خانه تاریخی شاکری قم مرمت و احیا می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: خانه تاریخی شاکری مربوط به دوره قاجاریه که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده مرمت و احیا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم، حمید یزدانی گفت: طرح مرمت و احیاء خانه تاریخی شاکری در بیست و پنجمین جلسه شورای فنی میراث فرهنگی استان قم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و این طرح توسط سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س) انجام می‌شود.

وی افزود: این خانه متعلق به عصر قاجار است و در بافت قدیمی قم، در خیابان آذر، ابتدای محله آقا سیدحسن قرار دارد، از ویژگی‌های شاخص آن ورودی اصلی خانه به صورت دو طبقه است که توسط آجرکاری‌ها و ستون‌های سنگی تزیین شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قم، افزود: مجموع اتاق‌ها در این بنا به سه گروه اتاق‌های شمال غربی شامل دو فضای سه دری که یکی از آن‌ها شاخص‌ترین نماد معماری مجموعه است، اتاق‌های شمال شرقی و اتاق‌های جنوب غربی که دارای زیر زمین‌هایی با ستون سنگی و قوس‌های زیبا است و از نظر تاریخی و معماری دارای اهمیت بسیاری است.

وی ادامه داد: این بنا کاربرد مسکونی داشته که از خصوصیات بارز آن زیبایی فرم‌ها و تزئینات معماری آن است، شاخص‌ترین عنصر تزئین شده این خانه به حجاری‌های سر ستون‌های سنگی آن مربوط می‌شود.

یزدانی گفت: این بنا در سال ۱۳۸۰ با شماره ۵۶۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع خبر:خبرگزاری مهر

تاریخ سنگفرش شده

“ویا دل کورسو” خیابان اصلی در مرکز شهر رم است که از زمان کلاسیک بسیار معروف بوده؛ در اطراف این خیابان، جاذبه‌های گوناگونی وجود دارد همچنین تاریخ و معماری رم در این خیابان بسیار نمایان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خیابان “دل کورسو” از مرکز رم می گذرد، بزرگ‌ترین مراکز خرید در این خیابان قرار دارند، از این‌رو به آن خیابان “مد” هم می‌گویند. این خیابان طولانی میدان دل پوپولو را به میدان ونیزیا متصل می‌کند؛ این شاهراه دارای تار و پودی غنی از تاریخ، مراکز خرید مدرن، ساختمان‌های به جا مانده از دوره رنسانس، کلیساهای مهم و میدان‌های عمومی است، کلکسیون نقاشی‌های موجود در این قصر، یکی از بهترین رازهای سر به مهر رم است.

نام خیابان “ویا دل کورسو” از مسابقات اسب‌سواری گرفته شده که بخشی از جشن‌های کارناوالی رومی بوده است؛ کورسو از ویتوریانو شروع می‌شود که بنای یادبود ویکتور امانول دوم، نخستین پادشاه ایتالیای متحد، است که با استفاده از سنگ مرمر بورسی زمانی ساخته شد که با پنجاهمین سال متحد شدن ایتالیا همزمان شود. سرباز ناشناخته‌ ملی نیز پس از جنگ جهانی اول در آنجا کشته شد.

تقریباً در نیمه‌های خیابان در سمت چپ، میدان “کولونا” با آن ستون معروفش که اثر مارکوس اورلیوس است خودنمایی می‌کند. قصر کیجی که اقامتگاه نخست وزیر ایتالیا بوده هم در نزدیک میدان کولونا قرار دارد؛ در فاصله بین ویا دل پارلامنتو و میدان دل پوپولو، محوطه پیاده‌رویی وجود دارد که تماما به مراکز خرید اختصاص یافته است و نمی‌توان با ماشین وارد آن شد.

blank

خیابان ویا دل کورسو به یک میدان باشکوه می‌رسد که به آن میدان مردم می‌گویند؛ در طول ۳۰۰ سال قدمت این میدان، بناهای متفاوتی در آن بنا شده‌اند که از لحاظ معماری و تاریخی ارزشمند هستند. در سال ۱۵۶۱، پورتا دل پوپولو، دروازه قرون وسطی‌ای شهر، بازسازی شد.

بهترین فروشگاه‌های برند را می‌توانید در خیابان “ویا دل کورسو” پیدا کنید و به همین دلیل است که آن را خیابان مد نیز می‌نامند؛ علاوه بر برندهای معروف، دیگر فروشگاه‌هایی هستند که در آن جا می‌شود با قیمت‌های خوبی اجناس متنوعی را پیدا کرد که این را می‌توان یکی از ویژگی‌های معروف این خیابان نامید.

دل کورسو اگرچه یک خیابان مهم و مرکزی شهر رم است اما باید در نظر داشت که اکثر خیابان‌های رم، از ما بین بناهای تاریخی میگذرند و سنگفرش شده‌اند؛ تراکم جاذبه‌های گردشگری در ویا دل کورسو همچنین تجربه قدم زدن بر روی سنگفرش‌های معروف ایتالیایی، پیاده‌روی را تبدیل به بهترین گزینه برای گشتن در این خیابان کرده است.

منبع خبر:ایمنا

blank

لغو روادید اتباع عمانی با مصوبه دولت دائمی شد

اعضای هیئت دولت در جلسه امروز با دائمی شدن مقررات لغو روادید یک‌طرفه برای ورود اتباع عمانی به ایران موافقت کردند.

به گزارش میراث آریا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت،‌ هیئت وزیران با پیشنهاد وزارت امور خارجه مبنی بر دائمی شدن مقررات لغو روادید یک‌طرفه برای ورود اتباع کشور سلطنت عمان به جمهوری اسلامی ایران، با توجه به پایان مهلت یک‌ساله آن موافقت کرد.

دولت این تصمیم را با توجه به فضای دوستانه حاکم بر روابط دو کشور و در جهت اقدام متقابل درخصوص تسهیل ورود اتباع ایرانی به کشور عمان اتخاذ کرد.

منبع خبر:میراث آریا

هویت شهری و گردشگری

هویت شهری از دو منظر کالبد فیزیکی شهر و روح آن یعنی ویژگی‌های محیطی غیرظاهری که شهر مورد نظر را از سایر شهرها متمایز می کند، تعریف می‌شود؛ در واقع هویت شهر مجموعه‌ای است از ویژگی‌های فضایی و ساختاری یک شهر که در کنار مفاهیم فرهنگی- اجتماعی خاص آن معنا پیدا می کند.

به گزارش ایمنا، مهم‌ترین جنبه‌ای که در ارتباط با «گردشگری شهری» توسط گردشگران ارزش گذاری می‌شود اصالت و منحصر به فرد بودن شهر است؛ این یعنی همان هویت شهری. وابستگی متقابل بین توسعه صنعت گردشگری و حفظ و تقویت هویت شهری کاملا بارز است. البته باید در نظر داشت که توسعه صنعت گردشگری به ویژه در شهرهای تاریخی تنها پیامدهای مثبت را به دنبال ندارد بلکه گاهی نتایج منفی نظیر تهدید ارزش‌های شهری و روش زندگی درپی گسترش این صنعت نیز به وجود می آید. «فاتیما برناردو» و «ژوانا آلمیدا» در مقاله‌ای با عنوان «هویت شهری و گردشگری» به منظور درک بهتر ارتباط بین حفظ هویت یک شهر تاریخی و توسعه گردشگری، محله آلفاما واقع در شهر تاریخی لیسبون پرتغال را مورد مطالعه قرار داده‌اند. این مقاله را که در ادامه می‌خوانید پیش‌تر در نشریه الکترونیک «شهرگاه» که مجله‌ای در حوزه تخصصی مدیریت شهریست، انتشار یافته است.

بحث «هویت شهری» در مراکز تاریخی آنچنان از اهمیت برخوردار است که برنامه ریزی شهری را تحت تاثیر قرار داده است چرا که مهم ترین رکن معرفی شهرهای تاریخی یعنی «گردشگری» بیشترین نفع را از مفهوم هویت شهری می‌برد. درواقع سه عنصر گردشگران، افراد بومی و شهر تاریخی کاملا به یکدیگر وابسته اند و مهمتر اینکه هر سه آن ها نیز به طور مستقیم و بر اساس تعاریف مختلف به مبحث «هویت شهری» گره خورده‌اند.

به طور کلی می توان گفت که هویت شهری از دو منظر کالبد فیزیکی شهر و البته روح شهر یعنی ویژگی ‌های محیطی غیرظاهری که شهر مورد نظر را از سایر شهرها متمایز می کند، تعریف می‌شود. در واقع هویت شهر مجموعی است از ویژگی‌های فضایی و ساختاری یک شهر که در کنار مفاهیم فرهنگی- اجتماعی خاص شهر معنا پیدا می کند.

مهم‌ترین جنبه‌ای که در ارتباط با «گردشگری شهری» توسط گردشگران ارزش گذاری می‌شود اصالت و منحصر به فرد بودن شهر است؛ این یعنی همان هویت شهری! وابستگی متقابل بین توسعه صنعت گردشگری و حفظ و تقویت هویت شهری کاملا بارز است. البته باید در نظر داشت که توسعه صنعت گردشگری به ویژه در شهرهای تاریخی تنها پیامدهای مثبت را به دنبال ندارد بلکه گاهی نتایج منفی نظیر تهدید ارزش‌های شهری و روش زندگی در پی گسترش این صنعت نیز به وجود می آید.

بنابراین امروزه تلاش می شود که حمایت ساکنان شهرها را  نیز در این رابطه به دست آورد. چرا که اگر ساکنان در صنعت توریسم مشارکت داده شوند می توانند به عنوان سفیران گردشگری شهرشان ایفای نقش کنند. علاوه بر این، نتایج به دست آمده از تحقیقات حوزه شهری حاکی از آن است که برای موفقیت در حفظ هویت شهری، برنامه ریزان باید راهکارهایی را توسعه دهند که با نگرش ساکنان در رابطه با هویت شهرشان تطابق داشته باشد.

به منظور درک بهتر ارتباط بین حفظ هویت یک شهر تاریخی و توسعه گردشگری، طی این مقاله، محله آلفاما واقع در شهر تاریخی لیسبون پرتغال مورد مطالعه قرار گرفته است.

آلفاما محله ای در قلب لیسبون

محله آلفاما در بخش مرکزی شهر لیسبون واقع شده و به عنوان بافت تاریخی و محبوبی شناخته می شود چرا که از حیث ساختار، تصویر کلی لیسبون را به نمایش می‌گذارد. این محله در طول یکی از تپه های جنوبی مشرف به شهر لیسبون و از قلعه سان جورج تا امتداد رودخانه تاگوس گسترش یافته است.

blank
محله آلفاما در لیسبون

آلفاما از زمان رومی ها و مغول ها به عنوان قلب لیسبون شناخته می‌شود. بافت شهری این ناحیه برگرفته از معماری‌های اسلامی است اما متاسفانه، زلزله سال ۱۷۵۵ موجب تخریب بخش‌های زیادی از این منطقه شد. با این وجود، خوشبختانه بازسازی‌هایی براساس الگوهای ساختاری قبلی نظیر کوچه های باریک، گذرگاه‌ها و پله‌ها، انجام گرفت تا معماری سابق پا برجا باقی بماند.

خانه ها در آلفاما قدیمی و کوچک هستند؛ بسیاری از عمارت های اعیانی و کاخ های طبقه متوسط جامعه در سراسر این محله دیده می شود. آنچه در آلفاما کاملا مشهود است، ساختار تنگ و باریک این شهر است به طوری که خیابان های عریض و طویل در آن دیده نمی شود.

blank
تراموای لیسبون

در واقع زمانی که پا به این محله می گذارید گویی وارد دنیای جدیدی شده اید که کوچکترین تاثیری از محیط اطراف خود نبرده است. فضای این محله بسیار زنده است؛ تمامی ساکنان تعامل روزانه ای دارند، تمام خیابان ها مملو از زنان، مردان و کودکانی است که هریک سرگرم کار روزانه خود هستند. شب های این محله نیز در طول فصل گرما دیدنی است چرا که همه در حال شادی و پایکوبی هستند…

اما همین محله پر جنب و جوش دچار مجموعه ای مشکلات از رسیدگی به میراث تاریخی گرفته تا خدمات به گردشگران و ساکنانش است و به همین خاطر نیز طی این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته است.
حقیقت اینجاست که بازسازی‌های شهری که اساسا به منظورحمایت از صنعت توریسم در این ناحیه انجام شده است به علت اینکه بافت قدیمی شهر را تحت تاثیر منفی قرار داده از سوی ساکنان مورد انتقاد قرار گرفته است. علاوه بر این، شورای شهر لیسبون نیز گویا نظارتی بر این توسعه شهری ندارد. همین مسئله پژوهشگران را به انجام این مطالعه برای درک ارتباط بین هویت شهری و گردشگری ترغیب کرد.

به منظور انجام این پژوهش، محققان ابتدا افرادی را به عنوان شرکت کنندگان انتخاب کردند و سپس آن‌ها را به چهار گروه تقسیم کردند: ۱-ساکنان، ۲- افراد در کسب و کارهای هتل و مهمانپذیری، ۳- خرده‌فروشی‌ها و ۴- گردشگران خارجی (از کشورهای بلژیک، برزیل، ایالات متحده آمریکا، فرانسه، آلمان، ایرلند، ایتالیا، نروژ، لهستان، پرتغال، اسکاتلند، اسپانیا و سوئیس) و تصمیم‌گیران شهری. البته مدیران شهری که برنامه‌ریزی‌هایشان، محله آلفاما را تحت تاثیر قرار می داد نیز در این مطالعه حضور داشتند.

طی این مطالعه سعی شد تا به دو سوال پاسخ داده شود؛
۱. عناصر هویت آلفاما چه چیزهایی هستند؟
۲. رشد توریسم در آلفاما با چه مشکلاتی مواجه است؟

بررسی و مصاحبه هایی که با افراد مختلف صورت گرفت، نشان می داد که هویت شهری از دیدگاه طبقه های مختلف، متفاوت است. برای مثال، ساکنان آلفاما و افراد شاغل در صنایع هتلداری و خرده فروشی معتقد بودند که ترکیب کوچه ها، راه پله ها و خیابان های باریک و کاشی های رنگی بیانگر هویت این محله است. از نظر اغلب گردشگران اما ساختار قرون وسطایی محله و همچنین رواج تجارت سنتی موجود در این محله عناصر هویتی‌اش محسوب می شود. حال آنکه وجود آثار تاریخی تنها موردی بود که توسط تصیمیم گیران امور شهری مورد توجه قرار گرفته بود.

در واقع شهروندان، توریست‌ها و همچنین افراد شاغل در صنایع هتلداری و خرده فروشی، ابعاد اجتماعی شهر و به ویژه نمود طبیعی زندگی مردم در آلفاما، نظیر پهن کردن لباس‌ها در کوچه‌ها، ریخت اجتماعی محله با حضور شهروندان، طرز چیدمان شهری در خیابان‌ها و همچنینرفتار گرم و دوستانه ساکنان را به عنوان هویت شهری در نظر می‌گرفتند.

اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، برای توریست‌های خارجی، طرز استفاده از فضاهای شهری توسط شهروندان، پیکربندی شهر از دو بعد ریخت فیزیکی و اجتماعی و البته امنیت و آرامش حضور از اهمیت بیشتری برخوردار است.

جالب اینجاست که مدیران شهری اهمیت زیادی را به میراث معماری شهر نظیر مراکز تاریخی قرون وسطا، معماری‌های مغولی و چشم اندازها می دادند؛ حال آنکه هیچ تبلیغات گردشگری رسمی در رابطه با جنبه‌های اجتماعی شعر نظیر شیوه زندگی سنتی افراد محلی صورت نگرفته بود.

از دیگر یافته‌های این مطالعه، رابطه بین ساکنان آلفاما و گردشگران خارجی بود؛ در واقع چنان رابطه دوستانه‌ای بین ساکنان و گردشگران وجود داشت که گویی گردشگران از شهروندان بومی خود این محله بودند. هرچند عدم خرید توسط گردشگران موضوعی بود که فروشندگان از آن ناراضی بودند.

از جمله مشکلاتی که به عنوان تهدید برای گردشگری مطرح می‌شدند، آلودگی صوتی خودروهای سه پاچه‌ها، عدم تمیزی شهر، از بین رفتن مغازه‌های سنتی خاص و مهم تر از همه تغییر چهره شهر بدون در نظر گرفتن اصالت شهری عنوان شد.

اما نکته جالب اینجا بود که توسعه گردشگری و حضور گردشگران، مسئولان شهری را به اقدام برای بازسازی مکان های اقامتی ترغیب کرده بود و همین امر، افزایش میزان مالیات و کرایه ها را به دنبال داشت. به این ترتیب بسیاری از افراد از شهر و دیار خود کوچ کرده و به گفته خود ساکنان، اصالت شهر در حال از بین رفتن است.

به طور کلی، از حیث اقتصادی این شهر نیازمند توسعه صنعت گردشگری هست اما بنا به نظر ساکنان، افزایش هتل ها و مراکز اقامتی نباید منجر به تغییر چهره فیزیکی و اجتماعی شهر شود چرا که آن ها بر این باورند تغییرات ساختاری ناشی از نوسازی بافت قدیمی اصالت این محله را چه از حیث فرهنگی و چه از حیث ریخت شهری از بین برده است. البته مهمتر از همه اینکه مهاجرت افراد از این محله یکی از پیامدهای منفی این توسعه شهری بوده است.

مهم‌ترین نتیجه‌ای که از این پژوهش به دست آمد، اهمیت در نظر گرفتن تمامی جوانب برای توسعه صنعت گردشگری است چرا که اگر تصمیمات سازنده در مسیر نادرستی هدایت شوند می تواند، تاثیرات مخربی نظیر از دست دادن اصالت شهری را به بار آورد.

blank
یکی از گذرهای آلفاما

از دیگر نتایج به دست آمده اهمیت ابعاد فرهنگی و اجتماعی در هویت‌بخشی شهر است؛ در محله آلفاما، این تنها مراکز تاریخی نبودند که از دید گردشگری، هویت شهر بر شمرده می‌شدند، بلکه روش سنتی زندگی مردم حتی از پیش افتاده‌ترین آن‌ها نظیر خشک کردن لباس‌ها در خیابان، جزیی از اصالت و هویت شهری هستند که در کنار یکدیگر معنا پیدا می‌کنند.

محققان طی این مطالعه دریافتند که برنامه‌ریزان گردشگری شهری باید برای موفقیت هرچه بیشتر، ساکنان را در فعالیت هایی که برای توسعه این صنعت صورت می گیرد، درگیر کنند و به این ترتیب حس تعلق و هویت منطقه را در کنار رشد گردشگری افزایش دهند.

برای مثال، شورای محله آلفاما تا پیش از نتایج این مطالعه، توجهی به مسئله اذیت‌کننده آلودگی صوتی سه پاچه های درون شهری برای توریست‌ها نداشت. همچنین برای عبور و مرور تعداد زیاد گردشگر در سطح شهر نیز هیچ تدبیری نیندیشیده بود و این امر حتی با ایجاد یک ترمینال کشتی کروز در بخشی از آلفاما شدت گرفته بود.

در نهایت اینکه، محله‌ای نظیر آلفاما، اصالت و هویتش به ساختمان‌های قدیمی دست نخورده، مغازه‌های سنتی و سکوت نمادینش وابسته است پس باید آگاهی ها و حفظ اصالت این محله و متعاقبا رشد گردشگری را با تدبیر به پیش برود.

منبع خبر:ایمنا

دستکند زیرزمینی سامن؛ گمشده در پیچ و خم اعتبار

حدود ۱۳ سال از کشف دستکند سامن میراثی به جا مانده از دوران اشکانیان می‌گذرد، اما هنوز مقصد ثابتی برای گردشگران داخلی و خارجی نشده است؛ مانعی که شهر زیرزمینی سامن نتوانست به خاطر کمبود اعتبار از آن عبور کند.

سامن باغ شهر کهن و زیبایی است که شهر زیرزمینی را در دل خود جای داده و کارشناسان میراث فرهنگی بر این عقیده اند که وسعت دستکند سامن حدود پنج هکتار باشد؛ در حالیکه گفته می شود تنها قسمت بسیار محدود و شاید حدود یک پانزدهم آن کاوش شده است و مابقی معطل اعتبار است.

قرار بود تا پایان سال گذشته مرحله نخست طرح گردشگری شهر زیرزمینی سامن برای بازدیدهای نوروزی آماده شود؛ وعده‌هایی که تا پایان تابستان ۹۸ هم به درازا کشیده شد و طبق گفته میراث فرهنگی اعتبارات این حوزه با حذف از ردیف اعتبارات متوازن در بودجه امسال با چالش مواجه شده و به یک هشتم کاهش یافته است.

با این اوصاف دستکند سامن که سال ۱۳۸۴ به طور اتفاقی در جریان حفاری‌های فیبر نوری شرکت مخابرات کشف شد و تاکنون ۶ فصل کاوش در این مجموعه انجام شده است، در انتظار جذب اعتبار برای ادامه کاوش و آماده‌سازی بخشی از این دستکند برای بازدید گردشگران منتظر خواهد ماند.

blank

تصویری از جمجمه‌های کشف شده در شهر دستکند سامن

در حالی که به گفته کارشناسان، گردشگری حوزه ای بکر و ویژه در بین صنایع بزرگ جهان رتبه بندی و دستکندها به دلیل افزایش ماندگاری گردشگران، ظرفیتی بی نظیر شناخته می شوند، اما استان همدان هنوز نتوانسته آنگونه که باید و شاید از ظرفیت دستکندها برای جذب مخاطبان این حوزه استفاده کند.

هرچند مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان اعلام کرده است که این استان در برنامه‌ریزی منطقه‌ای، در منطقه سه آزمونه گردشگری چهار استان کرمانشاه، لرستان، همدان و ایلام است و طبق خط و مشی دولت تدبیر و امید، توجه به صنعت گردشگری محور نخست توسعه این استان بوده و فرمانداران نیز این موضوع را مد نظر قرار داده‌اند.

علی مالمیر با اشاره به جایگاه مهم دستکندهای این استان در توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگران، بهره‌برداری از مرحله نخست طرح گردشگری دستکند سامن را اولویت مهم امسال برشمرد و از پیگیری‌های مجدانه برای جذب اعتبارات در این زمینه خبر داد.

blank

علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان

وی با بیان اینکه دستکندهای سامن و ارزانفود در قالب یک پایگاه تعریف شده‌اند افزود: اقداماتی که برای شهر زیرزمینی سامن انجام شده، به دلیل زیرزمینی بودن این ظرفیت تاریخی، هنوز مشهود نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان ادامه داد: تاکنون افزون بر ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای دستکند سامن هزینه شده که شامل کاوش، مرمت اضطراری بدنه‌ها و جداره‌های داخلی، نورپردازی، ساخت ویترین، مرمت اسکلت‌های انسانی، تملک ساختمان ورودی برای ساماندهی ورودی دستکند و ساخت و بازسازی ساختمان ورودی است.

مالمیر گفت: برنامه‌ریزی کرده بودیم که امسال مرحله نخست دستکند سامن به بهره‌برداری برسد، اما با محدودیت اعتبار مواجه شدیم و در حال پیگیری برای جذب اعتبار از پایتخت هستیم.

وی با اشاره به تلاش نمایندگان ملایر در مجلس شورای اسلامی و اختصاص اعتبار مورد نیاز توسط فرمانداری این شهرستان برای دستکند سامن بیان کرد: هم اکنون حدود ۸۰ درصد از طرح گردشگری دستکند سامن انجام شده و حدود ۲۰ درصد آن شامل ورودی و خروجی دستکند و تجهیز باقی مانده است.

blank

تصویری از شهر دستکند زیرمینی سامن

مالمیر گفت: بیش از ۸۵ درصد ورودی دستکند سامن آماده است و تمام توانمان را به کار می‌گیریم تا مابقی کار نیز به اتمام برسد.

وی تاکید دارد: گام مهمی که برای دستکند سامن می‌توان برداشت تا در آینده این مجموعه مغفول نماند، مشارکتی است و باید جامعه محلی سامن به ویژه شهرداری و شورای اسلامی این شهر تمام تلاششان در راستای آزادسازی عرصه این مجموعه داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با اشاره به اینکه بخش اعظمی از دستکند سامن زیر منازل مسکونی مردم قرار گرفته تاکید کرد: تاکنون فقط ساختمان ورودی و مشاعات را کاوش کردیم و از نظر حقوقی نمی‌توانیم زیر ساختمان‌های مردم را کاوش کنیم.

مالمیر ادامه داد: باید شرایط به گونه‌ای فراهم و طرح‌های مختلفی همچون ارایه معوض به ساکنان خانه ها ارایه شود تا بتوانیم کاوش‌های دستکند سامن را توسعه دهیم.

باید به فکر توسعه کاوش‌های دستکند سامن بود

وی افزود: چنانچه ساختمان ورودی و خروجی دستکند سامن را به‌سامان و مرحله نخست را بهره‌برداری کنیم، کار عملا متوقف می‌شود، در حالیکه باید امکان کاوش را برای مراحل بعدی مهیا کنیم.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نباید تمام توان را برای افتتاح این طرح صرف کرد، بلکه باید به فکر توسعه کاوش‌های دستکند سامن بود.

وی شهر زیرزمینی سامن را جاذبه مهمی برای توسعه صنعت گردشگری و تبدیل این مجموعه به مقصد گردشگری استان و شهرستان دانست و گفت: باید با توسعه این مجموعه شاهد ماندگاری گردشگران در شهر سامن باشیم.

blank

تصویری از شهر دستکند زیرزمینی سامن

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با اشاره به اقدامات و تبلیغات انجام شده برای دستکند سامن طی سال‌های گذشته و برگزاری همایش بین المللی دستکندها در استان ابراز امیدواری کرد: با بهره‌برداری از دستکندهای سامن و ارزانفود، ماندگاری گردشگران را به عنوان یک شاخص کلان در حوزه گردشگری استان ارتقا می دهیم.

مالمیر با بیان اینکه دستکندها می توانند حداقل نیم روز از وقت گردشگران را به خود اختصاص دهند افزود: طی سال‌های گذشته به ویژه همزمان با برگزاری رویداد همدان ۲۰۱۸ شاهد رشد خوبی در حوزه گردشگری استان بودیم.

سامن جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی ملایر

با این اوصاف دستکند سامن به اندازه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است که جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی شهرستان و در اولویت تکمیل قرار گرفته است و نمایندگان ملایر در مجلس شورای اسلامی، فرماندار ویژه این شهرستان، بخشدار سامن، امام جمعه، شهرداری و شورای اسلامی این شهر نیز تمام تاکیدشان افتتاح مرحله نخست طرح گردشگری دستکند سامن و گردشگر پذیر شدن آن است.

بخشدار سامن نیز در این زمینه تاکید دارد: دستکند سامن چندین سال نیمه کاره رها شده و با وجود پیگیری‌های هر ساله، اما پیشرفت طرح نتیجه مطلوبی نداده است.

مصطفی عبدالملکی خواستار اتمام طرح گردشگری دستکند سامن و فراهم شدن امکان بازدید گردشگران از این مجموعه شد تا مردم این شهر بتوانند از سود و عواید آن بهره‌مند شوند.

در این بین شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر سامن نیز تمام هم و غمشان را بر تکمیل مرحله نخست طرح گردشگری شهر زیرزمینی سامن گذاشته‌اند و خواسته اول و آخرشان از میراث فرهنگی گردشگر پذیر شدن این مجموعه است.

blank

تصویری از جمجمه‌های کشف شده در دستکند زیرزمینی سامن

با وجود تمامی اقدامات خوب انجام شده در دستکند زیرزمینی سامن و جلوگیری از تخریب و آسیب‌های احتمالی به این مجموعه که در تاریخ ۲۷ فروردین سال ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد، امید می رود که راه طلایی ورود گردشگران به این مجموعه پُر رمز و راز هموار شود و این بستر ناب و مهیا بتواند روی خوشش را به گردشگران نشان دهد.

منبع خبر:ایرنا

فصل سوم کاوش‌های باستان‌شناختی ربع رشیدی آغاز شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از آغاز فصل سوم کاوش‌های باستان‌شناختی و مطالعات مرمتی ربع رشیدی تبریز توسط متخصصان ملی و بین المللی خبر داد.

«مرتضی آبدار» با اشاره به اینکه سومین فصل از کاوش های باستان شناختی و مطالعات مرمتی و نقشه برداری ژئوفیزیکی، در راستای ادامه روند عملیاتی شدن پروتکل بین المللی ربع رشیدی با همکاری موسسه باستان شناسی آلمانی، آغاز شده است، ادامه داد: سومین فصل از عملیات هیئت بین المللی ربع رشیدی تحت نظارت مدیریت پایگاه پژوهشی ملی مجموعه میراث فرهنگی ربع رشیدی و طی مجوز صادره از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور آغاز شده است.

وی از حضور متخصصان ملی و بین المللی در سومین فصل از عملیات باستان شناسی و مرمتگری ربع رشیدی خبر داد و گفت: در این فصل، هیئتی متشکل از باستان شناسان، باستان سنجان و مرمت گرانی از پایگاه پژوهشی ملی ربع رشیدی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، مؤسسه باستان شناسی آلمان و همچنین کارشناسانی از «دانشگاه اوتو فریدریش» شهر بامبرگ، موزه لوور پاریس و دانشگاه هنر اصفهان مطالعات مرمتی و مقاوم سازی سازه های تاریخی ربع رشیدی و برداشت های ژئوفیزیکی انجام می دهند.

وی گفت: متخصصان در حال حاضر در ۶ ترانشه کاوش، مشغول خاکبرداری بقایای معماری مدفون لایه های قرون هشتم تا دهم هجری قمری هستند.

آبدار اعلام کرد: به موازات مطالعات میراث فرهنگی،  عملیات عمرانی و اجرایی جهت ساماندهی محوطه میراث ملی ربع رشیدی تحت نظارت پایگاه ملی این مجموعه تاریخی، توسط شهرداری منطقه یک تبریز اجرا می شود.

“ربع رشیدی” به همت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی، وزیر غازان خان و یکی از دانشمندان و نویسندگان برجسته آن عصر در شمال شرق تبریز بنیان نهاده شد و با جذب دانشمندان، علما و اظبای ممتاز و اربابان حرف و هنرمنداد ماهر از تمام نقاط کشور و جهان، این مرکز به صورت یک مجتمع دانشگاهی و علمی وقفی بین المللی درآمد.
کلاویخو، جهانگرد اسپانیایی، در سفرنامه خود از ربع رشیدی به عنوان بزرگترین و عظیمترین بنای زمان یاد کرده است.

منبع خبر:ایرنا

 

اردبیل|‌ واکاوی و مطالعه پیشینه شهر« ایردی موسی» سرعین آغاز شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: در پی مطالبه مردم و پیشنهاد شورای شهر و شهرداری ایردی موسی، واکاوی، کاوش و مطالعه پیشینه تاریخی این شهر با اخذ مجوز از پژوهشکده باستان‌شناسی آغاز شد.

blank

نادر فلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از اردبیل اظهار داشت: در سفر استاندار اردبیل به ایردی موسی و در پی درخواست شورای شهر و شهرداری مبنی بر ضرورت مطالعه سابقه تاریخی در ایردی موسی و در پاسخ به مطالبه چندین ساله مردم این منطقه، مجوز کاوش از سوی پژوهشکده باستان‌شناسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اخذ شد.

وی افزود: این مطالعات برای اولین بار آغاز شده و در حال حاضر نیز با استقرار کارشناسان باستان‌شناسی زیر نظر پژوهشکده باستان شناسی، فاز نخست گمانه‌زنی‌ها در حال اجرا است تا در نهایت بتوان با نتیجه کاوش‌ها قدمت و پیشینه تاریخی این شهر را مشخص کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با تاکید به اینکه مطالعه میراث معنوی و فرهنگی مناطق یکی از وظایف این مجموعه است، تصریح کرد: در راستای اجرای این مهم اداره کل با اخذ مجوز و با در نظر گرفتن امکانات و همچنین اولویت مطالعات نسبت به اجرای عملیات کاوش اقدام می‌کند.

فلاحی با تاکید به اینکه برخی کاوش‌ها با هدف شناسایی و مطالعه پیشینه تاریخی مناطق است، افزود: پیگری مردم شریف ایردی موسی و سرعین و همکاری با هیئت کاوش در مطالعه تاریخ و پیشینه این منطقه قابل تقدیر بوده و به منظور پاسخ به مطالبه آن‌ها مطالعات آغاز شده است.

وی افزود: بعد از عملیات کاوش نتایج قطعی از مطالعات صورت گرفته به صورت گسترده اطلاع‌رسانی شده و به اطلاع مردم منطقه خواهد رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همچنین با تقدیر از اعضای شورای شهر و شهرداری ایردی موسی در اجرای این مهم اظهار کرد: حساسیت شوراها و شهرداران در سابقه و هویت تاریخی مناطق ستودنی است و در ادامه موجب می‌شود در راستای حفظ و صیانت از آثار یاریگر ما باشند.

به گفته فلاحی هر فردی علاقه‌مند بازدید از محوطه کاوش است مطابق ضوابط می‌تواند از محوطه بازدید داشته و در جریان عملیات کاوش قرار گیرد.

منبع خبر:تسنیم نیوز

خانه ای که رنگ و بوی شعر و هنر دارد/ ساده اما باصفا

خانه استاد شهریار در تبریز تبدیل به موزه ای شده که جای جای آن رنگ و بوی سادگی و احساس این شخصیت بزرگ ادبی را به خود گرفته است.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها- فائزه زنجانی: خانه در یکی از کوچه پس کوچه های محله مقصودیه تبریز قرار گرفته است. چندین نفر هم که گردشگر به نظر می رسند، سر راه، آدرس خانه موزه را از من می پرسند. تابلویی که نام خانه موزه شهریار بر روی آن حک شده، در آبی رنگی را نشانمان می دهد که عکس استاد شهریار در کنار آن نقش بسته است. گویی استاد، خود به استقبال مهمانان آمده اند.

blank

خانه، حیاط کوچکی هم دارد و تابلویی که تصویر استاد بر آن نقش بسته را در حیاط نصب و شعر « شهر تبریز است و جان قربان جانان می کند  سرمه چشم از غبار کفش میهمان می کند» را بر روی آن حک کرده اند.

نگاهی به خانه استاد شهریار

خانه موزه یک ساختمان دو طبقه شامل زیرزمین و طبقه فوقانی را در خود جای داده است. قسمت زیرزمین، دربرگیرنده عکس‌ها و تصاویری از استاد شهریار، بخش سمعی و بصری و قسمتی مخصوص استراحت میهمانان و بازدیدکنندگان از موزه ‌است.

بخش فوقانی هم که در واقع بخش اصلی و قدیمی‌تر موزه ادبی استاد شهریار به شمار می‌رود، بخش‌هایی چون بخش اسناد قدیمی، عکس‌ها، دست‌نوشته‌ها، وسایل شخصی شامل لباس‌ها، کتاب‌ها، لوازم‌التحریر، رختخواب و بستر استراحت استاد، تالار پذیرایی منزل استاد، هدایا، لوح‌های تقدیر و تندیس‌های این شاعر بزرگ را در خود جای داده است.

blank

قدمت خانه به دهه چهل بر می گردد که در سال ۶۷ و بعد از درگذشت استاد توسط شهرداری خریداری می شود تا این ساختمان کوچک اما با صفا تبدیل شود به جایی که هر گوشه آن رنگ و بویی از استاد ادب ایران را دارد و درب آن روزانه برای پذیرایی از مهمانان و گردشگران باز بوده و جایی باشد تا اساتید و دوستداران شعر و ادب گه گاهی دور یکدیگر جمع شده و به یاد شهریار، شعری بخوانند.

استقبال گردشگران از موزه شهریار

در ابتدا وارد زیرزمین می شوم، عکس های استاد در گوشه به گوشه سالن نصب شده است؛ عکس هایی که هر کدامشان، انسان را به نقطه ای از زندگی استاد می کشاند و آنچه در تمامی عکس ها نمایان است، سادگی و بی آلایش بودن مردی است که توانست به ستاره ای بی بدیل در عرصه شعر و ادبیات تبدیل شود.

جلوتر می روم و وارد قسمتی می شوم که در آن، برای رفاه حال بازدیدکنندگان و مهمانان، مکانی برای استراحت در نظر گرفته شده و فضا نیز پر از عکس های قدیمی استاد و هنر هنرمندان خطاطی و خوشنویسی است که هر کدام با ذوقی سرشار، بیتی از اشعار شهریار را برای کار خود انتخاب کرده اند.

این روزها که چند روزی از روز ملی شعر و ادب و سالگرد درگذشت شهریار گذشته، فضای خانه موزه شلوغ تر از روزهای عادی است و در هر نقطه می توان شاهد حضور گردشگران و حتی برخی هنرمندان و اهالی فرهنگ بود.

blank

از زیرزمین که بیرون می آیم، مسیرم را کج می کنم به سمت طبقه بالا و قسمت اصلی خانه موزه. بالای پله ها، می رسم به فضایی که دور تا دور آن پر از عکس های یادگاری استاد و اثر هنرمندان مختلف خطاطی، خوشنویسی و نقاشی است. چندین محفظه هم قرار داده شده که یکی از آن ها پر از کتاب های چاپ شده استاد و دیگری آثار فاخر هنرمندان مجسمه سازی و پیکرتراشی در باب چهره شهریار است.

محفظه دیگر را هم پر کرده اند از روزنامه ها و مجلاتی که تصاویر و اخباری از استاد شهریار بر روی آن ها نقش بسته و البته چندین دهه از چاپ آن ها می گذرد.

blank

طبق اعلام مسئولان موزه، بیش از ۵۰۰ قطعه از آثار و نیز وسایل شخصی استاد شهریار شامل کتاب، دستخط و انواع یادبودها و هدایای داخلی و خارجی به همراه لوازم زندگی این شاعر تبریزی در موزه به نمایش گذاشته شده ‌است.

خانه ای ساده که قلب ادبیات معاصر شد

خانه در مجموع بسیار ساده است و این سادگی از ظاهر خانه تا وسایل آن و همچنین وسایل شخصی استاد به خوبی نمایان است. در یک اتاق، وسایل شخصی استاد را در معرض نمایش قرار داده اند. تشک و لحاف شهریار را پهن کرده اند و کنار آن هم یک چراغ نفتی گذاشته و کتری را بالای آن قرار داده اند تا چای استاد همواره آماده باشد برای پذیرایی از مهمانانش.

blank

چراغ نفتی و علاء الدین که می گویم شاید ناآشنا باشد برای بسیاری از جوانانی که نه این وسیله را دیده و نه تصویری از آن را مشاهده کرده اند اما برای کسانی که سنی ازشان گذشته، قطعا یادگاری از سال های نه چندان دور خواهد بود. ترک ها به این وسیله « پیلته» می گویند.

استاد، تلویزیون کوچکی هم دارند در گوشه خانه؛ از آن تلویزیون هایی که شاید به زور مشت، تصویری بر روی صفحه آن ها نقش ببندد. کت و شلوار، کیف و کفش و چندین وسیله شخصی دیگر استاد نیز در فضای اتاق قرار داده شده اند.

آشپرخانه نیز بخشی دیگری است که دیدنش می تواند برای بسیاری از قدیمی ها، یادآور دهه های پنجاه و شصت باشد. یخچالی کوچک و قدیمی، سماور مسی و ظرف های چینی گل سرخ بخشی از وسایل موجود در آشپزخانه است و همین ها بر سادگی بیشتر خانه و غرق شدن در فضای ساده اما باصفا و بامحبت خانه های قدیمی می افزاید.

blank

و شاید عجیب باشد که در محیط خانه ای این چنین ساده، ستاره ای بزرگ در عرصه ادبیات ایران زندگی کرده و سال های عمرش را گذرانده است. شاعری که علاوه بر چهره ادبی که دارد، دارای چهره دینی و مذهبی هم بوده و شاید نور معنویت وی حاکم بر این فضا است که با وجود سادگی، هر روز گردشگران زیادی را به سوی خود می کشد.

بسیاری از شعردوستان و اهالی فرهنگ و هنر در سال های اخیر نسبت به عدم توجه به این خانه موزه انتقاد کرده اند و در مقابل نیز برخی مسئولان نسبت به برآورده شدن توقعات این هنرمندان، قول هایی داده اند؛ وعده هایی که در صف انتظار هستند.

منبع خبر:خبرگزاری مهر

رجزخوانی عاشقانه گوزن‌ها در جنگل‌های شمال

آوای عاشقانه مرال ها، بزرگ‌ترین گونه گوزن جنگل‌های هیرکانی در دوران گاوبانگی و ورزاچمر به گوش می‌رسد.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: جنگل‌های هیرکانی و شمال این روزها به محل عاشقی گوزن‌ها مبدل شده که با آوایشان برای رقیبان عرض‌اندام می‌کنند و حریف طلب می‌کنند.

جنگل‌های هیرکانی مهد مرال ها و بزرگ‌ترین گونه گوزن‌ها است و جمعیتشان در سال‌های اخیر به‌رغم همه تهدیدات که طبیعت و حیات‌وحش را نشانه رفته است، روبه فزونی است.

گاوبانگی ازآن‌جهت معروف شده که در این دوران، گوزن‌های نر با رجزخوانی و آوایش به تعیین قلمرو می‌پردازند و این بازه زمانی که از نیمه شهریورماه تا پایان مهرماه به طول می‌انجامد زیباترین دوره حیات‌وحش در جنگل‌های هیرکانی به شمار می‌رود.

فصل گاوبانگی سال‌هاست که برای دوستداران حیات‌وحش به فصلی برای گردشگری در طبیعت تبدیل‌شده و هرساله شماری برای دیدن این جاذبه طبیعی و زیست به دامن طبیعت پناه می‌برند.

اما گاوبانگی با همه جاذبه‌هایش برای گوزن‌ها و مرال ها، تهدید شکار را نیز در پی دارد و برخی سودجویان و شکارچیان با تقلید صدا و آوای گوزن نر، آن‌ها را در دام گرفتار می‌کنند.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه فصل گاوبانگی چند روزی است آغاز شده از آن به‌عنوان بهترین و زیباترین دوره حیات‌وحش یاد کرد و گفت: رجزخوانی گوزن‌ها و مرال ها یک جاذبه دیدنی و رؤیایی است که هرسال تکرار می‌شود.

blank

وی با اشاره به برپایی چادرهای گاوبانگی برای صیانت از گونه‌های حیات‌وحش و پیشگیری از شکار آنان توسط سودجویان می‌گوید: امسال نیز در مناطق حساس جنگلی و زیستگاه‌های مرال ها، چادرهای گاوبانگی دایر شده و محیط‌بانان شبانه‌روزی مستقر هستند.

امسال نیز در مناطق حساس جنگلی و زیستگاه‌های مرال ها، چادرهای گاوبانگی دایر شده و محیط‌بانان شبانه‌روزی مستقر هستند

وی ادامه می‌دهد: با فعالیت محیط‌بانان و دوستداران حیات‌وحش در سال‌های اخیر شکار حیات‌وحش به‌ویژه گونه‌های مرال و گوزن به‌ویژه در فصل گاوبانگی کمتر شده است.

ابراهیمی با اظهار اینکه شکارچیان با تقلید صدای گوزن تلاش می‌کنند مرال ها را در دام بیندازند ادامه داد: فعالیت شبانه‌روزی محیط‌بانان در فصل گاوبانگی در واقع برای پیشگیری از تهدیدهای احتمالی است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران، گردشگری برای دیدن حیات‌وحش را از زیرشاخه‌های صنعت گردشگری برشمرد و گفت: با توجه به حساس بودن گوزن‌ها و مرال ها در فصل گاوبانگی این کار باید حساب‌شده و تحت مدیریت صورت گیرد تا آسیبی به گونه‌ها وارد نشود.

وی درعین‌حال با ابراز رضایت و خرسندی از افزایش شمار جمعیت گوزن و مرال در زیستگاه‌ها و مناطق جنگلی استان گفت: در حال حاضر به‌رغم همه تهدیدها علیه طبیعت و حیات‌وحش نظیر شکار، جاده‌سازی، تخریب طبیعت و ویلا سازی‌ها، تعداد جمعیت گوزن‌ها رو به فزونی است.

ابراهیمی ادامه داد: بیشتر گوزن‌های موجود در استان از نوع مرال بزرگ‌ترین گونه گوزن سانان هستند و در مناطق جنگلی و پناهگاه‌های حیات‌وحش زیست می‌کنند.

وی از مردم و دوستداران حیات‌وحش خواست با توجه به حساسیت دوره گاوبانگی در صورت سفر به دامن طبیعت و مناطق جنگلی نسبت به صیانت و حفظ گونه‌های مختلف حیات‌وحش تلاش کنند.

وجود تنوع زیستی گیاهی و جانوری فراوان، مازندران این استان را جزو استان‌های منحصربه‌فرد در زمینه‌های گردشگری وجذب توریست و همچنین موردتوجه محققان و پژوهشگران داخلی و خارجی معرفی که این مسئله عزم جدی مردم استان را در حفاظت از این میراث گران‌بهای طبیعی طلب می‌کند.

مرال یا گوزن یک‌گونه بومی و منحصربه‌فرد از پستانداران حمایت‌شده‌ای است که با تهدیدات پیش رو در معرض انقراض بوده و گاوبانگی فرصتی برای تجدید نسل این‌گونه از وحوش است. مرال یا گوزن که در جنگل‌های خزری زیست می‌کند در فصل ورزا چمر رفتارهای خاصی از خود بروز داده و با نعره‌هایی که سر می‌دهد اقدام به ایجاد قلمرو برای خود می‌کند که به آن گاوبانگی می‌گویند.

blank

مسلم آهنگری فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست مازندران می‌گوید: یکی از شیوه‌هایی که شکارچیان برای فریب گوزن‌ها و شناسایی مکان آن‌ها در  فصل گاو بانگی استفاده می‌کنند، با با تولید صدایی شبیه به گاوبانگی، گوزن های نر و ماده را به سمت خود جلب و شکار می کنند.

۳۰ چادر گاوبانگی برپا شد

وی با اشاره به برپایی ۳۰ چادر گاوبانگی در مناطق جنگلی و زیستگاه های حیات‌وحش در استان ادامه می‌دهد: به دلیل آسیب‌پذیر بودن مرال ها در دوره گاوبانگی، محیط‌بانان به‌صورت ویژه و شبانه‌روزی در چادرها فعالیت می‌کنند تا خطرات را کاهش دهند.

وی از گاوبانگی به‌عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری در مازندران یاد کرد و گفت: در دوره گاوبانگی باید آرامش بیشتری در طبیعت برقرار شود تا زادوولد مرال ها بهتر صورت گیرد.

مناطق جنگلی هزارجریب بهشهر و نکا، پناهگاه حیات‌وحش دودانگه و چهاردانگه، کیاسر و محدوده امن منطقه حفاظت‌شده البرز مرکزی در مازندران از مهم‌ترین زیستگاه‌های مرال در کشور است.

منبع خبر:خبرگزاری مهر

شهری که تار و پودش در معرض باد‌های موسمی قرار دارد

یکی از شهر‌های استان خراسان رضوی به اندازه‌ای تحت تأثیر باد‌های موسمی قرار گرفته که بخشی از نامش یادآور وزش این باد‌هاست.

امروز می‌خواهیم از سرزمینی بگوییم که آنچنان در معرض وزش باد‌های موسمی قرار گرفته که این باد‌ها در تار و پود نامش نیز رخنه کرده‌اند. اگر به نقشه جغرافیایی استان خراسان رضوی نگاه کنید، به طور حتم چشمتان به شهری با نام نشتیفان می افتد. نام این شهر به تصور برخی از افراد ترکیبی از «نش» به معنای کژدم یا عقرب و «تیفان» به معنای توفان یا وزش باد‌های موسمی است.

شهری که تار و پودش در معرض باد‌های موسمی قرار گرفته است

شهری که تار و پودش در معرض باد‌های موسمی قرار گرفته است

شهر نشتیفان در جنوب شرقی شهرستان خواف و در حاشیه جاده قائن قرار گرفته است. این شهر در تمام روز‌های سال در مسیر وزش باد‌های موسمی معروف به باد‌های صد و بیست روزه قرار دارد. این امر از گذشته تا به امروز مردم شهر نشتیفان را به فکر تأسیس آسیاب‌های بادی انداخته؛ بنابراین شهر نشتیفان با آسیاب‌های بادی‌اش بیش از هر چیز شناخته می‌شود. این شهر دست کم در شش سده گذشته با نام فعلی خود شناخته می‌شده است.

شهری که تار و پودش در معرض باد‌های موسمی قرار گرفته است

شهری که تار و پودش در معرض باد‌های موسمی قرار گرفته است

نشتیفان در اوایل قرن نهم هجری شناخته شده بوده است. این شهر در میان فبرستان‌هایی قرار گرفته که به شیوه مقبره‌های زرتشتیان ساخته شده‌اند. برخی افراد معتقدند عده‌ای از فرزندان و نوادگان پادشاهان سلسله اشکانیان در این قبر‌ها به خواب ابدی رفته‌اند.

برخی دیگر معتقدند در گذشته بزرگان شهر را در اطرافش دفن می‌کردند تا با این کار علاوه بر اشاره کردن به اصالت و درستی مردم، شهرشان را از حملات و تجاوزات احتمالی ایمن نگه دارند. یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر نشتیفان مسجد جامع شهر است. این مسجد که به دستور پیراحمد خوافی و با توجه شیخ زین‌الدین تایبادی (عارف و فصیح قرن هشتم هجری) ساخته شده، امروزه توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است.

منبع خبر:باشگاه خبرنگاران جوان