ابلاغ ضوابط «اقامتگاه‌های بومگردی» به‌زودی

معاون گردشگری از تهیه ضوابط «اقامتگاه‌های بومگردی» و ابلاغ آن در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش ایسنا، «اقامتگاه بومگردی» واژه فارسی رایج‌شده و یا جایگزین «اکولوژ» است که در نتیجه جنبش «Ecotourism» و «Eco-Traveler» پدید آمد؛ یعنی مسافرانی که به حفظ محیط زیست و تعالی آن کمک می‌کنند و ترجیح می‌دهند به جای اقامت در هتل‌های پنج‌ستاره، اکولوژها را انتخاب کنند. این جنبش از اوایل دهه ۹۰ میلادی شکل گرفت و در برخی نقاط همچون خاورمیانه با شیبی ملایم به حرکت خود ادامه داد.

در ایران نیز این حرکت عمری بیش از یک دهه دارد که سرآغاز آن با مخالفت و مقاومت در پذیرش از سوی جوامع صنعتی و سرمایه‌گذاری هتلدار همراه بود.

پس از نگارش شیوه‌نامه‌هایی درباره بومگردی و ذکر نام آن در آیین‌نامه‌ها و مصوبه‌های دولتی، توسعه این اقامتگاه‌ها به عنوان اولویت رؤسای سازمان (وزارتخانه) میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفت، تا آن‌جا که ایدئولوژی ساخت و بهره‌برداری از دوهزار واحد بومگردی تا پایان عمر دولت مطرح شد؛ برنامه‌ای که اینک کیفیت بومگردی‌ها را در معرض تهدید قرار داده است.

طبق آخرین آماری که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مردادماه امسال اعلام کرد: شمار اقامتگاه‌های بومگردی به ۱۷۰۰ واحد نزدیک شده، ‌ این درحالی است که توزیع و تراکم این واحدهای اقامتی در مناطق مختلف یکسان نیست، به این معنی که برخی استان‌ها بیش از ظرفیت تقاضا، چنین محصولی را عرضه کرده‌اند و در مقابل، برخی استان‌ها و مناطق از وجود هرگونه اقامتگاه بومگردی عاری است.

علاوه بر این، تبلیغ گسترده سازمان (وزارتخانه) میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای اقامتگاه بومگردی با هدف «توسعه سفر و اقامت ارزان» بود، درحالی‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ اقامت در برخی از این اقامتگاه‌ها در رقابت با هتل‌های سه و حتی پنج‌ستاره قرار گرفته است.

چالش دیگری که اقامتگاه‌داران بومگردی را درگیر کرده و به انتقاد نیز واداشته، ورود رقیبانی به این عرصه است که با معیارهای اصلی «اکولوژ» به معنی حفظ محیط زیست و توسعه پایدار گردشگری فاصله زیادی دارند و چهره بومگردی‌ها را تخریب کرده‌اند.

ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ با تایید چنین مشکلاتی که هویت واقعی اقامتگاه‌های بومگردی را در معرض تهدید و تخریب قرار داده است، در گفت‌وگو با ایسنا از تهیه ضوابط خاص اقامتگاه‌های بومگردی خبر داد و افزود: در حوزه بومگردی فرایند درحال تغییر است، در نتیجه ضوابط درجه‌بندی و سطح‌بندی آماده شد که شش‌ ماه برای مطالعه آن وقت گذاشته و با انجمن مربوطه برای تهیه این ضوابط مشورت شده است و به‌زودی ابلاغ خواهد شد. پس از ابلاغ، از اداره‌های استانی می‌خواهیم  براساس آن ضوابط مجوز صادر کنند.

او با اشاره به برخی مشکلات بومگردی‌ها اظهار کرد: بعضا دیده می‌شود این خانه‌ها خیلی سنتی هستند و معیارشان برای این‌که بومگردی تلقی شوند، فقط کاه‌گِل کردن بنا بوده است، درصورتی ‌که خدمات و تجهیزات در این اقامتگاه‌ها خیلی اهمیت دارد. باید خدمات بومگردی‌ها استاندارد و براساس آن قیمت‌گذاری انجام شود.

تیموری درباره شیوه قیمت‌گذاری در این اقامتگاه‌ها گفت: تعداد اقامتگاه‌های بومگردی هنوز جوابگوی تقاضا نیست، بنابراین نمی‌توان قیمت‌گذاری را آزاد کرد. باید تعداد آن‌ها در هر استان متناسب با تقاضا افزایش یابد تا درباره قیمت‌گذاری این اقامتگاه‌ها، سیاست آزادسازی را اجرا کرد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره رفع محدودیت‌هایی که از سوی اداره بهداشت و درمان و اماکن نیروی انتظامی به این اقامتگاه‌ها وارد شده است، اظهار کرد: ضوابط مربوط به بهداشت آن‌چنان که استاندارد این اقامتگاه‌ها است، تدوین شده و اداره اماکن نیروی انتظامی در حد توان همکاری خوبی با این اقامتگاه‌ها دارد.

منبع خبر:ایسنا

“یاقوت سرخ” جشنی برای انارستان‌های درجزین

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان از برگزاری جشنواره انار “یاقوت سرخ”درجزین با همکاری شهرداری این شهر خبر داد.

به گزارش ایسنا-منطقه سمنان ، مهدی جمال در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر درجزین،اظهار کرد: این جشنواره از دهم تا دوازدهم آبان ماه امسال برگزار می‌شود.

وی از این جشنواره به عنوان یک فرصت طلایی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری درجزین نام برد و افزود: رویداد محوری یکی از بهترین راهکارها برای معرفی استان سمنان است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان با اشاره به اینکه این جشنواره از ۱۰ تا ۱۲ آبان ماه در درجزین برگزار می‌شود، گفت: این جشنواره با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری شهر درجزین، افزایش شادابی و نشاط در مردم و معرفی انار به عنوان یکی از محصولات مهم این منطقه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره ملی ایل سنگسر در آبان ماه امسال، افزود: جشنواره انار درجزین نیز فرصت مناسبی برای معرفی جشنواره ایل سنگسر است.

شهردار درجزین نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه رونق گردشگری نیاز به برنامه ریزی دارد گفت: تا کنون برای برنامه ریزی هر چه بهتر جشنواره انار، جلسات مشترک با ادارات مختلف برگزار شده است.

سید محمد شاهمیری افزود: دبیرخانه جشنواره در شهرداری تشکیل شده و در هفته آتی با حضور مسئولین افتتاح می شود.

وی گفت: این جشنواره با محوریت اقوام در بخش‌های غذا و موسیقی و با برپایی نمایشگاه صنایع دستی، اجرای بازی‌های بومی و محلی و به نمایش گذاشتن محصول انار درجزین اجرا می‌شود.

شهر درجزین از شهرهای شهرستان مهدیشهر است . این شهر که به دلیل کیفیت بالای انارستان‌هایش به شهر یاقوت سرخ اشتهار دارد در فاصله ۵ کیلومتری شمال سمنان و ۱۰ کیلومتری جنوب شهر مهدیشهر قرار دارد.

منبع خبر:ایسنا

مشیر الملک؛ کاخی سلطنتی در اصفهان

در نزدیکی میدان نقش جهان، خانه‌ای تاریخی و اشرافی از دوران صفویه در محله‌ای به نام مشیر به یادگار مانده که متعلق به خاندان مشیر انصاری از مستوفیان دربار صفویه است. خانه‌ای که در گذر زمان میزبان ساکنان مختلفی بوده و امروز به‌عنوان اثری ارزنده در تاریخ معماری ایران، مورد توجه همگان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خانه چرمی که به نام خانه تاریخی مشیرالملک انصاری، وزیر باکفایت دوره قاجار نیز شهرت دارد، اثری ارزنده در تاریخ معماری ایران است. این بنا از خانه‌های اشرافی دوره صفویه محسوب می‌شود و دارای فضاهای متنوع و تزئینات بسیار است و از دو جهت نسبت به بناهای قاجاری برتری دارد؛ یکی طراحی و ساخت سلطنتی و دیگری پیشرو بودن در هنر معماری.

خاندان مشیر انصاری از مستوفیان و منشیان دربار صفویه بودند که در دوره شاه‌ عباس کبیر از شیراز به اصفهان مهاجرت کردند؛ تأثیرگذارترین چهره این خاندان میرزا حبیب‌الله مشیر الملک انصاری است. او در سال ۱۲۵۷ هـ .ق در اصفهان متولد شد و پس از تحصیل علم و فضل و کمال به ویژه در امور دیوانی و حساب و انشاء نزد میرزاعلی جابری انصاری، پست‌های مختلفی را بر عهده داشت و سرانجام به وزارت مسعود میرزا ظلّ السلطان، فرزند ارشد ناصرالدین‌شاه قاجار منصوب شد.

مشیرالملک خود از خوشنویسان دوره قاجار است، به همین خاطر با ایجاد عظمت و شکوه در این عمارت به نمایش هنری پاک و متعالی پرداخت و خوشنویسی را در جداره‌های خانه به یادگار گذاشت تا تجلی گاه هنر خوشنویسی برای ایرانیان باشد. وجود تزیینات نقاشی، گچبری و آینه کاریها در سقف و دیوارهای فضاهای داخلی چشم نوازی این خانه را دو چندان کرده است، البته در گذر زمان نیز متناسب با سلیقه مالکان، فضای داخلی دستخوش تغییراتی شده است، اما ساختار ابتدایی بنا همچنان محفوظ مانده است. به‌عنوان مثال، در زمان قاجار نقاشی هایی به برخی از قسمت‌های داخلی ساختمان اضافه شده است.

سرگذشت خانه مشیرالملک

مشیر خدمات شایسته‌ای به ظلّ السلطان کرد و در آبادانی اصفهان کوشید. خرابی‌های بازمانده از حمله افغان‌ها را زدود و رونق سابق را به آن بازگرداند و در اواخر حکومت ناصرالدین‌شاه، به دلیل دفاع از روحانیت مشروطه‌خواه، مخالفت با قرارداد رژی (تنباکو)، مقابله با تخریب ابنیه صفوی و همچنین چشم‌داشت ظلّ السلطان به اموال وی (ازجمله خانه او)، در سال ۱۳۰۹ هـ .ق توسط ظلّ السلطان با قهوه قجری به قتل رسید.

پس از درگذشت مشیر، خانه جهت استقرار کنسولگری پادشاهی پروس (که امروزه بخشی از آلمان، لهستان، روسیه، لیتوانی، دانمارک، بلژیک، جمهوری چک و سوئیس است) مورداستفاده قرار گرفت. در این زمان نیز نقاشی‌هایی با سبک اروپایی به تزیینات داخلی اضافه و حضور آن‌ها در کنار سایر تزیینات جلوه‌ای متفاوت را ایجاد کرده است. در نهایت این خانه توسط یکی از تجار اصفهان به نام حاج حسین چرمی خریداری شد و هم اکنون این بنا به “خانه چرمی” نیز معروف و با همین نام در سازمان میراث فرهنگی اصفهان به ثبت رسیده است و سپس حاج محمد سماعیان آن را خریداری کرد. در این زمان، توسط مالک ذکرهایی بر روی دیوارهای خانه نگارش شد.

blank

علت این امر را می‌توان به برپایی مراسم‌ مذهبی مرتبط دانست؛ مراسمی که در فضای حوض‌خانه برپا می‌شد. در زمان جنگ ایران و عراق نیز، این بنا توسط مالک دیگری به‌عنوان پناهگاه برای مردم جنگ زده مورداستفاده قرار گرفت، در این دوران تزئینات بنا تا حد زیادی تخریب شد. ولی با پایان جنگ تحمیلی و باز پس‌گیری خانه، مرمت و بازسازی فضاها و تزیینات تخریب شده بنا در طی سه مرحله و در سال ۱۳۹۶ توسط آیت الله امامی انجام شد.

فضاهای بنا را بشناسید

ورودی خانه در گوشه شمال غربی واقع‌ شده و دارای سر در بزرگ و مجللی است که قوس نیم‌دایره‌ای بر فراز آن جلوه‌گر است. وجود این قوس موجب تمایز سردر این خانه از سایر خانه‌های اصفهان شده است. مجموعه ورودی شامل هشتی و دالان‌هایی است که یکی از آن‌ها به گوشه حیاط راه دارد و دیگری به فضای اصطبل در شمال خانه منتهی می‌شود. یک درب هشتی نیز به سرایداری باز می‌شود که محلی برای کنترل تردد افراد به خانه بوده است.

حیاط خانه با حوضی وسیع و صلیبی شکل در وسط و چهار باغچه اطراف آن حالتی مرکزگرا به خود گرفته است. جداره‌های حیاط دارای ازاره های سنگی حجاری‌شده است و همخوانی قطعات کاشی و چوب‌های تزئینی به‌ کار رفته در نماهای مختلف آن، موجب ایجاد هماهنگی در کل حیاط شده است.

حیاط مستطیل شکل خانه در سه جبهه شمالی، شرقی و غربی خود با فضاهای متعددی احاطه‌ شده که در این میان جبهه شمالی با ارتفاع سه‌ طبقه مهم‌ترین بخش خانه را تشکیل می‌دهد. این جبهه شامل تالاری در میانه و چهار اتاق سه دری در دو طبقه طرفین آن است. هر یک از اتاق های سه دری در طبقه اول با سه در چوبی و در طبقه دوم به وسیله پنجره ارسی به فضای تالار گشوده می شود که در صورت باز بودن درها، مجموعه این فضاها به یکدیگر پیوند خورده و فضایی وسیع و یکپارچه را در دو طبقه پدید می آورد. تالار در انتهای خود یک فضای شاه نشین با دو ستون پر تزئین دارد و از ضلع مقابل با ارسی عریض ۹ دهانه ای به حیاط مشرف است. دیوارها و سقف تالار پوشیده از تزئینات نقاشی، گچبری و آینه‌‏کاری است و ارسی آن با ارتفاعی معادل دو طبقه دارای گره چینی چوبی و شیشه ‏های رنگی زیبا است. در زیر این جبهه دو اتاق سه دری یک متر پائین تر از کف حیاط واقع‌ شده ‏است. این فضاها دارای ازاره‏ های بلند کاشی فیروزه‏ ای بوده و به وسیله پنجره ‏های بزرگی از حیاط نور می‌‏گیرد.

blank

حوض‌خانه (مرتفع خانه) در گوشه شمال شرقی خانه واقع شده و  در طبقات همکف و اول، غرفه هایی پیرامون خود دارد. در طبقه اول ضلع شمالی حوض‌خانه یک اتاق پنج دری، مشرف به آن است. ردیف نورگیرهایی به ارتفاع یک طبقه بر فراز حوض‌خانه این فضا را روشن می کند. این نورگیرها با شیشه های رنگی متعدد خود در حوض هشت گوشه وسط حوض‌خانه تلالوئی از نور و رنگ ایجاد کرده و به این طریق فضایی دلنشین پدید می آورد. دیوارهای حوض‌خانه دارای تزئینات گچبری و نقاشی به سبک فرنگی است. بام حوض‌خانه با شیب چهار طرفه خود حجم شاخصی در مجموعه بنا پدید آورده است.

بخش عمده جبهه جنوبی دیواری است که مشابه جبهه مقابل خود، نماسازی شده و تنها دو اتاق سه دری به نام اتاق عکس و آینه در انتهای این جبهه قرار دارد؛ اتاق آینه دارای تزئینات فراوان آینه کاری، گچ بری و نقاشی است، ولی از تزئینات اتاق عکس چیزی بر جای نمانده است.

در جبهه شرقی خانه، تالاری در میانه و دو اتاق سه دری در دو سوی آن قرار دارد. اتاق پشتی این تالار به صورت فضایی مجزا در آمده با دو اتاق دیگر در طرفین خود ارتباط کامل یافته است. این دو اتاق نیز به نوبه خود با سه دری های این جبهه مرتبط هستند. یک ایوان ستون دار، فضاهای این جبهه را با حیاط پیوند می‌دهد.

blank

جبهه غربی حیاط نیز نمایی مشابه جبهه شرقی دارد. ایوان های شرقی و غربی حیاط در میانه نما عقب نشسته و به این ترتیب بر محور فرعی حیاط تاکید کرده‏ اند. جبهه غربی شامل چهار اتاق سه دری است و بر خلاف معمول راهرویی در میانه آن قرار گرفته است. با توجه به فضاهای جبهه شرقی به نظر می رسد جبهه غربی نیز تالاری در میانه خود داشته و بعدها این تالار به دو اتاق و راهروی بین آن‌ها تبدیل شده است.

با نگاه به قسمت جنوب غربی خانه از چاهخانه، خزینه و یک حمام شخصی مطلع می ‏شویم که در آن، آب را برای استحمام در خانه مهیا می‏ کرده ‏اند؛ به این ترتیب که آب در چاه به طبقه دوم می آمد و با نور خورشید گرم می شد و سپس در حمام شخصی مورد استفاده قرار می گرفت.

آشپزخانه نیز در گوشه جنوب شرقی قرار دارد و از سه بخش شربت خانه، پخت و پز و انبار تشکیل می ‏شد، اما اکنون دیگر جزئی از خانه محسوب نمی‌شود.

در حال حاضر عمارت مشیرالملک یا گنجینه میراث اسلامی، مهم‌ترین موزه کشور در خصوص نگهداری، نمایش و پژوهش پیرامون مجموعه‌های اسلامی دنیا است و تنوع اشیا موجود در آن نیز به گستردگی جغرافیای کشور و پهنای دوران‌های تاریخی و اسلامی است که انسان در این سرزمین زیسته و آثاری را از خود به یادگار گذاشته است. از جمله معتبرترین آثار موجود در این موزه می‌توان به خط سه استاد، کره سماوی با خط کوفی، قلم کاری‌های سلجوقی، درهای ارسی تیموری، مجموعه مهرها و نامه‌های شاه‌های ایران، قرآن‌ کامل به خط یاقوت مستعصمی و بخش زیادی از خطوط میرعماد اشاره کرد.

blank

به طور کلی این گنجینه (موزه)، نمایشگر آثار عرصه‌های مختلف است که بیانگر عظمتی با شکوه در فرهنگ و تمدن، هنر، رشد اقتصادی و نیز دستاوردهای فناوری ایرانیان است. یکی از هدف‌های مهم این مجموعه ارائه مقالات و اسنادی است که بتواند این موضوع را برای مردم به سادگی روشن کند که هنر اسلامی، هنر دین اسلام است.

منبع خبر:ایمنا

لندن برای جذب گردشگر برج لاله می‌سازد

یک شرکت معماری بین‌المللی انگلیسی، طرحی نو برای ایجاد یک مقصد فرهنگی و گردشگری جدید در لندن ارائه داده است که دومین ساختمان بلند در اروپای غربی خواهد بود.

در آینده شهر لندن میزبان حضور لاله‌ای ۳۰۵ متری خواهد بود که یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن به حساب می‌آید. این طرح که قرار است یک مقصد گردشگری فرهنگی جدید در شهر لندن باشد دارای مزایای فرهنگی و اقتصادی فراوانی است که به همراه برگزاری رویدادهای متنوع فرهنگی به ارمغان خواهد آمد.

از نظر طراحان، این لاله می‌تواند روح شهر پیشرو و مترقی لندن را در خود داشته باشد و مزایای قابل توجهی برای ساکنان شهر و سایر بازدیدکنندگان فراهم آورد. از سوی دیگر، با توجه به ارائه منابع و موارد آموزشی بی‌نظیر، این ساختمان می‌تواند در کنار منافع بسیاری که برای نسل فعلی ساکنان لندن دارد به نمادی فرهنگی و اجتماعی برای آیندگان نیز تبدیل شود.

طراحان این پروژه با وجود شناخت کافی از لندن و جایگاه آن به‌عنوان یک بستر جهانی معتقدند که این لاله، کلاس درس “هنر محور” در آسمان شهر لندن خواهد بود که تاریخ و پویایی شهر در آن به دانش‌آموزان تدریس می‌شود. چشم‌انداز این برج مرتفع، شامل پل‌ها ودر و دیوارهای شیشه‌ای داخلی و چند تله‌کابین‌ است که در بخش بیرونی نمای ساختمان در حرکت هستند.

blank

در داخل ساختمان آن نیز یک رستوران تعبیه شده است که چشم‌انداری کلی و همه‌جانبه از شهر را برای مشتریان فراهم می‌کند. علاوه بر این، پروژه برج لاله چند بخش آموزشی را نیز دربرمی‌گیرد که یکی از این بخش‌ها با عنوان “کلاس درس در آسمان”، سالانه ۲۰ هزار محل رایگان در اختیار دانش‌آموزان شهر لندن قرار می‌دهد تا کلاس‌های آموزشی را بر فراز آسمان تجربه کنند.

در کنار بخش‌های آسمانی، طراحان این برج از بخش‌های زمینی آن نیز غافل نبوده‌اند و به منظور افزایش قلمرو آن در سطح زمین، اقدام به ایجاد یک پارک جیبی به همراه یک آلاچیق دو طبقه کرده‌اند که روی سقف آلاچیق نیز یک باغ سقفی عمومی تعبیه شده است.

blank

به منظور کاهش مصرف انرژی در این برج از شیشه‌هایی با کارایی بالا و سیستم‌های بهینه‌سازی ساختمان استفاده خواهد شد. در طراحی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی ساختمان نیز فن‌آوری احتراق صفر به کار خواهد رفت و بدین ترتیب سلول‌های فتوولتائیک یکپارچه، انرژی موردنیاز کل ساختمان را تولید و تأمین خواهند کرد. در طراحی این برج حتی کاربران ویلچر هم از قلم نیفتاده‌اند و ساختمان برای افراد معلول حرکتی نیز مناسب سازی شده است.

این طرح هم‌اکنون در شهرداری لندن قرار دارد و در انتظار تأیید نهایی شهردار به سر می‌برد. شهردار لندن معتقد است که نیاز به بررسی‌های بیشتر در جزئیات ارائه شده وجود دارد چرا که کیفیت نامناسب طراحی برای چنین بنای برجسته‌ای می‌تواند منجر به ایجاد محدودیت در منافع عمومی و وارد شدن آسیب به افق باشکوه شهر لندن شود که تأثیری منفی وجه فرهنگی آن خواهد داشت. این آسیب همچنین می‌تواند فضای عمومی خیابان‌ آن منطقه را نیز نامطلوب و ناخوشایند کند.

منبع خبر:ایمنا

blank

روزهای سالم قزوین را مدیون باغستان سنتی هستیم

در استان قزوین بالغ‌بر ۲۵۰۰ هکتار باغستان وجود دارد که دارای ارزش اکولوژیکی بوده و می‌تواند روی شرایط آب و هوایی شهر قزوین تأثیر بگذارد، این باغستان ۲۵۰۰ ساله ریه‌های شهر است و غالباً در شهر قزوین شاهد روزهای سالم بودیم که این امر به برکت وجود باغستان در این شهر بوده است.

به گزارش ایسنا، حسن پسندیده سرپرست دفتر مدیریت پسماندها سازمان حفاظت محیط‌زیست و مدیرکل سابق حفاظت محیط‌زیست استان قزوین در مراسم تودیع و معارفه ریاست این اداره کل که امروز (پنجشنبه) در قزوین برگزار شد، اظهار کرد: محیط‌زیست به یک مطالبه عمومی تبدیل‌شده و به‌عنوان یک میراث و امانت الهی از گذشتگان به ارث رسیده و باید آن را به نسل آینده منتقل کنیم.

وی ادامه داد: استان قزوین یک شهر با ظرفیت‌های اقتصادی، گردشگری، صنعتی و کشاورزی است؛ در این استان بالغ‌بر ۵۰۰۰ واحد صنعتی در ۱۵ ناحیه صنعتی فعال هستند؛ شهرک‌های صنعتی استان قزوین دارای زیرساخت‌های مطلوبی است و برخی از شهرک‌ها نیز در حال تقویت زیرساخت‌های خود هستند؛ تصفیه‌خانه شهرک صنعتی لیا کارایی لازم را نداشت که طی چند ما آینده تصفیه‌خانه آن به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل سابق حفاظت محیط‌زیست استان قزوین عنوان کرد: به لحاظ تنوع زیستی بالا قزوین یک استان منحصربه‌فرد است، علاوه بر جاذبه‌ها طبیعی و گردشگری بالغ‌بر ۱۳۰ هزار هکتار منطقه حفاظت‌شده در این استان وجود دارد.

وی اشاره کرد: تالاب الله‌آباد یک تالاب دائمی بود که در حال حاضر به یک تالاب فصلی تبدیل‌شده است، با خشک شدن این تالاب مطالعات تأمین آبی انجام‌شده و امیدواریم با تأمین حق‌آبه زیست‌محیطی دوباره احیا و به تالاب دائمی تبدیل شود.

پسندیده اضافه کرد: دریاچه اوان در قزوین نیز یک منطقه محیط‌زیستی بی‌نظیر است، دهکده طبیعت نیز در نوع خود نمونه ندارد و می‌تواند به‌عنوان یک الگو برای دیگر شهرها باشد.

وی تشریح کرد: در استان قزوین بالغ‌بر ۲۵۰۰ هکتار باغستان وجود دارد که دارای ارزش اکولوژیکی بوده و می‌تواند روی شرایط آب و هوایی شهر قزوین تأثیر بگذارد، این باغستان ۲۵۰۰ ساله ریه‌های شهر است و غالباً در شهر قزوین شاهد روزهای سالم بودیم که این امر به برکت وجود باغستان در این شهر بوده است؛ باید این موهبت الهی حفظ شود که این امر وظیفه سازمان حفاظت از محیط‌زیست است.

سرپرست دفتر مدیریت پسماندها سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد: در سال ۹۶ و ۹۷ تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس به ترتیب ۱۵ و پنج روز بوده است که کاهش یک سومی را در این زمینه شاهد بوده و آن را مدیون باغستان سنتی قزوین هستیم.

وی بابیان اینکه استان قزوین علی‌رغم کمبود منابع انسانی تمام تلاش خود را برای حفاظت از محیط‌زیست به کار بسته است؛ اشاره کرد: با توجه به اهمیت محیط‌زیست مسئولین امر به این نتیجه رسیدند که در پروژه‌های کلان باید با ملاحظات زیست‌محیطی اجرا شوند، یکی از پروژه‌های ملی استان قزوین به دلیل تخریب محیط‌زیست متوقف شده است؛ مسئولین باید توجه داشته باشند پروژه‌ها را با بررسی همه‌جانبه اجرایی کنند.

پسندیده گفت: طی سرشماری حیات‌وحش در زمستان ۹۷ شاهد افزایش ۲۰ درصدی گونه‌ها بودیم؛ به دلیل تنوع بالای زیست‌محیطی در استان قزوین، ۷۰ مورد نمونه‌برداری برای بانک ژن انجام شد.

وی با تأکید بر اینکه آب الفبای آبادانی است، توضیح داد: مدیریت منابع آب یکی از مهم‌ترین و موضوعات اولویت‌دار استان قزوین به شمار می‌رود چراکه به‌مانند دیگر شهرهای کشور شاهد کاهش ذخایر آب زیرزمینی در استان هستیم؛ در همین راستا با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در استان
اقداماتی ازجمله بستن چاه‌های غیرمجاز صورت گرفت.

مدیرکل سابق حفاظت محیط‌زیست استان قزوین در پایان سخنانش یادآور شد: در سال گذشته برای مدیریت پسماند استان کارگروه مدیریت پسماند تشکیل و در آن تصمیمات مهمی اتخاذ شد که ازجمله آن می‌توان به عدم پذیرش پسماند خطرناک دیگر استان‌ها در قزوین اشاره کرد.

تنها ۳۰ درصد پسماند کشور مدیریت می‌شود

حسن عباس نژاد مدیرکل جدید حفاظت محیط‌زیست استان قزوین در این مراسم گفت: فاضلاب‌های صنعتی، از بین رفتن تنوع زیستی و فرسایش خاک؛ محیط‌زیست را با چالش مواجه کرده است و در ایران نیز مسائل زیستی محیطی بسیاری را شاهد هستیم که این آلودگی‌ها در کشور بیداد می‌کند.

وی ادامه داد: فرسایش خاک در کشور بالاست و بسیاری از مسائل زیست‌محیطی در کشور همه‌گیر شده و برخلاف اجرای برنامه‌های متفاوت، بحران پسماند در کشور بیداد می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین عنوان کرد: تنها ۳۰ درصد پسماند کشور مدیریت‌شده و بقیه دفن می‌شوند؛ در استان قزوین هزار میلیارد تومان برای پسماند اختصاص داده‌شده است که امیدواریم این امر محقق شود.

وی بابیان اینکه ۹۳ درصد آب‌های تجدیدپذیر در کشاورزی و آن هم با راندمان پایین و تنها دو درصد آب برای صنعت استفاده می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر ۶۵ درصد فاضلاب کشور مدیریت‌شده است و بیشتر فاضلاب‌ها تصفیه نمی‌شوند و تفکر اقتصادی بدون توجه به محیط‌زیست منجر به آسیب طبیعت شده است.

عباس نژاد بیان کرد: عدم توجه به حق‌آبه، حد رودخانه‌ها و تالاب‌ها مشکلاتی زیادی را منجر شده است و باید با همراهی چند دستگاه اجرایی برای مدیریت آن‌ها تفکر و برنامه‌ریزی سیستمی صورت گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین در پایان با اشاره به اینکه در اروپا شاهد فرسایش هشت تُنی هستیم و این در حالی است که این رقم در این ایران بالغ‌بر ۳۴ تُن است، تشریح کرد: در کشور سالیانه ۲٫۵ میلیون تُن فرمایش خاک صورت می‌گیرد و قزوین نیز از این امر مستثنی نیست، هزینه فرسایش هر تُن خاک برای کشور ۲۰ دلار تمام می‌شود و با این رقم فرسایش خاک در کشور ۵۰ میلیارد دلار خسارت وارد می‌کند.

منبع خبر:ایسنا

راه رفتن روی ستاره‌ها

پیاده‌روی “مشاهیر هالیوود” یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های گردشگری آمریکا است که اکثر گردشگران آن را می‌شناسند.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  پیاده‌رو مشاهیر هالیوود، مابین بلوار هالیوود و خیابان واین در هالیوود کالیفرنیای آمریکا قرار دارد در این پیاده‌رو بیش از دوهزار و ۶۰۰ ستاره برای بازیگران، کارگردانان، موسیقی‌دانان، تهیه‌کنندگان، گروه‌های تئاتری و شخصیت‌های تخیلی نصب شده ‌است.

پیاده‌رو “مشاهیر هالیوود” در سال ۱۹۵۸ برای ارج نهادن به خدمات هنرمندانی که در صنعت سرگرمی کار می‌کردند، طراحی شد و نخستین ستاره آن در سال ۱۹۶۰ در آن نصب شد.

در سال ۱۹۸۵ ناحیه تجاری و تفریحی بلوار هالیوود برای محافظت از ساختمان‌هایش و حصول اطمینان از اینکه گذشته هالیوود به عنوان بخشی از آینده آن حفظ شود، در لیست رسمی آثار تاریخی ملی آمریکا قرارگرفت. این ستاره‌ها در ۱۵ بلوک و در مسافتی حدود دو کیلومتر از غرب به شرق کشیده شده‌اند.

رئیس اسبق اتاق بازرگانی هالیوود شخصی است که ایده ساخت این مکان را مطرح کرد و از طریق سایر اعضاء، ایده وی تکمیل‌تر شد؛ در نهایت کمیته‌ای برای بررسی این ایده تشکیل و وظیفه توسعه آن را بر عهده یک شرکت معماری گذاشتند. طرح پیشنهادی این پیاده‌رو در سال ۱۹۵۶ میلادی توسط “ام استوارت” که رئیس این مجموعه بود، داده شد.

در مورد چرایی انتخاب ستاره برای این پیاده‌رو، روایت‌های مختلفی وجود دارد؛ به عنوان مثال چون هتل هالیوود که برای چندین سال در آن منطقه قرار داشت، از طرح ستاره برای طراحی داخلی‌اش استفاده می‌کرد، به همین دلیل شکل ستاره انتخاب شد؛ شکلی در بیشتر ستاره‌ها در محلی که اسم هنرپیشه ذکر شده، وجود دارد که نشان‌دهنده‌ دسته‌بندی آن است. این دسته‌بندی شامل تصاویر متحرک، سریال‌های تلویزیونی، موسیقی، رادیو و تئاتر است.

blank

شایعه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه نخستین ستاره، متعلق به “جوانا وودوارد” است، اما این فقط یک شایعه است. زمانی که این پیاده‌رو طراحی شد، به‌طور همزمان تعداد هشت ستاره ساخته شد که به این معنی است که همزمان هشت نفر افتخارِ داشتن نخستین ستاره را دارند؛ درست است ستاره گرفتن در پیاده‌روی مشهور هالیوود افتخار بسیار بزرگی است اما کسب ستاره در این پیاده‌رو هزینه‌ زیادی هم دارد. هزینه‌ هر ستاره در سال ۲۰۱۳ میلادی حدود ۳۰ هزار دلار بوده است.

همه نوع موجودی، حتی حیوانات قادر به گرفتن این ستاره‌ها هستند؛ کارتون “وینی خرسه و پوه”، “میکی ماوس و و سیمپسونزاز” جمله کارتون‌هایی هستند که ستاره‌ای را به خود اختصاص داده‌اند.

تصورش خیلی سخت است که چطور ستاره‌ای که با سیمان به زمین چسبیده، دزدیده شود، اما این حادثه واقعا رخ داده است! در سال ۲۰۰۵ میلادی ستاره‌ گرگوری پیک دزدیده شد و دیگر هیچگاه پیدا نشد؛ در سال ۲۰۰۰ میلادی هم ستاره‌های جیمز استوارت و کریک داگلاس دزدیده شدند و بعدا در منزل یک کارگر ساختمانی پیدا شدند.

منبع خبر:ایمنا

زندان انوشیروان

کویر گرم و خشک و نامهربان، اسرارآمیز هم هست. در سینه تفتیده کویر یادمان‌هایی از ایام کهن برجا مانده که حکایت از پیشینه درخشان تمدنی آن دارد.

به گزارش ایمنا، پوست خشکیده کویر و لبان تشنه‌اش حکایت از بی‌مهری آسمان و بخل زمین دارد. کویر همواره چین بر جبین دارد و با ابروانی درهم کشیده در انتظار فرصتی است تا قصه پر غصه فراغ آب را برای مسافران خسته از گرما بازگوید؛ اما در برزخ زمین خشک و آسمان بخیل این سرزمین، مردمانی زندگی می‌کنند که با سادگی و بی‌آلایشی و سختکوشی روزهای داغ را به شب‌های دوزخی آن پیوند می‌دهند.

blank

به هر یک از شهرهای کویری که سفر کنید ردّپایی از گذشته‌های دور را می‌بینید که بر ریگزارها و شنزارهای آن بر جا مانده است؛ کاروانسراها، خانه‌های خشتی، بازارها و واحه‌ها، بخشی از جاذبه‌های کویر است که بر صفحه خاک مرده آن خودنمایی می‌کند.

blank

جندق از روستاهای حاشیه کویر مرکزی ایران است. منطقه‌ای خشک که برای درک کویر و شناخت معماری و مردم‌ آن می‌توانید روزها و ماه‌ها در آن بمانید. نام این منطقه ادغام شده کلمه “جنب‌دق” و به معنی حاشیه کویر و زمین صاف است.

blank

این روستا در مسیر ریگ جن قرار دارد، کویری که کمتر کسی یارای گذر از آن دارد. جندق در گذشته در حاشیه مسیر جاده معروف و تاریخی ابریشم قرار داشته و به عنوان بندرگاه کویر، محل استراحت کاروان‌های عبوری بوده است.

این روستا چونان صدفی مروارید گرانبهایی را در دل پنهان کرده که بسیار جذاب و دیدنی است؛ دژی استوار از عهد ساسانی که برخی اعتقاد دارند زندان انوشیروان بوده است. نام این قلعه “دژ اردبیل” یا “قلعه انوشیروان ساسانی” است و شاید تنها قلعه باستانی است که هنوز زندگی روزانه در آن جریان دارد. با قدم زدن در کوچه پس کوچه های قلعه جندق می‌توانید از خانه‌های ساده و قدیمی، مسجد، حسینیه و حمام دیدن کنید. خانه شاعر معروف کشورمان، “یغما جندقی” نیز در این قلعه قرار دارد.

مصالح قلعه خشت و گل و قسمتی از پی دیوارها با تخته‌سنگ‌های بزرگ ساخته شده است. این قلعه در زمینی به مساحت ۱.۵ هکتار و به شکل ذوزنقه‌ ساخته شده و دو برج به ارتفاع ۲۲ متر در دو طرف دروازه آن است که به سمت شرق باز می‌شود و ورودی دالانی منحنی رو به درون قلعه است. ضلع شمالی این قلعه ۱۶۲ متر، ضلع شرقی آن ۱۳۱.۵ متر، ضلع جنوبی ۱۳.۵ متر و ضلع غربی آن ۱۴۲.۵ متر است. معماری این بنا به گونه‌ای است که در زمستان گرم و در تابستان خنکای مطبوعی دارد. قطر دیوارهای حصار بیرونی حدود یک تا ۱.۵ متر و گاه تا ۲.۵ متر است.

غیر از چهار برج موجود در زاویه‌ها، سه برج در پهلوی شرقی، دو برج در پهلوی جنوبی و یک برج در وسط دیوارضلع شمالی قرار دارد. دیوارها و برج‌های ضلع غربی تخریب شده است. این اثر تاریخی در سال ۱۳۹۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

منبع خبر:ایمنا

تاریخ شفاهی معماری مساجد ایرانی در برسیان

بارها گفته شده شرق اصفهان به مانند بهشتی گم‌شده است، این تعبیر شاید زیباترین و دقیق‌ترین آن‌ها باشد چراکه شرق به راستی بهشتی است از تاریخ، معماری، طبیعت و البته مردم؛ “روستای برسیان” یکی از صدها جاذبه دیدنی این بخش از اصفهان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از اصفهان تا گاوخونی سرزمین‌ها و سکونت‌گاه‌هایی وجود دارد که به واسطه رود جوشان و زندگی بخش زاینده‌رود، از دوران باستان در این منطقه شکل گرفته‌اند. سرزمین‌هایی که هر کدام در دل خود داستان‌های ناگفته و تاریخ به انزوا رفته دارند. شاید مهم‌ترین دلیل فراموش شدن داستان‌های مردم شرق، قطع شدن شریان زندگی آنان یعنی زنده‌رود باشد، تا وقتی که زندگی نباشد داستانی هم وجود ندارد.

روستای برسیان در ۳۵ کیلومتری شرق اصفهان یکی از روستاهایی است که با مناره و مسجد تاریخی خود روایت‌های زیادی در قلبش دارد. روستایی که گندم‌زارهای کنار مسجد آن زبان‌زد بوده و جلوه‌ای باشکوه از این بنا می‌دهد. این روستا که محلی‌ها آن را بیسیون نیز می‌خوانند، در اصل پارسیان بوده و از دوران گذشته رونق داشته و حتی در زمان صفوی نیز از مراکز مهم اصفهان به شمار می‌رفته است.

blank

مجموعه آثار معماری بسیار ارزشمندی در این روستا وجود دارد، از مناره و مسجدی که برسیان را بر زبان انداخته تا کاروان‌سرای عباسی آن که تاریخ منطقه را در روزهای نه چندان دور به رخ می‌کشد. همچنین چهارزیارت گاه در برسیان وجود دارد امام‌زاده شاه‌مراد، امام‌زاده شاه‌مردان، امام‌زاده شاه‌لنگر و امام‌زاده شمس‌الله که نقش زیادی در زندگی اجتماعی مردم منطقه دارند.

مناره و مسجد برسیان شاخص ترین بنای این روستا است، مناره‌ای که در دل مسجد سر به فلک گذاشته تا بلندای تاریخ و تمدن سرزمین را نشان دهد. مناره و مسجد در میان انبوه زمین‌های کشاورزی و گندم‌زارهای برسیان مانند نگین درخشانی است. این مسجد مربوط به دوران سلجوقی بوده و معماری آن مانند دیگر مساجد اولیه که در ایران ساخته شده، است.

blank

در شروع تاریخ دوره اسلامی ایران، مهاجمان عرب از منطقه اصفهان تاخت و تاز خود را در امتداد راه‌هایی که به دشت‌ها، کویرها و کوه‌ها منتهی می‌شد، دنبال می کردند. این پیشروی‌ها در مناطقی بود که مردمانش وارث تمدنی کهن بودند، برسیان نیز یکی از همین شهرها بود که در دوران ساسانی از مراکز مهم مذهبی به شمار می‌رفت. به همین دلیل مردم این منطقه بدون توجه به نقشه‌های عربی، الگو معماری ایرانی اسلامی را برگزیدند که مهم‌ترین آن‌ها گروه‌های چهارطاقی و گنبدخانه‌ها بودند.

مسجد جامع برسیان نیز از این گروه از بناها شمرده می‌شود که در چهار طاقی آن دیگر معماری ساسانی از میان رفته ولی روح آن بر بنا باقی مانده است. این بنا شباهت زیادی به مسجد جامع عتیق اصفهان دارد، البته مسجد جامع برسیان در ابتدا تنها یک گنبدخانه داشت که از کنار آن نیز مناره‌ای قدعلم کرده بود. مسجد جامع برسیان نمونه عالی برای مرور تاریخ شفاهی معماری ایرانی اسلامی است، مسجدی که در عهد سلجوقیان ساخته شد و به خوبی روند رو به رشد مسجد سازی در ایران را نشان می‌دهد.

blank

برسیان در زمان صفوی به دلیل نزدیکی به شهر اصفهان و آب و هوای خوب محل تفرج شاه و درباریان بود. به همین دلیل در زمان صفوی نیز ساخت و سازهایی در این منطقه صورت گرفت که معروف‌ترین آن کاروانسرایی است که در کنار مسجد ساخته شده است. تزئینات و بخش‌های در این دوره به مسجد برسیان نیز اضافه شد و این مسجد گسترش پیدا کرد؛ صحن مهم‌ترین بخشی بود که در عهد صفوی به مسجد اضافه شد.

مناره مسجد برسیان‌ از کهن‌ترین مناره های تاریخی ایران و جامع بهترین ظرایف فنی آجرکاری عصر سلجوقی است که از دیرباز از بناهای‌ جالب‌ توجه‌ اصفهان‌ به‌ شمار می‌آمده‌ است. این‌ مناره بر خلاف مناره های قرن هشتم به بعد، دور از سردر اصلی و خارج از گنبد و چسبیده به ساختمان مسجد و به صورت میله ای منفرد و مدوّر بنا شده است و با ارتفاع‌ ۵۵/۳۴ متر بر دایره‌ای‌ به‌ قطر ۷۵/۵ متر بنا نهاده‌ شده‌ است.

blank

مناره برسیان در کنار مسجد آن از قدیمی‌ترین آثار اسلامی ایران به شمار می‌روند، این مجموعه نمونه‌ای عالی برای نمایش آن چیزی است که در صدر اسلام رخ داده و همانطور که گفته شد تاریخ شفاهی مساجد ایرانی اسلامی را در برسیان می‌توان یافت. از هر دوره‌ تاریخی و از هر قرن و حکومتی در این مسجد کتیبه، تزئین یا بخشی بر جا مانده است. پس از فراز و فرودهای فراوان این مسجد و مناره آن از دل تاریخ سر بلند بیرون آمده‌اند به این نسل رسیده‌اند، اما اکنون مسجد جامع برسیان حتی سردر در خور نیز ندارد.

منبع خبر:ایمنا

ناگفته‌های کاوش معماری دست‌کند و غارهای زیرزمینی «گنزق» در سرعین

معماری دستکند روستای گنزق در سرعین یکی از یافته‌های جدید باستان شناسان است که گواه حیات و استقرار تمدن‌هایی کهن در این منطقه بوده و تنها در فاز نخست خود ابعاد جدیدی از تاریخ اردبیل را نشان می‌دهد.

محوطه باستانی «کوهنه گنزق» در سه کیلومتری شرق سرعین و یک کیلومتری شرق روستای جدید گنزق در محیطی با اقلیمی کوهستانی و میان کوهی واقع شده است.

معماری این روستا متشکل از سه بافت ساختارهای سطح الارضی، قبرستان و فضاهای دستکند با معماری منحصر به فرد است که در قسمت جنوبی پای کوه موسوم به قالا (قلعه) قرار گرفته است. این محوطه در تاریخ ۸/۱۰/۱۳۹۰ با شماره ۳۰۶۹۱ در فهرست آثار ملی کشور ثبت گردید و در تاریخ ۹/۳/۱۳۸۸ با شماره ۵۱۵۷۱/ت ۳۸۷۰۶ ه با عنوان منطقه نمونه گردشگری با درجه استانی مورد تصویب هیات دولت قرار گرفت.

سال گذشته کاوش‌های این منطقه به صورت گسترده آغاز شد و در فاز اول کاوش‌ها باستان شناسان به لایه‌های مختلف تاریخ سکونت انسان در این منطقه دست یافتند.

احتمال وجود حیات از دوره اشکانی

سرپرست گروه کاوش فضاهای معماری دستکند با اشاره به اینکه فاز نخست کاوش‌ها به اتمام رسیده است، گفت: این محوطه در سه فاز شکل‌گیری، توسعه و فروپاشی مورد بررسی قرار گرفت و در فاز شکل‌گیری آثاری از دوره اشکانی دیده می‌شود.

حمید خانعلی با بیان اینکه در دوره توسعه آثار قرون میانی اسلامی، سلجوقی و ایلخانی کشف شده است، اظهار کرد: تائید دقیق وجود آثار و تمدن در دوره‌های تاریخی ذکر شده نیازمند تداوم کاوش‌ها است.

blank

وی با بیان اینکه روستای کنزق در زلزله سال ۷۵ از بین رفته است، تصریح کرد: در فاز نخست موفق به کاوش دو غار زیرزمینی شدیم و یک غار دیگر نیز به صورت نیمه تمام کشف شد.

سرپرست گروه کاوش فضاهای معماری دستکند گفت: اینکه تعداد غارهای زیرزمینی چند مورد است نمی‌توان به صورت قطعی نظری دارد و فاز نخست کاوش‌ها نشان می‌دهد باید عملیات کاوش ادامه یابد.

خانعلی با اذعان به اینکه مجوز کاوش در فاز دوم اخذ شده است، تصریح کرد: این منطقه یکی از آثار شاخص تاریخی استان اردبیل محسوب می‌شود بطوری که معماری‌های زیرزمینی حیرت انگیز است و گاهی یک غار در چند دوره تاریخی توسعه یافته است.

وی با تاکید به اینکه غارهای زیرزمینی به واسطه نوع معماری و نشانه‌ها و آثار،محل سکونت انسان است، ادامه داد: در کنار تعبیه محل‌هایی جهت نگه‌داری حیوانات، غارهای زیرزمینی با بخش‌های مجزا و مشخص محل زندگی و سکونت انسان بوده است.

سرپرست گروه کاوش فضاهای معماری دستکند افزود: مطالعه غارهای کاوش شده نشان می‌دهد گاهی یک غار وسعت محدودی داشته اما با گذشت زمان بخش‌های مختلفی به آن اضافه شده و وسعت آن را افزایش دادند.

مطالعه مشاور به منظور توسعه گردشگری

به موازات کاوش غارهای باستانی، این منطقه توسط مشاوران ذیصلاح در حال مطالعه است. معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: تمامی محوطه‌های تاریخی و آثار باستانی در سطح استان خود یک جاذبه گردشگری است که به منظور ساماندهی جامع و جذب گردشگر، مشاوران نسبت به مطالعه اقدام می‌کنند.

blank

کریم لطفی افزود: به عنوان مثال در روستای تاریخی گنزق همزمان با کاوش‌های صورت گرفته، مشاور ذیصلاح نسبت به مطالعه و تعریف کاربری‌ها و تاسیسات گردشگری امکان‌پذیر که بتواند موجب توسعه گردشگری این منطقه شود، اقدام کرده است.

وی تصریح کرد: طرح اولیه مشاور در شورای فنی اداره کل مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به نیازمندی‌های منطقه و با نظر کارشناسان برخی اصلاحات نیز درخواست شد.

لطفی معتقد است به زودی می‌توان گنزق را به عنوان یکی از جاذبه‌های فاخر تاریخی استان و کشور معرفی کرد و با تعریف کاربری و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مقصد جدیدی برای گردشگران فرهنگی و تاریخی تدارک دید.

سرعین از گردشگری تک قطبی خارج می‌شود

شکل گیری حیاتی اسرارآمیز در روستای گنزق که گویای اهمیت این منطقه برای تمدن‌های کهن است، امروز مورد توجه باستان‌شناسان قرار گرفته است.

فرماندار سرعین در خصوص اهمیت این اثر تاریخی گفت: در گذشته آثار تاریخی سرعین چندان شناخته نشده بود اما دو کاوش باستان شناسی در تپه آناهیتا و روستای گنزق موجب شده تا تاریخ کهن سرعین مورد توجه قرار گیرد.

blank

حسن حسن پور با بیان اینکه این دو اثر تاریخی می‌تواند فهرست جاذبه‌های سرعین را افزایش دهد، اظهار کرد: لازم است تمامی دستگاه‌های اجرایی نیز یاریگر تحقق این مهم باشند تا بتوان ماندگاری مسافران را افزایش داد.

همچنین مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تصریح کرد: با مطالعه و کاوش روستای تاریخی گنزق می‌توان جاذبه جدیدی برای گردشگران تعریف و سرعین را از وضعیت تک قطبی خارج کرد.

نادر فلاحی با بیان اینکه تاکنون سرعین صرفا به عنوان شهر آب‌های گرم شناخته شده بود، افزود: با کاوش در روستای گنزق جاذبه‌های سرعین از صرفا طبیعی خارج شده و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی نیز به آن اضافه شده است

وی با اشاره به آغاز فاز دوم کاوش‌ها در این محوطه تاریخی در آینده نزدیک، تصریح کرد: ۱۲۰ متر از مسیر ورودی به این روستا سنگفرش شده و مطابق مذاکرات صورت گرفته با بنیاد مسکن مابقی مسیر به طول ۸۰۰ متر نیز سنگفرش و آسفالت می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: همچنین مشاور طرح جامع ساماندهی بیشتر بر روی اقامت گردشگران تاکید کرده بود که ما خواستار بازنگری در طرح با هدف افزایش ماندگاری مسافران و بازدید از این روستا شدیم.

به اعتقاد باستان شناسان معماری صخره‌ای دستکند یکی از ابعاد مهم حیات بشری است که در چند نقطه از ایران نیز نمونه‌هایی از آن کشف شده است. با این وجود تعدد غارها و نوع معماری در روستای گنزق موجب تمایز آن شده و بی‌شک تداوم مطالعات می‌تواند ابعاد جدیدی از تاریخ این منطقه را عیان سازد.

منبع خبر:تسنیم نیوز

آشنایی با مسجد گنبد طلایی اندونزی

مسجد گنبد طلایی در اندونزی علاوه بر اینکه محلی برای عبادت و نماز روزمره برای مسلمانان است، یک منطقه گردشگری خانوادگی هم به شمار می آید که توجه بسیاری از مردم را به خود جذب کرده است.

به گزارش خبرنگارمهر، مسجد دِیان المهری معروف به مسجد گنبد طلایی (Masjid Kubah Emas) مسجدی است که در شهر دِپوک (واقع در جنوب جاکارتا) واقع شده است. این مسجد علاوه بر محلی برای عبادت و نماز روزمره برای مسلمانان، یک منطقه گردشگری خانوادگی و جالبی است که توجه بسیاری از مردم را به خود جذب کرده است؛ چرا که گنبدهای آن از طلا ساخته شده است؛ و به علت وسعت فضا و آسانی دسترسی برای عموم، این مکان اغلب به عنوان یک مقصد گردشگری یا یک مکان برای استراحت در نظر گرفته شده است.

مسجد گنبد طلایی توسط حاجیه دِیان ذریه میمون الرشید (یک تاجر از شهر بانتن که در ۲۹ مارس ۲۰۱۹ در گذشت) که از سال ۱۹۹۶ زمین آن را خریداری کرده بود، ساخته شده است. شروع ساخت آن از سال ۲۰۰۱ آغاز و در سال ۲۰۰۶ به اتمام رسید.

این مسجد در ۳۱ دسامبر ۲۰۰۶ برابر با عید سعید قربان برای عموم افتتاح شد. این مسجد در فضای بالغ بر ۵۰ هکتار قرار دارد و حدود ۶۰ در ۱۲۰ متر و یا حدود ۸۰۰۰ متر مربع مساحت دارد. این مسجد می تواند حدود ۲۰.۰۰۰ (بیست هزار) نفر را جای دهد. فضای این مسجد اغلب به عنوان باشکوه ترین مسجد منطقه آسیای جنوب شرقی یاد شده است.

مسجد گنبد طلایی دارای ۵ گنبد است؛ یک گنبد اصلی و ۴ گنبد کوچک. جالب اینجاست که تمام گنبد ها با طلای ۲ تا ۳ میلی متر و موزاییک های کریستال پوشیده شده است. شکل گنبد اصلی شباهت به گنبد تاج محل دارد. قطر پایین آن گنبد ۱۶ متر و قطر وسط آن ​​۲۰ متر است و ارتفاع آن به ۲۵ متر رسیده است. در حالی که ۴ گنبد کوچک دارای ۶ متر قطر پایین و ۷ متر قطر وسط است و ارتفاع آن به ۸ متر رسیده است. علاوه بر این، در این مسجد لامپ آویز وجود دارد که به طور مستقیم از ایتالیا به وزن ۸ تن آورده شده است.

علاوه بر این، تزئین حجاری برجسته در بالای محل امام مسجد از طلای ۱۸ عیار ساخته شده است. حصار در طبقه دوم و دکوراسیون خوشنویسی در سقف مسجد به همین ترتیب است. در حالی که تاج ستون های مسجد که مجموعاً ۱۶۸ قطعه است، با مواد باقی مانده طلا ساخته شده است.

به طور کلی، معماری مسجد از نوع معماری مساجد در خاورمیانه با ویژگی های گنبد ها، مناره ها، حیاط الهام گرفته شده است و از جزئیات تزئینی با عناصر هندسی و اوبِلیسک برای تقویت رنگ های اسلامی معماری آن استفاده شده است. یکی دیگر از ویژگی های آن، وجود دروازه ورود به شکل یک پورتال و دکوراسیون هندسی و اوبِلیسک به عنوان زیور آلات می باشد.

حیاط داخلی ۴۵ در ۵۷ متر مساحت دارد که می تواند ۸.۰۰۰ نفر را جای دهد. شش مناره شش ضلعی با ارتفاع ۴۰ متر وجود دارد که نماد ارکان ایمان است. شش گانه مناره با گرانیت خاکستری ایتالیایی با زیور آلات دایره ای پوشیده شده است. در بالای آن، یک گنبد موزاییکی ۲۴ عیار مشاهده می شود.

اما گنبدها به شکل گنبدهایی است که مساجد در ایران و هند از آن استفاده کرده اند. پنج گنبد نماد ارکان اسلام است که همه آن‌ها در یک موزاییک ایتالیایی ۲۴ عیار پوشیده شده است.

این مسجد در قسمت داخل آن، ستون های محکم و مرتفعی را به منظور ایجاد یک فضای بزرگ تنظیم کرده است. سالن مسجد تک رنگ، به رنگ کرم است که فضای آرام و گرم را ایجاد می کند. مواد آن از سنگ مرمر از ترکیه و ایتالیا ساخته شده است. در وسط سالن، چراغ های آویزان شده از برنج با پوشش طلا با وزن ۲.۷ تن وجود دارد که توسط عاملان ایتالیایی کار شده است.

منبع خبر:خبرگزاری مهر