آموزش تورگردان‌های حرفه‌ای لازمه رشد گردشگری کشاورزی

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اگر بخواهیم که گردشگری کشاورزی در کشور ما رشد پیدا کند، آموزش و تربیت تورگردان‌های حرفه‌ای در مرحله اول قرار دارد؛ چراکه شناخت آن‌ها از این صنعت گردشگری را به شکلی جذاب معرفی خواهد کرد.

حمدالله سجاسی قیداری در خصوص گردشگری کشاورزی، اظهار کرد: گردشگری کشاورزی به عنوان یکی از گونه‌های گردشگری از زمان گذشته مرسوم بوده و شهروندان به مزارعی که در آن‌ها محصول برداشت می‌شده رفته و کمک می‌کردند. لذا گردشگری کشاورزی پدیده جدیدی نیست اما در دهه‌های اخیر گردشگری کشاورزی در دنیا از حالت کلاسیک کشاورزی خارج شده و بیشتر شکل تجربه منحصربه‌فرد، تفریحی و مشارکت در کارهای کشاورزی پیدا کرده است؛ به همین دلیل اکنون در ادبیات علمی به خوبی به آن پرداخته می‌شود و علاقه‌مندان خاص خود را نیز دارد.

وی افزود: در این نوع گردشگری، گردشگران می‌خواهند به تجربه‌های متفاوتی در زمینه بازدید از جاذبه‌های گردشگری، فرایند تولید یک محصول خاص، مشارکت در فرایند فعالیت‌های کشاورزی و آشنایی با ترکیب زندگی و فعالیت در کشاورزی دست پیدا کنند. البته در شیوه جدید گردشگری کشاورزی که نسبت به گذشته تفاوت دارد این تحول ایجاد شده و بیشتر موضوع تجربه و آموزش مطرح است.

ماهیت چندگانه گردشگری کشاورزی، آن را جذاب‌تر می‌کند

استاد جغرافیا دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به مزیت‌های گردشگری کشاورزی تصریح کرد: امروزه گردشگری کشاورزی هم دارای ماهیت آرامش‌بخش برای گردشگران است، هم ماهیت یادآوری خاطرات برای افرادی که ریشه‌های روستایی داشته‌اند، دارد و همچنین برای برخی آموزشی و برخی دیگر کسب تجربه فعالیت کشاورزی است. بنابراین ماهیت چندگانه‌ای در گردشگری کشاورزی وجود دارد و این ماهیت چندگانه جذابیت آن را بیشتر می‌کند.

سجاسی ادامه داد: به طور کلی، کشورهای مختلف از طرفی بر اساس علاقه‌مندی گردشگران به گردشگری کشاورزی و از طرفی دیگر با توجه به جاذبه‌های منحصر به‌فرد کشور خود در زمینه کشاورزی، به طراحی بسته‌های گردشگری کشاورزی می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: مناطق جغرافیایی بر اساس تنوع آب وهوایی و موقعیت جغرافیایی مختلف، دارای ظرفیت‌های کشاورزی متفاوتی هستند و بر اساس آن، محصولات متنوعی کشت می‌کنند. لذا به طور کلی باید گفت که مناطق مزیت‌های رقابتی خود در زمینه گردشگری کشاورزی را باید بر اساس ظرفیت‌های مناطق خود شناسایی و بر روی آن سرمایه‌گذاری کنند. برای مثال در شرق ایران نیز زعفران محصولی لوکس است که در دنیا نیز کمیاب بوده و به عنوان جاذبه گردشگری کشاورزی به آن توجه می‌شود.

کشاورزی می‌تواند یک مزیت رقابتی خوب برای جذب گردشگران خارجی باشد

سجاسی تاکید کرد: کشاورزی جزئی از شاخص‌های تمدنی ایران به حساب می‌آید و می‌تواند یک مزیت رقابتی خوب برای جذب گردشگران علاقه‌مند خارجی باشد. بنابراین با توجه به ظرفیت تنوع کشاورزی و اقلیمی که در ایران وجود دارد، می‌توانیم در زمینه گردشگری کشاورزی فعالیت‌های بسیار خوبی انجام دهیم. همچنین می‌توانیم ترکیب بسیار خوبی بین فعالیت‌ها و ظرفیت‌های کشاورزی هر منطقه‌، با سایر جاذبه‌های گردشگری آن منطقه برقرار کنیم تا این موضوع هم به گردشگری کشاورزی و هم به رشد گردشگری عمومی کشور کمک کند. به عنوان مثال ترکیب گردشگری کشاورزی با گردشگری روستایی، قومی و فرهنگی، تاریخی و علمی ترکیب خوبی می‌شود که می‌توان هنگامی که گردشگر برای بازدید از یک محیط تاریخی و باستانی می‌رود، یک جاذبه گردشگری کشاورزی را نیز در آن موقعیت جغرافیایی پیدا کنیم و همچنین گردشگر را برای بازدید به آن مکان ببریم.

این استاد جغرافیا خاطرنشان کرد: کشاورزی در مناطق تمدنی ایران مانند اطراف بین‌النهرین که اکنون خوزستان را شامل می‌شود، برای جذب گردشگران خارجی می‌تواند به عنوان محلی که نخستین فعالیت‌های کشاورزی انسان بر روی کره زمین در آنجا رواج پیدا کرده است، جذابیت داشته باشد. حتی در شهرها و مکان‌های دیگر ایران نیز می‌توان نمایشگاه‌ها و موزه‌های دارای ابزارهای کشاورزی و شیوه‌های کشت دوران گذشته را برپا کرد و آن‌ها را برای گردشگران به نمایش گذاشت.

یکی از اقدامات مهم در حوزه گردشگری کشاورزی، آموزش کشاورزان محلی است  

سجاسی در خصوص نحوه جذب گردشگران کشاورزی بیان کرد: گردشگر کشاورزی داخلی نسبت به گردشگر خارجی درآمدزایی کمتری دارد، اما می‌تواند تعدادش از گردشگر خارجی بیشتر باشد. در هر صورت می‌توان گفت که اگر بخواهیم بر روی این دو گروه کار انجام دهیم، افزایش گردشگران کشاورزی مستلزم سه اقدام و فعالیت مهم است که شامل آموزش و آگاهی بخشی به کشاورزان محلی، افزایش شناخت و آگاهی گردشگران از جذابیت‌های حوزه کشاورزی و طراحی بسته‌های تور و آموزش تورگردانان حرفه‌ای در زمینه گردشگران حرفه‌ای می‌شود.

وی با بیان اینکه در کشور ما اغلب کشاورزان از جذابیت‌های فعالیت‌های کشاورزی برای گردشگران آگاه نیستند، تصریح کرد: بسیاری از کشاورزان کمتر از این مسئله آگاه هستند که چطور می‌توان از طریق گردشگری کشاورزی درآمد کسب کرد. افراد کمی که در این زمینه فعالیت می‌کنند نیز در مراحل ابتدایی قرار دارند؛ بنابراین باید بر روی آموزش کشاورزان و آشنایی آن‌ها با الگوهای موفق گردشگری کشاورزی در دنیا تمرکز کنیم و باعث شویم که کشاورزان بدانند باید چگونه فعالیت کنند تا برای گردشگران جذاب باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: متاسفانه در کشور ما اغلب گردشگران هم از جذابیت‌های موجود در بخش کشاورزی آگاهی بسیار کمی دارند و نیاز است که در زمینه آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها تبلیغات لازم صورت بگیرد. امر آموزش از این جهت توصیه می‌شود که تبدیل به یک گردشگر حرفه‌ای شوند و اطلاع‌رسانی از این جهت است که بدانند چه مزیت‌هایی در کشور ما وجود دارد.

سجاسی با اشاره به اینکه در زمینه تورها و بسته‌های گردشگری در کشور به صورت حرفه‌ای کارهای اندکی انجام شده است، بیان کرد: با اینکه تورهایی در حال حاضر برگزار می‌شود اما این تورها هنوز در مراحل ابتدایی هستند و به همین دلیل اگر می‌خواهیم گردشگری کشاورزی رشد پیدا کند، ابتدا باید به تربیت و آموزش حرفه‌ای تورگردان‌ها پرداخت و در ادامه معتقدم که آژانس‌های گردشگری باید به صورت تخصصی بر روی این موضوع کار کنند و در این زمینه مشتری‌یابی انجام دهند.

زعفران و گلِ محمدی، شاخص‌ترین محصولات ایران برای گردشگران کشاورزی

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در مورد اینکه چه محصولاتی در کشور ما می‌توانند برای گردشگران کشاورزی جذاب باشند، عنوان کرد: به طور کلی در کشور ما بهترین و خاص‌ترین محصولاتی که توانایی ایجاد یک تجربه منحصر به‌فرد برای گردشگران را داشته باشند، وجود دارد. برای مثال زعفران و گل‌محمدی که یکی بین‌المللی و دیگری مورد استفاده در عرقیجات است در دسته موارد گفته شده قرار می‌گیرد. چای نیز که در مناطق شمالی کشور ما در حجم زیادی کاشت می‌شود مانند کشور هند و چین مورد توجه گردشگری قرار نگرفته است. البته بازدید از مزارع زیتون، باغات میوه، پرورش گل و گیاهان دارویی نیز می‌تواند برای گردشگر کشاورزی در کشور ما جذاب باشد.

وی اضافه کرد: در حوزه گردشگری کشاورزی همچنین می‌توان بر روی گیاهان دارویی چون گل‌گاوزبان، چای کوهی، نعناع کوهی و حتی پرورش گل‌های زینتی کار کرد که برای گردشگران داخلی نیز مناسب است. در زمینه باغداری نیز به شکل مشارکت در چیدن میوه و کاشت نهال می‌توان فعالیت کرد و این فرصت بسیار خوبی برای گردشگری کشاورزی داخلی به حساب می‌آید.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: با توجه به فرایند فعالیت‌های کشاورزی، می‌توان جذابیت‌های گردشگری متنوعی را طراحی کرد، به عنوان مثال برای مرحله کشت و آماده‌سازی مزارع می‌توان یک گردشگری تعریف کرد و افرادی که علاقه‌مند هستند تا در نشاء کردن برنج، بذرپاشی و شخم زدن مشارکت داشته باشند، در این امر شرکت کنند. در مرحله بعدی در کشاورزی نگهداری و پرورش گیاه مورد نیاز است که می‌شود گردشگر در آبیاری، حرص کردن محصولات و… فعالیت داشته باشد. برداشت محصولات نیز مرحله دیگری است که گردشگر کشاورزی می‌تواند در آن فعالیت کند.

سجاسی خاطرنشان کرد: مرحله دیگری که وجود دارد، مرحله بسته‌بندی یا فرآوری محصولات است که گردشگران می‌توانند در آن نیز کمک کنند. به عنوان مثال  پس از چیدن زعفران باید گل اصلی جدا، خشک و بسته‌بندی شود که در این مرحله گردشگران می‌توانند فعالیت و کمک کنند و قطعا برای آن‌ها جذاب خواهد بود. بنابراین با توجه به فرایند کشاورزی، چهار مرحله را می‌توان تعریف کرد که گردشگران با توجه به علاقه خود می‌توانند در هر مرحله شرکت کنند، منتهی  تورگردان‌ها و کشاورزان باید بدانند که چه نوع بسته‌های گردشگری را تعریف کنند و گردشگر را به مشارکت بطلبند تا گردشگر در مزارع حضور پیدا کند.

وی با بیان اینکه اگر فعالیت کشاورزی را با دام‌پروری و آبزی‌پروری بیشتر ترکیب کنیم، جذابیت‌های گردشگری ما متنوع‌تر شده و افزایش پیدا خواهد کرد، عنوان کرد: کشاورزی با دامپروری و آبزی‌پروری عجین است و فراهم شدن فرصت بردن دام به چرا، دوشیدن شیر، تولید لبنیات و شرکت کردن در درست کردن ماست و پنیر و استخراج کره، از جمله فعالیت‌های گردشگری است که می‌تواند در ذیل گردشگری کشاورزی گنجانده شود و آن را برای گردشگر جذاب‌تر کند.

منبع: ایسنا

پیچیدگی‌های عجیب در آجرهای برج قابوس

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان با اشاره به آغاز مطالعات به منظور مرمت اصولی برج گنبد قابوس، گفت: در بررسی‌های اولیه مشخص شد آجرهایی که در این بنا بکار رفته از پیچیدگی‌های معماری خاصی برخوردار است که این سطح از دانش و مهارت در ۱۰۰۰ سال قبل موضوع عجیبی است.

برج قابوس، بلندترین برج آجری جهان است که در سده چهارم هجری قمری در زمان سلطنت شمس‌المعالی قابوس بن وشمگیر در شهر جرجان بنا شد. این برج، در تیرماه سال ۱۳۹۱ در فهرست آثار یونسکو به‌عنوان اثر جهانی ثبت شده است.

ارتفاع ساختمان برج قابوس ۵۵ متر است که با احتساب بلندی ۱۵ متری تپه، پای بست آن به ۷۰ متر می‌رسد. این بنا با نقشه ستاره‌ای شکل و گنبد مخروطی به ارتفاع ۱۸ متر است و بر روی بدنه آن ۱۰ ترک دارد و راس هر ترک نیز ۱.۶۰ متر و قاعده آن نیز ۱.۴ متر از هم فاصله دارد و محیط اصلی گنبد نیز ۳۰ متر است.

در بدنه شرقی روزنه‌ای تعبیه شده که ارتفاع آن یک متر و نود سانتیمتر است. عرض روزنه در قسمت بالا ۷۳ و در وسط ۷۵ و در پایین ۸۰ است. در ضلع جنوبی آن یک ورودی است که ۵.۱ متر عرض و ۵۵.۵ متر ارتفاع دارد. در درون طاق هلالی سر در آن، مقرنسی است که به نظر می‌رسد در مراحل نخستین پیشرفت این نوع تزئینات معماری و گچ بری است.

همه ساله با شروع فروردین ماه بوته هایی بر روی سقف این اثر جهانی سبز می شوند و منظره‌ای نامناسب را در این اثر تاریخی پدیدار می‌کنند. میراث فرهنگی گلستان طی این سالها در برنامه‌هایی موقت اقدام به از بین بردن علف‌های هرز کرده اما از سال گذشته با کمک جامعه دانشگاهی برنامه‌ای در نظر گرفته شده تا مشکل علف هرز و رطوبت به شکل اصولی برطرف شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان در این خصوص گفت: با توجه به اینکه بخشی از مشکل مربوط به علف هرز و رطوبت بنای گنبد قابوس به علت مرمتی بوده که در گذشته با اطلاعات ناکافی انجام شده، تصمیم گرفتیم که برای حفظ این گنبد اقدامی اصولی انجام دهیم و در همین راستا با دانشگاه شهید بهشتی برای تهیه طرح مرمتی این اثر قرارداد منعقد کردیم.

احمد تجری با اشاره به اینکه این تیم در گنبد سلطانیه و گنبدهایی در مقیاس جهانی نیز کارهای مطالعاتی انجام داده و صاحب تجربه هستند، بیان کرد: این مطالعات از یک ماه قبل آغاز شده و قرار است به تولید آجرهای گنبد با اصالت برج منتهی شود.

وی با اشاره به اینکه فرایند مطالعه ۹ تا ۱۰ ماه به طول خواهد انجامید، افزود: در همان ابتدای این کار مطالعاتی به موضوعات جدیدی دست یافتیم. در حدود ۵ دهه قبل مرمتی بر روی گنبد برج صورت گرفته که در آن آجرهای به کار گرفته شده با اصالت آجرهای واقعی اثر متفاوت است. همین امر باعث شده که پوشش کامل در زمان مرمت اتفاق نیافتد.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان خاطرنشان کرد: آجرهای بکار رفته در برج تاریخی قابوس صرفا آجر معمولی نیستند و دارای شکل عجیبی هستند. هر آجری دارای یک ریشه و یک پوسته است و در انتهای آن نیز شیبی در نظر گرفته شده که بر روی آجر بعدی جای می‌گیرد.

 

تجری با اشاره به اینکه همه آجرهای به کار گرفته شده در برج قابوس دارای این ویژگی هستند، گفت: تولید آجر با این پیچیدگی‌ها در ۱۰۰۰ سال گذشته کار عجیبی است و خود نیاز به یک طرح پژوهشی دارد که البته الان تیم فنی بر روی آن در حال مطالعه است. با توجه به پیچیدگی‌هایی که آجرهای گنبد قابوس دارد شاید بتوان آجرهای این بنا را نیز به ثبت ملی رساند.

وی خاطرنشان کرد: تیم فنی دانشگاه شهید بهشتی در حال آنالیز مواد به کار رفته در این آجرها شامل میزان رس و ماسه و شرایط پخت است تا نزدیک ترین آجر به بنا به دست بیاید و جایگذاری با استفاده از آن صورت گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان معتقد است که این اقدامات دریچه جدیدی از نگاه به موضوعات مربوط به گنبد قابوس را به روی ما می‌گشاید.

منبع: ایسنا

مرتبط:

برج گنبد قابوس _بلندترین برج تمام آجری جهان

آشنایی با برج رادکان در خراسان رضوی

ساخت موزه پلیس به کجا رسید؟

فرمانده انتظامی تهران بزرگ آخرین وضعیت ایجاد موزه پلیس را تشریح کرد.

پیشنهاد تشکیل موزه برای پلیس بارها مطرح شده و دستکم از حدود سه سال پیش این پیشنهاد از سوی شورای شهر تهران نیز مطرح شد. در این پیشنهاد احمد مسجد جامعی به نیروی انتظامی پیشنهاد کرد تا عمارت کلاه فرنگی که داخل مجموعه پلیس آگاهی در خیابان وحدت اسلامی قرار دارد، مرمت و بازسازی شده و به موزه پلیس تبدیل شود.

این پیشنهاد مورد موافقت اولیه پلیس نیز قرار گرفت و همان زمان، سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ هم در مصاحبه‌ای ضمن بیان اینکه پلیس مخالفتی با تبدیل عمارت کلاه فرنگی به موزه ندارد و حتی از آن استقبال هم کرده و گفته بود: «با این پیشنهاد مخالفتی نداریم؛  چرا که علاوه بر عمارت کلاه‌فرنگی، سردر پلیس آگاهی نیز از بناهای تاریخی است که البته متأسفانه آن مجموعه در حال تخریب است و لازم است برای ماندگاری این میراث گرانبها فکر جدی شود و از همین رو ما نه‌تنها با این پیشنهاد مخالفتی نداریم، بلکه از آن استقبال هم می‌کنیم.»

استقبال پلیس از ایجاد موزه‌ای به نام نیروی انتظامی از آن جهت حائز اهمیت است که این نیرو به عنوان یکی از گسترده‌ترین سازمان‌ها در کشور که بیش از یک قرن مسئولیت تامین و نظم و امنیت کشور را داراست، فضایی برای نمایش تاریخچه و دستاوردهایش ندارد. این درحالیست که بسیاری از سازمان‌ها با قدمت و گستردگی به مراتب کمتری از نیروی انتظامی نسبت به ایجاد موزه‌ای برای خود اقدام کرده‌اند.

 

سردار حسین رحیمی، رییس پلیس پایتخت درباره آخرین وضعیت ایجاد موزه پلیس که بنا بود در عمارت کلاه فرنگی ایجاد شود، گفت: ما این موضوع را دنبال می‌کنیم و اتفاقا خوب است تا فضایی فراهم شود که مردم دستاوردها و پیشرفت‌های پلیس را طی سال‌ها مشاهده کنند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه ستاد ناجا هم پیگیر این موضوع است، خاطرنشان کرد: ایجاد موزه‌ای برای پلیس در دستور کار قرار دارد و امیدوارم بزودی اقدامات بیشتری در مورد آن انجام شود. همانطور که گفتم ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

عمارت کلاه فرنگی جزو ساختمان‌های قدیمی در مجموعه پلیس آگاهی تهران بزرگ است. این مجموعه در دورانی که رضاخان فرماندهی نظامی بود، ساخته شد و بعدها در اختیار ژاندامری قرار گرفت، اما پس از تشکیل پلیس،  به مرکز پلیس  آگاهی تهران بزرگ تبدیل شد. قدمت این ساختمان به اواخر دوره قاجار می‌رسد.

منبع: ایسنا

تزئینات معماری همدان در سکوت

یک پژوهشگر و باستان‌شناس گفت: بناهای تاریخی و بقاع متبرکه همدان از نظر تزئینات وابسته به معماری فقیر هستند.

خسرو محمدی ادامه داد: تعداد زیادی از بناهای همدان از لحاظ معماری مهم و ارزشمند هستند اما به لحاظ هنر تزئینی ساده، بی‌ پیرایه، فقیر و ضعیف‌اند و قابل مقایسه با بناهای دیگر استان‌ها نیستند.

وی با اشاره به اینکه علت این اتفاق جنگ‌ها و ناامنی‌های همدان نسبت به شهرهای مرکزی کشور بوده است، تصریح کرد: همدان به طور دائم در معرض قتل و غارت بوده و به عنوان مثال در دوره صفوی مرز بین ایران و عثمانی محسوب می‌شده به همین علت تزئینات معماری توجیهی برای هنرمندان نداشته است.

محمدی شرح داد: هنرمندان این حوزه از دوره هخامنشیان به بعد بین منطقه همدان و جنوب فارس در حال رفت و آمد بوده‌اند و در حال حاضر نیز بسیاری از گچ‌برها و تزئین‌کارهای مناطق جنوبی کشور از هنرمندان استان همدان است.

این پژوهشگر بیان کرد: علاوه بر نبود امنیت کافی، سرما و یخبندان زیاد همدان هم باعث می‌شد تزئینات معماری در این خطه دوام نیاورد و این نوع تزئینات بر خلاف خود بناها فقیر باشند.

وی درباره تزئینات معماری همدان در دوره معاصر گفت: مهمترین تزئینات این دوره کاشی‌کاری‌هایی است که در بعضی از بناها از جمله شبستان شمال شرقی مسجد جامع وجود دارد که متعلق به دهه ۳۰ و ۴۰ خورشیدی و مربوط به دوره پهلوی است.

محمدی با اشاره به اینکه بقعه شاهزاده حسین(ع) نیز بنایی خشک و بی‌پیرایه است، افزود: در دوره پهلوی نمای این بنا با سنگ مرمر پوشانده شد و کاشی‌کاری‌هایی که در حال حاضر در نمای آن وجود دارد، مربوط به دهه ۷۰ است.

 

گنبد علویان استثنایی کم‌نظیر از نظر تزئینات معماری

این باستان‌شناس بنای گنبد علویان را از لحاظ تزئینات وابسته به معماری استثناء دانست و اضافه کرد: اوج هنر تزئینات وابسته به معماری همدان متعلق به تزئینات کم‌نظیر ‌آجرکاری و گچ‌بری گنبد علویان است.

وی با بیان اینکه در ۱۵ سال گذشته اتفاقات خوبی با حمایت اداره‌کل اوقاف استان، همراهی هیئت‌های امناء و کمک‌های مردمی در زمینه ‌تزئینات معماری همدان رُخ داده است، اظهار کرد: طی این سال‌ها از هنر هنرمندان آیینه‌کار و گچ‌بر استان استفاده و این هنر در همدان احیاء شده که اقدامی بی‌نظیر است.

محمدی در رابطه با تزئینات امامزاده عبدالله(ع) نیز مطرح کرد: تزئینات گچ‌بری در این بقاع متبرکه به حد اعلاء انجام شده ‌و روی آنها آئینه‌کاری‌های ظریف و زیبایی در حجم گسترده استفاده شده است که همانندی در استان همدان ندارد.

وی اضافه کرد: تزئینات سنگ روی ستون‌ها و سرستون‌ها با الهام از نمونه‌های قدیمی که در همدان بوده با مقداری آرایه‌های بیشتر استفاده شده و درهای به کار رفته نیز با هنر منبت آراسته شده و مجموعه‌ای از هنرهای ظریفه که در طول تاریخ معماری همدان وجود دارد در این امامزاده به کار رفته است.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه یکی از مهمترین تزئیناتی که از روزگار قدیم در استان همدان باقیمانده مربوط به ایوان غربی امامزاده یحیی(ع) است، گفت: آجرکاری و گچ‌بری تزئینات سازگار با آب‌وهوای همدان هستند که در تزئینات بیرونی و درونی به کار می‌روند.

مدیر روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه در بین بناهای همدان تزئینات بقعه خضر نیاز به عملیات مرمت دارد، خاطرنشان کرد: امامزاده یحیی(ع) و چند امامزاده در تویسرکان شامل تزئینات است و در بناهای غیرمذهبی نیز تزئینات نقاشی وجود دارد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

گردشگری همدان، ملودی توسعه در تراژدی کرونا

گنبد علویان همدان

شیرین سو _سفری به کریدور استان همدان و زنجان

محدود شدن سفر از بریتانیا به فرانسه

فرانسه سفرهای غیرضروری از بریتانیا به این کشور را به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونای هندی محدود می‌کند.

به نقل از گاردین، فرانسه با اعلام قوانین جدیدی به دلیل نگرانی از گسترش نوعی از ویروس کرونا که نخستین‌بار در هند کشف شده است سفرهای غیرضروری از بریتانیا به این کشور را محدود کرد.

بر اساس این محدودیت سفری جدید که از دوشنبه به اجرا گذاشته شد سفر از بریتانیا به فرانسه فقط برای شهروندان اتحادیه اروپا، ساکنان فرانسه و کسانی که دلیل موجه برای سفر دارند امکان‌پذیر خواهد بود.

این محدودیت تمامی سفرهای هوایی، زمینی و دریایی و کسانی را که واکسینه شده‌اند شامل می‌شود.

کسانی که اجازه سفر داشته باشند باید پیش از سفر آزمایش کرونا انجام دهند و پس از ورود به فرانسه نیز به مدت هفت روز در قرنطینه بمانند.

هفته گذشته نیز آلمان اغلب سفرها از بریتانیا را ممنوع کرد و حتی در صورت منفی بودن نتیجه آزمایش کرونا سپری کردن دو هفته قرنطینه را برای مسافران ورودی ضروری اعلام کرد.

اتریش نیز بار دیگر از یکم ژوئن تمامی پروازهای مستقیم از بریتانیا را ممنوع کرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

محدودیت‌های سفری در پرجمعیت‌ترین استان چین

کاهش محدودیت سفری در دانمارک

گسترش محدودیت‌های سفر هوایی در پرتغال

مغایرت توسعه بدون ضابطه بوم‌گردی با حفاظت از تنوع زیستی

مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت توسعه بوم گردی به عنوان فعالیت اقتصادی هدفمند با کمترین اثرات منفی بر زیست بوم و تنوع زیستی گفت: یکی از چالش‌های مهم در حوزه بوم‌گردی نبود استراتژی مشخص، سازوکار مناسب و استانداردها و ضوابط محلی مطابق با زیست بوم هر منطقه و استان است.

محمد مدادی در نشست مجازی که با عنوان “موانع و چالش های استفاده از ظرفیت های تنوع زیستی در توسعه بوم گردی کشور” توسط اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی محیط زیست به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی برگزار شد، گفت: بوم‌گردی در اسناد بالادستی جایگاه خاصی ندارد و در بخش ضوابط و مقررات نیز تقریبا اقدام خاصی صورت نگرفته است. از این رو توسعه بوم‌گردی بدون ضوابط و مقررات و استانداردهای اجرایی و سازو کار مناسب پایش و نظارت امکان پذیر نیست و با اصول اولیه بوم گردی – که یکی از آن‌ها حفاظت از تنوع زیستی است – مغایر است.

وی خاطرنشان کرد : ضروری است سند ملی بوم گردی کشور تدوین شود و در کنار فعالیت‌های آموزشی و فرهنگسازی، زیر ساخت‌های قانونی برای این موضوع فراهم شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی ادامه داد: بازنگری در وظایف، ساختار و اختیارات کمیته ملی طبیعت گردی، حذف فعالیت‌های موازی به‌ویژه در ثبت آثار طبیعی، نظارت بر تورهای طبیعت‌گردی، آموزش خانواده‌ها و آحاد جامعه برای تعامل صحیح با طبیعت و کلیه  اجزای تنوع زیستی، از جمله ضرورت‌های توسعه بوم گردی کشور است که متاسفانه در نبود آن‌ها، هم اکنون شاهد تخریب و تهدید زیستگاه‌ها و تنوع زیستی در قالب گروه‌های گردشگری خانوادگی، آزاد، تورهای رسمی و حتی تخصصی هستیم .

منبع: ایسنا

مرتبط:

توسعه پایدار با صنعت بوم گردی

بومگردی گزینه ای برای گردشگری در دوران کرونا

بازگشت کتیبه‌های سنگی تاریخی به دامغان+ تصاویر

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان از انتقال کتیبه‌های سنگی تاریخی شهرستان دامغان، از مخزن اشیاء تاریخی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان به موزه تاریخ شهر دامغان خبر داد.

مهدی قاسمی ۱۱ خردادماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر اظهار کرد: ۶ کتیبه سنگی تاریخی مربوط به شهرستان دامغان که در سال‌های گذشته با هدف حفظ و نگهداری، در مخزن اشیا تاریخی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان نگهداری می‌شد، به موزه دامغان منتقل شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان به آماده‌سازی زمینه نمایش این الواح سنگی در موزه تاریخ شهر دامغان اشاره کرد و افزود: این کتیبه‌های تاریخی شامل لوح سنگی مسجد قدیمی چشمه‌علی دامغان، سنگ قدیمی مربوط به امامزاده میر مطهر دشت‌بو و سنگ‌های مرمر تاریخی متعلق به چشمه‌علی دامغان است.

قاسمی با بیان اینکه خوش‌نویسی و کتیبه‌نگاری در ادوار گذشته، تأثیر شگرفی بر اندیشه‌ها و باورهای جوامع داشته، افزود: سنگ‌نوشته‌ها و کتیبه‌ها یکی از مهم‌ترین ابزار تبلیغی در ادوار مختلف تاریخی به شمار می‌رفته که در آن‌ها به مباحث فرهنگی چون مذهب، سیاست، اخلاق و نام افراد اشاره شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

مسجد تاریخانه دامغان، جواهری به ارزش تاریخ کهن ایرانیان

سفری به چشمه قلقل دامغان

گنبد خشتی دامغان

محدودیت‌های سفری در پرجمعیت‌ترین استان چین

مقام‌های چین به دلیل شیوع ویروس کرونای هندی در پرجمعیت‌ترین استان این کشور محدودیت‌های سفری جدید وضع کردند.

 به نقل از خبرگزاری فرانسه، روز دوشنبه به دنبال شناسایی موارد ابتلا به کرونای هندی در استان «گوانگ‌دونگ» واقع در چین محدودیت‌های سفری جدیدی اعمال شد، پروازها لغو شدند و هزاران نفر از ساکنان این استان آزمایش کرونا انجام دادند.

بر اساس قوانین جدید، مسافرانی که «گوانگ‌ژو» مرکز این استان را ترک می‌کنند باید نتیجه منفی آزمایش کرونا را ارائه کنند. روز دوشنبه در «گوانگ‌ژو» ۱۸ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شد. در پی این اتفاق، صدها پرواز فرودگاه بین‌المللی «گوانگ‌ژو» نیز لغو شده است.

مقام‌های «گوانگ‌ژو» دستور انجام آزمایش کرونا برای ساکنان این شهر را صادر کرده‌اند و آزمایش تعداد زیادی از شهروندان شهرهای دیگری همچون «فوشان» و «شنژن» نیز آغاز شده است.

موارد جدید شناسایی‌شده در «گوانگ‌ژو» همگی به نوعی از ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که نخستین‌بار در هند شناسایی شده‌ است.

با وجود اعمال قرنطینه‌های محدود و آزمایش‌های کرونا، زندگی عادی از اواسط ۲۰۲۰ به چین بازگشته است.

مسافرانی که از خارج از کشور به چین وارد می‌شوند باید قرنطینه طولانی را در هتل سپری کنند و قوانین قرنطینه در شهرهای بزرگ این کشور در هفته‌های اخیر به دلیل نگرانی از شیوع انواع مختلف ویروس کرونا شدت یافته است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

محدودیت‌های سفری آمریکا برای هند

محدودیت‌های سفری جدید در اسپانیا

گسترش محدودیت‌های سفر هوایی در پرتغال

ثبت خانه فقیهی زرتشتی‌نشین در بافق یزد

مدیر میراث فرهنگی شهرستان بافق در استان یزد از ثبت ملی خانه فقیهی از یادگارهای تاریخی همزیستی زرتشتیان و مسلمانان در این شهر خبر داد.

«لیلی رنجبر» در خصوص ارزش‌های معماری این بنای تاریخی بیان کرد: خانه فقیهی یکی از آثار ارزشمند تاریخی شهر بافق و یکی از معدود بناهایی است که با تاریخ ۱۵۰ ساله از یادگار هم‌زیستی زرتشتیانِ ساکن بافق و مسلمانان، به جا مانده است.

وی افزود: سبک معماری بنا نشانگر یک خانه زرتشتی نشین بوده که در مساحت ۱۸۶ متر به صورت حیاط مرکزی و با تمام جزئیات معماری زرتشتیان بنا شده است .

این مسئول تصریح کرد: این خانه در دهه‌های متاخر به مالکیت مرحوم «سید اشرف فقیهی بافقی» درآمده بوده که در سال ۹۸، کانون بافق شناسی از وروثه ایشان خریداری کرد.

مدیر میراث فرهنگی بافق با بیان این که خانه فقیهی هم اکنون در حال مرمت است، گفت: ترمیم این خانه به گسترش زیر ساخت‌های فرهنگی شهر کمک خواهد کرد.

به نقل از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بافق، این خانه با شماره ثبت ۲۴۸ در تاریخ ۹۹/۱۱/۲۱در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی – فرهنگی ثبت شده  است .

منبع: ایسنا

مرتبط:

میدان خان بافق _ یادگاری از زندیه

مسجد جامع بافق؛ فراموش‌شده یا در حال مرمت؟

کویرگردی و دیدنی ها و جاذبه های مناطق کویری

باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر باز می‌شود

مدیرکل هنرهای تجسمی درباره اقدامات در حال انجام در موزه هنرهای معاصر اظهار کرد که نورپردازی مجسمه‌های موزه آغاز شده است و ظرف یک ماه آینده با اتمام نورپردازی، درهای باغ مجسمه به روی عموم مردم باز خواهد شد.

به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، نشست خبری دو نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر تهران، روز سه‌شنبه (۱۱خردادماه) با حضور هادی مظفری (مدیرکل هنرهای تجسمی)، احسان آقایی (رئیس موزه هنرهای‌ معاصر تهران)، شهریار حاتمی (کیوریتور نمایشگاه«نهان‌ بر عیان») و امیر راد (کیوریتور نمایشگاه«پرسونا») در محل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، هادی مظفری – مدیرکل هنرهای تجسمی- درباره اقدامات در حال انجام در موزه هنرهای معاصر گفت: نورپردازی مجسمه‌های موزه آغاز شده است و ظرف یک ماه آینده با اتمام نورپردازی، درهای باغ مجسمه به روی عموم مردم باز خواهد شد و بخش دیگری از آثار موزه در معرض دید علاقه‌مندان هنر که همیشه مشتاق دیدن آن‌ها بودند قرار می‌گیرد. این کار با حمایت سازمان زیباسازی شهر تهران انجام می‌شود و بر اساس مصوبه هیات‌ مدیره سازمان زیباسازی، ساختمان موزه نیز در دستور کار نورپردازی قرار گرفته است و با این اتفاق موزه به صورت نگینی در شب‌های تهران می‌درخشد.

او با بیان اینکه برنامه یک‌ساله موزه تنظیم شده است و تا پایان سال ۱۴۰۰ هفت نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود، گفت: پیش از این هر سه ماه یک نمایشگاه برگزار می‌شد و تعداد نمایشگاه‌ها در طول سال از چهار نمایشگاه تجاوز نمی‌کرد، اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سالانه بین هفت تا هشت نمایشگاه برگزار خواهیم کرد.

مظفری ادامه داد: تا پایان تابستان کانون‌های موسیقی معاصر، نیومدیا، معماری و شهر، سینما و کانون دیزاین فعالیت خود را آغاز می‌کنند. علاوه بر این همان‌طور که وعده داده بودیم مراحل آماده‌سازی چاپ ۶ جلد کتاب نفیس موزه در حال انجام است و چاپ دو کتاب به اتمام رسیده و سایر کتاب‌ها زیر چاپ هستند. قصد داریم در مردادماه این کتاب‌ها را رونمایی ‌کنیم.

 

همچنین احسان آقایی، مدیر موزه هنرهای معاصر تهران با بیان اینکه از این پس موزه در ادوار مختلف میزبان دو نمایشگاه هم‌زمان خواهد بود، گفت: یکی از این نمایشگاه‌ها به بخشی از گنجینه موزه اختصاص خواهد داشت و دیگری یک نمایشگاه پژوهشی است. دو نمایشگاهی که به زودی آغاز به کار خواهند کرد زمان افتتاح متفاوتی خواهند داشت و به‌ این‌ ترتیب نمایشگاه «نهان بر عیان» روز ۱۸ خرداد و نمایشگاه «پرسونا» روز ۲۵ خرداد افتتاح می‌شود.

blank

پیوند علم و نگارگری در سده‌های ۸ تا ۱۱ هجری

در ادامه شهریار حاتمی، کیوریتور نمایشگاه «نهان بر عیان» گفت: این نمایشگاه حاصل یک پروژه پژوهشی است که از سال ۹۶ کار روی آن را آغاز کرده‌ام و به پیوند علم و هنر در سده‌های ۸ تا ۱۱ هجری و به صورت تخصصی در زمینه نگارگری می‌پردازد.

حاتمی ادامه داد: این نمایشگاه به صورت تخصصی بر روی هندسه تصویر کار می‌کند و هدف از این پژوهش آن بود که بدانیم هندسه دانان ایرانی چه کسانی بودند و نگارگران در آن زمان از چه علمی در کارهای خود استفاده می‌کردند. نتیجه این پژوهش نشان می‌دهد دستور زبان مشترکی در همه هنرهای ایران از نگارگری، قالیبافی، معماری و… وجود دارد که همگی ریشه در هندسه دارند.

او با بیان اینکه در این نمایشگاه ابتدا با تاریخ تصویری ۳۰۰ ساله نقاشی ایران مواجه می‌شویم، گفت: اولین کتابی که در این نمایشگاه بررسی می‌شود کتاب جامع التواریخ رشیدی است که ابتدای قرن ۸ هجری در ربع رشیدی تصویر شد. این نقطه آغاز پروژه ماست و تا شاهنامه شاه‌عباسی در ابتدای قرن یازده هجری پیش می‌رود. در بخش‌های مختلف این نمایشگاه لایه‌های متفاوت از این پژوهش در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و معرفی ریاضی‌دانان و هندسه دانان ایرانی، ابزار کار آن‌ها، رابطه هندسه درون تصویر، حضور گره در نقاشی ایران، آنالیز رنگی و… از جمله مسائلی است که در بخش‌های مختلف نمایشگاه ارائه می‌شود.

نمایش آثار موجود اندی وارهول در موزه هنرهای معاصر

امیر راد نیز درباره نمایشگاه «پرسونا» اظهار کرد: برای نمایش بخشی از گنجینه موزه تصمیم گرفتیم مجموعه‌ای از آثار اندی وارهول را بررسی کنیم. این نخستین بار است که همه کارهای وارهول که در موزه هنرهای معاصر موجود هستند در کنار هم و مستقل از سایر آثار گنجینه به نمایش درمی‌آیند. به عنوان کیوریتور پیشنهاد من این بود که وقتی قرار است آثار وارهول به تنهایی به نمایش درآید بهتر است خوانش دیگری از این مجموعه آثار برای مخاطبان ایجاد کنیم.

او با اشاره به نام نمایشگاه گفت: مفهوم کلی پرسونا تصویری است که ما در موقعیت‌های گوناگون از خودمان ارائه می‌دهیم و به معرفی خود می‌پردازیم. مانند ماسک و نقابی که بر چهره داریم. ایده خوانش آثار وارهول نیز چنین است که این آثار تکثیر پرسوناهای مختلف وارهول هستند و با خوانش دیگری از این آثار می‌توانیم به حقیقت او پی ببریم. این خوانش کمک می‌کند لایه‌هایی که به طور معمول از وارهول می‌شناسیم را کنار بگذاریم و به تصویر درست‌تر و شناخت بهتری از هنرمند و آثارش برسیم.

blank

نمایش برگ‌هایی از شاهنامه که تابه‌حال نمایش داده نشده

در ادامه حاتمی در پاسخ به سوالی در این باره که چرا باید رویداد پژوهشی با موضوع نگارگری در موزه هنرهای معاصر برگزار شود، گفت: یکی از فعالیت‌های اصلی موزه‌ها فعالیت پژوهشی است و نمی‌توان گفت چون اینجا موزه هنرهای معاصر است نمی‌توان کار غیر معاصر در آن نمایش داد. ضمن اینکه در کشور ما هیچ مکان مناسب دیگری برای ارائه این پروژه وجود  ندارد. درعین‌حال با توجه به اینکه در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران شاهنامه شاه‌طهماسبی نگهداری می‌شود ما در این پروژه توانستیم برگ‌هایی از این شاهنامه را که تابه‌حال نمایش داده نشده بودند و در ارتباط با این پژوهش هستند به نمایش بگذاریم.

 

حاتمی افزود: هدف این پژوهش معرفی علومی است که هنرمندان گذشته ما با آن در ارتباط بودند اما به‌مرور زمان استفاده از آن‌ها در هنر ایران بسیار کمرنگ شده است و آگاهی عمومی از آنچه ما اسمش را نگارگری می‌گذاریم بسیار پایین است. هنر ایران در یک دوره ۳۰۰ ساله به شکوفایی رسید و پس از آن که تحت تاثیر غرب قرار گرفت نوع نگاه هنرمندان به تصویر نیز تغییر کرد. امروزه حتی اگر هنرمندی برداشتی از هنر کهن ایران داشته باشد صرفاً برداشتی سطحی است زیرا از ریشه‌ها و اصول آن نقاشی اطلاعی ندارد. این نمایشگاه می‌تواند به هنرمندان امروز کمک کند شناخت بهتری از ریشه‌های هنر ایران داشته باشند.

سپس احسان آقایی نیز در این زمینه گفت: ما باید خوانشی از هنر گذشته داشته باشیم تا بتوانیم به هنر مدرن و معاصر برسیم، اما در ایران ورود ما به مدرنیسم با شناخت نبود. هنر کهن ما را همیشه غربی‌ها به ما معرفی کرده‌اند و در نتیجه ما نتوانستیم خوانش درستی از آن داشته باشیم که بتوانیم در هنر امروز خود از آن استفاده کنیم. کنار گذاشتن هنر کهن باعث شده است ما با هنر معاصری مواجه باشیم که هیچ ریشه‌ای در تاریخ ما ندارد و این اتفاق در هنر هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شود.

آقایی ادامه داد: در ایران هنوز بسیاری از مردم با هنر معاصر ارتباط ندارند زیرا اتصالی میان این هنر با گذشته و فرهنگ ما وجود ندارد. حتی گرته‌برداری‌هایی که هنرمندان معاصر از هنر گذشته کرده‌اند همراه با غلط‌هایی است که از سوی غربی به ما ارائه شده است. وقتی هیچ نهادی در کشور ما وجود ندارد که چنین فعالیت پژوهشی انجام دهد، موزه هنرهای معاصر به عنوان یک نهاد پژوهش محور باید این غلط‌ها را اصلاح کند تا هنرجویان و هنرمندان بتوانند با سابقه هنری کشور آشنایی پیدا کنند و آن را در هنر معاصر استفاده کنند.

blank

راد نیز درباره این موضوع بیان کرد: اگرچه نام این موزه، هنرهای معاصر است اما آثاری که در گنجینه موزه وجود دارد کارهای مدرنیستی است و در زمان فعلی دیگر آثار معاصر نیستند. حال ما قصد داریم از کارهای مدرنیستی یک خوانش معاصر انجام دهیم. در نمایشگاه نهان بر عیان نیز همین اتفاق می‌افتد و از یک امر کلاسیک یک خوانش معاصر ارائه می‌شود. این کاری است که در رویدادهای پژوهشی موزه‌های بزرگ دنیا انجام می‌شود و آن‌ها به خوانش های معاصر از دوره‌های مختلف هنری می‌پردازند.

او درباره جایگاه کیوریتوری و نوع فعالیتی که در نمایشگاه پرسونا انجام شده است، گفت: کیوریتور به طور مشخص ایده‌ای دارد که می‌خواهد آن را به دیگران منتقل کند و به واسطه آثار هنری که در اختیارش هست می‌تواند این کار را انجام دهد. یکی از ابزارهای کیوریتور در موزه‌ها ایجاد فضا است، یعنی تبدیل کردن یک مکان به فضایی برای انتقال ایده. این کار می‌تواند با استیتمنت ها، نحوه چینش آثار و… انجام شود. یکی از کارهای رایج در تمام موزه‌های سراسر جهان این است که یک خوانش جدید از مجموعه آثار یک هنرمند قدیمی اتفاق می‌افتد. بنابراین قرار نیست که در این نمایشگاه‌ها اثر جدیدی ارائه شود بلکه چگونگی چینش آثار در کنار هم و پیشنهاد برای نحوه خوانش این مجموعه، نگاهی است که کیوریتور ارائه می‌دهد.

راد افزود: در این نمایشگاه ۷ اثر از وارهول به نمایش درمی‌آید که البته بعضی از آن‌ها پورتفولیو و خود شامل چند اثر هستند. کتاب پژوهشی این نمایشگاه نیز حاوی جستارهایی است که توسط گروه نویسندگان به سرپرستی آیدا مرادی آهنی، نوشته شده‌اند.

 

مظفری نیز در سخنانی بار دیگر بیان کرد: برای هر دو نمایشگاه کتاب‌های پژوهشی نیز منتشر می‌شود و محمدرضا اصلانی، فرح اصولی و شهریار حاتمی شورای هنری نمایشگاه نهان بر عیان هستند.

او همچنین درباره مرمت موزه نیز توضیح داد: موزه‌ها موجودی زنده هستند و عقیده دارم کار مرمت موزه هیچ‌وقت تمام نمی‌شود، بنابراین همیشه باید کارهای لازم برای ایجاد شرایط بهتر در موزه را انجام داد. یکی از وظایف دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد در سال ۱۴۰۰ این است که سیستم اطفای حریق موزه را تغییر داده و سیستم‌های جدید و به روز را نصب کند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

باغ موزه مینیاتور در تهران

همراه با باغ موزه «هفت تنان» به دنیای سنگی‌ها در شیراز بروید