مسجد برسیان؛ تاریخ زنده تمدن ایرانی اسلامی

شرق اصفهان، آن‌جا که زنده‌رود از پل‌های پرطمطراق می‌گذرد و به «شهرستان» می‌رسد، آغاز می‌شود. این چند کیلومترِ پایانیِ رود زندگی‌بخشِ که این روزها مُرده، خود سرآغاز ورود به دنیایی اسرارآمیز است. دنیایی که ریشه در خاک دارد و تمدن خاصش به قرن‌ها قبل باز می‌گردد، روزهایی که خِشت و گِل محافظ جان انسان‌ها بود.

داستان شرق پیچیده و عجیب است و تمدن اصفهان هم از همان سو سرچشمه می‌گیرد، تمدنی که پیش از اسلام از «جی» تا «گاوخونی» آغاز، در قرن‌های ابتدایی اسلامی به «جوباره» رسید و در نهایت در دوران صفویه و در «جلفا» و «نقش‌جهان» باشکوه‌ترین در زمان خود شد.

در این راه طولانی که آفتاب سخت همواره در کمین مسافرانش است، آثاری از این تمدن بر جای مانده که یکی از آن‌ها در ۴۰ کیلومتری شرق شهر اصفهان و در زمینی که برسیان خوانده می‌شود و روزگاری «پارسیان» و روزگاری دیگر «بیستون» بوده، جا خوش کرده. محلی که پیدایش و ساخت‌وساز در آن به دوران پیش از اسلام باز می‌گردد، به گواه تاریخ‌دانان روزگاری یکی از مراکز دینی زرتشتیان بوده است.

مسجد برسیان

اما با ورود اسلام به خاک ایران و تغییر دین و مذهب مردم این بخش از فلات ایران، آتشکده‌ها جای خود را به مساجد دادند و تمدن ایرانی با آموزه‌های اسلامی ترکیب شد. در سال‌های ابتدایی آشنایی ایرانیان با اسلام مساجد مختلفی در این سرزمین ساخته شد، از مسجد فهرج گرفته تا مسجد جامع زواره و مسجد جامع عتیق اصفهان.

یکی از مساجد مهم که در سده‌های ابتدایی هجری قمری ساخته شد، مسجد برسیان است، مسجدی که زمان ساخت مناره آن را در حدود سال ۴۹۵ هجری قمری تخمین می‌زنند و بنای کنونی مسجد را متعلق به سده پنجم قمری می‌دانند و به عقیده بسیاری در روزگاری آتشکده‌ای برای عبارت زرتشتیان بوده است. بنای ابتدایی مسجد برگرفته از معماری ساسانی و با چهارطاقی و گنبدخانه ساخته شده که در نوع خود جز اولین‌ها است.

البته تاریخ دست نرم خود را بر روی این مسجد کشیده در هر دوره‌ای سبک و سیاق آن را تغییر داده و چیزی به معماری مسجد و مناره برسیان اضافه کرده است. بنایی که در حال حاضر به عنوان مسجد برسیان وجود دارد مربوط به عصر سلجوقی و دورانی است که آجر نقش اساسی در تزئین و ساخت مساجد داشته و خشت و گل به حاشیه رانده شدند.

از طرفی مناره ستونی مدور این مسجد که تاریخی بس دیرینه‌تر از بنای اصلی دارد، بدون سکو یا پایه صرفاً با آجر و ملات گچ ساخته شده و قطر آن در سطح زمین ۷۵ متر و ارتفاع آن ۵۵ متر بوده که از طریق پلکان مدور امکان صعود از آن و رسیدن به منظره بی‌نظیر گندم‌زارهای شرق وجود دارد.

مسجد برسیان

اگرچه برخی معماران و مورخان مناره و مسجد برسیان را یکی از بهترین نمونه‌های «آجرچینی» در عصر سلجوقیان می‌دانند، اما این تنها سلاجقه نبودند که در تکمیل این شاهکار نقش داشتند. در عصر صفوی نیز برسیان محلی مهم و پررونق بوده که به دلیل نزدیکی و آب و هوای خوب، تبدیل به تفرجگاهی برای درباریان پایتخت‌نشین در اصفهان شد.

برخی از کاشی‌کاری‌هایی که بسیار محدود در مسجد دیده می‌شود، برای عصر صفویان است. همچنین معماران صفوی صحنی نیز به این مسجد اضافه کردند تا مسجد برسیان بیش از پیش شکل و شمایل مسجدی که امروز تصور می‌شود را داشته باشد.

تمامی این ویژگی‌های باعث شده تا برسیان به یکی از منابع پژوهشی بین اساتید تاریخ و معماری تبدیل شود و روایت‌گر سبک معماری بناهای مذهبی در دوره‌های مختلف ایران پیش از اسلام و ایران در دوران اسلامی باشد. این ویژگی منحصربه‌فرد در کنار اهمیت این بنا برای مردم محلی، تلاش‌ها را برای حفظ و نگهداری آن بالا برده و هیئت امنا مسجد همواره بر حفظ و نگهداری آن تاکید دارند.

آن‌چه طی سال‌های اخیر شرق اصفهان را برایمان متصور ساخته چالش‌های ناشی از بحران آب، تالاب مرده گاوخونی، بیماری سالک و همه معضلاتی است که مردم مهربان این خطه را درگیر ساخته اما در این بین نباید فراموش کنیم که شرق اصفهان علی رغم همه چالش‌های فراوانش زیبایی‌هایی دارد که به ما یادآوری می‌کند زندگی در خطه خطه ایران باستانی و متمدنمان همچنان جاری است و باید در کنار همه تلخی‌ها، شیرینی داشته‌هایمان را نیز یادآور شویم.

منبع: مهر

مرتبط:

آشنایی با مسجد سلیمانیه استانبول ترکیه

مسجد کیزیمکازی ۹۰۰ ساله شیرازی‌ها در زنگبارِ آفریقا

آشنایی با مجموعه تمبر و اسکناس در موزه رضوی

«گنجینه تمبر، تاریخچه پستی و اسکناس آستان قدس رضوی»، دومین گنجینه‌ تخصصی در مجموعه موزه‏‌های آستان قدس رضوی است که در تاریخ ۲۱ بهمن ۱۳۶۹ با حضور حضرت آیت‌الله واعظ طبسی، تولیت وقت آستان قدس رضوی، افتتاح شد. این گنجینه با در اختیار داشتن مجموعه قابل توجهی از تمبرها، مجموعه تاریخچه پستی و اسکناس‌های ایران و سایر کشورهای جهان و همچنین منابع مرجع مطالعاتی و تحقیقاتی، اکنون به یکی از مراکز ملّی و بین‌المللی مورد توجه و مراجعه پژوهشگران، مجموعه‌داران و علاقه‌مندان به تمبر و اسکناس تبدیل شده است.

در بخش نمایش تمبر و تاریخچه پستی این گنجینه، هزاران قطعه تمبر و مجموعه تاریخچه پستی شامل نامه‏‌های دست‌نوشته، پاکت‌نامه‌های تمبردار، پاکت‌های مهر روز، کارت‌پستال‌ها و دیگر اقلام پستی از ایران در دوره‌های قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی و دیگر کشورهای عضو اتحادیه جهانی پست به نمایش گذاشته شده است. در بخش نمایش اسکناس نیز، صدها برگ از اسکناس‏‌های ایران (دوران قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی) و جهان به نمایش درآمده است.

«پنی سیاه»، نخستین تمبر پستی جهان

نخستین تمبر پستی جهان معروف به «پنی سیاه» در تاریخ ۶ مه ۱۸۴۰ میلادی در انگلستان منتشر شد. تصویر روی این تمبر، نیم‌رخ ملکه ویکتوریا را نشان می‌داد که در پس‌زمینه‌ای مشکی و با ابعاد ۲۳ در ۱۹ میلی‏‌متر چاپ شده بود. واژه «پنی» روی این تمبر و رنگ سیاه آن موجب شد این تمبر به پنی سیاه «Penny Black» مشهور شود. به دلیل ابداع اولین تمبر پستی جهان در انگلستان، تمبرهای این کشور تنها تمبرهای فاقد نام این کشور هستند. تعداد  قطعات منتشر شده این تمبر برابر با  ۶۸ میلیون و ۸۰۸ هزار بوده و استفاده از آن بیش از یک سال ادامه داشته است.

تمبرهای شیر و خورشیدی ایران

آشنایی ناصرالدین شاه قاجار با تشکیلات پستی جدید در جریان سفر به اروپا موجب شد به دستور وی هیأتی به پاریس اعزام شود تا درباره تهیه تمبر پستی، بررسی‌ها و اقدامات لازم را به‌عمل آورد. این هیأت پس از بررسی‌های فراوان، با شخصی به‌نام «آلبرت بار» مذاکره کرد و قرار بر آن شد که او کلیشه‌هایی را تهیه کند. کلیشه‌ها و تمبرهای تهیه‌شده توسط بار دارای طرح و زمینه‌ای ظریف و شرقی و نشان شیر و خورشید و اعداد فارسی بود که مورد توجه هیأت ایرانی قرار گرفت و در سال ۱۲۸۳ هـجری قمری مصادف با ۱۲۴۵ هجری شمسی این تمبرها در اندازه ۲۲ در ۱۸ میلی‏‌متر به ایران آورده شد، اما به دلایل نامعلوم مورد استفاده پستی قرار نگرفت.

نفایس اسکناس

این اسکناس تاریخی از جمله سری دوم اسکناس‏‌های اولیّه ایران در عهد قاجار است که توسط بانک شاهنشاهی ایران در طول سال‏‌های ۱۳۰۳ تا ۱۳۱۱ هجری شمسی، در انگلستان و در اندازه ۴/۱۵ در ۹/۸ سانتی‏‌متر چاپ شد.

طرح روی این اسکناس شامل تصویر ناصرالدین‌شاه قاجار و فیلیگران (پس‌زمینه محو) آن شیر و خورشید است. ارزش این اسکناس یک تومان است و به امضای «موری»، مدیر کل بانک و «والتر»، دفتردار کل بانک شاهنشاهی ایران رسیده است. عبارت «فقط در یزد ادا خواهد شد» نوشته شده روی اسکناس به این معنا است که فرد دارنده اسکناس تنها با مراجعه به یکی از شعب بانک شاهنشاهی ایران در شهر یزد می‌توانسته آن را به مسکوکات طلا و نقره تبدیل کند.

اسکناس‌های سورشارژ شده آلمانی در زمان جنگ جهانی اوّل

در طی جنگ جهانی اول، دولت آلمان به منظور مبارزه با تشکیل جبهه متّحد نظامیان روس و انگلیس در خاورمیانه، تصمیم گرفت طی توافقی با انقلابیون ایرانی مقیم همدان و کرمانشاه، مبالغی از پول رایج آن زمان آلمان را به صورت اوراق اسکناس ۵ تا ۱۰۰۰ مارکی به عنوان کمک بلاعوض در اختیار آنان قرار دهد. چون در آن زمان ایرانیان با پول و زبان آلمانی آشنایی نداشتند و ارزش تعویض هر یک از اسکناس‌ها را نمی‌دانستند، دولت آلمان ارزش معادل مارک را نسبت به طلا و نقره محاسبه کرد و مبلغ معادل آن را با واحدهای پول رایج آن دوره، یعنی قِران، شاهی و تومان، به دست آورد و روی اسکناس‌ها با مهر قرمز رنگ اندازه این اسکناس‌ها را ۸/۱۸ در ۸/۱۰ سانتی‏‌متر ثبت کرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

موزه مفاخر بوکان، آینه‌ای از زندگی بزرگان ادب و هنر

نمایش بیشتر آثار زنان در موزه پرادو

غاری که خوردن یخ هایش آرزوهایتان را برآورده می کند!

غار یخ مراد واقع در چهار کیلومتری جنوب گچسر، در بخش مرکزی شهرستان کرج در استان البرزقرارخوردن یخ‌های این غار برای درمان ناباروری به کار می‌رفته دارد.

این غار یخی مربوط به سال‌های پیش از تاریخ ایران باستان بوده و متعلق به دوره سوم زمین شناسی به نام کاردتیا است و با کشف فسیل یک نرمتن دریایی نظریه‌ای مبنی بر این که این غار پنجاه میلیون سال پیش زیر دریا قرار داشته‌است نیز مطرح است.

این غار در تاریخ دهم دی ماه سال ۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

غار یخ مراد یکی از مناطق مورد علاقه زمین‌شناسان و کاوشگران بوده و تحقیقات متفاوتی سالانه بر روی جنس سنگ‌ها و یخ‌های این غار انجام می‌شود.

غار یخی یخ مراد که از جاذبه‌های طبیعی استان البرز محسوب می‌شود، در ارتفاعات کوه‌های این منطقه قرار گرفته‌است. مسیر غار بیشتر در سطوح شیب دار و رو به پایین است و با رسیدن به عمق کوه با چشمه‌های یخ زده و استالاکتیت‌های اسفنجی موجود در غار رو به رو می‌شوید.

دهانه غار سه متر پهنا و هشت متر ارتفاع داشته و مهم‌ترین نکته درباره آن طبقه‌ای بودن آن است. به این صورت که این غار دارای چهار طبقه مختلف است که اختلاف ارتفاع طبقات آن گاهی به بیش از ۳۰ متر نیز می‌رسد.

نکته جالب درباره این غار باور مردم منطقه است؛ در گذشته ساکنین و محلی‌ها معتقد بودند که هرکس از یخ‌های غار بخورد تا سال بعد به آرزویش خواهد رسید و از همین رو این غار را غار یخ مراد می‌گویند. اما برخی دیگر معتقدند خوردن یخ‌های این غار برای درمان ناباروری به کار می‌رفته است.

زیباترین زمان برای بازدید از این غار افسانه‌ای اسفند و فروردین ماه است که غار در زیباترین حالت خود قرار دارد و شما می‌توانید علاوه بر بازدید از این غار به طبیعت اطراف غار نیز سر بزنید و از این منطقه لذت ببرید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مرتبط:

در سفر خود به آنتالیا از غار کارائین دیدن کنید

غار نخجیر: سفری در دل تاریخ به اعماق زمین

خفاش‌ها؛ متهمان ردیف اول نابودی غارنگاره‌های تاریخی