همه چیز درباره تخت‌جمشید در یک کتاب

««آن قصر که جمشید…؛ پژوهشی در پیشینه‌شناسی تخت‌جمشید» تلاش کرده تا علاوه بر ثبت و ضبطِ استمرار تاریخ، برای زنده ماندن آثار، نوشته‌ها، نقاشی‌ها، جستارها، بازسازی‌ها، نقشه‌ها و دریافت‌های باستان‌شناسان از این اثر جهانی برای همیشه تلاش کند.»

فاطمه علی‌اصغر – فعال میراث فرهنگی و مدیرمسئول انتشارات دادکین (انتشارات تخصصی حوزه میراث فرهنگی که بیش از دو سال از آغاز فعالیت آن می‌گذرد) – در توضیح بیشتر درباره انتشار کتاب «آن قصر که ‌جمشید…» می‌گوید: اسماعیل یغمایی – باستان‌شناس – ایده کتاب «آن قصر که جمشید…» را برای نخستین بار حدود ۱۰ سال پیش مطرح کرد. او از همان روزها دست به کار شد تا هر نوشته، اثر، نقاشی، جستار، بازسازی، نقشه و نتایج کار باستان‌شناسان در ۲۰ سده را جمع‌آوری و پردازش کند، اما با فراز و فرودهای زیادی برای تالیف و نگارش این کتاب آن‌هم بدون هیچ امیدی به همکاری از سوی مسئولان و دست‌اندرکاران فرهنگ و میراث فرهنگی کشور روبه‌رو شد.

او با بیان این‌که در این راه دانشجویان و افرادی که به فرهنگ کشور علاقه‌مند بودند یغمایی را همراهی کردند، می‌افزاید: سرانجام کاری که با مشقت بسیار آغاز شده بود با کمک و همراهی سمیرا ایمنی در سال ۱۳۹۹ به پایان رسید.

میراث فرهنگی حتی یک قفسه مشخص در کتابفروشی‌ها ندارد

علی‌اصغر به واسطه فعالیتش در حوزه میراث فرهنگی در حدود دو دهه گذشته تا امروز تاکید می‌کند: متاسفانه در طول این سال‌ها انتشار کتاب‌های حوزه میراث‌فرهنگی و باستان‌شناسی با چالش‌های متعددی روبه‌رو بوده و هست.

او با تاکید بر این‌که کتاب‌های این حوزه بیشتر پژوهشی هستند، ادامه می‌دهد: زمان زیادی برای تالیف و نگارش این کتاب‌ها نیاز است، از سوی دیگر متاسفانه جامعه ما هنوز با وجود ادعایی که در میهن‌پرستی و افتخار ملی دارد، تصمیمی برای غنا بخشیدن و تعمیق واقعی شعارهای خود ندارد. بنابراین کمتر به کتاب‌های این حوزه مراجعه می‌کند. این دلایل به اضافه پارامترهای دیگر جامعه‌شناسی و اقتصادی و سیاسی بازار این کتاب‌ها را با چالش روبه‌رو کرده است.

او با بیان این‌که شاید برخی بگویند که بیشتر این کتاب‌ها در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی‌ منتشر می‌شود، اظهار می‌کند: برای این بحث یک سوال مطرح می‌شود؛ کدام کتاب‌ها؟ اصلا چند نفر در جریان چاپ این کتاب‌ها هستند؟ چند نفر واقعا برای خرید این کتاب‌ها اقدام می‌کنند؟ میراث فرهنگی حتی یک قفسه مشخص در کتاب‌فروشی‌های انقلاب ندارد. با این وجود انتشارات دادکین تلاش می‌کند تا جایی که امکان‌پذیر باشد، با وجود چالش‌های متعدد در راستای انتشار کتاب‌های میراث‌فرهنگی و باستان‌شناسی و فرهنگی قدم بردارد، چرا که هویت و آینده فرهنگی ما در گرو ثبت و ضبط پژوهش‌های تاریخی و فرهنگی است.

این ناشر با اشاره به طبقه‌بندی انجام‌شده برای این کتاب در ۱۳ فصل با بخش‌های «سده‌های پیش از مسیح تا پایان دوره ساسانی»، «سده‌های تاریک ایران»، «سده دهم مسیحی» و در ادامه تا سده بیستم مسیحی بیان می‌کند:‌ فصل اول از سده‌های پیش از مسیح تا پایان دوره‌ ساسانی آغاز می‌شود تا به سده بیستم مسیحی می‌رسد. شروع هر فصل آغاز یک نگاه متفاوت به پیشینه‌شناسی تخت‌جمشید است. به عنوان مثال در فصل یک موزاییک‌نگاره‌ نبرد ایسوس و موزاییک‌نگاره‌ای که آن را یک هنرمند گمنام اما توانای یونانی ساخته و پرداخته، مورد بررسی قرار می‌گیرد که ماندگاری بی‌گزند این نگاره‌ نفیس نزدیک به یک سده به درازا انجامید اما در سال ۷۹ مسیحی در آتش‌فشان پمپئی آسیب دید و بخش‌هایی از آن از دست رفت. این نگاره در کاوش‌های باستان‌شناسی زیر خاکستر خفته‌ این شهر دیرپا در خانه «فاون» به دست آمد و در سال ۱۸۴۳ مسیحی به موزه‌ ملی ناپل منتقل شد. این نگاره نمایان‌گر یکی از نبردهای داریوش هخامنشی با اسکندر مقدونی است.

علی‌اصغر با بیان این‌که انتشار این کتاب آن‌هم درست در زمانِ بروز مشکلات اقتصادی بیشتر و وخیم شدن اوضاع اجتماعی به دلیل شیوع کرونا کاری دشوار بوده است، اضافه می‌کند: در طول بیش از یک سال گذشته این انتشارات همراه با به نتیجه رسیدن این پروژه بوده و در شرایطی که ناشران کمتر به فکر چاپ و انتشار کتاب‌های میراث‌فرهنگی هستند، سرانجام در بهار ۱۴۰۰ منتشر شد.

 

در پشت جلد این کتاب نفیس این‌طور آمده است: «از دیرباز تا امروز تا فرداهای بسیار دور  تخت‌جمشید این شاهکار رازی‌گری ایرانیان، مورد نگرش بسیاری از پژوهشگران، باستان‌شناسان و معماران و ایران‌شناسان بوده و خواهد بود. آنان که شیفته و دلبسته‌ این شاهکار رازی‌گری شده بودند به نگارش گزارش، نبشتن کتاب، تهیه‌ نگاره و طرح‌هایی از آن پرداختند که امروز بیش‌تر آن‌ها در دست است. هر چند نبشتار و نگاره‌های این بزرگواران که به سختی، دشواری و تنها با سخت‌کوشی تهیه شده با یکدیگر چندان هم‌خوانی و برابری ندارد، اما در پیشینه‌شناسی تخت‌جمشید بسیار ارزشمند است. در این کتاب تا آن‌جا که توان و زمان ما اجازه می‌داد، بیش‌ترین اسناد و مدارک از سده‌های نخستین پیش از مسیح تا امروز را گردآوری و به آن‌ها پرداختیم. اما بی‌گمان آن‌چه که آورده‌ایم همه نبشتار و مدارک در راستی پیشنیه‌شناسی تخت‌جمشید نیست و بر این باور هستیم  که با یاری ایران‌دوستان آن را تکمیل و دست‌کم پیشنیه‌ پژوهش یکی از صدها اثر ارزشمند ایران را پایان بریم.»

«آن قصر که جمشید …، پژوهشی در پیشنیه‌شناسی تخت‌جمشید » را اسماعیل یغمایی با همراهی سمیرا ایمنی تالیف کرده و به دلیل شرایط و مشکلات پیش روی صنعت چاپ انتشارات دادکین به عنوان انتشارات تخصصی کتاب‌های میراث فرهنگی توانسته آن را فقط در ۵۰ نسخه منتشر کند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

چرا داریوش تخت جمشید را ساخت؟

شکوه و عظمت تاریخ ایران در تخت جمشید

آثار سکونت پیروان مسیح از کلیسا تا آرامستان مسیحیان

یزد که به دیار زندگی همزیستی ادیان معروف است، روزگاری علاوه بر محل زندگی مسلمانان، زرتشتیان و یهودیان، محل زندگی پیروان حضرت مسیح(ع) نیز بوده و وجود بناهای برجای مانده از جمله دو کلیسای قدیمی، بیمارستان مرسلین و آرامستان مسیحیان در این شهر موید همین موضوع است.

یکی از جاذبه‌های کمتر دیده شده در یزد که با زندگی مسالمت آمیز ادیان الهی در این شهر نیز رابطه دارد، سکونت پیروان دین الهی مسیحیت در یزد است به طوری که آثار به جای مانده از زندگی این پیروان شامل کلیسا، آرامستان و همچنین بیمارستان مرسلین همچنان در این شهر وجود دارد.

کلیساهای یزد برخلاف دیگر کلیساهای دنیا از معماری ایرانی اسلامی و منطبق با معماری بناهای دیگر یزد برخوردار هستند و برخورداری از سازه‌ی بادگیر شاید یکی از وجوه تمایز آن‌ها با دیگر کلیساهای ایران و جهان است.

هم‌اکنون دو کلیسا از مسیحیان در یزد وجود دارد که هر دوی این سازه‌ها توسط «ناپیرمالکوم» مبلغ دینی مسیحیان پروتستان در یزد ایجاد شده است.

کلیسای مسیحیان در یزد با قدمتی متعلق به اواخر قاجار و اوایل دوران پهلوی و بعد از جنگ جهانی اول ایجاد شده است، چرا که در این دوران، جمعیت مسیحیان در ایران زیاد بود و در همین راستا نیز افرادی تحت عنوان مبلغ دینی به شهرهای مختلف ایران از جمله یزد می‌آمدند.

مقصد ابتدایی مبلغان دینی پروتستان شهرهایی مانند تهران و اصفهان بوده ولی در ادامه پای مبلغان دینی با توجه به تصمیم آن‌ها برای گسترش فعالیت‌های خود به شهرهایی مانند کرمان، فارس و یزد گشوده شده و ناپیرمالکوم به عنوان یکی از مبلغان مسیحیت به یزد سفر می‌کند. البته در این دوران تعدادی از انگلیسی‌ها که غالباً نیز مسیحی بودند در یزد سکونت داشتند.

البته اولین حضور اروپایی‌ها در یزد مربوط به افتتاح بانک شاهی در سال ۱۳۱۰ بوده که در این دوران افرادی مانند رئیس بانک شاهی، وابسته کنسولگری اصفهان در یزد، نماینده کارخانه منچستر انگلیس و نمایندگی زیگلز در یزد و همینطور بخشی از کارکنان بانک نیز اروپایی و غالباً مسیحی بودند که مبلغین پروتستان نیز به این جمع اضافه شدند.

آرامستان مسیحیان یزد لزوماً مخصوص مسیحیان پروتست نبوده و بیشتر آرامستانی برای اروپایی‌ها بوده است به طوری که رئیس بانک شاهی نیز بنا بر اسناد متعلق به زرتشتیان، پس از مرگ در سال ۱۳۱۴ در این آرامستان دفن شده است.

آرامستان و کلیساهای یزد اکنون جزو بناهایی هستند که مقرر شده تا طرحی برای مرمت و بهسازی آن‌ها در تعریف کاربری مانند موزه در نظر گرفته شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

یخچال میبد _یادگارهای یزد

یزد _شهری در دل قصه‎های هزار و یک شب

کلیسای الأقیصر رو به ویرانی است

کلیسای الأقیصر یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای جهان واقع در یکی از صحراهای عراق اکنون رو به ویرانی است.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، در عراق، کشوری با میراث غنی، یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای جهان قربانی سال‌ها جنگ، غفلت دولت و تغییرات اقلیمی شده است.

پس از آن‌که پاپ فرانسیس در ماه مارس به عراق سفر کرد، بسیاری از عراقی‌ها انتظار داشتند با هجوم گردشگران به کلیسای «الأقیصر» مواجه شوند.

اما در کشوری که سال‌ها شاهد نبرد و بحران‎‌های اقتصادی بوده، این کلیسای تاریخی نیز همچون سایر آثار تاریخی عراق مورد غفلت قرار گرفته شده است.

تمامی بقایای کلیسای «الأقیصر» را که در شهر باستانی «عین التمر» قرار دارد آجرها و دیواره‌های ویران‌شده تشکیل می‌دهند.

«زاهد محمد» که یک باستان‌شناس است معتقد است شرایط آب و هوایی، تبدیل شدن این منطقه در زمان حکومت صدام حسین به یکی از مناطق نظامی و غفلت در نگهداری و مرمت از دلایل وضعیت کنونی این کلیسا است.

شهردار «عین التمر» می‌گوید فقدان بودجه از مشکلات نگهداری از این مکان است، چراکه نگهداری از این مکان بودجه عظیمی را احتیاج دارد و این شهر چنین بودجه‌ای ندارد.

«نیپور»، شهر باستانی سومری که در عراق قرار دارد بقایای معبدها و کاخ‌های تاریخی را در خود جای داده است. بخش اعظمی از این مکان پس از سقوط صدام حسین توسط راهزنان و گروهک‌ها غارت و ویران‌ شد.

شهردار شهری که نیپور در آن قرار دارد معتقد است سرمایه‌گذاری کردن در این شهرهای تاریخی می‌تواند فرصت‌های شغلی ایجاد کند، اما به جز مسئله نگهداری و مرمت، مشکل دیگر فراهم کردن امکانات برای گردشگران است.

مقام‌های محلی نیز باران‌های متوالی را از دیگر عوامل آسیب‌دیدن اماکن تاریخی عراق عنوان کرده‌اند.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط سازمان ملل، عراق یکی از کشورها با بیشترین میزان آسیب‌پذیری نسبت به تغییرات اقلیمی است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

مرزهای عراق به روی ایرانی‌ها باز شده است؟

مسجد سامرا؛ یکی از عظیم‌ترین مساجد جهان اسلام

“دارالکلات” ایران، اولین فرصت رهایی یزد از فقر باستان‌شناسی

در حالی آغازین مراحل بررسی سایت‌های باستان‌شناسی شهرستان خاتم با دستاوردهای بسیار زیادی به ویژه کشفیات متعلق به دوران پارینه سنگی سپری می‌شود که براساس اطلس باستان‌شناسی ایران، در صورت تداوم عاملی برای رفع فقر باستان‌شناسی استان یزد خواهد بود.

«جواد میربهبودی» فرماندار خاتم در نشستی که به همین منظور روز گذشته با حضور مدیر کل میراث فرهنگی و باستان‌شناسان این سایت در فرمانداری شهرستان برگزار شد، با بیان این که در خصوص اعتبارات ملی میراث فرهنگی تاکنون هیچ حمایتی از این شهرستان نشده است، اظهار کرد: متاسفانه به نظر می‌رسد خاتم، شهرستان فراموش شده‌ای باشد.

وی با بیان این که شهرستان خاتم در دو بخش پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های قابل در حوزه گردشگری و همچنین موقعیت جغرافیایی از جایگاه بسیار مطلوبی در استان یزد برخوردار است،  گفت: این شهرستان صاحب جنگل، بافت تاریخی گسترده و همچنین ۱۲۰ قلعه تاریخی که آن را به دارالکلات ایران مشهور کرده، است.

 

این مسئول با بیان این که شهرستان خاتم نیازمند توجه ویژه برای استفاده از فرصت‌هاست، ابراز امیدواری کرد که در سال جاری در بحث بافت‌های تاریخی و قلعه ملکی این شهرستان به صورت ویژه یک سری اعتبارات ملی منظور شود.

وی به بازتابهای خبری گسترده سایت‌باستانی این شهرستان در فضای مجازی اشاره و بیان کرد: فاز اول مطالعات این محدوده و کاوش در شهر سوخته‌ی خاتم در حال بررسی است و امیدواریم این بستر که به اهتمام دکتر «محمد حسین عزیزی خرانقی» عضو پژوهشگاه باستان شناسی کشور در حال کاوش است، به ظرفیتی برای توسعه گردشگری شهرستان تبدیل شود.

 

ضعف اعتباری وزارتخانه میراث فرهنگی

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی استان نیز با بیان این که در دو سال اخیر با مشارکت ‌شهرداری اقداماتی خوبی در حوزه بافت تاریخی شهر هرات و قلعه این شهر صورت گرفته است، تصریح کرد: گردشگری صنعت تفاوت‌هاست و این شهرستان ظرفیت‌های متفاوت و قابل توجهی در این عرصه دارد.

وی با بیان این که در سنوات اخیر اطلاعات ما نسبت به برخی از قلاع این شهرستان تغییر کرده است، گفت: دستاوردهای تاریخی ما از برخی قلاع شهرستان خاتم، نشان داد که قدمت آن‌ها از آنچه تصور می‌کردیم، بیشتر بوده و بعضا متعلق به قرون اولیه و هم رده با نارین قلعه میبد است.

فاطمی به ظرفیت جنگل باغ شادی در حوزه گردشگری نیز اشاره کرد و گفت: این جنگل ظرفیت بسیار مناسبی برای تکثیر نیمه طبیعی گونه‌های خاصی مانند شیر ایرانی است که گویا قبلاً نیز در سطح سازمان محیط زیست مطرح شده و در صورت تحقق می‌تواند یک ظرفیت عظیم گردشگری برای خاتم باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی یزد با بیان این که سال ۱۴۰۰ در تهیه اطلس باستان‌شناسی کشور، سال توجه به یزد است، تصریح کرد: امیدواریم که این تغییر و تحول بتواند بسیاری از مشکلات ما در خصوص معادن و کارخانجات را نیز حل و فصل کند و با تعیین سایت‌های باستان شناسی، محدوده‌ مذکور کاملاً فریز و واگذاری مابقی برای معدن و صنعت آزاد شوند.

فاطمی با اشاره به این که وضعیت استان یزد در خصوص اعتبارات زیرساختی گردشگری بسیار ضعیف است، گفت: منابع ملی میراث فرهنگی کشور تنها ۱۴۰ میلیارد تومان است که از این اعتبار فقط حدود هشت میلیارد تومان به یزد می‌رسد در حالی که برخی وزارت‌خانه‌ها مانند بهداشت از ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار ملی برخوردار هستند.

وی با اشاره به این که باید در خصوص واگذاری ابنیه تاریخی برای مرمت به مردم در خصوص مسائل حقوقی مالکیت قلاع نیز تسریع شود، گفت: علاوه بر میراث فرهنگی، میراث طبیعی خاتم نیز باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 

خاتم، شهری با توهم گنج‌یابی

«محمد حسین عزیزی خرانقی» عضو پژوهشگاه باستان‌شناسی کشور و مدیر سایت باستان شناسی شهرستان خاتم هم با اشاره به دستارودهای جدید این کاوش‌ها، اظهار کرد: از ۲۰ فروردین، در این محدوده مستقر و فعالیت خود را در حوزه بررسی منطقه آغاز کردیم.

وی با بیان این که یزد با این کاوش از فقر باستان‌شناسی خارج خواهد شد، گفت: یزد، لکه سفیدی از کاوش‌های باستان شناسی در اطلس باستان شناسی ایران است که با این پژوهش می‌تواند از این انفعال و فقر خارج شود.

این کارشناس با بیان این که در سه سایت باستان‌شناسی این شهرستان آثاری متعلق به دوره پارینه سنگی سنگی کشف شده است، گفت: برای اولین بار آثاری متعلق به دوران پیشنهادی ۴۵ تا ۵۰ هزار سال پیش را در این محدوده‌ها کشف کردیم و البته شواهدی مربوط به استفاده از ابزارهای آهنی متعلق به تمدن چهار هزار ساله نیز در این بررسی‌ها یافت شده است.

وی با اشاره به این که مطالعات اولیه انجام و فاز اول این کاوش‌ها به پایان رسیده است، تصریح کرد: کاوش‌های باستان شناسی همانند باز کردن زخمی هستند که نیاز به ترمیم و مداوای دائمی دارند لذا اگر نسبت به کاوش‌ها اقدام می‎شود، باید هر ساله بودجه‌ای برای این حوزه اختصاص یابد.

عزیزی خرانقی نسبت به وضعیت این شهرستان در خصوص کاوش‌های غیرمجاز نیز اظهار تاسف کرد و گفت: در هیچ کجای ایران توهم گنج‌یابی به اندازه این شهرستان نیست به طوری که برخی سودجویان از آثار تاریخی نیز فارغ شده و به جان آثار طبیعی افتاده‌اند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

«بادگیر»، جرقه‌ی پایداری یزد در جهان

یخچال میبد _یادگارهای یزد

مسجد جامع یزد _موزه معماری ایران

جزیره بدون کووید در ایتالیا

پروژه «جزیره بدون کووید» برای احیای گردشگری در ایتالیا کلید خورد.

مهدی عباسی ـ کارشناس گردشگری ـ با مرور تجربه کشورها برای رونق گردشگری در دوران کرونا، از پروژه «جزیره بدون کووید» که برای گشودن جزایر کوچک به روی گردشگران به صورت ایمن آغاز شده است، گفت: هدف این پروژه، واکسیناسیون ساکنان این جزایر و در نتیجه نجات گردشگری است. «پروچیدا» اولین جزیره ایتالیا است که تقریباً تمام ساکنان آن علیه کرونا واکسینه شده‌اند. ‌

به گفته او، ۹۲ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال که در جزیره پروچیدا واقع در خارج از شهر ناپل زندگی می‌کنند، در جریان این پروژه واکسینه شده‌اند. ساکنان این جزیره با جمعیت تقریبی ۱۰هزار نفر اکثراً با جانسون و جانسون تک‌دوز واکسینه شده‌اند.

جزیره پروچیدا جایی که بخشی از فیلم ایل پستینو (پستچی) در سال ۱۹۹۴ فیلمبرداری شد، به عنوان پایتخت فرهنگی ایتالیا در سال ۲۰۲۲ انتخاب شده است. مقامات ایتالیا امید دارند واکسیناسیون ساکنان جزیره تأثیر مثبتی در این فصل گردشگری و رویدادهای پایتخت فرهنگی داشته باشد.

رسانه‌های ایتالیا همچنین گزارش کرده‌اند جزیره «ایسچیا» با حدود ۲۰ هزار نفر جمعیت مقصد بعدی در کمپین «جزیره بدون کووید» است.

عباسی، کارشناس گردشگری گفت: در سراسر ایتالیا گروه‌های اولویت‌دار به‌ویژه گروه‌های سنی در کمپین واکسیناسیون تعیین شده‌اند. اقدام برای واکسیناسیون ساکنان جزایر توریستی قبل از تکمیل واکسیناسیون گروه‌های سنی اولویت‌دار در سراسر ایتالیا باعث بروز واکنش‌های تندی شده است. هرچند درخواست شهرداران جزایر برای پروژه «جزیره بدون کوید» برای نجات فصل گردشگری مورد حمایت وزیر گردشگری ایتالیا ـ ماسیمو گراواگلیا ـ قرار گرفته است. با این حال  ساکنان شهرهای سرزمین اصلی که منبع نخست تأمین معیشت آن‌ها گردشگری است، به این طرح اعتراض کرده‌اند که اولویت‌بندی این جزایر تبعیض‌آمیز است.

ماسیمیلیانو فدریگا ـ رییس اتحادیه مقامات منطقه‌ای ایتالیا ـ با اعمال قوانین متضاد در سراسر این کشور مخالفت کرده و گفته است: ما باید به همه شهروندان نشان دهیم که در برابر دشواری‌های کرونا عدالت وجود دارد و نباید تبعیض قائل شویم.

استفانو بوناچینی، رییس یگی از مناطق ایتالیا نیز با انتقاد از این‌که امتیاز دادن به برخی از مقاصد گردشگری به دیگران آسیب می‌رساند، گفت: دولت ابتدا باید روی گذرنامه واکسیناسیون کار کند که قوانین برابر برای همه در سراسر اروپا اعمال می‌شود.

دینو آمبروسینو ـ شهردار پروچیدا؛ جزیره بدون کووید ـ نیز گفته که این جزیره و موارد دیگر نه تنها به دلایل گردشگری، بلکه به دلیل کمبود سیستم‌های بهداشتی به کمک نیاز دارند. ساکنان پروچیدا بیشتر از کسانی که در سرزمین اصلی در این اپیدمی زندگی می‌کنند در معرض خطر هستند. به عنوان مثال در صورت نیاز به یک واکنش شدید باید یک قایق آمبولانس به جزیره آورده شود.

در کارزار واکسیناسیون که در ایتالیا با جمعیت تقریبی ۶۰ میلیون نفر آغاز شده، تاکنون حدود ۲۱ میلیون دوز واکسن تزریق شده است. تعداد افرادی که هر دو دوز واکسن را دارند ۶.۲ میلیون نفر است. در پروژه واکسیناسیون سراسری اولویت با گروه‌های سنی بالاتر و پرسنل بهداشت و آموزش بوده است.

تعداد کل موارد در همه‌گیری این ویروس در ایتالیا بیش از چهار میلیون نفر و تلفات جانی ۱۲۱ هزار نفر بوده است. ایتالیا تا کنون مقررات قرنطینه را برای ورود مسافران و گردشگران تعیین کرده بود که با فرارسیدن تابستان از حذف این مقررات برای گردشگران واکسینه‌شده و بی‌خطر خبر داده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

جاذبه های گرشگری شهر زیبای ونیز در ایتالیا

معبد پانتئون در رم ایتالیا

عربستان هنوز سهمیه حج را اعلام نکرده است

رییس سازمان حج و زیارت گفت: نحوه حضور حجاج و سهمیه کشورهای اسلامی در حج تمتع هنوز از سوی عربستان اعلام نشده است.

وزارت حج عربستان پس از ماه‌ها تردید سرانجام اعلام کرد حج تمتع امسال را با حضور زائران خارجی برگزار می‌کند، اما شرایط و جزئیات بیشتری از این تصمیم را مشخص نکرده است.

علی‌رضا رشیدیان در نشست شورای برنامه‌ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تشکیل شد، اظهار کرد: با وجود ابهام در خصوص نحوه حضور و میزان سهمیه کشورهای اسلامی در حج امسال، آمادگی لازم را برای اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی داریم.

او یادآوری کرد: این سازمان سناریوهای مختلفی درمورد نحوه برگزاری حج تمتع امسال و حضور زائران ایرانی از قبل پیش‌بینی کرده و برنامه‌ریزی‌ها در بخش‌های مختلف درحال پیگیری است.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین گفت: با توجه به اظهارات اخیر مسؤولان وزارت حج و عمره عربستان و اخبار منتشرشده در رسانه‌های این کشور امید است که حج با شرایط خاص خود و با  حضور حجاج کشورهای اسلامی برگزار شود.

حج تمتع سال گذشته محدود به حضور اتباع عربستانی و اتباع خارجی مقیم عربستان برگزار شد و امسال هنوز نحوه حضور حجاج کشورهای اسلامی و میزان سهمیه آنان از سوی کشور میزبان اعلام نشده است.

معاون حج و عمره سازمان حج نیز در این نشست با بیان این‌که همچنان وزارت حج عربستان موضع رسمی خود درباره مراسم حج را اعلام نکرده است،  گفت: کشور میزبان اخیرا اعلام کرده که این موضوع در دست بررسی است و اعلام دستورالعمل‌های نحوه حضور حجاج در موسم حج و مقررات را به آینده نزدیک موکول کرده است.

اکبر رضایی افزود: با وجود این شرایط، ساختارها و الزامات در تمام بخش‌های اجرایی با لحاظ شرایط احتمالی مختلف پیش‌بینی شده است و در کوتاه‌ترین زمان آمادگی داریم برنامه اعزام زائران کشورمان را به سرزمین وحی عملی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز در این نشست خواستار مطالعات بیشتر و اطلاع‌رسانی مناسب به زائران در خصوص نحوه برگزاری حج در شرایط و ظرفیت‌های مختلف شد.

معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت هم در ادامه این جلسه، درباره سفر اخیر خود به کشور عراق،  آسیب‌شناسی انجام‌شده در خصوص اعزام زائر به عتبات عالیات و طرح‌های مختلفی که در این زمینه بررسی و آماده شده است، گزارش داد. حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی با ارائه آماری درباره خروج اتباع ایرانی به مقصد عراق در یک دوره ۲۴ روزه تا پایان شب‌های قدر، گفت: در حال حاضر آزادبرها در این زمینه فعال هستند و بدون رعایت مقررات و پروتکل‌های بهداشتی زائر به عراق می‌برند.

نواب هم در ادامه با اشاره به پیگیری‌هایی که در گذشته برای کسب موافقت نهادهای ذی‌ربط برای از سرگیری سفرهای زیارتی به عراق انجام شده است، خواهان آن شد که “بار دیگر این موضوع پیگیری و اقدام لازم انجام شود تا امکان سفر برای زائران اهل بیت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در قالب کاروان‌های زیارتی سازمان حج و زیارت به عنوان متولی امر زیارت در کشور فراهم شود”.

منبع: ایسنا

بازگشت اثر تاریخی به لیبی با کمک موزه بریتانیا

یک مجسمه تاریخی غارت‌شده با همکاری کارشناسان موزه بریتانیا به لیبی بازگردانده شد.

به نقل از گاردین، یک مجسمه تاریخی مرمرین غارت‌شده که به شکل یکی از الهه‌های یونان باستان ساخته شده است با همکاری کارشناسان موزه بریتانیا طی یک پروژه استرداد طولانی‌مدت به لیبی بازگردانده شد.

این مجسمه مرمرین که چندان دچار آسیب نشده است به قرن دوم پیش از میلاد تعلق دارد و احتمالا در مقبره‌ای در شهر «شحات» قرار داشته است.

این مجسمه درحالی که یک عروسک کوچک در دست دارد ساخته شده است، همچنین بر روی دست‌های این مجسمه دستبندهایی به شکل مار حکاکی شده است.

موزه بریتانیا نخستین‌بار در سال ۲۰۱۳ و زمانی درگیر پرونده استرداد این اثر تاریخی شد که گمرک بریتانیا از این موزه برای شناسایی هویت مجسمه‌ای که توسط ماموران در فرودگاه کشف و ضبط شده بود دعوت کرد.

یکی از کارشناسان موزه بریتانیا معتقد است ظرافت بسیاری برای ساخت این مجسمه به کار گرفته شده است و از آن‌جایی که فقط چند انگشت آن از بین رفته این مجسمه را یک اثر تاریخی سالم می‌توان محسوب کرد.

هدف از ساخت این مجسمه که گمان می‌رود «پرسفونه» یکی از الهه‌های یونان باستان را به تصویر می‌کشد قرار دادن آن در یک مقبره بوده است. به نظر می‌رسد این مجسمه به گونه‌ای در حفره‌ای در نزدیکی قبر قرار داده شده است که به نظر برسد «پرسفونه» درحال بالا آمدن از جهان زیرین است. کارشناسان معتقدند این مقبره به فرد عالی‌رتبه‌ای تعلق داشته است.

همچنین گمان می‌رود عروسکی که در دستان این مجسمه ساخته شده نمادی از یادگاری است که توسط این الهه به جهان پس از مرگ منتقل می‌شود و دستبندهایی که به شکل مار ساخته شده‌اند نیز می‌توانند نمادی از مرگ و تولد دوباره باشند.

با توجه به وضعیت این مجسمه می‌توان نتیجه گرفت این اثر مدت زیادی نیست که به طور غیرقانونی کشف شده است و احتمالا در ناآرامی‌های سال ۲۰۱۱ لیبی از کشور خارج شده است.

پس از پیگیری‌ها و ارائه شواهدی توسط موزه بریتانیا، دادگاهی در بریتانیا این مجسمه را به عنوان یکی از آثار تاریخی لیبی به رسمیت شناخت و تا استرداد این اثر تاریخی به لیبی، موزه بریتانیا مسوولیت نگهداری از آن را برعهده گرفت.

منبع: ایسنا

مرتبط:

موزه بریتانیا _دومین موزه پربازدید جهان

پل دختر کرج در فراموشی

دو ورودی پل را با سنگ بتونی بسته‌اند و میانه‌های پل را، درست جایی که سوراخ بزرگ ناشی از ریزش کف پل ایجاد شده با کیسه‌های کوچک سنگریزه محاصره کرده‌اند. زیر پل اما وضعیت بدتری از همه آن‌چه روی پل تاریخی کرج به چشم می‌خورد، دارد.

سازه قدیمی کرج که به نام پل دختر یا پل شاه عباسی هم شناخته می‌شود، پلی در ورودی شهر و نزدیکی میدان حافظ امروزی است که بعد از گذشت سال‌ها در برابر بارش‌ها دوام نیاورد و بخشی از آن ۱۵ آذر سال گذشته فرو ریخت.

اما داستان پل صفوی کرج به همین آوارها و خرابی‌ها ختم نمی‌شود. از طاق‌های زیرین آن گرفته تا آبی که دیگر در زیر پل صفوی زیبایی پل را به رخ کرجی‌ها و گردشگرانش نمی‌کشد، هر کدام داستانی را روایت می‌کنند از تاریخی که به مرور در حال تخریب است، اما این بار گویا متولیان میراثیِ البرز فرصت رسیدگی به آن را ندارند.

 

بر اساس دیده‌های خبرنگار ایسنا، علاوه بر ریزشِ بخشی از پل در همان چند ماه گذشته، پناهگاهی که هنوز برخی نشانه‌های آن در فضای داخلی پل وجود دارد هم در حال از بین رفتن است، از سوی دیگر پوشاندن بخشی از دهانه پل که می‌تواند راهی برای ورود به پناهگاه بالای پل باشد و امروز دو ورودی آن به طور کامل پوشانده شده‌ هم نشانه‌های دیگر همین بی‌توجهی است، به خصوص وقتی معتادان منطقه با تخریب آجرهای روی هم بالارفته ورودی کوچکی راه را برای خودشان هموار می‌کنند و فضای امن زیر پل را مکانی برای استراحت یا دیگر کارهای خود کرده‌اند.

از سوی دیگر بخش‌های فروریخته پل داخل رودخانه، امروز در اطراف پل جا خوش کرده‌اند و میراث فرهنگی هنوز دست کم قدمی برای حفاظت از آجرهای صفوی پل برنداشته‌ است.

چیزی بسیار متفاوت‌تر از چیزی که «اوژن فلاندن» – نویسنده و نقاش فرانسوی – در ۱۸۴۰ میلادی در سفرنامه سیاح نوشته است:‌ «شش فرسخی پیش راندیم به امامزاده رسیدیم که در طرف راست جاده قرار داشت، رسیدیم و در نزدیکش رودی جاری که پیوسته سنگ‌های سفید قبور را شست‌وشو می‌دهد. چون از قزوین بیرون شدیم، از پلی آجری که بر روی رود کرج زده شده و آبش از البرز سرازیر می‌شود، گذشتیم.» در نقاشی‌ای که او از این پل ترسیم کرده امامزاده‌ای کنار این بنای تاریخی وجود دارد، اما امروز هیچ نشانی از آن وجود ندارد.

نقاشی‌ای که اوژن فلاندن از پل صفوی کرج ثبت کرده است

یا دورتر از آن، «عبدالعلی خان ادیب‌الملک» در سفرنامه «ادیب‌الملک به عتبات» در زمان عبور از کرج این طور توصیف کرده است: «از قریه کن شمیران تا سلیمانیه (کرج) چهار فرسخ بیشتر است و همه آن دشت و صحرا به جهت گشت و تماشا در نظر از یک پارچه زمرد سبزتر. نیم فرسنگ به سلیمانیه مانده قریه کلاک است. دو ساعت به غروب مانده از رودخانه کرج گذشتم. بنه از پل رفته بودند و آب رودخانه زیاد می‌نمود.» و حتی «میرزا حسین فراهانی» در سفرنامه‌ خود به همین نام وضعیت پل صفوی کرج را این‌طور تفسیر کرده است: «از مهمانخانه شاه‌آباد به حصارک می‌رود و چهار فرسخ است و دو فرسخ که رفت به پل کرج می‌رسد، پل کرج پنج چشمه و بناء آن از قدیم است، بانی معین نیست.»

با همه این تفاسیر نباید حضور وزیر میراث فرهنگی پای این پل تاریخی را یک روز بعد از ریزش این پل فراموش کرد. علی‌اصغر مونسان در آن بازدید با بیان این‌که فرسودگی و آسیب‌دیدگی آثار تاریخی رویداد جدیدی در جهان و ایران نیست، گفت: اقدام فوری برای حفاظت و مرمت پل تاریخی کرج انجام می‌شود.

پنج ماه قبل و در زمان حضور مونسان در این روز او به رسانه‌ها گفت: «قرار است برای حفاظت از  این پل به سرعت اقدامات فوری زیر باران صورت بگیرد و به محض این‌که بارش‌ها قطع شود عملیات اصلی مرمت انجام خواهد شد ضمن آن‌که باید وزن سقف پل را کاهش دهیم تا عمر آن بیشتر شود.»

اما به نظر می‌رسد بارش‌ها در این منطقه تمام نشده که متولیان میراث فرهنگی البرز هنوز نتوانسته‌اند دستور وزیر این وزارتخانه را اجرایی کنند!

 

هر چند برخی افراد می‌گویند بازسازی و مرمت این پل در سال‌های گذشته باعث شده که شکل نخست آن تا اندازه‌ای دگرگون شود، اما با این وجود پل دختر کرج را که با نام پل سلیمانیه و پل شاه عباسی یا حتی پل صفوی کرج شناخته می‌شود سازه‌ای از دوره صفویه می‌دانند که روی رودخانه کرج ساخته شده، اما این پل بر بقایای پلی کهن‌تر منسوب به دوره سلجوقی ایجاد شده‌ که بازسازی آن در دوره صفوی به این سازه نمای پل‌های دوره صفوی را داده است. این پل تاریخی ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ به شماره ۳۵۰۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

البته برخی منابع این پل را به نام «پل خاتون» نیز می‌شناسند؛ «حمدالله مستوفی» – تاریخ‌نویس قزوینی – در  کتاب «نزهه القلوب» آورده است:‌ «از رودخانه کرج و پلی با یک طاق به نام پل خاتون یاد می‌کنند که به یادبود زبیده خاتون، همسر محبوب هارون‌الرشید، نامگذاری شده‌ است.»

پل تاریخی کرج

پل صفوی کرج در بخش خاوری شهر کرج و در ابتدای ورودی محله حصار کرج نزدیک به ۶۱ متر طول و بیش از هفت متر پهنا دارد. طاق دهانه‌های بزرگ‌تر با کمان نیم‌دایره اجرا شده ‌است، در حالی که کمان دهانه‌های طبقه دوم، به شکل جناغی است. راه دسترسی به دهانه‌های طبقه دوم، از طریق راه پله‌ای است که در دهانه کوچک جایگذاری شده‌ است. این دهانه‌ها همچنین محلی برای استراحت به ‌شمار می‌رفته است.

در سال ۱۳۳۰ شمسی با ساختن پلی در نزدیکی پل دختر که به پل سنگی (پهلوی دوم) معروف است، تردد از روی پل دختر ممنوع شد و تردد از روی پل جدید صورت گرفت. این پل به مرور زمان و بر اثر عوامل طبیعی از جمله جاری شدن سیل و ریزش باران دچار فرسودگی شدید شده و به دلیل کاهش استحکام پایه‌های آن در معرض فرو ریختن و نابودی بوده‌ است.

در سال ۱۳۸۸ بازسازی و بهسازی پل آغاز شد. برای فراهم کردن بازدید و گذر گردشگران روی این پل تاریخی و به‌کارگیری فضای پیرامون پل که دربرگیرنده رودخانه و بستری سبز است، ساماندهی روی پل انجام شد و روی پل سنگفرش شد و دو جان‌پناه در دو سوی پل و دو پلکان ورودی برای آمد و شد در دو سوی پل بنا شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

سی‌وسه‌پل از آنِ کیست؟

سفر به دل زمین با ۱٠۲ پله در غار سهولان

پل سنگی خضری و غار فارسان

تعطیلی بزرگ هتل‌های ایران

رییس جامعه هتلداران کشور در دیدار با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وضعیت حال حاضر هتل‌ها را خراب توصیف کرد و گفت: میانگین ضریب اشغال هتل‌های ایران به زیر پنج درصد رسیده است.

جمشید حمزه‌زاده در این دیدار که جمعی از نمایندگان تشکل‌های هتلداری از سراسر کشور حضور داشتند، اظهار کرد: در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ بر اساس آماری که گرفتیم میانگین ضریب اشغال‌ هتل‌ها ۲۵ درصد بود. مسافرت‌هایی که در نوروز انجام شد، گردشگری نبود. گردشگر تعریف دارد، یعنی در جایی اقامت و هزینه کند. درحالی که مردم بیشتر به دیدار اقوام و بستگان رفتند و این به گردشگری ربطی نداشته است.

او سپس به معضلاتی که با وجود این تعطیلی گریبان هتل‌ها را گرفته است، اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات ما، افزایش ۳۹ درصد حقوق کارکنان است. با توجه به این‌که درآمد هتل‌ها و مراکز گردشگری به حداقل رسیده، تأمین آن سخت است. یکی از پیشنهادها این است تا پایان کرونا، سازمان تأمین اجتماعی سهم بیمه کارمند را برای حفظ اشتغال دریافت نکند، چون اگر وضعیت موجود ادامه پیدا کند مجبور می‌شویم تعدیل نیرو داشته باشیم.

حمزه‌زاده از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست کرد کارکنان هتل‌ها با توجه به شرایط و مخاطرات شغلی که دارند، در گروه اولویت واکسن کرونا قرار گیرند.

رییس جامعه هتلداران همچنین از ناکارآمدی بسته‌های حمایتی دولت گفت و افزود: متأسفانه سازمان امور مالیاتی کشور موضوع امهال را نادیده گرفت و در ماه‌های اسفند ۹۹ و فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ برای دریافت مفاصا حساب مجبور شدیم ۱۰ درصد جریمه پرداخت کنیم، در صورتی که مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا این‌گونه نبود. در مورد بیمه نیز همین‌طور و حدود دو درصد جریمه پرداخت کردیم.

علی‌اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در پاسخ به مشکلات و خساراتی که هتل‌های ایران درحال تحمل آن هستند، گفت: فشار زیادی به جامعه هتلداران کشور وارد شده است، ما هم با توجه به شرایط اقتصادی دولت و بودجه‌ای کشور تمام تلاش خود را کردیم تا در کمیسیون‌های مختلف و صحن دولت هر کاری که می‌شود انجام دهیم و انصافا نیز انجام دادیم.

مونسان با اشاره به محدودیت‌های تعیین‌شده در دوران کرونا، اظهار کرد: موضوع کرونا و حفظ جان مردم برای ما مهم است. تمام تلاش خود را کردیم تا از ظرفیتی که وجود دارد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی استفاده کنیم. از هتل‌ها همچنان می‌خواهیم مشارکت عمده داشته باشند.

منبع: ایسنا

ارگ دولت‌آباد اسفراین، بنایی تاریخی با الگوبرداری از شهر بلقیس

ارگ دولت‌آباد در غرب روستای دولت‌آباد و در فاصله حدود ۱۴ کیلومتری جنوب شرق شهرستان اسفراین قرار گرفته است، این اثر در ارتفاعات جنوب غربی شاه جهان در میان دشت به ارتفاع حدود ۱۲۵۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

با توجه به مطالعات میدانی و کتابخانه‌ای انجام شده، این بنای باارزش مربوط به دوره قاجار بوده که در کنار مسیر اصلی جاده ارتباطی سبزوار و اسفراین واقع شده است، این اثر دارای یک ارگ حکومتی و یک بخش مسکونی است که اهالی روستا در آن زندگی می‌کردند، همچنین ارگ دولت آباد دارای برج و باروهای رفیع و گچ‌بری‌های نفیسی است.

ارگ دولت‌آباد از دو بخش تشکیل شده، ارگ که در جنوب واقع شده و با پلان تقریباً مربع شکل به ابعاد ۶۲*۶۳ متر و شارستان که در شمال ارگ واقع است به‌صورت مستطیل شکل به ابعاد ۲۳۱*۲۵۴ متر است.

ارگ حکومتی زمان‌آبادی داری چهار برج دفاعی و باروهای طویلی بوده که اطراف آن را محصور کرده و دارای یک دروازه در جبهه شمالی که به داخل شارستان باز می‌شده و  تزیینات گچی است، خوشبختانه هنوز شواهدی از این تزیینات باقی مانده است. قطر دیوارها تقریباً ۱۷۰ سانتیمتر و ارتفاع آن‌ها از کف موجود ارگ تقریباً ۶ متر است. بر روی باروهای ارگ داغه‌های مردگرد نظامی مشهود است که با مطالعات میدانی انجام شده نیز همخوانی دارد و در بالاترین قسمت جرزها، کنگره و مزغل‌ها باقی مانده است.

بخش اعظم و مهم که مردم در آن سکونت داشته‌اند در شمال ارگ واقع شده که در زمان‌ آبادی، مردم کل روستا و بناهای خدماتی و… را در خود جای داده بود.

این بخش با ۹ برج دفاعی، سه دروازه و باروهای طویل و قطور محصور شده است، دروازه‌های این بخش در جبهه‌های شمال، جنوب و شرق بوده که در حال حاضر، دروازه غربی این مجموعه خوشبختانه زیاد دچار آسیب نشده و از همه دروازه‌های ارگ و مجموعه سالم‌تر است. در کنار هر یک از دروازه‌های شارستان دو برج دیده‌بانی ساخته شده تا ورود و خروج را تحت کنترل داشته باشند که تقریباً سالم‌ترین نوع این استراتژی، در دروازه غربی کاملاً مشهود است.

بیشترین فضاهای مسکونی باقی مانده در آخرین دوره سکونت در بخش شارستان در جنوب شرقی آن بوده که تمام فضاها از خشت خام و با سقف منحنی پوشش داده شده‌ است که تنوع در نوع سقف‌ها و پوشش‌ها حائز اهمیت است چراکه استفاده از چوب کمتر به چشم می‌خورد.

طبق مطالعات میدانی و توضیحات اهالی روستا در داخل شارستان حمام و آب‌انبار و در خارج از باروی شارستان و در جبهه شمالی نیز یک آب‌انبار دیگر نیز وجود داشته که بر اثر سیل آبی که در سه دهه گذشته وارد بخش شارستان شد، این بناها و بسیاری از فضاهای مسکونی تخریب شده و مردم روستا به‌مرور زمان داخل شارستان را رها و به خارج از شارستان کوچ کرده‌اند و از آن پس روند تخریب و آسیب‌ها افزایش یافته است.

ویژگی‌های خاص اثر 

الگو برداری کامل از شهر تاریخی بلقیس اسفراین (قرار گیری ارگ در جنوب و خارج از برج و باروی شارستان) و ویژگی‌های باارزش دیگر آن، گچ‌بری و برج و باروهای سالم و اتاق‌هایی با انواع طاق‌های مختلف که با استفاده از خشت کار شده‌اند، است.

از دیگر ویژگی بارز این مجموعه خشتی طاق پوش، قوس‌ها و طاق گنبدی آن است.

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز آن می‌توان به کنگره و مزغل‌های سالم و همچنین طرح‌هایی که با استفاده از خشت در نمای برج و باروها اجرا شده که به آن روح بخشیده و از سادگی و بی‌پیرایگی خارج کرده است.

از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به گچ‌بری‌ها و شمسه‌کاری‌ها که در متون به آن‌ها اشاره شده است، اشاره کرد، از همه مهم‌تر استفاده از طاق‌هایی به اشکال مختلف که همه با خشت اجرا شده و یک مجموعه‌ای با سقف‌های گنبدی و هلالی بوده که تمام اجرای طاق‌های خشتی در این مجموعه رعایت شده است.

ارگ دولت‌آباد اسفراین با شماره ۳۱۵۲۴ در سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

شهرستان اسفراین در دامنۀ جنوبی کوه‌های آلاداغ و جنوب و غرب شاه جهان قرار گرفته و در جنوب آن نیز رشته‌کوه‌های کم ارتفاع‌تر از جمله کوه‌های جغتای وجود دارد. عمده‌ترین مراکز سکونتی، دشت اسفراین و صفی‌آباد هستند.

آثار به‌جای مانده از استقرارهای پیش‌ از تاریخی از جمله جیران تپه در شهرستان اسفراین نشان‌دهندۀ سابقه تاریخی کهن این منطقه است. اسفراین در دوره‌های اشکانی و ساسانی نیز همواره جزو ولایات مهم به شمار می‌رفته و بارها در متون تاریخی و جغرافیایی از آن نام برده شده است. در دوره اسلامی نیز اسفراین به دلیل قرار داشتن بر سر راه کاروانروی نیشابور به جرجان (گرگان) رونق خاصی یافت و بیش‌ از پیش شکوفا شد.

ارگ بلقیس در نزدیکی شهر اسفراین از جمله مهم‌ترین بقایای شهرهای دوره اسلامی است. در بیشتر منابع تاریخی متعلق به دوره اسلامی، به اتفاقات و تحولات این شهرستان تاریخی اشاره شده است.

مرتبط:

جاذبه‌های تاریخی و گردشگری اسفراین

شکوه تاریخ چندهزارساله اسفراین در ارگ بلقیس