگر هم اینها تنقلات محبوب شما هستند بهتر است قبل از ساعت ۱۱ شب آن‌ها ر ا میل کنید تا بغل دستی‌تان با صدای تخمه شکستن شما بدخواب نشود.

۵- اتوبوس جای کفش درآوردن نیست
در سفرهای طولانی با اتوبوس به ویژه در فصل تابستان هیچ یک از ما دوست نداریم برای چندین ساعت پاهایمان را در کفش حبس کنیم؛ اما تصورش را بکنید که همه مسافران تصمیم بگیرند این کار را بکنند پس چه اتفاقی می‌افتد؟ تمام اتوبوس پر می‌شود از بوی نامطبوع کفش که تقریبا نشستن در اتوبوس و ادامه سفر را غیر ممکن می‌کند.

۶- هنگام توقف اتوبوس پیاده شوید:
هنگامی که اتوبوس توقف کرد سعی کنید بهتر است شما هم پیاده شوید تا یک هوایی عوض کنید اگر کودک به همراه دارید حتما باید این کار را انجام بدهید به خاطر اینکه کودکان نمیتوانند مدت زمان زیادی را در فضای بسته بمانند

مزایای سفر با اتوبوس:

۱- اتوبوس‌ها همیشه در دسترس هستند.
۲- در پایانه‌های اتوبوس زمانی از دست نخواهید داد.
۳- بلیط خود را آسان کنسل می‌کنید.
۴- سفر با اتوبوس به دلیل مقرون به صرفه بودن روشی برای پس انداز است
۵- از مناظر لذت ببرید
۶- میتوانید در طول سفر کارهای عقب افتاده خود را انجام دهید

 

مرتبط:

دانستنی های سفر با دوچرخه

مسجد ابن طولون قاهره

مسجد ابن طولون یا مسجد احمد بن طولون یکی از مساجد قدیمی و از آثار تاریخی شهر قاهره در مصر است، احمد بن طولون مؤسس دولت طولونی ها فرمان ساخت آن را در سال ۸۷۷ ميلادي در بخش جدید قاهره داد. مسجد ابن طولون یکی از جاذبه های گردشگری مصر به شمار میرود و یکی از برجسته ترین آثار تاریخی است که گردشگران زيادي از آن بازديد ميکنند.
تاریخچه مسجد ابن طولون:
مسجد ابن طولون( عربی:مسجد أحمد بن طولون‎) این مسجد در قاهره( مصر) قرار دارد، دارای دو گنبد و یک گلدسته میباشد . مناره این مسجد، تنها مناره قدیمی مصر به شمار میرود که بر اساس مناره بزرگ مسجد سامرا به صورت حلزونی ساخته شده است، زیرا وطن وی سامراء بوده است.

مسجد ابن طولون بعد از مسجد عمرو در فسطاط، قدیمی ترین و سالم ترین مسجد برجای مانده در مصر است و بر اساس کتیبه ای که در مسجد پیدا شده، تاریخ اتمام بنای آن، ۲۶۵ هجری/ ۸۷۹ ميلادي است. احمد ابن طولون از سربازان سپاه عباسی در سامرا بود. مسجد ابن طولون بر بالای صخره ای بزرگ بنا شده و از مساجد معلق به شمار مي‌ايد.

مرخان در خصوص شخصیت مهندس این مسجد اختلاف نظر دارند. بعضی این احتمال را داده اند که شخصی مسیحی به اسم« سعید بن کاتب الفرغانی» بوده است. ولی گروهی ديگر از مؤرخان بر این باورند که مهندس این مسجد مسیحی نبوده بلکه شخصی عراقی بوده که آن را شبیه مسجد سامراء طراحی نموده است. در ساخت این مسجد از ستون های مرمر استفاده نشده و بجاي آن آجر بکار رفته است.
مقریزی، نقل ميکند: ابن طولون در خصوص ساخت مسجدی نظر خواست که درصورتی که تمامی مصر در آتش بسوزد در برابر آن تاب بیاورد و درصورتی که تمامی مصر در سیلاب غوطه ور شود این مسجد هم چنان بر جای بماند. به وی پیشنهاد کردند که آن را از آجر سرخ، گچ و خاکستر بسازد و هیچ ستون مرمری در ساخت آن بکار نبرد که در برابر آتش مقاومت چندانی ندارند؛ وی نیز به نظرات گوش داد و همین کار را کرد.
ویژگی های مسجد ابن طولون:
پلان مسجد مستطیل شکل است و حیاط مربع شکل بزرگی دارد که ساختمانها در اطراف آن است. ردیف رواقهایی که آن را در بین گرفته اند پهنایی به ميزان دو راهرو دارند و شبستان آن هم به پهنای پنج راهرو است.

ترکیب دیوارها و فضای در میان گرفته آن ها توازنی کامل دارند و هر یک مکمل دیگری هستند و این مطلب با پنجره های گذاشته شده در بین طاقها و در کنار محور هر یک از جرزها چشمگیرتر می شود و طاقها را با فضاهای پر و خالی بصورت پرده های سایه روشن با روشنایی قوی و ضعيف درآورده است.

اطراف صحن را شبستانهایی در بر گرفته که شبستان سمت دیوار قبله ۵ ردیف و باقی ۲ ردیف ستون دارند. در مرکز دیوار قبله، محراب تو رفته ای وجود دارد که جناغی شکل است و دو ستون در اطراف آن قرار گرفته است. همچنين در هر طرف محراب اصلی، دو محراب کوچکتر ساخته شده اند که بعدها به مجموعه اضافه شده اند. در ضلع شمالی، شرقی و غربی، فضاهایی به نام زیاده قرار گرفته اند که بعدها به خاطر بزرگتر کردن فضای مسجد، به آن اضافه شده و عرضی معادل ۱۱ متر دارند.

به کارگیری روشمند جرزهای آجری در برپا داشتن سقف، قبل از این در معماري مسجد سامرا صورت گرفته بود ولی مسجد ابن طولون اولین نمونه سالم و بدون نقص استفاده از این شیوه در خارج از سامرا به شمار مي‌ايد.

تمامی جرزهای بکار رفته در مسجد بطور یکسان، ۵ متر ارتفاع دارند در حالی که به کارگیری ستون های سنگی، چنين امری را ممکن نمی سازد برای این که ستون های سنگی در ابعاد و ارتفاع، تفاوت دارند و نمی توان آن ها را دقیقا هم اندازه ساخت. همچنين در بالای جرزها، پنجره هایی با طاق جناغی قرار گرفته اند که نقش آن ها کاهش فشار وارد آمده بر پایه ها و هم هدایت بهتر نور و جریان هوا به داخل شبستان هاست.

مسجد ابن طولون یکی از نمونه های نادری است که معماري اروپا را تحت تأثیر خود قرار داده است.

مرتبط:

پل لاتیدان _طولانی‌ترین پل تاریخی ایران

پل لاتیدان یکی از آثار تاریخی واقع در بخش مرکزی شهرستان بندرعباس در جنوب ایران است. پل لاتیدان سال‌ها در زیر خاک مدفون بود تا اینکه در سال ۱۳۷۲، در اثر سیلاب در نزدیکی روستای کلمتلی (لاتیدان) (شهرستان بندرعباس – استان هرمزگان)، یکی از درازترین پل‌های تاریخی ایران، نمایان شد.

برای دیدن طویل‌ترین پل ایران باید به جنوب ایران و استان هرمزگان سفر کنید. در ۵۰ کیلومتری غرب بندرعباس روی رود «کول» پلی بسیار بلند و طویل ساخته شده است که پل لاتیدان نام دارد.

عرض پل لاتیدان به دلیل طولانی بودن آن در بخش‌های مختلف متغیر است. یکی از اصلی‌ترین دلایل تخریب قسمت میانی پل، نبود امکان ساخت پی و شالوده محکم برای آن به دلیل شدت جریان آب رود است. مصالح به کار رفته در ساخت این پل سنگ‌های تراش نخورده و ناهمگون است که توسط ملاط به یکدیگر متصل شده‌اند.

این پل ظاهراً در زمان شاه عباس اول و در جریان احداث جاده کاروان رو ساخته شده و نقش موثری در نقل و انتقال نیرو و تدارکات برای باز پس گیری منطقه خلیج فارس از استعمارگران پرتغالی داشته است.

باید دانست که درازای پل لاتیدان (پل‌کول)، سه برابر سی و سه پل اصفهان است و تاکنون گام‌های اندکی برای بازسازی، استحکام‌بخشی و نگاه‌داری این پل برداشته شده‌است. به‌گونه‌ای که تنها در سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۶، بازسازی اندکی بر روی آن به عمل آمده‌است.

از آن‌جا که این پل، در مسیر آبراهه‌های چندی قرار دارد و در فصل بارندگی، حجم آب در زیر پل بسیار زیاد است، از این رو باید با تعیین اعتبارات ملی برای این اثر ملی، کار بررسی‌های استحکام‌بخشی و بازسازی این پل آغاز شود، پیش از آن‌که این اثر که پس از گذشت سال‌ها بر اثر یک سیلاب سر برآورده‌است، در اثر سیلاب دیگری فرو ریزد و نابود شود.

مرتبط:

پل پیرتقی _یکی از بلند ترین پل معلق ایران

آشنایی با غار شاپور

غار شاپور در انتهای تنگ چوگان و در چهار کیلومتری شهر بیشاپور در شهرستان کازرون مهمترین پایتخت ساسانیان در ارتفاع حدود ۸۰۰ متری از سطح زمین قرار دارد و دهانهٔ آن حدود ۳۰ متر می‌باشد. در دهانهٔ این غار مجسمهٔ شاپور قرار گرفته‌است و به همین دلیل این غار به نام غار شاپور معروف شده‌است.

معرفی غار

غار شاپور، بر روی دیواره کوهی که دشت تنگ چوگان را به شکل نیم دایره در بر گرفته، زایش یافته است. دیواره​های ورودی تنگه پوشیده از نقش برجسته​هایی تراشیده شده بر روی سنگ هستند که هر یک بخشی از تاریخ دوره ساسانیان را به نمایش گذاشته​اند. در سمت راست ورودی تنگه آثار قلعه​ای، که گویا محل نگهبانی از شهر بیشابور بوده است، به چشم می​خورد. کف دره بستر رود شاپور است که آب آن از طریق کانال​هایی متعدد به داخل شهر منتقل می​شده است.

ساختمان غار

غارشاپور، درون کوهی با کانی​های زایش یافته است. دهانه غار طولی برابر با ۳۰ متر و ارتفاعی برابر با ۱۵ متر دارد. قبل از ورود به درون غار در سمت چپ دخمه​ای قرار دارد که بخشی از آن دست ساخته است. حدود ۱۰ متر بعد از ورودی غار مجسمه ۷ متری شاپور اول ساسانی جلوه گری می​کند. غار شاپور از چند بخش تشکیل شده است: بخش اول نسبتاً هموار است و با طولی حدود ۸۰ متر به لبه پرتگاهی منتهی می​شود. دو طرف دیوارهای این بخش را حجاری و صاف، و گویا برای کندن نقش​های برجسته و یا نوشتن آماده کرده بودند که نیمه تمام مانده​اند و بر روی تاقچه​های بزرگ آن​ها چیزی به چشم نمی خورد.

در سمت چپ انتهای این بخش دو آب انبار به فاصله ۵/۰ متر از هم در داخل سنگ کنده​اند که هر یک حدود یک متر عمق دارد. ابعاد یکی ۴×۳ متر و دیگری ۵/۱×۲ متر است و هر دو پله​ای برای دسترسی به آب دارند. آبی که از سقف به کف غار می​چکیده در این حوض​ها جمع می​شده و نیاز ساکنان را تأمین می​کرده است. در سمت چپ آب انبارها یک آبشار سنگ زیبا و در پشت آن زیباترین چکنده و چکیده​های بزرگ به چشم می​خورند.

سپس گودالی بسیار بزرگ به قطر تقریبی ۱۰۰ متر، که نسبت به کف تالار اول حدود ۳۰ متر عمق دارد، قرار دارد که بیننده را به یاد دریاچه​ای خشک شده می​اندازد. برای ورود به انتهای غار شاپور باید از پرتگاه بگذریم و با صعود از سربالایی گودال وارد دالان نسبتاً وسیع دیگری شویم. در انتهای سمت چپ گودال، محلی مسطح قرار گرفته که بخشی از آن دست ساخته است و گویا محل ذبح قربانی و اجرای مراسم بوده. سقف غار در این تالار حدود ۴۰ متر و بلندترین فضای آن است. با گذر از این تالار وارد دالانی وسیع می​شویم که تا انتهای غار ادامه دارد. طول غار شاپور از دهانه تا انتها حدود ۴۵۰ متر است. غار دو شعبه دیگر دارد که از چندان وسعیت برخوردار نیستند.

ویژگی غار

غار شاپور، از غارهای تاریخی بسیار پراهمیت ایران است. به نظر می​رسد غار شاپور قبل از دوران ساسانیان از مکان​های مذهبی و آیینی ساکنان آن منطقه بوده و به مانند غار باباجابر و نیاسر مراسمی در آن جا انجام می​شده است. از آن جا که اردشیر و شاپور اول روش وحدت مذهبی را میان مردم اجرا می​کردند، از این رو اردشیر برای محو اعتقادات گذشته مردم منطقه نیاسر، آتشکده​ای بزرگ هم جوار غار نیاسر می​سازد و شاپور هم دستور ساختن مجسمه اش را درون این غار می​دهد. پژوهش باستان شناسی بیش​تر در هر دو غار، مسئله را روشن خواهد ساخت.

مرتبط:

غار شاپور از غارهای تاریخی ایران