کشف راز مومیایی‌ فرعون مشهور مصر

محققان موفق شدند برای نخستین‌بار باندپیچی فرعون «آمنهوتپ یکم» مصر باستان را به صورت مجازی باز کنند.

به نقل از گاردین، محققان مصری توانستند به صورت مجازی و با کمک فناوری باندپیچی مومیایی فرعون «آمنهوتپ یکم» را باز کنند و جزئیاتی درباره وضعیت سلامت، چهره و حتی جواهرات او را آشکار کنند.

به گفته «سحر سلیم» که یک رادیولوژیست است، حالا که ویژگی‌های چهره «آمنهوتپ یکم» همچون باریک بودن چانه، بینی کوچک و موهای فر مشخص شده است، متوجه شده‌ایم که او شباهت زیادی به پدرش داشته است. شاید عجیب به نظر برسد که «آمنهوتپ یکم» به عنوان فردی که حدود ۳۵۰۰ سال پیش زندگی کرده است دندان‌های بسیار سالمی دارد.

مومیایی «آمنهوتپ یکم» که یک پادشاه جنگجو بود، تاکنون چیزی شبیه به یک معما در نظر گرفته می‌شد چرا که باندپیچی مومیایی او به رغم سایر مومیایی‌های سلطنتی در سال‌های اخیر باز نشده است. اما حالا اطلاعات بیشتری از مومیایی مشخص شده است.

کشف راز مومیایی‌ فرعون مشهور مصر

«سلیم» استاد دانشگاه رشته رادیولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه قاهره یکی از اعضای گروهی است که با موفقیت توانستند بی ‌آن‌که در واقعیت در مومیایی تغییری ایجاد کنند به صورت مجازی و با کمک فناوری تصویر زیر باندپیچی «آمنهوتپ یکم» را باز کنند. این گروه با استفاده از «سی تی اسکن» جزئیاتی درباره ظاهر و جواهرات چشمگیری را که این فرعون همراه با آن‌ها دفن شده بود کشف کردند.

کشف راز مومیایی‌ فرعون مشهور مصر
تصویری از مومیایی «آمنهوتپ یکم» که با کمک سی تی اسکن حاصل شده است

محققان دریافتند «آمنهوتپ یکم» در زمان مرگ ۳۵ ساله بوده است. قد او حدود ۱۵۹ سانتی‌متر بوده و دندان‌های سالمی نیز داشته است. مومیایی او به همراه ۳۰ تعویذ و یک کمربند منحصربفرد طلا با مهره‌های طلا در تابوت قرار داده شده است.

کشف راز مومیایی‌ فرعون مشهور مصر
کمربند طلا که همراه مومیایی «آمنهوتپ یکم» وجود دارد

«آمنهوتپ یکم» دومین پادشاه از دودمان هجدهم بود که پس از مرگ پدرش «اهمسه یکم» به تخت پادشاهی نشست. او به مدت ۲۱ سال در فاصله بین ۱۵۲۵ تا ۱۵۰۴ پیش از میلاد بر مصر حکمرانی کرد.

«آمون خشنود است» معنی نام اوست. به نظر می‌رسد دوران حکمرانی او مسالمت‌آمیز بوده چرا که زمان کافی برای تمرکز بر سازمان‌های اجرایی و ساخت معابد داشته است. این احتمال وجود دارد که او با همراهی مادرش حکمرانی کرده باشد.

مصرشناسان با توجه به نوشته‌های هیروگلیفی به‌جای‌مانده می‌دانند که «آمنهوتپ یکم» در قرن یازدهم پیش از میلاد یعنی در دوران دودمان دوازدهم، توسط کاهنان برای مرمت آسیب‌هایی که توسط سارقان مقبره‌ها به مومیایی این فرعون وارد شده بود، باندپیچی مومیایی «آمنهوتپ اول» را باز کرده بودند.

مقبره اصلی «آمنهوتپ یکم» هیچ‌گاه کشف نشد. او در سال ۱۸۸۱ در یکی از نقاط «اقصر»، مکانی که در دودمان بیست و یکم برای پنهان کردن مومیایی‌های فرعون‌ها و اشراف‌زادگان و حفاظت از آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت کشف شده است.

این مومیایی اکنون در موزه مصری واقع در قاهره نگهداری می‌شود. مومیایی او به دلیل باندپیچی دقیق و بی‌نقص او و همچنین زیبایی ماسک ترحیم او دست‌نخورده باقی مانده است.

منبع: ایسنا

آغاز سفر زیارتی ایرانی‌ها به سوریه از هفته بعد

در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت اعلام شد سفر زیارتی سوریه از هفته آینده آغاز می‌شود. سفرهای کاروانی سوریه نزدیک به یک دهه متوقف بود.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، علی‌رضا رشیدیان ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت آخرین اقدامات صورت‌گرفته برای اعزام نخستین گروه از زائران ایرانی به سوریه بعد از یک وقفه چندساله را تشریح کرد.

به گفته او، چرخه جدید اعزام زائران ایرانی به سوریه پس از اعلام موافقت طرف سوری به نمایندگی سیاسی کشورمان در دمشق، از هفته آینده فعال خواهد شد.

رییس سازمان حج و زیارت پیش‌تر هزینه سفر به سوریه را به طور تقریبی بین ۹ تا ۱۰ میلیون تومان اعلام کرده بود.

سفرهای زیارتی به سوریه از سال ۱۳۹۰ که این کشور درگیر جنگ شد، متوقف شده بود. این سفرها و اعزام کاروان‌های زیارتی در سال ۱۳۹۸ به صورت محدود از سر گرفته شد، اما با شیوع کرونا دوباره و تا امروز متوقف شد.

رشیدیان در ادامه این شورا درباره سرنوشت حج آینده به دیدارهای وزیر حج و عمره عربستان با مسؤولان برخی کشورهای اسلامی اشاره کرد و افزود: سازمان حج و زیارت برای این‌که این واجب دینی مردم انجام شود با توجه به شرایط ناشی از کرونا، آمادگی در قالب سناریوهای احتمالی را در دستور کار خود قرار داده و در حوزه اجرا درحال برنامه‌ریزی و پیگیری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب _ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت _ نیز “خواستار توجه به منویات امام امت(رضوان الله علیه) و مقام معظم رهبری به‌ویژه در بیانیه گام دوم انقلاب و پیام‌های دو سال گذشته در مورد حج در برنامه‌ریزی‌های حج سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری شد” و بیان کرد امیدوار است که حج آینده با اتخاذ تدابیر مناسب از طرف کشور میزبان با مشارکت زائران سایر کشورها برگزار شود.

مرتبط:

سفر ایرانی‌ها به سوریه از کی آغاز می‌شود؟

یافته‌هایی از حضور انسان پارینه‌سنگی در شیراز

نتایج مقدماتی فصل دوم کاوش در «اِشْکَفت قد بَرمْشور» شیراز، بیانگر استفاده کوتاه‌مدت، ولی متناوب غار توسط انسان در اواخر دوران پارینه‌سنگی میانی و اوایل پارینه‌سنگی جدید است.

بنا بر اعلام پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، فصل دوم کاوش به منظور لایه‌نگاری در اشکفت قد برمشور شیراز به سرپرستی مشترک محسن زیدی از دانشگاه توبینگن آلمان و سیروس برفی انجام شد.

سیروس برفی ـ سرپرست هیأت باستان‌شناسی مستقر در این محوطه باستانی ـ هدف از انجام گمانه‌زنی در اشکفت قد برمشور را مشخص کردن وضعیت توالی فرهنگی محوطه و تعیین عرصه و حریم به منظور پیشگیری از تخریب‌های بیشتر در محوطه و اطراف آن اعلام کرد.

او افزود: با توجه به اهمیت یافته‌های به‌دست‌آمده در فصل اول که پاییز و زمستان سال ۱۳۹۹ انجام شد و همچنین ناتمام ماندن لایه‌نگاری داخل غار، فصل دوم کاوش با هدف ادامه لایه‌نگاری در داخل غار با مجوز پژوهشگاه انجام شد.

به گفته این باستان‌شناس، استان فارس و به‌خصوص دشت میانکوهی شیراز در جنوب کوه‌های زاگرس جزو اولین مناطق ایران است که طی بررسی‌های باستان‌شناختیِ حدود ۸۰ سال پیش، استقرار انسان در دوران پارینه‌سنگی در آن گزارش شده است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی، اشکفت قد برمشور را یکی از مهمترین این محوطه‌ها معرفی کرد که غاری بزرگ در ۱۰ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر شیراز و در حاشیه شمال‌غربی دریاچه مهارلو است.

برفی ادامه داد: بر اساس نتایج اولیه جالب و بسیار مهم به‌دست‌آمده از فصل دوم کاوش در اشکفت قد برمشور و با توجه به بقایای گیاهی و جانوری و دست‌ابزارهای سنگی، کاوش در محوطه در آینده ادامه می‌یابد.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی اشکفت قد برمشور افزود: هرچند نتایج مقدماتی مطالعه دست‌ابزارهای سنگی حاصل از کاوش حاکی از این است که اشکفت قد برمشور در دوران انتقالی از پارینه‌سنگی میانی به جدید توسط انسان مورد سکونت قرار گرفته، ولی به تاریخ‌گذاری‌های دقیق نیاز است تا درک بهتری از لایه‌نگاری و گاه‌نگاری محوطه به‌دست آید. با این وجود، تصویر کلی ما بیانگر استفاده کوتاه مدت، ولی متناوب غار در اواخر دوران پارینه‌سنگی میانی و  اوایل پارینه‌سنگی جدید است.

برفی اظهار کرد: پژوهش‌های آتی هیأت کاوش برای هرچه روشن‌تر ساختن جنبه‌های مختلف زندگی جوامع شکارگر و جمع‌آوری‌کننده غذا در دوران پلیستوسن در این محوطه متمرکز خواهد شد.

اشکفت به معنی غار و شکاف در کوه است. اشکفت قد برمشور در سال ۱۹۳۳ میلادی توسط یک زمین‌شناس اروپایی شناسایی شد. این غار کوچک و پناهگاه صخره‌ای کوچک‌تر کنارش در شمال غربی دریاچه مهارلو واقع شده‌اند که مصنوعات سنگی به‌دست‌آمده از این محل متعلق به فرهنگ برادوستی (قدیمی‌ترین فرهنگ دورهٔ پارینه‌سنگی پسین در ناحیه زاگرس) است. اشکفت قد برمشور در سال ۱۳۸۴ در جریان جاده‌سازی دچار صدماتی شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

کشف ردپاهای دوران پارینه‌سنگی

گردش آثار اسلامی موزه لوور در فرانسه

موزه لوور در قالب پروژه‌ای در نظر دارد شمار زیادی از شاهکارهای مربوط به حوزه اسلامی خود را در ۱۸ شهر فرانسه در معرض نمایش عمومی قرار دهد.

به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه، یانیک لینتز ـ مدیر دپارتمان هنرهای اسلامی موزه لوور ـ در این‌باره توضیح داد: این آثار در شهرها و شهرک‌های کوچک و بزرگ فرانسه با تنوع جغرافیایی و فرهنگی متفاوت از مانت لاژولی تا روآن، قرار است در معرض دید عموم قرار گیرند. آثار اسلامی به مناطق گوناگون و کشورهای مختلف از هند گرفته تا مراکش تعلق دارند.

به گفته او، قرار است ۱۸۰ اثر برگزیده دوره اسلامی برای این طرح از دسامبر سال میلادی ۲۰۲۱ تا مارس سال ۲۰۲۲ در شهرهای مختلف به نمایش گذاشته شوند. در برخی شهرها در کنار نمایش این آثار نشست‌ها و کنفرانس‌هایی مرتبط با این آثار نیز پیش‌بینی شده است.

در بین این آثار منتخب، قطعات سرامیک، کاغذی، آثار چوبی، فلزی، عاج یا منسوجات دیده می‌شود که به کشورها و ادوار مختلف اسلامی از قرن هفتم تا قرن نوزدهم میلادی تعلق دارند.

آثار اسلامی قرار است در مکان‌های عمومی مانند موزه یا کتابخانه نمایش داده شوند. یکی از این آثار، قطعه سرامیکی از کاخ صفویان (قرن ۱۷ میلادی) است که در لوور قرار دارد. برخی از این آثار نیز تزیینی و لوکس هستند، مانند شاخی که روی آن با جواهرات و طلا تزیین شده است. این اثر در هند ساخته شده و از سوغات‌های یک فرمانده مغول بوده که در سال ۱۹۲۲  میلادی بارون سالومون روتچیلد آن را به لوور هدیه داده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آشنایی با موزه لوور – فرانسه

گردش «چرخ» در اکسپوهای جهانی

برنامه «چرخ» شبکه چهار سیما سه‌شنبه، هفتم دی ماه با حضور کارشناسان و پژوهشگران این حوزه به بررسی اکسپوهای جهانی می‌پردازد.

ببه نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، شصت‌ و هشتمین قسمت از فصل هشتم برنامه «چرخ» به بررسی اکسپوهای جهانی اختصاص دارد. این برنامه ساعت ۱۹ امروز، سه‌شنبه هفتم دی ماه از شبکه‌ی چهار سیما پخش می‌شود.

در بخش‌ «تازه‌ها»، نوید فرخی، کارشناس فناوری نیز از بازسازی چهره‌های تاریخی با کمک هوش مصنوعی خواهد گفت و همچنین صدرا مخملی، روزنامه‌نگار دیجیتال، از تازه‌ترین خبرهای دنیای دیجیتال می گوید.

در بخش دیگری از برنامه «چرخ» محمدرضا مقدسیان با علیرضا بهرامی، پژوهشگر اکسپوهای جهانی درباره‌ اکسپوی جهانی گفت‌وگو می‌کند.

«اکسپو» مجموعه‌ نمایشگاه‌هایی است که در کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود.

«اکسپو» دریچه‌ای است برای نمایش گذشته، اکنون و آینده‌ی کشورها تا از این طریق دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی، علمی و پیشینه‌ی فرهنگی و دورنمای توسعه‌ی خود را به نمایش بگذارند. برگزاری نمایشگاه‌های «اکسپو» از سال ١٨٥١ شروع شد و اولین دوره‌ آن در انگلستان برگزار شد. هر دوره‌ این نمایشگاه محل عرضه‌ اتفاقات جدیدی است که دنیا به عنوان خلاقیت و نوآوری تجربه کرده.

نمایشگاه‌های «اکسپو» نمایشگاه‌هایی جهانی است که هر پنج سال یک‌بار در نقطه‌ای از دنیا برگزار می‌شود. کشورها تلاش می‌کنند بهترین فرصت‌ها و ارزش‌های خود را در طی شش ماه در معرض دید مخاطبان قرار دهند.

در بخش دیگری از این قسمت از برنامه «چرخ»، گفت‌ و گوی پویا پاک‌نژاد با اسماعیل شبانیان، مدیر دانشکده‌ علوم زمین دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه‌ی زنجان روی آنتن خواهد رفت.

فصل هشتم مجله‌ تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌ زبانی ساده، با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.

برنامه «چرخ» چهار روز در هفته از یکشنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۹ به‌ صورت زنده و به مدت ۵۰ دقیقه از شبکه‌ چهار سیما پخش می‌شود. محمدرضا مقدسیان مجری برنامه و محمد جباری، سردبیری و همچنین الهه بهبودی، تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

منبع: ایسنا

پرسپولیس در تلویزیون فرانسه

شبکه پنج تلویزیون فرانسه در مستندی با عنوان «پرسپولیس، اسرار امپراتوری گم‌گشته» به تاریخ تاسیس پرسپولیس و شکوه دوره حکمرانی داریوش، پادشاه هخامنشی پرداخت.

به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه، این مستند با اشاره به این‌که در ساخت این بنا از فنون و نوآوری‌های متعددی استفاده شده، توضیحاتی درباره علل بی‌نظیر بودن این بنا و محوطه آن می‌دهد.

این مستند همچنین به بسیاری از ابداعات این دوران از جاده پادشاهی، سیستم پست و چاپار تا کانال‌های فاضلاب و ضرب سکه برای نخستین بار در جهان می‌پردازد و درباره ساخت پرسپولیس بر اساس نسبت ریاضی موسوم به عدد طلایی توضیحاتی داده و یادآور می‌شود که این شیوه ساخت در سایر ساختمان‌ها و ابنیه‌ معروف دوره باستان در دیگر نقاط جهان از جمله یونان، پس از آن به کار گرفته شده است.

نکته دیگری که مستند «پرسپولیس، اسرار امپراتوری گم‌گشته» به آن پرداخته روایت هردوت، مورخ یونانی درباره سیستم بدیع چاپار به عنوان ابداع خلاقانه ایرانی‌ها بوده که در هر زمانی، شب یا روز، سرما یا گرما و هر شرایطی پیک خود را در کوتاه‌ترین مدت به مقصد می‌رساندند و امروز آمریکایی‌ها این توصیف هردوت از پارس‌ها را به عنوان شعار شرکت پست خود برگزیده‌اند.

در بخش دیگری از این مستند با تکیه به شواهد و آثار به جا مانده، یکی از ویژگی‌های بارز در ساخت بنای عظیم و شکوهمند پرسپولیس را استفاده از کارگران، معماران و هنرمندان اقوام مختلف معرفی کرده و شرح می‌دهد که همگی در ازای کار خود پول و حقوق دریافت می‌کردند. این در حالی است که در ساخت تمام بناها و شاهکارهای معماری که امروز به عنوان عجایب هفتگانه از آن‌ها نام برده می‌شود، از بردگان استفاده می‌شده است.

در گزارش شبکه پنج تلویزیون فرانسه همچنین آمده است که در این دوران زنان مانند مردان در ساخت این شهرک سلطنتی کار و تلاش می‌کردند و از حقوق برابر با مردان برخوردار بودند. حتی زنان در دوران بارداری از مرخصی و حقوق کامل منتفع می‌شدند، روشی که در غرب تنها از نیمه دوم قرن بیستم برای زنان در نظر گرفته شد.

اشاره به منشور بابل، فتوحات ایرانی‌ها و روش مدیریتی آن‌ها در به کارگیری از سران محلی برای اداره امور مناطق و یا ساتراپی که تابع قدرت مرکزی بودند، از دیگر موضوعات این مستند بوده است.

این مستند در بخش دیگری اشاره می‌کند که شدت عمل پارس‌ها در برخورد با دشمنان و تهدیدات با هدف بازدارندگی، از دیگر روش ایرانی‌ها در آن زمان بوده است. نقش شاهان ایرانی در آزادی اقوام اسیر و کوچ دادگان از بابل، تساهل و مدارا و از همه مهم‌تر اجازه عمل به دین هر قوم از دیگر خصوصیات این دوره بوده تا جایی که در کتاب‌های مقدس از انجیل و تورات نیز از آن یاد شده است.

«پرسپولیس، اسرار امپراتوری گم‌گشته» همچنین به این نکته پرداخته که ایرانی‌ها در این دوره بر بیش از ٣٠ ملت حکمرانی می‌کردند و قلمرو آن‌ها بالغ بر پنج میلیون کیلومتر مربع بوده است. علاوه‌بر این چنین بیان شده که ایرانی‌ها ملتی خردگرا و سازمان‌یافته بودند که توانستند دانش و ثروت ملت‌ها و اقوام مختلف را در عین تساهل به خدمت گیرند و به این ترتیب توانستند پایتخت بی‌نظیر امپراتوری خود را در پرسپولیس بنا کنند.

منبع: ایسنا

اجرای طرح شبکه”خانه موزه‌ها”در تهران

سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه یکی از سیاست‌های مدیریت شهری ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی است، گفت: در همین راستا طرح ایجاد شبکه خانه موزه‌ها را دستور کار داریم که امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۱ به مرحله اجرا برسد.

کسری حسنی در مراسم تقدیر از کمیته ملی یونسکو به بهانه ثبت جهانی هنر خوشنویسی ایران که با عنوان “ایران جلوه گاه فرهنگ جهان” در خانه موزه سیمین و جلال برگزار شد، اظهارکرد: شهرداری تهران در رویکرد جدید خود حمایت از امور فرهنگی از جمله توسعه خانه موزه‌ها و فضاهای فرهنگی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: همچنین ثبت خوشنویسی ایران در یونسکو نیز از جمله موضوعات مهمی است که شهرداری با تمام ظرفیت‌های خود از آن حمایت خواهد کرد و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در راستای تأکیدات شهردار تهران و تحقق شعار “تهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام” اقدام به برگزاری این مراسم با حضور هنرمندان و جامعه خوشنویسان کشور کرده و افزایش برگزاری این برنامه‌ها در دستور کار ما قرار خواهد داشت.

حسنی ادامه داد: همچنین برای سال آینده طرح ساخت گذر حکمت را در برنامه‌های خود داریم که در این طرح قرار است یک گذر فرهنگی از خانه جلال تا خانه نیما احداث شود.

سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران اظهار داشت: در این دوره با کمک تمام ظرفیت‌های شهرداری، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شهر را با کمک هنرمندان توسعه خواهیم داد.

بر اساس این گزارش در ادامه این مراسم ، علی اشرف صندوق آبادی نایب رئیس انجمن خوشنویسان با بیان اینکه اقدامات خوبی از طریق یونسکو و وزارت میراث فرهنگی در راستای حفظ این هنر اصیل کشور شده است، گفت: هنر خوشنویسی با همه مشکلات و دیجیتالی شدن در زندگی مردم گسترده شده است و در حال حاضر حدود ۳۷۰ شعبه انجمن در سراسر کشور وجود دارد و هنرجویان و اساتید زیادی در این مراکز فعالیت دارند.
وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد علاقه مندان به خوشنویسی در سطح کشور را بانوان تشکیل می دهند خاطر نشان کرد: این قشر محور خانواده ها بوده و می تواند به رشد این هنر کمک کنند.
به گفته نایب رئیس انجمن خوشنویسان ایران، کاربردی شدن خوشنویسی باعث شده هم اینک دوران طلایی این هنر را نظاره گر باشیم.

بنا براعلام روابط عمومی شرکت توسعه فضای فرهنگی شهرداری تهران، در پایان این مراسم هم از اساتید و پیشکسوتان هنر خوشنویسی تقدیر به عمل آمد.

منبع: ایسنا

فراز و فرودهای گردشگری ایران در چند سده اخیر

عضو هیات علمی دانشگاه بینالود گفت: آنچه در چند سده اخیر از گردشگری ایران به چشم می‌خورد، توجه به طبیعت و گذر از مسیرهای طبیعی بکر و زیبای ایران است و باید گفت که تاریخ‌نگاران و سیاحانی که به ایران سفر داشته‌اند همیشه به طبیعت زیبا و متنوع کشورمان اشاره کرده‌اند.

سیامک منصوری در گفت‌وگو با ایسنا به تاریخچه گردشگری ایران در سده‌های اخیر پرداخت و اظهار کرد: سفر در ایران عهد باستان به اشکال مختلفی انجام می‌شده و رایج بوده است. جهانگردی و گردشگری از دیرباز در ایران رونق داشته و قرارگرفتن در مسیر جاده ابریشم، رفت‌وآمد خاورشناسان، وجود کاروانسراها، چاپارخانه‌های قدیمی و راه‌های ارتباطی گسترده دلیلی بر این ادعاست.

وی ادامه داد: در دوره‌ها و در حکومت‌های مختلف از جمله هخامنشیان، سلوکیان و … به این مسئله بر اساس شرایط گوناگون توجه شده است. یکی از درخشان‌ترین دوران سیاحت در ایران زمان صفویه رقم خورده است که مهمترین عامل آن توسعه، افزایش امنیت، راه‌های ارتباطی مناسب و تاسیسات متعددی بوده که در آن دوره ایجاده شده است.

فراز و فرودهای گردشگری ایران در چند سده اخیر

عضو هیات علمی دانشگاه بینالود در خصوص سفر با کاروان یا مکاری افزود: این نوع سفر به صورت گروهی و با سرعت کم به همراه کاروان‌های تجارتی یا کاروان‌های مسافرتی که توسط چاروادارها هدایت می‌شد، انجام می‌گرفت.  سفر در روز انجام می‌شد و هر روز معمولا یک منزل یا ۶ فرسخ معادل ۳۶ کیلومتر راه طی می‌شد و شب را در مکانی استراحت می‌کردند و روزهای بعد، سفر را به همین ترتیب ادامه می‌دادند تا به مقصد برسند.

منصوری تصریح کرد: سفر دسته‌جمعی مزایای زیادی برای مسافران داشته است. از جمله اینکه در مقابل دزدها و راهزنان بهتر می‌توانستند از خود دفاع کنند، در مشکلات می‌توانستند همپای هم باشند، در بیماری‌ها مراقب هم بودند، در تهیه خورد و خوراک به هم کمک می‌کردند و هزینه‌های سفر را نیز بین خود تقسیم می‌کردند.

وی در شرح سفرهای خصوصی اضافه کرد: در این نوع سفرها یک خانواده و یا چند نفر بعد از تهیه اسب و اثاث مختصر با یک چاروادار قرارداد می‌بستند تا آن‌ها را هدایت کند. در واقع کاروان‌هایی خصوصی تشکیل می‌دادند و سفرشان آزادانه‌تر و بی‌قید و شرط بود. یکی از مزیت‌های این نوع سفر آزادی عمل از نظر زمان حرکت، سرعت حرکت ، انتخاب مسیر و مقدار راهی بود که گروه باید در طی یک روز طی می‌کرد. به همین دلیل بیشتر مسافران و سیاحان عقیده داشتند که این نوع سفر یکی از راحت‌ترین شیوه‌های سفر بوده است.

فراز و فرودهای گردشگری ایران در چند سده اخیر

رواج سفرهای پستی از اواسط دوره ناصرالدین‌شاه

عضو هیات علمی دانشگاه بینالود در مورد سفر با پست و سفر چاپاری تشریح کرد: تا قبل از دایر شدن پست به شکل امروزی، ارتباطات پستی کشور توسط اداره چاپارخانه‌ها انجام می‌شد که در راس آن فردی به عنوان چاپارچی باشی قرار داشت و این شخص از طرف شاه انتخاب می‌شد. چاپارخانه علاوه بر انجام خدماتی که شامل سرویس ‌دادن به چاپارخانه‌ها، پیک‌ها، ماموران دولتی و محوله‌های پستی بود وظیفه دیگری تحت عنوان ارائه خدمات و جابجایی به مسافران و سیاحانی که تمایل داشتند از امکانات ارتباطی چاپارخانه استفاده کنند برعهده داشت و این راه یکی از منابع درآمد چاپارخانه به حساب می‌آید.

فراز و فرودهای گردشگری ایران در چند سده اخیر

منصوری اضافه کرد: این نوع سفر از اواسط دوره ناصرالدین‌شاه قاجار و با رایج‌ شدن استفاده از وسایل نقلیه دو یا چهار چرخه که با اسب کشیده می‌شدند همچون درشکه، گاری، کالسکه، دلیجان و .. مرسوم شد. اداره پست با دایرکردن سرویس‌های مسافری در کنار خدمات پستی، مسافران را در مسیرهای پستی و چاپاری از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌برد.

استفاده اداره پست از کالسکه چاپاری برای جابجایی مسافران گردشگری ایران

وی گفت: در سال‌های بعد و با رواج استفاده از کالسکه در سفرهای بین ایالتی، در زمان تصدی میرزا علی‌خان امین‌الدوله بر امور پستی ایران، تعدادی کالسکه سفری از اروپا خریداری شد و در راه‌های چاپاری مورد استفاده قرار گرفت. به تدریج و با بهبود وضع جاده‌ها استفاده از کالسکه چاپاری که یکی از وسایل راحت سفر بود، رایج شد.

blank

عضو هیات علمی دانشگاه بینالود ادامه داد: استفاده از کالسکه در آن دوران بیشتر در راه تهران- اصفهان و تهران- رشت رواج داشت. در سال‌های بعد به تدریج باقی جاده‌های چاپاری نیز کالسکه‌رو شدند که از این جمله می‌توان به جاده تهران- مشهد اشاره کرد که طبق سفرنامه‌های موجود، مردم می‌توانستند با کالسکه ۱۰روزه از تهران به مشهد بیایند. رواج کالسکه تا زمان آمدن اتومبیل به ایران ادامه داشت و با آمدن اتومبیل و پیشرفت آن به تدریج از رونق افتاد و منسوخ شد.

ایران، مقصد سوم آمریکایی‌ها در سال‌هایی نه چندان دور 

منصوری بیان کرد: تا اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی، ایران توجه اندکی به گردشگری به شکل یک صنعت پول‌ساز و مستقل داشت. کمبود امکانات و زیرساخت‌های مسافرت، سفر در ایران را بسیار سخت کرده بود. سرانجام از دهه ۴۰ شمسی به بعد با اقداماتی نظیر سنگ‌فرش کردن راه‌ها، ساخت بزرگراه و هتل، شمار گردشگران وارد شده به ایران به طور پیوسته گسترش یافت. در اسناد سازمان جلب سیاحان آمار رویایی گردشگری در سال ۴۰ و ۵۰ شمسی رتبه سوم سفر را به شهروندان آمریکایی داده است.

وی عنوان کرد: در میان سال‌های ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۷ همچنین موافقت‌نامه‌های جهانگردی با کشورهایی در جهان و عضویت در سازمان جهانی جهانگردی و اتحادیه جهانی سازمان‌های رسمی جهانگردی توسط سازمان جهانگردی و وزارت اطلاعات ایران به امضا رسیدند که شرایط را بهتر نمود.

blank

اثرگذاری تحریم‌های اقتصادی و جنگ تحمیلی بر کاهش سرعت رشد گردشگری ایران

عضو هیات علمی دانشگاه بینالود خاطرنشان کرد: از دلایل کاهش سرعت رشد گردشگری در ایران دوران پس از انقلاب می‌توان به محدودیت‌های حاصله از دوران جنگ تحمیلی ایران و عراق اشاره کرد. همچنین تحریم‌های اقتصادی آمریکا سرعت رشد گردشگری ایران را بسیار کاهش داد هر چند که متوقف نکرد.

منصوری ادامه داد: آنچه در تمام این سیر تاریخی از شیوه‌های سفر به ایران به چشم می‌خورد، توجه به طبیعت و گذر از مسیرهای طبیعی بکر و زیبای ایران است و باید گفت که تاریخ‌نگاران و سیاحانی که به ایران سفر داشته‌اند همیشه به طبیعت زیبا و متنوع کشورمان اشاره کرده‌اند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

فارس نگین گردشگری ایران زمین

دعوت از استارت‌آپ برای حضور در نمایشگاه گردشگری تهران

معاون گردشگری از کسب‌وکارهای دیجیتال و استارت‌آپ‌ها برای حضور در نمایشگاه گردشگری تهران دعوت کرد و خواست که یاری‌رسان صنعت گردشگری ایران باشند.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ گفت: هم‌اکنون امکان ثبت‌نام و سپس تجمیع ظرفیت‌های متنوع کسب و کارهای نوپا یا استارت‌آپ‌های گردشگری برای حضور در پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران فراهم شده است تا در فرصتی بی‌نظیر زمینه پیوند خدمات نوین و مبتنی بر فناوری اطلاعات با ساختار صنعت گردشگری کشور محقق شود.

پیرو تشکیل کمیته گردشگری الکترونیک و استارت‌آپ‌ها زیرمجموعه ستاد اجرایی پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران و نیز همکاری مستمر با جامعه گردشگری الکترونیک، یکی از نمایندگان کسب‌وکارهای نو در این حوزه مسؤولیت تجمیع استارت‌آپ‌های فعال گردشگری در سراسر کشور را به عهده گرفته است تا پس از تکمیل ثبت‌نام‌ها و انجام بررسی‌های لازم علاقه‌مندان این بخش بتوانند برای حضور در سالن مربوط به گردشگری الکترونیک نمایشگاه گردشگری که در جایگاه‌های اختصاصی در نظر گرفته شده، حاضر شوند.

وی با بیان این‌که در اقدامی نوآورانه، قرار است یک سالن مجزا به گردشگری الکترونیک، کسب‌وکارهای دیجیتال و استارت‌آپ‌ها در نمایشگاه گردشگری پیش رو اختصاص پیدا کند، افزود: هدف از تمرکز بر این حوزه، شناسایی و معرفی هر چه بهتر استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری و هتلداری است تا به واسطه وجود فعالیت کسب‌وکارهای نوپا زمینه پیوند خدمات نوین با این حوزه فراهم شود و صنعت گردشگری کشور بتواند با تغییر چهره‌ای به‌روز و بین‌المللی خدمات متمایز و برتر ارائه کند و ضمن توسعه ارتباطات گردشگری، افزایش گسترده رضایتمندی گردشگران را سبب شود.

شالافیان بیان کرد: امروزه بسیاری از افراد خلاق به‌ویژه در رده سنی جوانان توانسته‌اند در سراسر کشور ایده‌های خود را مرتبط با حوزه گردشگری در قالب کسب‌وکارهای نوپا عرضه کنند، لذا این امکان فرصتی ویژه را برای صنعت گردشگری کشور فراهم آورده است که باید از آن نهایت استفاده شود.

وی همچنین گفت: از استارت‌آپ‌هایی که بتوانند در پیشبرد موضوعات گردشگری کشور یاری برسانند و با کسب‌وکارهای موجود هم‌افزایی داشته باشند، تقدیر می‌شود.

پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران قرار است از تاریخ ۹ تا ۱۲ بهمن‌ماه امسال در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان تهران برگزار شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

نمایشگاه گردشگری ایران برگزار می‌شود

هگمتانه برای بازدید گردشگران آماده می‌شود

بازپیرایی، خواناسازی، پی‌گردی و خاک‌برداری حصارهای (برج و باروهای) شرقی و شمالی محوطه تاریخی هگمتانه در راستای مشخص کردن محدوده مجاز خاک‌برداری برای ایجاد معبر و مسیر بازدید گردشگران انجام شد.

به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، رضا نظری‌ارشد ـ سرپرست هیأت باستان‌شناسی هگمتانه، هدف از انجام این دور از مطالعات میدانی باستان‌شناسی را خواناسازی برج و باروهای اضلاع شرقی و شمالی محوطه و پیگردی آثار مکشوفه چهار دهه گذشته به‌منظور آغاز عملیات حفاظت اضطراری آثار معماری در برابر عوامل جوی، همسو با مصوبات شورای فنی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان و شورای راهبردی پایگاه ملی هگمتانه اعلام کرد.

او افزود: این کاوش در راستای تکمیل مطالعات باستان‌شناسی فصل‌های گذشته در این بخش از محوطه و آغاز عملیات حفاظت و مراقبت از آثار مکشوفه و سازه‌های خشتی انجام شده است.

این باستان‌شناس، خواناسازی و بازپیرایی حصارهای ضلع شرقی و شمالی محوطه‌ هگمتانه، حدفاصل برج‌های شرقی، شمال‌شرقی و شمالی، اطلاع‌یابی از چگونگی روند و میزان امتداد شالوده یا مصطبه‌ خشتی زیرسازی ‌شده در فضای حدفاصل جبهه‌شرقی حصار تا کناره‌ نرده‌های پیرامونی محوطه در همان ضلع را از مهم‌ترین اهداف طرح مطالعاتی حاضر اعلام کرد.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان همچنین گفت: ارایه راهکارهای علمی به مدیریت پایگاه و گروه حفاظت و مرمت به منظور چگونگی انجام حفاظت اضطرای و موقعیت جانمایی کارگاه‌های مرمت پس از انجام پیگردی در اطراف سازه‌های خشتی موسوم به حصارهای شرقی و شمالی و ارایه پیشنهادات علمی مبتنی بر نتایج پژوهش‌های باستان‌شناسی به‌منظور مشخص‌کردن محدوه مجاز برای خاکبرداری خاک‌های مازاد حاصل از کاوش‌های فصول قبل که در قسمت‌های مجاور بدنه‌های تپه و دیوارهای بیرونی حصار و برج‌ها انباشته شده از دیگر اهداف این پروژه است.

هگمتانه برای بازدید گردشگران آماده می‌شود

سرپرست هیأت باستان‌شناسی محوطه هگمتانه در تشریح ضرورت و اهمیت اجرای این برنامه، بیان کرد: از آن‌جا که اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان و پایگاه ملی میراث‌فرهنگی هگمتانه در نظر دارد، مقدمات ایجاد یک معبر و مسیر بازدید را برای گردشگران در قسمت فضای مقابل حصار و برج و باروهای ضلع شرقی محوطه فراهم کند و هم‌چنین با توجه به وضعیت نامطلوب حفاظتی مجموعه‌ برج‌ها و حصار شرقی، لزوم انجام عملیات مرمت و استحکام‌بخشی در این قسمت، به‌نظر می‌رسید.

نظری ارشد ادامه داد: پیش از انجام اقدامات یادشده ضروری بود مطالعات باستان‌شناسی شامل خواناسازی و بازپیرایی فضای بین برج‌های شرقی و شمال‌شرقی و شمالی و فضاهای مجاور دیوارهای حصار خشتی هگمتانه و نیز مشخص کردن محدوده مجاز خاک‌برداری خاک‌های زاید حاصل از انباشت کاوش‌های فصول گذشته در این قسمت انجام شود.

این باستان‌شناس با اشاره به روند پژوهش و نتایج مقدماتی آن اظهار کرد: از آغاز این برنامه پژوهشی تاکنون ۱۱ گمانه به ابعاد مختلف ۲×۳، ۵×۳، ۵×۵ و ۵/۱×۵/۱ در محدوده مورد نظر ایجاد شده که به نتایج ارزنده و درخوری درخصوص ماهیت و چیستی بقایای برج و باروها و سنجش فرضیه‌های پژوهشگران پیشین در این زمینه و نیز کشف آثار مربوط به استقرار، سکونت و فعالیت‌های مردمانی حداقل از سده‌های میانه اسلامی (ایلخانی)، اواخر صفوی و قاجار تا اواسط دوران پهلوی شامل فضاهای مسکونی و صنعتی (فلزگری و آهنگری) انجام شده است.

منبع: ایسنا