د‌‌‌‌یوانخانه؛ از کریم خان تا تلگراف خانه قجرها

پیشینه تاریخی ۲۵۰ ساله و د‌‌‌‌ارا بود‌‌‌‌ن روایت های متعد‌‌‌‌د‌‌‌‌ تاریخی هم نتوانست د‌‌‌‌یوانخانه وکیل را به جاذبه گرد‌‌‌‌شگری برای شیرازی ها تبد‌‌‌‌یل کند‌‌‌‌ . بنایی که به د‌‌‌‌ستور کریم خان زند‌‌‌‌ ساخته شد‌‌‌‌ و روزگاری هم یکی از د‌‌يوانخانه هاي وکیل الرعایا بود‌‌‌‌ ، از بناهای شاخص محور زند‌‌‌‌یه به شمار می رود‌‌‌‌ که د‌‌‌‌ر ۲۰ سال اخیر هم مورد‌‌‌‌ توجه مرمتگران بود‌‌‌‌ه و بارها و بارها مرمت و بهسازی شد‌‌‌‌ه اما هنوز ناشناخته است و کمتر گرد‌‌‌‌شگری از وجود‌‌‌‌ آن با خبر است و اگر بگوییم زیر سایه ارگ کریم خانی گم شد‌‌‌‌ه اغراق نکرد‌‌‌‌ه ایم.
د‌‌‌‌یوانخانه وکیل يكي از بناهاي منحصربه فرد‌‌‌‌ تاريخي شيراز است كه قد‌‌‌‌متش به ۲۵۰ سال قبل برمي گرد‌‌‌‌د‌‌‌‌ ، اما هنوز به جاذبه گرد‌‌‌‌شگري تبد‌‌‌‌يل نشد‌‌‌‌ه و گرد‌‌‌‌شگران نمي توانند‌‌‌‌ از اين مكان تاريخي- فرهنگي د‌‌‌‌يد‌‌‌‌ن كنند‌‌‌‌ .
این بنا د‌‌‌‌ر نزد‌‌‌‌يكي ارگ كريم خاني واقع شد‌‌‌‌ه؛ بنايي منحصربه فرد‌‌‌‌ كه مساحتش به ۸۴۰ مترمربع مي رسد‌‌‌‌ و از آجر و سنگ ساخته شد‌‌‌‌ه و زماني يكي از د‌‌يوانخانه هاي كريم خان زند‌‌‌‌ بود‌‌‌‌ه است.
آن طور كه د‌‌‌‌ر برخي از منابع و اسناد‌‌‌‌ تاريخي آمد‌‌‌‌ه است، د‌‌‌‌يوانخانه د‌‌‌‌ر ابتد‌‌‌‌ا حياط بزرگي بود‌‌‌‌ كه تا باغ نظر (موزه پارس) امتد‌‌‌‌اد‌‌‌‌ مي يافت. د‌‌‌‌ر اين محل، عمارتي بنا شد‌‌‌‌ه است كه د‌‌‌‌اراي ايوان مركزي بزرگي با سقفي بلند‌‌‌‌ و مسطح است و د‌‌‌‌و ستون يكپارچه مرتفع نيز د‌‌‌‌ر جلو آن قرار د‌‌‌‌اشته است كه آغامحمد‌‌‌‌خان قاجار اين د‌‌‌‌و ستون را به تهران منتقل و د‌‌‌‌ر كاخ گلستان نصب مي كند‌‌‌‌. سقف اين ايوان از نوع تخت و تاب بند‌‌‌‌ي بود‌‌‌‌ه كه اكنون به طور كامل ريخته و سقف سوم يعني خرپشته نمود‌‌‌‌ار شد‌‌‌‌ه است. د‌‌‌‌ر د‌‌‌‌و طرف اين ايوان نيز د‌‌‌‌و راهرو وجود‌‌‌‌ د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌. با اينكه عمارت د‌‌‌‌يوانخانه د‌‌‌‌ر حال حاضر آباد‌‌‌‌اني خود‌‌‌‌ را از د‌‌‌‌ست د‌‌‌‌اد‌‌‌‌ه و د‌‌‌‌ر حياط بزرگ آن ساختمان پست مخابرات و بانك ملي ساخته شد‌‌‌‌ه و تنها عمارت و بخش كوچكي از حياط آن باقي ماند‌‌‌‌ه است اما باز هم زيبا و منحصربه فرد‌‌‌‌ است.
د‌‌‌‌يوانخانه پس از ساختش د‌‌‌‌ر د‌‌‌‌وره زند‌‌‌‌يه، كاربري‌هاي متعد‌‌‌‌د‌‌‌‌ي د‌‌‌‌اشته كه مي توان به تبد‌‌‌‌يل آن به يكي از د‌‌يوانخانه هاي كريم خان زند‌‌‌‌ و يا مركز پست و تلگراف هند‌‌‌‌ و اروپا د‌‌‌‌ر د‌‌‌‌وره قاجار اشاره كرد‌‌‌‌. اين بناي تاريخي با د‌‌‌‌ارابود‌‌‌‌ن نوع معماري و تزئينات خاصش يكي از اماكن تاريخي و د‌‌‌‌يد‌‌‌‌ني فارس است كه همچنان مهجور باقي ماند‌‌‌‌ه و هنوز به جاذبه گرد‌‌‌‌شگري تبد‌‌‌‌يل نشد‌‌‌‌ه است.
با ورود‌‌‌‌ به اين بناي ملي، مقرنس كاري ها، حجاري، نقاشي هاي د‌‌‌‌وره زند‌‌‌‌يه و به ويژه نقاشي مكتب شيراز را مي توان د‌‌‌‌يد‌‌‌‌. بنايي كه اين تزئينات از ويژگي هاي معماري و هنري آن محسوب مي شود‌‌‌‌. د‌‌‌‌يوانخانه د‌‌‌‌ر سال ۱۳۴۹ و به شماره ۹۱۴ د‌‌‌‌ر فهرست ملي به ثبت رسيد‌‌‌‌ه است.
مرمت د‌‌‌‌يوانخانه پس از يك د‌‌‌‌وره طولاني مد‌‌‌‌ت د‌‌‌‌ر قسمت هاي بنا و تزئينات، هم اينك به پايان رسيد‌‌‌‌ه، اما آن طور كه كارشناس میراث فرهنگی می گویند‌‌‌‌ مرمت اين بناي تاريخي همچنان اد‌‌‌‌امه د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ اما فعلا وضعيت بنا تثبيت شد‌‌‌‌ه مي باشد‌‌‌‌ .طي سال هاي گذشته بارها و بارها قسمت هاي مختلف بنا به ويژه تزئينات آن مورد‌‌‌‌ مرمت و بهسازي قرار گرفته و هم اينك د‌‌‌‌يوانخانه از وضعيت مطلوب تري برخورد‌‌‌‌ار است، اما نمي توان به طور قطع بيان كرد‌‌‌‌ كه مرمت بنا به پايان رسيد‌‌‌‌ه است.
با توجه به اينكه مرمت بناهاي تاريخي و شاخص با حساسيت ويژه اي صورت مي گيرد‌‌‌‌ و از طرفي هم ميزان اعتبارات د‌‌‌‌رنظر گرفته شد‌‌‌‌ه بسيار اند‌‌‌‌ك و قطره چكاني است، مرمت بناها همواره با كند‌‌‌‌ي همراه مي شود‌‌‌‌.
به گفته برخی از کارشناسان يكي از د‌‌‌‌لايل طولاني شد‌‌‌‌ن پروند‌‌‌‌ه مرمت آثار تاريخي به عد‌‌‌‌م تد‌‌‌‌اوم اعتبارات تخصيص يافته به بنا برمي گرد‌‌‌‌د‌‌‌‌ و اين مشكل د‌‌‌‌ر سراسر كشور وجود‌‌‌‌ د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ و تنها مختص فارس نيست.
د‌‌‌‌ر حال حاضر شرايط حضور گرد‌‌‌‌شگران د‌‌‌‌ر این محل مهیا نیست ، اما به نظر می رسد‌‌‌‌ د‌‌‌‌ر آيند‌‌‌‌ه اي نزد‌‌‌‌يك بنا به يكي از جاذبه هاي اصلي محور زند‌‌‌‌يه و شيراز تبد‌‌‌‌يل شود‌‌‌‌.

منبع خبر:خبر جنوب

اشرف،‌ تالار طلایی صفوی

تالار اشرف یکی از مهم‌ترین آثار اصفهان صفوی است که از گزند زمان درامان بوده و با تزئینات خاص خود که در هیچ یک از آثار دیگر اصفهان دیده نمی‌شود،‌ جاذبه‌ای منحصر به فرد محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان به راستی گنجینه ارزشمندی از میراث فرهنگی مختلف است، میراثی که در هر گوشه شهر دیده می‌شوند و هر کدام از آن‌ها یکی از ستاره‌های درخشان کهکشان نصف‌جهان را تشکیل می‌دهند. بخش بزرگی از این بناها و آثار ارزشمند در یک گذر مهم اصفهان جا خوش کرده‌اند، ‌گذری که امروز استانداری نامیده می شود و بر پهلوی اصفهان صفوی بنا شده است. اصفهان امروز مدیون اصفهان صفوی است و این بر کسی پوشیده نیست.

آثار معماری صفویان است که در گوشه گوشه شهر جا خوش کرده، این آثار در مرکز امروزی و صفوی شهر یعنی محدوده میدان نقش جهان به اوج می‌رسد. تالار اشرف نیز یکی از همین بناهای ارزشمند معماری عصر صفوی است که سرنوشت پر فراز و نشیبی داشته و از دست حاکمان قاتل معماری قاجاریه جان سالم به در برده است. البته این پروسه برای تالار اشرف نیز خوش‌آیند نبوده و برای اینکه سالم بماند مجبور شده تا انبار علوفه و اقامتگاه سربازان روس باشد.

این تالار با معماری خیره کننده و گچ‌بری‌های مشهور خود روزگار عجیبی را پشت سر گذاشته است. ساخت تالار اشرف در زمان شاه عباس آغاز شد و در زمان شاه سلیمان به پایان رسید. این محل سکونتگاه و حرم سلطنتی پادشاه بوده که در ابتدا دوره قاجار به منزل صارم‌الدوله فرمانده نظامی شهر اصفهان تبدیل شد. این بنا روزگاری به اداره صحیه و سجل احوال، اداره معارف، اداره فرهنگ و هنر، اداره آموزش و پرورش، و اکنون نیز اداره تشریفات استانداری تغییر کاربری داد.

عمارت باشکوه اشرف یک تالار بزرگ در میان و اتاق‌هایی در اطراف دارد، این عمارت برای رفاه شاه و همچنین زندگی مجلل خانواده و حرم وی طراحی و ساخته شده بود. در تالار اصلی یک سقف بلند با مقرنس‌های مختلف و زیبا به چشم می‌خورد و قطاربندی از زر دارد. این نمونه از معماری در هیچ یک از بناهای باقی مانده از عصر صفوی نمی‌توان یافت و همین نکته اشرف را در میان بناهای دیگر بسیار پررنگ می‌کند.

مصالح اصلی که در ساخت این بنا به کار رفته چوب است، ‌ کل بنا با چوب ساخته شده و دورتادور آن با آجر پوشیده شده است. ستون‌های این تالار که تا سقف پیش رفته و شکوه زیادی به بنا داده است، ‌ تماما با طلا تزئین شده است. علاوه بر این تزئینات نقاشی‌ها، نگارگری‌ها و گچ‌بری‌های خاصی نیز در بنا وجود دارد که بینندگان را متحیر خود می‌کند. طبق گفته برخی حکایات در زمانی که روس‌ها اینجا اقامت داشتند این نقوش در زیر لایه‌های گچ پوشانده شدند.

blank

تالار اشرف در واقع یک بخش کوچک از کاخ صفوی است، مجموعه‌ای که در منطقه دولت‌خانه صفوی شامل رکیب‌خانه، ‌ کاخ هشت بهشت، ‌ کاخ پشت مطبخ، تالار تیموری، ‌توحیدخانه و بسیاری دیگر از بناهایی بوده که بعدها تخریب شدند و اثری از آن‌ها باقی نمانده است. تمام ساختمان‌های اطراف تالار اشرف در چهار جهت به مرور زمان تخریب شدند، ‌ این ساختمان نیز در حدود ۸۰ سال پیش فاصله‌ای تا تخریب نداشت، اما مرمت و احیا و دیوار جدیدی که دور بنا کشیده شد آن‌را نجات داد.

در مورد دلیل نام‌گذاری این تالار و بنا روایات مختلفی وجود دارد، برخی نام اشرف را به اشرف افغان نسبت می‌دهند و نام این تالار را برگرفته از نام وی می‌دانند. اما این نظریه رد شده چرا که بر اساس برخی اسنادی که اکنون در دست است، ‌ این عمارت در زمان صفوی ساخته شده و از همان زمان به همین نام خوانده می‌شده است.

تالار اشرف اکنون پس از کش و قوس‌های فراوان در اختیار تشریفات استانداری اصفهان قرار گرفته و میزبانی برای ضیافت‌های مهم‌ترین ارگان اجرایی استان است. این تالار ارزشمند را می‌توان از مهم‌ترین آثار باقی مانده صفوی در اصفهان دانست، اثری که در خیابان استانداری می‌درخشد و یادآور دوران شکوه عباسی است.

منبع خبر:ایمنا

بلقیس؛ تمدنی از ایران کهن

شهر تاریخی بلقیس در خراسان شمالی و نزدیک به اسفراین یکی از جالب توجه‌ترین جاذبه‌های گردشگری منطقه است، تمدنی چهار هزار ساله از خشت و گل که در زیر تاریخ دفن شده‌است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسفراین شهری در جنوب خراسان شمالی با قدمت چند هزارساله است که تمدن اصلی این شهر در چند کیلومتری آن قرار دارد. شهری خشت و گلی که به گفته مورخان قدمتی چهار هزار ساله دارد و اسفندیار پسر گشتاسب آن را پایگذاری کرده است. “شهر بلقیس” شاهکاری از معماری و یک گنجینه ارزشمند از تمدن را در اختیار محققان قرار داده است.

شهر تاریخی بلقیس به عنوان اسفراین کهن شناخته می‌شود، این بخش در طول قرن‌های متمادی مورد تجاوزهای گوناگون بیگانه‌ها قرار گرفته و باعث شده که تخریبات زیادی در آن صورت بگیرد. میزان این خرابی‌ها به اندازه‌ای بوده که شهری جدید در دوران صدر اسلام بر روی ویرانه‌های تمدن پیشین بنا شد.

blank

سالم ترین و برجسته‌ترین بخش بلقیس برج آن با قدمتی هزار و ۲۰۰ است، این بنا بزرگ با ۳۰ برج و وسعتی بیش از پنج هزار متری در میانه‌های شهر تاریخی می‌درخشد. خندق بزرگی و عمیقی نیز دورتادور این قلعه وجود دارد که نشان از جنگ‌های متمادی در این منطقه دارد. بنای قطعه با مصالحی چون آجر و خشت و گل ساخته شده و پس از ارگ بم دومین بنای گلی ایران است.

درب قلعه روبه‌روی شارستان یا فضا عمومی شهر باز می‌شود، اما اکنون از شارستان تنها تلی خاک باقی مانده و از قلعه سه طبقه دیروز تنها دیوار و خرابه‌ای برجا است. بر اساس برخی اسناد اولین نشانه‌های زیست در قلعه به دوران سلجوقیان برمی‌گردد، این قلعه تا زمان حمله افغان‌ها به منطقه دارای رونق بوده، اما پس از تصرف منطقه توسط افغان‌ها این قلعه نیز دچار تخریباتی شده است. با این حال تا پایان دوران قاجار نیز قلعه بلقیس ساکنانی داشته است.

درجریانات کاوش سال ۱۳۸۶ سفال‌های گوناگونی از قلعه کشف شد که شباهت زیادی به سفال‌های مرو، سمرقند و نیشابور داشتند. وجود این سفال‌ها تا مدتی سوال‌های زیادی برانگیخت اما با آغاز فصل سوم کاوش‌ها و کشف کوره سفالگری بسیاری از این پرسش‌ها پاسخ داده شد. در این کوره سفال‌های لعاب دار و فیروزه‌ای مختلفی پخته می‌شد که نشان از وجود تمدنی در این قسمت از کشور بود.

بخش مهم دیگر شهر که در شارستان قرار دارد “تپه منار” یا مسجد جامع است که در سفرنامه‌های مختلف به آن اشاره شده. برای اولین بار در قرن سوم هجری به وجود مسجدی در اسفراین اشاره شده است. دردوره قاجار نیز “فریزر” سیاح انگلیسی در سال ۱۸۲۱ و۱۸۲۲ که از اسفراین عبور کرده ‌است درسفرنامه خود اشاره به اسفراین می‌کند و از شهر قدیمی بلقیس نام می‌برد که در آن دومناره و خرابه‌های آن هنوز باقی است.

blank

سازه‌ای که اکنون به عنوان تپه منار و مسجد بلقیس شناخته می‌شود باقی مانده آن چیزی است که در دوران سلجوقی یا ایلخانی بر روی مسجد قبلی ساخته شده است. بقایای ایوان ورودی مزین به آجرفرش، بخشی از صحن حیاط با حوضچه، بخشی از فضای معماری رواق‌های بخش شمال غربی که در اطراف صحن حیاط قرار داشته، آن‌چیزی است که اکنون باقی مانده است.

دیگر محل مهم و قابل توجه بلقیس مقبره شیخ آذری بوده که در این مجموعه مرمت شده و شکل و ظاهر خود را حفظ کرده است. شیخ فخرالدین حَمزه طوسی اسفراینی بیهقی متخلّص به «آذری» از مشایخ و شعرای مشهور قرن هشتم هجری است که بخشی از روزگار خود را در هند و بیشتر را در ایران سپری کرد. شیخ در اسفراین ولادت یافت و در همین محل نیز دفن شد و بقعه‌ای برای وی بنا کردند.

در. بلقیس هنرهای مختلفی وجود داشته است که از جمله آن ها می توان به سفالگری، نساجی فلزکاری، موزاییک کاری و کاشی کاری اشاره کرد. همچنین گچبری های زیبا و مختلفی در بخش هایی از شهر مانند مسجد جامع و شارستان وجود داشته است. بلقیس را می توان یک تمدن بزرگ نامید، تمدنی که.از نظر معماری و هنر از پیشگامان عصر خود بوده و در بستر شهری پررونق و پر نشاط به آرامش رسیده است.

blank

هنر بزرگ دیگر در اسفراین کهن یا بلقیس ضرب سکه بوده است. ضرب سکه همواره ر اختیار محل های بسیار حساس در طول تاریخ بوده و این عمل نشان از اعتبار بالای منطقه داشته است. اسفراین از دوره ایلخانی یکی از مراکز مهم ضرب سکه در خطهٔ حراسان بزرگ مطرح بوده و ضرب نام «اسفراین» بر روی این سکه‌ها، نشان از اهمیت و اعتبار این منطقهٔ دردوره ایلخانی است.

بلقیس قطعه ای ارزشمند در قلب سرزمینی تاریخی است، این تمدن کهن اکنون در استان خراسان شمالی و شمال شرقی ایران زمین قرار گرفته. اگرچه این منطقه در گذشته شهرت بالایی داشته اما اکنون مورد بی توجهی قرار گرفته است. حتی با وجود برخی کاوش ها به نظر می آید که به امکانات بیشتری نیاز داشته باشد.

منبع خبر:ایمنا

خانه‌های خشتی بهشت گردشگران

دیرزمانی است که کشورهای جهان با درک اهمیت گردشگری و تأثیر آن در اقتصاد و فرهنگ به دنبال ایجاد زمینه‌هایی برای حضور گردشگران در کشورهای خود هستند و برای تحقق این هدف می‌کوشند از همه امکاناتی که بیشترین هم‌خوانی را با پیشینه تاریخی، فرهنگ بومی و طبیعت منطقه دارد استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم، رقابت برای جذب گردشگران تا جایی است که کشورهای فاقد آثار طبیعی و تاریخی نیز تلاش می‌کنند با راه‌اندازی فستیوال‌ها، جشنواره‌ها و ساخت بناهای عجیب و زیبا، سهمی از بازار پرسود این صنعت را تصاحب کنند. این صنعت به یکی از مهمترین منابع آمد دولت‌ها، ابزاری برای گفت‌وگوی تمدن‌ها و افزایش تعاملات بین اقوام و مذاهب تبدیل شده است.

کشور ایران با دیرینه تمدنی کهن و جاذبه‌های طبیعی گوناگون، ظرفیت‌های زیادی برای جذب توریست دارد، اما موفقیت در این زمینه نیازمند تأمین زیرساخت‌های لازم است. در سالیان گذشته اقبال مسئولان به جذب گردشگران افزایش یافته و طرح‌های مختلفی در این زمینه اجرا شده که یکی از آن‌ها، ایجاد و توسعه مراکز اقامتی یا بومگردی در مناطق مختلف است.

سمیرم از شهرستان‌های استان اصفهان است که با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد، مقصد مناسبی برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود، اما توسعه مراکز اقامتی گردشگری در این شهرستان نیازمند فرهنگسازی و اجرای طرح‌های حمایتی بیشتری است.

برای آگاهی از وضعیت صنعت گردشگری و مراکز اقامتی سمیرم با سعید سلمانیان، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این شهرستان گفت‌وگویی را انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

ایجاد مراکز بومگردی چه مزیت فرهنگی و اقتصادی دارد؟

امروزه ایجاد و توسعه مراکز بومگردی بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است چون با کمترین هزینه در این زمینه می‌توان ایجاد اشتغال و کسب درآمد کرد. مهمتر از همه اینکه با نمایش فرهنگ و آداب و رسوم مردم منطقه می‌توان آیین‌های سنتی و فرهنگی شهرستان را به سایرین معرفی کنیم.

سمیرم در حوزه گردشگری استان چه جایگاهی دارد؟

سمیرم با ۵۴ نقطه گردشگری مقصد طبیعت‌گردی استان اصفهان شناخته شده است. در کنار این طبیعت زیبا در شهرها و روستاه‌های شهرستان خانه‌هایی وجود دارد که هنوز بافت قدیمی و سنتی خود را حفظ کرده به اقامتگاه‌های بومگردی برای اقامت گردشگران تبدیل شده است.

چند مرکز بومگردی در سمیرم ایجاد شده است؟

باید از ظرفیت بالای این شهرستان و وجود تعداد بالای خانه‌های قدیمی استفاده کنیم. در حال حاضر ۳۰ خانه و اقامتگاه بومگردی پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است و  از این تعداد، پنج خانه دارای مجوز رسمی از اداره میراث فرهنگی بوده و ۲۵ خانه دیگر در حال دریافت مجوز است.

چرا تمایل به ایجاد مراکز بومگردی در بعضی مناطق اندک است؟

یکی از علل بی‌میلی روستاییان به این مسئله شغل آن‌ها است. آنان به حرفه کشاورزی مشغول هستند و به ایجاد این مراکز تمایل زیادی ندارند، اما در سال‌های اخیر نسبت به گذشته این وضعیت تغییر کرده است.

با وجود تخصیص تسهیلات برای ایجاد خانه‌های بومگردی در روستاها تا امروز روستاییان استقبال خوبی از این طرح‌ها نداشته‌اند و امیدواریم که این روند تغییر کند تا همانگونه که در شهر ها شاهد ایجاد خانه‌های بومگردی هستیم در روستاها هم این اتفاق رخ دهد.

در بعضی خانه‌های سنتی شیوه تغییر برای تبدیل به مراکز بومگردی ارایه شده و کارشناسی‌های لازم  هم انجام شده و رایزنی‌هایی برای اعطای تسهیلات انجام شده است.

بیشترین مراکز بومگردی شهرستان در چه مناطقی ایجاد شده است؟

تا این لحظه بیشتریت خانه‌های بومگردی در شهر ونک ایجاد شده که تعداد آن‌ها به سه خانه می‌رسد. در پادنا و سمیرم نیز هرکدام یک خانه بومگردی ثبت شده است.

موافقت اصولی برای احداث ۱۰ خانه بومگردی جدید در شهرستان صادر شده و در آینده‌ای نه‌چندان دور به بهره‌برداری می‌رسد،اما با توجه به ظرفیت بالای بومگردی در سمیرم، لازم است این مراکز افزایش یابد.

خانه‌های بومگردی به سبک سنتی و قدیمی در شهرهای سمیرم، ونک، روستاهای خفر و ولدخانی در پادنا و بخش وردشت راه اندازی شده است، اما باید بیش از گذشته در این زمینه تبلیغ و فرهنگسازی شود.

منبع خبر:ایمنا

ثبت جهانی فرش یلمه

مبارکه_شهردار طالخونچه گفت: با تلاش مسئولان شهرستان فرش یلمه در فهرست میراث ملی ثبت شده و به دنبال ثبت جهانی آن هستیم.

 سیدمحمد اطیابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان مبارکه با اشاره به برگزاری دومین جشنواره فرش و صنایع‌دستی شهر طالخونچه اظهار کرد: این جشنواره با هدف معرفی فرش نفیس دستبافت یلمه طالخونچه و آثار زیبای خلق شده توسط هنرمندان این شهر برگزار شده است.

وی عنوان کرد: رونق هنر صنعت اصیل فرش‌بافی زمینه‌ اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بافندگان، بازاریابان و فعالان صنایع جنبی فرش را در منطقه فراهم می‌کند.

شهردار طالخونچه اضافه کرد: به‌زودی با توسعه گردشگری در شهر شاهد تحول مهمی در زمینه معرفی و بازاریابی فرش یلمه خواهیم بود.

اطیابی گفت: با تلاش مسئولان شهرستان فرش یلمه در فهرست میراث ملی ثبت شده و به دنبال ثبت جهانی آن هستیم.

منبع خبر:ایمنا

استحکام بندی ورودی غار«گلستان» نیر

 مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از آغاز عملیات استحکام بندی ورودی غار «گلستان» نیر خبرداد.

منطقه اردبیل، نادر فلاحی با اشاره به آغازعملیات استحکام بندی ورودی غار «گلستان» نیز اظهارکرد: این عملیات با اعتبار ۸۰۰ میلیون ریال انجام خواهد گرفت که امیدواریم با اتمام آن شاهد رونق حضور بازدیدکنندگان در این منطقه باشیم.

وی گفت: همچنین در راستای ارایه خدمات مناسب به بازدیدکنندگان و گردشگران از این غار  عملیات نصب چراغ در داخل غار گلستان به طول تقریبی ۶۰۰ متر نیز آغاز شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با بیان اینکه توجه ویژه به این غار و بازسازی آن در دستور کار اداره کل قرار گرفته، گفت: امیدواریم این عملیات تا پایان مهر ماه سال جاری به اتمام برسد.

وی همچنین افزود: مرمت پل قرمز شهرستان نیر، نیز از هفته آینده آغاز خواهد شد بطوریکه امیدواریم این مرمت نیز تا پایان ماه آینده به اتمام برسد.

منبع خبر:ایسنا

نگین انگشتری زاگرس

مسیر کوهستانی آن بر فراز دره‌هایی است که سکوت اعماقشان با نهیب رودخانه می‌شکند و گل‌های وحشی بر کرانه‌های آن، سرود مستانه می‌خوانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم، خروش رودها و آبشارها، سرسبزی دلفریب طبیعت و آب و هوای بی‌مثالش؛ باغ‌های سیب زیبا و طعم و رنگ سیب‌های گلاب آن تجسمی از بهشت است که نمی‌توان ساده از آن گذشت.

عطر خوش گیاهان و طراوت باغها و تن‌پوش گل بر قامت کوهساران و صدای وزوز زنبورهای عسل بخشی از تابلوی هزار نقش طبیعت در این خطه بهشتی است. کندوهای بیشمار زنبور در کوهپایه‌ها مانند محصول باغ‌های سیب در بهار و تابستان تحفه‌ای به یاد ماندنی پیشکش میهمانان زاگرس می‌کند. عطر خوش گل‌های کوهساران و گیاهان دارویی که ذره ذره هوا را پر کرده چنان روح را به پرواز وامی‌دارد که گویی از فضایی دیگر سیر عالم خاک می‌کنید.

blank

برای رسیدن به یک باغ‌روستای گردشگری بزرگ در جنوبی‌ترین نقطه استان اصفهان، باید کوله بارتان را ببندید و مسیری ۱۶۰ کیلومتری از اصفهان به سمت دیار هزار چشمه طی کنید. پس از طی این مسیر به سمیرم، سرزمین آب و آبشار و چشمه‌سارانی با هزاران منطقه زیبا می‌رسید، اما مقصد سفر پادنا در جنوبی‌ترین نقطه این خطه است که برای رسیدن به آن باید راهی در کمرکش کوه‌ها به سمت شهر حنا و پس از آن به طرف شهر کمه را بگذرانید تا به این منطقه زیبا برسید.

در مسیر جاده‌هایی در میانه چمنزار و درختستان را می‌بینید. طبیعتی بکر و زیبا که عاشقان فراوان دارد، اما مراقب باشید این مناظر سحرانگیر، پایبندتان نکند تا از طبیعت پادنا محروم شوید.

زیبایی‌های مسیر هر بیننده را مبهوت می‌کند، اما چشم بر شیطنت طبیعت ببندید تا بهشت‌گونه‌ای در قلب زاگرس را ببینید که طنّازی طبیعت آن را هرگز در جای دیگر ندیده‌اید.

blank

هوای پادنا با همه مکان‌هایی که تا به امروز برای فرار از هیاهوی بی‌رحم دنیای ماشینی انتخاب کرده‌اید متفاوت است. در گرمای تابستان حتی باید در ساعاتی از شب لباس گرم بپوشید. در مسیر دیار سرسبز پادنا به باغات سیب گذر کنید تا تلفیق زیبایی، طراوت و خنکای بهار در طبیعت تابستان را ببینید. عطر خوش سیب‌های رِد، گُلدِن، گلاب و عروس بوی جنات عدن است که دزدانه از گوشه عرش تا سریر خاک آمده است.

آبشارهای این منطقه بسیار است و طبیعت کوهستانی و جنگلی آن نیز دامانی گسترده از این گل و چمن را پیشکش حضورتان می‌کند. هنرنمایی نقاش چیره‌دست طبیعت در خطه اهورایی چنان است که اگر هر سال هم به آن سفر کنید باز هم جاذبه‌های بدیع فراوانی برایتان مهیاست.

منبع خبر:ایمنا

از معرفی شهر تا گردشگری شهری

گردشگری شهری در دهه ۱۹۸۰ بود که به موضوعی مورد علاقه تبدیل شد: تحقیقات و مطالعات بیشتری مرتبط با گردشگری شهری وجود دارد که آن را پدیده‌ای پیچیده در نظر می‌گیرد که بر ذینفعان زنجیره ارزش تأثیرگذار است. به وجود آمدن خطوط هوایی ارزان، علاقه به شهرها و توسعه آنها توجه به گردشگری را افزایش داد.

به گزارش ایمنا، شهرها دائما در حال تغییر هستند: آنها به وجود می آیند، تغییر شکل می دهند و به طور مداوم در حال رشد هستند. شهرها با گروه‌های مختلفی از مردم اشغال می شوند، و هر گروه به شیوه‌ای متفاوت از آن استفاده می کند، یک سازماندهی فضا که نوعی تمایز مسکونی است را ایجاد می‌کند، که مرزهای نامرئی به وجود می آورد و نمایانگر شیوه شکل گرفتن ساختار جامعه است. در این میان گردشگری عنصری بسیار مهم در تمامی سیاست‌های مربوط به توسعه شهری است. گردشگری فقط یک استراتژی برای ارائه یک محصول رقابتی به منظور برآورده کردن انتظارات بازدیدکنندگان نیست، بلکه راهی است برای توسعه خود شهر و فراهم کردن زیرساخت‌های بهتر و بیشتر و مهیا کردن شرایط برای ساکنان. سازمان جهانی گردشگری طی گزارشی که آن را در ادامه می‌خوانید به «تعریف گردشگری» و «اهمیت گردشگری به عنوان محرک رشد و توسعه اقتصاد جهانی» پرداخته و همچنین در ادامه مفهوم و کارکردهای گردشگری برای شهرها بررسی شده است. این گزارش با عنوان «از معرفی شهر تا گردشگری شهری»، پیش‌تر در مجله الکترونیک «شهرگاه» که نشریه‌ای تخصصی در حوزه مدیریت شهری‌ست، انتشار یافته است.

طبق گفته کلاسیک ها، شهر یک اثر مادی، اجتماعی و سیاسی است، یعنی می‌توان گفت پیچیده‌ترین محصول فرهنگی به منظور همزیستی متمدنانه است. شهر قسمتی از فرهنگ و تاریخ ما و مرکز بسیاری از سنت‌های ماست. ما همگی در شهرها زندگی و کار می‌کنیم، و در اوقات فراغتمان به شهرهای دیگر سفر می‌کنیم.

شهرها هم همانند جامعه در حال تغییر هستند، و در تلاش هستند تا نیازهای گردشگران و ساکنین را برطرف کنند، و به یک مقصد جذاب برای گردشگران آینده تبدیل شوند. این یک فرصت منحصر به فرد اقتصادی و اجتماعی است که با خود پویایی، سرزندگی، رشد و توسعه به همراه می آورد و به یک عنصر مهم در زندگی مردم تبدیل می شود.

blank
شانگهای

رشد شهر و هدف اصلی برنامه ریزی شهری باید عکس العملی منطقی به نیازهای ساکنانش باشد تا کیفیت زندگیشان را که حال خوب داشتن، کیفیت محیطی و هویت فرهنگی است را ارتقا دهد.شهرها دائما در حال تغییر هستند: آنها به وجود می آیند، تغییر شکل می دهند و به طور مداوم در حال رشد هستند. شهرها با گروه‌های مختلفی از مردم اشغال می شوند، و هر گروه به شیوه ای متفاوت از آن استفاده می کند، یک سازماندهی فضا که نوعی تمایز مسکونی است را ایجاد می‌کند، که مرزهای نامرئی به وجود می آورد و نمایانگر شیوه شکل گرفتن ساختار جامعه است.

شهرها فرصت های جدیدی به وجود می آورند و تاثیر زیادی بر رشد اقتصاد محلی دارند، برای مثال به یک عنصر اصلی تبدیل میشوند تا فقر را کاهش دهند. در واقع، شهرنشینی، نقش مثبتی در کاهش فقر دارد، به‌ویژه وقتی که توسط سیاست های سازگار حمایت می شوند. در این روند پیچیده و بی پایانِ تلاش برای ساخت یکپارچه ترین شهر ممکن، ما باید به یاد داشته باشیم که ۲۵۰۰ سال پیش افلاطون اعلام کرد که «هر شهری، هرچند کوچک، در حقیقت به دو شهر تبدیل می شود: یک شهر برای فقیران و یکی برای ثروتمندان.»

شهرها همچنین می توانند به کاهش هزینه های معامله از جمله زیرساخت ها و خدمات کمک کنند: آنها در فراهم کردن اطلاعات و آسان کردن انتشار دانش همانند شبکه های اجتماعی عمل می کنند. از زمان شکل گیریشان تا کنون، به عنوان پلی بین فرهنگ‌ها بوده‌اند. آنها از زمانی که فیلسوفان بزرگ در بازار آتن بحث می‌کردند، موتورهای محرک نوآوری بوده‌اند.

در واقع شهرها باهوش‌ترین شهروندان را دور هم جمع می کند و مراکزی برای انتقال ایده‌ها، اطلاعات و دانش هستند: ایده ها و قدرتی که از همکاری انسان سرچشمه میگیرد، منشا اصلی تولید ثروت هستند.
نیاز به درک و مطالعه دقیق تر شهر به عنوان یک عنصر پویا و اساسی در زندگی مردم، نه تنها برای اهداف بازاریابی یا محصول، بلکه برای سازماندهی جامعه اش، زیرساخت و نهادها در موثرترین و اقتصادی ترین بخش، ضروری و مهم است. ما نه تنها در شهرها زندگی می کنیم یا از آنها دیدن می کنیم، بلکه ما با آنها در حال تکامل هستیم.

این اشاره بجایی است که راه مناسب برای حل و فصل بحران جهانی رویکرد پایین به بالا است که با تلاش در دستیابی به رشد در سطح محلی است که می توان به آن رسید. کشورهای زیادی در حال شکوفا شدن هستند، زیرا دو یا سه شهر وجود دارد که موتورهای پیشرفت آن کشورها هستند.

ادوارد گلاسر بیان می‌کند که پارادوکس مرکزی کلان شهر مدرن این است که «کنار هم بودن با ارزش تر از قبل شده است زیرا هزینه ارتباط برقرار کردن از راه دور کاهش پیدا کرده است.» شهرها نشان دهنده نزدیکی و تراکم جمعیت و به طور همزمان حفظ حریم شخصی است. در دنیایی که به طور فزاینده ای جهانی شده است، شهرها گره های به هم متصل هستند.

بنابراین گردشگری یک عنصر بسیار مهم در تمامی سیاست های مربوط به توسعه شهری است. گردشگری فقط یک استراتژی برای ارائه یک محصول رقابتی به منظور برآورده کردن انتظارات بازدیدکنندگان نیست، بلکه راهی است برای توسعه خود شهر و فراهم کردن زیرساخت‌های بهتر و بیشتر و مهیا کردن شرایط برای ساکنان.

گردشگری شهر چیست؟

سازمان گردشگری جهانی ممل متحد به این موضوع اشاره می کند که گردشگری شهری به سفرهای گردشگران به شهرها و مکان های پرجمعیت، اطلاق می‌شود. معمولا مدت زمان این سفرها کوتاه است (بین یک تا سه روز). بنابراین میتوان گفت که گردشگری شهری با استراحت کوتاه مدت ارتباط مستقیم دارد.

به طور کلی، مناطق بزرگ شهری تولیدگرایی بیشتری دارند. طبق داده های سازمان ملل متحد، ارتباط  تقریبا کاملی بین شهرنشینی و شکوفایی وجود دارد. اما شهرها به عنوان مراکز مصرف، تفریح، و اوقات فراغت رونق پیدا می کنند.

از زمانی که بین النهرین و سومر پدیده شهرنشینی را به وجود آوردند، گردشگری شهری با ما همراه بوده است. مردم با اهداف دیدن کردن و تجربه به دست آوردن و انجام دادن کارهای متفاوت به سمت شهرهای بزرگ و کوچک روانه می شدند. این شهرهای بزرگ و کوچک مکان در آمیختن فرهنگ، هنر، موسیقی و ادبیات ملی و همچنین معماری باشکوه و طراحی شهری بوده است.

تمرکز، تنوع، و کیفیت این فعالیت ها و خصوصیات باعث بوجود آمدن جذابیتشان شد و شهرهای بزرگ و کوچک در نقشه گردشگری قرار گرفتند. گردشگری شهری هم برای بخش عمومی و هم خصوصی همیشه به عنوان یک کار سخت و دشوار مطرح بوده است. ذات چند منظوره اش مدیریت و برنامه ریزی آن را پیچیده می کند. مناطق شهری به سرعت در حال رشد هستند و مسائل و چالش های جدید در حال ظهور است.

کارهای تألیفی ناکافی به عدم درک گردشگری و تاثیراتش بر توسعه شهرها منجر می شود، از این رو در دهه اخیر نیاز به بررسی و شناسایی این چالش ها و فرصت های جدید از طریق گردشگری شهری به وجود آمده است.

در اوایل قرن بیستم، شهرها به این قابلیت خود که می توانند بعنوان جاذبه های گردشگری شناخته شوند، آگاه شدند: شهرهایی که به این پدیده واکنش نشان دادند، به دلیل فعالیت هایی که برای گردشگران فراهم کرده بودند از ترقی اقتصادی بهره بردند. به عنوان مثال، گردشگری در آمریکا به سرعت رشد کرد، همه شهرهای بزرگ آمریکا صنعت گردشگری را جذب کردند، به طوری که باعث تغییر سبک زندگی مردمانشان و درک آنها از شهرهای خود شد. مسافرت کردن یک عنصر مهم در زندگی مردم شد و آنها تمایل یافته اند که بقیه شهرها را هم ببینید.

گردشگری شهری در دهه ۱۹۸۰ بود که به یک موضوع مورد علاقه تبدیل شد: تحقیقات و مطالعات بیشتری مرتبط با گردشگری شهری وجود دارد که آن را یک پدیده پیچیده در نظر می‌گیرد که بر روی ذینفعان زنجیره ارزش تاثیر می‌گذارد. به وجود آمدن خطوط هوایی ارزان، علاقه به شهرها و توسعه آنها توجه به گردشگری را افزایش داد، برای مثال، شهرهای اروپایی مجبور بودند فعالیت های بازاریابی خود را برای جذب یک نوع فرآورده جدید، یعنی سفر کوتاه شهری، تغییر دهند.

blank
اینسبروک اتریش، معروف به پایتخت آلپ، یکی از مقاصد جذاب گردشگری اروپا

شهرها به یک بازار بزرگ‌تر نیاز دارند، که به راحتی بتوانند به آن دست یابند و پیشنهادات زیادی داشته باشند، این مورد الگوی جدید هزینه را پیشنهاد دهد، این الگو شامل طیفی از کسانی است که در هتل های ارزان قیمت می‌مانند تا کسانی که طرفدار هتل های پنج‌ستاره هستند. اما همه مردم این مورد که می‌خواهند شهرهای دیگر را کشف و دیدند کنند را در ذهن دارند. شهرها باید محصولات خود را ارزیابی کنند و متوجه شوند که کدام یک از محصولاتشان باید به بازار عرضه شود.

اهمیت گردشگری به عنوان محرک رشد و توسعه اقتصاد جهانی

طی شش دهه گذشته، صنعت گردشگری تنوع و گسترش مستمر را تجربه کرده است و به یکی از بزرگترین و در حال رشدترین بخش اقتصادی در دنیا تبدیل شده است. مقاصد جدید زیادی به وجود آمده اند، که مقاصد قدیمی اروپا و آمریکای شمالی را به چالش کشیده اند. ببا وجود شک های گهگاهی، ورود گردشگران بین المللی رشد تقریبا بی وقفه ای را نشان می دهد، از ۲۷۷ میلیون نفر در سال ۱۹۸۰ تا ۵۲۸ میلیون نفر در سال ۱۹۹۵، و ۹۸۳ میلیون نفر در سال ۲۰۱۱٫

UNWTO  با توجه به گردشگری تا سال ۲۰۳۰، اخیرا ارزیابی و چشم انداز بلند مدت خود از روند گردشگری در آینده را به روز رسانی کرد، انتظار می رود که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۳۰، تعداد ورود گردشگران بین المللی از سراسر دنیا به طور میانگین هر سال ۳٫۳ درصد افزایش پیدا می کند. به این معنا که ۴۳ میلیون گردشگر بین المللی بیشتر هرساله وارد می‌شوند، که تا سال ۲۰۳۰ این تعداد به ۱/۸ میلیارد می رسد.

blank
آتن؛ یکی از مهمترین مقاصد گردشگری شهری جهان

گردشگری درون مرزی به‌عنوان یک سرویس تجاری شده بین المللی، به یکی از گروه های تجاری مهم دنیا تبدیل شده است. درآمد کلی صادرات که از گردشگری درون مرزی به وجود می آید و شامل حمل و نقل مسافران می شود، در سال ۲۰۱۱ بیش از ۱٫۲ تریلیون دلار بوده است، یعنی به طور متوسط ۳/۴ میلیارد دلار در روز. صادرات گردشگری به میزان ۳۰درصد از صادرات خدمات تجاری دنیا و ۶ درصد از صادرات کل کالاها و خدمات را تشکیل می دهد.

در سطح جهانی، بعد از سوخت ها، مواد شیمیایی، و مواد غذایی صنعت گردشگری بعنوان یک گروه صادراتی، رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. این دسته در بسیاری از کشور های در حال توسعه، یکی از منابع عمده درآمد ارز خارجی و نخستین دسته صادراتی است، که اشتغال و فرصت های مورد نیاز زیادی برای توسعه به وجود آورده است.

بر اساس اطلاعات موجود در مورد کشورها، سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی حدود ۵درصد تخمین زده شده است، و سهم آن در اشتغال کمی بالاتر یعنی ۶ تا ۷درصد از کل مشاغل سراسر دنیا (مستقیم و غیرمستقیم) تخمین زده شده است.

در اقتصاد های پیشرفته و متنوع، سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی از ۲ درصد برای کشور هایی که گردشگری بخش نسبتا کوچکی از اقتصادشان است، تا بیش از ۱۰ درصد برای کشورهایی که گردشگری ستون مهم اقتصادشان است، متنوع است. در جزیره های کوچک و کشورهای در حال توسعه، سهم گردشگری در برخی مقاصد به بیش از ۲۵درصد هم می رسد.

گردشگری برای شهرها به چه معناست؟

شهرها در یک سیاره که فضای بسیار زیادی دارد، مکان‌هایی هستند که مردم تمایل دارند در آنجا زندگی کنند. امروزه، بیش از نیمی از جمعیت دنیا در شهرها هستند. طبق گزارش سازمان ملل متحد، انتظار می رود که تا سال ۲۰۳۰ جمعیت شهری دنیا به ۶۱درصد برسد، و تعداد مردم ساکن در شهرها به ۵ میلیارد می رسد، و این موضوع به عنوان یک عامل مهم نه تنها بر توسعه شهر، بلکه در اقتصاد شهری هم اثر می‌گذارد.

گردشگران شهری می‌توانند منافع اقتصادی قابل توجهی را به شهرها به ارمغان بیاورند: این یک حقیقت است که  تاثیر اقتصاد بر هر شهر بزرگ بر تأثیرات سیاسی و اجتماعی‌اش غلبه می‌کند، و این امر ممکن است نتیجه نیاز به سنجیدن بازده هر سرمایه باشد، به‌ویژه با توجه به اشتغال و تاثیر اقتصادی.

صنعت گردشگری الگوهای جدید و تغییراتی را برای چشم انداز شهری به همراه می آورد، به عنوان مثال جهانی شدن که پدیده ای است که نه تنها روی شهرهای بزرگ بلکه بر شهرهای متوسط و کوچک هم اثر می‌گذارد: تاثیرش در بخش مهمان نوازی بهتر مشخص است، که اتاق های هتل و رستوران ها در لندن، پاریس، هنگ کنگ، یا نیویورک شبیه به هم هستند.

شهرها به طور مداوم در حال رشد و تغییر هستند تا برای بازدید کنندگان خود تجربیات و محصولاتی که انتظار دارند را فراهم کنند، و این محصولات و تجربیات در حال تغییر هستند تا با تقاضای افزایشی سازگار شوند. همه این تغییرات باعث به وجود آمدن یک سرمایه گذاری پایدار در زیرساخت ها، ترویج و حفظ می شود که در نهایت به نفع گردشگران و ساکنان بومی است.

شهرها به طور مداوم در حال رشد و تغییر هستند تا برای بازدید کنندگان خود تجربیات و محصولاتی که انتظار دارند را فراهم کنند، و این محصولات و تجربیات در حال تغییر هستند تا با تقاضای افزایشی سازگار شوند

■ صنعت گردشگری نیازمند محصولات گوناگون و قابل انعطاف است که یک شهر می‌تواند آنها را ارائه دهد، و شهرها به گردشگری نیاز داردند تا به اهداف اقتصادی و اجتماعی خود دست یابند.

■ گردشگری برای شهرها پویایی و جنب و جوش به همراه می‌آورد، و همچنین الگوهای جدید و تغییراتی برای چشم انداز شهری خود ارائه می‌دهد.

■ گردشگری مردم را به هم نزدیک می‌کند، به وجود آورنده روابط است، به آنها یاد می‌دهد که چطور در کنار هم زندگی کنند.

■ گردشگری یکی از ستون های مهم و محرک اقتصادی کشورهای زیادی است و در زمینه اشتغال، درآمد و حفظ زیرساخت های شهری و خدمات عمومی نقش مهمی را بازی میکند.

■ گردشگری یک رویکرد رقابتی به وجود آورده است، و مقاصد بر ارائه محصولاتشان تمرکز می‌کنند، و تخصصی شده‌اند تا جلوتر از بقیه باشند و یکدیگر را تغییر می‌دهند.

صنعت گردشگری باید استراتژی های نوآورانه ایجاد کند تا یک تصویر پایدار برای شهر فراهم کند و از این طریق درآمد قابل توجهی به وجود آورد و به ساکنانش ارزش ببخشد. به این منظور، فرصتی برای ادامه دادن بحث این موضوع و تمرکز بر چالش هایی که شهرها در مناطق مختلف دنیا باید با آنها رو به رو شوند وجود دارد، مثل:

■ چگونه می‌توان تعداد روز افزون گردشگران ورودی به شهرها را به صورت مسئولانه و پایدار مدیریت کرد؟

■ چگونه می‌توان از گردشگری شهری برای بهبود کیفیت زندگی جمعیت محلی استفاده کرد؟

■ چگونه می‌توان مطمئن شد که برنامه های گردشگری و توسعه شهری قسمتی از روند تصمیم گیری هستند؟

■ چگونه می‌توان ICT های (فناوری های اطلاعات و ارتباطات) موجود را برای شهرهای هوشمند که رقابتی‌تر، پایدار، قابل دسترس و انسانی هستند، یکپارچه کرد؟

■ چگونه می‌توان تاثیر اقتصادی گردشگری را در شهرها بررسی کرد؟

■ چگونه شهرها می‌توانند برای کاهش تاثیرات بر محیط زیست و ترویج مزایای گردشگری سبزتر اقدامات عملی انجام دهند؟

blank
ژنو سوئیس؛ یک مقصد محبوب گردشگری شهری

امروزه، مدیریت موثر یک مقصد گردشگری با هدف اصلی بهبود رقابت و کیفیت زندگی شهروندانش به معنای مدیریت پیچیدگی اقتصادی، اجتماعی، و آب و هوای محیطی از دنیاست که ما در آن زندگی می‌کنیم.
مقاصد شامل عناصر اصلی هستند که بازدید کننده را به مقصد جذب می کند و نیازهای آنها را از بدو ورود برطرف می‌کند. ارائه و کیفیت این عناصر در تصمیم های بازدید کننده در زمینه سفر کردن تاثیرگذار خواهد بود.

در غیر این صورت، چطور می‌توانیم سیاست‌های بلند مدت به وجود بیاوریم و بدون درنظر گرفتن تغییرات آب و هوا یا کمبود منابع، از رونق مقاصد گردشگری اطمینان حاصل کنیم؟ واضح است که همان دستورالعمل‌ها که چند وقت پیش به نظر می‌رسید که برای یک دنیای غیر قابل پیش بینی و متلاطم مناسب است، نیاز است که برای متناسب شدن با سیستم زیست محیطی با محدودیت‌ها و یک جامعه با ارزش‌ها و آرمان‌های متعالی اصلاح شود.

با توجه به این شرایط، کار یک تحلیلگر گردشگری بسیار دشوار می‌شود. بدون شک، دستیابی به تصویری از بخش گردشگری تا سال ۲۰۳۰ مفید است، همانطور که UNWTO  این کار را انجام داده است، زیرا به نقل از کینس، بهترین راه این است که پیش‌بینی‌ای از آینده داشته باشیم که «تقریبا درست باشد تا اینکه کاملا اشتباه باشد.»

بنابراین، در گرایش‌های در حال ظهور برای گردشگری، بخوبی پذیرفته شده است که ما شاهد افزایش جهانی سفر کردن خواهیم بود، که با استفاده از وسایل حمل و نقل که به طور تدریجی در حال از بین بردن موانع هستند، راحت شده است. همزمان، گردشگران با تغییرات سریعی که ناشی از تبادل دانش، نوآوری و پیشرفت‌های تکنولوژی است ارتباط نزدیکی دارند، و به طور پایداری ادامه پیدا می‌کند تا به شعاری برای فعالیت تجاری و گردشگری تبدیل شود.

نگاهی به تکامل مقاصد گردشگری ملی در ۶۰ سال گذشته، نتایج مشخصی را به ما نشان می دهد: امروزه همه مقاصد در یک بازار جهانی تقاضا با هم به رقابت می‌پردازند.

این بازار در اوجش ویران شد: در سال ۱۹۵۰، پنج کشور در دنیا که بیشترین بازدید را داشته است ۷۱ درصد از سهام کل بازار را داشته است. اما در سال ۲۰۱۱ درصد سهام این ۵ کشور فقط ۳۱ درصد بوده است.
گردشگران بیشتر از قبل تمایل دارند که به مقاصد دور سفر کنند، تاثیر اجتماعی و اقتصادی سفرهای آنها خیلی بیشتر احساس می‌شود.

این محیط بیش از پیش پیچیده و رقابتی برای مقاصد گردشگری، نیاز آنها به تنوع و برجسته بودن را افزایش می دهد. حقیقت این است که آینده اینجاست و نتیجه بحران اقتصادی و مالی که بیشتر دنیا از آن رنج می‌برند، این است که ما در آستانه‌ی تغییرات قابل توجه در ارزش ها، نگرش ها، و شیوه های زندگی، همچنین در ساختار های اجتماعی خودمان هستیم. در نتیجه‌ روندهای شناخته شده بزرگ در دنیای گردشگری، روش های جدید انجام کارها و محصولات جدید در این دهه به ثمر می رسند، خیلی از چیزاهایی که الان حتی نمی‌توانیم تصور کنیم.

امروزه روند های جدیدی در توسعه مقصد دیده می‌شود، که به نظر من بر پنج عامل اصلی زیر تمرکز دارد:

۱٫  عناصر تجربی یا احساسی که ادامه پیدا میکنند تا راهی برای تفریحات در دسترس تر فراهم کنند که بر بعد انسانی و روابط درونی نژاد بشری تمرکز می‌کنند.

۲٫ تمرکز بر لذت بردن تقریبا یا حتی کاملا جایگزین تمرکز سنتی بر هزینه ها شده است. همانطور که جان فیتزجرالد کندی گفت: «تولید ناخالص داخلی هرچیزی را اندازه گیری می کند به جز چیزی که به زندگی مردم ارزش واقعی می دهد.»

۳٫ گردشگری تمرکز خود را بر اخلاق تشدید می‌کند، و بیشتر خواستار زمینه های پایداری و مسئولیت خواهد بود، که خودشان برای مردم دنیا مهمتر خواهند شد.

۴٫ طبق گزارش سازمان ملل، انتظار می رود که جمعیت شهری دنیا تا سال ۲۰۳۰ تا ۶۱ درصد افزایش پیدا کند، و ۵ میلیارد نفر در شهرها زندگی خواهند کرد. این مورد اهمیت گردشگری بعنوان یک عامل اصلی برای توسعه یکپارچه شهرها را افزایش می دهد.

۵٫ درک ما از فضاهایی که یکپارچه و تحت رسیدگی هستند، با طبیعتی که هم مردم از آن لذت می‌برند و هم شهروندان فعال تعهد دارند که از آنها حفاظت و نگهداری کنند، بیشتر خواهد شد.
این عوامل روند بالقوه به هماهنگی دقیق میان منافع تجارت و مقاصد گردشگری نیاز دارد.

blank
میدان نقش جهان اصفهان یکی از نخستین سایت‌های به ثبت رسیده در میراث جهانی

بنابراین، این سوال برای ما پیش می آید که «ما چگونه می‌توانیم در این محیط‌ها پیشرفت کنیم و از فرصت‌های روشن برای گردشگری در آینده استفاده کنیم؟» ما قطعا راه‌حل‌های جادویی نداریم، اما به من اجازه دهید تا چند ایده ممکن برای اینکه چگونه این کار را انجام دهیم ارائه دهم:
■ الف) روبرو شدن با دنیا با یک ذهن باز: امروزه صنعت گردشگری نیازمند نیروی کاری با ذهن باز، با قابلیت‌های دیجیتال و مهارت‌های میان فرهنگی، با «توانایی کشف و تفسیر وجه اشتراک میان رشته ها و چشم اندازهای مختلف دنیا» و تفسیر درست زمینه های مرتبط است.

■ ب) تبدیل اطلاعات به دانش و استفاده از بهترین مدیریت دانش موجود:  گردشگری یک بخش سرشار از اطلاعات است، اما دانش در میان بسیاری از اجزای تشکیل دهنده اش به طور کافی منتقل نمی شود. سپس، به ابزار و سیستم هایی نیاز است که دانش موجود را به درستی هماهنگ و مدیریت می کنند به طوری که در زنجیره ارزش گردشگری در جریان باشد. شیوه و میزانی که ذی نفعان مقصد دانش را با یکدیگر تبادل می کنند بر روند تغییرات استراتژیک و توسعه پایدار این مقاصد تاثیر خواهد گذاشت. همانطور که در این گزارش مشخص است، برای کمک به تصمیم گیری واضح تر  نسبت به روند ایجاد کردن خطوط هوایی جدید، نیازی به اطلاعات موثق و دقیق نیست.

■ ج) یادگیری کار کردن با ذی نفعان مقاصد مختلف، از طریق یکپارچه سازی منافع همه سطوح دولت و برنامه ریزی استراتژیک نسبتا بلند مدت، محدودیت هایی برای توسعه جاییکه مناسب است اجرا، و حسابرسی و ارزیابی دوره ای اعمال میشود. همانطور که این گزارش نشان می دهد، اگر رفت و آمد گردشگران به نفع همه گروه های مربوطه باشد، همکاری متعادل، موثر، که خوب مدیریت می‌شود ضروری است.
به نقل از کینس، بهترین راه این است که پیش بینی ای از آینده داشته باشیم که «نقریبا درست باشد تا اینکه کاملا اشتباه باشد.»

منبع خبر:ایمنا

مزارع برنج آسیا

زمین های کشت برنج در بسیاری از مناطق جهان تنها مکانی برای کسب درآمد نیست بلکه به عنوان جاذبه‌ای گردشگری در نظر گرفته می‌شود. منظره چشم نواز کشتزارهای برنج در آسیا از جمله نقاطی است که حتی تعدادی از آن‌ها از حیث زیبایی به عنوان میراث جهانی شناخته می‌شود.

منبع خبر:ایمنا

blank

blank

blank

blank

blank

blank

blank

blank

blank

blank

blank

blank

blank

blank

blank

blank

blank

“ابَر بالکن شهری” در نیویورک

شگفت‌انگیزترین جاذبه گردشگری شهر نیویورک در هادسن‌یاردز، محله‌ای در غرب منطقه میدتاون منهتن و مجاور رودخانه هادسن با هزینه ۳۵ میلیارد دلار ساخته شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، Vessel که لقب “مینی‌سیتی منهتن” را از آن خود کرده است، به عنوان سازه‌ای عمومی با امکانات کامل زندگی روزمره و همچنین یک مرکز گردشگری مورد استفاده عموم مردم قرار گرفته است. این برج ساختاری شبیه به کندوی عسل دارد که ساخت آن در سال آوریل ۲۰۱۷ آغاز شد و در مارس ۲۰۱۹ به بهره‌برداری رسید.

blank

بازدیدکنندگان مینی‌سیتی منهتن باید تعداد دو هزار و ۵۰۰ پله را طی کنند تا به بالای این برج کندو مانند برسند تا بتوانند از تمام فضاها و مکان‌های مسکونی و تجاری زیبا و مجلل، اما گرانقیمت Vessel دیدن کنند.

blank

در غیر اینصورت، برای رسیدن به بالاترین طبقه برج، بدون بازدید ازجاذبه‌های گردشگری طبقات میانی و تنها برای تماشای فضای داخلی سازه یا چشم‌اندازهای زیبای اطراف، می‌توان از آسانسور استفاده کرد. در این برج حدود ۱۰۰ فروشگاه و رستوران نیز وجود دارد که بر جذابیت مینی سیتی منهتن افزوده است.

blank

برج Vessel، که توسط توماس هیثرویک طراحی شد، با ارتفاع ۱۵۰ فوت، یعنی چیزی حدود ۴۶ متر، دارای تعداد ۱۵۴ راه‌پله در فضای باز است که این راه‌پله‌ها همچون یک مسیر بسته، دایره‌وار به هم متصل شده است و به هیچ جایی راه ندارد. عکاسان و افراد علاقمند می‌توانند از پاگردهای بزرگ بین این راه‌پله‌ها، که از فولاد برنزه و بتن ساخته شده است، برای عکسبرداری از مناظر زیبای اطراف مینی سیتی منهتن بهره ببرند.

blank

برج Vessel در محور مهم بین پارک طولی نیویورک و ایستگاه مترو جدید NO۷ قرار گرفته است. توماس هیثرویک پس از نامگذاری این سازه به Vessel فورا خواستار تغییر این نام شد ولی تا کنون اسم جدیدی برای آن انتخاب نشده است.

blank

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به همراه شرکت مادر خود “رسانه وارنر”، شرکت رسانه‌های گروهی آمریکایی و چندملیتی، که دفتر مرکزی آن در ساختمان تایم وارنر سنتر، در شهر نیویورک قرار داشت، و همچنین کمپانی لورئال ایالات متحده در محله هادسن یاردز سکونت گزیده‌اند. مسئولان این محله را به عنوان “مرکز فرهنگی غرب منهتن” معرفی کرده اند که در همان ابتدای کار میزبان بسیاری از کمپانی‌های بزرگ ایالات متحده و سراسر جهان، نظیر شرکت فرانسوی تولید کننده کالاهای لوکس “دیور”، “فندی”، شرکت ایتالیایی فعال در زمینه طراحی و تولید لباس و کالاهای لوکس، “نیمان مارکوس” از شرکت‌های بزرگ آمریکایی، شرکت “یونیکلو”، طراح لباس و تولید کننده ژاپنی و “بنانا رپابلیک”، شرکت خرده‌فروشی پوشاک آمریکایی شد.

blank

منطقه اطراف رودخانه هادسن‌یاردز حدود ۱۱.۳ هکتار مساحت دارد که تنها نیمی از آن را فضاهایی نظیر بلندترین عرشه نظارت در نیم‌کره غربی روی یک ساختمان ۱۰۰ طبقه و ساختمان Shed، تشکیل داده است و بقیه فضاها به صورت تکمیل نشده باقی مانده است.

منبع خبر:ایمنا