چشمه‌های آب گرم ژاپن

کشور ژاپن به دلیل قرار گرفتن روی گسل‌های طبیعی، آتشفشان‌های فعال و غیرفعال بسیاری دارد. این آتشفشان‌ها سبب به وجود امدن چشمه های آب گرم طبیعی بی‌شماری شده است که علاقه مندان را از هر کجا به سمت خود می‌کشاند.

این چشمه ها که به نام اونسن (Onsen) معروف هستند در فضای باز واقع اند و از دیرباز جای خود را در فرهنگ اصیل ژاپنی باز کرده اند.

خبرنگار یورونیوز برای دیدن یکی از این چشمه ها به ناحیه «اونسن اکوهیدا» در رشته کوه های آلپس در شمال ژاپن رفته است. این منطقه که در استان گیفو قرار دارد، مملو از چشمه های آب گرم با منشا آتشفشانی است.

یوکو نوجیری، صاحب هتلی در این ناحیه، می گوید: «در مکان هایی مثل اینجاست که مردم ژاپن دوست دارند تا بیایند و با فرار از ریتم دیوانه وار شهرها لذت آرامش خالص را تجربه کنند. اونسن بخشی بنیادی از فرهنگ ژاپن است.»

منطقه گیفو در ژاپن علاوه بر چشمه های آب گرم برای مناظر طبیعی زیبایش شهرت دارد

آنچه چشمه های آب گرم این ناحیه را از چشمه های دیگر متمایز می کند، ترکیب آنها با مناظر بدیع طبیعی است. جلوه های کوهستانی و حوضچه های آب گرم ۳۷ تا ۴۰ درجه که در فضایی باز قرار دارند لذتی دو چندان را برای حاضران رقم می زنند.

برای رفع گرسنگی کسانی که به آب تنی در حوضچه های آب گرم می پردازند، غذایی به غایت ساده و با قدمتی هزار ساله وجود دارد: تاماگو. این کلمه در زبان ژاپنی به معنی تخم مرغ آب پز شده است و با وجود چشمه های آب گرم به آسانی قابل تهیه است.

کافی است تخم مرغ ها را در میان آب گرم حوضچه ها رها کنید و پس از چند ساعت وقت گذرانی به سراغ آنها بیایید.

منبع:یورو نیوز

دبستان ۱۲۰ ساله‌ای که ۲۰ ساله شد

در محله آبمنگل تهران، جایی در خیابان ری و نزدیک میدان قیام، مدرسه‌ای وجود دارد که بر تابلوی آن نام «دبستان اثنی عشری» نقش بسته و تاریخ تاسیسَش نیز سال ۱۳۷۸ نوشته شده است، اما نزد اهالی محله، آن‌جا نام دیگری دارد: دبستان دانش. دبستانی که نامش با جنبش مدرسه‌سازی در سال‌های منتهی به جنبش مشروطیت گره خورده است و سه تن از نامدارترین رجال تاریخ معاصر ایران در برپایی و پویایی آن نقش آفریده‌اند.

حمیدرضا حسینی، پژوهشگر تاریخ تهران در یادداتشی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: صدوبیست‌وهشت سال پیش، به‌سال ۱۳۰۹ق/۱۲۷۰شـ، وقتی عبدالغفار نجم‌الدوله از معلمان مدرسه دارالفنون، «نقشه شهر دارالخلافه ناصری طهران» را ترسیم کرد، این محدوده از شهر، بیشتر جایگاه باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی بود و از جمله، حاج محمدحسن امین‌الضرب، بازرگان ثروتمند دوره ناصرالدین‌شاه در این محدوده باغی بزرگ داشت. حاج محمدحسن که امروزه او را به سبب کوشش‌هایش برای تشکیل «مجلس وکلای تجار» به‌عنوان پایه‌گذار اتاق بازرگانی ایران می‌شناسیم، سال‌ها اداره ضرابخانه دولتی را بر عهده داشت و از پیشگامان ایجاد صنایع جدید در ایران بود؛ چندان‌که با وارد کردن ابزارها و دستگاه‌های لازم از اروپا، به ایجاد کارخانه‌هایی مانند ابریشم‌ریسی، پشم‌بافی، چینی‌سازی و شیشه‌سازی در نقاط مختلف کشور اقدام کرد. ثروت افسانه‌ای او در زمان مرگ، توسط منابع ایرانی و روسی گاه تا ۲۵ میلیون تومان برآورد شده است. خانه حاج محمدحسن در جانب غربی خیابان ری در کوچه‌ای موسوم به گذر حمام فیروزه قرار داشت که شامل چند دست حیاط نسبتا کوچک با بناهایی محقر بود. بنابراین، باغی را نیز در محله‌ای که بعدها محله آبمنگل نام گرفت، احداث کرده بود تا میهمانی‌های خود را در آن برپا کند. امروزه با وجودی که کوچک‌ترین اثری از آن باغ بزرگ برجای نمانده و از داخلش دو خیابان و چندین کوچه و ده‌ها خانه سربرآورده است، هنوز هم اهالی آبمنگل آن محدوده را «باغ حاج ممدَسَن» می‌خوانند.

یک سال پس از آن‌که حاج محمدحسن امین‌الضرب در ۱۳۱۶ق/۱۲۷۸شـ درگذشت، در سویِ دیگر شهر، یعنی در محله سنگلج، شخصی به نام میرزا رضاخان تبریزی، معروف به پرنس ارفع‌الدوله دانش، دبستانی را تأسیس کرد که به‌نام خودش «دبستان دانش» خوانده می‌شد. این دبستان، چیزی نبود مگر شعبه رایگان مدرسه افتتاحیه موسوم به «مکتب مجّانی» که برای تحصیل دانش‌آموزان بی‌بضاعت ایجاد شده بود و چون هزینه‌های آن را ارفع‌الدوله از محل دارایی شخصی خود و نیز اعانه ایرانیان مقیم روسیه می‌پرداخت، به دبستان دانش موسوم شد. ارفع‌الدوله که هیچ نسبتی با خاندان شاهی نداشت، از مظفرالدین‌شاه لقب پرنس را دریافت کرده بود و یک دیپلمات کهنه‌کار به شمار می‌آمد. در جوانی، ورشکستگی پدرش که از مغازه‌داران تبریز بود، موجب شد که برای کار به استانبول و سپس تفلیس برود و همان‌جا زبان‌های فرانسه و انگلیسی و روسی را فرابگیرد. او که از هوش و پشتکار و زیرکی بی‌بهره نبود، کم‌کم به دستگاه دولتی راه یافت و به‌عنوان مترجم کنسولگری ایران در تفلیس مشغولِ کار شد. از این‌جا به بعد، مشاغل و مأموریت‌های سیاسی زیادی به او سپرده شد که چشمگیرتر از همه، سفیر ایران در روسیه، سفیر ایران در استانبول و در نهایت، سفیر ایران در جامعه ملل (سازمان ملل) بود که این آخری را در زمان سلطنت رضاشاه پهلوی به‌دست آورد. ارفع‌الدوله ثروت زیادی به هم زده بود و بی‌میل نبود که با توجه به دریافت لقب پرنس، زندگی‌اش شبیه شاهزاده‌های اروپایی باشد. از همین‌رو، قصر باشکوهی را در شاهزاده‌نشین موناکو، واقع در جنوب فرانسه برای خود بنا کرد. فوت او در سال ۱۳۱۶شـ در همین محل روی داد.

وقتی ارفع‌الدوله دبستان دانش را برپا کرد، سفیر ایران در روسیه بود و چنان‌که گفته شد، این دبستان چیزی نبود مگر جزئی از مدرسه افتتاحیه در محله سنگلج. با این حال، در سال ۱۳۱۹ق/۱۲۸۰شـ آقا محمدحسین امین‌الضرب دوم، فرزند حاج محمدحسن امین‌الضرب، یکی از خانه‌های واقع در باغ آبمنگل را در اختیار ارفع‌الدوله قرار داد و بدین‌ترتیب مدرسه دانش از سنگلج به آبمنگل منتقل شد. از این‌جا بود که دبستان دانش با یکی دیگر از رجال نامدار تاریخ معاصر ایران پیوند خورد: میرزا یحیی دولت‌آبادی.

دولت‌آبادی که در دولت‌آباد اصفهان در خانواده‌ای روحانی متولد شده و خود نیز تا میان‌سالی ملبس به لباس روحانیت بود، در تاریخ معاصر از دو نظر شهرت دارد. نخست این‌که او یکی از فعالان جنبش مشروطه ایران است و کتاب خاطراتش با عنوان «حیات یحیی»، یکی از مهم‌ترین منابع تاریخ مشروطیت به شمار می‌آید. دوم آن‌که دولت‌آبادی در زمان حیات خود از کوشندگان عرصه فرهنگ بود و در بنیاد نهادهای تأثیرگذار فرهنگی مانند انجمن معارف و مدرسه سادات مشارکت داشت. همین وجه دوم بود که موجب شد ارفع‌الدوله دانش از میرزا یحیی دولت‌آبادی بخواهد که اداره مدرسه دانش را برعهده بگیرد. این درخواست اجابت شد، اما پس از آن‌که کار مشروطه‌خواهان و محمدعلیشاه گره خورد و مجلس شورای ملی به توپ بسته شد دولت‌آبادی به استانبول مهاجرت کرد و دبستان دانش تعطیل شد.

در سال‌های پس از فتح تهران به دست مشروطه‌خواهان و خلع محمدعلیشاه از سلطنت، میرزا یحیی دولت‌آبادی، دیگر به دبستان دانش بازنگشت و مدتی بعد، ارفع‌الدوله تصمیم گرفت که ساختمان دبستان را  به وزارت معارف واگذار کند؛ مشروط بر این‌که برای همیشه به نام «دانش» خوانده شود. بدین‌ترتیب، دبستان دانش از سال ۱۲۹۷شـ با نام «دبستان دانش نمره ۴۰» به مجموعه مدارس دولتی تهران افزوده شد. این وضعیت برقرار بود تا این‌که چند سالی پیش از پیروزی انقلاب، وزارت آموزش و پرورش اداره این مدرسه را به «جامعه تعلیمات اسلامی» سپرد. این تشکل در نیمه نخست سال ۱۳۲۰ توسط یک روحانی به‌نام شیخ عباسعلی اسلامی پایه‌گذاری شده بود و طبق اساسنامه، موظف بود در قالبی غیردولتی و غیرسیاسی به تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان در ایران یا خارج از ایران، از سطح آمادگی تا دانشگاه، بر اساس آموزه‌های مذهبی شیعه بپردازد. یکی از نخستین کارهایی که در این راستا انجام شد، تأسیس مدرسه جعفری بود، اما در مورد دبستان دانش، جامعه به جای ساخت مدرسه جدید، ترجیح داد که مدیریت یکی از مدارس دایر را برعهده بگیرد. لابد که دبستان دانش، چندان مورد توجه آموزش و پروش نبود که حاضر شد آن را به جامعه تعلیمات اسلامی واگذار کند. این جامعه نیز در نخستین گام، نام مدرسه را از دانش به اثنی‌عشری تغییر داد. جدا از این‌که چنین اقدامی خلاف نیت واقف بود، اساسا کلمه اثنی‌عشری (به معنای دوازده تایی) مفهوم خاصی ندارد، مگر آن‌که با پیشوند «شیعه» همراه شود که در آن صورت به یکی از مذاهب اسلامی اشاره دارد. چندان‌که نام جعفری نیز به خودی خود نمی‌تواند اشاره به مذهب شیعه جعفری باشد. این بی‌سلیقگی در نام‌گذاری موجب شد که همراه با تغییر نام، پیشینه تاریخی دبستان دانش نیز تا حدّ زیادی فراموش شود. گفته می‌شود در آن زمان یکی ازروحانیان عضو جامعه تعلیمات اسلامی به نام آقای راسخ، که چند سالی نیز مدیریت دبستان دانش را برعهده داشت، پیشنهاد کرده بود که برای عمل به خواسته واقف، نام مدرسه را «دانش اثنی‌عشری» بگذارند، اما پیشنهاد او پذیرفته نشد.

ساختمان اولیه مدرسه که همان بنای دوره حاج امین‌الضرب بود، شامل سه حیاط تو در تو بود. یک حیاط، محل تشکیل کلاس‌ها بود؛ حیاط دیگر به بازی دانش‌آموزان اختصاص داشت و در حیاط سوم، سرایدار مدرسه ساکن بود. این ساختمان یک‌بار در دهه ۱۳۴۰شـ و بار دیگر در سال ۱۳۷۸شـ به طور کامل بازسازی شد.

بدین‌ترتیب امروزه در دبستان دانش، هیچ ردپایی از پیشینه تاریخی آن دیده نمی‌شود. نه ساختمان قدیمی مدرسه باقی مانده که دیرینه سالی‌اش را گواهی دهد و نه نامش دلالت بر هویتش دارد. گویی موجودی که حدود صدوبیست سال عمر دارد، شناسنامه خویش را گم کرده و نسخه المثنی، او را جوانی بیست ساله نشان می‌دهد!

منبع:اسکان

آبشاری که هرگز منجمد نمی‌شود!

یکی از جاذبه‌های طبیعی قطب جنوب آبشاری است که هرگز منجمد نمی‌شود.

 زمین‌شناسی به نام گریفیت تیلور در سال ۱۹۱۱ آبشار خونین‌رنگی را در قطب جنوب پیدا کرد. پیشگامان قطب جنوب رنگ قرمز این آبشار را به جلبک‌های قرمز نسبت می‌دادند، اما بعد‌ها مشخص شد آبشار خون خروجی یک گلدان نمکی به رنگ اکسید آهن است که در دره تیلور دره‌های خشک مک موردو در ویکتوریا لند، قطب جنوب شرقی جریان دارد.

اکسید آهن ترکیب شیمیایی متشکل از آهن و اکسیژن است؛ بنابراین آبشار خون نتیجه خروج پراکنده آب  غنی از آهن از شکاف‌های کوچک آبشار‌های یخ است. دانشمندان دانشگاه آلاسکا و کلورادوی آمریکا فهمیده‌اند که دریاچه‌ای در زیر یخچال منشأ آبشار یخی وجود دارد که میلیون‌ها سال است در جریان بوده؛ پس با ردیابی جریان آب متوجه وجود یک جریان دائمی هیدرولیکی شدند که گرمایش حاصل از یخ‌زدگی آب را می‌گیرد و موجب آب شدن یخ‌های کناره‌اش می‌شود؛ بنابراین آبشار خون هرگز منجمد نمی‌شود.

در واقع یک میلیون سال پیش که یخچال طبیعی تیلور در منطقه‌ای که هم‌اکنون آبشار خون در آنجا قرار گرفته به وجود آمد، دریاچه‌ نمکی کوچکی را در زیر چندین لایه از یخ گیر انداخت و امروز نمک این دریاچه با جدا افتادن از سایر آب‌ها، سه برابر بیش‌تر از آب سایر دریاهاست. این توده‌ نمکی زیر یخ، آهن را از لایه‌های زیر صخره‌ها به بیرون درز داد و این جریان با رنگی شبیه به رنگ زنگ‌زدگی دیده می‌شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

آبشاری که هرگز منجمد نمی‌شود، کجاست؟

 

 

رسانه‌های بین‌المللی همیشه ایران را بحرانی توصیف می‌کنند/ ایران ارایه خوبی از بسته‌های سفر ندارد/ سیستم رزرواسیون آنلاین گردشگری ایران بسیار ضعیف است

شن سیکین (Siqin Shen) یکی از مدیران فروش ماهان ایر در چین است که پس از چندین سفر به ایران می‌گوید: ایران بسیار امن است و مردم ایران بسیار دوست داشتنی هستند. آنها بسیار گرم و رنگارنگ هستند. ارزش آن را دارد که بیش از یکبار ایران را ببینیم چراکه ایران کشور بزرگی است و مناطق مختلفی دارد و قطعاً نیاز است تا برای دیدن همه نقاط آن بیش از یک بار به این کشور سفر کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شن سیکین (Siqin Shen) یکی از مدیران فروش ماهان ایر در چین است که وظیفه او فروش هرچه بیشتر بلیط به چینی‌ها برای سفر به ایران است و به این واسطه بیش از ۵ بار به ایران سفر کرده است.

او معتقد است: ایران کشوری امن است که باید به گردشگران معرفی شود به همین منظور نیاز است تا دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری در چین راه‌اندازی شوند و جاذبه های ایران را معرفی کنند.

در ادامه گفتگوی ایلنا را باSiqin Shen می‌خوانید:

هرچند به واسطه شغلی که دارید بارها به ایران سفر کرده‌اید اما قطعا قبل از اولین سفر به ایران تصویری برگرفته از آنچه رسانه‌ها درباره ایران می‌گویند، در ذهن داشتید. آیا با توجه به قدمت طولانی ارتباطات ایران و چین که به واسطه راه ابریشم رقم خورده، مردم امروز چین امنیت ایران را چگونه ارزیابی می‌کنند؟

قبل از آنکه به ایران سفر کنم هر روز اخباری را در شبکه‌های خبری می‌شنیدیم و می‌دیدیم که درباره احتمال وقوع عملیات در خلیج فارس صحبت می‌کردند. در واقع می‌توان گفت رسانه‌های بین‌المللی، ایران را همیشه در شرایط بحرانی ترسیم می‌کنند. بزرگترین نگرانی مردم چین برای سفر به ایران امنیت است. با توجه به آنکه تعداد گردشگران ایرانی که به چین سفر می‌کنند زیاد نیست از این رو مردم چین شناخت زیادی نسبت به ایران امروزی ندارند و این احتمال وجود دارد که تصویر ذهنی که رسانه‌های بین‌المللی در ذهن آنها نسبت به ایران ایجاد کرده‌اند، بهبود پیدا نکند.

شبکه‌های اجتماعی، اخبار، رسانه‌های داخلی چین و حتی رسانه‌های اجتماعی در چین همواره چنین اخباری را منتشر می‌کنند. با توجه به آن که تمام رسانه‌ها اعم از رسانه‌های دیداری، شنیداری، مکتوب و حتی شبکه‌های اجتماعی چنین اخباری را درباره ایران مخابره می‌کنند، می‌توان به این نتیجه رسید که سیاستی پشت انتشار چنین اخبار منفی درباره ایران وجود دارد.

پیشنهادتان برای بهبود تصویر ذهنی گردشگران چینی درباره ایران چیست؟

ایران باید دفاتر اطلاع رسانی گردشگری متعددی را در مناطق مختلف چین فعال کند تا این دفاتر بتوانند جاذبه‌های گردشگری ایران را بهتر و بیشتر به گردشگران چینی بشناسانند. به خصوص باید اطلاعات موثق و متعددی درباره وجود امنیت در ایران به گردشگران چینی و سایر گردشگران دنیا مخابره شود.

سالهاست ایران در نمایشگاه‌های گردشگری که در چین برگزار می‌شود حضور پیدا می‌کند و سعی دارد از طریق اعلام و معرفی بسته‌های سفر به ایران، گردشگران چینی را جذب کند. به نظرتان این نمایشگاه‌ها چه اندازه توانسته در معرفی ایران موثر عمل کند؟ آیا غرفه‌های ایران در نمایشگاه‌های گردشگری یک عضو فعال به حساب می‌آیند؟

قطعا حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری یک نیاز اساسی برای معرفی جاذبه‌های ایران خواهد بود اما متاسفانه فعالان گردشگری ایران که غرفه‌داران نمایشگاه‌های گردشگری در چین و سایر کشورها هستند حضور فعالی در این نمایشگاه‌ها ندارند و ارائه خوب و درخوری از بسته‌های سفر به ایران و معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران ارائه نمی‌دهند.

چه پیشنهادی برای بهبود روند حضور فعالان گردشگری ایران در نمایشگاه گردشگری چین و معرفی بسته‌های سفر به ایران دارید؟

افزایش تعداد دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در چین و افزایش تعداد خطوط پروازی بین ایران و چین قطعاً تسهیلگرانی برای حضور بیشتر چینی‌ها در ایران خواهند بود. ضمن آنکه توراپراتورهای فعال در گردشگری ورودی ایران باید برنامه‌های خود را برای جذب گردشگران چینی منسجم‌تر و بهتر کنند و به نوعی برنامه‌ریزی شده‌تر عمل کنند.

یکی از مشکلات ایرانیان در برخورد با گردشگران خارجی، عدم تسلط آنها به زبان کشور مبدا است. با توجه به آنکه هم ایرانی‌ها و هم چینی‌ها تسلطی به زبان یکدیگر و حتا زبان مشترکی مانند انگلیسی ندارند، به اعتقاد شما آیا می‌توان برای حل اختلاف زبانی برنامه‌هایی خاص داشت مثلا آیا داشتن یک تورلیدر آشنا به زبان به تنهایی تمامی مشکلات را حل کرده است؟ درعین حال، به نظر می‌رسد نه چینی‌ها از سلیقه غذایی ایرانی‌ها و نه ایرانی‌ها چندان از سلیقه غذایی چینی‌ها آگاهی کاملی دارند. تفاوت‌های بسیار زیاد در حوزه فرهنگ و آداب و رسوم نیز با یکدیگر داریم. آیا می‌توان از این عوامل به عنوان موانعی برای سفر گردشگران چینی به ایران نام برد؟

چین بازار بسیار بزرگی برای گردشگری ایران خواهد بود. در میان گردشگران چینی علایق متنوعی برای سفر وجود دارد و می‌توان گفت همه نوع سبک برای سفر در میان چینی‌ها وجود دارد. برخی دوست دارند به صورت گروهی و با تور سفر کنند و برخی دوست دارند شخصی و انفرادی سفر کنند.

صنعت گردشگری ایران افراد زیادی دارد که می‌توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند اما رانندگان تاکسی که شاید قشری باشند که بیشترین ارتباط را با گردشگران دارند اصلا به زبان انگلیسی مسلط نیستند. بنابراین حتی اگر گردشگران چینی سعی کنند از طریق زبانی مشترک مانند انگلیسی با آنها تماس برقرار کنند بازهم نمی‌توانند منظور خود را به آنها تفهیم کنند.

یکی دیگر از مسائلی که گردشگران چینی با آن روبه‌رو هستند این مهم است که امکان رزرواسیون آنلاین برای بخش‌های فعال در حوزه گردشگری ازجمله هتل، رستوران، قطار، اتوبوس و غیره وجود ندارد. کانال‌های بسیار محدودی وجود دارند که بتوانند اطلاعاتی در خصوص حوزه گردشگری ایران کسب کنند. وقتی در چین هستیم نمی‌توانیم اطلاعات درستی درباره هتل‌های ایران و سیستم حمل و نقل و چگونگی رزرواسیون آن به دست بیاوریم.

درخصوص راهنمای گردشگری هم مشکلاتی وجود دارد. به طور مثال، اگر بخواهیم یک راهنمای چینی زبان در ایران در اختیار داشته باشیم به دلیل تعداد اندک آنها، قیمت بسیار بالاست و برای ما بسیار گران تمام می‌شود. شاید به همین دلیل است که بسیاری از توریست‌های چینی سعی می‌کنند به صورت گروهی به ایران سفر کنند و در این سفر یک هماهنگ‌کننده به همراه دارند که می‌تواند به زبان انگلیسی صحبت کند و در ایران یک راهنمای انگلیسی زبان می‌گیرند تا بتواند کار ترجمه را انجام دهد. این کار برای تورهای کوچک حتی سفرهای شخصی و انفرادی که نمی‌توانند انگلیسی صحبت کنند بسیار دشوار است چراکه تعداد راهنمایان چینی زبان در ایران بسیار کم است.

درخصوص فرهنگ و مردم ایران هم می‌توانم بگویم که یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های سفر به ایران برای چینی‌ها آشنایی با فرهنگ مردم ایران است. چین و ایران تاریخی طولانی در حوزه تبادل فرهنگ و اندیشه داشته‌اند. در مورد غذا هم می‌توانم بگویم، حق انتخاب گردشگران چینی در منوی رستوران‌های ایران باید بیشتر از آن چیزی باشد که اکنون است. منوی غذای رستوران‌های ایران بسیار محدود است. این در حالی است که تنوع غذایی در ایران بسیار زیاد است. ایرانی‌ها باید کاری کنند که به گردشگران نشان داده شود غیر از کباب، غذاهای دیگری نیز دارند.

بارها به ایران سفر کرده‌اید و با مردم و فرهنگ ایران از نزدیک آشنا شده‌اید؛ اگر بخواهید تعریفی از مردم ایران برای مردم چین ارائه دهید چه خواهید گفت؟

نخستین چیزی که خواهم گفت این است که ایران بسیار امن است و مردم ایران بسیار دوست داشتنی هستند. در عین حال مردم ایران بسیار گرم و رنگارنگ هستند. ارزش آن را دارد که بیش از یکبار ایران را ببینیم چراکه ایران کشور بزرگی است و مناطق مختلفی دارد و قطعاً نیاز است تا برای دیدن همه نقاط آن بیش از یک بار به این کشور سفر کنیم.

بیشتر مسافران خارجی از مسیرهای کلاسیک یعنی تهران، اصفهان، یزد و شیراز بازدید می‌کنند ولی ایران مسیرهای بسیار بکری در شمال شرق به غرب، شمال غرب به جنوب غرب و … دارد که کمتر مورد استفاده و توجه بسته‌های سفر خارجی‌هاست به گونه‌ای که خارجی‌ها با قرار گرفتن در آن فضاها یا صرف غذاهای آنها بسیار تحت تاثیر فضا قرار می‌گیرند، آیا این بسته‌های سفر به شما چه در کشورتان یا در ابتدای ورودتان به ایران به شما ارایه شده است؟

هرچند مسیر کلاسیک سفر در ایران جذاب است اما این روزها شهری مانند کاشان توانسته بیش از گذشته در میان توریست‌ها جای خود را باز کند و مورد علاقه آنها قرار گرفته است. این در حالی است که در گذشته این مقصد از بسته سفر به ایران حذف می‌شد و گردشگران مستقیم از تهران به سمت اصفهان و شیراز می‌رفتند؛ اما اکنون گردشگران بیشتری هستند که دوست دارند حداقل یک شب را در کاشان بگذرانند. کاشان یکی از شهرهایی است که ظرفیت زیادی برای پذیرش گردشگر دارد. در عین حال یزد از ظرفیت‌های خاص خود برای جذب به گردشگران برخوردار است.

کوه دماوند می‌تواند یکی از جاذبه‌های مورد علاقه برای چینی‌ها باشد چراکه بلندترین قله ایران است. ممکن است بسیاری از گردشگران چینی این اطلاعات را داشته و دوست داشته باشند که به آنجا سفر کنند اما هیچ گاه حتی نتوانستند به آن نزدیک شوند چراکه بسته سفر به این مقصد تعریف نشده است و شرایط برای این نوع سفر فراهم نیست.

جزیره هرمز، کیش و شهرهای جنوبی ایران نیز ظرفیت بسیار زیادی برای جذب گردشگران چینی دارند. چینی‌ها این مقاصد را می‌شناسند اما نمی‌دانم که چگونه می‌توانند به این مقاصد سفر کنند. معمولاً بخش‌های زیادی از ایران سرد است اما شهرهای جنوبی همیشه گرم است و در تصور چینی‌ها اینگونه است که این بخش از ایران مانند استواست و می‌توانند از ساحل و آفتاب استفاده کنند.

منبع:ایلنا

مجلس باید تکلیف وضعیت شغلی راهنمایان گردشگری را روشن کند

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: مجلس باید تکلیف وضعیت شغلی راهنمایان گردشگری را روشن کند.

علیرضا ایزدی در جلسه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی با اشاره به اینکه یکی از معایب موجود در کشور، نبود شناخت نسبت به جایگاه بخش خصوصی است، افزود: متاسفانه هنوز وضعیت شغلی راهنمایان گردشگری و بیمه آنها در کشور مشخص نیست و در واقع حوزه گردشگری مظلوم‌ترین بخش در کشور است.

وی گفت: در شرایط کنونی باید بساط نقد مطلق برچیده شود، همه ما نسبت به شرایط اشراف داریم و باید فکری برای رفع مشکلات کرد، انتقاد صرف نتیجه‌ای به دنبال ندارد.

ایزدی با طرح این سوال که آیا ارزان بودن ایران به عنوان مقصد گردشگری تهدید است یا فرصت؟ گفت: برای جلوگیری از موازی‌کاری، اتاق فکر اداره کل میراث فرهنگی تعطیل می شود و طی هم‌افزایی با کمیسیون گردشگری اتاق فکر در کمیسیون تشکیل می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به شرایط موجود در کشور و تنگناهای مالی، بیان کرد: امسال ۱۰۰ میلیون تومان برای تملک به استان تخصیص داده‌اند که شامل اوراق خزانه ۱۳۹۹ است، از طرفی هتل پیام تعطیل شد و تعدادی بیکار شدند، حتی یک نفر نپرسید چرا؟

ایزدی با بیان اینکه با وجود همه مشکلات برای کار کردن آمده‌ایم و تلاش داریم که خشتی بر روی خشت صنعت گردشگری بگذاریم، تبلیغات استان مرکزی در حوزه معرفی ظرفیت‌ها را بسیار ضعیف دانست و افزود: اگر هم‌افزایی و همکاری شکل گیرد می‌توان کار کرد و لازم است مجموعه بازرگانی و صنعتی استان گردشگری را نیز در کنار خود ببیند.

به گزارش ایسنا، در این جلسه مدیرکل راه‌آهن استان مرکزی با بیان اینکه عموما تصمیمات به جای برخورداری از بعد کارشناسی، بیشتر مدیریتی است و همین باعث می‌شود که کارها به نتیجه نرسد، گفت: با حضور در استان مرکزی با طرح‌هایی چون راه‌آهن شهر امیرکبیر-اراک و شهر مهاجران-اراک مواجه شدم که ظاهرا جزو طرح‌های دیکته شده بود و مورد مخالفت بنده قرار گرفت.

محمدرضا قربانی تصریح کرد: تلاش بر این است که راه‌آهن اراک که قدیمی و یک خطه‌است دو خطه شود. دوخطه شدن این خط قطعا به توسعه گردشگری کمک می‌کند، همچنین پیگیر راه‌اندازی خط اراک-قم خواهیم بود.

در این جلسه رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان مرکزی نیز بیان کرد: امروز قوانین و برنامه‌هایی در کشور تدوین می‌شود که بخش خصوصی دخالت چندانی در آن ندارد.

مریم توسطی با تاکید بر اینکه در بحث سیاست‌گذاری کلان مهمترین زیرساخت لازم توسعه سیاست‌های خارجی است، اما در تعاملات دچار مشکل هستیم، افزود: وزارت امور خارجه باید در حوزه تنش‌زدایی و توسعه تعاملات برای توسعه گردشگری کشور وارد شود. متاسفانه هنوز با موضوع ایران‌هراسی مواجه هستیم و باید این تبلیغات وسیع علیه ایران در حوزه گردشگری خنثی شود.

وی گفت: در استان مرکزی خلاءهای آموزشی در حوزه گردشگری احساس شد که براساس آن کمیسیون برنامه‌ریزی در جهت برگزاری دوره‌های آموزشی داشت و تاکنون این دوره در کمیجان و دلیجان برگزار شده و در مناطق هدف گردشگری نیز تدوام می‌یابد.

به گزارش ایسنا، در این جلسه فعالان حوزه گردشگری و دفاتر خدمات گردشگری مشکلاتی اعم از ضعف و خلاء زیر ساخت‌های گردشگری، معضل دیده نشدن دفاتر خدماتی، لزوم پرداخت تسهیلات کم‌بهره به دفاتر، تبلیغات موثر ویژه معرفی استان، بی اهمیتی و بی هویتی شغل راهنمایان گردشگری، لزوم سیاست‌گذاری در حوزه گردشگری در سطح حاکمیت، فاصله گرفتن از موازی‌کاری‌ها در این حوزه، آموزش و … را مطرح کردند، همچنین تفاهم‌نامه ای سه جانبه بین اتاق بازرگانی، کمیسیون گردشگری و اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی جهت همکاری مشترک به مدت ۳ سال به امضا رسید.

منبع:ایسنا

برخورد دکوری با هنر ایران در چین

درحالی‌که مطالعه درباره بازار گردشگری چین آغاز شده اما صنایع دستی ایران همچنان بدون شناخت و برنامه در این کشور نمایش داده می‌شود. به‌ طوری که در رویداد اخیر گردشگری ایران در شهر پکن، برخورد با صنایع دستی به گونه‌ای بود که اعتراض برحی هنرمندان را برانگیخت.

به گزارش ایسنا، در این رویداد که اواخر هفته گذشته در پکن، پایتخت چین برگزار شد، گروهی از هنرمندان استان فارس و یک هنرمند از استان همدان معرفی شده بودند تا سرامیک و سفال، دست‌بافته‌ها، زیورآلات، خاتم و مینای ایران را در چین معرفی کنند. چینی‌هایی که به نشست مذاکرات گردشگری نیز دعوت شده بودند اغلب نمایندگان آژانس‌های گردشگری این کشور بودند. هرچند در فهرستی که سفارت ایران در چین نیز تعیین و تایید کرده بود، نام فعالانی در حوزه جواهرات چین دیده می‌شد اما آن‌ها غایبان این نشست تخصصی گردشگری بودند. در نتیجه صنایع دستی‌ که در حاشیه این رویداد گردشگری به نمایش گذاشته شد، در چین مخاطبی نداشت.

انتخاب هنرمندان یا محصولات صنایع دستی نیز معلوم نبود بر چه اساسی صورت گرفته است. آن‌طور که مسؤولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌گفتند، از معاونت صنایع دستی خواسته شده بود یکسری آثار هنری و صنایع دستی ایران را برای معرفی و نمایش در حاشیه نشست بازاریابی گردشگری ایران و چین انتخاب و معرفی کند که بنا به اظهارات هنرمندان حاضر در B۲B  ایران و چین، به نظر می‌رسد برای این انتخاب، از قبل مطالعه و یا بررسی‌ صورت نگرفته بود.

شاید تنها حمایت و یا اقدام معاونت صنایع دستی در این جریان، انتخاب و معرفی تعدادی از هنرمندان بود که شرایط حضور در نمایشگاه خارجی را داشتند؛ چرا که این هنرمندان با هزینه شخصی در نشست گردشگری ایران و چین شرکت کرده بودند و در مقابل معاونت صنایع دستی، هیچ اطلاعات و یا شناختی از وضعیت تولید و صادرات این بازار، چالش‌ها، سلیقه‌ها یا علایق مردم این کشور در اختیار این هنرمندان قرار نداده بود.

از آنجایی که کار این هنرمندان بیشتر تولید صنایع دستی است و نه بازاریابی و یا بازارداری در نتیجه به زعم خودشان حضور چندان اثرگذاری در جریان مذاکرات گردشگری دو کشور نداشتند و با آن‌ها برخوردی دکوری شده بود، مخصوصا آن‌که پیش‌تر به هنرمندان منتخب برای کارگاه گردشگری چین گفته شده بود: این رویداد جنبه تجاری ندارد و قرار نیست محصولی در جریان آن فروخته شود و این هنرمندان فقط به انگیزه معرفی صنایع دستی ایران در چین حاضر می‌شوند.

blank
 نشست تجاری گردشگری ایران و چین در شهر پکن

با وجود چنین آگاهی‌بخشی درباره ماهیت B2B گردشگری ایران و چین از سوی معاونت صنایع دستی اما هیچ تدبیر و یا برنامه‌ریزی دیگری برای معرفی این آثار انجام نشده بود، مثلا در کنار هنرمندان مترجم چینی حضور نداشت تا با مخاطب ارتباطی برقرار شود و یا هیچ محتوایی به زبان چینی تهیه نشده بود که دست‌کم هنرهای به نمایش گذاشته شده را معرفی کند.

آثار این هنرمندان در سالنی خارج از محل برگزاری مذاکرات آژانس‌های گردشگری نمایش داده شد. هرچند محل عرضه هنرهای سنتی و دستی ایران از سوی بخش خصوصی به صورت رایگان در اختیارشان قرار گرفته بود.

این شکل برخورد با صنایع دستی ایران در مذاکرات گردشگری با چین درحالی رخ داد که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همزمان در سفری که به شهر پکن داشت در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های چین از حمایت معاونت صنایع دستی از هنرمندان صنایع دستی سخن گفته و اظهار کرده بود: «به دنبال گسترش بازار صنایع‌دستی در داخل و خارج ایران هستیم. سال گذشته حدود ۶۰۰میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی داشتیم و حالا هدف‌مان رسیدن به صادرات دو میلیارد دلاری است. »

با این حال مجریان این رویداد گردشگری درباره هنرمندان معرفی شده توضیح دادند که ۴۸ ساعت پیش از آغاز سفر هیات ایران به چین مطلع شدند قرار است معاونت صنایع دستی تعدادی هنرمند را به گروه گردشگری ایران اضافه کند. درحالی‌که همه اقدامات انجام شده بود و نگرانی از بابت ظرفیت سالن وجود داشت، در آخرین لحظه تمهیداتی شد تا از سالنی که در خارج از محل مذاکرات وجود داشت برای نمایش هنرهای سنتی و دستی استفاده شود.

سیدهادی شیرازی، دبیر هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران، تشکلی که مجری برپایی B۲B ایران در چین بود، به ایسنا می‌گوید: قرار گرفتن صنایع دستی در کنار گردشگری یک موهبت است و به آن معنی عمیق‌تری می‌بخشد اما لازم است در چنین مواقعی وزارتخانه از پیش تدبیر و برنامه‌ریزی بهتری داشته باشد و هماهنگی‌ها را انجام دهد و هزینه حضور این هنرمندان را پرداخت کند تا هنرمند بدون نگرانی از بابت تامین هزینه‌ها و یا فروش محصولاتش در رویدادهای بین‌المللی حضور داشته باشد و به صورت زنده اثر هنری را مقابل دیدگان همه پدید آورد. این شکل حضور هنرمندان به مراتب اثرگذاری بیشتری در بازارهای خارجی دارد. قطعا هنرمند صنایع‌دستی به لحاظ مالی آن‌قدر توانمند نیست که هزینه شرکت در هر رویداد بین‌المللی را بپردازد. این حمایت‌ها را وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید انجام دهد، این کار حتی از عهده بخش خصوصی گردشگری هم خارج است. این وزارتخانه اگر مایل است صنایع دستی را کنار گردشگری قرار دهد باید برنامه‌ریزی جامع و دقیق‌تری داشته باشد و تصمیم‌گیری درباره آن را به آخرین لحظات موکول نکند.

به باور کارشناسان گردشگری که نشست تجاری ایران و چین را در هفته گذشته تجربه کردند، نبود سنخیت و هماهنگی بین گروه گردشگری و هنرمندان صنایع دستی حاضر در این رویداد ناشی از همان شکافی است که سال‌ها بین معاونت‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وجود دارد، در نتیجه بازاریابی‌های سه بخش هم‌سو نبوده و سیاست‌گذاری مطابق نیاز سه معاونت نیست، مثل همان اتفاقی که در زمان افزایش نرخ ورودیه بلیت موزه‌ها بدون دریافت نظر قطعی معاونت گردشگری و بدون درنظر گرفتن فصل گردشگری و شرایط بازارهایی که درحال عقب‌نشینی از ایران هستند، رخ داد.

منبع:ایسنا

برگزاری تورهای مختلف برای زائرین در حرم حضرت معصومه(س)

آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) در ایام معصومیه برنامه‌ها و تورهای ویژه‌ای را مخصوص زائرین تدارک دیده است که در این ایام اجرایی می‌شود.

برنامه شخصیت‌ شناسی حضرت فاطمه معصومه(س)؛ برای زائرین گروهی و اردوهای دانشجویی و دانش‌آموزی که وارد حرم مطهر می‌شوند برگزار می‌گردد، در این برنامه به سیر زندگی حضرت معصومه(س) که شامل حرکت این بزرگوار از مدینه، ورودشان به شهر قم، چگونگی رحلت، پاداش زیارت و کرامات حضرت اشاره می‌شود.

این برنامه هر روز در ساعت ۹و ۴۵دقیقه صبح، ساعت ۱۵ و  شنبه، یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت ۱۹ برگزار می‌شود، محل برگزاری زیر بالکن شرقی شبستان حضرت امام خمینی(ره) است؛ علاقمندان، گروه‌ها و اردوها برای شرکت در این برنامه ابتدا باید ثبت نام کنند و سپس در برنامه حضور پیدا کنند.

برنامه دیگر با عنوان تورهای حرم شناسی؛ نیز به صورت راوی محور و برای زائرین گروهی و اردوهای دانشجویی و دانش‌آموزی که وارد حرم مطهر می‌شوند برگزار می‌گردد، در این برنامه علاوه بر توضیحاتی که در مورد زندگینامه حضرت فاطمه معصومه(س) داده می‌شود، به صورت ویژه برنامه معرفی و آشنایی با صحن‌ها، رواق‌ها، مساجد، معماری و مشاهیر مدفون در حرم مطهر صورت می‌گیرد.

برنامه تورهای حرم شناسی به غیراز ایام تعطیل، روزانه ساعت ۱۰ صبح و ۱۶ در محل محراب صحن صاحب‌الزمان(عج) برگزار می‌گردد.

در ادامه برنامه‌های آستان مقدس برنامه تور ستارگان حرم مطهر هم به صورت راوی محور و برای زائرین گروهی برگزار می‌گردد، در برنامه تور ستارگان حرم مطهر پس از شرح زندگینامه حضرت به صورت ویژه به برنامه معرفی امامزادگان در جوار حضرت معصومه(س)، معرفی قبور مراجع و علما، عرفا و شهدا و معرفی مشاهیر مدفون در حرم مطهر پرداخته می‌شود.

زمان برگزاری این برنامه روزانه به غیر از ایام تعطیل ساعت ۱۴ در کنار مزار آیت‌الله بروجردی(ره) برگزار می‌شود.

برنامه تور گنجینه عبرت در قالب بازدید موزه حرم مطهر همانند برنامه‌های دیگر حرم به صورت راوی محور است و شامل آشنایی با اولین موزه وقفی ایران و جهان، نمایش قریب به چهل گونه اثر از جمله اثر باستانی، تاریخی، فرهنگی و هنری، هزاران اثر نفیس از جمله قرآن‌ها، کتب خطی، فرش‌ها، کاشی، کتیبه، آثار چوبی، فلزی می‌شود که این برنامه هرروز ساعت ۱۶ در میدان آستانه موزه آستان مقدس برگزار می‌شود.

تور نمایشگاه حریم حرم از دیگر برنامه‌هایی است روش برگزاری آن مثل سایر برنامه‌های ذکر شده راوی محور بوده و برای زائرین گروهی و اردوهای دانشجویی و دانش‌آموزی که وارد حرم مطهر می‌شوند برگزار می‌گردد، این نمایشگاه در محل پارکینگ شرقی حرم مطهر است، در این برنامه روایتی از زندگانی حضرت فاطمه معصومه(س)  در ۸ غرفه با موضوعات بشارت، ولادت، فضیلت، ولایت، هجرت، مرارت، رحلت و پاداش زیارت برگزار می‌شود.

زمان برگزاری این برنامه هر روز ۹ الی ۱۲ صبح و ۱۶ الی  ۱۹ عصر در پارکینگ ضلع شرقی حرم مطهر جنب فروشگاه متبرکات فاطمی است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در تورهای حرم مطهر به وبسایت آستان مقدس حضرت معصومه(س) به آدرس www.amfm.ir مراجعه کنند.

منبع:ایسنا

درباره «بنزین سفر» نامه ننوشتم

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت:‌ نامه‌ای درباره بنزین یا اختصاص سهمیه بنزین ویژه سفر ننوشته‌ام.

ولی تیموری ـ معاون گردشگری این وزارتخانه ـ روز بعد از اجرای طرح سهمیه‌بندی و اصلاح نرخ بنزین اعلام کرد که «از دو هفته پیش این شرایط را پیش‌بنی کرده‌ایم و به همین دلیل نامه‌ای با امضای وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزیر نفت نوشته شده مبنی بر اینکه اگر قرار است بنزین سهمیه‌بندی شود، موضوع سفر و گردشگری مردم در داخل کشور مد نظر قرار گیرد.»

پس از گذشته حدود دو هفته از آن اظهارات، علی‌اصغر مونسان در حاشیه سفرش به پکن برای شرکت در کارگاه گردشگری ایران و چین و اجلاس تمدن‌های کهن، در پاسخ به پرسش ایسنا درباره نتیجه آن نامه، گفت: راجع به بنزین نامه‌ای ننوشتم. درباره حمل و نقل گردشگری نامه‌ای نوشته‌ایم و درباره «بنزین سفر» موضوعی مطرح نشده است. البته در مناسبت‌های مختلف به ویژه نوروز برای اختصاص سهمیه ویژه‌ی سفر درخواست خواهیم کرد.

او ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که ناوگان حمل و نقل ویژه گردشگری در کشور راه‌اندازی شود؛ یعنی ماشین‌های مناسب، راننده‌های آموزش‌دیده و راهنمایان حرفه‌ای داشته باشیم. تلاش می‌کنیم ناوگان حمل و نقل گردشگری را  ارتقاء دهیم.

مونسان در پاسخ به این‌که آیا اصلا قرار است سهمیه‌ای با عنوان «بنزین سفر» اختصاص یابد؟ گفت: سهمیه بنزین سفر را باید موردی درخواست کنیم و از دولت این سهم را بگیریم.

بنزین سفر طرحی بود که در نخستین دور سهمیه‌بندی بنزین در دولت محمود احمدی‌نژاد اجرا شد و میزان سهمیه آن را هر بار روسای میراث فرهنگی و گردشگری به مردم اعلام می‌کردند. این سهمیه متغییر و معمولا حدود ۵۰ لیتر و یا کمتر از آن بود؛ چرا که مخالفان سرسختی در دولت وقت و حتی خارج از آن داشت. موضوع بنزین سفر آن‌قدر جذاب بود که حتی وعده انتخاباتی «حمید بقایی» در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بود.

اکنون با اجرای دوباره طرح سهمیه‌بندی بنزین و انتشار خبری درباره نگارش نامه‌ به وزیر نفت، گمانه‌زنی‌هایی درباره بازگشت طرح سهمیه «بنزین سفر» مطرح شده اما اظهارات تازه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حاکی از این است که از اجرای چنین طرحی فعلا خبری نیست.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ۲۴ آبان‌ماه از سهمیه‌بندی بنزین و اصلاح نرخ آن خبر داد و اعلام کرد: سهمیه اختصاص یافته به خودروهای شخصی بنزینی ۶۰ لیتر و دوگانه سوز ۳۰ لیتر تعیین شد. قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و نرخ هر لیتر بنزین آزاد سه هزار تومان شد.

منبع:ایسنا

کرمانشاه چه ظرفیت‌‎هایی برای گردشگری زمستانی دارد؟

یک کارشناس حوزه گردشگری معتقد است، کرمانشاه در بخش ورزشی، جشنواره‌های آش محلی و چشمه‌های آبگرم و همچنین بلحاظ آب و هوای معتدل شهرستان‌‎های غربی استان ظرفیت‌های خوبی برای گردشگری زمستانی و جذب گردشگر در این فصل از سال دارد.

علیرضا مرادی بیستونی در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: هرچند تاکنون در ایران به گردشگری زمستانی توجه زیادی نشده، اما باتوجه به کمبود گردشگر در این فصل باید به این بخش توجه بیشتری شود.

این کارشناس حوزه گردشگری گفت: در مجموع وضعیت گردشگری زمستانی در کشور خوب نیست، اما در بین استان‌های کشور هم کرمانشاه در این بخش ضعیف‌تر است.

وی بابیان اینکه کرمانشاه در بخش گردشگری زمستانی پتانسیل‌های زیادی دارد که باید آنها را بیشتر مورد توجه قرار دهیم، عنوان کرد: ورزش‌های زمستانی، جشنواره آش‌های محلی، آب گرم هرسین و آب و هوای مطلوب شهرستان‌های غربی استان از جمله ظرفیت‌های کرمانشاه در گردشگری زمستانی است که باید با تبلیغات آنها را پررنگ کنیم و جذب گردشگر داشته باشیم.

این کارشناس حوزه گردشگری درخصوص ظرفیت‌ ورزش‌های زمستانی در کرمانشاه گفت: یکی از مهمترین این ظرفیت‌ها وجود سایت‌های پروازی ویس قرنی، دالاهو، شالان، سیاه کمر، سراب نیلوفر و… برای پارگلایدر است که در طول زمستان ترمال هوایی مناسبی برای این رشته دارند.

وی ادامه داد: پاراگلایدر ورزشی نوپا در ایران است که روزبه روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند، برای همین باید از ظرفیت‌هایی که در این بخش داریم استفاده کنیم و جذب گردشگر ورزشی برای آن داشته باشیم.

مرادی بیستونی کوهنوردی در قلل کرمانشاه را از دیگر ظرفیت‌های ورزش زمستانی کرمانشاه دانست و گفت: باتوجه به اینکه قلل استان جوان و دارای پرتگاه‌های خطرناکی هستند، برای همین دراین فصل مناسب ورزش اسکی نیستند، اما می‌توانیم از آنها در بحث کوهنوردی و صعودهای زمستانی استفاده کنیم.

وی برگزاری جشنواره‌های آش‌ محلی در روستاها را از دیگر راه‌های جذب گردشگر در فصل زمستان دانست و گفت: مردم مناطق مختلف کرمانشاه از دیرباز آش‌های مختلفی را برای فصل زمستان پخت می‌کرده‌اند، برای همین می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد و جشنواره‌هایی را در این رابطه برگزار کنیم.

این کارشناس حوزه گردشگری تصریح کرد: آش ترخینه یکی از آش‌های اصیل کرمانشاه است که در فصل زمستان پخت می‌شود، اما جشنواره آن را در تابستان برگزار می‌کنیم که به نظر می‌رسد باید در این رابطه تغییر زمان برگزاری جشنواره را داشته باشیم.

وی در ادامه بابیان اینکه آب گرم هرسین از ظرفیت‌های مهم گردشگری زمستانی استان است که تاکنون مورد غفلت قرار گرفته، عنوان کرد: اگر بتوانیم زیرساخت مناسبی را در این منطقه ایجاد کنیم، می‌توانیم یکی از شلوغ ترین آب گرم‌های ایران را در هرسین داشته باشیم که گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.

به گفته این کارشناس گردشگری وجود آبشارهای یخ زده در استان از جمله آبشار پریشان روستای چرمله علیا شهرستان سنقر و معرفی آب و هوای معتدل شهرستان‌های غربی استان از دیگر راه‌های جذب گردشگر در فصل زمستان برای استان است.

مرادی بیستونی با تاکید براینکه در فصل زمستان باتوجه به تعطیلات کشورهای اروپایی باید روی جذب گردشگر خارجی تمرکز بیشتری کنیم، عنوان کرد: برای این بحث نیاز به تبلیغات، فعالیت بیشتر آژانس‌های گردشگری و راه اندازی پروازهای خارجی هستیم.

منبع:ایسنا

بازگشایی دروازه شبه قاره هند بر روی گردشگران

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: تفاهم نامه ای تحت عنوان توسعه پایدار و گردشگری دروازه شبه قاره هند با مرواریدهای گردشگری ایران میان دو استان اصفهان و سیستان و بلوچستان منعقد شد.

 فریدون الله یاری عصر امروز _جمعه ۱۰ آبان_ در افتتاحیه نمایشگاه “از تفتان تا مکران،گستره زیبایی” از توجه هنرمندان به موضوعاتی چون معرفی جاذبه ها و ظرفیت های استان سیستان و بلوچستان اظهار خوشحالی کرد و گفت: یکی از مهمترین و زیباترین منطقه جغرافیایی کشورمان سیستان و  بلوچستان است که متاسفانه در رابطه با حوزه گردشگری و معرفی جاذبه ها در کشور زیاد موفق کار نکردیم در سیستان و بلوچستان به طور ویژه با همه ظرفیت ها شناخت کم است.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان ادامه داد: خوشحالیم که این توجه صورت گرفته چرا که سیستان و بلوچستان جز پایگاه تمدنی ایران و از پهنه جغرافیایی وسیعی برخوردار است.

الله یاری با بیان اینکه سیستان و بلوچستان از گنجینه های مهم گردشگری است ،تصریح کرد: سیستان و بلوچستان دارای اهمیت بالایی است و این امکان را دارد که با این استان پیوند خوبی برقرار شود و این تنوع ظرفیت گردشگری در کشور، حتما به رشد و رونق گردشگری کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تنوع در بحث گردشگری پایدار، تاثیر گذار است، افزود: باید گردشگری را به صورت سرمایه ملی بنگریم چرا که میتواند به توسعه صنعت گردشگری کمک کند و باید زمینه ای فراهم شود تا گردشگرانی که به اصفهان می آیند بتوانند از سیستان و بلوچستان نیز بازدید کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان خاطر نشان کرد: این نمایشگاه فرصت و بهانه ای شد تا زمینه همکاری با سیستان و بلوچستان را آغاز کنیم و تفاهم نامه ای تحت عنوان توسعه پایدار و گردشگری دروازه شبه قاره هند با مرواریدهای گردشگری ایران میان دو استان منعقد شد.

سیستان و بلوچستان پتانسیل بالایی برای گردشگری دارد

همچنین علیرضا جلال‌زایی در این برنامه اظهار کرد: سیستان و بلوچستان پتانسیل بالایی برای گردشگری دارد و باید از این سرمایه به نحو احسنت استفاده شود. ظرفیت های سیستان و بلوچستان بر هیچکس پوشیده نیست.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: مردمان سیستان و بلوچستان فرهیخته و بزرگوار و دارای دین شیعه و سنی هستند که تاکنون بدون مشکلی در کنار هم زندگی میکنند.

جلال زایی گفت: جاذبه های گردشگری، استان سیستان و بلوچستان را به عنوان برندی معرفی کرده که گردشگران را تشویق به بازدید از این استان میکند و امروز در کاخ چهلستون قرار دادی میان استان اصفهان و سیستان بلوچستان منعقد شد که بتواند توفیقات و دست اورد هایی را به همراه داشته باشد.

وی افزود: درسال گذشته سیستان و بلوچستان را باعنوان سفر به سرزمین ناشناخته معرفی کردیم در واقع به گونه ای جلوه گر شد تا خیلی از افرادی که به سیستان و بلوچستان سفر نکردند با عکس ها و تصاویر نسبت به سیستان و بلوچستان آگاهی نسبی پیدا کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان با اشاره به برنامه های سیستان و بلوچستان در حوزه گردشگری، خاطرنشان کرد: در پنج ماه اخیر کمپین “سیستان را ببینیم و بلوچستان را بشنویم” راه اندازی شده و فرصتی است تا این استان را معرفی کنیم این کمپین در واقع با هدف معرفی رویداد های بسیار خوب شروع شد، مهمترین آن ها در سه حوزه بین المللی بود و ۱۵ رویداد ملی که سیستان و بلوچستان به عنوان استان ساحل نشین معرفی کنیم.

منبع:ایمنا