توسعه پایدار با صنعت بوم گردی

توسعه پایدار با صنعت بوم گردی

بوم گردی ظرفیتی جدید در گردشگری خراسان رضوی است که مسافر خسته از زرق وبرق زندگی صنعتی و ماشینی امکانی می‌یابد تا زیر آسمان صاف و پرستاره روستا، با پدیده‌های بکر فرهنگی و طبیعی مناطق مختلف استان آشنا شود.

 با رونق بوم گردی در خراسان رضوی مردم این استان می‌توانند از فرهنگ، آداب ورسوم وآیین‌های بکر و دست نخورده مناطق مختلف، غذاهای سالم و طبیعی، نحوه فعالیت روستائیان، صنایع دستی زنان و مردان روستانشین و مناظر طبیعی زیبا و دیگر جاذبه‌های گردشگری این مناطق بهره‌مند شوند.

رشد ۱۵۰ درصدی اقامتگاه‌های بوم‎گردی

در همین خصوص مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به ایسنا گفت: تاکنون برای ۱۱۰ اقامتگاه بوم‌گردی موافقت نامه اولیه صادر شده و حدود ۷۵ اقامتگاه دارای پروانه بهره برداری و مشغول فعالیت هستند.

ابوالفضل مکرمی‌فر همچنین افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۲۰ اقامتگاه بوم گردی در استان خراسان رضوی افتتاح شده که رشدی بیش از ۱۵۰ تا ۱۶۰ درصدی داشته و تاپایان امسال نیز ۴۰ اقامتگاه بوم گردی دیگر افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون گردشگران و حتی مردم محلی استقبال بسیار خوبی از اقامتگاه‎های بوم گردی داشته‌اند، اظهار کرد: مردم ترجیح می‎دهند بیشتر در بوم‎گردی‎ها اسکان پیدا کنند و از فضاهای معماری، سنتی و غذاهای بومی‎محلی استفاده کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به اینکه رویکرد مردم نسبت به بوم‎گردی‎ها تغییر کرده است، عنوان کرد: گردشگران خارجی از بوم‎گردی‎های خراسان رضوی به خصوص آنهایی که در محل آثار تاریخی و جاذبه‎های طبیعی هستند استقبال بسیاری دارند.

وی گفت: بوم‎گردی‎ها به توزیع گردشگر و ثروت در استان خراسان رضوی و جذب گردشگر بیشتر که روز به روز در حال افزایش است کمک خوبی می‎کند.

مکرمی‌فر همچنین با بیان اینکه اقامتگاه‎های بوم گردی موجب ماندگاری مسافران در این استان شده‎اند، اظهار کرد: ورود حدود ۳ میلیون گردشگر خارجی به خراسان رضوی موجب شده برخی اقامتگاه‎های بوم گردی حتی برای ۶ ماه آینده رزرو باشند.

وی با اشاره به اینکه براساس آمار موجود بیشتر گردشگران اروپایی از بوم‎گردی‎های استان خراسان استقبال می‎کنند، افزود: اکنون ۳۴۰۰ روستا در استان خراسان رضوی داریم که ۱۷ روستای آن هدف گردشگری هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اعلام اینکه ۳۰ تا ۵۰ درصد روستاها ظرفیت ایجاد اقامتگاه‎های بوم گردی را دارند، تصریح کرد: در برخی روستاها حتی امکان راه‎اندازی چندین اقامتگاه‎ بوم‎گردی وجود دارد.

وی عنوان کرد: یکی از مزایای استان خراسان رضوی برخورداری اکثر روستاها از زیرساخت‎هایی همانند جاده، برق، آب و گاز است و این موجب شده بتوانیم گردشگر را به سمت روستاها و بازدید از جاذبه‎های تاریخی فرهنگی سوق دهیم.

مکرمی‌فر بیان کرد: وجود آثار بسیار در زمینه جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، آئینی و طبیعی در خراسان رضوی موجب شده بتوانیم از این ظرفیت‎ها در راستای ایجاد بوم‎گردی استفاده کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طی سال گذشته تسهیلات کم بهره به اقامتگاه‎هایی که درخواست داشتند تخصیص داده شد، گفت: همانند سال گذشته نیز امسال هم برای هرچه زودتر به بهره‎برداری رسیدن اقامتگاه‎های بوم گردی مساعدت‎هایی در زمینه تسهیلات کم بهره و تسریع در صدور مجوز و موافقت اصولی شده و خواهیم داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، عنوان کرد: سال جاری کلاس‎های آموزشی در زمینه نحوه میهمان نوازی برگزار می‌شود، همچنین استانداردهای بوم‎گردی را امسال در برنامه داریم تا خدمات خوبی از سوی بوم‎گردی‎ها به گردشگران داده شود و مردم ترغیب شوند که سفرهای بیشتری داشته باشند.

توسعه مبتنی بر امکان سنجی‎ها

ایجاد اقامتگاه بوم گردی به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری، قابل توجه دوستداران گردشگری و طبیعت گردی استان است و سودآوری، ایجاد اشتغال، معرفی ظرفیت‌ها و فرهنگ و سنت بومی منطقه را برای هم سرمایه گذار و هم گردشگر به دنبال دارد.

یک کارشناس اقامتگاه‎های بوم‎گردی، گفت: هرچند مخالفتی برای توسعه اقامتگاه‎های بوم‎گردی وجود ندارد، اما توسعه باید مبتنی بر امکان سنجی‎ها باشد.

رضا یوسفی افزود: به رغم اینکه وظیفه داریم برای ایجاد اشتغال در این حوزه به طور جدی ورود داشته باشیم، اما از سویی نباید به هر درخواستی که ملاک‎های اولیه را نداشته باشند پاسخ دهیم.

وی عنوان کرد: انتظارات مسؤولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از اقامتگاه‎های بوم‎گردی به نسبت روزهای اول بیشتر شده و اکنون بر آموزش توجه جدی‌تری دارند.

این کارشناس حوزه گردشگری با تاکید براینکه هر اقامتگاه بوم‎گردی باید برنامه خود را در بخش آموزش اعلام کند، اظهار کرد: اکنون در کنار کمیت به کیفیت اقامتگاه بوم‎گردی بسیار توجه می‎شود.

وی با اعلام اینکه گردشگری در استان خراسان رضوی جلوه‎های متنوع‌تری را پیدا کرده است، عنوان کرد: اکنون در شهری مانند کاشمر طی یک سال اخیر هفت اقامتگاه بوم‎گردی فعالیت‎ خود را آغاز کرده‎اند که بر آموزش آنها توجه جدی می‎شود.

یوسفی با بیان اینکه اگر گسترش اقامتگاه‌های بوم‎گردی در روستاها بر اساس یک الگوی مبتنی بر امکان سنجی باشد نه تنها آسیبی برای روستاها نخواهد بود بلکه یک فرصت ارزشمند است، افزود: نباید به اقامتگاه‌های بوم گردی صرفا به عنوان یک بنگاه اقتصادی نگاه کرد بلکه باید تلاش شود نگاه فرهنگی بر مسائل اقتصادی حاکم شود.

وی با اشاره به اینکه در اصول و قواعد بوم‎گردی حفاظت از محیط زیست و فرهنگ روستا در اولویت اول قرار دارد، گفت: اگر رقابت در بین اقامتگاه‌های بوم‎گردی سالم باشد عرصه پیشرفت و توسعه افزایش خواهد یافت.

این کارشناس اقامتگاه‎های بوم‎گردی، ادامه داد: با وجود اینکه برخی روستاها از جاذبه‌های بسیار زیادی برخوردار هستند، اما ناشناخته مانده‎اند ولی راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‎گردی در روستاها موجب معرفی این پتانسیل‎ها به گردشگران شد.

وی تصریح کرد: هرچند راه‎اندازی اقامتگاه بوم گردی شرایط خاصی ندارد، اما باید تلاش ‎شود افراد با دانش و شناخت بیشتری به این مقوله ورود کنند.

اقامتگاه‎های بوم گردی سرآغاز رونق گردشگری

بوم گردی از جمله صنایعی است که با توسعه آن در روستاها و تقویت زیرساخت‌های گردشگری می‌توان رونق اقتصادی خاصی به روستاها بخشید.

در همین خصوص یک فعال حوزه گردشگری با تاکید بر ارائه آموزش‎های لازم برای مسؤولان اقامتگاه‎های بوم‌گردی، گفت: باید برای برگزاری دوره‎هایی توسط متخصصان ویژه مسؤولان اقامتگاه‎های بوم گردی تلاش بیشتری شود.

حسن قربانی با بیان اینکه مسؤولان اقامتگاه‎های بوم‌گردی باید بر اهمیت آموزش پی‌برده و برای آن هزینه کنند، افزود: امیدواریم در روستاهای هدف گردشگری با همکاری نهادهایی از جمله بخشداری، بنیاد مسکن، دهیاری‎ها و دیگر نهادهای مرتبط کلاس‎هایی برگزار شود.

وی حفظ بافت و معماری روستا را بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: اقامتگاه‎های بوم گردی سرآغاز رونق گردشگری در روستاها هستند.

قربانی با اشاره به اینکه اقامتگاه‎های بوم گردی در توسعه اقتصادی روستاها نقش بسیار حائز اهمیتی دارند، گفت: اگر اقامتگاه‎های بوم گردی با مشارکت جامعه محلی باشد شاهد مدل توسعه پایدار در روستاها خواهیم بود.

وی با اعلام اینکه عدم شناخت جامعه محلی از صنعت گردشگری موجب شده بر آموزش توجه بیشتری داشته باشیم، بیان کرد: یکی از جلوه‎های زیرساخت نرم برای اقامتگاه‎های بوم گردی آموزش است.

این فعال گردشگری با بیان اینکه با تلاش‎ بیشتری باید زیرساخت‎های بوم‎گردی را تا مرحله‎ ارزشمندی فراهم کنیم، عنوان کرد: منطقه ترشیز یکی از مقاصد جدید و بکر در گردشگری کوهستان و کویر برای گردشگران داخل و خارج از کشور است.

وی با تاکید براینکه باید تاثیر اقامتگاه‎های بوم گردی در فضای روستایی از آنچه اکنون است در خصوص مسائل اقتصادی و به خصوص فرهنگی بیشتر شود، گفت: با توسعه گردشگری پایدار و برای سفر به مناطق دیدنی و بکر، نیاز به محل‌هایی برای اسکان در این نقاط احساس شد که برای تحقق این مهم طی یک سال گذشته خوشبختانه اقامتگاه های بوم گردی متعدد در روستاهای مختلف منطقه تاسیس شد.

وی اظهار کرد: بوم گردی با ایجاد فرصت پیشرفت و توسعه اقتصادی می‌تواند به عنوان جایگزینی برای سایر منابع درآمد برای مردم منطقه محسوب شده و از روی آوردن افراد محلی به راه های دیگر کسب درآمد مانند فروش زمین های کشاورزی و بهره برداری بی‌رویه از منابع طبیعی جلوگیری کند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *