راهنمایان-گردشگری-گشت تور-مهاجرت شغلی

مجلس باید تکلیف وضعیت شغلی راهنمایان گردشگری را روشن کند

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: مجلس باید تکلیف وضعیت شغلی راهنمایان گردشگری را روشن کند.

علیرضا ایزدی در جلسه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی با اشاره به اینکه یکی از معایب موجود در کشور، نبود شناخت نسبت به جایگاه بخش خصوصی است، افزود: متاسفانه هنوز وضعیت شغلی راهنمایان گردشگری و بیمه آنها در کشور مشخص نیست و در واقع حوزه گردشگری مظلوم‌ترین بخش در کشور است.

وی گفت: در شرایط کنونی باید بساط نقد مطلق برچیده شود، همه ما نسبت به شرایط اشراف داریم و باید فکری برای رفع مشکلات کرد، انتقاد صرف نتیجه‌ای به دنبال ندارد.

ایزدی با طرح این سوال که آیا ارزان بودن ایران به عنوان مقصد گردشگری تهدید است یا فرصت؟ گفت: برای جلوگیری از موازی‌کاری، اتاق فکر اداره کل میراث فرهنگی تعطیل می شود و طی هم‌افزایی با کمیسیون گردشگری اتاق فکر در کمیسیون تشکیل می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به شرایط موجود در کشور و تنگناهای مالی، بیان کرد: امسال ۱۰۰ میلیون تومان برای تملک به استان تخصیص داده‌اند که شامل اوراق خزانه ۱۳۹۹ است، از طرفی هتل پیام تعطیل شد و تعدادی بیکار شدند، حتی یک نفر نپرسید چرا؟

ایزدی با بیان اینکه با وجود همه مشکلات برای کار کردن آمده‌ایم و تلاش داریم که خشتی بر روی خشت صنعت گردشگری بگذاریم، تبلیغات استان مرکزی در حوزه معرفی ظرفیت‌ها را بسیار ضعیف دانست و افزود: اگر هم‌افزایی و همکاری شکل گیرد می‌توان کار کرد و لازم است مجموعه بازرگانی و صنعتی استان گردشگری را نیز در کنار خود ببیند.

به گزارش ایسنا، در این جلسه مدیرکل راه‌آهن استان مرکزی با بیان اینکه عموما تصمیمات به جای برخورداری از بعد کارشناسی، بیشتر مدیریتی است و همین باعث می‌شود که کارها به نتیجه نرسد، گفت: با حضور در استان مرکزی با طرح‌هایی چون راه‌آهن شهر امیرکبیر-اراک و شهر مهاجران-اراک مواجه شدم که ظاهرا جزو طرح‌های دیکته شده بود و مورد مخالفت بنده قرار گرفت.

محمدرضا قربانی تصریح کرد: تلاش بر این است که راه‌آهن اراک که قدیمی و یک خطه‌است دو خطه شود. دوخطه شدن این خط قطعا به توسعه گردشگری کمک می‌کند، همچنین پیگیر راه‌اندازی خط اراک-قم خواهیم بود.

در این جلسه رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان مرکزی نیز بیان کرد: امروز قوانین و برنامه‌هایی در کشور تدوین می‌شود که بخش خصوصی دخالت چندانی در آن ندارد.

مریم توسطی با تاکید بر اینکه در بحث سیاست‌گذاری کلان مهمترین زیرساخت لازم توسعه سیاست‌های خارجی است، اما در تعاملات دچار مشکل هستیم، افزود: وزارت امور خارجه باید در حوزه تنش‌زدایی و توسعه تعاملات برای توسعه گردشگری کشور وارد شود. متاسفانه هنوز با موضوع ایران‌هراسی مواجه هستیم و باید این تبلیغات وسیع علیه ایران در حوزه گردشگری خنثی شود.

وی گفت: در استان مرکزی خلاءهای آموزشی در حوزه گردشگری احساس شد که براساس آن کمیسیون برنامه‌ریزی در جهت برگزاری دوره‌های آموزشی داشت و تاکنون این دوره در کمیجان و دلیجان برگزار شده و در مناطق هدف گردشگری نیز تدوام می‌یابد.

به گزارش ایسنا، در این جلسه فعالان حوزه گردشگری و دفاتر خدمات گردشگری مشکلاتی اعم از ضعف و خلاء زیر ساخت‌های گردشگری، معضل دیده نشدن دفاتر خدماتی، لزوم پرداخت تسهیلات کم‌بهره به دفاتر، تبلیغات موثر ویژه معرفی استان، بی اهمیتی و بی هویتی شغل راهنمایان گردشگری، لزوم سیاست‌گذاری در حوزه گردشگری در سطح حاکمیت، فاصله گرفتن از موازی‌کاری‌ها در این حوزه، آموزش و … را مطرح کردند، همچنین تفاهم‌نامه ای سه جانبه بین اتاق بازرگانی، کمیسیون گردشگری و اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی جهت همکاری مشترک به مدت ۳ سال به امضا رسید.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *