جاذبه های-گردشگری-قطب-جنوب

آبشاری که هرگز منجمد نمی‌شود!

یکی از جاذبه‌های طبیعی قطب جنوب آبشاری است که هرگز منجمد نمی‌شود.

 زمین‌شناسی به نام گریفیت تیلور در سال ۱۹۱۱ آبشار خونین‌رنگی را در قطب جنوب پیدا کرد. پیشگامان قطب جنوب رنگ قرمز این آبشار را به جلبک‌های قرمز نسبت می‌دادند، اما بعد‌ها مشخص شد آبشار خون خروجی یک گلدان نمکی به رنگ اکسید آهن است که در دره تیلور دره‌های خشک مک موردو در ویکتوریا لند، قطب جنوب شرقی جریان دارد.

اکسید آهن ترکیب شیمیایی متشکل از آهن و اکسیژن است؛ بنابراین آبشار خون نتیجه خروج پراکنده آب  غنی از آهن از شکاف‌های کوچک آبشار‌های یخ است. دانشمندان دانشگاه آلاسکا و کلورادوی آمریکا فهمیده‌اند که دریاچه‌ای در زیر یخچال منشأ آبشار یخی وجود دارد که میلیون‌ها سال است در جریان بوده؛ پس با ردیابی جریان آب متوجه وجود یک جریان دائمی هیدرولیکی شدند که گرمایش حاصل از یخ‌زدگی آب را می‌گیرد و موجب آب شدن یخ‌های کناره‌اش می‌شود؛ بنابراین آبشار خون هرگز منجمد نمی‌شود.

در واقع یک میلیون سال پیش که یخچال طبیعی تیلور در منطقه‌ای که هم‌اکنون آبشار خون در آنجا قرار گرفته به وجود آمد، دریاچه‌ نمکی کوچکی را در زیر چندین لایه از یخ گیر انداخت و امروز نمک این دریاچه با جدا افتادن از سایر آب‌ها، سه برابر بیش‌تر از آب سایر دریاهاست. این توده‌ نمکی زیر یخ، آهن را از لایه‌های زیر صخره‌ها به بیرون درز داد و این جریان با رنگی شبیه به رنگ زنگ‌زدگی دیده می‌شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

آبشاری که هرگز منجمد نمی‌شود، کجاست؟

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *