اهمیت مرمت و ایمن‌سازی بازار وکیل

بازار وکیل شیراز یکی از آثار معماری باقیمانده از دوره زندیه به شمار می‌رود که در کنار مسجد و حمام وکیل و موزه پارس، مجموعه تاریخی ارزشمندی را تشکیل داده است؛ طی سال‌های گذشته به دلایل مختلف مشکلاتی در مورد بنای بازار وکیل و لزوم آسیب شناسی و رفع مشکلات و مرمت نقاط دارای اشکال سازه، نظرات مختلف مطرح شده است.

در گذشته بارها، موضوع ایمنی بازار به لحاظ تامین امکاناتی برای اطفا حریق و امدادرسانی در صورت وقوع حوادث، از سوی کارشناسان و مسئولان سازمان آتش‌نشانی مطرح و رسانه‌ای شد و پیش از آن، مباحثی در خصوص وضعیت ناایمن شبکه برق داخلی بازار از یک سو و نبود کانال مشترک خدمات شهری، از سوی شورا، شهرداری و متولیان توزیع برق شیراز، تذکر داده شده بود.

به دنبال پیگیری‌های هیئت امنای بازار وکیل و همکاری شرکت توزیع نیروی برق شیراز و میراث فرهنگی فارس، اقداماتی پیرامون طرح ایمن‌سازی شبکه برق بخش از بازار وکیل جنوبی، عملیاتی و در بازه‌های زمانی مختلف موضوع احداث یک کانال مشترک خدمات شهری برای قرار گرفتن خطوط توزیع آب، مخابرات و فاضلاب نیز مد نظر قرار گرفت.

آخرین بار مهرماه سال ۹۶، جلسه‌ای با هدف بررسی مشکلات ایمنی بازار وکیل با حضور معاون گردشگری استانداری و مسئولان میراث فرهنگی وقت فارس و مدیران آتش‌نشانی و برق و نمایندگان کسبه بازار وکیل برگزار و موضوعاتی مد نظر قرار گرفت و زمانی برای احصاء و رفع مشکلات نیز تعیین شد.

رئیس کمیسیون سومین حرم اهل بیت (ع) شورای شهر شیراز در روزهای اخیر و در واکنش به پر مخاطره بودن سقف بازار تاریخی وکیل و احتمال ریزش و ایجاد آسیب‌های مالی و جانی برای متملکین و عموم مردم، خواستار مرمت، بازسازی و احیاء این بنای تاریخی شد.

رضا محمدیان خاطرنشان کرد که شورای اسلامی شهر شیراز، با مشارکت شهرداری شیراز و سازمان میراث فرهنگی (به نمایندگی از دولت) و سایر مالکان واحدهای تجاری این مجموعه تاریخی، بازسازی این مکان را در اولویت امور قرار دهند.

او پیشنهاد کرد که شهرداری شیراز با ارائه راهکارهای حقوقی به سازمان میراث فرهنگی برای تامین اعتبار از طریق این مجموعه و ایجاد توافق نامه‌ای دو جانبه در راستای تسریع در این امر و بازسازی این مجموعه اقدام لازم بعمل آورد.

محمدیان همچنین مشارکت مالکان واحدهای تجاری این بازار را برای تعمیرات محوطه داخلی، بدنه سازی متناسب با بافت تاریخی و قدیمی شهر، به لحاظ زیبا سازی و منظر شهری امری ضروری دانست.

حفظ و نگهداری بناهای تاریخی و مرمت آنها یکی از موضوعات بسیار مهمی است که در شیراز به دلیل تعدد متولیان این بناها، همواره با مشکلاتی مواجه بوده است؛ هم اینک در شیراز، بخشی از بناهای تاریخی ارزشمند در اختیار بخش خصوصی به عنوان بهره‌بردار بوده و بخشی نیز تحت مدیریت اوقاف و امورخیریه قرار دارد؛ از دیگر سو، برخی بناهای با اهمیت و ثبت شده نظیر باغ ارم، نارنجستان قوام و …. در اختیار دانشگاه شیراز بوده و عمارت عفیف آباد تحت مدیریت ارتش و بعضی دیگر مانند باغ دلگشا و … زیر نظر شهرداری شیراز اداره می‌شود.

اگرچه اقدامات مرمتی در همه بناهای تاریخی که دارای شماره ثبت ملی یا جهانی است، باید حتما با اطلاع و اجازه و تحت نظارت کامل اداره کل میراث فرهنگی برنامه‌ریزی، اجرا و مدیریت شود.

منبع: ایسنا

پیش ثبت‌نام اربعین متوقف شد

همزمان با اعلام موافقت دولت عراق برای حضور ۳۰ هزار زائر ایرانی در مراسم اربعین، پیش ثبت‌نام اربعین متوقف شد. بنا براعلام کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین قرار بود پیش ثبت‌نام از امروز آغاز شود.

سازمان حج و زیارت که از سوی ستاد اربعین، مسؤولیت اعزام زائران را به عهده دارد، در اطلاعیه تازه‌ای اعلام کرد: «با توجه به اخبار واصله در خصوص تصمیم دولت عراق مبنی بر تخصیص سهمیه ۳۰ هزار نفری برای جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در مراسم اربعین و صرفاً تعیین مرز هوایی برای اعزام و ضرورت لزوم آگاهی از جزییات و شرایط مدنظر کشور عراق و نحوه اعزام مشتاقان، مقرر شد که ثبت‌نام “فعلا” متوقف شود تا تصمیم طرف عراقی در ستاد مرکزی اربعین، بررسی و در خصوص آن تصمیم‌گیری و اعلام شود.»

اطلاعات تکمیلی درباره ثبت‌نام اربعین، از سوی کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) به اطلاع متقاضیان رسانده می‌شود.

کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین پیش از آن‌که تصمیم دولت عراق درباره اربعین اعلام شود، اطلاعیه داده بود که پیش ثبت‌نام از زئرانی که دو دُز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند از روز دوشنبه (۱۵ شهریورماه) آغاز  می‌شود که به دنبال اطلاعیه جدید، امروز سایت ثبت نام اربعین باز نشد.

کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی عراق علاوه‌بر سهمیه ۳۰ هزار نفری که برای ایران تعیین کرده، ورود به این کشور را “فعلا” به دریافت ویزای قطعی و معتبر و سفر از طریق مرزهای هوایی، مشروط کرده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آغاز پیش‌ثبت‌نام اربعین و اعلام شرایط

بلاتکلیفی اربعین؛ ایران آماده، عراق در سکوت

چنبره وعده‌های توخالی بر بزرگترین غار قوری قلعه

۴۵ سال از کشف قوری قلعه، بزرگترین غار آبی آسیا توسط چند زمین شناس انگلیسی می گذرد. غاری زیبا و شگفت انگیز در دامنه کوه شاهو که محققان فرانسوی تخمین زده اند حدود ۶۵ میلیون سال پیش متولد شده است.

غار اعجاب انگیز قوری قلعه با همه دالان های عجیب و غریبش، کریستال های سفید و براق، قندیل هایی آویزان به مانند چلچراغ و تالارهای بی نظیرش تا یکی دو دهه پیش گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند. گردشگرانی که تنها می توانستند حدود ۵۰۰ متر از فضای داخل غار را ببیند، اما همین مسیر اندک هم آنقدر شگفتی و زیبایی داشت که علاقمندان زیادی را به خود جذب می کرد.

این غار با همه شکوه و عظمتش و زیبایی بی حد و اندازه اش و واقع شدن در نزدیکی سه شهر گردشگرپذیر جوانرود، پاوه و روانسر می رفت تا به یکی از قطب های گردشگری کرمانشاه تبدیل شود، اما کمی مدیریت، تبلیغات و زیرساخت می خواست که در این سالها به چشم ندید.

بیش از یک دهه قبل مجموعه غار قوری قلعه به منظور حفاظت و ساماندهی به شرکت توسعه گردشگری به عنوان یک شرکت خصولتی واگذار شد و امید بود تا با تدوین طرح جامع گردشگری و اجرای برخی پروژه های گردشگری این زیبای کمتر شناخته شده را به یکی از مناطق گردشگر پذیر تبدیل کند.

اجرای طرح های گردشگری متنوع با حضور سرمایه گذاران از حدود پنج سال پیش به صورت جدی‌تر مطرح شد تا جایی که مدیرکل وقت میراث فرهنگی استان در کارگروه گردشگری سال ۱۳۹۶ از تعریف ۲۸ پروژه برای این مجموعه گردشگری خبر داد و یکسال بعد نیز مدیرعامل وقت شرکت توسعه گردشگری استان تعداد پروژه های طرح شده در قوری قلعه را از ۲۸ به ۱۴ پروژه رساند و گفت: در طرح جامع گردشگری قوری قلعه اجرای ۱۴ پروژه توریستی از جمله طرح زیپ لاین، سورتمه کوهستان، پارک کودک، کمپینگ های ویلای جنگلی با استفاده از مصالح بومی، هایپر مارکت بین راهی و… دیده شده که با اجرای این طرح ها شاهد تحول گردشگری بزرگی در مجموعه قوری قلعه خواهیم بو د و در نظر داریم با اجرای این پروژه ها زمان حضور گردشگران در مجموعه تفریحی و نوریستی قوری قلعه را افزایش دهیم.

با روی کار آمدن مدیریت جدید مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری قول های دیگری هم برای بهتر شدن شرایط قوری قلعه داده شد، تاجایی که حامدسپهری در پاییز سال ۱۳۹۷ در گفت و گویی خبر از اجرای فاز دوم توسعه غار قوری قلعه داد و اعلام کرد: تاکنون حدود ۱۶ پروژه برای اجرایی شدن در این مجموعه لکه گذاری کرده‌ایم که پس از انجام مقدمات لازم کار واگذاری آنها به سرمایه گذاران را آغاز خواهیم کرد.

حالا چندسالی از وعده های ایجاد زیرساخت های گردشگری مختلف برای غار قوری قلعه می گذرد، اما هیچکدام به بار ننشسته و قوری قلعه کماکان روزهای سرد و کم فروغ خود را سپری می کند.

آنطور که معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان می گوید، این اداره کل در سالهای گذشته تلاش کرده تا بتواند از طریق بازپرس گیری مجموعه قوری قلعه از شرکت توسعه گردشگری، آن را از شرایط بغرنجی که به آن دچار شده بود، خارج کند، اما معاون عمرانی استاندار سابق کرمانشاه مانع از این کار می شد.

علی اصغر رشنو اظهار کرد: قوری قلعه یکی از مناطق نمونه گردشگری استان کرمانشاه بود که متاسفانه در ادوار قبل به شرکت توسعه به عنوان یک شرکت خصولتی واگذار شد، درحالی که این شرکت نیمه دولتی امکان اجرای پروژه های گردشگری را در این منطقه نمونه گردشگری نداشت و باید به شرکت خصوصی واگذار می شد تا امکان اجرای پروژه ها را در آن داشته باشد.

وی اضافه کرد: در زمان استاندار پیشین کرمانشاه نامه ای از سوی وزارتخانه برای ایشان ارسال شد که در آن قید شده بود که شرکت توسعه گردشگری وجاهت قانونی لازم را برای اداره این مجموعه گردشگری ندارد، اما حمایت آقای نیک کردار معاون استاندار پیشین از شرکت توسعه گردشگری مانع از انجام  این کار شد، حتی در یکی از کارگروه های گردشگری دستور حذف قوری قلعه از مناطق نمونه گردشگری به منظور اینکه شرکت توسعه بتواند این مجموعه را کماکان در اختیار داشته باشد را داد و در جلسه مصوب شد و قرار براین بود در هیات دولت نیز این مصوبه مورد بررسی و تصویب قرار گیرد که البته هنوز هم اجرایی نشده است.

معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان با تاکید براینکه شرکت توسعه گردشگری تاکنون در غار قوری قلعه که یکی از بهترین پتانسیل های استان است هیچ سرمایه گذاری انجام نداده، اعلام کرد: اگر این روند همینطور ادامه پیدا کند، آسیب های زیادی متوجه غار خواهد شد، کمااینکه هم اکنون هم نور پردازی های غیراستانداری که در غار وجود دارد، باعث تشکیل جلبک های سبز در غار شده که این مسئله به اکوسیستم غار صدمه می زند، درحالیکه نور استاندارد آن به شکلی باشد که مانع از فتوسنتز در غار شود.

وی در ادامه با بیان اینکه از چندسال پیش اجرای تعدادی پروژه در این مجموعه  گردشگری در دستور کار قرار گرفته، عنوان کرد: براساس طرح و نقشه قرار بود بخشی از زمین های منابع طبیعی که در اطراف مجموعه بود را در اختیار شرکت توسعه قرار دهند که از طریق سرمایه گذار در آنها پروژه داشته باشد، اما متاسفانه پس از واگذاری آنها را به مردم دادند و غرفه هایی احداث شد که طبق طرح و نقشه نبود و آلودگی بصری را در مجموعه بوجود آورد.

رشنو با تاکید براینکه اگر شرکت توسعه گردشگری متولی غار قوری قلعه نبود، این غار به یکی از بهترین مجموعه های گردشگری ایران تبدیل می شد، گفت: متاسفانه طی سالهای گذشته هرنقطه گردشگری استان که به این شرکت واگذار شده، چون سرمایه گذاری نداشته به جای آبادانی به سمت ویرانی رفته که از جمله می توان به سراب نیلوفر تا یکی دو سال پیش، کاجستان بیستون، هتل لاله بیستون که در حال حاضر هر بخش آن را به یک نفر واگذار کرده اند و سد شیان و دره اژدها اشاره کرد.

وی  به تعریف ۱۶ پروژه گردشگری برای قوری قلعه در سالهای اخیر اشاره کرد و افزود: باتوجه به طرح جامع تعریف شده برای قوری قلعه مقرر شد که این ۱۶ پروژه توسط شرکت توسعه گردشگری در قوری قلعه اجرایی شود، اما متاسفانه به واسطه ناتوانی این شرکت این پروژه‌ها هنوز روی کاغذ مانده است.

معاون سرمایه گذاری گردشگری استان اضافه کرد: شرکت توسعه گردشگری به عنوان متولی مجموعه قوری قلعه نه خودش در این مجموعه سرمایه گذاری می کند و نه سرمایه گذاری را جذب می کند و همین مسئله رکورد و خواب عمیق این منطقه زیبای گردشگری را به همراه داشته است.

در پایان باید گفت، غار قوری قلعه با روستای پلکانی و هدف گردشگری که در کنارش دارد، در گذشته نه چندان  دور یکی از مناطق مهم گردشگرپذیر استان بود که اکنون درحالی که اورامانات جهانی شده و در آینده سیل گردشگران را به این منطقه خواهیم داشت، قطب بودن خود را در گردشگری از دست داده و مسئولین استانی باید به فکر چاره ای برای آن باشند.

تلاش خبرنگار ایسنا جهت گفت و گو با مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری استان درخصوص مشکلات غار قوری قلعه تا لحظه ارسال این خبر بی نتیجه بود. ایسنا آمادگی دارد نظر مسئولین شرکت توسعه گردشگری را نیز منعکس کند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

«قوری قلعه»، شگفتی و زیبایی بی‌انتها

بدون ویزا به عراق نروید

دولت عراق اعلام کرده در اربعین فقط مرزهای هوایی را به روی زائران باز می‌کند و آن‌ها را بدون ویزا نمی‌پذیرد.

نهادهای داخلی و کنسولگری عراق اعلام کرده‌اند برخلاف سال‌های گذشته، ویزای انفرادی برای زائرن اربعین صادر نمی‌کنند و صدور ویزا در فرودگاه‌های این کشور متوقف شده است. عراق پیش‌تر در بخشنامه‌ای از شرکت‌های هواپیمایی درخواست کرده بود مسافران بدون ویزا را به عراق منتقل نکنند.

بنا بر اظهارات سخنگوی سازمان هواپیمایی، تنها شرکتی که مجوز صدور ویزا همزمان با صدور بلیت سفر به عراق را داشت، شرکت هواپیمایی «العراقیه» بود که از ابتدای هفته، این شرکت رسما صدور ویزا را متوقف کرده است.

دفتر نخست‌وزیری عراق نیز مدتی قبل، با ارسال بخشنامه‌ای به وزارت کشور عراق، تنها مرجع ذی‌صلاح را که عهده‌دار مسؤولیت ورود و خروج زائران و گردشگران خارجی به این کشور است، سازمان گردشگری اعلام کرد. بنابراین، درخواست ورود گروه‌های زیارتی و سیاحتی تنها به سازمان گردشگری زیرمجموعه‌ وزارت فرهنگ عراق محول شده و فقط شرکت‌های گردشگری مجاز و مورد تایید این سازمان می‌توانند برای ورود و خروج گروه‌های گردشگری و زیارتی اقدام کنند.

بر همین اساس، سازمان حج و زیارت با عنوان کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد پیش ثبت‌نام از متقاضیان این سفر را از روز دوشنبه پانزدهم شهریورماه آغاز می‌کند و زائران اعزامی را به افرادی محدود کرده که دو دُز واکسن کووید را تا ۱۹ شهریورماه تزریق کرده باشند.

بنابر اعلام کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی ، نخست‌وزیر این کشور با ورود ۳۰هزار زائر ایرانی و ۱۰هزار زائر از کشورهای عربی و سایر کشورها برای شرکت در مراسم اربعین موافقت کرده است. عراق سال گذشته اربعین را به صورت داخلی و بدون زائران خارجی برگزار کرد.

دولت عراق تاکید کرده که ورود زائران در اربعین امسال، فقط از طریق مرز هوایی و الزاما با داشتن تست منفی پی‌سی‌آر که حداکثر ۷۲ ساعت از تاریخ آن گذشته باشد، امکان‌پذیر است.

سازمان حج و زیارت نیز از مردم خواسته است با توجه به بسته بودن مرزهای زمینی، به هیچ وجه به مرزهای زمینی مراجعه نکنند.

همچنین فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در اطلاعیه‌ای از زائران ایرانی که قصد دارند در مراسم اربعین شرکت کنند، خواسته است قبل از دریافت ویزای معتبر این کشور، برای رزرو بلیت پرواز به این کشور اقدام نکنند.

منبع: ایسنا

نامه ضرغامی به وزیر بهداشت درباره واکسیناسیون

عزت‌الله ضرغامی در نامه‌ای به وزیر بهداشت، درخواست کرد واکسیناسیون فعالان و مشاغل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اولویت قرار گیرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در توئیتی نوشت: «امروز در نامه‌ای به وزیر محترم بهداشت، خواستار اولویت در واکسیناسیون عوامل حوزه‌های ماموریتی وزارتخانه شدم.

اهمیت سلامتی در مراودات اجتماعی و ضرورت حمایت از این بخش مهم اقتصادی و خدماتی به‌ویژه گردشگری را هم حضوری تشریح کردم.

از ایشان به دلیل موافقت و دستور اجرایی‌شان تشکر می‌کنم.»

وزارت بهداشت چهارشنبه گذشته (۱۰ شهریورماه) مشاغل جدیدی را که واکسیناسیون آن‌ها در مهرماه با اولویت انجام می‌شود، اعلام کرد که هتلداران در فهرست این مشاغل اعلام شد.

پس از آن، معاون گردشگری به ایسنا گفت: طی صحبتی که با آقای رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا داشتم، تایید کرد که علاوه‌بر هتلداران، همه فعالان و مشاغل مرتبط با گردشگری که قبلا مصادیق آن به وزارت بهداشت اعلام شده است، در ردیف این گروه جدید قرار گرفته‌اند که پس از احراز هویت شغلی از طریق ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت و تایید از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، واکسیناسیون آن‌ها در مهرماه آغاز می‌شود.

در هفته‌های گذشته، گروه کوچکی از هتلداران در تعداد انگشت‌شماری از استان‌ها، در هماهنگی با استانداری‌ها تزریق واکسن کووید را آغاز کرده‌اند، اما همچنان طیف گسترده‌ای از هتلداران و دیگر مشاغل گردشگری از جمله راهنمایان و راننده‌های گردشگری، بومگردی‌ها، همچنین، موزه‌داران، راهنمایان موزه، سایت‌ها و محوطه‌های تاریخی و هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی و هنرهای سنتی که در ۱۹ ماه گذشته کسب و کارشان دچار رکود و یا تعطیل شده است، محروم از واکسن کرونا هستند.

منبع: ایسنا

خانه‌های مسافر غیرمجاز در چنگال پلیس یزد

معضل خانه‌های مسافر در محدوده‌هایی که با تمرکز زیرساخت‌های درمانی و پزشکی روبرو بود، امروز با برخورد نیروهای انتظامی و نظارت بیش از پیش روبرو شده است.

بلوار طالقانی و محله اکبرآباد جزو محلاتی هستند که به علت تمرکز زیرساخت‌های درمانی مانند مطب پزشکان و کلنیک‌های متعدد و بیمارستان‌هایی مانند مرکز ناباروری یزد همواره یکی از نقاط شلوغ یزد هستند که با هجوم مسافران غیربومی و بیماران روبرو می‎شوند.

چند سالی است که در حوالی این مناطق خانه‌های مسافر بیشتر رونق گرفته‌اند و تمایل به ایجاد خانه‌های مسافر غیرمجاز نیز در این مناطق بیش از پیش افزایش یافته‌است به طوری که برخی از مردم بخشی از خانه‌های خود را بدون در نظر گرفتن استاندارد به خانه مسافر تبدیل می‌کنند و با قیمت‌های مختلف و خدمات غیراستاندارد در اختیار مسافران غیربومی قرار می‌دهند.

این مسئله امروز نه تنها بازتاب منفی در ابعاد مختلفی را برای یزد داشته بلکه اقشار متعددی خصوصا فعالان گردشگری، هتلداران، صاحبان اقامتگاه‌های مجاز و حتی مردم محلی را نیز متاثر کرده است به طوری که امروز یکی از دغدغه‌های گردشگری سلامت رفع این معصل در یزد است.

در این خصوص، رئیس پلیس استان از پلمب پنج خانه مسافر متخلف در محله «اکبرآباد» و بلوار «طالقانی» در شهر یزد خبر می‌دهد.

سردار «عباسعلی بهدانی‌فرد» با اعلام این خبر اظهار می‌کند: طرح بازدید از خانه های مسافر در یزد، در راستای ارتقای امنیت اجتماعی، به مرحله اجرا گذاشته شد.

وی ادامه می‌دهد: در راستای اجرای این طرح، ماموران پلیس اداره نظارت بر اماکن عمومی از ۱۱ خانه مسافر در محله اکبرآباد و بلوار طالقانی یزد بازدید و پنج خانه مسافر متخلف را که اقدام به اسکان مسافران به صورت غیرمجاز کرده بودند، پلمب کردند.

رئیس پلیس استان یزد در پایان خاطرنشان می‌کند: در این دوره از بازدیدها آموزش‌های لازم در خصوص رعایت نکات انتظامی و بهداشتی نیز به واحدها ارائه شد.

البته یکی از نگرانی‌های امروز جامعه گردشگری از رکود گردشگری راه افتادن گردشگری غیرمجاز و زیرزمینی در پناه کرونا و محدودیت‌های سفر است که البته بارها از سوی فعالان گردشگری و متولیان امر مطرح شده است.

گردشگری سلامت و سفر درمانی‌های یزد که بنا به ضرورت افراد اتفاق می‌افتند، از ظرفیت‌های مهمی درا ین حوزه محسوب می‎شوند که نگران کننده هستند.

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد نیز چندی پیش به مشکلات گردشگری یزد ناشی از شیوع کرونا اشاره کرده بود و گفته بود: در صورت همراهی نکردن دستگاه‌های مختلف قطعاً گردشگری یزد کاملاً ورشکسته خواهد شد و در این حین نیز نگران رونق گردشگری غیرمجاز زیرزمینی در یزد هستیم.

گردشگری زیرزمینی و فعالیت غیرمجاز خانه‌های مسافر امروز تهدیدی نه تنها برای اقتصاد بلکه برای سلامت یزد است و اگر متولیان هر دو حوزه سلامت و گردشگری و همچنین نیروهای نظارتی در این باره اقدام نکنند، تبعات آن شامل حال مردم خواهد شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ماجرای راهروهایی زیرزمینی خانه‌های تاریخی یزد چیست؟

یزد؛ شهر قنات، قنوت و قناعت

اصالت و صلابت مسجد پامنار سبزوار

یک پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی گفت: مسجد چنانکه از نامش مشخص است در اصل محل سجده و نماز است، اما اگر به تاریخ برخی از مسجدها همچون مسجدالنبی، مسجدالاقصی، مسجدالحرام، مسجد جامع اصفهان و مسجد گوهرشاد بنگریم درخواهیم یافت که مسجد از ابتداء شکل‌گیری علاوه بر جنبه عبادی، کارکرد آموزشی، سیاسی، اجتماعی و هنری نیز داشته و از آنجا که محل گردهمایی مسلمانان بوده، از سویی تصمیمات بزرگی در آن اتخاذ می‌شده است.

رجبعلی لباف خانیکی با اشاره به گونه‌های مختلف مساجد اظهار کرد: مسجدها دو گونه بوده‌اند؛ مساجد معمولی که جایگاه برگزاری نمازهای پنجگانه بودند و مساجد جامع یا جمعه که علاوه بر ادای نمازهای عید، مسائل و مشکلات مسلمانان نیز در آن‌ها طرح و بررسی می‌شده و به دلیل ازدحام و حضور قاطبه مردم شهر در مسجد، گاه رویدادهای بزرگی مانند اجرای حد مجرمین، پناه آوردن مردم به آن‌ها در مواقع بروز سوانح طبیعی رخ می‌داده است. از همین رو مساجد جامع گاه آسیب‌پذیر نیز می‌شدند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در پناه مردم به مساجد در زمان جنگ‌ها، دشمنان در تعقیب آنان به مسجدها هجوم می‌بردند و نه تنها مردم را اسیر کرده و به خاک و خون می‌کشیدند، بلکه مسجد یا پناهگاه آن‌ها را نیز ویران کرده و یا به آتش می‌کشیدند. همانند غزها که مردم را در مسجد منیعی نیشابور قتل‌عام کرده و مسجد مطرز را به آتش کشیدند.

این پژوهشگر و باستانشناس خراسانی گفت: به استناد کتاب مجمل‌التواریخ و القصص، «غزان یکباره حشر آوردند و اغلب مردمان از زنان و کودکان در مسجد منیعی گریختند و غزان تیغ در نهادند و چندان خلق در مسجد کشتند که میان خون ناپیدا شدند». مسجد پامنار یا مسجد جامع سبزوار نیز از جمله این نوع مساجد بود که در صحنه پرالتهاب تاریخ سبزوار شاهد رویدادهای مختلف خونینی بوده است.

لباف خانیکی خاطرنشان کرد: مسجد کنونی پامنار احتمالا در آغاز نیمه دوم قرن نخست هـ.ق به عنوان «مسجد جامع سبزوار» ساخته شد.  آن مسجد از جمله مساجد شبستانی و از نوع «خراسانی» بود که به شیوه «رازی» همانند مساجد فهرج یزد و جامع اصفهان ساخته شد. در آن گونه مساجد یک فضای ستون‌دار شبستان مانند در سمت قبله، یک صحن وسیع در سمت شمال شرق و رواق‌هایی در دو سوی شرق و غرب مسجد را شکل می‌دادند.

وی با اشاره به مصائبی که بر مسجد جامع سبزوار در کتاب تاریخ بیهق یاد شده، ادامه داد: مسجد آدینه قصبه سبزوار در روزگار حمزه‌بن آذرک‌الخارجی خراب گشته و مردم برای نماز جمعه و اعیاد خسروجرد به آنجا می‌رفتند. بعد از آن واقعه، زنی ریسنده هزینه تجدید بنای مسجد جامع را تقبل کرد و مسجد تجدید بنا شد. «امیر احمدبن عبدالله‌ خجستانی» دستور داد برای آن منبری از چوب آبنوس بسازند که نام احمد خجستانی به تاریخ ۲۶۶ بر آن نوشته شده است.

 

این پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی گفت: گویا مسجد خیلی دوام نیاورده، زیرا نوبتی دیگر «امیر ابوالفضل زیاری» در تاریخ ۳۷۰ هـ.ق مسجد را به عمارت تبدیل کرد و در سال ۴۲۰ هـ.ق «خواجه امیرک دبیر» مناره‌ای بر آن ساخت و آن مناره بر اثر زلزله‌ای در سال ۴۴۴ هـ.ق فروافتاد. معمار که قصد تجدید بنای مناره را کرده بود، کمی از مناره را مجددا تجددی بنا کرد. یک سال تجدید بنا را متوقف کرد تا تا نشست کند و سپس مناره را کامل کرد. آن مناره که در سال ۴۴۵ هـ.ق ساخته شد تاکنون باقی است. آن مناره از نوع مناره‌های جنبان همانند منارجنبان اصفهان و نمادی از فناوری و بهره‌گیری از علم فیزیک در هزار سال پیش بوده است.

لباف خانیکی اظهار کرد: در حال حاضر مسجد جامع قدیم سبزوار با وسعت ۳۵۰ مترمربع که به «مسجد پامنار» معروف است، در حاشیه خیابان بیهق سبزوار و بر یک شبستان و صحن و ورودی واقع است. منار کهن مسجد یا همان منارجنبان به ارتفاع ۲۳ متر در زاویۀ شمال‌غربی مسجد قرار گرفته و بر بدنه آن با خط آجری «بسم الله الرحمن الرحیم، محمد ، علی، فاطمه، حسن و حسین» نوشته شده است.

وی افزود: مسجد جامع سبزوار در طول حیات خود تغییر و تحولات فراوان یافته که آخرین تغییرات آن کاشیکاری سردر و نمای پایه‌های ایوان ورودی مسجد ظاهراً مربوط به سال ۱۳۷۲ است. همزمان بر دو طرفه ورودی مسجد نیز بخشی از سوره انسان بر روی کاشی نقش بسته است.

این پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی بیان کرد: اگرچه از مسجد جامع اکنون تنها مناره آجری آن برجای مانده ولی اصالت و صلابت آن کافی است که هر ساله تعداد زیادی گردشگر به خاطر دیدار و آشنایی با فناوری منارجنبان‌ها از آن خطه تاریخی و عالم‌خیز بازدید کرده و با مفاخر معماری ایران از نزدیک آشنا می‌شوند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

مسجد و مقبره شیخ برخ، قدیمی‌ترین بنای دوره اسلامی در قشم

مسجد جامع دماوند؛ شبستانی باشکوه یادگار سلجوقی

ریگان، سرزمین کوه و کویر

ریگان یکی از شهرستان‌های شرقی استان کرمان و دارای دو نوع آب و هوا است، آب و هوای گرم و خشک با دمای ۵۶ درجه و آب و هوای معتدل کوهستانی با دمای ۲۳ درجه که در نوع خود بی‌نظیر است. این شهرستان یکی از مناطق شرقی استان کرمان است که با برخورداری از دو اقلیم متفاوت دارای مناطق خوش آب و هوایی است که این مناطق بکر و زیبا همچنان در کویر می‌درخشد و مامنی برای استراحت گردشگران خسته از کویرگردی شده است. ۳۰درصد شهرستان ریگان را مناطق کوهستانی احاطه کرده و این همنشینی کوه و کویر در کنار چشمه‌های جوشان با آب گوارا و خنک که بدرقه گردشگران داخلی و خارجی و ساکنان پرتلاش و خستگی‌ناپذیر است سیمای جذاب و طبیعت دل‌انگیزی را ترسیم کرده است.

مقبره شاه خورشید

این منطقه در روستای جزان خاص از توابع ریگان واقع شده فاصله آن تا شهر قدیم ریگان ۵۰۰ متر و بنا به صورت مربع در اضلاع ۷/۵ ×۷/۵ متر ساخته شده است و گویا به دختر بهمن بن اسفندیار تعلق دارد.

ویرانه‌های شهر قدیمی ریگان

در ۵ کیلومتری جنوب‌غربی محمدآباد ریگان خرابه‌های شهر دیده می‌شود که متعلق به قبل از اسلام بوده و تاریخ دقیق آن مشخص نیست بنای آن شهر را به بهمن‌بن اسفندیار نسبت داده‌اند.

ریگان

قلعه دهگود

این قلعه واقع در روستای دهگود در مجاورت روستای بمبویان نواحی جنگل کهورد دردو کیلومتری شهرریگان قرار دارد. قدمت قلعه دهگود تاریخی به قبل از صفویه برمی‌گردد. این قلعه به نحوی ساخته شده است که می‌توان جنگل کهور منحصربه‌فرد را از بالای برج آن نظاره‌گر بود.

تپه‌های شنی

مهم‌ترین جاذبه گردشگری ریگان تپه‌های شنی این شهرستان است که به عنوان بزرگترین تپه‌های شنی جهان شهرت دارند و مکان مناسبی برای توریست درمانی است. نکته قابل توجه در خصوص این تپه‌ها خاصیت درمانی آن است بطوریکه بسیاری از گردشگران از استان‌های مجاور کرمان و بقیه استان‌های کشور برای درمان بیماری‌های خود به این تپه‌ها پناه می‌آورند و گرمای این تپه‌ها را نسبت به آب گرم‌های مختلف ارجح می‌دانند.

گردشگران با حضور در این تپه‌ها و با کندن چاله و خوابیدن در میان شن‌ها به تدریج گرمای شن‌های کویر را جذب بدن خود می‌کنند. شن درمانی برای درمان درد زانو به‌خصوص درد مفاصل و حتی لاغری مفید است.

ریگان

این تپه‌ها محل برگزاری مسابقات شترسواری، موتورسواری، ماشین‌سواری و همچنین پیاده‌روی بر روی شن هم هستند. بهترین موقع روز برای رفتن به بالای تپه‌ها قبل از ظهر و تا نزدیک عصر است زیرا در این مکان حیرت‌آور بادها با سرعت زیاد در حال وزیدن هستند و با توجه به منطقه جغرافیایی که در بیابان است هوا بسیار سرد و تنها عامل گرم‌شدن انسان در بالای ۷۵متر ماسه شنی خورشید است ولی باز هم بستگی دارد چه موقع از سال به اینجا سفر کنید.

وجود آبشارها، چشمه‌سارها و قنوات مناطق کوهستانی جلوه‌ای به یاد ماندنی در این شهرستان ایجاد کرده است. هر چه به مناطق کوهستانی ریگان نزدیک می‌شوید، عطر گیاهان دارویی مثل آویشن، درمنه، کلپوره و کسرک انسان را به وجد می‌آورد.

منبع: میراث آریا

مرتبط:

مرنجاب _قلب تپنده کویرهای ایران

ماهان، نوایی آهنگین در خطه کویر

مسجد و مقبره شیخ برخ، قدیمی‌ترین بنای دوره اسلامی در قشم

معماری مساجد قشم آمیزه‌ای از معماری «ایرانی – اسلامی» است. تزئینات مناره‌ها و تعدد گنبدها، اغلب ساده و بدون کاشی‌کاری‌های معماری مرسوم هستند. همچنین استفاده از مصالح و روکش‌کاری‌های دیوارها و ستون‌ها، همگی هویت ویژه‌ای به‌عین مسجدها بخشیده است. از دیگر ویژگی‌های مساجد قشم، می‌توان به‌عدم وجود بادگیرها و گاه حذف گنبدها؛ برخورداری از بخش‌های زمستانی و تابستانی؛ استفاده مناسب از مصالح بومی و هماهنگی‌های محیطی و نیزعدم بهره‌گیری از تزئینات فزاینده در شبستان و ساختمان آن‌ها اشاره‌کرد.

موقعیت مسجد

مسجد و مقبره شیخ برخ در روستای کوشه، از توابع دهستان «رمکان»، بخش مرکزی شهرستان قشم، در استان هرمزگان واقع‌شده است. روستای کوشه در ارتفاع ۲۵ متری از سطح دریا و در موقعیت ۲۷ درجه و ۱۴دقیقه عرض شمالی و ۵۶ درجه و ۵۱ دقیقه طول شرقی واقع‌شده است. این روستا از شمال به روستای کاروان، از جنوب به روستای جی‌جیان، از غرب به روستای گربه‌دان و از شرق به روستای تم سنتی منتهی‌می‌شود.

تاریخچه بنا

مسجد و مقبره شیخ برخ در روستای کوشه را به‌احتمال از بناهای دوران عمر، خلیفه دوم، بشمار آورده‌اند و به‌احتمال‌زیاد، این بنا قبلاً آتشکده بوده است. ساختمان اولیه مسجد در سال‌های اولیه اسلامی و در خلال فتح جزایر و بنادر ایران، به دست عمرو بن عاص و به امر او در روستای کوشه قشم ساخته‌شده است. این مسجد یک بار در سال۲۴۴ هجری تعمیر و در سال۷۳۶ هجری براثر زلزله، ویران‌شده است.

مسجد و مقبره شیخ برخ در سال ۷۳۷ هجری توسط سلطان فتح‌الله نواده سلطان محمود غزنوی که احتمالاً از پادشاهان «هرمز» یا «لارستان» بوده، تجدید بناشده است. افسانه بسیار دل‌نشینی درباره این مسجد سینه‌به‌سینه نقل‌شده است: «در اثر زلزله‌ای ویرانگر، اکثر بناهای جزیره قشم با خاک یکسان شد، ازجمله عبادتگاه و زاویه زاهدی گوشه‌نشین بنام شیخ برخ. بعدها، کشتیبانی که از آفریقا آمده بود در دریا دچار طوفان سهمگین شد و پیش خود نذر کرد که اگر از این مهلکه جان سالم به دربرد، زاویه و مسجد شیخ برخ را در روستای کوشه بازسازی کند. طوفان سهمگین کشتی او را در سواحل نزدیک همین روستا، به گل نشاند و او از چوب‌های دکل کشتی خود، مسجد و زاویه شیخ برخ را بازسازی کرد و بر تخته ورودی به‌خط نسخ خام نام شیخ و تاریخ تجدید بنای مسجد را حک کرد«.

حمد ابراهیم کازرونی، متخلص به نادری، در کتابش، به مسجد یا مساجد روستای کوشه اشاره نکرده است، درحالی‌که به تعداد مساجد روستاهای دیگر قشم پرداخته و در توصیف روستای کوشه، تنها به آب شرب و زراعت آن اکتفا کرده است. به نظرمی‌رسد، با توجه به سال تألیف این کتاب (۱۲۵۰تا ۱۲۶۴ ه– ق) این مسجد متروکه بوده است. پس از زلزله سال ۱۱۱۰ هجری، زلزله دیگری در سال ۱۳۰۱ ه– ق، این جزیره را لرزاند و ۳۱ ده و مسجد را خراب کرد (سدیدالسلطنه، ۱۳۷۱:۳۴۰) ملاسلیمان خمیری، متخلص به مسافر، علاوه بر ذکر اسامی روستاها و دهات ویران‌شده، به روستای کوشه نیز اشاره‌کرده است، ازجمله در ابیات زیر:

«لافت» ویران شد، جزیره شده خراب

«بهل» کن در جمله آنان حساب

نی بنای مسجد و منبر، بماند

هیچ‌چیزی، جز خاکستر، نماند

سی‌ویک ده، با چهل مسجد، خراب

مردمان بی‌توشه و بی‌زاد و آب

شهر «کوشه» با سراوان، گربه‌دان

بی‌جیان و بی‌ریان و توریان

سید محمدعلی هاشمی رمکانی در یادداشتی که برای احمد اقتداری فرستاده، نوشته است: «مسجد و گنبدی وجود دارد در مغرب قریه کوشه بنام مسجد (برخ) شیخ الاسود نیز گویند و شیخ برخ پیری است که آنجا آسوده است، تاریخ بنا و تعمیر مسجد در لوحی به خط کوفی نوشته‌شده بود و روی دروازه مسجد نصب بوده و یکی از مشایخ جناح بستک آن را خوانده و به زبان عربی ترجمه نموده است.»

در کتاب بندرعباس و خلیج‌فارس ذیل عنوان «زیارت شیخ برخ الاسود و مسجد قدیمِ» چنین آمده است: «قریه کوشه بر وزن توشه از قراء جزیره قشم از طرف شمال به مسافت ۴ میل جنوب دریا واقع‌شده است، به مسافت هفت میل شرق و محاذات قریه گوردین واقع‌شده است. در خارج و اتصال به قریه کوشه مسجد قدیمه‌ای دیده‌می‌شود که چند بار مرمت‌شده و باز مخروبه است. در درون مسجد عرض آن ۲۸ فیت (۸/۵ متر) و طول آن ۴۲ فیت (۱۲/۸ متر) و ارتفاع ۲۰ فیت (۶ متر) می‌شود، دو ایوان که یکی از آن‌ها مسقف است، جلو مسجد بناکرده‌اند. در خارج و قبله مسجد بقعه‌ای است قدیمِ. دور بقعه ۷۰ فیت (۲۱ متر) می‌شود. در آن بقعه مقبره‌ای است به عرض ۴ فیت (۱/۲۰ متر) و طول ۱۰ فیت (۳ متر) و ارتفاع یک فیت (۳۰ سانتی‌متر)، آن را مدفن برخ الاسود معروف به جواهر دانند، از اولیا الله بوده و کرامات زیادی به او نسبت می‌دهند و چهار لوح چوبین متعلق به مسجد اطراف محراب آویخته شده، [در] سردر مسجد نصب بوده است، حروف الواح شاید سابقاً برجسته، و با خط قریب به ثلث است. موجب نگارش آن کتاب بنیان مسجد در حدود ۲۴۴ بوده، در نصف‌النهار ۲۶ رمضان ۷۳۶ از حدوث زلزله منهدم شده است، به امر یکی از شاهزادگان جزیره هرمز یا لارستان که ولایت آن حدود را داشته، مرمت‌شده، در ماه رجب سال بعد، از ترمیم فراغت یافته، آمر عبدالله علیشاه نواده محمود بوده است، این‌که شاهزاده قیدشده نظر بر این است که در کتیبه موقع درج اسم پدر چنین نگاشته شده است (بن الملک الاسعد) کلمه الاسعد بر زنده‌ها خطاب کنند. پس روشن می‌شود که امر کننده ترمیم، از شاهزادگان بود و پسر پادشاه بوده است. اینکه احتمال داده شد شاید از شاهزادگان لارستان بوده باشد، نظر به نقطه‌ای قریب لافت که به علاءملک موسوم است. علاءملک در القاب ملوک لارستان دیده می‌شود. آخرین ملوک لارستان ابراهیم ثانی علاءملک بود و جزیره قشم تقریباً حدود لارستان واقع می‌شود در آن زمان بسط ناحیه لارستان تا به دریا و بندر خمیر منبسط بود، ملوک بنی قیصر و آل طیبتی که زمامداران قشم بودند، منقرض‌شده بودند، احتمال نسبت به ملوک هرمز هم به واسطه قرب جوار قشم وهرمز است. ممکن است مدفن شیخ برخ بر وزن برج در حدود سال ۲۴۴ موجود بوده که احتراماً این مسجد را آنجا بناکرده‌اند « (سدید السلطنه، ۱۳۴۲:۶۷۷؛ اقتداری، ۱۳۴۸:۷۹۴-۷۹۷)

سید محمدعلی هاشمی رمکانی همان شرحی که سدیدالسلطنه ذکر کرده را برای تاریخ بنا آورده، اما نام بانی تعمیر را، فتح‌الله بن شمس‌الدین بن سعید (یک اسم کرم‌خورده) بن محمود، ذکر کرده است. (اقتداری، ۱۳۴۸:۷۹۹-۸۰۰)

هاشمی همچنین نوشته است که لوح تاریخ بنای مسجد برج را مأموران فرهنگ از جای خود خارج کرده و به تهران فرستادند. سقف گنبد مقبره شیخ برخ در زمان قواسم جواسم خراب شد و دیگر به‌جای آن سقفی ساخته نشد.

درباره شیخ برخ گفته می‌شود: دو برادر صاحب کشف و کرامت، موسوم به توکل و جوهر، مرید عبدروس نامی از اولیاء‌الله که در «عدن» مدفون است که توکل در قریه «گیادن» از قرای قشم و جوهر که به برخ معروف است در کوشه مدفون هستند.

اقتداری به نقل از سدیدالسلطنه می‌نویسد: «بنیان بنای اخیر ۱۳۰۷ بود وضع قدیم را از میان برده و به وضع حالیه بناکرده‌اند.»

در کنار مسجد، یک برکه به‌صورت، شمالی جنوبی، وجود داشته است. تا سال ۱۳۰۰ق، این مسجد، در مرکز روستا قرار داشت و به‌عنوان «مسجد جامع» از آن استفاده می‌شد.

محراب مسجد، در قسمت شمالی واقع‌شده و بالای محراب آثار قابی از گچ دیده می‌شود که حدود یک متر ارتفاع و یک و نیم متر طول دارد. در این مسجد لوحی چوبی وجود داشته که تاریخ بنا، ویرانی و تعمیر مسجد بر روی آن قیدشده بود. این لوح به تهران منتقل و هم‌اکنون در موزه ملی نگهداری می‌شود.

مسجد شیخ برخ در سال ۱۳۷۷ به شماره ۲۲۰۳، در فهرست آثار میراث‌فرهنگی کشور، به ثبت رسیده است. بنای کنونی مسجد بنای کنونی مسجد در زمینی به مساحت ۴۸۰ مترمربع احداث‌شده است، که شامل صحن؛ ایوان، گنبد، مناره، شبستان، محراب، مقبره شیخ برخ؛ منزل خادم و سرویس بهداشتی است. مسجد و مقبره در وسط صحن، با گنبد و یک مناره احداث‌شده است.

مسجد دارای شش ورودی است که در چهار طرف صحن یکسان و دارای عرض قرارگرفته‌اند. ابعاد ورودی‌ها تقریباً یک متر و ارتفاع ۲/۲۰ متر هستند. ورودی اصلی، دارای دری است، به ارتفاع ۲/۲۰ و عرض ۱/۲۰ متر، از جنس چوب با تزئینات سنتی بر روی آن، که درمیان ایوانی به‌صورت یک پیش‌آمدگی، به عرض ۲/۲۰ متر و بر روی دو ستون، به ارتفاع ۴ متر واقع‌شده، که طاقی کمانی در بالای این دو ستون قرارگرفته است. در پیشانی این ورودی تابلوی سبزرنگی قرار دارد که روی آن عبارت «مسجد شیخ برخ/ اداره اوقاف و امور خیریه قشم/ هیئت امناء مسجد» نوشته‌شده است. در سمت چپ این ورودی، منزل متولی مسجد قرار دارد. صحن مسجد، به مساحت تقریبی ۴۲۰ مترمربع در پیرامون مسجد قرار دارد. محدوده صحن با دیواری نسبتاً کوتاه پوشانده شده، که ارتفاع یک متری به‌صورت دیوار و در بالای آن به‌صورت حفاظ مشبک، با آجر و پوشش سیمان‌سفید اجراشده است. کف صحن از جنس موزاییک است. تک مناره مسجد و همچنین هلالی که در رأس گنبد قرار دارد، گویای آن است که این مسجد به «اهل تسنن» تعلق دارد.

مناره به قطر تقریبی سه متر و ارتفاع ۱۴ متر در ضلع شرقی بنا، قرارگرفته است. در بالای مناره و در میان گلدسته، مأذنه‌ای بر روی شش ستون استوارشده که به گنبد مخروطی هلالی که در بالای آن است، ختم می‌شود. تمام نمای بیرونی مسجد و مقبره، باسیمان سفید پوشانده شده است.

ورود به شبستان، از طریق سه در ورودی چوبی صورت می‌گیرد، که با ابعاد یک در دو متر ساخته‌شده‌اند. شبستان مسجد با طول ۱۰ و عرض ۶ متر و به مساحت ۶۰ مترمربع بناشده است. اهالی می‌گویند که سقف شبستان، از جنس چوب یک لنج قدیمی است که به داستان آن اشاره شد. کف شبستان از جنس موزاییک و با فرش‌های ماشینی طرح سجاده‌ای پوشانده شده است. همچنین دیوارهای شبستان با گچ سفید پوشانده شده است و قاب‌هایی از جنس گچ با تزئیناتی پیرامون آن‌ها و چند کتیبه کاشی‌کاری شده در آن دیده می‌شود. کتیبه کاشی‌کاری شده‌ای دورتادور سه ضلع شبستان، به طول ۲۰ متر و عرض ۶۰ سانتیمتر قرارگرفته است. این کتیبه، حاوی اطلاعاتی راجع به قدمت و گذشته مسجد از کتاب مروج الذهب مسعودی و با خط نستعلیق سفید، روی زمینه لاجوردی است.

محراب مسجد به‌صورت فرورفتگی عمیقی، با قوس جناقی، از جنس گچ در دیوار شبستان تعبیه‌شده است. در بالای محراب آثاری از یک قاب به چشم می‌خورد که یک متر عرض و یک و نیم متر طول دارد. در حال حاضر یکی از اضلاع این قاب در دیوار باقی‌مانده و سه ضلع دیگر فروریخته است. مقبره شیخ برخ در جوار مسجد شیخ برخ، زیارتگاه شیخ برخ با گنبد ویژه هشت‌گوش قرار دارد. سنگ گورهای قدیمی متعلق به دوران اولیه اسلامی، در گورستان مجاور مسجد شیخ برخ وجود دارد که نشان‌دهنده قدمت آن است. پوشش بیرونی گنبد خاکی این مسجد نیز باسیمان سفید پوشانده شده است. در رأس گنبد بر فراز میله‌ای به ارتفاع یک متر، هلالی از جنس سیمان قرار دارد. این بقعه از سنگ لاشه و ملات واندود ساروج و گچ، با پلانی مربع در ابعاد ۵ متر در ۵ متر بناشده است. درون آن ازنظر تزئینات بدنه به‌صورت طاق‌نما سازی و سپس بخش بلند زیر پاکار گنبد آن‌که به سه دوره تقسیم می‌شود، شباهت بسیاری به تزئینات و طاق‌نما سازی ساده وکولی در «بقعه بی‌بی مریم» قشم دارد.

منابع

– اقتداری، احمد؛ آثار شهرهای باستانی سواحل و جزایر خلیج‌فارس و دریای عمان، تهران: سلسله انتشارات انجمن آثار ملی، ۱۳۴۸

– امبرسز، نیکلاس و چارلز ملویل؛ تاریخ زمین‌لرزه‌های ایران، ترجمه ابوالحسن رده، تهران: آگاه، ۱۳۷۰

– سدیدالسلطنه، محمدعلی؛ بندرعباس و خلیج‌فارس، تهران: ابن‌سینا، ۱۳۴۲.

– سرزمین‌های شمالی پیرامون خلیج‌فارس و دریای عمان در صدسال پیش، استخراج و تنظیم و تحشیه و تعلیقات احمد اقتداری، تهران: جهان معاصر، ۱۳۷۱

– کازرونی، محمدابراهیم؛ تاریخ بنادر و جزایر خلیج‌فارس، با تصحیح و تحشیه منوچهر ستوده، بی‌جا: مؤسسه فرهنگی جهانگیری، ۱۳۶۷.

– نوربخش، حسین؛ خلیج‌فارس و جزایر ایرانی، تهران: سنایی، ۱۳۶۲

* گزارش از مجتبی رضایی سرچقا

رئیسعلی، نماد وطن‌پرستی و شجاعت

رئیسعلی دلواری در تاریخ ۱۲۹۹ هجری قمری و ۱۸۸۱ میلادی در شهر دلوار ازتوابع استان بوشهر چشم به جهان گشود.

پدرش زایر محمد کدخدای دلوار بود که بعدها به معین الاسلام لقب گرفت. وی در جنگ جهانی اول یکی مردان بزرگ مشروطه خواه بود که در تنگستان هدایت قیام علیه نیروهای انگلیسی در جنگ جهانی اول به عهده گرفت. تنگستان یکی از شهرهای استان بوشهر و روستای دلوار زادگاه رئیسعلی است.

انگلیسی‌ها با هدف اشتغال بوشهر سعی در تصرف کشور ایران را داشتند که از جنوب، دریای خلیج فارس وارد بوشهر شوند ابتدا سعی داشتند با مبلغ زیادی قیام رئیسعلی با متوقف کنند و بوشهر را به تصرف خود در آورند ولی رئیسعلی با کسب اجازه از علما و بزرگان در روسا اماده دفاع شد و قبل از دفاع قسم نامه‌ای به این مضمون نوشت:

«‌ای کلام الله تو شاهد باش سوگند یاد می‌کنم اگر انگلیسی‌ها بخواهند بوشهر را تصرف کنند و به خاک من تجاوز کنند در مقابل دفاع بر خواهم آمد و تا آخرین قطره خون دست از جنگ و مبارزه با آن‌ها بر نخواهم داشت اگر غیر از این رفتار کنم در شمار کافران باشم و خدا و رسول خدا از من بیزار و مرا ببخشد.»

رئیسعلی دلواری

پس از آن خود را برای جنگ با استعمار انگلیس آماده کرد و بدین ترتیب قیام رییسعلی علیه اشغالگران آغاز شد و دستور داد شهر دلوار از سکنه خالی شود و خود همرزمان به کوه‌های اطراف کمین کردند وقتی انگلیسی‌ها وارد شهر شدند خالی از سکنه دیدند و و همه خانه‌ها تیرباران و نخل‌ها را به آتش کشیدند رئیسعلی در همان شب باتفاق ۴۰۰ نفر از نیروهای خود به آن‌ها حمله کردند و نزدیک به ۶۰ نفر آن‌ها کشته شدند که ژنرال انگلیسی بلندپایه هم جزو کشته شدگان بود نیروهای متجاوز که قریب به پنج هزار نفر بودند پس از اینکه خود را در دام مبارزان تنگستانی دیدند ناچار شدند نیروهای کمکی از هند و عراق به بوشهر اعزام کنند که باز هوشیاری دلیران تنگستان موجب شکست و عقب نشینی آن‌ها شد. نیلستروم افسر سوئدی ژاندارمری بوشهر در خاطراتش تعریف می‌کند بعد از اشغال بوشهر به سمت دلوار رفته بودم وقتی وارد شدم که رئیس علی را ببینم اینقدر خوشحال بودم مانند اینکه می‌خواهم پادشاه سوئد را ببینم مرا به ایشان معرفی کردند ایشان استقبال کردند و برایم سفره پهن کردند در حالیکه خود در ماه رمضان روزه بودند با گرسنگی و تشنگی با متجاوزین می‌جنگیدند.

سرانجام رئیس علی دلواری پس از رشادتهای در ۱۲ شهریور ۱۲۹۴ در در یکی از محله‌های شهر بوشهر بنام تنگک صفر توسط فردی نفوذی به نام غلام حسین تنگکی مورد هدف گلوله قرار گرفت و در ۳۳ سالگی به شهادت رسید و پیکر او بنا به وصیت خود در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

به همین مناسبت در سال ۱۳۸۹ با مصوبه شورای عالی انقلاب سالروز کشته شدن رئیسعلی دلواری برابر با ۱۲ شهریورماه به نام روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس نامگذاری شده است.

یاد و خاطرش گرامی باد.

* گزارش از لیلا فولادی، کارشناس روابط‌عمومی