معبد پانتئون در رم ایتالیا

یکی از پرآوزه‌ترین و پر نفوذترین بناها در تاریخ معماری، معبد پانتئون است. معبد پانتئون در حدود ۱۲۵ میلادی ساخته شد. پانتئون معبدی گرد و گنبد دار است، در جلویش رواقی مستطیلی دارد که به نظر می‌رسد آنچنان که باید و شاید با ساخت گردوار اولیه آن تناسبی ندارد و احتمالاً بعدها برآن افزوده شده‌است.

تأثیر اولیه حاصل از مشاهده این بنا احتمالاً با تأثیر امروزیش متفاوت بوده‌است، زیرا پانتئون در آغاز یک بنای مستقل نبود بلکه به یک باسیلیکای قدیمی تر متصل بود و امتداد آن یالهای جانبی پانتئون را می‌پوشانده‌است. گذشته از این، در جلوی رواق معبد پانتئون یک حیاط ستون بندی شده قرار داشت که بخشی از رواق نیز جزو آن بود و در آغاز تنها بخش قابل رؤیت ساختمان از روبرو بود.

این حیاط که در دوره هادریانوس ساخته شد، احتمالاً از طرحهای همین امپراتور تنوع طلب بوده‌است. بنای پانتئون از گونه‌ای سادگی پرهیبت در مقیاس بزرگ برخوردار است. برفراز اندرون مدورش گنبدی نیمکره وار به قطر ۴۳ متر زده‌اند که فاصله نوک گنبد از کف پانتئون نیز ۴۳ متر است.بدین ترتیب، طرح پانتئون بر تقاطع دو دایره – یکی عمودی، دیگری افقی – قابل تصور به صورت مقاطعی از یک کره «فضا» که در درون بنا محاط شده‌اند استوار گشته‌است.

گنبد پانتئون، پوسته‌ای بتونی دارد که تدریجاً در سمت قاعده بر ضخامتش افزوده می‌شود تا در جای لازم بر قدرت آن بیفزاید. در مرکز گنبد، سوراخی گرد (به نام «چشمه نور» یا «نورگیر») به قطر ۹ متر تعبیه شده که شیشه‌ای ندارد، رو به آسمان باز شده و تنها منبع نور برای تأمین روشنایی اندرون بنا است.

دیوارهای نگه دارنده گنبد معبد پانتئون بسیار ضخیمند و در سطحشان فرونشستگیهای مستطیل و نیمدایره یک در میان ایجاد شده‌است، که بر بالای هر کدام طاقی هلالی زده شده تا فشار حاصل از گنبد را به جرزهای عظیم سنگی منتقل کنند. گنبد پانتئون از درون قاب بندی شده تا آنکه هم جلوه هندسی زیبایی از مربعهای کوچک در درون دایره‌ای عظیم را پیدا کند هم از فشار و سنگینی کل گنبد بکاهد بی آنکه صدمه‌ای به قدرتش زده باشد.

کف معبد پانتئون، مختصر تحدبی دارد و زهکشهایش به صورت خطوطی کم عمق در مرکز (مستقیماً در زیر نورگیر) ایجاد شده‌اند تا هر آبی را که از آن بالا می‌ریزد به سوی خود سرازیر گرداند. دیوارها و احجام در معماری مصر و بین النهرین به قدری اهمیت دارند که آنچه دیده می‌شود همینها هستند، فضا فقط به شکل «منفی» وجود دارد یعنی تصادفاً بین احجام ظاهر می‌شود. این گونه معماری را معماری احجام می‌نامند. معماری یونانی نیز مخصوصاً به احجام، نسبتهای میان احجام و شکل دادن به عناصر حجمی توجه داشت، با صفت معماری استخوان بندی یا ساختاری متمایز شده‌است.

معماری رومی

نخستین بار رومیان هستند که معماری را به شکل واحدهایی از فضا در تصور می‌آورند که با استفاده از دیوار بستهایی قابل شکل دادن هستند.
درون معبد پانتئون ، مطابق این علاقه معماران رومی، یک کل واحد، همشکل و متکی به خود است که احجام یا دیوارهای نگه دارنده هیچ گسستی در آن پدید نمی‌آورند، کلی است که بازدید کننده را در خود جا می‌دهد بی آنکه او را محبوس کند، جهان کوچکی است که از طریق نورگیرش به سوی ابرهای گریزپا، آسمان آبی، خورشید، طبیعت کیهانی و خدایان راه می‌یابد.

گریختن از سر و صدا و گرمای سوزان یک روز تابستانی رم و پناه آوردن به محیط خنک و عظمت آرام پانتئون، تجربه‌ای است که تقریباً در وصف نمی‌گنجد و هر کسی باید خود شخصاً آن را بیازماید. از همه چیز که بگذریم، این کار یک تجربه معماری نیز هست.
نباید از یاد برد که نیروی ابتکار رومیان در ساختن فضاهای بزرگ درونی به شناخت و اطلاعات مهندسی ایشان از خواص احجام و ایستایی احجام خنثی بستگی داشت. قوس، طاق و گنبد، واحدهایی ساختمانی بودند که رومیان با مهارتی بی مانند در جهان باستان و کم نظیر در جهان معاصر، ابداع و تکمیل کردند.

پنج سرزمین ایتالیا

پنج سرزمین از مراکز تفریحی ایتالیا به شمار می رود که شامل پنج روستا و شهرک کوچک میباشد و در کنار دریای لیگوریا قرار دارد. این منطقه دهه گذشته به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد. در ادامه با جاذبه‌های گردشگری این منطقه و پنج روستای آن آشنا شوید.
پنج سرزمین ایتالیا

ایتالیا، کشوری که با پیشینه‌ای قوی و درخشان در زمینه‌های گوناگون، همچون آهن ربایی قدرتمند، گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند. حدود ۵۳ مورد از جاهای دیدنی ایتالیا به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. که یکی از آن‌ها پنج سرزمین می‌باشد.

پنج سرزمین شامل پنج روستا و شهرک کوچک میباشد و در شمال غرب ایتالیا در ساحل دریای لیگوریا قرار گرفته است. این منطقه در سال ۱۹۹۷ به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت گردید.

صدها سال پیش به دلیل اینکه این پنج سرزمین از سمتی بین کوهها واز سمت دیگر در کنار رودخانه  قرار داشتند به سختی با دنیای بیرون در ارتباط بودند و فقط به یکدیگر متصل بودند و همین علت باعث نامگذاری این پنج شهرک زیبا شده است. مونته روسو آل ماره، ورنزا، کورنلیا، مانارولا و ریوماجیوره نام این پنج روستا میباشد.

این شهرک زیبایی بی نظیری دارد که در هیچ جایی دیگر نمیتوان به این زیبایی ها دست یافت. از چشم اندازهای بسیار زیبای این منطقه می‌توان به صخره های تند و باغ های انگورهای منظم بر سطح های شیب دار که صدها سال قدمت دارد اشاره کرد. گشتن در این شهرک ها با خانه های زیبا کمتر  از بازدید از یک موزه تاریخی نمیباشد.

قایق سواری ،شنا کردن در دریایی آبی و آرام ، پیاده روی و تماشای غروب آفتاب در کنار دریا از دلایلی است که توریست های زیادی را به این منطقه روانه می کند.

خانه های پلکانی ساخته شده بر روی هم که رنگبندی زیبایی نیز دارند از شباهت های بین این پنج روستا با هم است. در این روستاها تعدادی زیادی رستوران و کافه وجود دارد که بسیاری از گردشگران تور اروپا برای امتحان کردن غذاهای محلی منطقه به این رستوران میروند قطعا ناراضی از آنجا بیرون نمیایند.

معرفی ۵ سرزمین ایتالیا

روستای مونته روسو آل ماره (Monterosso al Mare)

مونته روسو آل ماره یک روستای کوچک در شمال غربی با بهترین سواحلی است که در روستاهای چینکو تره می شود یافت. مونته روسو بهترین سواحل، نوشیدنی فروشی، فروشگاه صنایع دستی، هتل و رستوران های روستاهای چینکو تره را دارد. این محل به دو بخش شهر جدید و شهر قدیم تقسیم می شود که با یک تونل به هم متصل می شوند و عملا پیاده ها از آن عبور می کنند.

ورناتزا (Vernazza)

بعد از رانش ویرانگر زمین در سال ۲۰۱۱ ورناتزا اعتبار خود به عنوان دیدنی ترین شهر چینکوه تره را باز پس گرفته است. این روستای کوچک ماهیگیری پر از دلربایی است. نه تنها این، بلکه بهترین بندر در منطقه چینکو تره هم محسوب می شود. این روستا که بیشتر به تصاویر کارت پستالها شبیه است بر فراز یک صخره واقع شده که به دریای مدیترانه مشرف است. گشتن با پای پیاده در این شهر عالی است. در واقع خودروها اجازه ندارند در خیابان های باریک و پر از پله آن رفت و آمد کنند. قدم زدن بین ورناتزا و مونته روسو آل ماره کار عادی مسافران است. این پیاده روی حدود ۹۰ دقیقه طول می کشد.

کورنلیا (Corniglia)

کورنلیا کوچک تر و خلوت تر به نظر می آید اما به اندازه آن های دیگر دلرباست. این شهر بر فراز صخره ای قرار گرفته که گویی هر آن به داخل اقیانوس سقوط خواهد کرد و اطراف آن تاکستان هایی است که باعث می شود منظره ای خیره کننده از مدیترانه را ببینید. بهترین راه رسیدن به آن بالا رفتن از ۳۸۲ پله است و گاهی در جاده اتوبوس هم پیدا می شود. مشخصه کورنلیا همان خیابان های باریک و ساختمان های دنجی است که در شهرهای دیگر چینکو تره هم می بینید. دست ساخته تاریخی اصلی شهر جدا از خانه های رنگارنگش، برخی استحکامات جنوایی است که در قرن ۱۶ بنا شده است.

مانارولا (Manarola)

مانارولا هم مانند شهرهای دیگر چینکو تره بر فراز صخره ای قرار دارد که به مدیترانه مشرف است. این دومین شهر کوچک مجموعه است و قدیمی ترین هم به حساب می آید. مانارولا پر از همان خیابان های سنگ فرش باریک و ساختمان های رنگارنگ دلربا است. مانارولا روستایی ماهیگیری است که نوشیدنی های معروفی هم دارد. حتی رومی ها از نوشیدنی های این شهر به نیکی یاد کرده اند. مانارولا برای کسانی که می توانند در تپه ها و تاکستان ها و تا ریوماجیوره پیاده روی کنند عالی است و شاید معروف ترین مسیر در چینکو تره باشد

blank

ریوماجیوره (Riomaggiore)

ریوماجیوره در جنوبی ترین بخش چینکوه تره قرار دارد و پر از شگفتی است زیرا تصویر خانه هایی که روی سطوح شیب دار تند بنا شده انسان را به تعجب وامی دارد. این شهر بابت ساختمان های تاریخی و صد البته نوشیدنی های محلی اش معروف است. ریوماجیوره یک ساحل کوچک و تعداد زیادی مغازه و رستوران دارد. پیاده روی از مسیر دل اموره (dell’Amore) فعالیت توریستی اصلی محسوب می شود اما نباید از کلیسای سن جیووانی باتیستا (San Giovanni Battista یا همان سنت جان تعمید دهنده) هم غافل شد. این کلیسای قرون وسطایی پای تپه ای که بنا شده آرامش را به شما هدیه می دهد.

خلیج هالونگ بای _سرزمین اژدهای نشسته

خلیج هالونگ بای یکی از مکانهای دیدنی ویتنام می باشد. خلیج هالونگ بای، که در شرق ویتنام قرار دارد، در سال ۱۹۹۴ به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شد و قسمتی از آن به طور کامل تحت حفاظت سازمان‌ محیط زیست قرار دارد.

خلیج هالونگ بای

هالونگ بای در لغت به معنای اژدهای نزول کرده ‌ یا نشسته است؛ هر چند این نام تا قبل از قرن ۱۹ در اسناد تاریخی ذکر نشده، اما داستان‌ها و افسانه‌های زیادی در مورد هالونگ بای بر سر زبان‌هاست. برخی می‌گویند در خلیج  هالونگ بای مارماهی بزرگی زندگی می‌کرد که هر از گاهی سر از آب در می‌آورد و موجب وحشت مردم می‌شد و برخی دیگر هم اعتقاد دارند نام‌گذاری خلیج هالونگ بای به خاطر شکل ظاهری جزیره هالونگ صورت گرفته است. عده‌ای هم صدای برخورد مهیب امواج به صخره‌های آهکی را علت نام‌گذاری این جزیره به اژدهای نشسته می‌دانند.

به هر حال علت نام‌گذاری خلیج هالونگ در ویتنام هر چه باشد واقعیت این است که خلیج هالونگ بای، یكی از زیباترین و دیدنی‌ترین مناطق روی زمین است؛ خلیجی با مناظر و طبیعت بکر که از سراسر دنیا گردشگران را مجذوب خود کرده است.

خلیج هالونگ که در شرق ویتنام قرار دارد، در سال ۱۹۹۴ به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شد و قسمتی از آن به طور کامل تحت حفاظت سازمان‌ محیط زیست قرار دارد.  مجمع الجزایر هالونگ بای از هزار و ۹۶۹ جزیره تشکیل شده که برخی از آنها غیر مسکونی هستند. تخته سنگ‌های آهکی و جزایر کوچک سرسبزی که از آب زمردی سر بیرون آورده‌اند بیشتر به تصاویر ساختگی شبیه هستند اما در خلیج هالونگ بای رویای بهشت آدمی حقیقت پیدا می‌کند.

عبور با کشتی از میان برجهای صخره ای که از دل دریا سر به فلک کشیده اند؛ پیاده روی و شنا در سواحل جزیره های کوچک و بزرگ که مثل دانه های تسبیحی پاره شده در خلیج هالونگ ویتنام پراکنده شده اند، لحظه های رویایی در سفر شما به وجود خواهند آورد.  وجود غارهای آبی که گردشگران ماجراجو می توانند به همراه راهنماهای مجرب با کایاک به درون آن رفته و زیباییهای آن را ببینند از دیگر شگفتی های خلیج هالونگ ویتنام است.

بان تیلانکا _خانه وارونه در جزیره پوکت

بان تیلانکا (Baan Teelanka) یا خانه وارونه در آوریل ۲۰۱۴ در جزیره پوکت افتتاح شد. بان تیلانکا یکی از جاذبه های نوآورانه در جزیره پوکت است. موزه بان تیلانکا یک خانه وارونه سه طبقه ساخته شده با تکیه بر سقف آن است که با یک باغ پر پیچ و خم در حیاط خلوت آن آراسته شده است.

در آغاز، موزه بان تیلانکا توسط یک زن و شوهر سوئیس تایلندی طراحی و  مدیریت شد. این پروژه فکر کردن را به ارمغان می آورد و به بازدید کننده، نگرش و ابعاد دیگری را از یک جاذبه گردشگری ارائه می دهد و فرصت مناسبی است برای گرفتن  عکس های پر شور و هیجانی است.

بان تیلانکا _خانه وارونه در جزیره پوکت

بان تیلانکا اولین و تنها (در حال حاضر) خانه وارونه در تایلند است. این خانه وارونه ۱۳ متر ارتفاع دارد و با تخیل بالا و برجسته و بسیار دقیق ساخته شده است. وقتی وارد این خانه وارونه می شوید از سقف آن، عبور می کنید و از اتاق زیر شیروانی به طبقه دوم می رسید. شما می توانید از تمام اتاق های این خانه بازدید کنید و تنها تفاوت این است که شما این کار را در حالی که بر روی سقف راه می روید انجام می دهید!

در این خانه وارونه، سه اتاق خواب (از جمله اتاق خواب کودکان)، اتاق نشیمن، آشپزخانه و حمام، با تمام مبلمان و دکوراسیون حلق آویز از کف و حتی ماهی های وارونه در دو آکواریوم را مشاهده خواهید کرد.

بان تیلانکا _خانه وارونه در جزیره پوکت

توسکانی _بهشتی گمشده در ایتالیا

توسکانی بهشت گمشده گردشگران در کشور ایتالیا نام منطقه ای در مرکز این کشور به وسعت ۲۳ هزار کیلومتر مربع است که یکی از زیباترین مناطق ایتالیا و جایی بسیار عالی برای طبیعت گردی، گشت و گذار و تفریح و مطالعه به شمار می رود که به دلیل برخورداری از ویژگی های متنوع و ارزشمندی همچون طبیعت بکر، مناظر خیره کننده، فضای سرسبز و با طراوت، آب های شفاف، معماری تاریخی و گنجینه های هنری و نیز مردمی خونگرم و مهربان، بسیار پرطرفدار است.

توسکانی همه ساله میزبان میلیون ها گردشگر از سراسر دنیا است و همین باعث شده که منطقه و یا بهتر بگوییم روستای توسکانی به نامی آشنا در صنعت توریسم در کشور ایتالیا تبدیل شده است.

توسکانی با پوشش مخملی و سرسبز خود دارای خاص ترین باغ های انگور در دنیا است، این بهشت گمشده با دره ها و تپه ها سرسبز خود در فصل زیبای بهار که پر از چمن های سبز و گل های دیدنی می شود منزلگاه عاشقان طبیعت و گردشگری بوده و در حالی که در پاییز این منطقه توریستی یه یک پالت گسترده ای از رنگ های پاییزی تبدیل می شود.

مشاهده گله های گوسفند در حال چَرا و حرکت آن ها روی تپه ها، نمای دیدنی خانه های ویلایی و زیبا با پس زمینه ای از تپه های مخملی و سبز رنگ، درختان سر سبز و جاده هایی رویایی در کنار شخم زدن تراکتور کشاورز و … توسکانی را به مکانی خارق العاده بدل کرده است.

جالب است بدانید که توسکانی بیشتر به عنوان منطقه ای فرهنگی در کشور ایتالیا محسوب می‌شود و شش میراث جهانی یونسکو اعم از مرکز تاریخی فلورانس، مرکز تاریخی سینا ، میدان کلیسای جامع پیزا، مرکز تاریخی گیمینگنانو، مرکز تاریخی پینزا و وال دورچا در آن وجود دارد.

 

در سفر به دبی از مسجد جمیرا دیدن کنید

مسجد جمیرا یکی از نشانه های غالب شهر دبی است. این سازه سنگی،  ادای احترامی به معماری مدرن اسلامی می باشد که در سنت فاطمی و قرون وسطی ساخته شده است

مسجد جمیرا یکی از بارزترین نشانه های محدوده شهر دبی است. مسجد جمیرا از مصالح سنگی زیبا و تماشایی ساخته شده و نمادی از معماری اسلامی است. برج ها و راس های بلندش چشم انداز زیبایی در آسمان دبی بوجود آورده است.

مسجد جمیرا با مواد ساختمانی مدرن ترکیب شده و یکی از جذاب ترین مساجد دبی در نظر گرفته می شود. مرکز فرهنگی شیخ محمد  بازدید از مسجد جمیرا را برای غیر مسلمانان با هدف ترویج فرهنگی و تجربه دست اول بینش به دین اسلام سازماندهی می کند. تورهای مسجد جمیرا که توسط مرکز فرهنگی شیخ محمد سازمان یافته است دنباله رو طرحی سیاسی با نام درهای باز، ذهن باز طراحی شده تا ملیت های مختلف را گرد هم آورد. این تور هر شنبه، یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه در ساعت ۱۰:۰۰ صبح برگزار می شود.

مسجد جمیرا نمادی از سبک مربوط به قرون وسطی فاطمی است و مکانی را برای مسلمانانی که برای عبادت گرد هم می آیند فراهم می کند.

موارد ضروری هستند که بازدیدکنندگان مسجد باید مد نظر قرار داده و آنها را رعایت کنند. اول، همه باید قبل از ورود به مسجد کفش های خود را در بیارند. هم چنین قوانینی مربوط به پوشش مناسب برای مردان و زنانی که وارد مسجد می شوند وجود دارد. زنها باید موهای خود را پوشانده و لباس های آستین دار و شلوار یا دامن بلند بپوشند. مردها هم باید شلوار بلند و پیراهن( نه اجباراً آستین بلند) بپوشند.

معماری داخلی مسجد

دیوار قبله مسجد جمیرای دیواری است که رو به مکه است چرا که این سمت جهت قبله است و مسلمانان باید در هنگام نماز بدان جهت بایستند. محراب در مرکز دیوار قبله نشان دهنده جهت دقیق دعا است. همچنین این محلمقدس ترین مکان در مسجد جمیرا است.

منبر در  مسجد جمیرای سکویی در سمت راست محراب از جایی است که امام، کسی که نماز را رهبری می کند، خطبه های نماز جمعه را ارائه می دهد که می تواند به موضوعات مذهبی، اجتماعی و سیاسی مربوط باشد.

در مسجد جمیرای اسلامی ایجاد هر گونه تصاویر از موجودات زنده به جز گیاهان، که می تواند پرستش شود، منع شده است. بر این اساس به ندرت می توان عکسی را در مساجد یافت. در عوض، طراحی داخلی معمولا با الگوهای تزئینی غنی و خوشنویسی عرب تزئین شده است. قبل از ورود به مسجد جمیرا برای نماز، مراسم پاکسازی (وضو) باید انجام شود.

 

مسجد سردار اروميه از بناهای قاجار

مسجد سردار از بناهای عهد قاجار است که در شهر ارومیه قرار دارد. این مسجد از دو شبستان بزرگ و کوچک ساخته شده است که بعدها مورد مرمت قرار گرفته است. به علت قرار گرفتن ساعت در سر در آن، این بنا به مسجد ساعت (ساعتلو) نیز مشهور است.

اين مسجد ۴۰۰ الى ۵۰۰ متر با مسجد جامع فاصله دارد و در عهد قاجاريه توسط عبدالصمد خان پدر آقاخان، جد اعظم عظيم‌السلطنه سردار ساخته شده است.

در سال ۱۳۳۰ هجری قمری این مسجد توسط سردار ترمیم شد در سال ۱۳۳۱ هجری قمری ساعت بزرگی را در سر در آن نصب کرد. به همین خاطر این بنا به مسجد ساعت یا ساعتلو نیز معروف است.
مسجد سردار  از دو قسمت مجزا تشکيل شده است : قسمت اصلى و مهم مسجد را شبستان بزرگ آن تشکيل مى‌دهد. شبستان داراى طرح مستطيل به طول ۲۲ و به عرض ۱۸ متر است.

در گوشهٔ جنوب شرقى شبستان که از حالت مستطيل خارج شده، ۱۲ ستون سنگى هشت ضلعى وجود دارد که سرستون‌هاى آن به شيوهٔ مقرنس، تراش داده شده و زيبايى خاصى به مسجد بخشيده است.
انتهاى شبستان بزرگ، شبستان کوچک قرار دارد که با يک ورودى به داخل شبستان اصلى راه دارد. ابعاد طول و عرض آن ۱۲×۱۰ متر است و از نظر شکل همانند شبستان بزرگ است، ولى ساده و بدون تزئين و آرايش. يک محراب آجرى ساده نيز در ضلع جنوب آن ساخته شده است.

به استثناى ۱۲ ستون شبستان، تمام مصالح به کار رفته در بنا، ‌ از ديوارهاى طرفين تا قسمت‌هاى طاق و پوشش سقف، همه از آجرهايى به ابعاد ۵×۲۲×۲۰ سانتى‌متر است که با ملاط گچ و خاک ساخته شده است.

در انتهاى شبستان (قسمت غربى) که متصل به شبستان کوچک است با تخته‌کوبى حدود يک فرش‌انداز را به صورت بالکن چوبى جهت استفادهٔ بانوان در آورد‌ه‌اند که بيشتر قسمت‌هاى اين بالکن چوبى را با نقاشى و نوشته تزئين کرده‌اند.

قسمت پايين ديوارهاى شبستان بزرگ، مانند ازارهٔ اکثر مساجد قديمى، تا ارتفاع يک متر با کاشى‌هاى سبز رنگ به ابعاد ۲۰×۲۰ سانتى‌‌متر پوشانيده شده است.

بالاى ازارهٔ مذکور، دور تا دور مسجد را يک حاشيهٔ باريک به اندازهٔ عرض يک کاشى با کاشى‌هاى هفت رنگ، شامل نقوش گل و بوته با رنگ‌هاى زرد و صورتى، آبى، سبز و سفيد پوشش داده‌اند. بقيهٔ‌ ديوار در چهار طرف فاقد هر گونه اندود و تزئين است. طاق‌هاى سقف شبستان را با رنگ سبز رنگ‌آميزى کرده‌اند و فرم چيدن آجر رواق‌ها نيز با مهارت انجام گرفته است.

البته در سال‌‌هاى اخير تمام فضاهاى داخلى سقف مجدداً سفيدکارى شده است. تزئين چشمگير و جالب اين مسجد به شکل تراش ستون‌هاى سنگى شبستان بزرگ و سر ستون‌هاى مربع آنها که به شيوهٔ قطاربندى نزديک به مقرنس‌ تراش داده شده‌اند، مربوط مى‌شوند.

در سال‌هاى اخير، ضمن دستکارى ديگر قسمت‌هاى مسجد، روى ستون‌ها و سرستون‌ها را با رنگ روغن نقاشى کرده‌اند که خوشبختانه هيچگونه آسيبى بدان‌ها نرسيده است.

عمارت باغ امیر سمنان

عمارت باغ امیر سمنان یکی از بناهای زیبا و دیدنی شهرسمنان است که قدمت آن به اواخر حکومت قاجاریه بر می‌گردد. عمارت باغ امیر سمنان بین سالهای ۱۲۷۵ تا ۱۲۸۵ توسط استاد معمار باشی و به دستور و هزینه صاحب بناحاج میرزا آقا فامیلی احداث شده است. علت نام گذاری بنا به عمارت باغ امیر، همجواری آن با باغ بزرگ امیر اعظم بوده است. امیر اعظم مشهور ترین حاکم ایالت قومس (استان سمنان فعلی) بوده است که در سال ۱۲۹۵ هـ . ش، به ضرب گلوله کشته شد.

عمارت باغ امیر سمنان که به تبعيت از معماری صفوی ساخته شده است در متراژی به وسعت سه هزار متر مربع قرار دارد، که دارای دو باغ و دو منزل مسکونی بوده و از لحاظ فرهنگی به سه دسته فضا : شامل فضاهای عمومی، خصوصی و نیمه خصوصی تقسیم می‌شود . بنای فوق که خانه یکی از بزرگان و تجار سمنان بنام حاج میرزا آقا فامیلی بوده است به تملک شهرداری در آمده و آقای محمد عزیزالدین به عنوان سرمایه گذار در این پروژه با شهرداری سمنان مشارکت نموده است.

خانه سمنان داراي ۱۰ بخش است. بخش های خانه امیر سمناان شامل بخش‌هاي چاپ، راديو، تلفن و مخابرات، آب، اتاق نشیمن، اسناد، سینما و عکس، موسیقی، مطبخ و … است. مجتمع تاریخی، فرهنگی، گردشگری باغ امیر به دو فاز تقسیم می شود: فاز اول آن موزه می باشد که شامل بخش های چاپ، رادیو، تلفن و مخابرات، اسناد، موسیقی، عکس و سینما بوده که در تاریخ ۲۷ /۱۲/ ۹۴ با حضور مسئولین شهر به بهره برداری رسیده است و فاز دوم آن سفره خانه سنتی می باشد که در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید..

در موزه مجتمع باغ امیر سمنان در بخش تلفن و مخابرات بيش از ۳۵ دستگاه تلفن با برند مختلف اعم از دستگاه مورس، تلفن‌های هندلی و تلفن‌های قدیمی، تلفن صحرایی و جنگی که در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار می‌گرفته و اولین دستگاه تلفکس که در سمنان موجود بوده به نمايش گذاشته شده است.

در خانه سمنان بزرگترین سند و وقفنامه آب سمنان به طول شش متر، شیرهای آب قدیمی و ساعت آبی، بالغ بر ۱۰۰ سند قدیمی از اواخر قاجاریه تا دوره معاصر از جمله کوپن آذوقه مربوط به جنگ جهانی اول و دوم، اولین قرارداد تجاری سمنان با دولت روسیه، برگه تعرفه انتخابات مجلس سنا و شورای ملی مربوط به سال ۱۳۳۱ و….. قرار دارد.

بازدیدکنندگان از خانه – موزه امیر سمنان با مجموعه‌هایی چون مجموعه ابزار سلمانی، خطاطی و دستگاه بستنی ساز مربوط به یک قرن پیش، ساعت ورود و خروج مربوط به ۸۰ سال قبل، ساعت سال کوک و اشیا و ابزارهایی که از تجاوز ارتش سرخ در سمنان حد فاصل سال هایی ۱۳۲۰ تا ۲۶ باقی مانده است، آشنا مي‌شوند.

این بنا در سال ۱۳۸۰ به مالکیت شهرداری سمنان در آمد و تا حدي مورد مرمت قرار گرفت و در سال ۹۱ به بخش خصوصي براي تبديل به خانه سمنان واگذار شد و تحت نظارت اداره كل ميراث فرهنگي استان سمنان تبديل به مجتمع تاریخی، فرهنگی، گردشگری شد. خانه سمنان در ۲۷ اسفند ماه با حضور جمعي از مسئولان و علاقمندان به فرهنگ و تاريخ استان سمنان افتتاح شد.

لاجیم _نگین انگشتری سوادکوه

لاجیم نگین انگشتری سوادکوه ازتوابع شهر زیر آب در منطقه اصیل و کهن سوادکوه واقع شده است .ارتفاع این روستا از سطح دریای آزاد در نقطه برج لاجیم حدود ۷۶۵ متر می باشد. جاده زیرآب تا ابتدای روستا که ۲۵ کیلومتر فاصله دارد اکنون تماما آسفالت می باشد .

جمعیت روستای لاجیم در ایام تابستان به ۸۰۰ نفر می رسد اما در طول سال خصوصا فصل سرما و بازگشایی مدارس این جمعیت کاهش می یابد. موقعیت جغرافیایی روستای لاجیم و قرار گرفتن آن در میان سه منطقه کسلیان ، دودانگه ، چهاردانگه به این روستا اهمیت ویژه ای بخشیده که در صورت توجه بیشتر قادر است نقش اقتصادی ویژه ای در منطقه ایفا نماید. شغل اصلی اهالی این روستا کشاورزی و دامپروری می باشد. برج باستانی لاجیم با ۱۵۰۰ سال قدمت نگین درخشان این روستا محسوب می شود. این برج تاریخی که در گذشته های دور در قلب جنگل انبوه و دور از هنگامه ی شهر ساخته شده قرار گاه مهم و پناهگاه یکی از حکام بوده که در آنجا اقامت داشته است . بعدها کیا ابوالخوارص ابن شهریار از خاندان باوندیان در این برج مدفون شد و اکنون برج لاجیم پس از گذشت هزار و اندی هنوز سرپا و استوار نظاره گر طبیعت زیبای سوادکوه است.

برج لاجیم از بهترین و زیباترین آثار تاریخی مازندران است.مسیر زیبا و آسفالته آن از وسط شهر زیر آب به طرف شرق کشیده شده و بعد از طی یک مسافت ۲۷ کیلومتری در روستای لاجیم به سر گردنه مرتفعی می رسد که از طبیعت و ارتفاعات جنگلی خارج و به چمنزار و بوته زارهای زیبا بدل می شود، که در میان آن به یک محدوده عاری از پوشش گیاهی مانند شبه جزیره که از سه طرف به پرتگاههای عمیق مشرف است به چشم می خورد.در حاشیه پرتگاهها در قدیم خندقی با دیوارهای عظیم وجود داشته که احتمالا قلعه ای وسیع و پر اهمیت را در بر می گرفت که برج عظیم لاجیم را در میان آن بنا کرده بودند. راه دیگر دسترسی از طریق جنگل و از میانه راه ساری به کیاسر به روستای لاجیم منتهی می گردد.

این اثر باستانی در شمار آثار زمان تسلط آل زیار بر طبرستان در فاصله سالهای ۳۱۶ تا ۴۴۳ ه.ق است در نمای اهمیت برج لاجیم بیشتر به دلیل دارا بودن کتیبه پهلوی در کنار کتیبه کوفی است. این امر نشان میدهد که در قرن ۵ ه.ق حکمرانان شمال ایران علاوه بر توجه به هنر دوران قبل از اسلام به خط و زبان آن دورانی نیز توجه داشته اند.بیرونی از بدنه مدور و گنبد مخروطی ساده و ظریف پوشیده که در داخل به حالت مدور تغییر شکل می دهد.مصالح آن آجر و ملاط ساروج است. ورودی در شرق بنا تعبیه گردیده و پایه گنبد به وسیله یک ردیف طاق نما تزئین گردیده است.در کمربند زیر گنبد دو کتیبه به خط کوفی و پهلوی ساسانی بر روی هم قرار گرفته که به دور بنا پیچیده است.

کتیبه ها به شکل زیبایی با آجرهای تراش خورده در زمینه ای از گچ نصب شده که نام کیا اسماعیل ابوالفوارس شهریار بن عباس آل باوند صاحب بنا و تاریخ ۴۱۳ ه.ق را نشان می دهد. در کتیبه کوفی نام و القاب صاحب مرقد خوانده می شود ولی نام سازنده آن مشخص نیست و تنها با حدس و گمان و با توجه به قرینه اجزایی از کلمات باقی مانده می توان بدان دست یافت. محیط دایره بنا در قاعده ۲۶۸۰ سانتی متر، قطر فضای داخلی ۵۴۷ سانتی متر و پهنای ورودی آن ۱۱۲ سانتی متر می باشد.

متن کتیبه

بسم الله الرحمن الرحیم. هذا قبر القیم الکیا الجلیل ابوالفوراس شهریار بن العباس بن شهریار مولی امیرالمؤمنین رحمه الله امر بینائه فی سنه ثلاث محشر و اربعمانه، عمل الحسن بن علی.

تاریخچه برج لاجیم

بنای برج لاجیم متعلق به حد فاصل میان سقوط نخستین سلسله باوندی و ظهور دومین سلسله این خاندان است. در این دوره هفتاد ساله، تمامی نواحی مازندران زیر تسلط آل زیار بود. ولی آن ها بر کوهستان ها تسلط نداشتند و بازندگان باوندیان منتظر فرصت بودند که املاک خود را باز پس َ گیرند.

بر پایه روایات تاریخی منقول از ابن اسفندیار، در زمان حکومت آلب ارسلان در سالهای ۴۵۵ تا ۴۶۶ هجری قمری سپهبد قارن بن سرخاب تا اندازه ای توانست که بر مازندران تسلط یابد و قدرت خاندان وشمگیر را به زوال بکشاند. محل اقامت حکام باوندی در کوهستان های جنوب مقر قدیمی آن ها یعنی شهر ساری بود. ولی مشخص نیست که ابوالفوراس شهریار در میان بزرگان باوندی دارای چه مقامی بوده است و با شهریار بن دارا که به دست وشمگیر کشته شد و نیز سرخاب بن شهریار و قارن بن سرخاب و حسام الدوله ابن قارن سر سلسله شعبه دوم باوندیه چه نسبتی داشته است.

متاسفانه برج لاجیم به اشتباه به مقبره امامزاده عبدالله نیز مشهور است و عوام به زیارت آن به گمان امامزاده و مذهبی بودن می آیند.

تاریخچه مرمت برج لاجیم

انجمن آثار ملی ایران در سال ۱۳۳۷خورشیدی، مبلغی برای تعمیر بنای برج در نظر گرفت و معمار اداره کل باستان شناسی، چندین بار برای بازدید به محل رفت که به دلیل خرابی راه و نامساعدی هوا و جنگل رسیدن به آن محل ممکن نشد. سرانجام با همکاری سرپرستان کارخانه ” تراورس سازی شیرگاه “موفق به بازدید از آن شد و چون نیاز به آجر و مصالح دیگر برای تعمیر بنا بود تمام مواد از تهران فرستاده شد و کار تعمیر برج در سال ۱۳۳۸ خورشیدی، روی داربست های چوبی انجام شد.

پس از آن تا پیش از سال ۱۳۸۲، چند بار این برج مرمت شد که به طور خلاصه اقدامات زیر روی آن انجام شده است:

۱- بازسازی گنبد و مرمت بخشی از قطاربندی های پای گنبد
۲- احداث ناکش در پای بنا

 اقدامات مرمتی پس از سال ۸۲ تا کنون که توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران انجام شده است:

۱- نصب داربست فلزی
۲- پاک سازی و بهبود فضای اطراف بنا
۳- مرمت آجرهای فرسوده تا ارتفاع ۴۰/۱ در بدنه بنا
۴- برداشت بندکشی های سیمانی و بندکشی مجدد با ملات همگون
۵- از بین بردن گلسنگ ها، درختچه ها و علف ها از بدنه بنا و گنبد

پل ورسک یکی از بزرگ‌ترین پل‌های راه‌آهن ایران

پل وِرِسک از جمله پل های استراتژیک ایران است که توسط شرکت سوئدی-دانمارکی کامپساکس و با تضمین ۷۰ ساله احداث شد. این پل فقط مخصوص عبور قطار است و در حال حاضر قطارهای مسافری تهران-ساری و تهران-گرگان پس از گذشت بیش از ۷۰ سال هر روز چندین مرتبه از روی آن می گذرند. همچنین قطارهای باری و سوختی نیز از روی آن عبور می کنند. امروزه پل ورسک علاوه براهمیت ویژه در صنعت حمل ونقل، از جاذبه های سیاحتی ایران نیز محسوب می گردد.

تاریخچه پل ورسک :

در زمان حکومت رضاشاه و در اول اردیبهشت سال ۱۳۱۲ یورگن ساکسیلد به عنوان مدیرعامل شرکت دانمارکی کامپساکس (Kampsax) قرارداد احداث راه آهن شمال- جنوب ایران را امضاء کرد. تا قبل از آن برخی شرکت های آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی در ساخت راه آهن از میان کوه های البرز ناکام مانده بودند. یورگن ساکسیلد در این قرارداد تعهد داد تا احداث ۹۰۰ کیلومتر خط راه آهن را در مدت شش ماه به پایان برساند و برای ساخت هر متر راه آهن، معادل پنج دلار طلا (حدود ۱.۵ گرم طلای خالص) دریافت کند.

پس از آن بهترین مهندسان اروپا به ایران آمده و پس از تهیه عکس هوایی از کوه های البرز متوجه شدند که راه آهن باید از روستای عباس آباد (که بعدها به ورسک تغییر نام داد) عبور می کرد و قطار پس از عبور از روستای ورسک باید با طی مسافت ده کیلومتر و نیز ۶۰۰ متر صعود، از کوهستان عبور و به سمت تونل گدوک حرکت می کرد که حرکت در چنین شیب تندی برای قطار ناممکن بود. پس آنان تصمیم گرفتند مسیر را به شکل سه پله بر روی دامنه کوه اجرا کنند که به سه خط طلا معروف شد.

همچنین وجود دره ورسک از چالش های دیگر این پروژه بود که مهندسان کامپساکس را مجبور کرد تا پلی با دهانه بزرگ را روی آن در نظر بگیرند. سرانجام کار ساخت این پل در اواسط آبان سال ۱۳۱۳ در شهرستان سوادکوه استان مازندران، توسط شرکت مهندسی دانمارکی کامپساکس، به عنوان برنده مناقصه ساخت پل، و توسط مهندسان آلمانی و اتریشی آغاز شد و در ۵ اردیبهشت سال ۱۳۱۵ بازگشایی شد.

مهندس پل ورسک کیست؟

براساس گزارش روزنامه اطلاعات مورخ ۱۳۱۵/۲/۵ و آرشیو شرکت کامپساکس، لادیسلاوس فون رابسویچ (L. Von Robcevidc) مهندس سازنده پل ورسک می باشد. رابسویچ (۱۸۹۳ ٓ۱۹۷۵. م) که اهل اتریش است و مهندس ورسک نامیده می شد در مصاحبه خود با خبرنگار روزنامه اطلاعات می گوید: «روزی که این مدل را برای احداث پل ورسک تهیه کردم مهندسان دیگر با نظر حیرت به آن نگریسته و اجرای نقشه و احداث آن را در شمار یکی از فتوحات علم مهندسی به حساب آوردند. امروز که این پل احداث گردیده همه من و رفقایم را تحسین می کنند و آن را در شمار بهترین پل های قشنگ و شاهکار مهندسی می دانند» سمت مهندس رابسویچ رئیس نظارت ساختمان پل بوده است و او به همراه خانواده اش در خانه ای واقع در دره ورسک و نزدیک پل اقامت داشت. همچنین رابسویچ مسئولیت احداث تونل های مسیر راه آهن را نیز به عهده داشت و از بنیان گذاران روش تونل زنی جدید اتریشی (NATM) بود.

همچنین سرپرستی مهندسان محاسب و طراح پل برعهده هانس اتو ناتر (Hans Otto Nater) مهندس سوئیسی بوده است که در طراحی و احداث پل و ایستگاه راه آهن برن سوئیس نقش داشت. هانس ناتر (۱۸۵۶ ٓ۱۹۵۴. م) نابغه ریاضی و پل سازی، فارغ التحصیل دانشگاه پلی تکنیک زوریخ(سوئیس) بود که طراحی و انجام محاسبات پل های راه آهن سراسری ایران و نیز پل ورسک توسط گروهی از مهندسان تحت نظارت او انجام شد. در ۱۷ شهریور ۱۳۱۷ مجلس شورای ملی تصویب کرد تا هانس ناتر با حقوق ماهانه ۱۷ هزار ریال به مدت یک سال به استخدام وزارت طرق درآید. همچنین مقرر شد نصف حقوق وی به صورت ریال و نصف دیگر آن که معادل ۱۰۵ لیره کاغذ و ۱۱ شیلینگ انگلیسی بود از قرار هر لیره ۸۰.۵۰ ریال در آخر هر ماه پرداخت شود. همچنین صد لیره کاغذ بابت هزینه مسافرت به سوئیس و صد لیره کاغذ برای برگشت به وی پرداخت شود. در سال ۱۳۱۸ از خدمات وی رسماً تقدیر شد. هانس ناتر بعد از جنگ دوم جهانی سه بار به ایران مراجعت کرد، ولی بر اثر بیماری و شدت ضعف مجبور به بازگشت به سوئیس شد.

ساکسیلد در کتاب خاطرات خود که آن را در سال ۱۳۵۰ با نام «خاطرات یک مهندس دانمارکی» چاپ کرد، برای طرح جلد کتابش از نمای پل ورسک استفاده کرد.

مشخصات فنی پل ورسک:

این بنا از ملات سیمان و شن شسته شده و آجر ساخته شده و در ساختمان آن از آرماتور استفاده نشده است. به بیان دیگر این بنا از ملات غیر مسلح ساخته شده است.

حجم پل ورسک که دارای ۶۶ متر دهانه قوسی اصلی و ۱۱۰ متر ارتفاع از ته دره است، جمعاً ۴۵۰۰ مترمکعب است. طول کلی پل ۸۶ متر است.هزینه ساخت آن در آن زمان، بالغ بر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است. برای ساخت این پل عظیم چند طرح مبتنی براستفاده از مصالح بنایی که بیشتر مقرون به صرفه بوده، به تصویب رسید.

مکان پل ورسک:

این پل در درّه ورسک در روستای ورسک عباس آباد، واقع در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر زیرآب و ۸۵ کیلومتری شهر قائمشهر در محور فیروزکوه و در مسیر راه آهن شمال قرار دارد. این پل دو کوه عظیم و سخت گذر عباس آباد را به یکدیگر اتصال می دهد.

جنگ جهانی دوم:

در سال ۱۹۴۳ که حمله متفقین به ایران قریب الوقوع بوده و آلمانها به شدت از این موضوع که متفقین ایران را تحت تصرف در بیاورند و در پی آن کمکهای نظامی و غذایی به استالینگراد برسانند، شخصی به نام ژنرال مایر نامه ای را از طرف شخص هیتلر به دست رضاشاه می رساند که در آن نامه، هیتلر از رضاخان درخواست می کند تا ایران، تمامی پلها و تونلهایی را که آلمانیها در مسیر راه آهن سراسری برای ایرانیها ساخته اند، از جمله پل ورسک را منفجر کرده تا در صورت حمله متفقین به ایران، اعزام نیرو و غذا از جنوب ایران به شمال آن و به سمت مرزهای روسیه با تاخیر و مشکلات فراوانی همراه گردد و آلمانها فرصت کافی برای نابودی استالینگراد را داشته باشند. در ادامه هیتلر به رضا شاه قول می دهد تا پس از پایان جنگ و پیروزی کامل بر روسها، به پاس زحمات رضاشاه در جریان جنگ، همان راه آهن، پلها و تونلها و چه بسا بهتر از آن را برای ایران خواهد ساخت. اما رضاشاه در جواب نامه هیتلر از ژنرال مایر خواست تا ضمن ارسال سلام او به پیشوا به هیتلر اطمینان خاطر دهد که ایران عضو کنوانسیون ژنو بوده و در این جنگ نیز اعلام بی طرفی نموده است. به این ترتیب هیچ کشوری حق ورود به خاک ایران را در زمان جنگ ندارد.

نام پل ورسک در کتاب رکورد گینس، در بخش پل های با ارتفاع بیش از ۶۱ متر به ثبت رسیده است.